spank_mojoo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:09:
[...]
Die Boretti Carbone klonen van de gamma/intratuin/praxis/aldi lekken enorm veel zuurstof, waardoor de temperatuur niet eenvoudig te controleren is. Dat maakt het indirect koken wat lastiger. als je vooral directe hitte gebruikt bij het koken (steaks/speklappen/hamburgers/asperges draaien) maakt dat niet zoveel uit. dat gezegd hebbende is het handig om te weten dat de waardevastheid en levensduur van de weber vele malen hoger/langer is. Mijn advies is om deze zomer af te maken op je nieuwe weber en na het seizoen, wanneer er veel barbecues op MP verschijnen en er wat betere aanbiedingen zijn, op zoek te gaan naar een vervanger. het voordeel hiervan is dat je tegen die tijd (hopelijk) ook wat ervaring hebt opgedaan en dus wat beter kan bepalen wat je daadwerkelijk zoekt in een barbecue.
Yups ik heb zo een kloon uit de makro/metro, 5 jaar ondertussen, toch wel wat roest etc, bak onderaan zijn serieuze gaten. Temperatuur, welja dat is hit en mis.
Ik heb hier zelf over aan het twijfelen geweest ... en ik heb dus voor hetzelfde dilemma gestaan. Ga ik voor een echte carbone, of voor een vittoria of toch maar een weber kettle.
Ik heb dus een weber performer premium gekocht een dikke maand geleden.
Wat mis ik tov van mijn carbone kloon:
- flessenopener ! (wie drinkt er nu geen pintje aan de barbecue ?)
- het extra rek bovenaan (was gemakkelijk om dingen op te leggen)
Wat ik dus een pak beter vind op die weber:
- temperatuur controle
- bbq schoonmaken (dit omdat er allerlei as tussen de zijkanten van die lade komt etc)
- pak minder kolen
Nu ik heb die performer premium gekozen, dacht dat ik dat deksel irritant ging vinden omdat je dit telkens met je handen doet (tenzij je zo een touch neemt), maar stoort mij dus niet. Ik heb ruimte genoeg, het is een andere verdeling. Ik heb er nu al 7 keer gebruik van gemaakt op nog geen maand tijd
Maar de keuze ging voor mij tussen een vittoria en 57cm kettle. Maar ik wou dus het tablet aan de zijkant ook niet missen. En ik heb naast mijn barbecue al zo een tafel van keter staan met stainless steel top (spijt dat ik nooit de xxl gekocht heb nu). Maar die performer premium is echt wel de moeite, solide, werkt perfect.
Maar dit is uiteraard al een flink pak duurder. Low & slow mocht ik dus vroeger vergeten. Nog nooit gedaan eigenlijk, dus gaan we hier wel een paar keer mee proberen. De eerste maal waren de helft van de spekfakkels net iets te krokant, maar voor de rest had ik het vlug onder de knie.
Ik gebruik nu dus ook een pak minder kolen, als ik stop zijn mijn weber briketten zelfs meestal nog niet half op. En die gaan dus volledig uit, mocht ik met mijn kloon vergeten. Ik gebruik nu 1,5 kilo ofzo voor eens wat eten op tafel te zetten, terwijl dit voordien bijna het dubbele was. Had bijna 2 volledige brikettenstarters van de action nodig om wat temperatuur te krijgen. Nu 1ntje nog niet tot boven gevuld is genoeg (mits recuperatie van de overgebleven houtskool).
Bij een "carbone" kan je wel je kolen hoger en lager krijgen op een gemakkelijke manier. Maar ik gebruikte meestal al 3 zones, 1 zonder kolen, 1ntje met wat kolen en 1ntje vol met kolen. Dat werkte wel goed. Met een vittoria kan je dat dus niet, maar in principe is dat geen gemis.
Nu na de zomer ga ik wel eens kijken op 2de hands ofzo als er nog wat te scoren valt en als er zo een vittoria te koop is, misschien deze nog kopen. Kan ik ook wel eens het verschil zien.
Wat ik ook nog een pre voor die kettle vond is, je kan gewoon elk stukje apart bestellen, dus gaat er wat stuk kan je dit gewoon vervangen. Ok wel aan premium prijs, maar het kan.
Voor ons met zen 4 kan ik er gemakkelijk groenten, vlees en nog wat aardappelen op kwijt, dus dat is zeker groot genoeg. Zo een warmhoudrek denk ik nog dat ik er ga bijkopen, maar geen idee of ik dit dikwijls ga gebruiken.
Het gbs rooster ben ik nog verdeeld over. Het heeft mogelijkheden en zijn voordelen, maar voorlopig heb ik nog geen extra dingen ervoor gekocht, maar die gietijzeren gememailleerde pot ga ik denk wel kopen. Die poffertjes pan leek me leuk, maar ik ga gewoon een grotere gietijzeren kopen voor erop te zetten. Zodat ik meer per keer kan doen.
De hoofdreden voor een nieuwe bbq te kopen is toch wel bij ons pizza zelf maken. Ik heb zo een ring gezien die je kan gebruiken, en dat gaan we toch binnenkort is doen. Op mijn kloon was dit dus een ramp en kreeg ik nooit warm genoeg gestookt. Met die kettle krijg ik volgens de interne thermometer de temperatuur een pak hoger, 30-40 graden meer met echt een pak minder kolen. Dit is iets voor komende weken uit te proberen. Ga eerst gewoon de pizzasteen gebruiken die we nog hebben liggen. En anders zo een ring kopen. Maar ben er van overtuigd dat ik nu wel een pak meer warmte heb, voel ik ook.
Maar het zijn 2 totaal verschillende dingen die je gaat vergelijken. Ook in gebruik doe ik het nu gewoon licht anders, en de vrouw vond het lekker, en ze vond de smaak iets beter nu.
Dit is zeker geen betoog voor een weber kettle te kopen, maar wat mij over de streep heeft getrokken, aangezien ik ongeveer hetzelfde dilemma had 1,5 maand geleden. Ook aangezien dat alle prijzen gestegen zijn, dacht ik, beter nu eentje kopen dan volgend jaar een pak meer betalen voor dezelfde barbecue