ik dacht firebox 6 stukken en een geheel voor de classic iskoozie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:59:
Na een lange tijd op een Lidl eitje nu maar eens de overstap naar een goede kamado. Naar aanleiding van de bouwmarkt krantjes een budget van zo'n 800 tot 1000 euro in het hoofd en op zoek. nu wil ik een oppervlak van ongeveer 45 cm, D&C lijkt me heel fijn. Nu lijkt een KJ Classic (1) mij een hele mooie, die net binnen het beoogde budget past en de rode kleur vind ikzelf wel mooi. Echter komt dan al snel de 2 als optie er naast met zn airlift, nieuwe vent en fiber dichting. Deze is wel de helft duurder, "dat merk je alleen bij de aanschaf" aldus de verkoper "En je koopt er 1 voor de rest van je leven." maar voor die 500 euro kan ik ook een joetisserie en ander leuk spul halen. Het vilt kan vervangen worden voor fiber wanneer het op is en een andere vent "tegen de regen" vind ik ook wel mee vallen. dan blijft eigenlijk het lift systeem over wat het verschil moet maken, en officieel moet ik daar de aanschaf van het vervangende fiber er vanaf trekken, officieel dan...
1) Zijn er nog andere redenen om de 2 te overwegen? het geld is er in principe wel, maar vind het verschil net te groot.
mogelijkheid tot plaatsen "slowroller"
iets beter frame/nest geloof ik ook.
en die fibergasket en betere scharnier en nieuwere topvent.
Topvent kan je kopen en na verbruik gasket kan je een fiber er opplakken. scharnier als t stuk gaat krijg je een nieuwe. zelfde als de firebox. enige wat vermoedelijk niet op de classic 1 past is de slowroller.
Ik heb ooit gekeken wat handig is prijstechnisch en als je een masterbuild classic 1 koopt heb je een KJ classic 11/2 (oude keramiek, topvent en frame maar wel een 6 stukken firebox) is goedkoper dan de KJ classic 1 en alle KJ accessiores passen er in die ook ik de classic 1 passen.
Ga je voor een KJ dan is de Classic II de meest slimme keuze. (slowroller, DenC, kolenmandje)
alternatief is Bastard urban 2021 large of inderdaad een Grillbill pro ii large.
DenC ,kolen mandje, en wat gietijzeren halve maans er bij en je hebt ook een mooi setje.
(geen 20 jaar "garantie" maar vast wel een dedicated verkoper en producent.)
Rood is niet echt mn kleur en dan is de Grill Bill een mooi prijs technisch alternatief.
Of een Masterbuild zwart maar dan hopelijk de 2021 versie (is er nog niet) wat dan hopelijk de KJ Classic II als "vader" heeft.
De Grizzly Grill is van de bastard producent maar er waren wat "productie slordigheden" gemeld hier.
De Grill guru is ook van de zelfde producent maar blijkbaar al 2 jaar niet ge-evalueert.(verbeterd)
monolith is er ook nog en Primo.
bij een Large, 43-47cm rooster, is een DenC handig. daar passen behalve de RVS halve maans ook gietijzeren op en gietijzeren dichte plancha's. maak je splash burger dan is zo'n plancha handig. ook voor je ui en champignons met stukjes kip. of shoarma reepjes.2) Ik heb geen overkapping en wil hem buiten in de regen laten staan, nu wil ik niet mijn mooie kamado verstoppen onder een regenhoes, kan dat zomaar, of gaan er dan toch dingen roesten/kapot?
3) Wat zijn nou echte aanraders om er meteen bij te bestellen? moet ik direct gaan voor een kolenmand, extra halve maantjes zoals gietijzer, of andere?
(een gietijzeren pan kan ook) (skillet)
kolen mandje/asmand zou ik ook doen. (even er uit halen beetje schuden boven een emmer en terug zetten klaar.)
Rest is wat je leuk vind of nodig blijkt te hebben.
Ik heb al een elektrische hete lucht aansteker en een pizza steen. zo'n spit lijkt me geweldig, maar niet vanaf het begin, eerst maar eens leren kennen. Lashandschoenen moeten er ook nog komen.
ik weet dat ik er niet snel van kan gaan genieten, maar een beetje extra wachten kan er na die tijd ook nog wel vanaf.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....