Bas90 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:33:
Onlang een kleine Kamado gekocht bij de Lidl, €99. Ziet (en voelt) degelijk. Nou begrijp ik dat ik hem eerst moet inbranden, dat moet ik nog gaan doen.
Enthousist als dat ik ben, komt er vrijdag een procereur binnen van 2,3 KG. Ik hoop dat ik de Kamado morgenavond kan in branden, zodat ik zaterdagochtend iets met de procereur kan gaan doen.
Alleen wat…. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Een aantal vragen in mijn hoofd:
Wanneer ik de kamado heb gebruikt, hoe maak ik deze dan schoon? Kan ik de kolen die ik gebruik om “in te branden”, zaterdag deels weer gebruiken met wat nieuw kool?
En nr 1…. Wat ga ik in vredesnaam met mijn procereur doen 🤐.
Iemand die enkele tips en tricks heeft voor een onwetende (maar enthousiaste) BBQ’ert?
Mooi kamadootje hoor, hier al 2 jaar wekelijks in gebruik, inmiddels begint het vilt los te laten van de vele hete sessies.
Voor het inbranden en hergebruiken:
Lees dit even door, hier zal je een hoop uit kunnen halen:
https://www.bbqexperience...mado-tips-voor-beginners/
Verder is die procereur prima te doen om als Pulled pork te maken inderdaad. Dat is een vergevingsgezind stukje vlees, waar je flink kan oefenen met de temperatuur.
Ter inspiratie:
https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/
Maar andere recepten kunnen natuurlijk ook. (noskos wedstrijd pulled pork is hier ook erg populair)
Je hebt wel wat nodig om je bbq indirect te maken, de meeste met de action eitjes (hier valt de lidl versie ook onder) gebruiken dit soort pannetjes:
m0nk in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Dit pannetje past "perfect" als platesetter in je kamado, terwijl er nog wel lucht langs kan.
Vroeger veel te krijgen oa. bij intratuin, inmiddels niet meer te zien op de site. Kan je niet garanderen waar ze wel te krijgen zijn. Mocht je hem kopen, gebruik wat alu folie erin om hem schoon te houden.
2,3 kilo is trouwens meer dan wat ik meestal doe, ik zit met dezelfde maat zo rond de kilo. Maar je kan procereur prima door de midden snijden en een deel invriezen.
Je wilt het vlees (liever) niet boven het directe deel van het vuur hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
IdieEasy op 23-06-2021 08:52
]