Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tip, voorkomt beschadigt aanrecht en heel misschien een dikke ruzie.Dennis1812 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:01:
[...]
Prop alu folie werkt ook. Of een schuurspons.
Of morgen op de aanrecht leggen. Soms worden ze dan ook ineens schoon.
Leg t rooster vóórdat je de kroeg in gaat op t aanrecht...of als t heet is de volgende morgen.
Zwalkend de tuin in en een rooster uit een stenen ei grabbelen en dat zwalkend naar je aanrecht in je wasbak plempen....
Lawaai,omvallend ei, deuk in je wasbak allemaal reden voor nog meer lawaai en pijn in je hoofd....
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik blijf dus meelurken voor tips en tricks
Default blanke hetero
per aspera ad astra
Als je een goeie koopt is het heerlijk.LAD93 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
Vandaag de BGE maar eens wat TLC geven en de Kick Ash Bucket erin hangen. Ik zag een aantal keer iets voorbijkomen over een aszuiger, maar lees daar op andere plekken geen bijster goeie recensies over. Is het een aanrader of niet?
https://www.bol.com/nl/nl...3PKgyuEAQYASABEgInivD_BwE
Ik heb deze.
Zwaardere fire box en en vaak segmenten dus ff snel op tillen om schoon te vegen doe je dan niet.
Opzich is de classic ashark haak prima. Komt wat as in je bottomvent geleiding maar beetje vegen met een kwastje of blazen is vaak goedgenoeg.
In een metalen emmertje of blik omkieperen in de gft bak klaar.
Een as zuiger is een mini bouwstofzuiger. En misschien zit er een microgaas voor de filters om asdeeltjes niet in de filter te laten branden maar echt spannend is t niet.
In huis zeker een goed gereedschap, buiten in de tuin?
Ik "stofzuig" ook de tuintegels en zaagtafel na gebruik van een afkort of cirkelzaag. Met de bouwstofzuiger. Gaat makkelijker dan opvegen in de wind.😎 ... Maar om nou nóg een mini zuigertje er bij te kopen voor mn BBQ??? Nahhh, pass.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
75 minuten gegrillt met een kerntemperatuur van 58 graden. Halverwege een keer gedraait.
Mijn bezoek vond het heerlijk, ik ook. Volgende week maar eens de spareribs proberen (3 2 1?). Geslaagde dag!
:strip_exif()/f/image/ZzzVIwlggXN8DiAWUUPqBY6H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ISAMWLprK02kZqwdOVia0m0M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JrICOgjTn0j5tQEBmsS55DAO.jpg?f=fotoalbum_large)
In plaats van een aszuiger, zou je ook een bouw stofzuiger kunnen gebruiken.LAD93 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
Vandaag de BGE maar eens wat TLC geven en de Kick Ash Bucket erin hangen. Ik zag een aantal keer iets voorbijkomen over een aszuiger, maar lees daar op andere plekken geen bijster goeie recensies over. Is het een aanrader of niet?
Wij hebben hier een kleine kärcher voor de pelletkachel, maar wordt ook geregeld voor andere dingen gebruikt. Deze stofzuigers kunnen volgens mij net wat meer hebben dan een dedicated aszuiger, maar dat is een aanname van me.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Het slachtoffer:
+- 15 ons
short rib, nz, grainfed, Hanos
rub: uurtje vtv met +- 5 el pezo ingewreven, en 1 el knoflookgranulaat
No frills. Volgende keer toch wat spannender maken met bijvoorbeeld koffie en wat peper.
![]() | ![]() |
Vanochtend rond 0930 de kamado aangezet. Dat viel een beetje tegen, hij heeft gisteren zonder hoes buiten gestaan ... de asla was best papperig. Eerste keer, maar dat betekende ook dat de houtskool wat vochtig was. Goed branden wilde de boel niet, zonder meteen door te schieten naar te heet. Uiteindelijk op 130 uitgekomen, dit opgelost door koude roosters in de kamado te leggen en wat water in de vetbak te gooien.
Rond de 125C @ 1030 heb ik het vlees erop gelegd, met een paar blokjes (stuk of 4) eikenhout. Ik doe weinig met snippers ed, gewoon echte blokken hout. Tikkie vochtig zodat de stikstofoxide mooi hecht , maar niet te nat voor mijn gevoel. (later ben ik van mening dat ik meer hemaglobine had kunnen binden en ik vermoed dat het toch te vochtig was, waardoor de stikstofoxide van het vlees is afgelopen).
Deflector erop, roosters erin en garen maar. Het ging best hard richting de stall, na een uurtje of 2.5 zaten we op 68C kerntemp, en rond de 71 heb ik een stall van anderhalf uur gehad. Ondertussen heb ik de
Rond 1600 zaten we op 92-93C, en de short rib was boterzacht en de wiggle was prima. Ik doe niet aan crutching, ik heb gewoon lekker de tijd genomen voor mijn gerecht. Normaal zou ik rond 2030 een hoofdgerecht op tafel zetten, ik mikte op 1930-1945. Ribs in 2 lagen alufolie ingewikkeld en 2 handdoekjes, en binnen gezet.
Prima short ribs uiteindelijk dus

:strip_exif()/f/image/KZe0op2OHhoGJChHbYUuh9CC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h3zZKWhVMwsqO0aMb668qz74.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bZD8uJFR136cZcHmZ84aRSMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn nederige excuses voor de onscherpe foto's.
Restpuntjes:
- Volgende keer beter zorgen dat ik geen vochtige kolen gebruik. De "ECHT goed" professional die ik nomaal gebruik branden prima, maar nat is het niet gek dat het minder wil. Nu voelde ik me gedwongen een beetje te koelen met water, dit helpt niet qua rookring.
- Scherpere foto's (jajaja)
- Koffie, szichuan, of wellicht gewoon ordinair mosterd en tijm?
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 27-06-2021 23:33 ]
Dank voor jullie input. Heb de donderdag in alle rust 2,5 kilo pulled pork gemaakt. Daardoor kon ik zaterdag rustig de shotguns klaar maken (wat uiteindelijk langer duurde dan ik dacht).
De pulled pork met Cola en BBQ saus klaargemaakt in een pannetje wat een heerlijk super mals resultaat opleverde.
Nog even 2 foto's van de resultaten
:strip_exif()/f/image/FbOmp9PhjzYyr4NXdEedix01.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cZLdQL3FQwZpOn89gE1cZLHU.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden eigenlijk een beetje van alles wat, lekker fingerfood enzo.
:strip_exif()/f/image/kz5GBYO6XtNs0FmxSPCjkcMM.jpg?f=fotoalbum_large)
Moinkballs, pork belly cola burn ends, strawberry rub worstjes, jalapeno-cheddar worst, huisgemaakte kruidenboter, gegrilde groenten.
Als toetje hadden we de heart stopper 2.0 uit het boek van Black Smoke gemaakt, een hells karwei en vond ze niet goed uit de verf komen.
Volgende keer bestel ik 'm wel bij Jord ipv dat we zelf gaan klooien
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Tijd voor een nieuwe sig..
Hierna kan ik de buitenkeuken op maat eromheen maken en hopelijk na de vakantie lekker genieten van low & slow, pizza's en andere lekkernijen.
Loop nu al enkele dagen te broeden om iets met een combinatie van die twee te gaan doen via de barbecue.
Maar 'iets' is nog een beetje vaag hé?
Zoiets? https://recepten.lidl.nl/...met-feta-en-halloumi-kaasYogibeer schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:32:
Ik hou heel erg van de combinatie van garnalen / gamba's en kaas.
Loop nu al enkele dagen te broeden om iets met een combinatie van die twee te gaan doen via de barbecue.
https://thehappyfoodie.co...tomato-and-marinated-fetaYogibeer schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:32:
Ik hou heel erg van de combinatie van garnalen / gamba's en kaas.
Je zou dit best op de BBQ kunnen doen, uit de pan is hij sowieso al lekker
1. Ik was bezig met een low & slow Cote de Boeuf (ong 130 graden) die ik aan het eind nog even wilde grillen. Ik heb de kamado toen opgestookt en kwam net onder de 250 graden uit. Ik was vergeten de plate setter er uit te halen en toen ik dit wilde doen zat ie vast en met moeite kreeg ik hem alsnog los. Alsof het metaal was uitgezet door de warmte? Na de sessie zag ik tevens dat de bovenste ring van de vuurkorf was gebarsten. Had ik dit kunnen voorkomen?
2. Zoals hierboven genoemd is de bovenste ring van de vuurkorf gebarsten. Geen stukken er uit en ziet er als een nette breuk uit. Kan ik hem gewoon blijven gebruiken of raden jullie aan een nieuwe te kopen (of vervangen onder garantie)?
3. Ik heb de kamado nu een dag of 5. Elke keer een hoes er over gehad, behalve 1x toen ie nog te warm was en het ook heeft geregend. De dag er op zag ik gelijk al een paar kleine roestplekjes op de margrietschijf. Ik begrijp dat je hem niet wekenlang buiten moet zetten zonder hoes bij slecht weer. Maar 1 dagje regen en dan al de eerste tekenen van roest... Is dat logisch? Ik las dat je hem kan behandelen met plantaardige olie en verhitten op 250 graden voor een beschermlaagje?
Sorry voor de noob vragen, maar ik ben een beginnend kamado gebruiker
Op 1 & 2, ik denk niet dat je een mindere prestatie van je kamado gaat zien nu je een gebarsten vuurring hebt. Zonder foto's is het moeilijk inschatten wat de echte impact is, maar ik zou het proberen te claimen onder garantie als het echt een productiefout is (maar dan is ook je platesetter te groot denk ik) of lijmen, maar dan wel ervoor zorgen dat je de platesetter een volgende keer zo kan opstellen dat het niet nog een keer gebeurt.bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:44:
Een vraagje over mijn nieuwe Grill Guru Compact. Ik heb deze gekocht om eens te kijken of het wat voor me is en er mee leren werken voordat ik 1500,- uitgeef aan een grotere / betere.
1. Ik was bezig met een low & slow Cote de Boeuf (ong 130 graden) die ik aan het eind nog even wilde grillen. Ik heb de kamado toen opgestookt en kwam net onder de 250 graden uit. Ik was vergeten de plate setter er uit te halen en toen ik dit wilde doen zat ie vast en met moeite kreeg ik hem alsnog los. Alsof het metaal was uitgezet door de warmte? Na de sessie zag ik tevens dat de bovenste ring van de vuurkorf was gebarsten. Had ik dit kunnen voorkomen?
2. Zoals hierboven genoemd is de bovenste ring van de vuurkorf gebarsten. Geen stukken er uit en ziet er als een nette breuk uit. Kan ik hem gewoon blijven gebruiken of raden jullie aan een nieuwe te kopen (of vervangen onder garantie)?
3. Ik heb de kamado nu een dag of 5. Elke keer een hoes er over gehad, behalve 1x toen ie nog te warm was en het ook heeft geregend. De dag er op zag ik gelijk al een paar kleine roestplekjes op de margrietschijf. Ik begrijp dat je hem niet wekenlang buiten moet zetten zonder hoes bij slecht weer. Maar 1 dagje regen en dan al de eerste tekenen van roest... Is dat logisch? Ik las dat je hem kan behandelen met plantaardige olie en verhitten op 250 graden voor een beschermlaagje?
1. Het lijkt mij een beetje een design flaw als het uitzetten van metaal betekent dat je vuurring breekt. Want uitzetten gaat altijd gebeuren. Had je de plate setter anders op de ring kunnen zetten, zodat die niet zou uitzetten en de ring kapot zou maken?
2. Probeer het via garantie en lijm het anders hiermee: https://www.gaswinkel.com...ste_lijm_1100_c_70_ml.htm
3.
Ik ken jouw margrietschijf niet, maar van wat je nu benoemd moet deze van gietijzer zijn. Ik heb inderdaad dezelfde actie gedaan (kokosvet gepakt want dat lag er nog), de BBQ opgestookt en dan deze op het rooster gelegd en de kamado dicht. Ook nog wat andere gietijzeren pannen erin gedaan, zoveel mogelijk efficient de hitte gebruikt ;-)
Als je margrietschijf van RVS is, dan weet ik niet of dit de beste methode is
[ Voor 17% gewijzigd door Paitor op 29-06-2021 10:15 ]
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Balen van die barst!bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:44:
Een vraagje over mijn nieuwe Grill Guru Compact. Ik heb deze gekocht om eens te kijken of het wat voor me is en er mee leren werken voordat ik 1500,- uitgeef aan een grotere / betere.
Als dat 1 van de eerste sessie's is geweest, en je hebt een dome tempt van 250 gemeten mét platesetter er tussen, dan zal het flink heeft geweest zijn in je vuurbox.
Advies is vaak de eerst 3 sessie's niet direct naar de 250 graden te stoken. Je kan proberen de vuurring onder garantie te laten ruilen, maar als het puur een barst is zal het voor de werking mee vallen.
Uitgaande van gietijzer Dat kan zeker na 1 keer. Een skillet in de vaatwasser is na 1 ronde al vol van roest.3. Ik heb de kamado nu een dag of 5. Elke keer een hoes er over gehad, behalve 1x toen ie nog te warm was en het ook heeft geregend. De dag er op zag ik gelijk al een paar kleine roestplekjes op de margrietschijf. Ik begrijp dat je hem niet wekenlang buiten moet zetten zonder hoes bij slecht weer. Maar 1 dagje regen en dan al de eerste tekenen van roest... Is dat logisch? Ik las dat je hem kan behandelen met plantaardige olie en verhitten op 250 graden voor een beschermlaagje?
Even invetten met crisco of lijnzaadolie
Wat betreft de gebarsten ring. Ik heb de kamado netjes in 3x "ingebrand" (2u 100 graden, volgende dag 2u 150 graden, en een laatste dag net iets onder de 250 graden). Eerst dacht ik ook een fout te hebben gemaakt door de plate setter er niet uit te halen, omdat je deze vooral voor low en slow gebruikt. Maar daarna dacht ik na over het maken van pizza. Dan moet die plate setter er ook in met daarboven de pizzasteen. Dan wordt het in potentie nog warmer dan 250 graden en dat moet ie dan ook aankunnen? Hier een foto van de plate sette, toen ie nog niet gebarsten was. Denk dat ie niet anders kan?

Misschien laat ik het wel gewoon zo met de barst, dan staat er een volgende keer minder spanning op. Veel recente kamado's hebben sowieso de vuurkorf in delen, daar zit ook ruimte tussen (net als een barst).
[ Voor 12% gewijzigd door bsmpower op 29-06-2021 10:49 ]
Nee dat kan inderdaad weinig anders. Ik neem aan dat je rooster op de platesetter ook niet die drie poten 'uit elkaar' geduwd heeft (lijkt me heel sterk hoor...).bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:40:
Bedankt voor de reacties. De margrietschijf is inderdaad gietijzer. De roest valt nu nog mee, kan ik wel verwijderen. En zal hem behandelen de eerstevolgende keer.
Wat betreft de gebarsten ring. Ik heb de kamado netjes in 3x "ingebrand" (2u 100 graden, volgende dag 2u 150 graden, en een laatste dag net iets onder de 250 graden). Eerst dacht ik ook een fout te hebben gemaakt door de plate setter er niet uit te halen, omdat je deze vooral voor low en slow gebruikt. Maar daarna dacht ik na over het maken van pizza. Dan moet die plate setter er ook in met daarboven de pizzasteen. Dan wordt het in potentie nog warmer dan 250 graden en dat moet ie dan ook aankunnen? Hier een foto van de plate sette, toen ie nog niet gebarsten was. Denk dat ie niet anders kan?
[Afbeelding]
Misschien laat ik het wel gewoon zo met de barst, dan staat er een volgende keer minder spanning op. Veel recente kamado's hebben sowieso de vuurkorf in delen, daar zit ook ruimte tussen (net als een barst).
Als die platesetter nog stabiel staat met de breuk dan zou ik het lekker laten. Twijfel je, dan eventueel lijmen maar dan moet je inderdaad eigenlijk wel zo lijmen dat je toch wat meer ruimte geeft, zodat ie niet gewoon weer breekt.
Met een aantal keer opwarmen moet je alles wel goed droog gestookt hebben, dus vocht kan het probleem hier niet zijn geweest. Verder helemaal met je conclusie eens; die ring an sich is om warmte op te nemen en uit te stralen en een rooster op te laten steunen. Dat gaat niet perse verloren bij een breukje.
Iemand ervaring met seasoning van gietijzer BBQ roosters? Ik heb wel ervaring met pannen maar hoe doe je dit het beste met een BBQ rooster? Schoonboenen, insmeren met wat goede olie en de BBQ opstoken (dus eigenlijk net als pannen) ?Ebayzo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:40:
Poah, knoop doorgehakt en toch i.p.v. een gas Fred gegaan voor een Napoleon houtskool (degene met gietijzer)Leek mij een leuke instap in de BBQ wereld.
Ik blijf dus meelurken voor tips en tricks
Default blanke hetero
Je plate-setter ligt er zo goed op, maar zit wel erg strak tegen de vuurring van de kamado. Ik kan me daarom niet voorstellen dat dit de versie van Grill Guru zelf is die voor deze Kamado is gemaakt. Meestal zit er meer ruimte tussen het metaal en de vuurring.bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:40:
Hier een foto van de plate setter, toen ie nog niet gebarsten was. Denk dat ie niet anders kan?
Bij een volgende vuurring zal je hetzelfde probleem kunnen ervaren is mijn indruk.
Ja, persoonlijk vind ik het makkelijkste om direct de BBQ aan te zetten, het rooster op te warmen en dan schoon te boenen. Koud kost meer kracht. Zelf kwast ik dan met een siliconenkwastje het rooster in met vet naar keuze (crisco / kokos, in ieder geval met een hoog rookpunt) en dan lekker een tijdje laten inbranden.Ebayzo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:58:
[...]
Iemand ervaring met seasoning van gietijzer BBQ roosters? Ik heb wel ervaring met pannen maar hoe doe je dit het beste met een BBQ rooster? Schoonboenen, insmeren met wat goede olie en de BBQ opstoken (dus eigenlijk net als pannen) ?
De Grill Guru komt van de Albert Heijn. Ik las al wel iets over de losse plate setter die niet past op de AH versie. Echter de gok genomen en hij bleek gewoon te passen. Ik dacht dat het hiermee goed zou zijn. Zou de bovenste vuurkorf ring van de AH versie dan net een fractie kleiner zijn dan de "normale". Als de verhalen dan toch kloppen is dit toch te gek voor woorden? Waarom verkoopt Grill Guru een licht aangepaste versie van hun normale model waardoor de plate setter in dit geval net niet past???wouter3 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:08:
[...]
Je plate-setter ligt er zo goed op, maar zit wel erg strak tegen de vuurring van de kamado. Ik kan me daarom niet voorstellen dat dit de versie van Grill Guru zelf is die voor deze Kamado is gemaakt. Meestal zit er meer ruimte tussen het metaal en de vuurring.
Bij een volgende vuurring zal je hetzelfde probleem kunnen ervaren is mijn indruk.
Misschien een domme vraag, maar kan je dit ook in de oven doen?Paitor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:13:
[...]
Ja, persoonlijk vind ik het makkelijkste om direct de BBQ aan te zetten, het rooster op te warmen en dan schoon te boenen. Koud kost meer kracht. Zelf kwast ik dan met een siliconenkwastje het rooster in met vet naar keuze (crisco / kokos, in ieder geval met een hoog rookpunt) en dan lekker een tijdje laten inbranden.
Oven op 220 graden en dan een tijdje laten gaan?
Om hier nou elke keer een lading kolen voor aan te steken..
Maar in principe doe je dit toch "eenmalig" net als bij pannen neem ik aan? Bij lange tijd opslag zorgen dat hij lekker ingevet is om roest te voorkomen. Keertje goed warmstoken en weer gaan.Yogibeer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:16:
[...]
Misschien een domme vraag, maar kan je dit ook in de oven doen?
Ben bang dat ik het rooster (zelfs in de drie delen) niet in de oven krijg
[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 29-06-2021 11:25 ]
Default blanke hetero
Kamado's willen nog wel eens verschillen per jaargang. Zo had ik een Bastard Compact uit 2018 die wat maatvoering net wat afweek van de versie van 2020. Beide heette echter Bastard Compact. Bij mijn versie uit 2018 werd ook aangegeven dat de originele op dat moment verkrijgbare plate-setter (net) niet zou passen.bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:14:
[...]
De Grill Guru komt van de Albert Heijn. Ik las al wel iets over de losse plate setter die niet past op de AH versie. Echter de gok genomen en hij bleek gewoon te passen. Ik dacht dat het hiermee goed zou zijn. Zou de bovenste vuurkorf ring van de AH versie dan net een fractie kleiner zijn dan de "normale". Als de verhalen dan toch kloppen is dit toch te gek voor woorden? Waarom verkoopt Grill Guru een licht aangepaste versie van hun normale model waardoor de plate setter in dit geval net niet past???
Dit zal ook de reden zijn dat bepaalde accessoires net wel of net niet passen, maar heel handig is het niet inderdaad.
Goede vraag. Ik heb voor pannen wel eens de oven gebruikt. Het lastige is dat je het rookpunt van olie op gaat zoeken en de rest van de familie niet blij wordt als het huis blauw staatYogibeer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:16:
[...]
Bij mij gebeurt het nog wel eens dat het gietijzeren rooster op de tafel verdwijnt en ik vergeet het netjes af te dekken voor de eerst volgende regenbui. Dus dan moet ik weer even netjes inbranden. Maar ik heb meerdere roosters, dus dat doe ik vaak met de restwarmte nadat ik wat gemaakt heb. Dan is het rooster erop, half uurtje later terugkomen. Schoonboenen, invetten en 45 minuten later de bbq volledig dichtzetten en volgende dag een prima rooster. 1u15 doorlooptijd en ongeveer 5-10 minuten werk aan.Ebayzo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:24:
[...]
Maar in principe doe je dit toch "eenmalig" net als bij pannen neem ik aan? Bij lange tijd opslag zorgen dat hij lekker ingevet is om roest te voorkomen. Keertje goed warmstoken en weer gaan.
Ben bang dat ik het rooster (zelfs in de drie delen) niet in de oven krijgMaar ga het toch even checken zo
[ Voor 46% gewijzigd door Paitor op 29-06-2021 11:37 ]
Ik weet ook niet of je dit punt wel bereikt op 220 graden.Paitor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:33:
[...]
Goede vraag. Ik heb voor pannen wel eens de oven gebruikt. Het lastige is dat je het rookpunt van olie op gaat zoeken en de rest van de familie niet blij wordt als het huis blauw staatDus daarom vond ik het buiten prettiger om dit te doen.
Mijn oven gaat helaas niet verder dan dat.
Naja wel balen als het zo is. Kijk, in principe staat het nergens dat de originele Grill Guru compact plate setter niet past op een "speciaal" AH model. Staat niet op de verpakking en niet in de handleiding. Ik heb er nu toevallig wat over gelezen op forums, maar genoeg mensen die dit niet meekrijgen en dan teleurgesteld zijn dat het niet past of iets kapot gaat door uitzetting. Ik vind het allemaal erg vreemd. Ik heb inmiddels wel een bericht gestuurd naar Grill Guru voor garantie. Of het nu een (iets grotere) vuurring is, of aangepaste plate setter dat maakt me niet uit. Eens kijken of en wanneer ik er iets van hoor. Aan de andere kant is dit ook de reden dat ik klein/goedkoop ben begonnen. Dit soort fouten (of het nou aan mij ligt of niet) heb ik liever bij deze, dan zo'n dure van 1500,-wouter3 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:32:
[...]
Kamado's willen nog wel eens verschillen per jaargang. Zo had ik een Bastard Compact uit 2018 die wat maatvoering net wat afweek van de versie van 2020. Beide heette echter Bastard Compact. Bij mijn versie uit 2018 werd ook aangegeven dat de originele op dat moment verkrijgbare plate-setter (net) niet zou passen.
Dit zal ook de reden zijn dat bepaalde accessoires net wel of net niet passen, maar heel handig is het niet inderdaad.
Dit is trouwens een foto van de barst:

Tja ik weet ook niet of rookpunt (blauwe rook) de goede term was die ik hier gebruik. Ik weet wel dat dankzij de hetelucht oven en de circulatie erin er een behoorlijke vetlucht door het huis hing. Twee dagen lang een popcorn geur gehadYogibeer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Ik weet ook niet of je dit punt wel bereikt op 220 graden.
Mijn oven gaat helaas niet verder dan dat.
Als het op de BBQ kan zou ik dat zeker wél doen. Ik heb mijn topschijf van de Bastard in mijn oven ingebakken, maar de keuken en de rest van het huis roken na afloop nog 3 dagen naar vettigheid.Yogibeer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:16:
[...]
Nieuw filmpje gemaakt hoe je heel makkelijk zelf een stuk buikspek om kunt toveren in een heerlijk stuk bacon.
tof filmpje.. Maar is het niet handiger om de camera op je speaker(?) te zetten zodat je minder om hoeft te draaien om in de camera te kijken? Of desnoods in een dakspant/rand?Koffie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:39:
Bestaat er iets beters dan bacon? Echt niet!
Nieuw filmpje gemaakt hoe je heel makkelijk zelf een stuk buikspek om kunt toveren in een heerlijk stuk bacon.
[YouTube: BraaiTV Homemade warm gerookte bacon]
Goede tip, ga ik eens mee spelen. DankjeKoepert schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:56:
[...]
tof filmpje.. Maar is het niet handiger om de camera op je speaker(?) te zetten zodat je minder om hoeft te draaien om in de camera te kijken? Of desnoods in een dakspant/rand?
Graag gedaan
Ruwe inschatting: Iets meer richting halverwege je werkblad (tussen nu en speaker wellicht) zodat je EN je werkblad, en jezelf EN de Kamado in beeld hebt.
Ik heb momenteel precies hetzelfde probleem met de Grill Guru Compact van AH. De platesetter van Grill Guru, geschikt voor de compact, los erbij gekocht. Rustig 3x op lage temp ingebrand. Bij de eerste bereiding waarbij de platesetter er halverwege uit moest kwam ik er achter dat deze klem zat in de vuurring. Toen ik deze eruit haalde nadat hij volledig was afgekoeld zag ik inderdaad ook dat de vuurring helemaal gebarsten was. Loopt nu een ticket voor bij Grill Guru maar dat gaat allemaal niet zo vlot met reageren daar.bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:44:
Klinkt inderdaad precies hetzelfde probleem, dit had mijn verhaal kunnen zijnkassemans schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Ik heb momenteel precies hetzelfde probleem met de Grill Guru Compact van AH. De platesetter van Grill Guru, geschikt voor de compact, los erbij gekocht. Rustig 3x op lage temp ingebrand. Bij de eerste bereiding waarbij de platesetter er halverwege uit moest kwam ik er achter dat deze klem zat in de vuurring. Toen ik deze eruit haalde nadat hij volledig was afgekoeld zag ik inderdaad ook dat de vuurring helemaal gebarsten was. Loopt nu een ticket voor bij Grill Guru maar dat gaat allemaal niet zo vlot met reageren daar.
Achteraf makkelijk praten, maar dit heeft Grill Guru echt niet slim aangepakt. Ik zou eventueel een large model van hun overwegen in de toekomst, maar met dit soort zaken valt dit merk eerder af.
Wat betreft garantie. Ik las ergens dat er ziekte is binnen het team en men onderbemand is waardoor een reactie veel langer kan duren. Ik las ook dat je de kamado gewoon mag blijven gebruiken en dit niks afdoet aan eventuele garantiegevallen. Ik denk nog steeds dat die barst weinig invloed gaat hebben, maar ik weet niet of het erger gaat worden...
[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 29-06-2021 13:23 ]
Inderdaad gelukkig ook bericht gekregen dat ie, wachtende op reactie, ook gewoon gebruikt kon worden. Liep al een ander ticket bij ze omdat er direct uit de doos al een stukje van de grijze buitenlaag af was, geen ramp, maar niet netjes. Ik begrijp dat het een product uit een lager segment is, maar desondanks zijn dit zaken die jammer zijn voor een product dit bedrag. De ring is bij mij helaas niet zo 'clean' door midden als bij jou, een stuk meer diagonaal. Ik zie hem bij vaker gebruik nog wel volledig in tweeën breken door het in en uitzetten van de platesetter. Maargoed, ik wacht rustig op reactie en kan hem in de tussentijd gewoon lekker gebruiken.bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:21:
[...]
Klinkt inderdaad precies hetzelfde probleem, dit had mijn verhaal kunnen zijn. Ik zou de vuurring bijna zelf in 3 delen willen "doorzagen" waardoor je het effect hebt van de meer recente kamados waarbij de vuurring ook in delen wordt geleverd. Heb alleen geen slijptol o.i.d., en wil hem niet in 1000 stukjes hebben
Achteraf makkelijk praten, maar dit heeft Grill Guru echt niet slim aangepakt. Ik zou eventueel een large model van hun overwegen in de toekomst, maar met dit soort zaken valt dit merk eerder af.
Wat betreft garantie. Ik las ergens dat er ziekte is binnen het team en men onderbemand is waardoor een reactie veel langer kan duren. Ik las ook dat je de kamado gewoon mag blijven gebruiken en dit niks afdoet aan eventuele garantiegevallen. Ik denk nog steeds dat die barst weinig invloed gaat hebben, maar ik weet niet of het erger gaat worden...
Edit: Ik denk dat ze hier meelezen, inmiddels een mail ontvangen dat zowel een nieuwe base als nieuwe vuurring onderweg zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door kassemans op 29-06-2021 13:50 ]
Ah dat is goed nieuws voor je!kassemans schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Inderdaad gelukkig ook bericht gekregen dat ie, wachtende op reactie, ook gewoon gebruikt kon worden. Liep al een ander ticket bij ze omdat er direct uit de doos al een stukje van de grijze buitenlaag af was, geen ramp, maar niet netjes. Ik begrijp dat het een product uit een lager segment is, maar desondanks zijn dit zaken die jammer zijn voor een product dit bedrag. De ring is bij mij helaas niet zo 'clean' door midden als bij jou, een stuk meer diagonaal. Ik zie hem bij vaker gebruik nog wel volledig in tweeën breken door het in en uitzetten van de platesetter. Maargoed, ik wacht rustig op reactie en kan hem in de tussentijd gewoon lekker gebruiken.
Edit: Ik denk dat ze hier meelezen, inmiddels een mail ontvangen dat zowel een nieuwe base als nieuwe vuurring onderweg zijn.
Ik maak me nog geen zorgen over de scheur zolang het niet veel erger wordt. De Kamado Joe's worden tegenwoordig ook geleverd met vuurkorven in delen. Dat is niet voor niks.

Dit is veel te krap. meeste frames hebben 5mm speling.bsmpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:40:
Bedankt voor de reacties. De margrietschijf is inderdaad gietijzer. De roest valt nu nog mee, kan ik wel verwijderen. En zal hem behandelen de eerstevolgende keer.
[Afbeelding]
wat je kan doen is klein knikje in de driehoekbenen naar binnen waardoor je de onderste vertikale gedeelte iets schuin kan zetten om meer ruimte te geven (en de knikjes zorgen er voor dat bij uitzetten de lengte vermeerdering weg kan via die knikjes (meer buiging) en niet meer je keramiek slopen.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0jQnoBEQJTkJvyEOFyl1x9f.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 29-06-2021 18:21 ]
Jammer dat het nodig is... En de deflector steen moet er ook nog in, dat wordt ook minder stabiel als ik knikjes maak. Ben benieuwd wat Grill Guru gaat vertellen. De Compact versie van de AH kan toch niet extreem veel verschillen van de "normale" versie zou je denken?copykat schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:46:
[...]
Dit is veel te krap. meeste frames hebben 5mm speling.
wat je kan doen is klein knikje in de driehoekbenen naar binnen waardoor je de onderste vertikale gedeelte iets schuin kan zetten om meer ruimte te geven (en de knikjes zorgen er voor dat bij uitzetten de lengte vermeerdering weg kan via die knikjes (meer buiging) en niet meer je keramiek slopen.)
[Afbeelding]
[...]
Grill guru heeft hornbach als verkoop punt.
Neem je vuurring (nieuwe) mee en test of die daar verkochte setjes ook krap zitten.
Zijn ook een service punt dus misschien als je een beter passende vind kan je die ruilen.
Je foto laat zien dat er nog wel wat speling is met de plate.
Frame kan kleiner gemaakt worden, dus drie touwtjes in het midden vh frame en net als een mercedesster naar t midden. Dan vanuit daar boutje er in en rond draaien om de spanning er op te zetten.
Klein knikje in alle drie zou voldoende moeten zijn.
Have fun ermee
Leuk speeltje, veel plezier ermeeloewie1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:13:
***members only***
Ik ben nog redelijk nieuw in het bbq-wereldje. Sinds een jaar nieuw huis, grotere tuin en wil toch wel graag een goede BBQ in de tuin hebben als deze af is. Nu ben ik door de tijd heen ontzettend fan geworden van Kamado's.
Zojuist ben ik getipt op het volgende https://www.jumbo.com/service/jumbo-extras/bbq/kamado-16inch. Is dit een niet te missen kans denken jullie of een mogelijke flop? Er staat dat deze 16inch voor 6-8 personen geschikt is. Vind het alleen wat moeilijk inschatten
Note: Ik ben van plan om het uiteindelijk te verwerken in een soort van keukenblad. Daar lijkt me deze voldoende geschikt voor.
:strip_exif()/f/image/9T1dG4AQoSB7ifOnlUx5sJYi.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort gaat deze de renovatie in en wil ik het kleine ei vervangen voor een grote (42-49 cm).
Dit omdat de kleine mij zeer beperkt in de grotere stukken vlees en de Weber niet lekker draait wanneer ik low and slow ga.
Nu ben ik dus een beetje aan het kijken naar de verschillende mogelijkheden. Tot nu toe 3 voorkeuren:
Green Egg L solo: duurste, maar beste garantie
Bastard: Goedkoper, maar garantie komt niet in de buurt van de Green Egg
Kamado Joe: Rood. NO GO voor de WAF
Wat raden jullie aan? Het prijsverschil is behoorlijk en ook de meegeleverde accessoires verschillen enorm.
Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande of heb ik een goed merk gemist?
Garantie van KJ is prima vergelijkbaar met BGE.
KJ wordt ook het meest compleet geleverd en is mijn inziens innovatiever dan BGE.
Alle 3 zal je geen miskoop mee doen hoor.
Misschien je vrouw de Joe een keer laten zien irl? Ding is echt prachtig.
PRoCx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:20: Er staat dat deze 16inch voor 6-8 personen geschikt is. Vind het alleen wat moeilijk inschatten
Pak eens een meetlat. Succes met 6-8 personengriloppervlak 34,5 cm
Volgens mij is dit meer leuk voor "erbij" maar niet als je een feestje voor 6-8 gaat geven.
[ Voor 62% gewijzigd door Ebayzo op 01-07-2021 11:52 ]
Default blanke hetero
dat zijn wel 6-8 mensen die eigenlijk al gegeten haddenPRoCx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:20:
Beste BBQ-helden,
Ik ben nog redelijk nieuw in het bbq-wereldje. Sinds een jaar nieuw huis, grotere tuin en wil toch wel graag een goede BBQ in de tuin hebben als deze af is. Nu ben ik door de tijd heen ontzettend fan geworden van Kamado's.
Zojuist ben ik getipt op het volgende https://www.jumbo.com/service/jumbo-extras/bbq/kamado-16inch. Is dit een niet te missen kans denken jullie of een mogelijke flop? Er staat dat deze 16inch voor 6-8 personen geschikt is. Vind het alleen wat moeilijk inschatten
Persoonlijk vind ik deze ook zeer mooi. Maar die classic 3 is flink aan de prijs. (2K vs 1,5K voor BGE).Dennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:41:
Je benoemd KJ wel. Valt toch niet volledig af dan?
Garantie van KJ is prima vergelijkbaar met BGE.
KJ wordt ook het meest compleet geleverd en is mijn inziens innovatiever dan BGE.
Alle 3 zal je geen miskoop mee doen hoor.
Neem je de Classic 2? Tenzij je de sloroller heel graag wil.Chefferson schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:16:
[...]
Persoonlijk vind ik deze ook zeer mooi. Maar die classic 3 is flink aan de prijs. (2K vs 1,5K voor BGE).
De KJ Classic 3 is wel start klaar voor 2K. De BGE is kaal en met gelijkwaardige accessoires als de KJ is deze ongeveer even duur.Chefferson schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:16:
[...]
Persoonlijk vind ik deze ook zeer mooi. Maar die classic 3 is flink aan de prijs. (2K vs 1,5K voor BGE).
Ik heb voor dezelfde keus gestaan en begin deze week de KJ Classic 3 gekocht. Ik wil graag roken en de SloRoller kan daarbij goed helpen. Daarnaast waardeer ik de innovatie die KJ gebracht heeft in de markt. De veer die de Dome draagt is bij KJ echt beter en door hun competitie was BGE genoodzaakt om met een betere veer te komen. De nieuwe kar vind ik ook heel chique en degelijk.
De KJ Classic 2 is een goede koop als je de SloRoller niet interessant vindt. Dan heb je een goed aangeklede kamado voor 1500€.
Desalniettemin is de BGE ook een prachtige aankoop en zal je veel lol aan beleven. Persoonlijk vind ik het leuk om niet voor de grootste merk te gaan.
Voorbeeld prijslijst van een BGE met de noodzakelijke uitrusting
:strip_exif()/f/image/r5JzPTljqAGyGRvfmA9VZaCr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Solkram op 01-07-2021 12:57 ]
Ik rook prima met mijn classic 1
Ja precies. Zo'n vermoeden had ik al. Als de directe familie eens komt of wat vrienden ga ik het al niet meer redden. Dan investeer ik binnenkort maar in een versie groter ;-).Ebayzo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:51:
[...]
[...]
Pak eens een meetlat. Succes met 6-8 personen
Volgens mij is dit meer leuk voor "erbij" maar niet als je een feestje voor 6-8 gaat geven.
Dank voor je bevestiging
Als je "gewoon" wil barbecueen en niet low and slow dingen wil doen die je een halve dag kosten, dan is een kamado ook nergens voor nodig hoor. Met een kogel BBQ kan je dan ook prima uit de voeten. En sterker nog; daar kan je alles ook wel meePRoCx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Ja precies. Zo'n vermoeden had ik al. Als de directe familie eens komt of wat vrienden ga ik het al niet meer redden. Dan investeer ik binnenkort maar in een versie groter ;-).
Dank voor je bevestiging
Het zal voor een deel de ervaring zijn, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Low and slow op de Weber vind ik vaak maar wat lastig. BBQ in twee splitsen (voor de koude zone), dus je oppervlakte is al een stuk minder. Afhankelijk van je stuk vlees kan dit lastig zijn. Ook heb ik vaak dat temperaturen plots stijgen of dalen waardoor ik toch altijd in de buurt moet blijven.418O2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:09:
[...]
Als je "gewoon" wil barbecueen en niet low and slow dingen wil doen die je een halve dag kosten, dan is een kamado ook nergens voor nodig hoor. Met een kogel BBQ kan je dan ook prima uit de voeten. En sterker nog; daar kan je alles ook wel mee

[ Voor 16% gewijzigd door bsmpower op 01-07-2021 13:17 ]
Lijkt mij wel erg lastig met temperatuur beheersing.bsmpower schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:12:
Ik ben net begonnen met mijn Grill Guru Compact, maar ik kan altijd alvast dromen over een eventueel volgende aankoop toch. In mijn zoektocht kwam ik ineens deze tegen, de Goldens' Cast Iron met 52cm grillrooster, volledig van gietijzer. Flink aan de prijs (2099,-), maar mits geleverd met plate setter en grill rooster ben je ongeveer even duur uit als een Green Egg large met onderstel, zijtafels en platesetter. En volgens mij is gietijzer echt onverwoestbaar en kan die theoretisch een leven (of langer) mee? Ding weegt met onderstel rond de 200kg
. Je kan ook letterlijk zitten op de zijtafel.
[Afbeelding]
Gietijzer warmt ontzettend snel op. Ben benieuwd of hij 12 uur rustig op 110 graden kan staan
Het is niet ideaal, maar je kan het er wel mee zonder dat je gelijk 800 euro hoeft uit te geven. En als je het een beetje onder de knie hebt hoef je er echt niet constant bij te staan hoor.Chefferson schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:12:
[...]
Het zal voor een deel de ervaring zijn, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Low and slow op de Weber vind ik vaak maar wat lastig. BBQ in twee splitsen (voor de koude zone), dus je oppervlakte is al een stuk minder. Afhankelijk van je stuk vlees kan dit lastig zijn. Ook heb ik vaak dat temperaturen plots stijgen of dalen waardoor ik toch altijd in de buurt moet blijven.
Mijn punt was vooral dat als je gewoon een beetje wil BBQ'en, een kamado echt niet noodzakelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 01-07-2021 13:17 ]
Mijn vrouw wilde perse rood anders was ik voor Bastard of BGE gegaan.Dennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:41:
Goeie vraag. In beschrijvingen geeft men aan dat ie wat meer vergevingsgezind is dan een keramische. De temperatuur kan hard stijgen, maar daalt ook harder dan keramiek? In dit deel van de videoreview geeft ie aan dat zijn brisket er 8u op heeft gelegen. Dus dat is sowieso mogelijk. Klik. En iets verder op geeft ie zijn mening over hoe die zijn hitte vasthoudt en voor hoe lang. KlikDennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:14:
[...]
Lijkt mij wel erg lastig met temperatuur beheersing.
Gietijzer warmt ontzettend snel op. Ben benieuwd of hij 12 uur rustig op 110 graden kan staan
[ Voor 23% gewijzigd door bsmpower op 01-07-2021 13:30 ]
Ik ben ook begonnen met een weber 47cm kogel, menig spareribs en varkens nekken op gemaakt zonder problemen. Het is lekker werken, je moet er dan ook de tijd voor nemen. BBQ is dan ook ontspanning418O2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:14:
[...]
Het is niet ideaal, maar je kan het er wel mee zonder dat je gelijk 800 euro hoeft uit te geven. En als je het een beetje onder de knie hebt hoef je er echt niet constant bij te staan hoor.
Mijn punt was vooral dat als je gewoon een beetje wil BBQ'en, een kamado echt niet noodzakelijk is.
Ja ik heb hetzelfde praktische bezwaar;Dennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:14:
[...]
Lijkt mij wel erg lastig met temperatuur beheersing.
1: de Kamado wordt wel heet van buiten, maar als een kinderhandje er tegenaan komt is het schrikken, niet 3e graads brandwonden.
2: Hoe snel gaat deze door zijn kolen heen als je low en slow wilt in de winter? Gietijzer straalt volgens mij enorm snel alle warmte uit en isoleert voor geen meter. Dus dan zou je altijd behoorlijk moeten stoken en moeten bijvullen tijdens de sessie.
En als je dat vaak doet is het ook makkelijker om geld uit te geven aan een kamado.Jepperrrr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:21:
[...]
Ik ben ook begonnen met een weber 47cm kogel, menig spareribs en varkens nekken op gemaakt zonder problemen. Het is lekker werken, je moet er dan ook de tijd voor nemen. BBQ is dan ook ontspanning
Ik had eerst ook een weber van 47cm hoor
Verscheidende keren pulled pork of spareribs oid er op gemaakt. 2 weken terug beiden verkocht en een Grizzly Grills Elite Large voor teruggekocht.
(mooi compleet, hooguit nog een x een gietijzeren rooster erbij kopen)
Werkt echt zoveel prettiger als een standaard kogel bbq. En heb er nog niet eens low and slow gerechten op bereid.. alleen wat frikandellen burnt ends, moink balls en paar hamburgers / sate's
haha.. is het de standaard om het zo te doen?Flipmo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:29:
Same here.. ook eerst een weber 47, toen een weber 57 erbij.
Verscheidende keren pulled pork of spareribs oid er op gemaakt. 2 weken terug beiden verkocht en een Grizzly Grills Elite Large voor teruggekocht.
(mooi compleet, hooguit nog een x een gietijzeren rooster erbij kopen)
Werkt echt zoveel prettiger als een standaard kogel bbq. En heb er nog niet eens low and slow gerechten op bereid.. alleen wat frikandellen burnt ends, moink balls en paar hamburgers / sate's
Ik heb exact hetzelfde gedaan.

Echter met een kamado kun je net als met een ketel ook 'full pull' bbq'en.
Ik bbq nog wel eens voor meer dan 4 personen en dan is het gewoon lekker als je veel grill oppervlak hebt en je met briketten lang door kunt bbq'en. Ik hoop dat dat met de kamado nu net zo het geval is.
Ben er nog niet over uit of ik de weber uit eindelijk ga verkopen. Feit dat die nog mobiel is en de KJ op een vaste plek komt maakt het al de moeite waard hem te behouden.
Dat is natuurlijk ook een idee. Zijn er mensen die naast een Kamado L nog een Weber (of kogel) hebben staan. En ook gebruiken?Zaratrass schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:34:
[...]
haha.. is het de standaard om het zo te doen?
Ik heb exact hetzelfde gedaan.![]()
Zolang je er geen briketten ingooit moet het goedkomen.loewie1984 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:38:
Volgens mij is het ook, je kan met een kamado low en slow, met een ketel is dat lastiger maar niet onmogelijk.
Echter met een kamado kun je net als met een ketel ook 'full pull' bbq'en.
Ik bbq nog wel eens voor meer dan 4 personen en dan is het gewoon lekker als je veel grill oppervlak hebt en je met briketten lang door kunt bbq'en. Ik hoop dat dat met de kamado nu net zo het geval is.
Ben er nog niet over uit of ik de weber uit eindelijk ga verkopen. Feit dat die nog mobiel is en de KJ op een vaste plek komt maakt het al de moeite waard hem te behouden.
@Chefferson @Koffie heeft volgens mij 2 webers, 1 WGA, 1 (of 2?) Eitjes en een braai.
Nee ik doelde op briketten in de weber en houtskool in de kamadoDennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:41:
[...]
Zolang je er geen briketten ingooit moet het goedkomen.
@Chefferson @Koffie heeft volgens mij 2 webers, 1 WGA, 1 (of 2?) Eitjes en een braai.
Dat is dan wel heel toevalligZaratrass schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:34:
[...]
haha.. is het de standaard om het zo te doen?
Ik heb exact hetzelfde gedaan.![]()

Chefferson schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:40:
[...]
Dat is natuurlijk ook een idee. Zijn er mensen die naast een Kamado L nog een Weber (of kogel) hebben staan. En ook gebruiken?
Ik ben van 1 braai en 2 webers overgestapt naar 1 braai en 1 kamado. Sinds Vaderdag een weber smokey joe erbij voor op vakantieDennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:41:
[...]
Zolang je er geen briketten ingooit moet het goedkomen.
Ben wel van plan er meer mee te gaan doen dan wat lapjes vlees bakken als ik er eentje aanschaf. Heb nu een simpele kogel, maar vind het minder prettig om ermee te werken. Ik durf er veel minder snel even bij weg te lopen.418O2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:09:
[...]
Als je "gewoon" wil barbecueen en niet low and slow dingen wil doen die je een halve dag kosten, dan is een kamado ook nergens voor nodig hoor. Met een kogel BBQ kan je dan ook prima uit de voeten. En sterker nog; daar kan je alles ook wel mee
Eh…Chefferson schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:40:
[...]
Dat is natuurlijk ook een idee. Zijn er mensen die naast een Kamado L nog een Weber (of kogel) hebben staan. En ook gebruiken?

Hier staan een BGE-L, WGA, Fornetto 22” bullet smoker, mini-egg, Cadac Carri Chef 2, een borrel-bbq (meer een gadget) en enkel gasstelletjes voor kamperen en picknicken.
De BGE en WGA worden het meest gebruikt.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ah, dan is het andersPRoCx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:12:
[...]
Ben wel van plan er meer mee te gaan doen dan wat lapjes vlees bakken als ik er eentje aanschaf. Heb nu een simpele kogel, maar vind het minder prettig om ermee te werken. Ik durf er veel minder snel even bij weg te lopen.
Yup, voor mij leuk voor 5x en toen snel doorgegeven en een Bastard Urban Large gekocht.418O2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:53:
[...]
Ah, dan is het andersMaar die Mini's zijn wel erg aan de kleine kant. Dan houdt het met 2 racks ribs of 1.5kg procureur wel op
Op de 16inch past waarschijnlijk (bij mij destijds niet namelijk) bijv. geen beercanchicken, want te hoog.
is dat een pizza als extra deflector?Japieh schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:25:
Vanavond weer even lekker met de Kamado Joe bezig geweest en voor de eerste keer een taartje gemaakt.
Hopelijk is hij lekker geworden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ja klopt hij staat op een pizza steen. anders gaat de bodem te hard
[ Voor 6% gewijzigd door Japieh op 02-07-2021 09:03 ]
Goed idee. Ik ga eens kijken of ik een "gezond" taart recept kan vinden en maken.Japieh schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:03:
[...]
ja klopt hij staat op een pizza steen. anders gaat de bodem te hard
Ben een beetje op dieet

Op de Rösle F60 AIR gaat gebakken worden: Mechelse koekoek volgens dit recept: https://bbq-helden.nl/recepten/kip-op-bierblik/, ernaast een longhaas https://www.cultiviz.nl/r...aas-marchand-de-vin-saus/ en voor erbij wat rolletjes https://www.bbq-idee.nl/recepten/shotgun-shells/.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Dat is wel zonde. Lukt het eindelijk om iets supermoois te maken voor mensen, verdeel je het en kan je er te weinig van genieten.. :-P.418O2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:53:
[...]
Ah, dan is het andersMaar die Mini's zijn wel erg aan de kleine kant. Dan houdt het met 2 racks ribs of 1.5kg procureur wel op
Ga zelf voor een medium denk ik. Groot genoeg en kan ik verwerken in een werkblad nog
Ik zou altijd zeker een Large(46-48cm rooster) aanraden. Als je de gehele maaltijd(vlees, groente +aardappels) van de BBQ wil maken dan kom je altijd plaats te kort bij een kleinere. Zelfs bij 2 personen.PRoCx schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:39:
[...]
Dat is wel zonde. Lukt het eindelijk om iets supermoois te maken voor mensen, verdeel je het en kan je er te weinig van genieten.. :-P.
Ga zelf voor een medium denk ik. Groot genoeg en kan ik verwerken in een werkblad nog
In Australia had je dat ook.. maar dan meestal op gas.. soms gratis, soms moest je er iets van 10cent in gooien..Yalopa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 05:56:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Leuk dat hier in Zwitserland ook gewoon publieke BBQs staan. Met hout om te hakken en een bijl erbij.
Food was basic, want we konden er niet met de auto bij.
Ideaal! Dag je strand, esky met eten en drinken mee en dan ter plekken even grillen
En mensen maken het ook weer netjes schoon en het word niet gesloopt door verveelde hangjongeren
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
1) Zijn er nog andere redenen om de 2 te overwegen? het geld is er in principe wel, maar vind het verschil net te groot.
2) Ik heb geen overkapping en wil hem buiten in de regen laten staan, nu wil ik niet mijn mooie kamado verstoppen onder een regenhoes, kan dat zomaar, of gaan er dan toch dingen roesten/kapot?
3) Wat zijn nou echte aanraders om er meteen bij te bestellen? moet ik direct gaan voor een kolenmand, extra halve maantjes zoals gietijzer, of andere?
Ik heb al een elektrische hete lucht aansteker en een pizza steen. zo'n spit lijkt me geweldig, maar niet vanaf het begin, eerst maar eens leren kennen. Lashandschoenen moeten er ook nog komen.
ik weet dat ik er niet snel van kan gaan genieten, maar een beetje extra wachten kan er na die tijd ook nog wel vanaf.
Grill Bill is een mooie Kamado om te overwegen als alternatief met dit budget. Wat minder bekend, maar goede kwaliteit en goede service!skoozie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:59:
Na een lange tijd op een Lidl eitje nu maar eens de overstap naar een goede kamado. Naar aanleiding van de bouwmarkt krantjes een budget van zo'n 800 tot 1000 euro in het hoofd en op zoek. nu wil ik een oppervlak van ongeveer 45 cm, D&C lijkt me heel fijn. Nu lijkt een KJ Classic (1) mij een hele mooie, die net binnen het beoogde budget past en de rode kleur vind ikzelf wel mooi. Echter komt dan al snel de 2 als optie er naast met zn airlift, nieuwe vent en fiber dichting. Deze is wel de helft duurder, "dat merk je alleen bij de aanschaf" aldus de verkoper "En je koopt er 1 voor de rest van je leven." maar voor die 500 euro kan ik ook een joetisserie en ander leuk spul halen. Het vilt kan vervangen worden voor fiber wanneer het op is en een andere vent "tegen de regen" vind ik ook wel mee vallen. dan blijft eigenlijk het lift systeem over wat het verschil moet maken, en officieel moet ik daar de aanschaf van het vervangende fiber er vanaf trekken, officieel dan...
1) Zijn er nog andere redenen om de 2 te overwegen? het geld is er in principe wel, maar vind het verschil net te groot.
2) Ik heb geen overkapping en wil hem buiten in de regen laten staan, nu wil ik niet mijn mooie kamado verstoppen onder een regenhoes, kan dat zomaar, of gaan er dan toch dingen roesten/kapot?
3) Wat zijn nou echte aanraders om er meteen bij te bestellen? moet ik direct gaan voor een kolenmand, extra halve maantjes zoals gietijzer, of andere?
Ik heb al een elektrische hete lucht aansteker en een pizza steen. zo'n spit lijkt me geweldig, maar niet vanaf het begin, eerst maar eens leren kennen. Lashandschoenen moeten er ook nog komen.
ik weet dat ik er niet snel van kan gaan genieten, maar een beetje extra wachten kan er na die tijd ook nog wel vanaf.
Edit:
Ik heb vrijwel alle accessoires, en daarvan zou ik de D&C echt niet meer willen missen!
Eerder voor een zelfde keuze gestaan. Ik vind dat Kamado Joe zijn producten heel slim heeft gepositioneerd.skoozie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:59:
1. De Classic 1 is al een heel complete bbq, maar de 2 biedt net weer die extra's om die ook te overwegen. Je beschrijft de extra's zelf al en mist geen voordelen die je niet beschrijft. Of je het scharnier, vent en fiber de moeite waard vind, kan je alleen zelf bepalen.
2. De aluminium vent van de classic 2 zal niet roesten, maar de coating van het aluminium zal wel kunnen verweren na verloop van tijd. De gietijzeren vent van de classic 1 zal gaan roesten als je deze in weer en wind laat staan, als je het roest er zo af en toe afhaalt en hem invet, lijkt dat wel te overzien. Overigens is de regenhoes van Kamado Joe zelf helemaal niet verkeerd vind ik zelf.
3. Sinds kort heb ik zelf de kolenmand erbij van Kamado Joe zelf en dat is echt wel ideaal. Zeker in combinatie met de D&C is het eruit halen van de accessoires en het opschudden van de kolen een peulenschil. Aan gietijzeren maantjes, rotiseries etc ben ik maar niet begonnen, dan is het einde zoek. Met een simpele gietijzeren skillet ben ik aan het ontdekken of dat wat voor me is.
Zelf heb ik trouwens echt niet de illusie dat ik een kamado voor het leven koop. Ben ik het zat, of wil ik een andere, dan gaat de huidige gewoon op Marktplaats. Het is overigens wel een mooi argument voor een verkoper om je de duurste te laten kiezen.
@wouter3 Dan klinkt de keuze inderdaad al gemaakt ja
Het voordeel is dat als de top vent gaat roesten die ook te vervangen is voor de nieuwe die met de 2 en 3 geleverd wordt.
Ik verwacht niet dat ik ergens op korting hoef te rekenen dus ga eens kijken waar ik hem kan bestellen, dan doe ik er meteen die kolenmand en toch een hoes bij, dan kan die in de zomer zonder hoes staan en in de winter lekker warm met
Dit is m'n classic uit 2015. Staat de helft van de tijd zonder hoes.skoozie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:47:
@Mivadebe Dankjewel, juist vanwege het bekende en dat er zoveel accessoires voor zijn lijkt een KJ mij zo fijn, dat er ook over een lange tijd nog spullen voor te krijgen zijn.
@wouter3 Dan klinkt de keuze inderdaad al gemaakt jaIk ben eens gaan kijken naar de regenhoezen van de KJ en dat getailleerde ziet er inderdaad minder erg uit dan de "los zittende zakken" die je soms ook ziet.
Het voordeel is dat als de top vent gaat roesten die ook te vervangen is voor de nieuwe die met de 2 en 3 geleverd wordt.
Ik verwacht niet dat ik ergens op korting hoef te rekenen dus ga eens kijken waar ik hem kan bestellen, dan doe ik er meteen die kolenmand en toch een hoes bij, dan kan die in de zomer zonder hoes staan en in de winter lekker warm met

Ik heb een knock off kolenmand. Daar ben ik blij mee.
Met m'n gietijzeren rooster doe ik niet veel. ik gebruik liever de (omgekeerde) grillgrate van mijn WGA. Tussen geen of een grillgrate zou ik voor geen gaan.... Maar het staat wel slank, strepen
[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 02-07-2021 19:55 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism