The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nice! Ik heb vandaag voor het eerst pas gehoord van het merk Monolith, is dat nodig wat? Waar moet ik ze zien in het segment?Orion84 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:42:
Kolenmandje van Monolith (voor de Junior/icon) past mooi in de GG Compact
[Afbeelding]
Zo maar eens opstoken en lekker een beenhammetje roken.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Achteraf was ik ook voor een KJ gegaan. Maar na een jaar weer een dergelijke investering doen gaat me te ver. Ik maak de GG gewoon helemaal op. En dan staan er nog een gloednieuwe base en vuurbox in de schuur.Yalopa schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:36:
[...]
Goed voor jou dat ze zo meewerken, maar ik zou het al lang beu zijn.
Al die problemen heb je al binnen 1 jaar gehad??? Oh damn!barrymossel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:02:
[...]
Achteraf was ik ook voor een KJ gegaan. Maar na een jaar weer een dergelijke investering doen gaat me te ver. Ik maak de GG gewoon helemaal op. En dan staan er nog een gloednieuwe base en vuurbox in de schuur.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Bevalt uitstekend, want het is de vervanger van een Campingaz gas bbq wat ik nooit gebruikte omdat 't zo onhandig ding was.
Ik ben nog wel aan het proberen met de kolen, harder en zachtere om te zien wat iets doet.
Enfin, vandaag voor het eerst volledig gerechtje van de bbq ipv enkel het vlees.
Wat mij betreft een broodje beenham 2.0.
Beenham is gemarineerd met Mayo, mosterd (grof), honing en suiker en div kruiden.
Dressing is simpel mayo, mosterd (grof) honing en tijm.
![]() | ![]() | ![]() |
Nadat de beenham klaar was begonnen met uitbakken spek, ui en champignons. Op einde courgette erbij. Met tussendoor de paprika roosteren.
Als het klaar is even eruit halen en de pan vullen met getoast stokbrood, deze heb ik opgebouwd met de eerder genoemde dressing, plakken kaas en daarbovenop de gemaakte groenten en spekjes. Even terug de bbq op zodat 't lekker heet wordt en smelt.
Afmaken met de plakjes beenham, sla en dressing, smullen maar.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
De Boretti Ceramica large is binnen, netjes bezorgd door tante post en in de tuin gezet. Alles uitgepakt en nagekeken, helaas op de top vent een stukje lak er af. Even aanmelden dus voor vervangen.
Toen een ritje naar de Makro, wat rookhout, aanmaak wokkels, rub en natuurlijk vlees gehaald. Doos met diepvries extra vlees spareribs en een 2 kilo stuk procureur. Vrouwlief had al een beenham van de super meegenomen voor de eerste run. Tip voor de rub zoekers, die staan niet alleen op de non-food bij de bbq spullen maar ook bij de food onder kruiden.
Eenmaal terug regen, maar gelukkig is er een overkapping. Op het gemak de boel in elkaar gezet en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben met hoe het in elkaar past. Net onderstel met stalen plaat voor opbergen, lekkere stevige wielen die zowel rollen als roteren blokkeren op alle 4 de wielen. Eenmaal vastgezet staat het ook vast. Even de buurman erbij om het ei op het onderstel te tillen en vervolgens de rest vastgemaakt en afgemonteerd. De roosters voelen echt degelijk aan, lijkt me prima kwaliteit.
Als ik ergens over moet zeuren dan zijn het de kruiskop bouten, ik zie liever imbus...
Zojuist met wat houtskool die openstond en een wokkel aangestoken. Nog niet overtuigd van de wokkel, denk toch nog aan een looftlighter ook voor het gemak van de vrouw. We zien wel. Ging overigens voor de Marabu houtskool maar die was er niet meer. Heb nu een zak Quebracho van Bastard, anders kreeg ik huismerk. Geen idee of ik er goed aan heb gedaan.
Hij staat nu op 100 graden op de meter en lekker te pruttelen. Ik laat dit lekker uitbranden denk ik en dan morgen nog een keer maar iets hoger. Dan hopelijk in de middag de beenham er op.
Tot zover dus zeker tevreden. Ik ben nog aan het kijken voor de "vaste" plaats, zijn er mensen die een kamado tegen een schutting aan hebben staan (uiteraard brandend) en hoe ver moet ik van de schutting blijven om geen verkleuring erop te krijgen ?
Nu nog mijn wederhelft overtuigen. De Joe was wel erg rood en ruim 1000 euro uitgeven voor een bak met vuur was wel erg idioot
[ Voor 8% gewijzigd door mister_S op 25-06-2022 21:11 ]
Ik heb echt genoten vandaag, het vlees was heerlijk, familie vond het echt geweldig en de kleine heeft net afgesloten met marshmallows
We begonnen met de Buffalo Chicken Wings en daarna staartstuk (met een heerlijke sla die niet op de foto staat):
![]() | ![]() | ![]() |
De blauwe kaas dip bij de kippenvleugels van Jord was echt een hole-in-one die het ook nog eens goed deed bij het hoofdgerecht.
Ik ben erg blij dat de gerechten goed gelukt waren maar zag ook wel dat er ruimte voor verbetering is, dus dat is echt super mooi!
Zit daarom nu alweer te bladeren en te zoeken naar recepten voor volgende week en te kijken hoe ik die van vandaag zou kunnen verbeteren
Kortom, erg blij met dit topic (interesse aangewakkerd) en de GG L aankoop (ook vanuit dit topic)
Ik ben ook niet gelijk in een Audi begonnen, zou gewoon lekker een GG L pakken. Is een goede middenklasser om mee te beginnen en als je fanatiek dat ding gebruikt kun je op termijn de vrouw des huizes ook wel overtuigen om zo’n KJ aan te schaffen. Dit is de weg die ik bewandelmister_S schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:10:
Ik heb eindelijk de Joe Classic I kunnen zien, vond het wel mooi. De air hinge van de Joe Classic 2 is wel een erg goede toevoeging moet ik zeggen. The Bastard Large stond er ook naast, die was ook erg mooi en degelijk. Ik moet bekennen dat de Grill Guru bij deze twee nu minderwaardig aanvoelt, een iets slechtere bouwkwaliteit. Wordt een erg moeilijke keus, maar ik ben er wel over uit dat het een Kamodo wordt.
Nu nog mijn wederhelft overtuigen. De Joe was wel erg rood en ruim 1000 euro uitgeven voor een bak met vuur was wel erg idioot
[ Voor 22% gewijzigd door Katseviool op 25-06-2022 22:38 ]
Zal het systeem eens opzoeken van KJ, ken het niet direct. Maar ik had gelukkig nu geen verbrande uiteinden, dus het is goed gegaan!Luuk1983 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:02:
[...]
We hebben het wel eens over innovaties en hoe boeiend het allemaal is en of de dure merken het waard zijn. Hoewel daar nooit één antwoord op is, zijn dit in ieder geval precies de dingen waarop Kamado Joe innoveert. De slowroller heeft geen hete zones aan de randen en zou door de betere luchtcirculatie sowieso een veel uniformere temperatuur moeten hebben. Of het de meerprijs van KJ waard is, is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het wel mooi wat ze bedenken ten opzichte van de 'klassieke' deflectors.
Er zijnook sates, een keer lamskroon, gewoon simpele steak, worstjes, vis, mosselen … niet alles hoeft low en slow te zijn. Ik wissel gewoon elke keer af. Vandaag gaan er worstjes op de bbq en wortels die ik in de oven maak. En de patajes ui de oven gaan ook gewoon op de bbq. Wat ik in de winter maak in de oven gaat in de zomer gewoon op de bbq met als extra benefit dat het vlees dan beter smaakt ipv een grillpan. En ik heb hier nog een courgette liggen ook ga ik nog wel iets mee bedenken om mee te proberen.Luuk1983 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:48:
Mannen, ik heb wat inspiratie nodig. Ik wil morgen wat op de BBQ gaan maken, maar ik heb nog geen idee wat. Ik kan wel weer voor de zoveelste keer spare ribs of een ribeye of picanha maken, maar wil wat nieuws proberen. Hebben jullie nog recepten die jullie graag maken? Ik wil niet de hele dag bezig zijn en ik moet het kunnen krijgen in de supermarkt of bij de slager kunnen krijgen. Misschien nog iets van kip ofzo, daar heb ik nog niet zoveel mee gedaan (behalve gerookte kip).
Nou ja, de originele base heeft een oppervlakkig scheurtje bij de luchtinlaat. Dat zag ik bij het opbouwen van de bbq en daar heb ik melding van gemaakt. En toen stuurden ze een nieuwe, die ongebruikt in de schuur staat nu.Luuk1983 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:31:
[...]
Al die problemen heb je al binnen 1 jaar gehad??? Oh damn!
De gescheurde vuurboxen komen denk ik door het kolenrooster welke op een andere manier uitzet dan de vuurbox. Nu zit er een scheurtje in, maar gebruik ik een kolenmand en de scheur wordt niet groter, dus ik denk dat dat de "oplossing" was. Heb dus nog een reserve vuurbox in de schuur.
De lasnaad van het bqq rooster vind ik eerlijk gezegd niet een heel groot issue (een van de spijltjes zit iets los), maar als er meer los laten is dat natuurlijk wel irritant, dus dat ook maar gemeld en een nieuwe gekregen...
https://imgur.io/a/3sC0W7S
Kan niet zeggen dat ik er happy mee ben, gaan wel aan maar branden maar zo-zo en heb er net een tweede bij moeten doen om de kolen een beetje te laten starten. Doe ik iets verkeerd ? Ik heb de eerste op de kolen gelegd, de tweede toen dat niet werkte wat in de kolen geduwd. Beide niet overtuigend, ik gebruik normaal 3 action aanmaakblokjes en steek daar elke bbq mee aan.
Als dit nodig was om me te overtuigen een looftlighter te kopen zijn we aardig op weg
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik ben hem voor de tweede keer rustig aan het warm stoken. De ingebouwde analoge meter zegt dat ik op 160 graden zit maar toch even de Inkbird er op gegooid (op het rooster in de midden) en deze meld dat het 210 graden is. Ik heb de keramiek platen er in liggen en op 1 staat een halve dripschaal, dus geen directe warmte.
Welke ga ik nu geloven ? De nerd in mij zegt dat ik altijd digitaal moet geloven, maar hoor graag jullie mening.
Degene die je hebt gecontroleerd (kokend water, ijswater).Pixelmagic schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:00:
Ok, volgende vraag.
Ik ben hem voor de tweede keer rustig aan het warm stoken. De ingebouwde analoge meter zegt dat ik op 160 graden zit maar toch even de Inkbird er op gegooid (op het rooster in de midden) en deze meld dat het 210 graden is. Ik heb de keramiek platen er in liggen en op 1 staat een halve dripschaal, dus geen directe warmte.
Welke ga ik nu geloven ? De nerd in mij zegt dat ik altijd digitaal moet geloven, maar hoor graag jullie mening.
(Ik zou voor de rooster temperatuur gaan)
Als je de dome thermometer niet vertrouwt: schroef 'm los en test 'm in een pannetje kokend water
[ Voor 12% gewijzigd door Kenny_026 op 26-06-2022 13:16 ]
Waarom zoek je een alternatief, als je nu goede briketten hebt gevonden?
Ik denk omdat ze bijna nergens meer te koop zijn.Raymond schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:30:
@Kenny_026
Ik heb laatst nog 5 x 10KG kunnen bestellen, daarna was het weer uitverkocht.
Wat @ASS-Ware hierboven zegt. Gewoon wat keuzevrijheid. Ik zie meerdere merken die dezelfde blokjes verkopen maar ook de hexa’s. Ik heb met die laatste alleen geen ervaring.Raymond schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:30:
@Kenny_026
Jaspervl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Degene die je hebt gecontroleerd (kokend water, ijswater).
(Ik zou voor de rooster temperatuur gaan)
Ik heb duidelijk niet mijn nerd-dag, hoe kan ik dat zelf niet doorhebben, ijken natuurlijk !!Orion84 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:12:
Verschillende plekken in de BBQ kunnen prima verschillende temperaturen hebben. Hoe heb je de probe van de inkbird precies geplaatst? En evt. kan je eens varieren met waar je die plaatst en zien wat voor verschillende waarden dat oplevert
Als je de dome thermometer niet vertrouwt: schroef 'm los en test 'm in een pannetje kokend water

Anywho, gedaan dus en de Inkbird geeft met beide probes netjes 100 graden aan en de analoge piekt even op ongeveer 95 en zakt dan stabiel naar 90 graden. Probes in het water op minder dan 1cm van elkaar.
Eens kijken of ik met een metalen klemmetje een inkbird sensor aan de analoge kan vastmaken om te kijken hoeveel het op hogere temperaturen scheelt.
Wat ik mij afvraag, kan de kamado zonder problemen direct op de plank komen te staan of is het verstandig wat afstandhouders te maken zodat het tot een ~ halve cm vrij staat?
⏩ PVOutput☀️
https://www.kamadobbq.nl/...berZPm40Rj-xoC0IoQAvD_BwEQuad schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:40:
Wij zijn intussen bezig met een verrijdbare buitenkeuken ombouw voor de Grill Guru Large.
Wat ik mij afvraag, kan de kamado zonder problemen direct op de plank komen te staan of is het verstandig wat afstandhouders te maken zodat het tot een ~ halve cm vrij staat?
Is wel verstandig om zoiets eronder te doen.
Te krijgen in alle kleuren.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Op moment dat ik verstuurde bedacht ik mij dat ik nog een deflector heb liggen die past, dus dat kan ik ook overwegen. En anders heb ik nog latjes die ik eronder kan zetten.Dennis1812 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:46:
[...]
https://www.kamadobbq.nl/...berZPm40Rj-xoC0IoQAvD_BwE
Is wel verstandig om zoiets eronder te doen.
Te krijgen in alle kleuren.
En anders heb ik jouw suggestie nog, top.
Ook een optie, ben alleen bang dat het eronder weg schuift bij verrijden.Hopjesvla79 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:56:
[...]
en als je ze koopt als potvoetjes ben je nog goedkoper uit:
https://www.intratuin.nl/potten/pot-accessoires/potvoetjes
[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 26-06-2022 17:13 ]
⏩ PVOutput☀️
en als je ze koopt als potvoetjes ben je nog goedkoper uit:Quad schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Op moment dat ik verstuurde bedacht ik mij dat ik nog een deflector heb liggen die past, dus dat kan ik ook overwegen. En anders heb ik nog latjes die ik eronder kan zetten.
En anders heb ik jouw suggestie nog, top.
https://www.intratuin.nl/potten/pot-accessoires/potvoetjes
Hi Ha Hopjesvla
ja inderdaad, kruiskop kan je snel dol draaien. Misschien meteen vervangen voor RVS Imbus bouten?Pixelmagic schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:44:
Ok, even verslag zover.
De Boretti Ceramica large is binnen, netjes bezorgd door tante post en in de tuin gezet. Alles uitgepakt en nagekeken, helaas op de top vent een stukje lak er af. Even aanmelden dus voor vervangen.
Toen een ritje naar de Makro, wat rookhout, aanmaak wokkels, rub en natuurlijk vlees gehaald. Doos met diepvries extra vlees spareribs en een 2 kilo stuk procureur. Vrouwlief had al een beenham van de super meegenomen voor de eerste run. Tip voor de rub zoekers, die staan niet alleen op de non-food bij de bbq spullen maar ook bij de food onder kruiden.
Eenmaal terug regen, maar gelukkig is er een overkapping. Op het gemak de boel in elkaar gezet en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben met hoe het in elkaar past. Net onderstel met stalen plaat voor opbergen, lekkere stevige wielen die zowel rollen als roteren blokkeren op alle 4 de wielen. Eenmaal vastgezet staat het ook vast. Even de buurman erbij om het ei op het onderstel te tillen en vervolgens de rest vastgemaakt en afgemonteerd. De roosters voelen echt degelijk aan, lijkt me prima kwaliteit.
Als ik ergens over moet zeuren dan zijn het de kruiskop bouten, ik zie liever imbus...
tja, handwarm is denk ik de juiste keuze. Verf in de zuidzon word ook 60 graden dus het kan wel wat hebben. wat je kan doen is een plaat met afstand houders op je schutting schroeven. Dan vangt die de hitte op. verkleurt die of erger kan je dat gewoon vervangen.Zojuist met wat houtskool die openstond en een wokkel aangestoken. Nog niet overtuigd van de wokkel, denk toch nog aan een looftlighter ook voor het gemak van de vrouw. We zien wel. Ging overigens voor de Marabu houtskool maar die was er niet meer. Heb nu een zak Quebracho van Bastard, anders kreeg ik huismerk. Geen idee of ik er goed aan heb gedaan.
Hij staat nu op 100 graden op de meter en lekker te pruttelen. Ik laat dit lekker uitbranden denk ik en dan morgen nog een keer maar iets hoger. Dan hopelijk in de middag de beenham er op.
Tot zover dus zeker tevreden. Ik ben nog aan het kijken voor de "vaste" plaats, zijn er mensen die een kamado tegen een schutting aan hebben staan (uiteraard brandend) en hoe ver moet ik van de schutting blijven om geen verkleuring erop te krijgen ?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb gisteren zo’n looftlighter voor €15 bij de Action gehaald. Werkt top!Pixelmagic schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:44:
Ok, even verslag zover.
Zojuist met wat houtskool die openstond en een wokkel aangestoken. Nog niet overtuigd van de wokkel, denk toch nog aan een looftlighter ook voor het gemak van de vrouw. We zien wel. Ging overigens voor de Marabu houtskool maar die was er niet meer. Heb nu een zak Quebracho van Bastard, anders kreeg ik huismerk. Geen idee of ik er goed aan heb gedaan.
https://www.action.com/nl-be/p/big-jeff-barbecue-aansteker/
Heb tevens van die bbq handschoenen daar gehaald, was ook een tip hier. Die werken ook prima.
Wat bij mij altijd werkt is biftekiLuuk1983 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:48:
Mannen, ik heb wat inspiratie nodig. Ik wil morgen wat op de BBQ gaan maken, maar ik heb nog geen idee wat. Ik kan wel weer voor de zoveelste keer spare ribs of een ribeye of picanha maken, maar wil wat nieuws proberen. Hebben jullie nog recepten die jullie graag maken? Ik wil niet de hele dag bezig zijn en ik moet het kunnen krijgen in de supermarkt of bij de slager kunnen krijgen. Misschien nog iets van kip ofzo, daar heb ik nog niet zoveel mee gedaan (behalve gerookte kip).
https://www.bbqgenootscha...s/biftekis-met-feta.3954/
Griekse salade erbij, tzaziki wat aardappeltjes, evt als ik tijd heb nog wat rode rijst en witte bonen in tomatensaus.
:strip_exif()/f/image/v1D4VsMNiQFvZ5xPJmKXmWJV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de bbq waar ik gebruik van maak.
Met langzame lage sessies ongeveer 6 a 8 uur brand ik toch ongeveer 4 a 5 kg briketten er door heen. Nu stoort me dat niet veel maar vraag me af of dit een normale hoeveelheid is of dat ik wat moet werken aan mijn hitte management ofzo
Ik houd het allemaal redelijk stabiel qua warmte met hier een daar een kleine uitschieter omhoog of omlaag dus daar niet echt een probleem.
Wellicht gewoon omdat het nogal een formaat is en deze meer brandstof nodig heeft
Offset smokers zijn van staal en hebben simpelweg veel meer warmteverlies. Het voordeel is dat er veel meer luchtcirculatie is ten opzichte van bijvoorbeeld een kamado waardoor de smoker zo goed is in het roken. Maar dat kost aanzienlijk meer brandstof. Ik kijk niet echt op van deze hoeveelheden. Zeker als je het formaat van de smoker ziet.MBree schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:59:
[Afbeelding]
Met langzame lage sessies ongeveer 6 a 8 uur brand ik toch ongeveer 4 a 5 kg briketten er door heen. Nu stoort me dat niet veel maar vraag me af of dit een normale hoeveelheid is of dat ik wat moet werken aan mijn hitte management ofzo
Ik houd het allemaal redelijk stabiel qua warmte met hier een daar een kleine uitschieter omhoog of omlaag dus daar niet echt een probleem.
Wellicht gewoon omdat het nogal een formaat is en deze meer brandstof nodig heeft
Ziet er goed uit! Die ga ik onthouden. Ik ben uiteindelijk voor de pulled chicken (hot en fast) gegaan. Foto's volgen laterTogi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:42:
[...]
Wat bij mij altijd werkt is bifteki
https://www.bbqgenootscha...s/biftekis-met-feta.3954/
Griekse salade erbij, tzaziki wat aardappeltjes, evt als ik tijd heb nog wat rode rijst en witte bonen in tomatensaus.

Ging voor het mooie iets te snel dus wat vroeger eten dan normaal.
Was het beenham recept van noskos, volgende keer wat dingen iets anders doen. Oh ja, ipv whiskey Bacardi Oakheard toegevoegd, dat had ik wel in huis. En ook de kers en appel snippers in rum en water geweekt. Dat rook je goed !
Oordeel: Ms PixelMagic vond te veel rooksmaak, Mr PixelMagic vond de Dijon mosterd te overheersend. Conclusie: de volgende keer minder rook of later het vlees er in en een milde mosterd gebruiken.
Voor een eerste poging niet slecht, er liggen nu wat krabbetjes op met Chau Chu saus, die gaan véél te hard dus liggen nu even naast de bbq in folie totdat de temperatuur wat lager is.
Waarom gebruik je snippers in plaats van chunks qua rookhout?Pixelmagic schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:41:
Het eerste experiment is klaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ging voor het mooie iets te snel dus wat vroeger eten dan normaal.
Was het beenham recept van noskos, volgende keer wat dingen iets anders doen. Oh ja, ipv whiskey Bacardi Oakheard toegevoegd, dat had ik wel in huis. En ook de kers en appel snippers in rum en water geweekt. Dat rook je goed !
Oordeel: Ms PixelMagic vond te veel rooksmaak, Mr PixelMagic vond de Dijon mosterd te overheersend. Conclusie: de volgende keer minder rook of later het vlees er in en een milde mosterd gebruiken.
Voor een eerste poging niet slecht, er liggen nu wat krabbetjes op met Chau Chu saus, die gaan véél te hard dus liggen nu even naast de bbq in folie totdat de temperatuur wat lager is.
Niet te dicht bij het vuur houden... Ask me how I knowKatseviool schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Ik heb gisteren zo’n looftlighter voor €15 bij de Action gehaald. Werkt top!

Krijg je dit zeker.Tazzy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Niet te dicht bij het vuur houden... Ask me how I know
![]() |
⏩ PVOutput☀️
Die waren niet in de winkel.... dus het was dit of niets.Luuk1983 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:54:
[...]
Waarom gebruik je snippers in plaats van chunks qua rookhout?
Tot nu toe altijd “helemaal” vol gegooid, kilo of 2-3 in een GG Large schat ik. Met 1 aanmaak blokje aansteken en de volgende keer met de aspook even door de resten om het as naar beneden te krijgen (heb nog geen kolenmand) en dan jets bijvullen. Bevalt me prima zo.Smok3yNL schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:57:
[Afbeelding]
Vraagje...
Gooien jullie je kamado redelijk vol met houtskool?
Of gewoon een beetje zoals op de foto?
Weet nooit echt wat nou het beste is.
Past de XL of de large op het onderste kolenrooster ? Ik zou dit namelijk daar willen gebruiken, want afmetingen kan ik daarvan niet echt vinden. Het hoeft niet echt 100% nauwsluitend te zijn ofzo, maar vind het zonde om iets te bestellen en dan terug te moeten sturen voor een experimentje (als het niet past uiterarad)
Denk dat het eerder een large zou zijn die "past"
[ Voor 5% gewijzigd door cricque op 26-06-2022 21:41 ]
Fotootje van de kippenvleugeltjes voor de leuk
:strip_exif()/f/image/khBl2i2PdTK9pSRUpTGmFGjD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Martijn1990 op 26-06-2022 21:41 ]
De halve maan dripschaal van Bastard is 37,5 cm op het breedste punt, heb je daar iets aan ?cricque schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:39:
Is er iemand die een bastard large of xl halve maan drip pan heeft en ook nog een 57 cm kettle ?
Past de XL of de large op het onderste kolenrooster ? Ik zou dit namelijk daar willen gebruiken, want afmetingen kan ik daarvan niet echt vinden. Het hoeft niet echt 100% nauwsluitend te zijn ofzo, maar vind het zonde om iets te bestellen en dan terug te moeten sturen voor een experimentje (als het niet past uiterarad)
Denk dat het eerder een large zou zijn die "past"
Ok thanks, een charchoal grate is 43 cm dus zou moeten passen. Ik heb mij zo een only fire "slow n sear" kloon gekocht. En wou gewoon onderaan nog iets leggen, en ik heb het echt gehad met alu bakjes en alu folie. Nuja kan ook iets custom laten maken, maar als ik iets kan vinden dat "past", hoeft niet op de cm correct te zijn, waarom niet.Pixelmagic schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:23:
[...]
De halve maan dripschaal van Bastard is 37,5 cm op het breedste punt, heb je daar iets aan ?
Op zoek naar tips… Wat gebruiken jullie?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ik gebruik gewoon houten, maar als je zoekt op metalen cocktail prikkers op Amazon, dan vind je er wel wat.Serena schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:25:
Omdat ik altijd probeer een beetje duurzaam te zijn wil ik geen houten ‘weggooi’ prikkers gebruiken om mijn hamburgers ‘bij elkaar’ te houden.
Vraagje, na een bbq sessie, hoe lang duurt het bij jullie voordat een kamado is afgekoeld? Ik heb een GG L en heb het gevoel dat mijne nog best lang na brandt op de 1 of andere manier. Na dat ik klaar ben doe ik alles dicht, boven en onder en kijk er dan niet meer naar.
Als ik bv een uurtje later kijk voel ik met de hand dat die nog aardig warm is en op de temp zie ik ook dat die nog een x aantal graden is. Klopt dat of moet die wel na een uurtje helemaal afgekoeld zijn?
Ben bang dat er ergens toch nog zuurstof in de kamado komt en daardoor heel zachtjes nog door brandt.
Zijn je kolen altijd helemaal op? Of gewoon herbruikbaar? Dat zegt ook een hoop
Gewoon vol gooien rest wat overblijft effe schudden en weer wat bijvullen en gaan met de banaanSmok3yNL schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:57:
[Afbeelding]
Vraagje...
Gooien jullie je kamado redelijk vol met houtskool?
Of gewoon een beetje zoals op de foto?
Weet nooit echt wat nou het beste is.
Moet je deze niet met hout stoken heb zelf niet zo 1 maar volgens mij doen ze er een paar briketten in en dan hout erop en steeds wat hout erbijMBree schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:59:
[Afbeelding]
Zo ja, dan is er wel echt iets mis met de afdichting ergens, zo nee, dan kan je het een volgende sessie nog eens wat eerder checken (na 45min), etc. tot je een beeld hebt van hoe lang de kolen nog nagloeien.
(let wel, open deur misschien, maar elke 5min checken of het al uit is gaat niet helpen natuurlijk omdat je dan elke keer weer zuurstof binnen laat)
Kogelbiefstuk garnalen mix aardappeltjes venkel,courgette,rode ui en tomatensalade
Helaas geen foto’s meer van op de bbq al verwijderd 😀
:strip_exif()/f/image/vf7fLm2PICd53GaBmJjfvsbQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door picosuma op 27-06-2022 12:37 ]
De lokale Appie heeft nog wat Grill Guru spul liggen. Waaronder prikkers, borstel, pizzaschep en steen.Serena schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:25:
Omdat ik altijd probeer een beetje duurzaam te zijn wil ik geen houten ‘weggooi’ prikkers gebruiken om mijn hamburgers ‘bij elkaar’ te houden.
Was wel bijna uitverkocht bij ons, maar mogelijk bij jou in de buurt voorradig.
En anders de Action, Xenos en dat soort spul.
Mijn vrouw had gisteren over dat ze zag dat je er ook pizza's op kan maken. Dus ik heb fiat om dat tzt eens voor elkaar te breien..
Vind wel mooi, dankzij overtuiging van @Dennis1812 was m'n vrouw er wel mee eens, en nu komt ze zelf ook met ideeën.
⏩ PVOutput☀️
Wat gebruik je als rub / hoe heb je de bereiding gedaan? Heb ook kippenvleugels liggen thuis, moeten er vanmiddag op. Tips welkom dus!Martijn1990 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:39:
Vandaag gewoon een simpele bbq gehouden, wat punt paprika, tomaatjes, haloumi kaas, maïskolven, kalkoen spiesen, kippen vleugeltjes (en wat gecremeerde speklapjes op aanvraag..)Niet bijzonder, wel lekker!
Fotootje van de kippenvleugeltjes voor de leuk
[Afbeelding]
https://niels.nu
Nee joh. Een kamado heeft een enorme thermische massa. Bij mij is het vuur vrij snel uit maar hij's wel de hele avond warm verder.Frid0 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:18:
Klopt dat of moet die wel na een uurtje helemaal afgekoeld zijn?
Offsets worden normaal met hout gestookt ja. Maarja, alles wat brandt geeft hitte. Als die briketten geen rare smaak geven; why notpicosuma schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:29:
Moet je deze niet met hout stoken heb zelf niet zo 1 maar volgens mij doen ze er een paar briketten in en dan hout erop en steeds wat hout erbij
Voor de kippenvleugels, paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder, peper, zout, suiker (eventueel bastaard), chili/ cayennepeper naar behoeven.Hydra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Wat gebruik je als rub / hoe heb je de bereiding gedaan? Heb ook kippenvleugels liggen thuis, moeten er vanmiddag op. Tips welkom dus!
Verhoudingen van alles 1 eetlepel, chili of cayenne 1 theelepel of meer.
Bereiden doe ik altijd indirect op 200gr, 45 min dan eraf in een schaal, bbq saus er overheen goed mensen en nog even snel direct er terug op zodat de saus carameliseerd.
Succes!
ow en mocht je nog tijd hebben leg ze 3 uur in de pekel.Hydra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Wat gebruik je als rub / hoe heb je de bereiding gedaan? Heb ook kippenvleugels liggen thuis, moeten er vanmiddag op. Tips welkom dus!
90 gr zout op 1 liter water.
Moet dus ff een nieuwe bak chicken wings gehaald worden...Oeps!
Surf 'N TurfStimulate14 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:04:
Heb je nou je garnalen op je vlees liggen? Lijkt me echt helemaal niets maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Deze waren gemarineerd gekocht bij de lokale Turkse supermarktHydra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Enige tijd geleden heb ik voor het eerst eikenhout chunks gebruikt voor een mooi stukje rundvlees. Ik was verrast van de toevoeging van rookhout, dat voegt zo bizar veel toe.
Hebben jullie ervaring met het gebruik van eikenhout op varkensvlees? Of is het raadzamer een fruitsoort (zoals kers/appel) in huis te hebben voor varken/kip?
Wat zien jullie als mooie toevoeging(en) naast het eikenhout?
Meestal zeggen ze dat de zware houtsoorten (zoals Eiken) het meest geschikt zijn voor rund en de fruitsoorten beter voor varken enzo. Maar de meningen zijn nogal verdeeld en uiteindelijk is het een kwestie van proberen. Ik persoonlijk gebruik meestal peer/appel voor varkensvlees en kip en eiken/wiskey barrel voor rund. Met name die whiskey barrel vind ik wel een mooie 'houtsoort'.DhrvanB schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:39:
Goedemiddag,
Enige tijd geleden heb ik voor het eerst eikenhout chunks gebruikt voor een mooi stukje rundvlees. Ik was verrast van de toevoeging van rookhout, dat voegt zo bizar veel toe.
Hebben jullie ervaring met het gebruik van eikenhout op varkensvlees? Of is het raadzamer een fruitsoort (zoals kers/appel) in huis te hebben voor varken/kip?
Wat zien jullie als mooie toevoeging(en) naast het eikenhout?
Ligt eraan hoe lang de sessie is, maar vlak voor het vlees erop gaat leg ik 1 chunk op de brandende kolen en soms nog 1 of twee iets meer naar de rand.SpooN_05 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:14:
Waar leggen jullie de chunks? Direct op de brandende kolen of er naast? Wanneer mag het vlees erop?
Bedankt! Ik ga maar eens experimenteren en de voorraad uitbreiden.Luuk1983 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:17:
[...]
Meestal zeggen ze dat de zware houtsoorten (zoals Eiken) het meest geschikt zijn voor rund en de fruitsoorten beter voor varken enzo. Maar de meningen zijn nogal verdeeld en uiteindelijk is het een kwestie van proberen. Ik persoonlijk gebruik meestal peer/appel voor varkensvlees en kip en eiken/wiskey barrel voor rund. Met name die whiskey barrel vind ik wel een mooie 'houtsoort'.
Met bbqen ben ik toch wat behoudend, omdat ik al gauw denk: “straks verziek ik dat vlees”
Euh, weet je dat zeker van die suiker? Ik zit nu met 900g oneetbare chicken wings; de suiker is gewoon verbrand. Gaarheid is verder prima.rjce schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:19:
Voor de kippenvleugels, paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder, peper, zout, suiker (eventueel bastaard), chili/ cayennepeper naar behoeven.
Verhoudingen van alles 1 eetlepel, chili of cayenne 1 theelepel of meer.
Bereiden doe ik altijd indirect op 200gr, 45 min dan eraf in een schaal, bbq saus er overheen goed mensen en nog even snel direct er terug op zodat de saus carameliseerd.
Met suiker in een rub moet de temperatuur volgens verschillende sites niet boven de 180 graden komen, want dan verbrandt inderdaad de suiker.Hydra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Euh, weet je dat zeker van die suiker? Ik zit nu met 900g oneetbare chicken wings; de suiker is gewoon verbrand. Gaarheid is verder prima.
Ja, weer wat geleerd.barrymossel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:00:
Met suiker in een rub moet de temperatuur volgens verschillende sites niet boven de 180 graden komen, want dan verbrandt inderdaad de suiker.

En als je gaat searen zit je toch flink boven de 180, geen idee wat dat geeft als je eerst een paar uur low & slow gedaan hebt. Maar suiker blijft suiker, dus zal toch nog wel aanwezig zijnbarrymossel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:00:
[...]
Met suiker in een rub moet de temperatuur volgens verschillende sites niet boven de 180 graden komen, want dan verbrandt inderdaad de suiker.
En dat is niet bol.com maar een of andere winkel met één review van een 1.0
Ja die vraag had ik laatst gesteld, of je dus wel een rub met suiker kan gebruiken bij bijvoorbeeld een picanha, aangezien je die nog afgrillt en dan boven die 180 komt. Geen antwoord gehad, wel gedaan en dat werkte prima.cricque schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:33:
[...]
En als je gaat searen zit je toch flink boven de 180, geen idee wat dat geeft als je eerst een paar uur low & slow gedaan hebt. Maar suiker blijft suiker, dus zal toch nog wel aanwezig zijn
Ik vermoed dat je het vooral niet voor langere tijd moet doen...
Gewoon doen en niet te lang natuurlijk, maar dat geldt voor elk stuk vlees /groente wat je gekruid erop legt.
⏩ PVOutput☀️
Dat geeft wel rook die ik niet onder de noemer roken van vlees met rookhout schaar. 😬
Met een bak kokend water kan je dat voorkomen maar niet elk gerecht heeft bennefit van zo'n bak water.
Enige wat dan helpt is minder suiker toevoegen in het begin vh proces, de rub. En dan de eind saus, mopsaus, iets meer toevoegen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Zo bijzonder is die prijs ook niet?Dennis1812 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:27:
[Afbeelding]
Met 1 enkele ster review betwijfel ik of je je bbq ooit gaat krijgen en hoe de aftersales zijn.
Ik zou toch maar voor een andere winkel kiezen.
Volgens mij een 350euro goedkoper dan waar de BBQ normaal voor weg gaat.
Maar inderdaad zou ik niet met deze verkoper in zee gaan. Het voelt een beetje sketchy.
Afgeprijsd van 1599,- wat die standaard wel kost.Orion84 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:30:
Ziet er uit als de prijs van een medium, veel kans gewoon een foutje.
Maar vind hem niet eens meer op bol.com voor die prijs....
https://www.bol.com/nl/nl...XL9P2g.2_6.7.ProductTitle
Nu 1435,-
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Is die gridlifter van toegevoegde waarde? Of is deze overbodig als je reeds een grill clipper hebt?Mollos_ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:39:
Na wat jaren in een appartement te hebben gewoond zonder een goede barbecue mogelijkheid hebben we eind vorig jaar een huis gekocht met een tuintje. We zijn begonnen met een mooie nieuwe keuken. Mollos_ in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Nu werd het tijd om te investeren in een goede barbecue. In het verleden met plezier van een Weber OTG 57 gebruik gemaakt. Nu wilde ik iets waar ik gemakkelijk mooie totale maaltijden op kan maken en ben dan ook voor een Bastard gegaan met alles er op en er aan. Mijn vrouw heeft er geen problemen mee want zij mag de creaties gaan eten.
Ik wil het echt gaan gebruiken om complete maaltijden te bereiden, hoe lekker ik een groot stuk vlees ook vind, ik merk de laatste tijd dat ik dan liever een wat kleiner stuk "goed" vlees of vis eet met wat lekkere bijgerechten.
Meteen ook een gietijzeren rooster en en bastard grillplaat gekocht, een gridlifter, een halve en een hele drip pan, kolen, wokkels en wat beuken chunks. Aankomende week maar eens de eerste keer opstoken en met de schuifjes gaan spelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn oude Weber heb ik wat jaren geleden al aan een vriend geschonken en kan daar dan met regelmaat ook nog lekker gaan koken en eten samen met hem. Vrijdag hadden we bij de Hanos wat lekkere kippendijen met rugstuk gekocht, de huid een beetje ingesneden, in de rub gezet, even het huidje wat aangegrild op de Weber, wat pecan hout erbij, langzaam naar zo'n 78 graden laten garen en ook nog geglazed met een lekkere barbecuesaus. Vlug gemaakt met een makkelijk te verkrijgen stukje vlees maar zo ontzettend sappig, mals en vol van smaak. Daarnaast nog wat aardappeltjes ingesneden. Knoflook rub en olie er overheen en met wat tijm in een pan laten garen op de bbq. Tegen het eind ook nog wat puntpaprikas gegrild en zwart laten blakeren.
Voor herhaling vatbaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet aan beginnen, bol.com plaza wordt veel misbruik van gemaakt, o.a. bij televisies om voor een spotprijs te plaatsen en nooit te leveren. Met hoe hot dit soort bbq nu zijn verwacht ik dit ook vaker te zien.Side-Kick schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:55:
Dit lijkt me een gevalletje te goed om waar te zijn toch?
[Afbeelding]
Koop alleen bij bol.com zelf, of een grote bekende keten die via bol levert (en kijk dan vooral ook op hun eigen site, scheelt hun ook).
Ik heb geen grill clipper dus durf het je niet te zeggen. Denk dat het wellicht wel makkelijker te dragen is met een gietijzeren rooster, die hebben toch wat meer gewicht.Roelio86 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Is die gridlifter van toegevoegde waarde? Of is deze overbodig als je reeds een grill clipper hebt?
Deze prijs kreeg ik een maand geleden bijna (1275,-) bij www.allesvoorbbq.nl na klikken op 'vraag naar uw korting'... Maar toen stond hij wel voor 1350 op hun site meen ik mij te herinneren. Kreeg ook 10% korting op alle accessoires.Side-Kick schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:55:
Dit lijkt me een gevalletje te goed om waar te zijn toch?
[Afbeelding]
Voor diegene die toegang hebben tot Sligro: Daar staat hij ook voor een mooie prijs: 999,- (komt nog wel 21%btw bij)
-edit- Ik had niet gezien dat het over de urban ging. Ik heb het over de gewone
[ Voor 4% gewijzigd door Aldmar op 28-06-2022 13:42 ]
Ja dat dacht ik ook maar het is niet de Urban. Daar zit het grote prijsverschil. Is nog al wat voor een coating laag. Of er moeten meer verschillen zijn die ik niet weet.Aldmar schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:47:
[...]
Deze prijs kreeg ik een maand geleden bijna (1275,-) bij www.allesvoorbbq.nl na klikken op 'vraag naar uw korting'... Maar toen stond hij wel voor 1350 op hun site meen ik mij te herinneren. Kreeg ook 10% korting op alle accessoires.![]()
Voor diegene die toegang hebben tot Sligro: Daar staat hij ook voor een mooie prijs: 999,- (komt nog wel 21%btw bij)
[ Voor 5% gewijzigd door Kenny_026 op 28-06-2022 13:36 ]
Ah, dat had ik niet gezien. My bad.Kenny_026 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Ja dat dacht ik ook maar het is niet de Urban. Daar zit het grote prijsverschil. Is nog al wat voor een coating laag. Of er moeten meer verschillen zijn die ik niet weet.
Wat me opviel is dat er meteen flinke vlammen ontstonden en ook een gigantische hitte toen ik ze boven het directe vuur legde. Bijna zo heet dat het met een tang (zonder handschoenen) niet meer te handelen is. (met deksel open) Wat te doen op zo'n moment? Deksel gewoon sluiten en hopen dat de vlammen gaan liggen en niet heel mijn hamburger zwart wordt? Ik ben namelijk bang dat als ik het deksel te vaak open doe om te draaien, de temperatuur zó snel oploopt met vlammen dat dit ook niet de bedoeling kan zijn. Maar aan de andere kant zal ik toch ook een paar keer moeten draaien lijkt me.
Hetzelfde had ik laatst min of meer bij het searen van de picanha.. Sluiten jullie dan ook de deksel als jullie gaan searen boven de kolen? Zo ja, hoe hou je dan de kerntemperatuur in de gaten?
Misschien is het mijn onervarenheid want ik wilde continu mijn inkbird handmeter in dat ding steken om er zeker van te zijn dat het niet te gaar werd... Maar het gevolg was dus enorme hitte en vlammen wat bijna (zelfs met handschoenen) onwerkbaar werd.
En dat het keihard gaat is niet erg, het is als het goed is gaar en je wilt niet dat het dan té gaar wordt, juist zoals je zegt met de picanha.
Ik weet niet wat voor rooster je gebruikt, maar als je daar een gietijzeren inzet dan krijg je minder ruimte tussen de ijzers waardoor je meer contacthitte hebt en sneller klaar bent met het afgrillen.
[ Voor 84% gewijzigd door Quad op 28-06-2022 17:30 ]
⏩ PVOutput☀️
Het verwijderen van de Deflector zorgt voor een airflow toename en dus aanzuiging verse zuurstof wat ook extra hitte en nieuw aangestoken houtskool oplevert.
Als laatste is het druipende vet dat nog even extra energie in de vorm van vet vlammen toevoegt aan je hitte bron.
Als je de dome/klep opent moet je de onderste schuif knijpen/dicht gooien zodat de zuurstof toename beperkt blijft.
En als je de deflector weghaalt om te searen moet je niet ook de onderste schuif open zetten.
(ok je hebt dan extra snel de 300 graden bereikt maar hij schiet dan altijd door.)
Door de verminderde weerstand, vrije ruimte om hete lucht te laten stijgen is delfector weg halen en schuif 1/3 open vaak genoeg om op searen terecht te komen. (gewoon even wachten met de klep/dome dicht.)
ik moet vaak met dome open laten de onderste schuif bijna sluiten om niet teveel stijging te krijgen tijdens het hamburgers bakken.
kwestie van zoeken naar de juiste stand voor jou kamado.
Grillgrates for the win!Mich007 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:00:
Laatst een paar simpele hamburgertjes op de kamado. Eerst indirect voor de garing (ca. 180 graden) en vervolgens wilde ik ze nog even direct afgrillen voor het krokante jasje.
Wat me opviel is dat er meteen flinke vlammen ontstonden en ook een gigantische hitte toen ik ze boven het directe vuur legde. Bijna zo heet dat het met een tang (zonder handschoenen) niet meer te handelen is. (met deksel open) Wat te doen op zo'n moment? Deksel gewoon sluiten en hopen dat de vlammen gaan liggen en niet heel mijn hamburger zwart wordt? Ik ben namelijk bang dat als ik het deksel te vaak open doe om te draaien, de temperatuur zó snel oploopt met vlammen dat dit ook niet de bedoeling kan zijn. Maar aan de andere kant zal ik toch ook een paar keer moeten draaien lijkt me.
Hetzelfde had ik laatst min of meer bij het searen van de picanha.. Sluiten jullie dan ook de deksel als jullie gaan searen boven de kolen? Zo ja, hoe hou je dan de kerntemperatuur in de gaten?
Misschien is het mijn onervarenheid want ik wilde continu mijn inkbird handmeter in dat ding steken om er zeker van te zijn dat het niet te gaar werd... Maar het gevolg was dus enorme hitte en vlammen wat bijna (zelfs met handschoenen) onwerkbaar werd.
per aspera ad astra
Lidl al eens bekeken?LAD93 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:20:
Na lange tijd volgende week de BGE maar weer eens aanslingeren om wat pizza te bakken. Ik heb helaas alleen nog geen pizzasteen en die van BGE wordt volgens mij persoonlijk erin gelegd voor dat geld… Iemand misschien nog aanraders voor andere merken? Werd niet veel wijzer van mijn zoektocht in die topic
https://www.lidl.nl/p/gri...IWBgBdzLhpKRoCdboQAvD_BwE
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Is dit een leuke instapper of heel ver vandaan blijven?
Geen ervaring mee, maar in de reviews schrijft iemand dat hij voor een garantie kwestie de BBQ maar even mee moet nemen naar de winkelPractics schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:05:
https://www.karwei.nl/ass...q-marwin-54-5cm/p/B132312
ik zou eens goed kijken en voelen en vergelijken met bijv. een KJ of Bastard.Practics schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:05:
https://www.karwei.nl/ass...q-marwin-54-5cm/p/B132312
- los van keramiek dikte en "hardheid" (zal vast wel meevallen kwa scheurgevoeligheid.)
- moet je ook denken aan roosterdraad dikte. dikker blijft langer heel dan dunner draad.
- Sluit de onder en boven zijde netjes zonder gezwalk(torsie) en lucht dicht?
- Is de maatgeving gelijk aan andere kamado's? (naderhand aankopen accessoires kan een pain in the ass worden als t afwijkend is.)
Het lijkt er op dat het een karwei/gamma brandnaam is. misschien uit de "patton" fabriek?
625 euro is niet echt eh kijken of ik het leuk vind en dan koop ik een nieuwe. na een jaar.
maar ik gebruik al een tijdje (3 jaar of langer?) een pattonkloon en met een beetje onderhoud werkt hij prima.
Zolang je geen garantie verwacht en een beetje onderhoud doet aan t staal met antiroestbehandeling (zoals insmeren met zonnebloemolie
Humm ja twijfel twijfel. Vind de iq grills 22 inch large ook een zeer mooie optie. Alleen de prijs net tikje hoog. Een bastard 2022 large compleet vind ik dan net wat beter geprijsd, maar is dan helaas weer niet zo gek compleet. Kortom ik zoek eigenlijk gewoon een leuke deal die het waard is. (Knal rood gaat hem echt niet worden, dat kost me mijn huwlijkcopykat schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:28:
[...]
ik zou eens goed kijken en voelen en vergelijken met bijv. een KJ of Bastard.
- los van keramiek dikte en "hardheid" (zal vast wel meevallen kwa scheurgevoeligheid.)
- moet je ook denken aan roosterdraad dikte. dikker blijft langer heel dan dunner draad.
- Sluit de onder en boven zijde netjes zonder gezwalk(torsie) en lucht dicht?
- Is de maatgeving gelijk aan andere kamado's? (naderhand aankopen accessoires kan een pain in the ass worden als t afwijkend is.)
Het lijkt er op dat het een karwei/gamma brandnaam is. misschien uit de "patton" fabriek?
625 euro is niet echt eh kijken of ik het leuk vind en dan koop ik een nieuwe. na een jaar.
maar ik gebruik al een tijdje (3 jaar of langer?) een pattonkloon en met een beetje onderhoud werkt hij prima.
Zolang je geen garantie verwacht en een beetje onderhoud doet aan t staal met antiroestbehandeling (zoals insmeren met zonnebloemolie) zal je er best veel plezier aan kunnen hebben.

https://nl.pepper.com/aan...rban-compleet-2022-241353
Ook niet gek.. morgen even rondbellen of deze beschikbaar is.
[ Voor 4% gewijzigd door Practics op 28-06-2022 21:09 ]
Jazeker, zo maak ik ze al jaren en nog nooit verbrande suiker gehad.Hydra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Euh, weet je dat zeker van die suiker? Ik zit nu met 900g oneetbare chicken wings; de suiker is gewoon verbrand. Gaarheid is verder prima.
:strip_exif()/f/image/4x77G7Hq8AIArxdKpZsPbxAd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze zijn van vorige week, precies zo gemaakt zoals ik beschreef. Misschien was je ketel temperatuur toch boven de 200gr.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism