Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Merk weet ik niet meer, maar gewoon op rol uit de supermarkt.MrVegeta schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:55:
[...]
Wat voor bladerdeeg heb je gebruikt trouwens? Ik zie her en der wat bladerdeeg op rol van bv AH of tante Fanny. Lijkt mij het makkelijkste.
edit: Inderdaad ingesmeerd met eigeel, maar hij zag er idd minder mooi uit dan op TV uit de oven. Mijn Meater+ gaf ook een veel lagere temperatuur aan dan de analoge dome meter.
Overigens heb ik de beef wellington ook op een pizzasteen gelegd, om te voorkomen dat het tussen de spijlen ging doorzakken oid.
De steen heb ik mee laten opwarmen met de kamado.
[ Voor 15% gewijzigd door Koffie op 13-12-2021 07:55 ]
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb er gesmolten boter overheen gesmeerd volgens recept, ik heb dit recept proberen te maken. Lessons learned:MrVegeta schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:16:
[...]
Zou het helpen om wat eigeel over het bladerdeeg te doen voor het de Kamado in gaat?
- Deeg niet in de koelkast leggen ter overbrugging, wordt het stug van
- Dunner uitrollen/stretchen
- Boter over de hele lap smeren voor de paneermeelstap (andere recepten doen dat zo)
Hij heeft er nu best lang op gelegen (ruim 45 min) en was wat taai. Daarvoor was hij nog erg bleek dus. Smaak was wel prima. Nog wel de moeite waard om nog eens te proberen. Anders is bladerdeeg of filodeeg nog een redelijk alternatief om eens te proberen (makkelijker).
Sidenote: ik hoop dat Ooni mijn Karu eens op de post doet, kunnen we daar de fik eens in zetten. Pizza bakken is leuk, maar vind geen voldoening uit pizza bakken op de kamado. Toppings worden niet snel gaar, bodem kan zwart worden en je verstookt een hele berg houtskool voor een paar pizza's.
De wijzen komen uit het Oosten!
Het recept wat gebruik komt van Roger van Damme. Hij gebruikt pannenkoeken om er voor te zorgen dat het bladerdeeg niet vochtig wordt. Werkt heel goed.
https://njam.tv/recepten/beef-wellington
You don't need eyes to see, you need vision
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Als ik kijk naar je eindresultaat, lijkt het erop dat je deeg te dik was. Voor een strudel moet je deeg zo dun uitgetrokken zijn, dat je de schaduw van je hand er doorheen kan zien. Een strudeldeeg kan je beter uitrekken dan rollen. Wij deden dit altijd op een linnenlaken (tegenwoordig heet dit een deegkleed en is het 3x zo duur), zodat je het dunne deeg makkelijker en strakker kan oprollen.NoepZor schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:03:
[...]
Ik heb er gesmolten boter overheen gesmeerd volgens recept, ik heb dit recept proberen te maken. Lessons learned:
- Deeg niet in de koelkast leggen ter overbrugging, wordt het stug van
- Dunner uitrollen/stretchen
- Boter over de hele lap smeren voor de paneermeelstap (andere recepten doen dat zo)
Kleed op je werkbank, licht bloemen, deegbol langzaam uitrekken. Af en toe even de zijkanten van het deeg oppakken en wapperen, zodat hij overal los blijft en gelijk van dikte blijft.
Over je punten:
deeg idd niet in de koelkast laten rusten, maar gewoon op kamertemperatuur
boter over hele lap smeren, is alleen voor het niet vastplakken van de verschillende lagen, voor de buitenkant zou dit niets doen.
Het best smeer je de buitenkant in met een neutrale olie, maïs of zonnebloem.
Geeft dit niet het gewenste resultaat, dan zou ik een beetje eidooier mengen met koud water, 1:1 en daar de buitenkant mee insmeren.
Bak hem op een voorverwarmde steen, of dichte (gietijzeren)plaat.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Ja daar was ik inderdaad achter, gisteravond nog wat youtube filmpjes bekeken. Op zich wel leuk om te maken maar het echte deeg is denk ik wel iets wat enige oefening/skill vergt om dat goed te krijgen. In het recept van BBQ junkie stond dat het iets dikker ook prima is, maar ik vermoed dat het dunner toch lekkerder van structuur is. Benieuwd of zo'n ding niet beter te bakken is in de pizzaoven als ie een stuk is afgekoeld. Die geeft wat meer bovenwarmte af dan een kamado heb ik het idee.insomniac schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:46:
[...]
Als ik kijk naar je eindresultaat, lijkt het erop dat je deeg te dik was. Voor een strudel moet je deeg zo dun uitgetrokken zijn, dat je de schaduw van je hand er doorheen kan zien. Een strudeldeeg kan je beter uitrekken dan rollen. Wij deden dit altijd op een linnenlaken (tegenwoordig heet dit een deegkleed en is het 3x zo duur), zodat je het dunne deeg makkelijker en strakker kan oprollen.
Kleed op je werkbank, licht bloemen, deegbol langzaam uitrekken. Af en toe even de zijkanten van het deeg oppakken en wapperen, zodat hij overal los blijft en gelijk van dikte blijft.
Over je punten:
deeg idd niet in de koelkast laten rusten, maar gewoon op kamertemperatuur
boter over hele lap smeren, is alleen voor het niet vastplakken van de verschillende lagen, voor de buitenkant zou dit niets doen.
Het best smeer je de buitenkant in met een neutrale olie, maïs of zonnebloem.
Geeft dit niet het gewenste resultaat, dan zou ik een beetje eidooier mengen met koud water, 1:1 en daar de buitenkant mee insmeren.
Bak hem op een voorverwarmde steen, of dichte (gietijzeren)plaat.
Zat zelf te denken aan in ieder geval de rollade op de dag zelf te maken, deze af te laten koelen en dan bij de familie in aluminiumfolie (om droogte tegen te gaan) in de oven op lage temperatuur (120 graden) weer naar de 52 graden kerntemperatuur te brengen. Of zijn er andere opties?
Minder risico op uitdrogen
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dit is sterk afhankelijk van de dikte van de rollade en de temperatuur van je bbq.
Nu is mijn idee het volgende: op lage temperatuur roken in de kamado (niet koud roken maar gewoon 80/90 graden oid). Daarna sous vide garen tot de gewenste kerntemperatuur, en daarna nog even kort op hoge temperatuur de kamado op voor een mooie korst rekening houdend met een doorgaring natuurlijk.
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?
Ik alleen met koud roken, sous vide, hoge temp bbq. Ik voorzie geen probleem met het minder koud roken vantevorenBrcBas schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:37:
Beetje vloeken in de kerk maar ik wil met kerst een rib roast maken, sous vide gecombineerd met de KJ. Het is natuurlijk erg makkelijk qua de planning van de gangen om hem vooral sous vide te garen, maar ik wil wel een rookring + korst.
Nu is mijn idee het volgende: op lage temperatuur roken in de kamado (niet koud roken maar gewoon 80/90 graden oid). Daarna sous vide garen tot de gewenste kerntemperatuur, en daarna nog even kort op hoge temperatuur de kamado op voor een mooie korst rekening houdend met een doorgaring natuurlijk.
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?
Voor de show leg ik het ook wel eens op de bbq starter ipv m'n kamado, en dan zo dat de gasten het kunnen zien. (de kamado staat bij mij om de hoek). Omdat de roast al een goede kerntemperatuur heeft zit er zo een korst op (die niet verbrand is).
Alhoewel het op de kamado natuurlijk ook kan:

(zie Adam Savage Tests the Best Ways to Sear a Steak! met Kenji )
Voor een all-out ribroast gebruik ik dan ook de "warm aging" aanpak om wat extra smaak te verkrijgen (1 uur op 39C, 1 uurop 49C en dan 4 uur op gewenste kerntemperatuur.)
[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 14-12-2021 12:18 ]
conclusie:
sous vide steaks maken(kruiden en garen), biertje- beetje luieren, kamado aansteken, biertje, check of je steaks gaar zijn, schat is de stokbrood klaar?
check 350-400 graden voor kamado en zorg dat je rooster ook zo heet is.
steaks uitpakken, droog deppen, kruiden met peper en zout. biertje? nah beter beetje nuchter blijven met 400graden gietijzer, grill strookjes maken en dan even inpakken in folie.
borden klaar zetten, skumkoppe uitschenken, stokbrood op t bord en daar de "vleessappen" overheen gieten.
steak voor snijden( "ga even trancheren jongens" ) verdelen, voor de dames wat gegrilde gourgettes en wortels er op ..... uien champion knoflook gebakken in beste boter drapje er bij....
ok nu is mn toetsenbord onder gekwijld ....
check voor zo'n sous vide apparaat onder de 200 euro heb je er al eentje...
Voelt een beetje als "cheaten" maar als de smaak heerlijk is........
voor meerdere mensen veel relaxter. als gezins dinner drink ik mn biertje wel naast de kamado kijkend naar de kernthermometer....
Dammn, weet ik straks toch wat ik wil voor mn verjaardag....
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
130 euro, in een aanbieding nog goedkoper te krijgen.
Ik heb meen ik vorig jaar tijdens black friday 100 euro betaald inclusief anova bak van 16L.
Deze hang je in de gewone pan is dat beter/makkelijker/net zo goed als een complete bak?Dennis1812 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:26:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
130 euro, in een aanbieding nog goedkoper te krijgen.
Ik heb meen ik vorig jaar tijdens black friday 100 euro betaald inclusief anova bak van 16L.
Scheelt in ieder geval een hoop ruimte met opbergen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ja dat kan ook. Ik ken ook mensen die een dweilemmer gebruiken. Of plastic doos van de action (die vind ik persoonlijk spannend op hogere temperaturen)copykat schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:16:
[...]
Deze hang je in de gewone pan is dat beter/makkelijker/net zo goed als een complete bak?
Ik vind die box van Anova wel praktisch
Heb daar deze stick in, de vacuüm machine en de rollen om zakken van te maken.
Wil ik met sous vide aan de bak hoef ik alleen die bak te pakken en ik heb alles.
Wil ik alleen vacuumeren heb ik iets teveel. Maar dat staat zo terug in de kast.
Ik zout altijd de avond ervoor (ontregelt de spiervezels wat waardoor ze minder kunnen samentrekken tijdens verhitting -> sappiger vlees).copykat schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:34:
Dusss,
conclusie:
sous vide steaks maken(kruiden en garen), biertje- beetje luieren, kamado aansteken, biertje, check of je steaks gaar zijn, schat is de stokbrood klaar?
check 350-400 graden voor kamado en zorg dat je rooster ook zo heet is.
steaks uitpakken, droog deppen, kruiden met peper en zout. biertje? nah beter beetje nuchter blijven met 400graden gietijzer, grill strookjes maken en dan even inpakken in folie.
borden klaar zetten, skumkoppe uitschenken, stokbrood op t bord en daar de "vleessappen" overheen gieten.
steak voor snijden( "ga even trancheren jongens" ) verdelen, voor de dames wat gegrilde gourgettes en wortels er op ..... uien champion knoflook gebakken in beste boter drapje er bij....
ok nu is mn toetsenbord onder gekwijld ....
check voor zo'n sous vide apparaat onder de 200 euro heb je er al eentje...
Voelt een beetje als "cheaten" maar als de smaak heerlijk is........
voor meerdere mensen veel relaxter. als gezins dinner drink ik mn biertje wel naast de kamado kijkend naar de kernthermometer....
Dammn, weet ik straks toch wat ik wil voor mn verjaardag....
Natuurlijk de steak liefelijk masseren met wat olie voordat het op de BBQ gaat. Peper doe ik na de BBQ, wordt anders bitter bij het schroeien. Dan ook wat zoutvlokken voor wat crunch. Rusten is niet nodig bij sous vide. Je vergeet de borden te verwarmen
Een ribroast met meerdere botten snij ik van tevoren los en bind ik weer op. Handig bij het serveren. Ik draai er sowieso een slagerstouwtje omheen om een ribroast bij elkaar te houden, werkt wat lekkerder vind ik.
Sous vide doe ik meestal in een pan (voor grotere stukken heb ik een grote snelkookpan. Wel met een deksel van anova erop. Voor echt grote stukken gebruik ik een plastic box.
Ik hang hem in de mengkom van onze keukenmachine. Dat is lekker diep (netjes tussen de min/max van het sous vide apparaat) en blijft goed staan.copykat schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:16:
[...]
Deze hang je in de gewone pan is dat beter/makkelijker/net zo goed als een complete bak?
Mijn apparaat komt van AliExpress, kostte 50 euro met black friday en is exact dezelfde als diegenen die ze op bol verkopen voor het dubbele. Temperatuur gecheckt met andere vleesthermometers en dat is gewoon netjes on point, dus ik ben helemaal tevreden
Android developer & dürüm-liefhebber
Ik persoonlijk zou wat huiverig zijn om elektrische apparaten die in het water hangen bij Ali aan te schaffenMavamaarten schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:02:
[...]
Ik hang hem in de mengkom van onze keukenmachine. Dat is lekker diep (netjes tussen de min/max van het sous vide apparaat) en blijft goed staan.
Mijn apparaat komt van AliExpress, kostte 50 euro met black friday en is exact dezelfde als diegenen die ze op bol verkopen voor het dubbele. Temperatuur gecheckt met andere vleesthermometers en dat is gewoon netjes on point, dus ik ben helemaal tevreden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1jc3d1Aw9TYMTU7DZ1RYC1Wd.jpg?f=user_large)
EPS oftewel piepschuim is zonder vervorming bestand tegen temperaturen tot 92 °C. Ideaal voor sous vide dus.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Dus eigenlijk iets onder de 52 graden al van de BBQ halen, zeg bij 48/50 graden? In de oven kun je hem dan wederom naar de 50 laten gaan en dan laten uitwasemen, waardoor je richting de 52 gaat.insomniac schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:49:
@TRD07 zo zou ik het ook doen. hou er wel rekening mee, dat de kern temp nog wat oploopt tijdens afkoelen.
Dit is sterk afhankelijk van de dikte van de rollade en de temperatuur van je bbq.
Zoiets ja. In mijn ervaring kan de kerntemperatuur als je boven het vuur snel verwarmt nog 4 graden oplopen als het vlees van de barbecue is. Bij meer geleidelijk opwarmen (langzaam garen) is het temperatuurverschil tussen de buitenkant en kern van het vlees kleiner en stijgt de kerntemperatuur nauwelijks, hooguit 1 graad.TRD07 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:06:
[...]
Dus eigenlijk iets onder de 52 graden al van de BBQ halen, zeg bij 48/50 graden? In de oven kun je hem dan wederom naar de 50 laten gaan en dan laten uitwasemen, waardoor je richting de 52 gaat.
Ben je veel flexibeler met volume.
Jammer dat black friday net over is maar vaak zijn dan de gene die je wilt hebben net niet extra laag geprijst. Black friday is vaak uitverkoop van uitgelopers.
Zal vast wel eens een aanbieding voorbij komen ergens.
Met valentijnsdag is de anova altijd wel in de aanbieding.copykat schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:49:
Ik ga zo'n stick in de gaten houden qua aanbieding.
Ben je veel flexibeler met volume.
Jammer dat black friday net over is maar vaak zijn dan de gene die je wilt hebben net niet extra laag geprijst. Black friday is vaak uitverkoop van uitgelopers.
Zal vast wel eens een aanbieding voorbij komen ergens.
Verder zou ik zo'n apparaat even goed controleren met een geijke thermometer. Sommige apparaten wijken zo 3-4 graden af, bijvoorbeeld die van de Lidl in het verleden. Dan krijg je dus brokken.
Nope teveel winkeldochters in het verleden verkocht.Stimulate14 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:03:
Mensen hier de laatste Vuur en Rook mystery box besteld? Ik heb deze ronde niet meegedaan.
Teveel winkeldochters verkocht?Boudewijn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:56:
[...]
Nope teveel winkeldochters in het verleden verkocht.
Is dat een uitdrukking die ik niet ken?
Op de vraag: nope, ik ben selectief in wat ik wil hebben en bestel liever direct wat ik wil. Mede om verspilling tegen te gaan en de kasten niet met onnodige prul te vullen.
ze verkopen in die dozen vaak spullen die niet extreem populair zijnDennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:57:
[...]
Teveel winkeldochters verkocht?
Op de vraag: nope, ik ben selectief in wat ik wil hebben en bestel liever direct wat ik wil. Mede om verspilling tegen te gaan en de kasten niet met onnodige prul te vullen.
yep, precies zo.TRD07 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:06:
[...]
Dus eigenlijk iets onder de 52 graden al van de BBQ halen, zeg bij 48/50 graden? In de oven kun je hem dan wederom naar de 50 laten gaan en dan laten uitwasemen, waardoor je richting de 52 gaat.
Betekenis van winkeldochterDennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:57:
[...]
Teveel winkeldochters verkocht?
edit:
https://www.lamsvleeskopen.nl/product/lamsbout/ ziet er wel prima uit. Iemand ervaring mee?
[ Voor 51% gewijzigd door Hopjesvla79 op 16-12-2021 11:59 ]
Hi Ha Hopjesvla
Twee weken geleden heb ik een half varken weten te bemachtigen
:strip_exif()/f/image/hTlT50tX8LHzlqYJXiXfI9b5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nmEOLOiBCcvaukQOLVOdWuMt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7zUYvYebtBg4LYsf5lLjB5gi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sz3EETdz9FXzqAegK3rEpwCV.jpg?f=fotoalbum_large)
Mag ik vragen in welk tropisch oord je zit?
kerstavond is bij mijn ouders samen met mijn zus en het gezin (6 volwassen/4 kids). Twijfel om iets vooraf te maken of om ze misschien maar uit te nodigen bij ons ipv bij mijn ouders.
Als het hier is dan denk ik spare ribs want daar is iedereen dol op en dan daarna een bavette.
Eerste kerstdag met het gezin, dus dan iets van moinkballs overdag en 's avonds de bavette als ik op kerstavond niet thuis ben en anders denk ik varkenshaas. Een aantal gevulde en een paar medaillions.
Moet zeggen dat ik bij mezelf de creativiteit echt mis en dat ik ook vaak dezelfde dingen maak.
lamsboutsNielz123 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:36:
Hebben jullie al inspiratie voor kerst?
kerstavond is bij mijn ouders samen met mijn zus en het gezin (6 volwassen/4 kids). Twijfel om iets vooraf te maken of om ze misschien maar uit te nodigen bij ons ipv bij mijn ouders.
Als het hier is dan denk ik spare ribs want daar is iedereen dol op en dan daarna een bavette.
Eerste kerstdag met het gezin, dus dan iets van moinkballs overdag en 's avonds de bavette als ik op kerstavond niet thuis ben en anders denk ik varkenshaas. Een aantal gevulde en een paar medaillions.
Moet zeggen dat ik bij mezelf de creativiteit echt mis en dat ik ook vaak dezelfde dingen maak.
Kerstavond hazenbout, die liggen al een tijdje in de vriezer, met een rode wijn saus.
[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-12-2021 16:40 ]
Hi Ha Hopjesvla
2e kerstdag diverse kleine dingen van t rooster (kip souvlaki, ribfingers, chicken wings, gehaktballetjes. Dat soort spul)
In Jordanië. Niet zo tropisch, meer een mix uit mediterean en woestijn. Ook niet altijd even makkelijk varkensvlees te bemachtigen door de meerderheid moslims. Ik heb twee weken geleden bij een boer een 70 kg varken weten te bemachtigen en deze laten slachten. Daarna heb ik een gedeelte gecured en gesealed en een gedeelte in de worst gedraaid. Wel veel werk, maar het loont zich. begin Januari wordt gesmoked, ik ben nu nog goed hout daarvoor aan het verzamelen.Boudewijn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:48:
Mooie rookring hoor!
Mag ik vragen in welk tropisch oord je zit?
Kebab adana, de betere tenten hebben dat alleen zitten hier over het algemeen matige die enkel na enkele biertjes goed te nuttigen zijn.
Dus iemand een recept voor kebab adana?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Feli Dennis!!Dennis1812 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:41:
Hier gaat er eerste kerstdag een porchetta aan het spit
2e kerstdag diverse kleine dingen van t rooster (kip souvlaki, ribfingers, chicken wings, gehaktballetjes. Dat soort spul)
En? Hoe is het resultaat?GilbertvH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:48:
Hier staat vandaag sparerib op het menu naar het recept van Noskos. Kettle heeft een stabiele temperatuur van 110C dankzij de snake-methode en een waterbak in de BBQ. Lekkere kersen chuncks op de briketten voor de rooksmaak.
Nu geduld hebben… Heel veel geduld hebben…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
:strip_exif()/f/image/lcdafomVGV23lCNEVzlTZtWY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6zvxxwztRllEZTeqDMbEK0tt.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets te weinig duxelle. Had 500g champignon, volgende keer misschien gewoon een kilo. Beter teveel dan te weinig. Ook de mosterd op het vlees vergeten. Toch nog wat kleine verbeteringen voor volgende keer
[ Voor 103% gewijzigd door MrVegeta op 19-12-2021 17:29 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DRSYFjkmzxvpW6R1S4gFx80E.jpg?f=user_large)
In de garage bleek ik nog een verchroomde stalen stang van een meter lang te hebben, precies de ideale lengte om twee steunen van te buigen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LV0lNj7s4MuhElTTFTfgVqJs.jpg?f=user_large)
Om deze opstelling te testen heb ik gisteren kipkluifjes bereid in de trommel aan het spit. Eerst een halfuur met de trommel direct boven het vuur, daarna als tweede probeersel met een groentemengsel in de druipbak. De bak was niet ingevet en de groenten waren ook niet van olie voorzien. De aardappels had ik alvast voorgekookt, zodat ze zeker gaar zouden moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/WkSYqfeI9sEiDXICk6yBKuAG.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/1OOH3oTWESymGrLyHsdZWSss.jpg?f=fotoalbum_medium)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VSuYwnQX7Lr3RXTva55f7JCh.jpg?f=user_large)
Tijdens een snelle controle had ik de motor van het spit uitgezet en daarna vergeten weer aan te zetten. Niet zo handig, want daardoor stond het spit de laatste vijf minuten stil. Gevolg: de kipkluifjes waren aan een kant behoorlijk donker. De andere zijde was perfect.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nQJwI5J3DFpy5q0dt1bDkxRS.jpg?f=user_large)
De groenten in de bak waren een leuk idee, maar een temperatuur richting 200 graden was wat veel van het goede. Dat gecombineerd met het feit dat het niet zo makkelijk was om alles zonder olie in de bak om te scheppen resulteerde erin dat de groenten en aardappels aan de onderzijde nogal heet werden. Lesje voor de volgende keer: olijfolie toepassen, lagere temperatuur, tijdelijk het spit verwijderen om alles te kunnen omscheppen. Dat neemt niet weg dat het uitstekend smaakte - veel beter dan je op grond van de foto zou verwachten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gF9BrdcdNaFNSGkW4may15Ko.jpg?f=user_large)
Als voorgerecht had ik geitenkaas in rauwe ham gerold en even in de pan gebakken. Dat heeft niets met de barbecue te maken, maar een barbecuemaaltijd is over het algemeen meer dan alleen gerechten die van de barbecue komen. Daarom plaats ik de foto's van de complete maaltijd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CzIxhmdmMfO7xv52sI6YCeRw.jpg?f=user_large)
Vanavond was het tijd voor de kalkoen. Die heb ik eerst een etmaal in water met zout en bruine suiker gelegd. Daarna heb ik hem met een injectspuit voorzien van een kleine hoeveelheid van het mengsel dat ik als basis heb gebruikt voor de jus: fond die ik een tijdje geleden heb getrokken van de karkassen van wilde eend, eendenvet (gerookt op de barbecue) en roomboter. Om te voorkomen dat hij zou uitdrogen, heb ik er plakken ontbijtspek omheen gewikkeld, die ik er na een uur op de barbecue vanaf heb gehaald. Dat was tevens het moment dat ik de lekbak eronder heb gehangen. Als rookhout heb ik trouwens olijfhout gebruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pFtvdtVw1vGiugiv7xTB2lxy.jpg?f=user_large)
Omdat we vanmiddag bezoek hadden, heb ik de barbecue vrij hoog opgestookt, naar 200 graden. Daardoor was de kalkoen lekker snel klaar (= 75 graden): na 2,5 uur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qrjk9l9SyArx8rYQHbgGAHJM.jpg?f=user_large)
Tot mijn verrassing was het witte borstvlees heerlijk sappig maar niet zompig: perfect! Aan de poten was wel te proeven dat het vuur behoorlijk heet was geweest, die waren droger dan het borstvlees. Blijkbaar hadden de maatregelen van injecteren en met spek omwikkelen uitstekend gewerkt. Het kruidenmengsel is nog wel voor verbetering vatbaar. Heeft iemand suggesties?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRHKifkcTSRCrqK9ik1vwqnJ.jpg?f=user_large)
De jus bij het vlees had ik zoals gezegd gemaakt op basis van fond en vet van gerookte eend en roomboter. Dat heb ik een klein beetje gebonden met aardappelzetmeel en afgemaakt met zout, peper en goedkope whisky.
De cranberrycompote heb ik vers gemaakt. De bloemkoolcrème met citroenpeper is kant en klaar van de versafdeling van Hanos: een aanrader! Wel prijzig helaas: EUR 10 ex BTW voor een bak van een kilo. Wijn: pinotage rosé van Aalderink.
Tot slot het nagerecht: Irish coffee voor papa en mama met friandises voor het hele gezin.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UXj8DyuDgbvyz8fDbcG0u6Fm.jpg?f=user_large)
En aangezien de eendenfond nu op is, heb ik van het karkas van de kalkoen kalkoenfond getrokken. Die pot gaat als hij is afgekoeld de diepvries in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UUPDvKuGm4He8DHq3EGgXawe.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 20-12-2021 10:19 ]

Hahahah
Gawd wat een werk.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ben toch malle pietje niet!
PeZo en dan 4 x 2 minuten direct erop, beter wordt het niet.
Maar dat is slechts mijn mening.
Oven? Je zit in het bbq topic!The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:38:
Mensen hier vaker Bavette carpaccio rollade gemaakt? Ik wil die straks eens testen voor kerst. Heb een stuk bavette van de Hanos van 500 gram. Nu zie ik recepten waarbij het vlees gevlinderd wordt, maar ook waarbij dat niet gebeurd. Is dat gewoon afhankelijk van hoe groot stuk bavette je hebt? Ik wilde het gewoon simpel houden: insmeren met wat truffelmayonaise, geroosterde pijnboompitten, rucola (ik zag ook recepten met bladspinazie?) en Parmezaanse kaas. Doe ‘m nu in de oven: eerst ff in de pan, en dan op 120 graden in de oven leek me prima. Nog tips?
Heb hem wel eens gemaakt, zo'n soort recept gevolgd: https://bbbarbecue.nl/recipe/bavette-rollade-met-pesto/
Vond toen wel dat er iets meer pit in mocht, wat meer smaak door meer zon. ged. tomaatjes of zout/peper.
Al met al niet slecht, maar niet een instant favoriet hier.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken om ze tegelijk op tafel te krijgen?
Eerst de Picanha en deze inpakken en in een koelbox bewaren?
Of gaart deze dan te ver door?
Tegelijk bereiden is volgens mij niet te doen.
Picanha moet reverse sear op een lager temperatuur en de zaak direct met het rookplakje op een hoge temperatuur.
Ik heb op de medium ook geen halve steen om 2 zones te maken.
Iemand suggesties?
Een picanha gril ik meest ook High and Fast af, en voor die tijd laat ik hem even rusten.Crxtreem schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:03:
Ik wil in de vakantie een Picanha en een zalmmoot op rookhout klaarmaken op mijn bge medium.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken om ze tegelijk op tafel te krijgen?
Eerst de Picanha en deze inpakken en in een koelbox bewaren?
Of gaart deze dan te ver door?
Tegelijk bereiden is volgens mij niet te doen.
Picanha moet reverse sear op een lager temperatuur en de zaak direct met het rookplakje op een hoge temperatuur.
Ik heb op de medium ook geen halve steen om 2 zones te maken.
Iemand suggesties?
Lijkt mij geen probleem om in die tijd je zalm te maken (lijkt met max 20 minuten wel klaar te zijn?)
Dus eerst picanha tot 48 graden (of 1-2 graden lager als je wat meer speling wilt hebben), dan inpakken en aan de kant leggen.
Dan als tweede de zalm erop, en als laatste de picanha afgrillen naar 55 graden.
Ik zou me meer zorgen maken om zalm smaak op mijn picanha, maar ik ben dan ook absoluut geen vis liefhebber.
Ik heb nu 2.3kg procureur met kruiden/saus in mijn beef&steak mandje liggen voor pulled pork, die gaat dan door de nachos en waarschijnlijk een paar wraps. Dat kan ik dan ook mooi ruim van te voren voorbereiden zodat we op de dag zelf zo min mogelijk hoeven te doen.
Zijn er nog andere suggesties wat ik op de kamado kan klaarmaken wat een beetje "typisch" Mexicaans is?
Baas boven baasTomatoman schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:16:
Tot slot het nagerecht: Irish coffee voor papa en mama met friandises voor het hele gezin.
[Afbeelding]
B-day gift van de missus kwam zonet binnen, leuke aanvulling op de collectie, gericht op minder suiker/zout en betere vetten maar vooral LEKKER

Sicq goed bbq boek
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Klf7I8qCpCFHk5ltIkLxy2Tx.jpg?f=user_large)
Zal eens proberen om als ik iets maak er pics van te maken
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Dacht, laat ik vast de bavette vlinderen. Blijken het twee kleine stukken bovenop elkaar geplakt. Zoiets verwacht ik in de supermarkt maar niet bij de HanosThe Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:38:
Mensen hier vaker Bavette carpaccio rollade gemaakt? Ik wil die straks eens testen voor kerst. Heb een stuk bavette van de Hanos van 500 gram. Nu zie ik recepten waarbij het vlees gevlinderd wordt, maar ook waarbij dat niet gebeurd. Is dat gewoon afhankelijk van hoe groot stuk bavette je hebt? Ik wilde het gewoon simpel houden: insmeren met wat truffelmayonaise, geroosterde pijnboompitten, rucola (ik zag ook recepten met bladspinazie?) en Parmezaanse kaas. Doe ‘m nu in de oven: eerst ff in de pan, en dan op 120 graden in de oven leek me prima. Nog tips?

Ha, dat is toevallig. Dat wilde ik ook maken maar dat werd mij afgeraden door de lokale slager.The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:38:
Moet ook zeggen dat het niet geweldig was. Garing was goed, maar de combinatie werd ik niet wild van.Stimulate14 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:13:
[...]
Ha, dat is toevallig. Dat wilde ik ook maken maar dat werd mij afgeraden door de lokale slager.
Ja klopt, heb ik daar ook altijd. Ze verkopen ook vaak halve van een halve kilo ofzo. Wel handig voor 1 persoon.The Legend schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:12:
[...]
Dacht, laat ik vast de bavette vlinderen. Blijken het twee kleine stukken bovenop elkaar geplakt. Zoiets verwacht ik in de supermarkt maar niet bij de Hanos
Bij de sligro heb ik er wel eens eentje van 1,2 kg aan 1 stuk gehad. Een BGE large ligt dan aardig vol.
Zeker wel maken tijdens kerst. Rare afrader van je lokale slager...Stimulate14 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:13:
[...]
Ha, dat is toevallig. Dat wilde ik ook maken maar dat werd mij afgeraden door de lokale slager.
Staat hier ook op het programma voor kerst met de welbekende carpaccio vulling
Verder vrijdag avond gourmet met vrouw en dochter (dus vers zelf alles snijden etc).
Zit alleen met een dilemma; welke pit barrel zal ik gaan kopen? Hunsaker, Gateway, Pit barrel cooker of een big poppa zelf bouw set.
Iemand suggesties?
Oh en ik ben sinds twee weken SCA judge!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Nu wil ik deze thuis voorgaren in de kamado en dan uiteindelijk afmaken in de oven bij mijn ouders.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ik zat nu te denken om hem tot 55° kern thuis voor te garen, inpakken in aluminiumfolie en in een koelbox te doen. Waarna ik hem max. 2 uur later in de oven bij mijn ouders (zonder aluminiumfolie) in de oven naar 65° breng.
Iemand ervaring met braadstukken gegaard op een dergelijke manier?
[ Voor 68% gewijzigd door Paganstars op 22-12-2021 09:02 ]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
2kg procureur en 1,5kg beef ribs erop en dan nog ruim plek over

Uiteraard via mobieltje aangezet terwijl je aan de koffie zit te leuren want koud buiten
Aangezien de vrouw des huizes nog steeds zwanger is (nog 16 dagen!) gaan we voor traag gegaard vlees vandaag voor de inmaak (PP dus) en short ribs deze avond.
Voor kerstavond gaan we voor een ribeye op 52C voor de familie en dan haar deel tot vlees dood is
Aangezien we hier moeten searen gaat dat zeker op de MB gemaakt worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 22-12-2021 13:03 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gelukkig geen gas BBQ want dan is t Maaskantje Boem als je eerst t gas aanzet en dan binnen ontsteekt met je mobieltje...Chevy454 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:02:
Zo, de GMG buiten aan het werk gezet. Wat is het toch gemakkelijk zo een pellet bbq.
2kg procureur en 1,5kg beef ribs erop en dan nog ruim plek overHet zou met de Masterbuilt kamado ook gelukt zijn geweest maar dat was meer werk geweest vandaag. Moet eerst even alles schoonmaken en dan langzaam opwarmen van het keramiek. Met de GMG is het "Boem aan jonguh!".
Ik zou alvast wat porties reserveren voor je vrouw want die gaat honger krijgen van het voeden vd baby!Uiteraard via mobieltje aangezet terwijl je aan de koffie zit te leuren want koud buiten
Aangezien de vrouw des huizes nog steeds zwanger is (nog 16 dagen!) gaan we voor traag gegaard vlees vandaag voor de inmaak (PP dus) en short ribs deze avond.
Vreetkick is er niks bij en broodje pulledpork met kool is dan niet te versmaden...
Argghhhhh, doorbakken ribeye? Ik heb er ook eentje thuis die rood vlees ziet als ga je doodan....Voor kerstavond gaan we voor een ribeye op 52C voor de familie en dan haar deel tot vlees dood is
Aangezien we hier moeten searen gaat dat zeker op de MB gemaakt worden.
Gewoon maken zoals je zelf wilt eten, inpakken in folie en haar plak nog effe er op terwijl jouwe an't chillen is.... Doorgebakken hoeft niet te rusten...
🙂😅
Ps je weet dat het geen exacte datum is? Ze kunnen zomaar 2 weken te vroeg komen of te laat....
Mijn eerste was snachts 2 uur, en ja ik was laat thuis met een biertje, 14dagen eerder aan t melden ik kom er aan. Oeps. Niet handig als je net wilt snurken en je moet mee tellen.....

De tweede was lui en nog steeds, bijna 12 dagen later .... En schappelijk 05 uur...

Succes!
Maar dat mag ze dus nu niet.
Mijn vrouw (ook zwanger) zit ook heel jaloers naar mijn rode vlees te staren 😅
Geen (vriend met) sous vide in huis? Kan je de steak pasteuriseren.Dennis1812 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:00:
Tja, zijn vrouw zal normaal misschien ook graag een ribeye van 52 graden willen.
Mn vrouw was opeens blij met de apparatuur. Andere vrienden ook nog blij gemaakt met gepasteuriseerde eieren e d
Nou ja, de laatste dagen zal ze ook wel doorkomen. Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 22-12-2021 17:10 ]
Ja weten wecopykat schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:52:
Ps je weet dat het geen exacte datum is? Ze kunnen zomaar 2 weken te vroeg komen of te laat....
Dat dus hier ook. Maar ik had net een hersenscheet.Dennis1812 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:00:
Tja, zijn vrouw zal normaal misschien ook graag een ribeye van 52 graden willen.
Ik kan voor picanha ipv ribeye want dat kan beter tegen hogere temperaturen.
Dat idee had ik ook maar dat kreeg ik er niet doorheen. De Anova had ik ook net voor de zwangerschap weggedaan dus was al geen optie.Jaspervl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:09:
Geen (vriend met) sous vide in huis? Kan je de steak pasteuriseren.
Zij wel, ik niet als ze zo doorgaat met drammen met het kokenJaspervl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:09:
Nou ja, de laatste dagen zal ze ook wel doorkomen. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 22-12-2021 18:21 ]
Ik wil beginnen met een stoofpotje, maar ik vroeg mij af hangen jullie hem gewoon bloot boven het vuur of deflectors er tussen?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wel zonde. Maar je kan gewoon door bbqen gelukkig.
normale prijs?
https://kaddour.nl/webshop/cat/all/ribeye/geldermalsen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 01:05:
Hebben jullie een idee waar ik een halal ribeye aan 1 stuk van 2.5 kg zou kunnen kopen voor een beetje
normale prijs?
Dat hangt er een beetje vanaf met wat voor bereiding je bezig bent.Martinusz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:47:
Heb een gietijzeren pan/dutch oven op de kop getikt, die kan mooi hangen in het accessoire rek.
Ik wil beginnen met een stoofpotje, maar ik vroeg mij af hangen jullie hem gewoon bloot boven het vuur of deflectors er tussen?
Bij stoofpotjes doe ik hem eerst direct boven het vuur om het vlees aan te bruinen.
Daarna laat ik hem indirect verder pruttelen als ik op de kamado werk.
In de praktijk gebruik ik echter de DO vaker boven een vuurschaal.
:strip_exif()/f/image/18IfJgvmqA37DtuW8C1DkyOF.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 23% gewijzigd door spank_mojoo op 23-12-2021 08:59 ]
https://www.bbquality.nl/product/ribeye/geldermalsen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 02:30:
Bedankt alleen zou ik graag 1 stuk van 2,5 of hebben
Dan de Angus of normale ribeye kan je ook in 1 stuk van 2 kilo bestellen.
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Voor wat meer pit (als in niet pittig): Ik maak de rollade regelmatig, maar dan met zelfgemaakte pesto van pistachenootjes ipv pijnboompitten. Daarnaast wat zongedroogde tomaatjes en kleine blokjes salamiworst ertussen. Die laatste twee items geven het net dat meer extra!IdieEasy schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:57:
[...]
Oven? Je zit in het bbq topic!![]()
Heb hem wel eens gemaakt, zo'n soort recept gevolgd: https://bbbarbecue.nl/recipe/bavette-rollade-met-pesto/
Vond toen wel dat er iets meer pit in mocht, wat meer smaak door meer zon. ged. tomaatjes of zout/peper.
Al met al niet slecht, maar niet een instant favoriet hier.
Staat er een bord: Bavette 14eur per kilo. Stukken +/- 1,2kg.
Dus ik denk nou das mooi een goede portie. Dus twee gekocht. Vond de rekening al tegenvallen ...
Kijk ik thuis op de bon zijn die twee porties samen meer dan 4,5 kilo! Houdbaarheidsdatum tot de 16e dus dan maar een paar keer extra bavette eten
Nou, in principe wel. Maar de vorige was op twee plaatsen gescheurd, waardoor het rooster er doorheen viel. Wil ik toch voorkomen met hete kolen erop...Dennis1812 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:34:
Ach die van kamado joe bestaat sowieso uit losse onderdelen. Het zal dus geen kwaad kunnen gok jk.
Wel zonde. Maar je kan gewoon door bbqen gelukkig.
Maar 11 januari komt de nieuwe alweer...
Of wat vacuumeren en invriezen?sNielz123 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:40:
Gisteren bij de Makro geweest. De Bavette is in de reclame!
Staat er een bord: Bavette 14eur per kilo. Stukken +/- 1,2kg.
Dus ik denk nou das mooi een goede portie. Dus twee gekocht. Vond de rekening al tegenvallen ...
Kijk ik thuis op de bon zijn die twee porties samen meer dan 4,5 kilo! Houdbaarheidsdatum tot de 16e dus dan maar een paar keer extra bavette eten
Bij mij is nu ook voor de tweede keer de firebox gebarsten... Moet nog garantieclaim aanmaken, maar voorlopig blijft alles stabiel staan.barrymossel schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:59:
[...]
Nou, in principe wel. Maar de vorige was op twee plaatsen gescheurd, waardoor het rooster er doorheen viel. Wil ik toch voorkomen met hete kolen erop...
Maar 11 januari komt de nieuwe alweer...
Zijn er meer mensen die regelmatig een gebarsten firebox hebben?
Niks
Na onze verhuizing begin dit jaar kwam ik erachter dat mijn oude Weber47 lek was, overal kwam er rook uit. Die moet vervangen worden en zit daardoor te kijken om de stap te maken naar een kamado. Zit er al een tijdje naar te kijken en twijfelen of dat wat is en kwam toen de Kamado Joe Junior tegen voor een mooi prijsje. Via via kan ik een nieuwe kopen voor €350, is dat een mooi prijs en verstandig keuze? Onze gezin bestaat uit 4 waardoor ik wat twijfels heb of die niet te klein zal zijn.
Hoor graag jullie plus/min punten en eventueel alternatieven.
Kan uiteraard niet in de portemonnee kijken, maar een Junior/Compact is wel echt klein. Wordt eerder gebruikt voor erbij dan als losse kamado. Zeker voor vier personen. De junior heeft een grilloppervlak van 34cm, terwijl je eerder 47 cm had. Dat scheelt nogal!Frid0 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:47:
Goedemorgen,
Na onze verhuizing begin dit jaar kwam ik erachter dat mijn oude Weber47 lek was, overal kwam er rook uit. Die moet vervangen worden en zit daardoor te kijken om de stap te maken naar een kamado. Zit er al een tijdje naar te kijken en twijfelen of dat wat is en kwam toen de Kamado Joe Junior tegen voor een mooi prijsje. Via via kan ik een nieuwe kopen voor €350, is dat een mooi prijs en verstandig keuze? Onze gezin bestaat uit 4 waardoor ik wat twijfels heb of die niet te klein zal zijn.
Bedankt voor je antwoord.Speculaes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:10:
[...]
Kan uiteraard niet in de portemonnee kijken, maar een Junior/Compact is wel echt klein. Wordt eerder gebruikt voor erbij dan als losse kamado. Zeker voor vier personen. De junior heeft een grilloppervlak van 34cm, terwijl je eerder 47 cm had. Dat scheelt nogal!
Dat is ook mijn twijfel, het is een compact model maar of ik daarmee uit de voeten kan voor ons 4tjes weet ik niet. Wat adviseer jij dan?
[ Voor 3% gewijzigd door IdieEasy op 24-12-2021 10:22 ]
Duidelijk en goede uitleg, super!IdieEasy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:21:
Om je een beeld te vormen, meet het even uit, leg er een touwtje omheen en probeer er dan meer dan 1 entrecote op te leggen. Misschien dat 2 lukt. De meeste borden in je kast zullen groter zijn. Ik heb een mini eitje van de LIDL, prima voor 1kg pulled pork, prima voor 1 entrecote. Heb toch wel een upgrade genomen via een GRILL BILL Large. Nu dus een weber 47 cm, een GRILL BILL en een lidl eitje staan. Mijn advies zou zijn, koop lekker een 47cm weber terug, of kijk of je hem kan repareren (weber klantenservice is best goed) en spaar door voor op zijn minst een medium kamado. Als je echt _nu_ een kamado wilt hebben kan je kijken naar goedkopere klonen, die zijn er wel maar kun je waarschijnlijk afschrijven in 3-5 jaar.
Grill Bill kwam ik net ook tegen als merk ja via Google. Is een wat onbekender merk, tenminste ik ken het nog niet naast de andere. Jij heb een Large van Grill Bill zeg je, wat is je ervaring met het merk, mensen achter Grill Bill en de kamado zelf?
Precies dit! Hier ook een kleine Lidl kamado om het eens uit te proberen maar dat is echt net aan te doen voor 2 personen.IdieEasy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:21:
Om je een beeld te vormen, meet het even uit, leg er een touwtje omheen en probeer er dan meer dan 1 entrecote op te leggen. Misschien dat 2 lukt. De meeste borden in je kast zullen groter zijn. Ik heb een mini eitje van de LIDL, prima voor 1kg pulled pork, prima voor 1 entrecote. Heb toch wel een upgrade genomen via een GRILL BILL Large. Nu dus een weber 47 cm, een GRILL BILL en een lidl eitje staan. Mijn advies zou zijn, koop lekker een 47cm weber terug, of kijk of je hem kan repareren (weber klantenservice is best goed) en spaar door voor op zijn minst een medium kamado. Als je echt _nu_ een kamado wilt hebben kan je kijken naar goedkopere klonen, die zijn er wel maar kun je waarschijnlijk afschrijven in 3-5 jaar.
Heb zelf ook een 47cm Weber en zit er zelf aan te denken om deze te vervangen voor een Kettle Joe. Aangezien ik geen die-hard kamado freak ben en ook vaker 'gewoon' BBQ lijkt me dit wel een goede en betaalbare oplossing.
Mensen hier wellicht ervaring met de Kettle Joe? Vooralsnog is de Weber nog niet afgeschreven dus kan nog wel even door
Ik heb een eerste editie Grill Bill, ondertussen zijn er al heel veel innovaties / aanpassingen geweest.Frid0 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:27:
[...]
Duidelijk en goede uitleg, super!
Grill Bill kwam ik net ook tegen als merk ja via Google. Is een wat onbekender merk, tenminste ik ken het nog niet naast de andere. Jij heb een Large van Grill Bill zeg je, wat is je ervaring met het merk, mensen achter Grill Bill en de kamado zelf?
ben toen ik de GB kocht super goed geholpen door de mensen van Grill Bill, en ze zijn hard aan de weg aan het timmeren om een grote naam te worden naar mijn idee.
als ik me niet vergis in 2020 BBQ van het jaar geworden.(onder EUR 1000) ofzo?
Een medium is eigenlijk wel het minimale. Ik heb zelf een Bastard Urban Large en daar heb ik geen seconde spijt van. We zijn met z'n tweeën, maar ik heb alle ruimte om te werken en meerdere gerechten naast elkaar te bereiden. Als er vrienden op bezoek komen, kan ik grote stukken zalm of vlees prima op de kamado leggen. Daarnaast wordt het ook steeds leuker om de kamado te gebruiken, dus je gaat nieuwe recepten uitproberen en dan heb je vaak toch meer ruimte nodig.Frid0 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:19:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Dat is ook mijn twijfel, het is een compact model maar of ik daarmee uit de voeten kan voor ons 4tjes weet ik niet. Wat adviseer jij dan?
Ik zou je zeker aanraden om te kijken naar minimaal een medium-grootte. Kamado's zijn prijzig, maar daardoor zeker de moeite om door te sparen. Je krijgt denk ik spijt als je nu te snel een budgetmerk koopt en dan blijkt na en tijd dat het te klein is of de kwaliteit minder is.
Maar nogmaals: het draait wel om de portemonnee.
Wij zijn met 4. Mijn oudste zoon en ik zijn wel echte vleesliefhebbers dus we eten relatief veel vlees.
Mijn vrouw kan gerust zonder vlees en mijn jongste wil vegetariër worden.
3 grote spare ribs gaan hier wel op (Vegetariër word je vooral als het je uitkomt blijkbaar
Een large was voor ons dan ook echt het minimale.
Maar ik ken ook gezinnen die waarschijnlijk met een medium makkelijk uit kunnen. Bedenk wel dat je kinderen ook groter worden als ze nu nog klein zijn. Als ze rond de 12 zijn eten ze je arm.
[ Voor 4% gewijzigd door sNielz123 op 24-12-2021 10:50 ]
Grill Bill lijkt mij een prima merk, een goede verhouding van prijs/kwaliteit. Net zoals (vrijwel) alle andere kamado's komt hij ook uit 1 van de twee Auplex fabrieken in china, maar wel volgens hun specificaties en hij wordt 2x gebakken (ipv 1x, wat gebruikelijk is).Frid0 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:27:
[...]
Duidelijk en goede uitleg, super!
Redenen dat ik de Grill Bill Pro II large gekocht heb:
Prijs: die zit een flink stuk lager dan bij andere merken. Dit komt volgens Grill Bill omdat ze geen dealers hebben en minder lang garantie geven. Je kan garantie bijkopen maar je kan ook hetgeen wat stuk is gewoon kopen. Op die manier betaal je voor wat je nodig hebt. Dit sprak mij aan.
Kwaliteit. Lijkt dik in orde te zijn, maar is met 2-3 maanden in huis natuurlijk erg lastig te zeggen. Wel krijg je glasvezelband ipv het goedkopere vilt, en het voelt allemaal goed aan.
Meegeleverde accessoires: Er zat al vrij veel bij wat ik wilde, en kon meebestellen wat ik wilde.
Moet nog steeds wel de gietijzeren grill inbranden, hij is te groot voor mijn oven
Het team erachter voelt eerlijk en netjes. Ik ben bij hen in de showroom geweest en het is een hele enthousiaste man die voor mijn gevoel weet wat hij doet!
De Kamado zelf is heerlijk te bedienen, al meerdere 10 uurs sessies erop gedaan en dat ging als een trein. Instellen en lekker laten gaan. Ik heb nog geen (echte) hot and fast sessies gedaan, wilde de kamado eerst laten werken op de lagere temperaturen. Wordt geadviseerd de eerste 5x onder de 200 graden te blijven (geloof ik). Ik ben voor het gemak onder de 150 graden gebleven.
Ja goed plan ook. Mijn vrouw heeft laatst een vacumeerapparaat gekocht.
Een keertje extra bavette eten vind ik echter ook geen straf.
Ik gebruik een 34 cm rooster compact van tuincentrum merk.Frid0 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:47:
Goedemorgen,
Voordeel, zuinig snel op temperatuur en weinig overtollige ruimte die je moet verwarmen.45kg of 80kg keramiek op 200graden brengen scheelt best veel energie aka houtskool.
Nadeel je moet "serieel" bbq-en, 34cm is indirect nog maar 25-27cm. De rand vd deflector.
Voor een gezin waarbij je gewoon een maaltijd maakt is als koken met 1 pit en een warmhoudplaatje.
4plus 1gast gaat nog net, 4plus4 kom je vlees tekort als t in 1 keer op tafel moet staan.
Als je een weber er naast houd is compact prima , wil je overstappen zou ik toch een large 48-52cm of minimaal een medium 42-46cm rooster adviseren
Noskos review zoeken. 🙂Faeshaas schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:37:
[...]
Precies dit! Hier ook een kleine Lidl kamado om het eens uit te proberen maar dat is echt net aan te doen voor 2 personen.
Heb zelf ook een 47cm Weber en zit er zelf aan te denken om deze te vervangen voor een Kettle Joe. Aangezien ik geen die-hard kamado freak ben en ook vaker 'gewoon' BBQ lijkt me dit wel een goede en betaalbare oplossing.
Mensen hier wellicht ervaring met de Kettle Joe? Vooralsnog is de Weber nog niet afgeschreven dus kan nog wel even door
Gelukkig is er 1 vegetarier hou je nog 1 arm over om te bbq-en 😂sNielz123 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:49:
Als ze rond de 12 zijn eten ze je arm.
Maar je hebt gelijk.
Nu kan ik met kunst en vliegwerk nog iets lekkers maken.
Allesbrander aan steken en gepofde aardappelen daarin maken.
Mn extra rooster als warmhoud plaatje gebruiken. Deflector steen, kooltjes er op en rooster er boven pannetje er boven sudderen maar.
Maar nog zo'n puber aan tafel als mee eter en ik moet t in twee gangen maken. Wat met low en slow eh wat langdurig is en laat geduld nu net niet een eigenschap te zijn van hongerige pubers...😋
1kg Black Angus picanha
0.7kg Black Angus picanha
2kg kip videe
3kg kroketten
De GMG schoon gemaakt
De Masterbuilt spik en span
Schat, de weeën zijn begonnen!!
Juist..

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 24-12-2021 12:52 ]
Nou hij hangt erin, heb hem gewoon boven de kolen hangen, temperatuur niet te hard op laten lopenspank_mojoo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:53:
[...]
Dat hangt er een beetje vanaf met wat voor bereiding je bezig bent.
Bij stoofpotjes doe ik hem eerst direct boven het vuur om het vlees aan te bruinen.
Daarna laat ik hem indirect verder pruttelen als ik op de kamado werk.
In de praktijk gebruik ik echter de DO vaker boven een vuurschaal.
[Afbeelding]
Over paar uur weten we het resultaat
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nou veel beval plezier.Chevy454 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:51:
600gram moink ballen
1kg Black Angus picanha
0.7kg Black Angus picanha
2kg kip videe
3kg kroketten
De GMG schoon gemaakt
De Masterbuilt spik en span
Schat, de weeën zijn begonnen!!
Juist..
Hoop dat je ruimte hebt in je vriezer
Of.. geen beschuit met muisjes maar vlees
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism