Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 330 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 15:45
ruudonline schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:00:
Helaas zojuist bij een pizza sessie de base van mijn grizzly grill elite medium gebarsten. Bbq opgestookt tot 320 graden, en bij de tweede pizza hoorde ik opeens een harde tik. De scheur was direct zichtbaar, loopt aan de voorzijde maar ook door tot een deel van de onderkant. Best wel teleurgesteld. Ik had de bbq inmiddels al een keer of 8 gebruikt (verschillende temperaturen van laag tot 250 graden vorige week). Inmiddels ook garantieclaim ingediend, maar het gaat 10 tot 15 werkdagen duren voordat ik een reactie kan verwachten (volgens de automatische ontvangstbevestiging). Volgens de mail kan ik de bbq bij schade gewoon blijven gebruiken. Ik ben wel bang dat die in zijn geheel splijt.

Best balen dit….
Hierbij even een update mbt de garantieafwikkeling door 200 Fahrenheit. Er is inderdaad na ongeveer 3 weken contact met mij opgenomen. Er werd direct aangeboden om de BBQ om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Deze is maandag bezorgd en de oude is direct mee retour genomen.

Uiteraard duurde het erg lang voordat ik een eerste reactie kreeg (maar dit hadden ze zelf al aangegeven) en vervolgens is het snel en zonder problemen opgelost. Ik ben daar in ieder geval tevreden mee.

De nieuwe staat inmiddels in elkaar (ik had weer problemen met de poten, dat werkt niet lekker). Er zit nu ook een onderhoudskit bij: die bestaat uit een tube kit en een potje vet om het scharnier in te vetten zodat dit soepel blijft lopen. Nu weer bezig om de BBQ in te branden. Hopelijk blijft hij nu wel heel....

[ Voor 0% gewijzigd door ruudonline op 11-08-2021 15:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00
ruudonline schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

Hierbij even een update mbt de garantieafwikkeling door 200 Fahrenheit. Er is inderdaad na ongeveer 3 weken contact met mij opgenomen. Er werd direct aangeboden om de BBQ om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Deze is maandag bezorgd en de oude is direct mee retour genomen.

Uiteraard duurde het erg lang voordat ik een eerste reactie kreeg (maar dit hadden ze zelf al aangegeven) en vervolgens is het snel en zonder problemen opgelost. Ik ben daar in ieder geval tevreden mee.

De nieuwe staat inmiddels in elkaar (ik had weer problemen met de poten, dat werkt niet lekker). Er zit nu ook een onderhoudskit bij: die bestaat uit een tube kit en een potje vet om het scharnier in te vetten zodat dit soepel blijft lopen. Nu weer bezig om de BBQ in te branden. Hopelijk blijft hij nu wel heel....
Lijkt me prima service :) Kijken of al die 200f haters nu wel kunnen erkennen dat het misschien wel meevalt.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 11-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 09:36
Voor komend weekend staat er voor mij een 750gr picanha op het menu. Nu al zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ruudonline schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:42:

Dat is inderdaad mooi opgelost, ze konden ook niks anders als een gehele nieuwe te geven als de base gescheurd is. Goed dat ze nog een exemplaar hadden.
418O2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:45:
Lijkt me prima service :) Kijken of al die 200f haters nu wel kunnen erkennen dat het misschien wel meevalt.
Een gehele BBQ vervangen is makkelijk want je hebt nu geen enkele keuze, het is een lekkende plantenbak met deksel. Als je vuurring kapot hebt of een topvent of in mijn geval missende of slecht werkende onderdelen dan wordt het complexer bij hun.

Dan kan je nog wel zeggen dat het nu wel meevalt, er zijn helaas ook vele slechte ervaringen. Maar als de service zo blijft kan het nog wel goed komen. Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 21:09

CeesKees

I rest my Kees

goldcard schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:41:
Voor komend weekend staat er voor mij een 750gr picanha op het menu. Nu al zin in!
Dat is een heel kleintje. Wat doet de slager met de rest? Toch geen gehakt hoop ik?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 21:33
CeesKees schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:24:
[...]

Dat is een heel kleintje. Wat doet de slager met de rest? Toch geen gehakt hoop ik?
Van het rest stukje kun je een erg lekkere picanhaburger van maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
CeesKees schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:24:
[...]

Ik heb het hem niet gevraagd. Zijn met twee personen en mijn vrouw is geen grote eter. Daarbij: ook een klein stuk goed klaargemaakt vlees is genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
goldcard schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:41:
Kleine tip, avond ervoor al kruiden en dan tijdens de nacht in de koelkast laten intrekken. Scheelt je en stress en het vlees wordt er beter van.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 11-08-2021 21:30 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 15:59

aex351

I am the one

Ik wil een houtskool barbecue kopen, ik twijfel alleen welke. Voorheen had ik een Cobbs barbecue en ondanks deze best fijn werkte miste ik de echte bbq smaak. Dit kwam waarschijnlijk ook door de benodigde speciale briketten.

Nu na inlezen kwam ik uit op een model dat lijkt op een Borreti Carbone (300 euro). Nu blijkt dat er heel veel kopieën van zijn (of Boretti is zelf ook een kopie). Waarbij ik later ook een opmerking las dat Borreti niet eens eigen barbecues maakt. Landsmann Dorade (240 euro bij Praxis) bijvoorbeeld lijkt er ook erg veel op. Blokker heeft ook een Landsmann (zonder model naam) die er ook onwijs veel op lijkt voor 180 euro. Tepro (een Duits merk) heeft er ook eentje voor 140 euro onder de noemer Torrento.

Kortom, wat is wijsheid. Ik heb namelijk het idee dat de BBQ markt wordt gedomineerd door marketing gepraat.

Een ander model die me wel interessant leek is de Borreti Frattelo of Barilo. Landsmann heeft geheel toevallig ook modellen die hier op lijken.

Iemand ervaring met 1 van deze?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 21:37

copykat

Good copy isn't bad

@aex351
Verschillen kunnen zijn:
1 materiaal dikte. dikker is duurder.
2 staalsoort en emaille dikte. (de verfcoating) (roest werendheid)
3 gebruikte staal voor de handels en liftheugel (bij een in hoogte verstelbare kolenbak.)

Laatst was er iemand die de zelfde bekeken had misschien kan die je helpen.
(effe zoeken op je bbq model boretti in dit forum)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik ken 2 personen die beiden de boretti na 1 seizoen voor een weber of een ei hebben geruild.
Beiden waren niet tevredem over de temperatuur stabiel houden. Dat lukte eigenlijk alleen maar door de hoeveelheid kolen aan te passen.
Waarschijnlijk door erg dun plaat materiaal

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

LOL 3 weken wachten op reparatie? Ik denk dat je dan 200f "realist" bent ipv "hater".

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:10:
[...]

LOL 3 weken wachten op reparatie? Ik denk dat je dan 200f "realist" bent ipv "hater".
Wachten? Hij kon hem gewoon gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

copykat schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:49:
@aex351
Verschillen kunnen zijn:
1 materiaal dikte. dikker is duurder.
2 staalsoort en emaille dikte. (de verfcoating) (roest werendheid)
3 gebruikte staal voor de handels en liftheugel (bij een in hoogte verstelbare kolenbak.)

Laatst was er iemand die de zelfde bekeken had misschien kan die je helpen.
(effe zoeken op je bbq model boretti in dit forum)
Ja, ik snap dat er verschillen kunnen zijn. Echter is dit zo ondoorzichtig als maar kan zijn. Ik hoop dat de ervaren barbecue mensen hier iets zinnigs erover kunnen zeggen. Want dit draait toch wel om de kern.

Het lijkt wel alsof alles gericht is op 'het merk'. Dan lees je Boretti is goed. Maar Weber is beter. En vervolgens lees je dat Boretti niet eens zijn eigen barbecues produceert. Dat lijkt mij interessante informatie om in dit topic te bespreken.*het gewicht (kg) wil nog wel eens afwijken afhankelijk van de website.

Ik kan dit lijstje eindeloos blijven aanvullen. Praxis heeft er ook een en Hornbach ook.

Wie zijn nu de daadwerkelijk fabrikanten van deze barbecues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb die Tepro gehad.
Prima voor direct grillen. Fijn en redelijk degelijk gezien de prijs ook. Qua low n slow ben ik niet verder gekomen dan wat moink balls en een keer een beenham en kip.
Stabiele temp is een enorme uitdaging.
Rooster is wel prima, met uitbreidingsmogelijkheden.

Na aanschaf van mijn KJ heb ik hem inclusief afdekhoes aan mijn moeder gedoneerd. Mocht je er dus nog specifieke vragen over hebben kan ik ze doorspelen voor je.
Fabrikant geen idee. Was ik toen ook nog niet mee bezig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wie het maakt is niet eens zo relevant. Gewoon even kijken en voelen of reviews zoeken. Weber is nooit prut, maar Boretti maakt wel meuk volgens mij.

Prijs en gewicht is wel een uitgangspunt. Maar als je hem droog stalt en alleen gaat grillen maakt dat ook niet per se heel veel uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Wachten? Hij kon hem gewoon gebruiken
Wachten op een nieuwe. Ik had een tijd terug een topvent die niet goed afsloot, ding was verder prima te gebruiken. 2 dagen later lag er een nieuwe.

Dat vind ik nette service, 3 weken wachten niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 11-08-2021 23:59 ]

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:59:
[...]
Wachten op een nieuwe. Ik had een tijd terug een topvent die niet goed afsloot, ding was verder prima te gebruiken. 2 dagen later lag er een nieuwe.

Dat vind ik nette service, 3 weken wachten niet.
Daar betaal je ook ruim voor. Ik vind dit prima opgelost zonder overlast

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:05:
[...]

Daar betaal je ook ruim voor. Ik vind dit prima opgelost zonder overlast
Okay dus ik begrijp goed dat als je er niet voor betaalt en je 3 weken moet wachten op vervangende hardware, en daar wat van vindt ... je een hater bent?

Top, dan ben ik dat :).

• 418O2
Boudewijn schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:07:
[...]

Okay dus ik begrijp goed dat als je er niet voor betaalt en je 3 weken moet wachten op vervangende hardware, en daar wat van vindt ... je een hater bent?

Top, dan ben ik dat :).
Nee, maar laat maar.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 12-08-2021 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

418O2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:46:
Wie het maakt is niet eens zo relevant. Gewoon even kijken en voelen of reviews zoeken. Weber is nooit prut, maar Boretti maakt wel meuk volgens mij.

Prijs en gewicht is wel een uitgangspunt. Maar als je hem droog stalt en alleen gaat grillen maakt dat ook niet per se heel veel uit
Reviews zoeken werkt kennelijk dus niet. De ene zegt Tepro is meuk en ondertussen Boretti is top. Terwijl het dus nagenoeg exact dezelfde barbeque is. Omdat dezelfde fabrikant erachter zit. Kortom, iedereen laat zich leiden door het marketing gepraat. Daar probeer ik nu met mijn te maken keuze doorheen te prikken. Alleen inzicht krijgen is heel lastig.

Waarom is Weber nooit prut? Het draait kennelijk weer puur om de merknaam in dat soort uitlatingen. Lever een paar giet ijzeren roosters erbij en het gewicht stijgt aanzienlijk. Dus puur naar gewicht kijken werkt ook niet.

En echte reviews ben ik nog niet tegengekomen waarin dit soort zaken uiteen worden gezeten. Wat doen al die 'professionele' barbecue mensen dan wel niet? die zitten gewoon doodleuk producten aan te prijzen. Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat de daadwerkelijk verschillen zijn.

• 418O2
aex351 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:29:
[...]

Reviews zoeken werkt kennelijk dus niet. De ene zegt Tepro is meuk en ondertussen Boretti is top. Terwijl het dus nagenoeg exact dezelfde barbeque is. Omdat dezelfde fabrikant erachter zit. Kortom, iedereen laat zich leiden door het marketing gepraat. Daar probeer ik nu met mijn te maken keuze doorheen te prikken. Alleen inzicht krijgen is heel lastig.
Dan moet je veel reviews lezen en inhoudelijk kijken wat de kritieken zijn
Waarom is Weber nooit prut? Het draait kennelijk weer puur om de merknaam in dat soort uitlatingen. Lever een paar giet ijzeren roosters erbij en het gewicht stijgt aanzienlijk. Dus puur naar gewicht kijken werkt ook niet.
Weber is op zijn minst altijd prima. Ik heb het idee dat Boretti zijn naam op producten plakt of laat plakken die niet horen bij wat de naam impliceert of mensen er van verwachten.
En echte reviews ben ik nog niet tegengekomen waarin dit soort zaken uiteen worden gezeten. Wat doen al die 'professionele' barbecue mensen dan wel niet? die zitten gewoon doodleuk producten aan te prijzen. Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat de daadwerkelijk verschillen zijn.
Wat noem jij professionele BBQ mensen? Iemand met een YouTube kanaal is niet per se een expert.

Reviews lezen en kijken, daaruit destilleren wat de algemene tendens is en dan eventueel zelf nog kijken. Reviewers kijken altijd vanuit hun eigen referentiekader hè. En de 1 neemt de prijs niet mee en de ander bijvoorbeeld wel. Van een BBQ van 140 euro verwacht je andere dingen dan van 1 van 400 bijvoorbeeld, maar als je dat niet meeneemt in je overweging, is die van 140 euro prut ja.

En eindstand is het een metalen bak met een klep op een onderstel, zo gigantisch veel is er ook niet te ontdekken.

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 12-08-2021 00:35 ]

• aex351

aex351

I am the one

418O2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:33:
[...]

Dan moet je veel reviews lezen en inhoudelijk kijken wat de kritieken zijn

[...]

Weber is op zijn minst altijd prima. Ik heb het idee dat Boretti zijn naam op producten plakt of laat plakken die niet horen bij wat de naam impliceert of mensen er van verwachten.

[...]

Wat noem jij professionele BBQ mensen? Iemand met een YouTube kanaal is niet per se een expert.

Reviews lezen en kijken, daaruit destilleren wat de algemene tendens is en dan eventueel zelf nog kijken. Reviewers kijken altijd vanuit hun eigen referentiekader hè. En de 1 neemt de prijs niet mee en de ander bijvoorbeeld wel. Van een BBQ van 140 euro verwacht je andere dingen dan van 1 van 400 bijvoorbeeld, maar als je dat niet meeneemt in je overweging, is die van 140 euro prut ja.

En eindstand is het een metalen bak met een klep op een onderstel, zo gigantisch veel is er ook niet te ontdekken.
Precies, een barbecue is geen rocket science. Ik ben het volkomen met je eens. Ik was bijna voor een rechthoekige barbecue gegaan waar ik ook kebabs (spiesen) op kon maken zonder kap - oorspronkelijk verkocht bij de Lidl. Echter bij nader inzien wil ik dus een kap zodat ik meer gerechten kan bereiden.

En dan kom je terecht in de oerwoud van onzinnige marketing. Weber valt voor mij af want dat is een ronde barbecue. Rond is gewoon niet handig, tenzij je met een groepje rondom de barbecue marshmallows wil roosteren. Ik snap dus ook niet waarom iedereen zo goed praat over Weber, want het is objectief gewoon onhandig. Hoor je dus ook niemand over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Not sure if serious... Maar ik zou gewoon even lekker wat BBQ zaken afgaan en zelf voelen en kijken want volgens mij weer je het allemaal wel :)

• aex351

aex351

I am the one

418O2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:46:
Not sure if serious... Maar ik zou gewoon even lekker wat BBQ zaken afgaan en zelf voelen en kijken want volgens mij weer je het allemaal wel :)
Ja, het is serieus. Morgen moet hier een nieuwe barbecue staan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kijk dan eens naar een Boretti Barillo of Carbone :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Chevy454 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Kleine tip, avond ervoor al kruiden en dan tijdens de nacht in de koelkast laten intrekken. Scheelt je en stress en het vlees wordt er beter van.
Kruiden op een picanha? Gewoon wat grof zout en peper. Vlees is smaakvol genoeg toch? En roken!

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

aex351 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:59:
[...]

Ja, het is serieus. Morgen moet hier een nieuwe barbecue staan. :P
Een vriend van mij heeft een boretti met zo'n lift en twee halve roosters. staat al een hele tijd (jaren) onder zn afdekhoes. de kamado is hem voorbij gestreeft.
(beetje olie voor de kolen lift en hij doet t nog.)
roest? ja maar nog geen gaten er in gevallen de hoes is wel vergaan. Dun plaatmateriaal dus low en slow mogelijk/makkelijk? nope this gewoon een een kist met een plaat waar je briketten heen en weer schuift om zones te creëren. beetje omhoog en beetje naar beneden voor wat temp control en de schuiven voor enige zuurstof controle maar de bak is zo lek als een mandje zonder afdichting dus choken zoals een kamado kan je wel vergeten. (fikt gewoon op.)

Werkte prima voor grillen en semi indirect. (je kan ook een keramische tegel gebruiken in die bak. Gewoon een action rooster op pootjes, pootjes afknippen op de juiste hoogte zodat de kolen bak niet in de laagste stand hoeft maar ook iets omhoog kan.(temp control) tegel er op en hup je indirecte zone is geboren.

Zuinig is je bak niet en extra accessoires zal vast ook weinig zijn.

Maar hij werkt verder prima binnen zijn mogelijkheden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 11:10
aex351 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:41:
[...]

Precies, een barbecue is geen rocket science. Ik ben het volkomen met je eens. Ik was bijna voor een rechthoekige barbecue gegaan waar ik ook kebabs (spiesen) op kon maken zonder kap - oorspronkelijk verkocht bij de Lidl. Echter bij nader inzien wil ik dus een kap zodat ik meer gerechten kan bereiden.

En dan kom je terecht in de oerwoud van onzinnige marketing. Weber valt voor mij af want dat is een ronde barbecue. Rond is gewoon niet handig, tenzij je met een groepje rondom de barbecue marshmallows wil roosteren. Ik snap dus ook niet waarom iedereen zo goed praat over Weber, want het is objectief gewoon onhandig. Hoor je dus ook niemand over.
Je hoort weinig negatiefs over Weber omdat ze gewoon hele goede barbecues maken. Mijn Weber is nu ~12 jaar oud ofzo en de laatste 5 jaar staat die buiten en er is nog steeds geen spikkeltje roest op te ontdekken.

Rond of vierkant maakt echt niet zoveel uit, ligt er ook aan hoe je je BBQ wil gebruiken. Als je zoveel mogelijk stukjes vlees erop kwijt wil is een vierkante misschien handiger, maar voor low & slow maakt het niets uit. Waarschijnlijk gaat het zelfs iets beter op een ronde omdat de luchtstroom beter is door de vorm.

Er zijn een aantal A-merken, waar dit de bekendste van zijn: Weber, Napoleon, Big Green Egg, Kamado Joe
en nog wat (goede) B-merken, zoals bijvoorbeeld Grill Guru

Ik zou Boretti daar niet bij rekenen, maar ik vind hun gewone (binnen) gasfornuizen ook al veel te duur. Bovendien doen ze net alsof het een authentiek Italiaans merk is, maar is het gewoon Nederlands.

De rest bij de bouwmarkt of tuincentrum is allemaal van vergelijkbare kwaliteit. Ik vind zelf Tenneker, het huismerk van Hornbach, wel mooie betaalbare barbecues maken. Maar of ze beter zijn dan het spul bij andere bouwmarkten weet ik niet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Chevy454
  • Niet online
MrVegeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:16:
Kruiden op een picanha? Gewoon wat grof zout en peper. Vlees is smaakvol genoeg toch? En roken!
Ja en als je dat de avond ervoor doet dan trekt het beter in het vlees en nog lekkerder.

• goldcard
MrVegeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Welk rookhout zou je adviseren?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

goldcard schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Welk rookhout zou je adviseren?
https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/

Zelf gebruik ik 3 chunks eikenhout. Zelf gebruik ik een spit voor de picanha, en heb ik van 1.5kg. dus als je 750 gram doet ga je natuurlijk wat korter garen dus heb je ook minder hout nodig.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Chevy454 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Ja en als je dat de avond ervoor doet dan trekt het beter in het vlees en nog lekkerder.
Zal het eens proberen. Maar van nature vindt ik het vlees als heel smaakvol.

• goldcard
MrVegeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/

Zelf gebruik ik 3 chunks eikenhout. Zelf gebruik ik een spit voor de picanha, en heb ik van 1.5kg. dus als je 750 gram doet ga je natuurlijk wat korter garen dus heb je ook minder hout nodig.
Thnx! Ik heb nu alleen appel in huis. Zal eens kijken of ik voor het weekend nog wat kan bestellen.

• 418O2
goldcard schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Thnx! Ik heb nu alleen appel in huis. Zal eens kijken of ik voor het weekend nog wat kan bestellen.
Appel gaat wegvallen inderdaad.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:15
Een paar maanden terug heb ik een Weber Original Kettle 47 gekocht en nu wil ik deze van het weekend (eindelijk) in gebruik gaan nemen. Bij de Weber zitten houtskoolrails en ik heb twee baskets erbij gekocht.
Ik wil graag kip gaan grillen. Eén hele kip is wellicht niet genoeg dus dacht ik om deze te combineren met 2 kippenbouten oftewel twee kippen te bereiden. Nu vraag ik me af of dit gaat passen op de 47 Kettle en wat de aanbevolen bereidingswijze is.

In voorbeelden zie ik veelal dat één hele kip in het midden op het rooster wordt gelegd en dat de kolen hieronder aan weerszijden worden worden gelegd (al dan niet in een basket/rail). Zoals hier beschreven https://www.weber.com/US/...-chicken/weber-30386.html. Wat ik niet zo snel zie is of in deze voorbeelden een 47 of 57 model Kettle gebruiken. Past een hele kip (of 2?) op deze manier op het 47 model en is het dan een idee om hier nog twee bouten bij te leggen?

Wat ik ook kan doen zijn twee gevlinderde kippen aan één zijde op het grillrooster leggen en de kolen dan eronder aan de andere zijde. Op een filmpje van Pitmaster X zie ik dat het ik het kolenrooster kan afdekken met aluminium folie om de hitte gelijkmatiger te verdelen.

Ik neig naar de tweede optie. Wat denken jullie?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• aex351

aex351

I am the one

Ozzie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Je hoort weinig negatiefs over Weber omdat ze gewoon hele goede barbecues maken. Mijn Weber is nu ~12 jaar oud ofzo en de laatste 5 jaar staat die buiten en er is nog steeds geen spikkeltje roest op te ontdekken.

Rond of vierkant maakt echt niet zoveel uit, ligt er ook aan hoe je je BBQ wil gebruiken. Als je zoveel mogelijk stukjes vlees erop kwijt wil is een vierkante misschien handiger, maar voor low & slow maakt het niets uit. Waarschijnlijk gaat het zelfs iets beter op een ronde omdat de luchtstroom beter is door de vorm.

Er zijn een aantal A-merken, waar dit de bekendste van zijn: Weber, Napoleon, Big Green Egg, Kamado Joe
en nog wat (goede) B-merken, zoals bijvoorbeeld Grill Guru

Ik zou Boretti daar niet bij rekenen, maar ik vind hun gewone (binnen) gasfornuizen ook al veel te duur. Bovendien doen ze net alsof het een authentiek Italiaans merk is, maar is het gewoon Nederlands.

De rest bij de bouwmarkt of tuincentrum is allemaal van vergelijkbare kwaliteit. Ik vind zelf Tenneker, het huismerk van Hornbach, wel mooie betaalbare barbecues maken. Maar of ze beter zijn dan het spul bij andere bouwmarkten weet ik niet.
Tenneker barbecues lijkt ook gewoon een white label product te zijn.Ja, Boretti is een Nederlands bedrijf dat gewoon lekker doet alsof ze Italiaans zijn. :F. Dat zie je ook terug in hun Google review reacties. Bedoel de onzin spat er gewoon vanaf. Maar het lijkt wel als je alle reviews terug leest of opmerkingen over Boretti dat niemand hier in het verleden echt bij stil heeft gestaan.

Ik moet wel zeggen dat de barbecues mooi eruit zien. De barillo of de fratello lijkt me dus ook erg praktisch. Lekker recht toe recht aan. Maar de bedragen die ze er voor vragen :F .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op de kamado maakte ik mijn versie van de welbekende berenklauw, maar dan wel een stukje groter dan die van de snackbar.
Deze mega berenklauw was genoeg voor het hele gezin, maar je kunt 'm natuurlijk ook bij de borrel op een mooie plank neerzetten.
Ook zelf deze berenklauw maken op? Check de video :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 16:55
Koffie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:31:
Op de kamado maakte ik mijn versie van de welbekende berenklauw, maar dan wel een stukje groter dan die van de snackbar.
Deze mega berenklauw was genoeg voor het hele gezin, maar je kunt 'm natuurlijk ook bij de borrel op een mooie plank neerzetten.
Ook zelf deze berenklauw maken op? Check de video :Y)

[YouTube: BraaiTV 🔥 Broodje MEGA BERENKLAUW | 100 subs!]
deze staat genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:59

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Kan hem denk ik niet embedden, maar wel grappig om te zien dit:
bbq'en in een oude stalen ladekast of gasfles:
https://www.skoften.net/s...r-de-echte-bbq-liefhebber

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

loewie1984 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:59:
Kan hem denk ik niet embedden, maar wel grappig om te zien dit:
bbq'en in een oude stalen ladekast of gasfles:
https://www.skoften.net/s...r-de-echte-bbq-liefhebber
Zag 'm vd week ja.
Zo'n ladekast omgebouwd tot smoker zie je overigen wel vaker. Even goed heet opstoken de eerste keer zodat alle olie en verf verfikt.

Check ook nog even die stenen pizaa oven op de achtergrond in het laatste shot :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:59

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Koffie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Zag 'm vd week ja.
Zo'n ladekast omgebouwd tot smoker zie je overigen wel vaker. Even goed heet opstoken de eerste keer zodat alle olie en verf verfikt.

Check ook nog even die stenen pizaa oven op de achtergrond in het laatste shot :9
Nog even teruggekeken, doet me denken aan deze die ik laatst zag:

btw @Koffie kudo's voor je filmpjes. Kritische (goedbedoelde) noot wat ik wel een toevoeging zou vinden is als je een goede microfoon op je borst kan spelden, en af en toe ook een shot van je bbq rooster en contents van je pannetje er tussendoor gooit. Kost je wel wat meer moeite schat ik in, maar is wel weer een verrijking voor je video's is mijn mening.

[ Voor 23% gewijzigd door loewie1984 op 13-08-2021 11:14 ]

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

loewie1984 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:03:
[...]
btw @Koffie kudo's voor je filmpjes. Kritische (goedbedoelde) noot wat ik wel een toevoeging zou vinden is als je een goede microfoon op je borst kan spelden, en af en toe ook een shot van je bbq rooster en contents van je pannetje er tussendoor gooit. Kost je wel wat meer moeite schat ik in, maar is wel weer een verrijking voor je video's is mijn mening.
Thanks.
Probeer inderdaad de kwaliteit op te schroeven, baby steps :+
Microfoontje staat zeker op mijn verlanglijst, want de audio is merkbaar slechter nu ik verder van de camera sta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:53
@Koffie En combineer de mics dan ook met een windscherm, deadcats of zeppelin tegen windgeruis buitenaf. :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo gisteren een nieuw vilt voor de bbq besteld en vandaag binnen. Hoeft ook geen 3 wk te duren.

Eerste keer vilt vervangen, ik kijk er niet echt naar uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Voorbereiding voor vanavond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNtQwyAbIGfmyN-qwrpDazWbzTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwnatVsTXi53wp1QMwyOioXb.jpg?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hari-Bo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:53:
@Koffie En combineer de mics dan ook met een windscherm, deadcats of zeppelin tegen windgeruis buitenaf. :)
:+

Ik heb de hoop dat een mic op mn shirt gespeld al een hoop gaat verbeteren. Zojuist eentje besteld om te testen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik kan ook weer posten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrZZW8aLLMz-H9M7lBKnycNI7sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ut9V6i3v6e8W9TvDoAA6YUHR.jpg?f=fotoalbum_large

Mn eerste pulled pork :D
Vandaag alvast gemaakt, voor de verjaardag zaterdag. Gelukkig maar, heeft uiteindelijk 11u gekost :D
Smaakt prima, blij mee

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik keur hem goed ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3DRXdix1bmeHuOOa5zA7XKwZcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJDRVnH2iQhvGH4zzQTF71oH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvbrJjr0CbhEduhxkzxgr3bxErc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UhjkSNdxwGnrwHvh6DnIL7x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuUamIuXyBfvRg-i21s3QWWaI68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ag2S4uldVoUldLjuw7dpTH6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
@ToolkiT welk kookboek is dat wat je gebruikt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ozzie
Hier ligt weer sinds 9 uur procureur op de barbecue. Mijn dochter is jarig, dus vanavond broodjes pulled pork voor iedereen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTEW3w2k12fFl59DxlLduZdtZTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8BWTZ6GWoE9VDn4ucZKR05O.jpg?f=fotoalbum_large

2 stuks, samen ongeveer 5 kg. Moet genoeg zijn voor ~18 man.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 10:58
Gefeliciteerd met je dochter!
Vlees ziet er goed uit.

Morgen weer eens ribbetjes maken, blijft toch mijn favoriet, samen met bavette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Fladder80 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:09:
@ToolkiT welk kookboek is dat wat je gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjHj9MobthbZXm0qQvsESpfSdC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9Ch9oQbBX67HP5OrhwHkg1H.jpg?f=fotoalbum_large
Aanrader!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tS-3osuNEJMdwoMOTwZif-IuKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wp8ZWJSDrPwhQHnPnkMaQ2x5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Een prima bavet vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSsmzCEG2Ab3An4tRTN0Uy--MA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APsv5IDpj3AeEfK1OYy8C9ao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSSXfIbsWHyGy5qYvQwBfv_nrN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwusim1npalbkai5awGpXvJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVR5txwgSODjoNOctoSSbQ1HBWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfMyM99TWovvufJGs2LF7oE6.jpg?f=fotoalbum_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Zo, bbq klaar. Ik ben tevreden en weer een boel geleerd. Belangrijkste is om goed te bedenken wie er komen eten. Is op zich goed gegaan, ik had alles vooraf aan porties klaargemaakt. Dus kon in batches op de bbq. Was maar goed ook, de helft is maar opgegaan.

Ik had:
Halloumi met gegrilde paprika en olijven*
Pompoenburgers
Maiskolven met honing
Hasselback aardappelen
Garnalenspiezen
Pulled pork met zelfgemaakte coleslaw
En een biefstukkie voor mn vader :+

Goed voorbereid, alles stond klaar en twee bbq's (weber op direct en bge op indirect), dus was goed te handlen.

*die doet het verrassend goed. Mensen hebben vaak hun bedenkingen bij geit/schapenkaas. Maar als ze het geproefd hebben, zijn ze snel overtuigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
@CeesKees Heb je hem indirect gedaan?
Ik doe een bavette eigenlijk altijd direct. 4x 2 minuutjes is die altijd perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56
Hallo iedereen
Nadat ik dit hele topic doorlopen heb (duurt toch even die bijna 700 pagina's),
heb ik deze week een Weber Master Touch Premium gekocht.
Ik heb nog even getwijfeld over een kamado, maar zo te lezen is de Weber een goed model voor een 1ste kennismaking in BBQ land :)
Als hobby kok sta ik regelmatig in de keuken, maar het was toch al weer enkele jaren geleden dat ik zelf achter een bbq (grill) had gestaan.
Maar het doornemen van dit topic heeft me toch wel enthousiast gemaakt om allerlei nieuwe dingen te proberen. Vooral het low en slow lijkt me interessant om uit te proberen.

Dus na het kopen van de BBQ en wat accessoires, deze in een uurtje in mekaar gezet en gelijk een testrun gemaakt (zonder vlees op de grill).
Ik merkte gelijk dat er best wel wat rook onder de rand van de deksel uit kwam en dat deze wat wiebelde.
Dus ná het afkoelen van de Weber, toch eens de Noskos hack geprobeerd en de veren omgekeerd gemonteerd.
Vandaag dan een 1ste echte testrun met moink balls. Niet te moeilijk als 1ste gerecht en iedereen hier vond het wel een geslaagde poging en zeker voor herhaling vatbaar.
Enkel het regelen en constant houden van de temperatuur is wel een dingetje waar ik nog wat meer op zal moeten oefenen :P

Het enige wat ik me eigenlijk nog afvraag is hoeveel rook er eigenlijk onder de deksel vandaan mag komen.
Ná het omdraaien van de veren, sluit het deksel nu veel beter maar toch komt er nog wel wat rook onder vandaan (wel al merkbaar minder dan eerst). Is dit normaal of zou er enkel maar rook uit de 4 ventilatie gaten bovenaan de deksel mogen komen? Moet ik misschien toch nog wat gaan morrelen aan de positionering van het deksel? Hoe denken jullie experts er over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

sNielz123 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:59:
@CeesKees Heb je hem indirect gedaan?
Ik doe een bavette eigenlijk altijd direct. 4x 2 minuutjes is die altijd perfect.
20 minuutjes indirect. Met een snippertje rookhout

Daarna gelijk naar de hitte en 2x2 mins affikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
wiemelen schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:10:
Het enige wat ik me eigenlijk nog afvraag is hoeveel rook er eigenlijk onder de deksel vandaan mag komen. Is dit normaal of zou er enkel maar rook uit de 4 ventilatie gaten bovenaan de deksel mogen komen? Moet ik misschien toch nog wat gaan morrelen aan de positionering van het deksel? Hoe denken jullie experts er over?
Hij mag roken als de stoomboot van sinterklaas als je temperatuur maar "stabiel blijft". Na verloop van tijd ga je toch afzetting krijgen welke afdicht en dus minder lekt.

Gewoon gebruiken en plezier mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wvl5RU9K1wfBF54GSwG3GrcAKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kslTBF7AAAdAVMXuI13UjykV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEBebt6zZ8lEtCdzbuWslGFGkQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4NA02k0mHNYqbRkXQWXtmKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo! Vandaag voor het eerst sinds lange tijd de BGE weer eens aangeslingerd en de dikbevleesde diepvries ribben van de Makro erop gelegd. Nog een paar uurtjes roken en dan in de folie. Ben benieuwd.

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H-xHVHx4-5UzAhQLUbG0cI2dP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ib5lDzWCDG46eA7IMxmxvWWX.jpg?f=fotoalbum_large

Duroc limousine ribben. Met Noskos the sparerib kruiden en Noskos the original bbq saus. Met 2 blokjes appelhout.

De ribben waren ongelijk qua dikte. Dus sommigen te droog, sommigen heerlijk, andere te veel pull. Dit was gewoon 3 uur op 125C grate. Ik had denk ik hoger moeten gaan.

Qua smaak was het wel goed maar niks speciaals. De saus mocht iets zoeter maar voor de rest in orde. Ik zou deze ribben niet meer kopen en gewoon voor iberico ribfingers gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 15-08-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:50
CeesKees schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:08:
[...]

20 minuutjes indirect. Met een snippertje rookhout

Daarna gelijk naar de hitte en 2x2 mins affikken.
Op de foto lijkt hij “well done” en dat kan wel kloppen als je hem zo lang gaart. Probeer het volgende keer eens zoals @sNielz123 ook zegt: 4x kort boven gloeiend hete houtskool. Buitenkant lekker roosteren en binnenkant nog rosé.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit bavette te ontdooien voor morgen.
Dacht spagetti met verse knoflook , olijf, uisnippers, geroosterde gourettes gesneden en tomatensaus verse basilicum en parmakaas korrels als bijvoer te doen. Wat gegrilde paprika's met vulling.(fetakaas en biesllook met bosui en itaiaansekruiden en wat gehakt.)

Nu is bavette nu niet direct een smaakvol vleessoort.(wel lekker maar niet veel vet om smaak te maken bedoel ik.)
Dus ik dacht er overna om t wat italiaans te kruiden.
Knoflook rookpaprika zwarte peper zout. Chiliflakes.
(loop ik geen risico op verbranden?)
Kan ik beter t na de sear er overheen strooien en dan inpakken voor t rust tijd?,
(ik las insnijden en stukjes verse knoflook er tussen,in t vlees proppen met wat zout doet t altijd goed)
Dan zou de zwarte peper en chilliflakes en rookpaprika daarna er op kunnen en dan rusten voor t tranceren in reepjes.
Iemand nog enige tips of nah dat zou ik niet doen want...?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Millert
Millert schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:03:
Een paar maanden terug heb ik een Weber Original Kettle 47 gekocht en nu wil ik deze van het weekend (eindelijk) in gebruik gaan nemen. Bij de Weber zitten houtskoolrails en ik heb twee baskets erbij gekocht.
Ik wil graag kip gaan grillen. Eén hele kip is wellicht niet genoeg dus dacht ik om deze te combineren met 2 kippenbouten oftewel twee kippen te bereiden. Nu vraag ik me af of dit gaat passen op de 47 Kettle en wat de aanbevolen bereidingswijze is.

In voorbeelden zie ik veelal dat één hele kip in het midden op het rooster wordt gelegd en dat de kolen hieronder aan weerszijden worden worden gelegd (al dan niet in een basket/rail). Zoals hier beschreven https://www.weber.com/US/...-chicken/weber-30386.html. Wat ik niet zo snel zie is of in deze voorbeelden een 47 of 57 model Kettle gebruiken. Past een hele kip (of 2?) op deze manier op het 47 model en is het dan een idee om hier nog twee bouten bij te leggen?

Wat ik ook kan doen zijn twee gevlinderde kippen aan één zijde op het grillrooster leggen en de kolen dan eronder aan de andere zijde. Op een filmpje van Pitmaster X zie ik dat het ik het kolenrooster kan afdekken met aluminium folie om de hitte gelijkmatiger te verdelen.

Ik neig naar de tweede optie. Wat denken jullie?
Vanavond een kip en twee bouten bereid op de Weber, indirect met een blokje appelhout. Goed gelukt voor de eerste keer en het heeft gesmaakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is11GZf1_czxRnjI7e4O_AzueS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vykIWTNJUbAdpfeboXybe2HY.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

copykat schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:59:
Nu is bavette nu niet direct een smaakvol vleessoort.(wel lekker maar niet veel vet om smaak te maken bedoel ik.)
Dus ik dacht er overna om t wat italiaans te kruiden.
Knoflook rookpaprika zwarte peper zout. Chiliflakes.
(loop ik geen risico op verbranden?)
Kan ik beter t na de sear er overheen strooien en dan inpakken voor t rust tijd?,
(ik las insnijden en stukjes verse knoflook er tussen,in t vlees proppen met wat zout doet t altijd goed)
Dan zou de zwarte peper en chilliflakes en rookpaprika daarna er op kunnen en dan rusten voor t tranceren in reepjes.
Iemand nog enige tips of nah dat zou ik niet doen want...?
Waarom maak je er geen rollade van? En dan gewoon lekker indirect tot een kern 45 om daarna nog even kort af te grillen boven de kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Koffie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:26:
[...]

Waarom maak je er geen rollade van? En dan gewoon lekker indirect tot een kern 45 om daarna nog even kort af te grillen boven de kolen.
Ook een idee! Heb ik dan niet slqgerstouw nodig? Verkoopt de AH dat?
Check blijkbaar.
Wat is dan lekker om mee te wikkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 10:02
copykat schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:36:
[...]

Ook een idee! Heb ik dan niet slqgerstouw nodig? Verkoopt de AH dat?
Check blijkbaar.
Wat is dan lekker om mee te wikkelen?
bladspinazie, pijnboompitten, pesto, seranoham, parmazaanse kaas en beetje knoflook.
Net vandaag laatste deel op (gisteren eerste deel) :9~

En natuurlijk geen fotos gemaakt :/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• goldcard
Zaterdag zoals gepland de picanha op de BBQ gehad. Hij had een vrij forse fat cap, die heb ik nog wat verder teruggetrimd. Paar uur van te voren in de rub (Smokey Beef rub uit Smokey Goodness) gezet. Gaf een heerlijke iets pittige smaak aan het vlees.

Picanha daarna op kamertemperatuur laten komen in indirect op zo'n 110~120 graden op de Bastard laten garen tot net geen 50ºC. Daarna op hoog vuur aan alle kanten afgemaakt. Geserveerd met frites.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1953RzOp418NZxOMX7AG3lA2yPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuIomUMtMPgR5EyAi5qAhALC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNSehr9GX8pKMAeFW0Co5hVfGzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSYUj2LgvJ7gnFCdpeZ5xeVA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PySJg2iYphVSOfKdvp7lKlzXhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBKZqNKAy50L3MxZC0vghAPO.jpg?f=fotoalbum_large

Het vlees was heerlijk. De rub heeft zijn werk goed gedaan. Ik was van plan om nog ander rookhout te halen, maar het is uiteindelijk toch appel geworden (had niet anders meer). Ik wil de volgende keer proberen om de vetlaag wat knapperiger te krijgen, die was vrij zacht gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil vanavond mijn eerste kip op de egg klaarmaken.
Nu zoek ik een lekker recept wat ik kan gebruiken.
Ik wil hem graag met Radler klaarmaken zodat het lekker is voor de kids.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crxtreem schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:

Iemand een suggestie?
Niet doen met Radler. Gewoon bier pakken en desnoods wat suiker toevoegen, of gewoon een goed bruin bier (kasteel bruin is niet heel duur en zit genoeg suiker in ;) ) .
Radler is raar spul.

Verder: vlinder je kip. Bierblikken is een modehype en je krijgt je kip nooit goed uniform gaar. Buiten dat stop je een bierblik met een laagje inkt/plastic/whatever in je etenswaren en gaat dat verhitten. Kan vast geen kwaad voor een keer, maar met voedsel zou ik opletten.

Verder: regelmatig meten, let op dat je niet overgaart. Blokje appel/kers erbij op de kooltjes? ;)

Vanmiddag zal ik even mijn bbq logje typen van dit weekend. Heb mijn eerste vetbrand gehad :+

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 16-08-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

Niet doen met Radler. Gewoon bier pakken en desnoods wat suiker toevoegen, of gewoon een goed bruin bier (kasteel bruin is niet heel duur en zit genoeg suiker in ;) ) .
Radler is raar spul.

Verder: vlinder je kip. Bierblikken is een modehype en je krijgt je kip nooit goed uniform gaar. Buiten dat stop je een bierblik met een laagje inkt/plastic/whatever in je etenswaren en gaat dat verhitten. Kan vast geen kwaad voor een keer, maar met voedsel zou ik opletten.

Verder: regelmatig meten, let op dat je niet overgaart. Blokje appel/kers erbij op de kooltjes? ;)

Vanmiddag zal ik even mijn bbq logje typen van dit weekend. Heb mijn eerste vetbrand gehad :+
Ah ok,
Dus gewoon bier.
Ik had bij de aanschaf van de egg zo’n keramische kiphouder erbij gehad dus die wil ik eens proberen.

Weet ook nog niet of de rub veel uitmaakt.
Ik zag ok de bge site ook een recept https://www.biggreenegg.e...recepten/beer-can-chicken
Alleen heb ik nog niet alle ingrediënten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Helemaal eens met Boudewijn. Gewoon vlinderen.

Goed insmeren met kruiden, je kan gewoon met je hele hand onder het vel om al het vlees te bereiken zodat je niet alleen de kruiden op het velletje heb zitten.

Ik heb deze een keer gemaakt en dat was echt super lekker: https://www.traeger.com/r...chile-lime-rubbed-chicken hier ook een filmpje waarin Eduardo Garcia dat recept maakt: YouTube: Traeger Kitchen Live - Spatchcock Chili Lime Chicken Eduardo Garcia duurt alleen wel een uur :)

Mijn pulled pork dit weekend was erg goed gelukt, alleen verassend snel klaar. Ik had het om 9:00 op de barbecue liggen en om half 1 ingepakt in folie. Rond 14:00 was die ineens al op de 90+ graden. Gelukkig kan je pulled pork makkelijk een paar uur warm houden. Toen heb ik ook nog pulled chicken erbij gemaakt want er kwamen een paar mensen op bezoek die geen varkensvlees eten. Dit keer gewoon van kippenbouten en dat ging echt heel goed, was na iets meer dan een uur gaar en toen nog even laten rusten en daarna het vlees van de botten getrokken en met twee vorken uit elkaar getrokken. Ging wel iets lastiger dan bij het varkensvlees maar was uiteindelijk ook erg lekker.

Ook nog vegan pulled pork erbij gemaakt van Jackfruit en dat was ook best lekker. De structuur van jackfruit lijkt van zichzelf al heel erg op vlees/pulled pork dus lekkere kruiden en saus erdoorheen en dat was prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De alcohol verdampt toch dus zelfs een shot whisky zal geen effect hebben op je kinderen.
(Ze gaan later je whisky misschien opdrinken omdat ze wennen aan de smaak maar dronken worden ze er nu niet van .)😉

Als je biercan chicken wilt doen gebruik dan in iedergeval zo'n bbq houder met een holte waar je de bier in kan gieten niet t blikje zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crxtreem schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Ah ok,
Dus gewoon bier.
Ik had bij de aanschaf van de egg zo’n keramische kiphouder erbij gehad dus die wil ik eens proberen.

Weet ook nog niet of de rub veel uitmaakt.
Ik zag ok de bge site ook een recept https://www.biggreenegg.e...recepten/beer-can-chicken
Alleen heb ik nog niet alle ingrediënten.
Als het je eerste keer is zou ik hem eerlijk gezegd gewoon naturel doen. Wel vlinderen (kijk even op youtube), je hebt makkelijker een goed resultaat.

Beetje zout erop, witte peper en aflakken met klein beetje olie. Evt wat paprikapoeder, sumak, salie of rozemarijn en klaar :). (allemaal tegelijk zou ik ook niet doen :P)
Rub enzo is leuk maar basic kan minstens net zo lekker zijn. Wel een goede kip nemen, geen kiloknaller. Ik had op deze manier 2 coquelettes van de Hanos vorige week :9~ :9~ :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 16-08-2021 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 17:05
Afgelopen weekend was het voor mij eens tijd om aan een jodenhaas te beginnen. Ik wilde deze niet standaard grillen en opeten dus ben voor een oosterse wijze gegaan. De haas zelf neutraal gelaten, alleen pezo maar heb juist gekozen voor een umami sausje met daarbij wat bosui, taugé en gebakken uitjes. Dit samen met de Japanse mayo maakt het toch wel af en die umami saus is zeker een verrijking!

Voor mij ook een mooi moment om het nieuwe speeltje de Meater+ eens uit te proberen eens zien waar de hype vandaan komt en of die echt zo fijn is. Ondanks dat het stuk vlees niet in de app staat moet ik zeggen dat het gebruik ervan wel ideaal is, vooral ook de resterende kooktijd + wachttijd zodat je ook de rest van je bord kan klaar maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcrJzlaDpnbCtZkJWtn05c2Uyto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRn3tqfzmBwbWWWZ2OLeJDi3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlSnbMorryO1V8dfxlcD41TThEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0YPwtfsdSQSwbsuvuxPi15U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a4wPMR5mWGols8HupMvd2IxoP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvO87yX636q6wNv5Kmmebwin.jpg?f=fotoalbum_tile

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

copykat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:58:
De alcohol verdampt toch dus zelfs een shot whisky zal geen effect hebben op je kinderen.
(Ze gaan later je whisky misschien opdrinken omdat ze wennen aan de smaak maar dronken worden ze er nu niet van .)😉

Als je hiervan chicken wilt doen gebruik dan in iedergeval zo'n bbq houder met een holte waar je de bier in kan gieten niet t blikje zelf.
Ik heb ook zo'n houder (wel van staal ipv keramisch) met driptray/vochtbak eronder.
Gaart mooi egaal hoor, beter dan gewoon plat op de gril.. vlinderen is waarschijnlijk nog beter maar wel weer extra werk.. voor mij is zo'nhouder een mooi compromis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Salv schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:00:
Afgelopen weekend was het voor mij eens tijd om aan een jodenhaas te beginnen. Ik wilde deze niet standaard grillen en opeten dus ben voor een oosterse wijze gegaan. De haas zelf neutraal gelaten, alleen pezo maar heb juist gekozen voor een umami sausje met daarbij wat bosui, taugé en gebakken uitjes. Dit samen met de Japanse mayo maakt het toch wel af en die umami saus is zeker een verrijking!

Voor mij ook een mooi moment om het nieuwe speeltje de Meater+ eens uit te proberen eens zien waar de hype vandaan komt en of die echt zo fijn is. Ondanks dat het stuk vlees niet in de app staat moet ik zeggen dat het gebruik ervan wel ideaal is, vooral ook de resterende kooktijd + wachttijd zodat je ook de rest van je bord kan klaar maken :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar wat is een umami saus? Ik ken umami als smaak, en in veel oosterse producten vind je het, zoals sojasaus, vissaus en miso.... maar mononatriumglutamaat (de stof die naar umami smaakt) vind je ook in kaas, moedermelk, tomaat en paddestoelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:38:

Ik had:
Halloumi met gegrilde paprika en olijven*

*die doet het verrassend goed. Mensen hebben vaak hun bedenkingen bij geit/schapenkaas. Maar als ze het geproefd hebben, zijn ze snel overtuigd.
Halloumi aka squeeky cheese is hier een favoriet. Erg lekker en makkelijk als snel voorgerechtje klaar te maken. Of als toevoeging door een salade..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
ToolkiT schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Ik heb ook zo'n houder (wel van staal ipv keramisch) met driptray/vochtbak eronder.
Gaart mooi egaal hoor, beter dan gewoon plat op de gril.. vlinderen is waarschijnlijk nog beter maar wel weer extra werk.. voor mij is zo'nhouder een mooi compromis..
Vlinderen is echt een fluitje van een cent hoor. Gewoon met een goede schaar de ruggengraat eruit knippen en je bent eigenlijk al klaar. Kip is ook nog eens sneller klaar door het vlinderen.

Ik dacht ook dat het lastig zou zijn, maar als je gewoon op youtube een filmpje kijkt hoe het moet zie je dat het zo gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
Boudewijn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]
Ziet er goed uit, maar wat is een umami saus? Ik ken umami als smaak, en in veel oosterse producten vind je het, zoals sojasaus, vissaus en miso.... maar mononatriumglutamaat (de stof die naar umami smaakt) vind je ook in kaas, moedermelk, tomaat en paddestoelen :).
Ik heb afgelopen weekend wat sauzen en kruiden binnen gekregen en daar zat deze Royal Umami saus ook bij van Saus.Guru

Vandaar de benaming umami saus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Is dit bij anderen ook een dingetje?
Bbq'en met slechter weer omdat met mooi weer de halve familie weg is en er niks aan is als de helft niet opgegeten word.( pubers eten veel maar komen laat thuis in de vakantie en ook nog eens variabel in verwachte tijd...geloof me ik was niet anders,bij mn ouders was van 18uur eten, tot 19:30 kreeg ik t koud opgedient (geen magnetron toen) en daarna was t weggegooid ergo geen eten.

Gister en eergister prachtig weer maar beide keren gespleten agenda's. Dus niks gedaan.
(een BBQ 2 weken van te voren plannen is niet in mn systeem, ik denk ik heb trek in bbq, trek wat vlees uit de vriezer of koop nieuw vers, verzin wat er bij te eten en go.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ozzie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Vlinderen is echt een fluitje van een cent hoor. Gewoon met een goede schaar de ruggengraat eruit knippen en je bent eigenlijk al klaar. Kip is ook nog eens sneller klaar door het vlinderen.

Ik dacht ook dat het lastig zou zijn, maar als je gewoon op youtube een filmpje kijkt hoe het moet zie je dat het zo gedaan is.
Basic kooktechniek ja :).

Sowieso goed om wat van dat soort basiskennis in je rugzakje te hebben, of je nou gewoon kookt of de kamado gebruikt.

Qua saus:
Water, suiker, SOJAsaus (SOJAboon, water, TARWE, zout), gedroogde glucosestroop, tomatenpuree, gemodificeerd maïszetmeel, gedroogde uien, gedroogde knoflook, peperpasta (gefermenteerde rijst, maïssiroop, water, chilipeper, SOJApasta, alcohol, zout, TARWE-extract, knoflook, bonenpasta), VISsaus (ansjovis, zout, water), gedroogde kruiden, specerijen (SELDERIJ), kleurstof; paprika-extract. Conserveermiddel: Kaliumsorbaat.
Sojasaus dus met suiker en tomatenpuree. 2x zoet en 2x mononatriumglutamaat. En alcohol (die had ik dan weer niet verwacht : ) ).

Overigens is ^^ geen waardeoordeel over de saus, gewoon benieuwd wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ozzie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Goede schaar is denk ik het sleutelwoord.. toen ik het probeerde kwam ik amper door de ruggegraat heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Salv schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:00:
heb je een receptje?
Grove aanduiding hoe in elkaar te flansen? (klinkt er lekker namelijk en ik vind "haas" altijd een lekker vriendelijk stuk vlees. Kan je veel kanten mee op.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Ja zo'n gaarheid timer is ideaal om in te schatten wanneer de rest klaar te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
ToolkiT schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Goede schaar is denk ik het sleutelwoord.. toen ik het probeerde kwam ik amper door de ruggegraat heen..
Hier gebruik je het beste een gevogelte/wildschaar voor, ga je er zo doorheen >:)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:07:
Is dit bij anderen ook een dingetje?
Bbq'en met slechter weer omdat met mooi weer de halve familie weg is en er niks aan is als de helft niet opgegeten word.( pubers eten veel maar komen laat thuis in de vakantie en ook nog eens variabel in verwachte tijd...geloof me ik was niet anders,bij mn ouders was van 18uur eten, tot 19:30 kreeg ik t koud opgedient (geen magnetron toen) en daarna was t weggegooid ergo geen eten.
Ik maak gewoon minder als het niet opgaat.

Dit weekend had ik dus de surprise-party voor mijn vriendin..
Uitdagingen:
  1. het is een surprise-party.
  2. ik heb geen rijbewijs
  3. mijn vriendin werkt thuis dus thuis voorgaren is tricky
  4. ik ga koken op locatie (schoonouders, genoeg ruimte om het corona-proof te doen)
  5. ik ging het liefst iets spannenders maken dan worstjes en burgers. Een klein deel van de mensen is fijnproever, een deel eet het liefst alleen spare-ribs. Vrij letterlijk "wat de boer niet kent vindt hij spannend". Een deel probeert echter ook wel 'aparte dingen' .
  6. 33 eters
  7. Ik heb slechts 1 BGE staan.
  8. Last but not least, 1900u eten... en de vriendin vertrekt thuis pas om 1245. Als de BBQ voor die tijd weg is valt dat op.
Goed, dit was een 'fijne set' uitdagingen :X . Ik had meer foto's willen schieten voor dit topic maar ben er eerlijk gezegd niet aan toegekomen.
Ik wil dus graag wat moois maken en vind het belangrijk dat mijn gasten lekker eten. Ja je kunt de echt mooie dingen eten (short ribs, ossenhaas) maar als je liever Wijko met worst hebt kan dat ook.

Het menu:

- Afbakbrood van Bussing met zelfgemaakte hummus en muhammara erbij vooraf. Als graai&snaai voer tot mijn vriendin nietsvermoedend kwam.

- Short ribs
- Spare ribs van krabbetjes
- Kippendijen in zelfgemaakte marinade (gember, vissaus, thaise kecap, bruine suiker)
- Worstjes van de Hanos voor het jonge grut
- Hele ossenhaas, deels ook wel als backup voor hen die niets lusten
- Als backupgerecht heb (in geval van fepic ail bij een van bovenstaande) heb ik een hele achterloper van een wild varken gekocht, in technische delen uitgesneden (oimdat het leuk is :D ) en daarna alsnog in sateh versneden.
- Met couscous, dille, feta en pekelcitroen gevulde paprika's voor de vegetariers
- Hasselbacks
- Frites uit de frituur, met zelfgemaakte mayo, Belgische stijl
- Gepofte rode biet, afgemaakt met goede balsamico-azijn feta en peterselie
- Gehalveerde romaine sla, kort gegrilld op de snijkant en daarna afgewerkt met balsamico-azijn, pijnboompitten en parmezaanse kaas
- 2 bakken lekker Movenpick ijs, en een bak minder-lekker hertog ijs (meringue-aardbeien, ik verzin het ook niet :F ). Movenpick is een mooi compromis tussen smaak en prijs. Hazelnootroomijs en citroensorbet.

Ik had ook minder kunnen maken, maar je vriendin wordt maar 1x 35. Nou ja deze dan 8)
Truc is tuurlijk wel een goed kookschema (wat doe je wanneer op welk kookapparaat, een kamado koel je niet 1-2-3 terug), goede hulp van een maat en goede mise-en-place.

Gezien er nog wat meer BBQs aankomen heb ik groot ingeslagen:

Hanos:
  • 15 kg short rib. Aanbieding en ik ben een vrek :)
  • achterloper van wild varken. Aanbieding!
  • 2 grote units procureur, altijd handig.Surprise, een aanbieding!
  • Worstjes.
Bij de slager:
  • 15kg krabbetjes
  • ossenhaas
  • 1.5kg kip
Wat overbleef gaat op bij een barbecue komende week. >1 kg per persoon vleesinkoop is met een voornamelijk uit dames bestaande groep wat veel. Short- en spare ribs lenen zich prima daardoe. Ossenhaas/sateh moet gewoon op ;).

Ik wist niet goed of de 10.95-short ribs (aanbiedingsprijs) goed zijn van de hanos. De duurdere zijn dat wel maar die zijn 25E, en ik ben Caranza niet.
Dit speelde begin juni al:
Boudewijn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:57:
Iemand ervaring hier met de short ribs van de Hanos?

Ik vraag dit omdat ik binnenkort een paar sessies achter elkaar heb, en de picanha van hun huisslager (vd zee) heeft me nu al 3x teleurgesteld. Rare snede, ze snijden de vetkap weg. Dat lijkt me iets minder makkelijk te doen met short ribs, maar ik wil me ook wel voor een faalactie behoeden als ik zo een kilo of 6 koop ;).
Terwijl de vriendin dacht dat ik bij een maat van me (laten we hem B noemen) was met haar moeder naar de Hanos. Die keek haar ogen uit (komt alleen bij de Jumbo :+ ) . Daarna bij B de helft van de short ribs voorgegaard: Boudewijn in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Daarna kwam ik erachter dat de rib die wij hadden gemaakt niet te bikken was... en dat was toch wel een zuur momentje. Ik kan wel een beetje koken en improviseren maar zat hier toch echt mee. Dan ga je alternatieven bedenken, zoals weggooien ( :X ) burnt ends maken (visueel minder mooi) of van het bot snijden , vet uitsnijden en met bbq-saus op broodje (kan, veel werk, erg machtig).
Boudewijn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:44:
Zo, vandaag even wat short ribs gegaard. Bij de hanos in de aanbieding... dus ik meteen even 15 kg oppikken (sowieso nieuwe persoonlijke highscore qua aftikken bij de Hanos behaald :X ) . Volgende week een surprise party dus vandaag alles bij een maatje voorgegaard (daarom ook de ranzige deflector en kleine BGE hieronder). Na afkoelen invriezen en de dag voor het feestje ontdooien. Bij feestje in 92C sous vide zetten voor een uur en uitserveren.

Pezo erop en gaan met die banaan. Ketel op 110, hickory op de kolen, eraf bij ~90-92C.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
So far so good.
[Afbeelding]
Ziet er prima uit. Wij alles vacumeren op 1 rib na, want ja je moet zelf ook wat he ;). Zeker als je als sinds 1230 in de vleeslucht staat lust je om 1900 wel wat...
Dat ene stukje uurtje ingepakt laten staan, en echt gewoon keurig:
https://streamable.com/21e0kd
Nou ja zo'n filmpje maak ik wel vaker als dingen er echt goed uitzien...

En dan komt het... het was echt niet te vreten. (excusez le mot). Enorm veel dikke plakkaten vet in het vlees, 3-4mm dik. Wij zijn beide niet van de anti-vet-maffia, maar dit was gewoon niet meer lekker (eigenlijk zelfs vies). Shit man, ik heb net 15 kg van deze ribs gekocht en de helft gegaard en gevacumeerd. Crap, dit is de ster van mijn diner...

Als je het filmpje goed kijkt zie je rond seconde 11 eigenlijk al een hint van wat er niet goed ging.

Tsja toch maar een vacuum verpakking geopend na een berg denken (en met het OV naar huis toe inclusief een boodschappenkrat vlees.... die ik in de buurt heb weggestopt zodat het slachtoffer van het feestje het niet ziet).

Goed exemplaar 2 ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Geruststellend. Anders had ik er toch een stoof of burnt ends ofzo van moeten maken. Kan, maar liever niet. Woensdagavond even de rest garen :Y)

Terwijl dit op stond ook maar even een poot van een wild varken in technische delen uitgesneden, altijd leuk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb daar ooit een training in gehad en sindsdien niet meer gedaan. Merkte dat toen ik eenmaal lekker bezig was het ook keurig ging. Uiteindelijk het meerendeel van de technische delen in sateh versneden, en een kleiner deel in poulet (de losse rommeltjes).

Helaas geen foto van de td's, was ik eigenlijk best wel trots op.

Nu denk ik wel: stel dat het alsnog een vette bende is bij de andere delen, wat dan? Vlees uitsnijden en stoofpotje van maken en met BBQ saus opdienen? Optie pulled beef dus.
Of blokjes in een alufolie bakje doen en op de BBQ zetten met saus? Optie burnt ends? Of nog wat anders?
Toen ik 's avonds laat dus een 2e rib aansneed en proefde. Die was goed, toen heb ik het erop gewaagd om die short ribs gewoon te presenteren op de dag zelf. Afgelopen woensdag was mijn vriendin een avondje weg, ik heb de andere helft van die ribs op de fiets bij de schoonouders opgepikt en thuis op hickory gerookt en gegaard (graad of 93, boterzacht), en daarna gevacumeerd en weer teruggebracht.

En passant ook hummus en muhammara gedraaid, de boter voor de hasselbacks geMEPt (2 pakjes boter gesmolten, paar tenen knof geplet en samen met een berg rozemarijn en tijm in de boter een uurtje laten trekken. daarna pit uit en laten staan. Na tijdje boel opwarmen en door een zeef jagen en vacumeren) . De spare ribs had ik eerder al met bruine suiker, paprikapoeder en pezo gevacumeerd.

De dag zelf was mijn vriendin het huis niet uit te krijgen (ze zou gaan theedrinken met vriendinnen maar besloot toch niet met hen te lunchen :X ) . Rond 1245 was ze weg, en rond 1700 terug. Als een gek mijn BBQ uit elkaar gehaald en alle kookspullen bij elkaar gevist. En versleept.

Ondertussen stonden de hulptroepen natuurlijk al een tijd voor jan l*l op mij te wachten.... ik had toch maar even een 2e maatje gebeld die ook wel eens barbecuet ;) Hij heeft 2 restaurants , een webshop en doet kookworkshops on-site en na lief aankijken mocht ik een BBQtje van hem lenen. Handig dat soort matties :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eakXndvSthCMHWtNhCz0AfYrupI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzFrAcALhLLFikUSge2kDpin.jpg?f=fotoalbum_large

De linker is de mijne, de beide modular units zijn van hem. Kijk dan schiet het op :Y)

Op dit moment de boel aangestoken, beide kamado's op 120C gezet.
Op kamado 1 spare ribs voorgegaard op appelhout (2,1.5,0.5 methode) en afgelakt met sweet baby rays bbq-saus. Weer een sweet spot qua prijs, blues hog of three little pigs is wellicht wat zonde als mensen er toch wijko overheen gooien).
Op kamado 2 35ish hasselbacks gemaakt en de helft van de short ribs opgewarmd. Probleem was dat ik alleen een 12 (of 15) liter perspex gastronormbak heb, en op locatie alleen een 50 liter cementkuip. We hadden 4 sous-vide staven bij ons maar die cementkuip leek me wel link, je moet hem op 92c houden...

Uiteindelijk dus de helft van de short ribs op kamado2, en andere helft in die gn-bak gegooid. Leuk om het verschil te proeven, die uit de sous vide waren beduidend beter geworden (toch meer bindweefsel gedenatureerd). Volgende keer weer ff wat perspex bakken meenemen bij Hanos.

Dit moest allemaal uit het zicht gebeuren zodat als mijn vriendin aankwam ze het niet zou zien. Toen die er eenmaal was, alle karretjes van de rem afgehaald en in het zicht gezet. Schragen neergezet en een OSB plaat van 1.5x3 meter erop en we hadden ook een mooi werkblad 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiLVy-nmNh8HTuVMvaLFsWMv8Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBYnejuz7SLhLLspzYt9U7VG.jpg?f=fotoalbum_large

Na de aardappels, paprikas en short ribs gegaard/opgewarmd te hebben hebben we kamado2 omgebouwd naar een directe grill en op kamado1 doorgegaan met spare ribs garen. Ondertussen lekker frites geserveerd uit de fritespan en op kamado2 sla, worstjes en sateh gegrilld. De bietjes heb ik in alufolie 20 mins op de kolen gegooid. De sateh heb ik afgewerkt met Bango kecap, en een pan wijko ernaast gezet. Die laatste liep niet zo hard B-)

Toen de short en spare ribs erdoorheen waren de ossenhaas nog even tot 52C kern opgewarmd op kamado1 en een klap gegeven op het gietijzer van kamado2.

Ondertussen natuurlijk alles uitsnijden/portioneren en verdelen voor de aanwezige eters. Ik ben best wat gewend qua koken maar dit was met 2 man echt hard werken en beasten. Zeker in de volle zon. Big green egg professional had een partytent meegegeven maar het was alsnog 'niet koud' ;).

Daarna ijs neergezet en lekker aan de pinten gegaan.

Aan het eind van de avond besloot ik de BBQs aan te laten staan om even schoon te branden. Had de roosters al geboend maar me niet gerealiseerd dat in de geleende BBQ nog een pizzabakschotel vol varkensvet (van de spare ribs) stond.... en toen had ik dus de eerste vetbrand in mijn leven te pakken. Ben wat haar op armen, wenkbrauw en (heel klein beetje) op hoofd kwijt. Ondanks burpen.
Wel zuur, die geleende BBQ was voor de 2e keer ofzo aan (zie ook de foto waarop ze beide open staan, je ziet hoe net het vilt nog is). Goed dat is dus een nieuw viltpakket voor zijn BBQ, die van mij was na bijna anderhalf jaar 2-3x per week aanstaan ook al toe aan nieuw vilt.

Wat leerpuntjes voor mezelf:

1: De vetbrand was na 11 uur volle bak knallen . Ik had erop kunnen anticiperen maar was gewoon total loss.
2: Mensen hebben aan mijn fritespan gezeten en hem gewoon volgepleurd met bevroren frites. Echt heel dom en zinloos. Waarom ook. Ik snap dat ze willen helpen maar dit helpt echt niet.
3: Idem voor de sous vide. Iemand (een kind?) heeft aan de temperatuur zitten draaien. 65C != 92C. Ik kwam er al vrij snel achter, maar toch.
4: Ivm de beschikbare ruimte stond ik aan de BBQ met het publiek in mijn rug. Volgende keer de tafel tussen mij en publiek in zetten. Mensen zetten doodleuk hun bier/bordje op je snijplank neer als je je ff omdraait naar de BBQ of wat anders doet. Ik had dit vantevoren bedacht maar er moesten nog vrij brede landbouwvoertuigen over de oprit... dat had ik niet aan zien komen.
5: Sous vide opgewarmde short ribs zijn echt beter. Mogelijk ook omdat het niet de duurste waren.
6: Als je 'long' corona hebt gehad en nog op pijnstillers loopt is dit wellicht wat veel. :z
7: Mensen herkennen een gastronormbak vol zelfgemaakte mayo niet en halen van binnen een pot en zetten die neer. Lekker joh :P
8: Mensen die niet weten hoe het moet moet je geen sifon geven met slagroom. Na 2 mensen die hem verkeerdom gebruikt hebben was alle stikstof eruit en kon ik hem opnieuw afvullen. Met een kleine groep houd ik dat wel in de gaten... maar hierbij niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 16-08-2021 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Boudewijn dit is championsleague BBQ-en wat jij doet ik zit op t niveau van de zaterdag vriendenteams.
Ik ben al in schok als ik het lees laat staan als ik iets van die richting zou gaan doen.

Ik hoop dat je vriendin t gewaardeerd heb en de rest vd gasten ook. Want konijne wat een stres en werk zeg!
goed gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
Boudewijn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:11:

Qua saus:

[...]

Sojasaus dus met suiker en tomatenpuree. 2x zoet en 2x mononatriumglutamaat. En alcohol (die had ik dan weer niet verwacht : ) ).

Overigens is ^^ geen waardeoordeel over de saus, gewoon benieuwd wat erin zit.
None taken, ik lees alleen het label voor ;)
copykat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:19:
[...]

heb je een receptje?
Grove aanduiding hoe in elkaar te flansen? (klinkt er lekker namelijk en ik vind "haas" altijd een lekker vriendelijk stuk vlees. Kan je veel kanten mee op.

[...]

Ziet er goed uit!

Ja zo'n gaarheid timer is ideaal om in te schatten wanneer de rest klaar te hebben.
Ik heb er zelf voor gekozen om de haas als reverse sear te behandelen. Dus eerst intern naar 45 graden, daarna de bbq opstoken naar 250 om op het gietijzer voor de grillmarks en 53 kern te gaan.

De opmaak was vrij simpel, de haas in gewenste dikte tranceren. Ik heb voor halve cm dikte gekozen deze op een bord leggen. Daarna heb ik er wat japanse mayo en die umami saus over heen gedaan en toen de bosui, taugé en gebakken uitjes.

Vork erin en veel plezier :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
@Boudewijn Respect man!
Ik vind BBQ voor een man of 10-12 goed te doen. Als het veel meer wordt en dan ook nog wat complexere gerechten dan gaat het me wat te ver.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:53
@Boudewijn Mooie reportage! Begin september ook een BBQ voor ±70 man zal ook even wat schieten :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Litchert
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-07-2022
Boudewijn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Ik maak gewoon minder als het niet opgaat.

Dit weekend had ik dus de surprise-party voor mijn vriendin..
Uitdagingen:
  1. het is een surprise-party.
  2. ik heb geen rijbewijs
  3. mijn vriendin werkt thuis dus thuis voorgaren is tricky
  4. ik ga koken op locatie (schoonouders, genoeg ruimte om het corona-proof te doen)
  5. ik ging het liefst iets spannenders maken dan worstjes en burgers. Een klein deel van de mensen is fijnproever, een deel eet het liefst alleen spare-ribs. Vrij letterlijk "wat de boer niet kent vindt hij spannend". Een deel probeert echter ook wel 'aparte dingen' .
  6. 33 eters
  7. Ik heb slechts 1 BGE staan.
  8. Last but not least, 1900u eten... en de vriendin vertrekt thuis pas om 1245. Als de BBQ voor die tijd weg is valt dat op.
Goed, dit was een 'fijne set' uitdagingen :X . Ik had meer foto's willen schieten voor dit topic maar ben er eerlijk gezegd niet aan toegekomen.
Ik wil dus graag wat moois maken en vind het belangrijk dat mijn gasten lekker eten. Ja je kunt de echt mooie dingen eten (short ribs, ossenhaas) maar als je liever Wijko met worst hebt kan dat ook.

Het menu:

- Afbakbrood van Bussing met zelfgemaakte hummus en muhammara erbij vooraf. Als graai&snaai voer tot mijn vriendin nietsvermoedend kwam.

- Short ribs
- Spare ribs van krabbetjes
- Kippendijen in zelfgemaakte marinade (gember, vissaus, thaise kecap, bruine suiker)
- Worstjes van de Hanos voor het jonge grut
- Hele ossenhaas, deels ook wel als backup voor hen die niets lusten
- Als backupgerecht heb (in geval van fepic ail bij een van bovenstaande) heb ik een hele achterloper van een wild varken gekocht, in technische delen uitgesneden (oimdat het leuk is :D ) en daarna alsnog in sateh versneden.
- Met couscous, dille, feta en pekelcitroen gevulde paprika's voor de vegetariers
- Hasselbacks
- Frites uit de frituur, met zelfgemaakte mayo, Belgische stijl
- Gepofte rode biet, afgemaakt met goede balsamico-azijn feta en peterselie
- Gehalveerde romaine sla, kort gegrilld op de snijkant en daarna afgewerkt met balsamico-azijn, pijnboompitten en parmezaanse kaas
- 2 bakken lekker Movenpick ijs, en een bak minder-lekker hertog ijs (meringue-aardbeien, ik verzin het ook niet :F ). Movenpick is een mooi compromis tussen smaak en prijs. Hazelnootroomijs en citroensorbet.

Ik had ook minder kunnen maken, maar je vriendin wordt maar 1x 35. Nou ja deze dan 8)
Truc is tuurlijk wel een goed kookschema (wat doe je wanneer op welk kookapparaat, een kamado koel je niet 1-2-3 terug), goede hulp van een maat en goede mise-en-place.

Gezien er nog wat meer BBQs aankomen heb ik groot ingeslagen:

Hanos:
  • 15 kg short rib. Aanbieding en ik ben een vrek :)
  • achterloper van wild varken. Aanbieding!
  • 2 grote units procureur, altijd handig.Surprise, een aanbieding!
  • Worstjes.
Bij de slager:
  • 15kg krabbetjes
  • ossenhaas
  • 1.5kg kip
Wat overbleef gaat op bij een barbecue komende week. >1 kg per persoon vleesinkoop is met een voornamelijk uit dames bestaande groep wat veel. Short- en spare ribs lenen zich prima daardoe. Ossenhaas/sateh moet gewoon op ;).

Ik wist niet goed of de 10.95-short ribs (aanbiedingsprijs) goed zijn van de hanos. De duurdere zijn dat wel maar die zijn 25E, en ik ben Caranza niet.
Dit speelde begin juni al:

[...]

Terwijl de vriendin dacht dat ik bij een maat van me (laten we hem B noemen) was met haar moeder naar de Hanos. Die keek haar ogen uit (komt alleen bij de Jumbo :+ ) . Daarna bij B de helft van de short ribs voorgegaard: Boudewijn in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Daarna kwam ik erachter dat de rib die wij hadden gemaakt niet te bikken was... en dat was toch wel een zuur momentje. Ik kan wel een beetje koken en improviseren maar zat hier toch echt mee. Dan ga je alternatieven bedenken, zoals weggooien ( :X ) burnt ends maken (visueel minder mooi) of van het bot snijden , vet uitsnijden en met bbq-saus op broodje (kan, veel werk, erg machtig).

[...]

Toen ik 's avonds laat dus een 2e rib aansneed en proefde. Die was goed, toen heb ik het erop gewaagd om die short ribs gewoon te presenteren op de dag zelf. Afgelopen woensdag was mijn vriendin een avondje weg, ik heb de andere helft van die ribs op de fiets bij de schoonouders opgepikt en thuis op hickory gerookt en gegaard (graad of 93, boterzacht), en daarna gevacumeerd en weer teruggebracht.

En passant ook hummus en muhammara gedraaid, de boter voor de hasselbacks geMEPt (2 pakjes boter gesmolten, paar tenen knof geplet en samen met een berg rozemarijn en tijm in de boter een uurtje laten trekken. daarna pit uit en laten staan. Na tijdje boel opwarmen en door een zeef jagen en vacumeren) . De spare ribs had ik eerder al met bruine suiker, paprikapoeder en pezo gevacumeerd.

De dag zelf was mijn vriendin het huis niet uit te krijgen (ze zou gaan theedrinken met vriendinnen maar besloot toch niet met hen te lunchen :X ) . Rond 1245 was ze weg, en rond 1700 terug. Als een gek mijn BBQ uit elkaar gehaald en alle kookspullen bij elkaar gevist. En versleept.

Ondertussen stonden de hulptroepen natuurlijk al een tijd voor jan l*l op mij te wachten.... ik had toch maar even een 2e maatje gebeld die ook wel eens barbecuet ;) Hij heeft 2 restaurants , een webshop en doet kookworkshops on-site en na lief aankijken mocht ik een BBQtje van hem lenen. Handig dat soort matties :9
[Afbeelding]

De linker is de mijne, de beide modular units zijn van hem. Kijk dan schiet het op :Y)

Op dit moment de boel aangestoken, beide kamado's op 120C gezet.
Op kamado 1 spare ribs voorgegaard op appelhout (2,1.5,0.5 methode) en afgelakt met sweet baby rays bbq-saus. Weer een sweet spot qua prijs, blues hog of three little pigs is wellicht wat zonde als mensen er toch wijko overheen gooien).
Op kamado 2 35ish hasselbacks gemaakt en de helft van de short ribs opgewarmd. Probleem was dat ik alleen een 12 (of 15) liter perspex gastronormbak heb, en op locatie alleen een 50 liter cementkuip. We hadden 4 sous-vide staven bij ons maar die cementkuip leek me wel link, je moet hem op 92c houden...

Uiteindelijk dus de helft van de short ribs op kamado2, en andere helft in die gn-bak gegooid. Leuk om het verschil te proeven, die uit de sous vide waren beduidend beter geworden (toch meer bindweefsel gedenatureerd). Volgende keer weer ff wat perspex bakken meenemen bij Hanos.

Dit moest allemaal uit het zicht gebeuren zodat als mijn vriendin aankwam ze het niet zou zien. Toen die er eenmaal was, alle karretjes van de rem afgehaald en in het zicht gezet. Schragen neergezet en een OSB plaat van 1.5x3 meter erop en we hadden ook een mooi werkblad 8)

[Afbeelding]

Na de aardappels, paprikas en short ribs gegaard/opgewarmd te hebben hebben we kamado2 omgebouwd naar een directe grill en op kamado1 doorgegaan met spare ribs garen. Ondertussen lekker frites geserveerd uit de fritespan en op kamado2 sla, worstjes en sateh gegrilld. De bietjes heb ik in alufolie 20 mins op de kolen gegooid. De sateh heb ik afgewerkt met Bango kecap, en een pan wijko ernaast gezet. Die laatste liep niet zo hard B-)

Toen de short en spare ribs erdoorheen waren de ossenhaas nog even tot 52C kern opgewarmd op kamado1 en een klap gegeven op het gietijzer van kamado2.

Ondertussen natuurlijk alles uitsnijden/portioneren en verdelen voor de aanwezige eters. Ik ben best wat gewend qua koken maar dit was met 2 man echt hard werken en beasten. Zeker in de volle zon. Big green egg professional had een partytent meegegeven maar het was alsnog 'niet koud' ;).

Daarna ijs neergezet en lekker aan de pinten gegaan.

Aan het eind van de avond besloot ik de BBQs aan te laten staan om even schoon te branden. Had de roosters al geboend maar me niet gerealiseerd dat in de geleende BBQ nog een pizzabakschotel vol varkensvet (van de spare ribs) stond.... en toen had ik dus de eerste vetbrand in mijn leven te pakken. Ben wat haar op armen, wenkbrauw en (heel klein beetje) op hoofd kwijt. Ondanks burpen.
Wel zuur, die geleende BBQ was voor de 2e keer ofzo aan (zie ook de foto waarop ze beide open staan, je ziet hoe net het vilt nog is). Goed dat is dus een nieuw viltpakket voor zijn BBQ, die van mij was na bijna anderhalf jaar 2-3x per week aanstaan ook al toe aan nieuw vilt.

Wat leerpuntjes voor mezelf:

1: De vetbrand was na 11 uur volle bak knallen . Ik had erop kunnen anticiperen maar was gewoon total loss.
2: Mensen hebben aan mijn fritespan gezeten en hem gewoon volgepleurd met bevroren frites. Echt heel dom en zinloos. Waarom ook. Ik snap dat ze willen helpen maar dit helpt echt niet.
3: Idem voor de sous vide. Iemand (een kind?) heeft aan de temperatuur zitten draaien. 65C != 92C. Ik kwam er al vrij snel achter, maar toch.
4: Ivm de beschikbare ruimte stond ik aan de BBQ met het publiek in mijn rug. Volgende keer de tafel tussen mij en publiek in zetten. Mensen zetten doodleuk hun bier/bordje op je snijplank neer als je je ff omdraait naar de BBQ of wat anders doet. Ik had dit vantevoren bedacht maar er moesten nog vrij brede landbouwvoertuigen over de oprit... dat had ik niet aan zien komen.
5: Sous vide opgewarmde short ribs zijn echt beter. Mogelijk ook omdat het niet de duurste waren.
6: Als je 'long' corona hebt gehad en nog op pijnstillers loopt is dit wellicht wat veel. :z
7: Mensen herkennen een gastronormbak vol zelfgemaakte mayo niet en halen van binnen een pot en zetten die neer. Lekker joh :P
8: Mensen die niet weten hoe het moet moet je geen sifon geven met slagroom. Na 2 mensen die hem verkeerdom gebruikt hebben was alle stikstof eruit en kon ik hem opnieuw afvullen. Met een kleine groep houd ik dat wel in de gaten... maar hierbij niet.
Lekker bezig hoor Boudwijn! Het was leuk om je te helpen, maar wel knotsgek en hectisch :D.

-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:44
Crxtreem schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:

Iemand een suggestie?
Ik heb deze zaterdag gemaakt: https://brendakookt.nl/2020/06/21/bbq-cola-kip/ Heerlijk!

Ik heb ipv alleen aardappeltjes Wortel, Prei, Venkel en Krieltjes onder de kip gelegd.. Indirect tot de kip overal minimaal 74 graden was.

Smullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Loft schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:00:
[...]

bladspinazie, pijnboompitten, pesto, seranoham, parmazaanse kaas en beetje knoflook.
Net vandaag laatste deel op (gisteren eerste deel) :9~

En natuurlijk geen fotos gemaakt :/
Ik ben voor dit gegaan.
https://grillbillbbq.com/...recept-van-de-kamado-bbq/
Salade van tomaat witte ui komkommer bosui en groene puntpeper, lijkt op puntpaprika maar lichtgroen en lichte pepersmaak. Beetje feta er op.
Aardappelkroketten met grote champions in gerookte paprika poeder.
Whisky woodchips om iets te roken met de rollade. Chips ruiken lekker.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:23
BCC kan met alle soorten vloeistof is mijn ervaring en maakt niet veel uit of het bier, cola of wat dan ook is.
Het vocht zorgt er alleen voor dat de kip niet uitdroogt en eigenlijk verdamp je volgens mij alleen het water uit het blikje (de smaken reduceer je alleen in je blik net zoals bij het inkoken van een saus).
De smaak voor je kip zit voornamelijk in je rub en evt je rookhout
Heb tot nu toe 1 keer het bier terug geproefd maar dat kwam omdat de kip was omgevallen en het bier erin gelopen was

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 10:36
Al een tijdje een volger van dit topic en nu maar eens een post van mij met wat ik in het weekend hebt gemaakt; MOINCK balls. Aan het einde wat te lang op de kamado vanwege een telefoongesprek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX8bTxq_MTbRQsODrFUIPwAkVU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOPQNbyztoNuMqmMSqo3JrVZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4wYJxpIwDDJGH-SUcviS_shci8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oP5dgIVRwRx082rDDhXw0hv.jpg?f=fotoalbum_tile

Leeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sNielz123
Moinkballs, makkelijk recept en door velen geliefd. Ik maak ze zelf zonder kaas want dat eet ik liever niet.
Tip, maar misschien heb jij dat ook wel gedaan: De laatste ronde na het insmeren leg ik ze in een ovenschaal op de BBQ dan blijft je BBQ wat schoner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Togi schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:12:
BCC kan met alle soorten vloeistof is mijn ervaring en maakt niet veel uit of het bier, cola of wat dan ook is.
Het vocht zorgt er alleen voor dat de kip niet uitdroogt en eigenlijk verdamp je volgens mij alleen het water uit het blikje (de smaken reduceer je alleen in je blik net zoals bij het inkoken van een saus).
De smaak voor je kip zit voornamelijk in je rub en evt je rookhout
Heb tot nu toe 1 keer het bier terug geproefd maar dat kwam omdat de kip was omgevallen en het bier erin gelopen was
Het vocht zorgt er voor dat de borst niet zo snel gaart als de rest.

Ik geloof we niet in. Gebruik de standaard wel, maar zonder vocht. Of ik vlinder het gewoon. Als je er bier of whiskey smaak in wil, moet je dat injecteren of in de saus doen imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 10:02
copykat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

Ik ben voor dit gegaan.
https://grillbillbbq.com/...recept-van-de-kamado-bbq/
Salade van tomaat witte ui komkommer bosui en groene puntpeper, lijkt op puntpaprika maar lichtgroen en lichte pepersmaak. Beetje feta er op.
Aardappelkroketten met grote champions in gerookte paprika poeder.
Whisky woodchips om iets te roken met de rollade. Chips ruiken lekker.
Ben benieuwd.
Nice! die ziet er ook goed uit. Volgende keer oOo :9

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:04:
[...]

Het vocht zorgt er voor dat de borst niet zo snel gaart als de rest.

Ik geloof we niet in. Gebruik de standaard wel, maar zonder vocht. Of ik vlinder het gewoon. Als je er bier of whiskey smaak in wil, moet je dat injecteren of in de saus doen imo
Of marineren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Thanks.
Probeer inderdaad de kwaliteit op te schroeven, baby steps :+
Microfoontje staat zeker op mijn verlanglijst, want de audio is merkbaar slechter nu ik verder van de camera sta.
offtopic:
Vandaga goedkoop draadloos dasspeld microfoontje binnengekregen via Amazon. Eerst testen zijn prima. Deze week even in het echie buiten testen :)

Pagina: 1 ... 175 ... 330 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism