Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 13:56
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Ja inderdaad, echter is dat dus dan geen neutrale houtskool lijkt mij. Ik zie dat Black Ranch diverse houtskool op basis van verschillende houtsoorten te koop heeft staan.

https://www.bbq-nl.com/black-ranch-marabu/

Hier lees ik dat de geur een diesel / teer lucht betreft, afhankelijk van welke type Black Ranch je gebruikt. Klinkt niet bepaald gezond om dat op je eten te hebben lijkt mij.
Heb ik blijkbaar toch een goede keuze gemaakt met de Black Ranch Marabu :D

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:25

aex351

I am the one

Dennis1812 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:15:
Gas direct op m'n eten lijkt mij ook niet lekker.
Het is de bedoeling dat je gas aansteekt. Daar komt verder geen smaak/geur vanaf dat in je eten kan trekken.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29

Dennis1812

Amateur prutser

En daar is het hele probleem weer. Gas houden we dus maar lekker in de keuken 😁.

Morgen een forse lamsrollade op de bbq.
Twijfel nog een beetje wat voor hout ik erbij ga leggen voor de rook. Iemand tips? Ik dacht zelf aan rode wijn vaten checks.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Ja inderdaad, echter is dat dus dan geen neutrale houtskool lijkt mij. Ik zie dat Black Ranch diverse houtskool op basis van verschillende houtsoorten te koop heeft staan.

https://www.bbq-nl.com/black-ranch-marabu/

Hier lees ik dat de geur een diesel / teer lucht betreft, afhankelijk van welke type Black Ranch je gebruikt. Klinkt niet bepaald gezond om dat op je eten te hebben lijkt mij.
Klopt, maar alleen bij niet volledige ontbranding.
Dus op het moment van aansteken kan het ontstaan door te weinig zuurstof, en als je de kamado afsluit om te doven.
( maar in het laatste geval merk je het nauwelijks, omdat het vrij snel uit gaat, en re geen rook zou mogen ontsnappen.

De stank is verdwenen zodra de kolen op temperatuur zijn, en gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Dennis1812 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:29:
En daar is het hele probleem weer. Gas houden we dus maar lekker in de keuken 😁.

Morgen een forse lamsrollade op de bbq.
Twijfel nog een beetje wat voor hout ik erbij ga leggen voor de rook. Iemand tips? Ik dacht zelf aan rode wijn vaten checks.
Je maakt zelf de opmerking over een 'gas' smaak in je eten bij gebruik van gas. Wat simpelweg niet klopt. Terwijl het ging over dat een bepaalde type Black Ranch houtskool een diesel / teer smaak afgeeft aan je eten.

Wat probeer je nu te bereiken met zulke foutieve uitspraken.
FreshMaker schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Klopt, maar alleen bij niet volledige ontbranding.
Dus op het moment van aansteken kan het ontstaan door te weinig zuurstof, en als je de kamado afsluit om te doven.
( maar in het laatste geval merk je het nauwelijks, omdat het vrij snel uit gaat, en re geen rook zou mogen ontsnappen.

De stank is verdwenen zodra de kolen op temperatuur zijn, en gloeien.
Het is een type houtskool dat per definitie meer rook afgeeft dan een andere type houtskool vanwege zijn soort. Dat is wat er gegeven is. Ik ken maar weinig barbecues waarbij je alle kolen in 1x volledig op max temperatuur aan het verbranden bent.

[ Voor 35% gewijzigd door aex351 op 30-08-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:27
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Je maakt zelf de opmerking over een 'gas' smaak in je eten bij gebruik van gas. Wat simpelweg niet klopt. Terwijl het ging over dat een bepaalde type Black Ranch houtskool een diesel / teer smaak afgeeft aan je eten.

Wat probeer je nu te bereiken met zulke foutieve uitspraken.
Wat probeer jij te bereiken met deze hele gas vs houtskool discussie? Ik ben er wel klaar mee in ieder geval.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ozzie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Wat probeer jij te bereiken met deze hele gas vs houtskool discussie? Ik ben er wel klaar mee in ieder geval.
:(:) dan reageer je toch niet. Als je even terug leest ben ik niet degene die commentaar op de een of de ander heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:49
Luuk1983 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Jazeker bevalt de Kettle Joe! Ik heb geen ervaring met beide barbecues, dus ik kan je geen advies geven welke je zou moeten nemen, maar ik kan wel je vragen beantwoorden en een mini review geven ;).

Wat ik zocht was vooral een barbecue die wat meer allround is dan mijn extreem goedkope offset smoker (die ik heb gekregen) en beter op temperatuur te houden was. Mijn focus ligt vooral op roken en low and slow, hoewel ik ook steeds meer zin krijg om andere dingen te proberen. Een kamado zie ik zeker als een soort uiteindelijk doel, maar ik vind ze nog veel te duur (of in ieder geval veel geld), terwijl ik er nog niet achter ben hoeveel in nou daadwerkelijk ga barbecuen. Een goede ketel was voor mij daarom de beste eerste stap.

Er zijn natuurlijk veel ketels die een stuk goedkoper zijn dan de Kettle Joe. Maar ik vond dat deze ketel genoeg interessante features heeft om het de forse prijs waard te maken:
  • Het voornaamste is de sloroller. Deze innovatie moet ervoor zorgen dat de lucht beter circuleert en de temperatuur overal constanter is en er geen hot en cold spots verschijnen. Geen idee of het werkt, maar Kamado Joe past het ook toe in hun kamado's. Los daarvan kan je snel tussen direct en indirect wisselen door simpelweg de sloroller eraf te halen.
  • De (twee halve) roosters kan je op twee niveau's plaatsen.
  • Je hebt een kolen basket ipv alleen een rooster onderin en in de basket zitten keramische elementen die 'm beter op temperatuur houden. Uiteraard geen kamado-niveau, maar het zou beter moeten zijn dan alleen een stalen ketel.
  • Fatsoenlijke as la
  • Stevig onderstel
  • Goed schanier op de deksel.
  • Twee opklaptafeltjes
Duurdere ketels van andere merken hebben natuurlijk ook een enkele of alle van deze features. Ik ben overigens persoonlijk geen fan van Weber, maar dat komt waarschijnlijk vooral door al die mensen in mijn buurt die zo'n standaard Weber ketel hadden en er niks ander mee deden dan wat vlees affikken. Dikke overkill. En omdat ik (toen) alle accessoires van Weber nogal duur vond ben ik ze gaan associeren met duur wanna-be stuff. Niet eerlijk, dat weet ik, maar ik kom er niet meer vanaf ;(

Anyway, de ervaringen met de Kettle Joe zijn tot nu toe positief. Het onderstel is stevig en de tafeltjes zijn zeer nuttig. De bouwkwaliteit ben ik ook erg over te spreken. Sommige mensen hebben last van een slechte verflaag of beschadiging bij levering, daar heb ik allemaal geen last van. Ook de sloroller, roosters, kolenmand etc voelt allemaal stevig en solide aan en het past allemaal ook prima. Het deksel heeft een fijn schanier en is ook met vrij weinig moeite in te stellen op hoogtes met en zonder sloroller.

Is alles perfect? Nee dat niet. Over het algemeen zijn het kleine zaken, maar jammer is het wel. Zo is het onbegrijpelijk dat ze geen aspook bijleveren, die heb je echt nodig. Sowieso is de as-la verschrikkelijk dun qua materiaal (lijkt van blik) en blijft meer dan eens wat vast zitten. Ik ben dan elke keer bang dat ik 'm kapot trek. Sowieso valt er genoeg as ook naast de la en de trechter die de as in de la moet geleiden. Gelukkig zijn de la en de trechter zo eruit te halen, maar ik overweeg ze überhaupt er helemaal uit te laten.

De thermometer in het deksel wijkt af. En op zich is dat geen verassing, maar deze thermometer is ook niet te calibreren of anders in te stellen. Oftewel je moet zelf rekening houden met deze afwijking, anders heb je op je rooster echt een hele andere temperatuur. Ikzelf gebruik deze thermometer eigenlijk niet en gebruik een probe op het rooster, dus mij maakt het niet zoveel uit, maar 't is wel jammer. Sommige youtubers hebben last van vocht in de thermometer, dat heb ik tot nu toe niet.

De barbecue is ook overduidelijk niet helemaal luchtdicht bij het deksel. Als er wat meer rook gemaakt wordt, dan is duidelijk dat er ook wat rook onder de rand van het deksel langs gaan. Toe nu toe is dat eigenlijk geen probleem, dus ik maak me er niet druk om, maar misschien dat ik nog een keer een gasket aanbreng. Als ik alle gaten dicht doe gaat de barbecue wel gewoon uit na een tijdje, dus hij is luchtdicht genoeg in ieder geval.

Als je een reverse sear doet, dan ga je eerst indirect bakken en daarna direct. Dat betekent dat je de sloroller verwijderd. Je zit dan met een hete sloroller doe je eigenlijk nergens kwijt kan. Ik leg 'm maar op de grond, maar 't is een beetje een lomp, heet ding die je even ergens kwijt moet. Omdat de sloroller relatief groot is (ten opzichte van de kamado-versie) past hij ook niet op het plankje van het onderstel.

Al met al ben ik dus zeer tevreden over de Kettle Joe met wat kleine onhandigheden. De dingen die ik erop gemaakt heb zijn goed gelukt en de ketel is redelijk op temperatuur te houden. Kamado's zullen daarin vast nog een heel stuk beter zijn, want een uur strak op één temperatuur gaat mij echt niet lukken, maar binnen een handbreedte van 10 a 15 graden is met af en toe een kleine correctie goed te doen.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Zo he! Dit is geen mini review meer, kan je zo copy/pasten als review haha. Dank voor je uitgebreide uitleg. Eigenlijk bevestig je wel wat ik al dacht. Ik moet 'helaas' toch voor de Summit e6 gaan of een kamado. Ik vind de Kettlejoe en mooi en veelzijdig. Ik ga hier even een nachtje over slapen. Ik ga hem puur gebruiken voor low & slow eigenlijk vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

:(:) dan reageer je toch niet. Als je even terug leest ben ik niet degene die commentaar op de een of de ander heeft.
Jij bent wel degene die hier over allerlei onderwerpen dagen langen discussies gaat voeren. Totaal onnodig.
Niemand hier gaat zeggen dat gas beter is dan houtskool, dus leg je daarbij neer.

Hier met elkaar praten is leuk om recepten te delen en te laten zien wat iedereen voor lekkere dingen gemaakt heeft. Of dat op gas, houtskool, pellets, elektrisch gebeurt maakt niemand wat uit. Deel gewoon wat je gemaakt heb of van plan ben te gaan maken. Maar deze oneindige discussies word niemand blij van.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ozzie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Inderdaad dat.
Helaas zijn de mods het niet beu. 3 TRs verder interesseert het ze niet veel.
Het was hier altijd tof en gezellig en inspirerend. Tot gas ineens heilig verklaard is de laatste pagina's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Dennis1812 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Inderdaad dat.
Helaas zijn de mods het niet beu. 3 TRs verder interesseert het ze niet veel.
Het was hier altijd tof en gezellig en inspirerend. Tot gas ineens heilig verklaard is de laatste pagina's.
Als relatief neutrale nieuwkomer hier vind ik over het algemeen soms wat fel aan toe kan gaan, maar over het algemeen nog redelijk beschaafd en genuanceerd over het e.e.a. gesproken kan worden. Maar ik denk wel dat iedereen een hand in eigen boesem mag steken, in dit geval begin jij ineens over gas. Mogelijk dat je door de geschiedenis de reactie van aex over de kolen als een pro-gas post gezien hebt en er daarom zo op reageerde, maar voor mij was dat ook niet zo chique.

Laten we gezellig doorgaan en vooral onze methodes en recepten delen. Ik zou vooral graag meer indepth info zien bij jullie cooks. Bijvoorrbeeld, welke temperaturen, welke rubs/kruiden (en ook waarom). Daar kunnen we allemaal beter van worden!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23

greatgonzo

schit-te-rend!

volgende week maak ik voor de collega's pulled pork.

Daar moet natuurlijk coleslaw bij. Ik zie recepten met spitskool, en met witte kool.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
greatgonzo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:15:

Daar moet natuurlijk coleslaw bij. Ik zie recepten met spitskool, en met witte kool.

Wat zouden jullie doen?
Een bakje van de johma bij de supermarkt halen :P Dat is wat ik doe :D Ik kan wel eens kijken wat daar in ingrediënten in zitten, misschien heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat zouden jullie doen?
Ik doe half rode kool en half witte kool.
Ik houd van veel kleurtjes :)

Qua smaak zal t niet veel schelen. Maar het oog wil ook wat.

@Luuk1983 je hebt gelijk. Was ook niet chique van mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 30-08-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Flapperbol schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:51:
[Afbeelding]

Deze is afgelopen vrijdag hier binnen gekomen, zelfde avond nog opgestookt om een beetje te voelen hoe hij reageerde. Links staat m'n "oude" Osaka Kamado van de Gamma.

Zaterdag Moink balls gemaakt, gisteren 3-2-1 spareribs, nergens problemen mee gehad (mag ook wel voor dat geld :+ )

In vergelijking met de Osaka is het echt een verademing, dat is wel de budget kamado onder de budget kamado's.
Nou t is een merkloze kloon van Patton 16inch, en ik had een luxere habbiebabbie want ik had een keramische deflector er standaard bij! Poeh Ben een jaar aan't kutten geweest om passende accessoires te vinden.
(Kwam niet eens met een heat-deflector, die heb ik toentertijd zelf moeten maken van een gietijzeren pan)
Desondanks wel veel plezier van gehad, had hem voornamelijk gekocht om te kijken of ik hem echt veel zou gebruiken. Toen het hele Corona gebeuren begon zo'n 3 maanden dagelijks aan gehad en, hoewel ik absoluut geen buitenmens ben, vind ik het heerlijk om er uren naast te zitten en een beetje de temperatuur in de gaten te houden.

Nu een stuk minder rompslomp als ik weer wil bbq'n, zowel het voor- als nawerk is een stuk makkelijker
Ik zou willen zeggen dat de temperatuur wat stabieler is, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn, wellicht ben ik gewoon beter geworden :P

Kleur bevalt ook goed, zelfs de baas vond het mooi!
KJ3 , :9~ bofkont! ik heb me zelf verboden een large te kopen , of mn huidige moet stuk gaan....
Kwam Ida nog langs nederland? Weet nog wel een slechte boom.... Stelling van phytagoras plusminus hoogte boom windrichting, ...... Oeps. :+

Ga je die oude houden? (mag dat vd baas?) of stap je vol over?
Ik twijfel daar in want dat compact ding is wel lekker snel op temperatuur.
En voor kleine dingen prima.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 30-08-2021 11:18 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Kan de hele gas vs houtskool discussie niet stoppen? Telkens krijg ik een melding dat er flink wat berichten zijn. Gaat helaas het grootste gedeelte over dit onderwerp.

Laten we vooral lekker bbq’en, recepten en ervaringen delen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen weekend weer divers lekkers gemaakt :Y)

Samen met ijn BBQ maatje maakt we een veggie mixed girll van de braai, curryworst van de kamado en wagyu entrecotes uit de pizzaoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMdBqdcCjKavEtGJj1DaM7q4SFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbEaVe94YyceZpxPFj4NJY4x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1K9m8qJp0BWKhA8WDfeDrHLMQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq12C2t4GfZeVoU1XsOPIuwn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MicFGPFe47JVjYqHkKqyyJa_mls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzFuK9eRvYXtliEMJ2o51Toq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9kLyh71ldl77hWVzkm0pTbhoWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0s0gjCa2uYtuyU251jnCS53.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI78AJoSitqJUX-nhy57ih6-jLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CNdxa3oeZTL1j4usqwZgWYO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS3vS7Ms6TVNjM11M1ST9F5ZrKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KflzT63VeKPCeVwZjyrKRtsp.jpg?f=fotoalbum_tile

De volgende ochtend een beetje op tijd wakker geworden, want voor mijn zwager had ik een warm gerookte zalmzijde beloofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63S3_6KPyu8XcQkVfipNGHRUQdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtPhYtCH69MyXxoKgnPzE60V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp9k7n2ztHP34VdPRsvDhHU54KI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0p9SrC3xDFye44NVtdL02no.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8T4P4uvHg4Og9Y4JLcDmY_nd6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJbkl9P9FtxnpKLa9uDcibY6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtUn3fWSQO0fqN5TtvMFjktnlRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53XkodV1mGPT9azS5CxyMh7P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6trbUOUH67zFcS4dt_xWaUVx54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg43qY5od7tJThQLInHKBmB2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCtpNIvuRCLZSZUWDiH3cEvsb-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1dFdJEv5GEt0irn7cDgCqfH.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:29:
Ik wil nog een pizza oven gaan bouwen in mijn tuin, er zijn van die kant en klare ovens die naast op hout een gas inbouw hebben. Zit er wel over na te denken om gas erbij te gaan doen. Heeft iemand een pizza oven in zijn tuin staan, en gebruiken jullie deze voor BBQ'en?

Ik zie veel offset smokers voorbij komen op Youtube, en vraag mijzelf af of het hetzelfde effect is met een pizza oven gezien je in beide hout stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
copykat schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:17:

[...]

KJ3 , :9~ bofkont! ik heb me zelf verboden een large te kopen , of mn huidige moet stuk gaan....
Kwam Ida nog langs nederland? Weet nog wel een slechte boom.... Stelling van phytagoras plusminus hoogte boom windrichting, ...... Oeps. :+

Ga je die oude houden? (mag dat vd baas?) of stap je vol over?
Ik twijfel daar in want dat compact ding is wel lekker snel op temperatuur.
En voor kleine dingen prima.
De oude gaat naar m'n moeder, die wilde ze graag proberen. (Al gok ik dat het voornamelijk is zodat de kinderen voor haar kunnen barbecue'n als ze er zijn)

Wellicht dat ik ooit nog zo'n goedkoop klein eitje koop (want die Osaka is denk ik net te groot "voor erbij"), maar ik heb er geen problemen mee om voor kleine stukjes vlees de grote aan te doen, barbecue'n is veel te leuk en lekker ontspannend.
Eventueel heb ik voor kleine dingen, zoals aardappels poffen, ook nog een WGA staan
(op gas... :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Flapperbol schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

De oude gaat naar m'n moeder, die wilde ze graag proberen. (Al gok ik dat het voornamelijk is zodat de kinderen voor haar kunnen barbecue'n als ze er zijn)

Wellicht dat ik ooit nog zo'n goedkoop klein eitje koop (want die Osaka is denk ik net te groot "voor erbij"), maar ik heb er geen problemen mee om voor kleine stukjes vlees de grote aan te doen, barbecue'n is veel te leuk en lekker ontspannend.
Eventueel heb ik voor kleine dingen, zoals aardappels poffen, ook nog een WGA staan
(op gas... :P )
https://nl.pepper.com/aan...mado-barbecue-32cm-207886

misschien bij een paar AH vestigingen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:37
Weet iemand of er halve maan roosters (RVS en/of gietijzer) zijn van/voor Grill Guru? Zelf zeggen ze van niet: https://help.grillguru.nl...moon-halve-maan-producten, maar dat klopt volgens mij niet (meer). De nieuwe platesetter is namelijk een halve maan systeem. Dus de platesetter in twee delen en de roosterverhoger is ook geschikt om twee halve roosters op te leggen. Daarnaast hebben ze wél een halve grillplaat (https://www.probbqshop.nl...-grillplaat-76638476.html). Maar ik zou het liefste twee halve roosters hebben: RVS voor indirect en dan afgrillen op gietijzer een verdieping lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
init6 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Ik wil nog een pizza oven gaan bouwen in mijn tuin, er zijn van die kant en klare ovens die naast op hout een gas inbouw hebben. Zit er wel over na te denken om gas erbij te gaan doen. Heeft iemand een pizza oven in zijn tuin staan, en gebruiken jullie deze voor BBQ'en?

Ik zie veel offset smokers voorbij komen op Youtube, en vraag mijzelf af of het hetzelfde effect is met een pizza oven gezien je in beide hout stookt.
Pizza oven wil je heet stoken en een offset smoker juist niet te heet. Dus er zit nogal een verschil in. Ik denk ook niet dat je een offset smoker naar 400+ graden kan krijgen.

Ik gebruik mijn pizza oven voor pizza . Nog geen andere dingen in gemaakt, maar heb hem ook pas een keer gebruikt. Wel al wat mooie recepten gevonden voor in de pizza oven dus gaat nog wel een keer gebeuren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 08:58
barrymossel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:56:
Weet iemand of er halve maan roosters (RVS en/of gietijzer) zijn van/voor Grill Guru? Zelf zeggen ze van niet: https://help.grillguru.nl...moon-halve-maan-producten, maar dat klopt volgens mij niet (meer). De nieuwe platesetter is namelijk een halve maan systeem. Dus de platesetter in twee delen en de roosterverhoger is ook geschikt om twee halve roosters op te leggen. Daarnaast hebben ze wél een halve grillplaat (https://www.probbqshop.nl...-grillplaat-76638476.html). Maar ik zou het liefste twee halve roosters hebben: RVS voor indirect en dan afgrillen op gietijzer een verdieping lager...
https://www.kamadobbq.nl/divide-and-conquer-medium-18.html
https://www.kamadobbq.nl/...lf-rond-medium-38-cm.html

De eerste is alleen momenteel niet op voorraad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:20
Chevy454 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Heb je ook een recept voor die satés?
Omdat ik al heel veel aan dit topic heb gehad uit het geheime boekje van nene (oma):

SATE

Ingredienten :
2 kilo kilo vlees (mager spek of schouderkarbonade of kipdij)
2 grote knoflook (teentjes)
1 grote ui
2 eetlepels gemalen ketoembar
1 ½ volle theelepel gemalen djahe
1 citroen
1 eetlepel suiker
5 eetlepels ketjap of meer naar smaak

De gesnipperde knoflook fijnstampen, voeg er dan de gesnipperde ui, ketoembar en djahe bij. Door elkaar roeren. Pers hierover het sap van citroen. Voeg hier dan de suiker en ketjap bij. Alles goed doorroeren en los maken. Snijdt het vlees in blokjes. Ment het vlees met de boemboe doe elkaar in een schaal. Laat dit 1 uur intrekken. Dan het vlees aan de sate prikkers doen.

Het marineren gebeurt hier vaak wel een dag of langer. Zelf maak ik het ook wel met varkenshaas, ook erg lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:36:
[...]Ik ken maar weinig barbecues waarbij je alle kolen in 1x volledig op max temperatuur aan het verbranden bent.
Again zwart - wit in extremis ..
Ik ken maar weinig ( geen ) recepten die zeggen : leg het product op het rooster en steek de bbq aan.

Wat zouden jullie doen?
Beiden zijn (bijna) dezelfde soort kool, spitskool is iets zachter van stuctuur.
Ik neem wat er is ...

halve kool, wortels ( winter of zomer ) rasp ik ( en voor @aex351 met een keukenmachine op volle snelheid )
met een halve kool, neem ik een 250ml griekse yoghurt ( die gewoon uit een NL fabriek komt )
100ml ( 2 á 3 eetlepels ) mayonaise
lepeltje scherpe mosterd, wat (appel)azijn en een schepje suiker, peper en zout naar keuze

Alles behalve kool/wortel bij elkaar, en even losroeren.
Kool en Wortel er doorheen scheppen, en het liefste wat kneden, zodat het gekneusd is ( al dan niet voor het mengen met de natte meuk )

Rode kool kan je erdoor doen, maar laatste keer gaf deze nogal af bij mij - alles paars :( ( YMMV - user error )
Soms zie ik ook wel een appeltje erdoor gaan, maar dat is hier thuis geen succes gebleken.
Ozzie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:05:
[...]Ik gebruik mijn pizza oven voor pizza . Nog geen andere dingen in gemaakt, maar heb hem ook pas een keer gebruikt. Wel al wat mooie recepten gevonden voor in de pizza oven dus gaat nog wel een keer gebeuren denk ik.
Ik zie zoveel voorbij komen wat ik in de pizza oven kan maken, maar uiteindelijk gaat het vrijwel allemaal 'gewoon' op de kamado
Zelfde idee, alleen handzamer in stoken en bijhouden :)

Ik heb brood en cinnamonbuns in de oven gemaakt, wat weer geweldig ging, op alleen de restwarmte alleen al ...
Maar dan moet je exact voorbereidt zijn, deegjes en alles klaar hebben, als je de oven leeghaalt van de gloeiende resten na het bakken.

[ Voor 23% gewijzigd door FreshMaker op 30-08-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

FreshMaker schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Again zwart - wit in extremis ..
Ik ken maar weinig ( geen ) recepten die zeggen : leg het product op het rooster en steek de bbq aan.
[...]
Kortom, dus je krijgt dus bij die type houtskool de vervelende teer / diesel geur en smaak, want je verbrand niet al je houtskool in 1 keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Kortom, dus je krijgt dus bij die type houtskool de vervelende teer / diesel geur en smaak, want je verbrand niet al je houtskool in 1 keer.
Ja hoor ... je hebt gelijk .... succes met je Napoleon op butagas ...

* FreshMaker is er klaar mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

FreshMaker schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Ja hoor ... je hebt gelijk .... succes met je Napoleon op butagas ...

* FreshMaker is er klaar mee !
:(:) jezelf tegenspreken. Jouw eigen argument was je krijgt die vervelende diesel/teer geur en smaak niet omdat je alles na een korte periode op ideale temperatuur verbrand - is dus niet zo.

Overigens is het propaan geen butaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik zou nog wel zo'n barbecue willen https://www.pkgrills.com/...ll-smoker-classic-silver/

Helemaal van gegoten aluminium, gaat volgens mij de rest van je leven mee. Alleen beetje jammer dat ze in de USA $799,- kosten en in Nederland te vinden zijn voor €1299,-. Is gewoon verdubbeld die prijs bij het importeren. Je gooit zo'n ding ook niet ff in je koffer als je in de USA ben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

:(:) jezelf tegenspreken. Jouw eigen argument was je krijgt die vervelende diesel/teer geur en smaak niet omdat je alles na een korte periode op ideale temperatuur verbrand - is dus niet zo.

Overigens is het propaan geen butaan.
Op het moment dat je de bbq aansteekt, is alles nog koud
Zodra je je eerste brandhaard hebt, steken deze de omliggende aan, welke dan ook op temperatuur zijn.
Het gaat pas roken als er zuurstoftekort is, en dat is dus niet het geval tijdens de sessies.
Het is zuurstofarm - een heel andere fase in het proces

Daarom kan zo'n overklokte verfbrander (looftlighter ) ook schelen in de rookontwikkeling

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Dit flamen naar elkaar over gas vs kolen houdt hier op. De volgende kan een maatregel verwachten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ardana schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:35:
[modbreak]Dit flamen naar elkaar over gas vs kolen houdt hier op. De volgende kan een maatregel verwachten.[/]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ van dichterlijke schoonheid deze interuptie.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 30-08-2021 14:03 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:54
Ozzie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:23:
Ik zou nog wel zo'n barbecue willen https://www.pkgrills.com/...ll-smoker-classic-silver/

Helemaal van gegoten aluminium, gaat volgens mij de rest van je leven mee. Alleen beetje jammer dat ze in de USA $799,- kosten en in Nederland te vinden zijn voor €1299,-. Is gewoon verdubbeld die prijs bij het importeren. Je gooit zo'n ding ook niet ff in je koffer als je in de USA ben :(
Ik snap het punt niet. JA aluminium geleid warmte beter, maar dat wil zeggen dat de buitenkant heel snel, heel heet is, en je enorm veel warmte verliest. Een BBQ werkt met convectie of straling, niet met conductie van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Soort jaren 70 design. Beetje als gietijzer maar dan lichter door de aluminium legering.
Vind hem wel mooi maar waarom ze niet dubbelwandig zijn ondertussen....
Was er niet een dubbelwandige kamado van aluminium? Zo'n achtelijk duur design ding?
https://www.blazekamado.nl/ zoiets? 2400,- 😵🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

http://www.invoercalculator.nl/

Weet niet welke categorie het onder valt, maar standaard 4,2% invoerrechten is het om en nabij de €830, komen de verzendkosten nog bij. (ik weet niet goed wat de +28,09% is..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

FreshMaker schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Daarom kan zo'n overklokte verfbrander (looftlighter ) ook schelen in de rookontwikkeling
ik ben daar heel blij mee, je kunt goede wokkels vinden, maar bijna alles rookte flink bij me.
Sinds ik de GC one-minute lighter heb, heb ik alleen nog rook van het rookhout, of als er vet op het houtskool komt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Die wokkels ( en de bruine blokjes die ik gebruik ) gaan inderdaad hard roken, als het niet goed genoeg brand.
In de wokkels zit een waslaagje die het moet versnellen, maar ik had daar enorm gedoe mee elke keer.

Nu gaan er 3 bruine in ( lidl grote pot á 2.5-€ ) of de gas-soldeerbrander van Kinzo :) om de pizzaoven aan te jagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Q_sN39H0lPhzTjBvrCIHCbHnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKB6OY4lXAcROTZ5WujLDZV4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
greatgonzo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

http://www.invoercalculator.nl/

Weet niet welke categorie het onder valt, maar standaard 4,2% invoerrechten is het om en nabij de €830, komen de verzendkosten nog bij. (ik weet niet goed wat de +28,09% is..)
En BTW normaal gesproken. Bijna alle prijzen in Amerika zijn zonder btw omdat dat per staat verschilt. Dat neemt niet weg dat het sowieso geen 1299 euro gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24
Flapperbol schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:51:

Deze is afgelopen vrijdag hier binnen gekomen, zelfde avond nog opgestookt om een beetje te voelen hoe hij reageerde. Links staat m'n "oude" Osaka Kamado van de Gamma.

Zaterdag Moink balls gemaakt, gisteren 3-2-1 spareribs, nergens problemen mee gehad (mag ook wel voor dat geld :+ )

In vergelijking met de Osaka is het echt een verademing, dat is wel de budget kamado onder de budget kamado's.

Kleur bevalt ook goed, zelfs de baas vond het mooi!
Bemerk je in gebruik zoveel verschil ja? Dacht dat die budget dingen de eerste tijd ook wel goed functioneren… maar dat ze na verloop van tijd zichzelf stuk bakken 😜
Wel sjiek dat nieuwe nest onder de Joe. Heb zelf nog het ‘ oude’ model (classic 2).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
brothermaynard schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:11:
[...]

Bemerk je in gebruik zoveel verschil ja? Dacht dat die budget dingen de eerste tijd ook wel goed functioneren… maar dat ze na verloop van tijd zichzelf stuk bakken 😜
Wel sjiek dat nieuwe nest onder de Joe. Heb zelf nog het ‘ oude’ model (classic 2).
De classic 2 past ook in het onderstel van de 3. Ben er zelf erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GF1W35K1dBXinhs4nWsbijcvHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPoQpuKS0fIm8Y0Np2ELHnDh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Nelus82 op 30-08-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Nelus82 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]
Het onderstel van de 3 oogt wel wat stabieler ook. Ik wist niet dat je ze los kunt kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
brothermaynard schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Het onderstel van de 3 oogt wel wat stabieler ook. Ik wist niet dat je ze los kunt kopen…
Ze zijn los te koop maar ik heb hem zelf via marktplaats gehaald inclusief alu sidetables.

Ik vind de ruimte eronder ideaal om warme accessoires neer te leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nelus82 op 30-08-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

IceTeaGX schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Ik snap het punt niet. JA aluminium geleid warmte beter, maar dat wil zeggen dat de buitenkant heel snel, heel heet is, en je enorm veel warmte verliest. Een BBQ werkt met convectie of straling, niet met conductie van warmte.
Kwam een tijd terug een mooi vergelijkingstabel tegen. Het komt er op neer dat aluminum snel warm wordt. Warmte verdeling is goed. Echter, de stralingswarmte (dus de hoogte van de warmte) is zeer beperkt. Bij RVS is dit ook beperkt. Waarbij je het dus meer moet hebben van de inductie of convectie. Het verliest ook snel zijn warmte. Gietijzer daarentegen houdt lang zijn warmte vast, heeft een hoge stralingswarmte maar verdeeld de warmte niet goed.

Het ligt er dus maar net aan wat je wilt doen. Die grill grates waar het hier eerder in dit topic over ging is daar een mooi voorbeeld van, zijn van aluminum dus worden snel heel warm, en geven vooral een mooie streep. Iedereen is er daardoor zeer enthousiast over, terwijl aluminum verder voor de rest niet bepaald top is. Vandaar ook dat het op de goedkoopste barbecues te vinden is, lekker goedkoop. Maar het bedrijfje achter grill grates weten het weer leuk te promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

aex351 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:54:
[...]
Het ligt er dus maar net aan wat je wilt doen. Die grill grates waar het hier eerder in dit topic over ging is daar een mooi voorbeeld van, zijn van aluminum dus worden snel heel warm, en geven vooral een mooie streep. Iedereen is er daardoor zeer enthousiast over, terwijl aluminum verder voor de rest niet bepaald top is. Vandaar ook dat het op de goedkoopste barbecues te vinden is, lekker goedkoop. Maar het bedrijfje achter grill grates weten het weer leuk te promoten.
Wat je ook niet moet vergeten is dat aluminium bij een temperatuur van een paar honderd graden toch vrij slap wordt, dus die grillgrates gaan binnen de kortste keren gewoon doorhangen, tenzij het materiaal dik genoeg is (zoals bij pannen).

Als het boven een vuur moet dan is ijzer gewoon een veel beter materiaal.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Nelus82 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]
Sinds wanneer zijn Kamado Joe's zwart? :? Of heb je 'm zelf een andere kleur gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Luuk1983 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Sinds wanneer zijn Kamado Joe's zwart? :? Of heb je 'm zelf een andere kleur gegeven?
Is een limited edition geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
Koffie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Is een limited edition geweest.
Klopt, de sergeant majoor wilde liever niet weer een rode kamado in de tuin (KJ junior).

Daarom een uitstapje gemaakt naar Bastard maar na mijn eerste ervaring met 200F gelijk de deur uit gedaan. En “toevallig” werd toen de limited edition KJC2 gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Nelus82 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:27:
[...]

Klopt, de sergeant majoor wilde liever niet weer een rode kamado in de tuin (KJ junior).

Daarom een uitstapje gemaakt naar Bastard maar na mijn eerste ervaring met 200F gelijk de deur uit gedaan. En “toevallig” werd toen de limited edition KJC2 gepresenteerd.
Was de ervaring zo slecht dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelus82
Luuk1983 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:33:
[...]

Was de ervaring zo slecht dan?
Ja voor mijn gevoel wel. Ik had ondanks goed onderhoudt toch nog last van flinke roestvorming (stond onder een afdak). Ook was het hout van de sidetables scheef/los. Maar dit was volgens 200F allemaal door slecht onderhoudt/gebruikt veroorzaakt.

Ik moet hierbij wel vermelden dat het om het 2017 model ging en dat de KJ limited edition net was aangekondigd. Dat maakte mijn beslissing heel makkelijk. En misschien was ik wel te verwend door de garantieafhandeling bij de KJ junior (vocht in temperatuurmeter en firebox gescheurd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
brothermaynard schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:11:
[...]

Verschil zit hem denk ik voornamelijk in het gemak, het eindresultaat zal op beide nagenoeg gelijk zijn.
(Misschien maakt de slow roller verschil, maar nog niet getest)

Je hebt prima budget kamado's, maar als ik de KJ vergelijk met mijn budget kamado:
- halve grillroosters VS één groot grillrooster
- halve maan deflectors VS een zelfgemaakte deflector van een gietijzeren pan
- Kick ash basket VS kolen los op de vuurbox
- As la VS de halve kamado uit elkaar halen om het as weg te vegen
- Aluminium zijtafels VS bamboe zijtafels
- Accessoires kunnen bijkopen VS veel passen/meten/zelf maken, want kant en klaar past vrijwel niets
(Geldt ook voor reserve-onderdelen)
- +/- 10 graden afwijking op de dome thermometer VS +/- 70 graden afwijking op de dome thermometer (Niet heel belangrijk want ik gebruik probes voor nauwkeurigheid)
- Goede garantievoorwaarden VS beperkte garantie

En zoals ik al aan had gegeven lijkt de temperatuur stabieler. Afgelopen zondag 321 spareribs gemaakt, en waar ik bij de eerste stap de budget kamado altijd in de gaten moest houden en bijstellen, bleef de KJ 3 uur lang volledig stabiel op temperatuur.

Het kan natuurlijk ook buyers confirmation bias zijn :+

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 18-06 09:43
Hierbij nog wat inspiratie voor een zelfgemaakte buitenkeuken Hierbij heb ik barts outdoorkitchen als inspiratie gebruikt. Heb GFRC beton gebruikt met zwart pigment. Het was veel werk en je hebt veel ruimte nodig, maar het is 1/3 van de kosten t.o.v. kant en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9I_nXFnSeFW6dIGFe43lJJlUN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qny3rMpsgWpgYGv5wIm3JiP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9o2BlRGUPX0Io_RiZy8juBaMOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7EGiNPhFwcigO5lGBv4tqCF.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jschoorl2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:57:
Hierbij nog wat inspiratie voor een zelfgemaakte buitenkeuken Hierbij heb ik barts outdoorkitchen als inspiratie gebruikt. Heb GFRC beton gebruikt met zwart pigment. Het was veel werk en je hebt veel ruimte nodig, maar het is 1/3 van de kosten t.o.v. kant en klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeeuuulllll moooooi! _/-\o_ :9~

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice :) Ik ga over een paar weken hopelijk beginnen aan mijn buitenkeuken. Maar ga gewoon van hout maken, maar wel met een betonnen aanrechtblad dus ben benieuwd hoe goed dat gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 19:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt heel mooi, heb je een hoes voor de kamado alleen of voor het hele meubel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf ding, puik werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Inspiratie opgedaan waneer ik volgend jaar een gelijkaardig project heb. Tnx

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22

loewie1984

music addict! pizza monster!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zoek precies die kraan, care to explain hoe/wat/waar je de onderdelen vandaan hebt?
En knap dat je het pigment zo donker hebt gekregen. Ik ben zelf ook aan de slag gegaan met kleurstof voor mortels van Weber, maar het resultaat is hoogstens iets minder licht grijs. Snap daar niets van, heb ook nog eens de mengverhoudingen aangehouden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Focus schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Echt heel mooi, heb je een hoes voor de kamado alleen of voor het hele meubel?
Alleen voor de Egg. Beton impregneer ik met een soort van bijenwas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Ozzie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:25:
[...]

Nice :) Ik ga over een paar weken hopelijk beginnen aan mijn buitenkeuken. Maar ga gewoon van hout maken, maar wel met een betonnen aanrechtblad dus ben benieuwd hoe goed dat gaat lukken :)
Van dutchdesignbeton of high design beton vind je wel een aantal handige video’s op youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow! Volg de buitenkeukens al een tijdje van Barts en wat zijn die mooi he. Die van jou net zo duur. Zou zeggen, als je bent in te huren, ben ik je eerste klant _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschoorl2
loewie1984 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:33:
[...]

Ik zoek precies die kraan, care to explain hoe/wat/waar je de onderdelen vandaan hebt?
En knap dat je het pigment zo donker hebt gekregen. Ik ben zelf ook aan de slag gegaan met kleurstof voor mortels van Weber, maar het resultaat is hoogstens iets minder licht grijs. Snap daar niets van, heb ook nog eens de mengverhoudingen aangehouden.
Als je beton impregneert wordt het een paar tinten donkerder (moet je wel een flink aantal keren herhalen). Gebruik zelf HDH impreg.

Tav de kraan. Zelf gesoldeerd. Standaard messing stop kraan, montagege set voor doorvoer kon ik alleen hier vinden. Daarnaast nog paar koppelingen bij warmtesercice gehaald, komt ook de stopkraan en de koperbuis vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZCpfKhD-bLAq9TxG3lJ0dsKu2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA90WJ2WKn6a9qSOtA8xmGM7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jwN1nB8YvoA83cjF1cdY_6D8B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8ljBuUmTyaA5ZHAsrcbU5Nf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door jschoorl2 op 31-08-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na weken van ontkenning moet ik het nu echt onder ogen zien. Er is een kleine onderweg (444gram vandaag) en er beginnen pijntjes links en rechts te komen aka ik word oud.

Dus alle spaarzame momenten wanneer er geen luier vervangen moet worden dient de Q zoveel mogelijk set and forget zijn. De Masterbuilt kamado is een genot om ermee bezig te zijn en is in de mate van het mogelijke relatief set and forget eens je alles in orde hebt qua vents. En toch kruipt er wel meer tijd in dan je denkt: vuurkorf schoonmaken, houtskool en rookhout in orde doen, vuur aansteken met de looftlighter, de kamado op temperatuur laten komen en je bent 45 minuten bezig.

En dan hopen dat de baby niet om aandacht vraagt of erger: de pamper wederom vol gescheten tot in de nek. Dus ipv een extra kamado denk ik aan automagisch systeem.

Een Masterbuilt Gravity Series zou een optie zijn maar de firebox van de eerste generatie is dubieus te noemen. De tweede generatie heb ik nog geen nieuws van gehoord qua issues.

Een pelletbbq: de bekende merken zijn Traeger, GMG en nu ook Weber met de Smoke Fire gen2. De Pellet Joe is naast niet leverbaar ook buiten mijn range, de andere zijn wel bespreekbaar.

Iemand een opinie wat een goede automagische Q zou zijn? Geen gas want het moet wel roken :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Chevy454 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:38:
Na weken van ontkenning moet ik het nu echt onder ogen zien. Er is een kleine onderweg (444gram vandaag) en er beginnen pijntjes links en rechts te komen aka ik word oud.

Dus alle spaarzame momenten wanneer er geen luier vervangen moet worden dient de Q zoveel mogelijk set and forget zijn. De Masterbuilt kamado is een genot om ermee bezig te zijn en is in de mate van het mogelijke relatief set and forget eens je alles in orde hebt qua vents. En toch kruipt er wel meer tijd in dan je denkt: vuurkorf schoonmaken, houtskool en rookhout in orde doen, vuur aansteken met de looftlighter, de kamado op temperatuur laten komen en je bent 45 minuten bezig.

En dan hopen dat de baby niet om aandacht vraagt of erger: de pamper wederom vol gescheten tot in de nek. Dus ipv een extra kamado denk ik aan automagisch systeem.

Een Masterbuilt Gravity Series zou een optie zijn maar de firebox van de eerste generatie is dubieus te noemen. De tweede generatie heb ik nog geen nieuws van gehoord qua issues.

Een pelletbbq: de bekende merken zijn Traeger, GMG en nu ook Weber met de Smoke Fire gen2. De Pellet Joe is naast niet leverbaar ook buiten mijn range, de andere zijn wel bespreekbaar.

Iemand een opinie wat een goede automagische Q zou zijn? Geen gas want het moet wel roken :+
Hou er rekening mee dat een pelletbbq een behoorlijke bak herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:25
Gewoon voor een Pellet BBQ gaan. Waar die mythe van 'een bak herrie' vandaan komt is me een raadsel. Heb zelf een GMG Daniel Boone en ja, je hoort de auger eens in de zoveel tijd draaien en je, je hoort de fan, maar de vijverfontein van m'n buurman maakt meer lawaai....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:38:

Dus alle spaarzame momenten wanneer er geen luier vervangen moet worden ....
* dad here ....

( misschien wel een slechte, maar soit ... )

Ja, een kleine kost tijd, maar zo erg als jij het schetst nu ook weer niet _/-\o_
OK er komen 'klusjes' bij, maar bij geen van beide was het zo tijd consumerend dat mijn / ons leven compleet op pauze gezet werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik ben zelf helemaal fan van mijn Traeger. Temperatuur is stabiel. 'Aansteken' is een kwestie van het knopje indrukken en wachten tot die op temperatuur is. Met de verschillende houtsoorten van de pellets kan je echt verschillende soorten rooksmaak in je eten krijgen.

Maar er zijn natuurlijk ook wat nadelen tov een kamado:
- Hij kan bij lange na niet zo heet worden als een kamado. Op die van mij is de max volgens mij 260 graden. Dus heel heet searen is wat lastiger of bijvoorbeeld pizza bakken (als je dat graag doet)
- Hij maakt geluid, maar echt geen 'bak herrie'. Als je wil kan ik wel een filmpje maken van die van mij als die aan staat.
- Je heb elektriciteit nodig, maar dat zal je vast hebben thuis :)

Daarentegen is het wel echt set and forget. Je hoeft helemaal niets in te stellen of te perfectioneren, gewoon aanzetten en gaan. Daarnaast zijn ze ook nog eens veel lichter en staan op wielen dus als ik een keer aan de andere kant van de tuin wil gaan staan is dat zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
MasterMaceMichu schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:16:
Gewoon voor een Pellet BBQ gaan. Waar die mythe van 'een bak herrie' vandaan komt is me een raadsel. Heb zelf een GMG Daniel Boone en ja, je hoort de auger eens in de zoveel tijd draaien en je, je hoort de fan, maar de vijverfontein van m'n buurman maakt meer lawaai....
Hier ook, zwembadpomp van de buren hoor ik meer dan mijn barbecue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FreshMaker schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:21:
[...]

* dad here ....

Ja, een kleine kost tijd, maar zo erg als jij het schetst nu ook weer niet _/-\o_
OK er komen 'klusjes' bij, maar bij geen van beide was het zo tijd consumerend dat mijn / ons leven compleet op pauze gezet werd.
Kleine is nu 1.5 hier en ik kan prima met de kamado uit de voeten. Zeker toen ze nog kleiner was. Voor mij geen aanleiding om te kijken naar een pellet ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Dennis1812 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:23:
[...]

Kleine is nu 1.5 hier en ik kan prima met de kamado uit de voeten. Zeker toen ze nog kleiner was. Voor mij geen aanleiding om te kijken naar een pellet ding
Die van mij is nu net 2 en het kost nu aanzienlijk meer tijd dan toen ze echt een baby was. Maar een kind was voor mij ook niet perse de reden om voor een pellet barbecue te gaan. Het is gewoon echt veel gemakkelijker, je levert er alleen wat flexibiliteit voor in. Ik vind beide geweldige barbecues. Alleen ik heb de ruimte (en de vrouw) niet om ze beide neer te zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ozzie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:26:
[...]

Die van mij is nu net 2 en het kost nu aanzienlijk meer tijd dan toen ze echt een baby was. Maar een kind was voor mij ook niet perse de reden om voor een pellet barbecue te gaan. Het is gewoon echt veel gemakkelijker, je levert er alleen wat flexibiliteit voor in. Ik vind beide geweldige barbecues. Alleen ik heb de ruimte (en de vrouw) niet om ze beide neer te zetten :)
lol .. die van mij zijn 19 en 13 - buiten het 'roepen' dat het eten klaar is, geheel zelfvoorzienende

Jullie tijd komt nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 14:54
Ozzie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:21:
Ik ben zelf helemaal fan van mijn Traeger. Temperatuur is stabiel. 'Aansteken' is een kwestie van het knopje indrukken en wachten tot die op temperatuur is. Met de verschillende houtsoorten van de pellets kan je echt verschillende soorten rooksmaak in je eten krijgen.

- Hij kan bij lange na niet zo heet worden als een kamado. Op die van mij is de max volgens mij 260 graden. Dus heel heet searen is wat lastiger of bijvoorbeeld pizza bakken (als je dat graag doet)
- Hij maakt geluid, maar echt geen 'bak herrie'. Als je wil kan ik wel een filmpje maken van die van mij als die aan staat.
- Je heb elektriciteit nodig, maar dat zal je vast hebben thuis :)

Daarentegen is het wel echt set and forget. Je hoeft helemaal niets in te stellen of te perfectioneren, gewoon aanzetten en gaan. Daarnaast zijn ze ook nog eens veel lichter en staan op wielen dus als ik een keer aan de andere kant van de tuin wil gaan staan is dat zo gebeurd.
Krijg je met een pallet bbq ook een echte rooksmaak aan het vlees? Net als of je rookhout toevoegt aan een kamado?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Technofreakz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:31:
[...]

Krijg je met een pallet bbq ook een echte rooksmaak aan het vlees? Net als of je rookhout toevoegt aan een kamado?
Ja, ik denk nog meer dan op een kamado. Aangezien je alleen hout(pellets) verbrand en geen kolen. Als ik een groot stuk vlees maak heb ik er ook een prachtige rookring erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 14:54
Ozzie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:35:
[...]

Ja, ik denk nog meer dan op een kamado. Aangezien je alleen hout(pellets) verbrand en geen kolen. Als ik een groot stuk vlees maak heb ik er ook een prachtige rookring erin zitten.
Dan is het toch iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Technofreakz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:36:
[...]

Dan is het toch iets om te overwegen.
Ik zag laatst een eerste indruk van Noskos over een nieuwe Weber pelletgril. Daar had hij het er ook over dat die BBQ een speciale modus had waardoor hij extra hard ging roken door dat pellets te laten smeulen ipv verbranden. De temperatuur was dan wel lager, maar je had dan meer rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Hi allen,

Ben op zoek naar wat tips mbt afzuiging onder de veranda.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze1sGtZHIg9lIi4De4S86JRGjgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8yYZPYVupPJJN8wUEjxve4D.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie en ik wil eigenlijk niet door het dak heen. Is een afzuiging naar de zijkant mogelijk of iets met koolstoffilters?

Voor het slowcooken is de rook geen probleem maar met de snelle hamburgers/speklappen wordt het aardig blauw onder de veranda. En de bbq steeds naar buiten rijden vind ik ook niet de fijnste oplossing…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:27:
Inspiratie opgedaan waneer ik volgend jaar een gelijkaardig project heb. Tnx

Misschien kan dit je ook op weg helpen ...

* vooral zijn betonstukje ( pluggen VOOR het gieten ) was interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FreshMaker schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:21:
[...]

* dad here ....

Hij heeft geluisterd naar de kraamzorg adviezen..... En z'n vrienden die al kids hebben en even lol willen hebben met horrorverhalen van niet slapen, poep tot op t plafond, een moeder die continu opdrachten heeft, totale verbouwing om een "kinderveilig" huis te hebben..... Einde van je man zijn..😣

Je hebt juist meer tijd. Je hoeft niet meer op te draven voor dingen die je niet wilt, sorry moet thuis blijven heb de "oppas op mn kind." (enige vage hier in is moeders draagt zorg en wij aanhangsel passen op...🤔)

Blijkbaar vervalt je status een beetje, maar jou tijd komt nog, los van de klussenbus taak, als ze uit gaan mág jij ze ophalen ,brengen ,geld geven , dekking geven voor moeders boosheid als er iets een beetje mis ging....

Dus een luier verwisselen? Easy piecy 😂
En om 01:30 aangeven voor de moedermelk of de fles geven? Mooi argument om relaxed tv te kijken tot die tijd en uit te slapen......😍

Wat dat je van zo'n computerfan voor je kamado? Via je mobiel overal en nergens uit te lezen en te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ozzie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:21:

Mijn DB haalt standaard bijna 300 graden en met de pizza-insert heb ik een steen temperatuur van ruim 450 graden gemeten.

Als ik wil searen (bijvoorbeeld een hamburger), pak ik een setje grillgrates, temperatuur omhoog en strepen maken maar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@copykat

Ik wilde het niet zo cru wegzetten, maar je hebt 100% mijn punt !

Ten tijde van de eerste was het ineens geen issue meer dat ik tot 2:00 op bleef "voor de laatste fles"
Inderdaad 'feestjes' ( waar ik sowieso niet om geef ) waren ineens optioneel, ipv verplicht

@Chevy454 gaat een geweldige 2j tegemoet !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
MasterMaceMichu schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:52:
[...]

Mijn DB haalt standaard bijna 300 graden en met de pizza-insert heb ik een steen temperatuur van ruim 450 graden gemeten.

Als ik wil searen (bijvoorbeeld een hamburger), pak ik een setje grillgrates, temperatuur omhoog en strepen maken maar!
Ja, die GMG's gaan iets heter dan Traegers. Maar ik doe het hetzelfde, grillgrates en gaan :)

Pizza insert bestaat helaas niet voor een Traeger, maar ik heb een pizza oven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En er bestaan ook uitslaapbabys.
Sinds ze 6 weken is ongeveer slaapt ze van 18.30 tot 10:00. Soms 10:30.
Iedereen roept al meer dan een jaar dat ze er volgende week wel mee stopt.
En ze slaapt nog steeds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Kunnen het topic wel hernoemen naar 'Het BBQ hardware, mod, recepten, creaties en babies topic' :)

Die van mij is overigens ook een heel makkelijk kind die al heel lang de hele nacht doorslaapt en 's ochtends meestal redelijk uitslaapt. Vanochtend 8:45 bijvoorbeeld.
Maar ik vind het ook leuk om 's middags even met haar naar het speeltuintje te gaan of even een rondje te wandelen op het strand of naar het bos. Als je dan thuis je barbecue in de gaten moet houden is dat lastig, maar misschien dat dat in de praktijk wel meevalt hoor. Ik laat nu met een gerust hart mijn barbecue thuis aanstaan met een stuk vlees wat er een paar uur op moet liggen terwijl ik zelf iets totaal anders aan het doen ben. Ik kan de temperaturen toch via de app overal bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Kenny_026 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:47:
Hi allen,

[Afbeelding]

Dit is de situatie en ik wil eigenlijk niet door het dak heen. Is een afzuiging naar de zijkant mogelijk of iets met koolstoffilters?

Voor het slowcooken is de rook geen probleem maar met de snelle hamburgers/speklappen wordt het aardig blauw onder de veranda. En de bbq steeds naar buiten rijden vind ik ook niet de fijnste oplossing…
Wellicht flexible buizen (zoals van een airco / droger) op de gaten van je bbq monteren. Dan begeleidt je de exit lucht / rook naar de gewenste locatie. Schoorsteen idee zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 16:09
Schroef gewoon een controller aan je bbq als je er niet veel bij kan zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:59:
En er bestaan ook uitslaapbabys.
Sinds ze 6 weken is ongeveer slaapt ze van 18.30 tot 10:00. Soms 10:30.
Iedereen roept al meer dan een jaar dat ze er volgende week wel mee stopt.
En ze slaapt nog steeds
😲
Wat stop je in de melk?

Ik zit al in de puberfase maar die tijden die jij noemt kan ik me niet herinneren.
Was meer van Thuis komen eten met twee handen, een voor je zelf de ander als fleshouder, ondersteuner.,
Afruimen, ah melk is door gelopen nieuwe luier, 20.00 wakker maken, flesje erin en naar boven.
Wachten tot t slaapt. 2200 moeders naar bed, tijd voor een leuke film.
0:00 0:30 flesje luier, en slapen, moeders doet de eerste om 06:30 dus uitslapen.... Naar mn werk. Thuis komen.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

aex351 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:23:
[...]

Wellicht flexible buizen (zoals van een airco / droger) op de gaten van je bbq monteren. Dan begeleidt je de exit lucht / rook naar de gewenste locatie. Schoorsteen idee zeg maar.
@Kenny_026
Koop een oude keuken afzuigkap en gebruik de motor en bediening,
Koop wat popnagels en een tang en wat aluminiumplaat oud en vouwen doe je met twee planken en een workmate en een hamer.
Knutsel een kap op maat om t frame heen van die oude afzuigkap klaar.
Nog simpeler koop een 80 cm afzuigkap en wat flex buis en een stukje buis voor aan je schuur en hop.
Afzuiging klaar. (vetroosters en al dus meteen veilig.)
Marktplaats staat er vol mee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:47
Ik gebruik een kickash basket knock off om snel kolen te kunnen 'verversen', dan dammers houtskool met een onkruidbrander om alles snel aan te krijgen, en tot slot een controller (partyq) om alles netjes op temperatuur te houden.
Dat werkt goed om met minimale effort m'n kamado te gebruiken.

(Alhoewel ik er best een pellet bbq bij zou willen hebben ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb zojuist een lamsschouder gehaald bij de Turkse slager, maar thuis aangekomen (ja, te laat), zie ik nogal wat dunne stukken vlees eraan. Ik wil het low&slow doen voor pulled lamb. Is dat een probleem, of beter de echt dunnere stukken eraf snijden?
Gaat om een klein cm tegenover een cm of 6-7 (met bot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Met dunne stukken bedoel je dat er vanaf het bot niet overal evenveel vlees is?

Ik zou het zo laten, het is geen steak die bleu châud moet zijn.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Yalopa schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:01:
Met dunne stukken bedoel je dat er vanaf het bot niet overal evenveel vlees is?

Ik zou het zo laten, het is geen steak die bleu châud moet zijn.
Yup, aan het schouderblad hangt een dun stuk vlees. Las net ook dat je de slager beter kunt vragen dat eraf te snijden. Volgende keer wat beter opletten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DD2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 13:51

DD2

Kenny_026 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:47:
Hi allen,

Misschien met wat buis en een buisventilator? Dan kun je ook relatief eenvoudig naar de zijkant afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

init6 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Heb alleen het idee dat daa r nogal wat nuance in zit en niet elke houtskool smaakloos is. Gebruik zelf Blackranch, dat is houtskool waar zeker een geur vanaf komt en we weten allemaal dat geur smaak betekent.
ik zou black ranch dan ook niet neutraal noemen. Zeker die quebracho...
Ik hoef het iig niet meer op mijn kamado :)

Na best veel experimenteren kom ik op:

- "echt goed" professional. Neutraal horecaspul, goede brandduur, weinig afval en allemaal eco-labels. Hun marabu heb ik ook gehad maar ik gebruik liever rookhout dan houtskool met accent.
- bge houtskool, die is prima maar vrij duur.

Black ranch stinkt heeft een sterk dieselaroma wmb en brandt ook iets minder makkelijk dan bovenstaande.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 01-09-2021 15:40 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:50:
Hou er rekening mee dat een pelletbbq een behoorlijke bak herrie maakt.
Mijn buren luisteren altijd naar goede muziek. Of ze willen of niet! :+

Geluid is geen groot probleem. Ik weet dat de honden meer lawaai maken.
MasterMaceMichu schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:16:
Doe je doe echr buiten buiten of onder een afdakje? Ik heb enkel een parasol welke ik gebruik als het regent of giet.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:53:
@copykat

Ik wilde het niet zo cru wegzetten, maar je hebt 100% mijn punt !

@Chevy454 gaat een geweldige 2j tegemoet !
Aangezien ik de kamado niet weg doe is het gewoon extra speelgoed. Speelgoed wat mogelijk niet nodig is maar wel plezier van kan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:53:
[...]

Aangezien ik de kamado niet weg doe is het gewoon extra speelgoed. Speelgoed wat mogelijk niet nodig is maar wel plezier van kan hebben.
Ahhh zeg dat dan ....
Jij hebt gewoon een excuus voor nieuw spul gekregen ;)

Good for you !! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@Chevy454 Bij goed weer 'achterin' de postzegeltuin bij baggerweer onder de overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Boudewijn schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:34:
[...]
ik zou black ranch dan ook niet neutraal noemen. Zeker die quebracho...
Ik hoef het iig niet meer op mijn kamado :)

Na best veel experimenteren kom ik op:

- "echt goed" professional. Neutraal horecaspul, goede brandduur, weinig afval en allemaal eco-labels. Hun marabu heb ik ook gehad maar ik gebruik liever rookhout dan houtskool met accent.
- bge houtskool, die is prima maar vrij duur.

Black ranch stinkt heeft een sterk dieselaroma wmb en brandt ook iets minder makkelijk dan bovenstaande.
houtskool.nl <3

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chevy454 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:53:
[...]

Ahh, goed uit onderhandeld! 😁
Zeker voor de baby shower....
Dames binnen baby bewonderen, mannen hurhur vuur! Buiten. Bakken spareribs op de pellet en wat kip op de kamado...
top idee!😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:56:
Ahhh zeg dat dan ....
Jij hebt gewoon een excuus voor nieuw spul gekregen ;)

Good for you !! _/-\o_
Ik heb een tijdje terug opgeruimd om plaats te maken.
1 action ei was op het vilt opgebruikt en via Facebook verkocht
1 action ei was gloednieuw ongebruikt, aan mijn zus cadeau gedaan voor haar nieuw huisje.
Sgt Crispy is ter ziele gegaan

Masterbuilt blijft, Fornetto blijft. Dus of een Kamado Joe Junior maar daar is de baby nog te klein voor :+ Of een pelletbbq of een gravity feed smoker.

4 is de magische grens heb ik ontdekt qua toegestane barbecues.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 01-09-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:09:
@Chevy454 Bij goed weer 'achterin' de postzegeltuin bij baggerweer onder de overkapping.
En hier schuilt een beetje mijn probleem. Geen overkapping buiten een grote parasol.

Pagina: 1 ... 181 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism