Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:28
Chevy454 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:37:
[...]

4 is de magische grens heb ik ontdekt qua toegestane barbecues.
Ik dacht net als bij fietsen N + 1 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:08
Ik heb nu mijn pellet BBQ, Weber en een pizza oven. Dus dan mag ik er nog een bij :) toch maar weer een keer de vrouw proberen te overtuigen dat er een KJ jr bij moet komen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:59
Boudewijn schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:34:
[...]
ik zou black ranch dan ook niet neutraal noemen. Zeker die quebracho...
Ik hoef het iig niet meer op mijn kamado :)

Na best veel experimenteren kom ik op:

- "echt goed" professional. Neutraal horecaspul, goede brandduur, weinig afval en allemaal eco-labels. Hun marabu heb ik ook gehad maar ik gebruik liever rookhout dan houtskool met accent.
- bge houtskool, die is prima maar vrij duur.

Black ranch stinkt heeft een sterk dieselaroma wmb en brandt ook iets minder makkelijk dan bovenstaande.
"Echt" professional houtskool valt me toch tegen. Veel kleine stukken en brandduur ook niet geweldig. Wel weinig afval en neutrale geur/smaak. Heb je de "Expert" van hun ook wel eens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DD2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-04 14:20

DD2

TRD07 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:41:
[...]

"Echt" professional houtskool valt me toch tegen. Veel kleine stukken en brandduur ook niet geweldig. Wel weinig afval en neutrale geur/smaak. Heb je de "Expert" van hun ook wel eens geprobeerd?
Black Ranch ben ik ook wel een beetje van afgekickt, hoewel die marabu nog wel gaat. Echt professional heb ik nu twee zakken erdoor gestookt en ben ik ook tevreden over, ik had weinig kleine stukken / gruis. Misschien gewoon een slechte zak geweest?

Ben nu bezig met een zakje Bonfire white quebracho van de Sligro, in de aanbieding een zakje meegenomen voor €12,- voor 10 kg. Ben er eigenlijk erg door verrast, mooie grote brokken, brand lang en geen nare geuren of andere side effects.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:29
barrymossel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:13:
[...]

Yup, aan het schouderblad hangt een dun stuk vlees. Las net ook dat je de slager beter kunt vragen dat eraf te snijden. Volgende keer wat beter opletten...
Je zou het kunnen oprollen en opbinden, zodat het wat dikker is
Of idd afsnijden, en er naast leggen, het is wat sneller klaar en dan heb jezelf wat te snacken
Mocht je betrapt worden begin een verhaal dat het echt nodig is dat je tussendoor de gaarheid checkt en dat je moet kijken of de smaak echt wel goed is ;)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:24
Togi schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:48:
[...]

Je zou het kunnen oprollen en opbinden, zodat het wat dikker is
Of idd afsnijden, en er naast leggen, het is wat sneller klaar en dan heb jezelf wat te snacken
Mocht je betrapt worden begin een verhaal dat het echt nodig is dat je tussendoor de gaarheid checkt en dat je moet kijken of de smaak echt wel goed is ;)
Heb een stukje eraf gesneden en weggegooid. Dom dus achteraf ;)
We gaan het verder wel zien. Ik steek zo de Kamado aan en dan vlammen!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik wil zaterdag ofwel chuck-roast ofwel brisket maken. Het gaat mij even om de tijdsplanning, want er komen ook nog moinkball's en kiplollies bij.

Is er nog verschil tussen chuck-roast of bristket qua bereidingstijd? Het hoeft geen groot stuk te zijn, en heb al eens eerder een klein stukje brisket gemaakt wat in 6 uur wel klaar was..

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TRD07 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:41:
[...]

Ik heb groen blauw en paars gehad. Paars is marabu. Blauw vind ik de beste, groen is ook goed te doen. Ik twijfel of dat expert of pro is, ben te lui om naar buiten te lopen.

Qua grootte: ik heb er 15+ zakken doorheen gestookt in een jaar en er was 1 zak die duidelijk onderop had gelegen. Die pechfactor heb je sowieso soms bij alle leveringen/merken.

Heb wel in een van de zakken best wat gebakken steen (6 ons) gehad, ben even met de leverancier gaan praten. Blijkt dat ze nu in Europa produceren en dat de nieuwe oven wat steen loslaat... Heb meteen een nieuwe zak gekregen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:21

Pieroman

/me

Boudewijn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb groen blauw en paars gehad. Paars is marabu. Blauw vind ik de beste, groen is ook goed te doen. Ik twijfel of dat expert of pro is, ben te lui om naar buiten te lopen.

Qua grootte: ik heb er 15+ zakken doorheen gestookt in een jaar en er was 1 zak die duidelijk onderop had gelegen. Die pechfactor heb je sowieso soms bij alle leveringen/merken.

Heb wel in een van de zakken best wat gebakken steen (6 ons) gehad, ben even met de leverancier gaan praten. Blijkt dat ze nu in Europa produceren en dat de nieuwe oven wat steen loslaat... Heb meteen een nieuwe zak gekregen.
Blauw is de expert (Spaanse steeneik) en groen de professional. Gezien de blauwe van steeneik is lijkt me dit wat vergelijkbaar met quebracho?
Hier zelf nu toevallig bezig met een zak groen, had er prima brokken houtskool in en ging makkelijk en zonder geur/rook aan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pieroman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:37:
[...]

Blauw is de expert (Spaanse steeneik) en groen de professional. Gezien de blauwe van steeneik is lijkt me dit wat vergelijkbaar met quebracho?
Hier zelf nu toevallig bezig met een zak groen, had er prima brokken houtskool in en ging makkelijk en zonder geur/rook aan.
Qua houtsoort kan het vergelijkbaar zijn, maar zeker bij black ranch heb je een stevig dieselaroma erboven hangen. Dat heb je bij die echt goed niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MasterMaceMichu schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:16:
Gewoon voor een Pellet BBQ gaan. Waar die mythe van 'een bak herrie' vandaan komt is me een raadsel. Heb zelf een GMG Daniel Boone en ja, je hoort de auger eens in de zoveel tijd draaien en je, je hoort de fan, maar de vijverfontein van m'n buurman maakt meer lawaai....
Specifiek een Daniel Boone (denk ik) niet meegemaakt, maar de keren dat ik met een pelletgrill stond vond ik het lawaai echt kut.
Is het extreem hard geluid? Nee zeker niet. Maar het gaat om het vergelijk: uit alle type BBQ's die je in de wereld kunt kiezen is een pelletgril de enige die geluid maakt. Ik zou me daar iig aan storen.
copykat schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:38:
[...]
😲
Wat stop je in de melk?
Jack Daniels, hoezo?
Chevy454 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:37:
[...]
4 is de magische grens heb ik ontdekt qua toegestane barbecues.
Tijd dus om de term bbq te herijken.
** Wijst braai aan en mompelt 'nee schat dat is een braai, géén bbq!'

Van de week een 'stukje' kalfsbrisket mogen ontvangen (7 kilo, met bot).
Ligt nu in de vriezer, ergens in oktober wanneer we tweakers nerdavond hebben die maar eens low&slow bereiden <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEe0v_jaWejUzQosEquqC1Bjr4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f2dB2sxUc7B7SYfFJDNZbBP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNVp3sajO44Usj61YBfg8qJ1zV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVlKtx5OpP8X31ayVC6zDeJy.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 19:14
Chevy454 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:38:
Na weken van ontkenning moet ik het nu echt onder ogen zien. Er is een kleine onderweg (444gram vandaag) en er beginnen pijntjes links en rechts te komen aka ik word oud.

Dus alle spaarzame momenten wanneer er geen luier vervangen moet worden dient de Q zoveel mogelijk set and forget zijn. De Masterbuilt kamado is een genot om ermee bezig te zijn en is in de mate van het mogelijke relatief set and forget eens je alles in orde hebt qua vents. En toch kruipt er wel meer tijd in dan je denkt: vuurkorf schoonmaken, houtskool en rookhout in orde doen, vuur aansteken met de looftlighter, de kamado op temperatuur laten komen en je bent 45 minuten bezig.

En dan hopen dat de baby niet om aandacht vraagt of erger: de pamper wederom vol gescheten tot in de nek. Dus ipv een extra kamado denk ik aan automagisch systeem.

Een Masterbuilt Gravity Series zou een optie zijn maar de firebox van de eerste generatie is dubieus te noemen. De tweede generatie heb ik nog geen nieuws van gehoord qua issues.

Een pelletbbq: de bekende merken zijn Traeger, GMG en nu ook Weber met de Smoke Fire gen2. De Pellet Joe is naast niet leverbaar ook buiten mijn range, de andere zijn wel bespreekbaar.

Iemand een opinie wat een goede automagische Q zou zijn? Geen gas want het moet wel roken :+
toon volledige bericht
Gefeliciteerd!

Rustig aan man, het is maar een baby he, die worden vanzelf groot zonder al teveel moeite.

De beste vader is een gelukkige vader!

Dus tenzij het een smoesje is voor een nieuwe Q zou ik lekker je kamado houden.

• barrymossel
Vandaag m'n eerste echte low&slow. Maar is onderstaande logisch? Ik zit aan geen enkele schuif en de temperatuur blijft heel langzaam steeds verder oplopen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g_gTusC_su-WkKsD7jzP6OqXTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/18HXoMPLJ99gncmYZwCltdLN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barrymossel schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:31:
Vandaag m'n eerste echte low&slow. Maar is onderstaande logisch? Ik zit aan geen enkele schuif en de temperatuur blijft heel langzaam steeds verder oplopen...

[Afbeelding]
Ja je hebt gewoon nog luchttoevoer. Schuifjes iets verder dicht dus. Wellicht lekt ergens iets?
Omdat heel subtiel is (er gaan telkens meer stukjes houtskool branden) is het meestal afdoende om je bovenafsluiter (topvent, maar als iemand een betere NL vertaling kent houd ik mij van harte aanbevolen) een klein tikkie verder te sluiten.

• greatgonzo
  • Laatst online: 12:30

greatgonzo

schit-te-rend!

dat.. en het kan natuurlijk ook dat een groter stuk hout aan het smeulen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:34:
[...]

Ja je hebt gewoon nog luchttoevoer. Schuifjes iets verder dicht dus. Wellicht lekt ergens iets?
Omdat heel subtiel is (er gaan telkens meer stukjes houtskool branden) is het meestal afdoende om je bovenafsluiter (topvent, maar als iemand een betere NL vertaling kent houd ik mij van harte aanbevolen) een klein tikkie verder te sluiten.
En dan niet schrikken als de temperatuur in eerste instantie kort juist even verder oploopt! Dat komt doordat de warme lucht minder snel weg kan, maar na deze korte opleving zou je temperatuur moeten gaan dalen omdat de boel minder trekt (als in minder luchtstroom), dus er simpelweg minder zuurstof beschikbaar is.

• barrymossel
greatgonzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:51:
dat.. en het kan natuurlijk ook dat een groter stuk hout aan het smeulen is...
Ik heb hem nu net even open gehad om te sproeien met appelsap en nieuw rookhout toe te voegen, maar schijnbaar smeulden de twee blokjes niet meer. Die dus wat meer in het midden gelegd...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barrymossel schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:56:
[...]

Ik heb hem nu net even open gehad om te sproeien met appelsap en nieuw rookhout toe te voegen, maar schijnbaar smeulden de twee blokjes niet meer. Die dus wat meer in het midden gelegd...
Je weet dat gaar vlees bijna geen rooksmaak meer opneemt he? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:09:
[...]

Je weet dat gaar vlees bijna geen rooksmaak meer opneemt he? :)
Ja, maar het ruikt zo lekker... :+

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:47
Als je met halve deflector en kolenmand werkt aan welke kant doen jullie dan de kolen?
Onder de deflector of juist aan de “open” kant?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:13

copykat

Good copy isn't bad

Aan de openkant is de directe gril dus dan wil je kolen daar hebben voor je searing..
Maar als je semi indirect (vet drips niet in t vuur) wilt dan kan je het onder je deflector aansteken.
Krijg je een hetelucht stroom, verfbrander effect,

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:49
Eindelijk weer eens wat ribs op de BBQ

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51418740237_dc4c1f1f86_c.jpg

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

shortribs?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1SbYgF--cVbcwWQ_GBV5jbxwvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67XIZyZj7RoSaNzu626t4MKD.jpg?f=fotoalbum_large
Gewoon ouderwets curryworst (van de slager) op de barbecue, ook weleens lekker :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Jaspervl
Spareribs. Ik ben momenteel wat aan huis gebonden, had wat iberico spareribs met ah mee laten leveren.
Beetje shiners maar smaakte uitstekend

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ozzie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:46:
[Afbeelding]
Gewoon ouderwets curryworst (van de slager) op de barbecue, ook weleens lekker :)
Is dat de fotohoek of heb je echt op volgorde van grote neer gelegd?
:*)

• Ozzie
copykat schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:16:
[...]

Is dat de fotohoek of heb je echt op volgorde van grote neer gelegd?
:*)
Haha nou dat lijkt wel zo op de foto, maar ik heb er niet op gelet in het echt dus denk dat het meer op de foto zo is geworden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:09:
[...]

Spareribs. Ik ben momenteel wat aan huis gebonden
Niks ernstig hoop ik?
, had wat iberico spareribs met ah mee laten leveren.
Beetje shiners maar smaakte uitstekend
Ok, vooral die rechtsonder met de platte rib leek erg op shortrib vandaar.
Zal de wide angle lens vd mobiel wel zijn.

Is iberico echt lekkerder dan een gewone bevleesde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
copykat schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:27:
[...]

Niks ernstig hoop ik?

[...]

Ok, vooral die rechtsonder met de platte rib leek erg op shortrib vandaar.
Zal de wide angle lens vd mobiel wel zijn.

Reeds een half jaartje thuis met long covid. Dit klaarmaken was eigenlijk wat veel.. maar ja. Gewoon een keer minder wandelen dan

Wij vinden de smaak van iberico erg lekker. Wel redelijk vet, maar dat is bij ons geen probleem. Ik wrap ze ook niet, vind ik bij iberico niet nodig.
Zeker een keertje proberen zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jaspervl schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:48:
[...]

Reeds een half jaartje thuis met long covid. Dit klaarmaken was eigenlijk wat veel.. maar ja. Gewoon een keer minder wandelen dan

Wij vinden de smaak van iberico erg lekker. Wel redelijk vet, maar dat is bij ons geen probleem. Ik wrap ze ook niet, vind ik bij iberico niet nodig.
Zeker een keertje proberen zou ik zeggen
Sterkte vent. Hier ook al half jar aan het k*tten met long covid :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Boudewijn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:37:
[...]

Sterkte vent. Hier ook al half jar aan het k*tten met long covid :/
Damn, jij ook sterkte. Dank je!

Het is fijn om eens wat leuks te doen (bbq) en tegelijkertijd wat voor m'n gezin te kunnen doen. M'n dames waren aan het genieten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Jaspervl @Boudewijn
Beide sterkte.
Ik mag van geluk spreken dat ik ondanks mijn buitendienst werk bij alle bedrijven dat gewoon doorging tijdens lockdown's niks heb op gelopen en met twee vacinaties nu redelijk veilig ben. (hoop ik)

Long covid is een sneaky en erg vervelende aandoening. Verborgen en lastig te zien voor anderen.
Ik wens jullie volledig herstel toe.

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55
copykat schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:29:
@Jaspervl @Boudewijn
Beide sterkte.
Ik mag van geluk spreken dat ik ondanks mijn buitendienst werk bij alle bedrijven dat gewoon doorging tijdens lockdown's niks heb op gelopen en met twee vacinaties nu redelijk veilig ben. (hoop ik)

Long covid is een sneaky en erg vervelende aandoening. Verborgen en lastig te zien voor anderen.
Ik wens jullie volledig herstel toe.

Peter
What he says O+

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 11:54

Wootlock

Evilution

copykat schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:27:

Ik vind van wel, Iberico ribs smaken het beste met alleen met PeZo in mijn opinie :)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Heeft iemand nog een idee voor wat lekkers op de BBQ te maken wat maximaal een uur of 2 duurt, bij de supermarkt te krijgen is en niet super ingewikkeld is. Ik kom zelf niet echt veel verder dan zalm op een plankje of een steak ofzo. Maar jullie hebben vast nog wel het e.e.a. aan recepten liggen! :D

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:32:
Heeft iemand nog een idee voor wat lekkers op de BBQ te maken wat maximaal een uur of 2 duurt, bij de supermarkt te krijgen is en niet super ingewikkeld is. Ik kom zelf niet echt veel verder dan zalm op een plankje of een steak ofzo. Maar jullie hebben vast nog wel het e.e.a. aan recepten liggen! :D
Beenham

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Porchetta staat nog op mijn todo lijstje, dat duurt denk ook ongeveer 2 uur. Misschien iets langer.

Alleen een stuk buikspek is denk niet bij de supermarkt te krijgen, maar de slager heeft het vast.

[ Voor 34% gewijzigd door Ozzie op 03-09-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Oeh nice, dat is best een goede wat hier thuis ook zeker gewaardeerd zal worden. Ik ga altijd naar de jumbo en ik kwam toevallig een recept van de Jumbo zelf tegen. Ga deze denk ik maar eens proberen: https://www.jumbo.com/inspiratie/bbq/vlees/beenham.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:43:
[...]

Oeh nice, dat is best een goede wat hier thuis ook zeker gewaardeerd zal worden. Ik ga altijd naar de jumbo en ik kwam toevallig een recept van de Jumbo zelf tegen. Ga deze denk ik maar eens proberen: https://www.jumbo.com/inspiratie/bbq/vlees/beenham.
Het is een afgezaagde klassieker, maar als je me hier wakker voor maakt hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ozzie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:41:
Porchetta staat nog op mijn todo lijstje, dat duurt denk ook ongeveer 2 uur. Misschien iets langer.

Alleen een stuk buikspek is denk niet bij de supermarkt te krijgen, maar de slager heeft het vast.
De recepten die ik zo snel vind spreken al snel van 3+ uur, dus dat is mijn iets teveel van het goede voor vandaag, maar het is zeker iets wat ik een keer ga proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:44:
[...]

De recepten die ik zo snel vind spreken al snel van 3+ uur, dus dat is mijn iets teveel van het goede voor vandaag, maar het is zeker iets wat ik een keer ga proberen!
Ja, nu ik even aan het zoeken ben is het inderdaad ook iets langer.

Volgend weekend maar een keer proberen thuis, maak ik er een Italiaanse avond van. Lekker focaccia maken in de pizza oven als voorgerechtje en dan porchetta uit de bbq daarna :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
418O2 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:44:
[...]

Het is een afgezaagde klassieker, maar als je me hier wakker voor maakt hoor je mij niet klagen.
Hehe, heel veel low & slow komt beetje op hetzelfde neer natuurlijk. Kruiden erop voor een bark, rookhout voor de smaak en laat maar lang garen. Alleen de kruiden en het soort vlees verschillen. Maar genoeg klassiekers die niet voor niets klassiekers zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ozzie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:41:

Dat zou ik liever wat langer doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:47:
[...]

Hehe, heel veel low & slow komt beetje op hetzelfde neer natuurlijk. Kruiden erop voor een bark, rookhout voor de smaak en laat maar lang garen. Alleen de kruiden en het soort vlees verschillen. Maar genoeg klassiekers die niet voor niets klassiekers zijn :D
Toch het enige stuk wat hier een beetje mislukt is toen ik het maakte. Veel te zout geworden door de brine... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
MikeyMan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:02:
[...]

Toch het enige stuk wat hier een beetje mislukt is toen ik het maakte. Veel te zout geworden door de brine... :X
Al doende leert men he! Ik heb dat ook wel eens gehad met een stuk buikspek, ook wel erg zout uiteindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:03:
[...]

Al doende leert men he! Ik heb dat ook wel eens gehad met een stuk buikspek, ook wel erg zout uiteindelijk...
Ja, na meerdere keren brisket, pulled pork, ribben en weet ik wat nog meer dacht ik de lastigste wel gehad te hebben. En dat nota bene op mijn gassert. Maar dit ging niet goed. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik met een hele zalmzijde, ook veel te zout geworden. Ach volgende keer minder zout gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Wat is jullie mening over Fleur de Sel? Dat lijkt een beetje zo'n holy grail als ik YouTubers moet geloven, maar is dat de moeite nog, of vooral heel erg overrated?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik laat het altijd wat langer pekelen (equilibrium cure) en bereken de hoeveelheid zout TOV het gewicht. Dan zit je altijd goed.
(Bv zalm : 3% zout en 1.5% suiker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:28
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:10:
Wat is jullie mening over Fleur de Sel? Dat lijkt een beetje zo'n holy grail als ik YouTubers moet geloven, maar is dat de moeite nog, of vooral heel erg overrated?
Ik zie het nut er niet van in bij het bbq'en, maar het kan best van waarde zijn als ik het zo lees. Zelf overigens nog nooit gebruikt. Wel in Bretagne en de Camargue bij de zoutbekkens geweest als klein jochie :+
Wikipedia: Fleur de sel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik gebruik het soms wel soms niet, merk niet zoveel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:18
Iemand ervaring met een Grill verhoger voor een kamado (Grizzly Grill large).
Zondag wil ik hapjes maken dus heb wat extra rooster ruimte nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door prekz op 03-09-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ozzie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:41:
Ik gebruik het soms wel soms niet, merk niet zoveel verschil.
Ik koop het ook niet meer, weinig tot geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:10:
Ik laat het altijd wat langer pekelen (equilibrium cure) en bereken de hoeveelheid zout TOV het gewicht. Dan zit je altijd goed.
(Bv zalm : 3% zout en 1.5% suiker)
Klinkt ook logisch, kruiden hoeveelheid op basis van gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 22:30
Gister een doos iberico spareribs bij de Makro gehaald. Waar ik normaal wide-cut ribs heb en 3 (uur) - 2 (uur) - 1 (uur) aanhoud, dacht ik bij deze baby back ribs 1,5 - 1 - 0,5 aan te houden. Ik zie echter ook een Eastwood H&F methode. Wat doen jullie met (iberico) baby backs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:39

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb nu spareribs er op liggen, mijn vriendin vind het lekker als ze nog een beetje plakkerig zijn, zo komen ze vaak uit de supermarkt. Maar de meeste recepten van uit van een mooie bark. Ik heb ze nu gewoon in de rub gedaan zoals normaal, kan ik ze nadat ze straks klein uurtje in de aluminium folie hebben gelegen gewoon om het kwartier aflakken met wat saus, half uurtje dan nog op de gril dus? Of wordt dat helemaal niets?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 22:30
MrVegeta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:08:
Heb nu spareribs er op liggen, mijn vriendin vind het lekker als ze nog een beetje plakkerig zijn, zo komen ze vaak uit de supermarkt. Maar de meeste recepten van uit van een mooie bark. Ik heb ze nu gewoon in de rub gedaan zoals normaal, kan ik ze nadat ze straks klein uurtje in de aluminium folie hebben gelegen gewoon om het kwartier aflakken met wat saus, half uurtje dan nog op de gril dus? Of wordt dat helemaal niets?
Wat bedoel je met plakkerig? En plakkerig uit de supermarkt, bedoel je dan de al gegaarde ribs? Die 'plakkerigheid' krijg je dan van het lakken in de laatste fase.

Die mooie bark heb je na 3 uur roken in de 1e fase.

Hoewel ik niet elk kwartier af zou lakken, is het 'normaal' om in de laatste fase nog af te lakken. Voor mij is 1x aflakken wel voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Ebbao op 03-09-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gewoon aflakken, laten afkoelen en serveren?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
MrVegeta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:26:
Gewoon aflakken, laten afkoelen en serveren?
Wat ik meestal doe (en het is geen exacte wetenschap, dus er is niet echt goed of fout als je het anders doet natuurlijk):

Eerst iets van 1,5 tot 2 uur roken op ongeveer 110-120 graden. Ik kijk meestal of de kleur mooi is en of de bark mooi vast zit.
Daarna in folie wikkelen en door laten garen. Meestal zet in de barbecue dan wat hoger, naar bijvoorbeeld 140 graden. Dit duurt ongeveer een uur, maar dat controleer is door met een prikthermometer of satestokje in het vlees te prikken. Als het overal zacht aanvoelt (als boter), dan is het vlees gaar genoeg.
Dan gaat het uit het folie en terug op de BBQ zodat de bark weer hard kan worden. Ik doe meestal een kwartier tot een half uur op de bark op te drogen, daarna aflakken met BBQ saus en dit max een kwartier laten karameliseren op de BBQ. Profit!

Eventueel kan je in fase 1 regelmatig het vlees besproeien met bijvoorbeeld appelsap, maar ik vind het tot nu toe meer moeite dan dat het waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk1983 op 03-09-2021 14:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:56

CeesKees

I rest my Kees

Vorige week een heerlijke rib-eye uit de vriezer. (En van de weber)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxUPW5v8U2l1k8CjO-SL761h_sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE7O42yypIxTz4GPfNWAFgw6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYdQ7-pGpoeIifhXNUC0DMY9STA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrphpKcE3kDgIDH8ArSyesEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY0c-M0GL6ILzE29vm0KeHhrceo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfXcQOUnVyB9behv6YfPs1PF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ligt er een picanha te ontdooien. Die mag morgen op de weber.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand bekend met Pink Revenge van No Rubbish? Dat is een beetje romige saus gelinkt aan de Pink Devil rub van ze. Zou ik die ook kunnen gebruiken om spareribs af te lakken? Ik twijfel omdat het niet een standaard BBQ saus is.

Deze dus: https://norubbish.nl/product/pink-revenge/

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 03-09-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:35:
Wat ik meestal doe (Beschrijving Texas crutch)

Eventueel kan je in fase 1 regelmatig het vlees besproeien met bijvoorbeeld appelsap, maar ik vind het tot nu toe meer moeite dan dat het waard is.
Ik zou het gewoon niet te gek maken en 1 run op 120C doen. Elk uurtje beetje spritzen met water totdat je sparerib scheurt wanneer je het oppakt bij het 4de of 5de botje. En daarna met saus aflakken en klaar.

* Chevy454 gaat volgende week spareribs maken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 06:04
Mannen! Vraagje! Ben als verrassing door mijn vriendin vanmiddag verblijd met een prachtige Bastard Large. Supertof! Helemaal compleet met allerlei accessoires!

Nu zit er bovenop een lichte beschadiging in het keramiek. Ik twijfel of ik daar wat mee moet doen want ik weet niet of het al zo was of dat het gebeurd is met naar binnen sjouwen (ik was er niet bij).

Wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiO48-XhER-O3Kt0zcMdQ---wKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyMAx9Mu9k1k9eY419GuEgEC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBepmKvD_mJzjiZrXSzM6T4-WMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3hv1Ww3GaDNQIsrRz2nqkVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 21:44

Kraz

Saving the world

donleone83 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:27:
Mannen! Vraagje! Ben als verrassing door mijn vriendin vanmiddag verblijd met een prachtige Bastard Large. Supertof! Helemaal compleet met allerlei accessoires!

Nu zit er bovenop een lichte beschadiging in het keramiek. Ik twijfel of ik daar wat mee moet doen want ik weet niet of het al zo was of dat het gebeurd is met naar binnen sjouwen (ik was er niet bij).

Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Tof ding! :D

Swso even melden bij de winkel of anders bij Bastard zelf.
Ik weet van green egg dat ze een speciale 'verf' hebben waarmee je dit kunt bij tippen.

Met zwart lijkt me dat alleen maar makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Garantie claimen, daarna krijg je een potje koude emaille om bij te stippen. Een geheel nieuwe dome ga je niet krijgen.

De vrouw zegt dat ik mag doen wat ik wil. Als het maar geen financiële aderlating wordt. Denk dat de kleine meer geld kost :+

Nu opzoek naar een GMG Daniel Boone RVS prime met korting. En anders pas in het voorjaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 03-09-2021 18:54 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kraz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:50:
[...]

Ik weet van green egg dat ze een speciale 'verf' hebben waarmee je dit kunt bij tippen.

Dat hebben ze bij 200 Fahrenheit ook. Sturen ze op voor m'n Grill Guru. Dus idd even een berichtje sturen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm-WsBfj__w_C9jqIUdMxgvZcls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuzaQdaf3HnR6ybyjZin0sly.jpg?f=fotoalbum_large

Oeh la la.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:26:
Schroef gewoon een controller aan je bbq als je er niet veel bij kan zijn :P
Ik heb een flame boss 400 wifi ergens in de garage liggen. Daar is de kamado ook zeker set and forget mee mits je de juiste kolen gebruikt (niet Dammers want te zacht en branden gewoon niet lang genoeg imo).

Maar ik hoop dat een pelletbbq gewoon een leuke toevoeging biedt die wat meer vrijheid biedt. En misschien zelfs de vrouw kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 12-05 21:34
MrVegeta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:08:
Een keer aflakken is meestal voldoende voor het ‘plak effect’. Vaker is niet nodig, kan overheersen of verbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 12-05 21:34
Kraz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:50:
[...]

Gewoon melden idd. Mijn joe had ook een klein hoekje lak onder het handvat eraf bij levering. Potje nieuwe lak en zwart op wit (e-mail) garantie dat de dome evt vervangen mag later zie je er niets meer van😉

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo .. ik zit :P
Morgenavond feestje omdat mijn oudste zoon 18 jaar is geworden. Wie jarig is mag kiezen wat er gegeten word. Dus, net als vorig jaar, koos hij Grieks :Y)
Op het menu voor morgen:
- Gyros van het spit
- Kipsouvlaki
- Gehaktballetjes in tomatensaus
- Vegaballen in tomatensaus
- Flappen flatbread iets van de lokale turk met tzatziki

En omdat het weer vrijdag is, ook weer een filmpje online gezet.
Deze keer maakte ik tomatensoep met vers geplukte tomaten uit de eigen moestuin
Het eindresultaat was erg lekker, en het is zeker leuk om eens te maken - helemaal als je zelf gekweekte tomaten hebt liggen.
De kinderen zijn geen soepeters, maar de verse croutons uit de skillet werden onder m'n neus vandaan gejat :D

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
BraaiTV 🔥 Geroosterde tomatensoep (uit eigen moestuin)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Luuk1983 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:35:
[...]

Wat ik meestal doe (en het is geen exacte wetenschap, dus er is niet echt goed of fout als je het anders doet natuurlijk):

Eerst iets van 1,5 tot 2 uur roken op ongeveer 110-120 graden. Ik kijk meestal of de kleur mooi is en of de bark mooi vast zit.
Same here,
Daarna in folie wikkelen en door laten garen.
Hier doe ik er vaak plakjes boter en wat appelsap of appelstroop in en hetesaus als ik sweet and spicy wil maken.
Meestal zet in de barbecue dan wat hoger, naar bijvoorbeeld 140 graden. Dit duurt ongeveer een uur, maar dat controleer is door met een prikthermometer of satestokje in het vlees te prikken. Als het overal zacht aanvoelt (als boter), dan is het vlees gaar genoeg.
ik vergeet vaak te prikken en doe gewoon een uur. Eigenlijk 2x half uur want de ribs liggen ingepakt plat op elkaar en switch de twee pakketten halverwege.
Dan gaat het uit het folie en terug op de BBQ zodat de bark weer hard kan worden. Ik doe meestal een kwartier tot een half uur op de bark op te drogen, daarna aflakken met BBQ saus en dit max een kwartier laten karameliseren op de BBQ. Profit!

Blijft lekker spareribs... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
En dan soep maken van ook de botjes. Geweldig voor ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:16:
En dan soep maken van ook de botjes. Geweldig voor ramen.
zin 1 kan ik nog omzetten tot wat er bedoelt word maar zin 2;

geweldig voor "ramen"? no clue at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
copykat schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:31:
[...]

zin 1 kan ik nog omzetten tot wat er bedoelt word maar zin 2;

geweldig voor "ramen"? no clue at all.
https://www.google.com/se...&chrome_dse_attribution=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 09:13
Vandaag 2 ribs op de BBQ gelegd, maar heb hem op de onderstaande manier gemaakt.
(tot nu toe heeft deze de meeste smaak en is ook het meest juicy)

BBQ op 110 graden

Elke 20 min sprayen na 1,5 uur
Na 3,5 uur op de BBQ de temp verhogen naar 135 graden voor (eventuele) pull back
Na 1 uur op 135 inpakken met boter (en eventueel basterd suiker).
Na 30 min uitpakken en aflakken.
Na 15 min erafhalen

Zie ook : YouTube: How to Smoke Pork Ribs | Mad Scientist BBQ

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DMBmYWz/Whats-App-Image-2021-09-04-at-17-46-48.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Quadradial op 04-09-2021 19:08 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:56

CeesKees

I rest my Kees

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmArhsIiIijkLtXfqgbUNxoUIQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRH9dGISBNl59FQzwD4GRz2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFZaut5OmKP2DqsZymCK-wJAI_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbbrW9V2BkBrDhSfqezgtuSP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1yf8Ir3nASyUHq5ZP12Ie_FMy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkBE2g4Xi1nb7cCHRhGsG8Xw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPG06_QruLetMkv2F1yu-fK8FYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQPm7HSdKrZUxo7x3vw32QOL.jpg?f=fotoalbum_large

Picanha was top!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mn oerhammetjes liggen in de brine soep.
zins 15:00. (afkoelen water duurde langer dan verwacht.)
dacht er over t ergens na12:00 voor 13:00 er uit te halen en te drogen en daarna meteen in de mosterd en kruiden te zetten, de kamado opnieuw aan te steken. wat low en slow houtskool toevoegen aan de appel hout (worstjes en picanha hamburgers vandaag.)

gaartijd is 3-4 uur dus dat zou genoeg moeten zijn om lekker een avond maaltijd te hebben.
1.5 roken, 1.5 ingepakt, 30min na garen met aflak. dacht ik. enigzins vrije interpretatie van dit:
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/oerhammetjes-bbq/
als de kern temp goed is zal t vast goed komen.
die tussen lak moment met brinewatersaus doet dat echt veel?
of is de bark en rookhout voldoende?
dacht whisky snippers en een hickory chunk te gebruiken

aardappeltjes in de oven. en wat groente (snijboontjes met chillyflakes/rode peper zal er vast wel bij passen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-05 22:35
Vraagje omtrent een Weber Smokey Mountain 47cm. Heb er eentje via Marktplaats op de kop getikt voor een zacht prijsje maar kom erachter dat de ‘charcoal chamber’, de ring met gaten waarin je de briketten doet mist. De verkoper zegt die ook nooit gehad te hebben maargoed.

Wat is wijsheid? Kan het partnumber wel vinden bij Weber in de US (63007) maar hier in NL is het nergens te krijgen volgens mij.

Maar wat zijn jullie ervaringen? Heb je die ring überhaupt nodig of is zelf een stapeltje briketten maken net zo prima…

Zijn er anders nog alternatieve ringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-12-2024
Martijn schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:46:
Vraagje omtrent een Weber Smokey Mountain 47cm. Heb er eentje via Marktplaats op de kop getikt voor een zacht prijsje maar kom erachter dat de ‘charcoal chamber’, de ring met gaten waarin je de briketten doet mist. De verkoper zegt die ook nooit gehad te hebben maargoed.

Wat is wijsheid? Kan het partnumber wel vinden bij Weber in de US (63007) maar hier in NL is het nergens te krijgen volgens mij.

Maar wat zijn jullie ervaringen? Heb je die ring überhaupt nodig of is zelf een stapeltje briketten maken net zo prima…

Iets beter of slimmer zoeken? https://weberstore.nl/product/63007-houtskoolring-wsm-47cm/
Kost 41,99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Martijn schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:46:
Zie hierboven. En anders zo een ring laten maken? Waarschijnlijk goedkoper ook nog....

Gisteren YouTube bekeken naar pellet bbqs.
Die GMG Daniel Boone Prime RVS ziet er goed uit maar toen kwam de vrouw des huizes: "De Weber Smokefire ziet er wel mooier uit"

Oh crap, gaan we nog een WAF factor krijgen bij de BBQ?

[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:43
Ik zou wegblijven bij de Smokefire. Zijn erg veel problemen mee geweest en ook de nieuwe versie heeft die niet allemaal opgelost.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:31

Dennis1812

Amateur prutser

Chevy454 schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:17:
[...]

Zie hierboven. En anders zo een ring laten maken? Waarschijnlijk goedkoper ook nog....

Die GMG Daniel Boone Prime RVS ziet er goed uit maar toen kwam de vrouw des huizes: "De Weber Smokefire ziet er wel mooier uit"

Je vrouw was zwanger toch? Dan krijg je een enorme WAF.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:49:
Ik zou wegblijven bij de Smokefire. Zijn erg veel problemen mee geweest en ook de nieuwe versie heeft die niet allemaal opgelost.
De eerste generatie heeft inderdaad zijn problemen gehad. Maar de 2de zou enkele verbeteringen hebben. Al blijf ik de vet afloop bij de Weber wel apart vinden, langs de firepot. Hoe dan ook, geen van beiden is in aanbieding te vinden dus er is geen haast.

We kunnen er ons goed in inlezen en een gedegen besluit maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:43
De nieuwe versie heeft een kleinere hopper gekregen die steiler loopt, zodat de pellets nu hopelijk wèl naar de brander blijven gaan. De GMG heeft een auger/schroef die de pellets naar de branderpot brengt, veel betrouwbaarder.

Het vet bij de Smokefire blijft via de 'flavour-bars' gewoon naar beneden druipen en moet dan naast de branderpot (die loeiheet is) in een opvangbak druipen. Dit heeft bij versie 1 voor redelijk wat brandjes gezorgd, lijkt niet aangepast.

tot slot kun je bij de GMG's de deflector die over de branderpot zit verschuiven, waardoor je òf bewust een hetere en koudere kant kan maken (dus 2 verschillende stukken vlees die op verschillende temperaturen moeten kun je zo tegelijk klaarmaken), òf de temperatuur links en rechts nauwkeurig kan afstellen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Nu online
Van de overschotjes pulled pork hebben we vandaag pulled pork kroketten gegeten volgens het recept van Noskos.
Gisteren de ragout gemaakt met 400g PP zodat deze een nachtje kon opstijven, vandaag 25 kroketten gerold en gebakken.

Het resultaat was best lekker en goed gelukt, maar de vulling was toch wat te lopend/waterachtig.
Mogelijke oplossingen die we kunnen bedenken zijn:
- PP minder fijn/klein snijden
- Minder bouillon gebruiken
- Combinatie van bovenstaande 2 oplossingen
- ...

Heeft iemand van jullie hier nog ervaring mee of goede suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zScbQu896wiXy_eL06cuGljqz_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsdMu1je28Cfx0Ytcp8Q4UmE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMmLJ9fd6P25g0MEtU19CnKviNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYO5bRo8F2agVV1E2azpN0wE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

wiemelen schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:54:
Van de overschotjes pulled pork hebben we vandaag pulled pork kroketten gegeten volgens het recept van Noskos.
Gisteren de ragout gemaakt met 400g PP zodat deze een nachtje kon opstijven, vandaag 25 kroketten gerold en gebakken.

Het resultaat was best lekker en goed gelukt, maar de vulling was toch wat te lopend/waterachtig.
- ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zou zowieso de pulled pork minder klein snijden, er mogen best wat grotere stukjes in de kroket zitten imho.
Je zou wat gellatine kunnen toevoegen aan de boulion voordat je die toevoegd aan je roux om de salpicon te maken

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Mening van Dennis (Noskos) na drie maanden gebruik van de Kettle Joe: YouTube: Kettle Joe - 3 maanden REVIEW. Hoe bevalt deze BBQ van Kamado Joe?

Enige waar ik het niet mee eens bent is dat je de deksel niet kan verstellen als hij heet is voor bijvoorbeeld een reverse sear. Verder heb ik zelf een hoes en hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 18:35
wiemelen schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:54:
- ...

Ik heb even snel het recept van Noskos gescanned, en ik zie daar eigenlijk geen "vreemde"verhoudingen in.
Wat er mis gegaan kan zijn (er van uitgaan dat je de verhoudingen goed heb overgenomen), is dat de roux niet goed gaar is geweest. Meestal houd je 2 a 3 minuten aan voor het garen van een roux, echter is dit wel afhankelijk van de warmte bron. te klein vuur geeft te weinig warmte.

Als je roux gaar is ziet het een beetje uit als nat zand, je kan het ook voelen tussen je vingers, maar dat is zonder vuur vaste vinger toppen best een spannend punt.

Het kan ook zijn dat je bouillon niet koud genoeg was, je hebt altijd een warm en een koud component nodig, dus of warme roux en koud vocht of koude roux en warm vocht.

of misschien was je PP wel erg goed gelukt, en was hij te sappig :9

Gelatine is alleen voor het makkelijk kunnen rollen/vormen, als je kroket warm is van binnen geeft de gelatine geen binding meer aan de salpicon. Ik maakte vroeger m'n garnalenkroketten zonder gelatine.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Nu online
insomniac schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:01:
[...]
of misschien was je PP wel erg goed gelukt, en was hij te sappig :9
Laten we het hier dan maar op houden :P
Mijn vrouw had de roux gemaakt en die was naar mijn mening wel goed.
Maar zoals je in de foto uit mijn eerdere post kan zien, lijkt de kroket maar half gevuld te zijn.
Voorlopige conclusie is dat we een volgende keer iets minder bouillon gaan gebruiken en de PP minder fijn gaan snijden.

Wat we wel gemerkt hebben is dat de kroketten makkelijker lijken te barsten nadat ze gerust hebben in de koelkast.
's Middags hadden we de kroketten gerold en er gelijk 10 gebakken. Die waren allemaal gelukt zonder te barsten.
De overige 15 hadden we in de koelkast gelegd om 's avonds te bakken omdat er wat vrienden langskwamen. Maar van die 15 waren er toch 4 gebarsten.
Dus volgende keer toch misschien de kroketten iets eerder uit de koelkast halen en kijken of dat de mogelijk oorzaak was.

En gezien alle rotzooi van het paneermeel dat in het vet achterblijft, wil ik ook nog op zoek gaan naar een recept om de kroketten in de oven af te bakken.
Naast minder rotzooi heb je dan ook het voordeel dat je er meer tegelijk kan bakken i.v.m. een kleine friteuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 19:42
Chevy454 schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:17:
[...]

ik ben zelf voor de GMG gegaan vanwege de pizza insert en er nog altijd erg blij mee.
pizza's gaan echt supersnel en het scheelt mij dus een pizza oven in de tuin die er anders hoe dan ook gekomen was.

verder heb ik een schoorsteen tot boven de nok van mijn huis om de buurt een beetje te ontzien.
bij de weber smokefire zitten er gewoon sleuven in de achterkant, wat het voor mij onmogelijk maakt de schoorsteen aan de sluiten. maar dit zal voor velen een minder groot punt zijn.

dat raampje in je GMG heb je trouwens niks aan, tenzij je het leuk vind om hem elk uur te poetsen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 18:35
@wiemelen Als je de kroketten wil bewaren in de koelkast, zou je kunnen proberen om ze op een doek te leggen, hierdoor wordt de paneerlaag aan de onderkant minder snel vochtig.

Het leeglopen/half gevuld zijn, kan ook komen door een te lage temperatuur van je vet. Het duurt dan te lang voor de paneerlaag afsluit, en vocht kan daardoor ontsnappen.

we gaan iets off-topic. ik ga weer verder met de eendeborst van het gietijzeren plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXEG_rpXQvd9TBIDIy5qoovt7rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI5pkOfJXYw1dK0fEsjWD5ja.jpg?f=fotoalbum_large

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:32
Chevy454 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:51:
[...]

Garantie claimen, daarna krijg je een potje koude emaille om bij te stippen. Een geheel nieuwe dome ga je niet krijgen.

De vrouw zegt dat ik mag doen wat ik wil. Als het maar geen financiële aderlating wordt. Denk dat de kleine meer geld kost :+

Nu opzoek naar een GMG Daniel Boone RVS prime met korting. En anders pas in het voorjaar.
Ik had het zelfde met mijn nieuwe bastard en na even beetje door pushen kreeg ik een hele nieuwe BBQ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:20
Onlangs 3 ribs gemaakt, ditmaal met de Minion methode vanwege m'n grote chunks houtskool.

Helaas had ik blijkbaar iets te veel actieve kolen, waardoor ik de temperatuur niet fatsoenlijk onder de 150 graden kon houden tijdens de eerste fase. De bovenkant had ik volledig open vanwege de rook, maar later ook een beetje geknepen. De onderkant was uiteindelijk helemaal dicht maar het vuur zat al in het houtskool.
Ze zagen er na de eerste fase ook al iets donkerder uit als normaal 😅

Ook tijdens de tweede fase kon ik de temperatuur niet echt onder de 140 graden krijgen.
De saus/lak die ik dit keer gebruik is de volgende: https://www.foodspring.nl...epten/barbecuesaus-recept
Wel iets meer knoflook dan in het recept. Zo uit de kom was die super lekker en ook op de ribs was het een aanrader.

Heb qua rub dit keer 1 met alleen peper en zout, 1 met peper, zout en paprikapoeder en 1 rib met peper, zout, paprika en kaneel.
Kaneel hoeft de volgende keer niet weer, dat was niet de smaak die ik had gehoopt. Het was vooral extra pit en weinig 'appeltaart' smaak. Maar nog steeds zeer smakelijk
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mTUnjpwQftZwI7BiTLMA16M2TNCQHDOUNDDbeq7RWdpDfT9Ud138JWQkOWQzanfYoNPYQlWDayscuOJvHvwLYTA6UiUng3yJ2sV7-lq26TUN8b3F_D1OO6DNAUbD8TI0g1crgbTIzO2n_Q34VoEEEpoCST3j3gjUtryFW1Gjz-w7XYBQgPLZx_Oq_2qj984eF?width=640&height=480&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mn8RjCp_kH8p0sxIKgHuYGp2dqIOk0r8u1MqERf-aRVZKMW5Yuo7b5iqCzRcsR0PanuO4X5m9Zw6n0gr1dUTSm_sfkEvzTjG_foLlR1ou95popMaCHpxFFwkK9a1s_jgR1q4GBXYl82mOFTKl7ncS1LeqGQhjCWfff5XKeUo6Cm2zZBPUDMvWN38AmCLhneRH?width=480&height=640&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4moqPYd0b9Ov2x4tgkIjnb27Lx5inpo95doHUFSl42HgrUwEBa-sfrb6DWhDjS9ztrTmpMl746PehhxWrVHAB7GUro9Z5cVFtKzBjB2J4miNtLyfVGvkNYNDZ4HdUVKGzgP__TpqpXAHaa8izcnYyDtGx8CPHeS-6ex-HXBbj5au8Tr95tL5wYS4soa-eBsJLW?width=640&height=480&cropmode=none
Ondanks de hogere temperatuur waren de ribs toch nog best mals, alleen iets meer bite vergeleken met 'normaal'. De botten konden we goed los trekken, maar het vlees moest nog wel op gekauwd worden.

Aangezien we niets alles in 1x op konden heb ik een halve slab voor de volgende dag bewaard. In de magnetron even opgewarmd, maar dat was minder een succes. De rib was volledig taai, maar dat was niet een hele grote verrassing.

We hadden ook nog andijvie over, dus deze salade er bij gemaakt: https://www.andijviesalad...de-met-tonijn-en-avocado/
Wat ons betreft was dit een aanrader. Waar andijvie best wel een uitgesproken smaak heeft viel het in deze salade best wel mee.
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4maIWu1N1Ms2INQYYBBl50tmj3n7G_EiMGmkicmzM_-jNnOnYkMSZrdPSnrP-1B1sED6bwFBc5FSQxJA4P6bTiWBS_ZRH_A2ePwp0t9q9kpRly4UaUUtVGvoxr6u0nZFTG9mLfmCA9_49_ULtQgH3K_Qp0dPko44pom13Ifv1GzPa9wKfow-QBETHUyzVkbc-c?width=640&height=480&cropmode=none

Door een val van m'n Weber zat er nu een buts op het deksel. Ik heb de bbq 2ehands gekocht en bij aankoop zat er ook al een beschadiging op het deksel. Deze heb ik nu met wat vloeibare emaille bijgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mDKvqm5xYgGYt0RHeEPGsgzNtjURQc4WArbRmkbFQU0SLr6qgBaSRc6ii6iX1onyX9s24hwWnIgFsiI0rqGIr6Nur8WNimD-Hzd3Za0bx6IVvRIM7_9969tBpy0baPu6aL6WlmTH4gFqXzIxH5U-V8JQkFKKnxONFxfug12ten7PQdLRHDgA5q4UaFCrVVS5l?width=480&height=853&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mvDcmWwWSIYxF4M9-WdrQ8IyQElX_4ZX6-5GEn0yvTsnzZozeN8-d_eHoVn4OfJsAzFBBKFfA_TNfkqUhQjmPJtelWbsSm-yBeU6cxNMGzrdr6JUmRigNDXkHNmYvQbX8MPJK_ej5utVg9W5MME3EsFa_pt06M9t7TB-NyaxNP08LzICmK50VRhZ6qaYm0N5H?width=480&height=853&cropmode=none

Uiteraard ziet het er niet 'als nieuw' uit, maar alles is in ieder geval weer beschermd.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Jan_V schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:29:
Onlangs 3 ribs gemaakt, ditmaal met de Minion methode vanwege m'n grote chunks houtskool.

Helaas had ik blijkbaar iets te veel actieve kolen, waardoor ik de temperatuur niet fatsoenlijk onder de 150 graden kon houden tijdens de eerste fase. De bovenkant had ik volledig open vanwege de rook, maar later ook een beetje geknepen. De onderkant was uiteindelijk helemaal dicht maar het vuur zat al in het houtskool.
Ze zagen er na de eerste fase ook al iets donkerder uit als normaal 😅
Lekt de barbecue niet teveel lucht dan? Gaat hij uit als je alle schuiven dicht doet? En waarom zou je de bovenkant volledig open houden? Zover ik weet is het sowieso niet handig om de onderste schuif helemaal dicht te doen omdat je dan 'verkeerde' rookvorming kan krijgen die te lang blijft hangen, omdat de lucht dat teveel van boven aangetrokken wordt. Details weet ik niet. Maar ik heb regelmatig zowel de onderste én de bovenste schuif op een kiertje staan en de bovenkant dus niet volledig open.

Kan zijn dat ik niet alles weet en het mis heb, dan hoor ik het graag ;)

Prima reparatie zo, het gaat uiteindelijk om de bescherming :)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 06-09-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:20
Luuk1983 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:20:
[...]

Lekt de barbecue niet teveel lucht dan? Gaat hij uit als je alle schuiven dicht doet? En waarom zou je de bovenkant volledig open houden? Zover ik weet is het sowieso niet handig om de onderste schuif helemaal dicht te doen omdat je dan 'verkeerde' rookvorming kan krijgen die te lang blijft hangen, omdat de lucht dat teveel van boven aangetrokken wordt. Details weet ik niet. Maar ik heb regelmatig zowel de onderste én de bovenste schuif op een kiertje staan en de bovenkant dus niet volledig open.

Kan zijn dat ik niet alles weet en het mis heb, dan hoor ik het graag ;)

Prima reparatie zo, het gaat uiteindelijk om de bescherming :)
Ik dacht juist gelezen/gezien te hebben (bij Ralphs bbq kanaal & Noskos) dat de bovenste zo veel mogelijk open dient te staan om te zorgen dat er trek is. Voorheen speelde ik ook meer met de bovenste, maar dat heb ik nu dus zoveel mogelijk gelaten. Uiteindelijk wel een beetje dichter gedaan, maar dat maakte voor de temperatuur eigenlijk niets uit, werd zowaar iets warmer.
De onderste open en de bovenste te veel dicht zou voor verkeerde rook zorgen, omdat dit niet/te weinig er uit kan komen.
Disclaimer: dat is wat ik er van had begrepen, dus kan het zeker mis hebben :-)

Meer een volgende keer kan ik uiteraard proberen om de bovenste ook dichter te zetten wanneer de temparatuur weer te hoog is.

De bbq zelf lekt vrij weinig tot geen lucht, bij rooksessies zie ik tenminste geen rook vertrekken uit plaatsen waar ik het niet verwacht.
Bij beide openingen dicht dooft het vuur redelijk snel.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Jan_V schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:02:
[...]

Ik dacht juist gelezen/gezien te hebben (bij Ralphs bbq kanaal & Noskos) dat de bovenste zo veel mogelijk open dient te staan om te zorgen dat er trek is. Voorheen speelde ik ook meer met de bovenste, maar dat heb ik nu dus zoveel mogelijk gelaten. Uiteindelijk wel een beetje dichter gedaan, maar dat maakte voor de temperatuur eigenlijk niets uit, werd zowaar iets warmer.
De onderste open en de bovenste te veel dicht zou voor verkeerde rook zorgen, omdat dit niet/te weinig er uit kan komen.

Meer een volgende keer kan ik uiteraard proberen om de bovenste ook dichter te zetten wanneer de temparatuur weer te hoog is.

De bbq zelf lekt vrij weinig tot geen lucht, bij rooksessies zie ik tenminste geen rook vertrekken uit plaatsen waar ik het niet verwacht.
Bij beide openingen dicht dooft het vuur redelijk snel.
Er moet zeker trek zijn, want rook moet ook niet te lang blijven hangen. Beiden moet je niet helemaal dicht doen. Zover ik begreep gebruik je de onderste schuif voor grove temperatuurcontrole en de bovenste voor fijnere temperatuurcontrole. Als ik rond de 110 graden wil zitten, dan staat de onderste schuif vaak op een paar mm en de bovenste op 1/4 van wat hij open kan. Meet je overigens met een probe op het rooster? Als mijn vorige, goedkopere BBQ op het deksel op 150 graden zat, dan was de roostertemperatuur amper 110.

Maar goed, zoals je zelf ook zei; als je teveel kolen hebt en er zijn er ook teveel al warm, dan is het lastiger om de temperatuur omlaag te krijgen. Misschien dat dat een belangrijke oorzaak is van het probleem :) Alleen voor mij gevoel zou je normaal gesproken toch wel echt onder de 150 moeten kunnen komen.

Misschien dat we nog wat hebben aan de kennis van onze medetweakers hier ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Chevy454 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:38:
Na weken van ontkenning moet ik het nu echt onder ogen zien. Er is een kleine onderweg (444gram vandaag) en er beginnen pijntjes links en rechts te komen aka ik word oud.

Dus alle spaarzame momenten wanneer er geen luier vervangen moet worden dient de Q zoveel mogelijk set and forget zijn. De Masterbuilt kamado is een genot om ermee bezig te zijn en is in de mate van het mogelijke relatief set and forget eens je alles in orde hebt qua vents. En toch kruipt er wel meer tijd in dan je denkt: vuurkorf schoonmaken, houtskool en rookhout in orde doen, vuur aansteken met de looftlighter, de kamado op temperatuur laten komen en je bent 45 minuten bezig.
Met een kleine van 6 weken een kleine review hoe dit te combineren is met koken (of de BBQ).
Mise en place is je vriend. Bereid voor, zodat als je bezig bent je snel kunt uitvoeren. Dit geldt voor je Kamado en je commode. Dus rechts naast je aankleedkussen ligt je handschoonmaak gel, baby schoonmaakdoekjes en een nieuwe luier klaar. In de lade eronder een noodsetje kleding, indien noodzakelijk. In het geval van een jongetje, een extra doekje om tijdens het wisselen over zijn kruis heen te leggen. Ik hoef tegenwoordig niet meer naar Brussel, om Manneke Pis te zien.
Zo wissel je luiers binnen 5, max 10 minuten en dat hoeft echt niet vaker dan eens in de 3 uur. Totdat je kindje 6 maanden is drinkt het louter melk en kan er niet heel veel uitkomen. Daarna ben je zo bedreven dat je het zo oplost.

Aangezien de kleine nu ons ritme bepaald, is het helemaal niet zo moeilijk een BBQ sessie te plannen. Gouden tip in deze: Borstvoeding. Ik weet nu wanneer het volgende rondje voeding komt, dus ik steek de kamado aan als hij een uur geleden de voeding heeft gehad. Op moment dat mijn vrouw dan start met borstvoeding, heb ik ongeveer nog 30 minuten en dan is zij klaar met voeden en een boertje. Dit is het moment dat de baby in coma raakt. De kamado is warm en dan heb je 2 uur de tijd tot de volgende borstvoeding. Bij langere gaartijd, start je dus eerder ;)

Serieus, met de kamado is het echt net zo goed werken als met de oven, dus ik heb al prima met mooi weer een aantal goede steaks reverse sear bereid. Wat eindelijk weer kon :9~

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw0AWo6sBikcg18PKgZOJcGfAlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FPONqJllyvJZ5yOPPIgJ5mDz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5zYm88S8fBMiA3Zr4esbq4CXw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVGJOPcsqgUSXQU5lM2EBoNg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Xk53GRrftWuQE1ZsY9Y-Y6vEbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RybdwbA11qdh0fCSHQUmWoaL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk65vMbfmTLCso1X29kdKOn4LH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PO867f9O9shrsN7LsiHTNdZv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Xrw2Le_CNY39PCWtrNgOL9lQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CmNdlZlUEBiCCtujVHqhpln0.jpg?f=user_large

Mijn rotisserie ingewijd met een echte Bresse-kip. Hij is nu even aan het rusten. Maar als ie zo smaakt als hij eruit ziet… d:)b

Edit: lekker. Maar wat ons betreft niet de meerprijs waard ten opzichte van een “gewone” biologische of maïskip. Misschien is zo’n bbq-rub iets te stevig van smaak om de smaak van een Bresse te kunnen waarderen? Ter info: dit is dus een kip van €32,-

[ Voor 9% gewijzigd door Cass Casey op 07-09-2021 08:16 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Jan_V schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:02:
Het klopt zeker wat je zegt alleen proberen velen het te smoren met de topvent. En dat wil je eigenlijk ook weer niet want kan je slechte verbranding krijgen.(Met name na het langduring liften van de dome)

Wat je wilt is de temperatuur langzaam laten opkomen, alles laten heat soaken en dan kan je gewoon de onderste schuif op een fixed positie open laten.

Pagina: 1 ... 182 ... 326 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism