Broedseizoen is begonnen. Die sperwer wilde natuurlijk eens een ander eitje uitbroeden.....IdieEasy schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:19:
[Afbeelding]
Uuuuh, lokale valkje Sperwer wilde ook gebruik maken van mijn kleinste barbecue... Hij zat er zelfs nog op toen ik mijn gordijnen opende.
In de huidige Allerhande staat een Grill Guru 46cm van 429 voor 249 euro. Benieuwd welke ze bedoelen..
Ik kan verder niks vinden online. Iemand de link naar de aanbieding of is het alleen in de winkels?
Ik kan verder niks vinden online. Iemand de link naar de aanbieding of is het alleen in de winkels?
Albert Heijn heeft de afgelopen jaren steeds de compact en de medium versie in de aanbieding gehad rond deze periode. Waarschijnlijk wordt daar een dezer dagen iets over naar buiten gebracht. Ik verwacht persoonlijk niet dat ze de large aan gaan bieden, maar wie weetwilliam89 schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:45:
In de huidige Allerhande staat een Grill Guru 46cm van 429 voor 249 euro. Benieuwd welke ze bedoelen..
Idd, volgens mij hebben ze alleen die kleine gehad. En @william89 ik kan er ook niets over vinden in de allerhande, heb ff gegoogled. Dus waar heb je dit dan gezien, enlighten meEbbao schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:13:
[...]
Albert Heijn heeft de afgelopen jaren steeds de compact en de medium versie in de aanbieding gehad rond deze periode. Waarschijnlijk wordt daar een dezer dagen iets over naar buiten gebracht. Ik verwacht persoonlijk niet dat ze de large aan gaan bieden, maar wie weet
Edit: n.v.m. heb hem hier gevonden. Inderdaad in het magazine, maar een large van 429 voor 249 lijkt wel een andere te zijn dan. Hornbach heeft hem voor 647 maar dat is dan een compleet model incl. onderstel en accessoires. Die zullen hier dan sowieso niet bij zitten. Ofwel die 46cm is een drukfout, ofwel het is een andere/uitgeklede versie. Kan alsnog een prima deal zijn dan, daar niet van..
[ Voor 30% gewijzigd door remzor op 10-04-2022 14:32 ]
De Grill Guru Original Large Solo? €599 bij hornbach.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
De nieuwste Allerhande (vanaf 4 april) Blz. 90 links onderaan. 😊remzor schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:19:
[...]
Idd, volgens mij hebben ze alleen die kleine gehad. En @william89 ik kan er ook niets over vinden in de allerhande, heb ff gegoogled. Dus waar heb je dit dan gezien, enlighten me
Edit: n.v.m. heb hem hier gevonden. Inderdaad in het magazine, maar een large van 429 voor 249 lijkt wel een andere te zijn dan. Hornbach heeft hem voor 647 maar dat is dan een compleet model incl. onderstel en accessoires. Die zullen hier dan sowieso niet bij zitten. Ofwel die 46cm is een drukfout, ofwel het is een andere/uitgeklede versie. Kan alsnog een prima deal zijn dan, daar niet van..
Zit ook een beetje met een schuin oog te kijken naar een kamado als vervanger voor mijn Weber 57 cm. Nu hebben de 'large' modellen vaak een rooster van 46-47 cm. Nu vraag ik me even af, als je mooie grote spareribs hebt, die zijn toch vaak langer dan de plate setter van een 'large' bbq, gaan de uiteinden dan niet een stuk harder als het midden van de spareribs omdat ze meer in de warme lucht flow zitten? Of zet iedereen er standaard een grote druipbak onder om dat te voorkomen?
De druipbak zou ik sowieso doen bij spareribs 
Heb zelf geen L maar bij een maatje met een BGE L past het altijd prima.
Heb zelf geen L maar bij een maatje met een BGE L past het altijd prima.
Lijkt wel of hij is neergestort man.IdieEasy schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:19:
[Afbeelding]
Uuuuh, lokale valkje Sperwer wilde ook gebruik maken van mijn kleinste barbecue... Hij zat er zelfs nog op toen ik mijn gordijnen opende.
Als je PP maakt, kan je de boel de eerste 24 uur in de sous vide mikken, op 74 graden. Daarna haal je het vlees eruit, wikkel je het in folie met een paar kleine gaatjes, en gooi je het op de BBQ voor 2 uur. Intussen maak je van het kookvocht van de sous vide een sausje voor bij het vlees. Niet teveel indikken, en dan later bij het vlees gooien zodra je het uit elkaar trekt. Het vlees zuigt het vocht weer op en je krijgt ultra-sappige PPDaWayne schreef op zondag 10 april 2022 @ 06:56:
[...]
Yep, rond 19 uur was het klaar. Vrij weinig vocht opgevangen, dus wat meer bbq-saus gebruikt.
Was al op voordat ik eraan dacht een foto van het eindresultaat te maken
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik heb zelf een kamado XL, een vriend een L en eigenlijk zit er niet zoveel verschil in. We BBQen wat af, de ribs passen niet volledig over de lengte op de kamado L, dus snijden we ze doormidden. Op de XL is dat niet nodig, maar die doet er wel langer over om op temperatuur te komen.Douwe63 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:05:
Zit ook een beetje met een schuin oog te kijken naar een kamado als vervanger voor mijn Weber 57 cm. Nu hebben de 'large' modellen vaak een rooster van 46-47 cm. Nu vraag ik me even af, als je mooie grote spareribs hebt, die zijn toch vaak langer dan de plate setter van een 'large' bbq, gaan de uiteinden dan niet een stuk harder als het midden van de spareribs omdat ze meer in de warme lucht flow zitten? Of zet iedereen er standaard een grote druipbak onder om dat te voorkomen?
Overigens gaat er in de XL ook meer houtskool, dus als je lang wilt stoken is dat wel handig. Voor de rest maakt L of XL niet zoveel uit in mijn ervaring.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ben je verdwaald?Widow schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:55:
[...]
Als je PP maakt, kan je de boel de eerste 24 uur in de sous vide mikken, op 74 graden. Daarna haal je het vlees eruit, wikkel je het in folie met een paar kleine gaatjes, en gooi je het op de BBQ voor 2 uur. Intussen maak je van het kookvocht van de sous vide een sausje voor bij het vlees. Niet teveel indikken, en dan later bij het vlees gooien zodra je het uit elkaar trekt. Het vlees zuigt het vocht weer op en je krijgt ultra-sappige PP
Vergeet ook niet de Ribhouder van de ikea niet, dan kan je weer meer kwijtDouwe63 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:05:
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-70154800/
Ik heb die overstap ook gemaakt en was daar ook bang voor. Maar in de praktijk blijkt dat ik meer ruimte heb. In de weber heb je altijd een 'no-go zone' waar je snake of minion stapel ligt. In een kamado kun je effectief meer oppervlak benutten. Je kunt ook de hoogte in!Douwe63 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:05:
:strip_exif()/f/image/shyJAY6UbvaXsYvq2FjPASPd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iw1YU1FmMZJO9v5VxFXvpDdv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rtkqvqFvB1xKfxgL0tOMatJL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Pino op 11-04-2022 15:52 ]
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Ai ja, die steak van hierboven van me was ook eerst sous vide. Leuk om met wat verschillende technieken te werkenWidow schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:30:
[...]
Ik heb wel meer "hybride" stukjes vlees gemaaktdit komt uit de sous vide, om vervolgens met een vlammenwerper de buitenkant een krokant laagje te geven.
[Afbeelding]
Klinkt goed, maar daar heb ik de tools niet voorWidow schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:55:
[...]
Als je PP maakt, kan je de boel de eerste 24 uur in de sous vide mikken, op 74 graden. Daarna haal je het vlees eruit, wikkel je het in folie met een paar kleine gaatjes, en gooi je het op de BBQ voor 2 uur. Intussen maak je van het kookvocht van de sous vide een sausje voor bij het vlees. Niet teveel indikken, en dan later bij het vlees gooien zodra je het uit elkaar trekt. Het vlees zuigt het vocht weer op en je krijgt ultra-sappige PP

Mis je dan niet de rooksmaak? Naar mijn idee kan je het dan net zo goed in de oven maken? Niet dat dat perse slecht is natuurlijk.DaWayne schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:17:
[...]
Klinkt goed, maar daar heb ik de tools niet voor
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
De sous vide jongens zouden hun eigen vrouw sous vide klaarmaken …
(Ik heb er zelf een daar niet van, maar ik gebruik het niet om bbq corners af te snijden)
(Ik heb er zelf een daar niet van, maar ik gebruik het niet om bbq corners af te snijden)
You don't need eyes to see, you need vision
Ik dus ook niet, daarom stond ik om 7:10 in een hagelbui de bastard op te stokenYalopa schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:27:
De sous vide jongens zouden hun eigen vrouw sous vide klaarmaken …
https://amazingribs.com/b...nd-science-sous-vide-que/Luuk1983 schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:18:
[...]
Mis je dan niet de rooksmaak? Naar mijn idee kan je het dan net zo goed in de oven maken? Niet dat dat perse slecht is natuurlijk.
Is wel een aardige artikel erover.
Ik heb een Weber Genesis E-335 gekocht, en aangezien dit ook het mod topic is zou ik daar dan ook graag wat aan modden.
Vooral een optie voor de thermometer. Zoiets als Heatmeter had ik interesse in maar die kits zijn voorlopig niet leverbaar. Dus als iemand een ander zelfbouw pakket op basis van een arduino of Pi kan aanraden heb ik wel interesse.
Verder wil ik kijken of ik zelf ledverlichting kan retrofitten in de knoppen. Ledjes genoeg hier, alleen even kijken hoe ik de draad kan leiden aangezien Weber geen montage handleidingen van de duurdere modellen op hun site heeft staan.
En een werklampje voor aan het handvat.
Vooral een optie voor de thermometer. Zoiets als Heatmeter had ik interesse in maar die kits zijn voorlopig niet leverbaar. Dus als iemand een ander zelfbouw pakket op basis van een arduino of Pi kan aanraden heb ik wel interesse.
Verder wil ik kijken of ik zelf ledverlichting kan retrofitten in de knoppen. Ledjes genoeg hier, alleen even kijken hoe ik de draad kan leiden aangezien Weber geen montage handleidingen van de duurdere modellen op hun site heeft staan.
En een werklampje voor aan het handvat.
Adviesprijs is van de compact, en die hadden ze afgelopen jaren voor dat bedrag.william89 schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:13:
[...]
De nieuwste Allerhande (vanaf 4 april) Blz. 90 links onderaan. 😊
Ze leveren hem bij AH wel kaal (dus alleen ei en rooster, geen plate setter, aspook e.d.)
¯\_(ツ)_/¯ Pixel 10 Pro XL
Sorry voor de dubbelpost. Even nieuwsgierig wat er bij jullie op het menu staat met Pasen?
Kom zelf net bij BeefExclusief en kippenpoelier vandaan. Zo nog even naar de boer/slager om wat vlees te halen.
Altijd gevaarlijk als ik bij eerstegenoemde zaak binnenloop. Gelijk wat nieuwe attributen meegenomen
:strip_exif()/f/image/aAwPE8DXGXfMVIHA9BIJ6oQs.jpg?f=fotoalbum_large)
update:
Kippenvleugels voor de borrelsnack/avond met vriendin staan in een pekelbad van cola.
Kippendijen in de marinade voor morgenmiddag.
Nu snel naar de boer/slager.
Kom zelf net bij BeefExclusief en kippenpoelier vandaan. Zo nog even naar de boer/slager om wat vlees te halen.
Altijd gevaarlijk als ik bij eerstegenoemde zaak binnenloop. Gelijk wat nieuwe attributen meegenomen
:strip_exif()/f/image/aAwPE8DXGXfMVIHA9BIJ6oQs.jpg?f=fotoalbum_large)
update:
Kippenvleugels voor de borrelsnack/avond met vriendin staan in een pekelbad van cola.
:strip_exif()/f/image/Er1NfR8yrrIZGouhtohRvvdU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door GovertNL op 16-04-2022 10:43 ]
Het is alweer even geleden dat ik het forum opgezocht heb, maar gisteren hebben m'n zoon en ik onze Master-Touch Premium SE E-5775 weer eens onder z'n zeiltje vandaan gehaald om de smoked beef ribs van Pitmaster X te maken. We hadden een exemplaar van 1700gr.
Volgens de instructies gaat het vlees 4-6 uur op indirect vuur op een temperatuur van 140 totdat het vlees 92 graden is en je makkelijk in het vlees kunt prikken.
Nu hadden wij een uitdaging om de temperatuur op 140 graden te krijgen. De eerste 1-2 uur werd het niet warmer dan 90 graden. Daarna hebben we besloten extra kolen toe te voegen en daarna piekte de temperatuur op 160 graden en zakte daarna, toen ik de vents afsloot, naar 130-140 graden. Ik had een lekbak met water geplaatst om het wat vochtiger te houden.
Het heeft nog geen 4 uur geduurd voordat het vlees al de 92 graden had bereikt. Prikken ging vrij soepel, dus besloten het eraf te halen, in alu folie te wikkelen en nog een uurtje te laten rusten.
Toch bleek bij het serveren dat het vlees nog best stevig was en ik vraag me af wat we anders hadden kunnen doen om het vlees meer 'tender' te krijgen. Misschien langer op lage temperatuur garen en daarna op hoger vuur afronden om toch wat bark te krijgen?
Iemand tips of suggesties?
Volgens de instructies gaat het vlees 4-6 uur op indirect vuur op een temperatuur van 140 totdat het vlees 92 graden is en je makkelijk in het vlees kunt prikken.
Nu hadden wij een uitdaging om de temperatuur op 140 graden te krijgen. De eerste 1-2 uur werd het niet warmer dan 90 graden. Daarna hebben we besloten extra kolen toe te voegen en daarna piekte de temperatuur op 160 graden en zakte daarna, toen ik de vents afsloot, naar 130-140 graden. Ik had een lekbak met water geplaatst om het wat vochtiger te houden.
Het heeft nog geen 4 uur geduurd voordat het vlees al de 92 graden had bereikt. Prikken ging vrij soepel, dus besloten het eraf te halen, in alu folie te wikkelen en nog een uurtje te laten rusten.
Toch bleek bij het serveren dat het vlees nog best stevig was en ik vraag me af wat we anders hadden kunnen doen om het vlees meer 'tender' te krijgen. Misschien langer op lage temperatuur garen en daarna op hoger vuur afronden om toch wat bark te krijgen?
Ik doe Griekse avond.GovertNL schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:56:
Sorry voor de dubbelpost. Even nieuwsgierig wat er bij jullie op het menu staat met Pasen?
Altijd gevaarlijk als ik bij eerstegenoemde zaak binnenloop. Gelijk wat nieuwe attributen meegenomen![]()
[Afbeelding]
update:
Gyros, kip souvlaki, zelf gemaakte pita (als ik nog ergens bloem vind...), tzatziki en knoflooksaus (ook beide home made uiteraard).
En voor de extra vulling wat frietjes.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Lekker man!Dennis1812 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:44:
[...]
Ik doe Griekse avond.
Gyros, kip souvlaki, zelf gemaakte pita (als ik nog ergens bloem vind...), tzatziki en knoflooksaus (ook beide home made uiteraard).
En voor de extra vulling wat frietjes.
Dat brood wat je ziet liggen is ook zelfgemaakt. Geniet van je Griekse avond!
Komt goed, vanavond alles rustig voorbereid.
Pasen is immers morgen pas.
Voor de paasbrunch een brunchbox van een lokaal restaurant besteld.
Jij nog ergens bloem gevonden? Hier hangen bij de loempiakramen al briefjes of je alsjeblieft bloem komt brengen in ruil voor gratis loempia's.
Jij nog ergens bloem gevonden? Hier hangen bij de loempiakramen al briefjes of je alsjeblieft bloem komt brengen in ruil voor gratis loempia's.
Haha. Wat dat betreft zal ik daar geen problemen mee hebben. Ben werkzaam in het mbo als docent en opleidingscoördinator voor de opleidingen brood en banket nadat ikzelf 10 jaar heb gewerkt als brood- banketbakker en patissier. Brood ook met mijn studenten gebakken, ga niet lopen priegelen in mijn eigen keuken.Dennis1812 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:58:
Komt goed, vanavond alles rustig voorbereid.
Enige dat ik meekrijg is dat de inkoop van onze grondstoffen door het plafond gaan. Wist niet dat de schaarste zo gek is bij de supermarkten en dat je dus zelfs loempia’s in ruil krijgt voor bloem bij een loempiakraam.
Waar staat die kraam haha? Ben gek op loempia’s
Beek en donk, 1 pak bloem = 1 loempia, 1L zonnebloemolie = 3 loempia's.GovertNL schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:39:
[...]
Haha. Wat dat betreft zal ik daar geen problemen mee hebben. Ben werkzaam in het mbo als docent en opleidingscoördinator voor de opleidingen brood en banket nadat ikzelf 10 jaar heb gewerkt als brood- banketbakker en patissier. Brood ook met mijn studenten gebakken, ga niet lopen priegelen in mijn eigen keuken.
Enige dat ik meekrijg is dat de inkoop van onze grondstoffen door het plafond gaan. Wist niet dat de schaarste zo gek is bij de supermarkten en dat je dus zelfs loempia’s in ruil krijgt voor bloem.
Waar staat die kraam haha? Ben gek op loempia’s
(Of inmiddels meer, goede week geleden dat ik er was)
Dit weekend maar eens de houtskool en briketten voorraad netjes ingedeeld met rekken, wist dat ik veel had liggen her en der maar ik ben voorlopig wel klaar met inslaan. 
![]() | ![]() |
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Dat valt toch mee? Net genoeg voor 4 maanden toch?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Poah .. ik heb geen voeten meer over, ik ruik tot op mijn sokken naar rook en ik zweet koolstof .. maar wat een toffe dag hebben we achter de rug bij Smokey Easter bij Rookoven

We stonden met onze Smoke&BBQ stand ter promotie van ons merk/rubs. We hebben het redelijk simpel gehouden: bavette, zalm, meterworst en grillworst.
Zelf stond ik voornamelijk achter de braai, toch wel het mooiste apparaat uit de bbq wereld als je het mij vraagt
Zelf was ik nog nooit bij Smokey Easter geweest .. wat een drukte zeg! Leuk om iedereen uit de bbq-scene (weer) te zien en te spreken met bbq enthousiastelingen (of juist mensen die net komen kijken te enthousiasmeren).
En nu ga ik met de pootjes omhoog een biertje drinken
We stonden met onze Smoke&BBQ stand ter promotie van ons merk/rubs. We hebben het redelijk simpel gehouden: bavette, zalm, meterworst en grillworst.
Zelf stond ik voornamelijk achter de braai, toch wel het mooiste apparaat uit de bbq wereld als je het mij vraagt

Zelf was ik nog nooit bij Smokey Easter geweest .. wat een drukte zeg! Leuk om iedereen uit de bbq-scene (weer) te zien en te spreken met bbq enthousiastelingen (of juist mensen die net komen kijken te enthousiasmeren).
En nu ga ik met de pootjes omhoog een biertje drinken
Tijd voor een nieuwe sig..
Persoonlijk heb ik dit vaker gehad met grasgevoerd vlees, bij graan gevoerd vlees heb ik dit nog niet gehad.Gilgamesh2006 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:26:
Het is alweer even geleden dat ik het forum opgezocht heb, maar gisteren hebben m'n zoon en ik onze Master-Touch Premium SE E-5775 weer eens onder z'n zeiltje vandaan gehaald om de smoked beef ribs van Pitmaster X te maken. We hadden een exemplaar van 1700gr.
@Koffie
Tot hoe laat waren de demo's? Ik kon helaas vanmiddag niet, ik was er vanavond tegen 21:00. Toen was het wel heel gezellig. Maar winkel gesloten en demo's voorbij. Balen, maar ik kon helaas niet eerder.
Tot hoe laat waren de demo's? Ik kon helaas vanmiddag niet, ik was er vanavond tegen 21:00. Toen was het wel heel gezellig. Maar winkel gesloten en demo's voorbij. Balen, maar ik kon helaas niet eerder.
De demo's waren tot 6 uur, ik neem aan dat de winkel ook rond die tijd gesloten zal zijn.Raymond schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:57:
@Koffie
Zelf ben ik niet blijven hangen (ondanks de enorme gezelligheid daar).
Tijd voor een nieuwe sig..
Heb jij nog van die Japanse eucalyptus kunnen inslaan? Die vond ik wel heel goed.Hari-Bo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:01:
Dit weekend maar eens de houtskool en briketten voorraad netjes ingedeeld met rekken, wist dat ik veel had liggen her en der maar ik ben voorlopig wel klaar met inslaan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Daar heb ik nog 10kg van in totaal, maar deze zijn wat lastig te krijgen inderdaad. Maar qua smaaktoevoeging heeft het wel iets aparts en daardoor uniek tegenover andere houtskool soorten.MrVegeta schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:25:
[...]
Heb jij nog van die Japanse eucalyptus kunnen inslaan? Die vond ik wel heel goed.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Lastig te krijgen? Gewoon niet te krijgen haha.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
[Edit]
Verkeerde topic, excuses
Verkeerde topic, excuses
[ Voor 139% gewijzigd door duderuud op 17-04-2022 15:09 ]
Mag hier:duderuud schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:05:
Leuke aanbiedingen bij de Aldi volgende week:
[Afbeelding]
https://www.aldi.nl/aanbi...-2005785-1-0.article.html
[Afbeelding]
https://www.aldi.nl/aanbi...icle.html?linkid=11052822
Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic
Ow...daar zal ik eens op letten dan. Thx.geldermalsen schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:26:
[...]
Persoonlijk heb ik dit vaker gehad met grasgevoerd vlees, bij graan gevoerd vlees heb ik dit nog niet gehad.
Zet er volgende keer van die biscuit of mariakaakjes bijJan_V schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:28:
Gisteren een keramische cocotte gevuld met marshmallows en een beetje 70% chocolade voor de vrouw en kinderen.
Was verrassend genoeg best goed gelukt.
De kinderen vonden de chocolade niet zo lekker, maar de marshmallows wel. Zeker voor herhaling vatbaar!
Of verkruimelen en samen met de chocolade een beetje verdelen tussen de marshmallows
Sinds kort overgestapt op de dry rubs van Wild Woodpecker als ik ze niet zelf maak.
Erg fijne en voornamelijk niet zo bremzout als veel anderen.
Van het weekend voor het eerst een weekend lang een kamado ter beschikking gehad in een huisje. Zelf heb ik altijd geroepen dat mijn weber alles maken kan wat ik wil en dat is zeker zo. Maar merk wel dat de kamado (op wat minder makkelijk koud/warm zones maken wat ook een kwestie van ervaring kan zijn, na) het toch wel erg makkelijk is.
Toch maar eens langzaam gaan sparen om er een eitje naast te gaan aanschaffen...
Van het weekend voor het eerst een weekend lang een kamado ter beschikking gehad in een huisje. Zelf heb ik altijd geroepen dat mijn weber alles maken kan wat ik wil en dat is zeker zo. Maar merk wel dat de kamado (op wat minder makkelijk koud/warm zones maken wat ook een kwestie van ervaring kan zijn, na) het toch wel erg makkelijk is.
Toch maar eens langzaam gaan sparen om er een eitje naast te gaan aanschaffen...
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ. De oude (Taino XL Smoker BBQ) is niet zo best meer ook al heeft ie wel goed dienst gedaan.
Nu wil ik graag een kamado in de categorie Kamado Joe Classic qua grootte. Nu moet ik nog even bedenken of het de classic 1/2/3 wordt of iets wat er op lijkt (maar dan niet rood). Waarschijnlijk wel de classic 3. De bedoeling is wel dat ik er wel 10 jaar mee kan doen. Ik had gehoopt dat er wel een aanbieding zou zijn geweest buiten het seizoen, maar het lijkt dat de prijzen redelijk vast zijn.
Ik woon in Groningen en ik heb nog niet heel goed gevonden waar ik de Kamado Joes kan bekijken. Bij de Hanos, maar daar heb ik geen pasje van. Het dichtst in de buurt is in Pesse, dus ik denk dat ik daar maar even ga kijken.
Nu maak ik vaak wat grotere stukken vlees op de BBQ of steaks. Met de kamado wil ik mijn receptuur ook wat uitbreiden en een workshop gaan doen.
Anyway, wat raden jullie aan? Waar moet ik op letten? Mijn plan is nu om in Pesse te gaan kijken en daar mijn beslissing te maken.
Nu wil ik graag een kamado in de categorie Kamado Joe Classic qua grootte. Nu moet ik nog even bedenken of het de classic 1/2/3 wordt of iets wat er op lijkt (maar dan niet rood). Waarschijnlijk wel de classic 3. De bedoeling is wel dat ik er wel 10 jaar mee kan doen. Ik had gehoopt dat er wel een aanbieding zou zijn geweest buiten het seizoen, maar het lijkt dat de prijzen redelijk vast zijn.
Ik woon in Groningen en ik heb nog niet heel goed gevonden waar ik de Kamado Joes kan bekijken. Bij de Hanos, maar daar heb ik geen pasje van. Het dichtst in de buurt is in Pesse, dus ik denk dat ik daar maar even ga kijken.
Nu maak ik vaak wat grotere stukken vlees op de BBQ of steaks. Met de kamado wil ik mijn receptuur ook wat uitbreiden en een workshop gaan doen.
Anyway, wat raden jullie aan? Waar moet ik op letten? Mijn plan is nu om in Pesse te gaan kijken en daar mijn beslissing te maken.
Vorige maand heb ik een gietijzeren halve maan gekocht en gister was het eindelijk tijd om die eens uit te proberen. Een goed stuk black angus ribeye mocht de spits afbijten en dat viel zeker in de smaak (gelukkig ook bij mijn wederhelft). Goede aanvulling op de kamado!
Ik vind voor 'low and slow' 130-140 graden nog vrij hoog. In de basis klopt het dat langer op lagere temperatuur beter is. Ik heb zelf geen Kamado, maar een Kettle Joe en die is net iets minder makkelijk dan een Kamado strak op temperatuur te houden, zeker als je veel kolen erin hebt zitten voor een lange sessie. Voor low& slow vind ik het vanaf 90 graden prima, waarbij de temperatuur in de loop van de tijd vaak langzaam iets oploopt. Boven ongeveer de 115 graden ga ik 'm extra knijpen, want ik beschouw 120 als de max en 110 ideaal.Gilgamesh2006 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:26:
Overigens is die 92 graden die het vlees moet zijn een richtlijn. Sommige stukken zijn bij 89 als goed mals, terwijl andere stukken door moeten tot de 95.
Maar sommige stukken vlees krijg ik ook niet goed. Runderwangen zouden heel lekker moeten zijn als ze goed bereid zijn, maar tot nu toe heb ik ze niet zacht (genoeg) gekregen. De smaak was vaak prima, maar ik vond ze vaak droog en veel stukken waren taai.
Ik zou in ieder geval oefenen met het controleren van de temperatuur van je barbecue, daar valt mogelijk nog te winnen.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik ben benieuwd wat je er zo makkelijk aan vond? Ik heb zelf de Kettle Joe van Kamado Joe, dus zeg maar een gewone ketel barbecue met wat kamado trekjes en wat luxere dingen als een geveerde deksel, as-la en slö-roller en dergelijke. Ik was altijd voornemens om eerst met deze minder dure (relatief t.o.v. een kamado, duur t.o.v. een ketel) barbecue aan de slag te gaan om te ontdekken of ik wel genoeg ga barbecuen om een dure kamado aan te schaffen.Saffie_time schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:46:
Sinds kort overgestapt op de dry rubs van Wild Woodpecker als ik ze niet zelf maak.
Nou barbecue ik een heleboel, maar tot nu toe heb ik nog niet echt een reden gezien waarom ik voor een kamado zou gaan. Natuurlijk, een kamado is waarschijnlijk wat makkelijker op termperatuur te houden en het verbruik zal wat lager liggen, maar behalve dat? Ik kan makkelijk 10 uur low en slow garen met een volle basket en in sommige testen is de Kettle Joe zelfs beter dan een kamado om een goede smoke ring te maken. Ik ben dus vooral aan het bedenken waar ik echt op vooruit ga met een kamado
Op wat specials na is KJ altijd rood bij mijn weten. Masterbuild had een spin off van de KJ classic 1. Die was zwart.Dan Stark schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:43:
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ. De oude (Taino XL Smoker BBQ) is niet zo best meer ook al heeft ie wel goed dienst gedaan.
Nu wil ik graag een kamado in de categorie Kamado Joe Classic qua grootte. Nu moet ik nog even bedenken of het de classic 1/2/3 wordt of iets wat er op lijkt (maar dan niet rood).
Met wat onderhoud, afdichtings gasket bijv. Kan je rustig 20 jaar doen met een kamado.Waarschijnlijk wel de classic 3. De bedoeling is wel dat ik er wel 10 jaar mee kan doen. Ik had gehoopt dat er wel een aanbieding zou zijn geweest buiten het seizoen, maar het lijkt dat de prijzen redelijk vast zijn.
Transport prijzencen dergelijke zijn flink gestegen dus de aanbieding is de prijs niet volledig doorberekenen vrees ik.
Wil je de slowroller moet je wel een KJ III nemen. Het is een andere schaal. Hoger.Ik woon in Groningen en ik heb nog niet heel goed gevonden waar ik de Kamado Joes kan bekijken. Bij de Hanos, maar daar heb ik geen pasje van. Het dichtst in de buurt is in Pesse, dus ik denk dat ik daar maar even ga kijken.
Als je die niet wil is de KJclassic 1 een zeer concurende setup voor de KJ2
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Inderdaad, dat is eerder ‘not so low and not so slow’. Dat is prima om de kerntemperatuur van een groot stuk vlees rustig op te krikken, maar het is eigenlijk wat te hoog voor ‘low and slow’ bereiding.Luuk1983 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:47:
[...]
Ik vind voor 'low and slow' 130-140 graden nog vrij hoog.
Eerlijk gezegd vind ik de bereiding van runderwang en varkenswang op een barbecue geen geweldige keuze. De ideale bereiding is op lage temperatuur stoven in een flinke hoeveelheid vocht, dus in een gesloten pan. Zo kun je boterzachte runderwangen en varkenswangen krijgen. Op de barbecue lukt dat eenvoudigweg een stuk minder goed. Het kan leuk zijn om het tóch zo te doen (barbecueën is nu eenmaal leukMaar sommige stukken vlees krijg ik ook niet goed. Runderwangen zouden heel lekker moeten zijn als ze goed bereid zijn, maar tot nu toe heb ik ze niet zacht (genoeg) gekregen. De smaak was vaak prima, maar ik vond ze vaak droog en veel stukken waren taai.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik was op vakantie, dus late reactieGilgamesh2006 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:26:
- Temperatuur lager houden. Ik probeer rond de 115 te blijven.
- Je kan de 3-2-1 methode proberen, of met onze nederlandse spareribs komt dat meestal uit op ongeveer 2-1,5-0,5. 2 uur roken, dan inpakken in folie en nog 1 a 1,5 uur erop en dan nog een half uur met saus. Al doe ik die laatste stap vaak maar een minuut of 10. Zie bijvoorbeeld deze uitleg https://www.bbq-nl.com/3-2-1-spareribs/
- Ik vind 92 graden aan de lage kant. Ik ga zelf vaak tot minstens 95-96 graden, maar belangrijker is hoe soepel je er doorheen prikt.
- De bark word voornamelijk in de eerste fase op lage temperatuur verkregen, dus daarvoor hoef je niet af te grillen op hoger vuur.
Ik zelf doe het zo:
Flinke hoeveelheid (zelfgemaakte) rub erop, dan 2 a 2,5 uur op 115 graden. Ik test of ze lang genoeg erop hebben gelegen door mijn vinger eroverheen te halen. Als er (bijna) geen rub meer aan je vinger blijft plakken zijn ze goed. Vaak spray ik na het eerste half uur een beetje appelsap en/of water+appelcider azijn erover heen zodat ze niet teveel uitdrogen. Dat herhaal ik elk half uur.
Dan inwikkelen in folie met een beetje roomboter en appelsap en/of appelcider azijn. Na een uur check ik de kerntemperatuur, maar belangrijker of ik er makkelijk genoeg doorheen prik. Soms is de kerntemperatuur dan wel 98 graden. Meestal zo rond de 95. Als ze goed zijn haal ik alles eraf en laat ik ze even 10-20 minuten liggen.
Als laatste smeer ik ze in met barbecuesaus en leg ik ze nog 10-15 minuten terug. Daarna kan je ze meteen opeten. Ik laat ribs meestal niet meer rusten nadat ze van de barbecue afkomen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Wat mij als meeste opviel is het extreem lage verbruik, we hadden 2 grote zakken houtskool mee omdat we het hele weekend 24-uur de bbq volgepland hadden staan om aan te hebben. Uiteindelijk minder dan een halve zak nodig gehad en dus extreem veel over.Luuk1983 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:53:
[...]
Ik ben benieuwd wat je er zo makkelijk aan vond? Ik heb zelf de Kettle Joe van Kamado Joe, dus zeg maar een gewone ketel barbecue met wat kamado trekjes en wat luxere dingen als een geveerde deksel, as-la en slö-roller en dergelijke. Ik was altijd voornemens om eerst met deze minder dure (relatief t.o.v. een kamado, duur t.o.v. een ketel) barbecue aan de slag te gaan om te ontdekken of ik wel genoeg ga barbecuen om een dure kamado aan te schaffen.
Nou barbecue ik een heleboel, maar tot nu toe heb ik nog niet echt een reden gezien waarom ik voor een kamado zou gaan. Natuurlijk, een kamado is waarschijnlijk wat makkelijker op termperatuur te houden en het verbruik zal wat lager liggen, maar behalve dat? Ik kan makkelijk 10 uur low en slow garen met een volle basket en in sommige testen is de Kettle Joe zelfs beter dan een kamado om een goede smoke ring te maken. Ik ben dus vooral aan het bedenken waar ik echt op vooruit ga met een kamado
Wat mij verder opviel in vergelijking met de Weber is dat de temperatuur echt wel preciezer te regelen valt. Als je te hoog zit duurt het wel even voordat je terug op temperatuur bent maar je kan erg precies regelen.
Dus zuiniger en erg strak af te regelen (constant) op temperatuur.
Zoals gezegd, niks wat met weber niet lukt en vandaar ook mijn opmerking dat ik toch maar eens langzaam ga sparen aangezien het toch (voor mij althans) dure aanschaf is.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
En, enigszins gerelateerd aan dat "constant": door je dome goed heet te stoken heb je een boel stralingswarmte van boven, die je ook niet meteen kwijt bent als je 'm af en toe open moet maken. Dat lukt op een ketel niet, zeker niet als je de deksel regelmatig moet openen.Saffie_time schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:56:
[...]
En als ik me niet vergis is de vochthuishouding in een kamado ook anders dan in een ketel? Doordat ie zuiniger is, is er dus minder verbranding en dus ook minder airflow, waardoor je minder vocht verliest.
[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 19-04-2022 12:32 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Een kamado is wel het eindpunt qua bbq qua lazy bezig zijn. Ik mis het gebruik van een gewone Weber soms wel, maar daar heb ik dan de Fornetto voor om wat meer met vuur te spelen. De kamado en pellet grill zijn beiden set and forget.Saffie_time schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:56:
Zoals gezegd, niks wat met weber niet lukt en vandaar ook mijn opmerking dat ik toch maar eens langzaam ga sparen aangezien het toch (voor mij althans) dure aanschaf is.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
*spam*
[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 20-04-2022 07:41 ]
Misschien gewoon de naam van de boek hier ook vermelden. Je link gaat naar een site die geblokkeerd wordt door mijn browser (misschien met rede?)Coenj0085 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 05:39:
Ik had vorig jaar een BBQ receptenboek aangeschaft, echt super veel goede tips! Gevulde kip is mijn favoriet. *spam*
Fijne dag allemaal!
Onlangs sauces rubs and basts van raichlen aangeschaft. Ga ik ook veel plezier aan beleven denk ik!
[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 20-04-2022 07:42 ]
@Saffie_time
De zuinige stook eigenschap is in het begin net andersom.
Met een kamado moet je eerst de schaal opwarmen tot je gewenste bedrijfs temperatuur en dat kost tijd en brandstof. Een stalen BBQ is dan vrijwel meteen te gebruiken.
Maar inderdaad als de keramiek op temperatuur is krijg je al die energie weer terug in je gebruik.
Een kamado is dan ook meer een hetelucht oven.
Als je BBQ gedrag vooral satéstokjes, hamburgers, kippedijen, zalmmoten enz. Is een kamado niet de meest geschikte BBQ.
Maaltijden, grotere stukken vlees daar ligt de kracht van een kamado, zuinig, stabiel, mooie onder en boven warmte, weinig vocht verlies.
Wat ook heerlijk is: klaar? Dicht zetten en hij smoort zelf. Kan je gewoon morgen verder met de zelfde lading houtskool. In principe kan je zelfs voordat je helemaal klaar bent de boel al dicht gooien op de rest warmte.
De zuinige stook eigenschap is in het begin net andersom.
Met een kamado moet je eerst de schaal opwarmen tot je gewenste bedrijfs temperatuur en dat kost tijd en brandstof. Een stalen BBQ is dan vrijwel meteen te gebruiken.
Maar inderdaad als de keramiek op temperatuur is krijg je al die energie weer terug in je gebruik.
Een kamado is dan ook meer een hetelucht oven.
Als je BBQ gedrag vooral satéstokjes, hamburgers, kippedijen, zalmmoten enz. Is een kamado niet de meest geschikte BBQ.
Maaltijden, grotere stukken vlees daar ligt de kracht van een kamado, zuinig, stabiel, mooie onder en boven warmte, weinig vocht verlies.
Wat ook heerlijk is: klaar? Dicht zetten en hij smoort zelf. Kan je gewoon morgen verder met de zelfde lading houtskool. In principe kan je zelfs voordat je helemaal klaar bent de boel al dicht gooien op de rest warmte.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik denk dat voor de meeste mensen een ketelbbq ideaal is. Ik heb die ook (niet eens een weber) en je kan daar eigenlijk alles mee doen. Behalve misschien pulled pork, daarvoor gaat mijn bbq te hard (al zou ik die misschien kunnen aanpassen met vilt dat het wel kan).
Ik koop/bereid meestal gewoon wat vlees dat ik lekker vind, kan ook sate zijn maar ik doe het dan niet op stokjes. En dan de starter vullen met brikketten (houtskool gaat te hard), na 20 minuten kiep ik die om en dan warmt het op tot 300/350 graden en kan ik kiezen of ik vlees boven of naast de kolen leg.
Familie heeft ook allemaal een ketelbbq, maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Mijn vader vult hem tot de rand met houtskool en gaat daar strategisch aanmaakblokjes tussen leggen om hem aan te steken. Een oom doet ook zoiets maar niet tot de rand en hij heeft een grotere bbq, hij gaat dan een half uur met een tijdschrijft wapperen en spiritus er overheen gieten.
Ik koop/bereid meestal gewoon wat vlees dat ik lekker vind, kan ook sate zijn maar ik doe het dan niet op stokjes. En dan de starter vullen met brikketten (houtskool gaat te hard), na 20 minuten kiep ik die om en dan warmt het op tot 300/350 graden en kan ik kiezen of ik vlees boven of naast de kolen leg.
Familie heeft ook allemaal een ketelbbq, maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Mijn vader vult hem tot de rand met houtskool en gaat daar strategisch aanmaakblokjes tussen leggen om hem aan te steken. Een oom doet ook zoiets maar niet tot de rand en hij heeft een grotere bbq, hij gaat dan een half uur met een tijdschrijft wapperen en spiritus er overheen gieten.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Tijdens workshops geef ik ook altijd aan dat een kamado leuk is, maar dat het niet het heilige graal is. Ik werk op verschillende soorten bbq’s en betrap mijzelf er vaak op dat ik continu teruggrijp op mijn bulletsmoker. Ketel gebruik ik ook veel en mijn stalen kamado staat serieus al 2 jaar te verstoffen. Ik doe alles met bbq’s van low and slow tot pizza bakken en Dutch ovens… kamado is makkelijk en houdt temperatuur goed vast, maar daar zit ook gelijk de tekortkoming; een overshoot koel je niet snel terug.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Daarom denk ik eigenlijk dat de kamadoe joe kettle joe ideaal is. Best of both worlds zegmaar
Waarom gebruik je hier die verhoging op je rooster? Pakt je zalm dan de airflow (en dus rook) beter mee of zo?zeroday schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:57:
[Afbeelding]
nachtelijke koud rook sessie .. bijna klaar .. daarna geduld hebben om de directe rook smaak in te laten trekken voor een lekkere gerookte zalm ..
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het hangt er ook van af of een compact/medium/large/XLlarge kamado hebt.
Mijn compact, 34cm, kan je nog redelijk afremmen als ie doorschiet (onder dichtzetten en wachten) en is nog best snel te wisselen van low and slow naar searing hot.
Massatraagheid geld bij kamado's ook, meer keramiek is meer massa die je moet "keren" verwarmen of afkoelen. De large is stabiel maar logger in temperatuur wisselen.
Voordeel je hebt ruimte voor een DenC platform. Direct en indirect, hoog en laag gelegen rooster zonder ombouwen.
Kwestie van een BBQ plan maken op temperatuurverloop.
Veel weber gebruikers hebben ook een smokeymountain cooker voor de low and slow. En hebben flink wat briketten nodig. 😉
Als ik een grotere tuin had, (lees wederhelft accepteert TWEE kamado's), zou ik mn compact houden en een large er bij kopen. Heb je een searing plate en een low and slow naast elkaar.
Omdat ze zo zuinig zijn kan je rustig twee tegelijk aan hebben.
De large met een flink stuk vleeesch paar uur laten garen terwijl dan de andere voor groente, gepofte aardapelen, broodjes, snackspul aan kan. Tweepitter de luxe!😎
Mijn compact, 34cm, kan je nog redelijk afremmen als ie doorschiet (onder dichtzetten en wachten) en is nog best snel te wisselen van low and slow naar searing hot.
Massatraagheid geld bij kamado's ook, meer keramiek is meer massa die je moet "keren" verwarmen of afkoelen. De large is stabiel maar logger in temperatuur wisselen.
Voordeel je hebt ruimte voor een DenC platform. Direct en indirect, hoog en laag gelegen rooster zonder ombouwen.
Kwestie van een BBQ plan maken op temperatuurverloop.
Veel weber gebruikers hebben ook een smokeymountain cooker voor de low and slow. En hebben flink wat briketten nodig. 😉
Als ik een grotere tuin had, (lees wederhelft accepteert TWEE kamado's), zou ik mn compact houden en een large er bij kopen. Heb je een searing plate en een low and slow naast elkaar.
Omdat ze zo zuinig zijn kan je rustig twee tegelijk aan hebben.
De large met een flink stuk vleeesch paar uur laten garen terwijl dan de andere voor groente, gepofte aardapelen, broodjes, snackspul aan kan. Tweepitter de luxe!😎
Geen ideeOrion84 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:00:
[...]
Waarom gebruik je hier die verhoging op je rooster? Pakt je zalm dan de airflow (en dus rook) beter mee of zo?
Denk dat het voor de smaak echt niet uit maakt
Als je het nu zou eten dan proeft het naar asbak .. dus laten liggen en dan wordt het met de dag beter .. jezelf een beetje inhouden om niet te snel te willen snacken ..
In eerste instantie wilde ik er 1 onder en 1 boven hebben maar de twee stukken konden gewoon op 1
rek. En aangezien ik ze alle twee op dat rek had liggen zo maar gelaten ..
Van 2 zijden had ik een stuk afgehaald om gewoon te kunnen bakken en konden ze wat makkelijker in de voorbereiding in het zout/suiker/dille/jeneverbes/scheutje whiskey liggen
Wel vond ik zelf dat als het op het onderste rek zou liggen de onderste zalm dan erg direct boven de cold smoker zou liggen. Maar of dat nu wat uitmaakt .. Denk het niet.
Rook is rook er is geen temperatuur want het moet onder de <25 graden blijven
uiteindelijk was na 12 uur het rookmot op .. precies de tijd die ik wilde
[ Voor 14% gewijzigd door zeroday op 20-04-2022 10:53 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
:strip_exif()/f/image/Z5vJXoLx6obIGt2lAtPwwHiM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PxMKogoICjq7uOb6qpL1F6Bo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dun gesneden warm gerookte eend in teriyaki marinade met groenten en noodlesoep 😋
[ Voor 29% gewijzigd door PnD op 20-04-2022 10:53 ]
Voor low en slow gebruik ik altijd m'n KJ large, ook als ik indirect en direct wil combineren.
Om gewoon voor ons 3-en te grillen vind ik het toch leuk om de WGA aan te steken.
En koud roken op m'n Weber compact keteltje.
Ik had de WGA eigenlijk voor op reis gekocht, maar gebruik haar ook thuis meer dan verwacht.
Om gewoon voor ons 3-en te grillen vind ik het toch leuk om de WGA aan te steken.
Ik had de WGA eigenlijk voor op reis gekocht, maar gebruik haar ook thuis meer dan verwacht.

Nice, hier gaat ook een WGA komen. Heb vroeger eens een Cobb gekocht voor het kleine werk/onderweg, maar gebruik ik bijna nooit. Is nogal een onding om schoon te maken.Jaspervl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:57:
Voor low en slow gebruik ik altijd m'n KJ large, ook als ik indirect en direct wil combineren.
[Afbeelding]
En de kamado even aanzetten voor wat grillwerk is zonde van de tijd/brandstof die het kost om het ding warm te stoken vind ik.
Ik weet niet of de Kettle Joe daar anders is in is dat andere ketels, maar volgens mij zou elke fatsoenlijke ketel dat ook moeten kunnen. Betekent natuurlijk wel dat hij in de basis praktisch luchtdicht moet zijn. Met de Kettle Joe lukt dat in ieder geval prima. De keer erop gewoon weer verderzzzz waar we gebleven warencopykat schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:57:
@Saffie_time
Ik ben zelf toch serieus fan van de kamado.
Volledige maaltijden, low & slow of gewoon wat vlees grillen lukt allemaal met gemak.
Het aansteken gaat bijna vanzelf en het verbruik is zeer laag.
Akkoord, je kan het meeste ook gewoon met een kettle, maar het gemak van de kamado is toch niet te onderschatten.
Het enige minpunt waar ik wel mee akkoord ga, is dat je een kamado inderdaad moeilijk afgekoeld krijgt bij een overshoot. Kwestie van dit dus gewoon te vermijden, iets wat niet zo moeilijk is als je wat ervaring hebt er wat oplettend bent.
Twee kamado's maakt je leven trouwen nog gemakkelijker. Low & slow op de ene, grillen op de andere.
Volledige maaltijden, low & slow of gewoon wat vlees grillen lukt allemaal met gemak.
Het aansteken gaat bijna vanzelf en het verbruik is zeer laag.
Akkoord, je kan het meeste ook gewoon met een kettle, maar het gemak van de kamado is toch niet te onderschatten.
Het enige minpunt waar ik wel mee akkoord ga, is dat je een kamado inderdaad moeilijk afgekoeld krijgt bij een overshoot. Kwestie van dit dus gewoon te vermijden, iets wat niet zo moeilijk is als je wat ervaring hebt er wat oplettend bent.
Twee kamado's maakt je leven trouwen nog gemakkelijker. Low & slow op de ene, grillen op de andere.
Goede dag medetweakers,
Onlangs heb ik de grill guru large bij Hornbach besteld, qua prijs vond ik dat te mooi om te laten. Maar bij het uitpakken en monteren blijkt ie niet op het onderstel te passen..... De kamado zakt niet helemaal naar beneden, heeft iemand anders dit ook meegemaakt en het weten op te lossen?
Ik heb uiteraard contact opgenomen met Hornbach en hun de foto's opgestuurd.
Onlangs heb ik de grill guru large bij Hornbach besteld, qua prijs vond ik dat te mooi om te laten. Maar bij het uitpakken en monteren blijkt ie niet op het onderstel te passen..... De kamado zakt niet helemaal naar beneden, heeft iemand anders dit ook meegemaakt en het weten op te lossen?
:strip_exif()/f/image/Lc0RUn7weoRMqOjTevRpYf4D.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien kun je ook andere foto's plaatsen, want zo is niet echt duidelijk hoe alles nu precies in elkaar zit.Jayjoseph schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:46:
Goede dag medetweakers,
[Afbeelding]
Ik wist trouwens niet dat er ook een zwarte Grill Guru was.
Ik heb deze foto nog gemaakt.
:strip_exif()/f/image/epKLZhWsS7CliYd12IA9GkCR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/epKLZhWsS7CliYd12IA9GkCR.jpg?f=fotoalbum_large)
barrymossel schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:53:
[...]
Misschien kun je ook andere foto's plaatsen, want zo is niet echt duidelijk hoe alles nu precies in elkaar zit.
Ik wist trouwens niet dat er ook een zwarte Grill Guru was.
Hij lijkt op de foto er erg scheef op te staan. Recht optillen en nogmaals met z'n tweeën proberen erop te plaatsen?Jayjoseph schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:09:
[Afbeelding]
[...]
Staat zeker scheef! Maar de kamado zit ook tussen 2-3 poten vast en zakt dus niet verder. Hierdoor kantelt ie.Martijn1990 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
[...]
Hij lijkt op de foto er erg scheef op te staan. Recht optillen en nogmaals met z'n tweeën proberen erop te plaatsen?
Heb ook het onderstel uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd. Maar dat heeft geen verbeterde resultaat gehad.Martijn1990 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
[...]
Hij lijkt op de foto er erg scheef op te staan. Recht optillen en nogmaals met z'n tweeën proberen erop te plaatsen?
Tis de hornbach (hoop dingen gaan daar eh as the wind blows) zat alles in 1 doos en origneel in de verpakking?
Ik vrees dat je een verkeerd onderstel hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 20-04-2022 14:01 ]
Alles zat in de orginele doos. Een onderstel vervangen is goed te doen gelukkig.copykat schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:01:
Tis de hornbach (hoop dingen gaan daar eh as the wind blows) zat alles in 1 doos en origneel in de verpakking?
Je zou voor de zekerheid nog een keer de base te draaien zodat de onderste schuif precies in t midden zit met de middelste poot in line er achter. tis een 4 poot dus dat verhaal gaat niet op.
Dus dome demonteren en alleen de base passen.
En dan pas de dome er op te schroeven. Dus niet eerst opbouwen en dan in ze geheel er op tillen.
Maar t lijkt er op dat er gewoon teweinig ruimte is.
Dus dome demonteren en alleen de base passen.
En dan pas de dome er op te schroeven. Dus niet eerst opbouwen en dan in ze geheel er op tillen.
Maar t lijkt er op dat er gewoon teweinig ruimte is.
[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 20-04-2022 14:41 ]
Het enige dat ik kan bedenken is dat je de kruizen die in de 4 poten gaan omgedraaid hebt (maar dan zou er juist meer ruimte moeten zijn) of dat de poten niet gelijk zijn (leg ze eens op elkaar).Jayjoseph schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:09:
[Afbeelding]
[...]
Maar ik denk ook dat het onderstel gewoon niet klopt. Wat op zich wel weer vreemd is, aangezien er volgens mij geen kleinere GG onderstellen zijn (in dezelfde stijl).
De GG Medium, Large (waar het hier om gaat) en XL hebben dezelfde stijl onderstel. Kan dus best dat er per ongeluk een Medium onderstel in de doos van een Large is beland.barrymossel schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:18:
[...]
Maar ik denk ook dat het onderstel gewoon niet klopt. Wat op zich wel weer vreemd is, aangezien er volgens mij geen kleinere GG onderstellen zijn (in dezelfde stijl).
I stand corrected. Ik ging uit van alleen de compact en XL. Maar er is inderdaad ook een medium. En verschil in diameter tussen large en medium is 4 cm. Dus dat lijkt toch wel echt het issue te zijn.Orion84 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:24:
[...]
De GG Medium, Large (waar het hier om gaat) en XL hebben dezelfde stijl onderstel. Kan dus best dat er per ongeluk een Medium onderstel in de doos van een Large is beland.
Nou eigenlijk maar net op tijd.Hari-Bo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:01:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Want bij de sligro hadden ze geen briketten meer.
En al het houtskool wat er lag wou ik niet.
Kom ik bij de bouwmarkt zijn alle weber briketten ook op :x .
Dat wordt morgen maar nog een rondje bouwmarkten
Ga niks speciaals doen, ribeye reverse searen. Maar telkens nieuwe uitproberen is niet handig. En (kokos) briketten zijn gewoon eenvoudig en stabiel.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik zoek een vervangend 47cm rooster voor mijn weber, liefst een simpel model zonder scharnieren. Als ik kijk op de site dan lijken er drie opties te zijn
-standaard rooster
-scharnier rooster
-scharnier rooster RVS
Is er geen RVS standaard rooster van of voor weber? Ze zijn ook niet heel helder over wat de niet-RVS roosters dan zijn, ik vermoed iets met een coating oid?
-standaard rooster
-scharnier rooster
-scharnier rooster RVS
Is er geen RVS standaard rooster van of voor weber? Ze zijn ook niet heel helder over wat de niet-RVS roosters dan zijn, ik vermoed iets met een coating oid?
Een aantal jaar geleden hebben verschillende vrienden van mij ook via Hornbach een Grill Guru besteld. Allen hadden een vergelijkbaar probleem.Jayjoseph schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:46:
heeft iemand anders dit ook meegemaakt en het weten op te lossen?
Allemaal wel netjes en snel opgelost.
Bastard
Drie jaar geleden begonnen met een Action ei in een Bekvam.
Dit seizoen begin ik met een Hornbach Inferno in een Bror
:strip_exif()/f/image/5gLk80jq8gCg1q6fdSvKOQUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Action ei vond ik net te krap voor 4 hamburgers, en de Bekvam onhandig met verplaatsen. Plus het hout werd snel smerig.
Daarom nu een Inferno, die niet onder lijkt te doen voor een Grill Guru Compact, en een betonnen blad, voor in totaal ongeveer €420.
//edit
Dank je @Jan_V! Het blad heb ik zelf gemaakt middels zogenoemd wet-cast. Niet helemaal perfect gelukt, maar goed genoeg voor het doel
:strip_exif()/f/image/5gLk80jq8gCg1q6fdSvKOQUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Action ei vond ik net te krap voor 4 hamburgers, en de Bekvam onhandig met verplaatsen. Plus het hout werd snel smerig.
Daarom nu een Inferno, die niet onder lijkt te doen voor een Grill Guru Compact, en een betonnen blad, voor in totaal ongeveer €420.
//edit
Dank je @Jan_V! Het blad heb ik zelf gemaakt middels zogenoemd wet-cast. Niet helemaal perfect gelukt, maar goed genoeg voor het doel
:strip_exif()/f/image/fTNOKzrnRqx5iLxQG3Ze3jD8.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 21-04-2022 14:17 ]
Die tafel is wel mooi!frickY schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:
[Afbeelding]
Waar heb je zo'n blad gehaald? Lokale steenboer of iets anders?
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
@frickY Ideale set vooral met de zwenkwielen kan je deze zo verplaatsen. Zelf heb ik een soortgelijk icm BGE Minimax en sindsdien gebruik ik voor thuisgebruik weinig de Pro Kamado's.
Dat is fijn om te horen!Duvel_33 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:45:
[...]
Een aantal jaar geleden hebben verschillende vrienden van mij ook via Hornbach een Grill Guru besteld. Allen hadden een vergelijkbaar probleem.
Allemaal wel netjes en snel opgelost.
Wat rond gezocht en hier gelezen, maar wie heeft er recentelijk goede ervaringen met online slager/aanbieder van (rund)vlees? Hoeft geen premium++ exotisch triple A hip duur vlees te zijn, maar ‘gewoon goed’ voor een redelijke prijs.
Wij houden met name van vlees dat niet al te vettig is, dus malse steaks zonder dikke vetranden en zonder bot zijn meer dan welkom. Varkenshaas, spareribs, kip, worst, burgers etc. ook uiteraard: we hebben een vriezer
In de topicstart staan wel wat webshops maar wellicht dat er hier anderen genoemd worden of waar jullie recente ervaringen mee hebben. Of kopen jullie alles fysiek bij de slager? 
Zelf overigens nu nog een Weber maar voornemens een kamado large aan te schaffen.
Wij houden met name van vlees dat niet al te vettig is, dus malse steaks zonder dikke vetranden en zonder bot zijn meer dan welkom. Varkenshaas, spareribs, kip, worst, burgers etc. ook uiteraard: we hebben een vriezer
Zelf overigens nu nog een Weber maar voornemens een kamado large aan te schaffen.
Wil eind van de week weer eens BBQ'en. Om mijn leven wat makkelijker te maken, kan ik flink wat spul gewoon in een sousvide badje hebben liggen dat de garing al (grootste gedeelte) gedaan is, en ik het op de BBQ primair even afvlam? Met kleine kinderen erbij wil ik niet 3-4 bezig zijn
Je kan het ook gewoon gaar kopen dan toch? Want ik neem aan dat je het over speklapjes en hamburgers hebt?
Mooie tweak! Laat je die het hele jaar door buiten staan? Geen materialen in de tafel (wielen?) die er niet tegen kunnen?frickY schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:
[Afbeelding]
//edit
[Afbeelding]
Misschien ga ik je we na-apen
toettoett
Door een klein beetje tijdsgebrek de afgelopen maanden heb ik de kamado's helemaal niet aangehad. Zonde, dus gisteravond even de boel weer uit de winterslaap halen even opfrissen. Terwijl ik mijn GG Large iets wil verplaatsen zakt de hele handel in elkaar en blijkt dat de dopmoer van het onderstel voor een wiel vermist is.
De boel kon ik nog net opvangen, en stutten met een stukje hout, maar dit moet even opgelost worden. En dan maar eens kijken waar opeens een dopmoer heen is gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door me_mrtn op 22-04-2022 08:16 ]
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism