Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Henkie_NtA
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-03 13:24
Ah ok, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Enige dat ik kan zeggen is dat ik het veel lekkerder vind en erg makkelijk om te maken. Ook prima ruim van te voren te maken trouwens.
Ik zou in ieder geval ruim uit de buurt blijven van de remia's etc in de supermarkt. Nederlandse bbq saus is mij vaak veels te ketchuperig.

• Sherlock
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:32

Sherlock

No Shit

Ik ga toch de omweg maken naar de Intratuin, zaalvoetbal van vanavond gaat niet door dus er is wat tijd vrij :) Voor een volgende keer ga ik het zeker zelf maken, bedankt voor het meedenken allemaal!

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:36
Ik heb deze al 2-3x gemaakt.

https://www.bbq-nl.com/20...eet-smokey-bbq-sauce.html

Heerlijke saus en prima lang te bewaren (ongeopend).

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 05-03 17:43
Hari-Bo schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:56:
Vandaag de Anova eens uitgeprobeerd met spareribs. De spareribs in de marinade gezet en daarna 24 uur op 61 graden gegaard. En daarna even op 250 graden op de Caliber Pro Kamado voor de buitenkant en hieronder het resultaat. Het vlees was heerlijk mals en de buitenkant ziet er goed uit. :)
Ondanks dat het voor sommige vloeken in kerk is vind ik sous vide en BBQ wel een mooie combinatie, zeker als je voor grote groepen moet voorbereiden of dat als je minder tijd hebt om uitgebreid low en slow te barbecuen.

[Afbeelding]
De spareribs heb ik in een koelbox gedaan voor de isolatie en top laag voor dezelfde reden (alleen wat te weinig en extra besteld). Op deze manier blijft de temperatuur stabieler en verbruik je minder stroom. Je ziet ook voorbeelden dat de koelbox volledig wordt afgesloten alleen bestaat dan de kans dat de Anova vochtig wordt.

[Afbeelding]
Zo zien de spareribs eruit na 24 uur in bad te hebben geleden.

[Afbeelding]
Beide kanten 3 minuten 250 graden direct vuur en je hebt dit resultaat.

Van de Anova maak ik nog een uitgebreide review en plaats ik op mijn site.
Leuke setup, zijn dat pingpong balletjes?
Gisteren ook een Anova besteld namelijk.

Tijd voor het grote sous vide topic? :X

De combinatie met BBQ zou ik vooral voor het sous vide roken.
Koud/rauw vlees neemt de rook sneller op, daarna pas vacumeren.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:00
@BlackShadow Het zijn beerpong ballen, maar komt neer op hetzelfde deze waren goedkoper op AliExpress. ;)

kokenmetvuur.nl

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BlackShadow schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:21:
<>
Tijd voor het grote sous vide topic? :X
<>
Ik begin er wel naar te neigen. Het zit toch wel tussen het "lekker eten" en het "bbq" topic in wat mij betreft. Of we gooien alles op een hoop en dan wordt het gewoon " Lekker eten bij de GOT kookclub: ingredienten & technieken en presentatie"
(Dus wel los van de pannen en de messen, edit Brood en Pizza zijn ook wel redelijk geïsoleerde eilanden).
Misschien is dat laatste dan wel het beste aangezien het tegenwoordig steeds meer door elkaar loopt. BBQ sheds kunnen dan in het tuin topic waar ze sowieso thuishoren als je het mij vraagt.

franssie wijzigde deze reactie 09-12-2018 22:15 (5%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Hari-Bo
@franssie sous vide ben ik het inderdaad wel mee eens, maar barbecueën vind ik wel een apart topic waard ipv onder het standaard kook geweld binnenshuis. Mede met de specifieke vragen omtrent brandstof, verschillende type barbecues, indirect en directe bereiding etc etc, daar wordt je als kook fanaat zonder barbecue affiniteit niet blij van en andersom ook niet.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 09-12-2018 23:19 (14%)

kokenmetvuur.nl

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Hari-Bo goed punt.

Even iets bijna anders - misschien een leuk om met de veelplegers van de kooptopics (dus niet alleen de topic starters) eens samen ergens lekker maar eenvoudig te lunchen? IIg lekker eten en BBQ? Gewoon zonder apparatuur en zo maar gewoon eens kennismaken en wie weet komt er een eet - meet uit later?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:35
Leuk idee, echter ligt het aan de dag en plaats!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:17
Hari-Bo schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:40:
@BlackShadow Het zijn beerpong ballen, maar komt neer op hetzelfde deze waren goedkoper op AliExpress. ;)
Toevallig van het weekend 12 uur op 74 graden gedaan. Resultaat was zeer geslaagd :)
Overigens heb ik gewoon een plastic action bak gekocht en een flink gat gemaakt rond de sousvide. Op die manier kan de damp nog langs de sous vide, maar de pingpong ballen staan ook nog bij mij op de planning. Er kwam toch wel behoorlijk wat damp vanaf.

K to the KillaZ

• Hari-Bo
KillaZ schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:54:
[...]

Toevallig van het weekend 12 uur op 74 graden gedaan. Resultaat was zeer geslaagd :)
Overigens heb ik gewoon een plastic action bak gekocht en een flink gat gemaakt rond de sousvide. Op die manier kan de damp nog langs de sous vide, maar de pingpong ballen staan ook nog bij mij op de planning. Er kwam toch wel behoorlijk wat damp vanaf.
Als je de beerpong ballen gebruikt blijft de waterdamp eraan hangen, daardoor heb je nagenoeg geen water verlies en de temperatuur blijft stabieler wat weer minder elektra kost. :)

@franssie Leuk idee! Alleen wel afhankelijk van datum en locatie.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 10-12-2018 10:02 (5%)

kokenmetvuur.nl

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:46
Er was wel erg veel wind voor een lekkere bbq sessie afgelopen weekend :)

Heb voor onze visite wat Moink ballen gemaakt en dat was eigenlijk alles.

Ivm de regen geen foto van op de grill.

Omdat ik een Kamado heb aangeschaft deze zaterdag een beginnerscursus in Haarlem gevolgd.
Was erg leuk en toch nog wat leuke dingen opgestoken (kom van een weber bbq)

FUMES et CARNES

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-03 12:39

coelho

VanTheManFan

Hari-Bo schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:01:
[...]

Als je de beerpong ballen gebruikt blijft de waterdamp eraan hangen, daardoor heb je nagenoeg geen water verlies en de temperatuur blijft stabieler wat weer minder elektra kost. :)

@franssie Leuk idee! Alleen wel afhankelijk van datum en locatie.
Ben benieuwd wat het effect is van de stilstaande lucht in die ballen (want dat zorgt tenslotte voor je isolatie). Zelf trek ik altijd wat alufolie over mijn bak, dat is ook aardig te vormen rondom de anova.

• Remko24
Hoi, mijn vrouw wil mij komende kerst een BBQ workshop kado geven.

Nu hebben we er enkele gevonden. Van oa weber, smokey goodness en wat lokale initiatieven.

Wat is de leukste workshop?
Zit tussen beginner en amateur. Ribs, PP en andere “makkelijke” gerechten lukt me wel.

Ook de technische mogelijkheden van de BBQ zijn me wel duidelijk.

Ik zoek dus een workshop die echt gericht is op mooie culinaire BBQ gerechten maken/verzinnen.

Nu pak ik meestal gewoon recepten van internet en probeer ik het gewoon te kopiëren.

Of zal een goed receptenboek een betere optie zijn???

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:53
@Remko24

Ik heb er ooit een cadeau gehad speciaal voor de Big Green Egg. Ik zal even mijn (zeer ongezouten) mening geven over wat je kunt verwachten:

- Balletjes die nog nooit iets hebben bereid maar een Green Egg hebben aangeschaft
- 'Amsterdams grachtengordel gedrag' waarbij een hele ode aan biologisch, chia zaden, goji bessen en melk vers van de koe wordt bejubeld in combinatie met 'iets van de Green Egg. Al het andere is evil en ongezond.
- Vervolgens werden er zo'n haute cuisine-achtige gerechten gemaakt dat ik die toch never nooit ga serveren aan gasten (oesters met een combinatie van 15 gram (!) aan ingrediënten bestaand uit minimaal 8 verschillende soorten hele exclusieve dingen).

Als je dan hier eens rondleest over hoeveel verschillende dingen mensen hier allemaal maken (uit hobby) dan denk ik dat je beter af bent zelf dingen te leren maar zo uit mijn hoofd doet @Paganstars volgens mij ook workshops geven en die zagen er (ik zag lang geleden eens foto's) een stuk beter uit dan het type wat ik zojuist omschreef ;).

@Paganstars of eventuele anderen die zich wellicht aangesproken voelen: don't, het is niet offensive bedoeld naar jullie maar ik heb het over zo'n BGE Flavour Fair achtige workshop die ik heb bijgewoond. Die hebben meer als doel de BGE onder een bepaald publiek te promoten dan om terug te gaan naar de essentie van het bbq'en ;).

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 06:45:
@Remko24

Ik heb er ooit een cadeau gehad speciaal voor de Big Green Egg. Ik zal even mijn (zeer ongezouten) mening geven over wat je kunt verwachten:

- Balletjes die nog nooit iets hebben bereid maar een Green Egg hebben aangeschaft
- 'Amsterdams grachtengordel gedrag' waarbij een hele ode aan biologisch, chia zaden, goji bessen en melk vers van de koe wordt bejubeld in combinatie met 'iets van de Green Egg. Al het andere is evil en ongezond.
- Vervolgens werden er zo'n haute cuisine-achtige gerechten gemaakt dat ik die toch never nooit ga serveren aan gasten (oesters met een combinatie van 15 gram (!) aan ingrediënten bestaand uit minimaal 8 verschillende soorten hele exclusieve dingen).

Als je dan hier eens rondleest over hoeveel verschillende dingen mensen hier allemaal maken (uit hobby) dan denk ik dat je beter af bent zelf dingen te leren maar zo uit mijn hoofd doet @Paganstars volgens mij ook workshops geven en die zagen er (ik zag lang geleden eens foto's) een stuk beter uit dan het type wat ik zojuist omschreef ;).

@Paganstars of eventuele anderen die zich wellicht aangesproken voelen: don't, het is niet offensive bedoeld naar jullie maar ik heb het over zo'n BGE Flavour Fair achtige workshop die ik heb bijgewoond. Die hebben meer als doel de BGE onder een bepaald publiek te promoten dan om terug te gaan naar de essentie van het bbq'en ;).
Ik denk dat je dan aan de verkeerde kant van het land gezeten hebt :)
Ik heb meegedaan aan zo'n dag bij rookovens.com, en van Beef en Steak

Maar het is inderdaad wel een wild-west op workshops, je moet echt van ervaringen van anderen uit (kunnen) gaan

Hier in de buurt geeft een man ook verschillende workshops, van productie tot opmaak, en zijn facebook is lyrisch ,,,
Maar ik ken de jongen, heb hem zelfs begeleid tijdens stages, en moet wel héél veel bijgeleerd hebben, of een sudden impact of inspiration gehad hebben, wil het waarheid zijn
Never nooit, zal ik naar hem toe gaan / aanbevelen.
Maar het probleem met workshops is gewoon de vrije markt, als jij een avondje kan volpraten en wat apparatuur opstelt, kan je best wat verdienen. Zolang je maar geloofwaardig overkomt :+

• Remko24
Dat gevoel had ik ook al bij de meeste workshops.
Ik heb mijn vrouw maar een boek aangeraden om te kopen, het is Smokey Goodness deel 1 geworden.
Heb het boek een tijdje geleden een keer in handen gehad en zag er prima uit. Ook de recepten/maaltijden waren goed te maken met allerdaagse ingredienten wat ik me zo kan herinneren.

Ik heb zeker geen ambitie om prof kok te worden oid, ik vind het gewoon leuk om nieuwe dingen te bereiden, helaas ontbreekt het me aan tijd en inspiratie om zelf dingen te verzinnen (of het duurt jaren).

Ik moet toch vaak een voorbeeld hebben als uitgangspunt, na de eerste bereiding vind ik meestal wel een paar kleine dingetjes die beter kunnen (zowel in bereiding als in samenstelling van ingredienten).

Volgend jaar wil ik ook 2-3x naar een grote BBQ wedstrijd, daar heb je ook wel mogelijkheden om even met de chefs te praten en live demo's te zien en natuurlijk te proeven.

Remko24 wijzigde deze reactie 11-12-2018 08:22 (10%)

• Iusedto
Op zich is een cursus niet verkeerd maar hou er rekening mee dat er zeer diverse mensen rondlopen.
Ik heb er van het weekend 1 gehad en soms sprongen de tranen me in de ogen en herken ik wat @Typhone zegt in zijn post.

Er waren meerdere stellen die werkelijk nog nooit een BBQ hadden aangeraakt, een green Egg hadden gekocht en "alles werd wel heel erg zwart op het rooster de eerste keer".
Dat samen met een groep van 7 mannen die meer interesse hadden in het bier dat geschonken werd dan de gerechten.
En ja, dit was een kamado beginners cursus maar dan nog |:(

Misschien dat bij een "gevorderde cursus" dit soort figuren niet meer aanwezig is

FUMES et CARNES

• FreshMaker
  • Niet online
Remko24 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:20:
Dat gevoel had ik ook al bij de meeste workshops.
Ik heb mijn vrouw maar een boek aangeraden om te kopen, het is Smokey Goodness deel 1 geworden.
Heb het boek een tijdje geleden een keer in handen gehad en zag er prima uit. Ook de recepten/maaltijden waren goed te maken met allerdaagse ingredienten wat ik me zo kan herinneren.
Niet om de alledaagse zuurpruim te zijn, maar Smokey Goodness is momenteel imho het equivalent in de boeken ;)
Veel plaatjes, en steeds groter / machtiger maar voor thuis steeds minder bereikbaar.
Veel sponsorwerk ( zuid Afrikaanse mega braai , grote stukken vlees )

Ik heb deel 1, die vond ik zelf redelijk matig.
De bbqbijbel van Raichlin ( 10€ bij Xenos ) is dan completer

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hari-Bo
@Remko24 Zelf heb ik ook verscheidene workshops gedaan oa van de Bastard en Green Egg in de librije. Maar waar je het meeste van leert is gewoon zelf doen ipv grotendeels voorbereide gerechten afmaken in een beperkt aantal uurtjes. Afhankelijk van de groep geeft de trainer nuttige tips qua bereiding en accessoires voor je barbecue, maar verwacht niet dat je opeens een chef kok bent. ;)

Kookboeken zijn een leuke start, in de betere wordt vaak eerst de theorie toegelicht en daarna de bereiding van een recept. Zodra je de daar enthousiast van wordt ga je zelf allerlei informatie opzoeken op verscheidene fora en blogs en uiteindelijk ben je zelf recepten aan het bedenken.

Het is vooral een kwestie van doen en proberen, soms lukt het en de andere keer niet. Ook bij mij gaat alles lang niet perfect en beland er weleens iets in de kliko. Maar dat is juist de uitdaging.

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je specifiek kamado vragen hebben of over de WSM dan kan ik je daar voldoende tips over geven zonder fancy workshop met oesters. :+

Hari-Bo wijzigde deze reactie 11-12-2018 08:37 (21%)

kokenmetvuur.nl

• Paganstars
Typhone schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 06:45:

You know me better than that. Maar ja klopt dat ik workshops geef. Workshops zijn heel persoonlijk imho, ik vind doe workshops leuker dan kijk workshops. Ik heb van beide mee mogen maken, en ik ben een doener.

• FreshMaker
  • Niet online
Mijn idee is dat een goede workshop je met een paar bekenden zou moeten doen.
Bij B&S was ik met 2 collega's, en waren er nog 4 anderen van een bedrijf, en onderling was er ook wel een goede klik.
Dan heb je een leuke avond, je leert van elkaar, en krijgt ondertussen een grappig/onderhoudende uiteenzetting.

( wij waren er 4 jaar terug, dus voor mij was een smokey mountain nog een droom, en die stond er ook met ribs )
Destijds was het nog niet zo 'n hype met de yuppen die zo nodig zo'n keramieken apparaat moesten hebben ;)

• Paganstars
Eensch, ik doe daarom eigenlijk ook geen vrije inloop/inschrijf workshops maar echt op groepen (vrijgezellen, bedrijfsuitjes etc). Dan weet je dat ze het samen moeten doen.

• Iusedto
FreshMaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:38:
Mijn idee is dat een goede workshop je met een paar bekenden zou moeten doen.
Niet iedereen heeft die luxe :|
Destijds was het nog niet zo 'n hype met de yuppen die zo nodig zo'n keramieken apparaat moesten hebben ;)
Na 2 a 3 keer worden die apparaten nooit meer gebruikt denk ik.
Wordt meer een tuin decoratie daarna :)

FUMES et CARNES

• Remko24
Iusedto schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:45:
[...]

Na 2 a 3 keer worden die apparaten nooit meer gebruikt denk ik.
Wordt meer een tuin decoratie daarna :)
Ik hou al ruim een half jaar marktplaats etc in de gaten, het is inderdaad zo dat ze decoratie vormen in de tuinen ipv verkocht worden vanwege niet gebruiken..

Het is toch een status symbooltje in de tuinen natuurlijk. :+

• FreshMaker
  • Niet online
Die decoratie ken ik ook wel
Heb zo'n kennis ook, alles moet maar duur en 'mooi' zijn.
We krijgen zo nu en dan van alles toegestopt ( van gadgets tot aan de ipad die weer vervangen moest worden )
Maar zijn BGE bleef in de tuin, leuk op feestjes .... ( ja, om 5 speklappen en een karbonade mee te cremeren )

• Iusedto
Zo een stel was op de cursus zaterdag.
Hadden er de week ervoor 1 gekocht en de man had geen enkele intentie om hem ooit te gaan gebruiken.
Hij zei letterlijk: " Ach, is een leuk gespreksonderwerp tijdens de witte wijn"

Daar zakte mijn broek vanaf ..........
Zijn vrouw had hun opgegeven voor de cursus met de hoop dat .....zijn vuurtje ging branden zeg maar :)
Tevergeefs, denk ik.

FUMES et CARNES

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:40
FreshMaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:53:
Maar zijn BGE bleef in de tuin, leuk op feestjes .... ( ja, om 5 speklappen en een karbonade mee te cremeren )
Voor dat cremeren is zo'n BGE toch uitermate geschikt? Hij kan lekker heet tenslotte :+

Een egg is prachtig, helaas voor mij nog buiten budget, maar ach op de WSM & zelfs op de Gas Spirit kan je ook mooie dingen maken.

@Remko24 Ik vind zelf de BBQ bijbel van Julius Jaspers ook wel een fijn boek, veel recepten en weinig poespas.

• FreshMaker
  • Niet online
Als je voor naam en faam gaat, moet je inderdaad een xGE hebben.
Maar als je 'gewoon' keramisch aan de gang wilt, voldoen de 'gewone' kamado's ook prima.

Je mist de 'levenslange' garantie op de GreenEgg ( levenslang beperkt zich trouwens tot "eerste aantoonbare eigenaar" )
Maar je kunt het ook doorrekenen in de prijzen natuurlijk
Ik heb een GrillGuru, ook niet het goedkoopste, maar wel de helft goedkoper dan hetzelfde model/oppervlak van de BGE.
Voordeel van de goedkopere is dat het accessoirepakket vaak completer is, ik had mijn set in het hoogseizoen gekocht, en kostte me 800€.

Collega van me kocht zijn BGE in de aanbieding, met vriendenkorting, en was voor bijna hetzelfde 1300€ kwijt.
Onderling vergelijken is er niet echt toonbaar voordeel van de BGE ( gelukkig maar ;) )

De 399€ kamado's zullen in afwerking minder zijn, maar ook daar moet je imho kijken naar uiteindelijke levensduur, een BGE kan net zo hard kapotvriezen natuurlijk :(

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:53:
[...]

Hier in de buurt geeft een man ook verschillende workshops, van productie tot opmaak, en zijn facebook is lyrisch ,,,
Maar ik ken de jongen, heb hem zelfs begeleid tijdens stages, en moet wel héél veel bijgeleerd hebben, of een sudden impact of inspiration gehad hebben, wil het waarheid zijn
Misschien lag het aan de begeleider ;)
Paganstars schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:37:
[...]

You know me better than that. Maar ja klopt dat ik workshops geef. Workshops zijn heel persoonlijk imho, ik vind doe workshops leuker dan kijk workshops. Ik heb van beide mee mogen maken, en ik ben een doener.
Het is natuurlijk al een happening op zich, als je voor 7 cursisten ieder een kamado kan regelen :P

kmf wijzigde deze reactie 11-12-2018 09:47 (32%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Paganstars
Haha true, true. Maar het preppen is eigenlijk voor de meeste cursisten het leukst, hoe breng je fatsoenlijk rub aan etc. Maar ik doe ook meestal low n slow workshops, zodat er toch ruimte blijft voor geinen etc.

• FreshMaker
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:45:
[...]

Misschien lag het aan de begeleider ;)
Dat zal het zijn, maar ik voelde me niet geroepen om een 18 jarige kok in opleiding uit te leggen hoe een douche werkte, en dat je er gewoon elke dag in kon gaan staan

En er hoeven geen 7 kamado's te staan, je kan in het klein werken, en ieder een halve / kwart toebedelen.

Bij B&S was het vooral prepwork en tips, het vel van de kippendij loshalen en schoonschrappen voor krokantere korst, vlies en rub bij spareribs, en het maken van kiplollies

Allemaal dingen die je met twee of drie op een kookoppervlak kan uitvoeren.

Een workshop pulledpork zou best prijzig kunnen worden .. 13 uur lang een groep vermaken;)

FreshMaker wijzigde deze reactie 11-12-2018 11:23 (40%)

• kmf
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:20:
[...]

Dat zal het zijn, maar ik voelde me niet geroepen om een 18 jarige kok in opleiding uit te leggen hoe een douche werkte, en dat je er gewoon elke dag in kon gaan staan
Een kok heeft toch geen klantcontact? ;)

Maar serieus. We weten natuurlijk niet wat voor stage die jongen loopt en wat voor workshop die geeft. Iemand die niet goed is in de opleiding, kan natuurlijk heel veel weten en enthousiast zijn over z'n hobby.

• FreshMaker
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:23:
[...]

Een kok heeft toch geen klantcontact? ;)

• Henkie_NtA
FreshMaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:20:
[...]

Bij B&S was het vooral prepwork en tips, het vel van de kippendij loshalen en schoonschrappen voor krokantere korst, vlies en rub bij spareribs, en het maken van kiplollies
Denk dat dat soort prepwork/vlees voorbereiden zinvoller is dan een workshop bbq bedienen. Meeste dingen zijn volgens mij prima te leren met youtube en een paar goede boeken (Hete Kolen, het Vuur de Baas).
En natuurlijk, heel veel oefenen. :9
Pff, kiplollies. Mn handen beginnen spontaan weer zeer te doen bij de herinnering aan 30x die bovenkant eraf halen.

• FreshMaker
  • Niet online
Inderdaad, vooral de kleine handigheidjes die je vaak mist op de filmpjes
Ik had tientallen lollies gemaakt, maar elke keer waren ze het nét niet
Tot je het ziet van iemand in het echt, die er dan ook gelijk een (goed) verhaal bijvertelde

Dan leer je het pas.

Inderdaad het peesje/kraakbeen bovenop is zo verwijderd, maar als het er meer dan 5 worden, elke keer minder lollig :)

Net als gerookte zalm trancheren, op de filmpjes ziet het er zo simpel uit, maar daaruit kan je echt niet afleiden hoe je het mes moet houden, of hoeveel kracht je kan zetten.

• Henkie_NtA
[b]FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Net als gerookte zalm trancheren, op de filmpjes ziet het er zo simpel uit, maar daaruit kan je echt niet afleiden hoe je het mes moet houden, of hoeveel kracht je kan zetten.
Hehe, herkenbaar.
Maar het is goed, ik weiger een trancheermes te kopen (los van dat het dan waarschijnlijk ook nog steeds niet simpel is).

• Iusedto
Hmm, zaterdag komen mijn ouders eten en ik kan niet kiezen tussen een Picanha of een Irish stew :|

Lichte voorkeur voor de stew en de Picanha voor onszelf bewaren.
Of ben ik nu slecht ? :9

FUMES et CARNES

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-03 16:05
Iusedto schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:26:
Hmm, zaterdag komen mijn ouders eten en ik kan niet kiezen tussen een Picanha of een Irish stew :|

Lichte voorkeur voor de stew en de Picanha voor onszelf bewaren.
Of ben ik nu slecht ? :9
Whahaa, gewoon lekker de Irish Stew doen zaterdag. En dan bv zondag de picanha ;)

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:56:
Inderdaad het peesje/kraakbeen bovenop is zo verwijderd, maar als het er meer dan 5 worden, elke keer minder lollig :)
Leuke woordspeling ;)

* Chevy454 moet gaan plannen voor kerst en oudejaarsavond

Ik denk dat ik voor zalm ga op kerst en oudejaarsavond iets simpels. Een Picanha of een stoofvlees.

Chevy454 wijzigde deze reactie 12-12-2018 16:07 (13%)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• FreshMaker
  • Niet online
Kerst wordt hier kreeft en schelpdieren ( even kijken of het mosselen of gemengd zal zijn )
Nu alleen nog de bijgerechten.

Niet te lastig voor mijzelf maken, omdat ik de 22e de nachtdienst inga, tot 26e ...
onder het motto "wordt vervolgd"

• Iusedto
Zo, ik ben al klaar voor het weekend :)
Rondje Sligro in mijn pauze.

Stoofvlees voor mijn Irish Stew en de Picanha voor de dag erna.

FUMES et CARNES

• Chevy454
  • Niet online
Iemand naar vuur en rook dit weekend? Ze hebben er houtskool in aanbieding.

* Chevy454 gaat 6 zakken proberen te scoren 8)7.
Moet genoeg zijn :X

Heb nog 15kg black ranch, 10kg dammers, 8kg ecobrassa. Maar met 6x 8kg extra moeten we zeker de koude winter doorkomen :p

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FreshMaker schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:14:
Kerst wordt hier kreeft en schelpdieren ( even kijken of het mosselen of gemengd zal zijn )
Nu alleen nog de bijgerechten.

Niet te lastig voor mijzelf maken, omdat ik de 22e de nachtdienst inga, tot 26e ...
onder het motto "wordt vervolgd"
In één of twee gangen?
Bij kreeft (of grote gamba's) vind ik rijst gekookt met wat saffraan erbij in het kookwater altijd wel lekker. Eventueel wat lente of bosui over de rijst. Lekker met wat botersaus van sereh, gember en rode peper. Gamba's doe ik dan meestal sous vide in de botersaus en geef ze erna nog een tickje op de BBQ/Kamado voor textuur en het vleugje rook - sowieso vind ik schaaldieren niet echt rooksmaak opnemen, de cellen zijn te dicht/gesloten. Dit is goed de dag ervoor voor te bereiden zodat je alleen nog maar het zakje in het water hoeft te hangen en af te grillen.

Mossels, toch het lekkerst met patat friet en/of stokbrood want je eet toch al met je handen. Of door een pasta (met knoflook, boter, rode peper en uitgebakken chorizo)? Dat is sowieso lekker als je ook vongole/kokkels etc toevoegt.

Voor de groente zou ik dan vooraf als borrelsnack een zogenaamde monkey platter doen met rauwe paprika, komkommer, wat zilveruittjes etc etc, niet te zwaar op de maag maar je hebt toch al wat V-power binnen.
offtopic:
Was het alweer drie jaar geleden dat het zo warm was dat er met kerst verse NL witte asperges werden gestoken?
Groene asperges van de BBQ zijn altijd lekker.

Chevy454 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:48:
<>
Heb nog 15kg black ranch, 10kg dammers, 8kg ecobrassa. Maar met 6x 8kg extra moeten we zeker de koude winter doorkomen :p
Wat voor BBQ had jij ook alweer? Of staat ie 24/7 aan? Helaas zijn mijn schuren niet droog genoeg (met name in de winter/herfst) om zoveel houtskool goed te kunnen bewaren.

franssie wijzigde deze reactie 14-12-2018 01:52 (19%)

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:37:
Wat voor BBQ had jij ook alweer? Of staat ie 24/7 aan? Helaas zijn mijn schuren niet droog genoeg (met name in de winter/herfst) om zoveel houtskool goed te kunnen bewaren.
De action kamado is degene die het meeste gebruikt wordt naast de niclan. De tweede action kamado staat gewoon op stock en de weber 57MT staat er treurig bij te kijken.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:48:
[...]

De action kamado is degene die het meeste gebruikt wordt naast de niclan. De tweede action kamado staat gewoon op stock en de weber 57MT staat er treurig bij te kijken.
ok wauw dan BBQ je veel als je al die kilo's erdoorheen gaat stoken deze winter!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:49:
ok wauw dan BBQ je veel als je al die kilo's erdoorheen gaat stoken deze winter!
Ach, hoop doet leven.
We zijn bijna klaar met het project op het werk en dan kunnen we de stress af laten met veel BBQ.

De naasten vragen weer naar Moink ballen. Dus dat gaan we zeker maken de komende dagen. En zalm. En beenham.

Ik wil wel nog eens eendenborst maken op de Q maar heb geen idee hoe dat te doen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 02:03:
[...]
<>
Ik wil wel nog eens eendenborst maken op de Q maar heb geen idee hoe dat te doen.
Gewoon zoals je dat met een oven zou doen? 25a35 (???) minuten (afhankelijk dikte en gewenste garing) in de oven op 180c en dan als laatste even de vetkant een tik geven in een grillpan of hete gasser (zo even uit mijn hoofd).
Voor Traag&Laag gebruik ik echt BBQ recepten maar voor de hogere temperaturen pak ik meestal gewoon een normaal keuken kookboek, werkt prima. Een kamado of goed gestookte weber is gewoon een hete lucht oven (de temperatuur aanduiding van de meeste ovens is nogal ruk, in ieder geval veel minder dan wij tweakers doen met al onze probes etc etc).

edit: hier staan veel kortere tijden, denk dat die beter kloppen (methode 2) https://www.culy.nl/inspi...-de-perfecte-eendenborst/

franssie wijzigde deze reactie 14-12-2018 02:58 (21%)

• Hans Esselink
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:59
@Chevy454
Voor de eendeborst, laatst heb ik deze als volgt gedaan:
Vetzijde op hete gietijzeren skillet laten smelten. Dan indirect verder laten garen, en dan kruiden naar smaak.

Dochters en vrouwlief vonden het erg geslaagd.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:15
Voor eendenborst, maak een glace van chilisaus met wat soja.

Ik maak het nooit meer zonder die saus!

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:07

Apie!

Newer, better & confusinger

@ToyotaMR2 Welke chilisaus en welke soja gebruik je daarvoor?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• ToyotaMR2
Gewoon zo'n sweet chili fles. Merk maakt niet zoveel uit, en soja geloof zo'n kleine witte blok flacon.

• Chevy454
  • Niet online
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:06:
Voor eendenborst, maak een glace van chilisaus met wat soja.

Ik maak het nooit meer zonder die saus!
Heb je een receptje voor die glaze?
Er was nog een pagina waar je reeds geantwoord had 8)7

Chevy454 wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:36 (10%)

• Remko24
Ingesmeerd met Noskos Steak rub

Halverwege (na 4 uur)

Done

Sliced

Was voor mij de eerste keer beefribs.
Enkele puntjes waar ik tegen aan liep:
- vlees trimmen is k*twerk... Vooral de onderkant, ik kreeg het stugge vlies er snel af, maar er bleek nog een dun vliesje onder te zitten, dit kreeg ik zeer moeilijk weg tussen de ribben.
- Weber Kettle is niet heel geschikt voor deze grote stukken vlees (indirect gedeelte was net groot genoeg), goed excuus om een echte smoker of kamado achtige BBQ in de week te leggen bij de vrouw.
- "The Zone" bleef vrij lang aanwezig, hij heeft zeker 2,5 uur in the zone gezeten op 72 graden, uiteindelijke bereidingstijd 9 uur en een kwartier. toen was het 92 graden en overal even mals.
- Gedeelte waar de botten hebben gezeten was toch een beetje rubberachtig, smaak was prima, maar waarschijnlijk toch niet juist getrimd en had een andere textuur, Of is dit normaal?
- Was te weinig voor 3 volwassenen (start gewicht 1900gr na trimmen).... :+

Het vlees was USA Grain fed Flat ribs van B&S.
Zeker voor herhaling vatbaar... :9

• Paganstars
Kan ook zijn dat het nog niet helemaal door en door gaar was. Hoe heb je de malsheid getest? Prikmethode?

• Remko24
Ja, met de prik methode (ging er makkelijk doorheen).. Het was echt het onderste randje waar de botten zitten, Het was niet hinderlijk ofzo, het viel me alleen op.

• Iusedto
Het ziet er wel erg lekker uit zeg :)
Krijg er honger van

FUMES et CARNES

• ToyotaMR2
@Chevy454
Gewoon beetje op gevoel of smaak.
50/50 of iets meer chilisaus 70/30 voor mijn smaak.
Ik vind het zoete iets gekaramaliseerde goed passen bij eend.

En dan gewoon 2-3x kwasten tijdens het bakken.

• Hari-Bo
Even wat anders, op YouTube volg ik verschillende BBQ kanalen. Maar wat is dat voor trend tegenwoordig om het desbetreffende stuk vlees wat je bereid een cm of 10 voor je gezicht te houden met een blik of je net een beroerte hebt gehad. 8)7

Dit zie je alsmaar meer kanalen doen. Hoop dat het een tijdelijke trend is.

kokenmetvuur.nl

• fxs81
Hari-Bo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 06:25:
Even wat anders, op YouTube volg ik verschillende BBQ kanalen. Maar wat is dat voor trend tegenwoordig om het desbetreffende stuk vlees wat je bereid een cm of 10 voor je gezicht te houden met een blik of je net een beroerte hebt gehad. 8)7

Mooi verwoord :) Vind dat er tegenwoordig bij veel kanalen ook alleen nog maar veel te grote en dure stukken voorbij komen. Leuk om te zien hoor maar niet te betalen voor de normale sterveling. Tuurlijk kan je het ook doen met een kleiner stuk maar dat vergt vaak dan net weer een andere bereiding of het word droog of well done.

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2

• Hari-Bo
@fxs81 Klopt hoor typisch Amerikaans alles groter en grootst en het liefst met een berg saus erbij dat je alleen aan de structuur enigszins kan herkennen dat je vlees eet ipv pure saus. Zeg ben ik er ook geen fan van, maar aan de views te zien is er voldoende animo voor. ;)

kokenmetvuur.nl

• man_rot
  • Laatst online: 17:50
@Hari-Bo misschien een idee om op je website een overzicht van de youtube bbq kanalen die je volgt/ interessant vind, toe te voegen? :9

Groetjes Manfred

• Hari-Bo
man_rot schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:46:
@Hari-Bo misschien een idee om op je website een overzicht van de youtube bbq kanalen die je volgt/ interessant vind, toe te voegen? :9
Daar hebben we de ts voor aan het begin van dit topic. :)

kokenmetvuur.nl

• man_rot
  • Laatst online: 17:50
hmmm ik heb altijd laatste pagina open staan om de laatste reacties te lezen, TS ben ik al heel lang niet meer geweest, nu maar even kijken wat daar voor nieuws aan is toegevoegd :+

Groetjes Manfred

• Apie!

Apie!

Hari-Bo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 06:25:

Ja, ik had vorig jaar ook al dat me opviel dat al die kanalen op zoek waren naar onderwerpen voor nieuwe content en nieuwe manieren om aandacht te trekken Sinds kort vind ik het schreeuwerig, overdreven en op het click-bait-ige af als ik naar de thumbnails kijk en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken, maar ik doe het meestal toch (nog) na een paar dagen als ik even niks te doen heb.

PitmasterX heeft er een handje van de laatste tijd, vind ik, en dat terwijl hij dat met zijn content volgens mij helemaal niet nodig heeft.
Maar goed, ik hoef geen YouTube kanaal te runnen. Misschien dat nieuwe kijkers (elders in de wereld) wel geneigd zijn om dat leuk te vinden en er op te klikken.

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Wat een drukte bij Vuur en Rook! Ik was er reeds om 08.10 :+
Vrouwlief had een goed steekhoudend argument voor een keer.

Beter maar 3 zakken houtskool nemen, stel je voor dat het slechte is.
Dan kunnen we weer uren klagen zoals met de Weber Kokos briketten van verleden jaar terug.
Dat kunnen mijn oren echt niet aan

Maar het viel me op dat er veel kamado's waren in een karretje. De pellet grills van GMG waren toch kleiner als ik me had ingebeeld. Ik zag wel een enkele Weber opgebouwd worden :+

Volgende keer kom ik wel later om te kijken want het lijkt me wel een gezellige boel daar!

• Apie!

Apie!

Mijn vrouw zegt nooit iets in de trend van :”neem maar drie zakken houtskool mee”. Die kijkt wel uit :+

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:28:
Mijn vrouw zegt nooit iets in de trend van :”neem maar drie zakken houtskool mee”. Die kijkt wel uit :+
Care to share? :+

De actie was per 3 zakken. Als het aan mij lag had ik de maximale12 zakken genomen :+

• Apie!

Apie!

Zij vindt 1 zak al wel genoeg ruimte innemen in onze berging. Daar heeft ze ook wel gelijk in, want ondanks dat ik mijn barbecue-tafelkast en Niclan heb verkocht, heb ik nog steeds te veel barbecuespul, maar soms zijn dat soort aanbiedingen like making money 8)

* Apie! heeft ook nog steeds een Formetto Razzo die spreekwoordelijk stof staat te happen.
Ik gebruik momenteel hoofdzakelijk de Napoleon en KJJ.

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:27:
Zij vindt 1 zak al wel genoeg ruimte innemen in onze berging. Daar heeft ze ook wel gelijk in, want ondanks dat ik mijn barbecue-tafelkast en Niclan heb verkocht, heb ik nog steeds te veel barbecuespul, maar soms zijn dat soort aanbiedingen like making money 8)

* Apie! heeft ook nog steeds een Formetto Razzo die spreekwoordelijk stof staat te happen.
Ik gebruik momenteel hoofdzakelijk de Napoleon en KJJ.
De Niclan gaat hier er ook uit, de action Kamado's zijn gewoon meer als genoeg voor 2 personen met low and slow. Alleen voor speklappen heb ik een probleem om 6 lappen kwijt te kunnen.

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-03 16:44
Zo hier ligt sinds van,kregen 7 kg varkens nek er op 2 stukken +-3 kg en 1 van 1 kg. Nu rond de 65 graden. Nog ff geduld.

Ps heb nog zat kool denk ik om de winter door te komen. Iets van 5 zakken black ranch 2 of 3 zakken dammers en halve zak gele peko. Daarnaast nog 15 kg brikketten. Dus heb de aanbieding bij vuur en rook over geslagen.

• Hari-Bo
Apie! schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:58:
[...]

Ja, ik had vorig jaar ook al dat me opviel dat al die kanalen op zoek waren naar onderwerpen voor nieuwe content en nieuwe manieren om aandacht te trekken Sinds kort vind ik het schreeuwerig, overdreven en op het click-bait-ige af als ik naar de thumbnails kijk en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken, maar ik doe het meestal toch (nog) na een paar dagen als ik even niks te doen heb.

PitmasterX heeft er een handje van de laatste tijd, vind ik, en dat terwijl hij dat met zijn content volgens mij helemaal niet nodig heeft.
Maar goed, ik hoef geen YouTube kanaal te runnen. Misschien dat nieuwe kijkers (elders in de wereld) wel geneigd zijn om dat leuk te vinden en er op te klikken.
Amen! Ik haak volledig af van die schreeuwerige content en kijk de laatste tijd de minder bekende kanalen met interessante content. Welke ook eens met wat groente en fruit doet ipv enkel gerechten voor een carnivoor. :)

kokenmetvuur.nl

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb dat altijd gehad met luid en schreeuwerig ( misschien mijn eigen onderdrukte adhd ;) )
Zodra zo'n kanaal teveel 'moeite' gaat doen, vergaat mijn interesse al snel

Ik moet zeggen dat PitmasterX altijd mijn waardering heeft gehad, ik vindt het knap en geweldig hoe hij het heeft uitgebouwd in een korte periode.
Het probleem met YT is dat je continu in beweging moet zijn, niet zoals een winkel waar je een stijl neerzet, en daar een paar jaar mee vooruit kan.

Ze blijven wel in mijn 'lijstje' staan, maar niet elke 'uitzending' gelijk kijkende.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:49

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een kamado Joe Junior + Hitte Deflector besteld. Deze mag plaats nemen naast de Boretti Carbone. Die we met veel plezier gebruiken, maar een Kamado ontbrak nog...

Edit:
Houtskool bijna op. Nog wel genoeg briketten, maar 3 zakken Dammers restaurant houtskool besteld. En Noskos steak en kip rub en bij van Beekum een kruidenmixen pakket.

Binnen kort weer eens lekker hobbyen O-)

Superdaantje wijzigde deze reactie 16-12-2018 21:28 (77%)

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• Jas-purr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15-03 21:14
Nu ik mijn kamado een half jaar heb vind ik het tijd voor een poging van de holy grail: brisket. Zijn er nog tips? In ieder geval niet gelijk voor de Snake river farms wagyu ;)

Blijft het nog juicy genoeg zonder injectie en een basic rub, eventueel af en toe wat vocht op sprayen?

Het valt me daarnaast op dat Amerikanen doorgaans vaak veel dikkere rookringen hebben, ook op brisket. Komt dat omdat zij vooral met offset smokers werken die volledig op hout (en dus rook) werken?

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
FreshMaker schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:51:
Ik heb dat altijd gehad met luid en schreeuwerig ( misschien mijn eigen onderdrukte adhd ;) )
Zodra zo'n kanaal teveel 'moeite' gaat doen, vergaat mijn interesse al snel

Ik moet zeggen dat PitmasterX altijd mijn waardering heeft gehad, ik vindt het knap en geweldig hoe hij het heeft uitgebouwd in een korte periode.
Het probleem met YT is dat je continu in beweging moet zijn, niet zoals een winkel waar je een stijl neerzet, en daar een paar jaar mee vooruit kan.

Ze blijven wel in mijn 'lijstje' staan, maar niet elke 'uitzending' gelijk kijkende.
PitmasterX heeft wel lekker wegkijk materiaal. Daar is op zich geen problemen mee. Ik zou dit kanaal niet echt gebruiken om mijn favoriete recept te halen.

• Paganstars
Jas-purr schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:33:
Nu ik mijn kamado een half jaar heb vind ik het tijd voor een poging van de holy grail: brisket. Zijn er nog tips? In ieder geval niet gelijk voor de Snake river farms wagyu ;)

Blijft het nog juicy genoeg zonder injectie en een basic rub, eventueel af en toe wat vocht op sprayen?

Het valt me daarnaast op dat Amerikanen doorgaans vaak veel dikkere rookringen hebben, ook op brisket. Komt dat omdat zij vooral met offset smokers werken die volledig op hout (en dus rook) werken?
Vraag 1; wij injecteren altijd, je verliest op een pull van 18h enorm veel vocht, dat moet je compenseren. Ipv alu folie, koop butcherpaper voor je wrap.Spray gebruiken we niet voor brisket (kan wel, ik vind het afbreuk doen aan je bark)

Vraag 2; Nee, ligt puur aan de hoeveelheid rookhout, maar ik vermoed dat veel ook injecteren met iets waardoor je een dikke rookring krijgt.

• Remko24
grote_oever schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:26:
[...]

PitmasterX heeft wel lekker wegkijk materiaal. Daar is op zich geen problemen mee. Ik zou dit kanaal niet echt gebruiken om mijn favoriete recept te halen.
Ik heb menig recept van hem gekopieerd, prima te eten hoor.. :+
Ook zijn rubs heb ik een keer meebesteld, die zijn gewoon mwoah, die van Noskos zijn net wat krachtiger van smaak.
Maar voor een sparerib of moinkballs zijn ze prima te eten..

Zijn video's zijn gewoon goed gemaakt, goed geluid en goede uitleg.. Zijn steenkolen engels kijk ik doorheen en ook zijn "Anaconda Style eten" vind ik wel grappig, Maar vaak ben ik dan al afgehaakt..

Ik zoek ook regelmatig gewoon op YouTube naar ideeen, maar die home-movies met crappy geluid vind ik echt jammer.. Dat doet PitX toch wel een stuk beter en professioneler..

• kmf
  • Niet online
Tip: Gisteren heb ik me verbaasd over de effectiviteit van de ovenreiniger van de action. Deze spuit een laag schuim die alle aangekoekt spul van RVS roosters wegvreet. Heeft dus prima gewerkt. Vooral voor de Ikea spareribshouder ;)

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:53
Leuk kanaal (lekker wegkijkend) Russ Jones' Smokey Ribs & Southern Cuisine.

Van sommige Amerikaanse gerechten/kanalen (met name BBQ Pit Boys) ben ik bang om überhaupt de kcal te checken. Niet dat ik daar veel om geef maar het gaat mij te ver om een half bord te eten en zo 2000kcal in m'n mik te knallen. Ik heb ooit de kcal's gezien van die Amerikaanse kaarten en toen bleek mijn gezonde salade (waarvan ik gevoelsmatig niet vol zat) met 1680 kcal niet zo gezond te zijn als ik dacht. Met kip (!) notabene. Daar server ik makkelijk 4 volle broodjes pulled chicken van met groenten.

• Remko24
kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:57:
Tip: Gisteren heb ik me verbaasd over de effectiviteit van de ovenreiniger van de action. Deze spuit een laag schuim die alle aangekoekt spul van RVS roosters wegvreet. Heeft dus prima gewerkt. Vooral voor de Ikea spareribshouder ;)
Bedoel je deze?
https://www.action.com/nl-nl/p/oven--en-magnetronreiniger-/

Ik gebruik meestal de muscle variant, die werkt redelijk goed, maar is wel 2-3x zo duur..

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:05
Iemand een tip voor een lekker stuk vlees voor de kerst? Zat zelf te denken aan een picanha, maar miss hebben jullie nog wat tips voor recepten met kerst

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:12
alki schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:40:
Iemand een tip voor een lekker stuk vlees voor de kerst? Zat zelf te denken aan een picanha, maar miss hebben jullie nog wat tips voor recepten met kerst
Met kerst moet je je met je gasten bezighouden vind ik. Daar wil ik ook van genieten.
Dus maakt ik iets wat rustig gaat, en waar je niet om de 10 minuten naar moet gaan kijken.

Hier wordt het de eerste dag een 2tal zalmfilets, en de tweede dag zullen het een paar lamskroontjes zijn.

Lamskroontjes ga ik in de oven klaar maken.
De Zalm ga ik eerst een uur of 2 op cederplant in de smoker (BBCook Oskar) laten voorgaren. Die wordt niet warm genoeg om binnenin op 55° te geraken, dus die gaar ik af in de oven.
Lekker makkelijk, en het zijn beproefde recepten.

Ik heb het afgeleerd om op die dagen te gaan experimenteren. Dat doe ik wel op een weekend in het jaar, dan kan je je daar meer op concentreren.

Tommie12 wijzigde deze reactie 17-12-2018 10:44 (16%)

• kmf
  • Niet online
Remko24 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:21:
[...]

Bedoel je deze?
https://www.action.com/nl-nl/p/oven--en-magnetronreiniger-/

Ik gebruik meestal de muscle variant, die werkt redelijk goed, maar is wel 2-3x zo duur..
Nou nee, ik bedoel deze

Maar ze zullen allemaal ongeveer even goed werken. Het is de prijs die het verschil maakt.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:12
Ik leg de rooster terwijl die nog warm is (niet gloeiheet) op een natte krant en vouw die toe na het BBQen.
Dan weekt het vet en vuil een tijdje, en komt het er ook zo af. En de krant absorbeert vocht.

Ik vind die ovenreinigers goed, maar werk er toch niet graag mee. De boel stinkt zo, en je moet nadien wel alles goed proper spoelen.

• fxs81
Ik brand de roosters altijd even schoon, na afloop even de schuiven open en na een kwartiertje ofzo is alles eraf gebrand, borstel erover en een lapje met olie en klaar voor de volgende keer.

• kmf
  • Niet online
fxs81 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:52:
Ik brand de roosters altijd even schoon, na afloop even de schuiven open en na een kwartiertje ofzo is alles eraf gebrand, borstel erover en een lapje met olie en klaar voor de volgende keer.
zo deed ik het ook. Maar afgelopen weekend vergeten dat te doen, en er was te weinig kolen over na een L&S sessie. Dus toch maar even schuim gebruikt.
Vind het wel wat dat het RVS nu weer spiegelt ipv zwarte aanslag heeft. ;)

• Sherlock
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:32

Sherlock

No Shit

Ik heb ook een picanha op het menu staan, en een stuk zalm op de cederplank. De picanha heb ik afgelopen weekend voor het eerst gedaan (kleiner stukje) en dat beviel prima. Fijn om nu te weten hoe het een beetje in zijn werk gaat, voordat ik straks 1,5kg picanha verkloot en/of twee uur lang achter de bbq sta.

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-03 14:56
Mooi stuk dry-aged cote de boeuf gerookt op eiken wiskey snippers is super _/-\o_ (helaas verkeerd gesneden |:( ):

https://tweakers.net/ext/f/ZfJ2fBdiu6RmpuKuIy2V32HS/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/MOj92stM1peEDGoW2G7uqMkD/thumb.jpg

Picanha is ook heerlijk:
https://tweakers.net/ext/f/GPcNwJ4B6EljK892eYjhNTd5/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/OE6vKOVtzgsZvMh7imwNpA60/thumb.jpg

Lamsrack met granaatappel glazuur is ook erg lekker (grote weber boek):
https://tweakers.net/ext/f/bo3fp38dUlaTu9v2jIUNrBxg/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/PgJSheEJ33O7iW3ktBN7u4xP/thumb.jpg

Stukje kip op cederhout vooraf is een aanrader (grote weber boek):
https://tweakers.net/ext/f/yx3vQHzG0bxncA1AXhoRKP4Z/thumb.jpg

Of voor de grote eters een T-bone :9~ :
https://tweakers.net/ext/f/PxpApkjvTXTbm76bPsIvbbnm/thumb.jpg

raze88 wijzigde deze reactie 17-12-2018 11:34 (78%)

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:05
1e kerstdag krijg ik iig een Castiron grate kado. Dus dan kan ik die de 2e eens testen

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:17
Van de week maar even naar de Sligro, kijken wat ze hebben liggen :+

K to the KillaZ

• Iusedto
Ik ben ZO ontzettend blij met mijn Dutch Oven.
Wat een pracht ding. Mijn Ierse stoofschotel was (te) lekker

FUMES et CARNES

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Iusedto schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:49:
Ik ben ZO ontzettend blij met mijn Dutch Oven.
Wat een pracht ding. Mijn Ierse stoofschotel was (te) lekker

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu heb ik (nog) geen DO, maar merk je naderhand nog dat het stoofpotje op een bbq is bereid (afgezien van de rook in je kleren)?

Met het huidige weer sta ik toch liever in de keuken als het verschil nihil is.

• Iusedto
Fly-guy schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:31:
[...]

Nu heb ik (nog) geen DO, maar merk je naderhand nog dat het stoofpotje op een bbq is bereid (afgezien van de rook in je kleren)?

Met het huidige weer sta ik toch liever in de keuken als het verschil nihil is.
Geen idee maar het zou niet echt BBQ'en zijn als ik in de keuken ging staan ;)
Daarnaast was de DO vrij vol en met het roeren ging er wel eens wat vocht overheen en dan ben ik blij dat het niet over mijn gaspit druipt.

FUMES et CARNES

• kmf
  • Niet online
Iusedto schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:37:
[...]

Geen idee maar het zou niet echt BBQ'en zijn als ik in de keuken ging staan ;)
Daarnaast was de DO vrij vol en met het roeren ging er wel eens wat vocht overheen en dan ben ik blij dat het niet over mijn gaspit druipt.
maar met een DO heb je geen rook, of "flamegrilled". En zo te zien heb je niet eerst het vlees geseared, maar alles in 1x gegaard.
Dan maakt het warmtebron ook weinig uit dan... Een slowcooker is dan wat dat betreft makkelijker.

• Remko24
kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:30:
[...]

maar met een DO heb je geen rook, of "flamegrilled". En zo te zien heb je niet eerst het vlees geseared, maar alles in 1x gegaard.
Dan maakt het warmtebron ook weinig uit dan... Een slowcooker is dan wat dat betreft makkelijker.
Emotie voegt ook smaak toe..
Het gaat ook om de beleving.. :)

• Iusedto
Remko24 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:53:
[...]
Emotie voegt ook smaak toe..
Het gaat ook om de beleving.. :)
Oh, absoluut.
Het was koud en er lag sneeuw. Het is dan geweldig om de BBQ's aan te steken.
Geeft gewoon een kick.

Jagermeistertje erbij en gaan :)

Iusedto wijzigde deze reactie 17-12-2018 15:46 (18%)

FUMES et CARNES

• Remko24
Vind het ook wel wat hebbben, maar ik mis op zo'n moment toch wel een temp control (BBQ Guru DigiQ oid).
Elke keer naar buiten om de schuifjes wat opener of dichter zetten wordt je ook niet vrolijk van (eerder verkouden :) )..

• Chevy454
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:31:
Deksel eraf in het begin? Maar ik doe het zoals jij het zegt. Vlees even wat roken, daarna searen. En dan in de gietijzeren pan.

Beste stoofvlees die ik had gemaakt. Volgende keer doe ik er nog een sinterklaas erin (van chocolade)

Chevy454 wijzigde deze reactie 17-12-2018 16:17 (12%)

• Brokki04
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 02-02 23:22
Remko24 schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:01:
Vind het ook wel wat hebbben, maar ik mis op zo'n moment toch wel een temp control (BBQ Guru DigiQ oid).
Elke keer naar buiten om de schuifjes wat opener of dichter zetten wordt je ook niet vrolijk van (eerder verkouden :) )..
Over temp control gesproken... Heeft iemand ervaring met de PartyQ? Spreekt me wel aan vanwege de batterijen. Of raden jullie wat anders aan?
Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True