Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
App prioriteiten aanpassen op hoog verbruik, altijd aan. En op achtergrond draaien.franssie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:23:
[...]
Als je zoekt op inkbird in dit topic vindt je wisselende ervaringen, ik ben er blij mee ook al gooit mijn telefoon de app steeds dicht.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik had deze uitstaan maar bij een update zal ie weer verzet zijn. Binnenkort weer eens proberen. Dank voor de herinnering.copykat schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:59:
[...]
App prioriteiten aanpassen op hoog verbruik, altijd aan. En op achtergrond draaien.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook niet goedkoop maar wel erg goed is de Fireboard 2 (evt. Drive versie die ook temperatuurregeling kan aansturen). Mooie is dat er 6 probes op aan te sluiten zijn. Ik gebruik er vaak 3 voor de grote kamado (bbq temperatuur en nog twee over voor kerntemperatuur) en heb er dan nog 3 over voor de kleine kamado (1x bbq temp en 2x kerntemperatuur probes).YES schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:32:
[...]
Ik zag het, inderdaad wel een schrikbarend duur ding. Beetje de Apple onder de kernthermometers wellicht?
Is dit een "feature" van het nieuwe model of is dit normaal ?
Dit keer een pichana gemaakt. Lag er bevroren op. Impulsief idee maar resultaat was perfect. Het duurde alleen wat langer.
:strip_exif()/f/image/4N8LeeSO0WukVfcw8aKqayyt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ozzG0vnmOzDqN86cm8RJhauJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TmsxuzKqoc8lH1gYAlbyKuxk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tqOptUjxOBkeMyjHwEwg8W1B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WkShD8Ks36bFXizjW7s3gTG3.jpg?f=fotoalbum_large)
De afwijkende vorm zorgt wel voor dat er weinig alternatieve leveranciers zijn voor accessiores maar goed hoeveel moet je hebben.
Wel valt me op dat je keramiek redelijk strak tegen je meubel aan zit, ben je niet bang dat t klem komt te zitten en een barst veroorzaakt?
De interne probe, dus niet die de lucht temperatuur meet, mag maar tot 100 graden. Dus dat is wel een ding om rekening mee te houdenTazzy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:31:
Ik heb kennelijk mijn eerste meater probe stuk gemaakt. Meater zegt dat ie overtemp geweest is. Kan me niet herinneren dat dit ik dit recent gehad heb.
/f/image/F8mqg5tqE0LG3HMqjk6MLSy9.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://meater.com/downlo...information/meater-en.pdf
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Een goede grap mag vrienden kosten.
Zeker groot pluspunt maar de accessoires zijn wel heel duur ja. Gelukkig krijg ik een groot deel van de leverancier van de buitenkeuken gratiscopykat schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:53:
@Wackmack ik zie dat je met de ovale ei vorm best wat extra leg ruimte hebt. Dat is een pluspunt met neer leggen van grotere stukken vlees.
De afwijkende vorm zorgt wel voor dat er weinig alternatieve leveranciers zijn voor accessiores maar goed hoeveel moet je hebben.
Wel valt me op dat je keramiek redelijk strak tegen je meubel aan zit, ben je niet bang dat t klem komt te zitten en een barst veroorzaakt?
Klem in de vorm van? De bbq weegt over de 100kg dus daarmee gebeurt weinig. Verder zit er garantie bij dus dat kan zo worden opgelost.
Dit bedoel ik.Wackmack schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Zeker groot pluspunt maar de accessoires zijn wel heel duur ja. Gelukkig krijg ik een groot deel van de leverancier van de buitenkeuken gratisVoor mijn verjaardag volgende maand krijg ik het spit dus dan ben ik wel klaar geloof ik
![]()
Klem in de vorm van? De bbq weegt over de 100kg dus daarmee gebeurt weinig. Verder zit er garantie bij dus dat kan zo worden opgelost.
:strip_exif()/f/image/X6uA3xN0vSy55TfnZ6eR6Und.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrij krap of lijkt dat maar zo?
:fill(white):strip_exif()/f/image/j2xqKjmvpMPj2j5ZFdFQXAnS.png?f=user_large)
https://www.hetkookeiland...gmhbq-VS3QLRoCFYwQAvD_BwEapNia schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:42:
Iemand een aanrader waar je cheapie dit soort dingen kan scoren? (liefst in Nederland, want AliExpress is m'n fallback optie, maar bij voorkeur ergens anders)
[Afbeelding]
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Begrijp ik, weet niet of het normaal is? Maar er was niet meer ruimte mogelijk. Anders kan de deksel niet helemaal open ivm de grote schanier.copykat schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Dit bedoel ik.
[Afbeelding]
Vrij krap of lijkt dat maar zo?
Als je een DM stuurt ter herinnering kan ik thuis wel ff kijken. Heb ze denk ik wel liggen. Gebruik ze toch nooit. Stop ze wel in een envelop dan. Ruimt weer op als ik ze kan vinden.apNia schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:42:
Iemand een aanrader waar je cheapie dit soort dingen kan scoren? (liefst in Nederland, want AliExpress is m'n fallback optie, maar bij voorkeur ergens anders)
[Afbeelding]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik ben toch malle pietje niet!
Een braadslede? Zoiets als dit heb ik https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-10099053/The Legend schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:53:
Voor dry brinen ben ik opzoek naar een rooster die past in een bakje, zoals Noskos en Smokingdadbbq gebruiken. Ik weet echter niet goed waar ik op moet zoeken. Iemand hier die zoiets gebruikt? Net even bij de Hanos gekeken maar daar hadden ze alleen van die grote rekken in GN 1/1 formaat,
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Zoiets, maar dan wat kleiner eigenlijk. Maar hier kan ook wel wat mee thxOzzie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:55:
[...]
Een braadslede? Zoiets als dit heb ik https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-10099053/
5mm rond om moet genoeg zijn. van uit de foto lijkt het of t laatste stukje anders is gedaan dan daarvoor. ziet er "geknabbeld" uit en beetje krapper.Wackmack schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:24:
[...]
Begrijp ik, weet niet of het normaal is? Maar er was niet meer ruimte mogelijk. Anders kan de deksel niet helemaal open ivm de grote schanier.
Bij twijfel anders haakseslijper met (dikke versie niet de doorslijp) steenschijf nog even "modificeren". beetje weg halen waar t te krap is.(edit: Van t blad natuurlijk niet de kamado...😅)
:-)
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 16-06-2022 19:28 ]
Kan ik nu een rub voor m'n picanha gebruiken waar toch suiker in zit?
Grappig toeval. Gister ook Picanha gemaakt, en kwam er gister achter dat m'n Meater gewoon niet opgeladen was. Vermoed dat er te veel meuk op zat. Maar ff afgepoetst. Moest het 'oldschool' doen en om de zoveel tijd een thermo pen erin prikken. Pfff!Wackmack schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:25:
Afgelopen week voor het eerst de Primo en Meater kunnen gebruiken. Wat was dat relaxed zeg! Dat kwam doordat ik nu direct en indirect kan combineren. Voorheen moest ik de hele plate setter eruit halen.
Dit keer een pichana gemaakt.
Ziet er goed uit trouwens!
https://niels.nu
Ja een soort van zelf gemaakte cloud oplossing, op zich ook een idee maar ik heb geen geschikte telefoon daarvoor liggen en eigenlijk wil ik niet teveel dingen aan elkaar zitten knopen.copykat schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Mijn cookperfect heeft een cloud.
Ik heb een oude mobiel met blauwetand verbonden aan de CP en de mobiel aan mijn WiFI.
Met mn gewone mobiel kan ik in de cloud mee kijken...
Mn oudje heb ik op scherm altijd aan en app altijd actief. Wcd op de schuur adapter er in en ik kan over kijken wifi of 4g.
Andere vraag, heb jij wel eens issues met je CookPerfect? Dat de probes niet goed aan lijken te sluiten en de hele unit niet aan gaat? Dat je negatieve waardes te zien krijgt (-57 en/of -46 graden kerntemperatuur krijg ik vaak te zien..)?
Ik heb dat nu al echt te vaak gehad en meermaals contact met hun support gehad, uiteindelijk werkt het na een tijdje spontaan wel weer, voor zolang het duurt. Ik heb nu gevraagd of ik aanspraak kan maken op een garrantie regeling want ik ben er gewoon niet blij meer mee, het ding bezorgt me meer stress dan gemak.
Aww, dat is super aardig van je!Dennis1812 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:23:
[...]
Als je een DM stuurt ter herinnering kan ik thuis wel ff kijken. Heb ze denk ik wel liggen. Gebruik ze toch nooit. Stop ze wel in een envelop dan. Ruimt weer op als ik ze kan vinden.
Ik heb ze alleen al online besteld. Thanks tho
Tot 17 00 werken en dochterlief wil 17 30 eten. Dus verder weinig keus.
Volgende week een mooie ribeye reverse sear en ik hoop een pulled pork sessie.
Ook weer zin in buikspek.
Ik ga eigenlijk graag weer eens naar de HANOS om flink in te slaan. Maar mijn portemonnee zegt iets anders 😅
Ja, nieuwe probe gekregen en ik gebruik hem niet meer als "open probe" bij bijv. Spareribs.YES schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:11:
[...]
Ja een soort van zelf gemaakte cloud oplossing, op zich ook een idee maar ik heb geen geschikte telefoon daarvoor liggen en eigenlijk wil ik niet teveel dingen aan elkaar zitten knopen.
Andere vraag, heb jij wel eens issues met je CookPerfect? Dat de probes niet goed aan lijken te sluiten en de hele unit niet aan gaat? Dat je negatieve waardes te zien krijgt (-57 en/of -46 graden kerntemperatuur krijg ik vaak te zien..)?
Als de sensoren in de pen de zelfde temp voor langere tijd heeft als de sensor achter op dan raakt de main unit in de war.
Hij is top voor grote stukkenvlees maar niet voor open rooster.Ik heb dat nu al echt te vaak gehad en meermaals contact met hun support gehad, uiteindelijk werkt het na een tijdje spontaan wel weer, voor zolang het duurt. Ik heb nu gevraagd of ik aanspraak kan maken op een garrantie regeling want ik ben er gewoon niet blij meer mee, het ding bezorgt me meer stress dan gemak.
Laatst een shortrib gedaan ging prima. Genoeg vlees om de pen in te steken.
Welke kamado heb je?Kroontje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:30:
Iemand tips om de margrietschijf van de kamado te krijgen? Wil hem graag schoonbranden en oliën, maar dat ding zit muurvast!
Volgens mij is het een kwestie van iets meer kracht zetten.
Vraag anders je vrouw ff of zij het wil proberen
Raymond schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:32:
[...]
Welke kamado heb je?
Volgens mij is het een kwestie van iets meer kracht zetten.
Vraag anders je vrouw ff of zij het wil proberen
Monolith basic large.. aan de kracht ligt het denk ik toch niet en de vrouw is niet thuis helaas..
Alle vlees op een bbq smaakt gewoon beter dan gebakken in een pan, wel dat is mijn mening althans.Dennis1812 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:04:
Morgen hier weer eens een keer een "ouderwetse" speklap en sate bbq.
Tot 17 00 werken en dochterlief wil 17 30 eten. Dus verder weinig keus.
Neem gewoon en kotelet, bak die in een pan of op een bbq, zelfs zonder kruiden weet ik wat kiezen.
Zelfs als je deze zou kruiden dan vind ik persoonlijk dit op een bbq beter, wel met houtskool te verstaan.
Ik gebruik in de winter altijd een grillpan, omdat mijn vorige bbq (zo een boretti carbone kloon) en temperatuur niet echt goed samenwerkten, dus nooit geprobeerd in de "winter" of bij koudere temperaturen. Maar dit jaar zal dit anders zijn, en zal er in de winter ook wel eens regelmatig wat op de bbq gegooid worden.
Hier staat ongeveer hetzelde vanavond op het programma, gewoon paar worstjes, scampis, paar balletjes en ik ga nog broodjes bakken op de barbecue en eens halloumi proberen, nog nooit gegeten, ga een paar satétjes daarvan maken. Valt het tegen so be it.
Geinig, dat vind ik dus ook. We hebben net een week een KJ Classic 2 en gisteren gewoon avondeten erop gemaakt: aardappelschijfjes in gietijzeren skillets erop en per persoon een kipfilet door tweeën gesneden en gekruid. Daarnaast nog een salade. Die kipfilet op 250 op 't laagste rooster gebakken (geen idee of dat goed/te-hoog/te-laag is). Het was zooo lekker sappig, zo heb ik 't nog nooit vanaf 't gasstel/inductieplaat gehad.cricque schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Alle vlees op een bbq smaakt gewoon beter dan gebakken in een pan, wel dat is mijn mening althans.
Neem gewoon en kotelet, bak die in een pan of op een bbq, zelfs zonder kruiden weet ik wat kiezen.
Zelfs als je deze zou kruiden dan vind ik persoonlijk dit op een bbq beter, wel met houtskool te verstaan.
Ik gebruik in de winter altijd een grillpan, omdat mijn vorige bbq (zo een boretti carbone kloon) en temperatuur niet echt goed samenwerkten, dus nooit geprobeerd in de "winter" of bij koudere temperaturen. Maar dit jaar zal dit anders zijn, en zal er in de winter ook wel eens regelmatig wat op de bbq gegooid worden.
Hier staat ongeveer hetzelde vanavond op het programma, gewoon paar worstjes, scampis, paar balletjes en ik ga nog broodjes bakken op de barbecue en eens halloumi proberen, nog nooit gegeten, ga een paar satétjes daarvan maken. Valt het tegen so be it.
Hoe kan dat nou lekkerder/sappiger zijn? Nou kan het ook tussen mijn oren zitten natuurlijk...

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
Je praat je aankoop gewoon goed. En dat is prima. Doen we allemaal!kramon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:52:
[...]
Geinig, dat vind ik dus ook. We hebben net een week een KJ Classic 2 en gisteren gewoon avondeten erop gemaakt: aardappelschijfjes in gietijzeren skillets erop en per persoon een kipfilet door tweeën gesneden en gekruid. Daarnaast nog een salade. Die kipfilet op 250 op 't laagste rooster gebakken (geen idee of dat goed/te-hoog/te-laag is). Het was zooo lekker sappig, zo heb ik 't nog nooit vanaf 't gasstel/inductieplaat gehad.
Hoe kan dat nou lekkerder/sappiger zijn? Nou kan het ook tussen mijn oren zitten natuurlijk...
Met een hamer past komt alles los. Voorzichtig met een schroevendraaier en hamer vanuit de binnenkant de margrietschijf wat tikjes gegeven en de schijf kwam daarna goed los.Kroontje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:30:
Iemand tips om de margrietschijf van de kamado te krijgen? Wil hem graag schoonbranden en oliën, maar dat ding zit muurvast!
:strip_exif()/f/image/AkcjniTxYNSPDgAk6eXq8cFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas kwam ie niet bevroren aan en mag hij niet opnieuw ingevroren worden, want hij was eigenlijk voor volgende week. Ook een beetje jammer dat ze net de vet zijde hebben gestuurd. Minder "vlees". Volgende keer een hele bestellen dus...
Maar soit, we doen het er maar mee.
Dien er een klacht over in als ze wel een bevroren levering aanbieden?barrymossel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:03:
Vanavond dit kleintje op de bbq (skillet).
[Afbeelding]
Helaas kwam ie niet bevroren aan en mag hij niet opnieuw ingevroren worden, want hij was eigenlijk voor volgende week. Ook een beetje jammer dat ze net de vet zijde hebben gestuurd. Minder "vlees". Volgende keer een hele bestellen dus...
Maar soit, we doen het er maar mee.
Er was wat meer mis met de bestelling en ik heb zojuist 19 euro terugbetaald gekregen. Beetje een druppel op een gloeiende plaat, maar ja. Het is lekker weer, ik maak me vandaag niet te druk!Technofreakz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:33:
[...]
Dien er een klacht over in als ze wel een bevroren levering aanbieden?
Mag ik vragen waar je dat besteld hebt en de prijs? Staat namelijk nog hoog op mijn to do lijstje.barrymossel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:01:
[...]
Er was wat meer mis met de bestelling en ik heb zojuist 19 euro terugbetaald gekregen. Beetje een druppel op een gloeiende plaat, maar ja. Het is lekker weer, ik maak me vandaag niet te druk!
Mag ook per pm uiteraard.
Tienduizenden jaren aan evolutie waardoor wij helemaal ingesteld zijn op op vuur bereid vlees e.d. verdwijnen niet in een paar honderd jaarcricque schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:01:
Alle vlees op een bbq smaakt gewoon beter dan gebakken in een pan
Ik heb onlangs ook ongeveer die fout gemaakt. Tenminste, kerntemp was nog -2 toen ik hem op de kamado legde. Maar in mijn geval ging het prima en was het net zo goed als de andere keren.remzor schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:53:
En ik wilde vandaag eigenlijk pulled pork gaan maken, maar had de 2,6kg procureur er niet uitgehaald gisteren (kwam ik in de avond achter). Meesten geven aan toch wel zo’n 2 dagen rustig laten ontdooien in de koelkast, volgende keer beter dus. In water ontdooien wilde ik niet.
..
huidige situatie:
Sinds een aantal jaar rook ik voornamelijk spareribs op mijn offset smoker (de Taino Yuma). De resultaten hieruit zijn echt wel prima. Ik ben zelf best tevreden over de smaak en krijg complimenten van mijn gasten. ik heb de 3-2-1 methode aangepast naar onze wensen en krijg consistent prima ribs.
Sinds enkele maanden staat de smoker toch vooral onder een hoes te niksen. Ik merk dat ik te weinig tijd heb om hier mee aan de gang te gaan. Ik ben doel op vuur maken en temperatuur controleren maar met een drukke baan en twee kleine kinderen kan ik hier niet meer de hele dag aan spenderen. Dus ben ik zoek naar een wat meer 'set and forget' apparaat zonder meteen aan een elektrische- of pellet smoker te denken. Ik wil echt nog wel wat voorbereiding doen maar zoek dus vooral iets dat makkelijker en langer een constante temperatuur kan houden.
Ik ben niet op zoek naar een BBQ waarop ik kan grillen. Ik maak alleen spare ribs en pulled pork. Meestal maak ik 2 stuks ribs per keer klaar maar wil wel voor grote groepen 10 ribs (in een rib houder aka Ikea pannendeksel houder) kunnen plaatsen.
Ik kom na een search uit op een weber smokey mountain. Ik moet zeggen dat ik dit apparaat nooit eerder gebruikt hebt en ook onvoldoende ken. De eerste indrukken zijn echter dat dit een prima smoker is (vooral in dit prijssegment) en een relatief hoog set and forget gehalte heeft (waarbij ik wel nog een vuurtje kan maken).
Ik ben gecharmeerd van de kleine imprint, stuk minder ruimte dan mijn offset. Ik ben niet bereid om meer dan 500 euro uit te geven dus een green egg of variant valt af.
Hebben jullie nog suggesties of tips? Ik leer graag van jullie expertise
Ik weet dat je hiervoor een gietijzeren pan hoort te gebruiken, maar ik wil die hier niet speciaal voor aanschaffen.
Het is een zwart-metalen pan. Als de pan eronder lijdt, vind ik dat niet zo erg. Ik wil voor weten of het gevaarlijk is en/of de smaak en je eten beinvloedt.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Dat kan. Geen probleemDirtyBird schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:51:
Ik heb een vraagje. Kan ik een normale, metalen braadpan op de bbq/tussen de kolen zetten?
Ik weet dat je hiervoor een gietijzeren pan hoort te gebruiken, maar ik wil die hier niet speciaal voor aanschaffen.
Het is een zwart-metalen pan. Als de pan eronder lijdt, vind ik dat niet zo erg. Ik wil voor weten of het gevaarlijk is en/of de smaak en je eten beinvloedt.
http://specs.tweak.to/6635
Eerst naar de AH (heeeeel langzaam je keus maken in die heerlijke AC ruimte daar) voor een ribeye steak, wat gezonds en wat biefstukpuntjes op een stokkie.
Thuisgekomen de weber in de fik gezet en wat lekkers gemaakt.
De romatomaatjes heb ik met wat olijfolie besprenkelt en met The iTalian rub bestrooid en op een cederhouten plankje gelegd.
De ribeye steaks heb ik met de Lemon Garlic rub ingewreven.
Vervolgens de (voorgegaarde) maiskolven met wat boter en The Italian in alufole gewikkeld en op het rooster gelegd.
![]() | ![]() |
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Mooie plantenbak met kruiden voor op/naast de bbq ?Stampre schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:48:
Ik heb een Grill Guru medium en onder garantie al een nieuwe schuif en nieuwe wielen gehad. Ik kreeg mijn dome maar niet goed op de Q dus filmpje gemaakt en opgestuurd. MIjn dome blijkt iets ovaal te zijn, geen probleem zegt Grill Guru we sturen je een nieuwe dome onder garantie. Nu heb ik dus een oude dome over die iets ovaal is. Iemand tips wat daarmee te doen? Sluit op zich best aardig op de q.
Ik twijfel alleen nog welke Q te gebruiken

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 18-06-2022 11:40 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Je bedoelt denk ik water erin met ijsblokjes en bierPixelmagic schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Mooie plantenbak met kruiden voor op/naast de bbq ?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Na wat voorwerk heb ik BGE, Primo en KJ afgestreept. Ik vind ze net te duur. Voorlopig heb ik er 2 uitgezocht:
- Bastard Urban Large
- Monolith Classic Pro 2
Onlangs is er bij mij in de stad een nieuwe outdoor cooking zaak geopend en daar verkopen ze o.a. het merk Yakiniku. Dit ligt in dezelfde prijscategorie als Bastard en is ook van een Nederlands bedrijf. Het apparaat voelde erg solide aan en de garantie voorwaarden zijn ook in lijn met de andere merken. Het lijkt een relatief jong merk, kan er niet superveel van vinden. Hier ervaringen / meningen over?
Wat mij op viel is dat Yakiniku en Monolith chipfeeder systemen hebben. Het klonk mij vrij logisch en nuttig, maar wat is jullie mening erover? Ik bedoel, andere A merken voeren het niet?
Verder, omdat altijd alles compleet was bij mij Boretti en ik nooit op kolen geBBQd heb weet ik niet goed wat ik nog meer nodig heb aan essentiele tools en accessoires nodig heb.
Er wordt gezegd dat het zwakkere punten zijn van het keramiek. En ik zie er niet echt het nu van in en gebruik gewoon rookhout chuncks. Even rooster en platesetter omhoog en blokje tussen de kolen.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:00:
Wat mij op viel is dat Yakiniku en Monolith chipfeeder systemen hebben. Het klonk mij vrij logisch en nuttig, maar wat is jullie mening erover? Ik bedoel, andere A merken voeren het niet?
Dan moet je doorsparen, het is een flinke investering maar alles staat en valt met garantie. En misschien moet je ook niet appels met peren vergelijken. Een KJC3 vs een Bastard Urban is inderdaad een heel ander spectrum maar een KJC1 vs een Bastard is op zijn plek.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:00:
Na wat voorwerk heb ik BGE, Primo en KJ afgestreept. Ik vind ze net te duur.
Daarnaast ben je ruim 4 maanden te laat. Het seizoen draait volle toeren, wachten tot eind augustus of september voor een opruiming.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Persoonlijk vind ik chips veel te snel gaan, die zijn binnen 10 minuten weg (ook als je ze eerst nat maakt, wat echt geen enkele zin heeft maar tja, iedereen online praat elkaar na). Ik gebruik altijd chunks. Of nouja; een willekeurig stuk haardhout dat ik toch al heb liggen, 't is toch beuken of eikenJeroenNietDoen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:00:
Nou ja, nat vliegen ze tenminste niet meteen in de fik zodra je ze op de kolen gooit. (Met dikke gele rook tot gevolg...)Hydra schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:20:
[...]
Persoonlijk vind ik chips veel te snel gaan, die zijn binnen 10 minuten weg (ook als je ze eerst nat maakt, wat echt geen enkele zin heeft maar tja, iedereen online praat elkaar na). Ik gebruik altijd chunks. Of nouja; een willekeurig stuk haardhout dat ik toch al heb liggen, 't is toch beuken of eiken
Maar inderdaad: chunks!
Zo doe ik het ook inderdaad. Eerst de kamado op temperatuur. Rook chuncks erin, wachten tot de witte walmende rook wat minder wordt en mooie blauwe rook wordt, dan 't vlees erop.barrymossel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:39:
[...]
Er wordt gezegd dat het zwakkere punten zijn van het keramiek. En ik zie er niet echt het nu van in en gebruik gewoon rookhout chuncks. Even rooster en platesetter omhoog en blokje tussen de kolen.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee of het hout brandt of alleen gloeit. Ik heb het idee dat 't niet brandt want ik doe met name de onderste schuif vrij ver dicht en de bovenste iets meer open. Dan krijgt 't niet genoeg zuurstof naar mijn idee om te branden, maar alleen gloeien.
Ik zie redelijk snel nauwelijks rook meer, maar als ik de lucht uit de bbq ruik, ruik ik wel nog dat er wat houtaroma in zit. Ik heb het nu 3 keer op deze manier gedaan en het was elke keer super lekker. Niet te veel rooksmaak maar ook vooral een hele aangename rooksmaak. Had bij de ribben vorige week 2 chunks gedaan in totaal en had al een mooie rookring en goede smaak. Vanmiddag beercan chicken gemaakt en één blokje gebruikt. Daar had achteraf wel een 2de blokje bijgemogen maar de smaak was nog steeds goed!
Qua bbq zoektocht:
Je kunt ook kijken naar een kamado joe 1 of 2. Die zijn niet zo duur als de 3. En als die slow roller je interessant lijkt kun je ook nog kijken naar een kettle Joe misschien. Grill guru kan ook nog, die heb je voor €600 bij de hornbach volgens mij.
Accesoires:
Wat je echt nodig hebt is een heat deflector, maar die zit er meestal wel bij. Verder is een tang en wat vuurvaste handschoenen wel fijn als je die hete onderdelen erin of eruit moet halen. As pook is ook wel handig.
Voor mijn gevoel is de rest vooral nice to have maar niet essentieel. Pizzasteen, plancha, gietijzeren roosters, speksteen etc etc. Het biedt allemaal meer mogelijkheden maar zonder kun je ook iets moois neerzetten.
You don't need eyes to see, you need vision
Temperatuur: kijk even in elk willekeurig spare rib 3-2-1 recept welke temperatuur voor de laatste fase wordt gebruikt?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
temperatuur is wat je leuk vindt, wil je proberen er toch nog wat rook in te krijgen dan wellicht half uur of 110c, wil je sneller en krokanter dan hoger. Gaar is het toch wel.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wel een goed punt m.b.t. dat zwakkere punt. Ik zie het ook niet als een must have, maar vroeg het me gewoon af.barrymossel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:39:
[...]
Er wordt gezegd dat het zwakkere punten zijn van het keramiek. En ik zie er niet echt het nu van in en gebruik gewoon rookhout chuncks. Even rooster en platesetter omhoog en blokje tussen de kolen.
De garantie voorwaarden van Monolith lijken mij anders prima. Levenslang op keramiek en 5 jaar op metalen onderdelen. Dat is niet anders dan KJ?Chevy454 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Dan moet je doorsparen, het is een flinke investering maar alles staat en valt met garantie.
Ik krijg bij jouw reactie een beetje het idee dat alleen de holy grail merken tellen. Sure, ik snap ook wel dat er een wereld van verschil zit tussen een BGE en een kamado van €399,-, maar om nou te doen dat een alles meteen troep is als het niet groen of rood is...
Deze begrijp ik niet? Is er een sluitingsdatum tot wanneer je een kamado kunt kopen
Dat klopt maar zeker nu door Corona zijn er veel leveringsproblemen. Daar velen uit China komen ben je afhankelijk van de leverancier en dealer. Bij BGE en Kamado Joe zit je daar goed. Wat wat zo is dat Monolith in Duitsland hot is, dus dat zou qua garantie beter moeten zijn. Maar Duitsland is niet Nederland.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:11:
De garantie voorwaarden van Monolith lijken mij anders prima. Levenslang op keramiek en 5 jaar op metalen onderdelen. Dat is niet anders dan KJ?
Ik heb al meerdere bbqs gehad en wat ik kan zeggen is: je krijgt wat je ervoor betaald. Het is enkel leergeld dus go for it. Een kamado van 399 euro, ja dat is feitelijk een wegwerp bbq want hoe kan je daarop levenslang garantie op geven zonder in te boeten op after sales. Sure je kan reserve onderdelen krijgen, velen zijn gewoon rebrand auplex, maar je zit met een wachttijd op delen want ze houden echt geen stock.Ik krijg bij jouw reactie een beetje het idee dat alleen de holy grail merken tellen. Sure, ik snap ook wel dat er een wereld van verschil zit tussen een BGE en een kamado van €399,-, maar om nou te doen dat een alles meteen troep is als het niet groen of rood is...
Bij de grotere merken heb je ook veel accessoires die gewoon passen. Bij de goedkopere heb je ze ook maar die zijn het altijd net niet qua kwaliteit. Zie de kick ash basket en de namaak. Er zit een duidelijk verschil in de bouwkwaliteit.
Nu wilt iedereen een bbq. Om goede deal te doen kan je het beste buiten het seizoen kopen.Deze begrijp ik niet? Is er een sluitingsdatum tot wanneer je een kamado kunt kopen
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 18-06-2022 17:34 ]
Waarom koop je het niet voor 3,99 euro en geef je hier een review? Je kan nou niet echt voor 3,99 een buil vallen lijkt me?MBree schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:41:
Iemand ervaring met de kokos briketten van de action? Het is en blijft action dus echt perfect zal het niet zijn. Maar is het een beetje de moeite voor die prijs (€3.99 voor 3kg) of beter van weg blijven en een beter merk pakken.
Klopt maar dacht als iemand er al ervaring mee had de hele winkel in eens leeg te kopen hahaChevy454 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:36:
[...]
Waarom koop je het niet voor 3,99 euro en geef je hier een review? Je kan nou niet echt voor 3,99 een buil vallen lijkt me?
Ik heb voor mijn BGE een kolenmand en divider gekocht van kick ash basket. Bevalt super goed. Ideaal voor indirect bbqen en bij hot&fast verbruikt het ook minder kolen.t14wo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:32:
Ik heb een grote Grill Guru, maar dat is voor de snelle BBQ toch wat lastig vanwege de grootte. Er moeten toch een hoop kolen in elke keer.
Ik ben daarom op zoek naar een soort divider waarmee ik de BBQ in twee kan delen. Dan kan er aan 1 kant kolen en de andere kant blijft leeg. Geeft meteen een mooie directe en indirecte zone.
2 vragen:
1. Kent iemand zo’n metalen plaat?
2. Gaat dat wel goed ivm onregelmatig heet worden?
Ik vond die tomaatjes zo’n leuk idee, vandaag ook gemaakt.Koffie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:55:
Met deze hitte heb ik het niet te moeilijk gemaakt.
Eerst naar de AH (heeeeel langzaam je keus maken in die heerlijke AC ruimte daar) voor een ribeye steak, wat gezonds en wat biefstukpuntjes op een stokkie.
Thuisgekomen de weber in de fik gezet en wat lekkers gemaakt.
De romatomaatjes heb ik met wat olijfolie besprenkelt en met The iTalian rub bestrooid en op een cederhouten plankje gelegd.
De ribeye steaks heb ik met de Lemon Garlic rub ingewreven.
Vervolgens de (voorgegaarde) maiskolven met wat boter en The Italian in alufole gewikkeld en op het rooster gelegd.
[Afbeelding] [Afbeelding]
![]() | ![]() |
De vrouw vond het niet echt lekker, ikzelf daarentegen wel 😀
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ik zelf heb een XL BBQ en zou niet anders meer willen. Voor mijn vrouw en ik kook ik hier voornamelijk op. Ik maak hier vaak dan hele maaltijden op. Stuk vlees, diverse groente en dan vaak nog een skillet met aardappels. Dan ligt mijn XL bbq toch wel redelijk vol al. Foto onderstaand ter illustratie, zonder de groentes (waren asperges, maar een geen foto). Dit is uiteraard ook prima te doen met een een large BBQ, maar ik heb liever wat ruimte over. Verbruik van kolen valt ook heel erg mee. Hier maakte ik mij aan het begin druk om, maar dat is minimaal. Hiernaast heb ik ook nog een WGA, OTP en WSM. Maar 90% van de maaltijden maak ik enkel op de XL. Ik zou vooral ook even nadenken over de type maaltijden die jij vaak maakt (of wilt gaan maken).Fairy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:13:
Ik zal maar beginnen met TL;DR. Ik heb wel door het topic heen gekeken, maar ik heb het idee dat het net als met auto's is, het merk waar je zelf in rijd is altijd het beste.
Op dit moment zijn we onze tuin aan het verbouwen en binnenkort gaat de stoep er in. Een mooi moment om ook het koken in de achtertuin een inrichting te geven. Ik wil een klein stuk composiet keukenblad ombouwen tot een mini keukentje met daarbij een mooie BBQ.
Ik ben aan het kijken voor een kamado. Deze koop je in principe voor het leven, dus ik wil zeker een goede kopen en zeker niet te klein. Ons gezin bestaat nu uit 2 volwassenen en 2 kinderen van 6 en 8 jaar, maar als de hele familie komt eten wil ik iedereen gelijktijdig kunnen voorzien, wat met mijn huidige Weber niet lukt en dat vind ik altijd jammer. Het is altijd weer schuiven omdat de kolen het vlees verbranden maar aan de andere kant het niet gaar wordt e.d..
Mijn broer heeft nu ongeveer 2 jaar een Bastard Large en is daar helemaal lyrisch over. Hij adviseert mij hetzelfde te doen.
Mijn conclusies tot nu toe:
Grill Guru: Valt af. Ik vind de materialen tegenvallen t.o.v. van de andere merken (schoorsteentje bovenop en vrij dun metaal t.o.v. van bijv de Bastard.
Green Egg: Erg goed, maar simpelweg te duur
The Bastard: Een beetje de benchmark. Erg goed, maar de prijs is er ook naar
Toen kwam ik het volgende tegen:
Grizzly Grills: Kwaliteit lijkt vergelijkbaar te zijn met The Bastard. Te koop bij Welkoop, wat het heel gangbaar maakt qua bestellen en aftersales (garantie).
Ik twijfel dus een beetje tussen Bastard en Grizzly. De Grizzly large is iets kleiner dan de Large van Bastard, maar de XL is dan weer even duur als de Large van the Bastard, maar dus ook flink groter.
Op dit moment heb ik zo'n joekel misschien niet 'nodig' maar vind het wel een mooi ding, op termijn lijkt het me wel fijn, want je kan er ook mee slowcooken, overnight pannen in laten sudderen etc.
Met goed gereedschap is het koken op zo'n Kamado natuurlijk ook een stuk leuker!
Of zeggen jullie zo'n Large is voor een normaal gezin echt groot zát!?
Op dit moment heb ik er nog weinig kaas van gegeten los van het 'gewone' BBQ'en, maar ik denk dat ik er op termijn veel mee wil gaan doen, en dan niet alleen in de zomer. Ik heb een vaste overkapping waar hij onder komt te staan, dus uit de regen.
:strip_exif()/f/image/9k2MXoXjFj72v69rCeYOEk6C.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet dit type van tomaten ook vaak terugkomen bij ovengerechten. Ik vind dit niet slecht, maar ben er zelf ook niet gek op. zelfs met olie, kruiden etc, ik vind er weinig smaak inzitten.Jan_V schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:16:
[...]
Ik vond die tomaatjes zo’n leuk idee, vandaag ook gemaakt.
De vrouw vond het niet echt lekker, ikzelf daarentegen wel 😀
Wat ik dus wel doe is een tomaat in plakken snijden daar wat olie, kruiden en kaas op, dat vind ik dan wel weer te pruimen, maar gewoon zo warme kersttomaatjes, tsja dan eet ik ze liever gewoon zo. Maar ieder zijn eigen ding. Mijn vrouw is geen tomaten fan, zo kersttomaatjes warm, gaat nog, maar die plakken met kaas erop, dat vind ze dan wel lekker
Ook direct geleerd wat de next best thing na een braai is: een portable camping braai
Deze keer hadden we een combi-demo met ons maatje van The Sauce (serieus: die moet je echt eens proeven, topsaus!) hij had een opklapbare braai van Homefires mee. Kun je heel tof mee spelen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De hapjes waren relatief simpel, het gaat natuurlijk om de smaak van de rubs en saus te laten proeven. We hadden:
- Kip-grillworst met saus
- Bavette met lemon garlic rub
- Zalm met all-purpose rub
- Langzaam gegaarde buikspek met Italian rub
Daarnaast een mooie Petromax FT6 Dutch Oven erbij en een Half Moon Cooking Grate (grillplaat).
Moet er nog wel even op wachten, want onze achtertuin moet nog helemaal bestraat worden, maar hij is nu gereserveerd en zodra we hem kunnen ontvangen hoef ik alleen maar een belletje te doen en dan staat hij er de volgende dag
De Petromax pan is wel vrij groot, maar het idee is dat we de Kamado gebruiken en dan naderhand de pan prepareren met een gerecht voor de dag erop en deze met de restwarmte langzaam kunnen garen.
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 18-06-2022 20:42 ]
Nice! Van een Bastard ga je absoluut geen spijt krijgenFairy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:39:
Vandaag de knoop doorgehakt en we hebben een Bastard Urban Large 2022 gekocht.
Daarnaast een mooie Petromax FT6 Dutch Oven erbij en een Half Moon Cooking Grate (grillplaat).
Moet er nog wel even op wachten, want onze achtertuin moet nog helemaal bestraat worden, maar hij is nu gereserveerd en zodra we hem kunnen ontvangen hoef ik alleen maar een belletje te doen en dan staat hij er de volgende dag
De Petromax pan is wel vrij groot, maar het idee is dat we de Kamado gebruiken en dan naderhand de pan prepareren met een gerecht voor de dag erop en deze met de restwarmte langzaam kunnen garen.
Mooie aankoop. Veel succes ermee.Fairy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:39:
Vandaag de knoop doorgehakt en we hebben een Bastard Urban Large 2022 gekocht.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Sla is eten dat je eten moet eten. Als je begrijpt wat ik bedoel....The Legend schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:14:Als bijgerechten trouwens hasselback aardappels en gegrilde sla. Dat laatste was niet echt een succes.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Mannendagje gehad en wat bier genuttigd? 😋MrVegeta schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:10:
Gister kleine sessie gehad. Niet al te moeilijk gedaan.[Afbeelding]
als je je sla in de lengte doorsnijdt en dan op de snijkant op het gietijzer grillt , en daarna afwerkt met een streep goede dikke balsamico, pijnboompitten en parmezaanse kaas wordt je succeskans een stuk hogerThe Legend schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:14:
Vandaag voor het eerst picanha. Stuk van 800 gram van de Hanos. Gisteren met grof zeezout bestrooid en in de koelkast gezet. Vandaag op de KJ, maar ik begon met een te hoge temperatuur helaas. Doordat de Kamado al de hele dag in de zon stond was de dome al loeiheet voordat ik ‘m aanstak. Die test kon ik dus niet gebruiken. Dometemp begon op 150 graden, en de picanha was dus ook sneller klaar dan gepland. M’n fantast kernthermometer piepte netjes bij 49 graden, maar bij nameten met m’n Thermapen waren delen al 60 graden. Vraag me af of die van de Ikea nog goed is. Toch maar een Meater+ bestellenHad nu ook een halve deflectorplate gebruikt om vooraf al een directe en indirecte zone te maken, maar heb het idee dat de temperatuur op het rooster bij het vlees daardoor ook wat hoger was. Ik weet niet of de dry brine eraan bijgedragen heeft, maar het vlees was gelukkig niet droog of taai, maar had zeker een stuk beter gekund. Nog maar eens proberen dus. Als bijgerechten trouwens hasselback aardappels en gegrilde sla. Dat laatste was niet echt een succes.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kleinere romaine-sla is minder lomp op je bord, en vaak ook smakelijker.
Zekers, wat witte wijn, peterselie en knoflook. Ik overwoog nog om wat chilli flakes toe te voegen, maar toch maar niet gedaan.
Direct op 200C.
Initieel ingepakt in aluminium folie om wat stoom te genereren. Daarna uitgepakt, omgeroerd en wat rookhout toegevoegd.
Mijn vrouw vroeg om cocktail saus erbij. Mayonaise, wat ketchup, peper, paprikapoeder (Pimentón de la Vera) en scheutje whisky.
Stuk goed brood (ik had een goede zuurdesem) en lekker glas wijn en de avond kon niet meer stuk.
[ Voor 22% gewijzigd door Jaspervl op 19-06-2022 11:23 ]
Dat is grappig, ik heb net vorige week een minimax gekocht omdat ik met zijn tweeën ben en mijn XL een geniaal ding is... Maar ook echt wel serieus houtskool lust. Ik leg er altijd redelijk wat in, en stook op die manier wel ~ 5 nibs per jaar weg. Daar heb ik geen enorme moeite mee maar als je met zijn tweeën alleen een steak van de bbq neemt is het wel stevig. Die minimax is stukken zuiniger.jordy89 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:24:
[...]
Ik zelf heb een XL BBQ en zou niet anders meer willen. Voor mijn vrouw en ik kook ik hier voornamelijk op. Ik maak hier vaak dan hele maaltijden op. Stuk vlees, diverse groente en dan vaak nog een skillet met aardappels. Dan ligt mijn XL bbq toch wel redelijk vol al. Foto onderstaand ter illustratie, zonder de groentes (waren asperges, maar een geen foto). Dit is uiteraard ook prima te doen met een een large BBQ, maar ik heb liever wat ruimte over. Verbruik van kolen valt ook heel erg mee. Hier maakte ik mij aan het begin druk om, maar dat is minimaal. Hiernaast heb ik ook nog een WGA, OTP en WSM. Maar 90% van de maaltijden maak ik enkel op de XL. Ik zou vooral ook even nadenken over de type maaltijden die jij vaak maakt (of wilt gaan maken).
[Afbeelding]
Eigen merk (Urban Chef large) ziet er netjes uit, deelbare en in 2 hoogte verstelbare roosters en meer. Alleen de aslade niet echt lekker, geen bakje of schuifje.
De vrouw zag een Boretti staan, de ceramica large. Had direct de WAF en standaard met gietijzer deelbare roosters extra er bij, schuiflade voor de as, deelbare koolrooster en mooie roltafel waar het geheel op staat. Prijs ligt onder de Joe classic 2 met dus gietijzer extra.
Even een zoektocht in deze topic gedaan en niets gevonden rondom de kamado van dit merk. Alarmbellen ? Beetje wel ja, dus toch maar even vragen hoe we er over denken hier.
Dik draadstaal van de roosters en denc frame.
Stabiel draagframe.
Het topvent systeem vond ik wat onhandig.
Geen idee of t voldoende open kon.
:strip_exif()/f/image/yEcwiHq9ghXAX2SEml5tdnct.jpg?f=fotoalbum_large)
Specs.
:strip_exif()/f/image/eBVXJQEuh1iKkUCaFxdvQ4L4.jpg?f=fotoalbum_large)
Nette gietijzer rooster.
:strip_exif()/f/image/5ouYJ8FAcUhnR40gJFIwD7Br.jpg?f=fotoalbum_large)
Complete DenC.
:strip_exif()/f/image/hApTnC7zc8s03loS71mO38PT.jpg?f=fotoalbum_large)
En basket met divider.
Kleur is lichtgrijzig groenig.
Frame heeft een onderplank van staal, soort koffietafeltje met 4 wielen.
Edit, na wat googlen valt me nog wat op.
Schuif zit aan de zijkant, kwestie van klemband en scharnier verschuiven. 😁
Nette siliconen hoesjes op de metalen delen. Kan je je vingers minder snel branden.
Wel lelijk cq zinloos is dat "running with scissors" embleempje onder de thermometer. Is geschroefd dus er zitten gaten in je keramische schaal. Ergo je kan het niet verwijderen.
Tevens is dat uitgestansde "Boretti" in de wagen wel erg eh zichtbaar. Gewoon een aluminium plaatje en een bierkroon opener er naast had ik mooier gevonden....
Wat wel grappig was dat mijn vrouw dacht dat hij kleiner was dan de large die er naast stond. Maar met exact er naast zetten bleek dat het optisch bedrog was.
[ Voor 98% gewijzigd door copykat op 19-06-2022 13:47 ]
En niet vergeten wat olie over de sla te sprenkelen voor je 'm op de grill legt. Samen met je andere tips heb je dan alle onderdelen van fat, acid, salt & heat afgetiktBoudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:18:
[...]
als je je sla in de lengte doorsnijdt en dan op de snijkant op het gietijzer grillt , en daarna afwerkt met een streep goede dikke balsamico, pijnboompitten en parmezaanse kaas wordt je succeskans een stuk hoger

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Vooraf ingestreken met olijfolie en knoflook. Daarna balsamico en parmezaan er over. Probleem was denk ik inderdaad dat het een veel te grote krop was.Boudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:18:
[...]
als je je sla in de lengte doorsnijdt en dan op de snijkant op het gietijzer grillt , en daarna afwerkt met een streep goede dikke balsamico, pijnboompitten en parmezaanse kaas wordt je succeskans een stuk hoger
Kleinere romaine-sla is minder lomp op je bord, en vaak ook smakelijker.
[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 19-06-2022 13:18 ]
Ik gebruik zelf als ik olie gebruik maar een klein beetje, dat ik opbreng met een kwast. Als je het uit de fles erop gooit loop je het risico dat er veel in de sla zelf gaat zitten waardoor het een wat zwaarder geheel wordt.Orion84 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:15:
[...]
En niet vergeten wat olie over de sla te sprenkelen voor je 'm op de grill legt. Samen met je andere tips heb je dan alle onderdelen van fat, acid, salt & heat afgetikt
Zonder olie is het ook prima overigens, gaat ook. Gewoon 20 seconden op een hete gietijzeren grill. Opletten dat de buitenste blaadjes niet verbranden, eventueel kun je die van tevoren iets bevochtigen. Het gietijzer moet heet zijn maar je hoeft echt niet naar de 250 graden.
Knoflook zou ik niet gebruiken, less is more. Ik zie een sla'tje echt als simpel bijgerecht voor bij het diner, het moet niet teveel opvallen met 10000 smaakjes.
De azijn daarentegen is wel echt van belang, met slechte azijn mis je echt wat (5 euro flesjes voor de supermarkt werken gewoon niet goed, ik weet dat het zeer elitair klinkt). Ik heb zelf deze:
https://www.proschwitzer-...pirgsi9mmo0imujc458n6a0m1
Goed te betalen en bij de Hanos verkrijgbaar. Hij is nog wat jong, dus er zitten wat zure tonen in, wat dit gerecht nou net lekker fris houdt. Met een kriekbierazijn die ik ook heb (lekkere azijn overigens) werkt het
minder, de azijn is minder visceus (en dondert dus zo de sla in) en niet zoet genoeg.
Ik heb hem als freestyle-experiment ook wel eens met sushi-azijn en sesamolie gemaakt. Afwerken met sesamzaad en wat rode peper. Ook lekker.
De indo-versie waar die ik daarna maakte met kecap en rijstazijn was fepic ail.
Paar tips, voel het aub niet als afkammen maar als opbouwende kritiek:The Legend schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:17:
[...]
Vooraf ingestreken met olijfolie en knoflook. Daarna balsamico en parmezaan er over. Probleem was denk ik inderdaad dat het een veel te grote krop was.
1: Ik mis de grillstrepen een beetje. Probeer die aan de snijkant te zetten, dat is veel makkelijker (mooier omdat het vlak oppervlak is, en meer vocht zodat de boel minder verbrandt).
2: Presenteer die kant naar boven.
3: Laat de kaas iets meer smelten (gasbrander? , even in een 50c oven?).
4: Kleinere sla'tjes inderdaad
5: Snijd de kontjes van de sla voor je grillt.
6: Heb je dat vlees laten rusten? Er is best wat vleesnat verloren gegaan. Zonde.
Als je kijkt hoe deze eruit ziet:

Dat is best appetijtelijk (let even niet op de garnituur, het gaat echt puur om de sla).
[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 19-06-2022 13:57 ]
Is er een houdbaarheids datum in de vorm dat het slecht voor je word als je ernstig overheen gaat of veranderd de smaak alleen?
We vonden in het donkere hoekje van de kast nog een appel azijn van 2014 😬
Rook en smaakte nog goed. Voor zover ik daar überhaupt een gefundeerde mening over kan hebben...
Was netjes afgesloten geweest en in t donker bewaard. En ik had toevallig appelciderazijn nodig.
Gebruikt voor mn vlees spray. Onder t motto word 100 plus graden dus zal wel gesteriliseerd worden en zo onschadelijk gemaakt worden.😁
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 19-06-2022 13:58 ]
Neuh het is al bedorvencopykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:57:
Over azijn gesproken.
Is er een houdbaarheids datum in de vorm dat het slecht voor je word als je ernstig overheen gaat of veranderd de smaak alleen?
We vonden in het donkere hoekje van de kast nog een appel azijn van 2014 😬
Rook en smaakte nog goed. Voor zover ik daar überhaupt een gefundeerde mening over kan hebben...
Was netjes afgesloten geweest en in t donker bewaard. En ik had toevallig appelciderazijn nodig.
Gebruikt voor mn vlees spray. Onder t motto word 100 plus graden dus zal wel gesteriliseerd worden en zo onschadelijk gemaakt worden.😁
Ze zijn zeker erg blij met hun eigen naam en logo, daar is geen twijfel overcopykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:00:
Zag ook toevallig de Borretti staan, op t eerste gezicht ziet het er goed uit.
Dik draadstaal van de roosters en denc frame.
Stabiel draagframe.
Het topvent systeem vond ik wat onhandig.
Geen idee of t voldoende open kon.
[Afbeelding]
Specs.
[Afbeelding]
Nette gietijzer rooster.
[Afbeelding]
Complete DenC.
[Afbeelding]
En basket met divider.
Kleur is lichtgrijzig groenig.
Frame heeft een onderplank van staal, soort koffietafeltje met 4 wielen.
Edit, na wat googlen valt me nog wat op.
Schuif zit aan de zijkant, kwestie van klemband en scharnier verschuiven. 😁
Nette siliconen hoesjes op de metalen delen. Kan je je vingers minder snel branden.
Wel lelijk cq zinloos is dat "running with scissors" embleempje onder de thermometer. Is geschroefd dus er zitten gaten in je keramische schaal. Ergo je kan het niet verwijderen.![]()
Tevens is dat uitgestansde "Boretti" in de wagen wel erg eh zichtbaar. Gewoon een aluminium plaatje en een bierkroon opener er naast had ik mooier gevonden....![]()
Wat wel grappig was dat mijn vrouw dacht dat hij kleiner was dan de large die er naast stond. Maar met exact er naast zetten bleek dat het optisch bedrog was.
Ik vond de schuif aan de zijkant eigenlijk wel grappig eigenlijk, zou voor ons niet slecht uitkomen. Het lijkt dat het model dit jaar nieuw is, dat verklaart dat er niet veel over te vinden is. Voor €1264 is hij al te krijgen en vind het met de gietijzeren platen er bij een redelijke prijs, doet ook stevig aan met het meubel.
Grootste twijfelpunt is de garantie, 2 jaar staat er op de site. Geen verder bericht over lamgere tijd op het keramiek. De handleiding geeft ook leuke dingen aan:
Het deksel mag pas dicht gedaan worden wanneer de houtskool alleen nog maar as is of de vloeistof helemaal opgebrand is.
Dacht ik ook, nadeel van kasten en zeker trapkasten is verloren hoekjes die met de grote schoonmaak opeens allemaal vergeten items vrijgeven.😁Boudewijn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:00:
[...]
Neuh het is al bedorven. Als de boel gewoon lichtarm en luchtdicht bewaard is gebleven kan er vrij weinig mis mee
Ben met vlees altijd erg voorzichtig maar kruidencontainers een stuk minder, zijn vaak ook een droog en donker bewaard? Even proeven... Hele Kruidnagels uit 2010? Tja gedroogd dus wat kan er mis mee zijn?
Ribs, in totaal 1.5 kg. Ik ben zelf vooral bezig hier beter in te worden. De vorige keer volgens de 3-2-1 methode niet wetende dat dat gewoon veel te lang is. En die waren dus gewoon droog. Deze keer een heel stuk beter:

Ook aan het experimenteren geweest met insmeren met saus. De 1e is zonder (alleen een rub, een of andere varkensvlees rub van Jort die ik nog had staan, op zich wel lekker), 2e met sweet baby ray's, 3e met een eigengemaakte die ik nog over had van pulled pork. Sowieso was de 3e veruit het lekkerste. De fles sweet baby rays' is de prullenbak ingegaan. Rare chemische nasmaak.
Daarnaast afgelopen Woensdag eigenlijk vrij spontana bedacht dat ik 'es een keer Picanha wou doen. 'Gewoon' een Picanha van de Appie gehaald (ja, te duur, etc.) maar die was eigenlijk ook wel erg lekker. Het ging aanvankelijk best wel mis; m'n Meater had besloten er geen zin in te hebben (ik vermoed dat ik 'em niet goed schoongemaakt had; hij deed het heel even maar besloot toen leeg te zijn) dus ik moest 't met een prikthermo doen. En na 45 minuten kwam ik erachter dat 'ie al op 62 graden zat. Oops! Maar uiteindelijk nog steeds gewoon heel erg lekker:

2 dagen van gegeten, 2e dag in een lekkere salade.
En tenslotte niet helemaal BBQ maar omdat het wel onder 'smoken' valt; ook maar eens besloten zo'n koude rookgenerator te kopen om eens te proberen. Relatief goedkoop stuk zalm van de appie gekocht, tijd in de pekel, daarna nog drogen en 10 uur in de rook. En daarna nog minimaal een dag weer in de koelkast. Duurt even, maar dan heb je ook wat:

Vergeten een foto te nemen voordat 'ie half op was, maar dat komt omdat je er gewoon van blijft eten. Echt heel erg lekker. Dit wordt denk ik naast m'n pulled pork beetje m'n 'ding' voor feestjes enzo. Heel veel lekkerder dan gewoon de zalm uit een pakje en niet moeilijk, je moet alleen gewoon geduld hebben
Gaat allemaal prima. Vlees enzo is wel wijs om wat kritischer op te zijn.copykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:07:
[...]
Dacht ik ook, nadeel van kasten en zeker trapkasten is verloren hoekjes die met de grote schoonmaak opeens allemaal vergeten items vrijgeven.😁
Ben met vlees altijd erg voorzichtig maar kruidencontainers zijn vaak ook een droog en donker bewaard? Even proeven... Hele Kruidnagels uit 2010? Tja gedroogd dus wat kan er mis mee zijn?
Die boretti, erg veel naamgebruik. Ook jammer van het grilloppervlak wat je kwijt bent. Verder veel plezier, leuk hebbedingetje
Ze willen blijkbaar naam maken...😋Pixelmagic schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:03:
[...]
Ze zijn zeker erg blij met hun eigen naam en logo, daar is geen twijfel overIk meen te hebben gezien dat je het frame deel met de naam kan wisselen met de achterzijde, dat is 1 keer minder. Het logo in het gietijzer niet gezien, dat deel lag op de onderste plank. Had in spiegelschrift moeten staan, dan had je het in je vlees kunnen branden
Persoonlijk vind ik dat ze de schijn tegen hebben. Uiterlijk vaak mooi maar technisch wat eh B-kwaliteit.Ik vond de schuif aan de zijkant eigenlijk wel grappig eigenlijk, zou voor ons niet slecht uitkomen. Het lijkt dat het model dit jaar nieuw is, dat verklaart dat er niet veel over te vinden is. Voor €1264 is hij al te krijgen en vind het met de gietijzeren platen er bij een redelijke prijs, doet ook stevig aan met het meubel.
Grootste twijfelpunt is de garantie, 2 jaar staat er op de site. Geen verder bericht over lamgere tijd op het keramiek. De handleiding geeft ook leuke dingen aan:
[...]
(internet staat vol met post over teleurgestelde kopers)
Het zijn gewoon Nederlandse producten die een Italiaans sausje krijgen.
Ik zou ze scharen onder de grizzlygrils en de Patton en de Inferno's.
Hoeft niet slecht te zijn maar ik neig wel te benoemen dat deze eerder onder de 1000 dan boven de 1000 waard is. Teveel borreti naamkosten zegmaar.
De hele reden dat er een uiterste houdbaarheidsdatum op staat is gewoon omdat 90% van de mensen denkt "Oh jeej, 7 dagen over datum!", ze dan weggooit, en nieuwe koopt.copykat schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:07:
Ben met vlees altijd erg voorzichtig maar kruidencontainers een stuk minder, zijn vaak ook een droog en donker bewaard? Even proeven... Hele Kruidnagels uit 2010? Tja gedroogd dus wat kan er mis mee zijn?
Kruiden zijn normaliter te droog voor bacterie/schimmelgroei. Azijn is te zuur. Zout is te zout en suiker te zoet
Vlees e.d. neem ik geen risico's mee, maar droge dingen en dingen die ingemaakt zijn, daarvan is de houdbaarheidsdatum over 't algemeen echt kolder.
Net ff gekeken; ik heb oregano liggen die houdbaar was tot '21, thijm houdbaar tot '20 en kervel houdbaar tot '13
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism