Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Gelukt :)
Nu nog een WGA aankopen. Ik ben een echte krent, dus even het koopje vinden.
Nu is de prijs bij de bouwmarkt flink omhoog gegaan waardoor hij na korting nog +80 euro blijft? 110/115 bij Karwei/Gamma zonder korting.

Even speuren (of stiekem hopen dat hier nog iemand van zijn WGA af wil :+ )
Zo, heeft even geduurd, maar gelukt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0DEbSM7YuC-zGSoUdUtx3JUQrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvffcbSCDOMXuHpHeXcjGWP5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Nu een tijdje meegelezen hier, maar meld me ook maar eens :) .
Heb onlangs (via de AH-actie) mijn eerste kamado, Grill Guru Large, aangeschaft.
Ik ben nieuw in de wereld van de kamado, maar kijk er naar uit om dingen te gaan proberen en vooral ook veel te leren, lezen en filmpjes te gaan kijken.

Wat me wel direct opviel toen ik de doos openmaakte was de platesetter. Eerlijk gezegd had ik misschien verwacht dat het vrij 'normaal' zou zijn als die in 2 delen (halve manen) geleverd zou worden, maar dat was in mijn geval dus niet zo.
Is het aan te raden om meteen een andere platesetter aan te schaffen zodat je 2 zones kunt creëren of raden jullie aan om hier nog maar even mee te wachten? Of is er een andere manier misschien?

Hoe vaak verwissel je nu effectief de platesetter tijdens een sessie? Voornamelijk met het searen van grote stukken na een low en slow of ook tussen verschillende kleinere stukken vlees/gerechten bij, pak hem beet, de 'normale' bbq met vrienden (saté, hamburger, worst, dunnere stukjes vlees)? Of plaatsen jullie in het laatste geval altijd de platesetter (of juiste niet) en vervolgens opstoken naar een wat hogere temperatuur (180 graden?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Mich007 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:22:
Nu een tijdje meegelezen hier, maar meld me ook maar eens :) .
Heb onlangs (via de AH-actie) mijn eerste kamado, Grill Guru Large, aangeschaft.
Ik ben nieuw in de wereld van de kamado, maar kijk er naar uit om dingen te gaan proberen en vooral ook veel te leren, lezen en filmpjes te gaan kijken.

Wat me wel direct opviel toen ik de doos openmaakte was de platesetter. Eerlijk gezegd had ik misschien verwacht dat het vrij 'normaal' zou zijn als die in 2 delen (halve manen) geleverd zou worden, maar dat was in mijn geval dus niet zo.
Is het aan te raden om meteen een andere platesetter aan te schaffen zodat je 2 zones kunt creëren of raden jullie aan om hier nog maar even mee te wachten? Of is er een andere manier misschien?

Hoe vaak verwissel je nu effectief de platesetter tijdens een sessie? Voornamelijk met het searen van grote stukken na een low en slow of ook tussen verschillende kleinere stukken vlees/gerechten bij, pak hem beet, de 'normale' bbq met vrienden (saté, hamburger, worst, dunnere stukjes vlees)? Of plaatsen jullie in het laatste geval altijd de platesetter (of juiste niet) en vervolgens opstoken naar een wat hogere temperatuur (180 graden?)?
Voor de kleinere stukken en "normale" BBQ gebruik ik altijd een halve steen om 2 zone's te hebben.
Bij grote stukken en dus low&slow, gebruik ik een volledige platesetter en kies ik altijd voor reverse sear methode.
Het is bij een kamado veel makkelijker om van lage temp naar hoog te gaan dan omgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Bootje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:14:
[...]

Na een tip in dit topic ook besteld. Ik had nog een €5 bon van mijn verjaardag, dus kon best een gokje wagen. Zelfde inhoud als jij en ben er erg blij mee.
Ik bestel hem altijd, tot nu toe goed bevallen en je haalt dat bedrag er wel uit. Voor V&R ook ideaal om producten te dumpen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:29
PnD schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Zo, heeft even geduurd, maar gelukt. [Afbeelding]
Vorig weekend heb ik er ook een gehaald. Is dat installatie materiaal om een doorvoer te maken voor je thermometer?

Heb je al enige mods op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
Stimulate14 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:56:
[...]

... Voor V&R ook ideaal om producten te dumpen :P.
Vooral dat als ik het zo zie. Qua waarde zal het idd wel de prijs matchen, maar dat er nu echt dingen inzitten die onmisbaar zijn of die je nog niet had? Dat mes is wel geinig, maar voor minder heb je vast eenzelfde kwaliteit. Rubs heb je meestal al wel in huis, idem als bbq handschoenen. Dat gratis weggeefblikje 0.0 is wel erg triest imho.

Maar goed, voor het verrassingseffect is het wel geinig zo'n doos.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:50
Hopjesvla79 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:08:
[...]
Vooral dat als ik het zo zie. Qua waarde zal het idd wel de prijs matchen, maar dat er nu echt dingen inzitten die onmisbaar zijn of die je nog niet had? Dat mes is wel geinig, maar voor minder heb je vast eenzelfde kwaliteit. Rubs heb je meestal al wel in huis, idem als bbq handschoenen. Dat gratis weggeefblikje 0.0 is wel erg triest imho.

Maar goed, voor het verrassingseffect is het wel geinig zo'n doos.
Het is uiteraard ook een gok, want vaak zit er troep tussen die je al had of waar je niks aan hebt. In mijn geval kon ik nieuwe handschoenen goed gebruiken, aangezien ik de vorige net beschimmeld weg heb gegooid. Zo't mes had ik ook nog niet (en zal ik ook weinig gebruiken denk ik), maar daarbij nog 2 mooie rubs en die fles Stubs die ik ook nog eens wilde proberen, maken het voor mij het waard. En dan ook nog een leuke zak houtskool.

Dat blikje was inderdaad wel typisch ja. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ze lezen vast mee hier dus doe wat met de feedback heren :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

Flapperbol schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Ik heb deze keer de €25 Mystery Box gehaald van Vuur & Rook:
spoiler:

Moet zeggen dat ik er wel blij mee ben. Totale waarde zal zo'n €50 zijn, maar zeker met het mes en hotsauce ben ik erg blij. Had ik allebei nog nodig :+

Mocht iemand ook een gokje willen wagen: ik kreeg vandaag een €5 bon omdat ik bijna jarig ben:

***members only***

(Ik denk niet dat hij account gebonden is, maar weet het niet zeker)
Omdat de Kick ash basket voor de KJ in de aanbieding was deze box mee laten komen, ik heb er precies hetzelfde in zitten.
Cleaver, saus en een extra paar handschoenen zijn fijn. Rub en SPG zijn ook leuk. Briketten voor in de kamado zijn jammer, maar komen ook wel een keer op.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mmm cursus zelf houtskool stoken.. verleidelijk..
https://www.pathhilladven...-kilns#course-information
Wel aan de prijs IMHO, maar wel leuk om eens te doen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

nielsn schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Vorig weekend heb ik er ook een gehaald. Is dat installatie materiaal om een doorvoer te maken voor je thermometer?

Heb je al enige mods op het oog?
.

Klopt inderdaad. Die wil ik gaan maken zoals @Martinusz heeft gedaan. Martinusz in "Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic"

Geen andere mods nog op het oog. Misschien handvatjes aan de ventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50

Saffie_time

Why use this? 42!

PnD schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:57:
[...]
.

Klopt inderdaad. Die wil ik gaan maken zoals @Martinusz heeft gedaan. Martinusz in "Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic"

Geen andere mods nog op het oog. Misschien handvatjes aan de ventilatieroosters.
Hier heb ik een weber ketel (57) en WGA.
De thermometer in de dome van de ketel gebruik ik nooit en omdat ik een digitale thermometer heb met 6 probes ook nog nooit gemist bij de WGA.

Wat denk je eruit te halen om er 1 in te gaan maken?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik kan nog niet goed vinden welke "The Bastard Drip Pan Half Moon" ik nodig heb voor mijn Bastard Large complete.

Ze zijn verkrijgbaar in de maten compact, medium, Large en XL.

Moet ik nu de Large hebben, of de XL hebben :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Grolsch schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:17:
Ik kan nog niet goed vinden welke "The Bastard Drip Pan Half Moon" ik nodig heb voor mijn Bastard Large complete.

Ze zijn verkrijgbaar in de maten compact, medium, Large en XL.

Moet ik nu de Large hebben, of de XL hebben :?
Die maten zijn ook exact de maten waarin The Bastard verkrijgbaar is toch? Dus lijkt me gewoon Large als je een Large bastard hebt? Wat doet je twijfelen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:41
Ik ben van plan om voor de Basterd medium Solo te gaan, echter vraag ik me af of deze bbq niet makkelijk omvalt als je het deksel opendoet? Het lijkt me best instabiel zonder voet. Ik heb geen plek om hem in mijn buitenkeuken te plaatsen.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Orion84 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Die maten zijn ook exact de maten waarin The Bastard verkrijgbaar is toch? Dus lijkt me gewoon Large als je een Large bastard hebt? Wat doet je twijfelen?
Ik wist niet dat er ook een Bastard XL bestond, die large is al erg groot!

Tnx voor je hulp, bestel ik 2 x de L versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:55:
Ik wist niet dat er ook een Bastard XL bestond, die large is al erg groot!

Tnx voor je hulp, bestel ik 2 x de L versie
BGE 2XL - GRID DIAMETER - 73 cm
Heb je wel flinke armen voor nodig om die dome op te tillen denk ik...

Maar een large is toch maar 47/48cm? Dat is toch niet groot?

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 11-05-2022 17:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Chevy454 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:26:
[...]

BGE 2XL - GRID DIAMETER - 73 cm
Heb je wel flinke armen voor nodig om die dome op te tillen denk ik...

Maar een large is toch maar 47/48cm? Dat is toch niet groot?
Qua roosterdiameter valt het wel mee, maar dat kreng is niet alleen te tillen, hij is lomp zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Saffie_time schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Hier heb ik een weber ketel (57) en WGA.
De thermometer in de dome van de ketel gebruik ik nooit en omdat ik een digitale thermometer heb met 6 probes ook nog nooit gemist bij de WGA.

Wat denk je eruit te halen om er 1 in te gaan maken?
Het is geen dome thermometer mod, maar een doorvoer voor mijn inkbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:24
Ik heb ook een meater gekocht, maar krijg deze met geen mogelijkheid verbonden met mijn telefoon.

Het lampje op de bamboe houder gaat ook niet aan als ik hem eruit neem. Hij brand wel als ik de zwarte knop indruk. Ook is hij al een aantal dagen opgeladen.

Iemand een idee wat ik vergeet?
Helaas heeft de support van Meater het momenteel druk dus kan het nog even duren voor ik daar reactie krijg en ik wilde vrijdag starten met een poging tot pulled pork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:37:
Qua roosterdiameter valt het wel mee, maar dat kreng is niet alleen te tillen, hij is lomp zwaar.
De dome van de large? Of de gehele large?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn nieuwe speeltje ook opgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ-yQFVDUfbgubRrCqWoPKFDjr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYhMghmYS4kkRFoF7VXNYHr4.png?f=user_large
Via ING rentepuntenwinkel vond ik het nog een redelijke prijs. Krijg er ook nog een spit bij (die actie is inmiddels wel voorbij helaas).
Blijft duur, maar gaat vast nog wel even mee.

Een hele upgrade vanaf de campingaz expert plus (ding van € 100, ~13 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Chevy454 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:20:
[...]

De dome van de large? Of de gehele large?
Alleen de dome is al niet te tillen met 1 persoon. Je krijgt hem misschien de lucht in, maar nauwkeurig in het frame plaatsen is met 2 man al lastig, en alleen niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Hoe waterdicht is een InkBird IBBQ-4T eigenlijk 😬… Specs geven aan IPX3 classificatie, maar wat houdt dat precies in?

De kamodo deed buiten zijn werk terwijl ik binnen voetbal aan het kijken was.
Toen ik even buiten wilde gaan kijken kwam ik erachter dat het behoorlijk aan het regenen was terwijl de inkbird nog op het zijplankje lag.

Gelukkig werkt alles nog voor zover ik kan zien maar kan dit kwaad voor een volgende keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:33
Mich007 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:21:
Hoe waterdicht is een InkBird IBBQ-4T eigenlijk 😬… Specs geven aan IPX3 classificatie, maar wat houdt dat precies in?
IPX3 geeft precies aan hoe waterdicht ie is.
Als ik google:

IPX3: Spatdicht.
Item zal niet beschadigen door besproeiing van water (10 L/ min) onder een hoek van maximaal -60° tot 60°.

Of t kwaad kan voor een volgende keer?
Als ie t nu nog doet zal ie t dan ook nog doen. Ik zou wel proberen te vermijden dat ie in de regen ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

copykat

Good copy isn't bad

Toen ik even buiten wilde gaan kijken kwam ik erachter dat het behoorlijk aan het regenen was terwijl de inkbird nog op het zijplankje lag.

Gelukkig werkt alles nog voor zover ik kan zien maar kan dit kwaad voor een volgende keer?
Zwakste plek is de sonde/probe connector.
Heeft de 4T een magneet?
Gewoon een metalen plaatje onder je side table schroeven kan je hem er onder hangen, je kijkt toch meestal op je mobiel.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Mijn smobot controller staat in een tupperware bakje naast de kamado, de kabels gaan er via een klein gaatje in de zijkant uit. Zelfs in de stromende regen komt er geen druppel water in.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TbBKC68T6fX8cvlIwF14RVx47M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sm6fdqbkLJ8bERTcWsJXjVcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAPEIesnY4xh9thYAQ9rdhWl8Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHW71KXUxpJkBecmUxgCap6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen wordt eindelijk mijn buitenkeuken afgemaakt. Krijg voor het eerst een primo. Dat moet worden gevierd met een mooi stuk 🥩 😋👌😱.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Holy shit. Zoek je nog vrienden? 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Geen probleem (wel de rubber stoppers op de ingangen die je niet gebruikt doen)..
De mijne heeft menig regenbui overleeft :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Wackmack schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen wordt eindelijk mijn buitenkeuken afgemaakt. Krijg voor het eerst een primo. Dat moet worden gevierd met een mooi stuk 🥩 😋👌😱.
Dat is een heel mooi stuk vlees.

Met een super kamado als de 'Primo' gaat het helemaal goed komen.

Succes en ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
TecTo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is een heel mooi stuk vlees.

Met een super kamado als de 'Primo' gaat het helemaal goed komen.

Succes en ben benieuwd naar het resultaat.
Dit moet helemaal goed komen. Wil dit als voorgerecht maken, zijn met mijn schoonouders en ouders dus zes personen. Daarna komen de pizza's maar die kunnen natuurlijk helemaal mislukken, wordt mijn eerste keer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

apNia schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:47:
Holy shit. Zoek je nog vrienden? 🤗
Misschien als klusser om zn keuken af te maken............

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:17
Breaker schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:51:
Vandaag mijn nieuwe speeltje binnen gekregen om verder te gaan met mijn low and slow perikelen. De weber hou ik er naast voor low and slow en high and fast gelegenheden.

[Afbeelding]

*O*
Eindelijk vies maken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGEXVGxeQEnvf5cogOHUiXQxtoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/spzQx3yRckcWWCBDpRTMYiOd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXG6nyTYcNkIrM2tHLSb5ow27BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p7UFaAtg2UGV4TH2BxHVZE85.jpg?f=user_large

Alleen nu een enorme overshoot in temperatuur te pakken. Eerste 2,5 uur stabiel op 103/107 graden. Ik pak de rib in in aluminiumfolie en hij staat ineens te rammen op 150 graden... komt vast wel goed :P

[ Voor 25% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 00:15
@Breaker
Bij langer opendoen van kamado even onderste luchtschuif dichtdoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBree
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-07 13:56
Ik ga dit weekend voor het eerst proberen smoken op een off set smoker (Tarrington House bbq Batesville van de makro)

Heeft er iemand een goede tip met hoeveel houtskool/briketten ik kan starten om de temp rond de 100 te krijgen?

Ben bang om het meteen te warm te stoken en niet terug kouder te krijgen.

Het beste is natuurlijk testen en in de gaten blijven houden maar een richtlijn zou handig zijn.
Krijg dit online niet echt gevonden. (wellicht omdat dit verschil per bbq/smoker)

----
edit.
aangevuld met hout blokjes natuurlijk om de rook smaak te creëren.

[ Voor 7% gewijzigd door MBree op 12-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22
MBree schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:19:
Ik ga dit weekend voor het eerst proberen smoken op een off set smoker (Tarrington House bbq Batesville van de makro)

Heeft er iemand een goede tip met hoeveel houtskool/briketten ik kan starten om de temp rond de 100 te krijgen?

Ben bang om het meteen te warm te stoken en niet terug kouder te krijgen.

Het beste is natuurlijk testen en in de gaten blijven houden maar een richtlijn zou handig zijn.
Krijg dit online niet echt gevonden. (wellicht omdat dit verschil per bbq/smoker)
Ik heb hier zelf nog een simpele smoker staan die door de vorige eigenaar van het huis achtergelaten is. Dat ding krom en amper luchtdicht, maar met gewoon standaard briketten van de jumbo (ongeveer een firestarter vol) kon ik dat gare ding prima op temperatuur krijgen en enigszins houden.

Uiteindelijk is het gewoon proberen en beginnen, je merkt het snel genoeg. Maar wat je eventueel kan doen:
Vul de firebasket met kolen, steek een beperkte hoeveelheid briketten in een firestarter aan en giet deze bovenop de kolen in de firebasket die dus nog niet aan zijn. Hierdoor krijg je niet meteen heel veel hitte en steken de briketten elkaar langzaam aan.

Persoonlijk vind ik briketten niet echt heel heet worden en de warmte die je meet is indirect. Dus het zal wel meevallen met hoeveel te hard het zal gaan.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBree
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-07 13:56
Luuk1983 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb hier zelf nog een simpele smoker staan die door de vorige eigenaar van het huis achtergelaten is. Dat ding krom en amper luchtdicht, maar met gewoon standaard briketten van de jumbo (ongeveer een firestarter vol) kon ik dat gare ding prima op temperatuur krijgen en enigszins houden.

Uiteindelijk is het gewoon proberen en beginnen, je merkt het snel genoeg. Maar wat je eventueel kan doen:
Vul de firebasket met kolen, steek een beperkte hoeveelheid briketten in een firestarter aan en giet deze bovenop de kolen in de firebasket die dus nog niet aan zijn. Hierdoor krijg je niet meteen heel veel hitte en steken de briketten elkaar langzaam aan.

Persoonlijk vind ik briketten niet echt heel heet worden en de warmte die je meet is indirect. Dus het zal wel meevallen met hoeveel te hard het zal gaan.
Allright thanks!
Ben benieuwd hoe het gaat!

Heb er in ieder geval heel de dag voor uit getrokken moest het mis gaan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Ziet er goed uit! Heb je zelf een andere margrietschijf erop gemonteerd of zat deze er standaard op?
Op mijn GG (vorige week ontvangen van AH-actie) zit namelijk een hele andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:47
Mich007 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je zelf een andere margrietschijf erop gemonteerd of zat deze er standaard op?
Ben ik ook benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Mich007 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb er inderdaad een ander op gezet. Er zit een Smokeware Chimney Cap op. Deze blijft wel op de goede stand staan als ik de deksel open :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Breaker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:21:
[...]

[...]

Ik heb er inderdaad een ander op gezet. Er zit een Smokeware Chimney Cap op. Deze blijft wel op de goede stand staan als ik de deksel open :P
Zal hem eens opzoeken, heb overigens niet het idee dat hij bij mij draait als ik hem open.

Ziet er trouwens goed uit! Hoe was het resultaat? Gigantische tuin ook trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Martijn1990 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Zal hem eens opzoeken, heb overigens niet het idee dat hij bij mij draait als ik hem open.

Ziet er trouwens goed uit! Hoe was het resultaat? Gigantische tuin ook trouwens!
Die van mij rammelt in ieder geval en zit vrij losjes. Deze is verder prima te doseren. Run is verder meer dan prima gegaan! Heb de Pig Powder van Smokey Goodness gebruikt als kruiden. Lekker pittig randje :)

Grote tuin is leuk, onderhoud wat minder ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Breaker op 12-05-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
TakeAway schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:33:
Ik ben van plan om voor de Basterd medium Solo te gaan, echter vraag ik me af of deze bbq niet makkelijk omvalt als je het deksel opendoet? Het lijkt me best instabiel zonder voet. Ik heb geen plek om hem in mijn buitenkeuken te plaatsen.
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb zojuist mijn L op een table stand gezet en het is enorm stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Ook ik ben aangestoken door het bbq virus! Inmiddels de Grill Guru Large een aantal keer gebruikt.

Paar vraagjes voor de experts:
- Als ik de deflector gebruik, is het dan normaal dat ik nog steeds meer onderwarmte heb dan bovenwarmte? Mijn kippetje was aan de onderkant behoorlijk bruin vergeleken met de bovenkant.
- Hoe maak je de deflector het beste schoon? Ben vergeten hem in te pakken met alufolie.
- Bij de GG Large hangt het rooster op het rekje vd deflector. Kun je deze ook rechtstreeks op de keramische ring leggen, zodat hij wat meer 'in' de kamado ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

goldmemberf1 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:36:
Ook ik ben aangestoken door het bbq virus! Inmiddels de Grill Guru Large een aantal keer gebruikt.

- Als ik de deflector gebruik, is het dan normaal dat ik nog steeds meer onderwarmte heb dan bovenwarmte? Mijn kippetje was aan de onderkant behoorlijk bruin vergeleken met de bovenkant.
Heb je de dome goed heet laten worden voor je de deflector (en het kippetje) plaatste?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
.
- Hoe maak je de deflector het beste schoon? Ben vergeten hem in te pakken met alufolie.
Ergste er wat afwrijven met een prop Alufolie. En dan de volgende keer de andere kant gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24

- Bij de GG Large hangt het rooster op het rekje vd deflector. Kun je deze ook rechtstreeks op de keramische ring leggen, zodat hij wat meer 'in' de kamado ligt?
Koop een spit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gODkXgOp0RO95KVsNTKAwRzfZWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qc6uJVxc1aa80ds5MOVoXuKf.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breaker
Nieuwe dag, nieuwe ronde. 2kg buikspek opgedeeld in 4 blokken voor Zeeuws spek! Meteen mijn nieuwe speeltje testen, maar het valt op dat de omgevingstemperatuur behoorlijk verschilt per probe maar het kan ook zijn dat het door de plaatsing en de deflector meer rechtstreekse hitte op komt (zie actiefoto). Nou ja ik hou het gemiddelde wel aan O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2vvkSSJNXdMcqQ7Gcyil1ANoK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FtUEvDD4xImuZLEGHdJYVxNC.png?f=fotoalbum_large

Dit is de Meater Block 8)

Ook nog maar even een actiefoto dan maar ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MIezh4muHla5SMsNzew89tQeVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7hdjzrLlJGh11x7m2MkDgvr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Breaker op 13-05-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Zeker!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren was weer een toffe dag, wel lang, maar tof!

We stonden bij Harlem BBQ voor de opening van de nationale BBQ weken.
Ook dit keer uitgepakt met onze nieuwe tent en meubels en de hele middag lekker achter de Q gestaan om de bezoekers onze smaken te laten proeven.
Op het menu: bavette, butterfly chicken, kalfsworst en veel kalfsburgers.

Tijdens de festiviteiten werden ook de winnaars van de diverse nominaties bekend gemaakt. Wij waren genomineerd in de categorie bbq influencer, mar helaas niet gewonnen.

Het weer was natuurlijk super, en het was leuk te zien hoe iedereen enthousiaste bezig was.Ik was wel blij toen ik 's avonds eindelijk de schoentjes uit kon doen na zo'n lange dag :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30rJiag-AkcJE-euHE9WQl1-K8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VzEDiSQCWP2o8L4JNaMbbf7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7Cv5-it1NofItQA0HxZjMFXdmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhVJQUjJAnWmx37j1s13lbA8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6o027Gw8ekQXr5kfrb-TqF62Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzYvTVQ6RWFc4l1Ef98cNlZo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFTNlGsn2raKmr3LuIkWY3LIDsg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqXVuJytLBkwFe04y9o0HBCS.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Het spit hebben we hoor! :-) Maar in dit geval gingen er kippenbouten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Orion84 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Heb je de dome goed heet laten worden voor je de deflector (en het kippetje) plaatste?
Even denken. Volgens mij heb ik de kolen aangestoken, dome open laten staan 10m, deflector geplaatst en toen vrij snel de kip erop gelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

goldmemberf1 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Even denken. Volgens mij heb ik de kolen aangestoken, dome open laten staan 10m, deflector geplaatst en toen vrij snel de kip erop gelegd.
Dan zal er weinig hitte in je dome hebben gezeten. Volgens mij (maar ik ben zelf ook nog een redelijke beginner qua kamado) kan je beter zodra het vuurtje een klein beetje op gang is je dome dicht doen, maar met ventilatieopeningen open om hem rustig verder op temperatuur te laten komen. Met de schuif en margrietschijf regelen dat de temp niet te ver oploopt. Pas als je dome ook lekker op temperatuur begint te komen (voorzichtig voelen of meten met IR thermometer aan de buitenkant) de deflector plaatsen en als de temperatuur weer stabiel is het vlees plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 15:04
Mee eens. Dome dicht en op temperatuur laten komen voordat je de deflectors plaatst. Ik heb een Joe en die heeft van die half-moon deflectors (halve cirkels). Die leg ik erin zodat je niet in het midden tegen elkaar aankomen zodat er een rechte lijn is van het vuur naar de dome.
Afhankelijk van wat je doet:
low & slow - de dome is dan prettig handwarm
normaal tempo - de dome is met de hand aan te raken, maar voelt al best heet
pizza - de dome is te heet om aan te raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Dank voor de tips! Ik ga het eens proberen. Iemand trouwens nog een tip voor zo'n mandje bij een rotisserie om frietjes of bijv chicken wings te maken? Lijkt me leuk om eens te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Ik heb een stukje picanha liggen waarvan ik even jullie mening wil horen hoe ik deze het beste op het rooster kan plaatsen. Ik heb veel gelezen over het vetrandje boven of juist onder, maar ik heb wat dat betreft een heel onhandig stukje. Is het daarom bezwaarlijk als het vetrandje aan de zijkant zit? Het vetrandje is ook slechts 2-5mm dik. Ik wil het low en slow bereiden. Qua dikte zit er ook wel wat verschil omdat het als het ware een driehoek is doorsnede. Waar meet je dan de temperatuur?

Ter verduidelijking even een dwarsdoorsnede over het stukje. (maten in mm ;))
Lengte is ca. 200mm; gewicht 750gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdLNkaoqc9-rJkJ1zWdgXxvSKs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AuiSXVyTyI9lM74lV6WSI3g4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Mich007 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:53:
Ik heb een stukje picanha liggen waarvan ik even jullie mening wil horen hoe ik deze het beste op het rooster kan plaatsen. Ik heb veel gelezen over het vetrandje boven of juist onder, maar ik heb wat dat betreft een heel onhandig stukje. Is het daarom bezwaarlijk als het vetrandje aan de zijkant zit? Het vetrandje is ook slechts 2-5mm dik. Ik wil het low en slow bereiden. Qua dikte zit er ook wel wat verschil omdat het als het ware een driehoek is doorsnede. Waar meet je dan de temperatuur?

Ter verduidelijking even een dwarsdoorsnede over het stukje. (maten in mm ;))
Lengte is ca. 200mm; gewicht 750gr.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk te laat, maar: vetkant boeit niet echt. En ik zou hem hier prikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyWvyX6DS_s8Z748n1FkrSF01wE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xzfEcNM2jDMAOajGyQu8l6CJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
Nee hoor, helemaal niet te laat. Ga er morgen pas mee aan de slag ☺️.
Bedankt voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Mich007 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:34:
Nee hoor, helemaal niet te laat. Ga er morgen pas mee aan de slag ☺️.
Bedankt voor je input!
Lijkt mij toch een iet wat rare cut te zijn. Sowieso zou ik meten in het dikste stuk en omdat hij op het dunste stuk zo dun lijkt te zijn, zou ik zo laag mogelijk in temperatuur proberen te blijven en zeker opletten bij een eventuele sear (zeer heet en zeer kort).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
barrymossel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Waarschijnlijk te laat, maar: vetkant boeit niet echt. En ik zou hem hier prikken:

[Afbeelding]
'daar waar de kortste weg naar de buitenkant het langst is'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:50
goldmemberf1 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:14:
Iemand trouwens nog een tip voor zo'n mandje bij een rotisserie om frietjes of bijv chicken wings te maken? Lijkt me leuk om eens te proberen
Ik heb die van Napoleon. Die past net in mijn BGE large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53

Maximus

There is no substitute

Vond eerder deze week in de vriezer nog een beenham. Deze klaar gemaakt met wat honing/mosterd marinade en vervolgens op de BGE met wat oak caramel hout. Heb de BGE op laten klimmen naar 175, daarop 40 minuten gedaan, toen langzaamaan laten klimmen naar de 200.

Na een klein uur van 9 graden opgeklommen naar 65 en hij was top. Zo top dat ik alleen een foto had gemaakt van wat over bleef van een 900 gram wegende beenham. Samen met wat wortels en opbakaardappelen prima:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xeI5r05.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/67tHkcx.jpg

Halverwege:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T5Ek9ku.jpg

De leftovers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IvHKnXo.jpg

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:27
Ik heb een vraag over het gebruik van de plancha/griddle in de kamado. Ik heb vandaag voor het eerste de plancha/griddle van BGE gebruikt, maar helaas was het resultaat smashburgers die gedeeltelijk verbrand waren. Ik denk zelf dat ik de plancha te vroeg er op heb gelegd, waardoor hij te heet is geworden.
Dome temperatuur was 250 graden. Bij mijn skillet doe ik het ook vaak op deze temperatuur. Is dit te heet? Ik heb de plancha ongeveer 20 minuten voor dat ik ging bakken er al opgelegd. Ik vermoed dus dat dit te lang was.
Ik heb hem eerder deze week ingebrand, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Wat denken jullie dat het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

jordy89 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:34:
Ik heb een vraag over het gebruik van de plancha/griddle in de kamado. Ik heb vandaag voor het eerste de plancha/griddle van BGE gebruikt, maar helaas was het resultaat smashburgers die gedeeltelijk verbrand waren. Ik denk zelf dat ik de plancha te vroeg er op heb gelegd, waardoor hij te heet is geworden.
Dome temperatuur was 250 graden. Bij mijn skillet doe ik het ook vaak op deze temperatuur. Is dit te heet? Ik heb de plancha ongeveer 20 minuten voor dat ik ging bakken er al opgelegd. Ik vermoed dus dat dit te lang was.
Ik heb hem eerder deze week ingebrand, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Wat denken jullie dat het aan ligt?
Vermoed inderdaad te lang al te heet geweest.

Had je er nog een conveggtor tussen (gok van wel)? Dome is altijd al minder nauwkeurig, hoe dichter op t vuur hoe heter het is. Dan is 20 minuten doorwarmen op een hogere temp dan 250 teveel.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
Maximus schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Vermoed inderdaad te lang al te heet geweest.

Had je er nog een conveggtor tussen (gok van wel)? Dome is altijd al minder nauwkeurig, hoe dichter op t vuur hoe heter het is. Dan is 20 minuten doorwarmen op een hogere temp dan 250 teveel.
Nee ik had er ook geen conveggtor tussen. Moet dat ook? Bij een skillet doe ik dat eigenlijk ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

jordy89 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:41:
[...]

Nee ik had er ook geen conveggtor tussen. Moet dat ook? Bij een skillet doe ik dat eigenlijk ook nooit.
Voor hamburgers niet, maar dan zou ik de temp zeker niet zo ver laten oplopen.

Had mijn beenham ook met een conveggtor er tussen gedaan ipv dichter op t houtskool. Als je in de dome 250 hebt zou het mij niet verbazen als dichter bij t vuur het 275-300 is. Combineer dat met goed voorverwarmen van 20 minuten en dan is het snel te warm.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
Maximus schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:47:
[...]

Voor hamburgers niet, maar dan zou ik de temp zeker niet zo ver laten oplopen.

Had mijn beenham ook met een conveggtor er tussen gedaan ipv dichter op t houtskool. Als je in de dome 250 hebt zou het mij niet verbazen als dichter bij t vuur het 275-300 is. Combineer dat met goed voorverwarmen van 20 minuten en dan is het snel te warm.
Dank voor de toelichting. Hoelang van te voren leg jij hem op de bbq? Een minuut of 2 zoals een pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

jordy89 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:52:
[...]

Dank voor de toelichting. Hoelang van te voren leg jij hem op de bbq? Een minuut of 2 zoals een pan?
#slowchat 😉

Probeer hem te houden op 200-225 in de dome. 5 minuten voorverwarmen. Als het een neigt naar wat roken/walmen dan is t voor mij prima en gaat t er op. Moet zeggen dat ondanks dat het is ingebrand ik altijd iets van boter/olie als preventie gebruik.

PhD i.o.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mich007
barrymossel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I6LlYMqg0Y0njTht2S5IhLv5Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBK82FIFEm4evhAN33WVOEBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H_kJ9RHO74Wb0hr3w2aCWsC_rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXcuitzyTU0MawSbROmEOBZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_OwkjkwNa-Rt2o0Zbtdblip47Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGyAERiG7MX5r2CzG8MGJ3ej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELzo9jVZYwsnt-QylkrU-6rhtU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMK1xqtaj392wNW2SB6vCBzV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbacnquXMpMbAtWmMu63WUIC92o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhTimvKfkuaIlVlq25Gs4O0Q.jpg?f=fotoalbum_large

‘Precies’ op die plek heb ik hem low en slow (dome bleef continu tussen 114 en 118 graden zonder bij te hoeven regelen tussendoor) naar 48 graden gebracht. En vervolgens op volle snelheid (250-350 graden) nog afgegrild naar 54 graden.

Ik was aardig tevreden met mijn eerste run ever op de kamado. Smaakte zeer zeker naar meer. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG8bdcMRw0aeC7XacKU3vhD5LR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aTUeLP8X8i8Cv2t82IJXJaP.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een beetje zoekt op Google staat er overal max 12 maanden…maar dit moet toch nog wel kunnen of te groot risico?

Heeft in een goede vriezer gelegen die niet vaak open en dicht gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Dennis1812

Amateur prutser

Dersan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:23:
[Afbeelding]

Als je een beetje zoekt op Google staat er overal max 12 maanden…maar dit moet toch nog wel kunnen of te groot risico?

Ik zou het gewoon eten

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 15:04
[Afbeelding]

Ontdooien, verpakking openmaken, voelen en ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
idd, weggooien kan altijd nog. Ik zou het ieg gewoon eten. Ga er vanuit dat zo'n datum ook marges kent en aan de veilige kant zit daarvan.

[ Voor 40% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-05-2022 09:42 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En de meeste vriezers zijn ook kouder dan -18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

Tomatoman

Fulltime prutser

[Afbeelding]

Ingevroren vlees krijgt op het moment van invriezen eenmalig een flinke tik en gaat vervolgens langzaam in kwaliteit achteruit. Er is niet zoiets als een harde datumgrens die bepaalt of ingevroren vlees nog goed (genoeg) is. Die grens van 1 jaar is simpelweg bedoeld om enige richting te geven met het bewaaradvies. Dit stuk vlees is 14 maanden oud en goed verpakt - het is gegarandeerd nog prima te eten.

Niet zo lang geleden heb ik onderstaande foto geplaatst, die laat zien dat veel fabrikanten voor grootverpakkingen niet 1 maar 2 jaar als bewaartermijn aanhouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwS4iuaZ-KEYQw9PUl8LdGUKicM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLijuosU5i9I8wJeQPVKiE0N.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
Er staat ook “tenminste houdbaar tot”, wat alleen wat zegt over de periode voor die datum. Ik zou het ook prima aandurven zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Ik heb ook nog 2 stukken procureur in de vriezer van de Makro. Iets meer dan een jaar geleden in de vriezer gedaan, maar nooit aan toe gekomen. Was al van plan ze weg te gooien, maar nu ik dit lees ga ik ze gewoon ontdooien en als ze niet gek ruiken gewoon bereiden :)

Hoe ontdooien jullie grote stukken vlees? Lees verschillende verhalen, maar misschien heeft iemand de gouden tip 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:49
Martijn1990 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:49:
Ik heb ook nog 2 stukken procureur in de vriezer van de Makro. Iets meer dan een jaar geleden in de vriezer gedaan, maar nooit aan toe gekomen. Was al van plan ze weg te gooien, maar nu ik dit lees ga ik ze gewoon ontdooien en als ze niet gek ruiken gewoon bereiden :)

Hoe ontdooien jullie grote stukken vlees? Lees verschillende verhalen, maar misschien heeft iemand de gouden tip 😁
als ik op zaterdag pulled pork ga maken, leg ik ze woensdag in de ochtend in de koelkast.

Dan zijn ze vrijdag avond bijna geheel ontdooid. En kan je ze rubben/injecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Technofreakz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:02:
[...]
als ik op zaterdag pulled pork ga maken, leg ik ze woensdag in de ochtend in de koelkast.

Dan zijn ze vrijdag avond bijna geheel ontdooid. En kan je ze runnen/injecteren.
Aah zo lang! Thanks, ga ik dat doen. Hebben een extra koelkast die heel weinig open gaat, krijgt die ook geen “schok” steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
Technofreakz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Dan zijn ze vrijdag avond bijna geheel ontdooid. En kan je ze runnen/injecteren.
Wat hij zegt. Vaak zeggen ze 24 uur van tevoren in de koelkast, maar grote stukken zijn dan zelden goed ontdooit. Ik hou zelf 36 tot 48 uur aan.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Ik had maandag een halve procureur van zo'n kilo meegenomen naar een vakantiehuisje. Lag in de koelkast, maar donderdag was de helft nog bevroren. Ontdooien in koud water heeft toch echt mijn voorkeur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Martijn1990 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Aah zo lang! Thanks, ga ik dat doen. Hebben een extra koelkast die heel weinig open gaat, krijgt die ook geen “schok” steeds.
Ik leg ze in de lade van de koelkast en reken op 48uur ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Dennis1812 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Ik leg ze in de lade van de koelkast en reken op 48uur ongeveer.
Mijn koelkast staat op 4 graden en ik merk dat het aanzienlijk langer duurt dan te ontdooien als wanneer hij op 7 graden staat. Het is dus ook een kwestie van proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Luuk1983 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:38:
[...]

Mijn koelkast staat op 4 graden en ik merk dat het aanzienlijk langer duurt dan te ontdooien als wanneer hij op 7 graden staat. Het is dus ook een kwestie van proberen
Ook dat, ik heb 2 koelkasten. 1 van 3 graden exact en 1 die wat wisselend is maar wel op of onder de 7.
Die laatste ontdooi ik meestal in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

barrymossel schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:18:
Ik had maandag een halve procureur van zo'n kilo meegenomen naar een vakantiehuisje. Lag in de koelkast, maar donderdag was de helft nog bevroren. Ontdooien in koud water heeft toch echt mijn voorkeur...
Ik heb een oud koelboxje waar ik het water in doe, bevrorenvlees er in, (moet wel goed verpakt zijn zodat het water er niet in kruipt) de koelbox zorgt er voor dat het niet snel te warm word.
Zo hoef je niet elke keer te kijken of t ontdooit is.
Er zit dan zoveel kou in dat het rustig een dag kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Even een half uurtje in de gootsteen met koud water. Dan is nog wel bevroren maar de ergste kou eraf. Daarna nog een nachtje de koelkast in.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:49
Van het weekend maar eens burgers gemaakt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01WP-i0oWBGULw899PfgFPUEtvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33kGFaK98QvuRyaM5GF6ec7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVOkDML0NIkrfJL2tMUIB9Ine5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEarsDV7yDtgBqylJlY9CQTL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 13-09 14:06
Lekker, dat stond hier gisteren ook op het menu :) Natuurlijk alleen vergeten foto's te maken, maar ze waren erg goed :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteren dan eindelijk voor het eerst de Bastard aan het werk gezet, en wat is zo'n ding goed te controleren qua temperatuur.

Ook had ik een Meater+ besteld, die ook maar meteen getest, maar ik had er al ervaring mee, omdat een vriend van me ook al zo'n Meater+ heeft.

Als testgerecht een Tomahawk steak besteld van 1,5 KG

Starten stelde niets voor met 2 wokkels.

Eerst ff een uur of 2 aan het spelen geweest met de schuiven om controle op de temperatuur te krijgen/houden.

De gehele sessie tussen de 100 en 120 graden gezeten.

Daarna de schuiven vol open, en binnen no time zat de Bastard op 200 graden. Toen toch maar ff rustiger aan gedaan, de eerste keren mag je hem blijkbaar niet zo heet stoken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PEDvPqm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YV3Ywgu.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4H6a5D6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/exWGSGb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eaYDckC.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25

Een dag of twee van te voren in een emmer met koud water. Voor mijn gevoel gaat dit sneller en gecontroleerder dan in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:54
Ik had van het weekend een flinke bbq, dag van tevoren de meeste hapjes klaargemaakt waaronder MOINK balls, chicken honey pops en atomic buffalo turds.

Hoewel alles wel erg lekker was waren voornamelijk de Atomic Buffalo Turds echt heerlijk!
Heel simpel gerecht: Groene jalapeño halveren en leeg lepelen, roomkaas erin met daar bovenop geraspte cheddar. Vervolgens wikkel je het in een plak spek.
20 minuten op 180C (indirect) en smullen.

Zelfs de mensen die niet van pittig houden vonden ze heerlijk. Het was een beetje een loterij of je een milde of een hete te pakken had :+

Voor mij in ieder geval een blijvertje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Gisteren een eenvoudige grill barbecue gehad. M'n schoonouders kwamen spontaan langs en de kinderen hadden trek, dus dan wordt het niet gewaardeerd dat alles 30+ minuten duurt voordat het klaar is.

Uiteindeijk 2 saucijzen over, dus vandaag een lunch van gemaakt met wat salade & tomaatjes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzkmh9S3pqkgkDvAf-iQt8sfSy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWML9IpKCnwxAvjGK5iMk47j.jpg?f=fotoalbum_large
Een van de voordelen van 'veel' afgrillen & thuiswerken :)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Flapperbol schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:39:
Ik had van het weekend een flinke bbq, dag van tevoren de meeste hapjes klaargemaakt waaronder MOINK balls, chicken honey pops en atomic buffalo turds.

Hoewel alles wel erg lekker was waren voornamelijk de Atomic Buffalo Turds echt heerlijk!
Heel simpel gerecht: Groene jalapeño halveren en leeg lepelen, roomkaas erin met daar bovenop geraspte cheddar. Vervolgens wikkel je het in een plak spek.
20 minuten op 180C (indirect) en smullen.

Zelfs de mensen die niet van pittig houden vonden ze heerlijk. Het was een beetje een loterij of je een milde of een hete te pakken had :+

Voor mij in ieder geval een blijvertje!
Om de loterij te voorkomen en de kinderen te vriend te houden (al vind ik de jalapeno's lekkerder) maak ik ze ook vaak met snack paprika's. Verder zelfde recept, soms een restje pulled pork/chicken door de roomkaas :9~

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen weekend ook lekker met de bbq's bezig geweest :)

Zaterdagmiddag eerst maar eens de nieuwe kamado opgebouwd en direct getest met hamburgers :+
's Avonds kalfsworst op de grill gegooid en lekker broodjes worst gegeten. Later op de avond nog even wat kip souvlaki's voor bij de borrel (vergeten foto te maken).
Zondag wat gegrilde groenten met hamburgers en wat biefstukjes.

Deze week maar weer even balansen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OghNd5On9FpctHMSmhm34n5QJgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpaACP6KKbiLTdAb0Ti8qWYg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jjoRH3IvhgOiDOZULVQ9FJadso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ndm0vzdH8iGlFZdtMH91AUcu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M1uXerGzeJSHRfAeXyADU-GVSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umeO907LbKoY906o7m2KnpLt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL7SzXKdhrTK41s2zWiKWMIRV4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRdHfvfLM2WVrZMrW0366KxJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JTfC0WolDPZ2-BNE5j1a1_3B2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDQ5q7YS2VtMvlPHXLNp4MHM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uX539-2VGLHhT6UGaWatW4JAbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1AoEH4F3YLp5jqcEpPMedyY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPvcjiCHlnbe_8-aOCoU0l_a8wU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cm9XNGyqO1lFRSdlMoRxspdN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

Tomatoman

Fulltime prutser

@Koffie: wat is het toch leuk om een gloednieuwe barbecue met zoveel accessoires te mogen inwijden :). Hoe smaakt zo’n in het glas gegrilde Weizenbier eigenlijk?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tomatoman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:35:
@Koffie: wat is het toch leuk om een gloednieuwe barbecue met zoveel accessoires te mogen inwijden :).
Nou, ik moet zeggen dat ik idd flabbergasted was van hoe compleet deze kamado was. Je bent in 1 klap klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sh3jIJXBeqmkQcOBMWGzPaLfG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbEVAfLzdFhXD5qRvAJPilz2.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe smaakt zo’n in het glas gegrilde Weizenbier eigenlijk?
Er zat toch een beetje een Duits nasmaakje aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Dat is niet verkeerd, mooie kwaliteit ook van al die accessoires!

Herinnerd me eraan dat ik nog gietijzeren roosters voor die van mij moet kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik had een vraag, zoals bekend bij de AH hebben ze momenteel de actie van de Grill Guru Large Compleet voor €599. Als ik het goed zag zijn er een paar mensen die hem besteld hebben. Ik wil die ook gaan bestellen maar ben benieuwd over de levertijd en hoe de levering is?

Kan je zelf de afleverdag kiezen?
Leveren ze de kamado tot in je (achter)tuin?
Pagina: 1 ... 203 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism