Aii, thanks voor de reminder dat ik die van mij van het weekend weer even moet aandraaienme_mrtn schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:15:
Door een klein beetje tijdsgebrek de afgelopen maanden heb ik de kamado's helemaal niet aangehad. Zonde, dus gisteravond even de boel weer uit de winterslaap halen even opfrissen. Terwijl ik mijn GG Large iets wil verplaatsen zakt de hele handel in elkaar en blijkt dat de dopmoer van het onderstel voor een wiel vermist is.De boel kon ik nog net opvangen, en stutten met een stukje hout, maar dit moet even opgelost worden. En dan maar eens kijken waar opeens een dopmoer heen is gegaan.
Ik ben tot nu toe tevreden over internet slagerij.nl.remzor schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:34:
Wat rond gezocht en hier gelezen, maar wie heeft er recentelijk goede ervaringen met online slager/aanbieder van (rund)vlees? Hoeft geen premium++ exotisch triple A hip duur vlees te zijn, maar ‘gewoon goed’ voor een redelijke prijs.
Wij houden met name van vlees dat niet al te vettig is, dus malse steaks zonder dikke vetranden en zonder bot zijn meer dan welkom. Varkenshaas, spareribs, kip, worst, burgers etc. ook uiteraard: we hebben een vriezerIn de topicstart staan wel wat webshops maar wellicht dat er hier anderen genoemd worden of waar jullie recente ervaringen mee hebben. Of kopen jullie alles fysiek bij de slager?
Zelf overigens nu nog een Weber maar voornemens een kamado large aan te schaffen.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Hamburgers niet denk ik, die zijn vaak dun genoeg om snel klaar te zijn. En sousvide valt dat denk ik van ellende uit elkaar op de BBQrobkrekel schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 06:32:
Je kan het ook gewoon gaar kopen dan toch? Want ik neem aan dat je het over speklapjes en hamburgers hebt?
Ik dacht aan iets van kip, dikke braadworsten, spul waarvan je wel wilt dat het gaar is.
Om het BBQ aanbiedingen topic niet te vervuilen:
https://bbqdeals.ah.nl/bb...compact-combideal/144349/
Weten jullie wat die BBQ normaal kost?
effe in google invoeren en je weet het volgens mij:Raymond schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:26:
Om het BBQ aanbiedingen topic niet te vervuilen:
https://www.hornbach.nl/s...act/10224728/artikel.html
[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Viper op 22-04-2022 10:36 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Is het niet zo dat Hornbach met de prijs van AH is meegegaan, om niet die 10% laagste prijs garantie korting te hoeven geven?Mr.Viper schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:35:
[...]
effe in google invoeren en je weet het volgens mij:
https://www.hornbach.nl/s...act/10224728/artikel.html
Verder heb je wel gelijk, ik heb nog wat verder gegoogled en zie prijzen van 320-399 euro.
Prima aanbieding dus, ongeveer 20% korting.
1 probe van mijn Inkbird IBT-2X heeft een afwijking van 20 graden. Nu heb ik even zitten kijken voor losse probes, maar die binnen bij 10 euro. Als ik er een tientje bij leg heb ik een nieuwe IBT-2X. Heeft er iemand een tip waar ik goedkopere probes kan weghalen of moet ik gewoon voor een nieuwe gaan?
Ik rij hem onder een afdakje als ik hem niet gebruik. Daarom wilde ik er perse (zwenk)wielen onder.Thecola schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:07:
[...]
Mooie tweak! Laat je die het hele jaar door buiten staan? Geen materialen in de tafel (wielen?) die er niet tegen kunnen?
Misschien ga ik je we na-apen
De Bror is bedoeld voor bijv schuur of garage dus neem aan dat vocht en kou geen probleem zijn voor oa. de wielen.
Als het goed is kan je die prob calibereren in de app al geprobeerd?dimmak schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:49:
1 probe van mijn Inkbird IBT-2X heeft een afwijking van 20 graden. Nu heb ik even zitten kijken voor losse probes, maar die binnen bij 10 euro. Als ik er een tientje bij leg heb ik een nieuwe IBT-2X. Heeft er iemand een tip waar ik goedkopere probes kan weghalen of moet ik gewoon voor een nieuwe gaan?
Ik ben er ook wel over te spreken! het zit hier in Apeldoorn en haal er geregeld wat, ook makkelijk omdat het dichtbij zit. Maar ben tot nu qua prijs / kwaliteit zeer tevreden.Luuk1983 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:08:
[...]
Ik ben tot nu toe tevreden over internet slagerij.nl.
Vraagje. Gister weer eens pizza gemaakt op de Kamado. Ging goed! Kamado was rond de 350. Met de basket vol appel hout. Ik had de 2 deflector plates er tussen, daar 3 bouten op en dat de pizzasteen op. Bovenste ding helemaal open en onderste schijfje ook. Ik had graag naar 380 gegaan maar dat leek niet te lukken. Zijn er tips om een nog hogere temperatuur te halen? Moet ik dan toch een ander houtsoort proberen?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik ben op zoek naar een saté (of satay, zo u wilt) bbq. Zoiets als deze van Waroeng. Iemand ervaring met deze of andere merken/leveranciers? Helaas zijn die van Vanja (genoemd in haar boek Indostok) niet meer leverbaar.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Waarom appelhout?MrVegeta schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:52:
Vraagje. Gister weer eens pizza gemaakt op de Kamado. Ging goed! Kamado was rond de 350. Met de basket vol appel hout. Ik had de 2 deflector plates er tussen, daar 3 bouten op en dat de pizzasteen op. Bovenste ding helemaal open en onderste schijfje ook. Ik had graag naar 380 gegaan maar dat leek niet te lukken. Zijn er tips om een nog hogere temperatuur te halen? Moet ik dan toch een ander houtsoort proberen?
Je zou wat briketten kunnen gebruiken, die worden vaak een stuk heter dan houtskool. Nadeel is dat er weinig aan te sturen is, als ze gaan gaan ze... en krijg je ze niet meer koud. Bij pizza is dat minder een probleem dan bij een subtiele bereiding. Bij mijn bereiding van vandaag zou ik het niet kunnen gebruiken:
![]() | ![]() |
Ik heb dit rauwe vlees in shortribs omgezet. Het was even puzzelen, want het is geen rund. Uiteindelijk ook net boven de 90C kerntemp (92 meen ik) het prima gevonden.
Stukje droger en meer structuur dan rund, maar heel veel meer smaak
De rub erop is zeer grof gemalen zwarte peper + zeer grof gemalen jeneverbes, wat tijm en een klein beetje koffie. (1-2 el op ruim 2kg product
[ Voor 58% gewijzigd door Boudewijn op 23-04-2022 15:21 ]
die zag ik laatst nog liggen bij de toko. Geen idee of er pootjes onder zitten trouwens.Cass Casey schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:05:
Ik ben op zoek naar een saté (of satay, zo u wilt) bbq. Zoiets als deze van Waroeng. Iemand ervaring met deze of andere merken/leveranciers? Helaas zijn die van Vanja (genoemd in haar boek Indostok) niet meer leverbaar.
edit:
https://www.orientalwebshop.nl/nesia-sate-rooster-rvs
inderdaad zonder pootjes, mar voor die prijs valt er vast wat te fabriceren.
Hi Ha Hopjesvla
Thanks, @Hopjesvla79. Die lijkt op de goedkope variant van Waroeng. En gezien de details, denk ik dat het beter is om een wat duurdere te nemen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3nHBzUGGYwbOXIyJRNNq4cO6.png?f=user_large)
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Appel hout omdat het lekker snel in de fik gaat. Briketten in een Kamado is toch een no no?Boudewijn schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:14:
[...]
Waarom appelhout?
Je zou wat briketten kunnen gebruiken, die worden vaak een stuk heter dan houtskool. Nadeel is dat er weinig aan te sturen is, als ze gaan gaan ze... en krijg je ze niet meer koud. Bij pizza is dat minder een probleem dan bij een subtiele bereiding. Bij mijn bereiding van vandaag zou ik het niet kunnen gebruiken:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb dit rauwe vlees in shortribs omgezet. Het was even puzzelen, want het is geen rund. Uiteindelijk ook net boven de 90C kerntemp (92 meen ik) het prima gevonden.
Stukje droger en meer structuur dan rund, maar heel veel meer smaak![]()
De rub erop is zeer grof gemalen zwarte peper + zeer grof gemalen jeneverbes, wat tijm en een klein beetje koffie. (1-2 el op ruim 2kg product) .
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Verwijderd
Klopt. Zitten vaak chemicaliën in en je hebt de langere brandtijd niet nodig aangezien die kamado wel warm blijft. Het klopt ook helemaal niet dat briketten warmer worden dan houtskool. Het is juist andersom. Houtskool kan veel heter worden.MrVegeta schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:29:
[...]
Appel hout omdat het lekker snel in de fik gaat. Briketten in een Kamado is toch een no no?
Dus, gewoon goede kwaliteit houtskool gebruiken op de kamado.
Mijn ecobrasas krijg ik veel makkelijker serieus heet dan houtskool. Meer verbrandbare massa in goed aan te steken formaat.
Dat je geen zooi-briketten koopt lijkt me vrij logisch
Dat je geen zooi-briketten koopt lijkt me vrij logisch
:strip_exif()/f/image/GYC2kBxL1iILAk2IcX6GYBqP.jpg?f=fotoalbum_large)
Makro had een picanha in de aanbieding, smaakte prima.
In other news: Ik was de kamado wat aan het onderhouden en raakte een ringetje kwijt in de as, kon hem niet meteen vinden dus dacht ik haal even een sterke magneet door het as. Verbazingwekkend hoeveel ijzerdeeltjes er eigenlijk in die as zitten, mijn hele magneet zat vol glimmende deeltjes
Try SCE to Aux
De MB vandaag weer aangestoken. Maar eerst alles schoongemaakt en vooral de banden van de dome aangetrokken zoals het hoort aan het begin van de mei vakantie.
Nu even wat worsten erop en morgen flank steak erop.
Nu even wat worsten erop en morgen flank steak erop.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Wat voor kolen gebruik je?ImNotnoa schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:24:
[Afbeelding]
Makro had een picanha in de aanbieding, smaakte prima.
In other news: Ik was de kamado wat aan het onderhouden en raakte een ringetje kwijt in de as, kon hem niet meteen vinden dus dacht ik haal even een sterke magneet door het as. Verbazingwekkend hoeveel ijzerdeeltjes er eigenlijk in die as zitten, mijn hele magneet zat vol glimmende deeltjes
Picanha ziet er goed uit.
Ik vandaag een mooie lamsbout tot rollade gesneden en op de kamado gemaakt. Zonder foto's
De meater van de Amazon aanbieding die hier gedeeld werd voor het eerst gebruikt. Verbinding was veel stabieler dan de Inkbird. So far so good.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Bedoel je gewoon hout of houtskool?MrVegeta schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:29:
[...]
Appel hout omdat het lekker snel in de fik gaat. Briketten in een Kamado is toch een no no?
Hoe is die welkoop houtskool? Ze zitten 500 meter verderop. Zou super blij zijn als die goed is, want hun rookhout is ook goed en betaalbaarImNotnoa schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:01:
[...]
Over het algemeen Weber Premium something... something of Welkoop marabu
PSN & XBL: Denkoyugo
Is een prima houtskool, zeker voor die prijs, momenteel zelfs 20% korting waardoor je 10 kg voor 16~ish euro hebtDenko schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:42:
[...]
Hoe is die welkoop houtskool? Ze zitten 500 meter verderop. Zou super blij zijn als die goed is, want hun rookhout is ook goed en betaalbaar
Try SCE to Aux
De kokosbriketten zouden beter moeten zijn. Maar inderdaad briketten branden langer, maar absoluut op een lagere temperatuur dan dat houtskool kán worden.Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:15:
Klopt. Zitten vaak chemicaliën in en je hebt de langere brandtijd niet nodig aangezien die kamado wel warm blijft. Het klopt ook helemaal niet dat briketten warmer worden dan houtskool. Het is juist andersom. Houtskool kan veel heter worden.
Dus, gewoon goede kwaliteit houtskool gebruiken op de kamado.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Wie heeft hier recent (afgelopen weken) een grill guru compact bij de Hornbach gehaald?
Ik heb er vanmiddag eentje gehaald. De "vuurkorf" bestaat uit allerlei losse segmenten. En er zit geen ring bij voor bovenop de vuurkorf. Is dat nieuw? Of heeft de Hornbach een afwijkend model?
Verder is hij gewoon compleet, dus volgens mij niks aan het handje.
Ik vond het een beetje opvallend, aangezien ik er verder helemaal geen informatie (ook niet op grillguru site) over kan vinden.
edit: Eindelijk op grillguru site de info gevonden:
https://brandfolder.com/g...et/k9mqgxkg3j2zt957fp97n8
Ik heb er vanmiddag eentje gehaald. De "vuurkorf" bestaat uit allerlei losse segmenten. En er zit geen ring bij voor bovenop de vuurkorf. Is dat nieuw? Of heeft de Hornbach een afwijkend model?
Ik vond het een beetje opvallend, aangezien ik er verder helemaal geen informatie (ook niet op grillguru site) over kan vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond op 24-04-2022 19:18 ]
Na 2 budget mini eggs nu een grill guru large besteld op ah
Ben benieuwd
Ben benieuwd
Interessant, dat is dan inderdaad vrij recent veranderd. Mijn compact die ik afgelopen najaar heb aangeschaft heeft dat nog niet. Lijkt een beetje op het systeem dat Kamado Joe gebruikt. Minder risico op gebroken binnenwerk, maar ben wel benieuwd hoe lang dat staal een beetje in goede staat blijft met al die hitte.Raymond schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:47:
Wie heeft hier recent (afgelopen weken) een grill guru compact bij de Hornbach gehaald?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Even een animo vraag in dit topic, mijn idee is op het houtskool overzicht weer bij te werken qua houtskool test. Zijn er bepaalde merken die jullie terug willen zien? Zo ja laat het even weten. 
En welke informatie zouden jullie er nog aan toegevoegd willen zien?
[ Voor 13% gewijzigd door Hari-Bo op 24-04-2022 21:31 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Oeh, nice, dat is veel werk! Ik heb persoonlijk altijd deze houtskool, die zou ik er wel in terug willen zien: https://www.bol.com/nl/p/...abu-1zak/9200000086897334Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
Even een animo vraag in dit topic, mijn idee is op het houtskool overzicht weer bij te werken qua houtskool test. Zijn er bepaalde merken die jullie terug willen zien? Zo ja laat het even weten.
Ik gebruik momenteel veel Welkoop houtskool, vooral omdat het makkelijk te halen is. Maar ben best benieuwd hoe het zich met de rest verhoudt.Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4NjiaWHHwsJokfwFo9dQxYPt.png?f=user_large)
Qua merken niet echt voorkeur, er is zoveel te krijgen, dat je toch niet alles kan testen. Maar op zich voel ik ook wel wat voor wat bovenstaande poster aangeeft: Houtskool die je lokaal kan krijgen. Wel handig om te weten of welkoop huismerk, hornbach huismerk of "house of charcoal" uit de supermarkt ook daadwerkelijk de moeite waard zijn, als je eens verlegen zit om kolen en bestellen te lang duurt.Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
Wat ik wel graag zou willen zien is -behalve de tempgrafiek- ook wat algemene/kwalitaiteve info over de houtskool:
-Hoe groot zijn de stukken (volgens de specs en klopt dat een beetje?)
-Zijn er geurtjes?
Verder zou ik het mooi vinden als je ook per houtsoort de grafiek kan opmaken (voor zover dat lukt, er zijn natuurlijk ook gemengde zakken). Ik ben wel benieuwd hoe de verschillen daadwerkelijk zijn tussen de verschillende soorten houtskool.
https://www.jumbo.com/pro...outskool-xl-4kg-425566STKHari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
De Black Ranch Kuba (Marabu), benieuwd naar verschil tov de ArgentinaHari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
Zijn er bepaalde merken die jullie terug willen zien? Zo ja laat het even weten.
Bedankt voor de input zal komende week houtskool inkopen, ik zal ik de supermarkt variant toevoegen zoals jumbo, action.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Hi lui. Ik zie een Grill Guru Large in de aanbieding bij de AH. Volgens mij een prima Kamado in het B segment. Qua BBQ wil ik gewoon lekker met zo’n ding aan de slag en een beetje gaan proberen. Ik ben en word geen BBQ freak, maar wil wel de optie hebben een keer per week of twee weken een mooi stuk vlees of een pizza te bereiden. Ga ik mezelf dan blijer maken met een Bastard/KJ van 1k (tov de GG)? Ik lees wel dat het prijsverschil voornamelijk zit in de afwerking en gebruikte materialen. Hij komt onder een hoes te staan, beetje beschut maar zeker niet 100% droog. Ik heb geen zin om over 3-5j weer wat nieuws te moeten halen omdat allerlei losse onderdeeltjes kapot zijn.
Met bovenstaande, gaan voor de €600,- GG of toch voor Bastard/KJ van om en nabij de €1000-1100,-?
Met bovenstaande, gaan voor de €600,- GG of toch voor Bastard/KJ van om en nabij de €1000-1100,-?
It's dogged that does it
Ik heb al jaren een Grill Guru, bevalt me echt hartstikke goed. Geen idee wat een KJ of Bastard meer kan bieden dat ik nu zou missen, ik mis namelijk niets.SavageBrother schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:28:
Hi lui. Ik zie een Grill Guru Large in de aanbieding bij de AH. Volgens mij een prima Kamado in het B segment. Qua BBQ wil ik gewoon lekker met zo’n ding aan de slag en een beetje gaan proberen. Ik ben en word geen BBQ freak, maar wil wel de optie hebben een keer per week of twee weken een mooi stuk vlees of een pizza te bereiden. Ga ik mezelf dan blijer maken met een Bastard/KJ van 1k (tov de GG)? Ik lees wel dat het prijsverschil voornamelijk zit in de afwerking en gebruikte materialen. Hij komt onder een hoes te staan, beetje beschut maar zeker niet 100% droog. Ik heb geen zin om over 3-5j weer wat nieuws te moeten halen omdat allerlei losse onderdeeltjes kapot zijn.
Er is weinig B merk aan Grill Guru behalve de prijs. Ik heb zelf een Grill Guru en een vriend van me de Kamado Joe. De verschillen zijn sommige afwerkingen, een asla, vilt ipv fiberglass gasket en bijvoorbeeld het scharnier. In de praktijk, je merkt er helemaal niets van, eten wordt hetzelfde, temperatuur is hetzelfde, accessoires zijn er evenveel.SavageBrother schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:28:
Maar hoelang heb je de Grill Guru al?
Ik denk dat je de belangrijkste verschillen over tijd tegen gaat komen.
En als er dat problemen zijn dat je bij een KJ of GE beter zit.
Aan de andere kant voor de prijs van 1 GE kan je 2 keer je Grill Guru vervangen ;-)
Aan de andere kant voor de prijs van 1 GE kan je 2 keer je Grill Guru vervangen ;-)
https://www.bbqexperience...tskool-10-kg-zuid-afrika/Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
Ik gebruik altijd deze, leuk als je kan laten zien hoe ze zich verhouden tov de rest!
Ik ben vooral benieuwd naar, formaat stukken, brandduur en smaak. Oftewel geeft het een extreme houtskool smaak of een beetje mild.
Ik heb sinds gisteren de Grill Guru compact, naast mn lidl eitje en een BGA Large.
Aan die nieuwe vuurkorf moest ik ff wennen, dat ziet er wel minder fancy uit dan een vuurkorf uit één stuk. Maar de tijd zal leren hoe goed dat werkt. De kamado zelf ziet er prima uit, ook de scharnieren. handvaten en gebruikt materiaal voor de steunen zijn wel flimsy. Wat me ronduit tegenvalt is het magrietwiel: Dat is van dun blik. Zelfs het lidl ei heeft daar dik staal voor gebruikt.
Helaas heeft mijn GG geen vonkenvanger achter de luchtschuif onderin, dat zie ik overal wel op de plaatjes staan overal.
Ik vind een GG dus wel degelijk in een lagere klasse vallen dan BGE. Maar daar staat dan ook een 60% lagere prijs tegenover. En hij is meer dan goed genoeg qua kwaliteit. En je zal het verschil zeker niet kunnen proeven.
Aan die nieuwe vuurkorf moest ik ff wennen, dat ziet er wel minder fancy uit dan een vuurkorf uit één stuk. Maar de tijd zal leren hoe goed dat werkt. De kamado zelf ziet er prima uit, ook de scharnieren. handvaten en gebruikt materiaal voor de steunen zijn wel flimsy. Wat me ronduit tegenvalt is het magrietwiel: Dat is van dun blik. Zelfs het lidl ei heeft daar dik staal voor gebruikt.
Helaas heeft mijn GG geen vonkenvanger achter de luchtschuif onderin, dat zie ik overal wel op de plaatjes staan overal.
Ik vind een GG dus wel degelijk in een lagere klasse vallen dan BGE. Maar daar staat dan ook een 60% lagere prijs tegenover. En hij is meer dan goed genoeg qua kwaliteit. En je zal het verschil zeker niet kunnen proeven.
Ik zou wel benieuwd zijn naar hoe de kamado joe big block zich in dit lijstje doet.Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
Verder heb ik zelf met verschillende soorten houtskoul gemerkt dat sommige bijvoorbeeld ook veel meer "dwarrel as" afgeven, wat ten nadelen kan zijn als dat op je eten komt. En dan bedoel ik tijdens de verbranding.
Zelf vind ik het ook altijd wel fijn om te weten hoe groot de stukken zijn. Dat je niet met allemaal kleine houtskool blokjes zit maar wel met redelijk grote stukken.
Verder mooi site die aan de booksmarks is toegevoegd
Al 2 jaar zonder enig probleem. Service van GG is ook geweldig. Is er iets, mail ze en je krijgt vervanging. Zelf niet nodig gehad, maar leden van de GG club wel. Soms een gebarsten vuurschaal en je krijgt een nieuwe. Zal waarschijnlijk wel bij alle merken zo zijn, maar dat is wel van belang.Togi schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:51:
Maar hoelang heb je de Grill Guru al?
En niet vergeten, je hoeft bijna nooit een hele Kamado te vervangen evt een onderdeel die los te verkijgen is.
Die nieuwe vuurkorf heb ik wel gezien ja, ben benieuwd waarom en wat de reden is. Mogelijk ( wat ik gelezen heb ) dat je bij een barst niet de hele korf hoeft te vervangen.Raymond schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:58:
Ik heb sinds gisteren de Grill Guru compact, naast mn lidl eitje en een BGA Large.
Aan die nieuwe vuurkorf moest ik ff wennen, dat ziet er wel minder fancy uit dan een vuurkorf uit één stuk. Maar de tijd zal leren hoe goed dat werkt. De kamado zelf ziet er prima uit, ook de scharnieren. handvaten en gebruikt materiaal voor de steunen zijn wel flimsy. Wat me ronduit tegenvalt is het magrietwiel: Dat is van dun blik. Zelf het lidl ei heeft daar dik staal voor gebruikt.
Dat margrietwiel ben ik helemaal met je eens bij de compact, dat is bij de grotere modellen al beter, tenminste 2 jaar geleden, denk dat dat nu nog zo is. Ik heb dan ook wel zo een vonkenvanger, valt me tegen dat die er bij de compact niet is.
SavageBrother schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:28:
Ik heb nu in een jaar al drie keer een gebarsten vuurschaal (Grill Guru) gehad. Prima dat deze telkens vervangen wordt (ik moet overigens nu 3-4 maanden wachten op een nieuwe), maar helaas geldt garantie op de vuurschaal en -ring maar 2 jaar. Als in drie jaar dat ding al drie keer barst kun je er vergif op innemen dat dit na 2 jaar ook gaat gebeuren.Sevenhunt schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:01:
[...]
Al 2 jaar zonder enig probleem. Service van GG is ook geweldig. Is er iets, mail ze en je krijgt vervanging. Zelf niet nodig gehad, maar leden van de GG club wel. Soms een gebarsten vuurschaal en je krijgt een nieuwe. Zal waarschijnlijk wel bij alle merken zo zijn, maar dat is wel van belang.
En niet vergeten, je hoeft bijna nooit een hele Kamado te vervangen evt een onderdeel die los te verkijgen is.
Ik zou met de kennis van nu gaan voor een duurdere welke betere garantie heeft op ALLE onderdelen.
Al 3 keer?? Bizar! Dan snap ik je ja.barrymossel schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:22:
[...]
[...]
Ik heb nu in een jaar al drie keer een gebarsten vuurschaal (Grill Guru) gehad. Prima dat deze telkens vervangen wordt (ik moet overigens nu 3-4 maanden wachten op een nieuwe), maar helaas geldt garantie op de vuurschaal en -ring maar 2 jaar. Als in drie jaar dat ding al drie keer barst kun je er vergif op innemen dat dit na 2 jaar ook gaat gebeuren.
Ik zou met de kennis van nu gaan voor een duurdere welke betere garantie heeft op ALLE onderdelen.
Mogelijk dat dat een bekend probleem is waarom ze het nieuwe model vuurkorf hebben gemaakt?
Ik denk dat ze dit dit jaar aangepast hebben dan.. ik heb vorig jaar een GG compact gekocht en deze heeft gewoon een gietijzeren Margrietwiel en vonkenvanger.Sevenhunt schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:06:
[...]
Dat margrietwiel ben ik helemaal met je eens bij de compact, dat is bij de grotere modellen al beter, tenminste 2 jaar geleden, denk dat dat nu nog zo is. Ik heb dan ook wel zo een vonkenvanger, valt me tegen dat die er bij de compact niet is.
Ze zeggen zelf dat het pech is en dat 2% van de vuurschalen scheurt. En heb op meerdere plekken gelezen van mensen die vaker een gescheurde vuurschaal hadden.Sevenhunt schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:27:
[...]
Al 3 keer?? Bizar! Dan snap ik je ja.
Mogelijk dat dat een bekend probleem is waarom ze het nieuwe model vuurkorf hebben gemaakt?
Kleine disclaimer: de eerste drie keer gaat ie niet boven 250 graden. Temperatuur laat ik niet te snel omhoog lopen, zeker niet wanneer het buiten koud of vochtig is (geweest).
Maar ik denk inderdaad zeker dat de compact daarom een andere vuurschaal heeft. Ik hoop dat deze ook beschikbaar komt voor de large. Heb ik er misschien toch weer wat vertrouwen in...
Ik heb zelf met dit soort merken altijd de twijfel "hoelang bestaan ze nog"
Ze produceren niets zelf en het zijn gewone rebrands. Wat als het 3 jaar slechter loopt en ze de stekker uit trekken.
Kwa service vertrouw ik dan meer op GE, KJ of Primo die alle 3 al wat langer mee lopen en wel de productie in huis hebben.
Maar zoals ik eerder zei, voor de prijs van 1 van de bovengenoemde kan je er meerdere kopen
Ze produceren niets zelf en het zijn gewone rebrands. Wat als het 3 jaar slechter loopt en ze de stekker uit trekken.
Kwa service vertrouw ik dan meer op GE, KJ of Primo die alle 3 al wat langer mee lopen en wel de productie in huis hebben.
Maar zoals ik eerder zei, voor de prijs van 1 van de bovengenoemde kan je er meerdere kopen
Ik deel je mening deels.
Bij de meeste vervangende onderdelen voor kamados zijn het toch andere merken die je gebruikt. Een chimney/Margriet, Dome thermometer, kolenmand, luchtrooster enz. Allemaal dingen die grotendeels universeel zijn.
Het gaat bij merk specifiek vooral om het keramiek, en de kans dat dat kapot gaat is extreem klein. Maar in dat geval dat het gebeurt, ja dan is een eigen fabriek beter.
Bij de meeste vervangende onderdelen voor kamados zijn het toch andere merken die je gebruikt. Een chimney/Margriet, Dome thermometer, kolenmand, luchtrooster enz. Allemaal dingen die grotendeels universeel zijn.
Het gaat bij merk specifiek vooral om het keramiek, en de kans dat dat kapot gaat is extreem klein. Maar in dat geval dat het gebeurt, ja dan is een eigen fabriek beter.
Dat verandert dan best vaak. Mijn compact die ik eind oktober heb aangeschaft heeft geen gietijzeren margrietwiel (dun blik zou ik het niet noemen, dat is wat je op een weber kogel hebt, maar gietijzer is het zeker niet). Mijn margrietwiel is zoals op deze foto:Cpt_ZakLamP schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat ze dit dit jaar aangepast hebben dan.. ik heb vorig jaar een GG compact gekocht en deze heeft gewoon een gietijzeren Margrietwiel en vonkenvanger.
/f/image/F5bZ1OGGRKRK24m9g8ytNgx3.png?f=fotoalbum_large)
En ik heb ook geen vonkenvanger in de opening aan de onderkant.
De foto's op https://grillguru.com/product/grill-guru-compact-compleet/ zijn ook een beetje een mix van verschillende uitvoeringen zo te zien. Klinkt een beetje of ze niet bij elke batch hetzelfde whitelabel product inkopen om te rebranden tot GG.
Mag de pret verder niet drukken en het is een mooie manier om een beetje ervaring op te doen met het kamado concept. Maar kan inderdaad wel een reden zijn om toch voor een van de A merken te gaan ja
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Inderdaad, een aantal van de foto's laat het oudere model zien. (Of in ieder geval het model dat ik hebOrion84 schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:36:
[...]
Dat verandert dan best vaak. Mijn compact die ik eind oktober heb aangeschaft heeft geen gietijzeren margrietwiel (dun blik zou ik het niet noemen, dat is wat je op een weber kogel hebt, maar gietijzer is het zeker niet). Mijn margrietwiel is zoals op deze foto:
[Afbeelding]
En ik heb ook geen vonkenvanger in de opening aan de onderkant.
De foto's op https://grillguru.com/product/grill-guru-compact-compleet/ zijn ook een beetje een mix van verschillende uitvoeringen zo te zien. Klinkt een beetje of ze niet bij elke batch hetzelfde whitelabel product inkopen om te rebranden tot GG.
Mag de pret verder niet drukken en het is een mooie manier om een beetje ervaring op te doen met het kamado concept. Maar kan inderdaad wel een reden zijn om toch voor een van de A merken te gaan ja

Right, dus ergens vorig jaar is het buitenwerk veranderd (geen gietijzeren topvent meer, geen vonkenvanger onderin) en begin dit jaar is het binnenwerk veranderd van schaal+vuurring naar de schaal uit losse elementen zonder ring..
Nog meer bezuinigingen: mijn handvaten zitten vast met korte houtschroefjes. Niet met de bouten/dopmoeren die je op de foto ziet bij het vorige model. Handgreep van het deksel zit nu met 1 boutje per kant aan de ring vast, ipv w boutjes.
Dat zijn ook precies de verschillen die je op de foto's op de website ziet tussen de 2 modellen die daar door elkaar staan: https://grillguru.com/product/grill-guru-compact-compleet/Raymond schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:01:
Nog meer bezuinigingen: mijn handvaten zitten vast met korte houtschroefjes. Niet met de bouten/dopmoeren die je op de foto ziet bij het vorige model. Handgreep van het deksel zit nu met 1 boutje per kant aan de ring vast, ipv w boutjes.
Idd, functioneel niet echt spannend (hoewel ik wel overweeg die schroefjes te vervangen door wat langere, voor de zekerheid). Maar wel iets minder "luxe".
wut? is er een GG club? Waaar dan?
Hi Ha Hopjesvla
Nou ja, club, op Facebook een hele actieve GG owner pagina.
Interessant! Ik heb echter de indruk dat er een grote tabel met specificaties zou moeten zijn, maar dat deze niet zichtbaar is. Ik zie hem noch in Microsoft Edge noch in Safari. De grafiek met de 'houtskool temperatuur duurtest' zie ik in beide browsers wel.Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
Hari-Bo schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:59:
Bedankt voor de input zal komende week houtskool inkopen, ik zal ik de supermarkt variant toevoegen zoals jumbo, action.
En als het om informatie gaat waarin ik geïnteresseerd zou zijn: ik zie dat er behoorlijke verschillen zitten in de hoeveelheid gruis en onbruikbaar kleine stukjes houtskool onderin de zak. Dat is spul waar je wel voor betaalt, maar dat je niet gebruikt. Je zou eens kunnen nadenken of je dat kunt meten door de inhoud van een zak op een zeer grofmazige zeef te strooien - alles wat erdoorheen valt bestempel je als onbruikbaar. Met een weegschaal kun je dan vaststellen welk percentage van een zak onbruikbaar is.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Wel iets wat veel kans ook binnen een merk van zak tot zak kan verschillen. Als was het maar door verschillen in hoe er met de zak is omgegaan tijdens transport etc..Tomatoman schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:01:
[...]
En als het om informatie gaat waarin ik geïnteresseerd zou zijn: ik zie dat er behoorlijke verschillen zitten in de hoeveelheid gruis en onbruikbaar kleine stukjes houtskool onderin de zak. Dat is spul waar je wel voor betaalt, maar dat je niet gebruikt. Je zou eens kunnen nadenken of je dat kunt meten door de inhoud van een zak op een zeer grofmazige zeef te strooien - alles wat erdoorheen valt bestempel je als onbruikbaar. Met een weegschaal kun je dan vaststellen welk percentage van een zak onbruikbaar is.
Het grootste probleem met rebranding enzo dat maat specifieke dingen zoals schalen , vuurschalen botsen met naderhand gekochte grilplaat frames, askorven enz.
En scharnieren met klembanden zijn ook erg maat gevoelig.
Topvent is altijd wel te modificeren en lowervent gaat niet snel kapot.
Op de langere termijn is een merk met een directe link naar een fabriek veiliger.
Overigens de vaste vuurschaal breekt vaak door dat extra gat voor de rooksnippers toevoer. Daar heeft de onderste schaal ook last van, scheurtjes van de dop naar de onderste vent.
En scharnieren met klembanden zijn ook erg maat gevoelig.
Topvent is altijd wel te modificeren en lowervent gaat niet snel kapot.
Op de langere termijn is een merk met een directe link naar een fabriek veiliger.
Overigens de vaste vuurschaal breekt vaak door dat extra gat voor de rooksnippers toevoer. Daar heeft de onderste schaal ook last van, scheurtjes van de dop naar de onderste vent.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
GG is een merk van 200Fahrenheit, zij zijn ook fabrikant van The Bastard. Ik denk dat het qua service dan ook voorlopig echt nog wel goed zitTogi schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:42:
Ik heb zelf met dit soort merken altijd de twijfel "hoelang bestaan ze nog"
Persoonlijk noem ik het nog geen fabrikant maar een leverancierAnton2610 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:12:
[...]
GG is een merk van 200Fahrenheit, zij zijn ook fabrikant van The Bastard. Ik denk dat het qua service dan ook voorlopig echt nog wel goed zit
Ze plakken een stickertje op een chinese doos
Misschien dat ze nog enige inspraak hebben wat ze willen maar echt een R&D zoals KJ en GE (al staat de ontwikkeling bij GE ook al wel een tijdje stil) hebben, hebben ze niet.
En bij dat soort bedrijven is het toch altijd afwachten of ze er over 15 jaar ook nog zijn. Ze zijn nu in een leuke markt gestapt maar hoelang is deze markt nog zo leuk dat je 3 merken naast elkaar kan runnen
Zojuist ook de Grill Guru Large (combipakket) besteld bij AH, is m’n eerste kamado ervaring. Ben heel benieuwd
Same for me. Komt maandag binnen, je moet even wachten tot je een leverdag kunt kiezen (mail komt na 2-3 dagen waarschijnlijk).Martijn1990 schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:33:
Zojuist ook de Grill Guru Large (combipakket) besteld bij AH, is m’n eerste kamado ervaring. Ben heel benieuwd
ach, als ze er over 15 jaar niet meer zijn denk ik dat ik tegen die tijd ook mij GG eens ga updaten, heeft die toch al lang z'n geld opgebracht. Hoeft voor mij echt geen heel leven lang mee te gaan. Is leuk, maar hoeft niet.Togi schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:34:
[...]
Persoonlijk noem ik het nog geen fabrikant maar een leverancier
Misschien dat ze nog enige inspraak hebben wat ze willen maar echt een R&D zoals KJ en GE (al staat de ontwikkeling bij GE ook al wel een tijdje stil) hebben, hebben ze niet.
En bij dat soort bedrijven is het toch altijd afwachten of ze er over 15 jaar ook nog zijn. Ze zijn nu in een leuke markt gestapt maar hoelang is deze markt nog zo leuk dat je 3 merken naast elkaar kan runnen
Hi Ha Hopjesvla
Ik weet niet welke je al getest hebt, maar ik ben zelf helemaal weg van hun houtskool.Hari-Bo schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:30:
https://houtskool.nl/product-categorie/houtskool/
misschien kan je de eigenaar laurens contacteren dat die je wat testers opstuurt.
Als je serieus denkt dat de service van 200Fahrenheit goed zit, lees er dan even een paar fora op na.Anton2610 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:12:
[...]
GG is een merk van 200Fahrenheit, zij zijn ook fabrikant van The Bastard. Ik denk dat het qua service dan ook voorlopig echt nog wel goed zit
Dit bedrijf reageert niet (of pas na enkele weken) op e-mails, en doet er alles aan om te voorkomen dat ze zelf voor de reparatie en garantie hoeven op te draaien.
je kan er prima zaken mee doen, dat doe ik zelf ook. maar verwacht na de aanschaf geen wonderen meer.
[ Voor 8% gewijzigd door spank_mojoo op 26-04-2022 08:40 ]
Grootste probleem voor hun is hoe de kwaliteit te verdelen vergeleken de prijstags.Togi schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:34:
[...]
Persoonlijk noem ik het nog geen fabrikant maar een leverancier
Premium te duur? Dan verkoop je ze niet.
Sub merken te flimsy? Straalt af op je premium merk.
Lijken ze te veel op elkaar? Geloofwaardigheid weg.
En de chinese fabriek zal niet elke nuance die je wilt toepassen of je betaald zoveel extra dat je concurerende positie gevaar loopt.
Met GG en Grizly Grill zie ik duidelijk markt vergroting als hoofd keuze.
Hornback had "dealership" van Grill Guru dus Welkoop mocht niet maar wel met "eigen merk" Grizzly Grill"
En nu stapt Ahold er ook in.
Overigens zijn er erg veel "fabrikanten" die outsourcen naar lagelonen landen.
Foxcon maakt voor iedereen die iets wil afnemen bijvoorbeeld.
Dus Bastard is only dealership en de rest is als ze maar verkopen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Kleine nuance: 200F is ooit begonnen als "The Black Bastard BV". De mannen zijn als hobby gestart met het importeren van OEM kamado bbq's waar hun eigen bedachte naam (The Black Bastard) op geplakt werd (+ wat additionele zaken). Toen BB in de markt stond, wilde heel NL een kamado (of, lekker ge-coca-cola'ed: Een Egg) en zijn ze in een segment onder de BB gestapt: Voila GG en Grizzly.copykat schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:41:
[...]
Grootste probleem voor hun is hoe de kwaliteit te verdelen vergeleken de prijstags.
Premium te duur? Dan verkoop je ze niet.
Sub merken te flimsy? Straalt af op je premium merk.
Lijken ze te veel op elkaar? Geloofwaardigheid weg.
En de chinese fabriek zal niet elke nuance die je wilt toepassen of je betaald zoveel extra dat je concurerende positie gevaar loopt.
Met GG en Grizly Grill zie ik duidelijk markt vergroting als hoofd keuze.
Hornback had "dealership" van Grill Guru dus Welkoop mocht niet maar wel met "eigen merk" Grizzly Grill"
En nu stapt Ahold er ook in.
Overigens zijn er erg veel "fabrikanten" die outsourcen naar lagelonen landen.
Foxcon maakt voor iedereen die iets wil afnemen bijvoorbeeld.
Dus Bastard is only dealership en de rest is als ze maar verkopen.
edit: Overigens lijkt het erop alsof 200F in Juni vorig jaar verkocht is aan een investeringsmaatschappij: De Holding van Jeroen is uit functie getreden, de holding die er nu in zit heeft een investeringsmaatschappij als gevolmachtigde. *Inspector Gadget out.
[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 26-04-2022 09:03 ]
K to the KillaZ
Zoek aub even in dit topic op 200Fahrenheit. Niet per se positieve ervaringen met deze luiAnton2610 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:12:
[...]
Ik heb het topic erop nagelezen. Ik zie dat de nieuwere reacties positiever zijn dan de oudere.
Misschien helpt het dat AH, Hornbach en Welkoop nu dealers van hen zijn en een beter niveau van service eisen?
Misschien helpt het dat AH, Hornbach en Welkoop nu dealers van hen zijn en een beter niveau van service eisen?
Al met al:
- GG Large combideal €599,-
- Bastard Medium compleet €1049,-
Verschil qua afmeting rooster is 4cm (dit is voor mij verwaarloosbaar).
Is het verschil van €549,- het waard?
- GG Large combideal €599,-
- Bastard Medium compleet €1049,-
Verschil qua afmeting rooster is 4cm (dit is voor mij verwaarloosbaar).
Is het verschil van €549,- het waard?
It's dogged that does it
Mijn eerste kamado was een Chinees gekocht op Ebay via bieden. Voor 245 euro thuis bezorgt en al. Een Duitser had een container vol geïmporteerd.
Leuke was dat we via een BBQ forum afspraken hadden gemaakt niet tegen elkaar op te bieden.
Deze Chinees heeft 12 jaar in weer in wind, zonder bescherming buiten gestaan. Met een kleine update had die nog langer....
De kamado omnstreeks 2014 ingebouwd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SqgASxh9FMkja514Zyc1ZWRN.jpg?f=user_large)
Verleden jaar besloten om afscheid te nemen en vervangen door een BGE large en minimax.
De afwerking is beduidend beter dan de Chinees en meer tools.
Smaken onze gerechten anders? Meer gebruikers gemak door accessoires en koken op twee verschillende temperaturen. Nog de optie om de Weber in te zetten om te wokken.
Moraal van dit verhaal is dat de man/vrouw achter/voor de Kamado of Q doorslaggevend is en niet welk merk.
De Kamado blinkt uit in temperatuur beheersing en lange slow sessies
Huidige setup
Leuke was dat we via een BBQ forum afspraken hadden gemaakt niet tegen elkaar op te bieden.
Deze Chinees heeft 12 jaar in weer in wind, zonder bescherming buiten gestaan. Met een kleine update had die nog langer....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SqgASxh9FMkja514Zyc1ZWRN.jpg?f=user_large)
Verleden jaar besloten om afscheid te nemen en vervangen door een BGE large en minimax.
Smaken onze gerechten anders? Meer gebruikers gemak door accessoires en koken op twee verschillende temperaturen. Nog de optie om de Weber in te zetten om te wokken.
Moraal van dit verhaal is dat de man/vrouw achter/voor de Kamado of Q doorslaggevend is en niet welk merk.
De Kamado blinkt uit in temperatuur beheersing en lange slow sessies
Huidige setup
:strip_exif()/f/image/2Q0pXfmRNof7CVtVclwT5n0T.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke tafel(s) zijn dat?TecTo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:27:
Mijn eerste kamado was een Chinees gekocht op Ebay via bieden. Voor 245 euro thuis bezorgt en al. Een Duitser had een container vol geïmporteerd.
Leuke was dat we via een BBQ forum afspraken hadden gemaakt niet tegen elkaar op te bieden.![]()
[Afbeelding]
De Kamado blinkt uit in temperatuur beheersing en lange slow sessies![]()
Huidige setup[Afbeelding]
Tafels zijn van BGE.
Zoals op de foto te zien is, was er een klein kleurverschil tussen de twee tafels.
Een telefoontje met de winkel waar ik de setup besteld had en hopla. Binnen een paar dagen stond er een BGE wagen voor de deur en tot mijn verrassing namen ze de hele mikmak mee en plaatste ze ene compleet nieuwe set. Inclusief en nieuwe large.
Daar betaal je voor maar je kan rekenen op top service.
Ik heb vorig jaar spontaan een stukje lamsnek gekocht bij de Hanos. Het wordt tijd om er eens wat mee te doen.
Hebben jullie suggesties voor wat je met een lamsnek kan maken (ik heb een stukje van een pond ongeveer)?
Hebben jullie suggesties voor wat je met een lamsnek kan maken (ik heb een stukje van een pond ongeveer)?
Pulled lam?Raymond schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:11:
Ik heb vorig jaar spontaan een stukje lamsnek gekocht bij de Hanos. Het wordt tijd om er eens wat mee te doen.
Voor pulled wel een heel klein stukje om een slow op te zetten. Zit meer te denken aan een lekkere stoof.
[ Voor 8% gewijzigd door TecTo op 26-04-2022 12:14 ]
Wij maken vaak plov van lamsnek. Heerlijk
Het zelfde kan je zeggen van keij kamado. Een familie met enthousiaste mensen die bbq spullen verkopen.KillaZ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:59:
[...]
Kleine nuance: 200F is ooit begonnen als "The Black Bastard BV". De mannen zijn als hobby gestart met het importeren van OEM kamado bbq's waar hun eigen bedachte naam (The Black Bastard) op geplakt werd (+ wat additionele zaken). Toen BB in de markt stond, wilde heel NL een kamado (of, lekker ge-coca-cola'ed: Een Egg) en zijn ze in een segment onder de BB gestapt: Voila GG en Grizzly.
edit: Overigens lijkt het erop alsof 200F in Juni vorig jaar verkocht is aan een investeringsmaatschappij: De Holding van Jeroen is uit functie getreden, de holding die er nu in zit heeft een investeringsmaatschappij als gevolmachtigde. *Inspector Gadget out.
De keij large lijkt erg op de GG large.
Kwaliteit is vergelijkbaar denk ik. De mensen er achter erg betrokken. En een investerings maatschappij is vaak uit op rendement niet perce op lange termijn bestaan.
Kan natuurlijk ook zijn dat ze nu de next level kunnen halen en verbeteringen kunnen betalen.
Uit eindelijk is het goed dat er concurentie is voor de grote 3. En de service naar klanten bepaald of het een gunfactor heeft om te overleven tegen het geweld van de chinese online aanbiedingen.
Zal jeroen er nog wel werken als een technisch directeur oid? Of is er volledig nieuw beleid?.
Aan linkedin te zien is ie nu creative director bij Fyron, wat dan weer (de nieuwe naam van) het bedrijf is dat GG/Grizzly/Basterd/Ofyr op de markt brengt: https://nl.linkedin.com/in/wesselinkjeroencopykat schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:32:
[...]Zal jeroen er nog wel werken als een technisch directeur oid? Of is er volledig nieuw beleid?.[
Nog steeds betrokken dus.
Hier was ik dus bang voor. Vorig jaar een flinke scheur in de vuurkorf van mijn bastard. Natuurlijk net uit de garantie (2 jaar en 2 maanden oud). Een mail gestuurd, binnen 1 dag reactie of ze mijn adres mochten zodat ze een nieuwe konden sturen. Ze gaven mij als tip mee gewoon de oude te blijven te gebruiken totdat hij echt uit elkaar valt en dan pas de nieuwe te gaan gebruiken.Boudewijn schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:26:
[...]
Zoek aub even in dit topic op 200Fahrenheit. Niet per se positieve ervaringen met deze lui.
Stond er na het lezen van de horror verhalen toch niet zo positief in maar het was dus zo gepiept
Ze reageren bij mij anders binnen een dag. Wel jammer dat ik ze nu al een redelijk aantal keer nodig heb gehad (zegt meer over de kwaliteit van Grill Guru), maar altijd snel te woord gestaan. Snel geholpen is dan weer een ander verhaal. Ik mag nu 3-4 maanden wachten op m'n vuurbox...spank_mojoo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:39:
[...]
Als je serieus denkt dat de service van 200Fahrenheit goed zit, lees er dan even een paar fora op na.
Dit bedrijf reageert niet (of pas na enkele weken) op e-mails, en doet er alles aan om te voorkomen dat ze zelf voor de reparatie en garantie hoeven op te draaien.
je kan er prima zaken mee doen, dat doe ik zelf ook. maar verwacht na de aanschaf geen wonderen meer.
Ik denk - zonder dat ik er echt ervaring mee heb - dat de meeste kamado's voor de meeste mensen prima voldoen, tenzij je hele speciale eisen hebt. Aan de hand van wat ik gelezen heb zit er zeker verschil in kwaliteit, maar uiteindelijk is het voor veel mensen de vraag wat de prijs/kwaliteitverhouding is en welke verhouding het beste voor diegene is.
Persoonlijk zou ik direct voor een KJ gaan. Als ik dan veel geld moet uitgeven, dan doe ik het liever in één keer goed. Ik vind ook de innovatie die KJ blijft doorvoeren erg goed en daar wil ik ze voor belonen. Maar het is wel een gigantische bak geld, geen twijfel over mogelijk. En je moet wel van rood houden
Als ik niet voor KJ zou gaan, dan ging ik waarschijnlijk voor de Basterd. Ik vind de BGE het allemaal net niet. Weinig innovatie en toch behoorlijk duur. Als ik voor duur ga, dan is het de KJ en anders ga ik voor goedkoper.
Persoonlijk zou ik direct voor een KJ gaan. Als ik dan veel geld moet uitgeven, dan doe ik het liever in één keer goed. Ik vind ook de innovatie die KJ blijft doorvoeren erg goed en daar wil ik ze voor belonen. Maar het is wel een gigantische bak geld, geen twijfel over mogelijk. En je moet wel van rood houden
Als ik niet voor KJ zou gaan, dan ging ik waarschijnlijk voor de Basterd. Ik vind de BGE het allemaal net niet. Weinig innovatie en toch behoorlijk duur. Als ik voor duur ga, dan is het de KJ en anders ga ik voor goedkoper.
Wat is nu eigenlijk een aanrader qua instap-bbq? Moet je echt beginnen met een budget van €200 à €300? Waar geraak je met €100 tegenwoordig?
I know, misschien niet de beste vraag in een topic waar het merendeel een setup heeft met meerdere BBQs en dus snel >€1k uitgegeven heeft... maar jullie kunnen misschien wel goed inschatten wat absolute bagger is en wat essentieel is.
I know, misschien niet de beste vraag in een topic waar het merendeel een setup heeft met meerdere BBQs en dus snel >€1k uitgegeven heeft... maar jullie kunnen misschien wel goed inschatten wat absolute bagger is en wat essentieel is.
Ligt er vooral ook aan wat je wilt gaan doen en voor hoeveel personen. Heel kort door de bocht: Wil je vooral aan de slag met low en slow en andere bereidingen waar een kamado echt voordelen heeft en voor niet al te grote hoeveelheden, dan kan een goedkopere kamado van bescheiden diameter interessant zijn (al wordt dat voor 100 euro wel lastig, tenzij tweedehands misschien). Wil je vooral wat dingen grillen en doe je dat regelmatig met een wat grotere groep (gezin / vrienden), dan is het misschien handiger om gewoon een kogelbbq te kopen (meer oppervlak voor je geld dan bij kamados). Zeker een grotere kogelbbq, waar je de ruimte hebt om een indirecte opstelling te maken en dergelijke is ook gewoon heel erg veelzijdig.Kosty schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:36:
Wat is nu eigenlijk een aanrader qua instap-bbq? Moet je echt beginnen met een budget van €200 à €300? Waar geraak je met €100 tegenwoordig?
Essentieel:Kosty schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:36:
Ruimte voor directe zone en indirecte zone. Dus ook een deksel.
Liefst een rooster dat in hoogte ingesteld kan worden of een goede zuurstof intake regeling.
(luchtschuiven)
Voor 100 euro ben je redelijk beperkt kwa kwaliteit in "niet weg rotten" of nakopen onderdelen.
Tweedehands kan je soms mazzel hebben en een leuke weber kopen die iemand weg doet omdat hij een kamado gekocht hebt.
Net van de week ook de grill guru large besteld en nu net een meater plus temp sensor. Heb nul ervaring met een kamado dus ik ben benieuwd. Zal hem sowieso eerst 3 keer rustig op lage temperatuur “afbakken”.
Beetje voorbarig eigenlijk aangezien ik pas over een maand of 2 met mijn tuin/terras begin.
Beetje voorbarig eigenlijk aangezien ik pas over een maand of 2 met mijn tuin/terras begin.
Ik ben op zich van mening dat je met een goedkope kogel bbq misschien wel beter leert om low and slow te werken en temperatuur management te doen. Het is namelijk veel moeilijker dan bij een Kamado en waarschijnlijk moet je in de tussentijd bijvullen, maar de concepten kan je heel goed mee leren.Orion84 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:53:
[...]
Ligt er vooral ook aan wat je wilt gaan doen en voor hoeveel personen. Heel kort door de bocht: Wil je vooral aan de slag met low en slow en andere bereidingen waar een kamado echt voordelen heeft en voor niet al te grote hoeveelheden, dan kan een goedkopere kamado van bescheiden diameter interessant zijn (al wordt dat voor 100 euro wel lastig, tenzij tweedehands misschien). Wil je vooral wat dingen grillen en doe je dat regelmatig met een wat grotere groep (gezin / vrienden), dan is het misschien handiger om gewoon een kogelbbq te kopen (meer oppervlak voor je geld dan bij kamados). Zeker een grotere kogelbbq, waar je de ruimte hebt om een indirecte opstelling te maken en dergelijke is ook gewoon heel erg veelzijdig.
Eisen zijn dan:
* Goede deksel
* Groot genoeg om een direct en een indirecte zone te maken. Ik heb Pitmaster X wel eens zien werken met 'gewoon wat aluminium-folie en dergelijke.
* Probe thermometer (als je goedkoop wilt doen, kan je volgens mij voor iets van 10 euro die van IKEA pakken).
[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 26-04-2022 17:17 ]
@Kosty deze is onder de honderd euro en zal prima werken voor wat jaren. is een voorbeeld.
https://nl.bauhaus/houtsk...-barbecuewagen/p/27086249
Dit type zijn vaak bij praxis hornbach enz in de aanbieding (vaak iets duurder)
rooster is omhoog en naar beneden te doen, luikje voor bijvullen, deksel met lucht sleuven en bodem met luchtsleuven.
vierkant dus links direct en rechts indirect in te stellen door er een "baksteen" tussen te leggen of een keramische tegel ZONDER glazuur op hoogte.
meteen even kijken of je iets als geëmaileerde roosters of gietijzer er in kan krijgen.
RVS vind stevig grillen op hete stand minder fijn.
Andere opties zijn de Weber kogel clonen
https://nl.bauhaus/kingst...7krKhkSbn3zBoCJfYQAvD_BwE
meestal handig om meteen te kijken of er extra's in te hangen zijn (rooster diameter vergelijken met de echte webers zodat opties voor die weber ook in die clone passen.)
Bauhaus kwam nu even boven als budget maar elke tuincentrum of tuin webpagina heeft dit soort BBQ's
zal niet een eeuwigheid staan of bruikbaar zijn. (luchtsleuf bediening roest vast of sluit niet af , rooster roest of trekt krom dat zeg maar.)
100 is wel erg krap maar 200euro budget moet zeker lukken voor een BBQ die groot genoeg en instelbaar genoeg is om meer te doen dan sate, hamburgers, kippepoten worstjes enz te "Cremeren"
https://nl.bauhaus/houtsk...-barbecuewagen/p/27086249
Dit type zijn vaak bij praxis hornbach enz in de aanbieding (vaak iets duurder)
rooster is omhoog en naar beneden te doen, luikje voor bijvullen, deksel met lucht sleuven en bodem met luchtsleuven.
vierkant dus links direct en rechts indirect in te stellen door er een "baksteen" tussen te leggen of een keramische tegel ZONDER glazuur op hoogte.
meteen even kijken of je iets als geëmaileerde roosters of gietijzer er in kan krijgen.
RVS vind stevig grillen op hete stand minder fijn.
Andere opties zijn de Weber kogel clonen
https://nl.bauhaus/kingst...7krKhkSbn3zBoCJfYQAvD_BwE
meestal handig om meteen te kijken of er extra's in te hangen zijn (rooster diameter vergelijken met de echte webers zodat opties voor die weber ook in die clone passen.)
Bauhaus kwam nu even boven als budget maar elke tuincentrum of tuin webpagina heeft dit soort BBQ's
zal niet een eeuwigheid staan of bruikbaar zijn. (luchtsleuf bediening roest vast of sluit niet af , rooster roest of trekt krom dat zeg maar.)
100 is wel erg krap maar 200euro budget moet zeker lukken voor een BBQ die groot genoeg en instelbaar genoeg is om meer te doen dan sate, hamburgers, kippepoten worstjes enz te "Cremeren"
Ik lees best veel over dit 3 keer 'rustig' opbouwen enzo bij een nieuwe. De ene zegt van wel, de andere zegt dat het onzin is, geen idee wat ik hier nou mee moet haha. Heb hem gisteren ook opgehaald.warcow schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:45:
Net van de week ook de grill guru large besteld en nu net een meater plus temp sensor. Heb nul ervaring met een kamado dus ik ben benieuwd. Zal hem sowieso eerst 3 keer rustig op lage temperatuur “afbakken”.
Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro
Koop een weber 57cm zeg ik dan. De ideale starter die degelijk is. (Vooral de zwarte versies).Kosty schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:36:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gewoon doen voor je gemoedsrust.MyKey schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:51:
[...]
Ik lees best veel over dit 3 keer 'rustig' opbouwen enzo bij een nieuwe. De ene zegt van wel, de andere zegt dat het onzin is, geen idee wat ik hier nou mee moet haha. Heb hem gisteren ook opgehaald.
Als ze die maat in een kek kleurtje hebben, zou ik die sowieso kiezen. Kleurtjes ftw!Chevy454 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:01:
[...]
Koop een weber 57cm zeg ik dan. De ideale starter die degelijk is. (Vooral de zwarte versies).
Die kekke kleurtjes zijn leuk maar die emaille laag is niet zo hard als die van de zwarte.barrymossel schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:07:
Als ze die maat in een kek kleurtje hebben, zou ik die sowieso kiezen. Kleurtjes ftw!
Mijn mooie groene had dus scheurtjes en daarna barsten in de laag doordat ik die te heet had gestookt.
De zwarte zijn daar schijnbaar beter tegen bestand.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism