Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 223 ... 333 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-06 16:39

Stimulate14

⭐⭐⭐

assasinbats schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:34:
Recent ben ik de eigenaar geworden van een Weber Master Touch barbecue. Nu ik m op wil stoken voor de eerste keer, valt me op dat als ik de ventilatiegaten dicht probeer te draaien, dat deze niet helemaal sluiten; er blijft altijd een stukje open. Is dit normaal? Meer eigenaren die dit herkennen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mij ook niet.
Waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tricyrtis schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:27:
Ik heb toevallig dit weekend de laatste dingetjes gedaan aan mijn DIY wifi thermometer.

[Afbeelding]

Zes hot-swappable channels, wifi, en display om de temperatuur op het ding zelf te zien. De webpagina en display updaten automatisch elke seconde. Nadat je de stekker in het stopcontact steekt verbind hij met de wifi en laat vervolgens een aantal seconden het ip adres zien. Daarna begint het meten.

[Afbeelding]

Enige twee nadelen zijn dat de SSID en wachtwoord gehardcode moeten worden en dat ik nog geen batterij of iets dergelijks heb. Beiden zijn niet echt een issue aangezien ik hem alleen thuis gebruik (gewoon een extra lange micro USB kabel gebruiken). En wat betreft kleine aanpassingen (rode temperaturen op de webpagina wanneer >250F of <200F bijvoorbeeld) is hij waarschijnlijk nooit echt klaar.

Totale kosten omgerekend naar stukprijs voor de onderdelen, inclusief custom PCB, zijn pak 'm beet 25 euro.
Leuk projectje. Echt leuk, ben hier tijd terug ook mee bezig geweest... en dan kom je erachter dat het veel meer werk is dan je zo denkt.

offtopic:
Ik stuur je ff een DM :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 14:43
Boudewijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Leuk projectje. Echt leuk, ben hier tijd terug ook mee bezig geweest... en dan kom je erachter dat het veel meer werk is dan je zo denkt.

offtopic:
Ik stuur je ff een DM :)
Ik heb hier ook wel oren naar als je toevallig gaat bestellen/bouwen. Mijn Grill Eye pro vast toch tegen en met zelfbouw kan je nog wat leuke dingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:23
Ik ben bezig met checken hoe zuinig een kamado nou werkelijk is.
Ik weet dat je kolen niet moet vergelijken met briketten, maar volgens mij is mijn Weber met briketten zuiniger dan mijn kamado met kolen.

Tot nu toe:
7 uur pulled pork
5 min inside skirt
43 min Iberico varkenshaas
35 min Iberico tomahawk
49 min chateaubriand
6 uur spare ribs
1 uur Iberico varkensrack
5 min inside skirt

Niet alles op dezelfde temperatuur en er gaat wat tijd bij voor het voorverwarmen, maar ok.
En de eerste zak Kamado Joe Big Block van 9KG is leeg en ik heb nog een klein beetje in de BBQ liggen.
Ik vind dit niet bijzonder zuinig.
Jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 16:08

loewie1984

music addict! pizza monster!!

ASS-Ware schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:20:
Ik weet dat je kolen niet moet vergelijken met briketten, maar volgens mij is mijn Weber met briketten zuiniger dan mijn kamado met kolen.

Tot nu toe:
7 uur pulled pork
5 min inside skirt
35 min Iberico tomahawk
49 min chateaubriand
6 uur spare ribs
5 min inside skirt

Niet alles op dezelfde temperatuur en er gaat wat tijd bij voor het voorverwarmen, maar ok.
En de eerste zak Kamado Joe Big Block van 9KG is leeg en ik heb nog een klein beetje in de BBQ liggen.
Jullie wel?
En dan de aanmaak en dooftijd, dat heb je natuurlijk wel bij briketten (de aanmaaktijd) maar daarna is er niets meer over natuurlijk wat je kunt hergebruiken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
loewie1984 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

En dan de aanmaak en dooftijd, dat heb je natuurlijk wel bij briketten (de aanmaaktijd) maar daarna is er niets meer over natuurlijk wat je kunt hergebruiken.
Aanmaken van briketten gaat vrij snel met een brikettenstarter, doven gaat ook wel vlot, vind ik.
En ik kan altijd veel van de briketten hergebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:18
Tricyrtis schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:27:
Ik heb toevallig dit weekend de laatste dingetjes gedaan aan mijn DIY wifi thermometer.
Ik heb inmiddels het een en ander op github gezet voor degenen met interesse. Ik ben geen programmeur van origine dus het zal geen schoonheidsprijs verdienen, maar het doet wat het moet doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57
Vandaag mijn Bastard 2022 urban large mogen ontvangen. Best een klusje om in elkaar te zetten maar het resultaat mag er zijn. Wat een indrukwekkend ding zeg :o

Morgen komt er een zak Dammers en aanmaak wokkels. Dan kan ik hem gaan inbranden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBkeRHvTRDmhIaInd0AwnoY8Puw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bjUtnnkOW8OKKjFGpz8A2pUP.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3v71sHGxr-ZzthmGq8cTd9Fx-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E4CVbUGQvPSyakS6bY3hlyDn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:57
JeroenNietDoen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:16:
Vandaag mijn Bastard 2022 urban large mogen ontvangen. Best een klusje om in elkaar te zetten maar het resultaat mag er zijn. Wat een indrukwekkend ding zeg :o

Morgen komt er een zak Dammers en aanmaak wokkels. Dan kan ik hem gaan inbranden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zaterdag zijn kleinere broer in elkaar gezet. Leuk om te doen en past perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-YJPybRRBusopeivPrn9sQ4pok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsSeSxx7jzXS4zU7tR8cclko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
TakeAway schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Hier zaterdag zijn kleinere broer in elkaar gezet. Leuk om te doen en past perfect!
[Afbeelding]
Jij hebt precies de buiten keuken die ik wil maken :P
Welk formaat U elementen heb jij gebruik? Ze lijken mij groter dan de “30x40x30” van de gamma.

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TakeAway
HKLM_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Jij hebt precies de buiten keuken die ik wil maken :P
Welk formaat U elementen heb jij gebruik? Ze lijken mij groter dan de “30x40x30” van de gamma.
Zijn de 30 x 40 x 30 van hornbach, met beton coating ook van de hornbach. Met hardhout blad en tussen ligger. Werkbladhoogte totaal zo'n 70cm. zijn wel 80kg per stuk, 2 weken vakantie nodig om te herstellen van het gesleep.

[ Voor 8% gewijzigd door TakeAway op 08-08-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
TakeAway schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Zijn de 30 x 40 x 30 van hornbach, met beton coating ook van de hornbach. Met hardhout blad en tussen ligger. Werkbladhoogte totaal zo'n 70cm
Thx ik wil minimaal 90cm, ff verder gluren. :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18
HKLM_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

betondingen.nl misschien??

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:16:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice, prachtig ding! Echter zou ik hem niet inbranden als ik jou was. Niet omdat dat niet goed is, maar meer gezien je username :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
miicker schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:30:
[...]

Nice, prachtig ding! Echter zou ik hem niet inbranden als ik jou was. Niet omdat dat niet goed is, maar meer gezien je username :P
Jawel, gewoon met jerrycan benzine aansteken en dan de brandende jerrycan op een auto flikkeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 14:08
HKLM_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Das 20cm verschil. Waarom niet opdikken door overall dikkere planken te gebruiken (of extra in de tussenligger/eronder?) Meestal zijn die elementen vrij standaard en daarmee in een grotere maat meteen veel groter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tot nu toe:
7 uur pulled pork
5 min inside skirt
35 min Iberico tomahawk
49 min chateaubriand
6 uur spare ribs
5 min inside skirt

Jullie wel?
Heeeel eerlijk: als je zo gedetailleerd op elk stukje houtskool in minuten gaat zitten letten zou ik aanraden om een gourmetstel aan te schaffen ;)
Het is een hobby en hobby kost nu eenmaal geld.

Wellicht sluit je kamado niet 100% af waardoor deze niet goed uit gaat?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-06 22:15
sonnypiek schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:48:
hi allen,

sinds kort trotse eigenaar van een Joe Junior.
nu begint echter de speurtocht naar het verhogen van de bbq.
heb hier al met veel interesse gekeken naar de Bekvam mod die een aantal van jullie hebben toegepast.

hoe zijn de ervaringen? ik heb het nog nooit in het echt gezien, maar het lijkt mij eng om mn nieuwe aanwinst in zo'n meubel te zetten.
wordt het niet erg topzwaar?

nu kwam ik in mijn zoektocht ook zoiets tegen:
https://vonroc.com/kamado..._q_oF9mp37Q4aAhlxEALw_wcB
dat lijkt me alleen niet heel handig daar er geen wieltjes onder zitten.

is er iemand hier die zoiets heeft geprobeerd?
https://www.amazon.com/Dr...Caster/dp/B07GN1RK59?th=1

mochten jullie nog een andere out of the box tip hebben hoor ik die uiteraard ook graag!

grill ze allemaal vandaag ;)
net de nest op wieltjes voor de BGE small besteld, zou moeten passen zonder aanpassingen.
ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 10:27

Tot nu toe:
7 uur pulled pork
5 min inside skirt
35 min Iberico tomahawk
49 min chateaubriand
6 uur spare ribs
5 min inside skirt

Jullie wel?
Is toch niet zo gek ook? Vergelijk beide eens met dezelfde brandstof. Dit is appels met peren vergelijken imho.

En probeer ook te genieten van je hobby tussendoor ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 14:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

[...]

[Afbeelding]
Als je de BBQ af wilt koelen gewoon even naar links duwen... :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 22:06
TakeAway schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Zijn de 30 x 40 x 30 van hornbach, met beton coating ook van de hornbach. Met hardhout blad en tussen ligger. Werkbladhoogte totaal zo'n 70cm. zijn wel 80kg per stuk, 2 weken vakantie nodig om te herstellen van het gesleep.
Heb je een linkje, kan ze niet vinden namelijk. Alleen van 40x50x40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:36
Voor mijn Weber kettle (57cm) bbq ben ik op zoek naar een nieuw rooster.
Dit zal al mijn derde rooster zijn en ik ben op zoek naar een RVS rooster. De verchroomde roosters geven na verloop van tijd altijd problemen.

Zijn er mensen met ervaring in een specifiek RVS rooster? Doe ik veel mis met een willekeurig rooster te bestellen op amazon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
Vertor schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:18:
Voor mijn Weber kettle (57cm) bbq ben ik op zoek naar een nieuw rooster.
Dit zal al mijn derde rooster zijn en ik ben op zoek naar een RVS rooster. De verchroomde roosters geven na verloop van tijd altijd problemen.

Zijn er mensen met ervaring in een specifiek RVS rooster? Doe ik veel mis met een willekeurig rooster te bestellen op amazon?
weet niet of je in het bezit bent van GBS accessoires, en of je wellicht later van plan bent die aan te schaffen.
dan zou ik daar rekening mee houden.
ook heeft dit rooster geen klepje voor tussentijds bijvullen, mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Laatst online: 07:36
sonnypiek schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

weet niet of je in het bezit bent van GBS accessoires, en of je wellicht later van plan bent die aan te schaffen.
dan zou ik daar rekening mee houden.
ook heeft dit rooster geen klepje voor tussentijds bijvullen, mocht je dat willen.
Ik bezit geen GBS accessoires en ben ook niet van plan die te halen in de toekomst :)
Verder had mijn eerste rooster zo kleppen om bij te vullen aan beide kanten, iets wat mijn huidig rooster niet meer heeft en ik heb liever gewoon een volledig rooster zonder toeters en bellen want dat werkt nog steeds het makkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakeAway
floriz87 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Heb je een linkje, kan ze niet vinden namelijk. Alleen van 40x50x40.
Sorry, dat zijn ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
ASS-Ware schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Op mijn Weber 57CM heb ik daar geen last van.
Vreemd.
Will_M schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Lijkt me sowieso ook niet helemaal de bedoeling dat je de airvents niet 100% dicht kunt zetten. Als je klaar bent met BBQ'en en er ligt nog bruikbare houtskool in de korf dan wil je niet hebben dat dat spul overnacht gewoon volledig op brandt terwijl je die (dure) houtskool ook nog gewoon goed kunt gebruiken tijdens de volgende geplande BBQ beurt ;)
Het lijkt wel genoeg te doven; met alles dicht nam de temperatuur snel af, en 's ochtends lagen er nog brandbare resten in de korven.
VFRRijder schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Ja ik heb dat ook bij m’n master touch. Eigenlijk eens kijken of dat op een manier gefixed kan worden.
copykat schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

ik ga er vanuit dat 1 van die handels die "propeller" bedient.
check even of er geen speling zit in de bevestiging vd handel op de as. Dat zou de reden kunnen zijn dat je niet het gehele hoek bereik haalt.
En inderdaad dit systeem is sowieso niet erg luchtdicht. Afsluiten en laten doven zoals bij een kamado is vrijwel onmogelijk.
Er zit inderdaad speling tussen de schoepen en de bevestiging; ik kan, terwijl de hendel maximaal naar links staat, de schoepen nog een zet geven. Dan sluiten deze de luchtgaten wel helemaal af.
Zebby schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Weet je zeker dat je hem goed hebt gemonteerd? Mijn 57cm is al weer jaar of 3 oud, maar ik herinner me dat het echt een drama was om die handleiding goed te lezen en alles goed te krijgen. Heb volgens mij alles 3x uit elkaar gehaald ter controle. Nu echter geen gaten. Zou net dat stukje verschil kunnen verklaren?
Dit was inderdaad een draak om in elkaar te zetten. Echter, de schoepen en de hendel waren al gemonteerd aan de ketel zelf.
Breaker schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Dit was bij mij ook zo, maar ik kon hem gewoon (met wat druk) doordraaien. Dus zet de hendel op de dichte stand en probeer de "propellor" met de hand nog iets verder te draaien. Dat werkte bij mij prima.
Goede tip, dit werkt inderdaad. Niet iets wat ik mid-sessie wil doen though :P.

Ik heb er een mailtje aan gewaagd naar de webwinkel. Die hebben m weer doorgezet. We wachten af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 21:40
[...]

[Afbeelding]
Leuke gedaan met die buiten keuken. Wat voor hout heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
Zaratrass schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Leuke gedaan met die buiten keuken. Wat voor hout heb je gebruikt?
Hardhouten vlonderdelen, vraag niet de naam want daar had ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Koffie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Heeeel eerlijk: als je zo gedetailleerd op elk stukje houtskool in minuten gaat zitten letten zou ik aanraden om een gourmetstel aan te schaffen ;)
Het is een hobby en hobby kost nu eenmaal geld.

Wellicht sluit je kamado niet 100% af waardoor deze niet goed uit gaat?
Ik heb een Kamado Joe Big Joe 3, ik denk dat je met de prijs van dat ding wel mag zeggen dat ik niet zit te bezuinigen.
Ik vraag gewoon om de mening van anderen, niet om dit soort commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Is toch niet zo gek ook? Vergelijk beide eens met dezelfde brandstof. Dit is appels met peren vergelijken imho.

En probeer ook te genieten van je hobby tussendoor ;)
Appels en peren, snap ik, was gewoon benieuwd.
Ik geniet wel hoor, ik BBQ al 13 jaar in weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:42

Quad

Doof

@ASS-Ware heb je ook eens ander houtskool geprobeerd? Bijvoorbeeld marubu? Ik weet niet of KJ Bb hard of zacht is hoor.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 23:24
Quad schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:25:
@ASS-Ware heb je ook eens ander houtskool geprobeerd? Bijvoorbeeld marubu? Ik weet niet of KJ Bb hard of zacht is hoor.
Ik heb ze beiden gehad en naar mijn idee is de marabu een stuk harder. Ik ben verder geen expert ofzo, maar de KJ BB is naar mijn idee sneller heet. Overigens las ik wel dat de KJ een mix is van drie soorten.

Maar de KJ wordt daardoor ook makkelijker heter voor een sear zonder als de ziekte te gaan knetteren en vonken. Ik vind ze wel prettig werken. Ben alleen gewend dat de marabu veel grotere stukken heeft dan de big blocks van KJ

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk1983 op 09-08-2022 22:34 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen zondag nog een lekker stuk zalm warm gerookt op een cederhouten plank.
Zo simpel maar zooo lekker <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxQjaNk8uAn7mAQJz1Be4771GNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyJzkJVZOTmGmY6MR6XxmQC4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZDk23DMEQSt75eFQ1UmF5Dtp_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osz2S4bpXI6OP63vWB4pBbx6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/046z24qNm0fuGlTx6h176Wmdi4c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BguVKl2hwfSlKXiLOIiR399J.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKNS3IdEqa6PriLy7dNoPDtcZYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EW666KqIEeoV0cz0eD4U8tZS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZqQ-njP0fTkXpRNsbmsLb0IEIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rftRAYpIX2PIKVmcur1CsMlK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOPXypXaone4kIl7-w0_bcJS1W0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6zK9i3wOXsQfWc9Lyxl9VMx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Quad schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:25:
Yup, heb ik geprobeerd, gaat sneller op, KJBB is Quebracho, harder is er niet.
Maar daar gaat mijn vraag niet over, ik vraag naar de ervaring van anderen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Luuk1983 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:31:
[...]
Ben alleen gewend dat de marabu veel grotere stukken heeft dan de big blocks van KJ
Marabu zijn toch meestal die dunne stokken/takken van een cm of 2-3 in doorsnede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online

Tot nu toe:
7 uur pulled pork
5 min inside skirt
35 min Iberico tomahawk
49 min chateaubriand
6 uur spare ribs
5 min inside skirt

Jullie wel?
Wat anderen al zeggen zou ik zeker voor low&slow harder houtskool gebruiken zoals marabu. En of het zuinig is of niet, daar kan je op twee manieren naar kijken: als je houtskool in een Weber stookt is het eerder weg. Maar of je nu met 9kg briketten langer doet in een Weber dan met 9kg houtskool in een KJ, dat zou kunnen. Niet zoveel ervaring mee, al vreet mijn WGA ook briketten. Tijdens vakantie volgens mij 10kg briketten en 3kg houtskool. En dat was minder uur dan wat jij hierboven aangeeft.

Ikzelf vind het ook snel gaan met mijn houtskool, zeker de zachtere soorten. Zal er wel bij horen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:07

copykat

Good copy isn't bad

ik heb mn 16inch gister bijna de hele avond aan gehad met wat dichtklappen er tussen.
fase 1:
ik en mn vrouw hadden honger kinders nog niet thuis.
dus:
hamburgers, procureurlapjes, patat met schil uien die op moesten en wat knoflook en wasabi poeder.
6 hamburgers in kwasten met zonnebloem olie. wasabi mengsel vd xenos er over.
uien ringen snijden, 1 rode peper, paar eetlepels verse knoflook in olie beetje olijfolie.
skillet op t vuur uien bruinen, daarna verder opstoken en broodjes er op voor een krokante bite.
procureur en hamburgers er op. patatjes uit de airfryer en in de skillet met knolook in olie verder op bakken. (aanrader!)
heerlijk met gebakken pittige uitjes en gesmolten kaas op een broodje. (20:00 klaar)
wachten op kind 1 1 uur later dan verwacht 20:30 aanwandelen. kind 2 zet locatie aan en moet nog 1 uur fietsen.
fase 2 dus kamado weer open zetten iets bijvullen want eh goedkope houtskool is zacht en snel.
hamburger 2x en procureurlapje . (1 hamburger voor mezelf)
kind 2 komt 22:30 aanfietsen was onderweg nog iets gaan doen...
fase 3 dusss maar weeer de kamado opstarten en 2 hamburgers en procureurlapje er op. patat opwarmen was onder tussen erg knapperig. ;-) ( ik zat vol dus alles op zijn bord gemieterd
Daarna kamado op laten branden en onder t afdakje geschoven voor wat warmte t was kouder geworden om 23:00 buiten.

vandaag spareribs op t menu.
Die worden klaar gemaakt en op is op en en koud is koud.
zal ze leren!
* copykat hoopt op meer ribs voor zichzelf.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:17:
Wat anderen al zeggen zou ik zeker voor low&slow harder houtskool gebruiken zoals marabu.
Ik heb een tijd lang Dammers voor L&S gebruikt, dat ging heel snel op want zacht en ideaal voor inferno. Heb ook BR voor low and slow en die zak lijkt eindeloos mee te gaan. Heb ook Quebracho white en die zit er mooi tussen in.

Ik had laatst een mengelmoes van restjes gebruikt voor een 3 uur clean burn op 250C. Ja das nu op want dat kost energie. Maar de plate setter is nu wel schoon!

Een kamado is qua gebruik zuiniger als een ketel door zijn inherente massa voor lange sessies. En daar zit ook het nadeel, je moet het ook eerst warm stoken.

Maar als je wilt leeglopen: pellets ftw... FML...

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 10-08-2022 12:04 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Laatst online: 12-06 12:41
Mag ik concluderen dat iedereen 2(of meer) verschillende zakken kolen op voorraad heeft om bijvoorbeeld bij een Hot en Fast sessie zachte houtskool te gebruiken en bij L&S een harde te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 22:16
Twee maar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Ik heb maar 1 soort, de blauwe doos uit Namibië van houtskool.nl, deze kan voor beide types en kost mij niet de hoofdprijs.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 22:11
Ik fakkel altijd Marabu, duurt even voor het goed aan is, maar brandt erg lang en geeft niet te veel smaak af. Wil nog wel een keer wat anders proberen (black wattle oid), maar die was laatst niet op voorraad.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 22:16
Black Wattle is toch Acacia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Swaxie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
Mag ik concluderen dat iedereen 2(of meer) verschillende zakken kolen op voorraad heeft om bijvoorbeeld bij een Hot en Fast sessie zachte houtskool te gebruiken en bij L&S een harde te gebruiken?
Neuh, soms wel, soms niet. Ik doe alles op beide soorten. Maar voorkeur gaat voor harder bij zowel L&S als H&F.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 22:11
Ja volgens mij wel. Maar ik zit even te kijken en alle zakken zijn bij m'n vaste adresje (kolenboertje) gewoon 5 euro duurder dan een paar maand terug.. :F Ik had altijd Black Ranch Marabu voor 25 euro per zak, die kost nu 31. Ook de Pitmaster Marabu welke ik nu heb is nu 30 euro ipv 25. Inflatie is real zeg maar. Gelukkig stook ik maar een paar zakjes per jaar :) kan me voorstellen als horecazaak dat je wel ff slikt.

Afgelopen weekend nog een kip gemaakt, spatchcock methode. Prima resultaat. Alleen de kruiden (Chickalicka bambam van de Walmart) had iets heat en had iets minder gekund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fvrpdNcxppCv3MpkRKUF3iNtvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOjn1BJNpX5lHzc45VYGgOp1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VybYWfaTBSF-olIGC89LTsTz2Wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed1wrVoGy6oBlVDqbUp9r4sR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door NoepZor op 10-08-2022 14:31 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Swaxie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
Iedereen, iedereen... Je kan heel ver komen met 1 zak maar de meesten hebben meerdere om te spelen. Ik blijf nu bij quebracho voor de kamado. En briketten van allerlei merken voor de smoker en pellets voor de pelletbbq en stookolie voor de verwarming en electriciteit voor het fornuis....

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:38
Mijn eerste zak houtskool voor de Grill Guru was een zak Dammers, was toen slechts 17 EUR ergens in mei/juni en daar heb ik serieus lang mee gedaan vond ik. Die kon ik daarna helaas niet meer krijgen bij de Intratuin, dus heb maar een zakje Echt Houtskool meegenomen, maar dat zijn vergeleken met Dammers wel echt kleinere stukken en brand een stuk sneller.

Ben nu van plan om bij Houtskool.nl te bestellen en dan waarschijnlijk een combinatie van een rode en blauwe doos om eens te vergelijken. Nu even wachten tot die weer op voorraad is, want ze vliegen de deur uit elke keer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Laatst online: 12-06 12:41
Chevy454 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Iedereen, iedereen... Je kan heel ver komen met 1 zak maar de meesten hebben meerdere om te spelen. Ik blijf nu bij quebracho voor de kamado. En briketten van allerlei merken voor de smoker en pellets voor de pelletbbq en stookolie voor de verwarming en electriciteit voor het fornuis....
Ik heb ook Quebracho van Black Ranch momenteel(altijd gebruikt overigens sinds dat ik mijn eerste kamado heb aangeschaft).
maar stiekem wil ik toch langzaamaan eens wat anders proberen, zeker ook omdat het vaak toch wat lastiger( blijkt op de kolen vol aan het gassen(lees langer duurt) te krijgen als je bijv. pizza wil maken of iets dergelijks.

Eerlijk gezegd twijfel ik gewoon een beetje of ik nu wel of niet wat anders moet gana proberen, wantja, never change a winning team toch:)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 11:07
ben sowieso verbaasd over de huidige houtskool prijzen. Gaat al gauw richting minimaal 2euro de kilo, en als je nog pech heb komen er nog verzendkosten bij. Iemand nog een tip voor 15 kilo, max 30 euro inclusief verzenden? Zit door corona de komende dagen thuis, anders was ik wel even naar de lokale shop gereden.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-06 15:09
Ik heb thuis ook wel meerdere zakken en soorten maar ik wissel niet. Het is altijd wel een gedoe om als je van l&s naar h&f gaat en dan ook nog eens je houtskool eruit moet halen en er een andere soort in moet knallen dan mag je aardige container gaan gebruiken om je gebruikte kolen op te slaan ;-)

Ik heb dus wel meerdere soort maar maak de basket & zak wel helemaal leeg voordat ik overga op een andere soort houtskool. De prijzen zijn tegenwoordig ook niet leuk meer en ook al zullen straks de grondstoffen dalen in kosten, de verkoopprijs zal wel hetzelfde blijven want men betaald het nu ook, dus over een half jaar of een jaar ook vast nog wel..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb speciaal low en slow houtskool en ik heb bij dirk laatst 4 van die grote gele zakken mee genomen met best aardig houtskool er in.
prima voor kip en hamburgers en ander snelle grill bak sear acties. blijft mn duurdere spul wat langer liggen.

Ik zing het nog wel uit tot de winter denk ik.
was ik met mn Gas/stroom contract ook maar zo slim geweest...
* copykat durft niet meer te kijken naar de prijzen...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Sinds deze week heb ik een Bastard large. Ik kom van een gas BBQ af. Ik moet dus nog veel leren. Gisteren en vandaag bezig geweest met het inbranden van mijn Bastard. Meteen goede oefening om te werken met temperatuur. Mijn bevindingen zijn niet geheel lekker en ik wilde dit posten om eens te reflecteren.

Op aanraden van veel mensen heb ik bij Vuur & Rook een zak Dammers maribu besteld. Ik moet zeggen, heel veel klein prut wat dwars door mijn kolenmand heen valt. Viel mij een beetje tegen. Morgen wil ik bij Sligro even kijken voor houtskool met grovere stukken.

Ik deed de onderste sleuf en top afstellen op de temperatuur waar ik naar toe wil. De wokkel deed ik in het midden, beetje omheen bouwen, aansteken, dome dicht en afwachten. Ik krijg het houtskool maar amper aan de gang. Doe ik de onderste sleuf helemaal open en laat ik de dome 5 minuutjes open, dan krijg ik het beter aan de gang. Doe ik dan echter de dome dicht en de sleuf en top op temperatuur waar ik naar toe wil, schiet deze toch al ver voorbij waar ik wil zijn. Logisch ergens...

Ik lijk moeite te hebben om op te starten en naar een lagere temperatuur te gaan. Opstarten om naar 200-250 graden te gaan met genoeg houtskool en wokkels, geen probleem. Doe ik mijn opstart methode wel goed? Of kan het zo zijn dat de veel te fijne Dammers houtskool gewoon niet geschikt is omdat het te fijn is en daardoor voor lage temperaturen te weinig zuurstof doorlaat.

Ik heb wat advies nodig wat een goede methode is om te starten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@JeroenNietDoen
onderste schuif: geeft zuurstof en is in feite je "gaspedaal"
topvent-schuif: geheel open betekend maximale doorstroming dus maximale zuurstof inlaat.
knijp je boven dicht "rem" je de zuurstof inname van de onderste schuif. meer circulatie en minder "trek" door het schoorsteen effect als alles open staat.
onderste schuif bijna dicht en boven geheel open?
zacht smeulend vuurtje en veel warmte verlies boven in doordat het naar buiten verdwijnt. (de manier om de kamado te laten dalen in temp.
onder bijna geheel dicht boven geheel open.

opstarten:
onder geheel open boven geheel open.
wokkel aansteken
even wachten totdat hij lekker vlamt.
dome dicht doen.
even wachten totdat de ergste "rook" vd wokkel weg is.
dan onderste schuif knijpen voor de ongeveer gewenste eind temp.
1 vinger of 2 vingers om 110 graden te halen? beetje zelf uitvinden.
bovenste vent sluit je pas wat als je de gewenste temo benaderd hebt. (afremmen)
en tegelijkertijd knijp je onder ook een tikkie meer. stabiliseert hij? dan ben je klaar om te beginnen.

ps om uitschieten te voorkomen elke keer als je de dome langer open hebt sluit dan tijdelijk de onderste schuif.(om overschot aan zuurstof te voorkomen.) open dome zuigt als een malle zuurstof aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb voor low en Slow ook echt andere kolen.
Meestal via houtskool.nl combi:
Aanbieding Flames & Flavour Europees (9KG) + Cubaanse Marabu (13KG) Houtskool

Al is de Europese variant momenteel van de website af
De Cubaanse marabu nog altijd zeer tevreden qua low n slow. Gaat wel wat lastig aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Swaxie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:02:
Eerlijk gezegd twijfel ik gewoon een beetje of ik nu wel of niet wat anders moet gana proberen, wantja, never change a winning team toch:)?
Altijd wisselen en experimenteren zeg ik. Is ook een deel fun en geeft ook andere inzichten in het stook gebeuren. Je leert dan beter met vuur te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:15:
een zak Dammers maribu besteld. Ik heb wat advies nodig wat een goede methode is om te starten...
Veel zuurstof is veel hitte.
Veel airflow is veel warmte.

Doe rookhout onderin de mand, kolen er boven op.
1 wokkel in het midden van de mand maar liever op 1/3 naar voren (de trek zal ervoor zorgen dat het vuur naar achteren gaat).

Bottom vent 1 tot 2 cm open, wokkel aansteken en de dome open laten. Dammers brandt normaal snel want is zacht. Dus ik zou niet te lang gaan schijten op dit moment :+. De dome na pak em beet 5 minuten sluiten (plate setter in indien nodig).

Bottom vent op 5mm en de top vent volledig open. En laat het even stabiliseren voor 10 minuten.

Noteer de temperatuur en speel hiermee.
Indien de temperatuur te laag is: meer lucht geven langs onderen. Indien te hoog: bottom vent sluiten tot 2mm en de topvent op 50%.
Wederom laten stabiliseren en de temp noteren.

Op den duur doe je het blind en staar je niet dood op de temperatuur. Low en slow op 125C is ook goed, net als 90C...

Als ik het druk heb met mijn zoontje is het:
Allemaal hetzelfde maar dan de dome na 10 minuten dicht en de flameboss 400 eraan hangen. Daar moet de topvent zo goed als dicht bij dus het vuur zal dan gesmoord worden en de flameboss duwt heel veel lucht erin anders...

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 10-08-2022 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Miki schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Beercan chicken is meer voor de leuk dan dat het echt wat toevoegt en daarnaast is ook gevaarlijk als je het niet goed doet. Als je namelijk een te koud blikje gebruikt dan loop je het risico dat de kip van binnen nog rauw is terwijl de buitenkant gaar is.
Het beste is om dan eerst het blikje op te warmen boven je kolen maar dan komt de uitdaging hoe krijg je de kip op het warme blikje zonder je tengels te verbranden. De kip isoleert het blikje namelijk waardoor het blikje niet warm genoeg wordt.

Je bent dan beter af met zo’n gevogelte houder die je bijvoorbeeld bij de action voor een zacht prijsje kunt ophalen en eigenlijk beter gewoon spatchcock chicken maken. Niet spectaculair voor de aanwezigen maar wel veel lekkerder eindresultaat.
Miki, I stand corrected.
Na jaren van beercan chicken dacht ik de proef op de som te nemen.
Ik maakte vandaag een beercan chicken met een leeg blikje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI0J6KMi0V4H7f9NuIHbTg4hz2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YabhRsU8w2DF6ZZC0g9ZmxIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Xcb2zjc_qf23LXimpGod_MCQHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDrJoZxgQ2qkgAYv5PxYTTGR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtlD0GI99EMk5_v9ttmpHuErI78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnMXYVk4jNwG0NloE3Xhzw5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV3a_tVsIkhuO_ua_h8rczopE5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkLJKEcOxZ0cv3ewvRllGHQD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn vrouw gevraagd of ze kon raden wat er in het blikje zat.
Ze dacht een vloeistof met kruiden, want hij was zo lekker en zo sappig.
Verbazing alom toen ik vertelde dat het blikje leeg was 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Sta je dan, om 10 over 10 zalm te roken omdat je vrouw die morgen mee wil naar haar werk om aan de oudjes te geven (verzorgingshuis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k136AyMjw9roN8KKDJMlRbAtO0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUdxoHPOe3tYfSG1MQfalgq0.jpg?f=fotoalbum_large

Was sowieso al te laat omdat we bleven hangen bij het logeeradresje van de kinderen. En daarna ging de bbq uit vanwege een paar wijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
ASS-Ware schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Miki, I stand corrected.
Na jaren van beercan chicken dacht ik de proef op de som te nemen.
Ik maakte vandaag een beercan chicken met een leeg blikje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb mijn vrouw gevraagd of ze kon raden wat er in het blikje zat.
Ze dacht een vloeistof met kruiden, want hij was zo lekker en zo sappig.
Verbazing alom toen ik vertelde dat het blikje leeg was 🤣
Haha, wel gaaf dat je dit nog even terugkoppelt.

Nu nog spatchcock chicken een keer proberen en dan ben je helemaal van je geloof gevallen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Top, blijf ik mijn kip lekker aan het spit hangen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
barrymossel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:14:
Sta je dan, om 10 over 10 zalm te roken omdat je vrouw die morgen mee wil naar haar werk om aan de oudjes te geven (verzorgingshuis).

[Afbeelding]

Was sowieso al te laat omdat we bleven hangen bij het logeeradresje van de kinderen. En daarna ging de bbq uit vanwege een paar wijntjes.
Ach ja, beetje roken, beetje drinken. En dus een beetje roken. Morgen toch thuis "werken"...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwAS2I2DHvHC3SJmtEN6lnVT9IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0ptSmOL1eDIyXAMPtDG1iBl.jpg?f=fotoalbum_large

En straks de boze buurman even uitroken door de boel schoon te branden. Hoop voor hem dat ie de ramen dicht heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Haha, wel gaaf dat je dit nog even terugkoppelt.

Nu nog spatchcock chicken een keer proberen en dan ben je helemaal van je geloof gevallen :D
Spatchcock heb ik al es gedaan op de Weber, was erg goed.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

barrymossel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:14:
Zo heel verzorgings huis? meteen je BBQ budget van de maand/jaar verdampt?
Kilo zalm is best prijzig geworden.

En wat is dat met die oudjes, die lekkerbekken weten wat goed eten is.

Ik kreeg ook al de "opdracht" om warm gerookte zalm van mijn recept te maken.....
:)

• barrymossel
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Zo heel verzorgings huis? meteen je BBQ budget van de maand/jaar verdampt?
Kilo zalm is best prijzig geworden.

En wat is dat met die oudjes, die lekkerbekken weten wat goed eten is.

Ik kreeg ook al de "opdracht" om warm gerookte zalm van mijn recept te maken.....
Haha, alleen de afdeling waar ze werkt. En de prijs viel me mee. Lag een zalmzijde in de vriezer die m'n schoonouders laatst gehaald hadden op de visafslag bij Spakenburg. Denk een euro of 35. Was in mei bij de Sligro bijna het dubbele...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://producten.makro.n...860-1728270095.1653500415
Ex btw. 1 zijde is 1.6kg
Zit je niet veel hoger gelijk vergeleken je vis afslag prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 16:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF8hE2DmB2fKgXVOP3rF24eBa84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxJL2A4JxmjdrYvMauXllIrc.jpg?f=fotoalbum_large

Door lezen wordt je wijzer, Op dit forum is al meerdere keren de bbq bijbel van Julius Jaspers aanbevolen. Vanmorgen zag ik het liggen in de boekwinkel en heb het direct meegenomen. Vervolgens kwam ik bij de Lidl een BT bbq thermometer tegen. Die kon ik ook niet laten liggen, dit weekend maar eens uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Thunderflash schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:01:
[Afbeelding]

Door lezen wordt je wijzer, Op dit forum is al meerdere keren de bbq bijbel van Julius Jaspers aanbevolen. Vanmorgen zag ik het liggen in de boekwinkel en heb het direct meegenomen. Vervolgens kwam ik bij de Lidl een BT bbq thermometer tegen. Die kon ik ook niet laten liggen, dit weekend maar eens uitproberen.
goed dat ik t zie wilde al een hele tijd die 2probe draadloze hebben.
voor spareribs en andere simpele dingen is die top.
rooster temp op de ene en kern op de andere.
net ff gehaald
(excuus even ijs halen.. . O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 22:06
copykat schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

goed dat ik t zie wilde al een hele tijd die 2probe draadloze hebben.
voor spareribs en andere simpele dingen is die top.
rooster temp op de ene en kern op de andere.
net ff gehaald
(excuus even ijs halen.. . O-)
Heb ze allebei, zowel de draadloze als die met de app. Dacht dat draadloos draadloze probe inhield, maar dat is dus niet zo. Te mooi om waar te zijn, gelet op de prijs ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

floriz87 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Heb ze allebei, zowel de draadloze als die met de app. Dacht dat draadloos draadloze probe inhield, maar dat is dus niet zo. Te mooi om waar te zijn, gelet op de prijs ;) .
ik heb bewust de draadloze genomen, meer bereik dan de bluetooth via de app. (50m)
kan ik gewoon in en om t huis mn ding doen en toch de boel een beetje in de gaten houden.
simpel schermpje. maar wat heb je nodig?
bij spareribs.
set temp alarm (vlees wanneer ingepakt) en roostertemp max.
of een timer.
Straks even de manual lezen kijken wat hij allemaal kan.

hoe is de app versie? user vriendelijk?

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 16:26
copykat schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

hoe is de app versie? user vriendelijk?
Voor zover ik het nu kan beoordelen werkt de app intuïtief, of zoals wij ook wel zeggen: KKDW (Kind kan de was doen).

Ook in de app, beide probes zichtbaar vwb temperatuur. En er is een timer in te stellen. Verdere optie moet ik nog uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heeft iemand hier nog een goede houtskool tip, die momenteel ook te bestellen is? Dammers houtskool is overal al uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Laatst online: 14-05 18:15
micmulder schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:21:
Heeft iemand hier nog een goede houtskool tip, die momenteel ook te bestellen is? Dammers houtskool is overal al uitverkocht.
Ik bestel voornamelijk bij houtskool.nl. Nog niet meegemaakt dat ze niet konden leveren.
https://houtskool.nl/product-categorie/houtskool/

edit:
Deze schijnen wel op vooraad te zijn
https://www.sligro.nl/p.9...outskool-zak-15-kilo.html
https://www.kamadototaals...se-marabu-houtskool-15kg/

[ Voor 21% gewijzigd door Quadradial op 12-08-2022 11:35 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 23:24
Quadradial schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Ik bestel voornamelijk bij houtskool.nl. Nog niet meegemaakt dat ze niet konden leveren.
https://houtskool.nl/product-categorie/houtskool/
Dammers en de rode doos, gele doos en zwarte doos zijn uitverkocht daar.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 12-08-2022 11:23 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Laatst online: 14-05 18:15
Luuk1983 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Dammers en de rode doos, gele doos en zwarte doos zijn uitverkocht daar.
Had nog niet gekeken naar de huidige status omdat ik zelf nog anderhalve doos heb staan.
Inderdaad hoop niet leverbaar

edit:
Deze schijnen wel op vooraad te zijn
https://www.sligro.nl/p.9...outskool-zak-15-kilo.html
https://www.kamadototaals...se-marabu-houtskool-15kg/

[ Voor 24% gewijzigd door Quadradial op 12-08-2022 11:35 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:53
Vanochtend rond half tien een kalfs hammer op de MTP gelegd die ik gisteren in de nieuwe Black Out rub van van Beekum heb gesmeerd.
Nu ga ik gemakshalve ervan uit dat de kerntemperatuur idem is als van zijn grote broer de beef hammer.
Op het moment is de kern 55 dus bijna tijd om in te pakken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 20:34
Op het moment is de Fire Up houtskool weer in de aanbieding bij de Gamma, net 20kg voor 20 euro gehaald.

https://www.gamma.nl/asso...-houtskool-10kg/p/B563605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:53
Grimmie187 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:41:
Op het moment is de Fire Up houtskool weer in de aanbieding bij de Gamma, net 20kg voor 20 euro gehaald.

https://www.gamma.nl/asso...-houtskool-10kg/p/B563605
Is het wat? Ik haal voornamelijk marabu van welkoop maar ook daar leveringsproblemen en als ze wat hebben is het erg klein spul.
Dus ik ben wel op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 20:34
Gummiebeer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Is het wat? Ik haal voornamelijk marabu van welkoop maar ook daar leveringsproblemen en als ze wat hebben is het erg klein spul.
Dus ik ben wel op zoek naar een alternatief.
Op zich prima spul voor de beginner (zoals ik), niet veel gruis in de zak maar blijft wel flink wat as over na het stoken. Daarnaast heb ik het idee dat het relatief snel opbrand maar dat kan ook met het opstarten van mijn kamado te maken hebben?

Disclaimer:
Ik heb pas sinds een paar dagen een kamado dus ik dacht ik begin eerst met wat 'standaard' houtskool en niet direct met het duurdere spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Twee primeurs in 1 sessie.
Mn Grillmeister gebruiken en voorgegaarde en gemarineerde spareribs vd Deka.
Soort van tijdgebrek en warmte in de tuin.
Heb ze er net in gedaan.
Hickory chunks bakje bijna kokend water. (om zacht te houden en de rook wat meer tijd te geven)

Rooksessie ongeveer gelijk aan de 30 min 200 graden oven stand. Wat op de instructie stond als garing
Probe 1 (80) in midden in vlees en probe 2 (122) midden onder t vlees rooster.

Kan binnen op de bank zitten met de remote.

Daarna misschien nog even op laten drogen voor fase 2 en misschien een extra lakje maar ik wil eigenlijk kijken of de marinade voldoende is.
Richting de 90 kern laten gaan. Gaar bij 75 dus beetje gokken wat lekker is met voorgegaard.

Kijken of 1 uur of zo voldoende is.

De grilmeister werkt in ieder geval prima.

😀
Update, 21:52 water eruit.
niet ingepakt.
Huidige kern waarde 64 en 95 rooster stijgend nu water er uit is.
30min nog gok ik.
En 80 graden kern om 22:25
1,5 uur.

Ben benieuwd.
Grilmeister werkt prima. Simpel en effectief voor dit soort gerechten.

Spareribs waren niet zoals ik ze zou willen hebben. Droog en hard.
Volgende keer maar inpakken.
En ergens zie ik weinig voordeel aan de voorgepakte gemarineerde ribs en voorgegaard.
Of ik moet het verkeerd gelezen hebben.
Dan klopt t dat ze nog hard zijn.

.

[ Voor 24% gewijzigd door copykat op 12-08-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 16:41
Vandaag wil ik 2 stukjes ribeye (ca. 300g pst) klaarmaken. Omdat het een ‘snelle bbq’ wordt wil ik hem direct afgrillen naar een kern van 55 graden.
In dat geval dometermometer van De q op ongeveer 180 graden houden of wat is verstandig?
Verder wil ik er wel graag een probe van mijn inkbird inhouden omdat ik hem niet wil verpesten. Maar kan deze zo kort op de kolen of gaat dat niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Mich007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:59:
Vandaag wil ik 2 stukjes ribeye (ca. 300g pst) klaarmaken. Omdat het een ‘snelle bbq’ wordt wil ik hem direct afgrillen naar een kern van 55 graden.
In dat geval dometermometer van De q op ongeveer 180 graden houden of wat is verstandig?
Verder wil ik er wel graag een probe van mijn inkbird inhouden omdat ik hem niet wil verpesten. Maar kan deze zo kort op de kolen of gaat dat niet goed?
Als je wilt grillen zou ik toch een hogere temperatuur kiezen richting de 300 ivm karamelisatie en gewoon je gevoel gebruiken om de gaarheid te meten, zeker als je een rib-eye of biefstukje gaat grillen. Door de hoge temperatuur vind ik het gebruik van een probe persoonlijk niet fijn werken, terwijl ze uitstekend zijn voor een lange lage temp run.

Gevoel is trouwens vrij simpel aan te leren. Duim - wijsvinger is rare, duim - middelvinger is medium rare, enz. enz. Zie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:40
Van de dag na een goede bbq sessie kan ik toch ook wel heel erg genieten

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52283016545_d888ae85a7_z.jpg

(Lapje procureur, salsa, wat saus en GOED broodt)

En de avond ervoor:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52280162811_3d3653cf85_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52281560467_d404745b1a_z.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Jaspervl op 13-08-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Miki schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Als je wilt grillen zou ik toch een hogere temperatuur kiezen richting de 300 ivm karamelisatie en gewoon je gevoel gebruiken om de gaarheid te meten, zeker als je een rib-eye of biefstukje gaat grillen. Door de hoge temperatuur vind ik het gebruik van een probe persoonlijk niet fijn werken, terwijl ze uitstekend zijn voor een lange lage temp run.

Gevoel is trouwens vrij simpel aan te leren. Duim - wijsvinger is rare, duim - middelvinger is medium rare, enz. enz. Zie:
[YouTube: Steak Tips - The Finger Test]
Dankjewel. Maar ik wilde ‘ongeveer’ 180 graden aanhouden op de domethermometer. De temperatuur op het rooster zal vermoedelijk dus wel een stuk hoger liggen vlak boven de kolen. Of is dat een verkeerde inschatting? Vandaar misschien ook nog een probe op het rooster als dat niet te heet wordt voor dat ding.

Heb ook nog wel gewoon een prikthermometer van inkbird liggen die ik kan gebruiken. Wil gewoon niet dat het te doorbakken wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mich007 op 13-08-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Mich007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:28:
Maar ik wilde ‘ongeveer’ 180 graden aanhouden op de domethermometer. De temperatuur op het rooster zal vermoedelijk dus wel een stuk hoger liggen vlak boven de kolen. Of is dat een verkeerde inschatting?
Wat dacht je van verkeerde aanpak? Je gaat met de dome dicht warmte langs alle kanten toebrengen. Dus je gaat de steak waarschijnlijk overcooken als je de dome dicht laat met die temperatuur.

Ik zou het anders aanpakken.

Vuur aansteken. Eens groot en heet genoeg searen met de dome open tot gewenste crust. Indien nog te koud qua temp: plate setter erin of indirect leggen met de dome dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Chevy454 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Wat dacht je van verkeerde aanpak? Je gaat met de dome dicht warmte langs alle kanten toebrengen. Dus je gaat de steak waarschijnlijk overcooken als je de dome dicht laat met die temperatuur.

Ik zou het anders aanpakken.

Vuur aansteken. Eens groot en heet genoeg searen met de dome open tot gewenste crust. Indien nog te koud qua temp: plate setter erin of indirect leggen met de dome dicht.
Ik heb een halve platesetter dus kan eventueel wisselen tussen direct en indirect. Maar altijd als ik de dome openlaat krijg ik binnen no-time een gigantische hitte met vlammen. Jij daar geen last van?

Normaal zou ik ook altijd de veiligere methode van reverse sear gebruiken maar heb nu ‘te weinig tijd’ om eerst aan te garen op lage temperatuur omdat het een ‘snelle q’ met ook nog hongerige kinderen is. 😉

[ Voor 13% gewijzigd door Mich007 op 13-08-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Miki schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Tijdens searen/grillen gebruik ik altijd de thermopen, blijf ook net even verder weg van de hitte en voelen met je handschoen aan is ook niet je dat. (nadeel je prikt gaten in je vlees dat wel)
[YouTube: Steak Tips - The Finger Test]
edit: is overigens deze methode niet omstreden?
als in te veel variabelen om echt een goede indicatie te zijn van de kern temp en dus garing?

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 13-08-2022 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
copykat schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Tijdens searen/grillen gebruik ik altijd de thermopen, blijf ook net even verder weg van de hitte en voelen met je handschoen aan is ook niet je dat. (nadeel je prikt gaten in je vlees dat wel)

[...]

edit: is overigens deze methode niet omstreden?
als in te veel variabelen om echt een goede indicatie te zijn van de kern temp en dus garing?
Ik voel met mijn tang :Y)

Daarnaast houd ik de tijd goed bij op mijn horloge. Doordat de hitte van alle kanten komt is kort bij blijven gewoon key en voel je met enige regelmaat hoe ver je bent.
De methode is alleen omstreden als je het voor andere soorten vlees gaat gebruiken. Rundvlees mag en kun je rauw eten, idem voor lamsvlees. Varken en kip moet je niet aan beginnen tenzij je een leuk avondje op het porselein wilt doorbrengen. Daar zou ik altijd een thermometer gebruiken als je denkt dat je stukje vlees klaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even snel biefstuk spiesjes gemaakt.
En wat procureur lapjes erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnexbwzp99U0lsaXrPdcBvyXH9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZFiTIO3qvJyiYCUXmIvP310.jpg?f=fotoalbum_large
Aardappel en groente erbij.
Klaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 23:14
Misschien wel leuk om even te delen.

Grill Guru Compact en een warmtecamera.

Net voordat ik de bbq opende meten de temp meter 150 graden en heb gelijk de binnenkant gemeten. Klopt aardig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBdslbnT5qph11II-k2mco_B6Z8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/whLPLdGCtmFMeZMhLt80DsL3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqg3l7y3zOSRaSfgpYqHyvJTmSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nFibehhke2ewMSILULa5bHRg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
Ik sinds kort heb een Grill Guru Compact, maar standaard met een RVS rooster. Nu zag ik een gietijzeren rooster voor de Komado Joe Jr (en Classics) in de aanbieding.

GG compact: het rooster is 33 cm (de binnen diameter 34,5cm) [gemeten]
CJ Jr: grilloppervlak met een doorsnede van 34 cm (volgens de website)

Grote vraag is of dat zou passen. Misschien iemand hier er ervaring mee?

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mich007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:59:
Gisteren een hele rib eye gedaan, ik laat de inkbird probes altijd zitten bij afgrillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNUJ_6ujU1ctrEJP0NtV7GdMgBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwTTv5bGEsUKwuBbjZU7NpTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz-9S2JvRP4AuQ2qHyayNs1np-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynahb6XoJJQ0JQsogra4MMkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjMikbHPND_LgQVXXOl7QbxDn-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkfGGOqhqLmvZJTKDSXVKzAm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mich007 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb een halve platesetter dus kan eventueel wisselen tussen direct en indirect. Maar altijd als ik de dome openlaat krijg ik binnen no-time een gigantische hitte met vlammen. Jij daar geen last van?
Precies, dus deksel dicht.
Ik doe bij afgrillen ook vaak de luchttoevoer dicht, scheelt ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXqX9geA9vjdvtf4UkUDQVl6ZIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/co8nkYMX9EGHnJKnz5c9rF6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki2r4I1JBinMRGVqoxId9JcgadQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYMfyX1aqhmM8AKK6rBUxUbX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIoV7iKvdf1ts4P4NaGwcFbv9rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LLD75d90e1UMd3TMfYdRZRT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrINZHcCwQNF6FdLHg4BPPn3u7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHkOPhn7cCzHODa0dOQ3mTK5.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren gyros gemaakt op de wga volgens bijgevoegde recept.

Wat was dat lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren een stuk buikspek gekocht en een beetje op de brisket manier geprobeerd te bereiden.
Omdat ik nogal druk was, was het vlees een ondergeschoven kindje (was ook voor 's avonds bij de borrel bedoeld).

Aan 1 kant van de onderkant zat een behoorlijk stuk dik en hard vet. Zo hard dat ik eerst dacht dat het zwoerd er nog op zat.
Vervolgens ingewreven met een rub en indirect op het rooster gelegd. Dometemp 120 graden.
Ergens rond de 75 graden in alufolie gepakt.
Iets te lang door laten gaan in de verpakking, bij 97 kern eraf gehaald en ingepakt op een bord in de tuin rustig laten afkoelen.
's Avonds bij het aansnijden besefte ik me pas dat het niet heel slim was om 'm al die tijd in de originele alu wrap te laten zitten, want hij stond behoorlijk in zijn eigen vocht.

De onderste vetkap en met name het harde gedeelte) was veranderd in vieze gelei. Ik heb dit weggesneden, maar het viel wat tegen omdat er links en rechts toch gelei te vinden was.

Wat is hier nu fout gegaan?
- Gewoon slecht getroffen met het stuk vlees?
- Veel te hoge kerntemperatuur laten worden?
- Te lang laten rusten, zwemmend in zijn eigen vocht?

Ik heb slechts 1 foto gemaakt, halverwege de bereiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh7YdVxKev9gi-Lmfl8IMKfUotk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGf6QymRayP6TrbJ27TTfXKI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Koffie op 14-08-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ASS-Ware bedoel je grillen op 200-250graden of echt searen affikken?
Meeste probes gaan stuk op den duur met de 250-300graden.
Bedrading smelt.

Dus het is niet aan te raden de probes te laten zitten tijdens het grillstrepen trekken.

Gewoon naar de kleur kijken of caramelisatie is op getreden en de rooster strepen er op komen dan is hij klaar.
En desnoods af en toe even een thermopen er in steken om je kern temperatuur in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
copykat schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:31:
@ASS-Ware bedoel je grillen op 200-250graden of echt searen affikken?
Meeste probes gaan stuk op den duur met de 250-300graden.
Bedrading smelt.

Dus het is niet aan te raden de probes te laten zitten tijdens het grillstrepen trekken.

Gewoon naar de kleur kijken of caramelisatie is op getreden en de rooster strepen er op komen dan is hij klaar.
En desnoods af en toe even een thermopen er in steken om je kern temperatuur in de gaten te houden.
Ik sear bij een dekseltemperatuur van 200-250C, op het rooster boven de kolen is het dan ietsje warmer, met de probe in het vlees.
Gaat al 13 jaar prima.

Dat ding heet overigens thermapen.

[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 14-08-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:09

Stoney3K

Flatsehats!

Koffie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:29:
Wat is hier nu fout gegaan?
- Gewoon slecht getroffen met het stuk vlees?
- Veel te hoge kerntemperatuur laten worden?
- Te lang laten rusten, zwemmend in zijn eigen vocht?
Klinkt als kerntemp inderdaad te hoog, waardoor de eiwitten zijn gaan stollen en je die gelei krijgt.

Ik heb die van mij gedaan met een kerntemperatuur van 73-77 graden (in de folie) en die kwam er vrij goed uit.

https://saltpepperskillet.com/recipes/smoked-pork-belly/

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 14-08-2022 11:36 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonnypiek
Nico Klus schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:07:
Ik sinds kort heb een Grill Guru Compact, maar standaard met een RVS rooster. Nu zag ik een gietijzeren rooster voor de Komado Joe Jr (en Classics) in de aanbieding.

GG compact: het rooster is 33 cm (de binnen diameter 34,5cm) [gemeten]
CJ Jr: grilloppervlak met een doorsnede van 34 cm (volgens de website)

Grote vraag is of dat zou passen. Misschien iemand hier er ervaring mee?
Heb je hier wat aan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMPeohTdQ-zhdnUdwNHt0OoyRWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaqLxXsAvt7tp0JLa6UkyMgc.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is bij Amazon DE trouwens voor 32 in de werbung.
Weet niet welke aanbieding jij had gezien maar scheelt aanzienlijk tov de 79,99 adviesprijs
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 3% gewijzigd door sonnypiek op 14-08-2022 11:51 . Reden: amazon link ingevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ASS-Ware schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Ik sear bij een dekseltemperatuur van 200-250C, op het rooster boven de kolen is het dan ietsje warmer, met de probe in het vlees.
Gaat al 13 jaar prima.
Net even de handleiding gechecked van een ibbq-4T
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj6Sh380Q20_bTYoMCXEXB4vzqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frFVFW18QoIftoGhTJpTEQGA.jpg?f=fotoalbum_large
Ik neem aan dat even 330 graden ook niet meteen smeltende draadjes geeft maar het is niet adviseerbaar vaak rond die 300 graden gaan zitten. Halve sluiting door slechte isolatie(zachte isolatie die geklemd zit word dunner) of verharde koperendraadjes die met buigen draadbreuk veroorzaken zal de acuratesse en betrouwbaarheid van de probe in de gehele line verslechteren.

Dat het bij jou al 13 jaar goed gaat is omdat je op lagere temperatuur seared en blijkbaar de temperatuur goed stabiel houd tijdens de dome open.( vaak schiet de kamado tijdens de sear actie door naar boven door de grote hoeveelheid extra zuurstof en trek.)
Mijn commentaar was meer bedoelt naar anderen die minder ervaren zijn met kernmeters en grillen.
Dat ding heet overigens thermapen.
ja zal. Thermopen of thermapen beide geven bij google het zelfde resultaat.
Maar ik zal proberen te onthouden therampen termapen thermapen te schrijven.

[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 14-08-2022 12:11 . Reden: Kut toestenbord. ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
copykat schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Maar ik zal proberen te onthouden therampen te schrijven.
Oeps.
Pagina: 1 ... 223 ... 333 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism