Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 14:20
TakeAway schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Haal dat IT'er maar weg, anders had ie er niet om gevraagd :*)
Sommige (lees bijna alle) IT'ers vragen soms de bleeding obvious ;P

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Setup voor m’n eerste low and slow poging. 2 appelhout chunks er in, liggen die op deze manier goed als ik hem in het midden met 1 blokje aansteek? Beter de chunks erin leggen nadat de vlam van het blokje weg is denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2peR-Kcz6Yme-YlCKWfCxs9IqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMcgWTbVeyLaUfYCnxH8iFlH.jpg?f=fotoalbum_large

Lekbak met water erin of niet? Platesetter steen ga ik nog inpakken met alu folie trouwens. 1 probe op het rooster, goeie plek ongeveer? 2e komt uiteraard in het vlees :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ywBL2qy7hYTnOGzSySp9waKfFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fGuZ9DOR499ZTfnBvbFsFOU.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik ipv appel partjes appelsap in een planten spuit, elke 2 uur inspuiten of zo? Cola dan ook nog nodig in de folie of is appelsap voldoende?

Ga hem vanavond in de volgende rub zetten en morgenochtend rond 9:00/9:30 beginnen (procureur van 2.8 kilo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZPv9Q2LelwyA2tqq1NW4-iNeZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqbO6uKfyD9eR0GDoLEHtZsH.jpg?f=fotoalbum_large

Veel vragen! Voel je niet geroepen te reageren hoor, quote jou voor het gemak even omdat ik jouw recept grotendeels ga volgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Martijn1990 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Setup voor m’n eerste low and slow poging. 2 appelhout chunks er in, liggen die op deze manier goed als ik hem in het midden met 1 blokje aansteek? Beter de chunks erin leggen nadat de vlam van het blokje weg is denk ik?

[Afbeelding]

Lekbak met water erin of niet? Platesetter steen ga ik nog inpakken met alu folie trouwens. 1 probe op het rooster, goeie plek ongeveer? 2e komt uiteraard in het vlees :D

[Afbeelding]

Verder heb ik ipv appel partjes appelsap in een planten spuit, elke 2 uur inspuiten of zo? Cola dan ook nog nodig in de folie of is appelsap voldoende?

Ga hem vanavond in de volgende rub zetten en morgenochtend rond 9:00/9:30 beginnen (procureur van 2.8 kilo).

[Afbeelding]

Veel vragen! Voel je niet geroepen te reageren hoor, quote jou voor het gemak even omdat ik jouw recept grotendeels ga volgen :)
Wat ik meestal doe is de BBQ aansteken en op temp. laten komen. Daarna rookhout en de rest (roosters en lekbak etc) + vlees erop. Zodat je maximaal het rookhout benut.

Straks staat je rookhout al 30 min te roken terwijl je bbq nog op temp. moet komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zie op YouTube onder andere bij SmokingDadBBQ ook de aanpak om het rookhout juist onder je kolen te leggen (en evt. in een later stadium aan te vullen door rooksnippers via de bottom vent onder de firebox te schuiven). Dat zou een schonere rook geven dan met je rookhout bovenop je kolen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:59:
Ik zie op YouTube onder andere bij SmokingDadBBQ ook de aanpak om het rookhout juist onder je kolen te leggen (en evt. in een later stadium aan te vullen door rooksnippers via de bottom vent onder de firebox te schuiven). Dat zou een schonere rook geven dan met je rookhout bovenop je kolen.
Rooksnippers onder de firebox snap ik niet. Hoe gaat die roken als er geen hitte/vuur bij komt? Hooguit de done temperatuur van 100-120 graden. Gaat het daarvan roken?

Edit: en met Rookhout onder de kolen bedoel je een beetje tussen de kolen? Of ook onder de firebox?

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn1990 op 02-06-2022 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Zaratrass schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Wat ik meestal doe is de BBQ aansteken en op temp. laten komen. Daarna rookhout en de rest (roosters en lekbak etc) + vlees erop. Zodat je maximaal het rookhout benut.

Straks staat je rookhout al 30 min te roken terwijl je bbq nog op temp. moet komen
Klein puntje van aandacht.
Als je de gehele rig, (frame, deflectorplate, rooster waterbak) er naast laat staan tijdens opwarmen krijg je een enorme temperatuursdip bij t inplaatsen als je het rookhout er bij gedaan hebt.

Rig er in, waterbak nog niet. Op temperatuur laten komen.
Waterbak op t laatst vullen met heet water van een waterkoker. (scheelt kolen en je loopt niet het risico dat je de schuiven te ver open hebt staan omdat je eerst megaveel energie in opwarmen water steekt.)

Je vlees klaar leggen met meetpennen er al in, rig er uit, waterbak er tussen schuiven.
Hout in de kolen leggen, snel rig er in en vlees er op.
Deksel dicht klaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Martijn1990 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Rooksnippers onder de firebox snap ik niet. Hoe gaat die roken als er geen hitte/vuur bij komt? Hooguit de done temperatuur van 100-120 graden. Gaat het daarvan roken?
Omdat er gloeiende kooltjes uit de firebox naar beneden vallen.
Edit: en met Rookhout onder de kolen bedoel je een beetje tussen de kolen? Of ook onder de firebox?
Met onder bedoelde ik op de bodem van de firebox/kolenmand. Niet eronder.

Rookhout op bodem kolenmand:
YouTube: How to smoke perfect PULLED PORK every time! Kamado Joe 101

Rookhout bijvullen:

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 02-06-2022 16:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:07:
[...]

Omdat er gloeiende kooltjes uit de firebox naar beneden vallen.

[...]
Met onder bedoelde ik op de bodem van de firebox/kolenmand. Niet eronder.

Rookhout op bodem kolenmand:

Rookhout bijvullen:
Kak.. net dus al de hele firebox volgestort zonder kolenmand 😂 Hele klus om leeg te halen om het hout eronder te leggen. Misschien doe ik dat nog of anders de volgende keer.. als ik hem nu al perfect maak valt er weinig te winnen bij de volgende keer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb geen idee of dat echt zoveel beter is hè, dus maak je er vooral niet al te druk om. Maar zie bij hem steeds die aanpak en vroeg me dus ook gewoon af hoe anderen dat hier doen en of die aanpak ergens op slaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:21:
Ik heb geen idee of dat echt zoveel beter is hè, dus maak je er vooral niet al te druk om. Maar zie bij hem steeds die aanpak en vroeg me dus ook gewoon af hoe anderen dat hier doen en of die aanpak ergens op slaat :)
Helder. In ieder geval bedankt voor de uitleg en links!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
Inhumanous schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:54:
Gisteren de avond hem even volgens gebruiksaanwijzing langszaam naar 120 graden gestookt. (Atthans dat dacht ik)

Ik loop vanochtend door de tuin en zie dat mijn kamado op +/- 20 graden staat terwijl hij echt helemaal koud is…..

Dat word helaas kalibreren, ben er beetje huiverig voor om hem los te maken en weer opnieuw vast

[Afbeelding]
Uh buiten is het toch ook geen 0 graden? ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 21:21
Eindelijk is de buitenkeuken klaar 🤗 💪 😎. Vanaf september het eerste contact afgelopen jaar en gisteren oplevering. Nog twee kleine puntjes en dan niks meer aan doen. De keuken past perfect in dr hoek van de tuin. Heel leuk dat ze het maatwerk wilde uitvoeren.

Nu enorm trots en blij 😁. Zondag voor het eerst pizza 🍕 maken en zo naar de Hanos voor vlees 🥩.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUW8_ZE7aXiSSThb3nCWOE-9TDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afDZXByo5RHHnph9mx1r54Oi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqiEmDKyBoCtNOPHWFDAoahGIi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOEVR0KLNV8U84fKADvi1jML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3DtSxop8InwMZjTU_NGujBGySY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyGZ6WV8HmD7GY4b69VYZxDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smPAdDSH1ggA117AcE1sCD8ejJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30kO3plHN0n8TI116VWnTltY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpFy5AegLVpzgUgON_9hEuwEgRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e4ztt00sUAK11L2l8D5MpbF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Wackmack op 03-06-2022 08:57 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Daar gaan we dan! Procureur ligt er nu 10 minuten op, toen gaf de probe op het rooster 120 graden aan, de dome stond nog op 100 toen. Alleen is de temp behoorlijk opgelopen toen ik de deksel langer open had om de Platesetter eruit te halen om het rookhout erop te leggen, probe geeft nu 148 graden aan. Heb de schuifjes een stuk dicht gedraaid en nu afwachten tot die stopt met stijgen en hopelijk gaat dalen.. hoeveel kwaad kan dit? 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuKlGCB_RrDQDt7em3YjcIyC8EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5Dh1wROqIyMgwCCtm9Aj3AH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Inmiddels al gedaald naar 135 :) Heb er nog vertrouwen in :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wackmack schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:40:
Eindelijk is de buitenkeuken klaar 🤗 💪 😎. Vanaf september het eerste contact afgelopen jaar en gisteren oplevering. Nog twee kleine puntjes en dan niks meer aan doen. De keuken past perfect in dr hoek van de tuin. Heel leuk dat ze het maatwerk wilde uitvoeren.

Nu enorm trots en blij 😁. Zondag voor het eerst pizza 🍕 maken en zo naar de Hanos voor vlees 🥩.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Ik wil een gietijzeren plat voor mijn Kettle Joe, Kamado Expres zegt dat Kamado Joe hier nog niets voor heeft... Maar krijg ook geen tip voor een alternatief, weten jullie toevallig wat past vann een ander merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:14
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:22:
Daar gaan we dan! Procureur ligt er nu 10 minuten op, toen gaf de probe op het rooster 120 graden aan, de dome stond nog op 100 toen. Alleen is de temp behoorlijk opgelopen toen ik de deksel langer open had om de Platesetter eruit te halen om het rookhout erop te leggen, probe geeft nu 148 graden aan. Heb de schuifjes een stuk dicht gedraaid en nu afwachten tot die stopt met stijgen en hopelijk gaat dalen.. hoeveel kwaad kan dit? 😇

[Afbeelding]
Zet je schuif aan de onderkant dicht, voordat je dingen op je bbq gaat doen.. Dit voorkomt die grote stijgingen een beetje ;) En qua temp, just relax het blijft lekker bbqen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[Afbeelding]
Procureur is een vergeeflijk stukje vlees.
Deksel dicht, topvent dicht (of een paar mm open) en de onderkant volledig dicht. zakt het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
micmulder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Zet je schuif aan de onderkant dicht, voordat je dingen op je bbq gaat doen.. Dit voorkomt die grote stijgingen een beetje ;) En qua temp, just relax het blijft lekker bbqen d:)b
Die tip had ik inderdaad al gelezen en ook opgeslagen dacht ik... toch vergeten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49

[Afbeelding]
Ik ben relaxter gaan BBQ-en toen ik me besefte dat bij langere runs even 20-30 graden hoger helemaal niet zo erg is. Gewoon alles even dicht en de temp laten zakken. Dan weer een stukje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Bedankt voor de geruststellende woorden. Gaat helemaal goed komen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:33
Koffie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Deksel dicht, topvent dicht (of een paar mm open) en de onderkant volledig dicht. zakt het vanzelf.
Ja, maar je wil niet dat het uit gaat.

Zo lang je niet lang aan temperaturen boven de 150 zit gaat het wel goed hoor.

Ik steek de bbq minstens 30-40min op voorhand aan zonder plate setter, en stook tot de dome ca 140-150 is, dan gaat het hout, platesetter, lekbak en vlees er op. Als de dan terug alles dicht doet stijgt de temp langzaam terug naar 100-120 graden. En dan is het kwestie van de zaak stabiel houden.

En wat hout betreft... stop met die zakjes van 1kg appelhout aan 15€.
Ik heb bij een fruitboer voor 15€ een autokoffer vol kersen en appelhout gekocht. Ik kan roken tot ik zelf tussen 6 planken de fik in ga.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tommie12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Ja, maar je wil niet dat het uit gaat.
Gaart ook echt niet gebeuren hoor ;)
Gewoon dichtschuiven en als hij gezakt is weer wat zuurstof erbij. Die kooltjes gloeien nog zo lang na, dat vuurtje wakker je letterlijk en figuurlijk zo weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Koffie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Gaart ook echt niet gebeuren hoor ;)
Gewoon dichtschuiven en als hij gezakt is weer wat zuurstof erbij. Die kooltjes gloeien nog zo lang na, dat vuurtje wakker je letterlijk en figuurlijk zo weer aan.
Ik heb het toch al meegemaakt.
Misschien is mijn kamado luchtdichter dan de jouwe?

Voor lange sessies gebruik ik mijn zelfgebouwde controller. Dan kan je rustig andere dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06
Tazzy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:56:
Ik wil een gietijzeren plat voor mijn Kettle Joe, Kamado Expres zegt dat Kamado Joe hier nog niets voor heeft... Maar krijg ook geen tip voor een alternatief, weten jullie toevallig wat past vann een ander merk?
Ik gebruik 'gewoon' deze plaat op de Kettler Joe. https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Prima ding en ik kan m ook nog voor andere dingen gebruiken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Inmiddels is de temp op het rooster gezakt naar 115, dus dat is fijn. De kerntemp geeft wel al 52 graden aan, na 1,5 uur, dat lijkt me erg snel als ik punt 4 van dit recept zie: https://braaitv.nl/recipe/pulled-pork-op-de-camping/

Weet dus niet zeker of ik nu al met appelsap moet gaan besproeien of het nog even aan moet kijken. Wil hem niet te snel/vaak open doen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:39:
Inmiddels is de temp op het rooster gezakt naar 115, dus dat is fijn. De kerntemp geeft wel al 52 graden aan, na 1,5 uur, dat lijkt me erg snel als ik punt 4 van dit recept zie: https://braaitv.nl/recipe/pulled-pork-op-de-camping/

Weet dus niet zeker of ik nu al met appelsap moet gaan besproeien of het nog even aan moet kijken. Wil hem niet te snel/vaak open doen eigenlijk.
Relaxed! Het gaat goed komen en anders heb je een hoop geleerd voor volgende keer. Even open gaat echt niet meteen de temperatuur door het plafond sturen. Sowieso gaat het eerste stuk het snelste, het stuk naar 90 graden met stall (rond 70 graden) kan gerust driekwart van de tijd zijn.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Relaxed! Het gaat goed komen en anders heb je een hoop geleerd voor volgende keer. Even open gaat echt niet meteen de temperatuur door het plafond sturen. Sowieso gaat het eerste stuk het snelste, het stuk naar 90 graden met stall (rond 70 graden) kan gerust driekwart van de tijd zijn.
Je eerste woord.. dat is een goeie :D Merk inderdaad dat ik er erg veel mee bezig ben haha. Ik zal wat meer geduld hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Je eerste woord.. dat is een goeie :D Merk inderdaad dat ik er erg veel mee bezig ben haha. Ik zal wat meer geduld hebben!
Ja je lijkt nogal bang om het fout te doen, terwijl barbecueen ook leuk moet zijn. En het kost even tijd omdat te leren. En ook al heb je het idee alles te kunnen, dan nog mislukt er wel eens iets of is het resultaat niet wat je verwacht had. Volgende keer beter.

Zo ben ik er achter gekomen dat een eetlepel vers gemalen zwarte peper echt heel wat anders is dan een eetlepel zwarte peper poeder (hint: heeeeeeet). Zo ben ik er ook achter gekomen dat runderwang (tot nu toe) niet echt lekker mals te krijgen is op de barbecue. Maar belangrijker: het komt allemaal niet zo nauw. Sure, je moet geen low en slow op 190 graden doen, maar of het nou 90 of 100 of 130 graden is...dan mislukt het nog niet meteen (hoewel 130 wat aan de hoge kant is).

Hetzelfde geldt voor rubs en kruiden. Super overwhelming in het begint, maar begin gewoon met de basics (zout, peper, paprika en eventueel suiker bij varkensvlees) en dat smaakt al fantastisch. Eerst die basics onder de knie en dan zie je wel verder en weet je ook pas wat je zelf lekker vind. En elk stuk vlees wat je de eerste keer maakt is voor verbetering vatbaar. Bij alles heb ik tot nu toe gehad had ik dacht: hmm volgende keer ga ik dit en dit anders doen.

Tip: schrijf vooral op wat je doet zodat je het terug kan lezen. Schrijf op wat je gedaan hebt met welke kruiden, welk gewicht, hoe lang het geduurd heeft, maar ook wat er beter kon.

Succes in ieder geval! We hebben niet voor niets pulled pork aangeraden, die procureur kan wel wat hebben en gaat niet zo snel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Koffie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Krijg je dan geen slechte rook van een slechte verbranding? Dat is wat ik altijd geleerd heb namelijk. Nou ben je meer expert dan ik, maar ben wel benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Ja je lijkt nogal bang om het fout te doen, terwijl barbecueen ook leuk moet zijn. En het kost even tijd omdat te leren. En ook al heb je het idee alles te kunnen, dan nog mislukt er wel eens iets of is het resultaat niet wat je verwacht had. Volgende keer beter.

Zo ben ik er achter gekomen dat een eetlepel vers gemalen zwarte peper echt heel wat anders is dan een eetlepel zwarte peper poeder (hint: heeeeeeet). Zo ben ik er ook achter gekomen dat runderwang (tot nu toe) niet echt lekker mals te krijgen is op de barbecue. Maar belangrijker: het komt allemaal niet zo nauw. Sure, je moet geen low en slow op 190 graden doen, maar of het nou 90 of 100 of 130 graden is...dan mislukt het nog niet meteen (hoewel 130 wat aan de hoge kant is).

Hetzelfde geldt voor rubs en kruiden. Super overwhelming in het begint, maar begin gewoon met de basics (zout, peper, paprika en eventueel suiker bij varkensvlees) en dat smaakt al fantastisch. Eerst die basics onder de knie en dan zie je wel verder en weet je ook pas wat je zelf lekker vind. En elk stuk vlees wat je de eerste keer maakt is voor verbetering vatbaar. Bij alles heb ik tot nu toe gehad had ik dacht: hmm volgende keer ga ik dit en dit anders doen.

Tip: schrijf vooral op wat je doet zodat je het terug kan lezen. Schrijf op wat je gedaan hebt met welke kruiden, welk gewicht, hoe lang het geduurd heeft, maar ook wat er beter kon.

Succes in ieder geval! We hebben niet voor niets pulled pork aangeraden, die procureur kan wel wat hebben en gaat niet zo snel mis.
Je hebt ook helemaal gelijk hoor! Moest het gewoon even horen denk ik. We wachten het rustig verder af en hoe dan ook is het een leuke ervaring 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:39:

Zoals gezegd: rustig aan het komt allemaal goed (Y)
sprayen kan prima nu, maar je kan het ook even aankijken.

Met een homp vlees van 1,5 kilo die naar de 92-95 moet komt het allemaal niet zo nou. You got this! :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Luuk1983 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Krijg je dan geen slechte rook van een slechte verbranding? Dat is wat ik altijd geleerd heb namelijk. Nou ben je meer expert dan ik, maar ben wel benieuwd!
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat ik zeg 'leg een stuk wagyu op je rooster en laat deze 5 uur liggen met de schuiven dicht' ;)

We hebben het over een kamado met een stuk procureur die je even een graad of 20 a 30 wil laten zakken. Daar gaat je vlees niet van naar de kloten en daar gaat je kamado écht niet direct van uit :)

Neemt overigens niet we meest belangrijk regel van bbqen weg: doe het op die manier waar jij je het fijns bij voelt! :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Koffie op 03-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:59
Ik heb deze (en een vergelijkbaar recept) nu 2x gemaakt:
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/portobellos-caprese/

Wat ik vervelend vind, is dat ik in die portobello's een hele laag water te staan krijg. Dus bij het aansnijden ligt heel je bord onder een plas kookvocht.

Hebben jullie tips wat hiermee valt te doen? De laatste keer heb ik de portobello's tijdens het bereiden een paar keer leeg gegoten. Werkte voor 75%, maar is wel risico om die dingen te vernielen.

Wij vinden het wel heel lekker, dus het is een gerecht wat ik vaker ga maken. Maar liefst wel op zo'n manier dat het kookvocht er vanzelf uitgaat.

Zou het zin hebben om die dingen lek te prikken, zodat het er vanzelf uitdrupt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Temperatuur beheersing is 1 van de belangrijkste factoren.

Een procureur kan echt wel wat schommelingen verdragen al blijft een constante temperatuur een belangrijke factor om grip te hebben op het resultaat.

Tijdens mijn eerste procureur heel de nacht doorgehaald. Vond het reuze spannend om steeds de controle te houden. Mooie zomernacht met een drankje erbij. :) ;)

Hooguit twee keer per jaar gaat er een procureur op de kamado.

Ideaal vind ik de BQ Guru PartyQ . Gewenste temp instellen en gaan. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.
De dome gaat alleen nog omhoog voor een mop of spray.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWT3AHpzSX0j3Gb1_Mxz76LSoBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A88gbiu8XCLIHqf5vr3FsiN1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Voorbereidingen gister al gestart voor de sateh. Nu vanmorgen met de kippenvleugels begonnen.

In het bezit van een MiniMax maar toch zojuist een Medium Green Egg erbij gekocht. Snel naar huis! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IGt3Sl8v0-KOgCQDawNynFcWpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocGOItZQgN7bDXzgH123S6IW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdB8us-4HaXphdsU1tfTK8eLhSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLYqOQ6wkousEzhEuN6aWPUa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvahk0IAsC_qfqtfcpfLFV7UcOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D345SggOtL02lMPGsOOZIlSD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
GovertNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:16:
Voorbereidingen gister al gestart voor de sateh. Nu vanmorgen met de kippenvleugels begonnen.

In het bezit van een MiniMax maar toch zojuist een Medium Green Egg erbij gekocht. Snel naar huis! 8)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voegt een medium echt wat toe aan een minimax?
Of ben je gewoon een collectie aan het opbouwen en volgend jaar een large erbij? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
Raymond schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Voegt een medium echt wat toe aan een minimax?
Of ben je gewoon een collectie aan het opbouwen en volgend jaar een large erbij? :P
Ik ging voor een Large eigenlijk. Maar dat vond de verkoper nogal overdreven wetende dat ik al een MiniMax heb staan.

Maar met alleen een MiniMax ben je beperkt in mijn beleving. En echt de wat grotere stukken vlees (is lastig) of ribs (moest ik door 3 delen) op MiniMax. En wat vooral nu mogelijk is, slow en fast tegelijk.

Maybe ook een luxeprobleem dit maar ik ben er erg blij mee haha. En bbq meestal voor grotere gezelschappen thuis. Dus ik kon dit voor mijzelf rechtvaardigen :P

Vriendin vond het al knap dat ik uiteindelijk niet met een Large thuis kwam. Die vond het ook wat overdreven. Maar einde middag komt haar vriendinnengroep eten dus ze zullen het gaan meemaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yochi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik vind die Komado bbq's er klein uit zien. Voor hoeveel personen kan je makkelijk op een XL koken in vergelijking met bvb een oklahoma joe.

Ik vind het concept van de Komado bbq's heel leuk en alle gerechten zien er ook altijd fantastisch uit maar bij mij wordt de BBQ geregeld gebruik voor 8 - 10 personen. Dit lijkt me niet echt mogelijk met een Komado?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Raymond schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:08:

Wat ik vervelend vind, is dat ik in die portobello's een hele laag water te staan krijg. Dus bij het aansnijden ligt heel je bord onder een plas kookvocht.

Hebben jullie tips wat hiermee valt te doen? De laatste keer heb ik de portobello's tijdens het bereiden een paar keer leeg gegoten. Werkte voor 75%, maar is wel risico om die dingen te vernielen.

Wij vinden het wel heel lekker, dus het is een gerecht wat ik vaker ga maken. Maar liefst wel op zo'n manier dat het kookvocht er vanzelf uitgaat.

Wat me het eerste te binnen schoot.

Wat je zou kunnen doen is een rond gaatje (of een aantal gaatjes prikken) in de portobello maken, zodat het overtollige vocht tijdens de bereiding wordt afgevoerd.

Bij een indirecte bereiding een bakje plaatsen om het vocht op te vangen.

Bedankt voor het recept zit nu in de copy paste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:10
TecTo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:14:

Ideaal vind ik de BQ Guru PartyQ . Gewenste temp instellen en gaan. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.
De dome gaat alleen nog omhoog voor een mop of spray.

[Afbeelding]
Ha, ik heb dezelfde. Super apparaat. En de batterijen gaan echt verrassend lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Ik ga dit weekend (morgen) ook voor het eerst op m'n Bastard pulled pork maken.

Ik heb een stuk van 2,7KG, is er iets zinnigs over te zeggen hoe lang dit duurt bij welke dome temperatuur?

Ik was niet van plan eerder mijn nest uit te gaan, dus 08.00 wakker en BBQ opstarten, 09.00 BBQ op temperatuur en vlees erop, 16:00 eten :? Is dat haalbare kaart ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:14:

Ik heb een stuk van 2,7KG, is er iets zinnigs over te zeggen hoe lang dit duurt bij welke dome temperatuur?

Ik was niet van plan eerder mijn nest uit te gaan, dus 08.00 wakker en BBQ opstarten, 09.00 BBQ op temperatuur en vlees erop, 16:00 eten :? Is dat haalbare kaart ?
Ik kan het je hopelijk later vandaag vertellen.. :D Hier ging 2.8 kilo procureur op de kamado om 9:10, zit nu op een rooster temp van 108/109 graden en dome temp van 100 ongeveer. Kern temp zit op 72, maar merk nu dat hij langzaam oploopt.

Edit: ik lees nu dat je om 16:00 al wilt eten, maar dat is denk ik wel wat krap qua tijd als je om 9:00 wilt beginnen. Maar ik doe het ook voor het eerst, dus zeker weten doe ik het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Martijn1990 op 03-06-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

* KatirZan meld zich ook eens in dit topic

Een jaar of 12 terug begonnen met barrelgrilling, ofterwijl een BBQ gemaakt van een sideway's olievat waarin direct en indirect gegrild kon worden. Nadat deze helaas was overleden de overstap gemaakt op een gas-BBQ van Weber en een kleine kolengrill.

Ondertussen is deze kleine kolengrill vervangen door een 3-laags smokerbarrel en zit ik er aan te denken om de Weber te gaan vervangen door een uitgebreider model.

Voorkeur op dit moment ligt bij de Genesis II SP335 met als redenen;

Goede ervaring met Weber en de kwaliteit van Weber
Mogelijkheid om als volledige "keuken" te gebruiken. Temperatuur ook zeer goed te reguleren (gas).
Mogelijkheid tot geautomatiseerde braadspit.En daarnaast heel handig : plek voor sauspan :+

Verder ga ik de barrelsmoker omvormen tot kolengrill en komt er nog een nieuwe smokerkast.
De smokerkast gebruik ik hoofdzakelijk voor het roken van vis (zalm, paling, makreel en forel) en worsten.
Verder kan ik de barrelsmoker dan ook gaan gebruiken als hot-smoker, dus bij temperaturen (ver) boven de 120 graden.

Dit geeft de mogelijkheid om in een zeer korte tijd vlees of vis te roken, waarbij je een stevige rooksmaak aan de buitenzijde van je product "plakt". Dit geeft een zeer aparte smaak aan je product.
Is ook erg handig om bijvoorbeeld paprika's te grillen en tegelijkertijd te smoken.

Afgelopen weekend een mooie picanha gemaakt, 2 uurtjes op de BBQ en mooi geëindigd met een kerntemperatuur van 70c. Zeer smakelijk geworden met de zelfgemaakte rub.

Dit weekend gaat er een mooie rib-eye op en waarschijnlijk nog een stuk procureur om pulled pork van te maken. Deeg voor de broodjes ligt al in de vriezer, dus dat is zo klaar.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eindelijk nieuwe bbq, hoop dat deze het langer volhoudt dan de Keg 5000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAGIxN0qDVeJf1R0dr7iF5NdCXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqfzJXoQ45yPhivYLIF4AujD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:54

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Slux schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:49:
Eindelijk nieuwe bbq, hoop dat deze het langer volhoudt dan de Keg 5000
[Afbeelding]
ziet er gaaf uit, maar was is er mis gegaan met de Keg? ik had die een tijdje op het oog, hoewel ik nu meer naar keramiek neig, al is het maar omdat de accessoires dan allemaal te vinden zijn.

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 14:25
KatirZan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:22:

Afgelopen weekend een mooie picanha gemaakt, 2 uurtjes op de BBQ en mooi geëindigd met een kerntemperatuur van 70c. Zeer smakelijk geworden met de zelfgemaakte rub.
mag hopen dat je hier een tikfoutje maakt, of je eet graag schoenzool? :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Even wat contrast met alle mooie BBQ-setups in dit topic.
Alles wat we nodig hebben is vuur, vlees, bier, een oude eiken boomstam zodat ik geen pijn in de rug krijg van het bukken, en een uurtje crea-bea met de kettingzaag en beitel. :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLZIHXOfz6TO5bJwhtBGB_HfLr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7wKOaaAuQRJvEgfn5pgdmMG.jpg?f=fotoalbum_large

P.s. Dit is meer armoede dan stoerheid. Heb geen geld voor een mooie BBQ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
uniquorn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:52:
[...]

ziet er gaaf uit, maar was is er mis gegaan met de Keg? ik had die een tijdje op het oog, hoewel ik nu meer naar keramiek neig, al is het maar omdat de accessoires dan allemaal te vinden zijn.
Keg begon een heel klein beetje te roesten en zag er gewoon niet meer zo fris uit, en dat seasonen van het gietijzer is het niet voor mij. +/- 3 jaar gehad foto staat denk ik nog wel in dit topic ergens.

Als je daar geen problemen mee hebt, was het wel verder een top ding, buitenkant kon je gewoon aanraken en tempratuur was heel makkelijk onder controle te krijgen, hoop dat het met deze ook zo is.

ik was altijd wat terughoudend met keramiek vanwege barsten maar met die garantie van tegenwoordig maak ik mij daar niet meer druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Dat is krap.
Ik reken altijd met 10 uur. Maar duw de temperatuur iets hoger naar het einde, en durf wat langer ingepakt te laten, dan gaat de kern sneller omhoog zonder dat de buitenkant aan brandt.

Bij Pulled pork wil je gewoon heel lang garen en tot 95 geraken zonder dat de buitenkant zwart ziet. De rest is een pak minder kritisch.

Als je echt om 16h wil eten, dan zou ik vroeger op staan en tussendoor een tukje doen als de temp mooi stabiel is.
Aan het einde is het makkelijker om de boel warm te houden dan een boel mensen met honger geduld aan te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Ik kan het je hopelijk later vandaag vertellen.. :D Hier ging 2.8 kilo procureur op de kamado om 9:10, zit nu op een rooster temp van 108/109 graden en dome temp van 100 ongeveer. Kern temp zit op 72, maar merk nu dat hij langzaam oploopt.

Edit: ik lees nu dat je om 16:00 al wilt eten, maar dat is denk ik wel wat krap qua tijd als je om 9:00 wilt beginnen. Maar ik doe het ook voor het eerst, dus zeker weten doe ik het niet.
Ik zou inpakken, zeker als je al een mooie bark hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Ik zou inpakken, zeker als je al een mooie bark hebt.
Zo ziet die er nu uit, 75 graden kern. Valt dit onder een mooie bark? Ga hem idd zo inpakken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5JGUgDbaea281tD_uTEuG_QUdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUMxZTiEvWhhQ3vthCWn4St1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Zo ziet die er nu uit, 75 graden kern. Valt dit onder een mooie bark? Ga hem idd zo inpakken :)

[Afbeelding]
Ik zou daar tevreden mee zijn! Inpakken maar!

En doe nu dat deksel maar weer snel dicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Ik zou daar tevreden mee zijn! Inpakken maar!

En doe nu dat deksel maar weer snel dicht!
Nu ingepakt! Dome temp weer aardig omhoog geschoten.. had even geen extra handjes in de buurt, dus dan staat die toch wat langer open dan je zou willen. Kern temp ook wat gezakt, maar dat lijkt me niet gek. We wachten weer rustig verder :D

Edit: de rooster probe zit ook redelijk dicht langs de rand, dus die meet iets heter door de warme luchtstroom die langs de Platesetter komt denk ik

[ Voor 14% gewijzigd door Martijn1990 op 03-06-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:16:
[...]

Nu ingepakt! Dome temp weer aardig omhoog geschoten.. had even geen extra handjes in de buurt, dus dan staat die toch wat langer open dan je zou willen. Kern temp ook wat gezakt, maar dat lijkt me niet gek. We wachten weer rustig verder :D

Edit: de rooster probe zit ook redelijk dicht langs de rand, dus die meet iets heter door de warme luchtstroom die langs de Platesetter komt denk ik
Relax man!
Komt goed, tijd voor een goede belgische pint!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Denniz0229 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:02:
[...]
mag hopen dat je hier een tikfoutje maakt, of je eet graag schoenzool? :+
:+

20 minuten, ik zat met wat anders in mijn hoofd :D

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Relax man!
Komt goed, tijd voor een goede belgische pint!
Ik ben nu redelijk relaxed, scheelt een hoop! ;) Het (Belgische) biertje moet nog even op zich laten wachten, ben ondertussen thuis aan het werk.. heeft Corona toch nog wat goeds gebracht, veel thuiswerken en dus een beetje kokkerellen ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
KatirZan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
[...]

:+

20 minuten, ik zat met wat anders in mijn hoofd :D
70 graden kern is ook wat hoog voor Picanha toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:36:
[...]

Ik ben nu redelijk relaxed, scheelt een hoop! ;) Het (Belgische) biertje moet nog even op zich laten wachten, ben ondertussen thuis aan het werk.. heeft Corona toch nog wat goeds gebracht, veel thuiswerken en dus een beetje kokkerellen ondertussen.
Zo heb ik ook al aardig wat vrijdagen besteed ja :) Lekker de bbq aan en dan weer achter de computer :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 07-09 06:47
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Ik gebruik 'gewoon' deze plaat op de Kettler Joe. https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Prima ding en ik kan m ook nog voor andere dingen gebruiken.
ik zoek nog ff verder, wil eigenlijk (en dat had ik erbij moeten zetten) zo'n halve maan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55

Dit is echt lastig te zeggen en kan zelfs per stuk vlees verschillen. Poosje terug had ik het er 's morgens op gelegd en heb ik het er uiteindelijk 's avonds om 20u af gehaald omdat de visite begon te muiten, helaas nog niet helemaal gaar genoeg.
De laatste keer dacht ik slimmer te zijn, heb toen om 01u de pork erop gelegd en om 5u m'n wekker een keer gezet om in te lakken. Had verwacht dat het toen begin middag klaar zou zijn, maar om 9u smorgens was de kerntemperatuur al boven de 90 graden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Tazzy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:13:
[...]

ik zoek nog ff verder, wil eigenlijk (en dat had ik erbij moeten zetten) zo'n halve maan
De Kettler Joe heeft een relatief standaard maat voor een ketel. Veel zaken van bijvoorbeeld Weber passen erop. Je kan die kant op zoeken :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Missie geslaagd!

Om 17:15 was die 92 graden en ready to pull!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N603-iU8OHyWtFTC-FQsXcJzgJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wm58sUcaOZUlgCvoVkrZaqLn.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben hem een halfuurtje laten rusten, leek ons voldoende. Hij was heerlijk sappig en zacht! Smaak was ook prima 8) zelfgemaakte (door m’n vriendin) coleslaw erbij en bbq saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb7sSOGdYpv2jprVyDxVbI9MAUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qmed85C5eRYGnLsMLkQWCXm6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9avIqjhhg3dXTJE9l4xgZWyI2AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeBY3h6rmxdVBTy9IMF0arxr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:44
Hier vandaag voor het eerst zelf pizza’s gemaakt op de KJ met de pizzasteen van The Basterd, omdat deze dikker is dan die van KJ. Zelf snel deeg gemaakt volgens het recept van Italieplein. Het moet iig een stuk langer rusten dan wat er op de site staat aangegeven, maar daarna heb je wel lekkere pizza’s!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVjZ0t9sETtdE5yxK5TGaPVNWVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoUek4NTw3s19LhbNdzkGL51.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilh8yQMuVIB3iW5DvcegplN7vqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JZqWeH9gG4k6GNdz7Va1YEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za5MkfTQlJOxhPH36drjgLIgYxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFWJ8TQotJGLOeBZYcLYCrNF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tommie12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Dat is krap.
Ik reken altijd met 10 uur. Maar duw de temperatuur iets hoger naar het einde, en durf wat langer ingepakt te laten, dan gaat de kern sneller omhoog zonder dat de buitenkant aan brandt.

Bij Pulled pork wil je gewoon heel lang garen en tot 95 geraken zonder dat de buitenkant zwart ziet. De rest is een pak minder kritisch.

Als je echt om 16h wil eten, dan zou ik vroeger op staan en tussendoor een tukje doen als de temp mooi stabiel is.
Aan het einde is het makkelijker om de boel warm te houden dan een boel mensen met honger geduld aan te praten.
Aangezien ik een hekel heb aan vroeg wakker worden steek ik de bbq zo wel aan.

Dan probeer ik hem heel laag te houden tot morgen vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Dennis1812

Amateur prutser

yochi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:54:
Ik vind die Komado bbq's er klein uit zien. Voor hoeveel personen kan je makkelijk op een XL koken in vergelijking met bvb een oklahoma joe.

Ik vind het concept van de Komado bbq's heel leuk en alle gerechten zien er ook altijd fantastisch uit maar bij mij wordt de BBQ geregeld gebruik voor 8 - 10 personen. Dit lijkt me niet echt mogelijk met een Komado?
Wil je voor grote groepen kan je eens naar de Big Joe kijken bijvoorbeeld.
Mannetje of 20/30 is dan prima haalbaar met dubbele roosters en wat plannen haal je misschien 40 of 50 ook wel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Aangezien ik een hekel heb aan vroeg wakker worden steek ik de bbq zo wel aan.

Dan probeer ik hem heel laag te houden tot morgen vroeg.
Succes! Benieuwd hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Gisteren was ik bij een barbecue met dertig man en twee koks, die samen een Kamado Big Joe en een Big Green Egg XL bedienden. Ze hadden al flink wat voorbereidend grillwerk gedaan toen we aankwamen (pulled pork maken, kippen grillen - dat soort dingen) en daarmee hadden ze het behoorlijk gemakkelijk toen we met zijn alleen tegelijk ons eten kwamen opscheppen. Ik had de indruk dat ze gemakkelijk een veel grotere groep hadden kunnen bedienen met die twee units,

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb op mijn classic 20 man kunnen bedienen. Dus op een big Joe moet je 30 wel halen denk ik ja.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Succes! Benieuwd hoe het gaat.
Bbq is steady op 100 graden, wekker staat op 0400....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grolsch
Bbrrr, vroeg :O

Temp 5 uur later in de dome = 95 graden, daar gaattie :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6EfxXqj.jpeg

Schuifjes iets verder open.

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 04-06-2022 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Christoph schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:28:
Hier een Traeger 885 Ironwood gekocht:

https://www.traeger.com/pellet-grills/ironwood/885

Eerste keer pellet bbq, laatste paar jaar meestal gas gehad.
Even mijzelf quoten…

Pellet bevalt heel erg goed - het is wel wennen om alles wat anders aan te pakken - ik heb wel grill grates maar je moet toch je meeste gerechten nu in “low and slow” mode maken, maar de smaak verschillen zijn wel heel duidelijk.

Brisket/whole chicken/ribs zijn tot nu toe erg goed bevallen, maar grootste verrassing is toch elke vis die we erop gooien, zo goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Gister pizza geprobeerd op de classic 3 maar dat viel toch even tegen, ik kreeg de temperatuur niet boven de 200c na 2.5 uur was ik er wel klaar mee en waren de kolen ook zo goed als op.

Het werkt toch wel even anders dan een Keg 5000, met dezelfde hoeveelheid kolen deed ik daar makkelijk 6 uur mee, en de tempratuur was binnen 30/40min naar de 300c en die hield ie ook veel makkelijker vast vergeleken met de classic 3.

ik had op de classic 3 het mandje bijna vol met kolen, rooster onder en boven volledig open en na +/- 20 minuten na het aansteken de deksel dicht gedaan, roosters de hele tijd open gehad maar de tempratuur kwam er maar niet in :?

Vanavond nog maar eens mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Slux schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:24:
Gister pizza geprobeerd op de classic 3 maar dat viel toch even tegen, ik kreeg de temperatuur niet boven de 200c na 2.5 uur was ik er wel klaar mee en waren de kolen ook zo goed als op.

Het werkt toch wel even anders dan een Keg 5000, met dezelfde hoeveelheid kolen deed ik daar makkelijk 6 uur mee, en de tempratuur was binnen 30/40min naar de 300c en die hield ie ook veel makkelijker vast vergeleken met de classic 3.

ik had op de classic 3 het mandje bijna vol met kolen, rooster onder en boven volledig open en na +/- 20 minuten na het aansteken de deksel dicht gedaan, roosters de hele tijd open gehad maar de tempratuur kwam er maar niet in :?

Vanavond nog maar eens mee spelen.
Welke houtskool gebruik je? Ik heb Dammers en daarmee haal ik 300C binnen 20 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
GilbertvH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:34:
[...]

Welke houtskool gebruik je? Ik heb Dammers en daarmee haal ik 300C binnen 20 minuten
Toevallig gister 2 zakken Dammers besteld, ik gebruik nu deze. https://shop.smokeygoodne...-premium-houtskool-blend/

Waarschijnlijk werkt die gewoon niet goed met de classic 3, 300c in 20 minuten lijkt er meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Martijn1990 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:37:
[...]

70 graden kern is ook wat hoog voor Picanha toch?
Hij was anders erg sappig....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
KatirZan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Hij was anders erg sappig....
Is je thermometer niet kapot? :p
70 graden voor picanha is echt wel ver door…

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen varkens of kalfs picanha?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Heeft iemand bij de Lidl nog de brede alufolie gezien? Mijn laatste rol gaat eraan voor de GMG.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Chevy454 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:15:
Heeft iemand bij de Lidl nog de brede alufolie gezien? Mijn laatste rol gaat eraan voor de GMG.
Hier nog niets gevonden, en ook zoekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Hier gaat die ook zo weer aan voor een lunch bbq inclusief leftover pulled pork :D
Grolsch schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 04:18:
Bbrrr, vroeg :O

Temp 5 uur later in de dome = 95 graden, daar gaattie :)

[Afbeelding]

Schuifjes iets verder open.
Hoe gaat die?

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn1990 op 04-06-2022 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:01
En ik wilde vandaag eigenlijk pulled pork gaan maken, maar had de 2,6kg procureur er niet uitgehaald gisteren (kwam ik in de avond achter). Meesten geven aan toch wel zo’n 2 dagen rustig laten ontdooien in de koelkast, volgende keer beter dus. In water ontdooien wilde ik niet.

Dus maar 8 hamburgers zelf gemaakt voor vanavond, op een lekker gegrild broodje. Hopelijk goed gekruid en smaakvol :)
Enjoy allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx9BcSBiOn8tyARd34QQIm5IfwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39WAXLg71bSksp26yqq6IMV0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Martijn1990 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:01:
Hier gaat die ook zo weer aan voor een lunch bbq inclusief leftover pulled pork :D

[...]

Hoe gaat die?
Hij gaat mooi, kerntemperatuur hangt al een tijdje rond de 73 graden, dat wel wel die "hangperiode" zijn.

Zojuist ingepakt in aluminiumfolie, wachten, wachten, wachten :P

Nu 8,5 uur onderweg, ik ben blij dat ik om 04.00 begonnen ben en niet om 08:00 :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S7rKEEq.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Grolsch schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Hij gaat mooi, kerntemperatuur hangt al een tijdje rond de 73 graden, dat wel wel die "hangperiode" zijn.

Zojuist ingepakt in aluminiumfolie, wachten, wachten, wachten :P

Nu 8,5 uur onderweg, ik ben blij dat ik om 04.00 begonnen ben en niet om 08:00 :P

[Afbeelding]
Lekker bezig! Zo zie je maar hoe het per stuk verschilt. Ik ben 8 uur bezig geweest om 2.8 kilo naar 92 graden te krijgen. Bij mij was de dome temp ook wel aardig wat hoger dan bij jou, dus daar zal het vooral aan liggen. Succes verder!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GovertNL
Groot succes gisteravond met de nieuwe Green Egg erbij. Twee van die krengen is werkelijk waar een feestje. Zojuist de leftovers even als lunch naar binnengewerkt.

En vanmorgen even stuk buikspek wezen halen om dit Pinksterweekend mee aan de slag te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww-7D05aJLmGv7RaCk-oxd_hISs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8JDMGhN4ZLSDc9FHmVciT0M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxZpnp8qtZ1_sOcSRt2FB4n_9CE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZnxWDM5qNLTZPzjiW0NFZg6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc0eLr9Qlet3t4QnUIjnAw9yBhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjGZMzTjEFgqNaJDd3MUDOO1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Martijn1990 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Lekker bezig! Zo zie je maar hoe het per stuk verschilt. Ik ben 8 uur bezig geweest om 2.8 kilo naar 92 graden te krijgen. Bij mij was de dome temp ook wel aardig wat hoger dan bij jou, dus daar zal het vooral aan liggen. Succes verder!
Hij zit ondertussen in de laatste fase, en lijkt uit de "stall temperature" te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/886rH8a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Martinusz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Is je thermometer niet kapot? :p
70 graden voor picanha is echt wel ver door…
Goeie vraag....ik ga testen...gebruik dat ding vrijwel nooit

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:01:
Nou, ik had gisteren nou dus issues met mijn pellet bbq. En ook daar zat er afwijking op tot 40C. En ik denk dat het door de airflow komt.

Ik moet dus eens met een ouderwetse bimetaal oven thermometer gaan meten want een foodgrade sensor zou niet geschikt zijn volgens de verkoper. (Onzin of niet, ik ga gewoon even met het spelletje meedoen).
Vandaag eens tijd gehad na eerder deze week koorts te hebben en de stem verloren te hebben. We gaan langzaam beginnen met 150C en de schuif volledig verkeerd.

De bimetalen thermometers geven 150c links en 200C rechts. Dat lijkt me al een goed begin om te beginnen corrigeren.

Na het prutsen met de heat deflector en controle elke 20 minuten die op 5c verschil gekregen (links warmer).

Daarna de temperatuur verlaagd naar 107C en zelfde verhaal.

Nu de iberico ribfingers erop voor vandaag.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GilbertvH
Ik ben erg tevreden met hoe mijn ribs van de KJ komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Iberico rib met Noskos The Sparerib rub in een bereidingswijze van 2,5 uur roken en 2 uur stomen in aluminiumfolie. Toch wilde ik eens iets anders proberen om te kijken hoe het zou uitpakken…

Ik heb dit keer enkel de mosterd als onderlaag vervangen voor srirachasaus in de hoop een beetje ‘pit’ erin te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbwyP0R4o-hdFUkCmkOj9L1s8Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYIXCDyQMYVllcdNFClNMs0P.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna rijkelijk bestrooid met Noskos The Sparerib en voor 2,5 uur op het rooster op een temperatuur van 110-120C met een blokje kers en appel (voor het eerst een combinatie van beide gebruikt). In de tuin rook het al heerlijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zM2ctptT12bSlkFCcDmy1VdYB3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0bKUeiCY5u1V3VbDdCePK9n.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2,5 uur heb ik de sparerib in de aluminiumfolie gewikkeld met agavesiroop, bruine basterdsuiker en wat stukken roomboter. Het vaste recept zeg maar. Eenmaal klaar na 2 uur stomen kon er aangevallen worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8ivzYN2F2nCFekc26VGdFx6s5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFqELOI0xi07IlUaFOWkphZL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het afhalen van het rooster voor het inpakken viel mij al op dat de bark donkerder was dan met mosterd. Maar de smaak… Mensen! Goddelijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CmXgPrquQHSfhpcL5otGPNSOX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVCqMO4Q3bxJfXFdurwJ2CNP.jpg?f=fotoalbum_large

Door de donkere kleur is er geen rookring te zien in het vlees. Het vlees was heerlijk mals en fantastisch op smaak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To4H5pfGYX54PonDv7aT3fFOKXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrIwwWe8P8UvFyqVC8c2EIpi.jpg?f=fotoalbum_large

En ja… Dit bord zegt voldoende over het eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ0LLUIXkWt4Cw9yip17HKO52uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Y36LkrI2p0ybXAAjSCX6vVn.jpg?f=fotoalbum_large

De hamvraag is natuurlijk; proefde ik de srirachasaus? Zeker!! De rib had een heerlijk pittige bite en combineerde uitstekend met de Noskos rub. Dit wordt een blijvertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
GilbertvH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:49:
Ik ben erg tevreden met hoe mijn ribs van de KJ komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Iberico rib met Noskos The Sparerib rub in een bereidingswijze van 2,5 uur roken en 2 uur stomen in aluminiumfolie. Toch wilde ik eens iets anders proberen om te kijken hoe het zou uitpakken…

Ik heb dit keer enkel de mosterd als onderlaag vervangen voor srirachasaus in de hoop een beetje ‘pit’ erin te krijgen
[Afbeelding]

Hierna rijkelijk bestrooid met Noskos The Sparerib en voor 2,5 uur op het rooster op een temperatuur van 110-120C met een blokje kers en appel (voor het eerst een combinatie van beide gebruikt). In de tuin rook het al heerlijk!
[Afbeelding]

Na 2,5 uur heb ik de sparerib in de aluminiumfolie gewikkeld met agavesiroop, bruine basterdsuiker en wat stukken roomboter. Het vaste recept zeg maar. Eenmaal klaar na 2 uur stomen kon er aangevallen worden
[Afbeelding]

Bij het afhalen van het rooster voor het inpakken viel mij al op dat de bark donkerder was dan met mosterd. Maar de smaak… Mensen! Goddelijk!
[Afbeelding]

Door de donkere kleur is er geen rookring te zien in het vlees. Het vlees was heerlijk mals en fantastisch op smaak
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De hamvraag is natuurlijk; proefde ik de srirachasaus? Zeker!! De rib had een heerlijk pittige bite en combineerde uitstekend met de Noskos rub. Dit wordt een blijvertje!
Kluiven kreng….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:08:

Lekprikken werkt als een tierelier, die houden we erin :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
En na 12 uur was het dan zo ver.

23.00 BBQ aangestoken
04:00 de Procureur erop
15.00 de Procureur eraf
16.15 "diner time"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fc5JqUp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXeic7d.jpg

Lekker op een broodje met een goede BBQ saus en coleslaw !

Was zeker een geslaagd experiment. Het was botermals, en smaakte heerlijk.

Toch geef ik persoonlijk de voorkeur aan rund, zoals Picanha, Tomohawk steak of diamandbief :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:01:
Hoe land is het snoer aan die elektrische aansteker?

[edit]
Voor de verandering heeft Action eens iets zinnig bij de productspecificaties gezet: het snoer is 1,8 meter lang
Aangezien 1,8 meter net wat kort was, heb ik gedaan wat voor een tweaker het meest voor de hand ligt: zet er een langer snoer aan. Met een geschikt snoer van een afgedankt apparaat, twee schroevendraaiers en een adereindhulstang was dat minder dan vijf minuten werk. Het resultaat: in plaats van eigenlijk net te kort is de kabel nu op de ideale lengte om veilig te kunnen werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2s3sz9viVP7uWIWiCDQ-BbUN3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5YEDjBTPhfAqKHEERz3qXwu.jpg?f=user_large

Voor de verandering eens een keer wat van die typische supermarktfrutsels op de kamado. Dan konden mijn kinderen zelf aan de slag in plaats van dat ik alles deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqFdspmSFHGXgl97YjXuqOW4wQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mYiPXq9nN67KSQkgIvC5Sbx6.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Jemig de pemig dat ik deze T niet heb gezien:

Ik heb een zeer fijn recept voor de steak liefhebbers. Het is een best kostbaar idee en je moet het eigenlijk als speciaal behandelen. Je gelooft het missch nog niet maar als het goed wordt bereid is het beter dan ossenhaas.

Benodigheden:
- vleeschthermometer (ik heb zelf een meater)
- BBQ naar keuze, met een indirect en een direct gedeelte.
- Ribstuk (dat stuk vlees waar de Rib-eyes uit worden gesneden)
- slagersgaren
- je favoriete rundvlees rub waar je je vlees, -in dit geval subtiel, mee kruidt. Beter te weinig dan te veel.
- Rode wijn (om te drinken; Merlot is het makkelijkst, dat past overal bij :P )

Het heet de Cap Steak en wat je overhoudt is de Cowgirl Steak.
Hier is een linkje van YT waar het helemaal wordt uitgelegd:
[link] YouTube: How to GRILL THE KING OF ALL STEAKS! The Ribeye Cap Steak! [/link]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 18:47

Eltjo

Groninger in Fryslân

Gisteren de nieuwe Grill Guru Large ingewijd met het maken van een paar heerlijke spareribs.

Toch wel een fijne upgrade vanaf de Grill Guru Compact. :-D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vad8YqSUjdhjbBnx8WjUwiHxm0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sk4IL4ZxGGOxEaj9KoFb1JJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgCRXzBC65IUsgMaD0MfZG2l6s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2iFgzx8JS2UVuPi4grMpZtV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tHZ1iawvAer2sMbuG_XkqiPW00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHiHjJ2vry9sUlmc8fbFvoSR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVYxXmTQtk-tAKaU1vxNKsYbxTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpycVvHdE8f8SYk3SfpCfAWO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Eltjo op 05-06-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
GilbertvH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leg je 'm na de 'stoom' fase in aluminiumfolie niet nog iets van een half uur terug op de barbecue zodat de korst weer wat harder kan worden? Ziet er verder goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Luuk1983 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Leg je 'm na de 'stoom' fase in aluminiumfolie niet nog iets van een half uur terug op de barbecue zodat de korst weer wat harder kan worden? Ziet er verder goed uit!
Nee, want ik houd van fall of the bone. Na deze tijden zit er toch nog een beetje bite aan om te kluiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
GilbertvH schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Nee, want ik houd van fall of the bone. Na deze tijden zit er toch nog een beetje bite aan om te kluiven
Uiteraard is het belangrijkste aan barbecueen: wat je zelf lekker vind :) Maar het is niet zo dat het terugplaatsen na de stoomperiode ervoor zorgt dat het minder fall of the bone is. Je kan dat proces niet omdraaien of omgedaan maken. Het is meer dat de bark weer ietsje minder sompig wordt, daar is het voor bedoeld. En als je de ribs nog zou willen lakken met bijvoorbeeld barbecuesaus, dan geef je het de tijd om te carameliseren. Volgens de 3-2-1-methode zou die laatste stap een uur moeten duren, maar dat is in mijn ervaring veel te lang. Ik hou het meestal bij een kwartier tot half uur.

Ik zou je in ieder geval aanraden het een keer te proberen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik maak niet erg veel/vaak spareribs maar ik gebruik twee methodes die mij in iedergeval bevallen.

Methode 1: Fall of the bone hotsweetribs
Stap 1 ingerubte ribs roken en garen met een bakje water er onder om stoom te krijgen. Blijft alles zachter.
Stap 2 inpakken in aluminiumfolie met BBQsaus er over gesmeerd en wat boter en appelsap of ahornsiroop.
wachten tot dat het geheel gaar is.
Stap3 is even laten rusten en opdienen met alle sappen uit de folie in een bakje om er overheen te gieten als je dat wilt..( je kan ook de sappen nog wat indikken door t iets door de koken on een pannetje en smaak versterkers (chilly/sambal/gepureerde tomaten) toe te voegen.)
Je mag zelf bepalen hoeveel rooksmaak en welke kerntemp en "garingstijd" je lekker vind.

Methode 2 bitey ribs.
En meer scherpere rub met meer chilly en minder sweet.
Stap 1 hickory rookhout en zwaarder roken. Geen waterbakje. (probeer 100graden rooster te handhaven.)
(prikken met de thermopen na 2 uur om te zien of t klaar is voor stap 2.)
Stap 2 inpakken met een mengsel van boter en appelsap/appelazijn en bruine bastardsuiker. (strooi ik er meestal overheen(vleeszijde) en de boter en vloeistof aan de onderzijde (binnenzijde rib onder)
1 uurtje ongeveer. (120 graden)

Laatste stap is in lakken met een BBQ saus en weer laten drogen om een bark te krijgen.
30min max. Vaak ook hogere rooster temp. 120-140graden.
(oppassen met verbranden door mijn kleinere rooster diameter. (te weinig ruimte in de indirecte zone voor 4 halve ribs dus buitenste randjes zijn in de hete luchtstroom langs de deflectorplate.

Ik vind beide lekker maar de kinderen hebben een voorkeur voor FOB.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Luuk1983 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Uiteraard is het belangrijkste aan barbecueen: wat je zelf lekker vind :) Maar het is niet zo dat het terugplaatsen na de stoomperiode ervoor zorgt dat het minder fall of the bone is. Je kan dat proces niet omdraaien of omgedaan maken. Het is meer dat de bark weer ietsje minder sompig wordt, daar is het voor bedoeld. En als je de ribs nog zou willen lakken met bijvoorbeeld barbecuesaus, dan geef je het de tijd om te carameliseren. Volgens de 3-2-1-methode zou die laatste stap een uur moeten duren, maar dat is in mijn ervaring veel te lang. Ik hou het meestal bij een kwartier tot half uur.

Ik zou je in ieder geval aanraden het een keer te proberen :)
Die laatste heb ik al eens gedaan en beviel me minder goed dan mijn huidige methode. Dit is een voortvloeisel uit het finetunen 😎😉
Pagina: 1 ... 208 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism