Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:27
Cool dat er op Tweakers ook een BBQ topic is, dit wist ik niet!

Ben een tijdje wat minder met de hobby bezig geweest, en zit nu met de volgende vraag: zijn er in België (regio Antwerpen, Waasland of Gent) nog goede kokosbriketten te vinden? Flamy is al een tijd uit productie, en Tom Cococha vind ik tegenwoordig ook niet meer bij de lokale Colruyt. Enige aanraders of moet ik Ecobrasa uit Nederland beginnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 17:43
als het goed is komt vandaag de weber GBS binnen ter vervanging van mijn Weber One-Touch Premium 57.

Mijn huidige ervaring met de roosters van Weber dat ze snel hun laagje kwijt raken en beginnen te roesten.

Zit dus even te googlen naar RVS roosters en zie dat ze van Weber zelf behoorlijk aan de prijs zijn.

Kom op een site dit tegen: https://auspiteurope.com/auspit-accessoires?product_id=82
Scheelt behoorlijk in de prijs.

Kunnen jullie dit merk? Kan alleen wat reviews vinden over hun auspit kit.

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
JackAvery schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:18:

Ben een tijdje wat minder met de hobby bezig geweest, en zit nu met de volgende vraag: zijn er in België (regio Antwerpen, Waasland of Gent) nog goede kokosbriketten te vinden? Flamy is al een tijd uit productie, en Tom Cococha vind ik tegenwoordig ook niet meer bij de lokale Colruyt. Enige aanraders of moet ik Ecobrasa uit Nederland beginnen bestellen?
Heel tevreden van https://woodcom.eu/product-categorie/outdoor/bbq/
(vroegere hotdevil)
Ik ga ze wel afhalen, leveren kost uiteraard iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-09 17:53

fxs81

Julianadorp

rambocus schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:47:
als het goed is komt vandaag de weber GBS binnen ter vervanging van mijn Weber One-Touch Premium 57.

Mijn huidige ervaring met de roosters van Weber dat ze snel hun laagje kwijt raken en beginnen te roesten.

Zit dus even te googlen naar RVS roosters en zie dat ze van Weber zelf behoorlijk aan de prijs zijn.

Kom op een site dit tegen: https://auspiteurope.com/auspit-accessoires?product_id=82
Scheelt behoorlijk in de prijs.

Kunnen jullie dit merk? Kan alleen wat reviews vinden over hun auspit kit.
Lijkt me een prima setje.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
JackAvery schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:18:

Ik weet niet welk merk, maar ik koop cocosbriketten in de Brico. Gaan makkelijk aan, en branden lekker lang.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik zoek nog een goede betaalbare draadloze thermometer om in de smoker te gebruiken. Liefst met aanduiding via een app, of op een tweede toestel dat ik binnen bij mij kan houden als ik de smoker gebruik in de winter.
2 of 3 probes lijken me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Tommie12 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:44:
Ik zoek nog een goede betaalbare draadloze thermometer om in de smoker te gebruiken. Liefst met aanduiding via een app, of op een tweede toestel dat ik binnen bij mij kan houden als ik de smoker gebruik in de winter.
Ik heb destijds bij Ibood deze gekocht. Ik zie dat hij niet overal leverbaar is en zelf heb ik er 30 euro voor betaald: https://www.50five.nl/herqs-easy-bbq-pro.html

Ben er best tevreden mee en de app op de telefoon werkt ook heel goed. Verbaas me over het bereik van de termometer. Ik kan rustig op zolder zitten terwijl mijn bbq in de achtertuin staat te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

@Tommie12 ik heb een paar BT maar het gaat niet altijd goed als je de app niet open hebt staan (soms sluit deze).
Ik gebruik het meest mijn CN made Thermopro TP-20 - is wel te vinden op ali en ebay voor niet teveel geld. De ingebouwde isntellingen voor temps gebruik je gewoon niet. Voor de rest zijn het goede waterbestendige dingen met een ruim voldoende bereik. (edit oh well, de Chinezen hebben ook door dat dat ding goed is, de prijs is bijna verdubbeld in een jaar tijd).

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 25-11-2018 22:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren voor het eerst Twice Baked Potatoes gemaakt op de BBQ.
Helaas geen foto's, maar god damn wat lekker (maar wel super machtig)..

Daarnaast nog even een lekkere ribeye erop gelegd als lekker stukje vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaker
  • Laatst online: 23-09 19:14
Tommie12 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:44:
Zelf gebruik ik de inkbird ibt-6x, zeer tevreden van en niet te duur (de mijne heb ik op amazon gekocht op korting)

Chaker

[ Voor 5% gewijzigd door Chaker op 26-11-2018 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 12:12
Chaker schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:08:
[...]

Zelf gebruik ik de inkbird ibt-6x, zeer tevreden van en niet te duur (de mijne heb ik op amazon gekocht op korting)

Chaker
@Tommie12 deze dus; https://www.barbecuexxl.nl/Inkbird-IBT-6X (elders vast goedkoper te krijgen)
heeft bij mij nu 1 seizoen gedraaid en doet het nog steeds prima, afhankelijk van wat je maakt kunnen de batterijen wel snel gaan. een paar keer (3-4) pulled pork maken en de batterijen zijn leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
grote_oever schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:03:
[...]

Ik heb destijds bij Ibood deze gekocht. Ik zie dat hij niet overal leverbaar is en zelf heb ik er 30 euro voor betaald: https://www.50five.nl/herqs-easy-bbq-pro.html

Ben er best tevreden mee en de app op de telefoon werkt ook heel goed. Verbaas me over het bereik van de termometer. Ik kan rustig op zolder zitten terwijl mijn bbq in de achtertuin staat te roken.
Idem, werkt goed, de app met grafiek kan beter, maar werkt prima! Batterij lijkt ook erg lang mee te gaan :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 22:56

Spais

The Spais Melange

Martinusz schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:42:
[...]

Idem, werkt goed, de app met grafiek kan beter, maar werkt prima! Batterij lijkt ook erg lang mee te gaan :)
Heb ook de Herqs. Prima ding! Heel veel thermometers hebben dezelfde app maar met een andere naam. De app van inkbird werkt ook gewoon met de Herqs bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Spais schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:00:
[...]

Heb ook de Herqs. Prima ding! Heel veel thermometers hebben dezelfde app maar met een andere naam. De app van inkbird werkt ook gewoon met de Herqs bijvoorbeeld.
zo te zien is dat gewoon dezelfde app :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Enige nadeel is dat de app niet iPhone x proof is. Heb al gemaild naar de ontwikkelaars, maar geen reactie. Vaak is dat geen best teken voor lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:36
StealthyPeanut schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:52:
Ik post hier niet vaak, maar wilde dit toch echt met jullie delen :). Ik kwam deze aanbieding toevallig tegen vandaag.

Weber Master-Touch GBS 57cm, na cashback van Weber voor maar €138,-.

https://www.kampeerwereld...e-14501004/?sqr=Weber&amp

Cashback: https://www.weber.com/NL/...FH-waArr0EALw_wcB&start=1

En deze shop is een officiële dealer :).
Mooie aanbieding idd, helaas uitverkocht. Voor diegene die nog op zoek zijn naar een goedkope Weber GBS 57cm, gisteren deze besteld bij Barbecueshop.nl.

189 euro na cashback voor de Weber GBS 57 cm Special edition, dus met RVS rooster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
grote_oever schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:35:
Enige nadeel is dat de app niet iPhone x proof is. Heb al gemaild naar de ontwikkelaars, maar geen reactie. Vaak is dat geen best teken voor lange termijn.
Werkt die helemaal niet op de X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb dit weekend een stel grote zalmfilets warm gerookt in mijn barbecook el cheapo smoker.
Ik start het vuur met cocosbriketten die ik met een gas onkruidbrander (roofingbrander) aan steek. In een paar minuten staat dat dan mooi te gloeien.

Na een kwartiertje heb ik dan de 2 zalmfilets elk op een cederhouten plank in de smoker gelegd. De ene kort boven de metalen pan, de andere bovenaan.
Om de 20-30 min heb ik die dan gewisseld, en dat gedurende een 90min.
Toen ik de zalm er uit haalde was die ca 50 graden kern, maar wel mooi gekleurd.
Ik heb ca 50/50 kersen en elzen rookmot gebruikt, en daarbij nog een stel takken verse rozemarijn uit de tuin.

Omdat ik die zalm toch nog wat rauw vond heb ik die in de oven gelegd op 140 graden om de kerntemperatuur op 60 graden te krijgen.

En toen heb ik,de lekkerste zalm ooit gegeten. Mijn kinderen vochten om de dag nadien de overschotten te krijgen. Echt buitengewoon lekker, perfecte rooksmaak zonder de indruk dat je een asbak opeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Tommie12 schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:19:
[...]

Werkt die helemaal niet op de X?
Jawel, maar als een niet X-app. Dus met die lelijke randen boven en onder. Vaak is dat geen goed teken als een app niet geupdate wordt naar een X-app.

[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 26-11-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:26:
Ik heb dit weekend een stel grote zalmfilets warm gerookt in mijn barbecook el cheapo smoker.
Ik start het vuur met cocosbriketten die ik met een gas onkruidbrander (roofingbrander) aan steek. In een paar minuten staat dat dan mooi te gloeien.

Na een kwartiertje heb ik dan de 2 zalmfilets elk op een cederhouten plank in de smoker gelegd. De ene kort boven de metalen pan, de andere bovenaan.
Om de 20-30 min heb ik die dan gewisseld, en dat gedurende een 90min.
Toen ik de zalm er uit haalde was die ca 50 graden kern, maar wel mooi gekleurd.
Ik heb ca 50/50 kersen en elzen rookmot gebruikt, en daarbij nog een stel takken verse rozemarijn uit de tuin.

Omdat ik die zalm toch nog wat rauw vond heb ik die in de oven gelegd op 140 graden om de kerntemperatuur op 60 graden te krijgen.

En toen heb ik,de lekkerste zalm ooit gegeten. Mijn kinderen vochten om de dag nadien de overschotten te krijgen. Echt buitengewoon lekker, perfecte rooksmaak zonder de indruk dat je een asbak opeet.
Wat was de temperatuur in de smoker?
Zalm op een plankje heeft bij mij nooit langer nodig dan 20 minuten, (zalmmoot van ongeveer 400gr)

https://www.bbq-nl.com/2009/06/bobby-flays-zalm.html

Na ongeveer 10 minuten schuif ik het plankje trouwens naar indirect gedeelte (bij de eerste keer brande het bijna dwars door het plankje heen... :+ )

Ik hanteer een kerntemp van 45-50gr (Medium), bij 60 graden is die voor mij te gaar (en te droog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:10
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:53:
[...]

Zalm op een plankje heeft bij mij nooit langer nodig dan 20 minuten, (zalmmoot van ongeveer 400gr)

Na ongeveer 10 minuten schuif ik het plankje trouwens naar indirect gedeelte (bij de eerste keer brande het bijna dwars door het plankje heen... :+ )

Ik hanteer een kerntemp van 45-50gr (Medium), bij 60 graden is die voor mij te gaar (en te droog).
Alleen met suiker is het ook heerlijk, afgelopen weekend gemaakt met de kern tot 50 graden inderdaad. :9
https://kokenmetvuur.nl/2...lm-gerookt-met-cederhout/

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mosterd dient eigenlijk alleen als "plak laag"..
Dijon mosterd is namelijk al zeer mild en geeft verder weinig smaak af..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:58:
De mosterd dient eigenlijk alleen als "plak laag"..
Dijon mosterd is namelijk al zeer mild en geeft verder weinig smaak af..
Klopt het wordt alleen wel een kleffe boel daardoor, en de suiker zachtjes opdrukken blijft prima zitten. Als je met hogere temperaturen werkt gaat deze karameliseren en blijft ook wel plakken aan de zalmzijde. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:53:
[...]

In de Smoker was het op het einde ca 100° onderaan, en 80° bovenaan.
50gr voor zalm vind ik net te weinig, en bij 60° was die zeker niet droog.

Ik heb het ook ooit op de BBQ gedaan, maar dan altijd op het indirect gedeelte, en ook een dik uur. BBQ was dan ca 110°C, kerntemp 55°C, en die vonden we nog iets te rauw.

Plankje boven de vlammen brandt te hard, met het vet wat uit de zalm komt is je plank zo weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Tommie12 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:11:
[...]

In de Smoker was het op het einde ca 100° onderaan, en 80° bovenaan.
50gr voor zalm vind ik net te weinig, en bij 60° was die zeker niet droog.

Ik heb het ook ooit op de BBQ gedaan, maar dan altijd op het indirect gedeelte, en ook een dik uur. BBQ was dan ca 110°C, kerntemp 55°C, en die vonden we nog iets te rauw.

Plankje boven de vlammen brandt te hard, met het vet wat uit de zalm komt is je plank zo weg.
Er zijn meerdere wegen naar Rome ;) Het verbranden kan je voorkomen door het plankje eerst een uur in het water te leggen. Met 200 graden direct vuur heb je ook ruime rook ontwikkeling en de zalm schiet niet door, zelf vind ik 50 graden perfect. Het plankje is uiteraard donker aan de onderkant, maar kan meerdere keren gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt er ook aan wat voor plankje je gebruikt.
Heb je die van de Appie, die zijn na 1x gebruiken echt wel op (vrij dun).. Maarja kosten ook maar een paar euro per 2.

Heb je wat dikkere planken die kun je idd wel 3-4 of zelfs 5x gebruiken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Geinspireerd door dit filmpje : YouTube: How to cook the perfect steak Pan Vs. Grill (en gedwongen door de motregen waardoor ik de Sizzle Zone niet kon gebruiken)

Dit heb ik 15 minuten elke halve minuut omgedraaid op hoog vuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PoqM7FvPMzNfmsJeHBc3O4pe/medium.jpg
Ja, lelijke foto, maar ik realiseerde me halverwege de steak pas dat ik een foto wilde maken :p

Die van mij is beduidend minder donker dan die uit het filmpje. Ik ben dan ook eerder gestopt dan ik eigenlijk wilde, maar ik stoei nog een beetje met flare-ups in mijn gasser.

Een van de nadelen van deze methode is dat dit natuurlijk veel meer gas verbruikt: 15 minuten twee branders op hoog vuur versus 6-8 minuten op de Sizzle Zone (=1 brander). Daarnaast wordt het moeilijk om exact op een bepaalde temperatuur uit te komen, maar met zo'n resultaat hoor je mij niet klagen!

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
Bestelling ekovlees is binnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TKcwmm3b/IMG-20181129-201805.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XZHY1bF7/IMG-20181129-201852.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/S2PjRhNt/IMG-20181129-202735.jpg

Wagyu staartstuk, ossenhaas en droge worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:01
En tevreden? Want dat vertel je weer niet :P. Hoeveel sterren wagyu?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kan ik nog niet zeggen, moet het nog maken :D
Maar het is bevroren aangekomen, dus dat is goed. En communicatie was ook elke keer top.

Volgens de site is het Marbling BMS #6-7-8.

Oh, de droge worst is ietwat apart.
Smaakt een beetje naar bloedworst/balkenbrij.
Weet niet of er wellicht ook iets van bloed doorheen zou/kan zitten?

[ Voor 30% gewijzigd door NeutraleTeun op 30-11-2018 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:07:
Kan ik nog niet zeggen, moet het nog maken :D
Maar het is bevroren aangekomen, dus dat is goed. En communicatie was ook elke keer top.

Volgens de site is het Marbling BMS #6-7-8.

Oh, de droge worst is ietwat apart.
Smaakt een beetje naar bloedworst/balkenbrij.
Weet niet of er wellicht ook iets van bloed doorheen zou/kan zitten?
Droge worst heb je in veel smaken en soorten. Zou zo maar kunnen dat hun er variant van hebben met de smaken die jij ervaart.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hari-Bo
Over 2 weken is het kerstdorp bij ons in het dorp, dan kan je gratis inschrijven en iets verkopen. Dit jaar ga ik voor spareribs en pompoensoep met een uienbroodje en wat schapenvachten met een rommelmarktje erbij. Voordeel is alles kan je thuis doen, achter de kapschuur aankleden en klaar. :)

Vandaag de sparerib marinade maken, de kruiden heb ik al en nu nog wat erbij kieperen en de natte marinade is klaar. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PBzkaSa.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zo. Vandaag binnengekomen en in elkaar gezet. Handig dat er geen handleiding bij zit...

De transporter was behulpzaam genoeg om een blokje om te lopen om deze in de achtertuin uit te laden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GRZjkT6/IMG-3662.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tP5b8qJ/IMG-3663.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YB4RWWM/IMG-3665.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5jbxTpy/IMG-3666.jpg

Eerste indruk: standaard is wel heel laag. Niet lekker werken zo. Dus van de zomer wordt er een meubel gebouwd.
Niet al te zwaar om de deksel op te tillen.

Wel goed uitgerust met een soort van divide&conquer. Heat deflector en een aspookje.

Niet slecht voor 450 euro.

ps. ik ben helemaal niet ontevreden over de kleur. In het echt ziet het er wel spunky uit. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 30-11-2018 20:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 06:21
@Hari-Bo
Veel plezier en succes dan, nu geen gemeente die dwars doet zoals met Koningsdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Hans Esselink schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:56:
@Hari-Bo
Veel plezier en succes dan, nu geen gemeente die dwars doet zoals met Koningsdag?
Dat gaat helemaal goed komen, dit is een initiatief gecoördineerd door een vereniging wat nu voor de vijfde keer is in overleg met de gemeente. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Woei, ik heb gisteren mijn eerste stuk Hereford cote de boeuf van stoervlees.com gegeten. Wat een gruwelijk sappig en mals stuk vlees is dat zeg :9~

Ik vind het dan weer wel lastig dat je 4+ kilo aan een stuk krijgt en je dat zelf moet portioneren. Ik ben namelijk niet zo'n goede slager en heb nu dus stukken van allerlei verschillende diktes en eentje zelfs van 8cm dik (1170 gram). Het stuk dat ik op heb was 3-4cm dik, zo'n 750 gram, maar doordat het zo sappig en mals is kun je er lekker veel van op d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Beginnersvraagje.

Ik heb deze morgen een mooi stuk varkensvlees in de smoker gelegd voor pulled pork. Heeft deze nacht gemarineerd, en zit nu dus al een dik uur in de smoker.

Ik stook altijd met cocosbriketten, en leg het vlees er pas in als ze mooi smeulen, en de blauwe rook weg is.

Binnen een uurtje of 2-3 moet ik waarschijnlijk bijvullen.
Hoe doen jullie dat?
Gewoon er bij doen, of vlees er even af, en terug wachten tot alles mooi smeult?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kmf schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:37:
Zo. Vandaag binnengekomen en in elkaar gezet. Handig dat er geen handleiding bij zit...

De transporter was behulpzaam genoeg om een blokje om te lopen om deze in de achtertuin uit te laden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eerste indruk: standaard is wel heel laag. Niet lekker werken zo. Dus van de zomer wordt er een meubel gebouwd.
Niet al te zwaar om de deksel op te tillen.

Wel goed uitgerust met een soort van divide&conquer. Heat deflector en een aspookje.

Niet slecht voor 450 euro.

ps. ik ben helemaal niet ontevreden over de kleur. In het echt ziet het er wel spunky uit. 8)
Heel mooi materiaal!
Kun je daar ook goed in roken? En lukt koud roken ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tommie12 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:36:
[...]

Heel mooi materiaal!
Kun je daar ook goed in roken? En lukt koud roken ook?
Het is een kamado.... het kan dus prima wat een kamado kan :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Tommie12 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:34:
Beginnersvraagje.

Ik heb deze morgen een mooi stuk varkensvlees in de smoker gelegd voor pulled pork. Heeft deze nacht gemarineerd, en zit nu dus al een dik uur in de smoker.

Ik stook altijd met cocosbriketten, en leg het vlees er pas in als ze mooi smeulen, en de blauwe rook weg is.

Hoe doen jullie dat?
Gewoon er bij doen, of vlees er even af, en terug wachten tot alles mooi smeult?
Gewoon erbij leggen. En Vlees er gewoon oplaten liggen en zorgen dat temperatuur mooi stabiel blijft.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Beginnersvraagje.

Hoe doen jullie dat?
Ik weet niet wat voor briketten je hebt, maar met compact geperste soorten zoals bijvoorbeeld Ecobrasa moet je gewoon een hele PP sessie met een vulling kunnen doen. Omdat je op lage temperaturen werkt hoeven er maar een paar briketten te branden. Door je zuurstoftoevoer te beperken zal het doorgeven van het gloeien van een brandende briket naar een nog niet ontbrande briket ook traag gaan. Hier vroeger op een Weber Smokey Mountain sessies van 20 uur gedaan op een enkele lading Ecobrasa.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb een barbecook smoker, en met deze temperaturen buiten krijg ik de temperatuur bovenaan maar tot 60-70 graden. Net boven de pan is dat nu 90 graden, en daar lag mijn stuk vlees.
Ik zat aan een kerntemperatuur van 58 graden, en dus heb ik het er nu af gehaald, glaze er over, ingepakt, en in de oven gezet bij 115 graden.
Ik heb nog een paar uur om de temp tot 90 te krijgen, dus komt wel goed.

Ik gebruik overigens kokosbriketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Beginnersvraagje.

Hoe doen jullie dat?
Ik leg mijn briketten meestal in een ring/slang van 3 a 4 kolen dik. Deze steek ik dan aan 1 kant aan. Vervolgens brand de ring langzaam op. Werkt perfect. Temperatuur blijft zo behoorlijk constant en ik hoef niet bij te vullen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gebraad ligt nu al 2,5h in de oven en de temp is gestegen van 60 naar 80 graden.
Ik heb de temp van de oven wel verhoogd naar 140 (hete lucht), om hopelijk binnen een uurtje de 90 graden te halen.

Doe ik het goed zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Je haalt het vlees uit de smoker en legt het in de oven?

Dan doe je het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NeutraleTeun schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:48:
Je haalt het vlees uit de smoker en legt het in de oven?

Dan doe je het fout.
Als mijn smoker niet warmer wordt dan 80-90 graden, dan krijg ik dat vlees toch nooit op 90°....
ik wil dat vandaag nog eten, en heb geen zin om het te verbrodden.

Ik heb een ouder Oskar model, rookt heel goed, maar sluit niet goed, en de rookt lekt aan de deurtjes. Ik vermoed dat ik zo te veel warmte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Om 0900h beginnen met je (eerste keer?) pulled pork op een smoker waarvan je weet dat die lekt en waarschijnlijk (heb je eerder kunnen meten?) niet lekker op temperatuur komt/blijft?

Ik vind het gewaagd :D

Misschien dalijk onder- en bovengrill aangooien voor ietwat hardere korst?

Of Google anders even naar PP in een oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NeutraleTeun schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:48:
Om 0900h beginnen met je (eerste keer?) pulled pork op een smoker waarvan je weet dat die lekt en waarschijnlijk (heb je eerder kunnen meten?) niet lekker op temperatuur komt/blijft?

Ik vind het gewaagd :D

Misschien dalijk onder- en bovengrill aangooien voor ietwat hardere korst?

Of Google anders even naar PP in een oven.
Korst was er genoeg, en voor de rest was die lekker.
De foutjes waren dat de marinade blijkbaar maar een cm of 3-4 ingetrokken was. Alleen dat gedeelte was mooi roos, de rest eerder wit bleek van kleur. Duidelijk smaakverschil tussen buitenkant en binnenste. Volgende keer injecteren denk ik. Ik had de ganse nacht gemarineerd in appelsap met bruine suiker en wat kruiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Tommie12 Marinade trekt inderdaad maar 1-2cm in het vlees dan is injecteren de makkelijkste oplossing, wat er ook nog weleens gedaan wordt door deze flink vacuüm te trekken niet met een consumenten apparaat maar de horeca variant dan trekt het ook wat dieper in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ondertussen wat aan het rondneuzen tussen de kamados.
De green eggs zijn zo duur, zijn die dan echt hun geld meer waard dan deze bv?

https://www.allesvoorbbq....o-classic-large-grey.html

De green eggs gaan tweedhands zelfs meer dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Tommie12 Qua design kunnen kamados allemaal hetzelfde. Een kamado van €300 kan in de basis dus hetzelfde als een BGE, maar you get what you pay for. Het verschil zit 'm in de kwaliteit van de gebruikte materialen, de afwerking en niet geheel onbelangrijk : de garantie (mits je de eerste eigenaar bent, want garantie van een kamado is meestal niet overdraagbaar als je 'm weer verkoopt).

Als je echt voor een kamado aan het kijken bent, raad ik je aan om bij een bedrijf te kijken waar ze fysiek meerdere merken naast elkaar hebben staan. Ik ben bijvoorbeeld altijd verliefd geweest op de Primo Oval XL, vanwege het ovale design, maar ben vervolgens afgehaakt toen ik ze in het echt ging bekijken, omdat ik de deksel van het Large model eigenlijk al te zwaar vond.
Grappig genoeg kwam Primo later met een safety strap, omdat de deksel zo zwaar was dat de onderste band niet altijd bleef zitten 8)7

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 16:51
Iemand dit al is gehad? Ik trek gisteravond een pak short ribs uitende vriezer, gesealed, niet ontdooit geweest. Ik maak de de verpakking open en er komt een rare geur vanaf. Voornamelijk van de verpakking. Het vlees zelf is mooi gekleurd en ruikt eigenlijk niet... ik twijfel, weggooien of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Luuk84 Bij twijfel zou ik het weggooien en eventueel terugmelden aan de verkoper. Een rare geur is niet voor niets raar, maar aan de andere kant kun je botulisme ook niet ruiken. Dus dat je vlees niet raar ruikt, wil ook niet altijd wat zeggen.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Luuk84 schreef op zondag 2 december 2018 @ 07:46:
Iemand dit al is gehad? Ik trek gisteravond een pak short ribs uitende vriezer, gesealed, niet ontdooit geweest. Ik maak de de verpakking open en er komt een rare geur vanaf. Voornamelijk van de verpakking. Het vlees zelf is mooi gekleurd en ruikt eigenlijk niet... ik twijfel, weggooien of is er iets anders aan de hand?
Heb ik hier ook wel eens met rundvlees wat gesealed is, geen idee waarom precies trouwens. Gewoon maken en genieten. Het doet niets af van de smaak.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
fxs81 schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:16:
[...]

Heb ik hier ook wel eens met rundvlees wat gesealed is, geen idee waarom precies trouwens. Gewoon maken en genieten. Het doet niets af van de smaak.
Hmm ik twijfel hevig. Het was geen geur van rottend vlees maar het ontnam mijn eetlust direct. Waardoor zou dit kunnen komen? Ik heb dit nog nooit meegemaakt? Zou het t vocht kunnen zijn wat een reactie veroorzaakt met de verpakking?

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 02-12-2018 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Luuk84 schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:37:
[...]
Hmm ik twijfel hevig. Het was geen geur van rottend vlees maar het ontnam mijn eetlust direct. Waardoor zou dit kunnen komen? Ik heb dit nog nooit meegemaakt? Zou het t vocht kunnen zijn wat een reactie veroorzaakt met de verpakking?
Tja, ik kan het niet ruiken vanaf hier ;) de geur die ik bedoel is dat het dan een beetje naar wild ruikt ofzo. Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Als het nu zo ruikt dat je het niet meer wil eten dan is dat waarschijnlijk ook de juiste beslissing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Luuk84 Zoals eerder gemeld bij twijfel niet doen, een andere optie is om flink wat kruiden te gebruiken ook niet onbekend terrein bij verscheidene restaurants ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84
Bedankt allen, hij ligt inmiddels in de container. Jammer, zag er erg naar uit maar wil ook het risico niet lopen met gasten over de vloer. Gelukkig heb ik een backup in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 06:21
@Luuk84 wat is het alternatief dan geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
@Hans Esselink Ik had gelukkig nog ribs van een ander beestje liggen. Absoluut niet hetzelfde, maar ja, je moet wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Lol; Gisteren na een nachtje Aken even bij een karwei in Venlo gelopen om te kijken naar Plisse gordijnen.

Lopen langs de opruimhoek, attendeerd Mrs. Pagan mij op een Weber. Ik kijken; een MT GBS met een Weberstyle draadloze thermometer 70% korting...

Drie keer raden :')

Nu even langs Weber Amersfoort voor het ontbrekende deeltje van de Weberstyle thermometer (TX ontbrak). Dus als iemand interesse heeft in een weber Style draaloze thermometer waarbij de TX module ontbreekt, stuur maar een PB, we komen er altijd wel uit ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Paganstars op 03-12-2018 09:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-09 13:42
Tommie12 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:27:
Ondertussen wat aan het rondneuzen tussen de kamados.
De green eggs zijn zo duur, zijn die dan echt hun geld meer waard dan deze bv?

https://www.allesvoorbbq....o-classic-large-grey.html

De green eggs gaan tweedhands zelfs meer dan dit.
Bij de duurdere merken betaal je ook voor de naam, dat is wel duidelijk. De goedkopere merken hebben wel wat vaker mankementen en zijn vaak een stuk lastiger met garantie. Het hangt er denk ik heel erg vanaf waar je waarde aan hecht. Als jij een merken iemand bent en je wil minder risico op gedoe, ga voor een A merk. Als je mogelijke kleine probleempjes niet erg vindt kan je prima tevreden zijn met een budget kamado. Voor zover ik weet kan je op beiden zo ongeveer alles maken namelijk.
Ik zelf ben meestal zo dat als ik dan zoiets wil dat ik het dan ook goed wil doen. Enige waar ik spijt van heb is dat ik geen BGE Large heb gekocht ipv een Medium. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Het lijkt me inderdaad interessant om direct naar de large formaten te gaan.

De rest ga ik ter plaatste wel eens bekijken.
Wat me nogal tegen steekt bij Big Green is dat je direct nog 300€ aan een paar accessoires zoals de deflector, divider moet uitgeven, bovenop een startprijs van 1600€.

Laat ons hopen dat er in het voorjaar wat promo's zijn.
Volgens wat ik al gelezen heb lijken Guru Grill en Kamado Joe me wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Doen jullie trouwens aan topdown of bottomup vuur?

Bij mijn mini-kamado vind ik bottomup makkelijker. Dat hele ding is een brikettenstarter eigenlijk.
Voor de nieuwere grotere lijkt me topdown wenselijker? Dat maakt het dan wel weer minder gebruiksvriendelijk (deflector e.d. pas na het aansteken plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Geen idee wat je hier bedoelt.
Ik gebruik nu alleen houtskool in een smoker. (Barbecook Oskar)
De kokosbriketten leg ik in de vuurschaal, en dan haal ik mijn roofingbrander boven, en in een minuut staat dat voldoende aan.
Dan laat ik dat een kwartiertje branden, tegen dan is het mooit roodgloeiend, en is de eerste rook verdwenen.

Ik krijg wel heel veel zin in een kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@kmf Hoe doe je dat bottom-up dan? Een wokkeltje onder het kolenrooster ofzo?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Tommie12 schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:31:
Het lijkt me inderdaad interessant om direct naar de large formaten te gaan.

De rest ga ik ter plaatste wel eens bekijken.
Wat me nogal tegen steekt bij Big Green is dat je direct nog 300€ aan een paar accessoires zoals de deflector, divider moet uitgeven, bovenop een startprijs van 1600€.

Laat ons hopen dat er in het voorjaar wat promo's zijn.
Volgens wat ik al gelezen heb lijken Guru Grill en Kamado Joe me wel iets.
KJ en GG zijn voor zover ik het in kan schatten ook prima. KJ is vooral qua innovatie goed. Die Joetisserie is gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kmf schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:48:
Doen jullie trouwens aan topdown of bottomup vuur?

Bij mijn mini-kamado vind ik bottomup makkelijker. Dat hele ding is een brikettenstarter eigenlijk.
Voor de nieuwere grotere lijkt me topdown wenselijker? Dat maakt het dan wel weer minder gebruiksvriendelijk (deflector e.d. pas na het aansteken plaatsen)
Bij m'n Action kamado schuif ik 2 a 3 aanmaakblokjes onderin om de boel aan te steken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 16:17
Mijn nieuwste Q... een Primo Oval XL 8)

Wat een leuk speelgoed is dat zeg.
Primo oval xl

Met als eerste acties: pulled pork en een stoofpotje :9
Stoofpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Apie! schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:18:
@kmf Hoe doe je dat bottom-up dan? Een wokkeltje onder het kolenrooster ofzo?
inderdaad. aanmaakblokjes onder kolenrooster een aansteken. kolen wel luchtig stapelen. nadeel is dat kolen sneller opgebrand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
EricDH schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:36:
Mijn nieuwste Q... een Primo Oval XL 8)

Wat een leuk speelgoed is dat zeg.
[Afbeelding: Primo oval xl]

Met als eerste acties: pulled pork en een stoofpotje :9
[Afbeelding: Stoofpot]
Gaaf setje, maar zo zit toch alleen je kar vast, en niet de kamado ?

@Tommie12
Ik heb de voorganger van de Oskar gehad, die was helemaal open in de bodem.
Wat jij kan proberen is het luchtdicht maken van de openingen waar lucht uitstroomt
( zilverfolie, bakpapier, ductape :+ )
Als je de temperatuur niet hoog genoeg krijgt, gebruik je te weinig brandstof, meer briketten/houtskool toevoegen

Wat ik ook wel gedaan heb ( vals spelen omdat ik 16 kilo moest maken ) was in batches werken, 3 procureurs per keer, en na 3u in de rook transporteren naar de oven op 110C en daar afmaken.

Na een jaartje spelen hiermee weer terug naar de Webers, WGA, Smokey Joe en GBS57
Nu sinds de nazomer een Grill Guru, en in vergelijk met de BGE Large van een maatje, doet deze in niets onder .

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 03-12-2018 21:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
(jarig!)
Gisteren voor het eerst "USA GRAIN-FED FLAT RIBS" gemaakt van beefensteak, weer een ervaring rijker.

Omdat ik het ook nog nooit had gegeten ben ik voor een "pure" rub van puur peper/zout gegaan, 2/3e om 1/3e. Rond 12'en in de middag begonnen, rond 17 toch maar ingepakt en rond 19.00 was hij op 95 graden.

Ook voor de 1e keer hickory hout gebruikt, 1 grote chunk om zeker te zijn dat het niet zou overheersen. Had achteraf nog een extra blokje gemogen, hickory of met iets anders. Mixen jullie wel eens houtsoorten met roken?

Ik was in ieder geval zeer tevreden over het resultaat! Erg bijzonder. De bark was door de peper rub wel wat heftig geworden dus dat zou ik iets meer willen balanceren. Laat het de Amerikanen niet horen. O-)

Mandatory pics:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J9QJBwZm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y1ewgADm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e0qNdpgm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3cpNEMEm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Laatst online: 23-09 16:17
FreshMaker schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:59:
[...]

Gaaf setje, maar zo zit toch alleen je kar vast, en niet de kamado ?
Mwahh gaat erom dat het ding niet zomaar de tuin uitgerold word; de primo weegt 100kg ofzo, til je niet ff 1,2,3. Maar thanks :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@EricDH same here, de GG staat niet eens vast, maar ingebouwd achter een (loodzwaar) tuinstel.

Als we meerdere dagen weg gaan, gaat die wel de schuur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

kmf schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:39:
[...]

inderdaad. aanmaakblokjes onder kolenrooster een aansteken. kolen wel luchtig stapelen. nadeel is dat kolen sneller opgebrand zijn.
En het voordeel is dat ie sneller op hoge temperatuur zit? Hoeveel tijdswinst heb je dan?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Apie! schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:18:
[...]
En het voordeel is dat ie sneller op hoge temperatuur zit? Hoeveel tijdswinst heb je dan?
voordeel is dat het makelijker en sneller is. Je zet alles klaar, dus ook rooster e.d. en dan kan je wat anders doen. Bij topdown moet je in 2 fases doen. Als het brand, dan deflector, dan weer wachten tot warmte hervat is.

Ook is het idd sneller op temperatuur. Een groter aantal kolen zal gaan gloeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Of een looftlighter gebruiken gaat nog sneller en makkelijker. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 04-12-2018 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hari-Bo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:10:
Of een looftlighter gebruiken gaat nog sneller en makkelijker. ;)
(ik gebruik een onkruidbrander op gas daarvoor ;) )

Hoewel ik ook een verfafbrandfohn heb (die ik nu vooral voor heatschrink gebruikt...). Later eens proberen of dat handiger is.
Volgens dit filmpje werkt dat beter dan een looftlighter.

YouTube: How to light charcoal: Looftlighter vs Heat Gun vs Chimney

Maar het is wel een beetje zonde van die minuten die je mooi kan gebruiken voor andere zaken.

[ Voor 48% gewijzigd door kmf op 04-12-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Maar haast ?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrijwel nooit in tijdsnood kom. :)
Tenminste, nooit aan het begin :+

Ik vul de korf, en gebruik van die aanmaak-lucifers
Afbeeldingslocatie: https://s14-eu5.startpage.com/cgi-bin/serveimage?url=https:%2F%2Fwww.urbansurvival.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2Fmt-sfp_5.jpg&sp=a8a07de0c0b9300712b41ac9a7eb2a21

Verschillende dingen al getest ( still learning )
maar ik vind veel nogal stinken, en de lucifers / blokjes van dezelfde materie gaan het beste top-down ( TIL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:03:
[...]

voordeel is dat het makelijker en sneller is. Je zet alles klaar, dus ook rooster e.d. en dan kan je wat anders doen. Bij topdown moet je in 2 fases doen. Als het brand, dan deflector, dan weer wachten tot warmte hervat is.

Ook is het idd sneller op temperatuur. Een groter aantal kolen zal gaan gloeien.
Ik steek met de looftlighter/verfafbrander gewoon op 3 a 4 verschillende plekken de kolen aan, dan kan de deflector er gelijk op. "Tijdverlies": nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Kamado; Zwitserse methode Weliswaar een kachel filmpje, maar zelfde idee
Overige shite; Chimney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:13:
[...]

(ik gebruik een onkruidbrander op gas daarvoor ;) )

Hoewel ik ook een verfafbrandfohn heb (die ik nu vooral voor heatschrink gebruikt...). Later eens proberen of dat handiger is.
Volgens dit filmpje werkt dat beter dan een looftlighter.

YouTube: How to light charcoal: Looftlighter vs Heat Gun vs Chimney

Maar het is wel een beetje zonde van die minuten die je mooi kan gebruiken voor andere zaken.
Het gaat over 1 a 2 minuten om de boel aan te steken met nagenoeg geen rookontwikkeling, als je die niet kan missen heb je wel een heel strakke planning. :D
Zelf neem ik altijd rustig de tijd BBQen is ook een stuk ontspanning voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Sowieso als je low'n'slow gaat, moet je tijd nemen. Dan minder strak plannen plus je weet nooit hoe het weer is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Het weer heb je geen last van met een overkapping altijd heerlijk droog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jas-purr schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:02:
Gisteren voor het eerst "USA GRAIN-FED FLAT RIBS" gemaakt van beefensteak, weer een ervaring rijker.

Omdat ik het ook nog nooit had gegeten ben ik voor een "pure" rub van puur peper/zout gegaan, 2/3e om 1/3e. Rond 12'en in de middag begonnen, rond 17 toch maar ingepakt en rond 19.00 was hij op 95 graden.

Ook voor de 1e keer hickory hout gebruikt, 1 grote chunk om zeker te zijn dat het niet zou overheersen. Had achteraf nog een extra blokje gemogen, hickory of met iets anders. Mixen jullie wel eens houtsoorten met roken?

Ik was in ieder geval zeer tevreden over het resultaat! Erg bijzonder. De bark was door de peper rub wel wat heftig geworden dus dat zou ik iets meer willen balanceren. Laat het de Amerikanen niet horen. O-)

Mandatory pics:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:9~ Ziet er goed uit..
Ik maak ze volgende week voor het eerst, ben ook zeer benieuwd. Ik heb de "Noskos Steak" rub erbij gekocht, zou een ideale combinatie wezen..
We zullen het meemaken.. :9

Hoe groot stuk had jij genomen?
Ikzelf zit met 2,3kg en ging zelf ook uit van 7-8 uur bereiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Hari-Bo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:43:
Met een kamado; fuck it, gaan met die banaan, wind/regen/kou geen probleem
Met een Bullet smoker/OffSet; Wind en kou zijn wel degelijk een factor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Paganstars Klopt helemaal! Alleen zelf heb ik een hekel om in de regen te staan, vandaar de overkapping. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wind en kou vind ik op zich nog wel meevallen, of het moet echt -5 zijn ofzo.. Gewoon een beschutte plek zoeken en gaan met die banaan..

Regen is wel killing, zeker rechtstreeks op de ketel, dan zakt de temp zo 15-20 graden indien je de ventilatie niet verder open zet.

Heb al enkele keren een vis paraplu boven de ketel gezet.. :+

//Edit
Nu we het toch over berscherming tegen weersinvloeden hebben.

Over 1-2 jaar staat bij ons de tuin op de planning om opnieuw in te richten.
Ik wilde dan graag een blokhutje + overkapping gaan maken achter in de tuin waar je lekker relaxt kunt zitten.
Ook wil ik eigenlijk onder deze overkapping kunnen barbequeen.
Iemand ervaring mee?

We willen zoiets aanschaffen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/1680x960,fit,jpeg,q80/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/webshop/tuinhuis-soest.png

Maar zal hier de rook niet onder blijven hangen?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Remko24 Zelf heb ik een kapschuur van 6x3 meter en de BBQ's gebruik ik onder het afdak, er blijft wel wat rook hangen maar met een Kamado is dat niet veel of storend en kan je er ook zitten met visite zonder naar rook te stinken. Met mijn Smokey Mountain is dat wel een stuk meer, deze zet ik dan aan de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qtx8zUK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Schoorsteen erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 16:13

Sherlock

No Shit

Welke bbq-saus kopen jullie als je hem niet zelf maakt? Voor de lokale vegetariër wilde ik dit recept eens proberen, maar ik heb eigenlijk geen zin om saus te maken. Ben dus op zoek naar een beetje pittige bbq-saus. De meeste sauzen van de gangbare merken (Remia, Calvé enz.) zijn wat flets, ik heb liever iets met meer smaak. Iemand tips?

(Oh ja, winkels in de buurt zijn AH, Jumbo, Aldi en Emté)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sherlock schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:03:
Welke bbq-saus kopen jullie als je hem niet zelf maakt? Voor de lokale vegetariër wilde ik dit recept eens proberen, maar ik heb eigenlijk geen zin om saus te maken. Ben dus op zoek naar een beetje pittige bbq-saus. De meeste sauzen van de gangbare merken (Remia, Calvé enz.) zijn wat flets, ik heb liever iets met meer smaak. Iemand tips?

Intratuin in de buurt met BBQ afdeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
Sherlock schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:03:

Blues hog original online bestellen. Duur maar je hebt maar weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Een schoorsteen werkt pas goed als deze verwarmd is dan creëer je een trek, dan zou je al iets met mechanische ventilatie erin moeten doen want een standaard afzuiger maakt weer flink geluid. Was voor mijn kapschuur ook een dilemma, maar in de praktijk was de rookontwikkeling vooral met een kamado niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Martinusz schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:15:
[...]

Intratuin in de buurt met BBQ afdeling?
Wel in de buurt, maar behoorlijk uit de route. Voor een eventuele volgende keer wel een optie, maar niet voor dit weekend.
Malt007 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:24:
[...]
Blues hog original online bestellen. Duur maar je hebt maar weinig nodig.
Knetters, dat is inderdaad vrij duur! Wel een leuk cadeau voor vaderdag ofzo :)

[ Voor 32% gewijzigd door Sherlock op 06-12-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Hari-Bo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:43:
Bij koude dagen vliegen de brikketen er trouwens door. Vooral bij de oud en nieuw bbq bij mij heb ik stuk meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
Knetters, dat is inderdaad vrij duur! Wel een leuk cadeau voor vaderdag ofzo :)
8,99 voor 500ml ofzo? Weet niet wat zo'n potje remia kost maar dat zal wel richting de 3 euro voor 250ml zijn, dus zoveel duurder is het ook weer niet. Dit spul is dermate sterk dat je minder dan de helft nodig hebt tov normaal, je kan het ook verdunnen met bijvoorbeeld ketchup.

Bij de intratuin hebben ze sweet baby rays, zelf niet zo'n fan van maar wel beter dan alles wat er in de supermarkt te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Malt007 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:51:
[...]

8,99 voor 500ml ofzo? Weet niet wat zo'n potje remia kost maar dat zal wel richting de 3 euro voor 250ml zijn, dus zoveel duurder is het ook weer niet. Dit spul is dermate sterk dat je minder dan de helft nodig hebt tov normaal, je kan het ook verdunnen met bijvoorbeeld ketchup.

Bij de intratuin hebben ze sweet baby rays, zelf niet zo'n fan van maar wel beter dan alles wat er in de supermarkt te krijgen is.
Tja, in die Remia flessen zit 450 ml en hier zit 568ml in, dan is het in verhouding nog steeds vrij duur. Betekent niet dat het het niet waard is hoor, maar als je puur naar prijs kijkt schrikt je wel even ;)

Sweet baby rays heb ik wel eens gehaald, die was niet slecht idd. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Zelf maken is toch niet zoveel moeite?
Mijn ervaring met gekochte (goede) bbq saus is in ieder geval dat ik ze vaak echt veel en veels te zoet vind. Echt niveautje glazuur rent gillend weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Henkie_NtA schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:21:
Zelf maken is toch niet zoveel moeite?
Mijn ervaring met gekochte (goede) bbq saus is in ieder geval dat ik ze vaak echt veel en veels te zoet vind. Echt niveautje glazuur rent gillend weg.
Misschien niet, maar ik heb het nog nooit gedaan en ik heb al twee nieuwe recepten opstaan voor dit weekend, de saus er ook nog bij wordt me een beetje teveel.

Pagina: 1 ... 16 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism