Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 02:39

franssie

Save the albatross

@R0y. of arachideolie werkt ook goed (mocht je dat wel hebben liggen). Crisco is tegenwoordig dacht ik van koolzaad of raapolie, maar dan vast gemaakt zoals een margarine.

franssie wijzigde deze reactie 01-01-2019 20:42 (10%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Paganstars schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:19:
plus 30% vochtverlies! 32kg aanhouden, boneless! anders ga je richting de 40kg
Dus als ik de 24kg aanhoud dan kom ik op 200gr/persoon uit?

En dan het geklooi om 24 (of 32kg) klaar te maken. Ik kan er 12kg (6x 2kg) klaar maken met de niclan en de weber, met wat plannen misschien 18kg (9x 2kg). En dan in de oven afwerken voor de eerste batch terwijl de tweede erop ligt, pullen, afkoelen en vacuum trekken?

Heb in elk geval 11 maanden de tijd mocht het zover komen als vrijwilliger.

Chevy454 wijzigde deze reactie 01-01-2019 21:06 (12%)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:28
franssie schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:41:
@R0y. of arachideolie werkt ook goed (mocht je dat wel hebben liggen). Crisco is tegenwoordig dacht ik van koolzaad of raapolie, maar dan vast gemaakt zoals een margarine.
Nee daar heb ik niets van liggen maar zal kijken waar ik het kan halen. Dank u!

Edit: ik heb kokosolie staan, is dat wat?

R0y. wijzigde deze reactie 01-01-2019 21:22 (5%)

• Chevy454
  • Niet online

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@R0y. wat @Chevy454 zegt - dat gaat plakken. Mocht je lijnzaad etc willen gaan gebruiken let dan inderdaad op de kan dat het spontaan ontbrandt - dus niet in je vuilnisbak gooien die doekjes.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:59
Chevy454 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Dus als ik de 24kg aanhoud dan kom ik op 200gr/persoon uit?

En dan het geklooi om 24 (of 32kg) klaar te maken. Ik kan er 12kg (6x 2kg) klaar maken met de niclan en de weber, met wat plannen misschien 18kg (9x 2kg). En dan in de oven afwerken voor de eerste batch terwijl de tweede erop ligt, pullen, afkoelen en vacuum trekken?

Heb in elk geval 11 maanden de tijd mocht het zover komen als vrijwilliger.
ik doe het in batches en geef nadien alles gewoon een tik op de bbq.. Maar daar moet ik als kanttekening geven dat ik met meerdere q's werk

Paganstars wijzigde deze reactie 02-01-2019 07:47 (5%)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:43
Hmmz, binnenkort eens even het vilt nauwgezet gaan nalopen. Laatst had ik de margrietschijf bijna dicht staan bij de pulled pork en de schuif onderen nog geen 1cm open en toen bleef hij rond de 140 graden hangen. Normaal zou dat maximaal 100-110graden opleveren maar nu bleef ie relatief hoog. Wel de temperatuur op het rooster trouwens. De pulled pork werd er overigens niet minder door :).

Na heel wat youtube filmpjes heb ik de laatste tijd de Looftlighter weer wat meer aan de kant laten liggen. 2 aanmaakblokjes in het midden van wat kolen gaat voor mijn gevoel 'efficiënter' en brengt hem sneller op temperatuur dan het wachten na aansteken met de Looftlighter.

Pulled Pork smaakte er trouwens niet minder om. Dit keer weer eens geïnjecteerd en besprayed elk uur. Stuk procureur van 2,5kg was na 6,5 uur mooi op 92 graden en ready om gepulled te worden :).

Typhone wijzigde deze reactie 02-01-2019 13:55 (10%)

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:18
Ziet er smakelijk uit.. Mooi smoke ring..
Ik haal vanavond 2kg Iberico buikspek uit de vriezer om vrijdag burned ends mee te maken.
S'avonds een nieuwjaarsborrel waar iedereen wat meeneemt aan drinken en/of eten.

• Henkie_NtA
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-03 13:24
[b]Typhone in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Na heel wat youtube filmpjes heb ik de laatste tijd de Looftlighter weer wat meer aan de kant laten liggen. 2 aanmaakblokjes in het midden van wat kolen gaat voor mijn gevoel 'efficiënter' en brengt hem sneller op temperatuur dan het wachten na aansteken met de Looftlighter.
Ik vind dat die wokkels (zit paraffine in) toch nog erg lang vieze rook geven, misschien moet ik ze wat langer echt laten branden, maar ik begin daardoor juist meer de aanschaf van een looftlighter te overwegen.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-03 12:39

coelho

VanTheManFan

Henkie_NtA schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:30:

Ik vind dat die wokkels (zit paraffine in) toch nog erg lang vieze rook geven, misschien moet ik ze wat langer echt laten branden, maar ik begin daardoor juist meer de aanschaf van een looftlighter te overwegen.
Ik gebruik een terrasbrander, werkt hetzelfde maar is vaak stukken goedkoper te krijgen.
Chevy454 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:19:
Een domme vraag maar waarom ook niet. Voor 80 personen pulled pork maken, 300gram per persoon -> 24kg procureur nodig. Klopt dit een beetje?

Dit omdat de keuken van het rusthuis met Kerstmis onderbemand was en dus geen kerstmenu kon samenstellen.
Ik weet niet met wat voor een uitgehongerde bende je te maken hebt en of PP het enige is wat ze te eten krijgen, maar met 300 gram pp vul je met gemak 4-5 broodjes. Als er dan nog coleslaw en saus op zit dan heb je een hele serieuze maaltijd. Mijn ervaring is dat dat wanneer het 'voor de hap' is, en dus niet als enige/hoofdgerecht, er slechts enkelen zijn die nog een derde broodje pakken. De meeste kerels en een paar dames eten er 2 en er zijn voldoende dames die aan 1 broodje genoeg hebben (gluten/vegetarisch tel ik voor het gemak niet mee).

Afhankelijk van je bedoelingen acht ik de kans zeer aanwezig dat je overhoudt.

• Typhone
Henkie_NtA schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Ik heb van die gestampte dingen, geen wokkels ;). De looftlighter vind ik in de winter altijd wat minder presteren en (veel) langer duren. Maar ik moet ook zeggen dat ik weer overgestapt ben van Black Ranch naar Dammers. Black Ranch is vaak 3 grote brokken en een zak gruis bij mij. Zovaak nu al geprobeerd maar veel te vaak pech gehad. Dammers is wat kleiner maar gewoon perfect.

@coelho
Wijze woorden ;). De 2,5kg die ik gemaakt hebt was, was voor 6 grote eters (man) en 1 vrouw ruim voldoende. Zelfs nog ingevroren (500 gram). Inderdaad wat je zegt: coleslaw erbij op het broodje en je komt een heel eind.

Typhone wijzigde deze reactie 02-01-2019 16:50 (13%)

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-03 16:08
@coelho @Chevy454
en dan hebben we het ook nog eens over een rusthuis, ik weet hoe hoeveel die oude mensjes nog eten?

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:10

Apie!

Newer, better & confusinger

power_user schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:30:
Binnenkort heb ik ook de beschikking over een mooie tuin. We gaan verhuizen en ik wil graag een fijne BBQ hebben tegen die tijd. Ik vind de uitstraling van een kamado BBQ erg mooi en ik kwam deze tegen op internet.

Is er in deze prijsklasse iets beters te kopen of raden jullie iets anders aan dan een kamado? Ik ben een beginner maar ik wil me er graag in gaan bekwamen de komende periode.

BVD :)
• Hij staat niet (meer) op arpe.nl. Dus is het mogelijk een oud model dat niet meer in het assortiment zit. Hoe zit het dan met ondersteuning als er onverhoopt iets kapot gaat?
• Het rooster is van verchroomd staal in plaats van RVS. Waar hebben ze nog meer op bezuinigd?
• Je zult alsnog een Divide & Conquer achtig systeem moeten kopen om indirect low&slow te kunnen garen
• Er zit volgens mij ook geen grillgripper en/of aspook bij.
• De Arpe lijkt wel verdacht veel op deze Auplex kamado

De Auplex kamado's zijn budget kamado's, maar nog steeds leuke apparaten. Er zijn verschillende varianten en resellers van, en ook hier geldt: You get what you pay for. Verwacht geen BGE kwaliteit en service. Je kunt geluk hebben, maar ook pech.

Als je echt voor keramisch wilt gaan zou ik je adviseren om op zijn minst een langs te gaan bij een fysieke winkel waar ze het gewenste model of liefst modellen van meerdere fabrikanten naast elkaar hebben staan. Pas daarna zou je eigenlijk je budget pas moeten bepalen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Typhone
Geen Kamado kopen. Als dit de insteek is:
Ik vind de uitstraling van een kamado BBQ erg mooi en ik kwam deze tegen op internet.
Dan adviseer ik je er ver vandaan te blijven. Uitstraling is leuk en aardig maar daarvoor zijn zelfs goedkope Kamado's veel te duur. Ik zou vooral beoogd gebruik als uitgangspunt nemen, wellicht heb je dan helemaal geen Kamado nodig.

• power_user
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:42
Apie! schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:59:
[...]

• Hij staat niet (meer) op arpe.nl. Dus is het mogelijk een oud model dat niet meer in het assortiment zit. Hoe zit het dan met ondersteuning als er onverhoopt iets kapot gaat?
• Het rooster is van verchroomd staal in plaats van RVS. Waar hebben ze nog meer op bezuinigd?
• Je zult alsnog een Divide & Conquer achtig systeem moeten kopen om indirect low&slow te kunnen garen
• Er zit volgens mij ook geen grillgripper en/of aspook bij.
• De Arpe lijkt wel verdacht veel op deze Auplex kamado

De Auplex kamado's zijn budget kamado's, maar nog steeds leuke apparaten. Er zijn verschillende varianten en resellers van, en ook hier geldt: You get what you pay for. Verwacht geen BGE kwaliteit en service. Je kunt geluk hebben, maar ook pech.

Als je echt voor keramisch wilt gaan zou ik je adviseren om op zijn minst een langs te gaan bij een fysieke winkel waar ze het gewenste model of liefst modellen van meerdere fabrikanten naast elkaar hebben staan. Pas daarna zou je eigenlijk je budget pas moeten bepalen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. En ook de post na jou zet mij aan het denken. Veel verder dan, ik wil een mooie/goede barbeque om daar kwaliteitsvlees en vis op te bereiden ben ik ook eigenlijk nog niet. Heb al veel bijgelezen in dit topic en ga me er nog meer in verdiepen. Mocht ik overgaan tot het kopen van een kamado dan wordt het denk ik een Grill Guru of een kamado Joe. De reden dat de Arpe mij zo aansprak was de schappelijke prijs voor het formaat wat je krijgt. Ga ik voor een A- merk betaal ik meer voor een aanzienlijk kleiner oppervlak. Nogmaals bedankt voor het meedenken / informeren.

PSN: Oldzkoel

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:57
Typhone schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:48:
[...]

Ik heb van die gestampte dingen, geen wokkels ;). De looftlighter vind ik in de winter altijd wat minder presteren en (veel) langer duren. Maar ik moet ook zeggen dat ik weer overgestapt ben van Black Ranch naar Dammers. Black Ranch is vaak 3 grote brokken en een zak gruis bij mij. Zovaak nu al geprobeerd maar veel te vaak pech gehad. Dammers is wat kleiner maar gewoon perfect.
Waar bewaar je de houtskool? Deze staan bij mij in een waterdichte bewaar ton verwarmd binnen, zowel in de winter en zomer heeft de Looftlighter evenveel werk eraan om deze aan te steken.

kokenmetvuur.nl

• Typhone
Hari-Bo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Waar bewaar je de houtskool? Deze staan bij mij in een waterdichte bewaar ton verwarmd binnen, zowel in de winter en zomer heeft de Looftlighter evenveel werk eraan om deze aan te steken.
Die staat in de standaard zakken waar het in komt in het schuurtje in de tuin. Wat voor tonnen heb jij daarvoor weet je dat toevallig?

• Hari-Bo
Typhone schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Die staat in de standaard zakken waar het in komt in het schuurtje in de tuin. Wat voor tonnen heb jij daarvoor weet je dat toevallig?
Ik heb twee van deze bewaar tonnen, daar past 20kg per ton in. In jouw situatie vermoed ik dat het vocht is

kokenmetvuur.nl

• franssie

franssie

Save the albatross

@Typhone ik voermoed gewoon een voerton

Die dingen zijn betaalbaar en sluiten goed af. Nu zou ik niet zo 123 weten wat een handig formaat is bij houtskool, zo eens meten. Denk dat ik er ook eentje koop, het staat bij mij ook in de schuur en het wordt wel iets minder na verloop van tijd.

edit: ha parallel gepost. 60L lijkt het dus te zijn.

franssie wijzigde deze reactie 03-01-2019 14:19 (7%)

• Typhone
franssie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:19:
@Typhone ik voermoed gewoon een voerton

Die dingen zijn betaalbaar en sluiten goed af. Nu zou ik niet zo 123 weten wat een handig formaat is bij houtskool, zo eens meten. Denk dat ik er ook eentje koop, het staat bij mij ook in de schuur en het wordt wel iets minder na verloop van tijd.

edit: ha parallel gepost. 60L lijkt het dus te zijn.
Als zo'n ding een voerton heet ga ik er 2 halen :). Zien er stuk betrouwbaarder uit in elk geval haha.

• Hari-Bo
Ik heb wel blauwe tonnen deze zijn wat groter, daar werd magnesium in bewaard uiteraard een koopje op marktplaats. ;)

kokenmetvuur.nl

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:38
power_user schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:40:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. En ook de post na jou zet mij aan het denken. Veel verder dan, ik wil een mooie/goede barbeque om daar kwaliteitsvlees en vis op te bereiden ben ik ook eigenlijk nog niet. Heb al veel bijgelezen in dit topic en ga me er nog meer in verdiepen. Mocht ik overgaan tot het kopen van een kamado dan wordt het denk ik een Grill Guru of een kamado Joe. De reden dat de Arpe mij zo aansprak was de schappelijke prijs voor het formaat wat je krijgt. Ga ik voor een A- merk betaal ik meer voor een aanzienlijk kleiner oppervlak. Nogmaals bedankt voor het meedenken / informeren.
Ik zit in dezelfde fase, en ik wil vooral een kamado om lange 'low and slow' sessies te kunnen doen, en om in de zomer eens echte pizza op een goed hete steen te kunnen bakken.
Ook een gerookte zalm, of gerookte groenten wil ik er op kunnen maken.

Je komt dat uit bij een goede Weber, of een Kamado.
Omdat de temp in een kamado stabieler blijft, en na het lezen van behoorlijk wat sites en bekijken van youtube wil ik toch de extra kost voor een Kamado uitgeven. Ik heb nu een cheapo Kogelbbq die ik 2de hands gescoord heb, en heb die de laatste maanden goed gebruikt, maar loop tegen de beperkingen aan.

De kamado komt er, en momenteel gaat de voorkeur naar de Kamado Joe Classic II.
Mijn redenen zijn:
- wordt goed compleet geleverd met hun divide and conquer systeem.
- goede hinge - mooie afwerking
- glasvezel dichting die niet na een superhete sessie moet vervangen worden.
- prijs nog acceptabel als je vergelijkt met andere modellen als je die ook compleet uitrust
- een stuk goedkoper dan de Green Egg die erg mager uitgeleverd wordt

Plan is om begin Maart in de winkel te gaan kijken, en te zien of mijn vermoedens bevestigd worden.
Ik heb een paar winkels op het oog waar ze diverse merken staan hebben, en je dus ter plaatse kan vergelijken.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:38
nieuws: Moederbedrijf van Televisiewinkel.nl heeft faillissement aangevraagd
Hier valt ook onder andere https://www.barbequeshop.nl/ onder, wellicht binnenkort uitverkoop van bbq's?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Henkie_NtA
Staat op de site iig dat ze wegens omstandigheden tijdelijk gesloten zijn.

• b_art015
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 17:59
Typhone schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:20:
[...]

Als zo'n ding een voerton heet ga ik er 2 halen :). Zien er stuk betrouwbaarder uit in elk geval haha.
Ik gebruik ze voor het bier brouwen, ze worden dus ook verkocht als "gistingsvat"

• Hari-Bo
En dinsdag ontvang ik via Instagram nog een aanbieding van barbequeshop.nl gelukkig nog niets besteld, maar wel apart.

kokenmetvuur.nl

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:37
Typhone schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Niet perse nodig hoor. Heb in de schuur 8 zakken houtskool liggen. Laatste maanden 4 opgestoken en ze gaan net zo snel aan. Zakken liggen er sinds een jaartje in. Heb ze op een een pallet gelegd ivm koude/vochtige vloer.

• Tommie12
Waar kopen jullie goede houtskool?
Ik vind 20€ voor 10kg nogal overdreven. Adressen in het zuiden (of in België) zijn welkom.

Ik zoek echt goede hardhout houtskool, liefst FSC, in grote stukken.

• Hari-Bo
Tommie12 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:37:
Waar kopen jullie goede houtskool?
Ik vind 20€ voor 10kg nogal overdreven. Adressen in het zuiden (of in België) zijn welkom.

Ik zoek echt goede hardhout houtskool, liefst FSC, in grote stukken.
Je kan de houtskool van de Deen eens proberen. Dat is THM houtskool, maar niet de bekende gruis variant bij het pompstation maar grote stukken en voor 1 euro de kilo geen gekke prijs. Voorheen gebruikte ik deze altijd.

kokenmetvuur.nl

• IceTeaGX
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:46
Ik haal houtskool en briketten bij https://woodcom.eu/product-categorie/grill/houtskool/
Levering is ook mogelijk in BE en NL.

• Typhone
@Hari-Bo
Dat is wel serieus goedkope houtskool. Goed geschikt voor Kamado's? Valt mij wel eens op in de grote Youtube kanalen dat die altijd instap goedkoop houtskool gebruiken en wij zitten hier lastig te doen met serieus duur spul :+

@IceTeaGX

Ben je bekend met de mixen in die kolen?
https://woodcom.eu/product/zak-kolenmix2030/

50% antraciet, 50% petkolen. Wat houdt dat in?

Typhone wijzigde deze reactie 04-01-2019 08:54 (24%)

• IceTeaGX
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:46
Typhone schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:52:
@IceTeaGX

Dat is voor kolenkachels, NIET voor BBQ.

Zie onder grill en oven bovenaan.

• Tommie12
Hari-Bo schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:39:
[...]

Je kan de houtskool van de Deen eens proberen. Dat is THM houtskool, maar niet de bekende gruis variant bij het pompstation maar grote stukken en voor 1 euro de kilo geen gekke prijs. Voorheen gebruikte ik deze altijd.
Dank U, spijtig leveren ze niet in B.
Woodcom lijkt me wel een goede, en is qua afstand nog haalbaar.

Nu gebruik ik cocosbriketten in mijn smoker/kogelbbq.
Zeer tevreden van omdat ze makkelijk aansteken, lang branden, maar ik denk dat ze voor een kamado te veel as produceren. Ik vermoed dat er nogal wat klei in zit om ze samen te houden.

• Tommie12
Typhone schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:52:
@Hari-Bo
Dat is wel serieus goedkope houtskool. Goed geschikt voor Kamado's? Valt mij wel eens op in de grote Youtube kanalen dat die altijd instap goedkoop houtskool gebruiken en wij zitten hier lastig te doen met serieus duur spul :+

@IceTeaGX

Ik wil echt geen biefstukje dat gebakken is boven die antraciet... Man dat moet smerig zijn.

• Hari-Bo
@Typhone De Deen houtskool gebruikte ik met alle tevredenheid in al mijn kamado's. De bekende merken heb ik ook geprobeerd, maar buiten de prijs en sommige rook smaak vond ik het verschil te weinig om de prijzen te rechtvaardigen.

kokenmetvuur.nl

• man_rot
  • Laatst online: 16:29
@Hari-Bo je zegt gebruikte ik, wat gebruik je nu dan?

Groetjes Manfred

• Hari-Bo
man_rot schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:07:
@Hari-Bo je zegt gebruikte ik, wat gebruik je nu dan?
Ik gebruik nu houtskool van de Josper barbecue, deze kan ik voor dezelfde prijs kopen. :)

kokenmetvuur.nl

• Tommie12
Op mijn weg naar een Kamado heb ik nog een paar vraagjes.

- hoe snel kreeg je die onder controle, en kon je bv een lange sessie Pulled Pork aan?
- waarmee steken jullie aan? Met blokjes of met een gastorch?
- welke accessoires vind je absoluut nodig?
- hoe lang gaat het vilt (of de glasvezeldichting) mee?
- hadden jullie ooit schade aan je kamado?
- als de jouwe vandaag gestolen wordt, welke koop je dan morgen gesteld dat je verzekering je het geld geeft?

• Hari-Bo
@Tommie12
- hoe snel kreeg je die onder controle, en kon je bv een lange sessie Pulled Pork aan?
Na een paar keer gebruik heb je een Kamado onder de knie, door de betere isolatie blijft de temperatuur een stuk stabieler waardoor je niet zoveel bezig blijft als met een dun metalen barbecue.
Zelf gebruik ik altijd de Looftlighter en als ik buiten de deur bezig ben een creme brulee brander of wokkels.
Dat hangt af wat je allemaal wilt en hoeveel gemak, je kan zelf zover gaan dat je letterlijk niets hoeft te doen behalve de kolen aansteken.
Dat hangt af welk type vilt er gebruikt wordt de goedkopere modellen gebruiken zwart pluizig vilt wat na een pizza sessie als zijn beste tijd heeft gehad. De duurdere Kamado's gebruiken vaak Nomex en deze vervang ik elk jaar als deze 2-3 in de week wordt gebruikt. Maar de Kamado Joe en Caliber Pro Kamado maken weer gebruik van een glasfiber oplossing welke niet vervangen hoeft te worden.
Keramiek kan altijd stuk, de meeste schade wat optreedt is de vuurschaal binnenin maar met verplaatsing kan je ook schade krijgen maar die kans is niet groot.
- als de jouwe vandaag gestolen wordt, welke koop je dan morgen gesteld dat je verzekering je het geld geeft?
De Caliber Pro Kamado, mede omdat ik begonnen ben met een Auplex kamado en daarna de Broil King Keg en Big Green Egg maar veel kwaliteit eis, en omdat ik het als lange termijn investering zie. Maar het blijft met alle merken wel lastig vergelijken omdat je totaal verschillende prijs segmenten tegenover elkaar zet en dan komen de duurdere modellen altijd als beste eruit op kwalitatief niveau, maar afhankelijk van je eigen eisen en beurs kan je op totaal iets anders uitkomen.

kokenmetvuur.nl

• Henkie_NtA
Tommie12 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:15:

Eerste paar keer was het een beetje pielen en elke 10 minuten kijken, maar nu laat ik dat ding zonder problemen 4 uur met rust als de temperatuur goed is
Ik heb nu van die wokkels, maar daar ben ik niet heel tevreden mee
Een divide and conquer/deflector plate is wat mij betreft het enige dat echt essentieel is. Alle andere dingen zijn leuk/handig
Hangt natuurlijk af van hoe vaak je dat ding gebruikt en hoe vaak je hem echt hoog opstookt, maar gemiddeld denk ik eens per jaar ofzo.
Vooralsnog niet en dat wil ik graag zo houden
Enige waar ik spijt van heb is dat ik een BGE medium heb gekocht en niet toch voor de Large ben gegaan. Er passen me toch net te weinig ribs op de medium. ;)

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:45

Ik vond hem mijzelf redelijk snel onder controle krijgen, had alleen ervaring met mijn weber MT met langere sessies. En lange sesies gaan heel goed. Staat zo de hele dag aan op een en de zelfde tempratuur.
- waarmee steken jullie aan? Met blokjes of met een gastorch? Tegenwoordig altijd met looflighter, daarvoor altijd met de bruine aanmaak blokjes.
- welke accessoires vind je absoluut nodig? Plate setter.
- hoe lang gaat het vilt (of de glasvezeldichting) mee? Hmm. Kan ik weinig over zeggen. Heb mijn bastard nu een half jaar. Maar vilt ziet er nog goed uit naar een dik half jaar. Maar doe vooral Low en slow sessies.
- hadden jullie ooit schade aan je kamado? Nog geen schade gehad. Hoop ik ook niet te krijgen:+
- als de jouwe vandaag gestolen wordt, welke koop je dan morgen gesteld dat je verzekering je het geld geeft? Ik vermoed dat ik uiteindelijk voor de Kamado Joe II zal gaan.
Vooral door de innovaties, garantie en compleetheid.
Zelf in bezit van The Bastard.

PSN - M4uSzi // -

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-03 16:05

Na een paar keer, dat gaat vrij snel. Houd er rekening mee dat als je wisselt van houtskool de instellingen anders kunnen zijn. De ene soort brand sneller dan de andere.

Looftlighter of wokkels.

Deflector voor indirect. Ik heb een KamadoJoe 2 dus die zat erbij. Verder een kernthermometer, weten is weten.

Naar het schijnt 10 jaar, we gaan het beleven. Vooralsnog geen enkel probleem met de pakking.

Afbladderende topvent, heb daar een nieuwe voor gehad onder garantie. Duurde een weekje.

Ook weer de KJ 2, bevalt uitstekend. Let erop dat je controleert bij je verzekering of hij onder de dekking valt en of hij in de tuin mag staan. Een kamado valt blijkbaar niet overal onder een buitenkeuken. Mijn gasser is bv wel verzekerd in de tuin maar de kamado niet, die moet de schuur in.

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2

• Apie!

Apie!

Mijn ervaringen met de Kamado Joe Junior:

In eerste instantie was ik te ongeduldig, maar had al snel door hoe ik 'm voor low&slow op de juiste temperatuur kreeg zonder overshoots.
Een wokkel of de looftlighter
staalborstel, grill gripper en heat deflector
Ik denk dat ik 't na een jaar heb vervangen, maar ik ben dan ook niet voorzichtig geweest met morsen. Ik heb daarna overigens alleen op de onderkant nieuw vilt geplakt en het lijkt daardoor ook langer mee te gaan, omdat boven en onderkant vilt niet meer aan elkaar blijven plakken
Vuurkorf en -ring gebarsten, maar viel binnen garantie. Pas dik een jaar na de barst heb ik de gebroken schaal vervangen door de nieuwe
oehhh... Ik denk een Primo Oval Junior (*)
Ik heb ook een Niclan gehad, maar dat kwam op hetzelfde neer. Al had ik wel het idee dat het 'vilt' daarvan wat robuuster was doordat het niet pluist.
(*) Check even bij je verzekering of een barbecue die gewoon in de tuin staat onder de verzekering valt. Dat is niet altijd het geval.

Apie! wijzigde deze reactie 04-01-2019 17:39 (4%)

Blown past falling sands

• Apie!

Apie!

Zo’n voedingston/gistingsvat zou je toch ook buiten de berging kunnen bewaren met je houtskool er in? Of zie ik nu wat over het hoofd? Hmm, of zou de deksel dicht kunnen vriezen in de winter?

Ik heb namelijk geen probleem met vocht in de berging, maar ik heb wel een structureel gebrek aan ruimte.

Blown past falling sands

• Hari-Bo
Apie! schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:48:
Zo’n voedingston/gistingsvat zou je toch ook buiten de berging kunnen bewaren met je houtskool er in? Of zie ik nu wat over het hoofd? Hmm, of zou de deksel dicht kunnen vriezen in de winter?

Ik heb namelijk geen probleem met vocht in de berging, maar ik heb wel een structureel gebrek aan ruimte.
Dat zou geen probleem moeten zijn, ik gebruik deze ook voor konijnen voer en deze staat het hele jaar buiten.

kokenmetvuur.nl

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
@Tommie12

Ik had al ervaring met de theorie, de overstap van een goede kwaliteit BBQ ( in mijn geval Webers ) naar de Kamado is niet zo héél lastig

Gek genoeg blijf ik regelmatig terugvallen op de bruine blokjes ( momenteel een gekregen setje aanmaaklucifers )

Deflector, divide en conquer, hitte bestendige handschoenen ( las of anderszijds )
Afzetruimte NAAST de BBQ ( de tafeltjes zijn leuk, maar niet groot genoeg )

Geen ervaring nog, maar het NOMEXvilt ligt al klaar voor als het zover is

Nee, enige voorzichtigheid en spelende kinderen vooraf waarschuwen werkt prima

- als de jouwe vandaag gestolen wordt, welke koop je dan morgen gesteld dat je verzekering je het geld geeft? - zie ik dan wel weer

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-03 14:04

Na een paar keer gebruiken kreeg ik de Bastard al redelijk snel onder controle

One Minute Lighter

Een goede tang

Ik heb de Bastard nog maar een half jaar en heb nog geen nieuw vilt nodig gehad.

Ik heb de Bastard nog maar een half jaar en heb nog geen schade gehad.

Dan zou ik weer de Bastard halen

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:09
Must have accessories is een kick ass basket

Vandaag lekker een stukje ribeye gemaakt.

Vorige week een heerlijke lamsbout

backupdevice wijzigde deze reactie 05-01-2019 19:34 (30%)

Just 'cause you can't see it, doesn't mean it, isn't there | 4400WP ZO | Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online

Een goede thermometer om de kerntemperatuur van je vlees te meten.

PVOutput

• Malt007
  • Laatst online: 21:52
Iemand een goed adres om umai dry age zakken te bestellen? Wilde net bestellen via een of andere amerikaanse site die ook in NL levert maar de bezorgkosten waren hoger dan de kosten voor de zakken zelf (35 dollar)

Sta ook open voor alternatieven als iemand ervaring mee heeft.

• ciris
  • Laatst online: 23:30
Dat specifieke merk ken ik niet maar heb wel goede ervaring met de zakken van Amazon.

https://www.amazon.de/Bee...fRID=7FY94DRQQVN5W2VCV40B

• Malt007
ciris schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:09:
Dat specifieke merk ken ik niet maar heb wel goede ervaring met de zakken van Amazon.

https://www.amazon.de/Bee...fRID=7FY94DRQQVN5W2VCV40B
Thx, toevallig ook ervaring met https://www.marmelot.com/...lees-rijpings-zakken.html ?

• ciris
  • Laatst online: 23:30
Nee, maar in principe doen ze allemaal hetzelfde. Vocht eruit laten maar niet erin laten.

Zie hier het resultaat van de zakken waar ik naar linkte.

ciris in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Erhm, net even Geronimo gespeeld in de tuin. Ik ben 5 minuten weggeweest en de hele tuin stond blauw van de rook door wat speklapjes op de KJJ :/ Ik had een indirecte setup zonder lekbakje. Ik heb snel de speklapjes er af gehaald en heb de schuiven dicht gezet, maar er werd zoveel rook geproduceerd dat het er via elk gaatje en kiertje uit kwam spuiten. Dat zag er niet uit alsof dat snel over was. Dus heb ik de schuiven vol open gezet. Als het dan toch gaat roken, kan ik net zo goed de temperatuur opkrikken en 'm meteen schoon branden. Het vet dat de rook veroorzaakt is zo dan ook het snelst opgebrand.

Na een minuut of 10 was de rook weg. De KJJ zat toen op 350C en toen twijfelde ik. Ik had de heat deflector er dus nog in zitten en had nog een rib-eye in de koelkast liggen. Wat zou het resultaat zijn als ik die rib-eye er nu op zou gooien?

*twijfel*
*twijfel*
*twijfel*

Uiteindelijk heb ik 'm er maar op gelegd en om de minuut omgedraaid en gedraaid. Helaas waren de kolen gaandeweg een beetje aan het opgaan, want de temperatuur was op het eind tot iets onder de 300C gezakt. Dus hij was niet helemaal crispy geseared zoals als ik wilde, maar uiteindelijk, na 8 minuten was dit het eindresultaat:

Ik heb er nog nooit aan gedacht om steak indirect high&fast te doen, maar dit was he-le-maal niet slecht.

Blown past falling sands

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:17
Vanavond lekker eigenmaakte Gyro's gegeten.
Was, ook volgens de gasten, een groot succes :)

Sorry voor de gedraaide foto's lol.

FUMES et CARNES

• Hans Esselink
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:01
@Apie!
@Iusedto

Ziet er lekker uit.

• Paganstars

vanaf dag 1
Blokjes
Tang, nomex handschoenen, thermometer (zowel leave in maar ook snel thermometer)
Nog niet hoeven vervangen
Nee stalen ketel
Welke verzekering? Weber Summit of een Caliber pro
Kleine side note, ik kocht mijn niclan pas nadat ik verschillende andere bbq's had. Deze was een extra bbq omdat het kon

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17:08
Iusedto schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:39:
Vanavond lekker eigenmaakte Gyro's gegeten.
Was, ook volgens de gasten, een groot succes :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry voor de gedraaide foto's lol.
Ja heerlijk zeg!

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden :).

Gamert in hart en nieren! BF5 stats (and improving): [GoT] Loondijke

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:33
Voor mn kerstgeschenk heb ik een tegoedbon voor beef&steak aangevraagd. Dus dat wordt vanavond eens lekker rondklikken op die site om wat lekkere dingen bij elkaar te zoeken :D

Ik denk dat ik het simpel houd deze keer, dus wat ribbetjes en een lekker stuk rundvlees.

Hebben jullie suggesties voor goede ribben van beef&steak?

• Remko24
USA Grain Fed Beefribs is een aanradertje...

Ander vraagje: Hoe kun je makkelijk en snel grotere hoeveelheden Pulled Pork opnieuw opwarmen?
Collega's zeuren al maanden dat ik een keer iets moet trakteren van mijn BBQ.

Nu wil ik best eens 2-3kg PP delen op het werk met wat coleslaw op een broodje.

Maar hoe krijg ik 2-3kg gepulled vlees makkelijk warm?
We hebben een combi-magnetron en een inductieplaat op het werk tot onze beschikking..

In porties opwarmen is een optie maar ben ik zeker 30-40 minuten bezig. aangezien mijn grote braadpan van huis niet op de inductieplaat kan (al jaren op gasfornuis gebruikt).

Iemand een goede methode voor een combimagnetron?

• Paganstars
inductieplaat met wat bbqsaus

• FreshMaker
  • Niet online
Remko24 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:52:

Ander vraagje: Hoe kun je makkelijk en snel grotere hoeveelheden Pulled Pork opnieuw opwarmen?

We hebben een combi-magnetron en een inductieplaat op het werk tot onze beschikking..

In porties opwarmen is een optie maar ben ik zeker 30-40 minuten bezig. aangezien mijn grote braadpan van huis niet op de inductieplaat kan (al jaren op gasfornuis gebruikt).

In een passende ovenschaal, en dan langzaam op temperatuur brengen ( zoals @Paganstars aangeeft, met wat BBQsaus )

• coelho
  • Laatst online: 18-03 12:39

coelho

VanTheManFan

Remko24 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:52:

Thuis opwarmen en dan meenemen in een koelbox geen optie? Anders op lage oven-temperatuur in de combi-magnetron met inderdaad wat extra (eind-)saus zodat het niet uitdroogt. Denk aan 70-80 graden voor misschien wel een uur en tussentijds roeren.

Overigens laat PP zich ook koud goed eten hoor :)

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:06

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Nog niet zo lang een Kamado Joe Jr. in bezit en meer dan content mee. Afgelopen weken veel gebruikt. Na een tip eens gaan kijken naar de Kick Ash Basket . Deze van de week binnen gekregen en ondanks dat wij sceptisch waren. Zijn wij om. Makkelijk schoonmaken. Even basket eruit en kleine stukjes eruit schudden. En merken dat temp toch net iets makkelijker te regelen zijn.

My plekje op het Web -_- Workshops fotografie

• Henkie_NtA
Raymond schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:07:
Voor mn kerstgeschenk heb ik een tegoedbon voor beef&steak aangevraagd. Dus dat wordt vanavond eens lekker rondklikken op die site om wat lekkere dingen bij elkaar te zoeken :D

Ik denk dat ik het simpel houd deze keer, dus wat ribbetjes en een lekker stuk rundvlees.

Hebben jullie suggesties voor goede ribben van beef&steak?
Heb die extra dik bevleesd een keer gehad en dan de zwaartste variant, maar daar zat zoveel vlees op dat het meer een roast was. :)
Ook de iberico ribs een keer, maar die vond ik veel te vet.
Zit nou te twijfelen of ik ook een keer die St Louis style gehad heb.
Als ik heel eerlijk ben ga ik voor gewoon normale ribs altijd naar de lokale slager. Daar hoef je mijns inziens niet online voor te bestellen. Tenzij je dus een keer iets anders wil proberen zoals iberico of st louis style.
Ik zou hun aanbiedingen in de gaten houden, wisselen wekelijks en zitten vaak mooie dingen tussen.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Henkie_NtA schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:38:
[...]
Als ik heel eerlijk ben ga ik voor gewoon normale ribs altijd naar de lokale slager. Daar hoef je mijns inziens niet online voor te bestellen.
Ligt wel aan je slager, ik moet bij de mijne ribs van te voren bestellen, kan ik ze net zo goed via het net bestellen.
Daarnaast heeft hij geen buikribben, dus het hele feest gaat al niet door dan.

• Henkie_NtA
Ja daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in, de slager die ik had (woon daar helaas niet meer) was wel een goeie.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:33
Die dikbevleesde heb ik ook gehad, die hoef ik niet nog een keer idd.

Ik heb vandaag nog een keertje gesnuffeld, ik ga er wel slagen denk ik :)

• Typhone
Ik weet niet of ik het al eens aan de kaak had gesteld maar wat betreft pulled pork. De laatste tijd haal ik wel eens van die 10kg dozen (Makro) of losse stukken procureur (Hanos) in plaats van bij de slager.
Reden daarvoor: daar wordt alles als 'boston butt' aangemeld en betaal je 21 euro per kilo. Bij de Hanos betaal je 11,34 voor 2.57kg en de Makro was volgens mij 35 euro voor 10kg (3 stuks in doos). De prijs interesseert me eigenlijk niet zoveel maar ik ben wel benieuwd of andere mensen hier kwaliteitsverschil in proeven.

Ik en vele proevers met mij, hebben eigenlijk nog nooit verschil gemerkt of opgemerkt hiertussen. Nu zag ik weer Heyde Hoeve voorbij komen in de e-mail van beef&steak maar ook daar zit alweer de 'BBQ factor' overheen. Iemand ervaring met goed merkbare verschillen?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Boston Butt is varkensschouder, Procureur is varkensnek, toch? Zit daar wellicht het verschil?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19-03 11:06

Nogne

Weet niet waar hij over praat

Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:21:
Ik weet niet of ik het al eens aan de kaak had gesteld maar wat betreft pulled pork. De laatste tijd haal ik wel eens van die 10kg dozen (Makro) of losse stukken procureur (Hanos) in plaats van bij de slager.
Reden daarvoor: daar wordt alles als 'boston butt' aangemeld en betaal je 21 euro per kilo. Bij de Hanos betaal je 11,34 voor 2.57kg en de Makro was volgens mij 35 euro voor 10kg (3 stuks in doos). De prijs interesseert me eigenlijk niet zoveel maar ik ben wel benieuwd of andere mensen hier kwaliteitsverschil in proeven.

Ik en vele proevers met mij, hebben eigenlijk nog nooit verschil gemerkt of opgemerkt hiertussen. Nu zag ik weer Heyde Hoeve voorbij komen in de e-mail van beef&steak maar ook daar zit alweer de 'BBQ factor' overheen. Iemand ervaring met goed merkbare verschillen?
Qua smaak zal het ook niet veel verschillen, Boston Butt heeft alleen iets meer vet. En zoals @Orion84 aangeeft is de Boston Butt de varkensschouder en de procureur de varkensnek.

>.<

• Malt007

Ik haal altijd de procureurs van de Sligro uit de vriezer. Is wel een ander stuk vlees dan de boston butt inderdaad maar net zo geschikt voor PP. Heb alle soorten geprobeerd, van livar, iberico tot de goedkope ingevroren variant en eigenlijk vind ik die laatste het beste. Kan ook komen omdat ik in de loop van de tijd de techniek geperfectioneerd heb maar zie in ieder geval geen enkele reden om de dure variant te halen.

• fxs81
Orion84 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:25:
Boston Butt is varkensschouder, Procureur is varkensnek, toch? Zit daar wellicht het verschil?
Yup, butt is schouder met het schouderblad er nog in, procureur is nek. Ik heb zelf nooit verschil in smaak gemerkt. Gasten vinden het vaak leuk als je aan tafel het schouderblad er schoon uit kan trekken net voor het pullen. Qua prijs ligt het dacht ik hier ongeveer hetzelfde.

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2

• Typhone
fxs81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:39:
[...]

. Qua prijs ligt het dacht ik hier ongeveer hetzelfde.
Dat lag het bij de slager ook tot circa een half jaar geleden. Toen kwam op al het vlees opeens de BBQ factor zoals ik het gekscherend even noem.
Normale ribeye is er nooit meer maar wel altijd black angus (40%+). Ik ben niet gevoelig voor prijzen maar wel voor fakes.

• FreshMaker
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:24:
[...]

Dat lag het bij de slager ook tot circa een half jaar geleden. Toen kwam op al het vlees opeens de BBQ factor zoals ik het gekscherend even noem.
Normale ribeye is er nooit meer maar wel altijd black angus (40%+). Ik ben niet gevoelig voor prijzen maar wel voor fakes.
Ach ja, kijk naar de vlucht die Picanha genomen heeft, 3 jaar geleden alleen bij groothandels te vinden, als 'goedkope' biefstuk vervanger
Nu betaal je voor de meest extravagante benamingen 25 tot 30€ de kilo .. verschil van bijna factor 4.

Ja, er zit wat verschil tussen de grain en grassfed, en de 'normale' plain stukken, maar om nu als een gekje 30€ te betalen voor een bijna oncontroleerbare benaming ( de bekendere webshops zullen zich er niet aan stoten, maar er is geen mogelijkheid om het netjes te ruilen als het niet klopt )

Volgend jaar is de TriTip onbetaalbaar :(

• Remko24
Belofte maakt schuld en wil vandaag of morgen een Boston butt bestellen, aangezien ik ongeveer 2-3kg Pulled Pork nodig heb.

Ik heb een 57cm weber gbs.
Zal hier een Boston Butt op passen van ongeveer 4,5kg (bruto gewicht)?

• Henkie_NtA

Ik heb nooit echt verschil geproefd. Het is gewoon allebei vrij vet vlees wat je uren lang op de bbq hebt. Het smaakt sowieso meer naar bbq en rub dan echt het vlees zelf volgens mij.
Wat wel een verschil is, is dat je procureur meestal niet boven de 2,5 kg krijgt en boston butt wel (tot 6 ofzo).

• Typhone
Remko24 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:24:
Belofte maakt schuld en wil vandaag of morgen een Boston butt bestellen, aangezien ik ongeveer 2-3kg Pulled Pork nodig heb.

Ik heb een 57cm weber gbs.
Zal hier een Boston Butt op passen van ongeveer 4,5kg (bruto gewicht)?
Dat past easy!

• FreshMaker
  • Niet online
Henkie_NtA schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Ik heb nooit echt verschil geproefd. Het is gewoon allebei vrij vet vlees wat je uren lang op de bbq hebt. Het smaakt sowieso meer naar bbq en rub dan echt het vlees zelf volgens mij.
Wat wel een verschil is, is dat je procureur meestal niet boven de 2,5 kg krijgt en boston butt wel (tot 6 ofzo).
Hou er wel rekening mee dat van die 6+ kilo ook méér vet zal zijn.
Ik heb ooit heel stoer een 8 kilo butt besteld, maar uiteindelijk was de vetlaag er omheen ook al bijna 1,5 kilo :|

• dangerpaki
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-03 20:05
Even een vraag: heeft iemand hier ervaringen met https://www.lejean.nl/ (geen poging tot reclame, maar een echte vraag)?

Zoals eerder aangegeven in dit topic heb ik namelijk behoorlijk moeite om bepaalde stukken vlees halal geslacht te vinden. Deze verkoper lijkt dat wel aan te bieden gewoon in Nederland.

Dus benieuwd of iemand hier wel eens wat besteld heeft.

• Malt007
FreshMaker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Ach ja, kijk naar de vlucht die Picanha genomen heeft, 3 jaar geleden alleen bij groothandels te vinden, als 'goedkope' biefstuk vervanger
Nu betaal je voor de meest extravagante benamingen 25 tot 30€ de kilo .. verschil van bijna factor 4.

Ja, er zit wat verschil tussen de grain en grassfed, en de 'normale' plain stukken, maar om nu als een gekje 30€ te betalen voor een bijna oncontroleerbare benaming ( de bekendere webshops zullen zich er niet aan stoten, maar er is geen mogelijkheid om het netjes te ruilen als het niet klopt )

Volgend jaar is de TriTip onbetaalbaar :(
Met je eens al begrijp ik niet waarom picanha voorheen zo goedkoop was of als soepvlees danwel gehakt verkocht werd. Mijns inziens beter dan welke (kogel)biefstuk dan ook.

Tritip, die kan je voorlopig nog wel goedkoop krijgen als 'ezeltje' bij de gemiddelde slagerij.

• FreshMaker
  • Niet online
dangerpaki schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:35:
Even een vraag: heeft iemand hier ervaringen met https://www.lejean.nl/ (geen poging tot reclame, maar een echte vraag)?

Zoals eerder aangegeven in dit topic heb ik namelijk behoorlijk moeite om bepaalde stukken vlees halal geslacht te vinden. Deze verkoper lijkt dat wel aan te bieden gewoon in Nederland.

Wat ik van mijn collega's begrijp, is dat de ware moslim, de westerling ( Nederlander in dit geval ) gewoonweg niet vertrouwd.
Ik heb verschillende keren voor de collega's BBQ gemaakt, maar ze hebben er nooit iets van genomen, ook niet als ik (vooraf) aanbiedt om het bij onze halal-slagerij te gaan halen.
Ik denk dan ook niet dat er veel moslims bij deze slager zullen bestellen, puur omdat het oncontroleerbaar is voor ze

De hele cyclus van halal is complex, zelfs mijn messen zijn aanleiding om de boel te 'besmetten' geven zij dan aan.
Ze bedoelen het dan niet verkeerd, maar om aan te geven dat het van A tot Z correct moet zijn.

( dat ze met hun hele familie dan bij McD aan de kipnuggets zitten, moet je dan zo niet bekijken :| )

Voor mij maakt het niet uit, ik haal regelmatig een halal lamsboutje of gehakt bij onze slager, maar omdat het voordeliger is, niet voor de religie.
Maar ik hoef me niet te verantwoorden aan het einde van het licht :+

• b_art015
dangerpaki schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:35:

Ik heb er besteld met “black angus friday”. Was prima, geen idee wat betreft halal. Ik had short ribs, maar deze waren geslacht en uitgesneden in Australie. Lejean heeft er volgens mij niks verder aan gedaan.

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:17
Dit weekend maar weer even flink de BBQ opstoken

Vrijdagavond (verjaardagborrel) met heel veel Moinkballen, daarnaast Camembert/Bramenjam (met stokbrood)
Zaterdag kip met appel en stroop (Dutch oven) icm gepofte aardappels en patat voor de kids
Zondag Chili con Carne (Dutch Oven)

Heb nu al zin in het weekend :)

FUMES et CARNES

• dangerpaki
@FreshMaker
Het is bij mij meer dat ik het te goed vind om waar te zijn. Heb namelijk overal zitten zoeken tot nu to zonder succes. En als zij aangeven dat het halal is wil ik ze wel geloven. Maar het is vaak toch zo geregeld dat daar iets van papierwerk bij hoort. Ik kan niks vinden over halal icm de plek waar zij het vandaan halen.

@b_art015
Nice. Maar kealiteit en smaak waren dus goed?

• Bracha25
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:09
Ik heb net even via een chatsessie contact gehad. Certificaat kunnen ze op verzoek toemailen

• dangerpaki
@Bracha25 Thanks! ik had ze een paar dagen geledenn via het contactformulier al gecontacteerd met dezelfde vraag maar nog geen reactie. Maar dan wacht ik de reactie was. Dat is erg fijn!

Top! Kan ik binnenkort ook eens wat nieuwe creaties hier showen.

• b_art015
dangerpaki schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:15:

@b_art015
Nice. Maar kealiteit en smaak waren dus goed?
Zeker! Had ook nog een tri-tip en die was ook prima.

• Jas-purr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15-03 21:14
Vraag over rookhout: ik ben wat aan het oriënteren op off-set smokers. Hier komt vaak naar voren dat de rook "schoon" moet zijn, herkenbaar aan dunne blauwe rook.

Als ik chunks gebruik op een low & slow sessie knijp ik mijn kamado redelijk af. Ik heb naar mijn idee wel dunne rook (geen dikke rookpluimen), maar geldt voor rookhout in een kamado hetzelfde als bij stickburners? Of neemt het minder nauw doordat het niet de (hoofd)bron van de warmte is?

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag spekblokjes gerookt en je merkt het verschil in smaak. Maar toen deze later in de pasta carbonara werd verwerkt was er niks meer van te merken.

Iemand advies?

De speklappen die later op de dag werden genaakt waren zwart. De temp was te hoog na het bakken van de spekblokjes en de tijd niet in de gaten gehouden. De eerste fail van het jaar is dus ook een feit.

• Apie!

Apie!

@Jas-purr Ik denk dat het in beide gevallen belangrijk is. Vieze rook is vieze rook en smaakt gewoon niet lekker. Al heb je er met een stickburner wel een stuk meer van natuurlijk.

Blown past falling sands

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:19:
Vandaag spekblokjes gerookt en je merkt het verschil in smaak. Maar toen deze later in de pasta carbonara werd verwerkt was er niks meer van te merken.

Iemand advies?
Ik zou denken meer rook, koud lijkt me.

• Remko24

Gisteren een pasta gemaakt van de BBQ.

Ballen indirect op 160gr gerookt met appelhout tot een interne temperatuur van 72gr.
Eigen gemaakte saus en vers gedraaide pasta..

• Koffie
  • Laatst online: 18-03 10:34

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Ik loop al een langere tijd met een idee rond, en dat is dit weekend weer gaan borrelen in mijn hoofd. WAF heeft al min of meer goedkeuring (ik heb nog wel een lijst klussen die je allang al eens af zou hebben, en er liggen nog wat halve projecten van je ... :+ ).

Enfin : ik wil een braai, maar dan wel zelfgebouwd. Van steen. En niet alleen een braai.

Het idee is eigenlijk heel simpel : ik wil een kruising tussen een braai, een betonnen bouwmarkt bbq en een smoker achtig iets.
Braai bouwen is redelijk straight forward (denk ik) : kwestie van uitdenken, uittekenen, uitleggen en metselen maar.
Afmetingen zullen gelimiteerd zijn aan roosters die enigzins makkelijk en betaalbaar te verkrijgen zijn. Voor nu heb ik mijn zinnen gezet op een rooster maat van 1 meter breed en 50 cm diep.
Aan de zijkant zal dan nog een vuurbox/kolenmaker moet komen. Eerst gedachte was dat die wel als onderdeel te koop zouden zijn. Klopt, maar daar vragen ze zonder blikken of blozen 200 euro voor. Vind ik wat te gortig. Dat moet vast ook wel met steen kunnen.

Tot nu toe is het redelijk een braai wat ik aan het uitleggen ben. Maar ik wil er ook een deur in maken (hoe? Geen idee! Nergens is zoiets te koop, dus het valt of staat met of dit op maat te krijgen is voor een schappelijke prijs).
Idee is om ergens helemaal aan de zijkant kolen te leggen (aan de kolenmaker kant) en het vlees op het rooster. De warmte van de kolen mag dan niet recht omhoog naar de schoorsteen kunnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat daar een goede oplossing voor zal zijn.

Op deze manier heb je een alles in 1 bbq:
- Lekker braaien (vuurtje stoken, grote vlammen. Eigen houtskool on the spot maken)
- Ouderwets grillen (hete kolen onder het rooster)
- Low and slow : een relatief kleine hoeveelheid kolen/hout aan de zijkant, warmte en rook forceren via de vleeskant, deur dicht en zuurstof aanvoer regelen met een schuif aan de zijkant

Tips en ideeën om zoiets te realiseren zijn welkom. Ook leuke adressen voor onderdelen voor een dergelijk project. Ook out of the box ideeën zoals 'haal bij de gamma een RVS instelbaar luchtrooster voor beïnvloeden van de lucht aanvoer in low and slow stand'

• fxs81
Maar weer wat rund online besteld, de leverancier van de slager is inmiddels zo duur geworden dat je zelfs met verzendkosten goedkoper uit bent. Toch eens gaan praten met die man ;)

• Paganstars
Koffie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:22:
Ik loop al een langere tijd met een idee rond, en dat is dit weekend weer gaan borrelen in mijn hoofd. WAF heeft al min of meer goedkeuring (ik heb nog wel een lijst klussen die je allang al eens af zou hebben, en er liggen nog wat halve projecten van je ... :+ ).

Enfin : ik wil een braai, maar dan wel zelfgebouwd. Van steen. En niet alleen een braai.

Het idee is eigenlijk heel simpel : ik wil een kruising tussen een braai, een betonnen bouwmarkt bbq en een smoker achtig iets.
Braai bouwen is redelijk straight forward (denk ik) : kwestie van uitdenken, uittekenen, uitleggen en metselen maar.
Afmetingen zullen gelimiteerd zijn aan roosters die enigzins makkelijk en betaalbaar te verkrijgen zijn. Voor nu heb ik mijn zinnen gezet op een rooster maat van 1 meter breed en 50 cm diep.
Aan de zijkant zal dan nog een vuurbox/kolenmaker moet komen. Eerst gedachte was dat die wel als onderdeel te koop zouden zijn. Klopt, maar daar vragen ze zonder blikken of blozen 200 euro voor. Vind ik wat te gortig. Dat moet vast ook wel met steen kunnen.

Tot nu toe is het redelijk een braai wat ik aan het uitleggen ben. Maar ik wil er ook een deur in maken (hoe? Geen idee! Nergens is zoiets te koop, dus het valt of staat met of dit op maat te krijgen is voor een schappelijke prijs).
Idee is om ergens helemaal aan de zijkant kolen te leggen (aan de kolenmaker kant) en het vlees op het rooster. De warmte van de kolen mag dan niet recht omhoog naar de schoorsteen kunnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat daar een goede oplossing voor zal zijn.

Op deze manier heb je een alles in 1 bbq:
- Lekker braaien (vuurtje stoken, grote vlammen. Eigen houtskool on the spot maken)
- Ouderwets grillen (hete kolen onder het rooster)
- Low and slow : een relatief kleine hoeveelheid kolen/hout aan de zijkant, warmte en rook forceren via de vleeskant, deur dicht en zuurstof aanvoer regelen met een schuif aan de zijkant

Tips en ideeën om zoiets te realiseren zijn welkom. Ook leuke adressen voor onderdelen voor een dergelijk project. Ook out of the box ideeën zoals 'haal bij de gamma een RVS instelbaar luchtrooster voor beïnvloeden van de lucht aanvoer in low and slow stand'
Bel eens met Huddie Lee Stokes of met Harry Havinga; Huddie bouwt zelf smokers en Harry verkoopt Braais. Misschien dat zij ideeën hebben

• ronn0
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-03 11:50
Goedemiddag iedereen hier,

Met het risico dat dat het al gevraagd is hier. Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis (met tuin!), ik ben altijd een vrij fanatiek BBQ'er bij vrienden en op feesten en ga mezelf een flink verwennen (met een nieuwe BBQ).

Nu wil ik eigenlijk een keramische BBQ omdat ik niet perse op een euro meer of minder hoef te kijken en kom ik uit bij een dilemma

Een Green Egg Large - of - een The Bastard Large. Is er buiten de garantie wat ik hier in de topics lees nog een reden om voor de Green Egg te kiezen?

Alvast bedankt en jullie gaan me vanaf maart hier vaker terug zien als we de sleutel hebben :D

• Remko24
ronn0 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:43:
Goedemiddag iedereen hier,

Met het risico dat dat het al gevraagd is hier. Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis (met tuin!), ik ben altijd een vrij fanatiek BBQ'er bij vrienden en op feesten en ga mezelf een flink verwennen (met een nieuwe BBQ).

Nu wil ik eigenlijk een keramische BBQ omdat ik niet perse op een euro meer of minder hoef te kijken en kom ik uit bij een dilemma

Een Green Egg Large - of - een The Bastard Large. Is er buiten de garantie wat ik hier in de topics lees nog een reden om voor de Green Egg te kiezen?

Alvast bedankt en jullie gaan me vanaf maart hier vaker terug zien als we de sleutel hebben :D
Kamado Joe, veel completer vind je ze niet, ookal hoef je niet op de euro's te letten, de divide en conquer optie bij de KJ is gewoon perfect..

• Hari-Bo
Remko24 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:19:
[...]

Kamado Joe, veel completer vind je ze niet, ookal hoef je niet op de euro's te letten, de divide en conquer optie bij de KJ is gewoon perfect..
Caliber Kamado Pro, compleet RVS en geen keramiek wat stuk kan gaan en premium materiaalkeuze.Oftewel iedereen heeft zijn eigen favoriet. :)

Kamado Joe ben ik ook erg gecharmeerd van, maar de buitenlaag kan niet tippen aan Big Green Egg deze staat toch op eenzame hoogte. Qua mogelijkheden en extra's kom je met KJ wel goed weg inderdaad, de vraag is of je dat allemaal gaat gebruiken en dat is weer persoonlijk.

De oorspronkelijke vraag van @ronn0 was of er verschil zit tussen BGE en Bastard. Dat zit er zeker, ik zou zeggen ga naar een speciaalzaak waar beide verkocht worden en bekijk enkel de buitenkant eens de BGE heeft standaard geen krakelee (fijne haarscheuren) en de Bastard wel allemaal haarfijne witte lijntjes. Dan heb je ook nog het verschil van vilt, Bastard maakt gebruik van zwart vilt wat minder meelang meegaat als de BGE. Maar elk seizoen met flink gebruik moet je deze wel vervangen (tip: gebruik Nomex) en KJ heeft een andere mooie oplossing met glasfiber net als de Caliber Kamado Pro. En wat ook belangrijk is open en sluit de deksel eens van een BGE of Bastard daar zit ook een flink verschil in, de Bastard is simpelweg wat lomper. En de afwerking van het onderstel en keramiek zit gewoon verschil in.

Maar inmiddels is het volgens mij mijn mantra geworden binnen dit topic, met alle kamado's kan je exact hetzelfde en de vraag is wat vind jij belangrijk? Garantie/Kwaliteit/Materieel/Accessoires en dat is en blijft persoonlijk.

kokenmetvuur.nl

• ronn0
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-03 11:50
Bedankt beide heren. Het is inderdaad verstandig eens langs te gaan bij een speciaalzaak. Wat ik zelf belangrijk vind is kwaliteit, het allerbelangrijkste denk ik.
Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True