Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:31:
[
Ik doe een beetje hetzelfde, maar ik was dus juist benieuwd of je dit soort "simpele BBQ`s" wel wat bijzonderder kon maken. Dit is dus ook gelijk even de reactie naar @
Orion84 en @
copykat. Hoe krijg je een enigszins huis tuin en keuken BBQ nou een beetje bijzonder. De kip doe ik altijd zelf marineren, en iedereen is daar altijd erg over te spreken.
Misschien doel ik dan ook wel meer over bijzondere marinades/scrubs etc voor hamburgers, kip etc. Wellicht is dit wat laagdrempeliger voor een aantal mensen hier (zoals ik). Je moet toch ergens beginnen voordat je met de grote luxe stukken vlees aan de slag gaat

Ik experimenteer met kruiden, maar nooit iets met suiker in ofzo, of veel zout. Maar weekje of 2 eens wat witte champignons op een stokje gedaan, wat sojasaus en oflijolie erover en wat provencaalse kruiden en citroen peper. Zelfs de dochter (van 7) wou er nog een paar.
Soms zijn het kleine verschillen of hoeveelheden dat het verschil maken. Gewoon een simpel stukje rookhout kan al het verschil maken. Nu ik heb vroeger heel vaak gaan uit eten in sterren restaurants etc. Maar soms denk ik ook ... was dit nou al de moeite waard ? Een goed stuk vlees moet voor mij alleen wat peper op, zelfs geen zout. Zonde zou ik er nu veel horen zeggen, maar ik gebruik al jaren geen zout. Alleen voor pasta en dat is dan nog zeer weinig. En vleugje selderijzout op een half gekookt ei/spiegelei of op tomaten. Maar voor de rest zal hier geen zout gebruikt worden.
Ik maak zelf hamburgers. Daar gaat in broodkruim, vleugje ketchup (prefereer currey), ei, 2 rode gegrilde paprika's met de mixer omgevormond tot puree, rozermarijn, tijm, peper, bos peterselie fijngesneden en dan nog 2 rode puntpaprika's heel fijn (minuscuul) gesneden. Dit met zo een 1 a 1,5kg gehakt. Soms een 2de ei of wat meer broodkruim. En dit mengsel gebruik ik dus voor zowel hamburgers en mini hamburgers, voor balle(n)(tjes) in tomatensaus, soepballetjes. Iedereen vind deze dus altijd superlekker. Hier is echt niet veel werk aan, en ik doe dat dan 1x per maand ofzo, dan maak ik een hele hoop vries dat dan gewoon in. Hier heb ik al onzettend veel variaties op gemaakt, met bijvoorbeeld eens chorizo fijngesneden tussen, lenteui, kaas, randjes van peper, randje van kruiden, wat worchester sauce, tabasco erbij. Nu dit is met varkens/rundergehakt. Ik ga dit niet doen met angus gehakt ofzo, dan wil ik het puur houden.
En elke keer ik de bbq opzet probeer ik wel eens iets nieuws, dit altijd op een klein stuk vlees, of een klein beetje groenten, is het lekker dan maken we dit wel nog een paar keer. Is het ok, dan passen we het "recept" wel wat aan. Je kan het niet weten
Voor de mensen die graag mosselen eten: gebruik eens ipv witte wijn, havana club rum (anejo especial), gewoon een scheut rum toevoegen, met wat paprika en milde chili pepers en gewoon genoeg peper
Maar ik kook dus ook altijd, en als ik dan bij mijn schoonouders ga eten ofzo of zelfs bij mijn ma, dan merk ik pas hoe weinig kruiden zij gebruiken en daar is alles dus gewoon "meh". Dat kan zoveel beter, met een paar simpele dingen. Ik koop bijvoorbeeld alleen grote potten kruiden, want met kleine kom ik niet ver. Onlangs was mijn vader alleen thuis en had gezegd dat hij moest komen eten, was gewoon prei, met aardappelen uit de oven en een worstje. Was de beste prei dat hij ooit had gegeten. Genoeg boter en beetje tijm en oregano gebruikt. Heb ik zomaar eens toegevoegd om te proberen ... Als je het niet gaat proberen dan weet je het niet. Daarom altijd klein beetje, is dat lekker, kan je volgende keer nog altijd wat bijdoen. Zo verspil je ook (bijna) niks. Is het echt niet lekker, tsja dan heb je nog genoeg op de barbecue liggen. En je kan ook gewoon een groot stuk opdelen in 3 kleinere stukken en telkens ander kruiding doen.Zo weet je snel wat jou meer ligt, en het is sneller klaar ook