Eigenlijk heb ik zonder recept gewerkt. Meestal werk ik op gevoel, proef ik tussendoor en pas mijn hoeveelheden aan op basis van wat ik proef. Maar ik zal een poging wagen
Zuurkool
Het eenvoudigste eerst: de zuurkool. Ik heb een half zakje kant en klare zuurkool genomen, daar flink wat witte wijn (grüner Veltliner) overheen gegoten en de zuurkool volgens de aanwijzingen op de verpakking in de magnetron bereid: 3 minuten in een stenen schaaltje, afgedekt met magnetronfolie, en daarna nog een minuutje laten rusten. De rest van de wijn heb ik bij het eten geschonken. Inderdaad: frisse witte wijn bij de eendenborst

. Lichte rode wijn bij de eendenborst kan ook (pinot noir bijvoorbeeld), maar als je dat bij de zuurkool zou gieten, zou de zuurkool er behoorlijk smerig uitzien
Aardappelen (optioneel)
Koolhydraten: ik had in deze maaltijd geen aardappelen, maar gekookte krieltjes of gebakken aardappelen zouden hier prima bij passen.
Gevulde ui
Dan de gevulde ui, voor 4 personen. Ik schrijf gewoon op wat ik vanmiddag heb gedaan
Ingrediënten
- 2 grote, witte uien
- eventueel een extra ui, voor als er een uit elkaar valt
- 150 gram gerookte spekblokjes
- 100 ml kookroom of slagroom
- 100 gram geraspte parmezaan (ik heb gewoon doorgeraspt tot ik het genoeg vond)
- fijn gehakte rozemarijn, vers of gedroogd
- versgemalen peper
Bereiding- Pel de uien en snijd het topje en de onderkant eraf. Halveer ze met de bovenkant van de ui precies in het midden van de ene ui en de onderkant in het midden van de andere ui. Kook of stoom de halve uien 5 minuten, zodat ze wat zachter zijn. Laat ze afkoelen, zodat je je handen niet brandt bij de volgende stap. Zet de uien neer op het vlakke stukje, dat je van de top/onderkant hebt afgesneden. Haal de binnenste ringen uit de uien, totdat je de twee buitenste laagjes ui overhoudt. In het midden is de ui nu aan de onderkant ‘lek’, omdat je het uiteinde ervan heb afgesneden. Snijd een stuk uit een laagje ui en gebruik dit om het gat in de onderkant van de ui af te sluiten.
- Zet de oven aan op 175 °C.
- Bak in een steelpan (of andere kleine pan) het spek, snipper ongeveer de helft van wat je uit de uien hebt gehaald en bak deze gesnipperde hoeveelheid ui even mee. Ik schat dat ik ongeveer evenveel spek als ui heb gebruikt. Giet daarna eventueel wat overtollig spekvet af. Voeg geen zout toe, de spekblokjes zijn zout genoeg. Giet de kookroom erbij, voeg de parmesan toe en laat deze zachtjes smelten. Voeg de rozemarijn en wat versgemalen peper toe.
- Doe de uien in een ovenvaste schaal. Ik had toevallig wat eenpersoons schaaltjes. Vul iedere ui tot de rand met het mengsel uit de steelpan.
- Doe de ovenschaal in de voorverwarmde oven. Als er een mooi bruin korstje op zit zijn ze klaar. Dat is na ongeveer 20-25 minuten. Als het te lang duurt, zet je de oven op recirculeren of doe je de grill aan. Als het te snel gaat, maak je de uien klaar, draai je de oven terug naar 100 graden en laat je snel wat warmte ontsnappen door de oven even te openen. Zo creëer je wat flexibiliteit in je timing

Marinade/saus
Dan de marinade/saus. Ik denk dat ik het volgende heb gebruikt:
Ingrediënten
Voor de marinade:
- 200 ml sinaasappelsap. Ik had toevallig Coolbest met mango (gebruik wat je voorhanden hebt

)
- 100 ml Marsala. Goedkope rode port kan ook, maar dan moet je wat minder honing toevoegen
- 50 ml sojasaus (had ik eerder vergeten te noemen

)
- 2 theelepels zout. Pas op dat je niet doorschiet, de sojasaus bevat eveneens zout
- 1 theelepel versgemalen zwarte peper
- 1 theelepel knoflookpoeder
- eventueel 1 theelepel natriumglutamaat (= ve-tsin, kun je ook weglaten)
- 1 of 2 theelepels paprikapoeder
- eventueel 1 sterretje steranijs. Dat proef je echt, dus niet overdrijven
- minstens 2 theelepels tijm
- 1 eetlepel honing
Voor de saus:
- 30 gram koude roomboter
- eventueel een scheutje Kirschwasser of jenever of wodka
- nog een beetje extra honing, 2 theelepels of zo
Marineren
Meng de ingrediënten voor de marinade. Snijd de vetkant van de eendenborsten lichtjes in, zonder in het vlees te snijden. Zo krijg je een mooi blokjespatroon en trekt de eendenborst tijdens de bereiding niet krom. Marineer de eendenborst een paar uur in de marinade.
Saus
Haal de eendenborsten uit de marinade, spoel ze af met kraanwater en dep ze droog. Ze zijn nu klaar voor de barbecue. Giet de marinade door een zeef in een pan en breng aan de kook. Voeg de extra honing toe. Kook de saus flink in, totdat je ongeveer 100-150 ml overhebt. De saus is nu dik vloeibaar als je hem laat afkoelen. Hier kun je desgewenst stoppen tot vlak voordat je klaar bent om op te dienen. Breng dan de saus weer zachtjes aan de kook (hij hoeft niet meer in te dikken). Je hebt nu nog een minuutje werk. Vroeg klontjes koude boter toe en roer deze door de saus tot ze zijn opgelost. Voeg een scheutje Kirschwasser/jenever/wodka toe voor wat extra pit en dien de saus direct op.
Eendenborst
Ingrediënten
Ik had voor vier personen twee eendenborsten van 450 gram per stuk. Mooie portie
Bereiding- Verwarm de kamado tot 100 à 120 graden en houd deze temperatuur aan. Voeg wat rookhout toe met een lichte geur/smaak, zoals kersen, sinaasappel, appel of beuken. De rooksmaak mag mijns inziens niet te extreem worden. Je hoeft dus ook zeker niet de hele sessie te roken, maar je bent vooral aan het barbecueën op indirect vuur. Zet onder het rooster waarop je de eendenborsten legt een aluminium wegwerpschaal of een ovenvaste stenen schaal. Dit is je lekbak. Dat is hard nodig, want er komt flink wat vet van de eend druipen.
- Leg de eendenborsten op het rooster met de vetkant naar boven. Gebruik een kernthermometer en verwarm rustig tot 62 °C. Dit duurde bij mij anderhalf tot twee uur. Aan het eind ging het behoorlijk hard, de laatste 10 graden namen een kwartier of zo. Rond 50 graden is het dus hoog tijd om de uien in de hete oven te zetten.
- Snijd de eendenborsten in plakken en serveer.
Bereiding als je alvast een deel vooraf wilt doen
Wat hierboven staat is wel logisch per component van de maaltijd, maar niet zo efficiënt als je het allemaal volgordelijk wilt doen. Het is handig om alvast een deel van het werk vooraf te doen, zodat je niet onnodig lang in de keuken staat.
De avond ervoor, in de ochtend of direct na de lunch- Maak de marinade.
- Marineer de eend een paar uur, of desgewenst al vanaf de vorige avond.
- Voer tijdens het marineren stap 1, 3 4 uit voor de gevulde ui. Sla stap 2 over (oven aanzetten) en bewaar tussentijds in de koelkast.
- Zet de zuurkool met wijn alvast klaar en bewaar in de koelkast. Het bakje kan straks direct de magnetron in.
- Als je gebakken aardappels maakt, kun de de aardappels nu alvast koken en vervolgens in plakjes snijden. Bewaren in de koelkast.
2,5 tot 2 uur van tevoren- Maak de barbecue aan.
- Haal de eendenborsten uit de marinade, spoel af en dep droog.
- Begin alvast met de saus: zeven en inkoken.
- Doe rookhout op de barbecue en leg de eendenborsten erop.
- Saus ingekookt? Hij is nu bijna klaar en mag afkoelen.
- Relax

Half uur van tevoren- Zet de oven aan.
- Als je gebakken aardappels maakt, begin je nu met bakken.
- Zet de schaal met uien in de oven.
Vlak voor het opdienen- Verwarm de zuurkool in de magnetron.
- Maak de saus snel af: verhitten, boter erbij, scheutje drank erbij. Klaar om op te dienen.
- Haal de eendenborsten van de barbecue en snijd in plakken.
- Plaats de eendenborst, zuurkool en eventueel aardappelen op de borden en dien op.
Al met al merk ik dat ik nog een aardig eind kom met beschrijven wat ik zoal heb gedaan

. Kookboeken zijn leuk, maar met een combinatie van ervaring (inclusief slechte ervaringen) en experimenteren kom ik vaak een heel eind.
[
Voor 24% gewijzigd door
Tomatoman op 21-11-2021 23:57
]
Een goede grap mag vrienden kosten.