Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 183 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:12
Onlangs eens op een andere manier een overgebleven sparerib gemaakt.
Heel licht bestrooid met rub, daarna op 140 graden vier uur lang op de kamado.
Na drie uur begonnen de rib in te smeren met BBQ saus welke verdund is met appelazijn.

Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3UPUxdG5r51Lb41XDKjD9EnXS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IBpTMoo3hrWwr7wKQR88fEF.jpg?f=fotoalbum_large

Een ribje die vrij mals was. Vlees kwam makkelijk los van de botjes, maar er zat wel een bite aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Dennis_k schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:06:
Onlangs eens op een andere manier een overgebleven sparerib gemaakt.
Heel licht bestrooid met rub, daarna op 140 graden vier uur lang op de kamado.
Na drie uur begonnen de rib in te smeren met BBQ saus welke verdund is met appelazijn.
Dat zit een beetje tussen 3-2-1 en https://www.bbq-nl.com/snelle-spareribs/ in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:23
Paitor schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:24:
[...]

Met een kleine van 6 weken een kleine review hoe dit te combineren is met koken (of de BBQ).
Mise en place is je vriend. Bereid voor, zodat als je bezig bent je snel kunt uitvoeren. Dit geldt voor je Kamado en je commode. Dus rechts naast je aankleedkussen ligt je handschoonmaak gel, baby schoonmaakdoekjes en een nieuwe luier klaar. In de lade eronder een noodsetje kleding, indien noodzakelijk. In het geval van een jongetje, een extra doekje om tijdens het wisselen over zijn kruis heen te leggen. Ik hoef tegenwoordig niet meer naar Brussel, om Manneke Pis te zien.
Zo wissel je luiers binnen 5, max 10 minuten en dat hoeft echt niet vaker dan eens in de 3 uur. Totdat je kindje 6 maanden is drinkt het louter melk en kan er niet heel veel uitkomen. Daarna ben je zo bedreven dat je het zo oplost.

Aangezien de kleine nu ons ritme bepaald, is het helemaal niet zo moeilijk een BBQ sessie te plannen. Gouden tip in deze: Borstvoeding. Ik weet nu wanneer het volgende rondje voeding komt, dus ik steek de kamado aan als hij een uur geleden de voeding heeft gehad. Op moment dat mijn vrouw dan start met borstvoeding, heb ik ongeveer nog 30 minuten en dan is zij klaar met voeden en een boertje. Dit is het moment dat de baby in coma raakt. De kamado is warm en dan heb je 2 uur de tijd tot de volgende borstvoeding. Bij langere gaartijd, start je dus eerder ;)

Serieus, met de kamado is het echt net zo goed werken als met de oven, dus ik heb al prima met mooi weer een aantal goede steaks reverse sear bereid. Wat eindelijk weer kon :9~
Met een kleine van 2 heb je niet zoveel vrije tijd meer ;) Dus wacht maar totdat jullie baby begint te kruipen en daarna lopen. Maar het gezegde luidt niet voor niks 'Een goede voorbereiding is het halve werk' dus dat geld ook nog steeds bij het barbecueën met of zonder kind.

Uiteindelijk is het vooral belangrijk hoe je er zelf in staat. Als bbq een hobby is kan je daar natuurlijk prima wat tijd aan besteden, het is echt niet zo dat iedereen met kinderen 100% van de tijd met de kinderen bezig is.

Ik hou ook van lekker koken, of dat nou met de bbq is, pizza oven of gewoon in huis en soms kost dat gewoon tijd, maar ik ben daar echt niet mee gestopt toen wij een kind kregen.
Alleen voor de eerste 3 weken had ik een hele vriezer vol met eten gemaakt zodat ik die weken niet hoefde te koken. Gewoon 5 verschillende gerechten gemaakt en in porties verdeeld zodat ik voor 3 weken eten in de vriezer had liggen. Was echt super makkelijk want die eerste weken is het wel echt even wennen dat je voor een baby (en vrouw) moet zorgen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Momenteel ben ik even aan het rekenen voor een grote groep qua benodigde hoeveelheden alleen welke waarde ik normaliter gebruik blijf je gewoon met overschot zitten, wat simpelweg zonde is.
Zelf denk ik dat 200 gram vlees/vis al meer dan voldoende is met alles eromheen. Benieuwd naar wat jullie gebruiken voor grote 50+ groepen. :)
Let op! Het is dus geen standaard alleen vleesch!!! BBQ ;)

Per persoon
Vlees/gevogelte 250 gram
Vis 50 gram
Salade/groente 200 gram
Fruit 75 gram
Stokbrood 1 of 2 stuks

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Ozzie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:49:
[...]

Met een kleine van 2 heb je niet zoveel vrije tijd meer ;) Dus wacht maar totdat jullie baby begint te kruipen en daarna lopen. Maar het gezegde luidt niet voor niks 'Een goede voorbereiding is het halve werk' dus dat geld ook nog steeds bij het barbecueën met of zonder kind.
haha ja goed punt, dat moment van alles peuterproof maken is een volgende horde. We hebben een beetje ander huis dan gemiddeld, met een keukenwoonlaag en een huiskamerwoonlaag. Dus we zitten sowieso al te denken om een systeem te kopen met hekjes om een gebiedje af te zetten. Dat kan ik dan evt ook prima naar buiten verplaatsen op t gras, dus dan maak ik me iets minder zorgen. Then again, als ie enigszins op zn ouders lijkt dan is ie eruit ontsnapt voor we het weten :D

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:26

steel123

Cryman9

Hari-Bo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:28:
Momenteel ben ik even aan het rekenen voor een grote groep qua benodigde hoeveelheden alleen welke waarde ik normaliter gebruik blijf je gewoon met overschot zitten, wat simpelweg zonde is.
Zelf denk ik dat 200 gram vlees/vis al meer dan voldoende is met alles eromheen. Benieuwd naar wat jullie gebruiken voor grote 50+ groepen. :)

Per persoon
Vlees/gevogelte 250 gram
Vis 50 gram
Salade/groente 200 gram
Fruit 75 gram
Stokbrood 1 of 2 stuks
Nu heb ik nog nooit voor 50+ mensen gekookt, maar ik tel altijd 500-600 gram eten per persoon. Dit is dus alles opgeteld qua rauw vlees/groente/aardappel/stokbrood. Mocht het alleen mannen en grote eters zijn dan kan het wel iets meer uiteraard.

Heeft iemand ideeën om iets leuks te doen met 1kg kalfsnek? Deze had ik laatst meegenomen bij een lokale kalveren boer.
Toendertijd had ik in gedachte om er pulled kalf van te maken, echter wil ik het liever in zijn geheel bereiden en lapjes van snijden. Soort brisket idee.
Heeft iemand al eens kalfsnek bereid op de BBQ? Voornaamste twijfels zijn welke kerntemperatuur als ik het wil eten als lapjes en of het vet genoeg is en niet droog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@steel123 Dat aantal hou ik nu ook aan, maar merk vooral met grotere groepen gemengd dat je echt wel serieuze hoeveelheid overhoud.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:12
Inderdaad.
Was benieuwd of dit ook werkte.
Doordat er niet veel kruiden op zaten had ik wel het idee dat de rook meer in het vlees is getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32

Per persoon
Vlees/gevogelte 250 gram
Vis 50 gram
Salade/groente 200 gram
Fruit 75 gram
Stokbrood 1 of 2 stuks
Voor 50 nog niet, maar voor 30 wel. Ik vind nette inschatting, maar ruim. Het kan minder. Zeker dames eten minder.
Stokboord kan naar halve per persoon, dat vind ik wel veel. Voordeel is wel, dat het vult :)

Vaak heb ik een aantal dingen als reserve, die snel klaar te maken zijn.
- Beslag om pancakes/dutch baby mee te maken
- Bavette om snel te bereiden. Vaak paar kleinere stukken die we zelf dan de dag erna eten als het niet opgaat
- Enkele zakken chips, dat vult lekker ;)
- En vaak heb ik in de diepvries American hamburger en broodjes liggen als het echt allemaal op gaat

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@MasterMaceMichu Ik had deze post gelezen maar om via mobiel te reageren is wat lastig :)
MasterMaceMichu schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:30:
De nieuwe versie heeft een kleinere hopper gekregen die steiler loopt, zodat de pellets nu hopelijk wèl naar de brander blijven gaan. De GMG heeft een auger/schroef die de pellets naar de branderpot brengt, veel betrouwbaarder.
Dat was inderdaad een issue bij de eerste versie waarbij ze de fix (die insert) bij de 2de gen hebben vastgehouden. Als ik zo hoor en zie op YT dan zeggen toch vaak dat je elke 45 minuten even in de hopper moet "roeren" bij elke pellet bbq.
Het vet bij de Smokefire blijft via de 'flavour-bars' gewoon naar beneden druipen en moet dan naast de branderpot (die loeiheet is) in een opvangbak druipen. Dit heeft bij versie 1 voor redelijk wat brandjes gezorgd, lijkt niet aangepast.
Dat is inderdaad het puntje wat ik bij de SmokeFire wel apart blijf vinden. Dat is bij de traditionele pellet bbq's minder een issue lijkt het.

[qoute]
tot slot kun je bij de GMG's de deflector die over de branderpot zit verschuiven, waardoor je òf bewust een hetere en koudere kant kan maken (dus 2 verschillende stukken vlees die op verschillende temperaturen moeten kun je zo tegelijk klaarmaken), òf de temperatuur links en rechts nauwkeurig kan afstellen.
[/quote]

Ja dat heb inmiddels ook gezien en wel handig om het gelijkmatig te verdelen. Wat me ook opviel was dat de SmokeFire gaten in het deksel heeft ipv een schoorsteen, geen idee of dat nog een issue geeft maar bij een winderige dag kan het wel wat zijn.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Denniz0229 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:31:
ik ben zelf voor de GMG gegaan vanwege de pizza insert en er nog altijd erg blij mee.

verder heb ik een schoorsteen tot boven de nok van mijn huis om de buurt een beetje te ontzien.
bij de weber smokefire zitten er gewoon sleuven in de achterkant, wat het voor mij onmogelijk maakt de schoorsteen aan de sluiten. maar dit zal voor velen een minder groot punt zijn.
Een schoorsteen op de pelletbbq om de buurt te ontzien? Hoeveel rookt die dan?
dat raampje in je GMG heb je trouwens niks aan, tenzij je het leuk vind om hem elk uur te poetsen :+
Ja dat raampje vond ik wel een gek iets, daar moet enkel rook aan vast hangen. Net als het interieur lampje :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Per persoon
Vlees/gevogelte 250 gram
Vis 50 gram
Salade/groente 200 gram
Fruit 75 gram
Stokbrood 1 of 2 stuks
Ik vind het al veel vlees eerlijk gezegd. Stookbrood idem, maar dat kost niets en doet ook geen pijn om weg te gooien. Is de salade enkel groenten of zitten er ook koolhydraten in (aardappel / pasta / rijst / bulgur... salade)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:06
Ik had nog geen tijd gehad om de 'cook' van vrijdag hier te plaatsen. Ik heb een beenhammetje bij de Jumbo gehaald. 't is wel zo'n ding met toegevoegd water, dus helemaal ideaal is het niet, maar ook weer niet verkeerd natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdbA8qeOlGBiki-kvcb6c_8Tvh8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8LA7qHktNuW2msYiraBkFsM.jpg?f=fotoalbum_medium

Een simpele rub gemaakt volgens een recept van de Jumbo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zRR83jNQdfPrZ_by1XF-9CZceA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhiDQykErBQ6LJO6kOiMk1J5.jpg?f=fotoalbum_medium

Het resultaat zag er prima uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5aCGU1fAUwpTGITUYWpEGb72SA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNat4WCen3hBO1OigDpT445t.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPggrnfsJIx9b0scJ2gu0wsL28Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PlgKwESoJIDrUq6UnJeRz9y.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat aardappelmeuk en pastinaakpuree (iets te vloeibaar) erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqdy59BCbZPCMZRbJugxPBc--X8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOweuZ7yK7wTtREgaNh8IJG2.jpg?f=fotoalbum_medium

De uiteindelijk smaak was iets te pittig. Ik had al aanzienlijk minder peper gebruikt dan op het recept, maar toch vind ik 'm net iets te pittig. Verder zeker voor herhaling vatbaar, aangezien het ook niet heel veel tijd kost.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59
Chevy454 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:51:
[...]

Ik heb er ook een verlengde pijp op zitten, zeker in het begin en doordat ik ook nog een bakje pellets extra erin zet (met puur fruit pellets voor een beetje meer rookring/"smaak"), rookt hij toch best lekker en dan blijft het niet tussen de schuurtjes en schuttingen hangen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Luuk1983 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:12:
Ik had nog geen tijd gehad om de 'cook' van vrijdag hier te plaatsen. Ik heb een beenhammetje bij de Jumbo gehaald. 't is wel zo'n ding met toegevoegd water, dus helemaal ideaal is het niet, maar ook weer niet verkeerd natuurlijk.

[Afbeelding]

Een simpele rub gemaakt volgens een recept van de Jumbo:

[Afbeelding]

Het resultaat zag er prima uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat aardappelmeuk en pastinaakpuree (iets te vloeibaar) erbij:

[Afbeelding]

De uiteindelijk smaak was iets te pittig. Ik had al aanzienlijk minder peper gebruikt dan op het recept, maar toch vind ik 'm net iets te pittig. Verder zeker voor herhaling vatbaar, aangezien het ook niet heel veel tijd kost.
Als je volgende keer je vlees snijdt, gebruik dan even een tang ipv vork. Blijft het stuk sappiger.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Boudewijn schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:49:
[...]

Als je volgende keer je vlees snijdt, gebruik dan even een tang ipv vork. Blijft het stuk sappiger.
Een stuk vlees is geen waterballon hoor, die je lek prikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jorizzz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:52:
[...]

Een stuk vlees is geen waterballon hoor, die je lek prikt...
Nou, hij tikt zelf dat de Jumbo er water in heeft gepompt ;).

Au serieux: gewoon netjes met een tang klemmen, ziet er ook stuk appetijtelijker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
Boudewijn schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:54:
[...]

Nou, hij tikt zelf dat de Jumbo er water in heeft gepompt ;).

Au serieux: gewoon netjes met een tang klemmen, ziet er ook stuk appetijtelijker uit.
Voor de looks, oké, dat kan ik me nog iets bij voorstellen (al is dat voor mij persoonlijk niet boeiend), maar of je nou een vork of een tang gebruikt, dat maakt voor de sappigheid echt geen drol uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jorizzz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:58:
[...]

Voor de looks, oké, dat kan ik me nog iets bij voorstellen (al is dat voor mij persoonlijk niet boeiend), maar of je nou een vork of een tang gebruikt, dat maakt voor de sappigheid echt geen drol uit.
Prima joh dan doe je het niet. Prettige avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

Per persoon
Vlees/gevogelte 250 gram
Vis 50 gram
Salade/groente 200 gram
Fruit 75 gram
Stokbrood 1 of 2 stuks
Ziet er goed uit. Bij een normaal avondeten heb je vaak 80-120 gram vlees p.p. Bij een barbecue met spiesjes en worstjes en een hamburgertje verdubbelt dit natuurlijk flink. Dus ik denk dat je op zich wel aardig op de goede weg zit. Misschien iets meer stokbrood zou ik doen. Minimaal 4-5 stuks p.p.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
aex351 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:20:
[...]

Ziet er goed uit. Bij een normaal avondeten heb je vaak 80-120 gram vlees p.p. Bij een barbecue met spiesjes en worstjes en een hamburgertje verdubbelt dit natuurlijk flink. Dus ik denk dat je op zich wel aardig op de goede weg zit. Misschien iets meer stokbrood zou ik doen. Minimaal 4-5 stuks p.p.
Hij heeft het over hele stokbroden denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Klopt inderdaad 1/2 stokbrood stond verkeerd, maar ik denk dat ik de huidige aantallen aanhoudt en zal eens goed bijhouden hoeveel er overblijft want ik merk wel dat er iets minder vlees wordt gegeten qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

robkrekel schreef op woensdag 8 september 2021 @ 06:55:
[...]
Hij heeft het over hele stokbroden denk ik zo
1 of 2 stokbrooden voor 50 man lijkt mij dan wel heel erg weinig. Misschien lees ik het verkeerd. Zou eerder rekenen op 1 stokbrood voor max. 4 mensen.

[ Voor 9% gewijzigd door aex351 op 08-09-2021 07:42 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:22
donleone83 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:27:
Mannen! Vraagje! Ben als verrassing door mijn vriendin vanmiddag verblijd met een prachtige Bastard Large. Supertof! Helemaal compleet met allerlei accessoires!

Nu zit er bovenop een lichte beschadiging in het keramiek. Ik twijfel of ik daar wat mee moet doen want ik weet niet of het al zo was of dat het gebeurd is met naar binnen sjouwen (ik was er niet bij).

Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mannen, dank voor de tips! Heb het gemeld en in de bijgeleverde first aid kit een potje emaille gevonden en dus zelf aangestipt.

Nu moet ie voor het eerst aan 😅 Als ik het goed begrepen heb wil je hem eerst drie keer tot een graad of 250 opstoken. Paar vragen daarover:
1. Eerste keer raadzaam denk ik om leeg te stoken om eventuele lijmresten enzo nog te verbranden? Kan er dan bij de tweede en derde keer gewoon wat op?
2. Als ik het goed begrijp vul ik mijn firebox tot ongeveer de ring met houtskool. Op een par punten met de one minute lighter aansteken, deksel en schuiven open om tot die 250 te komen en dan langzaam gaan reguleren?

Ik heb met een Weber wel wat bbq ervaring maar dit is nieuw voor mij allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:47:
[...]

Mannen, dank voor de tips! Heb het gemeld en in de bijgeleverde first aid kit een potje emaille gevonden en dus zelf aangestipt.

Nu moet ie voor het eerst aan 😅 Als ik het goed begrepen heb wil je hem eerst drie keer tot een graad of 250 opstoken. Paar vragen daarover:
1. Eerste keer raadzaam denk ik om leeg te stoken om eventuele lijmresten enzo nog te verbranden? Kan er dan bij de tweede en derde keer gewoon wat op?
2. Als ik het goed begrijp vul ik mijn firebox tot ongeveer de ring met houtskool. Deksel en schuiven open om tot die 250 te komen en dan langzaam gaan reguleren?

Als het goed is, staat er op het onderste rooster/schuif een indeling ( A B C D of 1 - 2 - 3 - 4 )
Vul inderdaad de vuurkorf, en steek er 2 wokkels/blokjes in aan
Open de schuiven volledig, en als de eerste stukken kool gloeien ( blokjes//wokkels zijn weg ) doe je de onderste schuif 25% open, en de topvent op ( rond 1cm, of minder )

Hierdoor blijft ( in de regel, YMMV ) de boel rond de 100/150c
Hou de dome thermometer inde gaten, en leer gelijk hoe het werkt :+
onderste schuif is gaspedaal, topvent is rem en bijsturen ...
Wil je heter, bodemschuif verder open, en langzaam de topvent bijregelen - op de graad nauwkeurig gaat het nooit worden, maar als de dome 150c aangeeft, is het op roosterhoogte ongeveer 120/130C ( warme lucht stijgt )

Dus om het inbranden te doen, zorg je dat de temp niet boven de 200C gaat, zit je altijd goed

Na een uurtje kan je gewoon je worstjes of hamburger beginnen te bereiden ;)

edit : Je hebt een one minute .....
Ja, 2 gloeipunten maken voor low & slow, wil je een inferno, ga je naar 4 gloeipunten ...
Lekker spelen, je krijgt vanzelf de handigheid er in

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 08-09-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
FreshMaker schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:00:
[...]

Als het goed is, staat er op het onderste rooster/schuif een indeling ( A B C D of 1 - 2 - 3 - 4 )
Vul inderdaad de vuurkorf, en steek er 2 wokkels/blokjes in aan
Open de schuiven volledig, en als de eerste stukken kool gloeien ( blokjes//wokkels zijn weg ) doe je de onderste schuif 25% open, en de topvent op ( rond 1cm, of minder )

Hierdoor blijft ( in de regel, YMMV ) de boel rond de 100/150c
Hou de dome thermometer inde gaten, en leer gelijk hoe het werkt :+
onderste schuif is gaspedaal, topvent is rem en bijsturen ...
Wil je heter, bodemschuif verder open, en langzaam de topvent bijregelen - op de graad nauwkeurig gaat het nooit worden, maar als de dome 150c aangeeft, is het op roosterhoogte ongeveer 120/130C ( warme lucht stijgt )

Dus om het inbranden te doen, zorg je dat de temp niet boven de 200C gaat, zit je altijd goed

Na een uurtje kan je gewoon je worstjes of hamburger beginnen te bereiden ;)

edit : Je hebt een one minute .....
Ja, 2 gloeipunten maken voor low & slow, wil je een inferno, ga je naar 4 gloeipunten ...
Lekker spelen, je krijgt vanzelf de handigheid er in
Dank! En voor het inbranden gewoon het rooster en de deflectors enzo laten zitten? Of even lege bbq gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Boudewijn schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:49:
[...]

Ow bij het snijden zelf heb ik geen vork gebruikt. Ik heb 'm in plakken gesneden en op een plankje geserveerd. Die prikgaten zijn van de vork van toen ik 'm op mijn eigen bord geprikt heb om op te eten. Voor de foto valt het inderdaad wel erg op haha.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
FreshMaker schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:00:
Check meteen even of de thermometer in de dome instelbaar is. Bij de themometers van de wat duurdere barbecues kan je soms 'm bijstellen zodat je het verschil tussen de roostertemperatuur en dome-temperatuur kan corrigeren. Wel heb je natuurlijk nog steeds goede probes nodig, maar dan klopt de dome-thermometer tenminste ook redelijk. De Kettle Joe heeft helaas geen instelbare thermometer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:33
aex351 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:41:
[...]

1 of 2 stokbrooden voor 50 man lijkt mij dan wel heel erg weinig. Misschien lees ik het verkeerd. Zou eerder rekenen op 1 stokbrood voor max. 4 mensen.
er staat per persoon boven het rijtje, denk dat je daar overheen gelezen heb.
En dan is 1 a 2 pp erg veel, wat dus blijkbaar 1/2 had moeten zijn.

@Hari-Bo
Als je het lijstje aanhoud, denk ik dat je goed op weg ben. Bij een catering gaan we uit van minder vlees (150gr pp) en iets meer groente/rauwkost. Maar ik denk dat je voor een BBQ redelijk goed zit

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
Boudewijn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:00:
[...]

Prima joh dan doe je het niet. Prettige avond.
Bijvoorbeeld een J Kenji Lopez-Alt van Serious Eats (die neem ik best wel serieus) zegt dit (myth 6a en 6b).
Ook Meathead heeft iets dergelijks in zijn boek beschreven, maar ik ben nu op mijn werk dus kan dat even niet opzoeken voor je. Beiden komen tot de conclusie dat het gewoon simpelweg niet (of zo enorm weinig dat je het niet merkt) uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
insomniac schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:01:
[...]

er staat per persoon boven het rijtje, denk dat je daar overheen gelezen heb.
En dan is 1 a 2 pp erg veel, wat dus blijkbaar 1/2 had moeten zijn.

@Hari-Bo
Als je het lijstje aanhoud, denk ik dat je goed op weg ben. Bij een catering gaan we uit van minder vlees (150gr pp) en iets meer groente/rauwkost. Maar ik denk dat je voor een BBQ redelijk goed zit
Klopt helemaal hoor, maar met BBQ wordt meestal wat meer gegeten inderdaad qua vlees. Maar vorig jaar hielden we ook aardig wat over en met gemengd publiek is dit wel een redelijk gemiddelde denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Jorizzz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:44:
[...]

Bijvoorbeeld een J Kenji Lopez-Alt van Serious Eats (die neem ik best wel serieus) zegt dit (myth 6a en 6b).
Ook Meathead heeft iets dergelijks in zijn boek beschreven, maar ik ben nu op mijn werk dus kan dat even niet opzoeken voor je. Beiden komen tot de conclusie dat het gewoon simpelweg niet (of zo enorm weinig dat je het niet merkt) uitmaakt.
Je loopt het risico op zwakke plekken, die wat kunnen uitdrogen.
Daar waar het ingeprikt is, is het minder structureel stevig
Of je het merkt, tja .. er zijn mensen die het verschil horen tussen een houten speaker en een kunststof ...
Als je daar gevoelig voor bent, moet je het niet doen ...

Persoonlijk vindt ik het details waar ik zelf niet over zou vallen, als ik ergens thuis eet / zelf doe
Maar in een restaurant waar ik een steak op mijn bord krijg á 30+ euro, verwacht ik een fotogenieke optimale uitstraling ;)
Zou ik klagen .. nee ... maar mijn ervaring zal minder zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:36
Chevy454 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:51:
[...]

[...]

Ja dat raampje vond ik wel een gek iets, daar moet enkel rook aan vast hangen. Net als het interieur lampje :+
ik heb ook nog een offset smoker, daar is de schoorsteen voornamelijk voor bedoeld, dus gebruik hem met de GMG dan ook maar. Alhoewel die ook behoorlijk rookt bij lage temperaturen hoor.
Mijn bbq hok is ook aan 3 kanten dicht met een dak erop, dus dan is het wel fijn als de rook niet in het hok blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:05
donleone83 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:28:
[...]

Dank! En voor het inbranden gewoon het rooster en de deflectors enzo laten zitten? Of even lege bbq gebruiken?
Vergeet dat verhaal over inbranden. Gewoon rustig opstoken en direct gebruiken. Zolang je niet direct vanuit de verpakking opstookt tot 400 graden, is er niks aan de hand. Het keramiek is al gebakken.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Cass Casey schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:43:
Vergeet dat verhaal over inbranden. Gewoon rustig opstoken en direct gebruiken. Zolang je niet direct vanuit de verpakking opstookt tot 400 graden, is er niks aan de hand. Het keramiek is al gebakken.
Maar ook als je 'm al een tijd hebt is het toch nog steeds niet verstandig om te snel naar een hele hoge temperatuur te gaan? Keramiek houdt zover ik weet niet echt van hele grote temperatuurwisselingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:19
Volgens mij kan er vrij weinig mis gaan als je hem "natuurlijk" opstookt.
Met een kolenstarter gelijk een hele bak gloeiende kolen erin gooien is volgens mij geen goed plan. Slechts een paar gloeiende kolen zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Okee dus dan wordt het gewoon rustig opstoken tot 200/225 graden en eerste twee tot drie keer iets maken wat niet low and slow is. Zalm op de plank, moink balls, gewoon wat burgers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:05
Luuk1983 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:45:
[...]

Maar ook als je 'm al een tijd hebt is het toch nog steeds niet verstandig om te snel naar een hele hoge temperatuur te gaan? Keramiek houdt zover ik weet niet echt van hele grote temperatuurwisselingen.
Wat @Flapperbol ook zegt: zolang je hem op de reguliere manier aansteekt en er niet een starter met roodgloeiend houtskool ingooit, gaat het goed. Elk materiaal zet uit door hitte en kan dan barsten etc. Ook keramiek. Maar als het geleidelijk gaat is er niks aan de hand.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
FreshMaker schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:20:
[...]

Of je het merkt, tja .. er zijn mensen die het verschil horen tussen een houten speaker en een kunststof ...

Persoonlijk vindt ik het details waar ik zelf niet over zou vallen, als ik ergens thuis eet / zelf doe
Maar in een restaurant waar ik een steak op mijn bord krijg á 30+ euro, verwacht ik een fotogenieke optimale uitstraling ;)
Het ging over een tang gebruiken als je je vlees aansnijdt. Inderdaad, als ik een steak krijg in een restaurant dan zou ik teleurgesteld zijn als er gaatjes inzitten van het omdraaien met een vork, of als het voorgesneden stukken zijn dat je dan gaatjes ziet waar er in geprikt is. Uiterlijk is dat dan mooier als dat niet zo is. Maar dat het voor de sappigheid uitmaakt of je met een vork of met een tang je vlees vasthoudt bij het aansnijden? Ik denk het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ik lees het verhaal wel vaker dat je niet een starter in je kamado moet gooien (niet de starter zelf nee :*) ) wegens de temperatuurschok. Maar een loofligher ramt toch ook in 1 keer lucht van 600 graden (ofzo) je kamado in om je kolen te laten ontbranden? Ik snap het verschil dan niet zo ivg een (half) ecobrasa startertje met gloeiend houtskool minion methode de kamado in.

Ik steek mijn kamado zelf aan met een looflighter, maar kan me voorstellen dat je een startertje op temperatuur brengt pv met wokkels aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:19

copykat

Good copy isn't bad

Ik had laatst mn rvs rooster (die ik bij de aankoop er bij kreeg.) er in liggen op de vuurring wat standaard zou kunnen. Stook ik hem op voor searing zit ie klem in de onderste schaal! Kon hem met moeite er uit rukken....
Gevalletje uitzetten staal, later dacht ik , hmmm, wel een mooi moment om een nieuwe aankoop te forceren...
Volgende keer hoger opstoken..... :+

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 08-09-2021 11:40 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
@copykat Heb ik ook een keer gehad. Je schrikt er best van, en hoopt maar dat er niks barst :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@robkrekel
In mijn geval van kloon van een kloon kamado is barsten => weggooien.
En ik gebruik meestal een rek om dit te voorkomen maar nu was t ff oude resten van de kooltjes gebruiken om wat te grillen en daarna rooster schoon branden.

Ik wil wel een keer een nieuwe kopen dus als t gebeurd gebeurd t maar niet door dit soort stommigheden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Ik heb ook geen merk kamado, maar hij doet het prima, en zou het zonde vinden als ie door een onoplettendheid van mezelf (even niet aan het uitzetten van het rooster gedacht) de geest geeft, en ik een ander moet kopen.

Ik geef die 12-1500 liever uit aan iets anders :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Niet helemaal BBQ gerelateerd, maar om mijn BBQ's mee te nemen toch maar weer een aanhanger gekocht wel 1 die je rechtop neer kan zetten en in kan klappen. :) En voor ritjes naar de vuilstort ook wel handig deze kan 750kg aan.
Hiervoor had ik een station daar paste de twee RVS kamado's op zijn kant erin, maar dit is toch wat handiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ybTv_npkeCFx2NvGGxDaQ53if8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qhJJ9d948UUsLD14K8MQ8KX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzGsgvGM8RPdvyIhtfbGcpXssJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpRRQJLCuZ0f71OsjdgvqoUP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreshMaker schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:20:
[...]

Het kost niet zoveel extra om het goed te doen. Ook voor thuis is dat toch leuk? Ik haal echt meer plezier uit mijn eten als het er allemaal fijn uitziet. Nu weet ik dat bijvoorbeeld @bvk over het algemeen juweeltjes maakt, als ik zijn werkjes zie loopt het water mij in de mond. Grap is dat hij ook geen heel rare gereedschappen ofzo heeft, maar gewoon wat liefde en passie heeft voor zijn maaltijd. Dat mis ik soms bij andere mensen iets meer (niet specifiek naar deze thread overigens).

offtopic:
Vwb het onderzoekje van J Kenji Lopez, dat is appelsbiefstukken en perenham vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 08-09-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hari-Bo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:47:
Niet helemaal BBQ gerelateerd, maar om mijn BBQ's mee te nemen toch maar weer een aanhanger gekocht wel 1 die je rechtop neer kan zetten en in kan klappen. :) En voor ritjes naar de vuilstort ook wel handig deze kan 750kg aan.
Hiervoor had ik een station daar paste de twee RVS kamado's op zijn kant erin, maar dit is toch wat handiger.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi spul. Nou is ook meteen duidelijk waarom al die Amerikanen pickups kopen; is makkelijk dingen als een BBQ meenemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hari-Bo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:47:

[Afbeelding][Afbeelding]
Gaat alleen het keramiek erin? Of inclusief een eventueel onderstel?
Die maat van me die catering doet heeft een soort paardentrailer gekocht en laten verbouwen om zijn kamado's te verslepen. Je moet de bovenkant vrij goed verankeren want anders komen er best wat krachten op een onderstel te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:01:
[...]

Het kost niet zoveel extra om het goed te doen. Ook voor thuis is dat toch leuk? Ik haal echt meer plezier uit mijn eten als het er allemaal fijn uitziet. Nu weet ik dat bijvoorbeeld @bvk over het algemeen juweeltjes maakt, als ik zijn werkjes zie loopt het water mij in de mond. Grap is dat hij ook geen heel rare gereedschappen ofzo heeft, maar gewoon wat liefde en passie heeft voor zijn maaltijd. Dat mis ik soms bij andere mensen iets meer (niet specifiek naar deze thread overigens).

offtopic:
Vwb het onderzoekje van J Kenji Lopez, dat is appelsbiefstukken en perenham vergelijken.
Nee, daar heb je 100% gelijk in.
Ik heb het creatieve gevoel van een overrijpe banaan, dus mij boeit het niet hoe anderen het doen ( althans, niet zover dat ik ze er op afreken )
Als iemand van mening is om met zijn Aldi Vleesvork de beste is, so be it ;)
Maar als ik bij een professional ga eten, verwacht ik wel een zekere standaard.

Zelf probeer ik het zo nu en dan wat fotogeniek in beeld te brengen, dat is ook wel een sport dan zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online

Als ik het goed begrepen heb wil je hem eerst drie keer tot een graad of 250 opstoken. Paar vragen daarover:
250C is clean burn temperatuur. Wat wil je doen met meerdere keren heet stoken? :o

Ik zou de vuurkorf vullen tot de nok (teveel kolen kan niet, wel te weinig).
Aansteken en deze eerste run gebruiken om te leren met de schuiven te werken.

Bijvoorbeeld: aansteken met de looftlighter op 1 punt tot je een cirkel van 10cm brandende kolen hebt.
De onderste schuif op 1cm open, topvent volledig open. Dome dicht en laat maar warmen.
En dan elke 10 minuten noteren wat de temperatuur is.

Zodra je 90 a 100C dome temperatuur ziet kan je beslissen om de deflector plates erin te doen of niet.
Maar dan zou ik deze niet op de onderste positie zetten ivm de flow maar verhoogd op een X-ring of op je roosters.

En dan weer doorgaan met temperatuur te bepalen zonder aan de schuiven te draaien.
Als blijkt dat de temperatuur constant is: open de schuif nog maar een cm en kijk naar naar de temperatuur.
Ben je bij de 200C dan in de gaten houden hoe het evolueert, eventueel de onderste schuif sluiten en kijken wat het doet. Eens je de 250C hebt gehaald en hij is stabiel: houd die daar voor een uur en sluit dan de schuiven.

Zo doe je nog iets nuttigs ipv enkel een clean burn te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 08-09-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:28:
Ik zou ze meenemen om ze schoon te branden voor de eerste keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

[...]

2. Als ik het goed begrijp vul ik mijn firebox tot ongeveer de ring met houtskool. Op een par punten met de one minute lighter aansteken, deksel en schuiven open om tot die 250 te komen en dan langzaam gaan reguleren?

Er is al een hoop over gezegd, maar klein stukje aanvulling over het productieproces; je bakt keramiek met een temperatuur van rond de 1000 graden. Je glazuurt keramiek rond een temperatuur van 450 graden. Kortom, je gaat weinig meer schoonbranden met inbranden.

Alles wat 'inbranden' kan betekenen, is dat je dus onvolkomenheden van na het productieproces weet weg te branden. Naar mijn lekenmening is dat eventueel stof wat erin gevallen is bij de opslag, of vocht . Het vilt van een Bastard is bij mijn weten met een lijmlaagje aan de onderkant, niet met een tube erop geplakt. Dus ook daar geen last van.

Verder eens met Chevy, gebruik dat 'warmstoken' om de temperatuurbeheersing te leren. Opstoken tot 250, vervolgens de deflector erin hangen. Naar welke temp zak je dan? En hoe hoog komt ie dan terug als je de onderste luchtinlaat gelijk laat met 250 graden direct. Dat geeft een hoop info voor wanneer je low & slow wilt gaan bereiden. En zorg ervoor dat je wat lekker simpel BBQ vlees hebt liggen, voor een eerste bereiding. Zonde om die warmte niet te gebruiken, daar kunnen prima wat burgertjes mee gebakken worden! Ik zou niet starten met een dikke ribeye reverse sear klaarmaken, waarschijnlijk zonde van je ribeye ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Paitor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:21:
[...]

Er is al een hoop over gezegd, maar klein stukje aanvulling over het productieproces; je bakt keramiek met een temperatuur van rond de 1000 graden. Je glazuurt keramiek rond een temperatuur van 450 graden. Kortom, je gaat weinig meer schoonbranden met inbranden.

Alles wat 'inbranden' kan betekenen, is dat je dus onvolkomenheden van na het productieproces weet weg te branden. Naar mijn lekenmening is dat eventueel stof wat erin gevallen is bij de opslag, of vocht . Het vilt van een Bastard is bij mijn weten met een lijmlaagje aan de onderkant, niet met een tube erop geplakt. Dus ook daar geen last van.

Verder eens met Chevy, gebruik dat 'warmstoken' om de temperatuurbeheersing te leren. Opstoken tot 250, vervolgens de deflector erin hangen. Naar welke temp zak je dan? En hoe hoog komt ie dan terug als je de onderste luchtinlaat gelijk laat met 250 graden direct. Dat geeft een hoop info voor wanneer je low & slow wilt gaan bereiden. En zorg ervoor dat je wat lekker simpel BBQ vlees hebt liggen, voor een eerste bereiding. Zonde om die warmte niet te gebruiken, daar kunnen prima wat burgertjes mee gebakken worden! Ik zou niet starten met een dikke ribeye reverse sear klaarmaken, waarschijnlijk zonde van je ribeye ;)
Dat dus ja.

Pak gewoon niet wat worstjes, burgertjes etc ook n geniet van wat je gaat doen :) .

Ik zou zelf ook meteen mijn gietijzer een beurtje geven met crisco als ik toch bezig ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Enige reden dat je niet meteen 400 graden aan moet tikken is opgenomen vocht in keramiek door opslag en transport (containers zijn niet vocht dicht en ook niet airco gereguleerd) en montagespanningen, de stalen banden moeten zich nog "zetten" .
De 1 uur 120 graden is om fabrieks coating vd roosters, machine vetten en anti roest wax, weg te branden zodat t niet in je voedsel komt. RVS heeft geen seasoning en meeste gietijzer is van af de fabriek al geseasoned, (antiroest) dus je brand overtollig "crisco" weg.
Ook je koekenpannen op je fornuis kan je niet uit de doos gebruiken zonder een verhit en afwas sessie. Staat heel vaak op dat kartonnetje dat iedereen weggooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paitor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:21:
Opstoken tot 250, vervolgens de deflector erin hangen.
Bedoel je opstoken tot 250C dome en dan de deflectoren erin of 250C heet stoken, stabilizeren en daarna de deflectoren erin?

Ik doe eigenlijk altijd de deflectoren bij 100C dome erin om niet te grote thermo shocks te hebben. Maar mijn kamado staat dan ook dag en nacht buiten zonder hoes en zonder afdak. De kans dat die vocht hebben opgenomen is 100%

• Paitor

Paitor

Chevy454 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:54:
[...]

Bedoel je opstoken tot 250C dome en dan de deflectoren erin of 250C heet stoken, stabilizeren en daarna de deflectoren erin?

Ik doe eigenlijk altijd de deflectoren bij 100C dome erin om niet te grote thermo shocks te hebben. Maar mijn kamado staat dan ook dag en nacht buiten zonder hoes en zonder afdak. De kans dat die vocht hebben opgenomen is 100%
Ja, met een natte situatie eens met jouw aanpak, dan is het niet zo erg om rustig het vocht eruit te stoken. Maar jij weet ook al van buiten hoe jouw kamado reageert :)

Bij een kamado workshop die ik gedaan heb, hebben we de BGEs naar 250 gebracht en dan met de schuiven gespeeld om te zien dat 250 stabiel bleef en daarna de deflector en een koud rooster erin gehangen. Dan zie je heel mooi welk effect dat heeft op je temperatuur met het openen, maar ook wat het gevolg effect is als je de schuiven gelijk laat. Voor mij was dat in ieder geval goed om even geleerd te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Paitor op 09-09-2021 11:11 ]

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Potver dacht ik een stuk Ribeye van 450gram te hebben van de Sligro die op de Bastard mag, zie ik nu pas dat het 2 losse stukken zijn. Was van plan reverse sear te gebruiken, werkt dat alsnog bij dunnere stukken of is dan puur directe hitte het beste?

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:06
Wat is dun?

Lappen van circa 1.5cm doe ik ook middels reverse sear. Dan wel tot +- 40 graden kern temperatuur om ze vervolgens te searen en dan kom ik op 50-52 uit.

De sear gaat redelijk vlot, daarom dat ik al iets eerder stop bij een kern temp van 40 graden.

• Southern Sun
  • Laatst online: 16:33
prekz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:12:
Wat is dun?

Lappen van circa 1.5cm doe ik ook middels reverse sear. Dan wel tot +- 40 graden kern temperatuur om ze vervolgens te searen en dan kom ik op 50-52 uit.

De sear gaat redelijk vlot, daarom dat ik al iets eerder stop bij een kern temp van 40 graden.
1.5-2cm. Ga het gewoon eens proberen dan.
*Edit: ok is te doen, wel in de buurt blijven, vooral bij afgrillen gaat het hard. Volgende keer toch liever een dikker stuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Southern Sun op 10-09-2021 09:29 ]

• FreshMaker
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:14:

Ook je koekenpannen op je fornuis kan je niet uit de doos gebruiken zonder een verhit en afwas sessie. Staat heel vaak op dat kartonnetje dat iedereen weggooit.
Oops ... Ik was ze wel af, maar leeg verhitten van pannen , nog nooit gedaan ;)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FreshMaker schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:33:
[...]

Oops ... Ik was ze wel af, maar leeg verhitten van pannen , nog nooit gedaan ;)
Vooral die anti aanbaklaag van die nieuwe(keramische) pannen, (vaak grijzig) staat er duidelijk beschreven eerst kokend water maken in de pan en na enige tijd weg gooien en afspoelen met afwasmiddel water.
Die tefal dingen zijn er steeds minder vanwege de loslatende (giftige) laag bij beschadiging.
Beste is denk ik nogsteeds gietijzeren pannen als koekepan. Maar vrouwlief vind die te zwaar.

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
En vaak weet men ook niet dat de meeste antiaanbaklagen niet te heet verhit mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:47:
[...]
Beste is denk ik nogsteeds gietijzeren pannen als koekepan. Maar vrouwlief vind die te zwaar.
Vrouwlief houdt niet van koken ....
Dus een kookpot om soep / water voor de rijst en een action koekepan ....

De rest is mijn domein ...:+ binnen en buiten

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:47:
[...]

Vooral die anti aanbaklaag van die nieuwe(keramische) pannen, (vaak grijzig) staat er duidelijk beschreven eerst kokend water maken in de pan en na enige tijd weg gooien en afspoelen met afwasmiddel water.
Die tefal dingen zijn er steeds minder vanwege de loslatende (giftige) laag bij beschadiging.
gietijzer of plaatstaal, icm een rvs pan is ideaal wmb. Beide hebben andere inzetscenario's.

Een antiaanbaklaag pan erbij kan, mijn vriendin heeft er ook 1. Wordt (gelukkig) nooit meer gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dus na bijna 22 weken geen lekkere steak te hebben gegeten gewoon eens gek gedaan. Een 850gram picanha (net geen carpaccio :+) bereid op een idee wat @Apie! me vertelde.

Olijfolie, knoflook, peper, zout, peterselie, beetje citroensap.

De kamado 2 zone setup met de rooster voor direct zo laag mogelijk en de vuurkorf zo vol mogelijk om dicht bij het vuur te zitten. Het vuur aangestoken en laat maar opwarmen (waarschijnlijk 250C gehaald op het rooster. Dome gaf 200C aan).

Tussentijds de picanha haaks op de draad in filets gesneden van 5mm tot 10mm met het scherpste mes in huis. (Een enorme k-klus want het vlees was vers, misschien beter een paar uur in de vriezer om steviger te maken). Daarna deze met de kruidenolie ingesmeerd. En op de het vuur ermee. Dome dicht en na 2 minuten draaien.

Daarna op het indirect gedeelte gedaan en even met de thermapen gemeten: alles mooi 70C. Dat dan nog een keer herhaald met de andere lapjes.

Helaas geen foto's want het was zo weg 8)7
Wat ik hieruit heb geleerd: een goede kwaliteit stuk vlees was nodig om die filets niet uit te laten drogen op die 70C. Die olie was beter als marinade want ik proefde niks van de kruiden die wel in de olie aanwezig was. De volgende keer dus zeker een tweetal uur in laten marineren denk ik.

Maar de vrouw was lyrisch gelukkig dat ze nog eens iets lekkers qua steak kon eten. De beefribs zijn haar ding niet dus we moesten iets aparts doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 09-09-2021 18:12 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:49:
[...]
gietijzer of plaatstaal, icm een rvs pan is ideaal wmb. Beide hebben andere inzetscenario's.

Een antiaanbaklaag pan erbij kan, mijn vriendin heeft er ook 1. Wordt (gelukkig) nooit meer gebruikt.
Die RVS pannen gaan vaak "zwart" aanslaan door lomp bak gedrag bij ons en een schuursponsje(staalwol) is niet zo best voor ze.

ik heb de oude "antiaanbaklaagjespannen" voorzichtig gedoneerd aan de diepstort.(geen chemisch afval? )
Nu hebben de een granit hapjes pan. zoiets als dit met een extra greep voor te tillen. blauw granit. Die moest je echt eerst schoonkoken en soppen.
En standaard keramische koekepan die je overal kan kopen. (laten ook los af en toe als ze "verkloot" worden maar dan gelukkig geen kankerverwekkende stoffen in je eten.)

Ik koop geen dure pannen want af en toe vergeet iemand op te letten en eten we "wat anders"....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chevy454 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:10:
Dus na bijna 22 weken geen lekkere steak te hebben gegeten gewoon eens gek gedaan. Een 850gram picanha (net geen carpaccio :+) bereid op een idee wat @Apie! me vertelde.

-knip-

Helaas geen foto's want het was zo weg 8)7
Wat ik hieruit heb geleerd: een goede kwaliteit stuk vlees was nodig om die filets niet uit te laten drogen op die 70C. Die olie was beter als marinade want ik proefde niks van de kruiden die wel in de olie aanwezig was. De volgende keer dus zeker een tweetal uur in laten marineren denk ik.
is lapjes niet altijd even inweken in kruiden om smaak te krijgen? aan de buitenkant is zinloos omdat de contacthitte alles verbrand toch?
Maar de vrouw was lyrisch gelukkig dat ze nog eens iets lekkers qua steak kon eten. De beefribs zijn haar ding niet dus we moesten iets aparts doen.
is picanha te vergelijken met rostbeef als je zulke plakjes maakt? (dat is ook vrij mager vlees.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Voor pannen was er toch een ander topic?

• Chevy454
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:31:
is lapjes niet altijd even inweken in kruiden om smaak te krijgen? aan de buitenkant is zinloos omdat de contacthitte alles verbrand toch?
Aangezien het vandaag nogal impulsief was weinig tijd gehad om te marineren. Ik was precies bang dat de contact hitte het dus allemaal teniet zou doen.
is picanha te vergelijken met rostbeef als je zulke plakjes maakt? (dat is ook vrij mager vlees.)
Picanha heb je in allerlei varianten maar de betere zijn toch met intermusculair vet. Anders heb je een schoenlap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chevy454 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:41:
Voor pannen was er toch een ander topic?
Ja was een druppelende side track over de noodzaak of geen noodzaak van "schoonbranden" kamado's.
Pannen gaan weer in de kast, op 1 opmerking na: heb ooit een aluminum pannetje gekocht als drippan maar die anti aanbak zal vermoedelijk verbranden en niet alleen aankoeken. Is kaal schuren een optie of gewoon weg gooien en alleen alu bakjes gebruiken?

Ok, ik dacht dat de picanha vooral een vetkap had met zacht spierweefsel er onder.
Ik heb maar twee keer gekocht.
En t werkvlees veel meer musculair vet heeft maar langer moet garen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

..

[ Voor 99% gewijzigd door Koffie op 10-09-2021 11:12 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Boudewijn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:17:
[...]

Gaat alleen het keramiek erin? Of inclusief een eventueel onderstel?
Die maat van me die catering doet heeft een soort paardentrailer gekocht en laten verbouwen om zijn kamado's te verslepen. Je moet de bovenkant vrij goed verankeren want anders komen er best wat krachten op een onderstel te staan.
Ik heb geen kamado's van keramiek (enkel een BGE MiniMax maar deze is voor vakantie) om deze reden enkel van RVS. Deze wikkel ik in een verhuisdoek en spanband en leg deze naast elkaar plat neer. Daarnaast nog wat viskisten om de roosters, houtskool ed in te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 10-09-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Boudewijn schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Gaaf, ik wil ook zoiets gaan bouwen. Ik had dit als inspiratiebron:
https://hackaday.io/project/9515-bbq-wlan-thermometer

Mijn plan is om eerst een soort igrill achtige unit te maken. Meetprobes, opamps en esp32 zijn binnen.
Daarna wil ik iets maken om deze aan mijn action-kamado te hangen, zodat hij in plaats van passief meten ook actief bij kan sturen; door daarbij de margrietschijf te reguleren door middel van een servo'tje. Die te monteren door wat blik te buigen en strak om de bovenkant heen te zetten. Denk niet dat 3d-printer-plastic dit leuk vindt.

Zat nog te dubben over hoe de onderkant-schuifjes te regelen, maar een soort aansluiting maken is relatief makkelijk, en dan met wat fans met een stevige druk kom je een heel eind. Lijkt me zoveel makkelijker dan met servo'tjes die sleuven aanpassen.

Dank voor het idee!
Ooit dit nog afgemaakt? Je topic erover eindigde nogal abrupt... Ik ben vooral benieuwd naar de technische kant en gebruikte hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Chakotay schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Update een maand later: Net weer mail gekregen van de Welkoop, de leverancier gaat mij een nieuw onderstel opsturen. Heeft even geduurd, maar als die daadwerkelijk prima komt lijkt me dat prima service :) Ik ben benieuwd of het nieuwe onderstel nettere lasnaden heeft.
En weer bijna een maand later:

DPD stond net voor de deur met een nieuw onderstel :) Compleet incl vilt & wielen. Heeft even geduurd, maar wel netjes zo.

In de tussentijd is er ook nog een onderhoudspakketje met vet & kit voor de luchtinlaat binnengekomen zonder verder bericht erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Chakotay op 10-09-2021 15:49 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/59gn9jQR/IMG-20210911-WA0002.jpg
Daar gaan we. Voor mij de eerste keer poging tot pulled pork! :Y)

• Chevy454
  • Niet online
DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:46:
Wat is het wedstrijd plan, hoe ga je het aanpakken?
Veel succes met de run

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:46:
[Afbeelding]
Het kan het perspectief zijn, maar je probe lijkt vrij plat in het vlees te zitten? Zit hij wel goed tot in het midden van het stuk?

Succes verder! Pulled pork is gelukkig niet heel moeilijk, dus het komt vast goed _/-\o_

• DoeEensGek
Chevy454 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:34:
[...]

Wat is het wedstrijd plan, hoe ga je het aanpakken?
Veel succes met de run
Ik heb gekozen voor de "What the Fu. ben je aan het doen?!?" methode. Zoals mijn buurman vanmorgen vroeg. :+

Als leidraad heb ik dit(Noskos) recept gepakt. Maar spuit ook elk (half) uur een beetje appelsap/azijn.
De procureur mag nu rustig garen tot een kerntemperatuur van 70 graden, waarbij je het ieder half uur met de plantenspuit besproeit met het mengsel van appelsap en appelazijn.
Weer van een ander recept(bbq-junkie).

Het zijn waarschijnlijk zeer bekende recepten hier.

Ik twijfel nog over het gedeelte inpakken. Waarschijnlijk wel want het is een groot stuk en ik verwacht wel een tijd zoet te zijn. Maar we gaan het meemaken. Rookhout (snippers) bij doen is wel lastig merk ik nu, meeste komt op plekken waar voorlopig geen houtskool brandt. :/ Dat moet nog ff handiger.

@Luuk1983 Dat lijkt erger door de foto, maar volgens mij zit hij er goed in. Heb ook nog een losse prikker, dus zal daar straks eens de temperatuur mee controleren en vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:17

Dennis1812

Amateur prutser

Tip. Neem chunks volgende keer voor zoon lange run

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:10:

Ik twijfel nog over het gedeelte inpakken. Waarschijnlijk wel want het is een groot stuk en ik verwacht wel een tijd zoet te zijn. Maar we gaan het meemaken. Rookhout (snippers) bij doen is wel lastig merk ik nu, meeste komt op plekken waar voorlopig geen houtskool brandt. :/ Dat moet nog ff handiger.

@Luuk1983 Dat lijkt erger door de foto, maar volgens mij zit hij er goed in. Heb ook nog een losse prikker, dus zal daar straks eens de temperatuur mee controleren en vergelijken.
Op zich is het niet erg om rookhout verspreid te hebben zodat je langere tijd rook hebt. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar chuncks, 2 a 3. 1 gaat vaak direct in het vuur, de andere ernaast zodat ze later pas aangaan.

Ik pak zelf pulled pork en spareribs sowieso in. Het scheelt tijd vanwege de stall, maar wat ik begreep is de stall vanwege het verdampen van vocht. Naar mijn idee hou je het vlees dan ook malser als je m inpakt. Ik doe dat meestal rond een graad of 70.

Maar gewoon proberen wat je goed lijkt aan de hand van een aantal recepten en voorbeelden. Die spreken elkaar vaak genoeg nog tegen ook. Ervaring en proberen heb je het meeste aan. Dan merk je vanzelf wat je handig, fijn en lekker vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Luuk1983 op 11-09-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb net op de markt 2400g procureur gehaald, net 28 euro. Nette prijs, meestal doe ik ongeveer 1200g maar heb nu wat meer mensen.

Vraagje, kan ik die procureur gewoon door het midden snijden voor 2 stukken van 1200g? Is wat makkelijker werken. vergeten te regelen op de markt net.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MrVegeta schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:55:
Heb net op de markt 2400g procureur gehaald, net 28 euro. Nette prijs, meestal doe ik ongeveer 1200g maar heb nu wat meer mensen.

Vraagje, kan ik die procureur gewoon door het midden snijden voor 2 stukken van 1200g? Is wat makkelijker werken. vergeten te regelen op de markt net.
Dat kan zeker ja.

Tip hanos heeft ze regelmatig voor net geen 5 euro per kg in de aanbieding
9% btw overheen

Doorsnijden levert meer bark op. Extra lekker

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dennis1812 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:04:
[...]

Dat kan zeker ja.

Tip hanos heeft ze regelmatig voor net geen 5 euro per kg in de aanbieding
9% btw overheen

Doorsnijden levert meer bark op. Extra lekker
Zo'n Hanos pas is ook niet zomaar geregeld.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:10:
[...]

Ik heb gekozen voor de "What the Fu. ben je aan het doen?!?" methode. Zoals mijn buurman vanmorgen vroeg. :+
De what the fu*k methode is een veel gebruikte methode, net zo als de "met een beetje geluk..." methode
Als je opschrijft wat je ongeveer aan't doen bent kan je het reproduceren als t lekker is of aanpassen als t eh minder smakelijk is.)
Als leidraad heb ik dit(Noskos) recept gepakt. Maar spuit ook elk (half) uur een beetje appelsap/azijn.

[...]

Weer van een ander recept(bbq-junkie).

Het zijn waarschijnlijk zeer bekende recepten hier.

lekkere recepten, rookhoutsnippers en grote stukken vlees is een rvs rookboxje een goede methode maar bij compact/medium kamado's heb je vaak dat zo'n box te hoog komt te liggen en de deflector niet meer past. (je moet tenslotte veel er in doen voor een lange sessie.) handiger is inderdaad "chunks" 1 in de hete kolen en extra er naast in de kolen die later "aan"gaan.
Korte sessie's als steaks roken of vis kan makkelijker met rookbox of direct op t vuur. Nat maken van de snippers veroorzaakt veel "stoom" wat als "witte rook" zichtbaar is. Je verlengt de rook tijd door langzamere verbranding en t stoomvocht kan misschien gunstig werken in t vochtiger houden van het vlees maar de "bark" versnottert ook hier door dus de afsluiting is dan ook minder.
Als je er 2 hebt kan je 1 in het centrum douwen en 1 meer naar de rand. (kan je beter inschatten wat de gemiddelde kern temp is. (beetje prikken met een hand meter gaat natuurlijk ook.)
(ik vind zo'n multi sensor probe met app dan erg handig die geeft eindtijd prognoses aan en kan je beetje inschatten wanneer je volgende actiemoment er is . )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
@copykat Ha, jaah daarvoor heb ik een whatsapp groepsapp waar ik alleen in zit. Makkelijk te gebruiken als een soort dagboek/notitieblok.

Rookboxje heb ik naar gekeken net als chunks. Rookbox paste in de oude zeker niet, op deze kamado waarschijnlijk wel. Maar zou dan eerder overstappen op chunks denk ik. Chunks dus overgeslagen omdat ik nog veel snippers had en die eerst op wou maken.

Ik heb maar 1 werkende bekabelde prikker. (Zijn er al een paar overleden. :( ) Net met de handprikker 4x geprikt en kom rond dezelfde waardes uit.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik liep tegen een boxje aan in de AH voor 5 euro of 2,50 weet niet meer aan t eind vh het seizoen.
gebruik t niet veel, was van plan om t kleiner te maken (inzagen en opnieuw omvouwen.) zodat t makkelijker past.
Chunks zijn veel makkelijker. , te groot? even een klap met de hamer er op en hop t splijt in tweeën en t past wel. dus boxje ligt een beetje te liggen..
https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/
of geheel of alleen de probe gebruiken in je eigen meter.
ideale cheap ass oplossing.

• FreshMaker
  • Niet online
Vandaag genoeg in de planning, vorige week 3 kilo PP gemaakt, om te serveren ( stuk of 10 gasten )
Komt mijn wederhelft donderdag aan "hmm zaterdag liever pizza's maken"

Ik denk dat we de helft van de pulled pork ontdooien, en op 'toast' serveren vooraf :)

• DoeEensGek
copykat schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:11:
ik liep tegen een boxje aan in de AH voor 5 euro of 2,50 weet niet meer aan t eind vh het seizoen.
gebruik t niet veel, was van plan om t kleiner te maken (inzagen en opnieuw omvouwen.) zodat t makkelijker past.
Chunks zijn veel makkelijker. , te groot? even een klap met de hamer er op en hop t splijt in tweeën en t past wel. dus boxje ligt een beetje te liggen..
https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/
of geheel of alleen de probe gebruiken in je eigen meter.
ideale cheap ass oplossing.
Ja die heb ik, alleen probe dus kapot gegaan. Probe lijkt wel te verbranden. Heb nog een reserve probe uit china liggen, maar die geeft in alle meters een andere temp aan. :+

• Luuk1983
copykat schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:34:
Nat maken van de snippers veroorzaakt veel "stoom" wat als "witte rook" zichtbaar is. Je verlengt de rook tijd door langzamere verbranding en t stoomvocht kan misschien gunstig werken in t vochtiger houden van het vlees maar de "bark" versnottert ook hier door dus de afsluiting is dan ook minder.
Volgens onze grote vriend Ralph de Kok is het nat maken van snippers in de basis onzin. Het zou er voor zorgen dat je langer rook hebt, maar in de praktijk maakt het volgens hem in de praktijk geen bal uit. Je haalt alleen de temperatuur omlaag en je krijgt eerst stoom die je normaal gesproken niet nodig hebt. Ik kan mij daar wel in vinden.
Maar hij doet het wel als hij snippers direct op het vuur gebruikt voor dingen die maar heel kort op de BBQ hoeven en waar je wat rooksmaak aan toe wilt voegen. Snippers zijn daar wel geschikt voor. Hij maakt de snippers in dat geval wel nat, maar eigenlijk alleen om jezelf 30 seconden tot een minuut te geven voordat de snippers gaan roken zodat je je vlees er op kan leggen en de deksel kan sluiten.

Ik kon mij in zijn uitleg wel vinden in ieder geval.

• Luuk1983
DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:48:
[...]

Ja die heb ik, alleen probe dus kapot gegaan. Probe lijkt wel te verbranden. Heb nog een reserve probe uit china liggen, maar die geeft in alle meters een andere temp aan. :+
Ik zou niet meer zonder probes kunnen die bluetooth hebben. zodat ik van binnen even kan checken of alles nog in orde is en waarbij ik een waarschuwing krijgt op het moment dat temperaturen te hoog of te laag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Luuk1983 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:50:
[...]

Volgens onze grote vriend Ralph de Kok is het nat maken van snippers in de basis onzin. Het zou er voor zorgen dat je langer rook hebt, maar in de praktijk maakt het volgens hem in de praktijk geen bal uit. Je haalt alleen de temperatuur omlaag en je krijgt eerst stoom die je normaal gesproken niet nodig hebt. Ik kan mij daar wel in vinden.
Maar hij doet het wel als hij snippers direct op het vuur gebruikt voor dingen die maar heel kort op de BBQ hoeven en waar je wat rooksmaak aan toe wilt voegen. Snippers zijn daar wel geschikt voor. Hij maakt de snippers in dat geval wel nat, maar eigenlijk alleen om jezelf 30 seconden tot een minuut te geven voordat de snippers gaan roken zodat je je vlees er op kan leggen en de deksel kan sluiten.
Dat dus. Ik denk dat even nat maken, alleen oppervlakte, dan is om die 30 sec minuut te krijgen. Weken, nat tot in de kern, geeft meestal dat eerste verhaal, natte kranten vuur. Zinloos inderdaad.
Ik kon mij in zijn uitleg wel vinden in ieder geval.
Ik merk dat ik meerdere meet instrumenten "denk nodig te hebben"
Cookperfect zelfde als zo'n meater, dikke multisensorprobe. Dikke stukken steak, vis, bonken pulledpork enz. Meet van rand tot kern( 5 sensoren in 1 probe) en geeft een gecalculeerde gemiddelde temp.
Maar werkt niet met spare rib, of short rib of andere dunnere vlees soorten, op t rooster leggen is niet handig.
Dus daar heb je zo'n simpelere probe meter voor nodig.
Nu heb ik zo'n fantast er naast als rooster pen of "worstjes" pen.
Ik gebruik dat ding ook tijdens opwarmen, er in leggen met 120 graden limiet dus dan word je met een alarm gewaarschuwd als de kamado op temperatuur komt en je de schuiven moet knijpen.
(ik heb vaak als ik t aan steek en daarna even de rest ga regelen tot de ontdekking komt dat ie te hoog geschoten is en vloekend de schuiven dicht gooi om de kamado te smoren en te laten zakken in temp.)
De piepende alarm roept me dan eerder terug.
Als de fantast overlijd koop ik denk ik een 2 probe bluetooth dingetje met app.

Hand probe is top voor van alles.
Heb nu een inkbird met usb oplading en backlight. Erg fijn ding. Magnetisch dus ik hang hem zo op de staander van mn overkapping. In t zicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Geen bbq maar te leuk om niet te delen, ons eten op mannenweekend vanavond:

4 uur op kooltjes straks en dan aanvallen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wByLI05EAkMbox_abuOHBruGPu0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpTy5pYzV2mvnhnykOdgejh4.jpg?f=fotoalbum_medium

discogs

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

loewie1984 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:25:
Geen bbq maar te leuk om niet te delen, ons eten op mannenweekend vanavond:

4 uur op kooltjes straks en dan aanvallen!

[Afbeelding]
Hoe snij je zoiets aan? Ik vind een kippetje al klote werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59
Van buiten naar binnen. Dus langs de rug snijden en dan recht naar beneden naar de poten. Als hij goed gaar is, trek je dan de 'huid' er zo af en kun je beginnen met pullen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Tussenstandje

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cJQV3M80/afbeelding.png

Hij is 96 graden en inmiddels in de folie.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:57
DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:33:
Tussenstandje

[Afbeelding]

Hij is 96 graden en inmiddels in de folie.
96 graden? Dan is hij al een tijdje klaar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoeEensGek
Technofreakz schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:12:
[...]

96 graden? Dan is hij al een tijdje klaar?
Steek deze af en toe in het vlees, tot het vlees boterzacht aanvoelt. De prikker gaat dan zonder moeite door het vlees heen. Zoals gezegd kan dit al bij een kerntemperatuur van 88 graden het geval zijn, maar kan het ook langer duren. Soms gaar je pulled pork zelfs door tot een kerntemperatuur van 95 of 96 graden.
Ik heb een satéprikker gebruikt en merkte bij 88 nog niet optimaal was. Uiteindelijk bij 96 ging het soepeltjes en eraf gehaald. Zo meteen uitpakken en de vork erin.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZR1y39sS/IMG-20210911-174658.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door DoeEensGek op 11-09-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Het gerecht van vandaag was gerookte kip met gegrilde maiskolf en wat zoete aardappel.

Eerst de brine maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvGJJh_LWtdQ-KtdqVcIKaJ3Szg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71jQtdhKmLTtzoR17yooMd8q.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna de kipfiletjes er een uurtje in. Volgens het recept zou een half uur voldoende zijn, maar ik vraag me dat af (ik vond een uur eigenlijk al kort):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shx2ouLXJ8RQqAGoL40mm2At2SA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diFyAHUVvrYjDLmuiifArBVv.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar het resultaat is helemaal niet verkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNbez2d_EyKzXvI-2asqUj2cHqo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kYzEKDfd0nKCBIqlMkowbLa.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb gerookt met appelhout en het duurde ongeveer 2,5 uur voor ze een kern van 75 graden bereikt hadden. Ik heb de barbecue op 110 graden op het rooster gehad en het laatste half uur op 125. De kipfilet was erg lekker en nog goed sappig. Nou vind ik gerookte kip op zich niet super speciaal, maar ik kan het wel geslaagd noemen. Ik ga nog een keer experimenteren met kruiden.

De maiskolf had ik met roomboter ingesmeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4FouZpCXrxSe-Jf50_ACXHgdis=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNLAvde4KdjMNaWKofk4zv7c.jpg?f=fotoalbum_medium

Geen idee of dit nou teveel is of niet. Wel kan je raden wat er gebeurt: de boter smelt en valt in de kolen, wat rook veroorzaakt. Het resultaat was erg lekker, alleen is nog even de vraag in hoeverre de roomboter dan aan bijgedragen heeft.

Daarna nog even de maiskolf afgrillen en wat zoete aardappel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8ZVJROpAQ3m3fvnCd_WKrKj2Fc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xBb64OP9ExT296zBqLAdQZi.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik blijf het mooi vinden dat maiskolf naar popcorn gaat ruiken als je 'm grilt. Al met al een geslaagde cook. Het recept wat ik gebruikt heb voor de kip is deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:39
Ik zag de volgende actie voorbij komen.
Kent iemand dit merk?
Zal voor mij echt als in stap zijn om te kijken of ik een Kamado ga gebruiken of niet, maar deze actie is zo scherp dat je bijna het gevoel krijgt dat er iets niet klopt.

Zie ook maar 1 jaar garantie die je krijgt
https://www.grill-jack.nl/products/xxl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Daros schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:39:
Ik zag de volgende actie voorbij komen.
Kent iemand dit merk?
Zal voor mij echt als in stap zijn om te kijken of ik een Kamado ga gebruiken of niet, maar deze actie is zo scherp dat je bijna het gevoel krijgt dat er iets niet klopt.

Zie ook maar 1 jaar garantie die je krijgt
https://www.grill-jack.nl/products/xxl
Ik ken de winkel niet. Kvk klopt wel met het adres. Kan weinig (lees geen) review van de shop vinden.
De kamado lijkt een standaard model die voor die prijzen eind van 't seizoen ook bij de karwei staan.

Vind het lastig. Misschien hier iemand ervaring met die winkel? Zo niet zou ik het niet doen. Of eventueel betalen met creditcard als dat kan.

Pagina: 1 ... 183 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism