Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40
Daros schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:39:
Ik zag de volgende actie voorbij komen.
Kent iemand dit merk?
Zal voor mij echt als in stap zijn om te kijken of ik een Kamado ga gebruiken of niet, maar deze actie is zo scherp dat je bijna het gevoel krijgt dat er iets niet klopt.

Zie ook maar 1 jaar garantie die je krijgt
https://www.grill-jack.nl/products/xxl
Amper essentiële accesoires erbij en ik heb geen idee hoe makkelijk die te krijgen zijn.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:23
Gisteren voor het eerst watermeloen low and slow bereid i.v.m. Vegan BBQ-gasten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtRntTCgcbwUKEfcZV4KwoWokdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3pW9cu8J1FTAypnLsWMZvH4.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst schillen en ruitjespatroon kerven. Rubben met raspberryrub. (Zelf gemaakt van gevriesdroogde bosvruchtenmix)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uQ_MLUrrMTZKXJfs5mIYE9hhAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4CLzuqxTVFqtRqWYwIdsQVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Garen, volgens recept zo'n 4 uur tot 90 graden. Hier duurde het 8 uur tot 80 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rodSlL1RRAf9LWuGrnli5vwTFE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mlILsqo25NMFgOjcWedug6K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UWazWuuLowfR6VTfbuqHFu9jBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCQZRz1KuZE44ZH88ItDxsGh.jpg?f=fotoalbum_large
Aflakken met raspberry chipotle saus en een sausje van Vegan Mayo met de bbq-saus erbij en klaar is Kees.

Resultaat is moeilijk te omschrijven, maar zeker lekker en de moeite waard.
Smaak gaat behoorlijk richting gerookt vlees, structuur was ook goed, af en toe een hint van watermeloen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Kent iemand dit merk?
Zal voor mij echt als in stap zijn om te kijken of ik een Kamado ga gebruiken of niet, maar deze actie is zo scherp dat je bijna het gevoel krijgt dat er iets niet klopt.

Je kunt eventueel vertellen dat je toevallig die komt op moet, en hem graag komt halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:43

copykat

Good copy isn't bad

Kent iemand dit merk?

1 foto's zijn een bij elkaar geraapte verzameling verschillende modellen. (rvs topvent en gietijzer, golfbal en glad , een xl en medium, grijs en zwart, moet ik nog meer zien?)
2 geen woord over roostermaten, wat dus met vinden van accessoires best belangrijk is.
edit: vierkante roosters? "Kookgedeelte: 47,5 x 47,5 cm"
3 veel geleuter die geen hout snijdt in de tekst, echt bedoelt voor de toevallige voorbijganger (browsertechnisch) die niks weet van kamado's en denkt goh dat vind ik nu een leuke prijs.
dit is googletranslate alieexpress nederlands :+

ik zou dit niet zien als een blijvertje in de kamado branche.
om neer te pleuren op je tuinhuisje als "vakantie" ding prima.
of om te bedenken of je t leuk vind misschien ook zolang je er rekening mee houd dat de levensduur nog kan varieren en dat je hem snel (2-3 jaar) bij t grof vuil moet zetten omdat er iets stuk gaat wat je niet kan vervangen. (Hoeft niet maar kan wel.)

Ter vergelijk mijn tuincentrum kloon van een patton compact 16 inch was ook zo duur 3 jaar terug.
die doet t nog steeds maar koste me veel tijd om passende dingen te vinden.

Dus als probeersel in het "nie leuk? hop aan de straat er mee" kan je er denk ik geen buil aan vallen.
het is keramiek een frame met denc en alle bedieningschuiven zitten er op.
staat op een frame.
Wat kan er misgaan? 8)

edit; ik heb die vreemde buiging in de bovenste shell eerder gezien. de platte vorm en de onderkant lijkt ook wel "minder diep".

tada! deze:
https://www.bol.com/nl/nl...AG760NW8cBExoCXUcQAvD_BwE

zo'n net geen "default large rooster!" 20 inch geen 21 inch

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 12-09-2021 13:32 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Kent iemand dit merk?

Ik ken de website niet en het merk niet.
Ik krijg echter jeuk van de website en mijn alarmbellen gaan af. Wellicht volledig onterecht.

1e plaatje, let op onderstel, poten recht komen samen uit bij de wielen (=stevigst)
6e plaatje Met afmetingen, ineens een ander onderstel met poten naar elkaar op 'liggers' eronder (is minder stevig qua constructiie)
Onderaan plaatje met een vrouw aan de BBQ, poten zijn geknikt en steunen deels op 'liggers' (dubbel minder stevig)

Idem voor ventilatie, handvaten, wielen, span-ring

Kortom, wat krijg je?
Risico dat je een ouder model krijgt, waarvan geen onderdelen meer zijn / garantie / ... enz.
De prijs daarentegen... is super laag.

TOP, ik zie dat er al meer gereageerd hadden :) :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Loft op 12-09-2021 12:16 . Reden: Er zijn al veel meer kritisch op de site ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Zijn er nog mensen die later een kolenmand hebben gehaald voor hun kamado en daar echt verschil in merken? Ik probeer even te verantwoorden voor mezelf waarom ik er een zou moeten hebben ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
Hopjesvla79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:30:
Zijn er nog mensen die later een kolenmand hebben gehaald voor hun kamado en daar echt verschil in merken? Ik probeer even te verantwoorden voor mezelf waarom ik er een zou moeten hebben ;)
Ik vind het heerlijk snel schoonmaken. Wil niet zonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@DaWayne Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe een watermeloen 4-8uur op een bbq kan liggen zonder tot "snot" te veranderen.
Was hij "rijp"zoals dat je hem ook rauw kan eten?
is het gebaseerd op karamelliseren van alle suikers in de meloen en verdampen van het vocht?

Niet dat ik veganistisch ben maar als iets lekker is boeit het niet wat het is. (binnen de grenzen van wat ik normaal vind dan, om te voorkomen dat iemand een recept opstuurt van gegrilde stierenkloten :+)

Zou een plak ook werken? gewoon ongeschild in plakken snijden en er op leggen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zelf heb ik drie jaar zonder kolenmand gedaan in mijn kamado en nu bijna een jaartje met een kolenmand.
Ik vind het vooral heel praktisch met schoonmaken net zoals hiervoor aangegeven. Ik merk niet echt verschil in het gedrag van de kamado, hij reageerde al goed en doet dat nog steeds.

Vooral het gemak om de mand even op te schudden zodat je het kleine gruis kwijt bent om hem daarna weer aan te vullen, bevalt mij erg goed. Of zo'n mand het geld waard is, is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:34
Ik behaalde er vooral hogere temperaturen mee “black basterd L” en naar mijn idee blijft de temperatuur stabieler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
copykat schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:23:
@DaWayne Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe een watermeloen 4-8uur op een bbq kan liggen zonder tot "snot" te veranderen.
Was hij "rijp"zoals dat je hem ook rauw kan eten?
is het gebaseerd op karamelliseren van alle suikers in de meloen en verdampen van het vocht?

Niet dat ik veganistisch ben maar als iets lekker is boeit het niet wat het is. (binnen de grenzen van wat ik normaal vind dan, om te voorkomen dat iemand een recept opstuurt van gegrilde stierenkloten :+)

Zou een plak ook werken? gewoon ongeschild in plakken snijden en er op leggen?
Hij was zeker rijp, ik heb het volgende recept gevolgd:
https://www.bbqexperience...ips/low-slow-watermeloen/

Door low and slow wordt het geen snot. En doordat de temperatuur op 80 a 90 graden komt wordt er niet gekarameliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 20:53
Alright mannen, wederom een hele domme vraag. Ik ga de Bastard nu voor het eerst aansteken en met jullie tips even met de temperatuur spelen. Daarna ga ik er wat hamburgers, kipspiezen en groente op grillen. Maar moet ik dan het rooster meteen op de fire ring leggen of toch de platesetter er ook in maar dan zonder heat deflectors?

En nog de check: kolenmandje gewoon vol doen of kleine hoeveelheid gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door donleone83 op 12-09-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
donleone83 schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:37:
Alright mannen, wederom een hele domme vraag. Ik ga de Bastard nu voor het eerst aansteken en met jullie tips even met de temperatuur spelen. Daarna ga ik er wat hamburgers, kipspiezen en groente op grillen. Maar moet ik dan het rooster meteen op de fire ring leggen of toch de platesetter er ook in maar dan zonder heat deflectors?

En nog de check: kolenmandje gewoon vol doen of kleine hoeveelheid gebruiken?
Je rooster kan gelijk op de ring, maar op het frame van de platesetter kan ook, dan ligt het rooster wat hoger. Maakt uiteindelijk niet zoveel uit.

Wat betreft de hoeveelheid kolen, ik vul zelf vaak de kolen tot onder de rand. Wat ik overhoud, gebruik ik de volgende keer weer. Overigens ben ik nu ook aan het experimenten om wat minder kolen te gebruiken om zo te zien hoeveel ik nodig heb om goed uit te komen en niet teveel over te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
wouter3 schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:07:
[...]

Je rooster kan gelijk op de ring, maar op het frame van de platesetter kan ook, dan ligt het rooster wat hoger. Maakt uiteindelijk niet zoveel uit.

Wat betreft de hoeveelheid kolen, ik vul zelf vaak de kolen tot onder de rand. Wat ik overhoud, gebruik ik de volgende keer weer. Overigens ben ik nu ook aan het experimenten om wat minder kolen te gebruiken om zo te zien hoeveel ik nodig heb om een goed uit te komen en niet teveel over te houden.
Met een hele volle bak kolen is het meestal lastiger om de temperatuur laag te houden, maar het ligt er uiteindelijk aan wat je gaat maken. Bij een beenhammetje doe ik m zeker niet vol. Maar ga ik een aantal uur roken dan wel. En ga je Inferno mode dan ook zeker vol. Wat je over houdt kan je de keer erop gewoon gebruiken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik gebruik bijna altijd mn rek. Vandaar dat ik laatst toen ik hm op de firering legde verrast was dat mn rooster vast zat.

Een bodempje is altijd nodig anders krijg je onstabiele warmte.
Voordeel van een kolenmandje is overigens ook halveerschotje voor kleine sessies.

Als je over hebt en je kolen zijn afgekoeld doe ze even in een zipzak en leg ze terug in de firebox.
Vochtige "tweedehands" houtskool rookt behoorlijk tijdens opstarten. Meer dan nieuwe.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• donleone83
Zo, net de eerste sessie afgerond en this thread is worthless without pics!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVwbnacJWkFZ2mNC94OnrH7U0oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXb5d4wfZCIHsVMOzfVl45X1.jpg?f=fotoalbum_large

Stond ie dan hoor. Klaar voor gebruik. Eerst rustig het kolenmandje gevuld met European Applewood van Flames & Flavour en aangestoken op twee plekken met de one minute lighter (briljant apparaat). Rustig wat gespeeld met de schuiven en hem op rond de 250 stabiel gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUdXHvRnB3Pe2kthgQJOLXkXlL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cUIWhwZjbv9f8TazfUIJmgW.jpg?f=fotoalbum_large

Toen was het na een uurtje inbranden tijd voor de hamburgers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKeEwRapuRYqr64qKiOO-2q44S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAhbsPsWG2BUVyqlY74KXTUf.jpg?f=fotoalbum_large

Door het vet sloeg de temperatuur wat door. Verder geknepen en dat ging goed. Alleen mijn maagdelijk witte kamado is voor eeuwig verneukt geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VYRkfGUeRcU2PuevpCEMpIOimQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5Pe6iLGDyPLiBgiARwpyXfs.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog wat kip-ananas spiesjes (don’t ask me: favoriet van de schoonfamilie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b5YGNPGLUFep3j_yxZtPk08xKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6up6ihwWgnaJhm13kN6jr3t.jpg?f=fotoalbum_large

Die gingen al veel beter. Nu alle schuiven dicht gezet en hij koelt rustig af. Vlees was allemaal heerlijk sappig en mals ondanks dat het gewoon even van de Jumbo kwam (hamburgers zelfgemaakt). Verder echt een gaaf apparaat en heel makkelijk te controleren qua temp zeg! Echt opvallend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
donleone83 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:20:

[Afbeelding]

Stond ie dan hoor. Klaar voor gebruik. Eerst rustig het kolenmandje gevuld met European Applewood van Flames & Flavour en aangestoken op twee plekken met de one minute lighter (briljant apparaat). Rustig wat gespeeld met de schuiven en hem op rond de 250 stabiel gezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door het vet sloeg de temperatuur wat door. Verder geknepen en dat ging goed. Alleen mijn maagdelijk witte kamado is voor eeuwig verneukt geloof ik.

[Afbeelding]

Daarna nog wat kip-ananas spiesjes (don’t ask me: favoriet van de schoonfamilie).

[Afbeelding]

Die gingen al veel beter. Nu alle schuiven dicht gezet en hij koelt rustig af. Vlees was allemaal heerlijk sappig en mals ondanks dat het gewoon even van de Jumbo kwam (hamburgers zelfgemaakt). Verder echt een gaaf apparaat en heel makkelijk te controleren qua temp zeg! Echt opvallend!
Mooi man! Dat deksel blijft van binnen ook niet lang wit meer als je meer gaat roken. Is even pijnlijk in het begin, maar het hoort er gewoon bij :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:35

Chakotay

Lick here to continue

Haha, dat mooie witte was bij mij na de 1e keer gebruiken al weg inderdaad :P Inmiddels is het redelijk egaal donkerbruin.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jaspervl
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51466593456_65ce92edbc_c.jpg

M'n moeder even bedanken voor het oppassen van vandaag. Goed gelukt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Sinds dit weekend ben ik de gelukkige eigenaar van een Patton 15”. Initieel was een iets grotere maat de wens maar de aanbiedingsprijs was zo goed dat ik hem niet kon laten staan. We hebben er al lekker van gegeten.

Nu wil ik graag ook de kamado voor indirect inzetten maar ik kan nergens meer de 15” Patton plate setter vinden. Hebben jullie wellicht een adres of een idee voor alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nism0 schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:25:
Sinds dit weekend ben ik de gelukkige eigenaar van een Patton 15”. Initieel was een iets grotere maat de wens maar de aanbiedingsprijs was zo goed dat ik hem niet kon laten staan. We hebben er al lekker van gegeten.

Nu wil ik graag ook de kamado voor indirect inzetten maar ik kan nergens meer de 15” Patton plate setter vinden. Hebben jullie wellicht een adres of een idee voor alternatief?
https://www.kamadobbq.nl/...deflectors-plate-setters/🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk1983
Zondag was het tijd voor gepekeld en gerookt buikspek volgens dit recept.

Het spek heeft 24 uur in een zoutoplossing met kruiden gelegen ('t was niet echt een heel mooi stuk)"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iYgn4zCQ2CCLTdZQJSwtELzF9U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v24p3F9kneAsDyAAGkL13mni.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna op 110-120 graden roken en aflakken met maple syrup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yydPxnQtnDBSZYWOplK50SryJCc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CprcIwwHHTuewRhnOeFCNr8.jpg?f=fotoalbum_medium

Perfect resultaat met een mooie rookring!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wVxTqmkGlmG6xFj4V9vC6tA2cM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMvo9T9OBLebyWszdbyhZzUj.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 14-09-2021 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

donleone83 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zet maar vast een gietijzeren rooster op je lijstje :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:14
Kent iemand dit merk?

Het adres is een Allsafe opslag...

Overigens op Facebook al vaak voorbij zien komen als zijnde oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kent iemand dit merk?

If it sounds too good to be true....

De tafeltjes en de hoes van een echte zijn al duurder ;) . Nog even los van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Boudewijn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:18:
[...]
zet maar vast een gietijzeren rooster op je lijstje :)
Heb ik al, maar durfde ik de eerste keer nog niet te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nism0 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:59:
[...]

Ik vermoed dat deze niet passen. Volgens Patton moet het dit type zijn:

https://patton.eu/shop/pa...deflector-converter-ka-4/
Meet de diameter van je vuurpot binnenzijde en stuur ze een mailtje.
Ik heb een 16 inch patton kloon en de 15 inch heb ik aan gepast. De 16 paste net niet, te breed.
Die vol keramische hebben ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

donleone83 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:12:
[...]

Heb ik al, maar durfde ik de eerste keer nog niet te gebruiken..
Kan weinig mis mee gaan. Volgende keer gewoon doen he ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Merk dat ik te weinig foto's maak. In nu ongeveer een maandje drie 10kg zakken houtskool er doorheen gejast (met een beetje spielerij) en dan alleen dit aan fotomateriaal:

Gerookte pinda's die uiteindelijk niet mijn smaak waren... Brrr...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfT6uEODECKjwa_JhOeR9QdFjik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vddv95bGLMvICCASSdz8IeKq.jpg?f=fotoalbum_large

De iedereen welbekende bananen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFuBh09WkiDeeBEJFOhfiWgR9PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34rGjtHh7X8OmKYdPW6bfO65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJrDXueuHnQ2zWmfgQHp95nZroM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbJHp1kTDkz6gZZTO5HQJdRf.jpg?f=fotoalbum_large

Pulled chicken in de nachoschotel vóórdat ie de oven in ging...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6rsCTx6V62-Y25M-dTBMcOQRWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOUrJfWV7yNAhMI3H7I73acs.jpg?f=fotoalbum_large

Griekse kipdijspiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yATnNxxWNsylZrVapVI_HIdKUx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBJ1T7TkSrzc488qYYvUgeSF.jpg?f=fotoalbum_large

Fatty!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ehS1j4hltWmsXBAeUrlLjMrSDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsHgZm9hMMTBDfhV1yupTUNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen foto terwijl hij opengesneden was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo7gvuk4XLwZlg-O1JyztJjvte4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XssZ8oXZDi9eGEWRD21oM69v.jpg?f=fotoalbum_large

Voortaan dus wat vaker een fotootje maken, én op het juiste moment... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
copykat schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:34:
[...]

Ik heb een 16 inch patton kloon en de 15 inch heb ik aan gepast. De 16 paste net niet, te breed.
Ok heb ze gemaild. Ze gaan kijken of ze er 1 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
barrymossel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:00:
Merk dat ik te weinig foto's maak. In nu ongeveer een maandje drie 10kg zakken houtskool er doorheen gejast (met een beetje spielerij) en dan alleen dit aan fotomateriaal:

Gerookte pinda's die uiteindelijk niet mijn smaak waren... Brrr...
[Afbeelding]

De iedereen welbekende bananen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pulled chicken in de nachoschotel vóórdat ie de oven in ging...
[Afbeelding]

Griekse kipdijspiezen.
[Afbeelding]

Fatty!
[Afbeelding]

Helaas geen foto terwijl hij opengesneden was.
[Afbeelding]

Voortaan dus wat vaker een fotootje maken, én op het juiste moment... :+
Ja dat moet net even in je systeem komen. Ik maak standaard al foto's om vrienden jaloers te maken en om hier te delen ter inspiratie.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Fuck. Had deze "trommel" gekocht voor op de WGA. Blijkt dat ie nét te breed is. Loopt vast tegen de vleugelmoeren van de bbq-toro verhoging en past net niet in de inhammen van dezelfde verhoging. Kijken of ik 'm kan modificeren of zo, maar zal lastig worden. Zou ik 'm echt moeten doorsnijden, stuk er tussenuit en vast lassen.

Terugsturen zal niet meer gaan, omdat ie al gebruikt is. Had er al kipkluifjes in. Dom. Achteraf had ik 'm er eerst op moeten leggen natuurlijk.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26

Tripl3 D

Brother in Arms

Ik zit met een (uitgebreide) vraag en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Begin 2018 een Weber Original Kettle Premium (57cm) aangeschaft na jarenlang sporadisch op een elektrische BBQ geklunst te hebben met kant en klare zooi uit de supermarkt.

Sindsdien langzaamaan mijn kennis aan het uitbreiden door volgen van dit topic (hulde voor alle leden die hier geheel vrijwillig en kostenloos hun kennis en ervaringen komen delen), diverse bloggers/vloggers/etc. als Noskos en PitMaster X, lezen van BBQ boeken (BBQ Bijbel en het 1e boek van Jort).
Daarmee ook steeds meer uit gaan proberen anders dan de standaard saté en hamburgers.
Familie en vrienden worden ook steeds enthousiaster over de resultaten, maar zelf worstel ik enorm met 1 ding:

Low and slow en de juiste temperatuur er in houden en toch het juiste resultaat bereiken.
Ik hoor jullie al denken: Oh jee, daar gaan we weer, maar alsjeblieft, stay with me!

Ja, het is een kettle BBQ en dus lastiger en ik ken de discussies over kolen vs briketten, de verschillen tussen de schuif bovenop en onderop, maar ik krijg het niet lekker voor elkaar, ook al is het resultaat vaak minimaal ruim voldoende tot ronduit uitstekend.
Als het resultaat ruim voldoende tot uitstekend is, wat is dan het probleem hoor ik een aantal denken.
Het probleem is dat ik niet begrijp waarom de sessies, zoals ze nu gaan, leiden tot het resultaat wat ik krijg. En zonder dat begrip leer ik te weinig hoe nu de BBQ echt het beste te hanteren is. Ik heb het gevoel dat ik daar stok in mijn verdere 'ontwikkeling'.

Afijn 1e keer Low and Slow die ik me kan herinneren was met Spare Ribs (we zijn daar thuis gewoon enorm gek op). Deze volgens Pitmaster X recept voor Sticky Ribs.
Tijdens de sessie aan het worstelen om de temperatuur omlaag te krijgen (schommelend tussen 120 en 150 graden), maar ondanks dat waren ze nog niet heel erg 'fall of the bone', terwijl we dat wel wilden.

Wat bleek, veel later (al lezend op een gegeven moment hier op het forum): De thermometer in het deksel is niet betrouwbaar als deze boven het vuur hangt. Oplossing: Losse Inkbird gekocht en daarmee tegenwoordig aan de slag. Daarover zo meer.

Ondertussen ook vilt aangeschaft en aan de binnenkant van het deksel aangebracht, met aluminiumfolie over het onderste rooster zorg ik ervoor dat de luchstroom langs de briketten moet, heb ik bakstenen tussen de brandende briketten en de plek waarboven het vlees ligt en gebruik ik de snake methode om het lang genoeg te kunnen rekken tot einde sessie. Oh ja, en de thermometerpunt op ~ 1 inch van het vlees voor de juiste meting en een Ikea RVS ovenschaal met kokend heet water om de boel stabiel te houden.

Laatste sessie was deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT0-ewhZ5jROHhhKx90xjuQpjJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fnJHKamHJ0zfKnHFdfOJE8va.jpg?f=user_large

Zoals je kunt zien haal ik pas heel laat de benodigde 110-120 graden.
Ik kreeg er maar niet meer warmte in (had in het begin zo'n 6-8 briketten (deels) brandend).
En een poging om extra briketten apart aan te krijgen om deze erbij te gooien faalde, waardoor ik het maar zo heb gelaten. Het was dus een enorme gok of dit wel zou slagen, maar na de 1e 3 uur trok het vlees zich al wat terug van de botten en leek het toch erop dat het geen totale mislukking zou worden.

Resultaat: De beste Spare ribs die ik ooit zelf heb gemaakt en prima 'Fall of the Bone', en vergelijkbaar met de beste Spare ribs die ik ooit bij een restaurant (jaren geleden bij Amadeus in Gent en Amadeo in Brussel) heb gegeten.

Maar, maar, maar, hoe dan??? :o Temperatuur veel te laag en toch een prima resultaat!!! Does not compute!
Wat zie ik over het hoofd? Wie kan me helpen? Ik wil hier graag van leren!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tripl3 D schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:55:
Ik zit met een (uitgebreide) vraag en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Maar, maar, maar, hoe dan??? :o Temperatuur veel te laag en toch een prima resultaat!!! Does not compute!
Heb je een foto van de setup? Snake / minion?
Ik zou volgende keer gewoon de themometer doorheen de ribben steken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Technofreakz

Begin 2018 een Weber Original Kettle Premium (57cm) aangeschaft na jarenlang sporadisch op een elektrische BBQ geklunst te hebben met kant en klare zooi uit de supermarkt.

Sindsdien langzaamaan mijn kennis aan het uitbreiden door volgen van dit topic (hulde voor alle leden die hier geheel vrijwillig en kostenloos hun kennis en ervaringen komen delen), diverse bloggers/vloggers/etc. als Noskos en PitMaster X, lezen van BBQ boeken (BBQ Bijbel en het 1e boek van Jort).
Daarmee ook steeds meer uit gaan proberen anders dan de standaard saté en hamburgers.
Familie en vrienden worden ook steeds enthousiaster over de resultaten, maar zelf worstel ik enorm met 1 ding:

Low and slow en de juiste temperatuur er in houden en toch het juiste resultaat bereiken.
Ik hoor jullie al denken: Oh jee, daar gaan we weer, maar alsjeblieft, stay with me!

Ja, het is een kettle BBQ en dus lastiger en ik ken de discussies over kolen vs briketten, de verschillen tussen de schuif bovenop en onderop, maar ik krijg het niet lekker voor elkaar, ook al is het resultaat vaak minimaal ruim voldoende tot ronduit uitstekend.
Als het resultaat ruim voldoende tot uitstekend is, wat is dan het probleem hoor ik een aantal denken.
Het probleem is dat ik niet begrijp waarom de sessies, zoals ze nu gaan, leiden tot het resultaat wat ik krijg. En zonder dat begrip leer ik te weinig hoe nu de BBQ echt het beste te hanteren is. Ik heb het gevoel dat ik daar stok in mijn verdere 'ontwikkeling'.

Afijn 1e keer Low and Slow die ik me kan herinneren was met Spare Ribs (we zijn daar thuis gewoon enorm gek op). Deze volgens Pitmaster X recept voor Sticky Ribs.
Tijdens de sessie aan het worstelen om de temperatuur omlaag te krijgen (schommelend tussen 120 en 150 graden), maar ondanks dat waren ze nog niet heel erg 'fall of the bone', terwijl we dat wel wilden.

Wat bleek, veel later (al lezend op een gegeven moment hier op het forum): De thermometer in het deksel is niet betrouwbaar als deze boven het vuur hangt. Oplossing: Losse Inkbird gekocht en daarmee tegenwoordig aan de slag. Daarover zo meer.

Ondertussen ook vilt aangeschaft en aan de binnenkant van het deksel aangebracht, met aluminiumfolie over het onderste rooster zorg ik ervoor dat de luchstroom langs de briketten moet, heb ik bakstenen tussen de brandende briketten en de plek waarboven het vlees ligt en gebruik ik de snake methode om het lang genoeg te kunnen rekken tot einde sessie. Oh ja, en de thermometerpunt op ~ 1 inch van het vlees voor de juiste meting en een Ikea RVS ovenschaal met kokend heet water om de boel stabiel te houden.

Laatste sessie was deze:

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien haal ik pas heel laat de benodigde 110-120 graden.
Ik kreeg er maar niet meer warmte in (had in het begin zo'n 6-8 briketten (deels) brandend).
En een poging om extra briketten apart aan te krijgen om deze erbij te gooien faalde, waardoor ik het maar zo heb gelaten. Het was dus een enorme gok of dit wel zou slagen, maar na de 1e 3 uur trok het vlees zich al wat terug van de botten en leek het toch erop dat het geen totale mislukking zou worden.

Resultaat: De beste Spare ribs die ik ooit zelf heb gemaakt en prima 'Fall of the Bone', en vergelijkbaar met de beste Spare ribs die ik ooit bij een restaurant (jaren geleden bij Amadeus in Gent en Amadeo in Brussel) heb gegeten.

Ik gebruik deze icm een weber 57 https://www.vuurenrook.nl/nl/slow-n-sear-20.html

Ik kan een hele sessie op kolen doen voor pulled pork”6 kg” alleen regelmatig een beetje bijsturen. Temp blijft tussen de 120-95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat zie ik over het hoofd? Wie kan me helpen? Ik wil hier graag van leren
!
Een ikea rvs schaal met water.
Kokend water verdampt, kost energie dat verdampen. Ergo temperatuur blijft in de buurt van (net boven) 100 graden. Daarom werkt een bak water als stabilisator.

Door t stoom, ga je je vlees "stoomgaren" wat uitdrogen verminderd maar ook de bark vorming tegenhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Chevy454 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:35:
Heb je een foto van de setup? Snake / minion?
Ik zou volgende keer gewoon de themometer doorheen de ribben steken.
Dit is de setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSFS501UzHVtt5K1rqhVpl5pBcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0WBmzxxYUlo8GkHNd4XSZIjS.jpg?f=user_large

Tsja, thermometer door ribben wordt hier, op dit forum, regelmatig afgeraden. En ik wil het daarnaast ook begrijpen.
Technofreakz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:46:
Ik gebruik deze icm een weber 57 https://www.vuurenrook.nl/nl/slow-n-sear-20.html

Ik kan een hele sessie op kolen doen voor pulled pork”6 kg” alleen regelmatig een beetje bijsturen. Temp blijft tussen de 120-95
Zo, wat een geld! :-O Hmmm, daar moet ik nog eens over nadenken in hoeverre dit beter is dan mijn huidige setup vs de hoeveelheid geld.

[ Voor 24% gewijzigd door Tripl3 D op 15-09-2021 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 11:02
Gewoon niet te moeilijk doen over 'de perfecte temperatuur' scheelt al een hoop. 15 graden meer of minder maakt niet zoveel uit.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

copykat schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:56:
!
Een ikea rvs schaal met water.
Kokend water verdampt, kost energie dat verdampen. Ergo temperatuur blijft in de buurt van (net boven) 100 graden. Daarom werkt een bak water als stabilisator.

Door t stoom, ga je je vlees "stoomgaren" wat uitdrogen verminderd maar ook de bark vorming tegenhoud.
Het stomme is juist dat het heel lang duurde voordat hij uberhaupt bij de 100 graden was, zoals in de grafiek te zien is. Maar zonder die ovenschaal zou ik dan wel stabiel een hogere temperatuur moeten krijgen met hezelfde eindresultaat, maar dan met meer bark?

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Ozzie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:23:
Gewoon niet te moeilijk doen over 'de perfecte temperatuur' scheelt al een hoop. 15 graden meer of minder maakt niet zoveel uit.
Dat ben ik met je eens, zo sta ik er ook in, maar zoals je kunt zien duurt het 2 uur voordat ik 15 graden onder de gewenste temperatuur zit. Ik begin zelfs rond de 40.

Zoals ik het begrijp, maar wellicht zit daar de crux (dat ik het niet begrijp), moet je, redelijk stabiel, 110 graden houden gedurende de gehele sessie en niet tergend langzaam van 40 naar 110 over de gehele sessie.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42

Flipmo

OMG !!

Als je starttemperatuur zo laag is, dan steek je toch meer briketten aan in de starter?
Ik geloof dat ik altijd zo'n 10 a 15 briketten in mijn 57 weber deed, en zelfde methode met bakstenen en bak met kokend water (om de temperatuur wat stabieler te houden)

Als de start temperatuur dan te hoog is, dan pak je met een tang er een briket of 2 uit.
Ik ging echt geen 3 uur wachten tot de ketel eindelijk op de 100+ graden zat :)
Als je rond de goede temperatuur zit, dan wat afknijpen of wat meer zuurstof geven

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tripl3 D schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:23:
[...]

Het stomme is juist dat het heel lang duurde voordat hij uberhaupt bij de 100 graden was, zoals in de grafiek te zien is. Maar zonder die ovenschaal zou ik dan wel stabiel een hogere temperatuur moeten krijgen met hezelfde eindresultaat, maar dan met meer bark?
Koud water aan de kook brengen kost heel veel energie. Dus ja dat scheelt enorm in tijd.
Als je kokend water uit de waterkoker er in giet zal je zien dat t al veel sneller gaat.
Nog beter is proberen geen water gebruiken maar 321 methode
x uur roken en bark maken rond 110 120 graden
Iets minder minuten, inpakken en "stomen" "koken" in appelsap en echte boter.
Dan uit pakken en opdrogen met 120 130 graden terwijl je ook wat aflakt.
2 uur
1,5 uur
30 min
Als begin en dan zoeken met een beetje langer of korter wat werkt en dan beetje bij houden wat je lekkerste effect hebt. Lange eerste fase of juist langere tweede fase,
Satee prikker of hand thermometer prikken om te zien of t zacht genoeg is. Tijdens die eerste fase.
Tweede fase zou t zonder weerstand er in moeten zakken als je fall of the bone wilt.
Derde fase is opstijven en aflakken voor smaak.

Water is voor mals maken wel lekker makkelijk maar je krijgt geen rooksmaak en rookring in je vlees.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 15-09-2021 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technofreakz
Tripl3 D schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:19:
[...]

Dit is de setup:

[Afbeelding]

Tsja, thermometer door ribben wordt hier, op dit forum, regelmatig afgeraden. En ik wil het daarnaast ook begrijpen.

[...]

Zo, wat een geld! :-O Hmmm, daar moet ik nog eens over nadenken in hoeverre dit beter is dan mijn huidige setup vs de hoeveelheid geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUDOKisUiKqN5LxUkcXVkFDMeDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrNG0bma6euKlQrLxnURdxpl.jpg?f=fotoalbum_large

Zo doe ik het dus… zorg je ook dat de de ventilatie Vd deksel boven de ribs hebt ipv boven de kolen?

En ik gebruik nog een hitteschild van
Aluminiumfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Watermeloen van de BBQ met wat feta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K93NZEhupgeXOYRuLWVy8b_tICk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frQOhk1R4XOZkV0bJPcRKhUh.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ totaal geen meerwaarde. De feta wel.

Aldus mevrouw. Ik eet geen fruit. Bewust.

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Flipmo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:53:
Als je starttemperatuur zo laag is, dan steek je toch meer briketten aan in de starter?
Ik geloof dat ik altijd zo'n 10 a 15 briketten in mijn 57 weber deed, en zelfde methode met bakstenen en bak met kokend water (om de temperatuur wat stabieler te houden)

Als de start temperatuur dan te hoog is, dan pak je met een tang er een briket of 2 uit.
Ik ging echt geen 3 uur wachten tot de ketel eindelijk op de 100+ graden zat :)
Als je rond de goede temperatuur zit, dan wat afknijpen of wat meer zuurstof geven
Mee eens, zie ook mijn poging om er meer aan te krijgen:
En een poging om extra briketten apart aan te krijgen om deze erbij te gooien faalde, waardoor ik het maar zo heb gelaten.
Maar dat verklaart nog altijd niet waarom het resultaat, ondanks (veel) te lage temperatuur, toch precies zoals zoals ik gewild had, maar niet zoals ik verwacht had.
copykat schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:59:
Koud water aan de kook brengen kost heel veel energie. Dus ja dat scheelt enorm in tijd.
Als je kokend water uit de waterkoker er in giet zal je zien dat t al veel sneller gaat.
Ja, dat had ik inderdaad door:
...en een Ikea RVS ovenschaal met kokend heet water om de boel stabiel te houden.
copykat schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:59:
Nog beter is proberen geen water gebruiken maar 321 methode
x uur roken en bark maken rond 110 120 graden
Iets minder minuten, inpakken en "stomen" "koken" in appelsap en echte boter.
Dan uit pakken en opdrogen met 120 130 graden terwijl je ook wat aflakt.
2 uur
1,5 uur
30 min
Als begin en dan zoeken met een beetje langer of korter wat werkt en dan beetje bij houden wat je lekkerste effect hebt. Lange eerste fase of juist langere tweede fase,
Satee prikker of hand thermometer prikken om te zien of t zacht genoeg is. Tijdens die eerste fase.
Tweede fase zou t zonder weerstand er in moeten zakken als je fall of the bone wilt.
Derde fase is opstijven en aflakken voor smaak.
Zoals je in aangehaald filmpje van Pitmaster X kan zien is het 3 uur, 2 uur ingepakt en 15 minuten na aflakken voor het gewenste resultaat.
Hij heeft het daar over 110 graden, maar dat had ik de 1e paar uur niet. Heeft dan dat kokend water er voor gezorgd dat ik alsnog dat resultaat behaald heb is dan mijn vraag?
Ga de volgende keer dat water wel weglaten, want dat gebruikt hij ook niet.
Rooksmaak zat er overigens nog behoorlijk goed in, ondanks dat water.
Technofreakz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:21:
[Afbeelding]

Zo doe ik het dus… zorg je ook dat de de ventilatie Vd deksel boven de ribs hebt ipv boven de kolen?

En ik gebruik nog een hitteschild van
Aluminiumfolie.
Jep, ventilatie boven de ribs en heb ook dat Ikea pannendekselrekje gebruikt.
Aluminiumfolie zou nauwelijks een hitteschild zijn, volgens de experts, daarom gebruik ik bakstenen.

• Technofreakz
Tripl3 D schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:42:
[...]

Mee eens, zie ook mijn poging om er meer aan te krijgen:

[...]

Maar dat verklaart nog altijd niet waarom het resultaat, ondanks (veel) te lage temperatuur, toch precies zoals zoals ik gewild had, maar niet zoals ik verwacht had.

[...]

Ja, dat had ik inderdaad door:

[...]

[...]

Zoals je in aangehaald filmpje van Pitmaster X kan zien is het 3 uur, 2 uur ingepakt en 15 minuten na aflakken voor het gewenste resultaat.
Hij heeft het daar over 110 graden, maar dat had ik de 1e paar uur niet. Heeft dan dat kokend water er voor gezorgd dat ik alsnog dat resultaat behaald heb is dan mijn vraag?
Ga de volgende keer dat water wel weglaten, want dat gebruikt hij ook niet.
Rooksmaak zat er overigens nog behoorlijk goed in, ondanks dat water.

[...]

Jep, ventilatie boven de ribs en heb ook dat Ikea pannendekselrekje gebruikt.
Aluminiumfolie zou nauwelijks een hitteschild zijn, volgens de experts, daarom gebruik ik bakstenen.
Als jij goed naar de foto kijkt dan zie je dat ik het folie voor de ribs heb liggen op het rooster. dus dat het hete lucht niet gelijk op de eerste rib komen. En achterin zie je een glimp Vd slow n Sear.

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Technofreakz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:48:
Als jij goed naar de foto kijkt dan zie je dat ik het folie voor de ribs heb liggen op het rooster. dus dat het hete lucht niet gelijk op de eerste rib komen. En achterin zie je een glimp Vd slow n Sear.
Ach ja, je hebt gelijk, sorry!! Het is dus èn èn. Goede tip en ga ik zeker gebruiken! Thanks!

Maar dan heb ik nog steeds geen verklaring waarom ik met mijn setup en de langere tijd te lage temperatuur toch het beoogde resultaat bereikt heb.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 18:00
Opzich zit je na een uur wel op de 80 graden (is ong de kerntemp die je met ribs wilt hebben)
Hou er ook rekening mee dat er eerst een boel energie in je bakstenen gaat zitten (je water is wel op temp).

Ik lees niet dat je ze halverwege hebt ingepakt dus als je ze 4 uur open hebt laten liggen dan kan het best kloppen.
321 methode is niet dat het 6 uur moet duren maar is de verhouding in tijd van de verschillende stappen
Waar stap 1 er is om de rooksmaak erin te krijgen
2 rustig gaar stomen
3 de bark weer goed te krijgen of een sticky laag te creeren

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Togi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:57:
Opzich zit je na een uur wel op de 80 graden (is ong de kerntemp die je met ribs wilt hebben)
Hou er ook rekening mee dat er eerst een boel energie in je bakstenen gaat zitten (je water is wel op temp).

Ik lees niet dat je ze halverwege hebt ingepakt dus als je ze 4 uur open hebt laten liggen dan kan het best kloppen.
321 methode is niet dat het 6 uur moet duren maar is de verhouding in tijd van de verschillende stappen
Waar stap 1 er is om de rooksmaak erin te krijgen
2 rustig gaar stomen
3 de bark weer goed te krijgen of een sticky laag te creeren
Ik heb Pitmaster X zijn filmpje gevolgd (op 1 ding na, de extra bak kokend heet water heb ik toegevoegd) en dus na 3 uur voor 2 uur lang ingepakt. Hij zegt letterlijk in dat filmpje 3 uur laten liggen en dan 2 uur ingepakt laten liggen. Alleen de laatste stap is een kwartier, dus feitelijk doet hij de 3-2-0,25 methode en dat heb ik letterlijk gevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DD2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 13:47

DD2

Tripl3 D schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:30:
[...]

Ik heb Pitmaster X zijn filmpje gevolgd (op 1 ding na, de extra bak kokend heet water heb ik toegevoegd) en dus na 3 uur voor 2 uur lang ingepakt. Hij zegt letterlijk in dat filmpje 3 uur laten liggen en dan 2 uur ingepakt laten liggen. Alleen de laatste stap is een kwartier, dus feitelijk doet hij de 3-2-0,25 methode en dat heb ik letterlijk gevolgd.
Op zich zit je de bulk van je sessie wel boven de 80 graden, bij die temperatuur ben je ook gewoon aan het slowcooken. In mijn weber pakte ik vaak 12-15 briketten om te starten, dan kom je van begin af aan waarschijnlijk iets hoger uit. Houd er verder rekening mee dat de bakstenen en water samen veel massa zijn en er veel energie gaat zitten in het opwarmen hiervan.

Verder vind ik persoonlijk 3-2-1 = way to long (ja ook voor dikbevleesde ribben). Maar met jouw lagere temperatuur aan het begin van je sessie heb je waarschijnlijk alsnog een mooi resultaat gehaald hiermee :*)

*edit: Ook zie ik in je temperatuur grafiekje dat na die temperatuur drop (deksel open?) de temperatuur hoger terugkomt. Mogelijk waren de vent settings ook teveel geknepen daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door DD2 op 16-09-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Ik vind die Pitmaster X filmpjes echt helemaal niks. Maar 3-2-1 echt aanhouden als 3 uur, 2 uur en 1 uur voor de babyback ribs die we in Nederland allemaal gebruiken als spareribs is echt te lang.

Ik ga morgen ~14 kilo pulled pork maken. Zaterdag word ik benoemd tot voorzitter van mijn scoutinggroep en daarom trakteer ik alle leiding en bestuur op broodjes pulled pork :D

Ik was van plan om nog 2 of 3 bijgerechten erbij te maken, maar met de hoeveelheid mensen word dat echt te veel werk dus ga alleen coleslaw maken en gewoon nog aardappel-partjes of zoiets erbij die ik dan gewoon in de barbecue kan gooien zaterdag.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Luuk1983
Ozzie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:36:
Ik vind die Pitmaster X filmpjes echt helemaal niks. Maar 3-2-1 echt aanhouden als 3 uur, 2 uur en 1 uur voor de babyback ribs die we in Nederland allemaal gebruiken als spareribs is echt te lang.

Ik ga morgen ~14 kilo pulled pork maken. Zaterdag word ik benoemd tot voorzitter van mijn scoutinggroep en daarom trakteer ik alle leiding en bestuur op broodjes pulled pork :D

Ik was van plan om nog 2 of 3 bijgerechten erbij te maken, maar met de hoeveelheid mensen word dat echt te veel werk dus ga alleen coleslaw maken en gewoon nog aardappel-partjes of zoiets erbij die ik dan gewoon in de barbecue kan gooien zaterdag.
14 kilo????? Hoe lang moet dat dan wel niet garen :$
3-2-1 is eerder 2-1-0.5 inderdaad. Ik heb zelf ook niks met Pitmaster X, denk dat het veel zou schelen als hij gewoon Nederlands zou praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Luuk1983 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:53:
[...]

3-2-1 is eerder 2-1-0.5 inderdaad. Ik heb zelf ook niks met Pitmaster X, denk dat het veel zou schelen als hij gewoon Nederlands zou praten.
Nou het zijn 6 stukken van ~2.5 kilo. Dus ik neem aan dat het gewoon in een uur of 7 klaar is. Dan de volgende dag mee naar het clubhuis om alleen nog even op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

DD2 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:24:
Op zich zit je de bulk van je sessie wel boven de 80 graden, bij die temperatuur ben je ook gewoon aan het slowcooken. In mijn weber pakte ik vaak 12-15 briketten om te starten, dan kom je van begin af aan waarschijnlijk iets hoger uit. Houd er verder rekening mee dat de bakstenen en water samen veel massa zijn en er veel energie gaat zitten in het opwarmen hiervan.

Verder vind ik persoonlijk 3-2-1 = way to long (ja ook voor dikbevleesde ribben). Maar met jouw lagere temperatuur aan het begin van je sessie heb je waarschijnlijk alsnog een mooi resultaat gehaald hiermee :*)

*edit: Ook zie ik in je temperatuur grafiekje dat na die temperatuur drop (deksel open?) de temperatuur hoger terugkomt. Mogelijk waren de vent settings ook teveel geknepen daarvoor.
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik waarschijnlijk wel wat mee en is een onderbouwing waarom mijn sessie (mogelijk) zo gegaan is, zoals hij gegaan is! d:)b

Bakstenen opwarmen, oke, check! Dus eerder opstarten met briketten erin zonder vlees zou dit probleem kunnen verhelpen/verminderen.

Water opwarmen: Zoals aangegeven heb ik er kokend water in gedaan (nou ja, was misschien zo'n 90 tegen de tijd dat hij buiten was) en zou dus minder een probleem moeten zijn.
Maar kan dus deze verder oplossen door zelfde oplossing als voor de bakstenen, of helemaal weglaten zoals eerder gesuggereerd.

3-2-1: Technisch gesproken doet Pitmaster X 3-2-0,25, maar ik snap je punt. We willen wel graag echt 'Fall of the Bone', dus als de bakstenen en al dan niet het water hebben kunnen voorverwarmen, dan moet ik maar eens 2,5-1,5-0,25 of iets dergelijks proberen. Ik zou het zonde vinden als ze dan wat minder zacht worden.

Temperatuurdrop was inderdaad na deksel open. Het stomme is dat ik juist onder de schuif helemaal open had staan (vanf 15-20 minuten) en bovenop op half, juist omdat die temperatuur niet hoog genoeg was en te langzaam hoger werd. Dus er kwam meer lucht/zuurstof bij dan zou moeten met het deksel erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DD2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 13:47

DD2

Tripl3 D schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:55:
[...]

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik waarschijnlijk wel wat mee en is een onderbouwing waarom mijn sessie (mogelijk) zo gegaan is, zoals hij gegaan is! d:)b

Bakstenen opwarmen, oke, check! Dus eerder opstarten met briketten erin zonder vlees zou dit probleem kunnen verhelpen/verminderen.

Water opwarmen: Zoals aangegeven heb ik er kokend water in gedaan (nou ja, was misschien zo'n 90 tegen de tijd dat hij buiten was) en zou dus minder een probleem moeten zijn.
Maar kan dus deze verder oplossen door zelfde oplossing als voor de bakstenen, of helemaal weglaten zoals eerder gesuggereerd.

3-2-1: Technisch gesproken doet Pitmaster X 3-2-0,25, maar ik snap je punt. We willen wel graag echt 'Fall of the Bone', dus als de bakstenen en al dan niet het water hebben kunnen voorverwarmen, dan moet ik maar eens 2,5-1,5-0,25 of iets dergelijks proberen. Ik zou het zonde vinden als ze dan wat minder zacht worden.

Temperatuurdrop was inderdaad na deksel open. Het stomme is dat ik juist onder de schuif helemaal open had staan (vanf 15-20 minuten) en bovenop op half, juist omdat die temperatuur niet hoog genoeg was en te langzaam hoger werd. Dus er kwam meer lucht/zuurstof bij dan zou moeten met het deksel erop.
Voor fall of the bone is de periode in de folie eigenlijk het belangrijkste, dus met de tijd dat je ze ingepakt laat kun je spelen.

De bovenste schuif half open belemmerd de 'trek' in de BBQ waardoor het volledig openen van de onderste schuif minder effect heeft.

Volgende keer zou ik boven volledig open houden en bijsturen met alleen de onderste schuif. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Ozzie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:55:
[...]

Nou het zijn 6 stukken van ~2.5 kilo. Dus ik neem aan dat het gewoon in een uur of 7 klaar is. Dan de volgende dag mee naar het clubhuis om alleen nog even op te warmen.
Een uur of 7? Best optimistisch.
Hoe pak je dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 18:00
Luuk1983 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:53:
[...]

Maar dat levert hem natuurlijk minder viewers op
Op zich vind ik zijn recepten soms wel leuk als inspiratie en verder vind ik de kwaliteit van zijn filmpjes echt heel goed.
Maar het popie jopie is idd wel irritant.
Voor technieken kijk ik zelf toch liever naar Noskos en voor amerikaans gezwets Kent Rollins.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 22:03
Klopt, het kost wat, maar ideaal is het wel! Kunnen genoeg kolen in voor een hele lange sessie. Ben tot nu toe opgehouden met 8 uur ongeveer, maar een uurtje of 10/12 red je ook nog wel zonder bijvullen (wat dan weer makkelijk kan door een scharnierend rooster te gebruiken).

Ik gebruik hem zelf meestal zonder waterbak (kunnen er meer kolen in ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3Rk68gk7fGzlbzoRcQjhd6obbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z3hVeGMzNwRyCOJbB58V94DL.webp?f=user_large

Afgelopen week zelf nog even aan de oerhammetjes en sparerib gegaan :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEzNpdqIxqQqiXrB7h5MZbDdmV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XSnInN4U9rI2qIqJVm8ZzHJD.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V6w3IJMYQpMiKDubFAfiLu8LBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q53wNDjO3CE0gfpThJAjmgL1.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnhUO2uqY-EqsRp9n763NmHHrLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zAQurcNiu84cUNMvl9yvf2TG.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rEFbVRa5oc1McOu8zRYrp00oYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTfbFz8luEAYACH7ilJ93Ir4.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV4dySnGgDYbM5ndI0ohD8NN1JI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sMPFStHr0EbQkjb88MjLLiMw.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJngBc0oHdHF8PltuhfSEEXuf1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/blukNnymME09ogGtVhenbUn3.webp?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Gadgeteer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:01:
[...]

Een uur of 7? Best optimistisch.
Hoe pak je dat aan?
In de pellet grill gaan zulke grote stukken vlees iets sneller dan op een kamado doordat er een ventilator actief lucht je barbecue in blaast. Maar als het langer duurt is het ook niet erg, heb het toch morgen pas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
Vraagje aan de vleeskenners hier; ik heb een verspakket vlees gekocht bij de boer (dus echt vers, komt niet uit de vriezer en is alleen op bepaalde dagen op te halen) welke ik graag wil invriezen. Alles is los verpakt in plastic met zo'n schaaltje. Kan ik het gewoon zo de vrieskist in gooien of is het toch verstandig om het te herverpakken in stevig plastic folie zodat er zo min mogelijk lucht bij zit?

De vrouw bij de boer zei dat het zo de vriezer in kan maar het zou zonde zijn als er van die vriesplekken op komen. Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FektFR3EyajHWUoATXYzNLY7PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dSY7xduVWZ5CI4u6J6tQ4Vk.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om eigenlijk alle soorten stukken vlees van de koe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 22:03
TheJVH schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:40:
Vraagje aan de vleeskenners hier; ik heb een verspakket vlees gekocht bij de boer (dus echt vers, komt niet uit de vriezer en is alleen op bepaalde dagen op te halen) welke ik graag wil invriezen. Alles is los verpakt in plastic met zo'n schaaltje. Kan ik het gewoon zo de vrieskist in gooien of is het toch verstandig om het te herverpakken in stevig plastic folie zodat er zo min mogelijk lucht bij zit?

De vrouw bij de boer zei dat het zo de vriezer in kan maar het zou zonde zijn als er van die vriesplekken op komen. Foto:

[Afbeelding]

Ik zou het opnieuw verpakken. Bij mij worden die verpakkingen snel broos in de vriezer en het knapt kapot als je het weer uit de vriezer haalt. Ook wil het vlees nog wel eens aan de zwarte schaaltjes blijven plakken (bij mij in ieder geval :P). Ik doe alles in diepvrieszakken en schrijf er op wat het is, inclusief de invriesdatum. In jouw geval zit er al een t.h.t. op als je het invriest, dan zou ik die noteren (of de sticker hergebruiken indien mogelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Breaker op 17-09-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:13

[Afbeelding]

waarom zit er gist, suiker, olie en karamel in een hamburger 8)7

verder vries ik alleen van gevacumeerde dingen in, op deze manier worden ze inderdaad niet lekker.
zelfgemaakte hamburgers wikkel ik wel is een paar lagen huishoudfolie en vries ze dan in, het idee is gewoon dat er geen/weinig lucht omheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

[Afbeelding]

Zelf even vacuumeren. Neemt het ook minder ruimte in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, zelf vacuumeren. Opletten dat je de boel niet kapottrekt. Alternatief: in de huidige verpakking invriezen, uit de verpakking halen en dan vacuumeren. Dan houd je en de vorm, en heb je geen vriesbrand :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 16:09
[...]
Je hebt ook deze voor de helft van het geld. Die doet het bij mij ook prima. Ben er héél tevreden mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
Jorizzz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:56:
[...]

Je hebt ook deze voor de helft van het geld. Die doet het bij mij ook prima. Ben er héél tevreden mee :)
Deze heb ik ook en bevalt zeer goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Sommige dingen zout ik voor het vaccumeren en invriezen. Dikke steak bijvoorbeeld.
Kan ik hem langzaam laten ontdooien en is het meteen goed van tevoren gezouten (sappiger) (en het werkt anti bacterieel, maar dat terzijde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
Thanks, ik heb wat diepvrieszakjes gehaald en ga ze in folie met behulp van een bak water zo goed mogelijk vacuum verpakken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Laatst online: 03:23

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb vanmiddag mijn Inkbird IBBQ-4T binnen gekregen maar ik krijg de Inkbird Pro app niet goed werkend. Er moet een account worden aangemaakt en na invoeren van emailadres en gewenst wachtwoord wordt er een verificatiecode naar 31-emailadres@domein gestuurd. Ik heb echter helemaal geen 31-emailadres@domein emailadres, alleen emailadres@domein. De account die ik op inkbird.com heb gemaakt wordt ook niet in de app herkend. Zijn er meer die problemen hebben met het inloggen in de Inkbird Pro app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Denniz0229 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:57:
[...]

waarom zit er gist, suiker, olie en karamel in een hamburger 8)7
Scherp, gist is waarschijnlijk als smaakversterker. Zal best lekker zijn, maar echt vers van de boer versta ik iets anders bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
jfeelders schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:59:
Ik heb vanmiddag mijn Inkbird IBBQ-4T binnen gekregen maar ik krijg de Inkbird Pro app niet goed werkend. Er moet een account worden aangemaakt en na invoeren van emailadres en gewenst wachtwoord wordt er een verificatiecode naar 31-emailadres@domein gestuurd. Ik heb echter helemaal geen 31-emailadres@domein emailadres, alleen emailadres@domein. De account die ik op inkbird.com heb gemaakt wordt ook niet in de app herkend. Zijn er meer die problemen hebben met het inloggen in de Inkbird Pro app?
Heb je niet toevallig de Inkbird Go app nodig (IPV Pro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Laatst online: 03:23

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Inkbird Pro app, Inkbird BBQ-4T app, Inkbird Plus app: allemaal het zelfde probleem. InkbirdSmart heeft een accountnummer nodig, de BBQgo app en BBQgo Pro apps zijn voor bluetooth thermometers. Ik heb een wifi-uitvoering. Ik kom dus niet verder.

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:16

slazh

Here To Stay

jfeelders schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:59:
Ik moest gisteren voor mijn sessie ook op nieuw aanmelden voor de InkBird Pro app. Mijn oude account pakte deze niet meer maar ik had binnen no-time de mail binnen etc.

Enige dat (weer) een paar pogingen duurde was het koppelen aan het WiFi netwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:16
Zojuist de barbecue helemaal schoon gemaakt, met dit filmpje als basis: YouTube: How To Clean A Weber Kettle Charcoal Grill - Deep Clean a BBQ

Ging best goed. Het plamuurmes vond ik wel even spannend, maar daar kan een weber goed tegen. Geen krasje te bekennen.
Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q70fxNDS3ySg5dfNLvlDTx21W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVX4riZvVUU4tvTPhsn0rXYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJygOxs8WzRF9k39KNZgMc26zJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtZhanz2M6TJl2wu4oH5vZTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1cuJQWZVcrLMSaKNkUlYT3hqxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz9cuTBGIVqm6EUJWnocZhGi.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqKyVURqkS2m0uiOACUe1baqh14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RELshj8g1WzF4roCBBhafPLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJC8Ci5ecA-ySdN52-iKkQJ6N0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBc6X2ONy3SIYWgtTRIgNvxc.jpg?f=fotoalbum_large

En na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6RKQCFNxihjB076j89kfTQ8BTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUAyzWswumQuygOKA8qaf8Il.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtDP4UGo-MQOIgCh9VmK8T4fAsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTE0TCsaLmbTPv34KQ0cAoeu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac33SzBgh5XsvdC8BFbIOm5WCr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cnuep2NTLGrxTRalvUl1LyWE.jpg?f=fotoalbum_large

Het geheel glimt weer mooi.
Nu het opdroogt zie ik nog wat vlekken met vet. Dat komt dan volgend jaar wel met de grote schoonmaak.

Het gietijzeren rooster ligt nu in de oven, dan 'brand' die ook weer even nieuw in.
Die ik tenminste ook af en toe met m'n gietijzeren pan.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjH38rt07qnwStnj7vo146RcN5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7g1QJOokaZR2xT41MUkoyLTe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKBV1pmWNTdDLK9ZVOr8sE-xONg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpaxpmg3xY3DKEQNzepLEfrk.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk weer om 2 kilo stoofvlees (Ezeltje) te maken op m'n buitenoven/fornuis.

Morgen 4 kilo Procureur tot draadjes roken en 'Beef Tallow' van de trimmings van 't Ezeltje maken... :P

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heerlijk weer om 2 kilo stoofvlees (Ezeltje) te maken op m'n buitenoven/fornuis.

Morgen 4 kilo Procureur tot draadjes roken en 'Beef Tallow' van de trimmings van 't Ezeltje maken... :P
Dat is leuk speelgoed! Heel tof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Ik ga zo voor het eerst moink balls op de Bastard maken! Net de ballen voorbereid. 1 pakje spek op 500 gram gehakt was toch wat weinig en dus met halve plakken gewerkt. Niet overal bedekt met spek, hopelijk niet erg voor het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNgVYDr11h7ePSTHHMzXcDhMcoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VqbGovUfvNEcWaGCFLDKeC9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog ongeveer een kwart kolenmandje over van mijn vorige sessie. Aangezien deze maar op 120 graden moeten, leek mij dat prima. Plan is op 1 punt aansteken met de one minute lighter en dan megasnel gaan knijpen. Twee vragen:

1. Kolenmandje netjes aanvullen tot de rand of prima plan zo om met het laatste beetje te werken (zie foto);
2. Ik was verbaasd hoe snel de Bastard vorige keer doorschoot naar 200 graden. Moet ik hem om hem laag te houden sneller knijpen en/of maar op 1 mini puntje aansteken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf_xru8figg6OchOKhkzuFERu4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weKRszqXnBSH6N2FMhJsX1e0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Dat beetje is normaal gesproken meer dan zat :) en anders leg je er een paar nieuwe nog op.

En inderdaad op tijd knijpen ;) schuifje onder hoeft vaak maar heel klein stukje open te staan.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
donleone83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:24:
2. Ik was verbaasd hoe snel de Bastard vorige keer doorschoot naar 200 graden. Moet ik hem om hem laag te houden sneller knijpen en/of maar op 1 mini puntje aansteken?
Het is ook vooral op tijd knijpen denk ik. Of je het op één punt moet aansteken zijn de meningen over verdeeld. Genoeg experts die inderdaad op één plek aansteken en dat vanuit daar het vuur zich verspreid. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord van experts die zeggen: ja het is leuk als je het op één punt aansteekt, maar het vuur wordt vanuit dat ene punt alleen maar groter en groter, waardoor je minder constante temperaturen hebt (het wordt dan immers steeds heter). Sommige steken 'm daarom standaard op twee of drie plekken aan om meteen te beginnen met een enigszins verspreid vuur. Ikzelf vond die laatste verklaring enigszins aannemelijk, dus ik gebruik vaak twee wokkels. Maar ergens denk ik van de andere kant dat dat het - zoals zoveel dingen als het op bbq-en aankomt - allemaal uiteindelijk niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aldjay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 15:46
donleone83 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:24:
Met mijn Kamado Joe Classic 3 gebruik ik twee wokkels en frut die tussen de houtskool op ongeveer 10cm uit elkaar.
Blokje(s) rookhout doe ik onder de houtkool op het rooster, maar niet bij hele lange sessies, want dan doe ik de vuurmand voller en duurt het te lang voordat die fikken.
Wanneer de wokkels branden dan de inlaat helemaal open en het deksel ook helemaal open.
Na ongeveer 10 minuten zijn die wel uitgebrand en sluit ik de dome, de inlaat zet ik op twee vingers breedte, de uitlaat draai ik net links van het eerste streepje, echt minimaal dus.
Op die manier kan ik hem prima rond de 120ºC houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOKz4CPQVdzMLvEunCDpeDbGElI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fn4Kkw8qAVsRD3POntxgwZO5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldjay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 15:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@aldjay Het is een Gravity Grill Elite. In Nederland verkrijgbaar bij Fonteyn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• donleone83
Mede door de bovenstaande tips is het perfect gelukt! Wat een feestje zeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1OCJX7OBoo7Urir64xpdPOt-yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obc2vJlCqCIAVdLrnvAByGXe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@donleone83
Er zijn twee manieren om de burn van kolen te beheersen.(het teveel kooltjes "aan" te hebben.)
1van boven naar beneden laten branden.
De oude kooltjes boven op gaan vaak roken, dus gewoon nieuw er boven op en dan die aansteken.
Dan gaan de oude kolen mee opwarmen en zonder protest meedoen als t vuur naar beneden verplaatst.
2 van onder af laten komen (wokkels dieper in de kolen duwen.) en meteen knijpen om de over hitte te vermijden. En de oude kooltjes er boven op. Meer rook met opstarten. Low en slow doe ik vaak manier 1.
Grillen vaak manier 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Zoals ik wel eens een keer eerder gemeld heb; de Kettle Joe lekt een klein beetje onder het deksel door. Dat kan je vooral zien bij het roken. Het is niet dramatisch en hij gaat ook uit als je alle schuiven dicht zet, maar toch wilde ik kijken of ik het kon verbeteren. Nou was ik bij het lokale tuincentrum en daar hadden ze vanalles voor de Bastard, waaronder vervangende gaskets. Ik heb de gasket meegenomen van de Bastard large en die gebruikt voor de Kettle Joe. De gasket was te breed, dus ik heb 'm smaller geknipt (takkewerk), maar het lijkt goed te werken tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oLALMJNMSBko9TC3dANU0YyQ0o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHklmchAo2GozsaIfXcrM7dv.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Gisteren voor de 1ste keer picanha gemaakt.
Was een mooi stuk van 1,3kg, niet al te dikke vetrand. Enkel peper en zout als kruiden.
2 blokjes hickory hout bij de kolen gedaan wat hier zeer goed bij blijkt te passen.
Indirect gegaard bij een temperatuur van rond de 130 graden tot een kerntemperatuur van 62 graden.
We zijn beide liefhebber van iets meer doorbakken vlees, al zal ik het vlees een volgende keer waarschijnlijk maar laten garen tot een kerntemperatuur van achteraan de 50 graden.
Resultaat een heerlijk mals, super lekker stukje vlees, al was het dan niet zo goedkoop.
Ik had stiekem gehoopt dat er nog veel ging over zijn, maar de varkens hier ... euuhh vrouw en 2 kinderen bedoel ik hebben letterlijk zitten smullen. Bleef enkel nog maar een klein stukje over ... maar dat smaakte vandaag ook nog overheerlijk.
Als dessert hadden we daarna ook nog appels met kaneel, bresilienne en rum gedrenkte rozijnen gegaard op de BBQ in een papillot vergezeld op met een bolletje vanille ijs (uit de vriezer, niet op de BBQ ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W_VuGfaD4yDPG7dwC3KI7sj4JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrrZixfR36nE7Sha5hG5nnUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUrUrx7jlMy3QNG0Vtb0-CLTjf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBKO7nMqr5RL0sb9zvfWrFWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Wa85_B4xhM543o7YJGQM3g7xwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMcJ0pQXA90iTlk6fwdqcJOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:41
Gister voor het eerst gebruik gemaakt van de Inkbird ISC-007BW op de Kamado Joe Classic 3.
(Die thermometer met een ventilator)
Moest nog een hoop klusjes in huis afronden maar wilde wel lekkere spareribs (3-2-1) hebben, in zo'n geval is dat ding wel een uitkomst zeg!

Letterlijk geen omkijken aan gehad, behalve natuurlijk tussen de stappen in.
Temperatuur bleef keurig op de aangegeven graden, één keertje een uitschieter gehad van 5 graden te hoog maar wellicht omdat ik zelf de deksel te lang open had of teveel kolen.

"Handmatig" barbecue'n heeft nog wel steeds mijn voorkeur, het is heerlijk om er buiten bij te zitten.
Echter als je nog veel andere dingen moet doen die dag is het wel erg handig, of bij nachtelijke runs natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Luuk1983 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:48:
Zoals ik wel eens een keer eerder gemeld heb; de Kettle Joe lekt een klein beetje onder het deksel door. Dat kan je vooral zien bij het roken. Het is niet dramatisch en hij gaat ook uit als je alle schuiven dicht zet, maar toch wilde ik kijken of ik het kon verbeteren. Nou was ik bij het lokale tuincentrum en daar hadden ze vanalles voor de Bastard, waaronder vervangende gaskets. Ik heb de gasket meegenomen van de Bastard large en die gebruikt voor de Kettle Joe. De gasket was te breed, dus ik heb 'm smaller geknipt (takkewerk), maar het lijkt goed te werken tot nu toe:

[Afbeelding]
Tip, doe volgende keer de overlap van je vilt op de plek waar het scharnier zit, valt het minder op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Super sappig kippetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNORRgEHY8PSYmK94pPKJyRr0m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXbplEGphA7cZlOk0RfgH0ZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO4EqUR7KFC9-Flv-RXh-HdGI_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRbuulY21KM8Fc2dXgGd4OT7.jpg?f=fotoalbum_large

Uurtje of 20 gepekeld en marinade van knoflook, citroen en wat verse groene kruiden (basilicum, bieslook en peterselie).
Was echt lekker en zelf m'n moeilijk etende dochter had niet eens de appelmoes nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Boudewijn schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:37:
[...]

Tip, doe volgende keer de overlap van je vilt op de plek waar het scharnier zit, valt het minder op :)
Hij valt op de foto wel erg veel meer op dan in de praktijk. Maar achteraf was dat wel mooier geweest inderdaad. Ach, hij verslijt vanzelf wel weer een keer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:45
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

wat een gaaf apparaat om op te koken zeg, maar ik vind het doodzonde van het ezeltje om deze zo kapot te stoven :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien een leuke tip.
Lidl heeft deze week een rolletje alu folie van 150m in de aanbieding.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@spank_mojoo, dan zal ik hier maar niet zeggen dat ik het vorig jaar met wild zwijn en een keer met hert heb gemaakt... :)

• Nism0
copykat schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:34:
[...]

Nou het is geregeld hoor. Echt goed geholpen bij kamadobbq.nl. Foto's ontvangen hoe aan te passen voor de Patton en nog een zakje rookhout gratis. Thx voor de de tip. Nu roken dit weekend!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nism0 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:38:
[...]

Nou het is geregeld hoor. Echt goed geholpen bij kamadobbq.nl. Foto's ontvangen hoe aan te passen voor de Patton en nog een zakje rookhout gratis. Thx voor de de tip. Nu roken dit weekend!
Ja ik vind ze erg vriendelijk en service gericht.
Ben toen zelf met mn vuurpot er heen gereden om alle opties uit te proberen van hun assortiment.
was geen enkel probleem.
Ze verzamelen informatie van klanten die een oplossing gevonden hebben voor hun probleem en dit delen zodat ze daar weer andere klanten mee kunnen helpen.

Heb je een metalen frame met keramische schijf (Pizzasteen) of de volledige keramische versie gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
copykat schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:17:
[...]

Ja ik vind ze erg vriendelijk en service gericht.
Ben toen zelf met mn vuurpot er heen gereden om alle opties uit te proberen van hun assortiment.
was geen enkel probleem.
Ze verzamelen informatie van klanten die een oplossing gevonden hebben voor hun probleem en dit delen zodat ze daar weer andere klanten mee kunnen helpen.

Heb je een metalen frame met keramische schijf (Pizzasteen) of de volledige keramische versie gekozen?
Ik ben voor het metalen frame met keramische schijf gegaan. Deze moest ik een klein beetje ombuigen en past daarna prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Maximus

There is no substitute

De laatste tijd vooral gelezen in dit topic maar nu eens wat te melden:

De 57cm Weber heeft na 5 jaar trouwe dienst een vervanger gekregen. Woensdag komt de Big Green Egg Large inclusief het nieuwe nest met wat accessoires (conveggtor, pizzasteen) binnen. Maandag komt de Marabu Cuba houtskool binnen.

Kortom na het inbranden, las dat eerste keer 2 uur op 200 graden+ wordt geadviseerd, om de vuiligheid er uit te halen kan ik er echt mee aan de slag.

Doel is naast bbq ook pizza’s te maken en te gaan experimenteren. Volg dit topic dan ook met veel interesse (spareribs en biefstuk…).

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 13:32
Na 8 jaar met een goedkope thermometer gewerkt ben ik nu van plan om een nieuwe thermometer te kopen. Veel twijfels nog, dus kan jullie hulp gebruiken.

Wat? Thermometer. Mag draadloos zijn (handig met de rotisserie) of met draad. Graag bluetooth en wifi en minimaal 4 probes.

Waarvoor? Vooral voor low & slow.

Budget? Ongeveer EUR 300

Merken waar ik over denk? Thermoworks Signals of Meater Block

Waar twijfel ik over? Meater block ziet er goed uit en erg handig om draadloze probes te hebben. Zeker in combinatie met de rotisserie. Echter wat verhalen gelezen over onbetrouwbaarheid.
Thermoworks signals lijkt een erg betrouwbare speler te zijn met een mogelijkheid om de billows (controller te kopen). Lijkt mij ook een interessante mogelijkheid te zijn.

Graag hoor ik jullie ervaringen met beide en/of advies in mijn situatie.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jordy89 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:34:
Wat? Thermometer. Mag draadloos zijn (handig met de rotisserie) of met draad. Graag bluetooth en wifi en minimaal 4 probes.

Graag hoor ik jullie ervaringen met beide en/of advies in mijn situatie.
Inkbird wifi met 4 probes zie je soms in aanbieding voor 50 euro op Amazon meen ik. En draadloos de meater+. Met een oude tablet of mobiel kan je die ook via WiFi bereikbaar maken.

Dan je alles wat je wilt voor 140 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 25-09-2021 09:05 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1 ... 184 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism