Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 206 ... 332 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 11:15

Chakotay

Lick here to continue

Hm, netjes. Ik vind net opeens een mailtje van Grizzly Grills:
Het afgelopen jaar heb je een nieuwe Grizzly Elite Medium of Large gekocht en misschien ervaren dat het scharnier niet zo werkte als verwacht.

We hebben daarom een nieuw én verbeterd scharnier voor de Grizzly Grills Elite Medium en Large ontwikkeld om ervoor te zorgen dat jouw Grizzly zonder zorgen gebruikt kan worden. Dit scharnier is uitvoerig getest en nu klaar om door jou op jouw keramische BBQ te worden gezet.

Als jouw Grizzly is geregistreerd voor garantie, dan kan je het aanvraagformulier gebruiken om je aan te melden voor een nieuw scharnier. Dit scharnier kan je dan kosteloos ophalen bij een, door jou geselecteerd, Welkoop filiaal.

De montage van het scharnier is eenvoudig te doen met twee personen. Alvast bekijken hoe dat in zijn werk gaat? Bekijk dan deze instructievideo

Hopelijk hebben we je hiermee goed geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Team Grizzly Grills
Ik had geen problemen met het scharnier, maar gratis een betere is altijd goed natuurlijk :) Over een week of 2 kan ik er een ophalen als ik die website mag geloven. Mocht iemand anders ook een recente Grizzly hebben, hier is het aanvraagformulier.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
If it ain't broken, don't fix it. Als je straks de dome opnieuw moet uitlijnen kan je eventueel in andere problemen komen zoals overbite en het neuzel om het goed te krijgen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 11:15

Chakotay

Lick here to continue

@Chevy454 als ik het zo zie is dat nieuwe scharnier juist redelijk makkelijk af te stellen. Ik ga er sowieso eentje halen, altijd nuttig om te hebben liggen als deze na een tijdje toch problemen gaat geven.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Luuk1983 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:34:
[...]

45 is wat mij betreft vrij laag (ik ga zelf naar 49), maar realiseer je wel dat als je het vlees laat rusten en ingepakt hebt de temperatuur nog even door stijgt.
Mee eens.

Daarom - nadat de kerntemperatuur bereikt is- met veel vuur de after sear. Zit er niet mee dat tijdens de rust er 56C wordt aangetikt :)

Heeft ook te maken met de persoonlijk taste ;)

In de winter en tijdens veel regen de bereiding van een steak, cote de boeuf enz. sous vide. After sear met een brulee brander of in de le creuset grillpan.

Blijft een kwestie van smaak en niet alle steaks zijn het zelfde qua strucktuur en dier om smaakvolle resultaten te bereken is er eigenlijk geen vaste regel en zijn aanpassingen noodzakelijk.

Omdat sous vide perfecte resultaten geeft maar niet de smoke, hebben we de Camerons voor in de donkere dagen 8). Beetje cheaten mag als het de smaak tegoeden komt ;) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yyz4CPLT4m1dM-Haqbr20UI-6zA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cgup0QkqLANNOcWFdYq7XPHM.jpg?f=user_large

de pan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNu_SLzuMfZYxaC3CbGO5CZn24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBsAiXPvRjdh3zvycXamww2j.jpg?f=fotoalbum_large

Een freak

verder dan dit.... _O- this koken tot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Chakotay schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:38:
@Chevy454 als ik het zo zie is dat nieuwe scharnier juist redelijk makkelijk af te stellen. Ik ga er sowieso eentje halen, altijd nuttig om te hebben liggen als deze na een tijdje toch problemen gaat geven.
Mail maandag ook gehad, heb ook geen probleem met het "oude" scharnier.
Over een week of 2 het nieuwe scharnier maar ophalen en ergens op de plank leggen.

Enige "probleem" wat ik had waren de minder afgewerkte kitnaden.
Dit zelf bijgewerkt met het service pakketje wat iedereen toen kreeg (kit + vet voor scharnier)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:31

copykat

Good copy isn't bad

Heren inkopers hebben jullie t weerbericht gezien?😁😍
* copykat gaat een bezoekje brengen aan de Makro... Doet maar even AU bij de kassa.

Zalm,
Ribeye,
Zeebaars......
🤔 wat nog meer voor in de vriezer?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
copykat schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:29:
* copykat gaat een bezoekje brengen aan de Makro... Doet maar even AU bij de kassa.

Zalm,
Dat is zeker au! tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 17:53

Zalm,
Ribeye,
Zeebaars......
Jij dacht, het wordt zaterdag 16 graden en zondag 14, ideaal BBQ weer! :+

(Niet dat ik mooi weer nodig heb om de KJ aan te zwengelen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 10:24

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zalm,
Ribeye,
Zeebaars......
Vanillie ijs met stroopwafel van de bbq om het diner mee af te toppen.

https://turndontburn.nl/2...wafel-dessert-van-de-bbq/

Disclaimer, ik ben niet verantwoordelijk voor eventueel aankomende kilo's wat kan leiden tot overgewicht.

[ Voor 11% gewijzigd door Stimulate14 op 25-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Nu online
voog schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Jij dacht, het wordt zaterdag 16 graden en zondag 14, ideaal BBQ weer! :+

(Niet dat ik mooi weer nodig heb om de KJ aan te zwengelen )
Gezien de zalm gok ik op een koud roken nachtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

robkrekel schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Gezien de zalm gok ik op een koud roken nachtje
Neeuhh,

warm roken.
pekelen met Brine, rietsuiker en wiskey, even laten zweten in een bakje in de koelkast.

Afspoelen en drogen.
Beetje viskruiden er op, en ik ga eens chillyflakes proberen in plaats van zwarte peper.

Appel of beukenhout roken en meteen op de huid garen......
:9~

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:57
Een vraagje (en misschien ga ik dit wel uitwerken voor een tabelletje in de startpost): Welke houtskool op mn BGE is geschikt om hoge temperaturen te bereiken? Ik wil pizza's bakken en ik merk dat ik best wel moeite heb om de 300-400 graden aan te bereiken.

Ik gebruik er nu Marabu voor, op aanraden van een winkel. Maar wellicht dat een andere soort toch beter geschikt is?
Acacia lukt mij wel om hoog op te stoken, maar die fikt dan ook wel heel snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Raymond volgens mij is het des te lichter het hout des te opener de houtskool des te hoger de temperatuur.
Verbrandings snelheid..
Harde hout soorten geven meer dichte structuur in de houtskool die langer maar langzamer brand. Wat dus maximale temperatuur verlaagd.
Aziatische Eucalyptus? Mooie combi van brandduur en verbranding.
Helaas niet op voorraad bij houtskool.nl

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 25-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52
Ik dacht dat ze adviseerde om sowieso niet hoger te gaan dan 300 graden?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Nu online
Dan snap ik niet wat het weer van aankomend weekend er mee te maken heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ozzie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:09:
Ik dacht dat ze adviseerde om sowieso niet hoger te gaan dan 300 graden?
Als ik bij bge een recept voor pizza opzoek, staat erbij dat ik de bge naar 345gr celcius moet opstoken. Dus dat valt wel mee, blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
Raymond schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:05:
Een vraagje (en misschien ga ik dit wel uitwerken voor een tabelletje in de startpost): Welke houtskool op mn BGE is geschikt om hoge temperaturen te bereiken? Ik wil pizza's bakken en ik merk dat ik best wel moeite heb om de 300-400 graden aan te bereiken.

Ik gebruik er nu Marabu voor, op aanraden van een winkel. Maar wellicht dat een andere soort toch beter geschikt is?
Acacia lukt mij wel om hoog op te stoken, maar die fikt dan ook wel heel snel weg.
Marabu is bedoeld voor langzaam te branden, dus voor low & slow.
Ga voor zachtere houtsoorten, deze branden sneller& daardoor kun je ook hogere temperaturen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:46
Hmm vanochtend werd bij de Kamado Joe winkel juist QeBracho aangeraden voor pizza, omdat de harde houtsoort heter zou branden... Maar goed, de verkoper vertelde ook dat je een Joe niet voorzichtig moest starten na aankoop, maar direct heet kon stoken, iets wat ik overal toch echt wel anders tegen kom.

Anyway, vanochtend een Joe Classic 1 gekocht, en die wordt vanmiddag of morgen bezorgd.
Nu door voor de accessoires. Ik "kreeg" er een hoes bij, en heb de kolenmand gekocht, omdat ik die toch liever direct wilde hebben, ipv wachten op een goedkoper aftermarket model.
Bij deze toko had de Classic 1 niet het rooster van de 3, wat in online wel tegen kwam. Maar dat kan ik altijd op een later tijdstip nog kopen als ik die drie etages echt nodig heb.

De Joetisserie gaat er binnenkort komen, met een Napoleon basket denk ik. Pizzasteen heb ik nog van de Weber, en die gaat hier ook wel passen.
Nu twijfel ik over de plancha. Gietijzer of speksteen? Voor mijn Weber heb ik gietijzer, en dat is op zich prima te doen, alleen afwassen met zeep betekent opnieuw seasonen. Als ik dat met speksteen kan voorkomen (ben niet lui....). Speksteen ken ik eigenlijk alleen van het steengrillen, ah de nostalgie. Maar het schoonmaken was nou niet direct makkelijk, volgens mij.
Wat zouden jullie aanraden?

(Gek genoeg heb ik minder problemen met mijn gietijzeren rooster op de Weber, die brand ik gewoon schoon. Geen idee wat de moeilijkheid van de plancha opeens is :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Geekess schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:46:
Hmm vanochtend werd bij de Kamado Joe winkel juist QeBracho aangeraden voor pizza, omdat de harde houtsoort heter zou branden... Maar goed, de verkoper vertelde ook dat je een Joe niet voorzichtig moest starten na aankoop, maar direct heet kon stoken, iets wat ik overal toch echt wel anders tegen kom.

Anyway, vanochtend een Joe Classic 1 gekocht, en die wordt vanmiddag of morgen bezorgd.
Nu door voor de accessoires. Ik "kreeg" er een hoes bij, en heb de kolenmand gekocht, omdat ik die toch liever direct wilde hebben, ipv wachten op een goedkoper aftermarket model.
Bij deze toko had de Classic 1 niet het rooster van de 3, wat in online wel tegen kwam. Maar dat kan ik altijd op een later tijdstip nog kopen als ik die drie etages echt nodig heb.

De Joetisserie gaat er binnenkort komen, met een Napoleon basket denk ik. Pizzasteen heb ik nog van de Weber, en die gaat hier ook wel passen.
Nu twijfel ik over de plancha. Gietijzer of speksteen? Voor mijn Weber heb ik gietijzer, en dat is op zich prima te doen, alleen afwassen met zeep betekent opnieuw seasonen. Als ik dat met speksteen kan voorkomen (ben niet lui....). Speksteen ken ik eigenlijk alleen van het steengrillen, ah de nostalgie. Maar het schoonmaken was nou niet direct makkelijk, volgens mij.

(Gek genoeg heb ik minder problemen met mijn gietijzeren rooster op de Weber, die brand ik gewoon schoon. Geen idee wat de moeilijkheid van de plancha opeens is :-) )
Ik zit ook naar een joetisserie te kijken maar vind hem vrij duur, zag ook dat er een ''goedkopere'' variant van is, iemand daar ervaring mee ?

Persoonlijk zou ik nooit meer gietijzer meer nemen, wat een drama was dat altijd met seasonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is er verschil tussen de 2019 en 2022 model van de classic 3 ?
https://woononlinehuis.co...3aiwRDEAYYByABEgKbgvD_BwE

Edit laat maar scam

[ Voor 5% gewijzigd door Slux op 25-05-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:59
Slux schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:40:
Is er verschil tussen de 2019 en 2022 model van de classic 3 ?
https://woononlinehuis.co...3aiwRDEAYYByABEgKbgvD_BwE

Edit laat maar scam
Wow, nu je het zegt. Die had ik gisteren bijna aangeraden voor die Boretti bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik heb 2 weken goed research gedaan voor de aanschaf van een Kamado.
Ik ben iemand die voor een goede prijs/kwaliteit verhouding gaat.
Momenteel heb ik een 4-pits gas bbq staan, een giga unit waar ik vaak voor grote gezelschappen op BBQ.
In eerste instantie dacht ik eraan om een weber GBS 57cm te kopen maar toen viel mijn oog op de Kamado's.

Uiteindelijk besloten om voor een Auplex Kamado 21" (L) te gaan, dit is roostermaat 47cm.
Verschillende tuincentra verkopen deze units voor prijzen rond de 650 euro inclusief btw.
Via marktplaats verkopers gevonden die zelfs 525 ervoor vroegen.
Vervolgens wezen kijken in het echt in een tuincentra en geconstateerd dat een 21" vies tegen valt qua grootte.
Er stond verderop een Bastard 27" maar die was dan ook gelijk 2400 euro!!
Maar wat een fijne maat is dat, maar ja die prijs he...

Toen zag ik een mooie tussenmaat van 24" via marktplaats voor 675 en ben ik daar gaan kijken maar ook die vond ik toch net een maatje te klein.
Ook bleek deze niet van Auplex te zijn en een stalen frame en ringen van staal te hebben, ook had deze een stalen schoorsteen i.p.v. een gietijzeren.

Vervolgens ben ik nog wat beter gaan zoek en toen kwam ik deze tegen:

https://www.hbm-machines....p-verrijdbaar-onderstel-1

Volgens de facebook pagina gaat het bij de 24 inch om de volgende specificaties, ik ga er even van uit dat de 26 inch dezelfde specificaties heeft.
  • 26 inch met een 58cm rooster
  • Gemaakt van cordieriet keramiek
  • Voorzien van een zwart RVS gepoedercoat onderstel
  • Alle metalen onderdelen zijn van RVS
Ze verkopen ook een kleiner model van 24 inch met 50cm rooster
Ik heb de foto's van de auplex website 1-op-1 vergeleken en deze 24 inch lijkt identiek te zijn aan de Auplex.
de 26 inch versie die ik besteld hebt lijkt echter niet identiek op de Auplex versie, bij de Auplex versie zie je dat het handvat met 4 schroeven vast zit en de bij de HBM met 2, afgezien daarvan lijkt hij ook identiek.
maar gezien de overige specificaties van de unit heb ik hem, toch maar besteld.

Ik zal mijn ervaring delen zodra hij binnen is.
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nordcore schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:09:
Ik heb 2 weken goed research gedaan voor de aanschaf van een Kamado.
Wat waren je eisen/wensen? Alleen de grootte, of ook kwaliteit? Wat is je budget? Ben gewoon benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:55
Ik gebruik altijd deze houtskool: https://www.greeneggtotaa...l/iq-houtskool-birch-oak/

Voorheen heette dat merk best charcoal. Krijg hem daarmee zonder problemen op 350 graden. Hoger kan ook wel maar zet mijn schuif boven nooit helemaal open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
barrymossel schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Wat waren je eisen/wensen? Alleen de grootte, of ook kwaliteit? Wat is je budget? Ben gewoon benieuwd...
Beide.
Budget is steeds wat opgeschoven van 500 euro naar 700 en vervolgens naar 800 doordat ik merkte dat te klein kopen een groter risico is.
Ik hoop dat ik mijn gas bbq weg kan doen en de kamado in de plaats kan gebruiken voortaan maar misschien is dit ijdele hoop.

Eis is dat ik tegelijkertijd zowel direct als indirect kan opwarmen.
En dan is 47 cm doorsnede gewoon erg klein.
Ook ben ik meer gecharmeerd van grillen op houtskool als op gas.

Ik heb 1 keer pulled pork gemaakt op de gas bbq.
Heeft er 12 uur op gelegen en werd uiteindelijk te droog en kostte zeer veel gas. Sindsdien maak ik het altijd in de oven en dan word hij super lekker.
Ik heb vervolgens meerdere grote stukken vlees op de gas bbq ge-slow-cooked met wisselende resultaten maar het gas verbruik blijft een dingetje.

Ik ben al jaren van plan om ook een houtskool bbq aan te schaffen.
Volgende maand vertrek ik met het gezin (vrouw en 3 kids) voor een half jaar naar Italië (Toscane) om daar te gaan wonen.
Ik dacht "dit is het moment om er 1 aan te schaffen"en uiteraard mee te nemen.
Ik zal in dit half jaar weinig werken en dus veel tijd hebben om o.a. De kamado uitgebreid te testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordcore op 26-05-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Vandaag is er 20% korting bij Welkoop. Misschien interessant voor houtskool, accessoires of bbq!

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 20:09

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Vraagje, ik maak pulled pork, en heb een snake van 4 kokos briketten dik gemaakt. Het recept (Jord Althuizen) vraagt om 110-120 graden. In de dome zit ik rond de 110, maar de probe ernaast hangt rond de 88 graden. Zal ik nou de snake wat dikker maken (6 briketten, of wat?), of zou 88 naast het vlees voldoende moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViAD9IXMzNbJCe6evdszIcPdlTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8zudP36u7hDmJ1oU3iCsenvf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door apNia op 26-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:12
apNia schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:06:
Vraagje, ik maak pulled pork, en heb een snake van 4 kokos briketten dik gemaakt. Het recept (Jord Althuizen) vraagt om 110-120 graden. In de dome zit ik rond de 110, maar de probe ernaast hangt rond de 88 graden. Zal ik nou de snake wat dikker maken (6 briketten, of wat?), of zou 88 naast het vlees voldoende moeten zijn?

[Afbeelding]
Ikzelf vind het vanaf 90 graden voor low en slow wel prima. Het duurt alleen langer, maar vaak is langer beter naar mijn idee. Alleen uiteindelijk moet je wel wat omhoog, anders kom je niet aan de 92-96 interne temperatuur.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Luuk1983 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Ikzelf vind het vanaf 90 graden voor low en slow wel prima. Het duurt alleen langer, maar vaak is langer beter naar mijn idee. Alleen uiteindelijk moet je wel wat omhoog, anders kom je niet aan de 92-96 interne temperatuur.
Ja klopt, ik moet iets over de 90 eindigen. En dan is er maar een optie, meer kolen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
apNia schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Ja klopt, ik moet iets over de 90 eindigen. En dan is er maar een optie, meer kolen he?
Als de schuiven niet verder open kunnen wel ja. Anders eventueel overstappen op houtskool.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Luuk1983 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Als de schuiven niet verder open kunnen wel ja. Anders eventueel overstappen op houtskool.
Ook een goeie, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

copykat schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:08:
@Raymond volgens mij is het des te lichter het hout des te opener de houtskool des te hoger de temperatuur.
Verbrandings snelheid..
Harde hout soorten geven meer dichte structuur in de houtskool die langer maar langzamer brand. Wat dus maximale temperatuur verlaagd.
Aziatische Eucalyptus? Mooie combi van brandduur en verbranding.
Helaas niet op voorraad bij houtskool.nl
Al 2 jaar niet meer helaas

Ik ben die Meater+ toch zo zat. Wat een ellendige dingen. Ik heb er 2 en het is gewoon _onmogelijk_ om ze te pairen. Dan knippert de ene rood, dan de ander. Dan haal ik een thermometer uit 1 van de twee, gaat er opeens een andere groen knipperen terwijl daar nog een thermometer in zit. Doe ik de thermometers weer terug in de base, haal ik ze er weer uit knippert alles weer rood. Alleen maar gezeik mee gehad.

Gister nieuwe batterijen er in gedaan, alles schoongemaakt en zelfs licht met schuurpapier gepoetst en het wil allemaal niet lukken. Nu had ik net verbinding met een thermometer en nu opeens loopt dat ding te zeiken dat de meater plus oplader dichter bij de thermometer moet liggen terwijl die er in zit. Echt...

Ook zo onhandig dat je niet kan zien of dat ding aan het opladen is of niet...

[ Voor 45% gewijzigd door MrVegeta op 26-05-2022 13:13 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dubbelpost.

[ Voor 97% gewijzigd door MrVegeta op 26-05-2022 13:08 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:58
Wat is de beste manier om een skillet/dutch oven schoon te maken?

Wat ik nu doe is na gebruik met zo'n reinigingsketting de aangekoekte stukken eraf krabben, en dan met lauwheet water een aantal keer spoelen om deze restanten eruit te krijgen. Daarna met een stuk keukenpapier over de bodem wrijven om de plakkerige restanten eruit te halen - vaak toch zwarte prut die je niet in je volgende bereiding wilt. Daarna doe ik de skillet in de oven om het overgebleven water te verdampen.

Toch, als ik daarna nog met een papiertje over de bodem wrijf, zie ik nog steeds wat zwart afgeefsel op het papier. Gisteren wat groente erin gegooid, en bij de eerste keer omscheppen zie ik onderstaande zwarte spikkels... Niet echt lekker natuurlijk. Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paIQZFpBWKAjsEWKll1Jn8AtNkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zimQScGPC8ahoHrZoS07cNwM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29
Ik heb zelf die speksteen gekocht, geen ervaring met gietijzer. Ik heb dit nalv van Smoking Dad BBQ en dan deze aflevering.

Schoonmaken is geen probleem. Schuurspons en een beetje boenen. Geen gedoe met roest :)

Edit: bevalt overigens goed. Duurt wel ietsje langer dan gietijzer om goed op te warmen volgens mij, maar ook voor het roosteren van kleinere dingen vind ik dit ideaal.

[ Voor 9% gewijzigd door staaltje op 26-05-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
staaltje schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb zelf die speksteen gekocht, geen ervaring met gietijzer. Ik heb dit nalv van Smoking Dad BBQ en dan deze aflevering.

Schoonmaken is geen probleem. Schuurspons en een beetje boenen. Geen gedoe met roest :)
Precies, ik vraag het naar aanleiding van die aflevering :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:10

Dennis1812

Amateur prutser

KaleK schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:15:
Wat is de beste manier om een skillet/dutch oven schoon te maken?

Wat ik nu doe is na gebruik met zo'n reinigingsketting de aangekoekte stukken eraf krabben, en dan met lauwheet water een aantal keer spoelen om deze restanten eruit te krijgen. Daarna met een stuk keukenpapier over de bodem wrijven om de plakkerige restanten eruit te halen - vaak toch zwarte prut die je niet in je volgende bereiding wilt. Daarna doe ik de skillet in de oven om het overgebleven water te verdampen.

Toch, als ik daarna nog met een papiertje over de bodem wrijf, zie ik nog steeds wat zwart afgeefsel op het papier. Gisteren wat groente erin gegooid, en bij de eerste keer omscheppen zie ik onderstaande zwarte spikkels... Niet echt lekker natuurlijk. Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Ik pak de afwasborstel met een drupje dreft. Droog goed na en daarna geef ik een klein laagje olie uitgesmeerd voor het opbergen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29

Hier een marabu gebruiker. Met een Joe Classic gaat dit redelijk soepel naar de 350-400 graden, maar ik heb wel een 45 minuten tot een uur nodig voordat de zaak echt op temperatuur is. Dat is dan met dome dicht en alle andere gaten open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Ik pak de afwasborstel met een drupje dreft. Droog goed na en daarna geef ik een klein laagje olie uitgesmeerd voor het opbergen.
hoewel het bij een goed geseasonde gietijzeren pan geen kwaad kan als je het een enkele keer doet, is het echt geen goed idee om te doen als je nog een laag aan het opbouwen bent. alleen heet water en een borstel/malienkolder matje is dan voldoende

@KaleK : ik denk dat je opgebouwde laag vooral aangekoekt/verbrand vet/etenswaren is. ik zou deze er met wat grover gereedschap helemaal vanaf halen (schuurspons of metalen spatel bijvoorbeeld) tot je echt weer tot een harde niet afgevende laag gekomen bent. vanaf dan weer opnieuw je seasoning opbouwen met bijvoorbeeld Crisco
Hierop door blijven gaan blijft altijd zooi afgeven op je eten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Leipo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:49:
[...]

hoewel het bij een goed geseasonde gietijzeren pan geen kwaad kan als je het een enkele keer doet, is het echt geen goed idee om te doen als je nog een laag aan het opbouwen bent. alleen heet water en een borstel/malienkolder matje is dan voldoende
Ik ken de theorie. Ik liep echter tegen soortgelijke problemen aan. Sinds ik hem goed afwas en daarna met olie insmeer heb ik geen problemen meer qua aanbakken en qua zwarte spikkels. Doe dit nu een paar jaar zo.

Theorie ≠ praktijk bij mij in deze.

Al is je advies compleet correct en is het niet het beste om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Ik heb het al eerder gezegd: gewoon niet te moeilijk doen met gietijzeren pannen. Gewoon normaal gebruiken en normaal afwassen. Daar gaat je pan echt niet stuk van. Seasoning word vanzelf weer meer of minder afhankelijk van wat je erin maakt en dat is helemaal niet erg.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die van @KaleK lijkt mij gewoon 'vies' en geen laagje seasoning.
+1 voor het advies 'volledig schoon en opnieuw beginnen'.

Als je een oven met pyrolyse functie hebt is dat een optie. Is je oven ook meteen schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBree
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 11:36
Heb hier 2 poten/been van speenvarken. Ongeveer 1.5kg per stuk.
Ben van plan deze langzaam te smoken. ik dacht dat ongeveer 6 uur wel genoeg zou zijn om deze tot +/- 65 graden te krijgen van binnen.
BBQ op ongeveer 100 graden.

Lijkt jullie dit goede schatting of kan ik beter meer of minder uren nemen of een andere temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy50973IGThNM3JEn6Rix0Ksios=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mldsBIENXZvxPcQsfLHlmUVq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:32
MBree schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:38:
Ben van plan deze langzaam te smoken. ik dacht dat ongeveer 6 uur wel genoeg zou zijn om deze tot +/- 65 graden te krijgen van binnen.

Lijkt jullie dit goede schatting of kan ik beter meer of minder uren nemen of een andere temperatuur?

[Afbeelding]
Even mijn aantekeningen opgezocht:

sucking pork leg. 3.3kg 6h@130C kamado. core target 72C. finished with paint stripper. fantastic.

2.6 kg same time, 130-107C. Fantastic.

Klinkt me dus goed in de oren. Heerlijk stukje vlees!

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 26-05-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]
Moet wel lukken. Veel plezier :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBree
@Boudewijn
@Jaspervl

Thanks!
Ben benieuwd zal het resultaat nog sharen morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:06

Saffie_time

Why use this? 42!

Over schoonmaken van DO:
Wat ik doe als er restjes inzitten is; een grote aardappel nemen, doorsnijden en zout erop. Daarmee schoonmaken en eventueel van nieuwe laag olie voorzien indien nodig. Zout soms opnieuw aanbrengen of een randje van je aardappel snijden voor nieuw werkvlak.
Werkt prima en is altijd te doen met spullen die je toch wel in huis hebt.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een prop alufolie werkt ook prima voor zoiets. Wmb is brokjes vaak een teken van niet goed inbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 08:38
Geekess schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Precies, ik vraag het naar aanleiding van die aflevering :-)
Ik had net voordat dat filmpje uit kwam, de gietijzeren griddle gekocht, juist ook die omdat ik hem (ook) wilde gebruiken voor bijvoorbeeld aardappeltjes op te bakken.

Ik ben wel tevreden over de Griddle!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983

Ik heb tot nu toe echt een hekel aan gietijzer. Met goede behandeling zou niks moeten vastplakken...nou mijn gietijzeren plaat zit vol met vlekken die ik er niet uit krijg, hoe hard ik m ook affik of behandel met kokosvet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 17:23
Luuk1983 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Ik heb tot nu toe echt een hekel aan gietijzer. Met goede behandeling zou niks moeten vastplakken...nou mijn gietijzeren plaat zit vol met vlekken die ik er niet uit krijg, hoe hard ik m ook affik of behandel met kokosvet.
Je fikt hem af boven direct vuur? Voor hoe lang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geekess
Gisteren de Kamado Joe ingewijd door naan op de pizzasteen te bakken.
Volgens de verkoper hoefden we hem niet voorzichtig in te branden, dus de Joe is tussen de middag rustig aan gegaan, om hem eind vd middag flink op te stoken voor het brood.
Ik had de naans iets te dun uitgerold, denk ik, want ze waren weliswaar er goed van smaak, maar te dun. Het is nog even aftasten hoe dat in een kamado werkt. (In een tandoor zijn ze redelijk dun, maar plakken ze maar een halve minuut ofzo tegen de binnenwand. In de kamado gaan ze (uiteraard) niet tegen de binnenwand maar op de pizzasteen, en de is de temperatuur een stuk lager dan in een tandoor.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhYAMymhq2lHp48lEdPX-hXMtk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaiZyXZCmnwTpfICEog3e7zh.jpg?f=fotoalbum_large

Daana de pizzasteen eruit gehaald en een platgeslagen kip (plus twee extra poten) erop gelegd. Deze was volgens het favoriete recept hier in huis gekruid: heel simpel, enkel wat grof zeezout, veel knoflook, en veel grofgemalen peper. De kip de hele dag in die dry rub laten marineren/drogen voor deze op de kamado ging. Half uurtje garen, ik had nog geen goede kerntemperatuur-thermometer in huis (tips?) omdat dat ik die nog wilde researchen, dus een goedkoop lidl setje van losse thermometertjes gebruikt. Niet ideaal, maar het werkt.
Het vel van de kip was perfect knapperig, de binnenkant perfect sappig en gaar.
Ik wilde een foto maken van de hele stapel, maar de meute was hongerig en de kip was daardoor bijna te snel weg :-D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRAoGfPAuzBMrgCNHb5iOF0em-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAgOGE98arTzI16ggHG5DDW8.jpg?f=fotoalbum_large

De restjes kippenvlees heb ik vandaag verwerkt in een shredded chicken salade voor op brood, en de botten gaan zo in de pan voor een tom kha soepje.

Ik vraag me alleen af hoe jullie dat doen met het afdruipend vet. In de Weber zette in er een drip tray onder met wat water tegen het verbranden. Die stond op of naast de kolen.
Maar in de kamado zou de tray dan op de deflector plates staan, wat me iets te heet lijkt. Met de temperaturen ruim boven de 100c kookt dat water in no-time weg, en ik weet niet of die stoom OK is in zo'n gesloten ding. Zonder drip tray verbrandt het vet, en levert niet zo'n goede rook op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahi_NL
Geekess schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:45:

Ik vraag me alleen af hoe jullie dat doen met het afdruipend vet. In de Weber zette in er een drip tray onder met wat water tegen het verbranden. Die stond op of naast de kolen.
Maar in de kamado zou de tray dan op de deflector plates staan, wat me iets te heet lijkt. Met de temperaturen ruim boven de 100c kookt dat water in no-time weg, en ik weet niet of die stoom OK is in zo'n gesloten ding. Zonder drip tray verbrandt het vet, en levert niet zo'n goede rook op.
Ik heb een KJC 3, dus ik gebruik dan de slo-roller, daar bovenop de X-accessoire met een driptray. Als ik de deflector plates gebruik, zet ik de driptray daar gewoon bovenop, maar dan doe ik een een laagje water in de driptray, zodat het vet niet verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
Sahi_NL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:59:
Als ik de deflector plates gebruik, zet ik de driptray daar gewoon bovenop, maar dan doe ik een een laagje water in de driptray, zodat het vet niet verbrand.
Maar kookt dat water niet in no-time weg? En is de hete stoom niet schadelijk voor het keramiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vorige weekend heb ik spareribs gemaakt, met de Noskos spare-ribs rub. Dit was de eerste keer dat ik deze rub gebruikte.
Voor de verandering heb ik de spareribs lang van te voren in de rub gezet (avond van te voren).

Dat waren dus twee nieuwe dingen en da's niet slim :+
Ik vond de spareribs niet geslaagd. De bark was hard, donker en ontzettend zoet (leek wel een karamellaag).

Volgens mij heeft de rub te lang kunnen intrekken, met die donkere laag tot gevolg.
Wat is jullie ervaring met de NOSKOS rub? Is die inderdaad ook erg zoet (veel suiker?)? Mij is dat namelijk helemaal niet bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Geekess schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Maar kookt dat water niet in no-time weg? En is de hete stoom niet schadelijk voor het keramiek?
Keramiek kan wel tegen wat stoom. Ik doe wat aluminium folie in de drippan, gaat het verbranden wat tegen. Zand kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
Jaspervl schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Keramiek kan wel tegen wat stoom. Ik doe wat aluminium folie in de drippan, gaat het verbranden wat tegen. Zand kan ook
Het water kookt wel, maar is niet zo maar weg.. Zand is wellicht wel een betere optie ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 09:37
Raymond schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:01:
Vorige weekend heb ik spareribs gemaakt, met de Noskos spare-ribs rub. Dit was de eerste keer dat ik deze rub gebruikte.
Voor de verandering heb ik de spareribs lang van te voren in de rub gezet (avond van te voren).

Ik vond de spareribs niet geslaagd. De bark was hard, donker en ontzettend zoet (leek wel een karamellaag).

Volgens mij heeft de rub te lang kunnen intrekken, met die donkere laag tot gevolg.
Wat is jullie ervaring met de NOSKOS rub? Is die inderdaad ook erg zoet (veel suiker?)? Mij is dat namelijk helemaal niet bevallen.
Ik heb deze vorig jaar eind zomer ook voor het eerst gemaakt. Het viel mij ook op dat deze erg zoet was. Bij mij hebben ze overigens niet zo lang van te voren in de rub gelegen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 08:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ4R839Paqg19G6fIIg1xYucSiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mldsBIENXZvxPcQsfLHlmUVq.jpg?f=user_large
De onderste poot helemaal onderaan die foto lijkt me een stuk meer dan anderhalve kilo te wegen. Vergeet niet de sok te verwijderen voordat je hem bereidt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke

Was je temperatuur niet gewoon te hoog ? Los van de rub van noskos (die gebruik ik niet) krijg ik wel een hardere laag als de temp te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
JohnStaakke schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Was je temperatuur niet gewoon te hoog ? Los van de rub van noskos (die gebruik ik niet) krijg ik wel een hardere laag als de temp te hoog is.
Hij is idd tussendoor wel even doorgeschoten naar 160-170 graden. Daarna weer afgezakt naar 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Raymond schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Hij is idd tussendoor wel even doorgeschoten naar 160-170 graden. Daarna weer afgezakt naar 120.
Meet je hem op de dome of op het rooster niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
JohnStaakke schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Meet je hem op de dome of op het rooster niveau?
In de dome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Kans is dat hij dan nog eens 10 graden of meer warmer is op het rooster. Dan krijg je wel een harde bark ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Suiker staat zo te zien wel als eerste ingrediënt op de verpakking, dus er zal aardig wat suiker in zitten. (los van evt. andere oorzaken die hebben bijgedragen). Zelf geen ervaring met deze rub.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:04
De kogel is door de kerk!

Na lang twijfelen een Bastard Medium Urban besteld! Goede prijs met een goed pakket!

Hoop dat die snel geleverd word!

Dan kan het koken beginnen deze zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 09:41
Inhumanous schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:18:
De kogel is door de kerk!

Na lang twijfelen een Bastard Medium Urban besteld! Goede prijs met een goed pakket!

Hoop dat die snel geleverd word!

Dan kan het koken beginnen deze zomer!
Waar besteld als ik vragen mag, ben op zoek naar dezelfde met goede prijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 21:49
Ik kom me hier ook maar eens melden :) . Poosje gelurkt, maar vandaag een KJ2 aangeschaft voor €1300,-. Zal voorlopig even op zn wieltjes staan, maar hoop hier ook een meubel voor te maken. Hoop af en toe een beroep te doen op jullie ervaringen, en hoop zo nu en dan ook zelf wat te delen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MBree
7 uur gelegen op een gemiddelde van 120
Kern gegaan tot 75,
Half uurtje gerust en het was een succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prqUx6MRLASQXmtSvZ5CeiPrwzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKVI8PkIQ7rTEaUtO4Ys8jsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLYm-KlV0YssfXBL_438y6mlZD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDHX36PCooC1TJZdcAPawhvp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:04
TakeAway schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Waar besteld als ik vragen mag, ben op zoek naar dezelfde met goede prijs :)
Kamadoexpress.

Naar mijn inszien beste prijs zo op het internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
MBree schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:25:
7 uur gelegen op een gemiddelde van 120
Kern gegaan tot 75,
Half uurtje gerust en het was een succes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was ik graag bij aangeschoven, ziet er top uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Jaren terug -toen dit recept op zijn site stond- gemaakt. Daarna niet meer gebruikt omdat de smaak me niet beviel.

Velen hebben zich op de rub markt gestort en het assortiment is overweldigend.

Gebruik zelden nog een standaard rub. Vind ze teveel van 13 in een dozijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
TecTo schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Jaren terug -toen dit recept op zijn site stond- gemaakt. Daarna niet meer gebruikt omdat de smaak me niet beviel.

Velen hebben zich op de rug markt gestort en het assortiment is overweldigend.

Gebruik zelden nog een standaard rub. Vind ze teveel van 13 in een dozijn.
Inderdaad, iedereen en zijn moeder verkoopt eigen rubs. Ik maak ze gewoon lekker zelf. Dan weet ik in ieder geval wat erin zit, bovendien vind ik het leuk en ik weet precies wat erin zit en in welke hoeveelheden en als ik iets anders wil pas ik mijn basisrecept aan.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Voor wie een keer zijn eigen droge rub wil maken heb ik alvast een paar tips:
  • Zoek de ingrediënten in grootverpakkingen bij elkaar bij een horecagroothandel. De prijsverschillen met die kleine potjes uit de supermarkt zijn vaak extreem. Je kunt de meeste kruiden en specerijen heel lang bewaren, mits je ze vochtvrij afsluit.
  • Bijna alle goedkope, kant en klare rubs hebben vaak een nogal hoog percentage zout, omdat dat de goedkoopste ingrediënt is. Mocht je de ingrediënten van een potje overnemen, overweeg dan het percentage zout flink te verlagen.
  • Je kunt proberen de ingrediënten van een bestaande rub qua hoeveelheden uiteen te rafelen met wat proeven en wat logica. De volgorde in een ingrediëntendeclaratie komt overeen met de (aflopende) volgorde in gewicht. Staat er bijvoorbeeld: uienpoeder, munt 16%, zout, […], dan weet je dat er minstens 16% uienpoeder en hoogstens 16% zout in zit. En aangezien uienpoeder duur is en en zout juist heel goedkoop, is de kans groot dat het percentage uienpoeder niet veel boven 16% zit en het percentage zout niet ver onder 16%. Met driemaal 16% heb je alvast de helft van deze ingrediëntendeclaratie weten te ontleden en hoef je alleen nog aan de slag met alles wat achter zout genoemd staat.
  • Houd er rekening mee dat het in ingrediëntendeclaraties om gewicht gaat, niet om volume. 50 gram gedroogde munt heeft misschien wel 10x zoveel volume als 50 gram zout. Verkijk je daar niet op als je een grote bus gedroogde kruiden koopt.
  • Als je grotere porties lang wilt bewaren, seal ze dan in plastic met een vacumeermachine. Dat is de beste manier om klonteren onder invloed van vocht te voorkomen.
  • Verse kruiden hebben heel veel meer smaak dan diezelfde kruiden gedroogd. Helaas is een rub met verse kruiden maar een paar dagen houdbaar. En zelfs bij tamelijk droog aanvoelende kruiden zoals rozemarijn zul je merken dat de droge rub al snel zal aanvoelen als een enigszins natte rub. Gevolg: de rub gaat klonteren. Dat hoeft geen probleem te zijn, als je er van tevoren maar bij stilstaat.
Als inspiratie geef ik alvast mijn eigen ingrediëntendeclaratie voor een rub voor spare ribs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hiNRccLO5M8bnomAjK0N1eHReU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HvEnQETFhnDcAZZROY7AI8d1.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tomatoman op 28-05-2022 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:14
Tomatoman schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:57:
Voor wie een keer zijn eigen droge rub wil maken heb ik alvast een paar tips:
[list]
• Zoek de ingrediënten in grootverpakkingen bij elkaar bij een horecagroothandel. De prijsverschillen met die kleine potjes uit de supermarkt zijn vaak extreem. Je kunt de meeste kruiden en specerijen heel lang bewaren, mits je ze vochtvrij afsluit.
Bij de toko kun je vaak ook heel goed goedkope kruiden vinden. Dat zit vaak in zakken van 500 gram of 'n kilo. Ik weet niet of ze die in elke toko hebben maar bij amazing oriental in ieder geval wel. Is een keten van toko's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

williewimp schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Bij de toko kun je vaak ook heel goed goedkope kruiden vinden. Dat zit vaak in zakken van 500 gram of 'n kilo. Ik weet niet of ze die in elke toko hebben maar bij amazing oriental in ieder geval wel. Is een keten van toko's.
Ik haal zakken/bakjes vaak op de haagsche markt bij een meneer-van-buitenlandse-komaf-en-clientele. Prima kruiden voor een prikkie.
Stukken beter dan AH.

Hanos enzo is leuk maar dan heb ik een bak van 1 kg. Dat eet ik niet 1-2-3 op dus is ook niet heel handig.
@Tomatoman , eigen labels? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://kruidenbestellen.com

Is ook dikke prima.
Staat ook op de Bazaar in Beverwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zal van beekum eens leegkopen.

Voor het geld van 5 "kant en klaar" zakjes rub, koop je ook kilo's ingrediënten.

Onder andere de "all purpose" rub van american stockyard was me in het verleden heel goed bevallen. Misschien daardoor iets te gemakkelijk gedacht dat het sowieso wel goed zat met de voorgemixte rubs.

Ik ben niet zo van eigen smaken bedenken, maar ik kan natuurlijk wel recepten namaken.
Dat lijkt me wel de moeite waard van het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gewoon een standaard A4 vel met labels in de laserprinter stoppen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:43
Na een hoop gelezen te hebben in het topic afgelopen week een Weber C-5070 GBS gekocht :9
Vanavond voor het eerst gebruikt met heerlijke Kip, mais en aardappelen van de bbq :9~

Voor de geïnteresseerden de Kipspies in Spicy Whisky Marinade

1 kg kipfilet
4 eetlepels Whisky
2 teentjes knoflook
2 eetlepels sojasaus
1 theelepel kerriepoeder
1 theelepels tabasco
olijfolie
zout en versgemalen peper

Recept komt van https://www.grillfun.nl/b...in-spicy-whisky-marinade/ maar kan het iedereen aanraden.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind rubs vaak ook duur/zonde om zelf te kopen. Maar soms wel makkelijk/lekker. Sommigen vind ik lastig zelf goed te maken (jamaican chicken rub, bepaalde Mexicaanse rubs waar de mate van pittig heel precies komt en noem maar op).

Dat soort rubs vraag ik dan met sinterklaas surprises of onder de boom. Of voor verjaardag van vrienden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zit wat op vuur en rook rond te neuzen.
Maar wtf moet je maken om een deegroller op je spit te moeten hebben?

https://www.vuurenrook.nl...letzq-deegstok-39-cm.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
Dennis1812 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:35:
Ik zit wat op vuur en rook rond te neuzen.
Maar wtf moet je maken om een deegroller op je spit te moeten hebben?

https://www.vuurenrook.nl...letzq-deegstok-39-cm.html
Blijkbaar trdelnik

https://zh-cn.facebook.co...t-je-van/836046010210838/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:20

Garyu

WW

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
Garyu schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:52:
[...]

Daar heb je ook een gewone Nederlandse naam voor O-)

Wikipedia: Baumkuchen
Klopt! Schoorsteencake! Maar dit klinkt wat spannender :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:20

Garyu

WW

voog schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Klopt! Schoorsteencake! Maar dit klinkt wat spannender :)
Dat is vziw de letterlijke vertaling uit het Hongaars inderdaad: Wikipedia: Kürtőskalács

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik maak eigenlijk nog amper eigen rubs :+
Er is hier altijd wel rub op voorraad en soms krijg je wel eens een potje van een leverancier om te proberen. Gemak dient de mens wat mij betreft.

Maar snap heel goed dat iemand het allemaal zelf wil doen hoor, en hoop ook zeker nog de nodige potten ingrediënten staan om zelf te mengen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Koffie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:55:
Ik maak eigenlijk nog amper eigen rubs :+
Er is hier altijd wel rub op voorraad en soms krijg je wel eens een potje van een leverancier om te proberen. Gemak dient de mens wat mij betreft.

Maar snap heel goed dat iemand het allemaal zelf wil doen hoor, en hoop ook zeker nog de nodige potten ingrediënten staan om zelf te mengen.
Het is dat die gekochte rubs zo ziekelijk duur zijn. Bij Van Bee kum betaal je zo'n 6 euro voor 200 gram rub, maar bij een BBQ site zit je al gauw op 10-15 euro.

Al zie ik ook dat "sommige" webshops ook Van Beekum in hun assortiment hebben. Al is de eigen rub van die site dan ook alweer zo'n 13 euro voor 200 gram.

Het is dat het aanbod al veel te groot is, anders begon ik een eigen lijn rubs... :+

Maar inderdaad, gemak dient de mens. En hoewel veel rubs 13 in een dozijn zijn, bestaan er ook best originele smaken die ik zelf niet snel zou bedenken of maken. Dus ik heb gewoon voor een kleine 100 euro aan rubs in huis...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

barrymossel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Het is dat die gekochte rubs zo ziekelijk duur zijn. Bij Van Bee kum betaal je zo'n 6 euro voor 200 gram rub, maar bij een BBQ site zit je al gauw op 10-15 euro.

Al zie ik ook dat "sommige" webshops ook Van Beekum in hun assortiment hebben. Al is de eigen rub van die site dan ook alweer zo'n 13 euro voor 200 gram.

Het is dat het aanbod al veel te groot is, anders begon ik een eigen lijn rubs... :+

Maar inderdaad, gemak dient de mens. En hoewel veel rubs 13 in een dozijn zijn, bestaan er ook best originele smaken die ik zelf niet snel zou bedenken of maken. Dus ik heb gewoon voor een kleine 100 euro aan rubs in huis...
Weet je wat het probleem met de prijs van rubs is? Het word als kwaliteit gezien.
De prijs van onze rubs is aan de lage kant, en winkeliers vinden dat soms vervelend want de klant denkt dan dat het andere potje van 10,95 dús beter van smaak zal zijn.
Daarnaast durf ik te zeggen dat, naast onze all purpose rub, de andere 2 juist niet niet van het type 13 in een dozijn zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Koffie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Weet je wat het probleem met de prijs van rubs is? Het word als kwaliteit gezien.
De prijs van onze rubs is aan de lage kant, en winkeliers vinden dat soms vervelend want de klant denkt dan dat het andere potje van 10,95 dús beter van smaak zal zijn.
Daarnaast durf ik te zeggen dat, naast onze all purpose rub, de andere 2 juist niet niet van het type 13 in een dozijn zijn :)
Een mooi label is voor mij kwaliteit, haha. Ben ik heel bevattelijk voor. Doen jullie dus goed. Liefst koop ik een rub met gaaf label en heel groot ernaast een kortingspercentage. Dus doe er je voordeel mee! ;) :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

barrymossel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Een mooi label is voor mij kwaliteit, haha. Ben ik heel bevattelijk voor. Doen jullie dus goed. Liefst koop ik een rub met gaaf label en heel groot ernaast een kortingspercentage. Dus doe er je voordeel mee! ;) :P
Dus onze volgende rub moet eigenlijk gewoon "30% korting" heten? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gisteravond heb ik picanha met chimichurri gemaakt. Hij warmde tijdens het (korte) rusten nog flink door in de kern: van 55 naar 60 °C. Jammer, ik had op een graad of 2 gerekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaRnpTA1KE3l7FrVmgdpYUTD9PA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zZoLy9sT61KWHy2P3YxqqDsk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFnfhN0fEcyd45OdG3-1SzYt_8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KPPOuyTUjnP6l5wrEOiSJ3se.jpg?f=user_large

Het recept met de in ham gewikkelde jalapeño gevuld met kaas was ik hier onlangs tegengekomen en is voor herhaling vatbaar :). Bij gebrek aan zachte geitenkaas heb ik hem gevuld ze gevuld maar geraspte jonge kaas. Dat was ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tomatoman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:42:
Gisteravond heb ik picanha met chimichurri gemaakt. Hij warmde tijdens het (korte) rusten nog flink door in de kern: van 55 naar 60 °C. Jammer, ik had op een graad of 2 gerekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het recept met de in ham gewikkelde jalapeño gevuld met kaas was ik hier onlangs tegengekomen en is voor herhaling vatbaar :). Bij gebrek aan zachte geitenkaas heb ik hem gevuld ze gevuld maar geraspte jonge kaas. Dat was ook prima.
Heb ik nu net een hele pichana in de vriezer gegooid.... :9
Kan je dat recept nog even posten?

Wat betreft je rubs/kruiden heb je gelijk.
Nadeel is potjes en potjes en potjes met kruiden in de kasten.
Ik heb 120ml potjes als shakers, maar die zijn te klein voor een zakje met paprikapoeder van x gram.
Met bbq rub maken is zo'n 120ml potje ook zo op dus heb ik "vooraad potjes" die groter zijn voor de hardlopers als uienpoeder, knoflookpoeder, paprika enzo en van die plastic opbergboxen waar ik de zakjes kruiden in doe. Kleine keuken dus vrouwlief is niet heel blij met die berg kruiden.
Wel fijn is je kan je kruiden melange fine tunen. (al doe ik veel met de losse pols dus succes met vinden van de herhaling als t erg lekker uitvalt.. :+

In opdracht van vrouw ben ik aan t comprimeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Koffie waar kunnen we jouw rubs vinden?
* Raymond vond zo snel ff niks via foon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het voordeel van eigen gemaakte rubs is de controle over de hoeveelheid suiker en zout die er ingaan. Gekocht spul heeft naar mijn smaak altijd teveel van beide.

Niet dat hier nooit een rub gekocht wordt, soms ben ik lui, maar ik maak ze ook graag zelf.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Raymond schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:05:
www.smokeenbbq.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Raymond schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:05:
Zie de reactie van van barrymossel (www even vervangen voor shop ;) ).
Maar ze staan ook bij diverse winkels in de schappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

copykat schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Heb ik nu net een hele pichana in de vriezer gegooid.... :9
Kan je dat recept nog even posten?
Bedoel je die gevulde jalapeño? Dat is super simpel: jalapeño van steel tot punt halveren, pitjes en zaadlijsten verwijderen, vullen met geraspte kaas of geitenkaas, twee dunne plakjes bacon, spek of rauwe ham eromheen wikkelen en dan even op de barbecue tot ze er mooi uitzien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 18:10
Luuk1983 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:25:
Zondag weer eens een keer spareribs gemaakt. Ik gebruik altijd een beetje een combinatie van verschillende recepten en ik hou de 3-2-1 methode ook redelijk los aan. Ik heb deze keer St Louis style ribs van ongeveer 1,5kilo gebruikt. Als rub gebruik ik meestal een redelijk standaard rub met zout, suiker, peper, paprika, knoflook en wat mosterdzaad.

[Afbeelding]
  • Eerst op ongeveer 100-110 graden een uurtje roken met appel rookhout.
  • Daarna bespuiten met appelsap en weer een half uur roken, daarna nog een keer bespuiten en weer een half uur. Ik houd dus meestal ongeveer 2 uur aan voordat ik ze ga inpakken. Ik controleer daarbij of de bark goed vast zit of niet.
  • Daarna inpakken in aluminium folie. Ik doe vaak een dubbele laag zodat niet meteen al het vocht eruit loopt mocht het folie vastplakken aan het rooster. Ik doe in het folie roomboter, basterdsuiker en wat appelsap. Dan gaan terug op de barbecue die ik vaak wat laat oplopen naar 140 graden. Na ongeveer 1,5 uur prik ik er een keer in om te kijken hoe zacht het is. Aangezien ik prik met een prik thermometer kan ik meteen even de temperatuur meten. In dit geval was het na 1,5 uur zacht bij een temperatuur van 95 graden. En uiteraard prik ik regelmatig ook door de bodem van het folie heen waardoor het vocht alsnog (ondanks de dubbele laag folie) eruit loopt....
  • Dan is het een kwestie van uitpakken en dan terug op de barbecue (weer even terug naar ongeveer 110 graden). Ik houd ongeveer 15 tot 30 minuten aan om ze te laten drogen. Daarna smeer ik er barbecue-saus op en laat ze nog een kwartiertje liggen om dat de laten carameliseren. Klaar!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze waren erg lekker met een goede smoke ring!
Zo jouw richtlijnen aangehouden voor onze spareribs en die waren prima gelukt! De vorige keer de traditionele 321 methode gebruikt, maar met jouw richtlijnen ging het makkelijker en beter. Bedankt! :9~

5 Ribs in totaal, komen bij de Sligro vandaan. Geen bijzondere rub, standaard ingrediënten, waarbij ingesmeerd met mayo. Temperatuur liep tijdens de 2e fase iets te hoog op en daarom tijd iets ingekort en met de prikker gevoelt. Vlees viel uiteindelijk van het bot af. :*)

Ik heb een hekel gekregen aan de meeste spareribs boeren omdat ze die dingen overgieten met saus. Ik wil ze eigenlijk zo naturel mogelijk en dat lukt zelf nu heel goed!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XJJ7JCc0/afbeelding.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HWrXvcGK/afbeelding.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:49
Inkbird IBBQ-4BW binnen gekregen maar krijg hem met geen mogelijkheid aan mijn netwerk gekoppeld. boekje gevolgd, d.w.z. de BBQgo Pro app gedownload. Via bluetooth verbinden werkt, maar via de wifi dus niet.
Netwerk op 2.4ghz gezet, password is correct, op de verschillende manier geprobeerd te connecten. Netwerk meermaals reset op de Inkbird en router ook een reset gegeven. Helaas lijkt niets te werken, wat een gekut zeg.

Iemand de gouden tip? Lees in dit topic ook over andere apps zoals de Inkbird pro, maar daar moest ik een huishouden met kamers etc. aanmaken. Ik wil gewoon BBQ’en.. that’s it :P

Edit: na veel geklooi eindelijk gelukt!! _/-\o_
App helemaal reset, bt connectie ook verwijderd etc. Account opnieuw inloggen en vooraf aan beginnen met de assisted config mode. Uiteindelijk dus kunnen pairen, maar ging niet vanzelf.

[ Voor 16% gewijzigd door remzor op 29-05-2022 14:54 ]

Pagina: 1 ... 206 ... 332 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism