donleone83 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:47:
[...]
Mannen, dank voor de tips! Heb het gemeld en in de bijgeleverde first aid kit een potje emaille gevonden en dus zelf aangestipt.
Nu moet ie voor het eerst aan 😅 Als ik het goed begrepen heb wil je hem eerst drie keer tot een graad of 250 opstoken. Paar vragen daarover:
1. Eerste keer raadzaam denk ik om leeg te stoken om eventuele lijmresten enzo nog te verbranden? Kan er dan bij de tweede en derde keer gewoon wat op?
2. Als ik het goed begrijp vul ik mijn firebox tot ongeveer de ring met houtskool. Deksel en schuiven open om tot die 250 te komen en dan langzaam gaan reguleren?
Ik heb met een Weber wel wat bbq ervaring maar dit is nieuw voor mij allemaal!
Als het goed is, staat er op het onderste rooster/schuif een indeling ( A B C D of 1 - 2 - 3 - 4 )
Vul inderdaad de vuurkorf, en steek er 2 wokkels/blokjes in aan
Open de schuiven volledig, en als de eerste stukken kool gloeien ( blokjes//wokkels zijn weg ) doe je de onderste schuif 25% open, en de topvent op ( rond 1cm, of minder )
Hierdoor blijft ( in de regel, YMMV ) de boel rond de 100/150c
Hou de dome thermometer inde gaten, en leer gelijk hoe het werkt

onderste schuif is gaspedaal, topvent is rem en bijsturen ...
Wil je heter, bodemschuif verder open, en langzaam de topvent bijregelen - op de graad nauwkeurig gaat het nooit worden, maar als de dome 150c aangeeft, is het op roosterhoogte ongeveer 120/130C ( warme lucht stijgt )
Dus om het inbranden te doen, zorg je dat de temp niet boven de 200C gaat, zit je altijd goed
Na een uurtje kan je gewoon je worstjes of hamburger beginnen te bereiden
edit : Je hebt een one minute .....
Ja, 2 gloeipunten maken voor low & slow, wil je een inferno, ga je naar 4 gloeipunten ...
Lekker spelen, je krijgt vanzelf de handigheid er in
[
Voor 5% gewijzigd door
FreshMaker op 08-09-2021 08:03
]