barrymossel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:44:
Vrijdag wil ik zalm op rookplankjes maken. De meningen zijn daar dus zo over verdeeld:
- Direct 200 graden
- Indirect 150 graden
- Direct 120 graden
- Direct 90 graden
- Weken
- Niet weken
Hoe doen jullie het? En waarom? Misschien dat ik daar zelf een mening door kan vormen...
In de vakantie heb ik het op 90 graden gedaan, maar dan met chunks en niet met een plankje. Ergens dacht ik gelezen te hebben dat de eiwitten (die witte smurrie) eruit kunnen lopen op het moment dat de temperatuur van de BBQ boven de 100 graden komt. Maar ik kan me ook voorstellen dat het plankje niet genoeg gaat roken bij een te lage temperatuur...
Gerookte en gepekelde Zalm in rum
1 kilo zalm, 0.25L rum, 175 gram Basterd suiker, 60 gram zout, 2 eetlepels peper. Ik gebruik dark rum.
suiker/zout/peper kun je qua hoeveelheid varieren naar smaak, dit standaard
Zalm in schaal met huid naar boven en de rum erin. 30+ laten intrekken
Daarna zalm droogmaken en inpekelen met de mix van suiker/zout/peper
2+ uur laten staan in schaal met folie afgedekt, langer is beter. Hele nacht mag ook.
Zalm schoonmaken en droog deppen en dan
Indirect op 180 graden met houtsnippers voor ongeveer 20-25 graden (hangt af van je smaak, 20m is iets rauwer)
Grooot voordeel, het voorwerk kun je voor je party doen en op de party zelf ben je in 25m klaar
Andere optie: Zalm gemarineerd in wodka
1 kilo zalm, 1 eetlepel venkel zaad, 1 eetlepel koriander, 1 eetlepel zwarte peper en 1 eetlepel zout, 1 eetlepel mosterd en 1 eetlepel suiker
0,2 L Wodka
Venkel en Koriander aanbakken to ze gaan geuren. Dan mengen met zout/suiker en mosterd
Zalm droog deppen en insmeren met mengsel, klein beetje op de huid, rest op de vis. Zalm met de huid naar beneden in schaal en wodka er overheen. Lang in de koelkast. Ik doe meestal een middag, maar een hele nacht kan ook hier.
Zalm droog deppen. Mengsel opvangen, want dat kan een dressing zijn als je dat wilt.
Zalm 20-25 minuten indirect op 150 graden.
Zelfde idee, beetje voorbereiding, maar erg makkelijk te bereiden waar de gasten bij zijn.
Wodka is wat frisser en de rum variant is wat sterker van smaak.
If I agreed with you, we'd both be wrong.