NoepZor schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:32:
Kon het mij ook al niet voorstellen. De andere bewering die ze deden vond ik direct al quatsch. Volgens hun was op 1 plek aansteken meer dan voldoende. Als je op 3 plekken aansteekt dan heb je meer gloed = meer verbruik. Maar uiteindelijk is het gewoon afhankelijk van je zuurstofintake. Enige is dat je 3 stukjes kool voor 1/3e opgloeit tegenover 1 stukje helemaal (even simpel gezegd). Hoeveelheid energie die er vrij komt (dus BBQ temperatuur) is dan niet anders, dus het verbruik ook niet lijkt me.
Deze beweringen komen trouwens van een regionaal zeer gerenommeerd bekend staande BBQ leverancier, welke ook veel workshops e.d. geeft. Verder geen kwaad woord over ze, maar deze en de bewering over het verbruik van een BGE vs Bastard vond ik dan wel categorie gelul.

1 gebruikte soort houtskool heeft invloed op het aantal branduren.
2 wil je snel vuur dan op 3 a 4 punten aansteken.
3 slow hooguit 1 a twee punten.
4 de hoeveelheid aangevoerde en afgevoerde luchtstroom is het meest bepalend.
Wat betreft welk merk kamado. Veel onzin en als je op de juiste manier en werkwijze je kamado gebruikt maakt het verschil tussen merken weinig of niets uit. Details in het ontwerp verschillen maar een steak op een bastard, bge, kamado Joe of what ever zul je het verschil in smaak niet merken. De man/vrouw die er op kookt maakt het verschil
Voordat ik de eitjes aanschafte, twaalf jaar een Chinese kamado gebruikt met volle tevredenheid.
Daarnaast nog een Weber 57 en WGA in gebruik. De WGA vind ik de ultieme saté en hamurger Q
Weber 57 wordt vaak ingezet als wok station
Meest belangrijke is een beetje je fantasie gebruike en het doen met de middelen die je heb.
Onderstaand (favoriet) gerechtje zou ik niet graag op een kamado bereiden, omdat de sterke geur die sardines afgeven, je eerst weer je kamado behoorlijk heet moet opstoken om de geur te verwijderen.
WGA sardines met zwarte olijven etc.
[
Voor 255% gewijzigd door
TecTo op 19-05-2022 17:42
]