Fairy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:13:
Ik zal maar beginnen met TL;DR. Ik heb wel door het topic heen gekeken, maar ik heb het idee dat het net als met auto's is, het merk waar je zelf in rijd is altijd het beste.
Op dit moment zijn we onze tuin aan het verbouwen en binnenkort gaat de stoep er in. Een mooi moment om ook het koken in de achtertuin een inrichting te geven. Ik wil een klein stuk composiet keukenblad ombouwen tot een mini keukentje met daarbij een mooie BBQ.
Ik ben aan het kijken voor een kamado. Deze koop je in principe voor het leven, dus ik wil zeker een goede kopen en zeker niet te klein. Ons gezin bestaat nu uit 2 volwassenen en 2 kinderen van 6 en 8 jaar, maar als de hele familie komt eten wil ik iedereen gelijktijdig kunnen voorzien, wat met mijn huidige Weber niet lukt en dat vind ik altijd jammer. Het is altijd weer schuiven omdat de kolen het vlees verbranden maar aan de andere kant het niet gaar wordt e.d..
Mijn broer heeft nu ongeveer 2 jaar een Bastard Large en is daar helemaal lyrisch over. Hij adviseert mij hetzelfde te doen.
Mijn conclusies tot nu toe:
Grill Guru: Valt af. Ik vind de materialen tegenvallen t.o.v. van de andere merken (schoorsteentje bovenop en vrij dun metaal t.o.v. van bijv de Bastard.
Green Egg: Erg goed, maar simpelweg te duur
The Bastard: Een beetje de benchmark. Erg goed, maar de prijs is er ook naar
Toen kwam ik het volgende tegen:
Grizzly Grills: Kwaliteit lijkt vergelijkbaar te zijn met The Bastard. Te koop bij Welkoop, wat het heel gangbaar maakt qua bestellen en aftersales (garantie).
Ik twijfel dus een beetje tussen Bastard en Grizzly. De Grizzly large is iets kleiner dan de Large van Bastard, maar de XL is dan weer even duur als de Large van the Bastard, maar dus ook flink groter.
Op dit moment heb ik zo'n joekel misschien niet 'nodig' maar vind het wel een mooi ding, op termijn lijkt het me wel fijn, want je kan er ook mee slowcooken, overnight pannen in laten sudderen etc.
Met goed gereedschap is het koken op zo'n Kamado natuurlijk ook een stuk leuker!
Of zeggen jullie zo'n Large is voor een normaal gezin echt groot zát!?
Op dit moment heb ik er nog weinig kaas van gegeten los van het 'gewone' BBQ'en, maar ik denk dat ik er op termijn veel mee wil gaan doen, en dan niet alleen in de zomer. Ik heb een vaste overkapping waar hij onder komt te staan, dus uit de regen.