Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 332 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:07
418O2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:04:
[...]

Het vocht zorgt er voor dat de borst niet zo snel gaart als de rest.

Ik geloof we niet in. Gebruik de standaard wel, maar zonder vocht. Of ik vlinder het gewoon. Als je er bier of whiskey smaak in wil, moet je dat injecteren of in de saus doen imo
Idd, minder snel garen of minder droog bedoelen we hetzelfde mee
Voor de smaak maakt het niet uit.
Laatste paar keer deed ik gewoon de restanten van de rub met wat water erin.
Maar vlinderen (evt onder een steen) geeft ook een heerlijk resultaat.
Hier vonden de kinderen een hele kip altijd wel leuk maar dit jaar heb ik hem bijv nog niet gemaakt
Maar ook dat is bbqen, gewoon de technieken afwisselen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

copykat

Good copy isn't bad

T was erg lekker.
Ik had t vlees extra gekruid van binnen met ui en knoflookpoeder. Zwarte peper.en zout binnen en buiten.
Daarna de pesto en parmazaanse kaas.
En pijnboompitten.
Dicht gebonden en whiskeyrookhout voor extra smokeringsmaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzT9Hnbnx87nXbDGN3fSOb7oE9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3DSyQ1WnvqEUdP3qK9hTa0K.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R9lMVpZJbPxRRtUd2lul1RechE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUPKtTXZkfQVwdZnt5ZrE77H.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MALtHw014zfvdIeD_BkZLd7Z_AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11bLVMYZsl8pBQ4BgMTf0hnM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyMMKkmyoayW0Szx8RBZwzAhZbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aThzyeIfhRd7lU1x393fdJUb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y410ueTrEQkLMuPu7EC1ZP779qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCdEGhmsGmKZcMWvuKHMiOtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08-yWP5_C-11K5j6a_ZWyaY4xlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yex1I72ssc9jaa7HBbAPmmfD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76MaREKkY_muD0nelKrW5QycZVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amN9Av1hloABI3xFkoy0jJJF.jpg?f=fotoalbum_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:34
Togi schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:22:
[...]

Idd, minder snel garen of minder droog bedoelen we hetzelfde mee
Voor de smaak maakt het niet uit.
Laatste paar keer deed ik gewoon de restanten van de rub met wat water erin.
Maar vlinderen (evt onder een steen) geeft ook een heerlijk resultaat.
Hier vonden de kinderen een hele kip altijd wel leuk maar dit jaar heb ik hem bijv nog niet gemaakt
Maar ook dat is bbqen, gewoon de technieken afwisselen
We bedoelen niet hetzelfde. Het water verdampt nauwelijks, dat is al een paar keer aangetoond. Maar het water zorgt er wel voor dat de borst minder snel gaart dan bijvoorbeeld de dijen. Tegen de tijd dat je borst dan gaar is, zijn de poten droog, tenzij je ze inpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 08:38
Togi schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:12:
BCC kan met alle soorten vloeistof is mijn ervaring en maakt niet veel uit of het bier, cola of wat dan ook is.
Het vocht zorgt er alleen voor dat de kip niet uitdroogt en eigenlijk verdamp je volgens mij alleen het water uit het blikje (de smaken reduceer je alleen in je blik net zoals bij het inkoken van een saus).
De smaak voor je kip zit voornamelijk in je rub en evt je rookhout
Heb tot nu toe 1 keer het bier terug geproefd maar dat kwam omdat de kip was omgevallen en het bier erin gelopen was
Hier ben ik het helemaal mee eens. De Cola smaak die ik op mijn recept had, kwam ook alleen uit de Cola/BBQ saus die je er buiten op smeert.

Ik denk dat de vloeistof in het blikje zelfs bijzonder weinig doet (ook geen vocht toevoegen aan je vlees).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb het recept van de site van BGE aangehouden om te proberen.
https://www.biggreenegg.e...recepten/beer-can-chicken

Ik merk dat ik meestal veel langer bezig ben met voorbereiden.
Komt waarschijnlijk ook dat mijn dochtertje van 9 mij assisteert. :*)

Ik had de kip op een weber gbs bakplaat gezet en wou deze eerst op het rooster zetten, maar dat paste niet.
Dus de bakplaat direct op de conveggtor gezet waar deze net in past.
Ik had in de egg nog houtskool van de vorige keer zitten en verder niet bijgevuld.
Verder 3 kleine appelhout chunks erbij gedaan.
Ik kreeg de egg met moeite op 150 graden maar volgens het recept moest ik op 180 graden zitten.
Kip en conveggtor er maar weer uit en de kolen doorgeroerd en bijgevuld.
Alles weer terug en toen duurde het nog best lang voordat hij naar de 180 ging.
Met de kerntemperatuurmeter de kip erop gelaten tot 74 graden.

Kip was goed gaar en smaakte goed.
Geen tijd gehad om onder de huid te rubben dus dat is voor de volgende keer.

Nu vraag ik mij nog af waar het aan kan liggen dat de egg niet op temperatuur kwam.

Kan dat zijn doordat er klein gruis in de gaatjes zit waar de kolen op liggen?

Of te weinig houtskool? (Hij zat denk voor de helft nog vol)

Of zou de bakplaat te veel flow tegenhouden?
De oren zaten wel in de flow maar verder geen blokkades.

Al met al weer veel geleerd.
Op naar de volgende sessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Als je bbq niet warm genoeg wordt, branden er niet genoeg kolen. Dat kan komen omdat er te weinig vuur is, te weinig kolen of te weinig zuurstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:08
Ook met relatief weinig houtskool zou je 180 graden makkelijk moeten kunnen halen. Ik zou de oorzaak zoeken in te weinig vuur in combinatie met te weinig zuurstof.

Als de Weber bakplaat precies past tussen het keramiek sluit je daarmee de airflow teveel af en krijgt je brandstof dus onvoldoende de kans om op temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik kon nog wel langs de bakplaat kijken.
Rondom denk ik nog zo’n 2 cm ruimte.
Komt dat zo precies dan?

Kolen die er nog in zaten waren allemaal aan dus denk toch te weinig kolen of te grote pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
Ik zou zeggen: probeer eens zonder de bakplaat en laat weten wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Crxtreem schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:31:
Ik kon nog wel langs de bakplaat kijken.
Rondom denk ik nog zo’n 2 cm ruimte.
Komt dat zo precies dan?

Kolen die er nog in zaten waren allemaal aan dus denk toch te weinig kolen of te grote pan.
Dat zou genoeg moeten zijn.

Hoeveelheid kolen is interpretabel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Laatst online: 10-06 08:38
Crxtreem schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:53:

Ik kreeg de egg met moeite op 150 graden maar volgens het recept moest ik op 180 graden zitten.
Kip en conveggtor er maar weer uit en de kolen doorgeroerd en bijgevuld.
Om de temperatuur in je Egg goed stabiel te hebben/houden is het zaak om ervoor te zorgen dat de dome ook goed heet is (180 graden in jouw geval).

Dus:
  • Je steekt de egg aan (deksel open en luchtinlaat beneden helemaal open), totdat je wokkels, of aanmaakblokjes uitgebrand zijn (geen vlammen meer).
  • Deksel dicht, luchtinlaat beneden helemaal open, luchtuitlaat bovenop helemaal open
  • Wacht tot je thermometer +/- 10 graden onder je doel temperatuur zit, luchtinvoer onder op een kier (ik houd op mijn kamado Joe 1 vinger aan), Uitlaat boven op een kier (op mijn kamado Joe net voorbij het witte streepje).
  • Nu is belangrijk: Voel aan je Dome, of deze al heet genoeg is.. Voor 180 graden, moet je hand er niet meer dan een seconden of 5 op kunnen blijven. Het keramiek moet de warmte echt opgenomen hebben.
  • Plaats nu je conveggtor (of deflector plates) en wacht tot je Egg opnieuw op 180 graden is.
  • Plaats nu je eten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sahi_NL op 17-08-2021 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:12

Chakotay

Lick here to continue

Chakotay schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:46:
Ik heb die garantie-aanvraag voor het onderstel van mijn Grizzly nog openstaan bij Welkoop. Vandaag heb ik een receptenboekje & handgeschreven excuuskaartje binnengekregen voor het wachten op reactie van de fabrikant, vriendelijk :) Ik ben nu wel benieuwd hoe lang dat wachten nog gaat duren, zolang geleden is die aanvraag ook weer niet :P
Update een maand later: Net weer mail gekregen van de Welkoop, de leverancier gaat mij een nieuw onderstel opsturen. Heeft even geduurd, maar als die daadwerkelijk prima komt lijkt me dat prima service :) Ik ben benieuwd of het nieuwe onderstel nettere lasnaden heeft.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DD2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05 21:22

DD2

Afgelopen weekend samen met m'n broertje voor de vriendengroep een BBQ georganiseerd. Weer een aantal leuke dingen gemaakt samen. We hadden onder andere:

BBQ nacho's met guacamole en dip op basis van crème fraiche (geen foto's van).
Gegrilde Dorade's met Ras el hanout.
Cote de boeuf met knoflook, tijm, peper en zout.
Salade van in de houtskool gepofte bietjes met geitenkaas en pijnboompitten en rucola.
Eenden borst met zoetzure wortel, wortelcreme en dropsaus.
Pig Wings met captain morgan spiced rum BBQ saus.
Op kaneelstokjes gegrilde perzik met honing bourbon glaze geserveerd met een beetje roomijs.

Alles gemaakt op twee kamado's en een Weber ketel. Was een erg leuke middag / avond!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1TeokpbID_6tU2eYRL_X7mkifA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLUjtUY7w7RM3P7g8QlxyhkK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH1DJa7GHeb-FrUEtkg7rlL6eNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbaILVllaKWB03PtFoGDiXg0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haGApwCziDjdaUsk2Op-H-rjBQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRAVVUyADXW6cnTvryReu8k6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2rsjTDinDa6eeU-1BqZemSGW8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjaqvhSJFn4UIQZi38ijCsPP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZU9QoFqBwCF-Vs4hAR6dhQwmQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovyJAGzEwcTpQvXYuTA4mpek.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoRLVNucvZjU5oSCfLZNs7j3Cfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kItC7Jb9FZ0xr6eKOTlusRjX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Wou dat ik zulke vrienden had ;)

Even serieus, ik snap de passie voor bbq'en, die is bij mij zelf ook aanwezig.
Maar wat ik een klein beetje vervelend vindt is, de uitnodiging van de bbq komt altijd bij mijn vrouw en mijzelf vandaan. Dus de kosten ook. "Ja maar jij vindt dat leuk om te doen, en je kan het veel beter" zeggen ze dan.

Ik ben geen holle beer, ook al ben ik een Hollander en heet ik Hollanders (qft) maar toch vind ik het jammer dat de gunst (en dat hoeft echt niet evenredig) bijna nooit geretourneerd wordt.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
loewie1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:15:

Maar wat ik een klein beetje vervelend vindt is, de uitnodiging van de bbq komt altijd bij mijn vrouw en mijzelf vandaan. Dus de kosten ook. "Ja maar jij vindt dat leuk om te doen, en je kan het veel beter" zeggen ze dan.

Ik ben geen holle beer, ook al ben ik een Hollander en heet ik Hollanders (qft) maar toch vind ik het jammer dat de gunst (en dat hoeft echt niet evenredig) bijna nooit geretourneerd wordt.
Tijd voor nieuwe vrienden ;) Ik ben daar altijd open in tegen vrienden. En soms komt het er dan op neer dat we kippenvleugels eten en de andere keer een tomahawk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tijd voor tickie te introduceren bij je vrienden. :+
Dat je en een goede BBQ hebt en weet hoe je hem moet gebruiken en vermoedelijk de ruimte in huis en tuin hebt en ruime koelkast plaats enz. hebt zal niet veranderen maar gezamelijke boodschappen lijstjes en delen vd rekening lijkt me normaal bij gezellig zamen zijn.(doe je toch ook met uiteten gaan?) Maakt t ook makkelijker met meerdere verspreide kosten. (elke keer een fles drank/whisky meenemen als kado en die vervolgens ook weer meehelpen opdrinken word ook saai.)
En je bent ook nog aan't opruimen en schoonmaken de volgende ochtend.
Heel simpel je nodig mensen uit voor een ameriaanse BBQ budget 20 euro oid per persoon.
Lijstje met voorkeuren eten en drinken, afspreken wie wat haalt en meeneemt.
Met tickies levelen naar elkaar. Klaar. Geen gezeik. (Als vrienden dat niet zien zitten zijn t geen vrienden.)
Dan heb je een heel gezellige avond en geen verplichtingen achteraf. d:)b

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hoewel ik @loewie1984 zijn punt snap, vraag je toch geen geld als je vrienden uitnodigt?

Bij mij is het simpel, iedereen doet wat ie kan. Dat hoeft echt geen bbq of eten te zijn. Vrienden die nooit iets doen komen hier niet (luxueus) eten.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:44:
Hoewel ik @loewie1984 zijn punt snap, vraag je toch geen geld als je vrienden uitnodigt?
Niet als dit roulerend is. Maar als je bijna altijd de "place to go to" bent, (makkelijker(kleine kinderen slapen thuis beter), ruimer, verzin t, is een eerlijkere verdeling vd kosten iets wat automatisch bij iedereen zou moeten opkomen. En tickie is een ideale manier om verdeling te doen. (de gesloten horeca en restaurants door covid heeft thuis eten vervuldigd en dus ook de kostendingen als dit. Als ik al zei als je afspreekt om uit eten te gaan betaald de gene die reserveert toch ook niet alles?)
Bij mij is het simpel, iedereen doet wat ie kan. Dat hoeft echt geen bbq of eten te zijn. Vrienden die nooit iets doen komen hier niet (luxueus) eten.
Dat is de ideale versie, en anders zou t bespreekbaar moeten kunnen zijn toch?

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 17-08-2021 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik bespreek dat niet, wie zelf niets doet die komt hier ook niet. Maar ik heb het geluk dat het misschien om minder dan 10% gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nu vraag ik mij nog af waar het aan kan liggen dat de egg niet op temperatuur kwam.

Of te weinig houtskool? (Hij zat denk voor de helft nog vol)

Of zou de bakplaat te veel flow tegenhouden?
Met dergelijke hoge temperaturen zou ik kijken naar je brandstof. Ik heb Dammers erin zitten nu en ik heb een low and slow sessie gedaan op 125C. Ik had de Q eerst een uur opgewarmd met de platesetters erin. Ik begon met een kolenmand die vol was. En ik dacht bij mezelf: kiek es effe noar ut veur....

En ja hoor, nog eerst even wat bijvullen met kolen alvorens het vlees erop te doen. Er ging veel energie kwijt in het opwarmen. Met de witte Quebracho had ik dat probleem niet bij het opwarmen daar deze veel harder is en dus langer brandt.

En dan is er nog de vochtigheid van je kamado. Het keramiek is poreus. Als die vol gezogen is met vocht dan kost dat opwarmen veel energie en tijd. Ik zag bij mijn MB dat die aan het zweten was aan de bovenkant van de dome na 3 weken regen zonder hoes. (Was een paar weken terug toen ik beef ribs aan het maken was) Dat duurt even om die droog te stoken en ook om die te verzadigen met warmte (je wilt dat ook niet tegen 300c doen ivm thermische spanningen dus langzaam op 110C)

Eens alles goed warm is kan je die temp gewoon houden met minimale airflow. Die 2cm is echt voldoende daarvoor. Maar om de kamado nog eerst te verzadigen met die 2cm is misschien iets te veel gevraagd.

Kortom: eerder de kamado aansteken om die op temp te brengen (met de plate setter op het rooster zou ik zeggen dat die ook gesoaked is) en dan is het een eitje om die op temp te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 17-08-2021 20:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:44:

BBQ is gewoon een moment waarbij je gezellig met mensen samen zit die je graag ziet. En daar is alles meegezegd denk ik. Omdat we graag iets speciaals doen kan je het niet van een ander verlangen maar klaplopers zijn hier idd niet welkom.

Maar je past je gerechten aan aan je gasten. Een wagyu ribeye ipv een Braziliaanse is geweldig als je die smaak papillen hebt. Dus als er geen fijnproevers komen gaan we geen dure ribeye maken als ze het verschil niet kennen. Dan zal het ook gewoon worsten en hamburgers zijn en het maakt geen fuck uit want het gaat om de gezelligheid.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zo is het @Chevy454

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ohja. ik heb afgelopen weekend bij vrienden nog een mooi stukje bavette gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB2tNUX1bmdeWlOhA95g5Zhp8b8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w32kHXeluemRKQ4nxRf5JlFJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srFjK0G3pWdF29OepK1PMpw1B9A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B10Il1akZb9y278kyXNynIzv.jpg?f=user_large

Prima gelukt ondanks dat het niet op mijn eigen BBQ was :9~

Over het verhaal hierboven, wij lossen dat vaak op door bij een BBQ-uitnodiging eventueel ook zelf wat lekkers mee te nemen, zoals ik dit stukje bavette zaterdag :)

[ Voor 12% gewijzigd door Chakotay op 17-08-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Chakotay schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:53:
Ohja. ik heb afgelopen weekend bij vrienden nog een mooi stukje bavette gemaakt:
Ziet er lekker uit. Alleen peper en zout?
Over het verhaal hierboven, wij lossen dat vaak op door bij een BBQ-uitnodiging eventueel ook zelf wat lekkers mee te nemen, zoals ik dit stukje bavette zaterdag :)
Dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

copykat schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Ziet er lekker uit. Alleen peper en zout?

[...]
Jup, niets mee gedaan verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 19:42

Nu vraag ik mij nog af waar het aan kan liggen dat de egg niet op temperatuur kwam (…)
Ik ben nieuw in dit topic. Welke BGE bezit je?
Ik heb zelf een Bastard Medium Urban en overweeg een BGE minimax aan te schaffen voor erbij en vakanties. Al veel gelezen en geleerd in dit topic. 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turndontburn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-06-2022
Goedemiddag allemaal, ik ben nieuw hier.

Heb van het weekend Bavette carpaccio rollade gemaakt, was erg lekker!

Zie het recept op <knip>spam is niet toegestaan.

Groeten,

Bart van Turndontburn

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 19-08-2021 12:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
Als je hier je eigen content wil spammen moet je Koffie heten ;)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:16

Dennis1812

Amateur prutser

En misschien niet als eerste post ooit doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Turndontburn
Ik heet geen koffie, haal het wel regelmatig. Telt dat ook? haha.

Nee maar even serieus, het is naar mijn mening een goed recept. Ben van plan er wel meer te delen in de toekomst hier mits dat natuurlijk oke is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:00
Ik denk niet dat er hier veel behoefte is aan nog een site met barbecue recepten. Je bent natuurlijk vrij om je recept en foto's hier te delen, maar gewoon een linkje droppen naar je eigen website als allereerste post ooit op het forum is gewoon spam.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Turndontburn
Duidelijk verhaal Ozzie, gaan we dat niet meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:45

Mijn vrienden bieden vaak aan om te delen in de kosten. Ik vraag me af of ze ook weten wat echt lekker vlees kost :)

Ik sla dat altijd af want ik stuur de uitnodiging. Als zij mij later uitnodigen voor een BBQ is het vaak het standaard pakket, maar dat vind ik ok. Iedereen doet wat die wil/kan, zowel kwa prijs als gerecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
sNielz123 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Mijn vrienden bieden vaak aan om te delen in de kosten. Ik vraag me af of ze ook weten wat echt lekker vlees kost :)

Ik sla dat altijd af want ik stuur de uitnodiging. Als zij mij later uitnodigen voor een BBQ is het vaak het standaard pakket, maar dat vind ik ok. Iedereen doet wat die wil/kan, zowel kwa prijs als gerecht.
Bij mij ligt het er een beetje aan. Als ik echt iedereen bij mij uitnodig om iets lekkers te eten ga ik daar zeker geen bijdrage voor vragen.

Maar ik heb ook een groepje vrienden waarmee we afwisselend bij iemand thuis wat gaan eten en in die groep is het normaal dat de kosten gewoon gedeeld worden. Ook omdat het niet altijd even handig uit komt om bij iedereen in een bepaalde volgorde langs te komen.
Maar dan alsnog reken ik meestal maar de helft van de kosten, want ik hou er gewoon van om lekker te koken en daar horen (soms) dure ingrediënten bij. Maar ik heb makkelijk praten want ik kan het ook gewoon betalen, er zitten ook wat jongere vrienden in die groep die bijvoorbeeld nog studeren.
Ik verdeel dan vaak wel de kosten voor het eten en een krat bier, maar hou zelf van speciaal bier drinken of lekkere wijn en dat betaal ik dan zelf. Dan heeft iedereen een leuke avond en mijn vrienden niet het idee dat ze op mijn zak teren.

Sowieso is het natuurlijk heel erg Nederlands om na zo'n avond een tikkie te sturen. Het is op zich wel lekker duidelijk, maar ik hou er niet van. Het is dat mijn vrouw me af en toe dwingt om zulke kosten te delen, anders zou ik het altijd alles zelf betalen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zoals ik zei, voor elke euro die ik uitgeef hoef ik hem zeker niet terug.
Maar we hebben vrienden waar als we mee gaan uit eten het door de helft gaat, maar in de zomers wordt er ook nog wel eens gebbq'ed. Maar wij hebben letterlijk nog nooit 1 keer bij hun gebbq'ed.

En gemiddeld genomen voor 4 man bbq'en ben je toch gauw 30 tot 50 eu lichter (appie heijn).
Er zitten ook voordelen aan als jij steeds de organisator bent:
- ik kan naar bed rollen als het moet
- ik kan bepalen wie ik uitnodig
- ik kan bepalen wat er wordt gemaakt
- ik weet dat ik lekker te eten krijg

Bedoel als je zelf procereur, ribs of picanha maakt en bij iemand anders gaat het vlees vd lidl met de weiko erop. Ja dan kun je zeggen "het gaat om het gebaar" maar toch.

Misschien moet ik maar een bbq gilde/genootschap zoeken hier in de buurt, dan heb je dat niet/minder.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Turndontburn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:27:
Duidelijk verhaal Ozzie, gaan we dat niet meer doen.
Zet de beschrijving en de foto's hier neer, met een linkje naar recept voor geinteresseerden, dan is het helemaal prima. Liever wat er wel kan ;)

@Chevy454 nog gefeliciteerd met de zwangerschap! Ik was een hele post aan het maken met wat ik allemaal gemaakt heb, maar toen begonnen hier de weeeen... en sinds die tijd weinig meer op t forum actief. Iedere drie uur een flesje en een luier houdt je wel zoet.

Om nog even te samenvatten wat wij allemaal wel hebben kunnen eten; alles wat kip en varken is gaat gewoon. Heerlijke stukken procureur en iberico secreto gemaakt.

Zalm is wat droger op de gewenste kerntemp, maar aangezien al je vlees en vis toch stijf doorbakken moet worden, ga je daar wel doorheen kijken. De BBQ biedt dan juist weer iets extra's met een goede marinade en een rookplankje waar de zalm op gaart. Doordat het dan indirect is, blijft de zalm nog relatief sappig, alleen de structuur is wel wat minder omdat je op 70 graden zit en alle eiwitten dan gewoon echt stijf zijn. Sowieso is vis (behalve roofvis) een goede aanrader, verplicht 1x per week voor de ontwikkeling van de hersentjes zegt men.

Daarnaast de BBQ vooral ook aan gehad omdat het een lekker ontspannende bezigheid is en mijn vrouw dan prima kon chillen in de tuin, zolang het weer meewerkt. Aangezien je verderop in de zwangerschap steeds minder ver van huis gaat, hou je meer tijd over voor de low & slow. Ook lamsbout was bijvoorbeeld een leuk gerecht om eens op los te gaan.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

loewie1984 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:27:

Bedoel als je zelf procereur, ribs of picanha maakt en bij iemand anders gaat het vlees vd lidl met de weiko erop. Ja dan kun je zeggen "het gaat om het gebaar" maar toch.
Op zich niets mis met Lidl vlees. Sterker nog, is vaak duurder dan procureur van de Hanos ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@loewie1984
Was niet de bedoeling een hele discussie te starten maar t blijkt toch een schurend dingetje te zijn. ;-)
Het mooiste is als iedereen spontaan bijdraagt aan t eten en drinken door iets mee te nemen in natura.
(geld is toch vreemder ongemakkelijker. (al geeft iedereen geld met verjaardagen tegenwoordig.))

Maar met vlees is dat toch lastiger, je moet t voorbereiden bbq tijd low en slow is niet zo dat je dan pas begint enzo. Dan is een ik doe t vlees jullie de rest? ook een oplossing. (scheelt ook een hoop hakken van salades ;-) )

Mijn punt is meer van als je t bespreekbaar maakt heb je ook geen wrevel en andere ongemakkelijke gesprekken over vergeten uit te nodigen en zo. (niet iedereen is even rijk of even goed in koken voor groepen of heeft geen ruimte op zn flatje of geeft evenveel uit (wil geven) aan eten en dat kan je gewoon mee wegen maar ik denk dat vrijwel iedereen in die situatie het echt geen punt vind om iets toe te voegen aan de avond
Je hoeft niet je dure fles wijn of whisky of speciaal bier aan te dragen (gewoon slobberspul is vaak goed genoeg) dus als je dat wilt is dat je eigen kosten of alle anderen willen dit graag ook en dan is het een ideale "kosten verdeler" om mee te laten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Over deze discussie; het belangrijkste is dat je het uitspreekt als je wat dwars zit qua besteding (ook als je denkt dat de ander zichzelf tekort doet).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:57
Nog niemand behalve m'n vrouw heeft hieraan mee betaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuO3ye0-xOkloHiqhfAcmoAuljM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4wVQ7eXz9GhKrn30btOUdFr.jpg?f=fotoalbum_large

Damn, groter dan ik dacht. 1/8e van het balkon denk ik, haha.

Vervroegd verjaardagscadeautje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mooi man, geniet er van! @barrymossel. Heb hem zelf ook sinds een aantal maanden en hij bevalt erg goed :)

• barrymossel
Koehandelaar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:39:
Mooi man, geniet er van! @barrymossel. Heb hem zelf ook sinds een aantal maanden en hij bevalt erg goed :)
Het is nog even wennen. Wilde met 1 (halve) deflector aardappeltjes op 200 doen (ging goed) en daarna ernaast bavette spiesjes en varkenshaas medaillons grillen, maar die lagen te hoog voor mijn gevoel en de temperatuur kwam na een paar keer openmaken van de dome niet meer hoog genoeg.

Beetje oefenen en ontdekken dus!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:25:
Nog niemand behalve m'n vrouw heeft hieraan mee betaald:

[Afbeelding]

Damn, groter dan ik dacht. 1/8e van het balkon denk ik, haha.

Vervroegd verjaardagscadeautje!
Ik neem aan dat je het huishoudelijk reglement van de flat hebt gelezen. Vaak is (barbequen met) vuur verboden.
Los daarvan is - tenzij je bovenin woont - er een redelijke kans dat je overlast veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
nokiaan958GB schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Ik neem aan dat je het huishoudelijk reglement van de flat hebt gelezen. Vaak is (barbequen met) vuur verboden.
Los daarvan is - tenzij je bovenin woont - er een redelijke kans dat je overlast veroorzaakt.
Ok, sorry, dakterras-achtig iets van 4 bij 6. We hebben een eengezinswoning die bovenop een ouderenwoning staat waardoor we geen echte tuin hebben helaas. Maar (net aan) ruimte genoeg voor een giga-konijnenhok, grote parasol, zes-zits buitenset en dus een Kamado (en Weber). De enige die er last van hebben zijn m'n dochter en wijzelf als we de ramen open laten staan... ;)

---edit---

Tuin is voor mij op de begane grond, dakterras op je dak. Balkon is naast je huis, boven de grond. Als je een beter woord hebt voor een soort tuin op een verdieping en niet op je eigen dak, dan houd ik me aanbevolen...

[ Voor 14% gewijzigd door barrymossel op 19-08-2021 22:23 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
De Makro heeft Contrafilet in de aanbieding per 1,5kg. Nu begrijp ik dat al je dat in steakes snijdt, dat het een Entrecote is. Dat lijkt me wel eens lekker voor de verandering! Vaak eten we Picanha of Bavette.
Heeft iemand wel eens een hele contrafilet gekocht en deze na proportioneren op de bbq gegooid?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

barrymossel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Het is nog even wennen. Wilde met 1 (halve) deflector aardappeltjes op 200 doen (ging goed) en daarna ernaast bavette spiesjes en varkenshaas medaillons grillen, maar die lagen te hoog voor mijn gevoel en de temperatuur kwam na een paar keer openmaken van de dome niet meer hoog genoeg.

Beetje oefenen en ontdekken dus!
Je dome temperatuurmeter is redelijk zinloos als rooster temp reverentie met verschillende niveau's.
En zo'n grote keramische schaal heeft best wat tijd nodig om voldoende warmte op tenemen om stabiel te blijven met openen vd schaal. Als de schaal onvoldoende opgewarmt is , zal met openen de dome thermometer snel in waarde zakken en door t verlies van de warme lucht weer opnieuw moeten opbouwen.

Een draad probe voor elk rooster deel en of je vlees die daar ligt werkt veel nauwkeuriger.
Let wel op met directe lage grill stand dan branden je draadjes door.
De dome thermometer is vooral een indicator van de hete lucht die uit je topvent verdwijnt.

Door tijdens opwarmen de topvent iets te knijpen nadat de vlammen vh wokkels weg zijn spaar je houtskool en warm je de schalen rustig op. (lage luchtstroomsnelheid betekend meer warmte overdracht in de keramiek. Anders stook je alles zo de schoorsteen uit.)
Hij zal langzamer op temperatuur komen maar is daarna veel stabieler.
Probeer 125-150graden celcius, te krijgen, afhankelijk van je gerecht. En daarna kan je de set up voltooien.
Met plaatsen van je deflectors zakt de temp ook weer iets, (Dat materiaal moet ook opwarmen.)
Schuif de onderste inlaat op gewenste opening voor de werk temp van je gerecht en wacht weer even.
Ik gooi vaak mn fantast ike probe boven op t rooster als de deflector er onder zit en stel in op 20 graden onder gewenste start temp. Als ie begint te piepen heb ik nog voldoende tijd om te fijn tunen.
Kan ik ondertussen nog even snel dingen regelen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Stinger_Ventura schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:41:
De Makro heeft Contrafilet in de aanbieding per 1,5kg. Nu begrijp ik dat al je dat in steakes snijdt, dat het een Entrecote is. Dat lijkt me wel eens lekker voor de verandering! Vaak eten we Picanha of Bavette.
Heeft iemand wel eens een hele contrafilet gekocht en deze na proportioneren op de bbq gegooid?
Geen idee wat contrafilet is maar ik heb vandaag victoriabaars filet gekocht en een halve zalm.
En shortrib. Beetje verandering is leuk.
Bavette net gedaan als rollade was erg lekker en is in mn doe ik nog een keer boekje.

Makro's brok ribeye portitioneer ik meestal meteen na aankoop in 3cm steaks dwars op de vezel gesneden en vacumeer dan datum er op met gewicht erbij en hup in de vriezer.
Dus ik verwacht als je dat ook doet met een contrafilet het best te doen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:07
Ozzie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

Sowieso is het natuurlijk heel erg Nederlands om na zo'n avond een tikkie te sturen. Het is op zich wel lekker duidelijk, maar ik hou er niet van. Het is dat mijn vrouw me af en toe dwingt om zulke kosten te delen, anders zou ik het altijd alles zelf betalen.
Aan de andere kant is het in heel veel landen weer normaal dat iedereen wat meeneemt en zo de kosten deelt (iets wat hier weer minder is, en als we het doen gaan we als Nederlanders wel weer vergelijken wie wat meeneemt 😂 )

Ik merk dat ik ook vaker de klos ben als betaler maar heb door de tijd heen wel geleerd wat ik bij wie doe.
Bij vrienden waar ik zelf een diepvries hamburger terug krijg zal ik iets simpelers voorzetten dan bij vrienden waarvan ik weet dat ie het iig ook probeert of ons bijv uitnodigen voor iets anders als bijv gourmetten of mosselen.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

Op zich niets mis met Lidl vlees. Sterker nog, is vaak duurder dan procureur van de Hanos ;)
Ik haal mijn vlees dan ook graag bij onze Belgische buren ( ook Lidl )
Rum{p}steak, lamskoteletten, cote a l'os ..

Die Belgen weten wel wat goed eten is ;)

https://www.dekeukenvanli...pegras-en-aioli-mayonaise

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 19-08-2021 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:07
Gistermiddag voor de 1ste keer een kleine sparerib op de Weber gegooid.
Vorige keer met de moink balls had ik een kolenmandje gebruikt als indirecte methode en had ik best wel problemen om de temperatuur te controleren.
Deze keer gebruik gemaakt van de kolenring en diffuser plate in combinate met de mignon methode in een 3-1-1 sessie.
En wonderbaarlijk kon ik de temperatuur wel relatief goed stabiel houden tussen de 110 en 120.
Slechts enkele keren een beetje moeten bijsturen in een sessie van 5 uur.

Tijdens het 1ste deel enkele chunks appelhout op de kolen gelegd.
Bij het inpakken gebruik gemaakt van een mengeling van vers appelsap (appels uit de tuin door een slowjuicer gehaald), wat Luikse appelsiroop en een klein scheutje whisky (Arran).
Het resultaat was toch heerlijk mals en lekker. Mijn vrouw was zeer verwonderd hierover.
Enkel de kinderen vonden de rooksmaak wat minder, dus misschien volgende keer eens zonder rookhout proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNZAsHbX4I43B80mJeLisxgrcBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqzGxjT4MErJI9q992g50Nyz.jpg?f=fotoalbum_large

Enige nadeel van al dit geëxperimenteer is wel dat mijn vrouw gelijk vroeg wanneer ik nu die jalapeno poppers ga maken en eindelijk een pizzaplaat ga bestellen :P
Maar zij weet nog niet dat deze laatste morgen of maandag geleverd gaat worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-06 20:43

aex351

I am the one

aex351 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:42:
[...]

Ja, ik snap dat er verschillen kunnen zijn. Echter is dit zo ondoorzichtig als maar kan zijn. Ik hoop dat de ervaren barbecue mensen hier iets zinnigs erover kunnen zeggen. Want dit draait toch wel om de kern.

Het lijkt wel alsof alles gericht is op 'het merk'. Dan lees je Boretti is goed. Maar Weber is beter. En vervolgens lees je dat Boretti niet eens zijn eigen barbecues produceert. Dat lijkt mij interessante informatie om in dit topic te bespreken.*het gewicht (kg) wil nog wel eens afwijken afhankelijk van de website.

Ik kan dit lijstje eindeloos blijven aanvullen. Praxis heeft er ook een en Hornbach ook.

Wie zijn nu de daadwerkelijk fabrikanten van deze barbecues?
In mijn zoektocht naar een houtskool barbecue ben ik uitgekomen op de Napoleon Roque 365.

Ik snap niet hoe houtskool barbecues zo'n slecht ontwerp kunnen hebben. Mijn initiële keus was gevallen op een Boretti Fratello / Barilo. Maar bij het uittesten ervan in de winkel, wat een slecht ontwerp :/. De hendel van de deksel zit niet op een praktische plek waardoor bij het openen/dichtdoen je echt moet opletten niet je handen aan de deksel te verbranden. Daarnaast het in / uit halen van de gietijzeren roosters, niet te doen. Dat gaat totaal niet makkelijk (leuk! wanneer het gloed heet is). Vandaar ook dat de binnenkant (zie ook review videos) bekrast zijn. Daarbij ook geen zij tafeltje of wieltjes. Handig!

Vervolgens dacht ik aan de Boretti Carbone of 1 van de 10 anderen varianten/merken (allemaal exact dezelfde fabriek). Dat zit dus ook houtje-touwtje in elkaar. De 2017 versie, de Boretti Vittoria komt dan nog in de buurt als de meest robuuste versie, ook met gietijzeren roosters. Nou, ik weet niet of het alleen bij de Vittoria zo is. Maar deze bevat nog de oude design gietijzeren roosters, waarbij het in / uit nemen van zo'n rooster lastig is omdat er geen 'gat' in zit, welke je wel ziet bij de Fratello / Barilo. Misschien dat ze deze in 2020/2021 versie wel aangepast hebben, maar ik kon niets hierover vinden of in het echt zien. Gemiste kans.

En vervolgens zie ik de Napoleon Roque 365 in de aanbieding voor 399 euro inclusief hoes. Is robuust, komt stevig over, heeft inklapbare zijtafels, heeft een deksel met een handvat - waar gewoon normaal over na is gedacht - heeft in uitneembare warmhoud rooster (waarom hebben die andere dit niet?!) en je kan een spiesophangen. Maar het punt was, ik wilde houtskool.

Wat blijkt nu. Er bestaat een inleg die de Roque 365 omtovert tot een houtskool barbecue :D.

Iemand ervaring met de Roque 365?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
aex351 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 01:55:
[...]

Wat blijkt nu. Er bestaat een inleg die de Roque 365 omtovert tot een houtskool barbecue :D.

Je overdenkt het geheel teveel.
Je hebt gelijk bij de kwaliteit en opzet van de meeste modellen, maar er zit echt een stukje onderzoek en theorie achter het 'ronde' van zo'n Weber ( en 99% van de kamado's.

De inleg om houtskool te stoken in een gasser heeft heel veel gemengde reviews, ik ben er een aantal tegengekomen waar die plaat spontaan gebarsten is ( hitteverschil van koud naar heet )
Op die plaat kan je bijna je briketten/kool niet aankrijgen, dus dat doe je in een starter.
Maar omdat de boel dan loeiheet is, kan dat gietijzer er niet zo goed tegen.

Ik ben er niet om je op andere gedachten te brengen, maar hou daar wel rekening mee
aex351 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:41:
[...]Weber valt voor mij af want dat is een ronde barbecue. Rond is gewoon niet handig, tenzij je met een groepje rondom de barbecue marshmallows wil roosteren. Ik snap dus ook niet waarom iedereen zo goed praat over Weber, want het is objectief gewoon onhandig. Hoor je dus ook niemand over.
https://www.smithsonianma...ll-begins-buoy-180960335/
https://www.quora.com/Why...ls-tend-to-be-rectangular
https://takeayard.com/bbq-smokers-round/

[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 20-08-2021 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

FreshMaker schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 02:20:
[...]

Je overdenkt het geheel teveel.
Je hebt gelijk bij de kwaliteit en opzet van de meeste modellen, maar er zit echt een stukje onderzoek en theorie achter het 'ronde' van zo'n Weber ( en 99% van de kamado's.

De inleg om houtskool te stoken in een gasser heeft heel veel gemengde reviews, ik ben er een aantal tegengekomen waar die plaat spontaan gebarsten is ( hitteverschil van koud naar heet )
Op die plaat kan je bijna je briketten/kool niet aankrijgen, dus dat doe je in een starter.
Maar omdat de boel dan loeiheet is, kan dat gietijzer er niet zo goed tegen.

Ik ben er niet om je op andere gedachten te brengen, maar hou daar wel rekening mee
Ik sta open voor suggesties hoor. Het is dat ik per toeval de Roque 365 ben tegengekomen vandaag. Het idee van zo'n inleg is wel dat ik geen starter hoef te gebruiken. Ik ben nog even aan het uitzoeken hoe het zit om met gas en houtsnippers.

Ik denk niet dat er veel gedachte achter zo'n ronde Weber zit. Denk dat het oorspronkelijke idee puur was: ronde bak waar je kolen in kan doen met een rooster erop en klaar - lekker goedkoop te produceren. Ik denk dat ooit iemand het gewoon zo in de markt heeft gezet en er vervolgens van alles om heen aan het bedenken is geweest om het product verder aan te prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De ronde vorm was voornamelijk kostenbesparing op de brandstof
De warmte stijgt op, en door de vorm circuleert ( hence de vorm ) het over en rond het vlees.

In een vierkante vorm circuleert het ook wel, maar met meer weerstand.

En tenzij je spiezen van 80cm wilt maken, kan dat prima op een ronde BBQ natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.barbecook.com/AUTOx430/ak-catalog/c/2/0/4/c2042775dc014d40616ea253265b36b3a9fd1caa_BC_ACC_7017__media_packshot_1__ecommerce__nl_NL.png
aex351 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 02:28:
[...]
Ik denk dat ooit iemand het gewoon zo in de markt heeft gezet en er vervolgens van alles om heen aan het bedenken is geweest om het product verder aan te prijzen.
Tja, welkom in de consumentenwereld ....

Koop je ( in dit geval ) een Weber, dan doe je daar met normaal gebruik meerdere jaren mee.
Ik heb de mijne zo'n 12 jaar geleden gekocht, en 3 jaar terug weggegeven, omdat ik een Kamado kocht.
Die unit is nog steeds prima in orde, ondanks dat het deksel een paar keer over de tegels gerold is, en het emaille wat kwijtraakte hierdoor.
Maar geen roest ....

Daarvoor heb ik Barbecook, Gamma en Praxis modelletjes gebruikt, en die waren na 2 jaar écht op.
Zonder schade toch doorgeroest.

Ik heb in de schuur nog een WGA staan ( vierkant ) die sporadisch als backup meedraait, als er iets naast de kamado gemaakt moet worden, en een Smokey Joe ( 33cm bolletje ) staat bij familie, die er 5 á 6x per jaar mee spelen.
Dat ding is net zo oud als mijn eerder genoemde Weber ( foutje leverancier, bestelde een kleine - kreeg een grote, melden leverde een her-verzending, zonder dat ze de grote retour hoefden )

[ Voor 55% gewijzigd door FreshMaker op 20-08-2021 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

FreshMaker schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 02:32:
De ronde vorm was voornamelijk kostenbesparing op de brandstof
De warmte stijgt op, en door de vorm circuleert ( hence de vorm ) het over en rond het vlees.

In een vierkante vorm circuleert het ook wel, maar met meer weerstand.

En tenzij je spiezen van 80cm wilt maken, kan dat prima op een ronde BBQ natuurlijk ;)

[Afbeelding]
In je link van Weber/geschiedenis staat ook doodleuk:
For a while, Weber-Stephens Products claimed the original kettle grill’s round body was superior to other grills on the market. “The unique dome shape reflects the heat evenly all around, just like a kitchen oven,” according to a Weber ad from the 1970s. But over years of testing, this assertion hasn’t held. “It reflects heat well, but we haven’t been able to prove it reflects heat any better than a square or a rectangle,” says Kempster, noting that the interior of kitchen ovens are rectangular. Grill efficiency lies in other design details, he explains, such as the positioning of the grates and air dampers.
Interessant om te lezen dat Weber zijn oorsprong kent van 'boeien' (letterlijk). Tot dusver de 'design' gedachtegoed van een rond ontwerp. Waarbij Weber dus 'uit de lucht gegrepen' claims maakte dat het een superieure design is. :+

In elk geval, is een rechthoekige barbecue natuurlijk praktischer. Als rond de ideale vorm was dan zagen onze binnen keukens er wel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nogmaals, ik wil je niet afkraken op jouw wensen, maar de markt is nu eenmaal 99% rond in die wereld.

Deels ook wel vanwege jouw gekscherende marshmallows ( samen grillen is ook leuk )
Maar zou ik het budget ervoor hebben, dan had ik voor een PK-Grill gegaan.

https://www.vuurenrook.nl...-smokers/pk-grill-smoker/

Zeker aan de prijs, maar ook een bbq voor het leven ( gegoten aluminium )
https://amazingribs.com/g...rill-aka-pk-grill-review/

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 20-08-2021 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKcCCwgKMtS5jY8azT5Q-JAB_Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njzd0SnQUwxwHHrdeL1st66w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMmQf8n_BzRwAvHWAb03h9vS_5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avw0jTgp8BpjWJVu3Sbx7J87.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen gaan deze jongens op de weber, nu nog kiezen wel rub ik ga gebruiken
😇

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Turndontburn
@Paitor Ik wacht wel even met de linkjes haha, heb een waarschuwing gehad dus bij deze deel ik wel even de foto's van het recept!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWSHI13KznIJC8AeRGkes4XHnwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xF1aGTqFsadDQXl8PZre9zbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDL2y5VOx1MNQ6ab0S5QVwob2-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ydnxbkrZtgbJkF3eXa15FII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT-ACxHjS5_QoDOIaYRnJZDbjb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnxZEsubWdRzXxEnOuTZzSFM.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht er iemand geinttereseerd zijn in het recept laat het me dan gerust weten!

En hopen op een beetje goed weer dit weekend, dan gaan we weer helemaal los!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Ziet er lekker uit :)

Mijn volgende gerecht word ook zo'n bavette rollade denk ik. Morgen eerst weer spareribs. Ik heb er nog 2 in de vriezer liggen die op moeten.

Ik word 18 september gekozen als voorzitter van mijn scouting vereniging, dus dan ga ik iedereen trakteren op broodjes pulled pork. Nog iemand ideeën wat ik er bij kan maken? Het is voor 30-40 man. Ik ga sowieso coleslaw maken voor bij de broodjes maar moet natuurlijk nog wat bijgerechten bij. Alleen aangezien het voor zoveel mensen is moet het niet te ingewikkeld zijn want dan ben ik de hele dag aan het koken.
De pulled pork zelf maak ik denk de dag van de voren zodat ik het alleen maar hoef op te warmen bij het clubhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ozzie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:19:
Ziet er lekker uit :)

Mijn volgende gerecht word ook zo'n bavette rollade denk ik. Morgen eerst weer spareribs. Ik heb er nog 2 in de vriezer liggen die op moeten.

Ik word 18 september gekozen als voorzitter van mijn scouting vereniging, dus dan ga ik iedereen trakteren op broodjes pulled pork. Nog iemand ideeën wat ik er bij kan maken? Het is voor 30-40 man. Ik ga sowieso coleslaw maken voor bij de broodjes maar moet natuurlijk nog wat bijgerechten bij. Alleen aangezien het voor zoveel mensen is moet het niet te ingewikkeld zijn want dan ben ik de hele dag aan het koken.
De pulled pork zelf maak ik denk de dag van de voren zodat ik het alleen maar hoef op te warmen bij het clubhuis.
Baked beans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Maïskolf?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Is hier boven al genoemd.

[ Voor 88% gewijzigd door Technofreakz op 20-08-2021 12:10 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
Gisteravond een top avond gehad. Om het begin van de vakantie te vieren zijn we naar Brienen aan de Maas gegaan in Well, een Michelin ster restaurant. Top gegeten, tot zover.

Maar ik had gelezen dat Rene Brienen (eigenaar), een kamado fan was, met voorkeur voor hooi. Ik wist dat hij gerookt hooi in zijn peper en zout deed. Dus ik vroeg aan mijn vrouw of ze kon ontdekken wat er tussen het peper en zout zat. Zij: "het zal wel Basilicum of Tijm zijn." Ik: "Nee, dit is hooi." kon ze niet geloven, dus ik vraag aan de ober, wat het is. Toen vertelde de ober inderdaad dat het hooi was.

Ik vervolgens gesprekje met die ober dat ik gelezen had over het hooi en de Kamados, dus vervolgens netjes gevraagd of ik misschien even mee kon kijken als ze wat op de Kamado zouden leggen. Ging die ober in de keuken vragen en even later kwamen ze me halen en heb ik 10 minuten staat te praten met de Chef kok en sous chef over Kamado liefde, hooi op de Kamado en alle gerechten en tips die voorbij kwamen. Was echt een top avond. _/-\o_ _/-\o_

hier ook mooi filmpje met uitleg:
https://foodyard.nl/thema...ene-brienen-big-green-egg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik gebruik nu voor het aansteken van mijn egg braaf de aanmaakblokjes die ik erbij gekregen heb.
Werkt op zich goed maar als die blokjes bijna uitgebrand zijn gaan ze mega veel roken.

Gebruik ik ze dan verkeerd, of moet ik het voor lief nemen dat bij het aanmaken van de egg de hele buurt uitgerookt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
Technofreakz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen gaan deze jongens op de weber, nu nog kiezen wel rub ik ga gebruiken
😇
Waarom niet zelf een rub maken? Ik ben tot nu toe nog geen kant-en-klare rub tegengekomen die zo lekker is als de zelfgemaakte rubs (voornamelijk de rubs die Noskos beschrijft op zijn site).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:42
Ik moest even de kamado schoon branden, had haar een tijdje niet kunnen gebruiken wegens ziekte.
Op het laatst maar even een cote de boeuf opgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51389263357_0cbdce074c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51390761444_170c784ebd_z.jpg

Zo, hij is weer schoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-12-2024
Stinger_Ventura schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:41:
Je kunt het ook als geheel, dus net zoals bijv een picanha, klaarmaken. Dus reversed sear.

Pas nadat je deze entrecote of contrafilet op de juiste kerntemp hebt gekregen en even hebt laten rusten, snij je er de steaks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 11:38
coldasice schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:28:
Gisteravond een top avond gehad. Om het begin van de vakantie te vieren zijn we naar Brienen aan de Maas gegaan in Well, een Michelin ster restaurant. Top gegeten, tot zover.

Maar ik had gelezen dat Rene Brienen (eigenaar), een kamado fan was, met voorkeur voor hooi. Ik wist dat hij gerookt hooi in zijn peper en zout deed. Dus ik vroeg aan mijn vrouw of ze kon ontdekken wat er tussen het peper en zout zat. Zij: "het zal wel Basilicum of Tijm zijn." Ik: "Nee, dit is hooi." kon ze niet geloven, dus ik vraag aan de ober, wat het is. Toen vertelde de ober inderdaad dat het hooi was.

Ik vervolgens gesprekje met die ober dat ik gelezen had over het hooi en de Kamados, dus vervolgens netjes gevraagd of ik misschien even mee kon kijken als ze wat op de Kamado zouden leggen. Ging die ober in de keuken vragen en even later kwamen ze me halen en heb ik 10 minuten staat te praten met de Chef kok en sous chef over Kamado liefde, hooi op de Kamado en alle gerechten en tips die voorbij kwamen. Was echt een top avond. _/-\o_ _/-\o_

Hooi om mee te roken, of om op het vlees te leggen?

Op zich vind ik hooi (en stro) wel lekker ruiken wanneer het brand en rookt, dus niet eens een gek idee. Dan wel 'vers' hooi lijkt me en niet spul dat al bijna een jaar oud is.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tearitup
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
coldasice schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:28:

Gaaf. Lijkt me de moeite waard om een keer te doen, maar met die hoeveelheid rook krijg ik ruzie met de halve wijk ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
tearitup schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Gaaf. Lijkt me de moeite waard om een keer te doen, maar met die hoeveelheid rook krijg ik ruzie met de halve wijk ben ik bang.
Rustig aan beginnen, hij legde de hooi boven op het rooster met een kleine hoeveelheid, achterin, terwijl het vlees vooraan lag. Hierdoor viel het roken wel mee. Niet zoals op het filmpje, rondom, maar gewoon een beetje achterin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Die smaak noemen ze stallig, kan je een beetje interessant mee doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
TRD07 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Waarom niet zelf een rub maken? Ik ben tot nu toe nog geen kant-en-klare rub tegengekomen die zo lekker is als de zelfgemaakte rubs (voornamelijk de rubs die Noskos beschrijft op zijn site).
Ik gebruik voornamelijk rubs van Amerikaanse bbq teams, die er veel prijzen mee gewonnen hebben.

De rub van Noskos staat er ook tussen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
Technofreakz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Ik gebruik voornamelijk rubs van Amerikaanse bbq teams, die er veel prijzen mee gewonnen hebben.

De rub van Noskos staat er ook tussen 😉
Ik doelde meer op de rubs die Noskos beschrijft op zijn site/blog i.p.v. zijn eigen Noskos (pulled pork) rub ;)

Als je die rubs van de Amerikaanse bbq teams vergelijkt met zelfgemaakte (bekende) rubs hoe verhoudt zicht dat dan qua prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
TRD07 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Ik doelde meer op de rubs die Noskos beschrijft op zijn site/blog i.p.v. zijn eigen Noskos (pulled pork) rub ;)

Als je die rubs van de Amerikaanse bbq teams vergelijkt met zelfgemaakte (bekende) rubs hoe verhoudt zicht dat dan qua prijs/kwaliteit?
Het is indd duur, maar tot nu toe nog niets anders dan complimenten ontvangen. En iedereen wil graag wat pp krijgen als ik weer een sessie doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
copykat schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:53:
[...]

Je dome temperatuurmeter is redelijk zinloos als rooster temp reverentie met verschillende niveau's.
En zo'n grote keramische schaal heeft best wat tijd nodig om voldoende warmte op tenemen om stabiel te blijven met openen vd schaal. Als de schaal onvoldoende opgewarmt is , zal met openen de dome thermometer snel in waarde zakken en door t verlies van de warme lucht weer opnieuw moeten opbouwen.

Een draad probe voor elk rooster deel en of je vlees die daar ligt werkt veel nauwkeuriger.
Let wel op met directe lage grill stand dan branden je draadjes door.
De dome thermometer is vooral een indicator van de hete lucht die uit je topvent verdwijnt.

Door tijdens opwarmen de topvent iets te knijpen nadat de vlammen vh wokkels weg zijn spaar je houtskool en warm je de schalen rustig op. (lage luchtstroomsnelheid betekend meer warmte overdracht in de keramiek. Anders stook je alles zo de schoorsteen uit.)
Hij zal langzamer op temperatuur komen maar is daarna veel stabieler.
Probeer 125-150graden celcius, te krijgen, afhankelijk van je gerecht. En daarna kan je de set up voltooien.
Met plaatsen van je deflectors zakt de temp ook weer iets, (Dat materiaal moet ook opwarmen.)
Schuif de onderste inlaat op gewenste opening voor de werk temp van je gerecht en wacht weer even.
Ik gooi vaak mn fantast ike probe boven op t rooster als de deflector er onder zit en stel in op 20 graden onder gewenste start temp. Als ie begint te piepen heb ik nog voldoende tijd om te fijn tunen.
Kan ik ondertussen nog even snel dingen regelen.
Thanks! Daar heb ik wat aan!

Heb de temp boven de deflector op het rooster gemeten met een inkbird probe.

Zojuist een stukje zalm gerookt. Lastig om hem onder de 100 graden te houden, maar het is redelijk gelukt en de zalm smaakte prima.
Nu bezig met frikandel burnt ends :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Togi schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Aan de andere kant is het in heel veel landen weer normaal dat iedereen wat meeneemt en zo de kosten deelt (iets wat hier weer minder is, en als we het doen gaan we als Nederlanders wel weer vergelijken wie wat meeneemt 😂 )

Ik merk dat ik ook vaker de klos ben als betaler maar heb door de tijd heen wel geleerd wat ik bij wie doe.
Bij vrienden waar ik zelf een diepvries hamburger terug krijg zal ik iets simpelers voorzetten dan bij vrienden waarvan ik weet dat ie het iig ook probeert of ons bijv uitnodigen voor iets anders als bijv gourmetten of mosselen.
Ik wil juist graag wat meenemen naar mensen die doorgaans diepvrieshamburgers op de grill gooien. Weet ik tenminste dat ik fatsoenlijk te eten heb. En je kan altijd een beetje shinen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Turndontburn schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:11:
@Paitor Ik wacht wel even met de linkjes haha, heb een waarschuwing gehad dus bij deze deel ik wel even de foto's van het recept!

[Afbeelding]
Ziet er bekend uit. Ik had de rucolasla vergeten..
😁
Beetje rookhout maakt t korstje nog lekkerder.
[Afbeelding]

Mocht er iemand geinttereseerd zijn in het recept laat het me dan gerust weten!

En hopen op een beetje goed weer dit weekend, dan gaan we weer helemaal los!
Ja het is nu wel erg warm en vochtig in de zuidtuin. 😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
Jaspervl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:44:
Ik moest even de kamado schoon branden...
Uit interesse, hoe vaak branden jullie je kamado's schoon?? Ik heb hem nu zo'n 10 keer gebruikt denk ik, maar nog nooit geschoongebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
goldcard schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Uit interesse, hoe vaak branden jullie je kamado's schoon?? Ik heb hem nu zo'n 10 keer gebruikt denk ik, maar nog nooit geschoongebrand.
Heel flauw; als hij vies is. Als je hem regelmatig gebruikt is het niet echt nodig. Het kan voorkomen dat hij bij vochtig weer gaat schimmelen ofzo, dan kan je hem wel even rustig opstoken.

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 20-08-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:42
[...]

Een paar keer per jaar 'alst-ie vuil is' ;) is ook makkelijk na een high and fast om meteen mee te pakken.

Er stond nu schimmel in, dus het moest er even goed uit. Ik had hem ook helemaal leeggeruimd ed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:54
aex351 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 01:55:
[...]

In mijn zoektocht naar een houtskool barbecue ben ik uitgekomen op de Napoleon Roque 365.

Ik snap niet hoe houtskool barbecues zo'n slecht ontwerp kunnen hebben. Mijn initiële keus was gevallen op een Boretti Fratello / Barilo. Maar bij het uittesten ervan in de winkel, wat een slecht ontwerp :/. De hendel van de deksel zit niet op een praktische plek waardoor bij het openen/dichtdoen je echt moet opletten niet je handen aan de deksel te verbranden. Daarnaast het in / uit halen van de gietijzeren roosters, niet te doen. Dat gaat totaal niet makkelijk (leuk! wanneer het gloed heet is). Vandaar ook dat de binnenkant (zie ook review videos) bekrast zijn. Daarbij ook geen zij tafeltje of wieltjes. Handig!

Vervolgens dacht ik aan de Boretti Carbone of 1 van de 10 anderen varianten/merken (allemaal exact dezelfde fabriek). Dat zit dus ook houtje-touwtje in elkaar. De 2017 versie, de Boretti Vittoria komt dan nog in de buurt als de meest robuuste versie, ook met gietijzeren roosters. Nou, ik weet niet of het alleen bij de Vittoria zo is. Maar deze bevat nog de oude design gietijzeren roosters, waarbij het in / uit nemen van zo'n rooster lastig is omdat er geen 'gat' in zit, welke je wel ziet bij de Fratello / Barilo. Misschien dat ze deze in 2020/2021 versie wel aangepast hebben, maar ik kon niets hierover vinden of in het echt zien. Gemiste kans.

En vervolgens zie ik de Napoleon Roque 365 in de aanbieding voor 399 euro inclusief hoes. Is robuust, komt stevig over, heeft inklapbare zijtafels, heeft een deksel met een handvat - waar gewoon normaal over na is gedacht - heeft in uitneembare warmhoud rooster (waarom hebben die andere dit niet?!) en je kan een spiesophangen. Maar het punt was, ik wilde houtskool.

Ik heb het grote broertje, Prestige 665, maar het principe is het zelfde.
De houtskool inleg gebruiken we soms, soms houtsnippers, soms alleen gas, het is maar net wat we willen.
Houtskool kan via optionele rvs bak die op de brander legt of in de hoek met de kolen-inleg. Mijn vriendin is er ook enthousiast over dus die doet net zo vaak mee.

Met het gas kun je idd de briketten aansteken en dan heb je de keuze klein beetje gas erbij houden of alleen verder op briketten.

Eens per jaar alles schoonmaken, ergens in de winter. Dan wordt deze relatief weinig gebruikt... Paar keer maand dan maar.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Loft schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Ik heb het grote broertje, Prestige 665, maar het principe is het zelfde.
De houtskool inleg gebruiken we soms, soms houtsnippers, soms alleen gas, het is maar net wat we willen.
Houtskool kan via optionele rvs bak die op de brander legt of in de hoek met de kolen-inleg. Mijn vriendin is er ook enthousiast over dus die doet net zo vaak mee.

Met het gas kun je idd de briketten aansteken en dan heb je de keuze klein beetje gas erbij houden of alleen verder op briketten.

Eens per jaar alles schoonmaken, ergens in de winter. Dan wordt deze relatief weinig gebruikt... Paar keer maand dan maar.
Top! Ik ben er wel enthousiast over.

De prijs van 399 voor de Roque 365 was voor een 2019/2020 model inclusief hoes, en helaas niet meer nieuw in doos. Er stond ook een Roque 365 met zijbrander 2020/2021 model in de aanbieding voor 500 euro inclusief hoes. Mocht deze wel nieuw in doos meenemen voor dit bedrag, alleen dan zonder hoes. Ik vermoed dat ze nu geen modellen meer gaan opbouwen ivm einde zomer. In elk geval scheelt het mij tijd. En zo'n hoes is ook al snel 50-60 euro.

Kortom, lijkt mij wel goede deal. Tenzij iemand hier andere inzichten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
  • Laatst online: 11-06-2024
Tussen al die lekkernijen een BBQ hardware vraagje, wij hebben al enige tijd twee Q100 van Weber. Hierbij werd bij beiden een aansluiting geleverd om ook een gasbusje te gebruiken wat we ook doen op de camping.

Nu wil het regelmatig dat een gasbus van Weber het dus niet doet, we draaien de drukregelaar met het slangetje erop maar geen gas. De bus zit natuurlijk vol, net de zegel eraf getrokken maar niets. En niet alleen met beide drukregelaars (dus het kan niet aan eentje liggen) maar ook met losse branderkoppen die je ook op gasbussen kunt draaien om te solderen.

Het vreemde is dus dat het bij het ene busje wel is, bij het andere busje niet en werkt het perfect. We zijn nu al zover dat we maar een paar van die busjes meenemen maar dat is eigenlijk van de zotte want we hebben al een stuk of 10 van die busjes vol niet kunnen gebruiken omdat er geen gas uit komt. Soms neemt de bouwmarkt ze wel terug maar dit is eigenlijk niet normaal. Bij Weber hebben ze er natuurlijk nooit van gehoord maar ik kan er ook weinig over vinden. Ik moet maar een foto sturen van de tank, bbq's en drukregelaar en ze kijken wel maar eerlijk gezegd klonk de medewerker ongeinteresseerd en dat stemt mij weinig hoopvol op een goede oplossing.

Iemand dezelfde ervaring? Want op deze manier wordt bbq op de camping wel erg prijzig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 17:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Van de week eens een keer geen vlees maar toetjes gemaakt op de kamado/braai. Er stonden spontaan pubers van een ander huishouden voor de deur :+
Zelf maken? Kijken!

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 14:54
Ik zie op de startpagina al een Dutch baby staan, althans zo werd dat genoemd in het recept dat ik gebruik.
Gelijk even kijken, koffie!

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hangt af hoe vaak je low and slow doet en of je ook een lekbak gebruikt of niet. Als er veel vet afdruipt en je vangt het niet op dan moet het ergens op liggen, je vuurkorf dus. En als je vaak een grijze rook ziet (tgv van de viezigheid) dan moet je eens een clean burn doen. Als ik geen lekbak gebruik kan ik elke 5 keer een clean burn doen.

Maar als die vies is: best niet je was aan de draad hangen. Er kan gedurende een ruim uur vieze grijze rook eraf komen en die moet je volledig eruit branden... Best kan je dan een pizza maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
riesg schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:35:
Tussen al die lekkernijen een BBQ hardware vraagje, wij hebben al enige tijd twee Q100 van Weber. Hierbij werd bij beiden een aansluiting geleverd om ook een gasbusje te gebruiken wat we ook doen op de camping.

Nu wil het regelmatig dat een gasbus van Weber het dus niet doet, we draaien de drukregelaar met het slangetje erop maar geen gas. De bus zit natuurlijk vol, net de zegel eraf getrokken maar niets. En niet alleen met beide drukregelaars (dus het kan niet aan eentje liggen) maar ook met losse branderkoppen die je ook op gasbussen kunt draaien om te solderen.

Het vreemde is dus dat het bij het ene busje wel is, bij het andere busje niet en werkt het perfect. We zijn nu al zover dat we maar een paar van die busjes meenemen maar dat is eigenlijk van de zotte want we hebben al een stuk of 10 van die busjes vol niet kunnen gebruiken omdat er geen gas uit komt. Soms neemt de bouwmarkt ze wel terug maar dit is eigenlijk niet normaal. Bij Weber hebben ze er natuurlijk nooit van gehoord maar ik kan er ook weinig over vinden. Ik moet maar een foto sturen van de tank, bbq's en drukregelaar en ze kijken wel maar eerlijk gezegd klonk de medewerker ongeinteresseerd en dat stemt mij weinig hoopvol op een goede oplossing.

Iemand dezelfde ervaring? Want op deze manier wordt bbq op de camping wel erg prijzig.
Ja maar dan met een ander gastoestel, maar dezelfde soort busjes: je kan ze ook te ver vastdraaien! Dan zie je dat de bovenkant van de ventiel van de gasbus ingedeukt is wat dan weer zorgt dat het ventiel niet meer (goed) open kan.

Ik draai ze nu rustig vast totdat ik gas hoor stromen (1 seconde hoor je dat, daarna stopt dat meteen) en ik stop dan meteen met aandraaien!
Dan blijven de gasbussen wel goed werken.

Ik draaide ze altijd vast tot ze echt niet meer verder konden, maar dat is dus niet altijd verstandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
  • Laatst online: 11-06-2024
Leipo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Ja maar dan met een ander gastoestel, maar dezelfde soort busjes: je kan ze ook te ver vastdraaien! Dan zie je dat de bovenkant van de ventiel van de gasbus ingedeukt is wat dan weer zorgt dat het ventiel niet meer (goed) open kan.

Ik draai ze nu rustig vast totdat ik gas hoor stromen (1 seconde hoor je dat, daarna stopt dat meteen) en ik stop dan meteen met aandraaien!
Dan blijven de gasbussen wel goed werken.

Ik draaide ze altijd vast tot ze echt niet meer verder konden, maar dat is dus niet altijd verstandig
Daar zit bij mij het probleem, al draai ik het voorzichtig erop met het gaskraantje zelfs open om te horen of er gas uit komt dan werkt het zelfs niet. Druk ik het ventiel in op de bus dan komt er wel gas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eenmaal een keer te ver gedraaid dan gaat het voor die gasbus nooit meer werken. Je moet met een nieuwe bus al heel voorzichtig zijn heb ik gemerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Net na een uur of twee nadat ik alle schuiven van m'n Kamado had gesloten dacht ik de laatste hitte er even uit te halen door de dome open te laten staan. Na een klein half uurtje stond de hele boel vol in de brand. De kolen hadden toch al uit moeten zijn?

Ik zie wel een kiertje bij de schuif als hij helemaal dicht is. Ligt het daaraan of was ik gewoon naïef?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De onderste schuif is is je zuurstofschuif als die niet volledige dicht is blijf je trek hebben.
De bovenste is je "rem" als die dicht is zou je t vuur moeten choken. De dome vult zich met zuurstof arme rook en stagneert de brand.
Test met twee dingen.
1 rookhout: Maak een houtskool gloei en gooi er rookhout op. Knijp de top vent bijna helemaal dicht.
Je zal zien dat rook bij de lowervent naar buiten komt likken de kamado vult zich met rook en heeft moeite met branden. Als er ook rook langs je gasket, afsluiting van de twee schalen komt heb je lekkage en zal je nooit een kolenbrandje kunnen doven. Neus dichtknijpen met je mond open zeg maar, water komt er in..
2 ook rook hout, kolen op stoken tot t gloeit en dan rookhout er op en dome dicht en lower vent ook dicht.Top vent volledig open laten.
Als er gloeiende kolen blijft na een tijdje en de rook blijft aan houden totdat t op gebrand is heb je lekkage.
Want als alles goed sluit zou de kamado zuurstof via de topvent willen halen wat zichtbaar is doordat de rook binnen blijft. T rietjes effect binnen zijde rook er uit langs de rand verse lucht er in. Zo werkt hij zich zelf tegen. Warmte betekend meer luchtstroom er uit en dus minder luchtstroom er in wat t vuur stikt en dus minder warmte, de kolen zullen uiteindelijk inslapen. (stoppen met gloeien)
Als alles goed sluit zou het vuur moeten doven zoniet gooi de topvent geheel dicht en kijken waar de rook naar buiten komt. Dat is je zuurstof lek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Paitor schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Zet de beschrijving en de foto's hier neer, met een linkje naar recept voor geinteresseerden, dan is het helemaal prima. Liever wat er wel kan ;)

@Chevy454 nog gefeliciteerd met de zwangerschap! Ik was een hele post aan het maken met wat ik allemaal gemaakt heb, maar toen begonnen hier de weeeen... en sinds die tijd weinig meer op t forum actief. Iedere drie uur een flesje en een luier houdt je wel zoet.
Omdenken ... ideale tijdstippen om een brisket erop te leggen :+

Gisteravond voorbereidingen voor feestjes van/bij mijn ouders gedaan voor vanmiddag.
Geen fancy foto's, sorry :+

4 kilo kippendijen voorzien van dik een halve liter marinade
2 stukje buikspek langzaam gegaard, daarna laten stomen in sinaasappeslap en een scheut Jim Beam honey
Straks nog even 2 zalmzijdes erop en de kip aan stokkies rijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA0hg2dGeqWw79x6QLwQ4al8-yk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvPpUtNjYqk01pAcdeBIsGim.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVJAsKAf7QXMj09HscJdIXM4B40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWEGkQP5w1wECF9beSfhMRWn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rhgiFQE3BFovK5o3oD1ZY0lqT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEyDK8l89KZHLVJg37jvDa9p.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncBj1sBga0aYalUpIhlanH8TIq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQQjXc147Q018LcF63I47Lmg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIX0dld6aNsASnXj0B2K1Co79ww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDMuGxHcT6hmRj5zwOJ2MjiD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6hZ-lfhr6h9soApqW4TF6By1lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLYj7mcO9sD2QtYFi7khqaJo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQYlesZZSwA6Qqs-9RADXNZcDz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH0L0hloUe5uOONc0zYl3FpU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kcy6IV0oSj2Tt3afx47jI4NF4p0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZIb2E7p3h0XBTyRimZX9Um2.jpg?f=fotoalbum_tile

En, het werd ook weer eens tijd, de brandstof voorraad ook maar even flink aangevuld :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbbvk-tb7pjlVsj3oYulLbPJLJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSA8dke0YYMVI1oVDVUZf4DX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymlNl5sCt7C8Xy8FnC_kzSQY_OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1eeeEVLS60Ae4JUTvZIplDG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p7B6QiXGRIi3KV8N35YSKX04VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqboN77vT0MRFgxSjXFcd1El.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gy7LVB7CMA7LMW45GbYfL3PBQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REWBR4G3XebsKmZwskIKDwXP.jpg?f=fotoalbum_large

Ook goedemorgen ;) heerlijk toch lekker op zaterdagochtend de barbecue aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
Koffie schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

Omdenken ... ideale tijdstippen om een brisket erop te leggen :+

Gisteravond voorbereidingen voor feestjes van/bij mijn ouders gedaan voor vanmiddag.
Geen fancy foto's, sorry :+

4 kilo kippendijen voorzien van dik een halve liter marinade
2 stukje buikspek langzaam gegaard, daarna laten stomen in sinaasappeslap en een scheut Jim Beam honey
Straks nog even 2 zalmzijdes erop en de kip aan stokkies rijgen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

En, het werd ook weer eens tijd, de brandstof voorraad ook maar even flink aangevuld :Y)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De post bezorger is blij met jou 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Technofreakz schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

hij mag vast vaak even mee hapje eten om weer aan te sterken .... :+

(net als de krant bezorger zn oudjaarsmuntje ophaalt op zaterdagmiddag als de braai aanstaat met zo'n toetje...sorry ik heb geen losgeld wil je misschien een smorre?... :9 .
Alle stuiter (vd de suiker) pubers weten hem te vinden denk ik
:Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Technofreakz schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Het hout kwam met een vrachtwaggel, en de kolen heb ik zelf gehaald :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc4oD-hexiu53TWk8GysCW31BoI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xx6J5Japiz6CF0ikUR7GI7YJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:14
Hier voor het allereerst een stuk procureur op de mini kamado. Is een stuk van 1kg en past echt net :D

Nu maar afwachten hoe het gaat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcf1d0BT_2Y3JeixiJPXdcpQib4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8puSK75ow07tcfnKpF4AQf1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
copykat schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 01:43:
De onderste schuif is is je zuurstofschuif als die niet volledige dicht is blijf je trek hebben.
De bovenste is je "rem" als die dicht is zou je t vuur moeten choken. De dome vult zich met zuurstof arme rook en stagneert de brand.
Test met twee dingen.
1 rookhout: Maak een houtskool gloei en gooi er rookhout op. Knijp de top vent bijna helemaal dicht.
Je zal zien dat rook bij de lowervent naar buiten komt likken de kamado vult zich met rook en heeft moeite met branden. Als er ook rook langs je gasket, afsluiting van de twee schalen komt heb je lekkage en zal je nooit een kolenbrandje kunnen doven. Neus dichtknijpen met je mond open zeg maar, water komt er in..
2 ook rook hout, kolen op stoken tot t gloeit en dan rookhout er op en dome dicht en lower vent ook dicht.Top vent volledig open laten.
Als er gloeiende kolen blijft na een tijdje en de rook blijft aan houden totdat t op gebrand is heb je lekkage.
Want als alles goed sluit zou de kamado zuurstof via de topvent willen halen wat zichtbaar is doordat de rook binnen blijft. T rietjes effect binnen zijde rook er uit langs de rand verse lucht er in. Zo werkt hij zich zelf tegen. Warmte betekend meer luchtstroom er uit en dus minder luchtstroom er in wat t vuur stikt en dus minder warmte, de kolen zullen uiteindelijk inslapen. (stoppen met gloeien)
Als alles goed sluit zou het vuur moeten doven zoniet gooi de topvent geheel dicht en kijken waar de rook naar buiten komt. Dat is je zuurstof lek.
De ketel an sich lekt niet, maar ik vraag me af of dit teveel speling is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG8E1VR4GhqaE3UmPsIPetNGe-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCuuqDbYdgVRK0HbPGbmL8xS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nu 3 jaar zo'n Lidl mini en eindelijk het pannetje gevonden.
Wij liepen voor ik dat dingetje had al bij Xenos daartegenaan, maar niet nodig.
3 weken later, natuurlijk nergens (makkelijk) meer te vinden ;)

Nu is hier in het dorp een Big Bazar geopend, dus met vrouwlief even kijken natuurlijk.
Loop gelijk naar achteren, naar de pannen-afdeling.
"Wat ga jij nou doen ... "

Trots als een pauw, met het pannetje naar haar terug 'Zo, die is van mij !' :+
* FreshMaker werd voor gek versleten ( alweer )

Betere origami met de oude pizzasteen uit de elektrische ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLD_4cGImMwbLVLNlT0Xu0TlXB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O0rJ4FagHjTCb2u5x5Zc8sX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3vEkrljtcGGHpj2eilcIa8pS4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9l9z70UlDJ0u4a9HNcHLbIP.jpg?f=fotoalbum_tile

De platesetter/pan is klaar
( moest wel het rooster wat mishandelen ... maar prima )
barrymossel schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:31:
[...]

De ketel an sich lekt niet, maar ik vraag me af of dit teveel speling is:
even testen door bij de volgende keer een reepje alufolie ertussen te fabrieken ?

Hoeft maar een enkele mm te hebben natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 21-08-2021 11:46 ]

Pagina: 1 ... 176 ... 332 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism