Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 205 ... 331 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 16:24
Ik kwam dit topic eigenlijk bij toeval tegen. Ik ben zelf ook een fervent BBQ'er en heb zowel een Kamado (Grill Bill large) en een Ketel (Weber Mastertouch).

Zijn er hier mensen die een Inkbird ISC-007BW gebruiken? Ik heb er namelijk zelf een en vind het beetje onpraktisch om dat ding gewoon op m'n werkruimte neer te leggen, lees de uitklaptafeltjes van mijn kamado. Dus heb ik een bracket uitgetekend in 3D en geprint en hangt nu aan dezelfde tafeltjes. Mochten er mensen interesse hebben in de 3D files dan hoor ik het.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY5zqZVoQ2LeZjbz9HHZ6apZno4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRBnlCrapGsC6E5sjL3Uzbur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Geekess schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:13:
Ik gun mezelf eindelijk eens een leuke kamado-bbq, maar het is lastig om door de bomen het bos te zien. Ik heb de laatste pagina's (voor actuele relevantie) van dit topic doorgelezen.
Doel: grillen en koken voor gezin van 4 personen, waarvan 1 puber.
Kookdoelen: wat meer low & slow, vaker meerdere maaltijdcomponenten tegelijk bereiden, ipv alleen onze heerlijke indonesische sate. Dus ook wat leuke grote braadstukken kunnen garen.

Gisteren heb ik mijn keuze kunnen toespitsen tot twee eitjes: Kamado Joe Classic (1) en Grill Guru Large (AH-actie).
Die laatste is een stuk goedkoper, en dan blijft er van het budget nog wat over voor accessoires zoals een draaispit ofzo.
Van de andere kant 'voelt' de Grill Guru erg... goedkoop china, om een of andere reden. Waarschijnlijk omdat hij bij bouwmarkten staat?
Persoonlijk vind ik de Kamado Joe Classic 2 net even wat aantrekkelijker, maar die is gewoon 400,- boven budget.

Wat spreekt me aan van Kamado Joe: makkelijk op verschillende niveau's bakken, innovatief, en stiekem heel erg op de achtergrond: kleur. Die andere zien er allemaal hetzelfde saai grauw uit, en dit is kek rood :-D

Wat spreekt me aan van Grill Guru: prijs. Verder gaat mijn hart er niet bijzonder sneller van kloppen, ik bedoel, het is al geweldig om er een te gaan kopen, begrijp me niet verkeerd. Maar de Joe heeft een hoger gadget-gehalte denk ik.

Zijn er nog essentiele verschillen die ik over het hoofd zie? Garantie bijvoorbeeld, en service-in-de-praktijk (ik heb al begrepen dat die beide niet op het niveau Green Egg/Monolith ligt).
Als uiterlijk belangrijk is dan vind ik de Bastard Urban echt een topper. Verder BBQ-en ze allemaal op dezelfde manier dus in praktisch gebruik zijn er heel weinig verschillen. Kon zelf de meerprijs moeilijk verantwoorden en dus een GG large besteld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Weekendje weg, GG Compact mee :Y)

Warm gerookte zalm (volgens het recept van Smokey Goodness: https://smokeygoodness.com/warm-gerookte-citroen-peperzalm/). Dubbel indirect met een third party ‘divide & conquer’ systeem, met heat deflectors onderin, pizzasteen in het midden en dan rooster er op. Daarop nog een tweede etage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKe41lPlO-qlaSG2CfWg20jfG4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwCJfG7mydUO5mnDykFIXcIW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfCK6So3kC0UtBMvZWUJYocp9F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRqMJq8tZPs69PrqGRbDId7K.jpg?f=fotoalbum_large

S’mores als toetje (een laag marshmallows, dan chocolade, dan nog een laag marshmallows) :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6bOJFs1Ufa4dylT4xSEHlJRwoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjX5yGsh2CHfZbMta8608Sw0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqLXGtZ-NlEdQcbInjFQAS8hm7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHNkDZ1l3L6Bd6fIcBvQl80Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 21-05-2022 21:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tip bij de smores. Verder aardbeien of banaan erbij. En stukjes kinder Buenos sprenkelen als hij klaar is zodat het krokant blijft

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik had ‘m na die eerste foto nog even verder gekarameliseerd met een brandertje. En we hadden er blauwe bessen bij.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Orion84 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:49:
Ik had ‘m na die eerste foto nog even verder gekarameliseerd met een brandertje. En we hadden er blauwe bessen bij.
Ook heerlijk. Bijna elk fruit is wel lekker erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

:Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
Gisteren voor het eerst gespeeld met de smoker (pro Q) die ik van mijn zwager heb gekregen. Een stuk buikspek gerookt van 2kg.
Deze was goed gelukt. Hetzij wel een beetje zout.
( Maar nu zo 's ochtends uit het vuistje wel lekker)

Zoals gezegd eerste keer smoker. Voorheen al heel veel gerookt op mij Weber (47cm one touch).

Er zijn nu wel wat dingetjes waar ik tegenaan liep.
Ik kreeg de temperatuur in de Dome net aan op de 100graden. En pas toen ik alle openingen open zette. Daarvoor bleef ie rond de 90graden hangen.
Moet wel zeggen dat ik al heel snel de boel dichtgooide. Ik weet dat een lage temp ook prima kan zijn. Uiteindelijk moet de kerntemperatuur gewoon goed zijn.
Daarnaast mistte ik de rode rookring die ik op mijn Weber wel altijd had.
Ik heb gebruik gemaakt van appel en eiken chunks. En houtskool.

Tot slot heb ik mijn twijfels over het plaatsen van de waterpan. Moet ik deze nu boven de kolen hangen of hoger, direct onder het vlees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPzweWc6LKjE5bqF0dlKnVBhFmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbmSHjO926oifqlqusYZuIKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x77mLmp90fDCBZAMi0u3VLrYscc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7osA8s7rq53VRmwjyjWdI1Oi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ1n68qIeY3WLT3--pnIfcGTYDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmzzVimcgUmpRhZeTkYoe7cX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Orion84 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:33:

Warm gerookte zalm (volgens het recept van Smokey Goodness: https://smokeygoodness.com/warm-gerookte-citroen-peperzalm/). Dubbel indirect met een third party ‘divide & conquer’ systeem, met heat deflectors onderin, pizzasteen in het midden en dan rooster er op. Daarop nog een tweede etage.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

S’mores als toetje (een laag marshmallows, dan chocolade, dan nog een laag marshmallows) :9~

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die S’mores!! <3

En idd fruit, andere chocolade dingen zoals koekjes, wafeltjes, twix of kitkat past ook allemaal erbij.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 21:56

copykat

Good copy isn't bad

Was in de action en voor de gene die zo'n ding willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1K7y1onxqeKyrdKQlqFHbyYQ9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzr7uroniZm7tB7orynOv3X5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben blij met mn gas busjes brander maar dit is wel erg goedkoop.

Vandaag maar weer eens simpel hamburger en kip klaar maken.
Meteen 2 zakken (geel) houtskool gehaald bij de dirk.
Prima brokken voor weinig om korte sessies op te doen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
copykat schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:14:
Was in de action en voor de gene die zo'n ding willen.
[Afbeelding]

Ik ben blij met mn gas busjes brander maar dit is wel erg goedkoop.

Vandaag maar weer eens simpel hamburger en kip klaar maken.
Meteen 2 zakken (geel) houtskool gehaald bij de dirk.
Prima brokken voor weinig om korte sessies op te doen.
Zag hem ook liggen, nog even getwijfeld, maar wil eerst weten of deze een beetje werkt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

miicker schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Zag hem ook liggen, nog even getwijfeld, maar wil eerst weten of deze een beetje werkt.
kan me niet voorstellen dat het niet werkt.
Qua techniek is dit nou niet een moeilijk stukje hardware, en 15 euro verkoop verschilt niet veel van 'de merken'.
Action kiest er voor om minder marge te pakken en geen A-merk prijs te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:22

Tomatoman

Fulltime prutser

Hoe land is het snoer aan die elektrische aansteker?

[edit]
Voor de verandering heeft Action eens iets zinnig bij de productspecificaties gezet: het snoer is 1,8 meter lang

[ Voor 65% gewijzigd door Tomatoman op 22-05-2022 16:04 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tomatoman schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:01:
Hoe land is het snoer aan die elektrische aansteker?
1.8 meter, staat op de foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Koffie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:50:
[...]

kan me niet voorstellen dat het niet werkt.
Qua techniek is dit nou niet een moeilijk stukje hardware, en 15 euro verkoop verschilt niet veel van 'de merken'.
Action kiest er voor om minder marge te pakken en geen A-merk prijs te rekenen.
Als je looflighter in google typt zie ongeveer 29 euro tot 69 euro.
Bijna 50% voor "merkloos" spul is best strak te noemen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
Waarom zou je zo een electrische willen gebruiken ?
Gewoon een starter, blokje onder, ondertussen aperitief drinken of alles klaarzetten, kolen uitkappen et voila
Het enige wat ik kan bedenken waar ik het zou gebruiken is, om als je eventueel extra kolen nodig hebt ofzo. Maar electrisch spul is nou iets wat ik nooit in "den action" zou kopen

pvoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

cricque schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:16:
Gewoon een starter, blokje onder, ondertussen aperitief drinken of alles klaarzetten, kolen uitkappen et voila
Het enige wat ik kan bedenken waar ik het zou gebruiken is, om als je eventueel extra kolen nodig hebt ofzo. Maar electrisch spul is nou iets wat ik nooit in "den action" zou kopen
Een kamado wil je rustig aan opwarmen, niet ineens een kilo gloeiende kolen erin donderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 08:22
Sethro schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:07:
[...]

Als uiterlijk belangrijk is dan vind ik de Bastard Urban echt een topper. Verder BBQ-en ze allemaal op dezelfde manier dus in praktisch gebruik zijn er heel weinig verschillen. Kon zelf de meerprijs moeilijk verantwoorden en dus een GG large besteld.
Hmmm ik vind de Bastard Urban dus helemaal niet zo mooi ;-) Saai zwart en lomp. Rood vind ik veel mooier. Maar gelukkig staat "kleur" echt op de laatste plaats bij mij, en gaat "functie" daar ruim voor ;-)

Ik heb gisteren bij de Intratuin wat Bastards en een Grill Guru bekeken. Wat me opviel was dat de firebox van die twee in één deel is. De Bastard is echt een mooi ding: zwaar, oogt netjes afgewerkt. Ik weet niet goed waarom ik er een weerstand tegen heb. De Grill Guru oogde vergeleken daarbij wat goedkoop en ieltjes, maar dat kan ook komen doordat het een mini-maat was, vs. een large. Dan oogt alles al snel ieltjes.
Mijn liefhebbende echtgenerd en ik zijn er nu redelijk van overtuigd dat het een Kamado Joe gaat worden (Classic 1). Die is later uitbreidbaar met de upgrades van de 2 en 3 als we dat willen, wat wel zo prettig is, want glasfiber sluiting voelt wel fijner dan vilt, zag ik al.
De toko waar de Joe te bekijken was hanteerde "bel doordeweeks als je in het weekend wilt komen kijken" praktijken, wat niet handig is als je op zaterdag er achter komt dat ze in het weekend alleen op afspraak open zijn (wat is dat? Werkende mensen die zo'n dingen kunnen kopen gaan toch juist in het weekend kijken? 8)7 ) dus daar gaan we woensdag wel heen ofzo. Jammer, ik had dit weekend een beslissing willen nemen. Die eigenlijk al genomen is. Maar ik wil de Joe toch nog even voelen voor ik hem koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:48
Geekess schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Hmmm ik vind de Bastard Urban dus helemaal niet zo mooi ;-) Saai zwart en lomp. Rood vind ik veel mooier. Maar gelukkig staat "kleur" echt op de laatste plaats bij mij, en gaat "functie" daar ruim voor ;-)

Ik heb gisteren bij de Intratuin wat Bastards en een Grill Guru bekeken. Wat me opviel was dat de firebox van die twee in één deel is. De Bastard is echt een mooi ding: zwaar, oogt netjes afgewerkt. Ik weet niet goed waarom ik er een weerstand tegen heb. De Grill Guru oogde vergeleken daarbij wat goedkoop en ieltjes, maar dat kan ook komen doordat het een mini-maat was, vs. een large. Dan oogt alles al snel ieltjes.
Mijn liefhebbende echtgenerd en ik zijn er nu redelijk van overtuigd dat het een Kamado Joe gaat worden (Classic 1). Die is later uitbreidbaar met de upgrades van de 2 en 3 als we dat willen, wat wel zo prettig is, want glasfiber sluiting voelt wel fijner dan vilt, zag ik al.
De toko waar de Joe te bekijken was hanteerde "bel doordeweeks als je in het weekend wilt komen kijken" praktijken, wat niet handig is als je op zaterdag er achter komt dat ze in het weekend alleen op afspraak open zijn (wat is dat? Werkende mensen die zo'n dingen kunnen kopen gaan toch juist in het weekend kijken? 8)7 ) dus daar gaan we woensdag wel heen ofzo. Jammer, ik had dit weekend een beslissing willen nemen. Die eigenlijk al genomen is. Maar ik wil de Joe toch nog even voelen voor ik hem koop.
De KJ Classic 1 ga je geen spijt van krijgen. Wordt hier met veel plezier gebruik van gemaakt. Topding! En dat vilt werkt gewoon prima. Als het ‘op’ is kan je het altijd nog voor glasfiber vervangen. Niet twijfelen en gewoon bestellen die rooie rakker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

cricque schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:16:
Ik heb hem ook niet gekocht, ik gebruik zo'n weedburner op een gasbusje
Wokkel er in even gas open op electrische ontsteking drukken wokkel aansteken en een beetje helpen met wat vlammen aan de zijkanten.
En dan klep dicht en schuiven open en bij zeg eerste glow als de vlammen vd wokkel gedooft zijn inregelen op gewenste temp.

Ik poste voor de gene die zo'n ding willen proberen. Als ie na 2 jaar kapot gaat kan je altijd nog een merk vragen voor je verjaardag. 😉.
Voor 15 euro kan je geen buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:30
Beste Tweakers, ik heb zelf nog geen BBQ ervaring maar ik zit erg te dubben om een Kamado BBQ aan te schaffen.

Nu zie ik door het bomen het bos niet meer, ze zien er nagenoeg allemaal hetzelfde uit, is een merkloze echt veel slechter als bijvoorbeeld een basterd, Komado Joe of een green egg? ik heb al veel op internet op proberen te zoeken maar het zijn in mijn ogen vooral commerciele websites die ''advies'' geven.

wat zijn jullie ervaringen en zijn er Tweakers die zijn begonnen op een ''goedkopere'' variant en later toch over geschakeld zijn naar een ''merk'' zo ja waarom ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Inhumanous schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:23:
Beste Tweakers, ik heb zelf nog geen BBQ ervaring maar ik zit erg te dubben om een Kamado BBQ aan te schaffen.

Nu zie ik door het bomen het bos niet meer, ze zien er nagenoeg allemaal hetzelfde uit, is een merkloze echt veel slechter als bijvoorbeeld een basterd, Komado Joe of een green egg? ik heb al veel op internet op proberen te zoeken maar het zijn in mijn ogen vooral commerciele websites die ''advies'' geven.

wat zijn jullie ervaringen en zijn er Tweakers die zijn begonnen op een ''goedkopere'' variant en later toch over geschakeld zijn naar een ''merk'' zo ja waarom ?
Je hebt al veel gezocht en gelezen geef je aan?

Welke modellen heb je gevonden? Waar twijfel je aan? Waarom? Wat is je budget? Wat ga je maken? Welk formaat wil je? Hoe groot is je gezin?
En als je al heel veel hebt gelezen.. deze vraag komt zeker wekelijks voorbij, heb je ook dit topic doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
Dennis1812 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:29:
[...]

Je hebt al veel gezocht en gelezen geef je aan?

Welke modellen heb je gevonden? Waar twijfel je aan? Waarom? Wat is je budget? Wat ga je maken? Welk formaat wil je? Hoe groot is je gezin?
En als je al heel veel hebt gelezen.. deze vraag komt zeker wekelijks voorbij, heb je ook dit topic doorgelezen?
Green Egg, Bastard, Kamado Joe, Patton, en nog wat ''merkloze'' wat voor mij een beetje de hickup is is de prijs, waarom zou ik voor Model A 2100 euro betalen terwijl Model B exact hetzelfde is zonder naam op het hengsel maar ruim 600 euro goedkoper is.

ik zit zelf te twijfelen tussen een Medium of Large, we zijn maar met z'n 2e maar af en toe wat familie of vrienden over de vloer dus dan is het ook leuk om wat te bereiden.

het doorslag punt is vooral de prijs, maar ik betaal liever iets meer als de andere ook echt ''beter'' is of meer functies heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Inhumanous schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Green Egg, Bastard, Kamado Joe, Patton, en nog wat ''merkloze'' wat voor mij een beetje de hickup is is de prijs, waarom zou ik voor Model A 2100 euro betalen terwijl Model B exact hetzelfde is zonder naam op het hengsel maar ruim 600 euro goedkoper is.
Garantie en nalevering onderdelen op lange termijn bepaald ook de aanschafprijs.
Ik heb een tuincentrum ding en die doet het prima maar ik moet zelf zoeken en knutselen voor oplossingen voor acessiores en als mn keramiek stuk gaat is het gokken of ik iets vind dat past.
Of weggooien en nieuwe kopen.
Dit geneuzel heb je niet met een merk als KJ of BGE of Bastard en GG of Grill Bill.(eigen ontwerper/samensteller/importeur maar geen seizoensaanbieding aanbod zoals de merkloze budget kamado's)
ik zit zelf te twijfelen tussen een Medium of Large, we zijn maar met z'n 2e maar af en toe wat familie of vrienden over de vloer dus dan is het ook leuk om wat te bereiden.

het doorslag punt is vooral de prijs, maar ik betaal liever iets meer als de andere ook echt ''beter'' is of meer functies heeft.
Voor 2 plus 2 js een medium wel geschikt maar ik heb een compact en dit is je probleem:
Indirect is altijd kleiner in diameter als je gril oppervlak zeg 3 cm straal is 6cm diameter.
Ik heb nu het risico dat de zijkanten teveel directe hete lucht krijgt terwijl ik liever er langs heb en van boven weer er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiPV6TP-FgCqMkp0uAqj8hx3W_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL9HICuJeqScmuYjj43o3vPa.jpg?f=fotoalbum_large

4 personen elk een kippen poot.
Indirect tot 66 graden en dan nog even grillen ( kamado moet toch omhoog voor de hamburgers die ik klaar maak terwijl de kip even ingepakt ligt.)

Te klein? Nee het werkt, had ik liever groter? Zekers maakt het me een stuk makkelijker.😁

Dus minimaal een medium zou ik zeggen en als je budget t toelaat bedenk hoevaak je voor 4 personen of meer iets maakt. (sate , worstjes en burgers is natuurlijk serieel te doen al eet niet iedereen gelijkertijd dat maakt dan niet zo uit maar gewoon een avond maaltijd is dan eh wat minder geslaagt als de helft 30min moet wachten...😉😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Verschil in merken zit veel in service en afwerking en in accessoires meegegeven of beschikbaar überhaupt.

Een KJ 1 is best betaalbaar tegenwoordig, compleet geleverd en alle accessoires van de 2 passen er ook gewoon op. Met de goede service van KJ en lange garantie.

Wil je iets goedkoper heeft de appie de grill guru actie nog. Ook met een large dit jaar. Ook een prima bbq.

BGE zou ik niet adviseren, vind ze te duur en te weinig innovatief de laatste jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:43
Dennis1812 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:29:

BGE zou ik niet adviseren, vind ze te duur en te weinig innovatief de laatste jaren
Ik vind jouw opmerking interessant. Ik zie dit vaker voorkomen op (BBQ) forums. Ik ben vooral benieuwd waarom je de BGE niet zou adviseren.

Persoonlijk vind ik BGE en KJ de twee topmerken, waarbij ik BGE op gebied van kwaliteit en garantie hoger heb staan dan KJ. Dit heb ik vooral uit tweede hand van kennissen op mij heen die BGE of KJ hebben. Zelf heb ik pas een aantal maanden een BGE dus kan op het gebied van garantie nog niks zeggen. Bij mijn kennissen en vrienden merk ik vooral dat de personen met een KJ vaker problemen hebben (problemen met topvent of barst in de vuurring). Dat wordt overigens prima opgelost door KJ, echter blijven dit soort problemen toch vervelend. Ik hoor ik dit soort problemen niet bij de BGE eigenaren. Wellicht dat mijn steekproef te klein om hier nuttigs over te zeggen/van te vinden.

Ik ben het met je eens dat BGE echt duur is (te duur?), maar voor mij dan ook wel de nr 1 qua kwaliteit en degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:35
Orion84 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een stand van BGE waar die GG in past?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jordy89 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:26:
[...]

Ik vind jouw opmerking interessant. Ik zie dit vaker voorkomen op (BBQ) forums. Ik ben vooral benieuwd waarom je de BGE niet zou adviseren.
De reden staat in dezelfde zin?

Kijk naar alle innovaties van KJ door de modellen heen. Dat zie ik bij BGE gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:43
Dennis1812 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:56:
[...]

Kijk naar alle innovaties van KJ door de modellen heen. Dat zie ik bij BGE gewoon niet.
Vind je dan niet dat kwaliteit en degelijkheid (bepaalde) innovatie compenseert? Om nou BGE helemaal niet te adviseren vind ik wat ver gaan, aangezien dat qua kwaliteit en garantie de beste is (of 1 van).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 11:00
jordy89 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Vind je dan niet dat kwaliteit en degelijkheid (bepaalde) innovatie compenseert? Om nou BGE helemaal niet te adviseren vind ik wat ver gaan, aangezien dat qua kwaliteit en garantie de beste is (of 1 van).
Nee precies, dat gaat ook wat ver. Ik persoonlijk heb helemaal niks met BGE. Ja prima kwaliteit, maar verder innoveren ze amper. Als ik dan zoveel geld ga uitgeven aan een A-merk kamado, dan is het wat mij betreft een Kamado Joe, die wel heel veel innoveren. Zie bijvoorbeeld: YouTube: Did I pick the BEST? Big Green Egg vs Kamado Joe (newest models) ....... Is BGE slecht? Nee totaal niet natuurlijk! Ze zijn misschien niet gaan innoveren, maar ze zijn wel meegegaan met de innovaties van KJ.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 22-05-2022 21:17 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jordy89 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:26:
[...]

[...]

Dat dus.
BGE is de grondlegger van de kamado, kwaliteit staat voorop en garantie is top geregeld. Echter heeft BGE ook 2 enorme nadelen:

- Alles maar dan ook alles waar het BGE merk op staat is echt zwaar ridicuul overpriced
- Er zit gewoonweg geen innovatie in. Je koop een grote groene bloempot met deksel en dat is het dan wel

Al vaker hier mijn relaas gepost en uitgelegd: Ik ben zelf iemand die eerder vol gas gaat dan eerst eens een oud 2e handsje neemt om het uit te proberen.

offtopic:
Aangezien ik ze nu zelf ook verkoop kan ik hier niet reclame gaan maken. Je kan me altijd even contacten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jordy89 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Die kwaliteit en degelijkheid zie ik ook bij KJ. Dus als je mij zou vragen welke van de 2 zeg ik volmondig KJ.

Als je mij vraagt of een BGE een slechte koop is zeg ik nee, maar ook niet de beste. Naar mijn mening.

Is groen je lievelingskleur en heb je een hekel aan rood? Tja dan koop je BGE natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54

PnD

like in Pinda ^_^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3gp3D79RA65D2U5lh8YULUgiH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4edBysiIK8KDpp4qCFmNvd8p.jpg?f=fotoalbum_large

Lamskotetjes gecremeerd op de WGA op de kamado (de WGA stond op de kamado zodat ik niet hoef te bukken 😎)

Linzensoepje en turks brood erbij 👌🏽

[ Voor 4% gewijzigd door PnD op 22-05-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Uit 1 kg rundergehakt kiloknaller bakje haal ik 6 plus 1/2 van deze:

Past prima bij kip. 😁

Heerlijk sappig door tijdens mengen met kruiden en parmazan was olijfolie toe te voegen.
Meteen anti aanbak. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m2anpd4j1ipSYfthiRXqCFPjWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUOqqlxnnvfBVmgwhoo2slGS.jpg?f=fotoalbum_large
Plakje kaas er over en smullen maar.

Allemaal op een habbiebabbie tuincentrum chinees. Totdat ie stuk gaat dan kan ik een echte kopen.

* copykat stookt hem vlak voor de regen hoog op en wandelt naar binnen.....
O-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren weer leuke en lekkere dingen gemaakt.
Voor de lunch lekker simpel: panini mexciano (wat dus ook gewoon met de oven kan :+ )

Voor het diner heb ik een redelijk pittige rub samengesteld uit diverse andere rubs, daar een stuk buikspek mee ingewreven en deze als een brisket bereid.
Aan het einde nog even een bavette erop.
Erg tevreden over de bacon brisket, ga ik vaker maken :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsbNRXw3mGGMtLEVnjzzE9FFhmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJ3ynqVlWEa7DqEA2NRdZBvA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l3kvX88Yg9dhkXhJ8iiiZWimOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvBQ6Z4WbJFQPsbEMbEgUwWv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4McVeQ6c_sKOLzyvTjwOlHZA4us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l1FaYbtyaq5mdKdDZ1wGNtD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-djiQj8KNi70xiSsIpdLbcB0ff8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auKflO4kFDIXySNUeJdNOh4D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddNrceJvHseUKi8ESMoYiYTqlqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3XIAUaMQI5ft1XoNkQLxe6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkYHnlMEn2XyKhkWJlHjUjQrhME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71HDaBSATCdJbTcU7fn5ZXjB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXMvAhELdcvmmg6nyYC9Y_FymVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivssIGttV6yC7fKyWf3SyekT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdi32ig03Z2zVYYhWhucBNIcWIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L15ERvWdaC5jq6JLXloJI9hP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB7pGqlhr2gqUxohzE2ywd9xGHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHODVwojDCnSxWMwj6mGrpxH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-06 16:13
Meer mensen hier ervaring met de "restaurant" kolen van Makro eigen merk? Althans, volgens mij is het eigen merk, heet dan wel Metro. Goede ervaring mee zelf maar weinig verkrijgbaar bij Makro Nijmegen de laatste tijd, wel veel van Weber en The Bastard, maar vond deze toch wel erg fijn, best prima branduren op low&slow en waren snel aan met een paar wokkels. Kolen zijn nu op, zit nu op laatste beetje The Bastard Paraquay White Quebracho maar die duren toch erg lang voordat ze aan zijn en de BBQ op temperatuur is. Nog alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37

Ben 3 jaar geleden begonnen met een eitje van de Action van €75 om te testen of het wat voor me was. Heb daarnaast al 15 jaar een weber kogel-bbq.
Jaar lang plezier van het eitje gehad. En eind van dat jaar een Black Bastard Urban Large gekocht.
Low&slow is goed bevallen, maatje meer was wel gewenst (beercan chicken pastte niet op het action eitje).
Action eitje doorgegeven aan onze poetshulp en haar man, die er erg blij mee zijn.
Vond het een prima manier om zo een grote uitgaven te verantwoorden aan mijzelf en de baas thuis :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983

Wat ben je van plan te gaan maken eigenlijk? Een kamado is een vrij specifiek soort barbecue die in bepaalde scenario's excelleert, maar de meeste dingen kan je met elke willekeurige kogelbarbecue ook bereiken. Ik heb zelf een Kettle Joe als compromis genomen. Ik wilde wel iets meer en wat meer luxe dan een simpele weber ketel, maar ik wist niet of ik er genoeg gebruik van ging maken om zo'n dure aanschaf als een goede Kamado te rechtvaardigen. Uiteindelijk ben ik continue bezig met vanalles te maken en vaker wel dan niet low&slow. Dus in de toekomst is een Kamado voor mij best een goede optie. Alleen, realistisch gezien kan ik praktisch alles ook met de Kettle. Die zal wel wat meer kolen verbruiken en is wat mogeilijker op termperatuur te houden, maar het meeste gaat perfect.

Dus vraag jezelf eerst af wat je wilt doen en wat je wilt gaan maken. Ga niet voor een kamado omdat het hip is, maar omdat je ook echt voor dat type barbecue kiest. Dat is mijn advies ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:04
Ook vandaag weer bezig geweest met de Kamado! De voorraad pulled pork moest aangevuld worden. Op tijd begonnen zodat het met het avondeten klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pci8kWsx-Fc0KlzRg8NXFgw3YBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U4FHdgk2313dGwnC2T7Zpjcw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4K8sxTZHHwXDD9VplPanNhNaB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r2GikcAWtw5cEoYIXwPsIbvH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4BbHlR3RFMaN0l8poPOTW3bx5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fP9Z58RTIwHewCK7cf9Ilirb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Onqu5u59_BDDU76mwud_e2sbWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jr5b6qasZ5qs097Z00WF7Obq.png?f=user_large

Rond 2,5 uur een rare dip in temperatuur (bbq niet open gehad), maar is goed gekomen. Vriezer is weer gevuld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Breaker op 22-05-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
Luuk1983 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Wat ben je van plan te gaan maken eigenlijk? Een kamado is een vrij specifiek soort barbecue die in bepaalde scenario's excellert, maar de meeste dingen kan je met elke willekeurige kogelbarbecue ook bereiken. Ik heb zelf een Kettle Joe als compromis genomen. Ik wilde wel iets meer en wat meer luxe dan een simpele weber ketel, maar ik wist niet of ik er genoeg gebruik van ging maken om zo'n dure aanschaf als een goede Kamado te rechtvaardigen. Uiteindelijk ben ik continue bezig met vanalles te maken en vaker wel dan niet low&slow. Dus in de toekomst is een Kamado voor mij best een goede optie. Alleen, realistisch gezien kan ik praktisch alles ook met de Kettle. Die zal wel wat meer kolen verbruiken en is wat mogeilijker op termperatuur te houden, maar het meeste gaat perfect.

Dus vraag jezelf eerst af wat je wilt doen en wat je wilt gaan maken. Ga niet voor een kamado omdat het hip is, maar omdat je ook echt voor dat type barbecue kiest. Dat is mijn advies ;)
Procureur, spare ribs, ribeye, tomahawk steak , lamskoteleten etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Meest positieve wat een kamado kan geven is op langere runs zuinig omspringen met houtskool.
En de goede instelbaarheid kwa temperatuur.

Minder positief is de traagheid in temperatuurs wisselingen door massatraagheid vh keramiek als je "haast heb".
Even van 300graden naar 100? Kost wat tijd langer dan een 9% biertje rustig opdrinken.
Ik smoor vaak de kamado even door de onderste schuif en bovenste vent dicht te gooien.
En herstart hem door even de gasbrander op de gesmoorde kooltjes te zetten als hij weer afgekoeld is tot 100 graden.
Beetje botte manier maar werkt sneller dan rustig knijpen.

Gelijkertijd is het ook een positief punt, klep open is niet meteen alle warmte kwijt en in de winter is de kou minder een probleem om t stabiel te houden.

Ik merk dat mn neef met een weber gbs 57cm ook veel kan met de bakjes schuiven en snake gelegde briketten. Maar hij heeft ook een smoker voor low and slow en een Gas Go anyware
Ik kan meeste ook met mn kamado alleen. Alleen geen grote stukken dan is 28cm te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben van plan een nieuwe kamado te kopen en wou voor de Big green egg gaan maar ik lees dat de classic joe 3 toch de betere zou zijn.

Zijn er hier misschien nog mensen die de Big green egg en de classic 3 in de praktijk hebben getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Slux schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:18:
Ik ben van plan een nieuwe kamado te kopen en wou voor de Big green egg gaan maar ik lees dat de classic joe 3 toch de betere zou zijn.

Zijn er hier misschien nog mensen die de Big green egg en de classic 3 in de praktijk hebben getest ?
Ik heb wel regelmatig met de classic 3 gespeeld.
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Ik heb wel regelmatig met de classic 3 gespeeld.
Wat wil je weten?
Maar ook met de BGE gespeeld ?

Wat ik zo zie zijn de voordelen van de classic 3 dat het keramiek beter zou zijn tegen breken, de scharnieren robuuster en de deksel pakking schijnt beter te zijn.

Eigenlijk is de keus dan al gemaakt, of zijn er toch dingen waar de BGE weer beter in is ?

ik zie dat de classic3 ongeveer 400 euro goedkoper is in Duitsland, weet iemand of de garantie ook geldig is in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Slux schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Wat ik zo zie zijn de voordelen van de classic 3 is dat het keramiek beter zou zijn tegen breken, de scharnieren robuuster en de deksel pakking schijnt beter te zijn.

Eigenlijk is de keus dan al gemaakt, of zijn er toch dingen waar de BGE weer beter in is ?

ik zie dat de classic3 ongeveer 400 euro goedkoper is in Duitsland, weet iemand of de garantie ook geldig is in NL
En de sloroller en het scharnier van het deksel en het karretje waar hij instaat en (mijn mening) looks.

BGE zelf weinig mee gespeeld. Enkel een keer bij een maatje.
Echt een prima bbq hoor, doe je ook geen miskoop mee.
Maargoed deze discussie is de laatste 2-3 pagina's flink doorgekauwd. Denk dat er weinig nieuws meer te zeggen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:30:
[...]

En de sloroller en het scharnier van het deksel en het karretje waar hij instaat en (mijn mening) looks.

Maargoed deze discussie is de laatste 2-3 pagina's flink doorgekauwd. Denk dat er weinig nieuws meer te zeggen is
Dank ja ik las het hier ook al, maar dacht vraag het toch nog even :P

Weet iemand nog een goedkoop adres hier in NL voor de classic 3 ? 400 euro in DE vind ik toch wel een groot verschil met hier. In het Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic kan ik weinig vinden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
[...]

Dennis1812 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Weet niet wat je bedoelt met geen innovaties?
Enkele innovaties van BGE. Nieuwe dome, nieuw scharnier systeem.

Zou niet weten wat er momenteel ontbreekt aan accessoires. Zeker nu BGE ook nog eens een zeer degelijk systeem heeft om je BGE in te plaatsen en niet te vergeten de werktafels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAc1YS6TXnElHoMU4hY2XRDgmbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q8WVD1n4uhMwnSzLSC0aNipG.png?f=user_large

In het verleden gebruikte je vaak niet meer dan direct of indirect maar met de steeds hogere eisen van de gebruiker heeft BGE stappen gezet.

Voordat we BGE aanschafte, een degelijk onderzoek gedaan maar kwamen steeds weer uit op BGE en Primo.

Ja er hangt een stevig prijskaartje aan maar daar krijg je een verbazingwekkende service voor terug. en een -tot nu toe- niet vergelijkbare kwaliteit van het glazuur.

Toen we twee tafels bij de large hadden besteld, bleek dat er een minimaal kleurverschil was tussen de twee tafels. Had te maken met een batch die door elkaar was gehaald.

Belletje met de winkel waar ik de tafels etc. had gekocht en kreeg te horen dat het binnen een week zou worden opgelost en we de BGE gewoon kon gebruiken.

In de veronderstelling dat ze 1 tafel zouden omruilen stond er vroeg in de ochtend een BGE busje voor de deur. Haalde de complete set weg, die werd vervangen door en compleet nieuwe 'afgemonteerde' set, inclusief een nieuwe large. In minder dan 15 minuten geregeld.

Als ik dan op andere forums lees hoe er gesteggeld is over service enz.. Wat betreft de KJ genoeg gelezen over problemen met de dome, fouten in het glazuur, het systeem waar de roosters enz. op liggen niet helemaal zuivere zijn en zo kan ik nog even doorgaan. De snelheid waar dit mee opgelost wordt verdient niet altijd de schoonheidsprijs.

Wat me opvalt is dat sommige BGE graag bashen, echter zonder fundament of ervaring en vaak de prijs als argumenten aanhalen.

Echter wil dit niet zeggen dat andere kamado slecht zijn. Heb zelf 12 jaar gewerkt met een merkloze Chinees van 245 euro met volle tevredenheid. Gewoon kopen wat binnen je budget past en 'tevreden' genieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjz226HcGbpRGjmPsBbZ6c15cvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SqgASxh9FMkja514Zyc1ZWRN.jpg?f=user_large

Gebruik alle accessoires, inclusief spit etc..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrMyuviT6Mf0NiGukjs8PGNOQZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5dJw93VIvxWSDvmSEYxXfet.jpg?f=fotoalbum_large

Een opname van de set met kleurverschil in de tafel. Hoe minimaal ook zeer snel opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H9RAae4iSy8dZ3n90hGPtaspOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Q0pXfmRNof7CVtVclwT5n0T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TecTo op 23-05-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Donderdag gaat er weer eens wat vlees op de Kamado, maar ik ben een beetje inspiratieloos. We zijn met vieren. Voorrecht is eend met een zomerse salade. Hoofdgerecht, ik heb wel zin in een lekker dik stuk steak. Hebben jullie suggesties? Geen picanha, die heb ik al zo vaak gemaakt, ook geen tornado of varkenshaas. Wil er wat groente, asperge gepofte aardappel en ui bij serveren. Denk dat ik voor rib eye ga, al is zo'n COTE DE BOEUF ook wel de moeite waard.

[ Voor 13% gewijzigd door MrVegeta op 23-05-2022 09:03 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Geekess schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Ik kan je aanraden even naar BeefExclusief te rijden, is van Den Haag niet zo ver. Daar hebben ze bastard en KJ in de showroom staan en kundig personeel dat je goed kan voorlichten. Ze bezorgen ook zelf.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Slux schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:18:

Beide merken zijn gewoon topmerken met een goede garantie afhandeling maar, en hier komt het, Bobby Brennan heeft Kamado Joe verkocht aan Masterbuilt welke nu weer zijn overgenomen. Maakt dat iets uit voor de garantie, geen idee en eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ze gewoon een goed uitgebalanceerd product op de markt hebben gezet. Tot op heden geen gezeik gehoord van de garantie afhandelingen sinds de overnames.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

KillaZ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Is dat een stand van BGE waar die GG in past?
Nope, gewoon de stand van GG zelf :)

https://grillguru.com/pro...-level-stand-for-compact/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
MrVegeta schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:56:
Donderdag gaat er weer eens wat vlees op de Kamado, maar ik ben een beetje inspiratieloos. We zijn met vieren. Voorrecht is eend met een zomerse salade. Hoofdgerecht, ik heb wel zin in een lekker dik stuk steak. Hebben jullie suggesties? Geen picanha, die heb ik al zo vaak gemaakt, ook geen tornado of varkenshaas. Wil er wat groente, asperge gepofte aardappel en ui bij serveren. Denk dat ik voor rib eye ga, al is zo'n COTE DE BOEUF ook wel de moeite waard.
Cote de boeuf is hier favoriet. Lekker ruig stuk vlees wat mooi gelardeerd is. Indirect kerntemperatuur 53C voor medium en daarna affakkelen.

Inplaats van de gepofte aardappel een champignon gesneden Roseval of gelijksoortig aardappeltje serveren. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hUhOvo9UdS7dAzKM9OIfpNmzzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEF8ytWDNMTHIpDVUfh9WB7C.jpg?f=fotoalbum_large

Iets verfijnder vlees een tournedos met hier een Hasselback aardappel. Met een hasselback kan je het zo gek maken als je goeddunkt. Kaas erover, moppen enz..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwiEDGx8ns02zWvCaCyniEgFB-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ifYzpugHChVGWvKWEyCXPts.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn niet de meest spectaculaire gerechten maar met een goede saus enz. wel smaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 09:36

Stimulate14

⭐⭐⭐

Koffie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:38:
Gisteren weer leuke en lekkere dingen gemaakt.
Voor de lunch lekker simpel: panini mexciano (wat dus ook gewoon met de oven kan :+ )

Voor het diner heb ik een redelijk pittige rub samengesteld uit diverse andere rubs, daar een stuk buikspek mee ingewreven en deze als een brisket bereid.
Aan het einde nog even een bavette erop.
Erg tevreden over de bacon brisket, ga ik vaker maken :Y)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wil je mijn papa worden? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TecTo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Cote de boeuf is hier favoriet. Lekker ruig stuk vlees wat mooi gelardeerd is. Indirect kerntemperatuur 53C voor medium en daarna affakkelen.

Inplaats van de gepofte aardappel een champignon gesneden Roseval of gelijksoortig aardappeltje serveren. :)
[Afbeelding]

Iets verfijnder vlees een tournedos met hier een Hasselback aardappel. Met een hasselback kan je het zo gek maken als je goeddunkt. Kaas erover, moppen enz..

[Afbeelding]

Het zijn niet de meest spectaculaire gerechten maar met een goede saus enz. wel smaak.
Die aardappels gesneden als champignon is leuk!! Ga ik ook eens proberen :Y)
:+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02
Chevy454 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Beide merken zijn gewoon topmerken met een goede garantie afhandeling maar, en hier komt het, Bobby Brennan heeft Kamado Joe verkocht aan Masterbuilt welke nu weer zijn overgenomen. Maakt dat iets uit voor de garantie, geen idee en eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ze gewoon een goed uitgebalanceerd product op de markt hebben gezet. Tot op heden geen gezeik gehoord van de garantie afhandelingen sinds de overnames.
Ik heb een paar weken terug nog een garantie claim gedaan op mijn topvent voor de classic 3 die afbladderde (Schoonmaken na gebruik!!). Was zo geregeld en in 1,5 week had ik een nieuwe in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40
TecTo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:44:
[...]

[...]

Weet niet wat je bedoelt met geen innovaties?
Enkele innovaties van BGE. Nieuwe dome, nieuw scharnier systeem.

Zou niet weten wat er momenteel ontbreekt aan accessoires. Zeker nu BGE ook nog eens een zeer degelijk systeem heeft om je BGE in te plaatsen en niet te vergeten de werktafels.

[Afbeelding]

In het verleden gebruikte je vaak niet meer dan direct of indirect maar met de steeds hogere eisen van de gebruiker heeft BGE stappen gezet.

Voordat we BGE aanschafte, een degelijk onderzoek gedaan maar kwamen steeds weer uit op BGE en Primo.

Ja er hangt een stevig prijskaartje aan maar daar krijg je een verbazingwekkende service voor terug. en een -tot nu toe- niet vergelijkbare kwaliteit van het glazuur.

Toen we twee tafels bij de large hadden besteld, bleek dat er een minimaal kleurverschil was tussen de twee tafels. Had te maken met een batch die door elkaar was gehaald.

Belletje met de winkel waar ik de tafels etc. had gekocht en kreeg te horen dat het binnen een week zou worden opgelost en we de BGE gewoon kon gebruiken.

In de veronderstelling dat ze 1 tafel zouden omruilen stond er vroeg in de ochtend een BGE busje voor de deur. Haalde de complete set weg, die werd vervangen door en compleet nieuwe 'afgemonteerde' set, inclusief een nieuwe large. In minder dan 15 minuten geregeld.

Als ik dan op andere forums lees hoe er gesteggeld is over service enz.. Wat betreft de KJ genoeg gelezen over problemen met de dome, fouten in het glazuur, het systeem waar de roosters enz. op liggen niet helemaal zuivere zijn en zo kan ik nog even doorgaan. De snelheid waar dit mee opgelost wordt verdient niet altijd de schoonheidsprijs.

Wat me opvalt is dat sommige BGE graag bashen, echter zonder fundament of ervaring en vaak de prijs als argumenten aanhalen.

Echter wil dit niet zeggen dat andere kamado slecht zijn. Heb zelf 12 jaar gewerkt met een merkloze Chinees van 245 euro met volle tevredenheid. Gewoon kopen wat binnen je budget past en 'tevreden' genieten.

[Afbeelding]

Gebruik alle accessoires, inclusief spit etc..

[Afbeelding]

Een opname van de set met kleurverschil in de tafel. Hoe minimaal ook zeer snel opgelost.

[Afbeelding]
Ik vind dit filmpje van Primo wel leuk om te zien
YouTube: Which Ceramic Grill is Best - Primo vs Competition?

Is natuurlijk een beetje "Wij van...." gehalte en het gebeurt op temperaturen die wij nooit halen maar het toont wel een beetje de kwaliteit van het keramiek.

Je betaald idd meer voor Primo of BGE maar de service en kwaliteit is gewoon top.
KJ staat er gewoon iets onder en compenseert het met innovatie. Al vraag ik mij af of alles wat ze als innovatief bestempelen wel echt een meerwaarde is

Persoonlijk zie ik de overname van KJ (maar Primo is in 2019 ook overgenomen) op zich wel als positief aangezien je er wat zekerder van kan zijn dat die bedrijven voorlopig nog wel blijven leven.

BB, GG Monolith etc staan er nog iets onder qua service, kwaliteit etc.
Ook zijn ze wat jonger of zit er wat minder geld achter met een grote eigenaar.
Of je dat allemaal erg vind is iets wat men voor zichzelf moet afvragen.
Primo en BGE koop je voor het leven (maar wil je dat want we willen altijd wel nieuwe speeltjes toch? 😉 ) de andere zal je waarschijnlijk eerder moeten vervangen of sneller kleine probleempjes mee vinden zoals barstjes etc.
Veel van die dingen maken voor het gebruik niet uit dus of dat erg is, is ook maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoeveel gram vlees moet je ongeveer rekenen per persoon voor de Cote de Boeuf?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:43
MrVegeta schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:56:
Of maak een lekkere Tomahawk steak, dat is eigenlijk ook gewoon rib eye, alleen ziet het er stoerder uit :P

Grolsch in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ik ben eruit net de Joe classic 3 besteld met afdekhoes voor € 2100 incl. levering en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
Pino schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Ik kan je aanraden even naar BeefExclusief te rijden, is van Den Haag niet zo ver. Daar hebben ze bastard en KJ in de showroom staan en kundig personeel dat je goed kan voorlichten. Ze bezorgen ook zelf.
Ik woon helaas niet meer in Den Haag, maar hier in de rimboe hebben ze ook een Kamado Joe dealer. De Bastard kon ik al bij de Intratuin bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Slux schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:43:
Ik ben eruit net de Joe classic 3 besteld met afdekhoes voor € 2100 incl. levering en installatie.
Let wel op met de hoes en vocht dat je geen schimmel krijgt.
Veel gebruiken dus

Geniet van je aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
Dennis1812 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Veel gebruiken dus
Zou je eerder de kamado zonder hoes buiten laten staan dan met hoes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:51
Dennis1812 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Veel gebruiken dus

Geniet van je aanschaf!
Ga je geen spijt van krijgen!

Ik gebruik hem hier ook zonder hoes (die kan je voor een paar tientjes nog wel op Marktplaats kwijt ;) )
Een hoes kan er inderdaad voor zorgen dat vocht minder goed weg kan waardoor er dus schimmel kan ontstaan, echter is dit niet een enorm groot probleem aangezien er geen houten onderdelen zijn bij de KJ3.
Mijn vorige kamado had dit wel en gebruikte ik ook met hoes > gaan we dus niet meer doen :+

Sidenote: Bij mij staat hij wel onder een afdak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Geekess schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Ik wel ja. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.
Ik heb wel een overkapping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:21
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Perfect gril ruitje op die tournedos! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
TecTo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:44:
[...]

[...]

Ik vind dit helemaal niet zo'n goede service. Een tafel vervangen omdat de kleur niet klopt i.v.m. een fout? Prima, super opgelost!

Een andere tafel die wel correct is én een een BBQ van 1700 euro ook maar vervangen zonder aanleiding daarvoor? Volkomen doorgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geekess schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:02:
Altijd zonder hoes, mijn Masterbuilt is nu 2 jaar oud en staat weer en wind gewoon buiten zonder hoes.
De truuk zit erin om hem gewoon te gebruiken. Je hebt em niet gekocht om naar te kijken, dan had je wel een plaatje kunnen printen. Zodra je stopt die te gebruiken gaat het vet vocht aantrekken en krijg je peniciline vorming. Dus gewoon gebruiken...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Heerlijk man halicunerende paddestoelen op je vet.

Ik heb hem wel onder een hoes want staat in de regen. Brand hem gewoon even schoon met oude kolen.
Of met de gasbrander 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Penicilline denk ik gelijk aan antibiotica infusen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Anton2610 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Ik vind dit helemaal niet zo'n goede service. Een tafel vervangen omdat de kleur niet klopt i.v.m. een fout? Prima, super opgelost!

Een andere tafel die wel correct is én een een BBQ van 1700 euro ook maar vervangen zonder aanleiding daarvoor? Volkomen doorgeslagen.
:?

Voor je helemaal doorslaat.

De large wordt weer ingezet tijdens de vele demonstraties die BGE geeft.

Ben bang dat we op het punt en begrijp 'goede' service er niet uit komen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TecTo op 23-05-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Mijn vorige had ik ook onder een hoes staan in weer en wind, blijft ie imo toch iets netter van, schimmel was mij nog nooit opgevallen.

in de zomer maanden zonder hoes en na het seizoen dek ik hem netjes af, hij komt wel onder een afdakje maar daar regent het ook soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Voor de large/tafel combinatie en de minimax hoezen in gebruik. Beide vanaf de top tot zo'n tien cm boven de grond.

Nu een jaar later ziet het er allemaal nog goed uit.

De hoezen gaan er regelmatig af om de kamdo te gebruiken. Ook in de winter dus tot nu toe geen last van schimmel.

Het mooiste is natuurlijk een overkapping en zonder hoezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 09:36

Stimulate14

⭐⭐⭐

Gefeliciteerd. Foto's zijn welkom.
Stuur je nog de datumprikker hier voor de opening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 20:35

Acradavos

Poetsfanaat

Slux schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Wat ik zo zie zijn de voordelen van de classic 3 dat het keramiek beter zou zijn tegen breken, de scharnieren robuuster en de deksel pakking schijnt beter te zijn.

Veel mensen weten het niet, maar Kamado Joe is eigenlijk het meest innovatieve merk. Andere merken kopiëren later al deze functies, nadat de patenten verlopen zijn.

Ik zou zeggen, neem een zo groot mogelijk kookoppervlak. Zelf heb ik nu de Big Joe 3 in bestelling staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst.
MrVegeta schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Hoeveel gram vlees moet je ongeveer rekenen per persoon voor de Cote de Boeuf?
Wij hebben ze meestal van rond de 700gr voor twee a drie personen. Hangt er vanaf wat je erbij serveert en het voor en na gerecht.

Na bereiding tranceren we vlees. Bij 700 gram kom je dan uit op ongeveer 175 gram voor drie personen.

Met voor en nagerecht is het voor 2 personen flink doorhappen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door TecTo op 23-05-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40
Acradavos schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Veel mensen weten het niet, maar Kamado Joe is eigenlijk het meest innovatieve merk. Andere merken kopiëren later al deze functies, nadat de patenten verlopen zijn.

Ik zou zeggen, neem een zo groot mogelijk kookoppervlak. Zelf heb ik nu de Big Joe 3 in bestelling staan. :)
Volgens mij wordt dat hierboven door vele gemeld hoor dat ze innovatiief zijn.
Al is 1 van de innovaties van de KJ3 dat ie 7cm hoger is en zodoende evenhoog is als de BGE ;)
Verder updates is een ander onderstel (die van de 2 was niet stabiel genoeg) en aluminium plankjes (ze kwamen erachter dat het plastic van de 2 kon smelten).
SloRoller lijkt me wel grappig maar ik betwijfel of je dat terug proeft dus ik vraag mij altijd af of die innovaties echt van toegevoegde waarde zijn.

Qua oppervlak ben ik het niet helemaal met je eens. Voor een gezin met wat gasten kan je makkelijk op een 46cm koken. De 61 is alleen leuk als je echt (vaak) voor grote groepen kookt. De rest van de tijd kost het alleen maar meer brandstof.
En hoevaak kook je echt alleen maar low en slow voor grote groepen?
Voor die keren dat ik oppervlak te kort heb (en dat is zelden bij low en slow) dan zet ik wel de WGA of de Weber MT ernaast. Komt vaak ook beter uit aangezien je dan ook vaak wat meer verschillende temp zones wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 20:35

Acradavos

Poetsfanaat

Togi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Volgens mij wordt dat hierboven door vele gemeld hoor dat ze innovatiief zijn.
Al is 1 van de innovaties van de KJ3 dat ie 7cm hoger is en zodoende evenhoog is als de BGE ;)
Verder updates is een ander onderstel (die van de 2 was niet stabiel genoeg) en aluminium plankjes (ze kwamen erachter dat het plastic van de 2 kon smelten).
SloRoller lijkt me wel grappig maar ik betwijfel of je dat terug proeft dus ik vraag mij altijd af of die innovaties echt van toegevoegde waarde zijn.

Qua oppervlak ben ik het niet helemaal met je eens. Voor een gezin met wat gasten kan je makkelijk op een 46cm koken. De 61 is alleen leuk als je echt (vaak) voor grote groepen kookt. De rest van de tijd kost het alleen maar meer brandstof.
En hoevaak kook je echt alleen maar low en slow voor grote groepen?
Voor die keren dat ik oppervlak te kort heb (en dat is zelden bij low en slow) dan zet ik wel de WGA of de Weber MT ernaast. Komt vaak ook beter uit aangezien je dan ook vaak wat meer verschillende temp zones wil hebben
Ik maak vaak spareribs, heb al gemerkt dat 46/47cm voor mij echt te klein is. Ik heb nu een Weber MT, wilde sowieso niet achteruit gaan qua oppervlakte.
Vergeet de scharnier en het Divide & Conquer systeem niet. Extra brandstof is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En de uitvinding van de Kettle Joe.
Niet perse iets wat je merkt bij gebruik van de Classic. Maar ik waardeer het merk wel dat sr niet stilzitten maar juist door innoveren en met nieuwe producten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
Acradavos schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Ik maak vaak spareribs, heb al gemerkt dat 46/47cm voor mij echt te klein is. Ik heb nu een Weber MT, wilde sowieso niet achteruit gaan qua oppervlakte.
Vergeet de scharnier en het Divide & Conquer systeem niet. Extra brandstof is verwaarloosbaar.
Je houdt netto meer ruimte over op een kamado rooster aangezien je indirecte zone afgeschermd wordt door een steen onder je voedsel, bij een Weber heb je een indirecte zone ernaast.

6 ribben passen makkelijk (ikea rib rack), met wat gepuzzel valt er best meer op te krijgen en nog wat in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Togi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:57:
[...]
los van het proeven door betere rook-circulatie zou het ook een veel uniformere temperatuur moeten geven. En dat kan natuurlijk wel een verschil maken hoe goed iets lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 17:35
Sinds een half jaar heb ik een huis met een tuin in een Vinexwijk. Dan is natuurlijk de eerst volgende stap om een barbecue aan te schaffen. Ervaring heb ik niet, maar je moet ergens beginnen!

Nu heb ik het halve weekend Youtube afgestruind en ook dit topic... maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Even wat achtergrond:

Ik heb voor komend weekend voor €30 een weinig gebruikte Weber Compact Kettle van 47cm op de kop getikt. Het was een beetje een impulsaankoop, maar ik heb snel wat nodig. Misschien dat ik deze weer doorverkoop en nog voor een Weber Original Kettle ga van 47cm ivm de thermometer, of een MasterTouch van 57cm als die 2e hands voor een interessante prijs te vinden is. De keuze voor de Weber kogelbarbecues is omdat ik vrijwel overal tegenkom dat dit de standaard is in de barbecuewereld, en dat klonen het niet waard zijn vanwege de gebrekkige kwaliteit.

Maar nu: In diverse bouwmarkten zie ik klonen van de Boretti Carbone; Deze Barbecue is rechthoekig in plaats van kogelvormig. Ook lijken ze mij veel praktischer omdat het deksel gewoon met een scharnier werkt, en je de hoogte van de kolen kunt regelen etc.

Ik kwam slechts één van deze 'rechthoekige' barbecues tegen in dit hele topic tegenover pagina's vol Weber Kogelbarbecues.

Tl;dr: Mijn vraag:
  • Is er een reden dat de (Weber) kogelbarbecue zo veel populairder is tegenover de 'rechthoekige' (Boretti Carbone style) barbecue? (weet er even geen andere naam voor).. Zitten er veel nadelen aan die laatste? Of zou je met de laatstgenoemde ook prima resultaten kunnen behalen? En waarom zou je dan voor het één of het ander kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Weber maakt die rechthoekige BBQs ook. Deze werken dan alleen wel op gas.

Dat zou optie kunnen zijn als gemak belangrijk is.

Wil je stapje omhoog met hout gestookt kom je als and op een Kamado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ben ik dan die ene Carbone-gebruiker? Het grote voordeel van de Carbone is dat je meer ruimte hebt om naast de kolen de grillen/garen. Met het bovenrooster kan je nog eenvoudig wat dingen warm houden. Vanwege het grotere metaaloppervlak zal je wel wat meer kolen nodig hebben; zeker in de winter. En een nadeel van meer bewegende delen kan zijn dat die meer onderhoud behoeven als de Carbone het hele jaar buiten staat (onder hoes). Ik heb de firetray met bewegende delen intussen al vervangen. Mijn Carbone is uit 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@jfeelders : sluit hij als je alles dicht zet eigenlijk goed genoeg af om alle kolen te doven? of blijft hij langzaam door smeulen tot alle brandstof op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
jfeelders schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:39:
Ben ik dan die ene Carbone-gebruiker? Het grote voordeel van de Carbone is dat je meer ruimte hebt om naast de kolen de grillen/garen. Met het bovenrooster kan je nog eenvoudig wat dingen warm houden. Vanwege het grotere metaaloppervlak zal je wel wat meer kolen nodig hebben; zeker in de winter. En een nadeel van meer bewegende delen kan zijn dat die meer onderhoud behoeven als de Carbone het hele jaar buiten staat (onder hoes). Ik heb de firetray met bewegende delen intussen al vervangen. Mijn Carbone is uit 2018.
Ik ben wel benieuwd of de warmte circulatie anders/beters/slechter is dan een kogel? Ovens zijn ook vierkant, dus op zich zou je denken dat het dan in orde is :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
Flipswix schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:39:
Sinds een half jaar heb ik een huis met een tuin in een Vinexwijk. Dan is natuurlijk de eerst volgende stap om een barbecue aan te schaffen. Ervaring heb ik niet, maar je moet ergens beginnen!

Nu heb ik het halve weekend Youtube afgestruind en ook dit topic... maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Even wat achtergrond:

Ik heb voor komend weekend voor €30 een weinig gebruikte Weber Compact Kettle van 47cm op de kop getikt. Het was een beetje een impulsaankoop, maar ik heb snel wat nodig. Misschien dat ik deze weer doorverkoop en nog voor een Weber Original Kettle ga van 47cm ivm de thermometer, of een MasterTouch van 57cm als die 2e hands voor een interessante prijs te vinden is. De keuze voor de Weber kogelbarbecues is omdat ik vrijwel overal tegenkom dat dit de standaard is in de barbecuewereld, en dat klonen het niet waard zijn vanwege de gebrekkige kwaliteit.

Maar nu: In diverse bouwmarkten zie ik klonen van de Boretti Carbone; Deze Barbecue is rechthoekig in plaats van kogelvormig. Ook lijken ze mij veel praktischer omdat het deksel gewoon met een scharnier werkt, en je de hoogte van de kolen kunt regelen etc.

Ik kwam slechts één van deze 'rechthoekige' barbecues tegen in dit hele topic tegenover pagina's vol Weber Kogelbarbecues.

Tl;dr: Mijn vraag:
  • Is er een reden dat de (Weber) kogelbarbecue zo veel populairder is tegenover de 'rechthoekige' (Boretti Carbone style) barbecue? (weet er even geen andere naam voor).. Zitten er veel nadelen aan die laatste? Of zou je met de laatstgenoemde ook prima resultaten kunnen behalen? En waarom zou je dan voor het één of het ander kiezen?
Die Boretti Carbone klonen van de gamma/intratuin/praxis/aldi lekken enorm veel zuurstof, waardoor de temperatuur niet eenvoudig te controleren is. Dat maakt het indirect koken wat lastiger. als je vooral directe hitte gebruikt bij het koken (steaks/speklappen/hamburgers/asperges draaien) maakt dat niet zoveel uit. dat gezegd hebbende is het handig om te weten dat de waardevastheid en levensduur van de weber vele malen hoger/langer is. Mijn advies is om deze zomer af te maken op je nieuwe weber en na het seizoen, wanneer er veel barbecues op MP verschijnen en er wat betere aanbiedingen zijn, op zoek te gaan naar een vervanger. het voordeel hiervan is dat je tegen die tijd (hopelijk) ook wat ervaring hebt opgedaan en dus wat beter kan bepalen wat je daadwerkelijk zoekt in een barbecue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
spank_mojoo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Die Boretti Carbone klonen van de gamma/intratuin/praxis/aldi lekken enorm veel zuurstof, waardoor de temperatuur niet eenvoudig te controleren is. Dat maakt het indirect koken wat lastiger. als je vooral directe hitte gebruikt bij het koken (steaks/speklappen/hamburgers/asperges draaien) maakt dat niet zoveel uit. dat gezegd hebbende is het handig om te weten dat de waardevastheid en levensduur van de weber vele malen hoger/langer is. Mijn advies is om deze zomer af te maken op je nieuwe weber en na het seizoen, wanneer er veel barbecues op MP verschijnen en er wat betere aanbiedingen zijn, op zoek te gaan naar een vervanger. het voordeel hiervan is dat je tegen die tijd (hopelijk) ook wat ervaring hebt opgedaan en dus wat beter kan bepalen wat je daadwerkelijk zoekt in een barbecue.
Yups ik heb zo een kloon uit de makro/metro, 5 jaar ondertussen, toch wel wat roest etc, bak onderaan zijn serieuze gaten. Temperatuur, welja dat is hit en mis.
Ik heb hier zelf over aan het twijfelen geweest ... en ik heb dus voor hetzelfde dilemma gestaan. Ga ik voor een echte carbone, of voor een vittoria of toch maar een weber kettle.
Ik heb dus een weber performer premium gekocht een dikke maand geleden.

Wat mis ik tov van mijn carbone kloon:
- flessenopener ! (wie drinkt er nu geen pintje aan de barbecue ?)
- het extra rek bovenaan (was gemakkelijk om dingen op te leggen)

Wat ik dus een pak beter vind op die weber:
- temperatuur controle
- bbq schoonmaken (dit omdat er allerlei as tussen de zijkanten van die lade komt etc)
- pak minder kolen

Nu ik heb die performer premium gekozen, dacht dat ik dat deksel irritant ging vinden omdat je dit telkens met je handen doet (tenzij je zo een touch neemt), maar stoort mij dus niet. Ik heb ruimte genoeg, het is een andere verdeling. Ik heb er nu al 7 keer gebruik van gemaakt op nog geen maand tijd
Maar de keuze ging voor mij tussen een vittoria en 57cm kettle. Maar ik wou dus het tablet aan de zijkant ook niet missen. En ik heb naast mijn barbecue al zo een tafel van keter staan met stainless steel top (spijt dat ik nooit de xxl gekocht heb nu). Maar die performer premium is echt wel de moeite, solide, werkt perfect.
Maar dit is uiteraard al een flink pak duurder. Low & slow mocht ik dus vroeger vergeten. Nog nooit gedaan eigenlijk, dus gaan we hier wel een paar keer mee proberen. De eerste maal waren de helft van de spekfakkels net iets te krokant, maar voor de rest had ik het vlug onder de knie.
Ik gebruik nu dus ook een pak minder kolen, als ik stop zijn mijn weber briketten zelfs meestal nog niet half op. En die gaan dus volledig uit, mocht ik met mijn kloon vergeten. Ik gebruik nu 1,5 kilo ofzo voor eens wat eten op tafel te zetten, terwijl dit voordien bijna het dubbele was. Had bijna 2 volledige brikettenstarters van de action nodig om wat temperatuur te krijgen. Nu 1ntje nog niet tot boven gevuld is genoeg (mits recuperatie van de overgebleven houtskool).

Bij een "carbone" kan je wel je kolen hoger en lager krijgen op een gemakkelijke manier. Maar ik gebruikte meestal al 3 zones, 1 zonder kolen, 1ntje met wat kolen en 1ntje vol met kolen. Dat werkte wel goed. Met een vittoria kan je dat dus niet, maar in principe is dat geen gemis.

Nu na de zomer ga ik wel eens kijken op 2de hands ofzo als er nog wat te scoren valt en als er zo een vittoria te koop is, misschien deze nog kopen. Kan ik ook wel eens het verschil zien.
Wat ik ook nog een pre voor die kettle vond is, je kan gewoon elk stukje apart bestellen, dus gaat er wat stuk kan je dit gewoon vervangen. Ok wel aan premium prijs, maar het kan.

Voor ons met zen 4 kan ik er gemakkelijk groenten, vlees en nog wat aardappelen op kwijt, dus dat is zeker groot genoeg. Zo een warmhoudrek denk ik nog dat ik er ga bijkopen, maar geen idee of ik dit dikwijls ga gebruiken.

Het gbs rooster ben ik nog verdeeld over. Het heeft mogelijkheden en zijn voordelen, maar voorlopig heb ik nog geen extra dingen ervoor gekocht, maar die gietijzeren gememailleerde pot ga ik denk wel kopen. Die poffertjes pan leek me leuk, maar ik ga gewoon een grotere gietijzeren kopen voor erop te zetten. Zodat ik meer per keer kan doen.

De hoofdreden voor een nieuwe bbq te kopen is toch wel bij ons pizza zelf maken. Ik heb zo een ring gezien die je kan gebruiken, en dat gaan we toch binnenkort is doen. Op mijn kloon was dit dus een ramp en kreeg ik nooit warm genoeg gestookt. Met die kettle krijg ik volgens de interne thermometer de temperatuur een pak hoger, 30-40 graden meer met echt een pak minder kolen. Dit is iets voor komende weken uit te proberen. Ga eerst gewoon de pizzasteen gebruiken die we nog hebben liggen. En anders zo een ring kopen. Maar ben er van overtuigd dat ik nu wel een pak meer warmte heb, voel ik ook.

Maar het zijn 2 totaal verschillende dingen die je gaat vergelijken. Ook in gebruik doe ik het nu gewoon licht anders, en de vrouw vond het lekker, en ze vond de smaak iets beter nu.
Dit is zeker geen betoog voor een weber kettle te kopen, maar wat mij over de streep heeft getrokken, aangezien ik ongeveer hetzelfde dilemma had 1,5 maand geleden. Ook aangezien dat alle prijzen gestegen zijn, dacht ik, beter nu eentje kopen dan volgend jaar een pak meer betalen voor dezelfde barbecue

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TecTo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst.

[...]

Wij hebben ze meestal van rond de 700gr voor twee a drie personen. Hangt er vanaf wat je erbij serveert en het voor en na gerecht.

Na bereiding tranceren we vlees. Bij 700 gram kom je dan uit op ongeveer 175 gram voor drie personen.

Met voor en nagerecht is het voor 2 personen flink doorhappen. :)
2 x 700gram besteld, zijn met zijn 4en. Liever een beetje restjes dan dat er te weinig is. Asperge, wortelen, gepofte ui, en gepofte aardappel er bij. Hoe maak jij ze graag klaar? Zit te denken aan een reverse sear. Eerst kamado op ~100 graden tot een mooie kerntemperatuur (45 graden?) . Dan kamado flink opstoken en op een gietijzer rooster searen voor halve minuut per kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:44
Ik twijfel om een D&C systeem aan te schaffen voor mijn GG large aangezien deze standaard geleverd is met een hele platesetter. Nu zie ik dat deze D&C systemen aangeboden in verschillende varianten (rvs/gietijzer/rooster/bakplaat in verschillende combinaties)
Welke combinatie gebruiken jullie het meeste en zouden jullie mij dus aanraden?

Het gaat er mij met name om dat ik tegelijkertijd indirect en direct iets kan bereiden.. Dus als er een stuk vlees low- en slow aan het roken is, dat ik tegelijkertijd ook iets (groente of kleine stukjes vlees) kan grillen. Bijvoorbeeld bij de familiebbq.
Of raden jullie me dit sowieso af voor de constante (lage) temperatuur voor de gelijktijdige low&slow die dan teveel gaan schommelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06 19:53
Als ik groente of kleine stukjes vlees gril dan is de dome temperatuur wat te hoog voor low en slow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Echt low&slow gaat niet samen met hot&fast grillen op dezelfde BBQ. Al was het maar omdat je voor hot&fast de bbq regelmatig open hebt en je daarmee de controle over de temperatuur gaat verliezen. Maar ook dat het inderdaad denk ik niet haalbaar is om echt lage temperaturen te handhaven wanneer je ook wilt grillen.

Dan kan je beter voor het grillen een simpele ketelBBQ er naast zetten of zo. Of een en ander zo plannen dat het niet tegelijk hoeft. Dus groente etc. grillen terwijl je low&slow cook ligt te rusten.

D&C kan je wel gebruiken voor tegelijk direct en indirect grillen, maar dan heb je het dus ook voor het indirecte deel over hogere temperaturen dan wat je bij low&slow gebruikt. Of om afwisselend direct en indirect te grillen zonder tussentijds de indeling te hoeven ombouwen. Dus een steak eerst indirect garen en daarna nog even afgrillen op het directe deel.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 24-05-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
Mich007 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:53:
Ik twijfel om een D&C systeem aan te schaffen voor mijn GG large aangezien deze standaard geleverd is met een hele platesetter. Nu zie ik dat deze D&C systemen aangeboden in verschillende varianten (rvs/gietijzer/rooster/bakplaat in verschillende combinaties)

Het gaat er mij met name om dat ik tegelijkertijd indirect en direct iets kan bereiden.. Dus als er een stuk vlees low- en slow aan het roken is, dat ik tegelijkertijd ook iets (groente of kleine stukjes vlees) kan grillen. Bijvoorbeeld bij de familiebbq.
Of raden jullie me dit sowieso af voor de constante (lage) temperatuur voor de gelijktijdige low&slow die dan teveel gaan schommelen?
Ik vind die halve stenen waarmee je 2 zone's kan creeren ideaal om bvb een kippenbout eerst rechtstreeks boven de kolen een mooi kleurtje te geven en nadien te verleggen naar het indirecte gedeelte om verder te garen (of omgekeerd) ondertussen is de andere helft vrij voor iets anders. Dat kan perfect icm hot&fast. Echt low&slow gaat idd niet lukken.
Ik zou niet meer zonder kunnen, je hebt de perfecte controle op die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 07:36
Voor de gene die zoekt naar een vergelijking naar een KJ en BGE. Smoking dad heeft er een video van gemaakt.

YouTube: Did I pick the BEST? Big Green Egg vs Kamado Joe (newest models) ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Goed verhaal, mooie vergelijking.

Wat ik er voor mezelf uithaal: zou ik nu in de markt zijn voor een kamado, dan lijkt de KJ een betere keuze.
Als je zoals ik al een bge hebt, met een sloot aan accessoires, dan is de winst minimaal bij een overstap (en kan ik al dat geld beter in de zak houden voor mooie ingrediënten :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
MrVegeta schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:17:
[...]

2 x 700gram besteld, zijn met zijn 4en. Liever een beetje restjes dan dat er te weinig is. Asperge, wortelen, gepofte ui, en gepofte aardappel er bij. Hoe maak jij ze graag klaar? Zit te denken aan een reverse sear. Eerst kamado op ~100 graden tot een mooie kerntemperatuur (45 graden?) . Dan kamado flink opstoken en op een gietijzer rooster searen voor halve minuut per kant.
45C vind ik zelf wat laag, dan zit je intern op rare en moet je nog flink hoorhalen tot 53-54c op direct vuur voor medium rare. Bij een lage kern geef je het intramusculaire vet minder tijd om te smelten en smaak af te geven.

Zelf de Q indirect op 120C een meater+ thermometer erin tot zo'n 52C. Vlees er af en vuur in de Q opstoken en kort affakkelen. Controleer met een thermapen tijdens het affakkelen intern tot 55C.

Zelf werk ik vaak met 2 kamaso's een indirect en direct zone. Met twee kamaso's ga ik direct van intern na direct om af te fakkelen op direct vuur tot 55C

Meest belangrijks is dat voor medium rare de kern rond de 54C als eindresultaat maar persoonlijk ga ik door tot 55.

Met de werkwijze 45C tot 53 a 54C heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Dennis_k schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:25:
Voor de gene die zoekt naar een vergelijking naar een KJ en BGE. Smoking dad heeft er een video van gemaakt.

YouTube: Did I pick the BEST? Big Green Egg vs Kamado Joe (newest models) ......
Zijn overhemd maakt duidelijk welke kleur...... _/-\o_ Enne de KJ sluit goed aan bij de roodstenen muur. ;) Heeft veel weg van wij van ....

In Spanje zou ik niet zo 123 KJ adviseren. }:O

Koop gewoon de Q die je leuk vind en het best bij je (budget) past en geniet.

Wellicht heb je iets aan deze informatie zonder dat....
[YouTube: Welke keramische bbq/kamado is voor jou de beste - 2022]

[ Voor 10% gewijzigd door TecTo op 24-05-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TecTo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:09:
[...]

45C vind ik zelf wat laag, dan zit je intern op rare en moet je nog flink hoorhalen tot 53-54c op direct vuur voor medium rare. Bij een lage kern geef je het intramusculaire vet minder tijd om te smelten en smaak af te geven.

Zelf de Q indirect op 120C een meater+ thermometer erin tot zo'n 52C. Vlees er af en vuur in de Q opstoken en kort affakkelen. Controleer met een thermapen tijdens het affakkelen intern tot 55C.

Zelf werk ik vaak met 2 kamaso's een indirect en direct zone. Met twee kamaso's ga ik direct van intern na direct om af te fakkelen op direct vuur tot 55C

Meest belangrijks is dat voor medium rare de kern rond de 54C als eindresultaat maar persoonlijk ga ik door tot 55.

Met de werkwijze 45C tot 53 a 54C heb ik geen ervaring.
Was nat vingerwerk, rund is vaak hoger ja! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
TecTo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:09:
45 is wat mij betreft vrij laag (ik ga zelf naar 49), maar realiseer je wel dat als je het vlees laat rusten en ingepakt hebt de temperatuur nog even door stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Leipo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:00:
@jfeelders : sluit hij als je alles dicht zet eigenlijk goed genoeg af om alle kolen te doven? of blijft hij langzaam door smeulen tot alle brandstof op is?
Nee, zo afsluitbaar is die niet; er zit ook geen vilt tussen de bak en deksel. De ventilatierozetten sluiten wel goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Nu online
Mich007 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:53:

Ik gebruik op mijn gg een divide and conquer.

Meestal op een helft een gietijzeren rooster en op de andere kant een gietijzeren plancha. Dat is dan om vlees te bakken en ondertussen groentes en vis op de plancha te bakken.

2e functie is half direct en half indirect voor dikke ribeyes. Indirect met een rvs rooster om de ribeye tot de juiste kerntemperatuur te krijgen en op de andere helft het gietijzeren rooster een niveau lager om de ribeye te schroeien als de kerntemperatuur ok is.
Pagina: 1 ... 205 ... 331 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism