Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:36
Hmmm batterijen, lijkt me niet zo fijn met lange low&slow sessies..
Batterijen leeg = BBQ uit denk ik...

• Chaker
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Brokki04 schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:17:
[...]

Over temp control gesproken... Heeft iemand ervaring met de PartyQ? Spreekt me wel aan vanwege de batterijen. Of raden jullie wat anders aan?
Zelf een controller maken? ik heb onderstaande gemaakt en werkt supergoed, kost +- 30 euro + wat soldeer werk.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=17117.0

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:35
Ik gebruik een flameboss, voor mij geen batterijen meuk, maar gewoon 220 of anders 12v autoaccu!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:00
Ik gebruik een heatermeter ook op 220v enkel voor de WSM, de Caliber is letterlijk set and forget en is geen actie nodig. Via de app kan ik de progressie volgen ook buiten de deur, ideaal.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 18-12-2018 19:14 (21%)

kokenmetvuur.nl

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:15
Ik wil graag een keer flat ribs maken, maar dan gelijk voor een aantal personen. 1 stuk zal dan te weinig zijn.
Iemand een idee of ik 2 stukken, rond de 2kg, kwijt krijg op een Weber 57?

@Remko24 hoe heb je je brandstof geregeld voor die 9 uurs run?

TK: Lenzers LEW102 horloge

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Brokki04 schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:17:
[...]

Over temp control gesproken... Heeft iemand ervaring met de PartyQ? Spreekt me wel aan vanwege de batterijen. Of raden jullie wat anders aan?
Ja, ik heb er eentje en juist een dead simple controller gekocht zonder bluetooth/wifi/cloud of 220V die het gewoon altijd doet :-) Zeer tevreden mee, doet wat ie moet doen en verder niets. De batterijen gaan dagen mee, al meerdere sessies van 9 to 18 uur gedaan zonder problemen (en om de pit- en vleestemperaturen te zien vanaf de bank had ik al een iGrill2). Zou ik ooit een andere willen dan zou ik denk ik voor de WLANThermo gaan (ik heb mij tot op heden nog kunnen inhouden)

PVOutput

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:17
Hari-Bo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:13:
Ik gebruik een heatermeter ook op 220v enkel voor de WSM, de Caliber is letterlijk set and forget en is geen actie nodig. Via de app kan ik de progressie volgen ook buiten de deur, ideaal.
Jaja, maak ons maar weer lekker met die Caliber :+

K to the KillaZ

• Remko24
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:28:
Ik wil graag een keer flat ribs maken, maar dan gelijk voor een aantal personen. 1 stuk zal dan te weinig zijn.
Iemand een idee of ik 2 stukken, rond de 2kg, kwijt krijg op een Weber 57?

@Remko24 hoe heb je je brandstof geregeld voor die 9 uurs run?
Ik had een stuk van 2,5kg (4 ribben) op een 57CM kettle.. Geen probleem. (om de 2 uur het vlees een keer 180 graden draaien omdat de hitte van 1 kant komt).
Denk niet dat je er 2 kwijt kunt, dan kun je beter kijken naar een groter stuk.
bijvoorbeeld: https://beefensteak.nl/st...rwood-bbq-jacob-s-ladder/ en dan de 3700gr variant, hier heb je zeker genoeg aan voor 5-6 personen.

Qua brandstof gebruik ik de ecobrasa kokosbriketten. Ik heb ongeveer 2.5kg aan 1 kant gelegd en na 7 uur nog eens 10-12 verse briketten erop gelegd.
Het was buiten rond het vriespunt (of er net boven) en ik twijfelde of die de 9 uur zou halen, vandaar een paar extra briketten na 7 uur.
Achteraf was het denk ik niet nodig geweest en had ik de run prima vol kunnen maken met de initiele lading briketten.

Let wel even goed op hoe je de hete briketten in de bbq legt.. je hebt een beste berg koude briketten in de BBQ bij de start, ik leg de hete briketten (stuk of 15-20 blokjes) aan 1 kant van de stapel, zo brand het mooi door de stapel heen ipv dat de hele stapel in de fik gaat.. (denk aan snake methode, maar dan met een berg briketten :+ )

Vlees heb ik na 4 uur ingepakt in butcherpaper, aangezien het na 3-4 uur toch geen rook meer opneemt.
Laatste 30 minuten nog even zonder papier indirect op de bbq om de bark op te laten drogen.
Daarna nog 15 minuten laten rusten onder alufolie met een paar handoeken erover om de warmte vast te houden.

Remko24 wijzigde deze reactie 19-12-2018 09:30 (18%)

• Hari-Bo
KillaZ schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:17:
[...]

Jaja, maak ons maar weer lekker met die Caliber :+
Calibers bedoel je ;) Vergeleken met de andere kamado's is het simpelweg weer een stap vooruit, ben wel benieuwd wat er over 10 jaar voor innovatie is op dit gebied. :)
Met de volgende tweeakters BBQ wil ik er zeker bijzijn met uiteraard de Calibers, kijken of ik iedereen dan zo enthousiast krijg. :D

Afgelopen weekend was er kerstdorp Kolhorn, daar deed ik ook mee met pompoensoep en spareribs. 1 Caliber had ik op 250 graden en de ander op 80, tijdens de 6 uur heb ik letterlijk niets hoeven te doen (behalve af en toe de deksel open doen). En qua verbruik was het extreem minimaal ik denk in totaal slechts 1kg, en de Caliber op 80 graden was nog meer dan de helft over.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:08 (30%)

kokenmetvuur.nl

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:54
Enthousiast maken voor een Caliber is het probleem niet, de prijs daarentegen... :X
Zou er heel graag 1 willen, maar ik krijg van mijn leven geen toestemming van de baas. ;(

• Hari-Bo
Fladder80 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:51:
Enthousiast maken voor een Caliber is het probleem niet, de prijs daarentegen... :X
Zou er heel graag 1 willen, maar ik krijg van mijn leven geen toestemming van de baas. ;(
Ik heb het hier verkocht als lange termijn investering. Nu nog waarmaken, de meeste barbecues schuif ik in een jaar door omdat ik weer nieuw speelgoed zie. Maar dat heb ik nog niet met deze kamado. :D

kokenmetvuur.nl

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:55:
Maar dat heb ik nog niet met deze kamado. :D
Even het belangrijkste deel vet gemaakt :P

Chevy454 wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:23 (27%)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Tommie12
  • Laatst online: 14:12
Hari-Bo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:06:
[...]

Calibers bedoel je ;) Vergeleken met de andere kamado's is het simpelweg weer een stap vooruit, ben wel benieuwd wat er over 10 jaar voor innovatie is op dit gebied. :)
Met de volgende tweeakters BBQ wil ik er zeker bijzijn met uiteraard de Calibers, kijken of ik iedereen dan zo enthousiast krijg. :D

Afgelopen weekend was er kerstdorp Kolhorn, daar deed ik ook mee met pompoensoep en spareribs. 1 Caliber had ik op 250 graden en de ander op 80, tijdens de 6 uur heb ik letterlijk niets hoeven te doen (behalve af en toe de deksel open doen). En qua verbruik was het extreem minimaal ik denk in totaal slechts 1kg, en de Caliber op 80 graden was nog meer dan de helft over.
Is het verbruik aan houtskool dan zo veel lager dan bij een keramische kamado?

• Hari-Bo
Tommie12 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:32:
[...]

Is het verbruik aan houtskool dan zo veel lager dan bij een keramische kamado?
Zeker weten, de fabrikant claimt 40% en ik denk dat het redelijk die kant opgaat. Dat heeft oa te maken met de indirecte airflow naar buiten toe en de isolatie, want met 200 graden binnen temperatuur kan je de Caliber gewoon aanraken deze is dan lauw warm.

kokenmetvuur.nl

• Tommie12
  • Laatst online: 14:12
Wordt een kermaische dan zo veel warmer aan de buitenkant?

• Hari-Bo
Tommie12 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:12:
Wordt een kermaische dan zo veel warmer aan de buitenkant?
Jazeker mijn Big Green Eggs zijn dan flink warm aan de buitenkant. Je kan deze dan wel aanraken, maar dan hou je een souvenir over. :p

De Broil King Keg blijft ook lauw warm bij 200 graden, maar dat is ook een metalen kamado.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 19-12-2018 15:15 (13%)

kokenmetvuur.nl

• ToyotaMR2
@Remko24 owkeej... Ik dacht je had een 47er. Maar je hebt dus zo'n 600gram weg moeten snijden?
Dat is best veel, en na bereiding ben je ook nog een deel kwijt (plus de botten nog eens).
Grote kans dus dat je totaal -1kg kunt rekenen?

Ik heb zelf ook de Ecobrasa, maar was benieuwd of je een snake of minion gebruikte. Maar het is dus een combi daarvan.

Alleen was ik zelf niet van plan om het vlees in te pakken.

Ik zal eens kijken!

--
https://www.bbq-nl.com/wp...018/05/jacobsladder-5.jpg

De verhouding tussen Jacobs Ladder en short ribs.

Volgens B&S moet je rekenen op maximaal 30% gewichtsverlies bij zulke ribben, en bovenstaande is ongeveer 60 lang bij 25 breed. Morgen eens even gaan meten of ik dat red op de 57er.

--
Bij nader inzien, als jij al moeite hebt met de normale ribs en aangeeft dat ik er geen 2 op kwijt kan.
En ik zie die foto... dan gaat dat never nooit mooi passen.

Misschien eens tijd om mijn ton goed aan de gang te krijgen. |:(

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 19-12-2018 19:54 (38%)

• man_rot
  • Laatst online: 17:50
even een vraag voor kerst...
ik heb laatst een kalkoen van bijna 3 kg gemaakt op de kamado joe, deze was in 2:30 gaar op 180 graden indirect.
toen had ik geen planning dus korter of langer maakte niet veel uit.

op 1e kerstdag ga ik een kalkoen van ongeveer 5 kg klaarmaken (zonder vulling) maar nu heb ik gasten en voorgerechten etc, (oa de bloemkoolsoep van @Hari-Bo 😎) dus wel een beetje een planning

hoe lang zou ik nodig hebben voor deze kalkoen

Groetjes Manfred

• Jas-purr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15-03 21:14
Hari-Bo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:10:
[...]

Zeker weten, de fabrikant claimt 40% en ik denk dat het redelijk die kant opgaat. Dat heeft oa te maken met de indirecte airflow naar buiten toe en de isolatie, want met 200 graden binnen temperatuur kan je de Caliber gewoon aanraken deze is dan lauw warm.
40% is wel echt fors.

Begrijp ik het goed dat er niet echt een indirecte platesetter is, maar in plaats daarvan dat je het kolenmandje aan de zijkant gebruikt? Wat is jouw ervaring daarmee? En waar gaan de houtskool resten heen in de Calibre? Ik zie nergens een as-lade, of denk ik dan te klassiek kamado? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hari-Bo
Jas-purr schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:46:
[...]

40% is wel echt fors.

Begrijp ik het goed dat er niet echt een indirecte platesetter is, maar in plaats daarvan dat je het kolenmandje aan de zijkant gebruikt? Wat is jouw ervaring daarmee? En waar gaan de houtskool resten heen in de Calibre? Ik zie nergens een as-lade, of denk ik dan te klassiek kamado? :P
Klopt, maar het verschil is ook echt fors vergeleken met mijn Big Green Egg Large. Deze staat nog te koop, maar ik zal van de week eens een test doen met 1kg in de Big Green Egg en hetzelfde in de Caliber en een minuut aansteken met de Looftlighter en daarna de schuif en margrietschijf volledig open helemaal op laten branden, kan ik een mooi grafiekje maken met de heatermeter en output naar csv.

En over een indirecte platesetter had ik het niet ;) Maar indirecte airflow naar buiten het zogenaamde Flue Vent-Way systeem van Caliber, dat is hetzelfde als ovens gebruiken waardoor de temperatuur beter binnen blijft en minder snel naar buiten gaat, ook weer ten goede van het verbruik.

Als ik de BGE L de margrietschijf open gooi zie je alle houtskool flink gloeien bijna tot daadwerkelijke ontbranding met vlammen. Doe ik dat met de Caliber gebeurd dat niet, de houtskool gloeit wel rood op maar komt nooit op het punt om volledig te ontbranden.

Het as blijft helemaal onder liggen in de Caliber, je hebt in het midden een kolenrooster en daaronder zit een ruimte van 50cm zonder extra verdikking met vuurring. Er kan enorm veel as onderin vallen voordat deze geleegd moet worden.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 19-12-2018 22:00 (22%)

kokenmetvuur.nl

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-03 12:43

Saffie_time

Why use this? 42!

Vraagje; heeft iemand al eens lamsbout geïnjecteerd?
Ik ben van plan om de lamsbout een dagje te marineren (munt, knoflook, witte wijn, rozemarijn en suiker). Dit al eerder gedaan en dat is een prima marinade ervoor.
Ik heb recent injectienaalden aangeschaft en vraag me af of iemand dat al eens gedaan heeft bij lamsbout en dus ervaring ermee heeft? Of ga ik hiermee het vlees verpesten?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• ToyotaMR2
Verpesten denk ik niet.
Maar denk ook eens aan inkerven en vullen met knoflook teentjes.

• Remko24
ToyotaMR2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:12:
@Remko24 owkeej... Ik dacht je had een 47er. Maar je hebt dus zo'n 600gram weg moeten snijden?
Dat is best veel, en na bereiding ben je ook nog een deel kwijt (plus de botten nog eens).
Grote kans dus dat je totaal -1kg kunt rekenen?

Ik heb zelf ook de Ecobrasa, maar was benieuwd of je een snake of minion gebruikte. Maar het is dus een combi daarvan.

Alleen was ik zelf niet van plan om het vlees in te pakken.

Ik zal eens kijken!

--
https://www.bbq-nl.com/wp...018/05/jacobsladder-5.jpg

De verhouding tussen Jacobs Ladder en short ribs.

Volgens B&S moet je rekenen op maximaal 30% gewichtsverlies bij zulke ribben, en bovenstaande is ongeveer 60 lang bij 25 breed. Morgen eens even gaan meten of ik dat red op de 57er.

--
Bij nader inzien, als jij al moeite hebt met de normale ribs en aangeeft dat ik er geen 2 op kwijt kan.
En ik zie die foto... dan gaat dat never nooit mooi passen.

Misschien eens tijd om mijn ton goed aan de gang te krijgen. |:(
60cm gaat niet passen op je 57er,
Mijn stuk van 2,5 kilo was ongeveer 35x25 cm en kon ik redelijk goed van het vuur afhouden.

Qua gewichtsverlies houd rekening met het volgende:
- Verpakkingsmateriaal zit bij het gewicht in, dit was in mijn geval al zo 100-150gr. (3x ingepakt :( )
- membraam en overtollig vet wegsnijden, denk zo 300-400gr.
- vet wat wegsmelt tijdens de bereiding.

Netto gewicht na bereiding was ongeveer 1,4-1.5kg incl botten, Botten heb ik helaas niet gewogen maar zal ook zo 300 gram zijn. (4 flinke ribben).

Als je van begin tot eind rekening houd met 50% verlies in gewicht dan zit je wel goed.
Bij mij draaide het vooral om het vlees en had ik weinig bijgerechten, als je het wat meer aankleed met bijgerechten dan kun je er prima met 4-5 man van eten ipv 2-3 zoals bij ons.. :+

• ToyotaMR2
Help! Wat doe ik verkeerd.

Hele tijd geleden een ton gemaakt, maar kolen gingen elke keer uit. Was geen trek dacht ik.

Ik had zo'n hoge buis als aanvoer en dacht dat het daar aan lag, dus vandaag maar eens gaten bij geboord, maar alsnog wil het niet branden.
De vuurkorf heb ik ook wat hoger gezet, maar daar ligt het ook niet aan.

Hoe moet ik dit oplossen.

Boven staat gewoon de deksel van een Weber 57, uiteraard met de schuif open.

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-03 16:05
Ik vind 1 buis wel wat karig, op mijn uds had ik er 3 van 22 mm doorsnee waarvan 2 met kogelkraan om te regelen. Op de derde kon ik mijn controller aansluiten voor de nachtelijke sessies. Hoe vol doe je de kolenmand en hoeveel brandende briketten doe je erop? Ik deed altijd minimaal een halve mand vol koude met een volle starter warme kolen/briketten. Dan een paar minuten laten gaan zonder deksel erop zodat er al wat koude kolen gaan ontbranden en dan pas het deksel erop en afregelen.

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2

• ToyotaMR2
In het begin deed ik ook gewoon een flink snake met volle starter, maar die snake bleef als nieuw.

Nu met testen maar 4 erin gedaan waarvan 1 half aan (wou niet teveel verspillen), maar die ene ging ook gelijk weer uit.

Ik heb nu in feite 4 openingen beneden, dus of een extra buis het zal oplossen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ToyotaMR2 Vuur = f{Brandstof x Temperatuur x Zuurstof}

Dus of je kolen zijn te vochtig of je temperatuur is te laag, of beide. Met die extra gaten zou het wel moeten werken lijkt mij.
edit: Maar kan je niet gewoon beter houtskool gebruiken?

franssie wijzigde deze reactie 23-12-2018 15:42 (13%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• fxs81
Als hij uitgaat als alles nog open is (deksel eraf) dan klopt er idd iets niet met de kolen lijkt me.

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2

• ToyotaMR2
Voor de uds, lange sessies, gebruik ik liever briketten (desondanks houtskool ook al geprobeerd en dat is ook uitgegaan).
En dit zijn Ecobrasa, die gewoon binnen staan, en op de Weber perfect branden.

Lijkt me dus meer een zuurstof iets.
Warmte zou kunnen, met deze enkele stukken. Ik zou nog eens wat meer kunnen proberen nu met deze extra gaten, maar is dan wel een dry run en beetje zonde van het spul.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hari-Bo
Zoals @franssie zegt is het inderdaad 1 van de drie componenten van de ontbranding driehoek. :)

Brandstof = Ecobrasa check
Warmte = Eens een test doen met meer briketten in de brand.
Zuurstof = Mocht bovenstaande niet werken dan is de zuurstof toevoer tekort en zal je daar iets aan moeten doen.

Zelf gebruik ik tegenwoordig ook houtskool in mijn WSM ook voor de lange runs, de briketten zijn er bij mij helemaal uit.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 23-12-2018 20:11 (13%)

kokenmetvuur.nl

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heren, graag jullie mening (dames mag ook :) )

Voor de kerst wilden we wat speciaals, dus hebben we 1 waygu rollade en 1 lam rollade.
Ik heb echt het hele internet van voor naar achter gelezen en dit is mijn aanvalsplan:

Vlees een uur vantevoren uit koelkast (beide rollades)
Beide aanbakken met roomboter op hoog vuur op het fornuis.
Black Bastard opstoken naar 150 graden.
Vlees erop, probe erin en wachten.
Waygu rollade eruit bij 53 graden kern temperatuur. Daarna in alu folie laten doorvaren.
Lam eruit bij 67 graden kern temp.

Klopt deze approach?

Nog paar vragen:
Hoe lang duurt het ongeveer totdat de kern temp voor beide is bereikt?
Hoe zorg ik dat beide tegelijk klaar zijn? :)
Kan ik de rollades gewoon op het rooster leggen?

Ow en ja, ik heb een heat deflector :)

Atlas wijzigde deze reactie 23-12-2018 21:33 (7%)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Paganstars
Persoonlijk vind ik de temp voor je lam bizar hoog! Als je die nog wil laten nagaren is die ver heen! Ik zou de 67 aanhouden als eind temp, niet als doorgarings temp.

Afgelopen zaterdag catering klusje gedraaid;

Wild zwijntje op het spit (23kg)

• Henkie_NtA
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-03 13:24
Van te voren aanbakken zie ik niet echt de meerwaarde van in, zou ik achteraf op de bbq doen.
Ik heb geen ervaring met wagyu, maar is 53 niet wat laag? Hangt denk ik ook van de marbling af. 67 voor lam lijkt mij dan weer wat hoog, dan zit je verder dan medium.
Hoe lang het gaat duren zou ik eerlijk gezegd niet weten, nog nooit rollade's gemaakt op de bbq, maar ik denk dat je snel aan 2-3 uur zit bij 150 graden. Hoe zwaar zijn ze?

• Remko24
Gewoon reverse-sear
Rollade gaart nog wel even door, ik zou 3-4 graden onder de gewenste kern-temperatuur blijven.
Op het laatst nog even searen boven de hete kolen om de buitenkant mooi van kleur te krijgen.
En dan 10-15 minuten laten rusten.

Dit is in ieder geval mijn ervaring met varkensrollade van ongeveer 1,5kg.

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:07

Apie!

Newer, better & confusinger

Eergisteren heb ik een procureur (Livar) klaar gemaakt op de Napoleon. Het was de eerste keer Pulled Pork op de gasser en ik was dus heel benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb alleen niet van alle stappen foto's gemaakt.

De gebruikte rub was Cajun flavor van Van Beekum. Het vlees is inclusief rekje en braadslede de barbecue op gegaan, om zo het vet op te kunnen vangen.

Ik heb cherry wood chips een half uur in water gelegd, die daarna de smoker tube in gingen. De procureur ging er om 10 uur op. Na, ik denk, een uurtje kwam er geen rook meer van de smoker tube af. Toen heb ik nog een handvol chips in een aluminiumfolie envelopje gedaan en die er bij gelegd, maar die vatte meer vlam dan dat het lekker rookte :/ Nouja, dan maar hopen dat het genoeg was.

Na ongeveer 4 uur kwam de dreaded stall:

En... dat zijn alle foto's die ik heb gemaakt :+

De Napoleon bleef ondanks de regen lekker stabiel en zat steevast op 235C 135C. Om 19:30 zat de interne temperatuur op 91C en heb ik 'm er na de prik test maar van af gehaald. Vervolgens heb ik een soort bootje van aluminiumfolie gevouwen en daar het vlees en het opgevangen vet in gedaan. Gewrapped in folie heb ik het hele pakket in een koelbox gelegd en heb het daar twee uur laten rusten.

Na twee uur ben ik met zwarte nitra handschoentjes gaan pullen en gloeiende gloeiende!, het vlees was gloeiend heet :( Dat had ik niet verwacht, maar die koelbox isoleert dus prima. Ik heb er toch maar even de berenklauwen er bij gepakt. Het vlees pulde bijna overal super makkelijk en het vlees was superdupermals. Er waren een paar stukjes waarbij het vet/collageen nog niet goed was gesmolten, maar dat was verwaarloosbaar.

De smaak viel me echter tegen. Ik proefde de rub wel en een hint van het kersenhout, maar het leek wel alsof de meeste smaak in het opgevangen vet zat. Na het pullen heb ik het opgevangen vet dus maar door het vlees heen geroerd en het af laten koelen.

De volgende dag heb ik het opgewarmd in een koekenpan en omgwtfbbq dit was serieus de lekkerste Pulled Pork die ik ooit heb gemaakt. Ik heb ook nog een klein beetje opgewarmd in de magnetron, en dat was nog steeds supermals, maar qua smaak deed het echt onder in vergelijking met opwarmen in de koekenpan. Het verschil zal wel komen doordat het vlees in de magnetron meer wordt 'gekookt' en in de koekenpan wordt gebakken in het eigen vet.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:40:
De Napoleon bleef ondanks de regen lekker stabiel en zat steevast op 235C
Ik neem aan dat dit een typo is? :o
Maar had je nu gewrapped of niet?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Remko24
Denk dat hij 235F bedoelt :P

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:00:
[...]

Ik neem aan dat dit een typo is? :o
Maar had je nu gewrapped of niet?
Ehhh 135C :+

Nee, ik heb 'm tijdens het barbecuen niet gewrapped. Pas toen ie de koelbox in ging heb ik er aluminiumfolie omheen gedaan.

Apie! wijzigde deze reactie 24-12-2018 14:19 (23%)

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
De niclan heeft hier duidelijk lang niet meer gebrand... Beetje schimmel erin :r Dan maar de zalm in de pan bakken en overmorgen met de hogedruk reiniger de ketel van binnen schoon spuiten. En dan heet stoken.. Al lijkt de houtskool dat erin zit er eraan voor de moeite :(

• Apie!

Apie!

Ergens mis ik die Niclan wel. Ondanks zijn kleine gebreken was het toch een heel veelzijdig ding.

Blown past falling sands

• The-Source
  • Laatst online: 19-03 13:39

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Afgelopen zondag een pulled pork gemaakt, na 8 uur begon toch de temperatuur te dalen terwijl ik voldoende briketten in de q had gelegd. Wat bleek, ik was gestart op kolen om de koude niclan eerst op te warmen maar deze had de briketten niet aangestoken. Blijkbaar blijft lump charcoal best lang branden :X
Enige nadeel is wel dat deze het rookhout daardoor ook niet echt heeft gebruikt want dit lag op de briketten.
Nu smaakt de pulled pork prima maar ik mis de rook smaak wel.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Kleine tip voor iemand die nog BBQ gerelateerd spul zoekt (als cadeau), een rookpistool.

Uiteraard niet een echte vervanging voor de rooksmaak van de BBQ, maar voegt net dat beetje rook toe als je je vlees toch maar in de pan bereidt omdat je niclan weer eens vol schimmel zit ;)

En is natuurlijk ook voor meer dan vlees te gebruiken, cocktails doen het ook prima..

Het ding heb ik gevonden bij de Hanos.

Fly-guy wijzigde deze reactie 25-12-2018 19:44 (5%)

• The-Source
  • Laatst online: 19-03 13:39

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Gewoon regelmatig de bbq gebruiken scheelt ook schimmel. Van het weekend ga ik mijn meubel ombouwen zodat de Weber en niclan overdekt kunnen staan.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Hari-Bo
Of schoon wegzetten en de schuifjes open, dan kan de kamado ademen en krijgt je nagenoeg geen schimmel vorming.

kokenmetvuur.nl

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:42:
Of schoon wegzetten en de schuifjes open, dan kan de kamado ademen en krijgt je nagenoeg geen schimmel vorming.
The-Source schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:34:
Gewoon regelmatig de bbq gebruiken scheelt ook schimmel. Van het weekend ga ik mijn meubel ombouwen zodat de Weber en niclan overdekt kunnen staan.
Weet ik, was een stiekeme verwijzing naar Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4" ;)

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 10:33

Gri77ie

Ja ja...ik ga al...

Ik heb gisteren picanha bereid voor het kerstmaal. Geen foto's van d3 voorbereiding, maar wel van het eind product. Mozeskriebels wat was dat lekker!!

Zeker voor herhaling vatbaar!

En het picanha op het bord, met groene asperges, stoofpeertjes, aardappels uit de oven en chimmichurri op de picanha. Alles zelf gemaakt en bereid...

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:42:
Ja dat is dus de normale gang van zaken. Maar eens vergeten, shit happens. De niclan moet ik binnenkort heet stoken als ik de zin ervoor vind.

Ook de flinke laag creosote moet eraf geschuurd worden. Achja, zo verveelt men zich niet.

Betekent uiteindelijk maar 1 ding, als veels te lang niet meer de Q aangestoken (7 oktober de laatste keer :o) . Waar het voorheen elk weekend was nu toch al enkele maanden niet. Hier zit ook de oorzaak.

Chevy454 wijzigde deze reactie 26-12-2018 17:05 (17%)

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Geef er een mooie naam aan, ipv bordje met picanha, en je kan het zo serveren bij een drie sterren restaurant ;)

grote_oever wijzigde deze reactie 26-12-2018 16:58 (3%)

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 10:33

Gri77ie

Ja ja...ik ga al...

grote_oever schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:58:
[...]

Geef er een mooie naam aan, ipv bordje met picanha, en je kan het zo serveren bij een drie sterren restaurant ;)
Wow dank je... smaakte echt onwijs lekker... t overtrof mijn verwachtingen

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• ToyotaMR2

Yes!
Iets meer kolen geprobeerd nu, met een halve starter en het brandde lekker door.
Haalde 180 graden hiermee (op het bovenste rooster), ruim voldoende, dus nu maar eens flinke lappen vlees bestellen :D

En iets vinden om die extra gaten mee te kunnen regelen.

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 26-12-2018 18:17 (9%)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ToyotaMR2 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:04:
<>
En iets vinden om die extra gaten mee te kunnen regelen.
Makkelijkste zou een strip staal zijn met een bout en een haakje, kan je deze ophoog draaien voor meer lucht. Een schuif is iets meer werk omdat je rails moet maken.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• ToyotaMR2
Zat zelf te denken aan een flexibel stuk magneet (strip), kan ik makkelijk elk positie van de gaten gebruiken.

Maar anders is jouw idee wel het makkelijkste inderdaad.

• Misha
  • Laatst online: 20:34
Zo. Op eerste kerstdag heb ik voor het eerst sinds tijden de WGA weer eens aangezet. Loeiheet gemaakt en dan lekker kogelbiefstukjes er op. En we hadden veel biefstuk. De slager had zich verkeken bij het bestellen. Toen ik maandag langs ging om ‘te kijken of hij nog wat had’ (rumoerige maand, last minute besloten om toch maar iets te doen), mocht ik een flinke lading meenemen tegen zijn inkoopprijs 😎. Dat laat ik me geen twee keer zeggen. Ik heb ook maar wat ingevroren, want ik vond het zonde om tegen me zin in steaks te eten. Dat verdienen die diertjes niet. Er moet wel echt van genoten worden

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Kerst van het EI ..

Venkel, Bline en babyprei
Grote garnalen, en kreeften gevuld met parmesan, basilicum en knoflook.

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:05
Heerlijke picanha gemaakt vandaag.

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:11
Morgen de BBQ ook weer eens uit de schuur halen. Savonds spfiffs burgers en met oud en nieuw 2.5kg PP.

Zin in!

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:44:
De niclan heeft hier duidelijk lang niet meer gebrand... Beetje schimmel erin :r Dan maar de zalm in de pan bakken en overmorgen met de hogedruk reiniger de ketel van binnen schoon spuiten. En dan heet stoken.. Al lijkt de houtskool dat erin zit er eraan voor de moeite :(
Gruweldegruwel, in mijn Razzo zat ondertussen ook een donslaagje, en dus heb ik gisteren een poging gedaan om 'm schoon te branden, maar de Razzo wilde niet verder dan 200C :/

Er is veel weggebrand, maar nog niet alles. Vandaag of morgen nog maar een poging doen.

Blown past falling sands

• Paganstars
Apie! schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:43:
[...]

Gruweldegruwel, in mijn Razzo zat ondertussen ook een donslaagje, en dus heb ik gisteren een poging gedaan om 'm schoon te branden, maar de Razzo wilde niet verder dan 200C :/

Er is veel weggebrand, maar nog niet alles. Vandaag of morgen nog maar een poging doen.
Ring tussenuit halen ;)

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:43:

We hebben gewoon te weinig tijd om vaker de Q aan te steken.

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:54
Ik wil volgende week ook de Guru maar weer is opstoken (misschien eerst maar even een schimmel check doen :-P). Nu heb ik nog een flink stuk procureur in de vriezer liggen. Wil eigenlijk eens wat anders maken dan PP, maar heb eigenlijk geen idee wat!
Hebben jullie nog lekkere ideeen/recepten voor mij om iets met de procureur te doen?

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=39193

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:09
@FreshMaker
Bedankt voor de foto's!
Ziet er heerlijk uit :) .

Nikon D610 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot | PSN: ndonkersloot

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:42
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:46:
Ik wil volgende week ook de Guru maar weer is opstoken (misschien eerst maar even een schimmel check doen :-P). Nu heb ik nog een flink stuk procureur in de vriezer liggen. Wil eigenlijk eens wat anders maken dan PP, maar heb eigenlijk geen idee wat!
Hebben jullie nog lekkere ideeen/recepten voor mij om iets met de procureur te doen?
https://m.facebook.com/st...64079&id=1614251518827491

Deze Staat nog bij op het lijstje om te doen.

PSN - M4uSzi // -

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:06
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:46:
Deze Gyros bevalt ons altijd uitstekend!!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Apie!

Apie!

Ja, dat had ik ook al bedacht en kwam vandaag tot 250C. Morgen maar eens kijken of we daar nog overheen kunnen. En daarna nog eens een keer, want de andere ring moet ook nog.

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:44:
Met wat alufolie de creosote laag eraf geschuurd. De vuurkorf eruit gehaald, de dunne donslaag eraf geveegd. De aspas was een zwembad, die niclan is echt niet waterdicht van onderen. Alles terug in elkaar gezet, beetje oude briketten in de vuurkorf gedaan (met het oude houtskool) en dan aangestoken..

350C voor een uur en nu is alles mooi verkoold en schoongebrand.

Alleen hoe houd ik het nu donsvrij? Alle schuiven openzetten?

• Hari-Bo
@Chevy454 Schoon wegzetten na gebruik en inderdaad de schuifjes open zetten, mijn WSM heb ik anderhalf jaar geleden voor het laatst gebruikt en staat buiten onder een afdak maar blijft gewoon schoon van binnen. :)

kokenmetvuur.nl

• Chevy454
  • Niet online
De niclan is nu wel uit, de schuiven staan nog open. In de tussentijd wel de gietijzeren pannen schoongemaakt met warm water en azijn. En flink schrobben met staalwol, er zat wat roest in.

Inmiddels de 3de laag crisco erop in de oven. Is dat varkentje ook weer gedaan.

• Chevy454
  • Niet online
fxs81 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:59:
Time is money ;) :)
Als je via de webshop besteld ben je idd een stukje duurder uit dan als je via het forum spullen besteld, beetje vreemd maar wel lekker.
Aangezien mijn vrouw zegt dat ik wat minder moet werken en wat meer moet ontspannen (de q gebruiken om donsvorming te vermijden :P) toch maar weer naar een zelfbouw controller kijken.

Zoals ik begreep zijn de onderdelen van de V2 goedkoper via het forum te bestellen als via de webshop?

• Hari-Bo
@FreshMaker Mooie foto's en heerlijke gerechten, alleen wat bedoel je met grote garnalen het zijn toch langoustines en dat zijn kreeftachtige ipv garnalen zoals gamba's.

kokenmetvuur.nl

• FreshMaker
  • Niet online
Kreeft en gamba's, geen langoustines ertussen

• Hari-Bo
@FreshMaker Ik dacht op de ene laatste langoustines te zien, wordt tijd om mijn bril te poetsen denk ik. :D

EDIT: Nu zie ik het ja, gewoon overheen gekeken. BTW dit weekend ga ik wel langoustines op de q gooien, al een tijd niet gedaan en ze blijven heerlijk. :9~

Hari-Bo wijzigde deze reactie 29-12-2018 20:12 (42%)

kokenmetvuur.nl

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:55
Heb voor kerstavond 3 ribs laten ontdooien (vacuum). Helemaal vergeten. Redden die het tot oudejaarsavond in de koeling, of nogo? Denk zelf dat het te lang is, maar zou wel zonde zijn.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@UltraSub wat voor ribs, varken, rund? Hoe koud is je koelkast? Zijn ze eerder ontdooit geweest?

Het is lastig antwoord te geven op je vraag maar als je koelkast op 3C staat ipv 7C zou ik het aandurven. Wel goed doorgaren (wat jammer is bij rund maar soit, ribs eet je eenmaal niet rauw). Bij een warme 7C koelkast zou ik het gewoon weggooien helaas. Als je je koelkast temperatuur niet weet, ook weggooien.

• fxs81
Chevy454 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:32:
[...]

Aangezien mijn vrouw zegt dat ik wat minder moet werken en wat meer moet ontspannen (de q gebruiken om donsvorming te vermijden :P) toch maar weer naar een zelfbouw controller kijken.

Zoals ik begreep zijn de onderdelen van de V2 goedkoper via het forum te bestellen als via de webshop?
Ja klopt, voor de mini v2 betaal je 45 euro voor de voorgesoldeerde print. De rest van de benodigdheden kun je dan zelf bestellen, plugjes, RPI zero e.d.

• fxs81
UltraSub schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:22:
Heb voor kerstavond 3 ribs laten ontdooien (vacuum). Helemaal vergeten. Redden die het tot oudejaarsavond in de koeling, of nogo? Denk zelf dat het te lang is, maar zou wel zonde zijn.
Ik vermoed een nogo, als je de verpakking opent weet je het denk ik al meteen aan de geur.

• Hans Esselink
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:59
@UltraSub
Zijn de ribs voor die tijd bevroren geweest?
Zijn het runderrib dan zou ik het gewoon doen Laatst klapstuk Een dag of 5 in de koelkast laten liggen, deze was wel gevacumeerd. Heerlijk zitten smikkelen met 5 man. Geen last gehad.

Bottom line volg je gevoelen je zintuigen. Voelt of ruikt het niet goed gewoon niet doen.

Hans Esselink wijzigde deze reactie 30-12-2018 10:52 (0%)
Reden: Spelfout

• fxs81
Kleine kerst Q impressie van dit jaar. Vooraf MOINKS.

In de ochtend al shortribs erop gegooid en 2 uurtjes later wat iberico ribs erbij.

Zo zag het eruit voor het inpakken.

De WLAN Thermo doet het geweldig.

Paar uurtjes later de tri-tip erop. De shortribs lagen te rusten en de ribbels zijn er later nog even bij gegaan om wat in te drogen en een keer af te lakken.

Nog even laten rusten en aanvang genieten maar.

Daags erna nog maar een kleine picanha voor de lunch gemaakt, lekker fingerfood met wat chimmichurrie.

De gasten en wijzelf hebben weer intens genoten. Hadden ook weer wafeltjes gebakken met de kids voor bij het ijs als toetje en nog een zoete aardappelschotel van de Q en nog wat kleine dingen. Straks een kilo buikspek in de marinade zetten en wat kippedijen voor morgenavond. Dan hebben we Porkbelly Bites en mini sateetjes met stokbrood. Dank voor het kijken.

• Hari-Bo
@fxs81 Ziet er heerlijk uit. :9~ Hoelaat moeten we aanschuiven voor de volgende ronde. :+

kokenmetvuur.nl

• Jas-purr
  • Laatst online: 15-03 21:14
Heeft een van jullie ervaringen met een DIVIDE & CONQUER systeem in de kamado? Is het nog mogelijk een extra verhogingsrooster hier op te plaatsen als het rooster in de hoge positie van de D&C hangt?

Ik gebruik momenteel een driepotige grill verhoger als ik bijvoorbeeld een lekbak wil gebruiken, maar dit werkt niet echt makkelijk en staat niet super stevig. Ik zie steeds vaker die D&C systemen en het ziet er eigenlijk super simpel uit. Minder "gedoe" met losse accessoires.

Ik maak zelf (nog) geen pizza's in de kamado en andere accessoires zoals een wok vind ik de moeite niet, dus de use-case om het systeem te kopen is momenteel nogal dun. Kan iemand mij overhalen, of ziet het er alleen handiger uit dan het is? :P

• Hans Esselink
Ondanks het weer toch even pizza,s op de Bbq gemaakt. Ging prima heerlijk gegeten zonder kaas topping

• UltraSub
@franssie @fxs81 @Hans Esselink
Koelkast wel koud, maar zal rond de 4 graden zitten. Die in de garage is ijskoud, maar daar lagen ze nou eenmaal niet. :P Jullie bevestigen wat ik al vermoedde, zal hem niet gaan worden. Ik ga ze niet eens meer open maken, flikker ze zo wel weg. Zonde. :|

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@UltraSub 4 graden is net aan maar aangezien het rundvlees is zou ik het nog niet weggooien en morgen even ruiken en voelen. En dan wel heet en snel gaan (dus als stoofvleeskoken (even naar de 90 graden brengen en dan kan je steeds lager) en eventueel daarna afroken - dus eerst alles dood maken). Weggooien is zonde en als je de verpakking openmaakt en het ruikt niet raar gewoon in de tomatensaus bouillon kruiden stoven een halve dag tot gaar en dan laten opdrogen in de Q.

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:32

IWriteCode

Less = more

Hier gaat vanavond (ook) de barbecue aan. `Recepten` van de zomerbarbecue hergebruiken... dus gisteren al braadworst uit bier, hamburgers en sateetjes staan maken :)

Less = more

• M4uSzi
UltraSub schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:56:
@franssie @fxs81 @Hans Esselink
Koelkast wel koud, maar zal rond de 4 graden zitten. Die in de garage is ijskoud, maar daar lagen ze nou eenmaal niet. :P Jullie bevestigen wat ik al vermoedde, zal hem niet gaan worden. Ik ga ze niet eens meer open maken, flikker ze zo wel weg. Zonde. :|
Gewoon openen en gaan ruiken. Hier laatst ook gedaan met vlees wat bijna ontdooid was uit de vriezer die niet meer goed vroor. Vlees eruit gehaald en enkele dagen later pas klaar gemaakt. Eerst geroken. Toen dagje laten liggen en nog eens geroken, bleek niks mee aan de hand. En we hebber er heerlijk van gegeten.

PSN - M4uSzi // -

• M4uSzi
Hier gaat straks 2.1 kg Procureur op de Q voor Pulledpork. En een variatie op iersstoofpootje. =)

PSN - M4uSzi // -

• R0y.
Ik ben moed aan het verzamelen om de kamado aan te gooien voor de PP. Zal straks even een foto posten ( van het vlees ;) )

• UltraSub
franssie schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:40:
@UltraSub 4 graden is net aan maar aangezien het rundvlees is
[...]
Is varken ;)

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:21
Jas-purr schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:30:
Heeft een van jullie ervaringen met een DIVIDE & CONQUER systeem in de kamado? Is het nog mogelijk een extra verhogingsrooster hier op te plaatsen als het rooster in de hoge positie van de D&C hangt?

Ik gebruik momenteel een driepotige grill verhoger als ik bijvoorbeeld een lekbak wil gebruiken, maar dit werkt niet echt makkelijk en staat niet super stevig. Ik zie steeds vaker die D&C systemen en het ziet er eigenlijk super simpel uit. Minder "gedoe" met losse accessoires.

Ik maak zelf (nog) geen pizza's in de kamado en andere accessoires zoals een wok vind ik de moeite niet, dus de use-case om het systeem te kopen is momenteel nogal dun. Kan iemand mij overhalen, of ziet het er alleen handiger uit dan het is? :P
@Jas-purr
Ik heb zelf ook een Divide en Conquer systeem in mijn Bastard.

Daarin heb je 2 hoogtes om je rooster te plaatsten. Op de onderste stand kan ik mijn lekbak nog gebruiken.
Als je een 2de rooster wilt plaatsen kan dat op de bovenste stand en daar bovenop zou je nog een Grill Elevator kunnen plaatsen. 3 lagen voor veel vlees...

Het grote voordeel is als je rookhout en/of meer kolen zou moeten toevoegen is dat je er makkelijker bij kan (half rooster+ halve divider) zonder dat je het hele grill+divider eruit hoeft te halen

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• R0y.
Belofte maakt schuld:
1

En net voor het inpakken
2

nu net uitgepakt en ingesmeerd met BBQ saus die ik van de lunchroom van het ziekenhuis heb. Die saus is zo lekker en komt ook altijd per liter fles hier binnen :9

Edit:

De beste wensen allen! Van de Pulled Pork is dus niets over, 2,2 KG met 4 personen i.c.m. Keizer broodjes, koolsla en friet :9~

R0y. wijzigde deze reactie 01-01-2019 13:06 (11%)

• UltraSub
Over die after market divide and conquer systemen...
Ik twijfel daar ook al lang over, of ik zoiets in mijn Monolith moet zetten. Wat ik superfijn vind is dat het huidige rooster met de (optionele) verhoger precies gelijk komt met de bovenkant. Zeg maar vlak met het vilt. Weet iemand hoe hoog die aftermarket systemen uit gaan komen?

• power_user
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Binnenkort heb ik ook de beschikking over een mooie tuin. We gaan verhuizen en ik wil graag een fijne BBQ hebben tegen die tijd. Ik vind de uitstraling van een kamado BBQ erg mooi en ik kwam deze tegen op internet.

Is er in deze prijsklasse iets beters te kopen of raden jullie iets anders aan dan een kamado? Ik ben een beginner maar ik wil me er graag in gaan bekwamen de komende periode.

BVD :)

PSN: Oldzkoel

• R0y.
Zojuist tijdens het opruimen van de schuur zag ik wat roestplekken op de margrietschijf van de Bastard. Hoe kan ik dit het beste tegen gaan/behandelen?

Daarnaast toch maar eens op zoek naar een goede BBQ hoes voor mijn weber inclusief meubel. Dat ding neemt ruimte in beslag in de schuur die ik eigenlijk nodig heb.

R0y. wijzigde deze reactie 01-01-2019 17:08 (35%)

• Hans Esselink
De Webers. Bij mij thuis staan gewoon in weer en wind. Staan dan wel wekelijks aan zeker in het weekend. Geen hoes nodig. Ik heb dan ook geen meubel.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:39
R0y. schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:07:
Zojuist tijdens het opruimen van de schuur zag ik wat roestplekken op de margrietschijf van de Bastard. Hoe kan ik dit het beste tegen gaan/behandelen?

Daarnaast toch maar eens op zoek naar een goede BBQ hoes voor mijn weber inclusief meubel. Dat ding neemt ruimte in beslag in de schuur die ik eigenlijk nodig heb.
Wat ik heb gedaan met de schijf van de BGE toen deze wat ging roesten is hem met een staalspons, schuurspons en sop helemaal schoongemaakt, en vervolgens hem weer goed in de olie gezet en warm gestookt. Werkte prima en hij was daarna weer als nieuw. Een beetje dus als met een gietijzeren pan / rooster.

Overigens staat de BGE hier altijd binnen en sinds kort onder de overkapping met een hoes erover. Maar ook dan is behandeling af en toe nodig.

ik222 wijzigde deze reactie 01-01-2019 18:17 (9%)

• R0y.
Hans Esselink schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:15:
De Webers. Bij mij thuis staan gewoon in weer en wind. Staan dan wel wekelijks aan zeker in het weekend. Geen hoes nodig. Ik heb dan ook geen meubel.
Ja die Weber maakt mij niet zo veel uit eerlijk gezegd, die heb ik namelijk toch voor een paar tientjes op de kop getikt en gebruik ik sinds ik een Kamado heb bijna niet meer. Het meubel wil ik in de toekomst onder een overkapping gaan gebruiken (mogelijk zonder de weber dus dan moeten er enkel nieuwe planken op), dus dan wil ik wel dat hij netjes blijft.
ik222 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Wat ik heb gedaan met de schijf van de BGE toen deze wat ging roesten is hem met een staalspons, schuurspons en sop helemaal schoongemaakt, en vervolgens hem weer goed in de olie gezet en warm gestookt. Werkte prima en hij was daarna weer als nieuw. Een beetje dus als met een gietijzeren pan / rooster.

Overigens staat de BGE hier altijd binnen en sinds kort onder de overkapping met een hoes erover. Maar ook dan is behandeling af en toe nodig.
Wat voor olie raad je aan?

R0y. wijzigde deze reactie 01-01-2019 18:56 (3%)

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:39
Geen idee of het de beste keuze is maar ik heb zelf gewoon zonnebloemolie gebruikt, werkt voor mij prima.

• Chevy454
  • Niet online
Een domme vraag maar waarom ook niet. Voor 80 personen pulled pork maken, 300gram per persoon -> 24kg procureur nodig. Klopt dit een beetje?

Dit omdat de keuken van het rusthuis met Kerstmis onderbemand was en dus geen kerstmenu kon samenstellen.

• Hari-Bo
power_user schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:30:
Binnenkort heb ik ook de beschikking over een mooie tuin. We gaan verhuizen en ik wil graag een fijne BBQ hebben tegen die tijd. Ik vind de uitstraling van een kamado BBQ erg mooi en ik kwam deze tegen op internet.

Is er in deze prijsklasse iets beters te kopen of raden jullie iets anders aan dan een kamado? Ik ben een beginner maar ik wil me er graag in gaan bekwamen de komende periode.

Deze vraag is al meerdere keren teruggekomen in dit topic en ook meerdere keren beantwoord. Er zit verschil in maar dat moet je even opzoeken binnen het topic. ;)

kokenmetvuur.nl

• Paganstars
Chevy454 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:19:
Een domme vraag maar waarom ook niet. Voor 80 personen pulled pork maken, 300gram per persoon -> 24kg procureur nodig. Klopt dit een beetje?

Dit omdat de keuken van het rusthuis met Kerstmis onderbemand was en dus geen kerstmenu kon samenstellen.
plus 30% vochtverlies! 32kg aanhouden, boneless! anders ga je richting de 40kg

• FreshMaker
  • Niet online
R0y. schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:56:
[...]
Ja die Weber maakt mij niet zo veel uit eerlijk gezegd, die heb ik namelijk toch voor een paar tientjes op de kop getikt en gebruik ik sinds ik een Kamado heb bijna niet meer. Het meubel wil ik in de toekomst onder een overkapping gaan gebruiken (mogelijk zonder de weber dus dan moeten er enkel nieuwe planken op), dus dan wil ik wel dat hij netjes blijft.
[...]
Wat voor olie raad je aan?
ik222 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:08:
Geen idee of het de beste keuze is maar ik heb zelf gewoon zonnebloemolie gebruikt, werkt voor mij prima.
Zonnebloem en olijfolie worden plakkerig na verloop van tijd.
Ik zou voor een Crisco of koolzaadolie gaan.
Arachide - zoals @franssie hieronder al aangeeft ...
power_user schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:30:
Beter wordt ook duurder.
Mijn tip is, dat je moet gaan voor de beste deal, die je het waard vindt.

Ik heb zelf de GrillGuru genomen, omdat er een financiële meevaller was, net na ik de 'toestemming' van moeder de vrouw kreeg.
Initieel zou ik gegaan zijn voor de 499,- kamado met wat accessoires
De GG was/is behoorlijk compleet.
Ik heb nog steeds wensen ;) - maar mijn collega met een "echte" green Egg heeft gek genoeg dezelfde wensen qua accessoires.

Ja, een Green Egg is misschien kwalitatief beter, en daarna of op hetzelfde niveau de Kamado Joe's
Er zijn veel verschillen in kwaliteit, belangrijkste is dat je inderdaad even het topic doorneemt, en bekijkt of het op jouw (wensen) betrekking heeft

FreshMaker wijzigde deze reactie 01-01-2019 20:43 (38%)

Pagina: 1 ... 18 ... 24 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True