Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:03
Hari-Bo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:56:
@Ozzie Klopt, maar toen ik deze had vond ik dat ook overkill om in te pakken. Waarom zou je dat doen? Want deze plaat neem je zo af zonder al teveel gedoe. En een beetje aanslag erop zit immers op elke BBQ. Ik snap die moeite van alu folie dan niet.
Nou precies zoals je zelf al zei, zodat je het makkelijk kan schoonmaken. Op mijn BBQ zit helemaal geen aanslag, ik hou hem altijd schoon. Bovendien zaten er aluminium drip trays meegeleverd bij mijn barbecue en die passen er precies in zonder enige moeite. Een stuk makkelijker dan die plaat schoonmaken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:07

Dennis1812

Amateur prutser

Het bier ga je nooit proeven. Is puur een gimmick.
Water doet hetzelfde
Edit reactie is op @goldcard . Reacties liepen ineens snel op dus belandde niet meer onder jou.

[ Voor 39% gewijzigd door Dennis1812 op 24-08-2021 11:02 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:09
@Ozzie Dan hebben we verschillende ervaringen denk ik, mijn Traeger Pro had ik zo schoon zonder gedoe met alu folie. Plus gereedschap mag ook vies worden het is immers een gebruiksvoorwerp. Uiteraard wel in het normale en niet een extreem krokant laagje erop. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 09:46
goldcard schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:58:
Zaterdag mijn eerste beer can chickens gemaakt.

Op de markt twee scharrelkippen á 1,5kg per stuk gehaald:
[Afbeelding]

Deze met gerubbed met chicken rub volgens smokey goodness:
[Afbeelding]

Als bier heb ik Jopen Mooie Nel IPA gebruikt. De kippetjes zaten er gezellig bij:
[Afbeelding]

Het resultaat mocht er ook zijn. Omdat ik iets te weinig tijd genomen had om de kamado op temperatuur te brengen daalde de temperatuur vlot toen ik de kippen op het rooster aan het zetten was. Daarom was de totale kooktijd ongeveer 1,5 uur (ipv iets rond het uur). Als rookhout heb ik appelchunks gebruikt.
[Afbeelding]

Mijn lessen:
- De rub was overheersend tov het bier (dat hebben we eigenlijk amper geproefd)
- De kamado langer de tijd geven om op temperatuur te komen
- De kippen op blik zetten is een two-man-job, afhalen idem
- Twee houtchunks was iets te veel voor twee kippen, de rooksmaak was te sterk aanwezig
Het bier ga je nooit proeven. Is meer bedoeld als standaard + vocht. Geen smaakmaker. Je kan het vervangen met cola, water, sinas, whatever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Zijn er ook tweakers hier die een Weber Summit E6/S6 hebben? Twijfel om zo een ding aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 14:08
Dennis1812 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:00:
Het bier ga je nooit proeven. Is puur een gimmick.
Water doet hetzelfde
Edit reactie is op @goldcard . Reacties liepen ineens snel op dus belandde niet meer onder jou.
Niemand die mij hier iets vertelt 8)7
Is moet wel zeggen, de kip was heerlijk mals en vol vocht. Heb hem ook in alufolie nog een tijdje laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hari-Bo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:01:
@Ozzie Dan hebben we verschillende ervaringen denk ik, mijn Traeger Pro had ik zo schoon zonder gedoe met alu folie. Plus gereedschap mag ook vies worden het is immers een gebruiksvoorwerp. Uiteraard wel in het normale en niet een extreem krokant laagje erop. :)
Ieder zo zijn ding :) Ik vind het geen gedoe in ieder geval. Kost hooguit 1 minuut werk. Op een barbecue sessie van 8+ uur overleef ik dat wel. En eens in de zoveel tijd maak ik hem helemaal grondig schoon, maar dat doe ik ook met mijn Weber.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

goldcard schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Niemand die mij hier iets vertelt 8)7
Is moet wel zeggen, de kip was heerlijk mals en vol vocht. Heb hem ook in alufolie nog een tijdje laten rusten.
Komt elke 5-10 pagina's wel een keertje voorbij voor mijn gevoel hoor.
Blikje bier leegdrinken --> vullen met water --> zelfde effect maar geen bier verspilt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:12
- Bier ga je nooit terug proeven ;)
- Maakt weinig uit hoor
- Dat klopt.
- Wat voor hout had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
aex351 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:00:
Dat lijkt mij nogal een extreme temperatuur mocht je dat in je barbecue bereiken.

Kortom, met deze wetenschap lijkt aluminiumfolie een prima middel.
Ik wrapte mijn platesetter met alu folie tot die een keer weg gebrand was.
Dus nu gewoon een drip pan hier.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

aex351 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Dan moet je wel echt flink stoken.

https://techiescientist.com/does-aluminum-foil-burn/

[...]

Vanaf 660 graden. Dat lijkt mij nogal een extreme temperatuur mocht je dat in je barbecue bereiken.

Kortom, met deze wetenschap lijkt aluminiumfolie een prima middel.
Verbranden als in smelten bedoel ik ook niet maar t word wel bros en breekbaar bij verhitting.
En directe vlammen tegen je deflector die je inpakt is best heet te noemen.
Die bros worden reactie geeft mij aan dat er iets in de samenstelling veranderd. En t laten van kleine stukjes is dan ook sneller, ik heb vullingen dus ik weet t meteen...😣

Ik gebruik t ook en ook als deflector in indien nodig maar houd wel rekening met temperaturen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Verbranden als in smelten bedoel ik ook niet maar t word wel bros en breekbaar bij verhitting.
En directe vlammen tegen je deflector die je inpakt is best heet te noemen.
Die bros worden reactie geeft mij aan dat er iets in de samenstelling veranderd. En t laten van kleine stukjes is dan ook sneller, ik heb vullingen dus ik weet t meteen...😣

Ik gebruik t ook en ook als deflector in indien nodig maar houd wel rekening met temperaturen.
Naast hitte komt er dan ook voedsel in aanraking met de alufolie. De daarin aanwezige stoffen kunnen ook een reactie aangaan met de alu folie. Denk aan zout maar ook bijv azijn.
Dat, in combinatie met hitte, lijkt het mij zeer onwenselijk om alu folie te gebruiken als vervanger voor gietijzer of rvs platen, die daar daadwerkelijk ook voor bedoeld zijn. Alu folie duidelijk niet, want dat is bedoeld om voedsel af te dekken / in te pakken.
Khayma schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:03:
Zijn er ook tweakers hier die een Weber Summit E6/S6 hebben? Twijfel om zo een ding aan te schaffen.
Yup, hier de E6. Vanwaar de twijfel?

[ Voor 67% gewijzigd door checkdiz op 24-08-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:09:
Ik wrapte mijn platesetter met alu folie tot die een keer weg gebrand was.
Dus nu gewoon een drip pan hier.
En dan de meest voordelige optie ...
De BBQ van de Action, die vuurschaal past perfect onder het rooster ( van een L )
Ik leg daar dan wel weer een velletje alufolie op, maar die kan ook zeker 2 of 3x gebruikt worden.

He rooster wat er bij zit legt er weer onder, om het metaal enigzins van het keramiek te houden ( 2mm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:40:
[...]Weet je .. ik heb dus echt nog nooit een smashburger gegeten of gemaakt :o
Dus wie weet :D
Check dan dit filmpje eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 14:08
Appelhout chunks van weber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:48
Laatst voor het eerst pork belly burnt ends gemaakt en wat er bij alle recepten staat over dat ze zo weg zijn kan ik inderdaad bevestigen. :)

Weet niet hoe het trouwens hier zit met de vega(n) bbq'ers, maar heb behoorlijk wat vega(n) vrienden en dat is qua bbq altijd wel een uitdaging.
Heb afgelopen weekende deze gemaakt https://www.avantgardevegan.com/recipes/vegan-brisket/
Wat mij betreft absoluut een aanrader. Deze keer niet met rookhout gedaan, maar ga ik volgende keer zeker proberen. Het is natuurlijk absoluut niet te vergelijken met een echte brisket, maar een prima optie wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennis1812 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:06:
[...]

Komt elke 5-10 pagina's wel een keertje voorbij voor mijn gevoel hoor.
Blikje bier leegdrinken --> vullen met water --> zelfde effect maar geen bier verspilt 😁
Zelfs water heeft nul effect,

Het blikje is handig om je kip mee rechtop te houden, meer is het niet.
Om nog maar te zwijgen van de plastic coating in het blikje en de verf aan de buitenkant van het blikje.

[ Voor 11% gewijzigd door Koffie op 24-08-2021 12:25 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:47:
En dan de meest voordelige optie ...
De BBQ van de Action, die vuurschaal past perfect onder het rooster ( van een L )
Ik leg daar dan wel weer een velletje alufolie op, maar die kan ook zeker 2 of 3x gebruikt worden.
Die Action BBQ moet wel beschikbaar zijn, ik zie ze iig niet op de website.
Ik heb gewoon een emaille drippan gekocht en dat is makkelijker als een nieuwe bbq te kopen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUDOKisUiKqN5LxUkcXVkFDMeDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrNG0bma6euKlQrLxnURdxpl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TC0BxEe2UQYifDlTrRuZztdpbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZFOsoA7iIoDirhjvwQlMYRf.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe dag, nieuwe ribs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:23:
dat is makkelijker als een nieuwe bbq te kopen.
Niet heel denigrerend bedoeld ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qjCTBhFu0ohzfe2eclUhHzB82s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6JQg5vXozAj7N7YYqJ7A2K8Z.png?f=user_large

Maar dit is niet echt een BBQ, zoals wij die graag zien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
FreshMaker schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Niet heel denigrerend bedoeld ;)
[Afbeelding]

Maar dit is niet echt een BBQ, zoals wij die graag zien ...
Als je hem gebruikt zoals hij bedoelt is het wel een handige accessoire ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

418O2 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Als je hem gebruikt zoals hij bedoelt is het wel een handige accessoire ;)
Warmhoudplaatje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVNTuaMOJJT0JMdv3FyWErGThOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca9qSG9HAGmcCBmiS4cBooJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 21:20
Vrijdag wil ik zalm op rookplankjes maken. De meningen zijn daar dus zo over verdeeld:
  • Direct 200 graden
  • Indirect 150 graden
  • Direct 120 graden
  • Direct 90 graden
  • Weken
  • Niet weken
Hoe doen jullie het? En waarom? Misschien dat ik daar zelf een mening door kan vormen... ;)

In de vakantie heb ik het op 90 graden gedaan, maar dan met chunks en niet met een plankje. Ergens dacht ik gelezen te hebben dat de eiwitten (die witte smurrie) eruit kunnen lopen op het moment dat de temperatuur van de BBQ boven de 100 graden komt. Maar ik kan me ook voorstellen dat het plankje niet genoeg gaat roken bij een te lage temperatuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Zalm is hier een vast gegeven ;)

Indirect, max 95c en van te voor droge brine ( mengeling van rietsuiker, zeezout en wat kruiden )
Kleine filet's minder lang dan een halve zijde, tussen anderhalf en twee uur in de koeling
Dan afspoelen, en op een rekje drogen ( koelkast is het snelste )
BBQ naar 90 / 100c op het rooster, en met eik/beuken als rookhout.
Eraf als het de 45/48c raakt, soms naar 50c als mijn vader mee eet ( die wil geen zachte (medium-rare) vis )

Paar keer geprobeerd met een plankje, maar nooit een gevoelsmatig goed resultaat behaald.
Maar dat komt omdat ik persoonlijk niet van gebakken/gegrilde zalm hou, dus als het 'te ver' is, is het voor mij klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat is afhankelijk aan wie je het moet vertellen dat je een nieuwe BBQ gaat kopen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

barrymossel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:44:
Vrijdag wil ik zalm op rookplankjes maken. De meningen zijn daar dus zo over verdeeld:
  • Direct 200 graden
  • Indirect 150 graden
  • Direct 120 graden
  • Direct 90 graden
  • Weken
  • Niet weken
Hoe doen jullie het? En waarom? Misschien dat ik daar zelf een mening door kan vormen... ;)

In de vakantie heb ik het op 90 graden gedaan, maar dan met chunks en niet met een plankje. Ergens dacht ik gelezen te hebben dat de eiwitten (die witte smurrie) eruit kunnen lopen op het moment dat de temperatuur van de BBQ boven de 100 graden komt. Maar ik kan me ook voorstellen dat het plankje niet genoeg gaat roken bij een te lage temperatuur...

Indirect op een zo laag mogelijke temperatuur (80 a 90 graden). Ga je te hoog en te snel, dan vloeien de eiwitten eruit.
Ik gebruik de plank dus nagenoeg niet om te roken, maar als serverplank/showpiece.
Roken doe ik door kleine stukjes cederhout te breken en in de kolen te leggen.

foto's van afgelopen weekend, zonder de plank want de zalm moest mee naar een feestje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB6rDXyi8TbJVjW5wucJLcE-9DM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gjkkJDI832xecQnGMPRLBxs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjLBa7gZWBC0G8d3ihm9aRRQe3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAJIzUBvNy5P9QYXR5jYhEpO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FIlIbXdkOqbDstAfGsSBpWRtCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9YHAQF5gOEoxGaeZmAKLMJp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nF9cUKfCklQdG-zjtrE80ifQEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8qYpgF1KXlQR3rfiy7Q00MU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
FreshMaker schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:50:

Indirect, max 95c en van te voor droge brine ( mengeling van rietsuiker, zeezout en wat kruiden )
Kleine filet's minder lang dan een halve zijde, tussen anderhalf en twee uur in de koeling
Eraf als het de 45/48c raakt, soms naar 50c als mijn vader mee eet ( die wil geen zachte (medium-rare) vis )

Paar keer geprobeerd met een plankje, maar nooit een gevoelsmatig goed resultaat behaald.
Maar dat komt omdat ik persoonlijk niet van gebakken/gegrilde zalm hou, dus als het 'te ver' is, is het voor mij klaar.
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan de voorgaande twee keren... Dus dan toch maar op die manier doen? Is voor mijn verjaardag en dan wil ik wel een beetje voor de dag kunnen komen. Cherry geschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 08:38
  • Direct 200 graden
  • Indirect 150 graden
  • Direct 120 graden
  • Direct 90 graden
  • Weken
  • Niet weken

Indirect zal je plankje niet veel rook afgeven lijkt me.

Ik doe +/- 180 graden direct. Dan proef je die cederhout rook wel. (en wat bbq saus op de zalm), klinkt misschien raar, maar is heerlijk!

Goed bijhouden of je zalm niet te ver door gaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfy3m64izIh8lo6QuPikZS6Keaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3GplX5EhpmgRPQSKVvEBipR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een vrij dikke rookplank (nu is hij helaas op). Eerst weekte ik hem wel eens, maar dan komt er toch te weinig rook vanaf. Heb je een heel dunne rookplank? Let dan op dat een droge plank niet te snel opfikt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, dit dus! ;) In die Facebook groepen verschilt het ook allemaal zoveel. Ik denk dat ik straks maar eens een plankje probeer (direct op wat hogere temperatuur) en als het niks is, dan gaan we vrijdag voor indirect met chunks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Henkie_NtA schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:07:
Laatst voor het eerst pork belly burnt ends gemaakt en wat er bij alle recepten staat over dat ze zo weg zijn kan ik inderdaad bevestigen. :)

Weet niet hoe het trouwens hier zit met de vega(n) bbq'ers, maar heb behoorlijk wat vega(n) vrienden en dat is qua bbq altijd wel een uitdaging.
Heb afgelopen weekende deze gemaakt https://www.avantgardevegan.com/recipes/vegan-brisket/
Wat mij betreft absoluut een aanrader. Deze keer niet met rookhout gedaan, maar ga ik volgende keer zeker proberen. Het is natuurlijk absoluut niet te vergelijken met een echte brisket, maar een prima optie wat mij betreft.
Ik heb laatst vegan pulled pork gemaakt. Dat is echt bijna niet van echt te onderscheiden. Zie bijvoorbeeld dit recept op youtube YouTube: What is Jackfruit? How to make Jackfruit into Vegan Pulled Pork

Alleen heb ik gewoon jackfruit uit blik gebruikt. En op de barbecue natuurlijk, in het filmpje doen ze het in de oven volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Ozzie op 24-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-06 13:21
Khayma schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Het bier ga je nooit proeven. Is meer bedoeld als standaard + vocht. Geen smaakmaker. Je kan het vervangen met cola, water, sinas, whatever..
Ik heb de Summit (model met tafel). Wat wil je weten?

Edit: verkeerde bericht in de quote gezet. Wel de goede user! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door JayRune op 24-08-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FreshMaker schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:50:

Ik sprak laatst iemand en die zei insmeren met jonge jenever om t vocht t onttrekken met pekel brine dr over even in de koelkast.
Droog deppen na 1 uur en dan franse mosterd en rietsuiker en vis kruiden er over.
(was een kok geweest.)
Iemand bekend met deze versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

copykat schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Ik sprak laatst iemand en die zei insmeren met jonge jenever om t vocht t onttrekken met pekel brine dr over even in de koelkast.
Droog deppen na 1 uur en dan franse mosterd en rietsuiker en vis kruiden er over.
(was een kok geweest.)
Iemand bekend met deze versie?
Ja, maar zonder de jenever, en met basterdsuiker ipv rietsuiker (https://www.bbq-nl.com/bobby-flays-zalm/). Viel goed in de smaak bij de visite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
checkdiz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

[...]

Yup, hier de E6. Vanwaar de twijfel?
JayRune schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Ik heb de Summit (model met tafel). Wat wil je weten?

Edit: verkeerde bericht in de quote gezet. Wel de goede user! ;)
Dit wordt mijn eerste kamado. Ik heb nu een Gas BBQ staan doordat ik de afgelopen periode geen tijd had om langer te bbqen dus die werd voornamelijk gebruikt bij bezoek. Wil nu weer terug naar kolen en de gas hou ik er naast voor bezoek (zijn geen fijnproevers :P).

Mijn twijfel is zal ik voor zo een summit gaan of voor een 'echte' kamado gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:43
  • Direct 200 graden
  • Indirect 150 graden
  • Direct 120 graden
  • Direct 90 graden
  • Weken
  • Niet weken

Ik heb het tot nu toe maar één keer gemaakt, maar dit zijn mijn bevindingen en uitzoekwerk:

Als je op rookplankjes gaat werken is de bedoeling sowieso om direct te werken. De plakjes moeten gaan smeulen/roken aan de onderkant. Hierdoor trekt de smaak van het plankje via het plankje zelf, maar ook via de rook in de vis. Pak daarom ook geen zalm met huid, dan is een barrière voor de smaak van het plankje. Het plankje zelf werkt meteen als heat deflector voor de vis. Het enige wat ik weet is dat zalm zelf niet te heet moet worden, dus ik kan mij voorstellen dat je de temperatuur rondom de vis niet te hoog moet maken. En zorgen dat je plankje niet gaat fikken natuurlijk ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Khayma schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

[...]

Dit wordt mijn eerste kamado. Ik heb nu een Gas BBQ staan doordat ik de afgelopen periode geen tijd had om langer te bbqen dus die werd voornamelijk gebruikt bij bezoek. Wil nu weer terug naar kolen en de gas hou ik er naast voor bezoek (zijn geen fijnproevers :P).

Kamado betekent hout/houtskool gestookte oven, dus dat woord is niet perse voorbehouden aan die dure geemailleerde kleipotten :+
beetje flauw, sorry :P

De S6/E6 is groot, formaat BGE XL / KJ Big Joe (61cm), dus dat moet je wel willen.
Hij is goedkoper dan bovenstaande voorbeelden, en ook veelzijdiger omdat je heel snel van 110C naar 300C kan. Dat kan een ceramic kamado ook, maar de Summit kan ook weer heel snel van 300C naar een lagere temperatuur, en dat is met een ceramic weer lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
checkdiz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Kamado betekent hout/houtskool gestookte oven, dus dat woord is niet perse voorbehouden aan die dure geemailleerde kleipotten :+
beetje flauw, sorry :P

De S6/E6 is groot, formaat BGE XL / KJ Big Joe (61cm), dus dat moet je wel willen.
Hij is goedkoper dan bovenstaande voorbeelden, en ook veelzijdiger omdat je heel snel van 110C naar 300C kan. Dat kan een ceramic kamado ook, maar de Summit kan ook weer heel snel van 300C naar een lagere temperatuur, en dat is met een ceramic weer lastig.
i know, i know. Daarom ook tussen aanhalingstekens haha. Ik wil inderdaad wel een groot formaatje hebben. Ik BBQ al veel langer maar de afgelopen 2 jaar heel weinig gedaan. Wil nu weer oppakken en vooral low&slow. Ik neig meer naar aan Summit omdat hij lekker 'simpel' is. Geen kwetsbare keramiek dat kan barsten, gewoon de fik erin en gaan. Ik vind je argument van 110 naar 300 en vice versa wel een sterke om mee te nemen in mijn keuze.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Khayma schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

i know, i know. Daarom ook tussen aanhalingstekens haha. Ik wil inderdaad wel een groot formaatje hebben. Ik BBQ al veel langer maar de afgelopen 2 jaar heel weinig gedaan. Wil nu weer oppakken en vooral low&slow. Ik neig meer naar aan Summit omdat hij lekker 'simpel' is. Geen kwetsbare keramiek dat kan barsten, gewoon de fik erin en gaan. Ik vind je argument van 110 naar 300 en vice versa wel een sterke om mee te nemen in mijn keuze.

Thanks!
Wat een gigantisch duur ding voor een ketel! Het aansteekmechanisme is natuurlijk speciaal en hij is beter geïsoleerd dan een standaard ketel, maar wat kan deze beter dan de Kettle Joe? Die is al vrij prijzig voor een ketel van 600 euro, maar ik heb het idee (behalve het aansteekmechanisme) de Kettle Joe hetzelfde kan. Of ik zie natuurlijk dingen over het hoofd in mijn korte vergelijking ;)

To be fair, de Kettle Joe heeft wel keramische inzetstukken, dus je hebt wel IETS van keramiek ;)

Edit: ik denk dat het afwerkingsniveau wel iets hoger is van de Summit. Ik zie dat deze een gasket heeft. Dat heeft de Kettle Joe niet en die is absoluut niet perfect luchtdicht. Rook komt ook op plekken eruit waar het niet zou moeten. De barbecue gaat wel uit als je alles sluit, dus hij zal niet veel lekken, maar perfect is het niet. Ik was aan het overwegen zelf een gasket te plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk1983 op 24-08-2021 15:40 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb een klein scheurtje in m'n base bij de luchtinlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vchbut4Cf0SF8sNIcRiw_k64wQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV6OeHFNOAezvF7LFGno63d1.jpg?f=fotoalbum_large

Nou maak ik me daar weinig druk om, maar toch even bij Grill Guru gemeld. Ze sturen een nieuwe base... Over 2-3 maanden! Krijg er voor de vertraging wel een presentje bij... :+

Eens zien of ze nog reageren op m'n berichtje over de onderste schuif...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Als je een keramische kamado niet onderhoud dan schimmelt die. Dus je moet die ook echt wel regelmatig gebruiken. En vergeet niet, een keramische kamado is vooral een hype

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 24-08-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Chevy454 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:58:
En vergeet niet, een keramische kamado is vooral een hype
Nou het is inderdaad op dit moment populair, maar een kamado heeft toch gewoon ook echt voordelen? Heel laag verbruik, goed op temperatuur te houden en minder gevoelig voor weersinvloeden. Bedoel, een brisket overnight is goed te doen met een kamado, zelfs in de winter. Ideaal voor low and slow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:07:
Nou het is inderdaad op dit moment populair, maar een kamado heeft toch gewoon ook echt voordelen? Heel laag verbruik, goed op temperatuur te houden en minder gevoelig voor weersinvloeden. Bedoel, een brisket overnight is goed te doen met een kamado, zelfs in de winter. Ideaal voor low and slow.
Een kamado heeft zeker zijn voordelen maar jouw statement
Ik BBQ al veel langer maar de afgelopen 2 jaar heel weinig gedaan.
does not compute. Zeker niet als je die niet gebruikt, dan krijg een mooie verrassing als je die opent...
Been there done that, the pizza was ordered. (was met sgt Crispy destijds)

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 24-08-2021 16:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
Volgens mij mag iemand hier geen kamado van zijn partner kopen

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Chevy454 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:12:
Een kamado heeft zeker zijn voordelen maar jouw statement
[...]
Was niet mijn statement, maar duidelijk punt inderdaad. Is die schimmel er overigens makkelijk uit te krijgen door 'm even knetterhard op te stoken, of is het hardnekkiger? Kan mij voorstellen dat de gasket vooral schimmelig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:13:
Volgens mij mag iemand hier geen kamado van zijn partner kopen

:P
Je moet de juiste woorden weten te zeggen.

Schatje, ik wil een langharige dwergteckel <3
nee :( koop maar die BJ3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:24:
Was niet mijn statement, maar duidelijk punt inderdaad. Is die schimmel er overigens makkelijk uit te krijgen door 'm even knetterhard op te stoken, of is het hardnekkiger? Kan mij voorstellen dat de gasket vooral schimmelig wordt.
Even knetterhard opstoken zou ik niet doen, wel heet stoken tot 500F voor een langere tijd.
Dan ben je 3 uur verder alvorens je met die geplande low and slow sessie kunt beginnen.
En in de winter kan je een uur extra tellen om langzaam het keramiek op te warmen.

Voorkomen is beter dan genezen. En dus moet je die vaker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat ik dan deed was hem een dag voor de tijd even schoon te maken met lauw water en een doek en dan heel langzaam opstoken. Die schimmel veeg je er eigenlijk zo uit. En als je dan alles even 150+ graden laat worden is dat spul allemaal wel dood hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:48
Ozzie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Ik heb laatst vegan pulled pork gemaakt. Dat is echt bijna niet van echt te onderscheiden. Zie bijvoorbeeld dit recept op youtube YouTube: What is Jackfruit? How to make Jackfruit into Vegan Pulled Pork

Alleen heb ik gewoon jackfruit uit blik gebruikt. En op de barbecue natuurlijk, in het filmpje doen ze het in de oven volgens mij.
Ja dat wil ik ook zeker een keer gaan proberen. Vind het toch ook wel leuk om in die hoek wat te experimenteren op de bbq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:31:
Wat ik dan deed was hem een dag voor de tijd even schoon te maken met lauw water en een doek en dan heel langzaam opstoken. Die schimmel veeg je er eigenlijk zo uit. En als je dan alles even 150+ graden laat worden is dat spul allemaal wel dood hoor
Als je het een dag van te voren doet wel maar als je het niet vaak gebruikt dan heb je deze gewoonte vaak niet. Dus dan sta je nog met een beschimmelde kamado op het moment supreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Nooit een ceramic kamado gehad, maar ik denk dat je met een gasbrandertje en een bolletje staalwol die schimmel met een paar tellen weg hebt. Scheelt een hoop gedoe met hoog stoken of voor stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
checkdiz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:48:
Nooit een ceramic kamado gehad, maar ik denk dat je met een gasbrandertje en een bolletje staalwol die schimmel met een paar tellen weg hebt. Scheelt een hoop gedoe met hoog stoken of voor stoken.
Kamado's houden niet van plotselinge extreme temperatuurswisselingen dus dat zou ik niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i848.photobucket.com/albums/ab48/Cgriller64/f1ea2297917d3b5dff84c473f6750384_zpsa3bd4671.jpg

:9

https://www.kamadoguru.com/topic/17035-removing-mold/

Ik hoop zoiets toch niet te vinden, daarom dus vaker die kamado gebruiken.
Dat vilt kan ook meteen vervangen worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 24-08-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Chevy454
VIESPEUK!!!!! :-D
Heb je dat ding in je convectorput staan van je tuin huis? :+

antischimmel kacheltje:
https://warmtekabel.nl/vorst-convector
blijft je kamado lekker warm en droog...

[ Voor 47% gewijzigd door copykat op 24-08-2021 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:13:
Haha, dit dus! ;) In die Facebook groepen verschilt het ook allemaal zoveel. Ik denk dat ik straks maar eens een plankje probeer (direct op wat hogere temperatuur) en als het niks is, dan gaan we vrijdag voor indirect met chunks.
Vrijdag gaat de zalm gewoon indirect, lage temp en met chunks...
Plankje is mijn ding niet... (Was wel lekker overigens...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
[...]

[...]

Ik zat in hetzelfde schuitje. Ik heb de vraag al eens eerder gehad (even het antwoord gekopieerd)!

Prijs: een Big Joe kost €2000,00 (of net iets meer) voor hetzelfde formaat (ja er zijn goedkopere alternatieven maar ik vind het enige vergelijkingsmateriaal een BGE of KJ)
- Het snel kunnen wisselen in temperatuur

En misschien ongegrond: maar ik heb het idee dat keramiek wat kwetsbaarder is.

Ik ben met name overtuigd door Baby Back Maniac (Youtube)!

Daarnaast wil ik de barbecue wel eens verplaatsen en het gewicht van de Summit is dan beter te doen dan een keramische.

Verder ben ik in dat opzicht bevooroordeeld: ieder half jaar volgen we hier, met een groep mannen, in het lokale tuincentrum een barbecue workshop/cursus. Het is dan ook een semi verkooppraatje van Weber. Daar al enkele keren op de Summit gewerkt. Ik heb in ieder geval geen spijt van de aankoop.

Edit: een keramische barbecue vind in persoonlijk wel mooier. Maar ik zou de Summit voor geen goud meer inwisselen voor een ander.

De Summit is een pracht van een barbecue maar Weber heeft met de marketing de plank misgeslagen.
Luuk1983 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Wat een gigantisch duur ding voor een ketel! Het aansteekmechanisme is natuurlijk speciaal en hij is beter geïsoleerd dan een standaard ketel, maar wat kan deze beter dan de Kettle Joe? Die is al vrij prijzig voor een ketel van 600 euro, maar ik heb het idee (behalve het aansteekmechanisme) de Kettle Joe hetzelfde kan. Of ik zie natuurlijk dingen over het hoofd in mijn korte vergelijking ;)

To be fair, de Kettle Joe heeft wel keramische inzetstukken, dus je hebt wel IETS van keramiek ;)

Edit: ik denk dat het afwerkingsniveau wel iets hoger is van de Summit. Ik zie dat deze een gasket heeft. Dat heeft de Kettle Joe niet en die is absoluut niet perfect luchtdicht. Rook komt ook op plekken eruit waar het niet zou moeten. De barbecue gaat wel uit als je alles sluit, dus hij zal niet veel lekken, maar perfect is het niet. Ik was aan het overwegen zelf een gasket te plaatsen.
De Kettle Joe (wel een hele gave barbecue) is niet dubbelwandig. De Summit houdt net als een kamado de temperatuur veel beter vast dan een ketel.

Na lang wikken en wegen mijn Weber Pulse 1000 de deur uit gedaan. Ik wil toch een tweede houtskool barbecue naast de Summit.

Ik hoop dat vrouwlief ermee akkoord gaat om een Kettle Joe naast de Summit te zetten. (Een mooie combinatie is het niet).

[ Voor 7% gewijzigd door JayRune op 24-08-2021 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 08:54
Afgelopen week met een stel maten naar Zeeland geweest, oesters rapen. Nu net voor de R in de maanden zit. Het was een leuk uitje en smaakte heerlijk op de bbq met een beetje gember, pepertje, soja saus, ketjap en gesnipperd uitje. Het was een starter, max 3 per persoon. Meer heb je echt niet nodig, heerlijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 14-06 11:17
  • Direct 200 graden
  • Indirect 150 graden
  • Direct 120 graden
  • Direct 90 graden
  • Weken
  • Niet weken

Gerookte en gepekelde Zalm in rum
1 kilo zalm, 0.25L rum, 175 gram Basterd suiker, 60 gram zout, 2 eetlepels peper. Ik gebruik dark rum.
suiker/zout/peper kun je qua hoeveelheid varieren naar smaak, dit standaard

Zalm in schaal met huid naar boven en de rum erin. 30+ laten intrekken
Daarna zalm droogmaken en inpekelen met de mix van suiker/zout/peper
2+ uur laten staan in schaal met folie afgedekt, langer is beter. Hele nacht mag ook.
Zalm schoonmaken en droog deppen en dan
Indirect op 180 graden met houtsnippers voor ongeveer 20-25 graden (hangt af van je smaak, 20m is iets rauwer)

Grooot voordeel, het voorwerk kun je voor je party doen en op de party zelf ben je in 25m klaar

Andere optie: Zalm gemarineerd in wodka
1 kilo zalm, 1 eetlepel venkel zaad, 1 eetlepel koriander, 1 eetlepel zwarte peper en 1 eetlepel zout, 1 eetlepel mosterd en 1 eetlepel suiker
0,2 L Wodka

Venkel en Koriander aanbakken to ze gaan geuren. Dan mengen met zout/suiker en mosterd
Zalm droog deppen en insmeren met mengsel, klein beetje op de huid, rest op de vis. Zalm met de huid naar beneden in schaal en wodka er overheen. Lang in de koelkast. Ik doe meestal een middag, maar een hele nacht kan ook hier.
Zalm droog deppen. Mengsel opvangen, want dat kan een dressing zijn als je dat wilt.
Zalm 20-25 minuten indirect op 150 graden.

Zelfde idee, beetje voorbereiding, maar erg makkelijk te bereiden waar de gasten bij zijn.

Wodka is wat frisser en de rum variant is wat sterker van smaak.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Loft schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:32:
[...]

Gerookte en gepekelde Zalm in rum
1 kilo zalm, 0.25L rum, 175 gram Basterd suiker, 60 gram zout, 2 eetlepels peper. Ik gebruik dark rum.
suiker/zout/peper kun je qua hoeveelheid varieren naar smaak, dit standaard

Zalm in schaal met huid naar boven en de rum erin. 30+ laten intrekken
Daarna zalm droogmaken en inpekelen met de mix van suiker/zout/peper
2+ uur laten staan in schaal met folie afgedekt, langer is beter. Hele nacht mag ook.
Zalm schoonmaken en droog deppen en dan
Indirect op 180 graden met houtsnippers voor ongeveer 20-25 graden (hangt af van je smaak, 20m is iets rauwer)

Grooot voordeel, het voorwerk kun je voor je party doen en op de party zelf ben je in 25m klaar

Andere optie: Zalm gemarineerd in wodka
1 kilo zalm, 1 eetlepel venkel zaad, 1 eetlepel koriander, 1 eetlepel zwarte peper en 1 eetlepel zout, 1 eetlepel mosterd en 1 eetlepel suiker
0,2 L Wodka

Venkel en Koriander aanbakken to ze gaan geuren. Dan mengen met zout/suiker en mosterd
Zalm droog deppen en insmeren met mengsel, klein beetje op de huid, rest op de vis. Zalm met de huid naar beneden in schaal en wodka er overheen. Lang in de koelkast. Ik doe meestal een middag, maar een hele nacht kan ook hier.
Zalm droog deppen. Mengsel opvangen, want dat kan een dressing zijn als je dat wilt.
Zalm 20-25 minuten indirect op 150 graden.

Zelfde idee, beetje voorbereiding, maar erg makkelijk te bereiden waar de gasten bij zijn.

Wodka is wat frisser en de rum variant is wat sterker van smaak.
Klinkt goed, maar als je pekelt nádat je de rum hebt laten intrekken, trek je het er dan niet weer uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:42
Binnenkort weer eens porchetta maken

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51401895734_77da7ba381_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb zoiets nog nooit gebruikt eerlijk gezegd. Zou het echt verschil maken?
Afhankelijk van hoe m'n buikspek is wil ik nog wel eens extra oppervlakte creëren door een soort of te vlinderen.

Nu heb ik ook zin in porchetta! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nog zo'n ding ( beiden) die op mijn lijstje staan, maar eigenlijk nooit gebeuren ....
Er ligt gewoon een plak van 2 kilo in mijn vriezer, toch maar er uit gaan halen.

Voor vandaag ... heb 5 schouderkarbonades liggen, ideeën voor wat nieuws ?
Normaal gaan die in een diepe pan met pepertjes, tomatensaus en champignons - freestyle pulledpork achtig

Ik ga eens op zoek naar Japanse style - in krokant jasje, en misschien van de plaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Koffie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Ik heb zoiets nog nooit gebruikt eerlijk gezegd. Zou het echt verschil maken?
Afhankelijk van hoe m'n buikspek is wil ik nog wel eens extra oppervlakte creëren door een soort of te vlinderen.

Nu heb ik ook zin in porchetta! :P
Ik ben ook erg benieuwd wat het gaat doen.
Ik sneed de huid altijd kruislings in, dat gaat natuurlijk ook goed. Ik hou van zo'n dik opgeblazen zwoerd.
Deze kwam voor geen geld van Ali. Eerst maar eens goed verzadigen met olie.

Het extra 'vlinderen' doe ik ook graag als de buik dik genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zo ook maar eens buikspek bestellen bij de slager. Krijg nu ook zin in porchetta.
Leuk voor t weekend denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 16:44
  • Direct 200 graden
  • Indirect 150 graden
  • Direct 120 graden
  • Direct 90 graden
  • Weken
  • Niet weken

Indirect op 90 graden, kerntemperatuur laten oplopen tot 57 graden waardoor de eiwitten stollen. Eerst deden we tot 45 graden, maar kan je aanraden om het stuk in 2 te verdelen en de ene er met 45 graden af te halen en de andere met 57 graden. Voor ons was de keuze heel duidelijk 57 graden. Beetje hooi achter op de gril voor een bijzondere twist, al is het roken met hooi nog lastiger dan gedacht. Je moet hem lichtelijk laten braden en dan meteen smoren zodat hij begint te roken. Das even wennen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:01:
[...]

Kamado's houden niet van plotselinge extreme temperatuurswisselingen dus dat zou ik niet doen
Ik doe zoiets ook niet (heb gewoon geen schimmel, ik BBQ te vaak ;) ) maar heb het er wel eens met mijn dealer over gehad. Die gaf aan dat een BGE daartegen moet kunnen.

Koud water in een hete kamado is wel een no-go.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jaspervl schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd wat het gaat doen.
Ik sneed de huid altijd kruislings in, dat gaat natuurlijk ook goed. Ik hou van zo'n dik opgeblazen zwoerd.
Deze kwam voor geen geld van Ali. Eerst maar eens goed verzadigen met olie.

Het extra 'vlinderen' doe ik ook graag als de buik dik genoeg is.
Oooh je doet het op de buitenkant, dacht de binnenkant :)
Hier is niemand fan van een krokante korst op buikspek (ik ook niet) dus ik heb mijn buikspek áltijd zonder zwoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Koffie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Oooh je doet het op de buitenkant, dacht de binnenkant :)
Hier is niemand fan van een krokante korst op buikspek (ik ook niet) dus ik heb mijn buikspek áltijd zonder zwoerd.
Whahaha, grappige verwarring :D

Hoe kan iemand nu niet van krokante zwoerd houden????
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50522931801_9fa0735ff7_w.jpg

Hehehe ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Jaspervl op 25-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Heeft iemand een goed recept voor Porchetta? Krijg daar nu ook trek in :)

Buikspek is ook in de aanbieding bij de Makro zag ik, dus misschien even een ritje daarheen maken later deze week :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ozzie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:59:
Heeft iemand een goed recept voor Porchetta? Krijg daar nu ook trek in :)

Buikspek is ook in de aanbieding bij de Makro zag ik, dus misschien even een ritje daarheen maken later deze week :)
https://www.seriouseats.c...recipe-italian-roast-pork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 15:37

aex351

I am the one

Gisterenavond een pot Crisco bakvet gekocht, inmiddels bezorgd. Bijzonder waar dit product nog meer voor gebruikt wordt - die zag ik niet aankomen. Gelukkig was het voor 23:59 besteld is morgen in huis.

Kennelijk mag je op een Napolean gietijzeren rooster dus geen staalborstel gebruiken. Maar adviseren ze uitsluitend een koperen borstel te gebruiken.

YouTube: Stainless Steel vs. Cast Iron Cooking Grids

Dus ik mag weer een bezoekje brengen aan de winkel om deze https://www.napoleon.com/...stel-met-flesopener-62035 terug te brengen. Snap alleen even niet waarom ze dan vervolgens zoiets https://www.napoleon.com/...et-koperen-borstels-62028 wel adviseren. Want die haren zijn volgens mij echt een stuk harder dan die zachtere op de pro rvs grillborstel.

Daarnaast vraagje. Bestaan er echt handschoenen waarbij je een gloeiende warme rooster kan vast pakken?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

aex351 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:16:
Gisterenavond een pot Crisco bakvet gekocht, inmiddels bezorgd. Bijzonder waar dit product nog meer voor gebruikt wordt - die zag ik niet aankomen. Gelukkig was het voor 23:59 besteld is morgen in huis.

Kennelijk mag je op een Napolean gietijzeren rooster dus geen staalborstel gebruiken. Maar adviseren ze uitsluitend een koperen borstel te gebruiken.

YouTube: Stainless Steel vs. Cast Iron Cooking Grids

Dus ik mag weer een bezoekje brengen aan de winkel om deze https://www.napoleon.com/...stel-met-flesopener-62035 terug te brengen. Snap alleen even niet waarom ze dan vervolgens zoiets https://www.napoleon.com/...et-koperen-borstels-62028 wel adviseren. Want die haren zijn volgens mij echt een stuk harder dan die zachtere op de pro rvs grillborstel.

Daarnaast vraagje. Bestaan er echt handschoenen waarbij je een gloeiende warme rooster kan vast pakken?
Met die van de action die er in de lente/zomer altijd liggen gaat het prima. Koop altijd een paar stuks. Kan ik ze vervangen als ze erg vies worden.
Oh die crackling van een goede porchetta. Er bestaat niks beters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayRune
Vandaag buikspek! Alvast maar in de kruiden gezet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZFPLHtNkdOv7xNhpRG-g0EIZWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRdCfgQqLwSFFdq0JfdZk5bS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 08:38

Als het goed is gloeit je rooster niet ;-). Maar ja: Er zijn handschoenen voor heet keramiek / hete roosters. Ik heb deze van ali: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.31f74c4dW2GVRz

Die temperaturen zijn een beetje overdreven, maar ik durf er gerust een rooster mee uit de bbq te pakken als deze 250 graden is.

Natuurlijk niet minuten vasthouden, want dan wordt het wel erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik heb laatste deze besteld: https://www.bol.com/nl/nl...-super-7/9200000093236366. Zijn gewoon lashandschoenen. Daarmee kan je prima een heet rooster beet pakken. Ik gebruik ze om de slowroller van de Kettle Joe eraf te halen als hij heet is en om de hete roosters eraf te halen. Je kan zelfs (even) een gloeiende kool vastpakken en 'm goed leggen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Luuk1983 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

Ik heb laatste deze besteld: https://www.bol.com/nl/nl...-super-7/9200000093236366. Zijn gewoon lashandschoenen. Daarmee kan je prima een heet rooster beet pakken. Ik gebruik ze om de slowroller van de Kettle Joe eraf te halen als hij heet is en om de hete roosters eraf te halen. Je kan zelfs (even) een gloeiende kool vastpakken en 'm goed leggen als je wilt.
Ik gebruik ook lashandschoenen. Daarmee kan je iets heet goed even vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:38
Al jaren lashandschoenen in huis (vanwege een zelfbouw smelterij), nooit bij stil gestaan om die bij het barbecue'n te gebruiken....
Een heat deflector verwijderen zal dan een stuk makkelijker gaan dan dat gehannes met tangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
https://www.vuurenrook.nl...estendige-handschoen.html

Ik heb deze, maar die heeft een losse voering wat niet handig is. Tevens is hij niet heel groot en mijn handen wel.

Ik zou ze dus niet aanraden. Plus duur (maar ik had het gratis of bij een bestelling oid), want bbq merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:00
Luuk1983 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Maar hoeveel van de kamado bezitters gebruiken hem ook zo?
Ken er genoeg die er eentje hebben en hem alleen gebruiken voor het cremeren van worstjes, kippepoten, spekfakkels en kant en klare ribs. En dan alleen in het weekend bij 25 graden.
Maar ze kunnen iig wel vertellen dat ze een Green Egg hebben (die welliswaar zwart is en bij de blokker verdaan komt) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
barrymossel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Klinkt goed, maar als je pekelt nádat je de rum hebt laten intrekken, trek je het er dan niet weer uit?
Hi Goede vraag. Dat dacht ik eerst ook. Dat zal vast ook wel voor een deel gebeuren, maar je smaakt zeker het verschil. Rum smaak trekt er in, met pekel droog je de vis uit.

Ik was in het begin sceptisch, maar je kunt best veel met een zalm doen. Naar smaak meer/minder van bepaalde ingrediënten. Bijna altijd heb ik een zalm moot van de Makro (Delft) en soms klets ik ook met de leverancier daar wat zij er mee zouden doen.

Qua bereiding kan het bijna niet fout gaan, qua smaak heb je veel eigen keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft

Zeker!
https://www.napoleon.com/...arbecuehandschoenen-62147
Werkt zeer goed. Ik gebruik ze o.a. om 250 graden skillet op te pakken en op tafel te zetten

Heel belangrijk! zorg dat ze niet nat worden, dan werkt het heeeel veel minder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Togi schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Ken er genoeg die er eentje hebben en hem alleen gebruiken voor het cremeren van worstjes, kippepoten, spekfakkels en kant en klare ribs. En dan alleen in het weekend bij 25 graden.
Maar ze kunnen iig wel vertellen dat ze een Green Egg hebben (die welliswaar zwart is en bij de blokker verdaan komt) ;)
Mijn zwager heeft het ook altijd over zijn 'Egg'. Terwijl die een grill guru heeft. Niet dat mij het merk iets uitmaakt, maar noem dat ding dan gewoon een Kamado. Die was ook helemaal verbaasd dat pulled pork maken op de camping op een WGA mogelijk was. Hij dacht dat ik dan elk uur nieuwe kolen moest toevoegen ofzo. Terwijl ik 1x halverwege 5 extra briketten heb toegevoegd voor de zekerheid. Ik denk dat het zonder ook wel was gelukt.

Ik vind een kamado wel mooi, maar de grote voordelen vallen wat mij betreft wel mee. Zuinigheid vind ik ook altijd een beetje een non-argument, want gewoon op een Weber kan je ook uren met je kolen doen als je gewoon op een lage temperatuur werkt en om nou een barbecue van 1000+ euro te kopen zodat je kan besparen op houtskool vind ik ook een beetje onlogisch. Bovendien ga je vanzelf duurdere houtskool kopen als je echt goed wil barbecueën (die ook weer langer/langzamer brand, op zowel een Weber als een Kamado).

Maar het oog wil ook wat en als ik de ruimte zou hebben was er hier denk ik wel zo'n mooie Kamado Joe bijgekomen. Staat toch prachtig in de tuin en zeker een stuk mooier dan mijn 47cm webertje. Misschien mijn vrouw proberen te overtuigen dat ik een Joe Jr. nodig heb :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
Voor mij zijn de grootste voordelen dat de kamado minder aandacht nodig heeft (qua temperatuur beheersing) dan mijn Weber. En daarnaast vind ik het veiliger met kinderen. Een hete kamado aanraken is niet prettig, maar een hete ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Togi schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:59:
Dat is zeker waar. Er zullen vast genoeg mensen zijn die een kamado kopen omdat het hip is en ze verder echt geen idee hebben wat zer mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Luuk1983 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Dat is zeker waar. Er zullen vast genoeg mensen zijn die een kamado kopen omdat het hip is en ze verder echt geen idee hebben wat zer mee kunnen.
Dat is goed, dan wordt er voldoende verkocht en blijft de prijs laag genoeg... Behalve als er te veel verkocht wordt zoals nu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Ozzie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:19:
Zuinigheid vind ik ook altijd een beetje een non-argument, want gewoon op een Weber kan je ook uren met je kolen doen als je gewoon op een lage temperatuur werkt en om nou een barbecue van 1000+ euro te kopen zodat je kan besparen op houtskool vind ik ook een beetje onlogisch.
Daar ben ik het niet mee eens, maar het hangt echt van je gebruik af. Een goedgevulde Kamado is meerder dagen prima op temperatuur te houden met één lading houtskool en die kan je praktisch zonder omkijken overnight aan laten staan zonder dat de temperatuur gaan schommelen. Ook zijn de invloeden van het weer veel minder. Voor een grote brisket is dat ideaal bijvoorbeeld. Je hebt er echt minder omkijken naar.
Ozzie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:19:
Bovendien ga je vanzelf duurdere houtskool kopen als je echt goed wil barbecueën (die ook weer langer/langzamer brand, op zowel een Weber als een Kamado).
Helemaal mee eens. Goede houtskool (mooie stukken en hoge energiewaarde) zijn erg belangrijk. Of ze daarmee langzamer branden weet ik niet, maar ze branden vooral langer inderdaad.

Dat neemt niet weg dat je met een goede kettle natuurlijk heel ver kan komen. Ik kijk regelmatig op YouTube Smoking dad BBQ en die heeft praktisch elke Kamado Joe staan, maar ook de Kettle Joe. Hij krijgt op de Kettle Joe ook heel veel voor elkaar met fantastisch resultaat, maar hij geeft wel aan dat het een stuk harder 'werken' is. (Overigens was de brisket van de Kettle Joe onderhand beter dan hij ooit gehad had ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Luuk1983 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Dat is een beetje het nadeel van de hype eromheen.
M.i. is men beter af door met een eenvoudig barbecue model te beginnen en dan door ervaring te begrijpen waar de nadruk op moet liggen bij een volgende barbecue. Kan net zo goed zijn dat je op een mooie ketel met scharnierend deksel uitkomt, of juist een offset smoker.

[ Voor 29% gewijzigd door checkdiz op 25-08-2021 13:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik zou nog wat baksels van laatste tijd plaatsen. Dit is mijn eerste poging om een goede ribeye (ongeveer 275gr) te reverse searen. Ik heb ervoor gekozen om alleen wat zout erop te doen en een klein beetje peper na het bakken en verder niks spannends te doen. Eerst op een graadje of 110 indirect tot een kerntemperatuur van ongeveer 50 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g-_Adw05xM846tWirG67oVc_x8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68jyXNBorLS1sgzoaiVOKNn8.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna even laten rusten in aluminiumfolie en de BBQ goed heet laten worden voor direct bakkenm, roosters op de laagste stand en affikken dat ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeeJzNTzr15rXFrkKZsFqICdILA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6cBXQkCKcxC5y9yi9cas4rv.jpg?f=fotoalbum_medium

Het resultaat is niet verkeerd! (Foto lijkt iets roder dan dat het was, 't was perfect medium):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c3QkufjVKzzhLsJP3sq16IiHiQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJrGDe4YkRrJWomTCH97A3GT.jpg?f=fotoalbum_medium

Lessen geleerd: voor het 'affikken' op het einde werkt een RVS rooster toch minder dan ik verwacht had. De BBQ was echt bokke heet, maar ik het het idee dat de maillard reactie een beetje uitbleef. Voor de volgende keer ga ik toch eens kijken naar een gietijzeren rooster of een skillet. Maar het resultaat was erg lekker en mooi egaal van kleur van binnen, dus het kan alleen nog maar beter worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
checkdiz schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Dat is een beetje het nadeel van de hype eromheen.
M.i. is men beter af door met een eenvoudig barbecue model te beginnen en dan door ervaring te begrijpen waar de nadruk op moet liggen bij een volgende barbecue. Kan net zo goed zijn dat je op een mooie ketel met scharnierend deksel uitkomt, of juist een offset smoker.
Ach ja, dat zijn dezelfde mensen die rondlopen met een fototoestel van 5000 euro en alleen maar snel wat plaatjes schieten op 'auto'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Luuk1983 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, maar het hangt echt van je gebruik af. Een goedgevulde Kamado is meerder dagen prima op temperatuur te houden met één lading houtskool en die kan je praktisch zonder omkijken overnight aan laten staan zonder dat de temperatuur gaan schommelen. Ook zijn de invloeden van het weer veel minder. Voor een grote brisket is dat ideaal bijvoorbeeld. Je hebt er echt minder omkijken naar.
Dit is natuurlijk wel waar, maar in de praktijk maken maar weinig mensen regelmatig brisket. Naar mijn mening niet genoeg om zo'n dure barbecue te verantwoorden. Nou hoeft dat van mij ook niet, "Ik vind het een mooie barbecue" of "Ik wil gewoon het beste" is ook een prima reden.

Ik heb zelf overigens een pellet smoker, daar heb je nog veel minder omkijken naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ozzie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:53:
Dit is natuurlijk wel waar, maar in de praktijk maken maar weinig mensen regelmatig brisket. Naar mijn mening niet genoeg om zo'n dure barbecue te verantwoorden. Nou hoeft dat van mij ook niet, "Ik vind het een mooie barbecue" of "Ik wil gewoon het beste" is ook een prima reden.
Fair enough :)
Ozzie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:53:
Ik heb zelf overigens een pellet smoker, daar heb je nog veel minder omkijken naar ;)
Ja die dingen zijn ook awesome, daar heb ik ook naar gekeken. Maar is het niet zo dat die dingen minder flexibel zijn? Kan je daar überhaupt direct op koken bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Luuk1983 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Fair enough :)

[...]

Ja die dingen zijn ook awesome, daar heb ik ook naar gekeken. Maar is het niet zo dat die dingen minder flexibel zijn? Kan je daar überhaupt direct op koken bijvoorbeeld?
Nee, alleen indirect. Het is meer een smoker dan een grill. Maar gewoon hamburgers bakken e.d. gaat prima hoor. Maar zo heet als een kamado kan zal je hem niet krijgen. Die van mij gaat tot 260 graden bijvoorbeeld. Als je daar gewoon gietijzer (of zoals ik aluminium grillgrates) inlegt kan je prima vlees searen.
Er zijn wel andere merken waarbij je wel, op een klein gedeelte, direct boven de vlammen kan grillen of een pizza-oven accessoire erin kan zetten, maar ik heb dat allemaal niet nodig.

Daar tegenover staat dat mijn pellet grill een veel groter grill oppervlakte heeft dan een kamado. Mijn Traeger Pro 780 heeft bijvoorbeeld ruim 5.000 cm2 oppervlakte (780 sq inch). Terwijl een Big Green Egg XXL met een diameter van 73 cm 'maar' iets minder dan 4.000 cm2 oppervlakte heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Loft schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Hi Goede vraag. Dat dacht ik eerst ook. Dat zal vast ook wel voor een deel gebeuren, maar je smaakt zeker het verschil. Rum smaak trekt er in, met pekel droog je de vis uit.

Ik was in het begin sceptisch, maar je kunt best veel met een zalm doen. Naar smaak meer/minder van bepaalde ingrediënten. Bijna altijd heb ik een zalm moot van de Makro (Delft) en soms klets ik ook met de leverancier daar wat zij er mee zouden doen.

Qua bereiding kan het bijna niet fout gaan, qua smaak heb je veel eigen keuzes.
Grappig die tip vd jenever kwam van de makro beverwijk.🙂
Ik begreep eerst goedkope jenever er over gieten dan de brine en kruiden en suiker toevoegen uurtje of wat in de koeling.
Dan droog deppen.

Maar zou t beter zijn voor de smaak om na brine en kruiden de boel afte spoelen en dan te begieten met alcohol voordat je laatste kruiden er over strooit?
. Alcohol bevrijd smaak toch door open trekken vd celwanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Luuk1983 En hou met een pelletsmoker wel rekening met de geluidsproductie van de ventilator die ten alle tijden aanstaat. Dat is voor mij de reden om deze toendertijd weer weg te doen, want voor de rest is het een prima smoker.

Zodra daar iets op verzonnen wordt ben ik direct over en staat er weer 1 in de tuin, want qua gemak is het onnavolgbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Hari-Bo op 25-08-2021 14:27 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hari-Bo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:26:
@Luuk1983 En hou met een pelletsmoker wel rekening met de geluidsproductie van de ventilator die ten alle tijden aanstaat. Dat is voor mij de reden om deze toendertijd weer weg te doen, want voor de rest is het een prima smoker.

Zodra daar iets op verzonnen wordt ben ik direct over en staat er weer 1 in de tuin, want qua gemak is het onnavolgbaar.
Het schijnt dat de nieuwere Traegers (Pro 575 en Pro 780) wel iets stiller zijn dan de oudere (Pro 22, Pro 34). Maar ik heb zelf sowieso geen last van de ventilator. Het maakt wel een beetje geluid ja, maar ik vind het niet storend. Sowieso op mooie dagen hoor je hier overal spelende kinderen, zwembadpompen en ander geluid. En op minder mooie dagen zit iedereen binnen dus hoor je het helemaal niet.

Maar qua gemak is het inderdaad ideaal, en dat is ook de reden dat ik er een gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Ozzie Ik woon in een rustig dorp vandaar dat ik het hoor. Plus ik ben wat dat betreft een zeikerd. ;)

De pelletsmoker variant van KJ vind ik ook wel een mooi concept dan heb je ook isolatie voordeel qua verbruik. Want das met de Pro22 wel hoger vergeleken met een kamado, ook logisch uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Luuk1983 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:46:

Lessen geleerd: voor het 'affikken' op het einde werkt een RVS rooster toch minder dan ik verwacht had. De BBQ was echt bokke heet, maar ik het het idee dat de maillard reactie een beetje uitbleef. Voor de volgende keer ga ik toch eens kijken naar een gietijzeren rooster of een skillet. Maar het resultaat was erg lekker en mooi egaal van kleur van binnen, dus het kan alleen nog maar beter worden!
RVS roosters hebben een enorm probleem met hitteretentie
Het oppervlak is gewoon te groot ( en de massa te klein )

Gietijzer daarentegen heeft dat voordeel weer enorm.
Zelfs een kleine oppervlak, kan enorm veel hitte 'opslaan' en vooral snel regenereren.
Ik had op mijn Weber altijd een klein rooster, daar konden net 2 biefstukken op liggen, of één grote varkenshaas.
Garen deed ik dan op het RVS / Chromerooster, en afmaken op dat kleine plaatje wat ik heer stookte ( OP het normale rooster )

Later kwamen er skillets en grillpannen bij, allemaal gietijzer ... tot nu een volledig en half rooster ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik heb wat grillgrates. De ene kant voor mooie strepen (showoff) en de andere kant voor een plancha achtig iets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barrymossel
Zo hebben de rookplankjes toch nog nut. Gerookte camembert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWjril6NIgiEpW99-uj1q5-0dDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmVsqoLIALsF8di6dbeXK1NA.jpg?f=fotoalbum_large
Heerlijk! Maar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-FV5GOQ2tqb9PwDfTsIeGoBazc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whOjmT5bGsPS4MEPgYTWSdFw.jpg?f=fotoalbum_large
... onmogelijk om te eten. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
Jaspervl schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:14:
Ik heb wat grillgrates. De ene kant voor mooie strepen (showoff) en de andere kant voor een plancha achtig iets.
GrillGrates werken wel echt goed :) deze zalm burgers gemaakt toen ik die van mij voor de eerste keer ging gebruiken. Heeft toch wat moois, de strepen er zo op. En de onderkant is chill voor smash burgers enzo. Of gewoon een uitje grillen voor op je burger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fF0KPAhhSwT_26uhH6XK0SrNO24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x7shUHyBFULlAFyGg4aWrt7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ozzie schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:52:
[...]

GrillGrates werken wel echt goed :) deze zalm burgers gemaakt toen ik die van mij voor de eerste keer ging gebruiken. Heeft toch wat moois, de strepen er zo op. En de onderkant is chill voor smash burgers enzo. Of gewoon een uitje grillen voor op je burger.

[Afbeelding]
Ja, m'n gietijzeren rooster gebruik ik alleen als ik vergeet dat ik grillgrates heb. Hehehehe

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49761014118_ed40fd06ba.jpg
Pagina: 1 ... 178 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism