copykat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:07:
Is dit bij anderen ook een dingetje?
Bbq'en met slechter weer omdat met mooi weer de halve familie weg is en er niks aan is als de helft niet opgegeten word.( pubers eten veel maar komen laat thuis in de vakantie en ook nog eens variabel in verwachte tijd...geloof me ik was niet anders,bij mn ouders was van 18uur eten, tot 19:30 kreeg ik t koud opgedient (geen magnetron toen) en daarna was t weggegooid ergo geen eten.
Ik maak gewoon minder als het niet opgaat.
Dit weekend had ik dus de surprise-party voor mijn vriendin..
Uitdagingen:
- het is een surprise-party.
- ik heb geen rijbewijs
- mijn vriendin werkt thuis dus thuis voorgaren is tricky
- ik ga koken op locatie (schoonouders, genoeg ruimte om het corona-proof te doen)
- ik ging het liefst iets spannenders maken dan worstjes en burgers. Een klein deel van de mensen is fijnproever, een deel eet het liefst alleen spare-ribs. Vrij letterlijk "wat de boer niet kent vindt hij spannend". Een deel probeert echter ook wel 'aparte dingen' .
- 33 eters
- Ik heb slechts 1 BGE staan.
- Last but not least, 1900u eten... en de vriendin vertrekt thuis pas om 1245. Als de BBQ voor die tijd weg is valt dat op.
Goed, dit was een 'fijne set' uitdagingen

. Ik had meer foto's willen schieten voor dit topic maar ben er eerlijk gezegd niet aan toegekomen.
Ik wil dus graag wat moois maken en vind het belangrijk dat mijn gasten lekker eten. Ja je kunt de echt mooie dingen eten (short ribs, ossenhaas) maar als je liever Wijko met worst hebt kan dat ook.
Het menu:
- Afbakbrood van Bussing met zelfgemaakte hummus en muhammara erbij vooraf. Als graai&snaai voer tot mijn vriendin nietsvermoedend kwam.
- Short ribs
- Spare ribs van krabbetjes
- Kippendijen in zelfgemaakte marinade (gember, vissaus, thaise kecap, bruine suiker)
- Worstjes van de Hanos voor het jonge grut
- Hele ossenhaas, deels ook wel als backup voor hen die niets lusten
- Als backupgerecht heb (in geval van fepic ail bij een van bovenstaande) heb ik een hele achterloper van een wild varken gekocht, in technische delen uitgesneden (oimdat het leuk is

) en daarna alsnog in sateh versneden.
- Met couscous, dille, feta en pekelcitroen gevulde paprika's voor de vegetariers
- Hasselbacks
- Frites uit de frituur, met zelfgemaakte mayo, Belgische stijl
- Gepofte rode biet, afgemaakt met goede balsamico-azijn feta en peterselie
- Gehalveerde romaine sla, kort gegrilld op de snijkant en daarna afgewerkt met balsamico-azijn, pijnboompitten en parmezaanse kaas
- 2 bakken lekker Movenpick ijs, en een bak minder-lekker hertog ijs (meringue-aardbeien, ik verzin het ook niet

). Movenpick is een mooi compromis tussen smaak en prijs. Hazelnootroomijs en citroensorbet.
Ik had ook minder kunnen maken, maar je vriendin wordt maar 1x 35. Nou ja deze dan
Truc is tuurlijk wel een goed kookschema (wat doe je wanneer op welk kookapparaat, een kamado koel je niet 1-2-3 terug), goede hulp van een maat en goede mise-en-place.
Gezien er nog wat meer BBQs aankomen heb ik groot ingeslagen:
Hanos:
- 15 kg short rib. Aanbieding en ik ben een vrek

- achterloper van wild varken. Aanbieding!
- 2 grote units procureur, altijd handig.Surprise, een aanbieding!
- Worstjes.
Bij de slager:
- 15kg krabbetjes
- ossenhaas
- 1.5kg kip
Wat overbleef gaat op bij een barbecue komende week. >1 kg per persoon vleesinkoop is met een voornamelijk uit dames bestaande groep wat veel. Short- en spare ribs lenen zich prima daardoe. Ossenhaas/sateh moet gewoon op

.
Ik wist niet goed of de 10.95-short ribs (aanbiedingsprijs) goed zijn van de hanos. De duurdere zijn dat wel maar die zijn 25E, en ik ben Caranza niet.
Dit speelde begin juni al:
Boudewijn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:57:
Iemand ervaring hier met de short ribs van de Hanos?
Ik vraag dit omdat ik binnenkort een paar sessies achter elkaar heb, en de picanha van hun huisslager (vd zee) heeft me nu al 3x teleurgesteld. Rare snede, ze snijden de vetkap weg. Dat lijkt me iets minder makkelijk te doen met short ribs, maar ik wil me ook wel voor een faalactie behoeden als ik zo een kilo of 6 koop

.
Terwijl de vriendin dacht dat ik bij een maat van me (laten we hem B noemen) was met haar moeder naar de Hanos. Die keek haar ogen uit (komt alleen bij de Jumbo

) . Daarna bij B de helft van de short ribs voorgegaard:
Boudewijn in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Daarna kwam ik erachter dat de rib die wij hadden gemaakt niet te bikken was... en dat was toch wel een zuur momentje. Ik kan wel een beetje koken en improviseren maar zat hier toch echt mee. Dan ga je alternatieven bedenken, zoals weggooien (

) burnt ends maken (visueel minder mooi) of van het bot snijden , vet uitsnijden en met bbq-saus op broodje (kan, veel werk, erg machtig).
Boudewijn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:44:
Zo, vandaag even wat short ribs gegaard. Bij de hanos in de aanbieding... dus ik meteen even 15 kg oppikken (sowieso nieuwe persoonlijke highscore qua aftikken bij de Hanos behaald

) . Volgende week een surprise party dus vandaag alles bij een maatje voorgegaard (daarom ook de ranzige deflector en kleine BGE hieronder). Na afkoelen invriezen en de dag voor het feestje ontdooien. Bij feestje in 92C sous vide zetten voor een uur en uitserveren.
Pezo erop en gaan met die banaan. Ketel op 110, hickory op de kolen, eraf bij ~90-92C.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
So far so good.
[Afbeelding]
Ziet er prima uit. Wij alles vacumeren op 1 rib na, want ja je moet zelf ook wat he

. Zeker als je als sinds 1230 in de vleeslucht staat lust je om 1900 wel wat...
Dat ene stukje uurtje ingepakt laten staan, en echt gewoon keurig:
https://streamable.com/21e0kd
Nou ja zo'n filmpje maak ik wel vaker als dingen er echt goed uitzien...
En dan komt het... het was echt niet te vreten. (excusez le mot). Enorm veel dikke plakkaten vet in het vlees, 3-4mm dik. Wij zijn beide niet van de anti-vet-maffia, maar dit was gewoon niet meer lekker (eigenlijk zelfs vies). Shit man, ik heb net 15 kg van deze ribs gekocht en de helft gegaard en gevacumeerd. Crap, dit is de ster van mijn diner...
Als je het filmpje goed kijkt zie je rond seconde 11 eigenlijk al een hint van wat er niet goed ging.
Tsja toch maar een vacuum verpakking geopend na een berg denken (en met het OV naar huis toe inclusief een boodschappenkrat vlees.... die ik in de buurt heb weggestopt zodat het slachtoffer van het feestje het niet ziet).
Goed exemplaar 2 ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Geruststellend. Anders had ik er toch een stoof of burnt ends ofzo van moeten maken. Kan, maar liever niet. Woensdagavond even de rest garen
Terwijl dit op stond ook maar even een poot van een wild varken in technische delen uitgesneden, altijd leuk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb daar ooit een training in gehad en sindsdien niet meer gedaan. Merkte dat toen ik eenmaal lekker bezig was het ook keurig ging. Uiteindelijk het meerendeel van de technische delen in sateh versneden, en een kleiner deel in poulet (de losse rommeltjes).
Helaas geen foto van de td's, was ik eigenlijk best wel trots op.
Nu denk ik wel: stel dat het alsnog een vette bende is bij de andere delen, wat dan? Vlees uitsnijden en stoofpotje van maken en met BBQ saus opdienen? Optie pulled beef dus.
Of blokjes in een alufolie bakje doen en op de BBQ zetten met saus? Optie burnt ends? Of nog wat anders?
Toen ik 's avonds laat dus een 2e rib aansneed en proefde. Die was goed, toen heb ik het erop gewaagd om die short ribs gewoon te presenteren op de dag zelf. Afgelopen woensdag was mijn vriendin een avondje weg, ik heb de andere helft van die ribs op de fiets bij de schoonouders opgepikt en thuis op hickory gerookt en gegaard (graad of 93, boterzacht), en daarna gevacumeerd en weer teruggebracht.
En passant ook hummus en muhammara gedraaid, de boter voor de hasselbacks geMEPt (2 pakjes boter gesmolten, paar tenen knof geplet en samen met een berg rozemarijn en tijm in de boter een uurtje laten trekken. daarna pit uit en laten staan. Na tijdje boel opwarmen en door een zeef jagen en vacumeren) . De spare ribs had ik eerder al met bruine suiker, paprikapoeder en pezo gevacumeerd.
De dag zelf was mijn vriendin het huis niet uit te krijgen (ze zou gaan theedrinken met vriendinnen maar besloot toch niet met hen te lunchen

) . Rond 1245 was ze weg, en rond 1700 terug. Als een gek mijn BBQ uit elkaar gehaald en alle kookspullen bij elkaar gevist. En versleept.
Ondertussen stonden de hulptroepen natuurlijk al een tijd voor jan l*l op mij te wachten.... ik had toch maar even een 2e maatje gebeld die ook wel eens barbecuet

Hij heeft 2 restaurants , een webshop en doet kookworkshops on-site en na lief aankijken mocht ik een BBQtje van hem lenen. Handig dat soort matties
De linker is de mijne, de beide modular units zijn van hem. Kijk dan schiet het op
Op dit moment de boel aangestoken, beide kamado's op 120C gezet.
Op kamado 1 spare ribs voorgegaard op appelhout (2,1.5,0.5 methode) en afgelakt met sweet baby rays bbq-saus. Weer een sweet spot qua prijs, blues hog of three little pigs is wellicht wat zonde als mensen er toch wijko overheen gooien).
Op kamado 2 35ish hasselbacks gemaakt en de helft van de short ribs opgewarmd. Probleem was dat ik alleen een 12 (of 15) liter perspex gastronormbak heb, en op locatie alleen een 50 liter cementkuip. We hadden 4 sous-vide staven bij ons maar die cementkuip leek me wel link, je moet hem op 92c houden...
Uiteindelijk dus de helft van de short ribs op kamado2, en andere helft in die gn-bak gegooid. Leuk om het verschil te proeven, die uit de sous vide waren beduidend beter geworden (toch meer bindweefsel gedenatureerd). Volgende keer weer ff wat perspex bakken meenemen bij Hanos.
Dit moest allemaal uit het zicht gebeuren zodat als mijn vriendin aankwam ze het niet zou zien. Toen die er eenmaal was, alle karretjes van de rem afgehaald en in het zicht gezet. Schragen neergezet en een OSB plaat van 1.5x3 meter erop en we hadden ook een mooi werkblad
Na de aardappels, paprikas en short ribs gegaard/opgewarmd te hebben hebben we kamado2 omgebouwd naar een directe grill en op kamado1 doorgegaan met spare ribs garen. Ondertussen lekker frites geserveerd uit de fritespan en op kamado2 sla, worstjes en sateh gegrilld. De bietjes heb ik in alufolie 20 mins op de kolen gegooid. De sateh heb ik afgewerkt met Bango kecap, en een pan wijko ernaast gezet. Die laatste liep niet zo hard
Toen de short en spare ribs erdoorheen waren de ossenhaas nog even tot 52C kern opgewarmd op kamado1 en een klap gegeven op het gietijzer van kamado2.
Ondertussen natuurlijk alles uitsnijden/portioneren en verdelen voor de aanwezige eters. Ik ben best wat gewend qua koken maar dit was met 2 man echt hard werken en beasten. Zeker in de volle zon. Big green egg professional had een partytent meegegeven maar het was alsnog 'niet koud'

.
Daarna ijs neergezet en lekker aan de pinten gegaan.
Aan het eind van de avond besloot ik de BBQs aan te laten staan om even schoon te branden. Had de roosters al geboend maar me niet gerealiseerd dat in de geleende BBQ nog een pizzabakschotel vol varkensvet (van de spare ribs) stond.... en toen had ik dus de eerste vetbrand in mijn leven te pakken. Ben wat haar op armen, wenkbrauw en (heel klein beetje) op hoofd kwijt. Ondanks burpen.
Wel zuur, die geleende BBQ was voor de 2e keer ofzo aan (zie ook de foto waarop ze beide open staan, je ziet hoe net het vilt nog is). Goed dat is dus een nieuw viltpakket voor zijn BBQ, die van mij was na bijna anderhalf jaar 2-3x per week aanstaan ook al toe aan nieuw vilt.
Wat leerpuntjes voor mezelf:
1: De vetbrand was na 11 uur volle bak knallen . Ik had erop kunnen anticiperen maar was gewoon total loss.
2: Mensen hebben aan mijn fritespan gezeten en hem gewoon volgepleurd met bevroren frites. Echt heel dom en zinloos. Waarom ook. Ik snap dat ze willen helpen maar dit helpt echt niet.
3: Idem voor de sous vide. Iemand (een kind?) heeft aan de temperatuur zitten draaien. 65C != 92C. Ik kwam er al vrij snel achter, maar toch.
4: Ivm de beschikbare ruimte stond ik aan de BBQ met het publiek in mijn rug. Volgende keer de tafel tussen mij en publiek in zetten. Mensen zetten doodleuk hun bier/bordje op je snijplank neer als je je ff omdraait naar de BBQ of wat anders doet. Ik had dit vantevoren bedacht maar er moesten nog vrij brede landbouwvoertuigen over de oprit... dat had ik niet aan zien komen.
5: Sous vide opgewarmde short ribs zijn echt beter. Mogelijk ook omdat het niet de duurste waren.
6: Als je 'long' corona hebt gehad en nog op pijnstillers loopt is dit wellicht wat veel.

7: Mensen herkennen een gastronormbak vol zelfgemaakte mayo niet en halen van binnen een pot en zetten die neer. Lekker joh

8: Mensen die niet weten hoe het moet moet je geen sifon geven met slagroom. Na 2 mensen die hem verkeerdom gebruikt hebben was alle stikstof eruit en kon ik hem opnieuw afvullen. Met een kleine groep houd ik dat wel in de gaten... maar hierbij niet.
[
Voor 4% gewijzigd door
Boudewijn op 16-08-2021 13:48
]