Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:44
Ik heb ‘m hier inmiddels dik een jaar staan en heel tevreden mee. Volgens mij “gewoon” een auplex-rebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
rjce schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Jazeker, zo maak ik ze al jaren en nog nooit verbrande suiker gehad.[Afbeelding]

Deze zijn van vorige week, precies zo gemaakt zoals ik beschreef. Misschien was je ketel temperatuur toch boven de 200gr.
Welke temperatuur meet jij? Van de ketel of van het rooster. Kan best wat verschil tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Morgen komt mijn Bastard Large Urban 2022 :)

Vraagje, weet iemand wat de maten zijn dan de doos/pallet die er omheen zit?

Het gaat namelijk regenen dus ik wil het graag meteen achter onder de overkapping laten rijden, maar ik weet niet of hij door de poort past.
De poort kan er wel uit, maar dat is een heel gedoetje en moet ik van te voren doen, dus als dat niet nodig is doe ik dat liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Fairy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:45:
Morgen komt mijn Bastard Large Urban 2022 :)

Vraagje, weet iemand wat de maten zijn dan de doos/pallet die er omheen zit?

Het gaat namelijk regenen dus ik wil het graag meteen achter onder de overkapping laten rijden, maar ik weet niet of hij door de poort past.
De poort kan er wel uit, maar dat is een heel gedoetje en moet ik van te voren doen, dus als dat niet nodig is doe ik dat liever niet.
https://help.bbqexperienc...afmetingen-gewichten-bbqs

Product Soort verpakking L X B X H cm Gewicht
Large Mini pallet 82 x 64 x 100 cm

Volgens mij moet ie door een beetje poort passen, ging hier in ieder geval wel gewoon.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

NoepZor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:56:
[...]

https://help.bbqexperienc...afmetingen-gewichten-bbqs

Product Soort verpakking L X B X H cm Gewicht
Large Mini pallet 82 x 64 x 100 cm

Volgens mij moet ie door een beetje poort passen, ging hier in ieder geval wel gewoon.
Dank _/-\o_

Ik had gezocht en kon maar niets vinden :X top !

82 en 64 cm gaan inderdaad geen probleem vormen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 29-06-2022 10:57 ]

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Zo na bijna een jaar af en aan klussen, wat begon met een idee ben ik eindelijk klaar.
Hij staat op zijn plek, meer woorden zijn overbodig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb90f1m8tqhqcIV-e7fkaWUKSvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3PlHOCbkxeFfZVRhl4U9KWnr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB0tWjlc1Wi462o8scn_V8CKMPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5qkBN8CkFWPbAMHy0pd8bu2.jpg?f=user_large

Laat het grillen beginnen!

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:03
barrymossel schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:24:
[...]

Welke temperatuur meet jij? Van de ketel of van het rooster. Kan best wat verschil tussen zitten.
Ik heb een losse sonde op het rooster liggen tussen/ naast het vlees, maar heb even het orginele recept erbij gepakt (https://bbq-helden.nl/beste-kippenvleugels-barbecue/) en daar staat inderdaad 150 gr dus vermoed dat mijn thermometer wat afwijkt of onbewust bbq ik tegenwoordig op een lagere temperatuur.

Ik gebruik al jaren de dammers kokosbriketten (die kleine cubusjes) in het begin meette ik de temperatuur nog daarna kwam het neer op 20 briketten = 200graden vandaar dat ik tegenwoordig niet meer meet.

Maar ook als ik google komt het neer dat suiker rond de 170 graden uit elkaar begint te vallen dus ja dan moet het wel dat ik rond die temperatuur zit. Het nare van kip vind ik weer dat je dat ook weer niet te laag qua temperatuur moet gaan bereiden anders wordt ie weer wat rubberig van binnen en dat is ook weer niet wat je wilt.

Dus hierbij mijn excuses @Hydra dat ik je verkeerd heb geinformeerd, ik hoop dat je de rub nog een kans wilt geven want hij is erg lekker op kippenvleugels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rjce schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb een losse sonde op het rooster liggen tussen/ naast het vlees,
Op het rooster liggen, als in: de sonde ligt daadwerkelijk op het rooster? En niet met een klemmetje er los van? Want dan ben je dus mogelijk de temperatuur van het rooster aan het meten, niet de temperatuur van de lucht ter hoogte van het rooster. Dat rooster kan, ook bij indirect, prima een stukje warmer zijn dan de lucht er omheen. Mogelijk verklaart dat je afwijking.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

loewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:01:
Zo na bijna een jaar af en aan klussen, wat begon met een idee ben ik eindelijk klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wauw, prachtig !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel mooi! #jaloers

Komt er nog een dak(je) boven het aanrecht, of blijft dit volledig in de open lucht?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Jan_V schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Heel mooi! #jaloers

Komt er nog een dak(je) boven het aanrecht, of blijft dit volledig in de open lucht?
Dank!

ik wil nog iets van een dak maken inderdaad, open lamellen denk ik, of iets waar ik een schaduwdoek aan op kan hangen. Dus dat is weer een projectje op zich zelf.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
  • Laatst online: 19-09 10:03
Orion84 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Op het rooster liggen, als in: de sonde ligt daadwerkelijk op het rooster? En niet met een klemmetje er los van? Want dan ben je dus mogelijk de temperatuur van het rooster aan het meten, niet de temperatuur van de lucht ter hoogte van het rooster. Dat rooster kan, ook bij indirect, prima een stukje warmer zijn dan de lucht er omheen. Mogelijk verklaart dat je afwijking.
nee met zo'n klemmetje boven het rooster inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8BOa-IblxY4PjG9w-4ew0bzg44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bmYqcNS1Ps1n5Vy2ozPpVBeO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 20:13
Wie heeft er ervaringen met Meater probes? Ik heb zelf een paar afwegingen en ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen daarmee zijn. Ik gebruik op dit moment een Inkbird bluetooth thermometer met twee bedrade probes, maar die heeft soms wat kuren.

Ik denk dat ik meestal genoeg heb aan één meaterplus probe, aangezien die in de praktijk zowel de omgevingstemperatuur en het vlees meet. Maar toch heb ik het idee dat ik er eigenlijk twee moeten hebben wanneer ik twee grotere stukken vlees ga bakken. Maja als je twee meater plus probes voor 209 euro koopt, dan kom je al snel in hetzelfde prijsbereik van het meater blok voor 239 euro (met twee probes). Wat is wijsheid... De stand alone mogelijkheid en het grotere bereik van de block klinken interessant in ieder geval.

Daarnaast vraag ik mij af: de probes zijn best dik. Als je dunnen stukken vlees hebt, dan wil je daar waarschijnlijk geen groot gat in rammen. Op zich prima om daar de prikthermometer voor te gebruiken, maar heeft de meater ook een klemmetje om 'm op het rooster te zetten voor de omgevingstemperatuur bijvoorbeeld?

Daarnaast hoor ik nog wel eens dat het signaal met een ijzeren barbecue een issue kan zijn (kooi van faraday). Iemand bekend mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk1983 op 29-06-2022 14:53 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Luuk1983 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:51:
Wie heeft er ervaringen met Meater probes? Ik heb zelf een paar afwegingen en ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen daarmee zijn. Ik gebruik op dit moment een Inkbird bluetooth thermometer met twee bedrade probes, maar die heeft soms wat kuren.

Ik denk dat ik meestal genoeg heb aan één meaterplus probe, aangezien die in de praktijk zowel de omgevingstemperatuur en het vlees meet. Maar toch heb ik het idee dat ik er eigenlijk twee moeten hebben wanneer ik twee grotere stukken vlees ga bakken. Maja als je twee meater plus probes voor 209 euro koopt, dan kom je al snel in hetzelfde prijsbereik van het meater blok voor 239 euro (met twee probes). Wat is wijsheid... De stand alone mogelijkheid en het grotere bereik van de block klinken interessant in ieder geval.

Daarnaast vraag ik mij af: de probes zijn best dik. Als je dunnen stukken vlees hebt, dan wil je daar waarschijnlijk geen groot gat in rammen. Op zich prima om daar de prikthermometer voor te gebruiken, maar heeft de meater ook een klemmetje om 'm op het rooster te zetten voor de omgevingstemperatuur bijvoorbeeld?

Daarnaast hoor ik nog wel eens dat het signaal met een ijzeren barbecue een issue kan zijn (kooi van faraday). Iemand bekend mee?
Heb al best even een Meater+, recent een pen stuk (wellicht te warm geweest?). Na wat over en weer mailen een nieuwe ontvangen. Ik heb voor het kleine werk een thermapen en gebruik voor de rest de meater. In de meater zitten overigens 2 meters, op de bovenkant zit de 2e zodat je ook omgeving meet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
rjce schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:13:
Dus hierbij mijn excuses @Hydra dat ik je verkeerd heb geinformeerd, ik hoop dat je de rub nog een kans wilt geven want hij is erg lekker op kippenvleugels.
Ik heb een klein beetje van de minst verbrande vleugels afgekloven en de smaak was helemaal prima (als je het bittere even wegdenkt). Dus ik ga 'em zeker nog eens op 150 graden proberen! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 29-06-2022 16:07 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als de twee stukken even groot zijn kan je natuurlijk ook gewoon af gaan op het temperatuurverloop in het ene stuk en aannemen dat het andere stuk vergelijkbaar gaat (evt. af en toe checken met thermapen).
Zelf heb ik een Meater Block en dat is wel fijn werken, maar inderdaad goed aan de prijs.
Daarnaast vraag ik mij af: de probes zijn best dik. Als je dunnen stukken vlees hebt, dan wil je daar waarschijnlijk geen groot gat in rammen.
Sowieso is het bij dunne stukken vlees meestal een stuk minder noodzakelijk om nauwkeurig de temperatuur in de gaten te houden, omdat dat dan eerder om hot&fast zal gaan dan low&slow.
Op zich prima om daar de prikthermometer voor te gebruiken, maar heeft de meater ook een klemmetje om 'm op het rooster te zetten voor de omgevingstemperatuur bijvoorbeeld?
Nee, dat gaat ook niet want de punt van de probe kan max 99 graden hebben zo uit mijn hoofd. Je kan 'm natuurlijk wel in een aardappel steken of zo en die naast je vlees leggen.
Nooit echt grote problemen mee gehad, met de losse Meater (originele versie, niet de Meater+) is het altijd wel opletten dat je met je telefoon in de buurt blijft. Met de Meater+ en Meater Block is het meestal niet zo'n probleem om een goede positie te vinden voor de houder om contact te houden met de probe. Ik gebruik alleen zelden een klassieke ketel bbq, dus wellicht dat het daarmee soms slechter werkt?

Uiteindelijk zijn die draadloze probes natuurlijk wel makkelijk, maar hebben bedrade probes ook echt wel zo hun voordelen. Dunner, zeker geen verbindingsproblemen (tenzij de kabeltjes breken of zo), minder beperkt qua temperatuurbereik, goedkoper. Waar de draadloze probes vooral fantastisch zijn is wanneer je regelmatig met een draaispit aan de slag gaat :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 06:55

Maximus

There is no substitute

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ongelofelijk gaaf! Ben je niet bang voor diefstal? Ik zet mijn BGE niet buiten als ik hem niet gebruik, ben best bang dat hij anders gestolen wordt.

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Maximus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Wat ongelofelijk gaaf! Ben je niet bang voor diefstal? Ik zet mijn BGE niet buiten als ik hem niet gebruik, ben best bang dat hij anders gestolen wordt.
Worden dat soort dingen uit een tuin gestolen? Wow! Gezien het gewicht had ik dat niet verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jan_V schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Worden dat soort dingen uit een tuin gestolen? Wow! Gezien het gewicht had ik dat niet verwacht.
Zeker ja, mijn buren zijn een paar weken terug een BGE armer geworden en daar kom je alleen bij met een bootje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Maximus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Dank allen voor de positieve reacties!

Bang nee maar ik ga hem verankeren met een ketting en draadbouten. Daarnaast heb ik er 24/7 een camera op staan. Das nog geen garantie maar goed.

Verder gaat de hoes er over heen en tja wat zie je dan, gewoon een bbq onder een hoes, dus dan denk ik net niks.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brooky
  • Laatst online: 21:53
loewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:00:
[...]

Bang nee maar ik ga hem verankeren met een ketting en draadbouten. Daarnaast heb ik er 24/7 een camere op staan. Das nog geen garantie maargoed.

Verder gaat de hoes er over heen en tja wat zie je dan, gewoon een bbq onder een hoes, dus dan denk ik net niks.
Controleer ook in je inboedelverzekering of die de barbecue dekt bij diefstal. Bij mijn verzekeraar Centraal Beheer bijv. wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 07-09 06:47
Woon tijdelijk in buitengebied, mij Kettle Joe staat hier gewoon los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:10

copykat

Good copy isn't bad

loewie1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:00:
[...]

Bang nee maar ik ga hem verankeren met een ketting en draadbouten. Daarnaast heb ik er 24/7 een camere op staan. Das nog geen garantie maargoed.

Goalkeepers schijnen in de aanbieding te zijn omdat de Marine Amerikaanse versie krijgt......

Vrees dat je kamado ook stuk is maar niet gestolen... :+

Maar je hebt je wel laten gaan! Dit vraagt om altijd buiten koken.. :Y

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
copykat schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Goalkeepers schijnen in de aanbieding te zijn omdat de Marine Amerikaanse versie krijgt......

Vrees dat je kamado ook stuk is maar niet gestolen... :+

Maar je hebt je wel laten gaan! Dit vraagt om altijd buiten koken.. :Y
Kan me nog goed herinneren dat ik naast Willem Alexander stond het achterdek en ze schoten met dit heerlijke wapen. "Waar schieten ze eigenlijk op?", vroeg ie.
Ik: "Je ziet zo een walvis boven drijven."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan_V
Binnenkort 2 weken op vakantie op een camping.

Daar moet (en mag ook) natuurlijk ook worden gebarbecued. Daarom kon ik de Go Anywhere niet laten liggen voor 80 euro bij de Karwei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h59FOydcYg5JakszLFCn7tfDEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCY1lK22qGEc1BiVkqH2Khno.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien nog wat houtskool mee, maar ga er stiekem van uit dat dit daar ook wel verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Jan_V schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:19:
Misschien nog wat houtskool mee, maar ga er stiekem van uit dat dit daar ook wel verkrijgbaar is.
Op de camping heb ik de duurste pleerollen ooit gekocht, stiekem ga ik er van uit dat dit voor houtskool ook geld. Ik zou lekker een zakje meenemen ;)

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19

Daar moet (en mag ook) natuurlijk ook worden gebarbecued. Daarom kon ik de Go Anywhere niet laten liggen voor 80 euro bij de Karwei.

[Afbeelding]

Rekje door midden snijden dan past er precies een kleine weber firestarter, zakje kolen, aansteker en bbq gereedschap in.
Ideale koffertje heb je dan (alleen nog een koelbox voor bier en vlees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 07:51
Roelio86 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:27:
Keuzestress...

IQ Grills 22 inch large VS Bastard Urban Large

The Bastard kan denk ik bijna geen verkeerde keuze zijn, maar komt iets minder compleet en heeft misschien net een tikkeltje meer onderhoud nodig door de houten delen en gietijzeren margrietschijf.

IQ Grills, deze vind ik nog net iets mooier. Komt helemaal compleet en is onderhoudsarm door aluminium zijtafels en margrietschijf. Echter nieuw merk, dus moet zich nog bewijzen.

Wellicht kunnen de kenners hier een handje helpen met goede voor- en tegen argumenten?
Inmiddels al een keuze gemaakt?

Ik verwacht dat mijn iq grill ls 22inch vanavond geleverd wordt. Leuke upgrade komende vanaf een weber q2000 🫣

Gekozen omdat zoals je inderdaad zegt, zeer compleet is. Ken mijzelf kan een kale versie kopen, maar dan koop ik de accessoires er toch wel weer bij en duurder uit. Ook is het uiterlijk monsterlijk mooi…

Oke nu maar eens gaan bedenken wat het eerste stukje low en slow gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Togi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Rekje door midden snijden dan past er precies een kleine weber firestarter, zakje kolen, aansteker en bbq gereedschap in.
Ideale koffertje heb je dan (alleen nog een koelbox voor bier en vlees)
Dat door midden zagen is wel een goed idee!
Ik was al een beetje aan het puzellen hoe ik de ruimte zo efficient mogelijk kon benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Oeh nice. Ik heb zelf nog zo'n kleine ronde weber, vooral om mee te kunnen nemen (gaat wat lastig met een large kamado), maar die is veel handiger. Bovendien is rechthoekig ook wel praktisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19
Jan_V schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:48:
[...]

Dat door midden zagen is wel een goed idee!
Ik was al een beetje aan het puzellen hoe ik de ruimte zo efficient mogelijk kon benutten.
Zoek even terug in dit topic (of zijn voorgangers)
Volgens mij is dit topic zelfs gestart voor het aanpassen van de WGA
Bijv extra handvatten aan de zijkant zijn ook heel handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:04
Zie vooral ook het speciale WGA topic.

Zelf een gas variant voor de vakanties op de Franse campings, waar tegenwoordig nergens meer op kolen gestookt mag worden. Even verloop nippel kopen voor campingaz busjes, en overal BBQen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 19-09 09:23
Heren, heeft iemand van jullie ervaring met het bereiden van Brisket?

Ik heb een whole-packer in de vriezer liggen, betreft een Creekstone Black Angus (Choice).

Qua bereiding heb ik het volgende in mijn hoofd:
- Trimmen en injecteren met runderbouilon en wat kruiden en andere ingredienten.
- Uur voordat die op de bbq gaat een lekkere rub erop
- bbq op 110 graden
- wrappen rond de 65 graden en de bark gevormd is
- Wanneer de flat gaar is, de point van de flat scheiden en de flat opnieuw inpakken en in de koelbox om te rusten.
- Point in blokjes snijden voor burned ends, en terug op de BBQ voor 1,5 tot 2 uur.

Beide gerechten tegelijk serveren aan mijn gasten..

Gezien ik gasten ontvang zit ik een beetje met de timing, ik heb wel eerder een stuk flat of point bereid, maar nooit een hele brisket in 1x..
Normaal was ik 8-10 uur kwijt voor de gehele bereiding incl 1 a 1,5 uur rusten.

De planning is om rond 19:00 de brisket te kunnen serveren.
Planning is om deze om 5:00 smorgens op de bbq te leggen, en hopelijk is die dan gaar rond 17:00..

Ik zal de brisket gewoon wrappen in alu-folie voor de stall, dus in theorie zou dit moeten lukken en snel door de stall heen komen.

Wat is jullie ervaring met de bereidingstijd van een hele brisket?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
verstappen33 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:49:
Heren, heeft iemand van jullie ervaring met het bereiden van Brisket?

Ik heb een whole-packer in de vriezer liggen, betreft een Creekstone Black Angus (Choice).

Qua bereiding heb ik het volgende in mijn hoofd:
- Trimmen en injecteren met runderbouilon en wat kruiden en andere ingredienten.
- Uur voordat die op de bbq gaat een lekkere rub erop
- bbq op 110 graden
- wrappen rond de 65 graden en de bark gevormd is
- Wanneer de flat gaar is, de point van de flat scheiden en de flat opnieuw inpakken en in de koelbox om te rusten.
- Point in blokjes snijden voor burned ends, en terug op de BBQ voor 1,5 tot 2 uur.

Beide gerechten tegelijk serveren aan mijn gasten..

Gezien ik gasten ontvang zit ik een beetje met de timing, ik heb wel eerder een stuk flat of point bereid, maar nooit een hele brisket in 1x..
Normaal was ik 8-10 uur kwijt voor de gehele bereiding incl 1 a 1,5 uur rusten.

De planning is om rond 19:00 de brisket te kunnen serveren.
Planning is om deze om 5:00 smorgens op de bbq te leggen, en hopelijk is die dan gaar rond 17:00..

Ik zal de brisket gewoon wrappen in alu-folie voor de stall, dus in theorie zou dit moeten lukken en snel door de stall heen komen.

Wat is jullie ervaring met de bereidingstijd van een hele brisket?
dag ervoor 's ochtends in de rub (groter stuk vlees dus kan wel wat langer in de rub)
's nachts op de BBQ
circa 13 tot 15 uur unwrapped op 110 graden tot 92 a 95 graden (afhankelijk van de grootte)
even 15 min uitgepakt laten uitdampen
dan opnieuw inpakken en een 1 a 2 uur in een lege cooler

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 19-09 09:23
Quadradial schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:05:
[...]

dag ervoor 's ochtends in de rub (groter stuk vlees dus kan wel wat langer in de rub)
's nachts op de BBQ
circa 13 tot 15 uur unwrapped op 110 graden tot 92 a 95 graden (afhankelijk van de grootte)
even 15 min uitgepakt laten uitdampen
dan opnieuw inpakken en een 1 a 2 uur in een lege cooler
Als ik s'avonds rond 23:00 de brisket erop leg ben ik bang dat het te vroeg klaar is, 5-6 uur warm houden in de koelbox is te doen maar ben bang dat het dan te ver afkoelt..
Gasten komen pas rond 18:00, dus eerder serveren is geen optie..
Iets later is geen probleem, als het maar niet later wordt dan 20:00 - 20:30..

Ik denk dat ik gewoon rond 4:00-5:00 uur ga beginnen, dan heb ik ook ruim 13-14 uur en nog genoeg tijd om te laten rusten.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:57

[Afbeelding]

thanks voor de tip!
Normaal heb ik alleen de skottelbraai mee, maar deze is natuurlijk ook wel heel handig.
Gelijk besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 11:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel erg mooi, western red cedar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Focus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Heel erg mooi, western red cedar?
Douglas hout voor de keuken en syberisch lariks als wandbekleding

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
wie o wie heeft een idee voor een vega hoofdgerecht bij 160C. Waarom die 160? Dat is de temperatuur voor de lamsbout die er naast komt liggen.... Kan het tegelijkertijd erop. Kan natuurlijk altijd haloumi spiesjes maken die ik tijdens het rusten van het lam op hoog grill, maar wil eens iets anders...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32

Dennis1812

Amateur prutser

Hopjesvla79 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:50:
wie o wie heeft een idee voor een vega hoofdgerecht bij 160C. Waarom die 160? Dat is de temperatuur voor de lamsbout die er naast komt liggen.... Kan het tegelijkertijd erop. Kan natuurlijk altijd haloumi spiesjes maken die ik tijdens het rusten van het lam op hoog grill, maar wil eens iets anders...
https://bbqstreet.nl/rece...k-met-gerookte-rode-kool/

Die rode koop gaat er hier altijd goed in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
JPDeckers schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:38:

Zelf een gas variant voor de vakanties op de Franse campings, waar tegenwoordig nergens meer op kolen gestookt mag worden. Even verloop nippel kopen voor campingaz busjes, en overal BBQen..
Oh, even verifieren dus...

Zag op de site zo snel niet dat het verboden zou zijn, maar wellicht dat het 'normaal' is aldaar dus niet wordt genoemd. Anders een goed excuus om ook een gas-variant te halen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jan_V schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Oh, even verifieren dus...

Zag op de site zo snel niet dat het verboden zou zijn, maar wellicht dat het 'normaal' is aldaar dus niet wordt genoemd. Anders een goed excuus om ook een gas-variant te halen :-)
Vorig jaar gewoon op kolen in Frankrijk gestookt. Mocht ook gewoon, alleen op veel campings houden ze een slag om de arm en kunnen ze het bij grote droogte verbieden.

Maar kan dat dit afgelopen jaar veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
barrymossel schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Vorig jaar gewoon op kolen in Frankrijk gestookt. Mocht ook gewoon, alleen op veel campings houden ze een slag om de arm en kunnen ze het bij grote droogte verbieden.

Maar kan dat dit afgelopen jaar veranderd is.
In de app van de camping waar ik op het moment ben, staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6PB2wIYMZ8uE7rTESBol4iqPmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UzRCaLQY1kkpphQOWKmHPsbC.png?f=fotoalbum_large

Maar misschien zijn die regels per regio/provincie anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 11:08
@Hopjesvla79
Dutch oven met Chili cin carne, maïskolven groente spiezen, groene asperges.cherry tomaten op spies met olie peper en zout beetje balsamico en garneren met verse basilicum.

Zijn een paar dingen die in mij opkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DoubleD1980 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:53:
[...]

[Afbeelding]

Dat denk ik dan. Vorig jaar stond er vanalles van kamado tot smoker op RCN Moulin de la Piqué in de Dordogne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Androo
barrymossel schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:44:
[...]

Dat denk ik dan. Vorig jaar stond er vanalles van kamado tot smoker op RCN Moulin de la Piqué in de Dordogne.
Grappig.. ik ga dit jaar naar de Dordogne, en op de camping website waar ik heen gaat, staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ylHvGLyBc2ZSVXIy0Kj9gySopY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SWFiUgoHikbR6U4NQq0xaato.png?f=fotoalbum_large

dus in de hele Dordogne, mag het niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Androo op 01-07-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
verstappen33 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Als ik s'avonds rond 23:00 de brisket erop leg ben ik bang dat het te vroeg klaar is, 5-6 uur warm houden in de koelbox is te doen maar ben bang dat het dan te ver afkoelt..
Gasten komen pas rond 18:00, dus eerder serveren is geen optie..
Iets later is geen probleem, als het maar niet later wordt dan 20:00 - 20:30..

Ik denk dat ik gewoon rond 4:00-5:00 uur ga beginnen, dan heb ik ook ruim 13-14 uur en nog genoeg tijd om te laten rusten.
Zal wel meevallen qua afkoeling.... Deze kerel heeft het fijne al uitgezocht en geeft aan hoe langer je rust hoe beter. YouTube: How to Smoke Brisket 2022 | Mad Scientist BBQ

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
JPDeckers schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:38:

Wij hadden vroeger ook zo'n gas geval, met boven het gas (en onder het vlees) lavastenen, die beviel ons heel goed. Is die ruimte er bij deze gas variant ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
DoubleD1980 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:53:
[...]

[Afbeelding]

Waarom zouden die lavastenen niet mogen? Dat had ik nog nooit eerder gehoord. ik vind die dingen voor het meer indirect (niet direct boven het vuur) bakken juist ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:00
Gister de GrillEye Pro ontvangen als vervanger voor de IBT-2X. Mooi apparaat wel. Van het weekend maar eens goed testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 14:04
@jbdeiman

er is niet echt ruimte voor lavastenen. Heb zelf een "flavor bar" van Zifa erbij voor indirect.

Lavastenen mogen niet om dezelfde reden als houtskool: bij omstoten kunnen ze er uit vallen en kan je kurkdroge camping in de fik vliegen. Vandaar dat je steeds vaker alleen gas mag hebben.

Als vakantiebbq prima daarom, deze mag altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Als je overweegt 200+ euro uit te geven zou ik ook kijken naar de controllers die ook een ventilator kunnen aansturen om de temperatuur in de ketel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Androo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Grappig.. ik ga dit jaar naar de Dordogne, en op de camping website waar ik heen gaat, staat het volgende:
[Afbeelding]

dus in de hele Dordogne, mag het niet...
Tsja, het staat me bij dat ze dat kunnen afkondigen als het te droog is. Maar kan goed dat ze dat nu ook definitief hebben afgekondigd.
Jammer, maar op zich wel een goede reden. Er zijn genoeg mensen die er onverantwoordelijk mee omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, gisteravond mijn Bastard Urban Large in elkaar gezet. Vanavond eerst maar eens kijken of ik fatsoenlijk een hamburger en sparerib kan bakken ;)

Zojuist heb ik er 1 kooltje (vrij grote) in gedaan en aangestoken, zodat hij even rustig warm kan worden en eventueel vocht kan ontsnappen.

Ik las trouwens dat sommige kamado's wel eens geleverd worden met een soort onderbeet, dat de 2 helften niet goed op elkaar aansluiten e.d. Ik heb dat bij deze ook gecontroleerd en hij is absoluut perfect uitgelijnd, dus daar hoef ik gelukkig niets aan te doen. Het moeilijkste was het gevaarte in het onderstel tillen, maar ook dat viel achteraf nog redelijk mee omdat er een spanband is bijgeleverd waardoor je hem rechtstandig kan optillen. 2 personen is wel een absoluut minimum om het op te tillen maar eigenlijk moet je er een 3e bij hebben als navigator. Hij zat niet meteen recht voor de opening, dus moesten we hem opnieuw optillen en iets bijdraaien.

Heb er zin in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Even lekker zitten knutselen met de Inkbird temperatuur sensor die ik al een tijdje had en nu met een Raspberry Zero de data op mijn domotica binnen via WiFi. In theorie uitbreidbaar tot oneindig aantal sensors.

Ik heb voor mezelf een blog posting gemaakt, misschien voor anderen die ook aan de slag willen handig, het is bijeengeraapt uit verschillende oude bronnen, heb het zojuist nog een keer vanaf het begin gedaan volgens de posting en het werkt opnieuw.

Pixelmagic blog

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 17-09 12:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-Jdu0a6YMk9YDtsmW0GfVRT4zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgKd5fl4IRoasgFftaqAFpnd.jpg?f=fotoalbum_large

Is deze picanha redelijk apart afgesneden of ligt dat aan mij?

Hoop dat ‘ie er niet minder om smaakt, gaat zo op de Weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 09:05
Ik zit te kijken naar kamado's, waaronder de Bastard Urban Large 2022 een kandidaat is.

Alleen nu zei iemand daarover het volgende tegen me:
1. De matte zwarte kleur wil nog wel eens verkleuren tot bruin, en,
2. Omdat Bastard elk jaar een nieuwe serie uitbrengt, is de verkrijgbaarheid van de juiste onderdelen/accessoires op termijn moeilijker.

Herkennen de ervaringsdeskundigen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:18
Pixelmagic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:18:
Even lekker zitten knutselen met de Inkbird temperatuur sensor die ik al een tijdje had en nu met een Raspberry Zero de data op mijn domotica binnen via WiFi. In theorie uitbreidbaar tot oneindig aantal sensors.

Ik heb voor mezelf een blog posting gemaakt, misschien voor anderen die ook aan de slag willen handig, het is bijeengeraapt uit verschillende oude bronnen, heb het zojuist nog een keer vanaf het begin gedaan volgens de posting en het werkt opnieuw.

Pixelmagic blog
Doet het hier niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Vage zooi zeg, publicatie datum wilde niet correct meegaan, nu wel als het goed is. Thnx !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
PrinsPils schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:25:
[Afbeelding]

Dat ligt niet aan jou.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Vandaag eerste low en slow run op de Primo. Nu al zo blij met de ruimte! Mijn eerste bbq was de Weber smokey joe op mijn kleine balkon. Dat was maximaal improviseren. Spare ribs in een rondje leggen, kleine procureur erop. Nu geen last meer van.

Vandaag pulled pork en beef ribs 😍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQgxLTxUgJxbyvRVnGDNI4WqUs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaVptowKgz9xh295wUEn2SyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30SUV1ccBAf539GEc3JaHZNFo4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPzw2P88MGvVZgXjjOog18Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_VhTlMDsQrSoAoNkgW9Uqjh0a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfgoNNploR8ZYGghrtLtbTqo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW2E0m7w29wsPdUe5M2CRSFP4mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qITMJm72NwsQCM1J1WG3yWZa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQenorf7k4hQr7MfDCbSYF9DHbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWlgqabzKw17XOBkFTxYagaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOECKHMJB8-i4LFqjn3Cy6K35-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wz2vwuWe5Jq4RjEBeQTpQ9x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Practics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXD9BJv3_0VCBi9Rn0H95bNrQIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7gmkGJpIS4RVn15stZIgJpF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANoNMYPeu7erFQhTkw19RV8vpEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lysS7CALuLKv2TOpoRL4ytfG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJbmcuZ9C2ZdXDbFmdWsvtwtRfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmmS2Q1oF7bniAtksffGcoG5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Yr3Wq3kXuRMOwQdPbRre8yxG2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWoJlDASDKMLCEFWV5Oh9pvo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM0Pht08y8EWn4wdHWgMrb8A2Os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCx6l84aTIbe5pJYMVBOFkd5.jpg?f=fotoalbum_tile

Tot nu toe zeer tevreden. Alleen vond ik het nogal lang duren voor hij beetje op temperatuur was. Wat achteraf misschien niet gek is voor een eerste keer aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:43
Ik ben zo dom geweest om na het in elkaar zetten van mijn nieuwe kamado even een vochtig doekje met een klein beetje allesreiniger over alle onderdelen te halen. Dus ook de binnenkant. Doekje was niet supernat, maar vroeg me wel af of dit nu kwaad kan? Eerste keren niet te hoog opstoken was ik toch al van plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
kadoendra schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:25:
Ik ben zo dom geweest om na het in elkaar zetten van mijn nieuwe kamado even een vochtig doekje met een klein beetje allesreiniger over alle onderdelen te halen. Dus ook de binnenkant. Doekje was niet supernat, maar vroeg me wel af of dit nu kwaad kan? Eerste keren niet te hoog opstoken was ik toch al van plan.
Gewoon even rond de 100C houden. Ik zou me er niet druk om maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
[Afbeelding]

Ik heb een keer een picanha gehad die amper een fat cap had. Tja is het dan een picanha of een staartstuk, of zit er eigenlijk geen verschil tussen de twee. Ik heb 'm heel lang laten liggen omdat ik dacht dat het toch niks zou worden, maar uiteindelijk was hij erg lekker. Misschien had het lekkerder gekund (was mijn eerste keer, dus geen referentie), dus ik zou mij niet al teveel zorgen maken. Gewoon lekker kruiden en zorgen dat je 'm niet overcooked.

Kijk maar (en het is nog minder vet dat je denkt omdat de helft van het witte alleen vlies is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EkLsHvZQV9np1JASkJvJwzwY8Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSczRpoFkE1bWLPGi6aoGgpu.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar het resultaat :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwYSU85uvAbNUym5xHnA4syVvAo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCIAYsgwwfGBXvf4a90P7bVU.jpg?f=fotoalbum_medium

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 15:39
Gisteravond een Kamado Joe Big Joe 3 besteld.
Lang getwijfeld.
De Weber kan de schuur in 🤣
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
Luuk1983 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Ziet er goed uit! Die ga ik onthouden. Ik ben uiteindelijk voor de pulled chicken (hot en fast) gegaan. Foto's volgen later :9
En hierbij de foto's. Ik heb dit recept gebruikt (en ook de rub volgens dat recept): Pulled chicken (freshmag).

Het was regenachtig, gelukkig zat ik droog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU6BVvy1g7BzsPk1DaDm0yx_7B4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWE2rwpEE9IzQZFYFukZpKLi.jpg?f=fotoalbum_medium

Twee mooie boutjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pVXEKRfsvkUWv9-meHdOgMd5ko=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7WEEJbc57QnEKb6goxwyn7B.jpg?f=fotoalbum_medium

Het recept gaat uit van 180 tot 200 graden. Ik vond dat al wat heet, maar ik wilde ook niet dat het té lang zou duren. In het recept zeggen ze dat het ongeveer 1 tot 1,5 uur duurt, maar het was in 40 minuten al klaar.... 't was heel goed te pullen en erg lekker (nog zonder saus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa4AlD7RzCvDdkt9AnFKQ4sNsd8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRulhpT5j1tCh02stILPbjeg.jpg?f=fotoalbum_medium

Alleen omdat het zo snel klaar was heb ik het maar een tijdje laten liggen en is het flink afgekoeld. Daarom heb ik het weer opgewarmd in de pan en daar de saus er pas bij gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw9zUjwaAYjLdhSWo_w08vLT2vo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmMklI0GoGrZm5JsI86QrzNa.jpg?f=fotoalbum_medium

Helaas geen foto's van het pita-broodje met de pulled chicken en wat coleslaw. Ik ga het in ieder geval vaker maken als er wat minder tijd is. Niks verslaat pulled pork, laat dat duidelijk zijn, maar dit is ook echt heel erg lekker. Volgende keer ga ik het op een wat lagere temperatuur maken om te kijken of dat nog wat uitmaakt.

Volgende keer wil ik ook de huid verwijderen voor het de barbecue op gaat. Ik vind de huid sowieso niet zo heel lekker en bij pulled chicken wil je de huid er sowieso afhalen. Maar daarmee haal je ook een deel van de kruiden weg. Iets om te proberen dus!

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 02-07-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:47:
Gisteravond een Kamado Joe Big Joe 3 besteld.
Lang getwijfeld.
De Weber kan de schuur in 🤣
Ik ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd! Ik ben zelf nog heel erg aan het twijfelen welke richting ik op ga. Ik kan bijna alles maken op de Kettle Joe. Ik doe veel low en slow met roken. Ik overweeg om eventueel voor een smoker te gaan en de Kettle Joe voor andere zaken te gebruiken en kan ik de Kettle Joe ook gebruiken voor het maken van bijgerechten als de smoker low en slow gaart. Van de andere kant is een kamado vrij veelzijdig en heel veel zuiniger qua brandstof inverhouding met de Kettle Joe én een smoker en ben ik dan met één apparaat klaar. Maar een smoker is aanzienlijk beter in roken en indirect koken dan een kamado. Zo'n hele grote tuin heb ik nou ook weer niet, dus of twee apparaten nou slim is... En welke kamado dan? De 2 of 3? Classic is Big? Ik ben dus benieuwd naar je ervaringen.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk1983 op 02-07-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Gister weer picanha gemaakt op de Bastard. An sich was de garing gewoon helemaal goed. Alleen het vlees zelf was echt slecht. Het was in de aanbieding bij de Makro en ik heb echt nog nooit eerder meegemaakt dat er zulke grote stukken bindweefsel in zaten. Ook tussen de vetlaag en het vlees zat een stuk enorm taai bindweefsel.

De stukken daarbuiten waren lekker, heel sappig en goed op smaak. Dus kwa garing was er geen issue. Hebben meer mensen dit wel eens meegemaakt met Picanha?

De vorige keer had ik er 'gewoon' een van de AH (wel duur, maargoed). Maar die was dus wel heel erg goed en had die stukken bindweefsel niet. En bij picanha is nu net dat vetrandje zo lekker :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Practics schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:44:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Tot nu toe zeer tevreden. Alleen vond ik het nogal lang duren voor hij beetje op temperatuur was. Wat achteraf misschien niet gek is voor een eerste keer aansteken.
Mooi spul he, die IQ grills :Y)
Ben er zelf ook heel tevreden over.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hydra schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:37:
Gister weer picanha gemaakt op de Bastard. An sich was de garing gewoon helemaal goed. Alleen het vlees zelf was echt slecht. Het was in de aanbieding bij de Makro en ik heb echt nog nooit eerder meegemaakt dat er zulke grote stukken bindweefsel in zaten. Ook tussen de vetlaag en het vlees zat een stuk enorm taai bindweefsel.

De stukken daarbuiten waren lekker, heel sappig en goed op smaak. Dus kwa garing was er geen issue. Hebben meer mensen dit wel eens meegemaakt met Picanha?

De vorige keer had ik er 'gewoon' een van de AH (wel duur, maargoed). Maar die was dus wel heel erg goed en had die stukken bindweefsel niet. En bij picanha is nu net dat vetrandje zo lekker :(
Nee, nooit mee gemaakt. Moet wel zeggen dat ik 99% van mijn vlees haal bij bbquality.nl of the butchery.nl

Misschien iets duurder maar altijd top kwaliteit. Was van de week bij de Hanos, ook niet top. Ze hebben niet eens buikribben. Die kunnen blijkbaar niet commercieel verkocht worden in de horeca. Dus de volgende bestelling is mooi weer online.

Snelle run dit keer, vlees hoeft zo niet te worden ingepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp7XjewNF47bVFCm-ci_BTUVpk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTNtBMsadleykpPOaoOVfZuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydIRqLFpEMFJYzOLSnsI7cm_NDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SzeV3z9brqBWgl5ntRNyP4Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 02-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Luuk1983 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Ligt eraan hoe lang de sessie is, maar vlak voor het vlees erop gaat leg ik 1 chunk op de brandende kolen en soms nog 1 of twee iets meer naar de rand.
En doe je dat op een BBQ met een hitteschild?
En zo ja, hoe haal je dat hitteschild er dan uit als de BBQ op temperatuur is?
Of doe je dat er later pas in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:15:
[...]

En doe je dat op een BBQ met een hitteschild?
En zo ja, hoe haal je dat hitteschild er dan uit als de BBQ op temperatuur is?
Of doe je dat er later pas in?
Ik heb de kettle joe (zie foto's iets hierboven), daarbij is het redelijk makkelijk om de slow roller even aan de kant te tillen.

Maar alternatieven zijn: rookhout onder de kolen, dat is goed voor lange sessies. Ander alternatief is wood chips in de as la. Gloeiende stukjes kool vallen er dan op en ontsteken ze. Is ook een methode om bij te vullen bij hele lange sessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mich007 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:00:
Laatst een paar simpele hamburgertjes op de kamado. Eerst indirect voor de garing (ca. 180 graden) en vervolgens wilde ik ze nog even direct afgrillen voor het krokante jasje.

Wat me opviel is dat er meteen flinke vlammen ontstonden en ook een gigantische hitte toen ik ze boven het directe vuur legde. Bijna zo heet dat het met een tang (zonder handschoenen) niet meer te handelen is. (met deksel open) Wat te doen op zo'n moment? Deksel gewoon sluiten en hopen dat de vlammen gaan liggen en niet heel mijn hamburger zwart wordt? Ik ben namelijk bang dat als ik het deksel te vaak open doe om te draaien, de temperatuur zó snel oploopt met vlammen dat dit ook niet de bedoeling kan zijn. Maar aan de andere kant zal ik toch ook een paar keer moeten draaien lijkt me.

Hetzelfde had ik laatst min of meer bij het searen van de picanha.. Sluiten jullie dan ook de deksel als jullie gaan searen boven de kolen? Zo ja, hoe hou je dan de kerntemperatuur in de gaten?
Misschien is het mijn onervarenheid want ik wilde continu mijn inkbird handmeter in dat ding steken om er zeker van te zijn dat het niet te gaar werd... Maar het gevolg was dus enorme hitte en vlammen wat bijna (zelfs met handschoenen) onwerkbaar werd.
Picanha:
Indirect tot een kern van 48C.
Dan boven de kolen leggen, vet omlaag, klep dicht, probe er in laten.
Af en toe even weghalen, tot een kern van 52C.
Zo doe ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wackmack schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:11:
Nee, nooit mee gemaakt. Moet wel zeggen dat ik 99% van mijn vlees haal bij bbquality.nl of the butchery.nl

Misschien iets duurder maar altijd top kwaliteit.
Ja, ik ga het ook niet meer doen bij de Makro. De varkensnek is prima voor pulled pork en de spareribs zijn ook best okay, maar zo zie je maar weer dat goedkoop duurkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mich007 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:00:
Wat me opviel is dat er meteen flinke vlammen ontstonden en ook een gigantische hitte toen ik ze boven het directe vuur legde.
Doet mijn kamado ook hoor. Omdat het zo goed geisoleerd is en het keramiek eigenlijk de hitte reflecteert verandert die bak gloeiende kolen in ongeveer 10 minuten in een straaljager.

Ik ben zelf ook nog best wel zoekende. Ik merk ook dat als ik afgril met het deksel dicht, de rook van het vet dat erin druipt een minder prettige smaak geeft. Maar met deksel open afgrillen werk alleen als er relatief weinig kolen inzitten. Daar ben ik zelf dus nog een beetje mee aan het experimenteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 02-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:19:
Picanha:
Indirect tot een kern van 48C.
Dan boven de kolen leggen, vet omlaag, klep dicht, probe er in laten.
Af en toe even weghalen, tot een kern van 52C.
Zo doe ik het.
Welke dome temp hou jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hydra schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:37:

Ik bestel altijd bij Beef en Steak, maar heb er ook weleens een oude koe bij gehad. Picanha was taai, sja, daar doe je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Luuk1983 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb de kettle joe (zie foto's iets hierboven), daarbij is het redelijk makkelijk om de slow roller even aan de kant te tillen.

Maar alternatieven zijn: rookhout onder de kolen, dat is goed voor lange sessies. Ander alternatief is wood chips in de as la. Gloeiende stukjes kool vallen er dan op en ontsteken ze. Is ook een methode om bij te vullen bij hele lange sessies.
Hmm, dan heb je pas veel later rook en niet in het begin he.
Nog geen ervaring met het KJ Divide and Conquer systeem, misschien is dat handiger, op temp laten komen, spul er uit tillen, hout er bij, spul er weer in en vlees er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hydra schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Welke dome temp hou jij aan?
Op de Weber doe ik 150C dekseltemperatuur, kan 10 graden afwijken.
Bij een kern van 44C zet ik de schuiven open, dan heb ik bij een kern van 48C zo’n 180-200 dekseltemperatuur en dan kan ik gaan afgrillen.
Voordeel bij mij is dat ik weinig vlammen krijg van druipend vet, omdat ik kokosbriketten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[Afbeelding]

Ziet er apart uit ja, misschien iets meer vlees dat geen staartstuk heet.
Lekker laten zitten en gewoon meekoken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Hmm, dan heb je pas veel later rook en niet in het begin he.
Nog geen ervaring met het KJ Divide and Conquer systeem, misschien is dat handiger, op temp laten komen, spul er uit tillen, hout er bij, spul er weer in en vlees er op.
Ik leg de halve maan deflectoren gewoon op elkaar tijden het opwarmen. Als alles op temperatuur is dan blokje hout erin en de reflector goed schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:41

Quad

Doof

Vanavond weinig bijzonders. 2 stukjes zalm op huid op cederhout boven de kolen en wat burgertjes.

Zalm wel of niet in beetje rub zetten? Ik wil graag het cederhout er goed in hebben en mijn vrouw is toch al niet van de zout en peper.

Heb nog wat losse stukjes cederhout liggen, kan ik gewoon in de kolen gooien lijkt mij, voor wat extra rook aroma?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Quad schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:25:
Vanavond weinig bijzonders. 2 stukjes zalm op huid op cederhout boven de kolen en wat burgertjes.

Zalm wel of niet in beetje rub zetten? Ik wil graag het cederhout er goed in hebben en mijn vrouw is toch al niet van de zout en peper.

Heb nog wat losse stukjes cederhout liggen, kan ik gewoon in de kolen gooien lijkt mij, voor wat extra rook aroma?
Misschien dry brine? Beetje laat wellicht. Uurtje in grof zeezout, afspoelen en uurtje drogen in de koelkast. Daarna alleen wat peper als het gerookt is.

Die losse stukjes cederhout kun je er gewoon bijgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Laatst online: 20:44
Quad schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:25:

Beetje zout en paprikapoeder. Sesamolie en een plakje citroen. 😋

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Androo
Vandaag voor het eerste de weber gonanywhere uitgeprobeerd :
Tomahawk steak met een sweet/honing marinade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h98wfru7XgXt_ZACJfzxe1rf9TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgZiUNUZg58QBCTXgZRpGDEK.jpg?f=fotoalbum_large

Hij was goed gelukt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Androo schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:12:
Vandaag voor het eerste de weber gonanywhere uitgeprobeerd :
Tomahawk steak met een sweet/honing marinade.

[Afbeelding]

Hij was goed gelukt!
Varken toch? Zijn inderdaad lekker. Zelfs die van de Appie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zalm was geslaagd. Maar niet echt gelukt zoals ik had gehoopt.

Temperatuur bij de dome was zo'n 180 graden Maar de zalm was eerder klaar dan dat 't plankje begon te roken. Of te ver van kolen af, of volgende keer eerst ff aanzetten met alleen een plankje en na enkele minuten de zalm erop.

Hamburgers waren wel top, en als toetje een T-bone 400gr erop gelegd.
Intussen vordert het verrijdbare meubel gestaag voor de Grill Guru Large.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAxFFG6VWpLCQ0OxaoB758TilIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm4wnYoiIPOWXU7VebX8Iat5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAQ6arcEQKYnJJADnlV6srOQZ9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FolBDjzSIRe4EzsiFoBsWSVF.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Koffie schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Mooi spul he, die IQ grills :Y)
Ben er zelf ook heel tevreden over.
Dit is ook jou eerste kamado? Hoe snel krijg jij hem op temperatuur? Had gisteren de houtskool mand 1/4 vol gedaan en met de loofligter aangestoken op 3 plekken. Duurde toch ruim uur voor dat ik op de 100 graden zat met schuif beneden en boven open. Later nog wat houtskool erbij. Toen ging het wel wat sneller. Heb uit eindelijk wel het gevoel dat al mijn houtskool is opgebrand ondanks ik hem toch dicht had gezet. (Niet boven de 200 graden geweest volgens thermometer op de dome.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Quad schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:42:

Temperatuur bij de dome was zo'n 180 graden Maar de zalm was eerder klaar dan dat 't plankje begon te roken. Of te ver van kolen af, of volgende keer eerst ff aanzetten met alleen een plankje en na enkele minuten de zalm erop.

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgende keer de plank eerst warm maken en al iets laten roken. Dan de zalm erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Practics schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Dit is ook jou eerste kamado? Hoe snel krijg jij hem op temperatuur? Had gisteren de houtskool mand 1/4 vol gedaan en met de loofligter aangestoken op 3 plekken. Duurde toch ruim uur voor dat ik op de 100 graden zat met schuif beneden en boven open. Later nog wat houtskool erbij. Toen ging het wel wat sneller. Heb uit eindelijk wel het gevoel dat al mijn houtskool is opgebrand ondanks ik hem toch dicht had gezet. (Niet boven de 200 graden geweest volgens thermometer op de dome.)
Als je er meer houtskool in doet, kun je hem gemakkelijker en sneller heet stoken. Voor het verbruik van de houtskool maakt het weinig uit, je houdt dan wat meer houtskool over als je klaar bent. Wat je overhoudt kun je de volgende keer opnieuw gebruiken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

barrymossel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Volgende keer de plank eerst warm maken en al iets laten roken. Dan de zalm erop.
Ga ik doen, ik heb er nog 1 liggen.
Ik had het plankje al indirect met het opwarmen van de bbq opgewarmd, maar alleen warm is niet afdoende. :P

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Hoe pakken jullie dit aan? Ik wil eigenlijk vandaag een lenderollade klaar maken voor morgen. Dus eigenlijk vandaag het lange gedeelte en morgen of afbakken of alleen op temperatuur brengen. Wat is nu een handige aanpak? Gewoon helemaal bakken en naar kern temperatuur brengen. Straks aflaten koelen en morgen opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Practics schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Nee, niet mijn eerste kamado.
Heb eigenlijk weinig moeite om 'm op temperatuur te krijgen. Wat mogelijk zou kunnen bij een eerste sessie, is dat er misschien een beetje vocht nog in je keramiek zit?

Ik gooi mijn mand idd ook altijd vol, heeft geen toegevoegde waarde bij een kamado om 'm minder vol te douwen.
Gewoon vol mikken en op 3 punten aansteken. Vergeet ook niet op tijd je rack enzo erin te leggen, als je namelijk een koude platsetter erin mikt kun je zowat opnieuw beginnen.

Zo te zien heb je het 22" model, de topvent is daarbij verbeterd, heb je die wel goed erop gedrukt?
Als je 'm dicht doet en boven en onder alles smoort gaat het vanzelf uit.
Practics schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:52:
Hoe pakken jullie dit aan? Ik wil eigenlijk vandaag een lenderollade klaar maken voor morgen. Dus eigenlijk vandaag het lange gedeelte en morgen of afbakken of alleen op temperatuur brengen. Wat is nu een handige aanpak? Gewoon helemaal bakken en naar kern temperatuur brengen. Straks aflaten koelen en morgen opwarmen?
Persoonlijk zou ik 'm nu alleen garen, de rest morgen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Koffie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Nee, niet mijn eerste kamado.
Heb eigenlijk weinig moeite om 'm op temperatuur te krijgen. Wat mogelijk zou kunnen bij een eerste sessie, is dat er misschien een beetje vocht nog in je keramiek zit?

Ik gooi mijn mand idd ook altijd vol, heeft geen toegevoegde waarde bij een kamado om 'm minder vol te douwen.
Gewoon vol mikken en op 3 punten aansteken. Vergeet ook niet op tijd je rack enzo erin te leggen, als je namelijk een koude platsetter erin mikt kun je zowat opnieuw beginnen.

Zo te zien heb je het 22" model, de topvent is daarbij verbeterd, heb je die wel goed erop gedrukt?
Als je 'm dicht doet en boven en onder alles smoort gaat het vanzelf uit.

[...]

Persoonlijk zou ik 'm nu alleen garen, de rest morgen.
Ja de mand vol gooien doet inderdaad wonderen. Nu had ik hem binnen een kwartier op 100 graden op de dome. Moet wel zeggen dat als je begint met opwarmen die dome temp niet heel accuraat is vs een digitale thermometer.

Nu zelfs moeite om lekker op 120 graden te blijven. Onder heb ik hem nagenoeg dicht op de eerste perforatie gaatjes. Boven staat die net open. En toch loopt de temp af en toe richting de 130 graden. Werkt verder super mooi zo. Ben benieuwd :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW0mqUra8xN591HarCzitv0m2a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wlx9hAK7rdbB8Jkbj6aYusz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe3ZgHd4tfVgxrMJQxO5qHu_YAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjkv1ew6glvHfDnHTSuwk5dO.jpg?f=fotoalbum_large

Oja vergeten die lekbakken erin te leggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pffff, gisteravond een halve procureur uit de vriezer gehaald met het idee vandaag pulled pork te maken. Twee kleine puntjes vergeten: volle bak uitgeslapen en we hebben vanmiddag een verjaardag.
Kan alsnog de bbq aanslingeren en op de gok de bbq laten draaien als we weg zijn. Of gewoon plakken ervan snijden. Maar dan eet m'n vrouw het niet.

Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-09 10:51

CyberThug

Formatting C: 1%

[Afbeelding][Afbeelding]
Waar heb je die halve steen vandaan? Dat lijkt me handig als hitteschild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Warm roken van zalm doe ik zelf op rond de 100 graden, indirect. Wel daarvoor in de pekel gelegen. Dan gooi ik gewoon een blokje beuken op de kolen.

Koud roken doe ik met een cold smoke generator.

Ik vind die plankjes eerlijk gezegd meer een gimmik dan iets anders. Als ze zo heet worden dat ze gaan roken ben je zalm aan het grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hydra schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Warm roken van zalm doe ik zelf op rond de 100 graden, indirect. Wel daarvoor in de pekel gelegen. Dan gooi ik gewoon een blokje beuken op de kolen.

Koud roken doe ik met een cold smoke generator.

Ik vind die plankjes eerlijk gezegd meer een gimmik dan iets anders. Als ze zo heet worden dat ze gaan roken ben je zalm aan het grillen.
Hmm dat laatste ervaar ik zo niet, want het plankje werkt als hitteschild. En sowieso hoeft het echt niet ZO heet te zijn om een plankje te laten roken, als je ze maar redelijk dicht op de kolen legt. Op zich is een plankje niet heel anders dan een rookblokje op het vuur, behalve dat er ook smaak van het plankje zelf afgegeven wordt op de zalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

CyberThug schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Waar heb je die halve steen vandaan? Dat lijkt me handig als hitteschild.
https://www.bol.com/nl/p/...essoires/9200000091202444

Prima set, ik gebruik deze alleen maar, heb de origineel van GG nooit gebruikt muv het inbranden van de kamado. Die hele steen ga ik straks wel gebruiken denk ik als ik een pizzasteen heb, dan is het wat makkelijker om eronder te leggen.
Luuk1983 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Hmm dat laatste ervaar ik zo niet, want het plankje werkt als hitteschild. En sowieso hoeft het echt niet ZO heet te zijn om een plankje te laten roken, als je ze maar redelijk dicht op de kolen legt. Op zich is een plankje niet heel anders dan een rookblokje op het vuur, behalve dat er ook smaak van het plankje zelf afgegeven wordt op de zalm.
Ik denk dat ik een volgende keer ook meer kolen eronder leg zodat het er ook dichter op zit. Is de eerste keer en ik weet nu in elk geval wat niet werkt.

En de zalm is wel snel klaar, geen gepruts met folie en het ziet er leuk uit.

Ik zit ook aan een looflighter te denken. De wokkels van houtskool.nl doen het op zich goed, maar ze blijven zolang flink roken als de vlammen uit zijn dat ik het vervelend naar buren toe vind.

[ Voor 45% gewijzigd door Quad op 03-07-2022 13:52 ]

PVOutput☀️

Pagina: 1 ... 215 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism