Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 212 ... 333 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Gaat allemaal prima. Vlees enzo is wel wijs om wat kritischer op te zijn.

Die boretti, erg veel naamgebruik. Ook jammer van het grilloppervlak wat je kwijt bent. Verder veel plezier, leuk hebbedingetje :)
Oh ik zag hem staan bij de tuinstoelenboer heb hem niet gekocht. :)
Was nieuwsgierig en dacht maak gewoon wat foto's kan ik op mn gemak kijken of het een "toevoegen aan mn lijstje van geschikte kandidaten" is.

Ik ben meer gecharmeerd van de GrillBill large pro II (mooie rustig uiterlijk , compleet genoeg en het ziet er kwalitatief goed uit ) of de KJ classic 2022 serie (al is rood niet mn ideale kleur maar technische specs en kwaliteit zijn zonder twijfel goed/uitstekend.)

Tis simpel een large is 1200 euro investeren punt.
En de variatie zit dan in kleur, uiterlijk, compleetheid, kwaliteit.

Alles daar onder is ook mogelijk maar dan weet je zeker dat het niet geheel eh kwalitatief topnotch is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je top notch wil zou ik voor een van de grote drie gaan. Dat is duur en hard dokken, maar ik vind het zelf qua degelijk-aandoen wel de meerwaarde waard tov bastard, grillbill en dergelijke.

Aan de andere kant is in het topsegment een large niet voor 1200 te krijgen, dus je moet compromissen sluiten. Zeker als je deflectors, gietijzer, wielen, hoes etc ook gaat meerekenen (was ik nog minstens 1250 aan kwijt :X )

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55

Theuno

Da Devil Crew

drmadi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:27:
Vraag: is de Weber Smokey Mountain 47 cm een geschikte volgende smoker voor mij?

...

Ik ben gecharmeerd van de kleine imprint, stuk minder ruimte dan mijn offset. Ik ben niet bereid om meer dan 500 euro uit te geven dus een green egg of variant valt af.

Hebben jullie nog suggesties of tips? Ik leer graag van jullie expertise
Ik heb zo'n ding;
  • Hoog set en forget; check. Het ding kan een hele nacht rustig door tuffen zonder problemen; maar dan heb je wel een volle water kom. Dat is het eerste wat je bij moet vullen.
  • Ribben, Geloof dat 10 te doen is (dat zijn twee van die IKEA dingen vol?
  • Pulled pork, geweldig. Dat doet hij ook wel een paar KG.
Nadeel:
  • Ik ervaar het als een apparaat wat veel vlees en kolen moet hebben. Als ik dus niet veel maak; gaat mijn voorkeur uit voor de kamado of weber die ik ook heb staan.
Mocht je interesse hebben om deze over te nemen, doe maar een PM (modelletje 47).

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:24:
De hele reden dat er een uiterste houdbaarheidsdatum op staat is gewoon omdat 90% van de mensen denkt "Oh jeej, 7 dagen over datum!", ze dan weggooit, en nieuwe koopt.
En dan heb je mensen zoals ik. Die kopen een potje kant en klare rubs en in dit geval heath riles apple rub. Na het te proeven van het mengsel was het toch zonde van het geld. Ik heb het risico niet genomen om het op de ribben te doen vandaag.

* Chevy454 does not recommend.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2022 14:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 12:42

The Legend

*Plop*

Boudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:42:
Als je top notch wil zou ik voor een van de grote drie gaan. Dat is duur en hard dokken, maar ik vind het zelf qua degelijk-aandoen wel de meerwaarde waard tov bastard, grillbill en dergelijke.

Aan de andere kant is in het topsegment een large niet voor 1200 te krijgen, dus je moet compromissen sluiten. Zeker als je deflectors, gietijzer, wielen, hoes etc ook gaat meerekenen (was ik nog minstens 1250 aan kwijt :X )
Staat ook in het aanbiedingen topic, maar mochten mensen dat niet gezien hebben. Als er een Bauhaus bij je in de buurt zit (of je rijd er gewoon naartoe), dan kun je onder verwijzing naar de aanbieding hier een Kamado Joe Classic II ophalen voor 1298 euro (12% korting op de lagere prijs bij een concurrent = fysieke winkel).

[edit]

De aanbiedingsprijs is inmiddels van 1425 naar 1475 gegaan, de prijs bij Bauhaus wordt dus geen 1254 maar 1298. Nog steeds de laagste prijs die ik de afgelopen 2 jaar heb gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 19-06-2022 15:15 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Chevy454 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:57:
En dan heb je mensen zoals ik. Die kopen een potje kant en klare rubs en in dit geval heath riles apple rub. Na het te proeven van het mengsel was het toch zonde van het geld. Ik heb het risico niet genomen om het op de ribben te doen vandaag.
Wat zit in? In veel rubs betaal je heel veel geld voor een potje terwijl zout en suiker meestal op de eerste en tweede plaats staan. Heb bij Van Beekum een paar grote potten met o.a. paprikapoeder gekocht en daar doe ik al heel lang mee.

Heb net even gekeken en de kant en klare rub waar ik het over had was deze. An sich best prima, alleen komen de ingredienten kwa hoeveelheden niet overeen. Volgens het label zit er 29% suiker in, maar in het recept daaronder is de verhouding heel anders. Als je 'em proeft krijg je eerst de suiker en daarna blijft vooral de peper, een beetje knoflook en een beetje venkel hangen.

En 10 euro voor iets van 200 gram, terwijl de bestandelen voor het overgrote deel suiker, zout en paprikapoeder zijn. Bij van Beekum e.d. kost 450g paprikapoeder zo'n 7 euro. En da's een stuk duurder dan zout en suiker.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Heb zelf een The Bastard large en ik kan dat alleen maar onderschrijven. Niet omdat ik ontevreden ben (absoluut niet, fantastisch apparaat en goeie service) maar vooral omdat een Kamado waarschijnlijk toch de laatste BBQ is die je ooit gaat kopen. Ik heb 'em nu dik een jaar, gebruik 'em VEEL meer dan m'n Weber hiervoor.

Niet dat The Bastard een slechte koop is hoor; ik kan 'em alleen maar aanraden. Maar beter gewoon in een keer een goeie kopen en daar twintig jaar of meer plezier van hebben, dan een slechte waar je gefrustreerd van raakt en 'em daardoor niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 16:32

Pixelmagic

Ubergeek

copykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:18:
[...]

Ze willen blijkbaar naam maken...😋

[...]

Persoonlijk vind ik dat ze de schijn tegen hebben. Uiterlijk vaak mooi maar technisch wat eh B-kwaliteit.
(internet staat vol met post over teleurgestelde kopers)
Het zijn gewoon Nederlandse producten die een Italiaans sausje krijgen.

Ik zou ze scharen onder de grizzlygrils en de Patton en de Inferno's.
Hoeft niet slecht te zijn maar ik neig wel te benoemen dat deze eerder onder de 1000 dan boven de 1000 waard is. Teveel borreti naamkosten zegmaar.
Is dat wel helemaal fair ? Voor €800 koop je de Urban Chef, vergelijkbaar met andere zoals Grizzly en meer. Wat je dan niet hebt wat de Borelli wel heeft:

- deelbaar gietijzeren platen
- mandje voor de kolen (ook deelbaar)
- as lade
- naar mijn gevoel steviger frame (geen rondstaal frame)
- extra plankje onder het ei

Als ik zie wat mandjes en gietijzeren platen los kosten zit je al snel ook in de +€1000 met een Urban Chef, Grizzly en meer.

Overigens wel helemaal met je eens dat de naam wel erg expliciet aanwezig is, blijkbaar vinden ze dat het nodig is om op te boxen tegen de rode en groene kenmerken 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Met bovenstaande kan ik alleen maar mee gaan.
Ooit begonnen op een 47 cm weber, de 57 cm was te duur 😅.
Binnen een jaar overgegaan naar toen nog The Black Bastard.
Denk dat ik hem ergens 2016 heb aangeschaft en nog steeds erg blij mee. En al talloze kilo’s houtskool verstookt.
Sinds dien is de ontwikkeling erg snel gegaan en zijn er veel andere merken immens populair geworden.
Denk dat je met alle geen miskoop doet.
Maar koop er een zonder grote consessies te doen. Daar heb je later alleen maar spijt van. Nu een paar honderd euro meer. Maar echt jaren plezier van!

Maar zou ik nu overnieuw moeten kiezen. Zou ik blind voor een KJC3 gaan. (Nu af en toe al met een schuin oog naar aan het kijken. Van de week lag hij al in een winkelmandje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:45
Ik ben even benieuwd naar jullie reacties.

De BBQ gaat bij ons geregeld aan, maar het is bijna altijd een spontane actie (dus een paar uur van tevoren besloten). We maken dan meestal zelf gemarineerde kippendijfilet, wat goede hamburgers van de slager en misschien een stukje biefstuk o.i.d. Dus echt het 'standaard werk'.

Er wordt hier veelal gesproken over een enorme voorbereiding, uren van tevoren marineren etc, maar zijn er ook wat tips om dit soort huis tuin en keuken BBQ`s te verbeteren/ te optimaliseren? Misschien valt er uit een hamburger en kippendijfilet etc. niet meer te halen dan wat het is, maar was hier dus even benieuwd naar.

Nu gaat het eigenlijk altijd zo:
  1. BBQ in de fik zetten
  2. Vlees erop en op gevoel eraf halen
  3. Eten maar
Ik let eigenlijk nooit op temperatuur o.i.d. en het smaakt altijd echt prima. Ik lees hier van voor het eerst over scrub, en over aansteek methodes zoals minion of snake methode. Kortom er zal wellicht winst te behalen zijn, maar gaat dit ook lukken met een 'standaard BBQ avondje' met wat simpelere stukken vlees?

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 19-06-2022 15:57 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:55:

De BBQ gaat bij ons geregeld aan, maar het is bijna altijd een spontane actie (dus een paar uur van tevoren besloten). We maken dan meestal zelf gemarineerde kippendijfilet, wat goede hamburgers van de slager en misschien een stukje biefstuk o.i.d. Dus echt het 'standaard werk'.

Er wordt hier veelal gesproken over een enorme voorbereiding, uren van tevoren marineren etc, maar zijn er ook wat tips om dit soort huis tuin en keuken BBQ`s te verbeteren/ te optimaliseren? Misschien valt er uit een hamburger en kippendijfilet etc. niet meer te halen dan wat het is, maar was hier dus even benieuwd naar.

1. BBQ in de fik zetten
  3. Eten maar
Ik let eigenlijk nooit op temperatuur o.i.d. en het smaakt altijd echt prima. Ik lees hier van voor het eerst over scrub, en over aansteek methodes zoals minion of snake methode. Kortom er zal wellicht winst te behalen zijn, maar misschien is bijvoorbeeld een hamburger en een stuk kip gewoon wat het is, en valt er niet veel uit te halen.
Gebeurd hier ook. Maar dan racen we vaak naar de Makro of iets dergelijks om een makkelijk groot stuk vlees te halen wat in 1,5 uur klaar is. Staartstuk, grote steaks, bavette etc.
Aan bovenstaande kan je ook vaak veel voorbereiden stoppen maar met zout en peper kom je een heel eind.

Burgers 🍔 gebeurd ook vaak. Maar dan wel compleet met broodjes kaas etc. (Broodjes kan je ook even afgrillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
The Fatal schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Gebeurd hier ook. Maar dan racen we vaak naar de Makro of iets dergelijks om een makkelijk groot stuk vlees te halen wat in 1,5 uur klaar is. Staartstuk, grote steaks, bavette etc.
Aan bovenstaande kan je ook vaak veel voorbereiden stoppen maar met zout en peper kom je een heel eind.

Burgers 🍔 gebeurd ook vaak. Maar dan wel compleet met broodjes kaas etc. (Broodjes kan je ook even afgrillen)
Vrienden van mij maken ook wel eens een staartstuk of Bavette o.i.d., maar ook daar zijn ze toch wel echt een tijd mee bezig, die maken hele boter marinades met kruiden zout etc en smeren dat continue in gedurende een paar uur etc. Maar jij zegt dat dit eingelijk niet perse nodig is?

Want klopt het wel wat ik zeg, dat er uit een hamburger, kip etc niet veel meer te halen valt dan wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13

1. BBQ in de fik zetten
  3. Eten maar
Ik let eigenlijk nooit op temperatuur o.i.d. en het smaakt altijd echt prima. Ik lees hier van voor het eerst over scrub, en over aansteek methodes zoals minion of snake methode. Kortom er zal wellicht winst te behalen zijn, maar gaat dit ook lukken met een 'standaard BBQ avondje' met wat simpelere stukken vlees?
Same here, ik neem een paar stukken vlees en die gaan erop. Hooguit eens een stukje kip marineren ofzo.
Maar voor de rest ribbetjes eten we hier bijvoorbeeld al niet. Hier gaat standaard wat balletjes op en scampis voor de kinderen. Paar worstjes, een sate of 2, een steak, hamburger ofzo en wat groenten op de bbq. Maar ik heb gewoon geen uren de tijd. Ik bbq nochthans graag, gewoon voor de smaak. Maarja ribbetjes moet ik hier niet mee afkomen, ik ben er ook zelf geen fan van. Pulled pork vind de vrouw maar niks, de kinderen verdeeld. Grote stukken vlees hoeft ook niet voor mij. Dat moet ik toch alleen opeten, of er moet al iemand komen, en dat zijn ook meestal mensen met kinderen. Dusja dan moet je niet komen aanzetten met een groot stuk vlees, die willen balletjes en worstjes.

Hier is het principe ik steek mijn bbq aan om 17u, en om +- 18u15 zijn we aan het eten. Soms maak ik nog wel wat aardappelen of broodjes ofzo, dan steek ik hem iets eerder aan ofzo. Maar daarom heb ik dus ook een simpele kettle (performer premium) en is meer dan genoeg. Soms ook wel eens een stukje vis (meestal zalm) en af en toe mosselen. Wel ga ik binnenkort eens pizza proberen, dat was een ramp vroeger op mijn boretti kloon. Maar hier is het altijd we eten binnen een uurtje ! Ik snap best dat velen toch iets anders willen dan de standaard. En dat smaak helemaal anders en is best wel lekker, maar daar heb ik de tijd niet voor.

Hier in België bijvoorbeeld hebben ze in de buurtslager gemarineerd varkenshaasje. Dat is gewoon zo al lekker, nog wat provencaalse kruiden op en is gewoon top. Ik kan dat gerust zelf marineren etc. Hier een beetje verder is ook een slager die een top gamma heeft aan barbecue vlees, met eigen marinades etc.

En als er iemand komt is altijd iedereen zeer tevreden

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:03:
[...]

Vrienden van mij maken ook wel eens een staartstuk of Bavette o.i.d., maar ook daar zijn ze toch wel echt een tijd mee bezig, die maken hele boter marinades met kruiden zout etc en smeren dat continue in gedurende een paar uur etc. Maar jij zegt dat dit eingelijk niet perse nodig is?

Want klopt het wel wat ik zeg, dat er uit een hamburger, kip etc niet veel meer te halen valt dan wat het is?
Bavette is vrij dun. 45 min van te voren zout en peper. Dan is intussen de bbq op temp. Vlees er op. Die is vaak in 45 min al wel op zo’n 45 graden. Daarna even opstoken en klaar.
Ongeveer dus zo’n 1:45 uur ben je een heel eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De GrillBill is al een compromis, wel overwogen compromis maar nog steeds compromis tegen de grote 3.
Misschien ook de gunfactor, uiterlijk, prijs tag in complete setting
Maar ik schat hem net even boven de GG's in kwaliteit.
Als de KJ classic de 1 maar dan 2022 update, ook in t zwart te vinden was zal die op nr 1 staan boven de Bastard urban en de GrillBill.

Die Primo met die licht ovale vorm is ook een speler. Zo zijn er veel die schurken tegen KJ en BGE.
Het totaal pakket van service en nalevering opties garantie enz. Maakt het compleet.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 10:49
Na wat jaren in een appartement te hebben gewoond zonder een goede barbecue mogelijkheid hebben we eind vorig jaar een huis gekocht met een tuintje. We zijn begonnen met een mooie nieuwe keuken. Mollos_ in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Nu werd het tijd om te investeren in een goede barbecue. In het verleden met plezier van een Weber OTG 57 gebruik gemaakt. Nu wilde ik iets waar ik gemakkelijk mooie totale maaltijden op kan maken en ben dan ook voor een Bastard gegaan met alles er op en er aan. Mijn vrouw heeft er geen problemen mee want zij mag de creaties gaan eten.

Ik wil het echt gaan gebruiken om complete maaltijden te bereiden, hoe lekker ik een groot stuk vlees ook vind, ik merk de laatste tijd dat ik dan liever een wat kleiner stuk "goed" vlees of vis eet met wat lekkere bijgerechten.

Meteen ook een gietijzeren rooster en en bastard grillplaat gekocht, een gridlifter, een halve en een hele drip pan, kolen, wokkels en wat beuken chunks. Aankomende week maar eens de eerste keer opstoken en met de schuifjes gaan spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xelt3_St8Kw96giNZJQ-XC-376A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0UpsaWYG8UR1fJ5RepqbOOR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNbcpwJ9lPJDYM8HotD5zS_piv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc2HZzZpYmBagwzTE4JAyAJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y8IJkSbp2TSnBn09yxVeOCn72Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSdL17zzcJAdpkQMamDFmHd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfpOcnL6-O1Vx5iXlY_wMMrPLHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCZroBTiL6kRua2zPm0S9zpx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oude Weber heb ik wat jaren geleden al aan een vriend geschonken en kan daar dan met regelmaat ook nog lekker gaan koken en eten samen met hem. Vrijdag hadden we bij de Hanos wat lekkere kippendijen met rugstuk gekocht, de huid een beetje ingesneden, in de rub gezet, even het huidje wat aangegrild op de Weber, wat pecan hout erbij, langzaam naar zo'n 78 graden laten garen en ook nog geglazed met een lekkere barbecuesaus. Vlug gemaakt met een makkelijk te verkrijgen stukje vlees maar zo ontzettend sappig, mals en vol van smaak. Daarnaast nog wat aardappeltjes ingesneden. Knoflook rub en olie er overheen en met wat tijm in een pan laten garen op de bbq. Tegen het eind ook nog wat puntpaprikas gegrild en zwart laten blakeren.

Voor herhaling vatbaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upOKUFSdoxF9ZryNoFStVx3N9yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7CzuVy0Q1Ka3Ka1XHoe57m6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSOKUgicR08WEL62tlnYNQwZkz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrPH3bLDOhbVFIrLv49LB1iy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmUOHu0fbFqPqY4VHan8T2SUVOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emWmJ016QEMO9s7hBIajytEP.jpg?f=fotoalbum_large

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Pixelmagic schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:39:
[...]

Is dat wel helemaal fair ? Voor €800 koop je de Urban Chef, vergelijkbaar met andere zoals Grizzly en meer. Wat je dan niet hebt wat de Borelli wel heeft:

- deelbaar gietijzeren platen
- mandje voor de kolen (ook deelbaar)
- as lade
- naar mijn gevoel steviger frame (geen rondstaal frame)
- extra plankje onder het ei

Als ik zie wat mandjes en gietijzeren platen los kosten zit je al snel ook in de +€1000 met een Urban Chef, Grizzly en meer.

Overigens wel helemaal met je eens dat de naam wel erg expliciet aanwezig is, blijkbaar vinden ze dat het nodig is om op te boxen tegen de rode en groene kenmerken 8)
Tuurlijk je hebt gelijk, waar ik meer op doel is hun Boretti kolen BBQ , die rechthoekige lijken erg veel op die nockoffs en de mensen die de naam kiezen als dan zal t beter zijn dan die karwei,praxis,gamma, hornbach variant komen enigzins bedrogen uit als ik reviews en forumspost mag geloven.

Vandaar dat ik hoop dat dit product wel goed gemoffeld staal heeft en goede roosters en bouten en moeren en zo. Zou lullig zijn als je tafeltje met die 80-100kg keramiek er op door roestige lasnaden inzakt. Die schijn hebben ze tegen en dat is meteen ook mn hoofd reden om twijfels te hebben.
(zou ook nooit meer een Smegg vaatwasser kopen, bin there done that. Zelfs al winnen ze een betrouwbaarheids award 2022 :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar uiteindelijk gaat er om dat je er plezier in hebt en geniet van het eten. Als dat lukt zonder er een boel tijd en moeite in te steken: prima toch :)

Er zijn hier gewoon een boel mensen voor wie BBQ echt een hobby is en die vinden het dus leuk om te experimenteren met smaken / bereidingswijzen. Zelf controle hebben over een kruidenmengself of marinade, in plaats van kant en klare producten gebruiken.

Als je zoals @cricque aangeeft een goede slager in de buurt hebt die spullen maakt die jou goed bevallen en je het is voor jou niet een dusdanige hobby dat je plezier haalt uit alles zelf doen / meer ingewikkelde bereidingen: helemaal top toch :)

Specifiek voor de voorbeelden die jij gaf is er misschien nog wel wat winst te boeken door bij die kip toch eens te proberen met een thermometer te werken. Al is het maar om te kijken hoe goed jouw gevoelsmatige aanpak is. Maar als je met een beetje aandacht bezig bent dan kan het prima dat daar verder niet heel veel winst te halen is. Voor hamburgers kan je natuurlijk ook gewoon al lekker variëren met alle garnering of eens een ander broodje of zo. Zelf je burgers maken hoeft ook geen zeeën van tijd te kosten, en in de keuze van het gehakt en kruiden/specerijen etc. is misschien wel winst te boeken, maar dat kost dan veel kans wel wat experimenteren om te kijken welke smaken bij jullie bevallen.

Maar uiteindelijk is het net als met alles in het leven: je moet gewoon doen wat voor jou goed werkt en waar jij plezier uit haalt. Iemand voor wie fotografie geen hobby is is bijvoorbeeld misschien ook wel beter af met een smartphone met goede camera dan met een fancy systeemcamera waar je vervolgens zelf ook wat meer moeite en knowhow in moet steken om er daadwerkelijk meer uit te halen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:18:
Wat zit in? In veel rubs betaal je heel veel geld voor een potje terwijl zout en suiker meestal op de eerste en tweede plaats staan. Heb bij Van Beekum een paar grote potten met o.a. paprikapoeder gekocht en daar doe ik al heel lang mee.
Ja ik koop soms kant en klare rubs om te proberen of er iets is wat me aangenaam verrast. Meeste zijn inderdaad suiker, knoflook en zout. Maar soms zit er iets aparts in.

De Noskos the sparerib en the pulled pork moet ik eens ontleden wat er nu inzit. De sparerib lijkt enorm veel op de basis bbq rub maar er zit iets extra in wat ik nog niet kan plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2022 16:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

1. BBQ in de fik zetten
  3. Eten maar
Vaak vriezervlees ontdooien in water want gaat sneller.
Receptje zoeken, kruiden verzamelen, bijvoer kopen ,
Low en slow is vaak relaxter en ik minder het gevoel dat het aansteken grillen afsluiten is wat bijna op mn gasfornuis ook kan. Dus bavettes vind ik als gevulde rolade eigenlijk leuker. Wat wel weer veel meer werk is.

De hamburgers is vaak inderdaad even snel naar de supermarkt , kolen in de fik en hup eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

@copykat Rollade van Bavette - moet ik ook weer eens maken. Heel veel beter dan dat wordt het niet met koe naar mijn mening, de ultieme mix van smaak en malsheid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
The Fatal schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Bavette is vrij dun. 45 min van te voren zout en peper. Dan is intussen de bbq op temp. Vlees er op. Die is vaak in 45 min al wel op zo’n 45 graden. Daarna even opstoken en klaar.
Ongeveer dus zo’n 1:45 uur ben je een heel eind
Dat stuk ga ik dan zeker eens een keer proberen en kijken hoe dat bevalt. Ik ga het hier dan eerst wel eens voor onszelf een keer maken voordat ik het aan vrienden ga dienen :P
cricque schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Same here, ik neem een paar stukken vlees en die gaan erop. Hooguit eens een stukje kip marineren ofzo.
Maar voor de rest ribbetjes eten we hier bijvoorbeeld al niet. Hier gaat standaard wat balletjes op en scampis voor de kinderen. Paar worstjes, een sate of 2, een steak, hamburger ofzo en wat groenten op de bbq. Maar ik heb gewoon geen uren de tijd. Ik bbq nochthans graag, gewoon voor de smaak. Maarja ribbetjes moet ik hier niet mee afkomen, ik ben er ook zelf geen fan van. Pulled pork vind de vrouw maar niks, de kinderen verdeeld. Grote stukken vlees hoeft ook niet voor mij. Dat moet ik toch alleen opeten, of er moet al iemand komen, en dat zijn ook meestal mensen met kinderen. Dusja dan moet je niet komen aanzetten met een groot stuk vlees, die willen balletjes en worstjes.

Hier is het principe ik steek mijn bbq aan om 17u, en om +- 18u15 zijn we aan het eten. Soms maak ik nog wel wat aardappelen of broodjes ofzo, dan steek ik hem iets eerder aan ofzo. Maar daarom heb ik dus ook een simpele kettle (performer premium) en is meer dan genoeg. Soms ook wel eens een stukje vis (meestal zalm) en af en toe mosselen. Wel ga ik binnenkort eens pizza proberen, dat was een ramp vroeger op mijn boretti kloon. Maar hier is het altijd we eten binnen een uurtje ! Ik snap best dat velen toch iets anders willen dan de standaard. En dat smaak helemaal anders en is best wel lekker, maar daar heb ik de tijd niet voor.

Hier in België bijvoorbeeld hebben ze in de buurtslager gemarineerd varkenshaasje. Dat is gewoon zo al lekker, nog wat provencaalse kruiden op en is gewoon top. Ik kan dat gerust zelf marineren etc. Hier een beetje verder is ook een slager die een top gamma heeft aan barbecue vlees, met eigen marinades etc.

En als er iemand komt is altijd iedereen zeer tevreden
Ik doe een beetje hetzelfde, maar ik was dus juist benieuwd of je dit soort "simpele BBQ`s" wel wat bijzonderder kon maken. Dit is dus ook gelijk even de reactie naar @Orion84 en @copykat. Hoe krijg je een enigszins huis tuin en keuken BBQ nou een beetje bijzonder. De kip doe ik altijd zelf marineren, en iedereen is daar altijd erg over te spreken.

Misschien doel ik dan ook wel meer over bijzondere marinades/scrubs etc voor hamburgers, kip etc. Wellicht is dit wat laagdrempeliger voor een aantal mensen hier (zoals ik). Je moet toch ergens beginnen voordat je met de grote luxe stukken vlees aan de slag gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Orion84 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar uiteindelijk gaat er om dat je er plezier in hebt en geniet van het eten. Als dat lukt zonder er een boel tijd en moeite in te steken: prima toch :)
Helemaal mee eens, en heb er ook altijd veel plezier in
Zoals hierboven aangegeven ben ik eigenlijk op zoek om net wat meer uit de standaard BBQ te halen. Een beetje beste van beide werelden dus: Snel BBQ aan, maar toch net even wat bijzonderder dan een normale BBQ. Zoals de reacties die ik op de kip krijg. Dat wil ik ook voor een hamburger of wat ik ook voor simpels op de BBQ gooi ;)

Zo heb ik dat bijvoorbeeld ook met groentes. Soms kom ik bij anderen, en dan smaken die groentes van de BBQ echt heerlijk. Ik krijg dat zelf nooit voor elkaar (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Wachten... bijzonder? ik ga altijd voor wat ik lekker vind of wat mn gezin lekker vind.
hamburgers, ik koop 1 kg rundergehakt, pak de deegmixer, zo'n cheap ass mixschaal ding met een metalen mengkom en wat mixijzers.
olijf olie er in voor de smeuigheid(houd de burger bij elkaar), parmazaansekaas of geraspte pardano, wat kruiden die ik lekker vind.
gerookte paprika, zwarte peper, knoflookpoeder of verse "pulp", beetje zout, chillypoeder. en gedroogde uitjes(verse rode ui kan ook maar die moet je vrij klein snijden.)

laatst deze als basis genomen.(xenos maar uitverkocht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-Tye1x5loTi1nx2e322f-5W67c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftF2d9xwuzyt4INprnwHTzsS.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje te zout van zichzelf dus kruiden lijstje bekeken en verdubbeld zonder de zout. => zout gehalveerd d:)b
jalepenjo niet in poeder vorm dus chilli gebruikt (Adjuma peper vers in hele kleine stukjes hakken en halfje toevoegen is ook erg lekker als je van pittig houd.)

zo'n hamburger pers (willekeurige winkel gaat om t type) komen zo'n 6 tot 8 hamburgers uit een kilo.
:)F
wil je wat luchtiger? beetje beschuitkruimels toevoegen,
rauwe ei kan ook maar dan vries ik ze niet meer in en dan is een medium rare ook niet meer tot de mogelijkheden.
Sappiger? bij slagers hebben ze vast wel wat vetblokjes die kan je toevoegen( fijn hakken eerst)
(persoonlijk vind ik zonder extra vet makkelijker want minder flaming door druipend vet.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m2anpd4j1ipSYfthiRXqCFPjWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUOqqlxnnvfBVmgwhoo2slGS.jpg?f=fotoalbum_large

gietijzeren pannetje met bacon en een eitje er in laten ploffen: cheapass skillet als bonus heb je lekkere koek.
ik heb die even geschuurd om gladder te krijgen en goed geseasoned. top dingen om even een eitje bij je hamburger te maken.

(niet gezien of je indirect kan BBQ-en (weet niet wat je hebt) maar gevulde kip is ook ERGLEKKER)
en zeer simpel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC7SS9KzgigZzwql7jUsJDu1rEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QodcjX5iU3ylnQNtTP5w7zWv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jOfdem5sh2UjDEz3pVyBEw3b2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oE6Be53cUmgrF2gcbRKSmclA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oILCR8cg60D9_cxsLncwzKzGKWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5VtMLhn3MADPsTqHNBW2av6.jpg?f=fotoalbum_large

Het is de smaak die het speciaal maakt niet de tierlantietjes

ik heb zo'n zwart notitieboekje en als ik iets produceer dat erg gesmaakt heb schrijf ik het over.
website en ingredienten en methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
copykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:05:
@Wachten... bijzonder? ik ga altijd voor wat ik lekker vind of wat mn gezin lekker vind.
hamburgers, ik koop 1 kg rundergehakt, pak de deegmixer, zo'n cheap ass mixschaal ding met een metalen mengkom en wat mixijzers.
olijf olie er in voor de smeuigheid(houd de burger bij elkaar), parmazaansekaas of geraspte pardano, wat kruiden die ik lekker vind.
gerookte paprika, zwarte peper, knoflookpoeder of verse "pulp", beetje zout, chillypoeder. en gedroogde uitjes(verse rode ui kan ook maar die moet je vrij klein snijden.)

laatst deze als basis genomen.(xenos maar uitverkocht)
[Afbeelding]
Beetje te zout van zichzelf dus kruiden lijstje bekeken en verdubbeld zonder de zout. => zout gehalveerd d:)b
jalepenjo niet in poeder vorm dus chilli gebruikt (Adjuma peper vers in hele kleine stukjes hakken en halfje toevoegen is ook erg lekker als je van pittig houd.)

zo'n hamburger pers (willekeurige winkel gaat om t type) komen zo'n 6 tot 8 hamburgers uit een kilo.
:)F
wil je wat luchtiger? beetje beschuitkruimels toevoegen,
rauwe ei kan ook maar dan vries ik ze niet meer in en dan is een medium rare ook niet meer tot de mogelijkheden.
Sappiger? bij slagers hebben ze vast wel wat vetblokjes die kan je toevoegen( fijn hakken eerst)
(persoonlijk vind ik zonder extra vet makkelijker want minder flaming door druipend vet.)
[Afbeelding]

gietijzeren pannetje met bacon en een eitje er in laten ploffen: cheapass skillet als bonus heb je lekkere koek.
ik heb die even geschuurd om gladder te krijgen en goed geseasoned. top dingen om even een eitje bij je hamburger te maken.

(niet gezien of je indirect kan BBQ-en (weet niet wat je hebt) maar gevulde kip is ook ERGLEKKER)
en zeer simpel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het is de smaak die het speciaal maakt niet de tierlantietjes

ik heb zo'n zwart notitieboekje en als ik iets produceer dat erg gesmaakt heb schrijf ik het over.
website en ingredienten en methode.
Dit zijn wel precies de dingen die ik bedoel. Dit is toch top dat je zo uitgebreid aan geeft/wilt geven hoe jij hamburgers maakt. Zeker die hamburgerpers is geniaal. Die ga ik gelijk halen! :)

Het is ook leuk om zoiets 'simpels' als hamburgers, een beetje bijzonder te maken. Misschien neem ik gewoon één op één dit recept over en ga ik eens kijken hoe het bevalt. Ik doe zelf inderdaad wel altijd nog beschuit door het gehakt om het wat luchtiger te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 12:17
Jaspervl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Zekers, wat witte wijn, peterselie en knoflook. Ik overwoog nog om wat chilli flakes toe te voegen, maar toch maar niet gedaan.

Direct op 200C.
Initieel ingepakt in aluminium folie om wat stoom te genereren. Daarna uitgepakt, omgeroerd en wat rookhout toegevoegd.

Mijn vrouw vroeg om cocktail saus erbij. Mayonaise, wat ketchup, peper, paprikapoeder (Pimentón de la Vera) en scheutje whisky.

Stuk goed brood (ik had een goede zuurdesem) en lekker glas wijn en de avond kon niet meer stuk.
Thanks!!! Voor mij hoeft een sausje ook niet trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:59
Tazzy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Thanks!!! Voor mij hoeft een sausje ook niet trouwens :)
Toch heb ik er een paar gedipt. Maar daar spreek ik verder niet over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:59
Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Dat stuk ga ik dan zeker eens een keer proberen en kijken hoe dat bevalt. Ik ga het hier dan eerst wel eens voor onszelf een keer maken voordat ik het aan vrienden ga dienen :P

[...]

Ik doe een beetje hetzelfde, maar ik was dus juist benieuwd of je dit soort "simpele BBQ`s" wel wat bijzonderder kon maken. Dit is dus ook gelijk even de reactie naar @Orion84 en @copykat. Hoe krijg je een enigszins huis tuin en keuken BBQ nou een beetje bijzonder. De kip doe ik altijd zelf marineren, en iedereen is daar altijd erg over te spreken.

Misschien doel ik dan ook wel meer over bijzondere marinades/scrubs etc voor hamburgers, kip etc. Wellicht is dit wat laagdrempeliger voor een aantal mensen hier (zoals ik). Je moet toch ergens beginnen voordat je met de grote luxe stukken vlees aan de slag gaat ;)
Die 45 minuten zouten voor gebruik zou ik persoonlijk dan weer niet aanraden. Of net voor het bereiden, of minimaal een uur voor gebruik. Het zout trekt vocht uit het vlees (osmose), idealiter wil je dat er wat gezouten vocht terug het vlees ingaat (en daar de cohesie van de spiervezels wat aantast waardoor de spiervezels zich minder goed kunnen samentrekken onder verhitting. Resulterend in een sappiger stuk vlees).

Veel vlees (geen varkensvlees) zout ik al vrij snel na aanschaf. Anti bacterieel ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 21:40
Koffie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:14:
We hadden vandaag een demo in Est.
Ook direct geleerd wat de next best thing na een braai is: een portable camping braai :D
Deze keer hadden we een combi-demo met ons maatje van The Sauce (serieus: die moet je echt eens proeven, topsaus!) hij had een opklapbare braai van Homefires mee. Kun je heel tof mee spelen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

De hapjes waren relatief simpel, het gaat natuurlijk om de smaak van de rubs en saus te laten proeven. We hadden:
- Kip-grillworst met saus
- Bavette met lemon garlic rub
- Zalm met all-purpose rub
- Langzaam gegaarde buikspek met Italian rub
Cool! Die buikspek. Lag die met de vetkap richting het vuur en de andere kant ingesneden met rub er tussen?
Veel smaak krijg je er dan in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 12:42

The Legend

*Plop*

Vandaag spare ribs. Dit keer kennelijk het vuur kennelijk te kort de tijd gegeven om goed te ontbranden, of te weinig hitte in de dome, want na het bereiken van ca. 140 graden en een warme dome kwam de temperatuur na het plaatsen van de deflectors, pizzasteen en rooster (double indirect methode) niet boven de 110 graden. Die kroop heeeel langzaam omhoog, het eerste uur dus gerookt (met appel en kersen) op 110 graden, tweede uur op ca. 120-130. Daarna schoot ‘ie omhoog naar 150 en zo het laatste uurtje in de folie boot gedaan. Resultaat was zeer sappig. Vlees zo zacht als pulled pork, maar een stevige bark en een goede bite. Succes dus. Als toetje gekarameliseerde ananas, die was ook lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc7-VTuTd4N0QGAP2V7Zf1D0tXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ipq7HoL0USG1P2noRppSlPp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BguFodDEPc3J3jDWBH8vgEs_iJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oj5oQT2KgzBnxh44Wzvp0j8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUcVgZ6BEilSA438ZNc8VMwPL_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGHNbv8ECCrPSkN6gm0ADZjY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz7RkD8FQd1W37pRhiK5QFB6Dkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BG0hbSmJ3eOUC8vw2XyLd5ls.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cYfaqlRKqSpwk7XwaWlZVrxBV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CLCt5Ss8lme13TQtpGvxqpg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDSXKDsBeQ4ILjSMNOOkBwt9Q40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzhJB7hUoE6fR12jPs525be0.jpg?f=fotoalbum_tile

De zak Big Blocks is al weer bijna op 8)7 Ik moet nog werken aan het bouwen van een goed en efficiënt vuur :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cricque
Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:31:
[

Ik experimenteer met kruiden, maar nooit iets met suiker in ofzo, of veel zout. Maar weekje of 2 eens wat witte champignons op een stokje gedaan, wat sojasaus en oflijolie erover en wat provencaalse kruiden en citroen peper. Zelfs de dochter (van 7) wou er nog een paar.

Soms zijn het kleine verschillen of hoeveelheden dat het verschil maken. Gewoon een simpel stukje rookhout kan al het verschil maken. Nu ik heb vroeger heel vaak gaan uit eten in sterren restaurants etc. Maar soms denk ik ook ... was dit nou al de moeite waard ? Een goed stuk vlees moet voor mij alleen wat peper op, zelfs geen zout. Zonde zou ik er nu veel horen zeggen, maar ik gebruik al jaren geen zout. Alleen voor pasta en dat is dan nog zeer weinig. En vleugje selderijzout op een half gekookt ei/spiegelei of op tomaten. Maar voor de rest zal hier geen zout gebruikt worden.

Ik maak zelf hamburgers. Daar gaat in broodkruim, vleugje ketchup (prefereer currey), ei, 2 rode gegrilde paprika's met de mixer omgevormond tot puree, rozermarijn, tijm, peper, bos peterselie fijngesneden en dan nog 2 rode puntpaprika's heel fijn (minuscuul) gesneden. Dit met zo een 1 a 1,5kg gehakt. Soms een 2de ei of wat meer broodkruim. En dit mengsel gebruik ik dus voor zowel hamburgers en mini hamburgers, voor balle(n)(tjes) in tomatensaus, soepballetjes. Iedereen vind deze dus altijd superlekker. Hier is echt niet veel werk aan, en ik doe dat dan 1x per maand ofzo, dan maak ik een hele hoop vries dat dan gewoon in. Hier heb ik al onzettend veel variaties op gemaakt, met bijvoorbeeld eens chorizo fijngesneden tussen, lenteui, kaas, randjes van peper, randje van kruiden, wat worchester sauce, tabasco erbij. Nu dit is met varkens/rundergehakt. Ik ga dit niet doen met angus gehakt ofzo, dan wil ik het puur houden.

En elke keer ik de bbq opzet probeer ik wel eens iets nieuws, dit altijd op een klein stuk vlees, of een klein beetje groenten, is het lekker dan maken we dit wel nog een paar keer. Is het ok, dan passen we het "recept" wel wat aan. Je kan het niet weten

Voor de mensen die graag mosselen eten: gebruik eens ipv witte wijn, havana club rum (anejo especial), gewoon een scheut rum toevoegen, met wat paprika en milde chili pepers en gewoon genoeg peper

Maar ik kook dus ook altijd, en als ik dan bij mijn schoonouders ga eten ofzo of zelfs bij mijn ma, dan merk ik pas hoe weinig kruiden zij gebruiken en daar is alles dus gewoon "meh". Dat kan zoveel beter, met een paar simpele dingen. Ik koop bijvoorbeeld alleen grote potten kruiden, want met kleine kom ik niet ver. Onlangs was mijn vader alleen thuis en had gezegd dat hij moest komen eten, was gewoon prei, met aardappelen uit de oven en een worstje. Was de beste prei dat hij ooit had gegeten. Genoeg boter en beetje tijm en oregano gebruikt. Heb ik zomaar eens toegevoegd om te proberen ... Als je het niet gaat proberen dan weet je het niet. Daarom altijd klein beetje, is dat lekker, kan je volgende keer nog altijd wat bijdoen. Zo verspil je ook (bijna) niks. Is het echt niet lekker, tsja dan heb je nog genoeg op de barbecue liggen. En je kan ook gewoon een groot stuk opdelen in 3 kleinere stukken en telkens ander kruiding doen.Zo weet je snel wat jou meer ligt, en het is sneller klaar ook

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gekke vraag. Ik heb wel eens vaker een hele kip op de BBQ gedaan met goed resultaat. Zonder thermometers en gewoon op gevoel.

Vandaag heb ik een speciale pan gekocht waar je de kip rechtop in kan zetten (https://www.hornbach.nl/s...ader/6128142/artikel.html ).

De Kamado heb ik nog niet, dus ik heb het vandaag eens anders gedaan. Ik heb de weber opgestookt met briketten en dan niet vol gas met de cilinder, maar een rij briketten gelegd en deze aan beide kanten aangestoken, voor een wat lagere temperatuur. Al met al denk ik zo rond de 120 tot 150 graden te hebben gewerkt.

De kip (van de Lidl een keer) heb ik hier in gezet en de brader heb ik onderin gezet net iets boven de kolen (anders paste het gevaarde er niet in). De kolen lagen naast de brader, er niet pal onder uiteraard. In de pan heb ik nog lekkere groenten, champignons e.d. gelegd (die kwamen er perfect uit).

De kip heb ik hierin bereid en hij zag er werkelijk prachtig uit.

Ik heb deze keer de thermometer gebruikt (draadloos) en in de kipstand gaf hij 74 graden kerntemperatuur aan als wenselijk. Ik heb gewacht tot de thermometer de 74 graden aangaf en heb hem er toen uitgehaald, iets meer dan een uur volgens mij..

Lang verhaal kort. De kip was simpelweg niet te eten. Deze was onder het vel heel sappig, maar tegelijkertijd zag hij er glazig uit en hij was zo taai als een autoband er was echt niet doorheen te komen!
Zelfs het vel (wat toch echt aan de buitenkant zit en goed bruin was) was niet weg te krijgen, zelfs deze was enorm taai.

Nu vraag ik mij af, was deze kip gewoon niet OK of is er iets heel erg mis geweest met mijn manier van bereiden?

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 19-06-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:13

Tomatoman

Fulltime prutser

@Fairy: dat lag beslist aan de bereiding. Je beschrijft een kip die simpelweg nog niet gaar is. Een temperatuur van 120 tot 150 °C is ook niet de meest voor de hand liggende temperatuur voor kip, omdat je daarmee de bereidingstijd excessief verlengt zonder dat er een duidelijk voordeel tegenover staat. Normaliter bereid je een kip op de barbecue of in de oven op ongeveer 180 °C. Een vuistregel voor de bereidingstijd van hele kip bij deze temperatuur is een uur per kg. Bij een kip van 1,3 kg (een veel voorkomende maat) is de bereidingstijd dus ongeveer 75 minuten.

Overigens lag het niet aan die pan. In mijn ervaring werkt zo’n ding perfect, ook bij een goedkope supermarktkip.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 19-06-2022 21:01 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Laatst online: 12-06 17:56
Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Ik doe zelf inderdaad wel altijd nog beschuit door het gehakt om het wat luchtiger te maken.
Beschuit doe je door het gehaktmengsel als makkelijk alternatief voor paneermeel. Wordt het niet luchtiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tomatoman schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:56:
@Fairy: dat lag beslist aan de bereiding. Je beschrijft een kip die simpelweg nog niet gaar is. Een temperatuur van 120 tot 150 °C is ook niet de meest voor de hand liggende temperatuur voor kip, omdat je daarmee de bereidingstijd excessief verlengt zonder dat er een duidelijk voordeel tegenover staat. Normaliter bereid je een kip op de barbecue of in de oven op ongeveer 180 °C. Een vuistregel voor de bereidingstijd van hele kip bij deze temperatuur is een uur per kg. Bij een kip van 1,3 kg (een veel voorkomende maat) is de bereidingstijd dus ongeveer 75 minuten.

Overigens lag het niet aan die pan. In mijn ervaring werkt zo’n ding perfect, ook bij een goedkope supermarktkip.
Dank voor je antwoord. Ik moet nog een hoop leren. Hopen dat we er niet ziek van worden :x .

Ik ging er van uit dat langzamer verwarmen voordelen had en dat hij bij een kerntemperatuur van 74 graden sowieso gaar was.

Zelfs oppervlakkig was hij gewoon niet goed.

Volgende keer beter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyQ7ZwfOVIOA1XbICPt275luMJM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coU6VIJ6k37uXtqbc4FNCjIb.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4JQnNfdnf9IKU7gunhj_tOftuQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx2zBSUBzsDwwsrfOoFIo9T2.jpg?f=fotoalbum_medium

Zag er op het eerste oog prima uit :)

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 19-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Fairy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik moet nog een hoop leren. […] Volgende keer beter :)
Dat lijkt me een prima instelling :). Ik laat in de diverse kooktopics bewust weleens foto’s zien van wat er is misgegaan, om daarmee het beeld te doorbreken dat we met zijn allen uitsluitend (bijna) perfecte gerechten maken. Bij leren hoort fouten maken, ook als je al heel veel kookervaring hebt.

De belangrijkste tip die ik iedereen zou willen meegeven is dat je het beste totaal nieuwe dingen kunt uitproberen op het moment dat het geen ramp is als het flink mislukt. Calculeer in dit het de eerste keer niet naar wens is. Daarmee behoed je jezelf en de mee-eters voor teleurstellingen.

Dat gezegd hebbende: de vorige keer dat ik pulled pork maakte was een behoorlijke mislukking als gevolg van een defecte thermometerprobe. Gisteren heb ik opnieuw pulled pork gemaakt, ditmaal met een Meater+ draadloze probe. Het was gisteren nogal laat dat het vlees de barbecue op ging en ik hield er al rekening mee dat het niet op tijd klaar zou zijn voor de avondmaaltijd. Toen ik zag dat het niet meer ging lukken, heb ik de maaktijden van gisteren en vandaag omgedraaid en heb ik de pulled pork bij 80 °C van de kamado gehaald. Bij 70 °C had ik het met glaze ingesmeerd en in aluminiumfolie ingepakt en ik heb het in folie gewikkeld in de keuken laten afkoelen tot kamertemperatuur en daarna in de koelkast gezet.

Vanmiddag heb ik het vlees uit de koelkast gehaald, uit de folie gepakt en wederom op de kamado gelegd, alsof ik helemaal opnieuw begon. Ik heb het tussendoor een paar keer ingesmeerd met de vleessappen die gisteravond uit het vlees kwamen. Ik had verwacht dat het opwarmen de tweede keer een stuk sneller zou gaan, maar dat viel vies tegen. Daarom heb ik de temperatuur wat verder opgevoerd: ik mikte op 130-140 °C. Bij 68 °C heb ik het vlees wederommet glaze ingesmeerd en daarna in folie ingepakt. Na bijna 4 uur was dit stuk van 2 kg klaar.

Klaar om te pullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwLc2rgXQPb_ofm4PehGwRxSac4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N8q8nxyb180DvR3gBXqaqUpQ.jpg?f=user_large

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6YTmDVpHFcdDyF3L5mBjSIH-cg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUglHOib655C7UFWNz5Z78LS.jpg?f=user_large

Tot mijn vreugde is dit experiment geslaagd. Het vlees smaakte uitstekend en was mooi mals. Les 1: de volgende dag verder gaan kan dus zonder problemen. Les 2: maar het levert op dag 2 nauwelijks tijdwinst op. Alles op 1 dag doen blijft dus de voorkeur hebben.

Ditmaal heb ik deze saus gebruikt als glaze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XUs4WNwUFCQul6qKzZMIdBUayE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I4BFHxezNHnB7gRlojt52py0.jpg?f=user_large
Prima keuze voor pulled pork.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q45NYXZ6rfFKAET3aWKTIT3mNwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QAbhShHdV1PZHRga7pDvBT9o.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:52
Boudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Dat is grappig, ik heb net vorige week een minimax gekocht omdat ik met zijn tweeën ben en mijn XL een geniaal ding is... Maar ook echt wel serieus houtskool lust. Ik leg er altijd redelijk wat in, en stook op die manier wel ~ 5 nibs per jaar weg. Daar heb ik geen enorme moeite mee maar als je met zijn tweeën alleen een steak van de bbq neemt is het wel stevig. Die minimax is stukken zuiniger.
Grappig dat wij dit beide anders ervaren. Wellicht dat wij een ander interpretatie hebben van veel houtskool verbruik. Ik heb wel een kick ash basket en divider. Bij l&s zal dit niet veel verschil maken, maar merk aanzienlijk verschil bij de h&f sessies tov geen divider (vuur blijft wat kleiner). Wat voor houtskool gebruik jij?ik gebruik vaak black ranch marubu en soms dammers.

Ik sluit niet uit dat ik de toekomst nog een minimax erbij koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik ben op zoek naar niet al te dure spare ribs voor een eerste keer en ben van plan naar de Makro te gaan. Hebben mensen ervaring met deze?

https://producten.makro.n...eesd-ca.-5-kg-(diepvries)

En wat zou dan het verschil zijn met deze? (Bijna 2x zo duur)

https://producten.makro.n...ribs-ca.-5-kg-(diepvries)

Edit: veel gelezen over de Ikea dekselhouder als spareribs rekje, maar helaas niet op voorraad in Utrecht :(

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn1990 op 19-06-2022 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fairy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik moet nog een hoop leren. Hopen dat we er niet ziek van worden :x .

Ik ging er van uit dat langzamer verwarmen voordelen had en dat hij bij een kerntemperatuur van 74 graden sowieso gaar was.
Als je de thermometer in het juiste deel van de kip steekt wel ja, maar zo te zien heb je de thermometer in de rug van de kip geprikt? Je moet 'n in de borst of dij steken, een van de dikke stukken vlees. Nu meet je een veel dunner stuk, wat dus ook veel eerder op temperatuur is (als ie überhaupt al in het vlees zat zo en niet ergens binnenin de kip uitkwam).

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2022 22:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Orion84 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Als je de thermometer in het juiste deel van de kip steekt wel ja, maar zo te zien heb je de thermometer in de rug van de kip geprikt? Je moet 'n in de borst of dij steken, een van de dikke stukken vlees. Nu meet je een veel dunner stuk, wat dus ook veel eerder op temperatuur is (als ie überhaupt al in het vlees zat zo en niet ergens binnenin de kip uitkwam).
ja of op het bot uitkomt met je thermometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jordy89 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:03:
[...]

Grappig dat wij dit beide anders ervaren. Wellicht dat wij een ander interpretatie hebben van veel houtskool verbruik. Ik heb wel een kick ash basket en divider. Bij l&s zal dit niet veel verschil maken, maar merk aanzienlijk verschil bij de h&f sessies tov geen divider (vuur blijft wat kleiner). Wat voor houtskool gebruik jij?ik gebruik vaak black ranch marubu en soms dammers.

Ik sluit niet uit dat ik de toekomst nog een minimax erbij koop.
ja ik niet, gewoon de hele bak dus. En als die hoeveelheid brandt, brandt het ook meteen goed. Vaak ook wel grillen waarbij je toch wel wat roodgloeiend oppervlak wil.

Echtgoed houtskool hier. Black ranch is idd harder en gaat langer mee, maar minder fijn aan te steken en heeft veel aroma. De quabracho enorm, marabu is wel minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 10:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zaratrass schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Cool! Die buikspek. Lag die met de vetkap richting het vuur en de andere kant ingesneden met rub er tussen?
Veel smaak krijg je er dan in.
Jup, flink ingesneden en in de rub gezet. Daarna met de vetkant op de braai. Uiteindelijk nog een paar keer omgedraaid.
Ook erg lekker voor bi de borrel.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog een tip waar ik voor een mooie prijs de bastard large kan krijgen met onderstel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Martijn1990 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:06:
Ik ben op zoek naar niet al te dure spare ribs voor een eerste keer en ben van plan naar de Makro te gaan. Hebben mensen ervaring met deze?

Jazeker, dat zijn de spare ribs die ik het meest gebruik. Prima waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ferra schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:48:
Iemand nog een tip waar ik voor een mooie prijs de bastard large kan krijgen met onderstel?
Ik heb hem in Nunspeet gekocht bij de winkel die bij rookoven.com hoort (mooie winkel!).
De Urban versie heb ik zelf gereserveerd. Deze was bijna op en hij gaf aan dat nieuwe leveringen zomaar weer een poos kunnen duren. De normale versie was er nog voldoende op voorraad op dit moment.

Krijg je ook een heel pakket bij als je die selecteert.

Zodra straks mijn stoep er in zit, hoef ik alleen maar een belletje te doen en dan wordt de Bastard bij me thuis geleverd en kan ik echt gaan leren koken :X :D

Heb (nog) geen kookachtergrond, maar heb er wel zin in :) Wil op termijn ook een soort mini keukentje gaan bouwen onder de overkapping.

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 20-06-2022 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
@Hydra
2 ongevraagde methodes voor spareribs die bij mij goed werken

Methode 1 (betere bark)
Ribs op de BBQ bij 130-135 graden
Na 3,5 - 4 uur bark/kleur controleren en inpakken in folie met boter en suiker/bbq sausje
Na 10-30 min de ribben uit de folie en inlakken met het vocht uit de folie

Methode 2
Ribs op de BBQ bij 125 graden
Na 2 - 2,5 uur inpakken als de kleur goed is met boter en suiker/bbq sausje (optioneel sprayen tijdens roken)
Na 1,5 a 2 uur ingepakt op de BBQ checken hoe zacht ze zijn)
Uitpakken en eventueel aflakken met glaze en na 15 min klaar

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Tomatoman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:29:
[...]

Jazeker, dat zijn de spare ribs die ik het meest gebruik. Prima waar voor je geld.
Hoeveel racks zitten er ongeveer in een verpakking ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Martijn1990 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:06:

En wat zou dan het verschil zijn met deze? (Bijna 2x zo duur)

https://producten.makro.n...ribs-ca.-5-kg-(diepvries)

Edit: veel gelezen over de Ikea dekselhouder als spareribs rekje, maar helaas niet op voorraad in Utrecht :(
Die 2e is kalfs spareribs. Heel ander beestje/product, heel andere prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 13-06 13:20
Puristen die we zijn hier weten toch dat hamburgers met toevoegingen, zeker ei/beschuit, gewoon platte gehaktballen zijn :+

Gewoon doen wat je lekker vindt natuurlijk. Soms vind ik het lekker als ik goed gehakt heb om gewoon puur te pletten en te bakken, lading zout erover, maar soms wil je wat fratsen. Blokje kaas erin in plaats van erop bijvoorbeeld. Meestal doe ik die wel op de burger, niet zo zeer erin.

Als jullie voor minder mensen (2.5) willen BBQ'en maar alleen een grote BBQ hebben (57 weber), is daar dan nog enige techniek voor? Gevoelsmatig had ik nog een hele lading houtskool nodig om een paar worstjes en wat groente te bakken. Sowieso was dat echt snel uit, maar dat zou aan de kwaliteit kunnen liggen. Half Weber, half 30 jaar oude bamboe briketten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
copykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:59:
Vaak vriezervlees ontdooien in water want gaat sneller.
Daarvoor is een vacumeerapparaat ook ideaal. Ik vacumeer alles wat de vriezer ingaat (als dat al niet gebeurd is) en dat kan dan gewoon integraal in een bak water. Ontdooit dan heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Je kunt vlees goed invriezen, ook inclusief rubs e.d. Ik heb een vacumeerapparaat en doe ook veel sous vide (bijvoorbeeld pulled pork; 24 uur gevacumeerd met rub in de sous vide en dan nog 1.5 uur op de BBQ) en tussen de stappen kan iets prima de vriezer in. Zoals aangegeven; in een vacuumzak in een bak water ontdooit heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wachten... schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:11:
Het is ook leuk om zoiets 'simpels' als hamburgers, een beetje bijzonder te maken. Misschien neem ik gewoon één op één dit recept over en ga ik eens kijken hoe het bevalt. Ik doe zelf inderdaad wel altijd nog beschuit door het gehakt om het wat luchtiger te maken.
Ik maak hamburgers juist enorm simpel: gewoon een standaard hamburger van bijvoorbeeld frozen butchers, gewoon hamburgerbroodje, mayo, ketchup, mosterd. 90% van een goede hamburger is gewoon fatsoenlijk rundvlees zonder toevoegingen en het broodje toasten (doe ik zelf meestal in de oven op grillstand). Dan is je hamburger al veel beter dan wat de meeste mensen gewend zijn.

Heck; ik heb regelmatig hamburgers van 'echte' BBQ foodtrucks gehad die slechter waren. Waarom? Ze hebben de tijd niet om het broodje te toasten dus je hamburger wordt een zompige bende.

Ik vind zelf toevoegingen in het vlees niks. Rundvlees; gewoon zout en peper naar smaak wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Met kiloknallers is een beetje kruiden best aan te raden 😋
Maar inderdaad een goed stuk vlees moet je laten smaken naar vlees.

Koop wel eens ribeye per kilo en snij dikke plakken die ik alleen iets kruid met verse adjuma snippers, olie, zout en later wat zwarte peper.
Heerlijke smaak beleving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
Zebby schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:17:
Puristen die we zijn hier weten toch dat hamburgers met toevoegingen, zeker ei/beschuit, gewoon platte gehaktballen zijn :+

Gewoon doen wat je lekker vindt natuurlijk. Soms vind ik het lekker als ik goed gehakt heb om gewoon puur te pletten en te bakken, lading zout erover, maar soms wil je wat fratsen. Blokje kaas erin in plaats van erop bijvoorbeeld. Meestal doe ik die wel op de burger, niet zo zeer erin.

Als jullie voor minder mensen (2.5) willen BBQ'en maar alleen een grote BBQ hebben (57 weber), is daar dan nog enige techniek voor? Gevoelsmatig had ik nog een hele lading houtskool nodig om een paar worstjes en wat groente te bakken. Sowieso was dat echt snel uit, maar dat zou aan de kwaliteit kunnen liggen. Half Weber, half 30 jaar oude bamboe briketten :D
Ik gooi de ene helft van de ketel altijd vol met kolen, zo ook afgelopen weekend een eenvoudige grill sessie gedaan met wat hamburgers, worstjes & spiesjes.

Nadat we klaar zijn doe ik alle schuifjes dicht en doven de kooltjes. Dan kan ik ze de rest de volgende keer weer gebruiken. Op die manier verbruik je dus niet heel veel kolen/briketten, maar gewoon wat je nodig hebt.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
copykat schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:37:
Met kiloknallers is een beetje kruiden best aan te raden 😋
Maar inderdaad een goed stuk vlees moet je laten smaken naar vlees.
Wil zelf nog 'es een keer een gehaktmolen aanschaffen en zelf m'n gehakt gaan draaien. Ik vind sowieso de meeste hamburgers die je koopt veel te fijn gemalen. Prima voor soepballetjes maar m'n hamburgers heb ik liever met wat meer structuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Het zijn uiteindelijk de niet diepvries spareribs geworden, deze waren in de aanbieding. Hopelijk is het vrijdag droog genoeg om ze te maken en anders worden het alsnog diepvries spare ribs :D heb de Rib Rub van The Bastard gekocht en een rib rekje bij de Welkoop. Heb er zin in :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er6v1qPSI2ks9-FzGmjiOJMS9Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG0EAic9pBZRyZsZK49OPhLM.jpg?f=fotoalbum_large
defusion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Die 2e is kalfs spareribs. Heel ander beestje/product, heel andere prijs ;)
Scherp.. niet goed gekeken haha. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
Zebby schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:17:
Meestal gaat de bbq hier aan voor 2 volwassenen en 2 kinderen van 4 en 7. Dus ook weber van 57cm. Vrouw eet een spekfakkel en nog een stuk vlees, misschien nog iets kleins bij ofzo, kinderen scampi sate en een paar balletjes of een worstje ofzo. Dan nog een stuk of 3-4 vlees voor mij en wat groenten
IK heb zo een brikettenstarter van de action, die gooi ik zelfs nog niet vol met briketten van weber. Eenmaal warm gooi ik in dit in de mandjes. Alles volledig open en we kunnen 10 minuten late bakken. Ik heb al zowat alle posities geprobeerd en meestal gewoon langs de zijkanten. Als ik gedaan heb, alles toezetten et voila ik heb dikwijls nog +- een half bakje met kolen over. De volgende keer "afkloppen", zodat het as eraf is, nieuw warme kolen erop. Als ik wat meer hitte (of langer) wil, neem ik wat minder kolen in de starter en duw ik nog een paar briketten in de bakjes, en daar dan de nieuwe kolen over. Ik kan gerust met een zak van 8kg briketten van weber met gemak 5 keer de barbecue opzetten. Denk zelfs 6 keer nu, maar ik hou het niet echt bij. Ik weet dat ik met mijn boretti carbone kloon 2 brikettenstarters vol nodig had om een beetje resultaat te hebben. Nu dus een pak minder, en als er geen marshmallows moeten gemaakt worden na het eten voor de kinderen, dan heb ik nog wat meer over. En de weber briketten worden blijkbaar toch niet zo hoog aangeschreven, wegens veel as, maar het is gewoon gemakkelijk en kan die hier om de hoek gaan halen aan net geen 16 euro/zak (Horta in België). Hebben ze ook fireup en iets ongekend van Viano (kokosbriketten). En als je wat rondkijkt komen die briketten ook wel eens aan 14 euro/zak ofzo voorbij, dan koop ik er altijd wel een stuk of 5.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Iemand enig idee welk type vlees Guga het hier exact over heeft?
YouTube: Finally, The $10 WAGYU A5 Experience has arrived!

Hij noemt het de 'Brisket Deco' en 'Part of the point'.
De smaak/textuur zou gelijkwaardig zijn aan Wagyu A5.
Ben erg benieuwd of dat hier ergens te koop zou zijn (is een keertje wat anders dan alleen maar Wagyu kopen bij 'Butchery' :) ).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
Da_maniaC schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:12:
Iemand enig idee welk type vlees Guga het hier exact over heeft?
YouTube: Finally, The $10 WAGYU A5 Experience has arrived!

Hij noemt het de 'Brisket Deco' en 'Part of the point'.
De smaak/textuur zou gelijkwaardig zijn aan Wagyu A5.
Ben erg benieuwd of dat hier ergens te koop zou zijn (is een keertje wat anders dan alleen maar Wagyu kopen bij 'Butchery' :) ).
Gaat om "Deckle Blocks" (slechte vertaling van YT)
Staat altijd in de description van zijn video's
https://grandwesternsteak...eckle-blocks-bms-8-9.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YJX0bwS.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Quadradial op 20-06-2022 12:28 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Hydra schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Wil zelf nog 'es een keer een gehaktmolen aanschaffen en zelf m'n gehakt gaan draaien. Ik vind sowieso de meeste hamburgers die je koopt veel te fijn gemalen. Prima voor soepballetjes maar m'n hamburgers heb ik liever met wat meer structuur.
Als je structuur wilt moet je het vlees mengsel wat meer kneden/mengen. Meestal is dat juist niet gewenst, maar goed, voor ieder wat wils! Als je zelf je vlees maalt wordt dat in basis juist veel zachter, veel sappiger.
Ik heb de grinder voor de kitchenaid en gebruik meestal de middenstand eigenlijk, voor bijna alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Maar dat is wel een beetje mijn punt. Waar koop je dat hier in Nederland?
Zodra je het woordje wagyu laat vallen springen bij alle slagers de dollartekens in de ogen ongeacht dat dit een goedkopere snede zou moeten zijn van het rund.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
Da_maniaC schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Maar dat is wel een beetje mijn punt. Waar koop je dat hier in Nederland?
Zodra je het woordje wagyu laat vallen springen bij alle slagers de dollartekens in de ogen ongeacht dat dit een goedkopere snede zou moeten zijn van het rund.
Zou anders contact opnemen met https://www.hetkoeienhuis.nl/
Wagyu uit NL en is iets goedkoper (gem BMS 7)
Weet niet of ze brisket/klapstuk zo verkopen, maar je kan het vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Quadradial op 20-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Bedankt, die winkel kende ik nog niet.

PS.
Meestal proef ik al wel een verschil tussen Japans en Australisch Wagyu, ik denk dat dat met Nederlands rund niet anders gaat zijn. Als ik kijk naar ander Nederlands/Iers/Europees rund wat ik vaker eet is het altijd 'magerder' (dus ook qua smaak).

[ Voor 77% gewijzigd door Da_maniaC op 20-06-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
GilbertvH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:49:
Ik ben erg tevreden met hoe mijn ribs van de KJ komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Iberico rib met Noskos The Sparerib rub in een bereidingswijze van 2,5 uur roken en 2 uur stomen in aluminiumfolie. Toch wilde ik eens iets anders proberen om te kijken hoe het zou uitpakken…

Ik heb dit keer enkel de mosterd als onderlaag vervangen voor srirachasaus in de hoop een beetje ‘pit’ erin te krijgen
[Afbeelding]

Hierna rijkelijk bestrooid met Noskos The Sparerib en voor 2,5 uur op het rooster op een temperatuur van 110-120C met een blokje kers en appel (voor het eerst een combinatie van beide gebruikt). In de tuin rook het al heerlijk!
[Afbeelding]

Na 2,5 uur heb ik de sparerib in de aluminiumfolie gewikkeld met agavesiroop, bruine basterdsuiker en wat stukken roomboter. Het vaste recept zeg maar. Eenmaal klaar na 2 uur stomen kon er aangevallen worden
[Afbeelding]

Bij het afhalen van het rooster voor het inpakken viel mij al op dat de bark donkerder was dan met mosterd. Maar de smaak… Mensen! Goddelijk!
[Afbeelding]

Door de donkere kleur is er geen rookring te zien in het vlees. Het vlees was heerlijk mals en fantastisch op smaak
[Afbeelding]

En ja… Dit bord zegt voldoende over het eindresultaat
[Afbeelding]

De hamvraag is natuurlijk; proefde ik de srirachasaus? Zeker!! De rib had een heerlijk pittige bite en combineerde uitstekend met de Noskos rub. Dit wordt een blijvertje!
Ziet er echt fantastisch uit! Heb je recept even overgenomen om binnenkort te proberen :D Heb je een bepaalde kern temperatuur waar je je aan vasthoudt als je ze gaat inpakken? En aan het einde moet de kern temp ongeveer 95 graden zijn toch?

Voor de mensen met een rib rekje: zet je de ribs na het inpakken in folie ook weer in het rekje of los op de bbq? En pak je elke rib apart in of meerdere bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-12-2024
Tomatoman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:29:
[...]

Ik had laatst een doos iberico spareribs bij de Makro vandaan. Zit niet veel vlees op, maar zijn wel erg lekker. En na ca 4 uurtjes op 105 graden op een kerntemp van 88-90 graden.
Ochtend of dag van te voren klaarmaken met gewenste rub.
Dan kamado aansteken en indirect (slowroller) voorbereiden. Chunkje rookhout er bij als de kolen gloeien. Probeer temp tussen de 90 en 120 graden te houden.
Om de 20-30 min besproeien met appelsap.
Inpakken is bij deze ribs niet nodig, aflakken kan maar er zit wmb al genoeg smaak aan.
Gebruik wel een druip bak, want er komt wel vet uit.

Oja, en als je toch bij de Makro bent, de opklapbare sparerib rekjes zijn niet duur en doen het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-12-2024
cricque schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:59:
[...]

Ik maak zelf hamburgers. Daar gaat in broodkruim, vleugje ketchup (prefereer currey), ei, 2 rode gegrilde paprika's met de mixer omgevormond tot puree, rozermarijn, tijm, peper, bos peterselie fijngesneden en dan nog 2 rode puntpaprika's heel fijn (minuscuul) gesneden. Dit met zo een 1 a 1,5kg gehakt. Soms een 2de ei of wat meer broodkruim. En dit mengsel gebruik ik dus voor zowel hamburgers en mini hamburgers, voor balle(n)(tjes) in tomatensaus, soepballetjes. Iedereen vind deze dus altijd superlekker. Hier is echt niet veel werk aan, en ik doe dat dan 1x per maand ofzo, dan maak ik een hele hoop vries dat dan gewoon in. Hier heb ik al onzettend veel variaties op gemaakt, met bijvoorbeeld eens chorizo fijngesneden tussen, lenteui, kaas, randjes van peper, randje van kruiden, wat worchester sauce, tabasco erbij. Nu dit is met varkens/rundergehakt. Ik ga dit niet doen met angus gehakt ofzo, dan wil ik het puur
Ik maak regelmatig lamsburgers van ons eigen lamsgehakt. Smaakvol vlees waar ik alleen italiaanse kruiden aan toevoeg. Met een hamburgerpers maak ik er dan mooie schijven van die gegrild worden.
Crux is dat ze dan niet te gaar worden gebakken, maar dat is mi bij alle burgers aan de orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy89
Iemand tips waar goede (Amerikaanse) hotdogs te koop zijn? Ik heb eventueel een pas van sligro, makro en hanos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:14
jordy89 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:48:
Iemand tips waar goede (Amerikaanse) hotdogs te koop zijn? Ik heb eventueel een pas van sligro, makro en hanos.
Ze hadden bij de Sligro een maandje terug hele lekkere hotdogs. Niet van die gaar gekookte dingen maar gewoon met rauw vlees erin. Die waren hier thuis heel erg goed bevallen. Kon ze alleen zaterdag niet meer vinden bij de Sligro....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 22:06
Hoe kom je aan de passen, en vinden jullie deze groothandels een pluspunt voor bbqen (assortiment, prijs, kwaliteit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

Ja ik vind ze een enorme plus qua assortiment en kwaliteit. Fors beter dan de supermarkt.

Pas via een KVK inschrijving. Kan natuurlijk ook via een vereniging ofzo.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Dennis1812 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:03:
Ja ik vind ze een enorme plus qua assortiment en kwaliteit. Fors beter dan de supermarkt.

Pas via een KVK inschrijving. Kan natuurlijk ook via een vereniging ofzo.
Sligro deed altijd zo lastig vond ik, minimaal eens in de 6 maanden komen anders is je pas verlopen en moet je weer opnieuw inschrijven. Geen idee of dat nog zo is. Makro pas is (of lijkt) levenslang geldig, ik heb nog een pas van een bedrijf wat al vanaf 1995 niet meer bestaat, werkt nog steeds.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bij mij is die ervaring juist omgekeerd.
Kwalitatief vind ik qua vers de HANOS het beste. Sligro een goede 2e. Wel iets voordeliger.

Makro ben ik persoonlijk geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:14
Pixelmagic schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Sligro deed altijd zo lastig vond ik, minimaal eens in de 6 maanden komen anders is je pas verlopen en moet je weer opnieuw inschrijven. Geen idee of dat nog zo is. Makro pas is (of lijkt) levenslang geldig, ik heb nog een pas van een bedrijf wat al vanaf 1995 niet meer bestaat, werkt nog steeds.
Ik heb een pas van het bedrijf van m'n pa voor de Sligro. Als je iemand kent die een bedrijfje heeft, een vriend die zzp'er is ofzo kun je die vragen of hij een extra pas voor je kan aanvragen. Krijg je een pas als 2de inkoper.
Ik haal spareribs altijd bij de Sligro. De prijs is prima en de kwaliteit ook. Ze hebben ook een redelijk groot assortiment met vleessoorten die je in de supermarkt weinig ziet. Eend, lam, wild etc. Maar ook stukken vlees van een formaat die je in de super weinig ziet. Hele stukken procureur van 'n paar kilo bijvoorbeeld.
Er zijn genoeg andere opties zoals online stukken vlees bestellen, maar dat vergt wat planning. Als ik zaterdag ochtend besluit om spontaan iets op de bbq te maken kan ik een mooi stukje vlees halen en 's avonds iets moois op tafel hebben.
Ik kom ook graag op de afdeling met kookspullen. Hebben ze ook mooie bbq spulletjes om me aan te vergapen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
Ik heb zelf geen bedrijf, maar via ouders een pas op hun naam aangevraagd die ik dan gebruik. Sligro is mijn favoriet, daarna hanos/makro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Dennis1812 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:24:
Kwalitatief vind ik qua vers de HANOS het beste. Sligro een goede 2e. Wel iets voordeliger.

Ik heb niet gezegd dat ik Makro een fijne zaak vind, alleen dat ze je makkelijker als klant toelaten en slechts éénmaal controleren.

Hanos ben ik nooit geweest, Sligro is soms wat rommelig (wat de Makro de afgelopen 5 jaar ook is geworden trouwens).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Pixelmagic schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Ik heb niet gezegd dat ik Makro een fijne zaak vind, alleen dat ze je makkelijker als klant toelaten en slechts éénmaal controleren.

Hanos ben ik nooit geweest, Sligro is soms wat rommelig (wat de Makro de afgelopen 5 jaar ook is geworden trouwens).
Nou mijn pas is daar dus steeds geblokkeerd omdat ik dan te lang niet geweest ben. Dan willen ze dat niet gewoon heractiveren na legitimatie en handtekening ofzo.
Nee, ze willen dan dat ik langs alle bestuursleden van de verenging ga om een handtekening te laten zetten dat die pas weer op actief mag.

En een dagpas is ook altijd gerommel.

Bij sligro ook ooit gehad. Maar daar was 1 kvk uittreksel en 1 handtekening afdoende om weer te activeren. Kostte 10 minuten werk maximaal en kreeg een flesje wijn voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Martijn1990 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Ziet er echt fantastisch uit! Heb je recept even overgenomen om binnenkort te proberen :D Heb je een bepaalde kern temperatuur waar je je aan vasthoudt als je ze gaat inpakken? En aan het einde moet de kern temp ongeveer 95 graden zijn toch?

Voor de mensen met een rib rekje: zet je de ribs na het inpakken in folie ook weer in het rekje of los op de bbq? En pak je elke rib apart in of meerdere bij elkaar?
Nog een vraag: hebben jullie ervaring met spareribs een dag van te voren helemaal te bereiden en de volgende dag weer op te warmen op de bbq of in de oven? Of is het echt zonde om het niet direct na het bereiden te eten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Martijn1990 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Nog een vraag: hebben jullie ervaring met spareribs een dag van te voren helemaal te bereiden en de volgende dag weer op te warmen op de bbq of in de oven? Of is het echt zonde om het niet direct na het bereiden te eten?
Als je via 3-2-1 doet zou ik 3-2 de ene dag doen. Dan in de koelkast afgedekt bewaren of vacuüm invriezen. En dan aflakken en grillen later. Dat kan prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:03:
[...]

Als je via 3-2-1 doet zou ik 3-2 de ene dag doen. Dan in de koelkast afgedekt bewaren of vacuüm invriezen. En dan aflakken en grillen later. Dat kan prima
Yup dat doe ik ook vaak voor de ouders van de baasvrouw. Die houden van ribs maar kunnen niet koken. een keer in de zoveel tijd gaat mijn XL 2x vol met ribs in de 3-2 fase, en daarna lak ik ze en vacumeer ik de boel. Kunnen ze zelf in de oven opbiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:24:

Same. Scheelt wel enorm per vestiging.De Hanos in Delft is echt heel mooi en nieuw (en groot, boven gewoon hele restaurantkeukens die je kunt kiezen), en de makro is gewoon een soort veredelde supermarkt waar ze ook fietsen, kleding en printers verkopen. Assortiment van Hanos is ook groot, vers en heel diep (de prijzen zijn wel stevig ;) ) .
Van wat kookvrienden van tweakers wel eens dat in Amsterdam de Hanos dus gewoon knake is daar en de sligro/makro beter zijn.

Sligro is leuk bij de aanbiedingen in den haag, maar mist gewoon het assortiment van een Hanos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Boudewijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Same. Scheelt wel enorm per vestiging.De Hanos in Delft is echt heel mooi en nieuw (en groot, boven gewoon hele restaurantkeukens die je kunt kiezen), en de makro is gewoon een soort veredelde supermarkt waar ze ook fietsen, kleding en printers verkopen. Assortiment van Hanos is ook groot, vers en heel diep (de prijzen zijn wel stevig ;) ) .
Van wat kookvrienden van tweakers wel eens dat in Amsterdam de Hanos dus gewoon knake is daar en de sligro/makro beter zijn.

Sligro is leuk bij de aanbiedingen in den haag, maar mist gewoon het assortiment van een Hanos.
Yep... ga vrijdag rond 17u naar de hanos en je hoeft niet meer uit eten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hanos Eindhoven is echt superfijn.
De sligro in Veghel ook.
Makro Best raad ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
In Gouda vind ik Sligro een goede vlees selectie hebben, maar vis viel me erg tegen. Makro Dordrecht heeft daarentegen geen verse afdeling voor vlees, alleen koeling en verpakt. De vis is daar echter weer perfect. Het ligt meer aan de vestiging denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Pixelmagic schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Hoeveel racks zitten er ongeveer in een verpakking ?
Een stuk of zes van zo’n 750 gram per stuk, staat me bij,,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 10:27
Bij de Makro in Breda vind ik altijd wel wat ik moet hebben. Soms zijn de acties al weg, maar verder best veel keus. Ik vind de winkel ook prima om te komen eigenlijk en nog nooit problemen gehad met verlopen pasjes. Is wel echt een groothandel.

Sligro Breda is ook fijn; meer een winkel dan de Makro en qua vlees voor m'n gevoel meer keuze in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Cyberpope schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:10:
Yep... ga vrijdag rond 17u naar de hanos en je hoeft niet meer uit eten.
Heb je dan ook het geld niet meer voor... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hydra schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Heb je dan ook het geld niet meer voor... :P
Ik neem me altijd voor om gewoon 250€ uit de muur te tappen en de pinpas thuis te laten voor ik naar de Hanos ga. Beetje wat sommige mensen in het casino (moeten) doen :X

Vwb ontdooien in water, goed idee mensen maar doe het alleen met koud water. Niet met warm water ivm bacteriegroei en eventueel ongelijke ontdooiing. Qua tijd scheelt het niet eens veel. Beste is nog de waterbak (inc product) in de ijskast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 10:03
Martijn1990 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Ik kijk niet naar de kerntemperatuur bij spareribs. Als je thermapen/probe/sateprikker er makkelijk doorheen gaat is het goed en dat doe ik eigenlijk ook nog niets eens.

Ingepakte ribs kan je los verpakken en opstapelen. Die hoeven niet terug in je ribrekje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:44
Afgelopen week heb ik een Grill Guru medium gekocht. Deze kwam zonder platesetter.
Natuurlijk wil ik deze wel kopen voor 40 euro, maar misschien kan ik dan beter gaan voor een divide and conquer systeem van 95 euro gaan. Dan ben ik een stuk flexibeler.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quadradial
Toekan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:26:
Afgelopen week heb ik een Grill Guru medium gekocht. Deze kwam zonder platesetter.
Natuurlijk wil ik deze wel kopen voor 40 euro, maar misschien kan ik dan beter gaan voor een divide and conquer systeem van 95 euro gaan. Dan ben ik een stuk flexibeler.

Wat raden jullie aan?
Hands down de Divide & Conquer.
Je bent inderdaad een stuk flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:01
Quadradial schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Hands down de Divide & Conquer.
Je bent inderdaad een stuk flexibeler.
+1, D&C heb ik ook voor mijn medium GG

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:19
Omdat ik hier de laatste tijd al geregeld anoniem mee lees i.v.m. de aanschaf van een nieuwe bbq werd het wel eens tijd voor een officiële hallo vanuit mijn kant :)

We hebben altijd al veel gegrild maar dit ging lange tijd niet verder dan de standaard hamburgers en saté stokjes. Ooit een smoker bbq gekocht bij Cranenbroek en kennis gemaakt met indirect grillen en het toevoegen van houtsnippers. De eerste kipfilets hierop met de houtsnippers smaakte geweldig maar daarna is het me nooit meer gelukt om ze zo lekker te krijgen als die eerste keer op die bbq... Beginnersgeluk denk ik.

Vanwege andere hobbies heb ik dat bbq'en op die smoker nooit echt in de vingers gekregen en heb ik hem voornamelijk als regulier grillmachine gebruikt.

Een paar jaar geleden heb ik voor 200 euro bij Coppelmans deze tuinhaard gevonden die nooit aan stond omdat vrouwlief dan "direct weer in de douche kon om d'r haren te wassen" :P. Ook een verlengde schoorsteen hielp daar niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQiGQ9b7ydrnQbiw9zaKOvbZI8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ofq01wOmyHobUqhoJ3eFMvnS.jpg?f=user_large

Dus heb ik er een braai van gemaakt zonder te weten dat dit daadwerkelijk een hele bekende manier was om te bbq'en en dus een 'braai' heet :9 Had dit natuurlijk wel ergens gezien maar me nooit van bewust geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4uDslqTNbMykmzD9t2JxP7WQNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JsTbpfBXfYN2zqhalRnfjBB0.jpg?f=user_large

Van een rvs rekje wat je bij de goedkopere bbq's in de poten steekt om ze stabiel te houden heb ik de firebox gebogen. Een paar gaten in de achterwand en met wat boutjes/moertjes/beugeltjes links en rechts een ware braai gebouwd die nog werkte ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVUM8axF4of797Dv3jkCsxVexdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fh4YSimZiOaPd2gU7VBf97ie.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RFKq9QH9fNjKckEtwp145bQ3tQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8AqY91f40ba8BaWh3bMcWhY.jpg?f=user_large

Er zaten echter een paar flinke nadelen aan, het brandende hout viel er geregeld uit en dat cortenstaal maakt een partij herrie als je erin gaat lopen porren, slaan en trekken om de kooltjes los te krijgen en onder je vlees te slepen. Hierdoor heb ik hem uiteindelijk weer als tuinhaard verkocht en heeft de oude smoker bbq weer dienst gedaan.

Na een vakantie naar Zuid-Afrika was ik weer overtuigd van fatsoenlijk bbq'en en wilde ik een braai! Een echte 8) Dat was van korte duur toen ik de prijs zag dus hebben we een Bastard Large gekocht :*)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 12:56
Toekan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:26:

Wat raden jullie aan?
Mijn Grill Guru Large kwam met platesetter (1 hele), maar toen ik laatst een picanha wilde afgrillen en groentes wilde maken moest ik dus die hele, hete plate er uit halen. Dus grillrek op de tegels leggen (vetvlekken :X maar beter dan op het kunstgras), dan met handschoenen+pannelappen de platesetter eruit liften en de plaat op een oude bbq leggen, en dan het grillrek weer terugleggen. Volgens mij is zoiets veel eleganter met een D&C systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Hi,

Had een vraag, de Dutch Oven zijn in verschillende maten te koop. Hoe weet ik welke maat past op mijn kamado? Ik heb laatste gebruik gemaakt van de AH actie en een GG Large gekocht en zit te kijken naar de Dutch Oven L maar dat is wel een best ding. Wel ideaal voor een gezin van 4 maar het gaat erom of die wel past of dat ik beter voor een M kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:30
Frid0 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:45:
Hi,

Had een vraag, de Dutch Oven zijn in verschillende maten te koop. Hoe weet ik welke maat past op mijn kamado? Ik heb laatste gebruik gemaakt van de AH actie en een GG Large gekocht en zit te kijken naar de Dutch Oven L maar dat is wel een best ding. Wel ideaal voor een gezin van 4 maar het gaat erom of die wel past of dat ik beter voor een M kan gaan.
Welk merk? Dutch oven is een type, geen merk, toch?

En staan de afmetingen er niet gewoon bij?

---edit---
Als het om de GG dutch oven gaat, dan is de doorsnede 31 cm zo te zien. En 14 cm hoog. Dus dat past wel op een GG large, wat me ook logisch lijkt...

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 21-06-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

De kogel is hier door de kerk, vanmiddag de Boretti Ceramica large besteld met wat accessoires. Leuke deal weten te maken en komt volgende week naar onze tuin.

Ondertussen maar een lijstje maken voor de Makro en/of kijken of ik een Sligro pasje kan regelen.

Kan iemand nog houtskool van de Makro aanbevelen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Frid0 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:45:
Hi,

Die past precies in dat gat in midden van je rooster. Er blijft dan weinig plek meer over om nog iets anders erop te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Half Nederland heeft een KvK inschrijving vanwege zonnepanelen :) Heb er zelf een omdat ik ZZPer ben. Je kunt zo'n pas gewoon van iemand lenen. Ze controleren nooit of jij wel de persoon bent op wiens naam de pas staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Pixelmagic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:42:Kan iemand nog houtskool van de Makro aanbevelen ?
De Makro heeft meestal wel zakken van The Basterd staan. Verschillende types. Ben er zelf wel tevreden over over het algemeen; grote stukken en brandt lang. Dammers en nog een paar van dat soort horeca merken hebben ze vaak ook wel. Gewoon een paar verschillende kopen en kijken wat je bevalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 21-06-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Hydra schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Half Nederland heeft een KvK inschrijving vanwege zonnepanelen :) Heb er zelf een omdat ik ZZPer ben. Je kunt zo'n pas gewoon van iemand lenen. Ze controleren nooit of jij wel de persoon bent op wiens naam de pas staat.
Ehm, heb zonnepanelen maar zeker geen kvk daarvoor. De tijd dat je als ondernemer moest inschrijven om btw teruggave te krijgen ligt al even achter ons, of heb ik iets gemist ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1 ... 212 ... 333 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism