Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:42:
Oh! In ieder geval veel beterschap, maak je niet te druk! Dat pannetje komt er wel.
Kan hem anders ook opsturen als je hem nergens meer kan vinden. Ik heb tegenwoordig een paar maten groter.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07
Dennis1812 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:36:
[...]

Ik lig in het ziekenhuis…
Kan je daar nou nog een beetje bbq’en?

spoiler:
Beterschap man. Ben effe kwijt waarom je van zustertjes aan het genieten ben, maar zal nooit een heel goede reden zijn.

Edit. Effe in HK terug gelezen. Sterkte!

[ Voor 6% gewijzigd door Cass Casey op 23-06-2021 17:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

TecTo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:05:
Kabeljauw haasjes, groente en puree.

[Afbeelding]

Direct en indirect garen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Over vis gesproken.. (gemarineerde) Forel-filet (2x 250g) direct grillen of indirect smoken?
Wat raden jullie aan?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
Net de kamado aangeslingerd om een paar pizza's te bakken. Nieuwe zak Dammers, hele grote grove stukken waarvan een enkeling bijna te herkennen was als een ronde paal.

Na een paar minuten roken als een binnenvaartschip heb ik de schuiven maar weer dichtgeschoven en besloten deze houtskool morgen te doneren aan de vuilnisbak. Dit nog nooit meegemaakt met houtskool van Dammers, hopelijk dat er in deze zak een aantal slechte stukken en is de rest wel bruikbaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

copykat

Good copy isn't bad

Beterschap !
Nu niet alle zorgpersoneel aan je bed lekker maken met allerlei kamadorecepten want straks overschrijd je de covid festival regels in je achter tuin als je weer thuis bent met al dat bezoek!

(toen ik voor een revisieklusje aan een slagader 3 dagen in de verzorging lag (midden tussen golf 1 en 2 in) ben ik daarna nog even terug geweest om ze vol te stoppen met alle soorten chocola die ik kon vinden. Ze blijven vrolijk ondanks de werkdruk en dat mag beloont worden in mijn ogen.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Anton2610
Was t geen "vocht" ? (Ik heb vaak met "tweede keer stoken" wat meer rook omdat de gebruikte houtskool poreuzer is komt er makkelijker vocht in en ik doe t vaak als t afgekoeld is in een zipzak in de kamado tijdens bewaren om te voorkomen dat t rookt als een ketter bij weer aansteken.
(testje: op één stuk een soldeerbrander er op zetten en gloeiendheet stoken en dan kijken of t nogsteeds onaangename lucht afgeeft.)
soms gebruiken ze dieselolie om de boel te verhoutskolen mag hopen dat Dammers dat niet als "verkoopbaar" beschouwd.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
copykat schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:00:
@Anton2610
Was t geen "vocht" ? (Ik heb vaak met "tweede keer stoken" wat meer rook omdat de gebruikte houtskool poreuzer is komt er makkelijker vocht in en ik doe t vaak als t afgekoeld is in een zipzak in de kamado tijdens bewaren om te voorkomen dat t rookt als een ketter bij weer aansteken.
(testje: op één stuk een soldeerbrander er op zetten en gloeiendheet stoken en dan kijken of t nogsteeds onaangename lucht afgeeft.)
soms gebruiken ze dieselolie om de boel te verhoutskolen mag hopen dat Dammers dat niet als "verkoopbaar" beschouwd.
Nee dat lijkt me niet. Houtskool kwam vers uit de zak die binnen in huis stond. Lag wel een restje oudere houtskool onderaan langs de rand, maar zo diep zat het vuur nog niet. BBQ zat ook echt binnen 5 minuten na aansteken rond de 350 graden, alsof het gewoon hout was en extreem brandde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ToolkiT
met huid? als je zo'n vis-korf(klem) hebt kan je direct grillen. wit vlees is snel klaar en valt ook snel uit elkaar.
(moet nog steeds is een paar goedkope kopen waar ik t handvat vanaf knip zodat de kamado dicht kan.)

ik gebruik nu een gietijzeren pannetje met olie, beetje omscheppen klaar.
(zeebaars)
grotere stukken zoals Zalm zijde doe ik wel indirect. met roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

copykat schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:04:
@ToolkiT
met huid? als je zo'n vis-korf(klem) hebt kan je direct grillen. wit vlees is snel klaar en valt ook snel uit elkaar.
(moet nog steeds is een paar goedkope kopen waar ik t handvat vanaf knip zodat de kamado dicht kan.)

ik gebruik nu een gietijzeren pannetje met olie, beetje omscheppen klaar.
(zeebaars)
grotere stukken zoals Zalm zijde doe ik wel indirect. met roken.
Met huid ja.. Ik heb nog wel een klem liggen (voor sate's eigenlijk maar vis kan er wel in denk ik) goed idee..
De deksel kan dan niet meer dicht vermoed ik, maar dat maakt bij grillen niet echt uit..

Anders kan ik misschien wel de (gietijzeren) deksel van mijn dutch oven op zijn kop gebruiken als 'pan'..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Afgelopen weekend voor het eerst met mijn napoleon aan de slag geweest. Ik heb wel geluisterd naar de adviezen hier en ben niet met de brisket begonnen.

Op de eerste dag simpele hamburgers gemaakt met premium briketten van de benzinepomp. Ik kon totaal de temperatuur niet in de bbq houden. Nieuwe briketten erop maakte geen verschil.

Tweede dag alles wat groter aangepakt. Nu met briketten van Napoleon zelf. Wat een verschil zeg. Ik wist niet dat briketten zo'n verschil konden maken....

Maar goed, de tournedos en de rest van het vlees kwam er echt perfect af. Nu had ik ook voor het eerst met een vleesthermometer gewerkt en dat ging ook goed.

Voor vrijdag heb ik lekkere flat iron steaks gehaald en ga ik een italiaans tagliata maken met balsamico en parmigiano. En wat spareribs erbij...

Maar volgende week ga ik dan toch echt aan de brisket beginnen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rooster werkt goed :)

Alleen iets overgaat omdat ik afgeleid was met een wespennest in tuin -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l04o15UWrXQqdHxeOdriUYHAogc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5n7K2q2UVnfYgeUo0qP9lyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJTbfW9Q8tHE1dzQzvIGvRLePzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mopMUOjG792suRtXHFPdIoN3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:43
Vandaag is mijn nieuwe speeltje binnengekomen :) Kamado Joe classic 2.

Ga ik hopelijk veel plezier aan beleven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuEEbW2otDStbJbU0seyR-aW-TY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHQVjaeNYbY63mzsh0D3mEjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:48
Zojuist als totale newbie de kamado van de Lidl besteld om te kijken of ik het wat vind.

Nu vraag ik me af of deze pan ook geschikt is als platesetter: https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Of is deze te groot met zn 21,5cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

Bas90

Addicted2bass

Faeshaas schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:11:
Zojuist als totale newbie de kamado van de Lidl besteld om te kijken of ik het wat vind.

Nu vraag ik me af of deze pan ook geschikt is als platesetter: https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Of is deze te groot met zn 21,5cm?
Welkom! Ik heb hem vorige week binnen gekregen. Zwaar ding maar wat een prachtig ding! Ook ik ben nog lerende, gelukkig zijn de mensen behulpzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Welkom! Ik heb hem vorige week binnen gekregen. Zwaar ding maar wat een prachtig ding! Ook ik ben nog lerende, gelukkig zijn de mensen behulpzaam :)
Dankje! Hoe lang duurde het voor je hem binnen had? Ga 5 juli op vakantie en hoop dat ie er dan wel is.

Trouwens ook nog deze gevonden: https://www.osdorp.nl/pro...nschaal-20x3cm-gietijzer/

Maar wil eigenlijk via bol.com bestellen omdat ik daar nog meer nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Ik heb hem 2 juni besteld, zou 24 juni bezorgd worden. Ze waren gelukkig wat eerder!

“Binnenbak” is 21,5 cm diameter. Ik ga er van uit dat de handvaten van de pan over de rand moeten vallen en er langs de pan nog wat lucht moet kunnen stromen. Ik krijg morgen de juiste diameter van de plate setter van een andere Tweakers, ik zal ze met je delen!

[ Voor 61% gewijzigd door Bas90 op 23-06-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:42:
Oh! In ieder geval veel beterschap, maak je niet te druk! Dat pannetje komt er wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtgndBPxr5uCByb-o3yb-JmFvaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9nYFA7B1g3V4p4mCR5QiRp1.jpg?f=fotoalbum_large

Alsjeblieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Super! Thanks :). Misschien een stomme vraag, maar zoals hij op foto staat plaats je hem ook? (onder het rooster)

Rustige nacht gewenst alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:12:
Super! Thanks :). Misschien een stomme vraag, maar zoals hij op foto staat plaats je hem ook? (onder het rooster)

Ja, met alu folie erin tegen vuil. Soms deed ik een laagje water.
Anderen doen wel eens een laagje zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 10:06

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:12:

Yup, je "balanceert" het rooster op je pannetje.

Ik heb zelf nog het pannetje iets verhoogd, zodat er iets meer airflow was.
Dat was nodig omdat ik hele harde houtskool had, en het lastig was om de temp op de 120-140 te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Wat heerlijk, al die behulpzame Tweakers. Vind je nergens anders!

Pannetje bestellen, dan heb ik de benodigdheden bij elkaar. Ik ben enorm benieuwd naar mijn eerste BBQ sessie. Vind het bijna spannend wat er allemaal bij komt kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AZIc9CVFjsxQ0VC_RHx6kighj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xef3ktKUIUBQ6HxtaTwyji1D.jpg?f=fotoalbum_large
Toch mis ik mijn mini wel eens. Op die momenten aai ik zijn grote rode broer maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Ik heb de joekels vanmiddag zien staan bij de Intratuin, die kosten dan ook zo’n 13/14x wat ik heb betaald voor het dwergje.

Ik ken mezelf…. mocht ik er veel lol aan gaan hebben, is zijn grote broer er snel genoeg.

Er is alleen nét een overkapping geplaatst van 12k, de voortuin wordt binnenkort aangelegd en ik heb een retro scooter (project) gekocht. Voor nu dus even geen ruimte, haha.

Ik denk trouwens, dat dit het perfecte pannetje gaat zijn!

[ Voor 24% gewijzigd door Bas90 op 23-06-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:31:
Ik heb de joekels vanmiddag zien staan bij de Intratuin, die kosten dan ook zo’n 13/14x wat ik heb betaald voor het dwergje.

Ik ken mezelf…. mocht ik er veel lol aan gaan hebben, is zijn grote broer er snel genoeg.

Er is alleen nét een overkapping geplaatst van 12k, de voortuin wordt binnenkort aangelegd en ik heb een retro scooter (project) gekocht. Voor nu dus even geen ruimte, haha.

Ik denk trouwens, dat dit het perfecte pannetje gaat zijn!
Ik had ongeveer hetzelfde. Begonnen met die lidl kamado op de grond. Toen upgraden naar dit ikea meubel die ik gemod had. Daar zeker een jaar plezier van gehad. Maar ik wilde meer ruimte vooral en meer opties qua accessoires zonder moeilijk te moeten doen.
En daarom voor kamado Joe gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:24
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar het pannetje voor in de mini kamado, ik heb destijds deze gehaald volgens mij. Inmiddels een slag groter gegaan, maar dit pannetje heeft prima z'n werk gedaan in m'n oude Lidl eitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Raek schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:22:
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar het pannetje voor in de mini kamado, ik heb destijds deze gehaald volgens mij. Inmiddels een slag groter gegaan, maar dit pannetje heeft prima z'n werk gedaan in m'n oude Lidl eitje.
Ja die zijn prima inderdaad, alleen waren ze toen bij bigbazar een stuk goedkoper 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 21:41
Ik heb een vraagje over de grootte van een nog aan te schaffen pizzasteen. Ik heb een grizzly grill medium waarvan het rooster +- 39cm is.

Wat is een beetje de max diameter van de pizzasteen wat er dan op kan? Is dat een paar cm minder of moet deze altijd kleiner zijn dan de plate-setter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Raek schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:22:
Super, dus 21,5cm is niet te groot :) Morgen even langs wat winkels hier in de buurt om te kijken of ze daar liggen, anders maar eens online shoppen. Of wellicht van @Dennis1812 overnemen als @Bas90 geen interesse heeft.

Ben wel echt heel nieuwsgierig hoe ik het BBQen in een kamado ga vinden. 2 jaar terug op het werk ooit een BBQ workshop gehad met 2 green eggs, was echt heerlijk! Alleen ging dat meer om het zelf bereiden dan over de 'techniek' er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:24
Faeshaas schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Super, dus 21,5cm is niet te groot :) Morgen even langs wat winkels hier in de buurt om te kijken of ze daar liggen, anders maar eens online shoppen. Of wellicht van @Dennis1812 overnemen als @Bas90 geen interesse heeft.

Ben wel echt heel nieuwsgierig hoe ik het BBQen in een kamado ga vinden. 2 jaar terug op het werk ooit een BBQ workshop gehad met 2 green eggs, was echt heerlijk! Alleen ging dat meer om het zelf bereiden dan over de 'techniek' er achter.
Wel onder voorbehoud hoor, ik heb net nog even de factuur terug gezocht en die heeft als artikel nummer CL31236 (maar staat niet meer op de website), het pannetje welke ik gelinkt heb heeft als artikel nummer CL38950, wellicht is het slechts een ander merk?

Edit : de aangegeven 21,5cm is denk ik inclusief de handvaten van het pannetje.

Zelf heb ik met veel plezier het kleine eitje van de Lidl gebruikt, en ben daarna overgestapt naar een maatje groter. Misschien doe je er verstandig aan om alvast een 'potje' te maken, ik gok dat je vrij snel verliefd gaat worden en meer gaat willen :D Tenzij je enkel speklapjes maakt, dan is een kamado m.i. zonde van de centen.

[ Voor 3% gewijzigd door Raek op 24-06-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:34
Je kan wel lekker pork belly burnt ends maken op de Kamado, ook een soort speklappen :)

Mijn vrouw had gisteren zalm gehaald in de supermarkt met 35% sticker erop gisteren, nou hou ik daar sowieso niet van bij vis want moet gewoon zo vers mogelijk zijn. Maar ik maakte het pakje open en de stank die eruit kwam was echt niet best. Dus dat is helaas linea recta richting de afvalbak gegaan. Zelfs de poezen wilde geen stukje proeven.

Volgende keer maar weer gewoon bij de visboer vis halen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09 16:22
Hoe hebben jullie verzekering van een kamado geregeld?

Bij een kapot onderdeel dekt de (levenslange) garantie het meeste wel, maar hoe zit het met diefstal en zaken als vernieling (door weersinvloeden of vandalisme bijv.)? Onze verrijdbare kamado valt als tuinmeubel neem ik aan onder de inboedelverzekering en is bij de huidige verzekeraar maar tot max € 250,- verzekerd. Veel te weinig...

Onze kamado staat overigens wel aan de ketting + de tuin is niet vrij toegankelijk + camerabeveiliging, maar de polisvoorwaarden van de huidige inboedelverzekering doet daar niets mee (anders gezegd: tuin = tuin).

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:40
Justinn1988 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:11:

Bij een kapot onderdeel dekt de (levenslange) garantie het meeste wel, maar hoe zit het met diefstal en zaken als vernieling (door weersinvloeden of vandalisme bijv.)? Onze verrijdbare kamado valt als tuinmeubel neem ik aan onder de inboedelverzekering en is bij de huidige verzekeraar maar tot max € 250,- verzekerd. Veel te weinig...

Onze kamado staat overigens wel aan de ketting + de tuin is niet vrij toegankelijk + camerabeveiliging, maar de polisvoorwaarden van de huidige inboedelverzekering doet daar niets mee (anders gezegd: tuin = tuin).

Iemand tips?
heb je al je verzekering gebeld en daar het probleem voorgelegd? Wellicht hebben ze wel een oplossing

Voorbeeldje maar met mijn zonnepanelen was het even bellen -> aantekening maken -> paar cent (letterlijk) paar maand erbij -> geregeld...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Fjeze

AllesPerfect!

Iemand tips?
Aan de ketting, in afgesloten tuin met camera beveiliging. Heb je een Kamado van puur goud? ;)

maar zonder gein, verzekeren lijkt mij beetje overbodig... Als hij 1x per 2/3 jaar gestolen wordt is een verzekering al te duur waarschijnlijk. Of woon je ergens waar ze hem elke week uit de tuin halen?

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:17
Ik heb er helemaal niets voor geregeld,
hij staat los in de achtertuin, als je wilt kun je de aanhanger er zo naast zetten.
hij is niet verzekerd en ligt niet aan de ketting.
het ligt er denk ik een beetje aan in welke wijk/hoek van NL je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Iemand tips?
Mijn verzekering heeft bbqs en specifiek kamados volledig uitgesloten.
Tuin is op slot en verder is het dus mijn risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:05

Iemand tips?
Valt dat niet onder inboedel of opstal?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Fjeze schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Aan de ketting, in afgesloten tuin met camera beveiliging. Heb je een Kamado van puur goud? ;)

maar zonder gein, verzekeren lijkt mij beetje overbodig... Als hij 1x per 2/3 jaar gestolen wordt is een verzekering al te duur waarschijnlijk. Of woon je ergens waar ze hem elke week uit de tuin halen?
Vrouwlief is meer een zenuwpees dan ik en ergens snap ik het wel. We wonen in een regio waar diefstallen uit bergingen en tuinen (vooral elektrische fietsen en duur gereedschap e.d.) wel voorkomen. Diefstal van een kamado is dus niet ondenkbaar, al zullen ze wat moeite moeten doen.

Ik ga eens met de verzekeraar bellen.
Morpheusk schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Valt dat niet onder inboedel of opstal?
Gedekt onder de inboedel tot max 250 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Justinn1988 op 24-06-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Bij mij valt die gewoon onder de inboedelverzekering, ook gewoon in de tuin zonder slot, behalve dan een slot op het hek.

Heb ze daar begin van het jaar nog over gemaild.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Ozzie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:21:
Bij mij valt die gewoon onder de inboedelverzekering, ook gewoon in de tuin zonder slot, behalve dan een slot op het hek.

Heb ze daar begin van het jaar nog over gemaild.
Mag ik vragen bij welke verzekeraar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38

CeesKees

I rest my Kees

Ozzie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:10:
Mijn vrouw had gisteren zalm gehaald in de supermarkt met 35% sticker erop gisteren, nou hou ik daar sowieso niet van bij vis want moet gewoon zo vers mogelijk zijn. Maar ik maakte het pakje open en de stank die eruit kwam was echt niet best. Dus dat is helaas linea recta richting de afvalbak gegaan. Zelfs de poezen wilde geen stukje proeven.

Volgende keer maar weer gewoon bij de visboer vis halen.
Vis in NL kan (bijna) niet vers zijn. Zeker zalm niet. Al die verse vis is gewoon ontdooit.
Bevroren kopen is vaak het beste.

Keuringsdienst van waarde heeft er eens een mooie aflevering over gemaakt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Justinn1988 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:24:
[...]

Mag ik vragen bij welke verzekeraar?
Klaverblad,

Dit had ik ze gestuurd:
Ik heb recent een vrij dure barbecue gekocht (1000+ euro) en nou vroeg
ik me af of deze verzekerd is in geval van diefstal? Als ik de
polisvoorwaarden bekijk lijkt dat volgens mij het geval te zijn,
echter lees ik op internet verhalen van diverse mensen, met andere
verzekeringen overigens. Waarbij diefstal uit een achtertuin niet
meeverzekerd is.
Dit was het antwoord:
In reactie op uw contactverzoek van 02-02-2021 kunnen wij u het volgende mededelen. Wanneer uw barbecue dient voor particulier gebruik en zich bevind op uw privéterrein valt het standaard onder de inboedelverzekering. Bijgaand vind u een fragment van onze polisvoorwaarden.

Artikel 1 Wat is verzekerd?

1. a. Wij* verzekeren uw* inboedel. Onder inboedel verstaan wij alle spullen die horen bij de particuliere huishouding van de verzekeringnemer* en de personen die met hem samenwonen. Ook huurdersbelang* valt onder inboedel.

b. De volgende spullen horen niet bij de inboedel. • Spullen die u heeft voor of van uw werk. • Geld*. • Onbewerkte edele metalen en ongezette edelstenen. • Vaartuigen, maar wel surfplanken. • Motorrijtuigen, kampeerwagens en aanhangers en onderdelen en accessoires hiervan, maar wel brom- en snorfietsen. • Dieren. • Digitale informatie zoals gegevens op een computer of harde schijf. • Rietmatten en tuinaanleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
CeesKees schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Vis in NL kan (bijna) niet vers zijn. Zeker zalm niet. Al die verse vis is gewoon ontdooit.
Bevroren kopen is vaak het beste.

Keuringsdienst van waarde heeft er eens een mooie aflevering over gemaakt.
In ieder geval verser dan die ik gisteren had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
Ik ben van plan zondag voor een grotere groep te gaan barbecuen.

Nu is het een gemixte groep dus wil zowel direct als indirect vlees klaarmaken.

Direct:
Kippendijen sate
Hamburgers

Indirect:
Pulled pork
Tomahawk
Kiplollies.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik denk dat ik de pulled pork zaterdag alvast klaar maak. Op zondag wil ik dan middels halve deflector deels direct deels indirect grillen. Dan begin ik met de kiplollies om vervolgens het directe vlees erop te leggen. Kan het kwaad om de tomahawk gelijktijdig met het directe vlees mee te laten garen (reverse sear)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jerring1980 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:59:
Ik ben van plan zondag voor een grotere groep te gaan barbecuen.

Nu is het een gemixte groep dus wil zowel direct als indirect vlees klaarmaken.

Direct:
Kippendijen sate
Hamburgers

Indirect:
Pulled pork
Tomahawk
Kiplollies.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik denk dat ik de pulled pork zaterdag alvast klaar maak. Op zondag wil ik dan middels halve deflector deels direct deels indirect grillen. Dan begin ik met de kiplollies om vervolgens het directe vlees erop te leggen. Kan het kwaad om de tomahawk gelijktijdig met het directe vlees mee te laten garen (reverse sear)?
Als je je tomahawk wel indirect kan leggen en t liefst niet te warm moet het goedkomen.
Pp idd sowieso van te voren maken. Dat ga je niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
Dennis1812 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:01:
[...]

Als je je tomahawk wel indirect kan leggen en t liefst niet te warm moet het goedkomen.
Pp idd sowieso van te voren maken. Dat ga je niet redden.
Ja dat gaat zeker lukken! Zit er dan alleen mee dat ik direct garen het liefst op hoge temperatuur doe, maar dat vermoedelijk te hoog wordt voor de tomahawk.. ik zal proberen onder de 170 graden te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Recent heb ik de Urban Chef Egg van de intratuin aangeschaft, mijn eerste kamado om te proberen of ik het een leuke hobby vind om hierop te gaan koken.

Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om de platesetter schoon te houden met druipsels van de ingredienten die erop vallen? Zou een lekbak de werking verstoren?

Voor nu heb ik er al ribs op laten slowcooken / smoken zon 6 uur lang op lage temperatuur en daarna op hoog afgebakken voor een saus korst.
Ik begin de smaak te pakken te krijgen!

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Arnevld schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:09:
Recent heb ik de Urban Chef Egg van de intratuin aangeschaft, mijn eerste kamado om te proberen of ik het een leuke hobby vind om hierop te gaan koken.

Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om de platesetter schoon te houden met druipsels van de ingredienten die erop vallen? Zou een lekbak de werking verstoren?

Voor nu heb ik er al ribs op laten slowcooken / smoken zon 6 uur lang op lage temperatuur en daarna op hoog afgebakken voor een saus korst.
Ik begin de smaak te pakken te krijgen!
- lekbak
- accepteren dat hij vies wordt
- inpakken in aluminium folie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Dennis1812 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:17:
[...]

- lekbak
- accepteren dat hij vies wordt
- inpakken in aluminium folie
alufolie isoleert toch de heat deflector ?

Accepteren dat hij vies wordt heb ik al gedaan maar ik hoop altijd lang en netjes met mn spullen om te gaan.
Dus dat is lastig voor mij haha

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Arnevld schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:21:
[...]

alufolie isoleert toch de heat deflector ?

Accepteren dat hij vies wordt heb ik al gedaan maar ik hoop altijd lang en netjes met mn spullen om te gaan.
Dus dat is lastig voor mij haha
Je kan hem ook 1x per maand o.i.d schoonbranden. Is hij weer als nieuw.
Als je hem inpakt met folie heb je geen problemen ermee hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
Wow ! Indrukwekkend topic ! Echte profi's hier zie ik.
Maar wat een geld gaat hierin om tjonge. Zelf barbecue ik misschien een keer of 4/5 per jaar dus ik zou het er niet voor over hebben. Maar goed, ieder z'n hobby. Mijn hobby is fotografie, en sommige mensen verklaren mij ook voor gek als ze horen wat een lens kost :)

Ik ben dus ook meer van de hamburgers / speklapjes / spiesjes van de Jumbo zeg maar :+

Ik werd aangetrokken door dit topic, omdat ik voor mijn verjaardag onderstaande barbecue gekregen heb en even benieuwd was naar goede tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-0-HQrpv2QqW153bcJ1fR70Qjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMccX9z5tZaXcrYiD7nabLYu.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een kopie van een Boretti die er haast hetzelfde uitziet, alleen een keer zo duur is.
Mijn mijn vorige bbq, een Weber kogel gebruikte ik altijd een starter. Nu vroeg ik me af hoe jullie dit
bij zo'n barbecue doen. De eerste keer kan er natuurlijk gewoon een starter gebruikt worden.

Maar hoe doen jullie dat als er kolen bijgevuld moeten worden, via dat deurtje ? Dat lijkt een beetje gepiel eerlijk gezegd.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Rooster even optillen.
Starter kan je nog gewoon gebruiken. Kan je ook in de bbq bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Spasm schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:34:
Maar wat een geld gaat hierin om tjonge. Zelf barbecue ik misschien een keer of 4/5 per jaar dus ik zou het er niet voor over hebben. Maar goed, ieder z'n hobby. Mijn hobby is fotografie, en sommige mensen verklaren mij ook voor gek als ze horen wat een lens kost :)

Ik ben dus ook meer van de hamburgers / speklapjes / spiesjes van de Jumbo zeg maar :+

Ik werd aangetrokken door dit topic, omdat ik voor mijn verjaardag onderstaande barbecue gekregen heb en even benieuwd was naar goede tips.

[Afbeelding]

Het is een kopie van een Boretti die er haast hetzelfde uitziet, alleen een keer zo duur is.
Mijn mijn vorige bbq, een Weber kogel gebruikte ik altijd een starter. Nu vroeg ik me af hoe jullie dit
bij zo'n barbecue doen. De eerste keer kan er natuurlijk gewoon een starter gebruikt worden.

Maar hoe doen jullie dat als er kolen bijgevuld moeten worden, via dat deurtje ? Dat lijkt een beetje gepiel eerlijk gezegd.
Deze heb ik vorig jaar cadeau gegeven aan mijn vader :)

Ik zou kolen gewoon via dat deurtje doen, maar ze niet van te voren aansteken gewoon kolen erbij gooien en die worden vanzelf wel heet door de rest van de kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:44
Van het weekend (zondag) wil ik waarschijnlijk pulled pork maken. Heeft iemand een idee hoe lang van te voren ik een stuk van 2.5kg procureur uit de diepvries moet halen?

Is voor mij namelijk de eerste keer dat ik die in de diepvries heb liggen.

Bij voorkeur doe ik hem uiterlijk zaterdag avond insmeren in de rub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
prekz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:04:
Van het weekend (zondag) wil ik waarschijnlijk pulled pork maken. Heeft iemand een idee hoe lang van te voren ik een stuk van 2.5kg procureur uit de diepvries moet halen?

1 of 2 dagen van tevoren in de koelkast laten ontdooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
lochpatje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:10:
[...]

1 of 2 dagen van tevoren in de koelkast laten ontdooien.
Ik zou zeker 2 dagen aanhouden. Dagje kon nog wel eens te weinig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als hij vers ingevroren is kan je zelfs 3 dagen prima doen.
Ben je 100% zeker dat hij ontdooit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Misschien ben ik verwend, maar de verschillende slagers in mijn buurt hebben dat gewoon vers?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Yalopa schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:31:
Misschien ben ik verwend, maar de verschillende slagers in mijn buurt hebben dat gewoon vers?
Ik koop het vaak in de aanbieding en vries ik het in.

Bevroren vlees in een bak kraanwater zetten versneld ook het ontdooi proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:59

Ik moet het zeker 3 dagen van te voren uit de vriezer halen.. als jij een Makro pas hebt kan je hem daar uit de koeling halen? En hoef je hem niet te ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik heb een koelbox en daar doe ik koud water in en plomp t bevroren vlees er in.
De koelbox zorgt er voor dat het water koel blijft terwijl de vrieskou vh vlees afgegeven word aan t water.
werk sneller dan in de koeling leggen. (lucht/temp overdracht is langzamer dan water/temp overdracht.)

Edit:
vergeten, de koelbox en koude water zorgt er voor dat de buitenkant wat al ontdooit is gekoeld blijft terwijl de bevroren binnenkant tijd heeft te ontdooien. water blijft rustig een tijd 5 graden. ook als t vlees ontdooit is gedurende de nacht/dag. veiliger dan "even buiten de koelkast leggen"
2.5kg procureur is in 1 dag ontdooit.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 24-06-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:44
Dank voor alle info :) ik ga hem vanavond eruit halen.

Wat betreft het vlees ansich, ik heb deze 2 weken terug (denk ik) bij de sligro gehaald voor rond de 5 euro de kilo. Toen ingevroren omdat ik hem niet direct nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
prekz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:51:
Dank voor alle info :) ik ga hem vanavond eruit halen.

Wat betreft het vlees ansich, ik heb deze 2 weken terug (denk ik) bij de sligro gehaald voor rond de 5 euro de kilo. Toen ingevroren omdat ik hem niet direct nodig had.
niets mis mee, ik haal zo bijna elke maand wel 1 of 2 van die procureurs.
( zo vaak zijn ze in de aanbieding ;) )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Ok ik ben momenteel bezig met het maken van een buitenkeuken. Er gaat een KJOE Classic II of III in komen. Afmetingen zijn volgens mij hetzelfde tussen de II en III. Omdat ik een achterwand heb zit ik te dubben met hoe diep ik de buitenkeuken moet maken om 'clearance' te hebben om de deksel helemaal open te maken.

Ik begrijp dat de KJOE ongeveer een diameter heeft van 57cm, het meubel wat ik wilde maken zou 65cm diep worden. Ik heb geen bezwaar als het meubel aan de voorkant volledig open is, ipv dat de kamado joe is ingebouwd en met zijn corpulente lichaam :P door een werkblad heen steekt.

Als ik dit plaatje mag geloven dan moet ik dus vanuit het hart van de kamado, zo'n 60cm vrije ruimte erachter vrijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7joEi6YpjC9HkZIKSOXwvfW_AI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GFuv4o9JcUsNdqYfjVHMjWUG.jpg?f=user_large

Want als ik het zo zie ga ik helemaal niet uit komen en moet ik zeker nog een paar cm dieper werkblad maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb1QNgelChKpRd0ZQhqKNYekeXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gxG6tbitCw9ZFgdXIXplAeBG.png?f=user_large

De stippellijn hierboven is dus de benodigde 20,3 cm. Ik heb zelfs maar even 22 cm aangehouden i.v.m. speling en plaatsen etc. Dat zou betekenen dat wil ik dat alle pootjes in de buitenkeuken staan ik tenminste nog eens 15 cm dieper moet gaan en dus uitkom op een buitenkeuken van 80cm diep.

Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoM4DvLlKTavi-uMW8DWZW-q9d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/leu53m6PKsrENjt1OUw7wv4c.png?f=user_large

Impressie vs realiteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wyfXi6zjBdYjMc6Wkh3aDRl6hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aktX1QtHJnabs8xrE6rkO0VP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLQ146sds59OYxZjjsk_t9enRq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8xZZG9P5IkLMI4GFKanHuKtJ.jpg?f=user_large

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:12
loewie1984 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:57:
Ok ik ben momenteel bezig met het maken van een buitenkeuken. Er gaat een KJOE Classic II of III in komen. Afmetingen zijn volgens mij hetzelfde tussen de II en III. Omdat ik een achterwand heb zit ik te dubben met hoe diep ik de buitenkeuken moet maken om 'clearance' te hebben om de deksel helemaal open te maken.

Ik begrijp dat de KJOE ongeveer een diameter heeft van 57cm, het meubel wat ik wilde maken zou 65cm diep worden. Ik heb geen bezwaar als het meubel aan de voorkant volledig open is, ipv dat de kamado joe is ingebouwd en met zijn corpulente lichaam :P door een werkblad heen steekt.

Als ik dit plaatje mag geloven dan moet ik dus vanuit het hart van de kamado, zo'n 60cm vrije ruimte erachter vrijhouden.

[Afbeelding]

Want als ik het zo zie ga ik helemaal niet uit komen en moet ik zeker nog een paar cm dieper werkblad maken:

[Afbeelding]

De stippellijn hierboven is dus de benodigde 20,3 cm. Ik heb zelfs maar even 22 cm aangehouden i.v.m. speling en plaatsen etc. Dat zou betekenen dat wil ik dat alle pootjes in de buitenkeuken staan ik tenminste nog eens 15 cm dieper moet gaan en dus uitkom op een buitenkeuken van 80cm diep.

Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]

Impressie vs realiteit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke uitdaging!
Je ziet vaker in reguliere keukens dat het kookgedeelte dieper gemaakt wordt. Daarmee steekt alleen het blok onder de Kamado uit en het blad. Dat is zeker een optie.
Ik zag ook andere opstellingen waar je de Kamado 45 graden draait. Daarmee scharniert jouw Kamado niet naar achteren, maar onder die hoek. (je kan ook een iets andere hoek kiezen)

Gaaf project! succes.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sf1nX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04

Sf1nX

Tuinder

loewie1984 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:57:
Ok ik ben momenteel bezig met het maken van een buitenkeuken. Er gaat een KJOE Classic II of III in komen. Afmetingen zijn volgens mij hetzelfde tussen de II en III.
Een Classic 3 is wel wat hoger als een 2 dus daar even goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:17

[Afbeelding]

ik zou de starter blijven gebruiken en de kolen bijvullen van bovenaf.
dus het rooster eraf, kolen erin, rooster er weer op.
je zou eventueel het rooster met een slijptol/ijzerzaag doormidden kunnen zagen, dan hoeft niet het gehele rooster eraf om te kunnen bijvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
spank_mojoo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:09:
[...]

je zou eventueel het rooster met een slijptol/ijzerzaag doormidden kunnen zagen, dan hoeft niet het gehele rooster eraf om te kunnen bijvullen
Dat heeft de fabriek gelukkig al gedaan, het zijn twee losse roosters :)

Maar alsnog bedankt voor de tip !

Random WTF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaratrass
Zo eindelijk tijd voor de eerste run (na inbranden)
Moest even wennen met de temperatuur. Hij bleef eerst hangen op 82 toen ik het vlees erop deed, daarna bam 140 graden. Weet niet of het de kolen zijn die tijd nodig heeft om op temperatuur te komen?

Nu stabiel 115 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DazqJ52ZqrIkXW3Y64TqYL9Nn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdpRXvjlzJprStvqyOHVTIw0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJhweZFp_ONZbXUiWrQfZVHxiVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaWUte6cBMVF7DUYnq5S4CaT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
Hmm krijg ook zin in pulled pork van al die mensen die voor de eerste keer hun barbecue gaan gebruiken :)

Kijken of ik vandaag nog tijd heb om even naar de Makro te gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
Ozzie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:44:
Hmm krijg ook zin in pulled pork van al die mensen die voor de eerste keer hun barbecue gaan gebruiken :)

Het is weekend!! gewoon doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:11

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ozzie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:44:

Ik ga vanmiddag ook maar even langs bij de slager, zondag maar eens pulled pork (proberen te) maken.

Maken jullie de kruidenrub zelf of uit een potje?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

janvanduschoten schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Ik ga vanmiddag ook maar even langs bij de slager, zondag maar eens pulled pork (proberen te) maken.

Wisselt per keer wat ik doe eigenlijk.
Standaard rub als ik geen zin heb om zelf te maken. En anders zet ik het zelf in elkaar.
Beiden is erg lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
[...]

Meestal een potje all-purpose voor pulled pork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

[...]

Persoonlijk erg fan van deze rub op zowel PP als ribs: https://www.vanbeekumspecerijen.nl/smoke-bbq-rub.html

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:50
[...]

Ik ben uitgekomen op plowboys bbq yardbird rub. Erg lekker op varken en kip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAfWQpYQ248b-NABEazz-xWqW9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FDZMsw6O4cGfHXoO3YO8BSS.jpg?f=fotoalbum_large

De temp onder controle houden valt me tot nu toe nog wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Zaratrass schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:34:
[Afbeelding]

De temp onder controle houden valt me tot nu toe nog wat tegen.
Dat is de Grizzly Grill (large)?

Ik laat hem eerste even rustig stabiliseren voordat ik het vlees erop gooi. Eerst aansteken, later de dome dicht en dan een kwartier / half uur kijken of hij stabiel is en afstellen. Daarna het vlees er op. Gaat tot nu toe goed, hij blijft daarna keurig op temperatuur bij mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPXbwvR7ngIuV9pke2QvTPafMsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkpW2PnRSyZNSZY7hc606Vxh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn pannetje is zojuist binnen gekomen en past perfect (Lidl Kamado), in mijn vorige post kun je zien welk pannetje ik heb besteld.

Vanavond de procereur in ontvangst nemen en dan kunnen we zondag aan de bak. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
janvanduschoten schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Dat is de Grizzly Grill (large)?

Ik laat hem eerste even rustig stabiliseren voordat ik het vlees erop gooi. Eerst aansteken, later de dome dicht en dan een kwartier / half uur kijken of hij stabiel is en afstellen. Daarna het vlees er op. Gaat tot nu toe goed, hij blijft daarna keurig op temperatuur bij mij.
Yes, misschien ligt het aan de kolen in combinatie, Bak water en vlees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Normaal gesproken maak ik ze eigenlijk altijd zelf, maar moest laatst online wat dingen bestellen en kwam net onder het bedrag uit waarop ze gratis verzonden dus toen heb ik een potje MeatChurch Honey Hog Hot besteld en daar ben ik wel benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Zaratrass schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Yes, misschien ligt het aan de kolen in combinatie, vak water en vlees
Hij blijft behoorlijk schommelen zie ik. Was de dome steeds dicht tijdens deze meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Zaratrass schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Yes, misschien ligt het aan de kolen in combinatie, vak water en vlees
“vak water” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

Flipmo

OMG !!

ik gok een bak water (kokend?)
Dit deed ik altijd op de weber om de temperatuur wat stabieler houden.
Lijkt me dat dit op een kamado niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
janvanduschoten schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Hij blijft behoorlijk schommelen zie ik. Was de dome steeds dicht tijdens deze meting?
Jazeker.. Ik denk toch teveel bezig met de schuifjes.
Heb nu de onderste op 1.5 vinger (ik heb niet dikke vingers) dikte open en gebruik de bovenste schuif om hem stabiel te krijgen. Wat een stuk beter gaat.
Yes een bak water. Wat flipmo al aangeeft dit gebruikte ik ook op de Weber.
Ik dacht dat het kokende water er ook voor zorgt dat het vlees wat sappiger blijft :)?

[ Voor 3% gewijzigd door Zaratrass op 25-06-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Flipmo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:48:
[...]

ik gok een bak water (kokend?)
Dit deed ik altijd op de weber om de temperatuur wat stabieler houden.
Lijkt me dat dit op een kamado niet nodig is?
Klopt. Ik gebruik water alleen in de bullet-smoker. Niet in de kamado. Overigens zou water moeten helpen met stabiliseren.

Maar om de kamado op temperatuur te houden: rust, rust, rust. Niet continue schuiven met de luchttoevoer. Het duurt even voordat de effecten van een aanpassing merkbaar zijn. Dus klein beginnen.

@Zaratrass : de kamado zorgt ervoor dat vlees sappig blijft. En de kerntemperatuur monitoren natuurlijk om op tijd de stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cass Casey op 25-06-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Zaratrass schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Jazeker.. Ik denk toch teveel bezig met de schuifjes.
Heb nu de onderste op 1.5 vinger (ik heb niet dikke vingers) dikte open en gebruik de bovenste schuif om hem stabiel te krijgen. Wat een stuk beter gaat.
Je moet niet bij elke 5 graden gaan klooien. Je hebt altijd wel wat variatie omdat bijvoorbeeld er net even wat meer houtskool brandt, omdat er een windvlaag is, ga maar door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
418O2 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Je moet niet bij elke 5 graden gaan klooien. Je hebt altijd wel wat variatie omdat bijvoorbeeld er net even wat meer houtskool brandt, omdat er een windvlaag is, ga maar door.
Zeker, het ging toch wel om schommelingen van 10-20 graden. Wat flink is.
Maar goed, met jullie hulp en een beetje proberen leer ik het wel O-)

Nu een uur lang stabiel op 104 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zaratrass schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Mja, ook dat zegt niet altijd wat. Je verstoort de boel ook met open doen.

Ik vond dat ook altijd moeilijk hoor, maar zolang het niet meer dan +/- 20c dan laat ik het gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Laatst online: 21:24
Voor het weekend heb ik een aantal eters en het plan is om als hoofdgerecht heilbot te gaan roken in de kamado. Plan was om op ongeveer ±80 graden te bbq-en tot een kerntemperatuur van 60 graden (ongeveer hetzelfde als ik eerder met zalm aanhoud). Met roken bedoel ik op twee cederhouten plankjes (ik heb drie grote heilbotfilets dus hoop dat het past).

Ik kan niet veel recepten hiervoor vinden. Heeft iemand hier toevallig een idee / ervaring? Wel/niet marineren? gewoon peper zout olijfolie?

ik kwam deze net tegen: https://smokeyjohn.nl/heilbot-warm-roken

toettoett

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou het niet te spannend maken. Gewoon lekker hout nemen en een simpel mengsel van zout en evt wat kruiden (jeneverbes?). Als het te spannend wordt qua kruiden proef je de vis niet eens meer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Laatst online: 21:24
Is ook zo, doe ik dat. Thanks!

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Schommeling van 10-20 graden is ook nog niet zo erg hoor. Het is koken, geen scheikunde. Zo lang het niet helemaal inzakt of enorm omhoog schiet zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:50
Ozzie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:30:
[...]

Schommeling van 10-20 graden is ook nog niet zo erg hoor. Het is koken, geen scheikunde. Zo lang het niet helemaal inzakt of enorm omhoog schiet zou ik me niet zoveel zorgen maken.
Schommeling van 10-20 graden is ook nog niet zo erg hoor. Het is koken en scheikunde. Zo lang het niet helemaal inzakt of enorm omhoog schiet zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Sorry, kon het niet laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Gelijk een mental note maken, voor de volgende keer ;)

Zo kan je bepalen waar je moet zijn voor een visje ( rond de 80/90c ) of voor PP 120c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqM9N8AKmo9NO7Lytk-5kd0c9e0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvAN2GcS2V20t0iCvg8SzvtH.jpg?f=fotoalbum_large

Schorsvel, op de bge mini. Enkele snippers Jack Daniels hout ..,

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 25-06-2021 21:16 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:25
Nieuwere generatie Tepro? Mijn eerste en heb hem nog. Nog mee proberen te roken. Voor direct zeker goed.

Briketten aan 1 kant daarnaast koude zone. Briketten met grijper erin leggen door dat luikje. Later rigoureus rooster doormidden geslepen. Vlees ff indirect of op bovenste rooster. Rooster open en briketten er in.

Lucht liet ik diagonaal gaan. Meestal 1 kant onder open en andere kant boven. Afstandhouders deksel (zie ik niet zitten op de foto) heb ik er af gesloopt en deksel beter laten passen (lossen bij scharnier). Zelfs nog gedacht aan vilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaratrass
Ik moest nog even weg nadat het vlees klaar was. Dus ingepakt in folie en handdoek en vervolgens in de koelbox gelegd.

Bleef mooi warm en net gepulled! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJtaElKBTkKnNQbwSdGHhgS7ML8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2itXckidZ7SxC3abtrXwtRGX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Ik heb een wellicht wat domme vraag….. de kleine jongen staat lekker te blazen (lidl kamado), maar ik zit vol. Laat ik hem nu gewoon uitbranden met de klep dicht?

Is eerste keer gebruik btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:50:
Ik heb een wellicht wat domme vraag….. de kleine jongen staat lekker te blazen (lidl kamado), maar ik zit vol. Laat ik hem nu gewoon uitbranden met de klep dicht?

Is eerste keer gebruik btw.
Klep dicht, top vent dicht, onderste schuif dicht. Dan gaat hij uit. Kan je je rest kolen volgende keer weer gebruiken.

(Alvast een borstel over je rooster is wel een goed idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Ah, deed ik het dus toch goed. Shit, een borstel heb ik nog niet. Morgen maar is even aanschaffen. Kan ik met een gerust hart nog even de kroeg in!
Pagina: 1 ... 165 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism