Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

checkdiz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:56:
@Koffie Vraagje voor de Meater gebruikers, hoe makkelijk/handig is de WIFI optie? Dus een 2de/oude telefoon als hub gebruiken naar de cloud?
Ben nog op zoek naar een wifi thermometer, om bij afwezigheid toch nog de bbq te kunnen monitoren. Maar de spoeling is vrij dun.
Meater+ heeft de wifi optie dmv een 2de telefoon, maar als de set up nou veel gedoe is, dan zal ik misschien toch beter voor een dedicated wifi thermometer moeten kijken.
Geen flauw idee :o
Ik heb een hekel aan dat soort cloud constructies.

Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Thanks, had ik kunnen weten gezien jouw eerdere posts daarover :P

edit: bij nader inzien zal de Meater geen goede optie voor mij zijn omdat er blijkbaar verbindings issues zijn met metalen ketel bbqs vanwege kooi v Faraday's principe. En de Summit Kamado heeft een dubbele metalen kap dus dat zal de connectie niet ten goede komen.

[ Voor 22% gewijzigd door checkdiz op 21-06-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Koffie Vraagje voor de Meater gebruikers, hoe makkelijk/handig is de WIFI optie? Dus een 2de/oude telefoon als hub gebruiken naar de cloud?
Ben nog op zoek naar een wifi thermometer, om bij afwezigheid toch nog de bbq te kunnen monitoren. Maar de spoeling is vrij dun.
Meater+ heeft de wifi optie dmv een 2de telefoon, maar als de set up nou veel gedoe is, dan zal ik misschien toch beter voor een dedicated wifi thermometer moeten kijken.
Daar is weinig setup voor nodig. Je installeert de app op beide apparaten en logt op beide apparaten in met hetzelfde meater gebruikersaccount zet meater link (voor delen binnen hetzelfde wifi netwerk) en/of meater cloud (voor delen via internet) aan en dan gaat dat verder allemaal vanzelf. Je ziet dan op het tweede device in de app gewoon hetzelfde als op het device dat bij de BBQ ligt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Daar is weinig setup voor nodig. Je installeert de app op beide apparaten en logt op beide apparaten in met hetzelfde meater gebruikersaccount zet meater link (voor delen binnen hetzelfde wifi netwerk) en/of meater cloud (voor delen via internet) aan en dan gaat dat verder allemaal vanzelf. Je ziet dan op het tweede device in de app gewoon hetzelfde als op het device dat bij de BBQ ligt.
Thans voor de uitleg!

Maar (zie mijn edit) blijkbaar zijn er connectivity issues als de Meater in een ketel bbq ligt. Beoogd gebuik is icm Weber Summit Kamado, die nog eens een extra ijzeren laag heeft, ik ben dus bang dat zo'n Meater niet gaat werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

checkdiz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Thans voor de uitleg!

Maar (zie mijn edit) blijkbaar zijn er connectivity issues als de Meater in een ketel bbq ligt. Beoogd gebuik is icm Weber Summit Kamado, die nog eens een extra ijzeren laag heeft, ik ben dus bang dat zo'n Meater niet gaat werken..
Right, ik heb daar zelf nog geen last van gehad, maar ik heb dan ook geen kogel BBQ of (dubbelwandige) metalen kamado. Op mijn Biolite BaseCamp heb ik wel een deksel, maar daar zitten best wat grote gaten in. Ik heb 'm ook wel eens in een gietijzeren pan gebruikt met de deksel op de pan, dat ging ook prima.

Wellicht dat een en ander ook nog wel afhangt van het gebruikte smartdevice aan de ontvangende kant?

Maar uiteindelijk zijn probes met een draadje en basisstation buiten de Q wat dat betreft ongetwijfeld betrouwbaarder. Heb je ook niet het probleem van de temperatuur beperkingen (door de elektronica in de probe).

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 21-06-2021 13:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 06:50
Cass Casey schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Sterkte! En sardientjes! :9 Erg ondergewaardeerd. Heb in Marokko geleerd er gehaktballetjes van te maken voor in een tajine. Erg aan te raden. Kijken of ik het recept nog ergens heb.
Een recept zou ik zeer waarderen. M'n vrouw moet ten minste 2 keer per week vis eten op advies van een arts. Ik ben bezig het repertoire uit te breiden . ik vroeg al of de ziektekostenverzekering de visboer ook dekt ;D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Jaspervl schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Een recept zou ik zeer waarderen. M'n vrouw moet ten minste 2 keer per week vis eten op advies van een arts. Ik ben bezig het repertoire uit te breiden . ik vroeg al of de ziektekostenverzekering de visboer ook dekt ;D
Dieetkosten zijn aftrekbaar bij je aangifte Inkomstenbelasting.
Elk jaar een aftrekpost van 800 euro voor mij.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34
[...]

Thans voor de uitleg!

Ik gebruik hem in mijn metalen barbecue en heb nog nooit issues gehad, niet in de Weber of de Traeger.
Ik heb wel de Meater+ en dan verbind het basisstation wat je buiten de barbecue hangt (in mijn geval magnetisch aan de barbecue vast) met de probe en je telefoon verbind met het basisstation.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Ozzie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:29:
[...]

Het zal vast lekker zijn hoor, maar ik blijf zo'n sous-vide een beetje vals spelen vinden. Overigens als de temperatuur stabiel en laag is in je barbecue is dit prima te doen. Uurtje erop totdat je bij de ~50-53 graden ben en dan nog eventjes heel heet af grillen.
Wat heeft het gebruik van sous-vide nu met valsspeler te maken? Een prima bereidingsmanier die wezenlijk bijdraagt aan kooktechnieken.

Het gaat immers om smaak en de combinatie bbq/sous-vide is gewoon "een" manier om tot een perfecte bereiding te komen. Geeft ook wat rust tijdens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Dennis1812 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Dieetkosten zijn aftrekbaar bij je aangifte Inkomstenbelasting.
Elk jaar een aftrekpost van 800 euro voor mij.
Helaas komt het dieet niet voor op de dieet lijst :(
(Het is ook een zeldzame ziekte)

Toch bedankt, ik was daar compleet niet van op de hoogte

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 21-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Jaspervl schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Helaas komt het dieet niet voor op de dieet lijst :(
(Het is ook een zeldzame ziekte)
Gewoon opvoeren. Als je het bij een steekproef kan verantwoorden is t prima is mijn ervaring met zeldzame ziekten.

Wel lichtjes offtopic. Voel je vrij tot PM als je meer wil weten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TecTo
Steeds meer plezier van het draaispit.

Rozemarijn, thym en peterselie voor de vulling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-5oIVT7YE0KLu9a3Pn5-ssmTXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLcIQElogJawqeGel1bahDGc.jpg?f=fotoalbum_large

Gekruid, gevuld en klaar om een paar uur te rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3Qx-ZKoLP-83oMyr4duYhGEfuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFnWo38HCKAmlEMn35ZJcqbY.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje appelhout erbij voor een extra duwtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6jjIsk-IFi3QIJTMmiYSleCY60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft4ZQ6MfRizbQiIPtJHvY3px.jpg?f=fotoalbum_large

Intern 74C en knapperig vel, dus eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDndOY96h-Gs0wvlXkgY2OhvFpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKAHDp4gfWXavO0MLlCaOUJq.jpg?f=fotoalbum_large

Borst en poot geserveerd met waldorfsalade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwg26I36zZtPGzZ0fvpAVGPr7W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF9vdb1OJMTDyFBRJMkGYLcy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TecTo op 21-06-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Thans voor de uitleg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD-ut676cbBVuqMqY6shLF7x1Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I04UqiTQflyd9iO7G3aXIXPs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de raspberry pi aan de andere kant van de houten wand hangen, in mijn schuur (dus aan de andere kant van de grijs geverfde wand).
In meater modus (dus zonder repeaten van het houten blokje) ondervond ik geen issues als hij op het rooster in de kamado lag.
Ook niet in de la van de braai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:40
Ik kan dit wel aanraden:
https://favorflav.com/nl/...mkool-met-kaapse-kruiden/

Als je een kleintje neemt kan je er met 2 van eten. Zoete aardappel erbij en je hebt al maaltijd.

De saus past er zeer goed bij, die dus vooral erbij maken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:22
Jaspervl schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Even de Leidinggevende gevraagd, maar we vrezen dat we het niet meer hebben. Maar we komen binnenkort vast weer in Marokko (zwager woont er) en gezien de achtergrond van je vraag, ga ik mijn best doen voor je. Het was redelijk simpel. Sardines fileren en door een draaizeef drukken. Of fijn malen in keukenmachine. Combineren met diverse kruiden en balletjes draaien. In tajine met verschillende groenten en hop, op het vuur. Achterover zitten en wachten tot het gaar is. Couscous erbij.

Maar ik zal kijken of ik het iets specifieker kan maken. Zit nu in Zuid-Frankrijk* en kan dus niet thuis zoeken.

*op een camping waar je niet mag barbecueën! -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Cass Casey op 21-06-2021 14:30 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Cass Casey schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:12:
@walterworld , goed bezig! Ook ik wil iets minderen met vlees, maar heb niks met “nepvlees”. Dus voor mij geen nep-kipstukjes en zo, maar ik wil meer op zoek naar lekkere groentebereidingen. Maar wellicht moet ik die braadworst eens een kans geven.
Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan met minder vlees eten. Ook ik wil wat meer groente bereiden op de BBQ.

Waar wij wel voor hebben gekozen om geen vlees door de week (behalve bij een etentjes, eters of als we bij vrienden gaan eten.) Ik moet zeggen dat het ons erg goed bevalt en daardoor ook extra genieten van het vlees wat we eten in het weekend :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:12
Groentes op de bbq vind ik altijd wel lekker, maar voldoende variatie is soms lastig.
Wij wilden wel eens iets naast Maïskolf, groentespies of groene asperges.
Heb bij mijn Bastard een kookboekje gekregen, daarin staat de Caponata Siciliana. Bevalt ons er goed als bijgerecht. Is bovendien simpel als je het eenmaal op de BBQ hebt staan.
Verder kan je deze net zo aanpassen als je wilt, zowel aan je eigen smaak, als aan de inhoud van je koelkast :)

https://bastard.nl/recepten/caponata-siciliana/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Dennis1812 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:42:
[...]

Gewoon opvoeren. Als je het bij een steekproef kan verantwoorden is t prima is mijn ervaring met zeldzame ziekten.

Wel lichtjes offtopic. Voel je vrij tot PM als je meer wil weten.
Is een groenteallergie een goede reden? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:14
ak0nnmgn schreef op zondag 20 juni 2021 @ 07:36:
Gister hamburgahz gemaakt. Had 4 grote van zo'n 200 gram per stuk gemaakt. De BBQ aangestoken toen de gasten er waren maar helaas toen de kamado op 180 graden was direct het vlees erop gelegd, toen ik de Q dichtzette zakte deze logischerwijs naar 140 graden en hij is eigenlijk niet meer hoger gekomen. Ik had de schuiven al op +/- 180 graden stand gezet maar denk dat het keramiek en de gietijzeren gril nog totaal niet op temperatuur waren, en de kolen ook niet. De Q was erna ook zo weer uit bij het dichtzetten.

Eerste beginnersfout gemaakt, hamburgerts waren wat droog maar smaakte nog best OK.

Vandaag entrecote van 1.2KG reverse sear, Q gaat om 1430 uur al aan want F1, dan weet ik wel zeker dat deze rond 1600 uur warm is.

Hoe lang laten jullie de kamado op temperatuur komen om zeker te weten dat deze klaar is voor een grillsessie?
https://www.bbqgenootscha...d-with-herb-butter.16615/
Misschien een beetje valsspelen om te zorgen dat het minder droog is maar ooh zo lekker.
Naast de kruiden van het vlees kan je ook nog eens lekker spelen met de kruiden in de boter. En natuurlijk wat meer boter maken en dat gebuiken bij een lekker stuk brood als hapje tijdens het bakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
DaWayne schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:35:
Groentes op de bbq vind ik altijd wel lekker, maar voldoende variatie is soms lastig.
Wij wilden wel eens iets naast Maïskolf, groentespies of groene asperges.
Heb bij mijn Bastard een kookboekje gekregen, daarin staat de Caponata Siciliana. Bevalt ons er goed als bijgerecht. Is bovendien simpel als je het eenmaal op de BBQ hebt staan.
Verder kan je deze net zo aanpassen als je wilt, zowel aan je eigen smaak, als aan de inhoud van je koelkast :)

https://bastard.nl/recepten/caponata-siciliana/
Een gerecht wat hier vaak op tafel komt is een mengsel van in blokjes gesneden courgette, aubergine en paprika (evt rode ui) en feta en wat olijfolie. Alles in een alu bak cq oven schaal en een uurtje op de Q tot de groenten en feta een bruin kleurtje hebben. Alternatief is inpakken in alufolie en stomen maar gegrlild vinden wij het wat lekkerder.
Groenten zijn natuurlijk aan te passen met evt groene asperges, tomaat etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 05:25
Zag dat Koffie geen ervaring met de cloud optie heeft. (En na deze post pas dat je al meer reacties hebt gekregen).

Meater+ cloud optie werkt bij mij goed. Basisstation moet bij wel heel dicht bij mijn Weber Go Anywhere liggen (maar dat is voor de verbinding tussen de pen en het basisstation). Via tablet (in raamkozijn) naar cloud. Op de telefoon kijken. Maar goed ik ben er nog niet geheel over uit wat ik ga doen als ik in de supermarkt/op het schoolplein sta en er gaat iets niet goed gaat met de sessie...

Verder:
De voorspellingen... is natuurlijk giswerk en bij mij alleen op het einde (laatste uur ofzo redelijk accuraat).
Kopje van de Meater+ kan ik we verdraaien na de laatste (oven) sessie (in totaal 3-4 sessies gebruikt ofzo). Dus ik ben benieuwd of hij nog werkt/hoe lang hij mee gaat.
Ik gebruik ook de 'slogrill' app icm Meater+. Deze app ondersteunt ook andere thermometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Boudewijn schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Wat ik een groot nadeel vind aan deze producten is dat het allemaal kant-en-klaar materiaal is. Wellicht is het net zo lekker als een prefab voorgestanste burger, maar ik ken de diverse veg slager producten en de beyond meat burger... en het haalt het niet bij een goede zelfmaakburger (of goede burger van Lindenhof ofzo).
Maar waarom geen zelfmaak veggie materiaal dan? tsja ik kan best een beetje koken maar hier zit zoveel R&D en procestechniek in, daar ga ik thuis helemaal niet bij in de buurt komen...

Voor wat betreft ijs; gewoon sorbet-ijs maken zonder toegevoegd eiwit. Vegan roomijs is qua zelfmaak gewoon heel lastig. Zie hierboven.

Overigens leuk initiatief, ondanks mijn wat kritische post :)
Ik denk dat we voor zelfmaak naar de keukens moeten kijken waar vegetarisch vanuit origine de bedoeling is, want inderdaad, namaken is gewoon heel erg lastig om dan een lekker kloppend gerecht te krijgen.
En dan is er in de aziatische keuken ineens weer erg veel mogelijk :)

Al moet ik zeggen dat ik deze ook nog wel eens wil proberen, om het gedaan te hebben; https://www.bbqexperience...ips/low-slow-watermeloen/
En Boudewijn, stoor je niet te erg aan de taalfouten :P

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ter info ...
De Inkbird wifi gaat maar tot 300c ;)

Daarna valt de probe uit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPL17C8iaH7nGNXk7wgTr1XJJ-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ulDopme3wMFzDr46eql55vn2.png?f=fotoalbum_large

Oftewel, opletten bij het opwarmen, voor je het doorhebt, is de boel 400+ graden ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nog even terugkomend op het stuk gas, kolen, electrisch e.d. Dat maakt ons niet zo heel veel uit, het gaat om het bereiden van eten op een bepaald manier (roosteren/grillen e.d.). Zo lang jullie elkaar maar niet aanvallen vind ik het helemaal prima ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

copykat

Good copy isn't bad

@Outerspace gelukkig zijn hooivorken veganistische gereedschappen....😅
Maar inderdaad, dit topic moet gewoon mee evalueren met nieuwe technieken en een beetje stangen moet kunnen zolang t humor blijft.
Buiten koken is aardappels poffen en vlees verhitten in de as van een vuurkuil tot electrisch en haute cuisine..

ooit eens een heel veeneiland in de fik gestoken als jochie met aardappels poffen en worstjes roosteren, dacht natte grond kan geen kwaad.... 🤔 brandweer was drie dagen aan't blussen door t onderwater te zetten. 😣 is nu wel verjaart na 40 jaar toch? :+

Dan is een kamado beter en goedkoper....

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:36
Indirect kippenbouten gegrild tot een kerntemperatuur van 74. Vanbinnen vond ik ze toch nog iets te roze, even direct opgelegd maar geen verschil. Daarna nog eens indirect opgelegd tot een kerntemperatuur van 80 en het bleef me te roze uitzien. Hoe weet ik als dit te vertrouwen is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjbeMJx2oE_YbpCr21DsfjjNFnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUpmsxsTGcrITDgZMBw4jKdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrnlaezYV74-aR40AHC3yl8BGEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCVuWmA7azHmycLMpsHWMPza.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Alles boven 80 graden celcius is volgens mij gewoon veilig. Edit even op meerdere plekkenprikken.
(zolang t niet al bedorven was natuurlijk.)
De kleur kan ook voeding zijn.
"wild" gevoerde kippen eten veel meer divers en veel insecten.
Maiskippen zijn ook geler kwa vlees.
De plofkip was zo "wit" dat er geen smaak aan zat.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 21-06-2021 18:56 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Michiel95 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:50:
Indirect kippenbouten gegrild tot een kerntemperatuur van 74. Vanbinnen vond ik ze toch nog iets te roze, even direct opgelegd maar geen verschil. Daarna nog eens indirect opgelegd tot een kerntemperatuur van 80 en het bleef me te roze uitzien. Hoe weet ik als dit te vertrouwen is?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan het vertrouwen omdat de kerntemperatuur goed is (aangenomen dat de thermometer ok is en je goed geprikt hebt ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het vocht helder van kleur is is het goed.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Vanaf 75°C is het helemaal veilig om te eten. Vlees van de poten, dijen, vleugels blijft altijd een beetje roze. Alleen de borst word echt wit.

Als ik een hele kip maak ga ik niet hoger dan 72°C in het dikste stuk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is niet roze maar bruin. Gewoon eten :)

(Als je niet zwanger of zwak van gezondheid bent moet je het wel bont maken met kip voor je ziek wordt hoor, helemaal als je de temperatuur goed meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:00

dbzfan

Nee.

Kip heeft "dark" meat en "white" meat. Volstrekt normaal dus. Je kan kip zelfs eten op temperaturen lager dan 74 graden alleen dan moet je het wel wat langer garen, bijv sous vide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

dbzfan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:50:
Kip heeft "dark" meat en "white" meat. Volstrekt normaal dus. Je kan kip zelfs eten op temperaturen lager dan 74 graden alleen dan moet je het wel wat langer garen, bijv sous vide.
Kijk uit met die enge worden. Anders eten ze je op hier.

Hier even geen bbq. Opgenomen in t zkh.
Wel wat bbq maaltijden die ik hier in de ping kan opwarmen. Had nog wat vacuum sticky buikspek, pulled pork en kalfssucade.
Altijd beter dan ziekenhuis eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://www.24kitchen.nl/populair/kerntemperatuur-kip
Als je dit leest:

https://favorflav.com/nl/...tuur-voor-elk-stuk-vlees/
Zijn de dijen enzo 85 graden.
Kippedijtjes en pootjes dus iets verder dan een kipfileetje.

(Kippedijen in hoisin met sesamolie en masalakerrie met 4 teenjes verse knoflook geperst.. Sesam zaadjes er over, Dagje in de koelkast, zuigend naar binnen... 😍)

Ik hou met roodvlees vh rund graag medium rare aan met als kern net vh rare af. Andere gezinsleden willen graag geen rode en argh god verbid bloederige stukjes.
Dus ga dus graadje of 4-5 hoger zitten dan medium rare .55 graden voor een ribeye. Dus net boven de 50 er af en inpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel95
Bedankt voor de reacties, op foto lijkt het inderdaad niet zo roze als in het echt. Evengoed lijkt iedereen akkoord te zijn dat met mijn uiteindelijk kerntemperatuur van 80 graden er geen gevaar meer zou mogen zijn. Heb het uiteindelijk toch niet meer gegeten, ging het niet riskeren voor kipboutjes van 2 euro ;)

Heb voor de zekerheid nu ook even een aparte vleesthermometer besteld om zeker te zijn dat mijn huidige thermometer geen foute waardes geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06

Fjeze

AllesPerfect!

Ik ben op zoek naar een dome / deksel voor een bastard medium urban 2020.

Heeft iemand een idee wat die zou moeten kosten, en waar deze te koop/te bestellen is?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Michiel95 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:52:
Bedankt voor de reacties, op foto lijkt het inderdaad niet zo roze als in het echt. Evengoed lijkt iedereen akkoord te zijn dat met mijn uiteindelijk kerntemperatuur van 80 graden er geen gevaar meer zou mogen zijn. Heb het uiteindelijk toch niet meer gegeten, ging het niet riskeren voor kipboutjes van 2 euro ;)

Heb voor de zekerheid nu ook even een aparte vleesthermometer besteld om zeker te zijn dat mijn huidige thermometer geen foute waardes geeft.
Zet een pannetje op t vuur en meet tijdens opwarmen naar koken een paar keer terwijl je daarna t in een kopje water op kamer temp duwt. (gewoon om te zien hoe snel hij van kamer temp naar warmer gaat en weer terug. Kopje zou elke keer t zelfde moeten zijn.
Actief gestookte kokend water is 101celcius.

Ik heb er ook twee, eentje voor in de keuken en eentje voor de bbq. Handig voor snel test calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Zelf hou ik voor een hele kip een kerntemperatuur aan van 74C, gemeten in de borst. Daarna laten rusten voor het nagaren.

Belangrijk is om je temperatuurmeters te ijken.

Naast de bbq hardware om te meten (meater + en maverick et-733) is de thermapen mk4 mijn favoriet om alles te controleren. De laatste is eigenlijk een onmisbare tool in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
janvanduschoten schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb ook een regenhoes besteld. De Grizzly Grill versie helaas niet, die waren veel uitverkocht. Tipje van het forum hier, een Basterd Large zou moeten passen en die vond ik op Amazon voor een kleine €45. Als het goed is komt hij voor de regen binnen :p
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het idee dat ze de hoes bij Amazon uit het assortiment hebben gehaald. Kan hem niet meer vinden om NL of DE. Hoopte even een prime deal te kunnen scoren :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Mijn BGE Fire Ring was gebarsten. Na contact kreeg ik kosteloos op garantie een nieuwe. Helaas een geklutst eitje. Mailtje, binnen 5 minuten reactie en weer een nieuwe. Tuurlijk zonde, maar service zit daar wel snor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2_1zdtxMuQO5_la3kCrZiEp6ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z700OvcJCAuugcKiQEBafSlV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 08:42
Michiel95 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:52:

Ik kan het merk even niet vinden, maar er is zo'n uitklapbare "instant" thermometer, daar zweer ik nu bij, zo makkelijk. En inderdaad, als je temperatuur op meerdere plekken goed is dan moet het veilig zijn. Bij kip even bij het bot, liefst beetje vanuit de zijkant.

Maar als je het niet vertrouwt niet doen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 08:04
Ff een vraagje, ik heb zaterdag een klein feestje en wil wat dingne op de bbq leggen (duh anders stel ik hier de vraag niet).
Nu dacht ik aan shotguns, paar saté maar ook pulled pork.
Ik dacht eraan om 1 kilo procureur erop te leggen. Zou 5 uurtjes genoeg zijn om de pulled pork van een kilo'tje erop klaar te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Laatst online: 20:44
@haborym
Enkele weken terug een procureur van circa 1 Kilo erop gelegd. 09:30 BBQ aan, 10:00 vlees op de BBQ. Heeft uiteindelijk tot circa 17:00 geduurd voor hij eraf kon.

Dit alles met een dome temp van rond de 110 graden.

Ik gebruik overigens een Grizzly Grill Elite Large.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:11

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Zaratrass schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Ik heb het idee dat ze de hoes bij Amazon uit het assortiment hebben gehaald. Kan hem niet meer vinden om NL of DE. Hoopte even een prime deal te kunnen scoren :X
Hij is wel erg goed verstopt, ik kon hem alleen vinden via m'n bestelling. Als het goed is kom je er bij uit als je de onderstaande link volgt. Hij kost €44,95

https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_4X2V8P8E26QYEW41W9NF

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
prekz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:20:
@haborym
Enkele weken terug een procureur van circa 1 Kilo erop gelegd. 09:30 BBQ aan, 10:00 vlees op de BBQ. Heeft uiteindelijk tot circa 17:00 geduurd voor hij eraf kon.

Dit alles met een dome temp van rond de 110 graden.

Ik gebruik overigens een Grizzly Grill Elite Large.
Thanks, dan ga ik die gok wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
haborym schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:17:
Ff een vraagje, ik heb zaterdag een klein feestje en wil wat dingne op de bbq leggen (duh anders stel ik hier de vraag niet).
Nu dacht ik aan shotguns, paar saté maar ook pulled pork.
Ik dacht eraan om 1 kilo procureur erop te leggen. Zou 5 uurtjes genoeg zijn om de pulled pork van een kilo'tje erop klaar te maken?
Hou er wel rekening mee, dat 1 kilo startgewicht misschien 600gr eindgewicht wordt :+

Als ik een hele (Sligro) schouder van om en nabij de 3 kilo er op leg, blijft er amper 2 kilo over.

Het eindgewicht is wel iets om rekening mee te houden, als je gasten krijgt die die de eerste keer 'vers' komen eten, je hebt gewoon te weinig dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
FreshMaker schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Hou er wel rekening mee, dat 1 kilo startgewicht misschien 600gr eindgewicht wordt :+

Als ik een hele (Sligro) schouder van om en nabij de 3 kilo er op leg, blijft er amper 2 kilo over.

Het eindgewicht is wel iets om rekening mee te houden, als je gasten krijgt die die de eerste keer 'vers' komen eten, je hebt gewoon te weinig dan
Dat klopt inderdaad. Gedachte is dat er ongeveer 12 (kleine) broodjes uit kunnen. Beetje het fingerfood gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlankheet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 13:13
Welke apps gebruiken jullie in combinatie met een inkbird thermometer??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
haborym schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Dat klopt inderdaad. Gedachte is dat er ongeveer 12 (kleine) broodjes uit kunnen. Beetje het fingerfood gedachte.
Dat worden dn toastjes ... of plakjes stokbrood

Maar kan je garanderen, dat 50gr per persoon niet gewaardeerd wordt :+

Pak 3 kilo, gebruik wat je nodig hebt, en vries de rest in ...

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 22-06-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maak liever teveel inderdaad. Kan je prima invriezen voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
FreshMaker schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:37:
[...]

Dat worden dn toastjes ... of plakjes stokbrood

Maar kan je garanderen, dat 50gr per persoon niet gewaardeerd wordt :+

Pak 3 kilo, gebruik wat je nodig hebt, en vries de rest in ...
Dan moet ik heel vroeg op staan. Er moet nog meer op de bbq in de middag. Doel is om 17.00 iedereen te voorzien van iets. Mooiste zou zijn als de pulled pork om 16.30 klaar is. Dan kan ik de shotguns om 17.00 klaar hebben. Eventueel kan de bbq dan omhoog qua temp zodat ik de sate en hamburger kan grillen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 10:06

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

haborym schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Dan moet ik heel vroeg op staan. Er moet nog meer op de bbq in de middag. Doel is om 17.00 iedereen te voorzien van iets. Mooiste zou zijn als de pulled pork om 16.30 klaar is. Dan kan ik de shotguns om 17.00 klaar hebben. Eventueel kan de bbq dan omhoog qua temp zodat ik de sate en hamburger kan grillen.
Doe jezelf het plezier en maak het een dag/week eerder.
Pulled pork laat zich eigenlijk nooit op een bepaalde tijd zetten. 8 uur is soms mogelijk, maar 12-15 uur ook. Als je je gasten daarop gaat laten wachten is het vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
  • Laatst online: 23-09-2024
[...]

Nog een tip: vlees warm houden is makkelijker dan het warm kijken ;)

Zorg dat je op tijd begint en het bijtijds klaar hebt... helemaal met een product als PP, ik heb stukken gehad (zelfde leverancier, zelfde BBQ, zelfde manier van werken) die in 8 uur klaar waren, maar ook pas na 14 uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Die zekerheid heb je alleen maar als je het voorbereid hebt
Dus zoals de anderen ook aangeven, doe het in de dagen ervoor, op je gemak, zonder tijdsdruk

Je gasten zullen het verschil niet zien / proeven.
Maak deze week een hele schouder klaar, en portioneer het
Zo zie je ook wat je nodig hebt voor je broodjes.
Haal een leuk pannetje ergens vandaan ( action ) en offer die op aan de BBQgoden
( geloof mij, de wederhelft stelt het NIET op prijs als je er één uit haar IKEAset plukt :+ )

Doe de voorbereide PP in dat pannetje, en met wat cola en bbqsaus als smeermiddel, en ga stoer en interessant in die pot roeren.
Nogmaals je gasten kennen het verschil toch niet ;) - been there, doing it all the time

Maar het is voor jezelf zoveel makkelijker en minder stressvol !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
[...]

Niet mijn manier maar voor als je weinig tijd hebt kan het ook op deze manier

Start je om een uur of 8 dan ben je op tijd met het serveren van... Half uurtje eerder opstaan en... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

haborym schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Een kilo procureur eten wij met z'n tweeën op als pulled pork en we zijn geen hele dikke eters...

Ik heb het er ook liever wat langer op, hou meestal zo'n 8 uren aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haborym
Schema van deze week wat omgegooid. Ik ga donderdag vanaf 12 uur de pulled pork erop leggen. Als dat pas om 12 uur in de avond klaar is, is prima. Dan leg ik het zaterdag idd in een pannetje op de bqq. Heb een gietijzeren pan dus dat werkt goed. Dan heb ik idd minder stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Beekforel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:06:
[...]

Een kilo procureur eten wij met z'n tweeën op als pulled pork en we zijn geen hele dikke eters...

Ik heb het er ook liever wat langer op, hou meestal zo'n 8 uren aan.
Eet je dan alleen het vlees?

Ik eet het meestal met een afgebakken broodje/ coleslaw en wat saus. Dan heb ik met 2 broodjes zat en ik denk dat ik er ongeveer 125gr vlees op een broodje gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Even iets roepen waar ik om afgeschoten ga worden ;)

2 stukken van 1.5 kilo zijn sneller klaar dan 1 stuk van 3 kilo

Pak een grill thermometer met app oid, waar je kan zien wat de temperature geweest is.
Voor je naar bed gaat, mik je de procureur erop. Thermometer in het vlees. Lekker slapen.
Bij wakker worden kijk je naar de huidige temp en hoogst gehaalde temp. Op basis daarvan kun je beslissen wat nu toen.
Langere tijd warm houden? In alu inpakken, 1 of 2 oude grote handdoeken eromheen wikkelen en in een koelbox leggen.
Op tijd er weer uit en beslissen wat je wil : pullen en opwarmen of opwarmen en pullen. Ik zou voor het laatste gaan.
Mogelijk verlies je hiermee iets meer vocht, dus kijk even of je wat appelsap of cola bij het pullen er doorheen kunt mengen.
Desnoods warm je het in de oven even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Zebby schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Ik kan het merk even niet vinden, maar er is zo'n uitklapbare "instant" thermometer, daar zweer ik nu bij, zo makkelijk. En inderdaad, als je temperatuur op meerdere plekken goed is dan moet het veilig zijn. Bij kip even bij het bot, liefst beetje vanuit de zijkant.

Maar als je het niet vertrouwt niet doen uiteindelijk.
Ik heb deze besteld, je bedoelt misschien deze? Staat ook leuk op korting nu met amazon prime.

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 23-09 08:42
Michiel95 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Ik heb deze besteld, je bedoelt misschien deze? Staat ook leuk op korting nu met amazon prime.

Thermapen was 't, niet meer bij Amazon NL zo te zien?

Heb van Inkbird een probe met bluetooth, ook handig voor de slow cooking, al is het bereik eigenlijk net te kort daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Even iets roepen waar ik om afgeschoten ga worden ;)

2 stukken van 1.5 kilo zijn sneller klaar dan 1 stuk van 3 kilo
Zeker niet afgeschoten, ik doe niet anders meer.

Nog een voordeel, meer bark, the good bits !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zaratrass schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Eet je dan alleen het vlees?

Ik eet het meestal met een afgebakken broodje/ coleslaw en wat saus. Dan heb ik met 2 broodjes zat en ik denk dat ik er ongeveer 125gr vlees op een broodje gaat.
Nee ook op broodje met coleslaw en saus. Meestal ook 4 broodjes, maar ik snoep er vooraf vaak ook al wat van. Blijft dan niet genoeg over om te bewaren dus dat restje eten we dan zo op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
FreshMaker schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Die zekerheid heb je alleen maar als je het voorbereid hebt
Dus zoals de anderen ook aangeven, doe het in de dagen ervoor, op je gemak, zonder tijdsdruk

Je gasten zullen het verschil niet zien / proeven.
Maak deze week een hele schouder klaar, en portioneer het
Zo zie je ook wat je nodig hebt voor je broodjes.
Haal een leuk pannetje ergens vandaan ( action ) en offer die op aan de BBQgoden
( geloof mij, de wederhelft stelt het NIET op prijs als je er één uit haar IKEAset plukt :+ )

Doe de voorbereide PP in dat pannetje, en met wat cola en bbqsaus als smeermiddel, en ga stoer en interessant in die pot roeren.
Nogmaals je gasten kennen het verschil toch niet ;) - been there, doing it all the time

Maar het is voor jezelf zoveel makkelijker en minder stressvol !
Evt kan je als je gasten binnenkomen ervoor zorgen dat je BBQ al lekker brand met een blokje appel (of iets anders maar appel vind ik zelf altijd erg lekker ruiken (niet te sterk))
Je gasten krijgen door de rooklucht wel het gevoel dat je op dat moment iets lekkers voor ze aan het maken bent.
Het vuur kan je dan gebruiken voor een kleine snack of bijv afbakken van wat breekbrood en als men dan aan het snacken is kan je je vlees weer opwarmen.
De boel goed voorbereiden zorgt gewoon voor minder stress zodat je zelf ook wat meer plezier hebt met je gasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18
Togi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Evt kan je als je gasten binnenkomen ervoor zorgen dat je BBQ al lekker brand met een blokje appel (of iets anders maar appel vind ik zelf altijd erg lekker ruiken (niet te sterk))
Je gasten krijgen door de rooklucht wel het gevoel dat je op dat moment iets lekkers voor ze aan het maken bent.
Het vuur kan je dan gebruiken voor een kleine snack of bijv afbakken van wat breekbrood en als men dan aan het snacken is kan je je vlees weer opwarmen.
De boel goed voorbereiden zorgt gewoon voor minder stress zodat je zelf ook wat meer plezier hebt met je gasten
Haha het zit hem allemaal in hoe je het presenteert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
mgizmo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:29:
[...]

Haha het zit hem allemaal in hoe je het presenteert >:)
Idd en restaurants doen niet anders dus waarom zou je dat thuis ook doen ;) .

Ooit een training gehad bij Electrolux in Italie over het gebruik van combi stoomovens en blast freezers.
De chef (een Belg trouwens en geen Italiaan) maakte een pizza bodem met saus, deze ging in de blast freezer, waarna hij een dag in de vriezer bewaard werd.
De volgende dag maakte hij een nieuwe bodem met saus en de oude ging ook de combisteamer (met een speciale grilplaat) in om af te bakken. Aftoppen met verse ingredienten als goede mozarella etc.
Er zat geen smaakverschil in de verse en de oude.
De gedachte was dan dat je voor 100+ gasten een goede pizza kon serveren dus waarom stressen op het momen als je alles rustig kan voorbereiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18
Togi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Ooit een training gehad bij Electrolux in Italie over het gebruik van combi stoomovens en blast freezers.
De chef (een Belg trouwens en geen Italiaan) maakte een pizza bodem met saus, deze ging in de blast freezer, waarna hij een dag in de vriezer bewaard werd.
De volgende dag maakte hij een nieuwe bodem met saus en de oude ging ook de combisteamer (met een speciale grilplaat) in om af te bakken. Aftoppen met verse ingredienten als goede mozarella etc.
Er zat geen smaakverschil in de verse en de oude.
De gedachte was dan dat je voor 100+ gasten een goede pizza kon serveren dus waarom stressen op het momen als je alles rustig kan voorbereiden ;)
Logisch want je moet doorloop kunnen bieden, als je daar niet zeker van bent met verse bereiding gaat het in de uitvoering fout. Is ook goed te merken op drukke momenten bij bijv strandtenten. Weg goede ervaring. Kan het eten fantastisch zijn, het maakt het niet meer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 19:12
Togi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:50:
[...]

.... dus waarom stressen op het momen als je alles rustig kan voorbereiden ;)
100% mee eens. Zo ver het kan, alles mise en place.
Elke zomer voor mijn team een BBQ, of voor vrienden.

Zorgen dat de ingrediënten klaar liggen bij elkaar. Ik laat ze dan zelf snijden en de verse dingen doen. (plakje tomaat, mozzarella e.d.)
Idem met het serveren. Alles ligt klaar, maar opmaak kunnen ze doen.

Dan heb ik de zalm al in de marinade (rum en soms beetje extra bastard suiker) en dan serveren met citroen en basilicum en groene asperges
De spareribs zijn dan al bijna klaar, doordat ze de hele dag, en soms de avond van te voren al gestart zijn
De monk balls zijn helemaal makkelijk. Voorbereiden en als de zalm eraf is kunnen ze op de BBQ.
En een bavette is makkelijk halverwege te starten. (picanha als reserve en hamburgers als het echt gek wordt)

Verse pasta salade is al gemaakt en in de koeling en een plate met gevulde courgettes en gevulde paprika met groente en roomkaas ligt al kaar voor de grill..

Zo ging het de laatste keer, en dit jaar waarschijnlijk ook wel weer 8)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
mgizmo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Logisch want je moet doorloop kunnen bieden, als je daar niet zeker van bent met verse bereiding gaat het in de uitvoering fout. Is ook goed te merken op drukke momenten bij bijv strandtenten. Weg goede ervaring. Kan het eten fantastisch zijn, het maakt het niet meer beter.
Genoeg bedrijven inderdaad die daarmee de fout ingaan

"wij maken alles vers"

Betekend dat je 2x zoveel mensen moet wegzetten, en minitieus plannen.
Zelfs de Michelin restaurants doen niet alles á la minute, alleen de handelingen die een bepaalde versheid moeten hebben.
appel plakjes snijden is niet te doen een dag van te voren
Uien daarentegen, die blijven best goed houdbaar - zeker als je ze nog even moet fruiten oid.

Op een goed festival is het vlees voorbereid, en komt in grote alu-bakken ter plaatse.
gewoon langzaam opwarmen in de mega-bbq, en je kan tientallen klanten tegelijk voorzien.
breng dat terug naar de thuissituatie, en inderdaad met wat smokkelen als een brandende bbq met een stukje hout, levert de juiste sfeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
Beekforel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Nee ook op broodje met coleslaw en saus. Meestal ook 4 broodjes, maar ik snoep er vooraf vaak ook al wat van. Blijft dan niet genoeg over om te bewaren dus dat restje eten we dan zo op.
hahaha herkenbaar, de chef moet altijd (goed) proeven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 21:40
Ik zit nog te dubben tussen gietijzeren halfmoon grillplaat en een grillrooster. Eigenlijk zie ik meer voordelen aan de plaat: tweezijdig te gebruiken dus ook voor dingen die op de vlakke kant kunnen. En toch mooie streepjes maken op de andere kant. Verder zullen asperges e.d. er nooit doorheen vallen.
Het enige grote voordeel van een rooster is dat eventueel vocht en vet meteen weg kan. Zie ik nog iets over het hoofd?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het grote voordeel van een plaat is dat vocht (en vet) er niet af kan ;) Ik heb een gietijzeren rooster en wil nog wel een halve maand of iets van een grillplaat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:52
418O2 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:33:
Het grote voordeel van een plaat is dat vocht (en vet) er niet af kan ;) Ik heb een gietijzeren rooster en wil nog wel een halve maand of iets van een grillplaat hebben
Dan moet je BBQ wel exact recht staan....bij mij loopt het vocht er voor een groot gedeelte af :) BBQ staat op bestrating en zal dus nooit perfect recht staan.

Heb idd beide, grill rooster en grill-plaat en voor vis/groente/smash burgers is een grill-plaat perfect ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:44
JMW761 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Dan moet je BBQ wel exact recht staan....bij mij loopt het vocht er voor een groot gedeelte af :) BBQ staat op bestrating en zal dus nooit perfect recht staan.

Heb idd beide, grill rooster en grill-plaat en voor vis/groente/smash burgers is een grill-plaat perfect ! :)
Kan je zo'n half moon grillplaat ook op het gietijzeren full rooster leggen? Dat het kan snap ik wel, maar is het ook efficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:52
ak0nnmgn schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:30:
[...]

Kan je zo'n half moon grillplaat ook op het gietijzeren full rooster leggen? Dat het kan snap ik wel, maar is het ook efficient?
ik verwacht dat het per merk verschilt; Ik heb een KJ BJ3 en daar kan het niet, want de grill-plaat heeft een rand + is tweezijdig (ene kant glad + andere kant grill-ribbels);

Als ik de plaat op een RVS of gietijzeren rooster zou leggen, zou het in het geheel scheef komen te liggen. Ik verwacht alleen dat dit een merk-gebonden oplossing is en daardoor voor anderen anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:32:
Ik zit nog te dubben tussen gietijzeren halfmoon grillplaat en een grillrooster. Eigenlijk zie ik meer voordelen aan de plaat: tweezijdig te gebruiken dus ook voor dingen die op de vlakke kant kunnen. En toch mooie streepjes maken op de andere kant. Verder zullen asperges e.d. er nooit doorheen vallen.
Het enige grote voordeel van een rooster is dat eventueel vocht en vet meteen weg kan. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik heb beiden, 1 half moon plaat, en een grillrooster
Daarnaast ook een full rooster.

Eerlijk bekennen, de geribbelde kant van de plaat gebruik ik nooit ...
de plancha wel regelmatig, en ondanks dat die dus ook niet recht ligt, blijft er genoeg vet op liggen om met een spatel weer te verdelen en verder te bakken.
Ik zet vaak de beide helften op, zodat ik kan schuiven en spelen.

Maar mijn gietijzer full ligt er het meeste op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
FreshMaker schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Zeker niet afgeschoten, ik doe niet anders meer.

Nog een voordeel, meer bark, the good bits !
Eerder keek ik ook steeds naar de grootste procureur, maar nu kies ik de kleinere. Om de zelfde redenen. De bark is het lekkerste!

Ik ben overigens nu een bbq-diner aan het bedenken voor mijn collega’s. Twee jaar geleden een bbq gegeven en ze noemden het toen al een nieuwe traditie. Vorig jaar dus ook gedaan. Geweldig succes. Maar nu wil ik het iets anders plannen. In plaats van losse bbq-hapjes, meer een echt diner. Met amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Ik heb nu:
- hapje van zelfgerookte zalm (nog kijken wat)
- soepje van gegrilde paprika, tomaatjes en gepofte knoflook
- hoofdgerecht nog niet bedacht
- banaan met rolo & gegrilde ananas met roomijs

Amuse en voorgerecht kan ik van te voren maken. Nagerecht is weinig werk, dus kan ter plaatse. Dus nu het hoofdgerecht bedenken. Er zitten twee eh… piscotariers cq. semi-vegetariërs bij. Dus moet nog creatief worden ook!

[ Voor 52% gewijzigd door Cass Casey op 22-06-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-09 21:13
zijn er hier ervaringen met een kamado monotlith 2.0 classic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

Bas90

Addicted2bass

Onlang een kleine Kamado gekocht bij de Lidl, €99. Ziet (en voelt) degelijk. Nou begrijp ik dat ik hem eerst moet inbranden, dat moet ik nog gaan doen.

Enthousist als dat ik ben, komt er vrijdag een procereur binnen van 2,3 KG. Ik hoop dat ik de Kamado morgenavond kan in branden, zodat ik zaterdagochtend iets met de procereur kan gaan doen.

Alleen wat…. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Een aantal vragen in mijn hoofd:
Wanneer ik de kamado heb gebruikt, hoe maak ik deze dan schoon? Kan ik de kolen die ik gebruik om “in te branden”, zaterdag deels weer gebruiken met wat nieuw kool?

En nr 1…. Wat ga ik in vredesnaam met mijn procereur doen 🤐.

Iemand die enkele tips en tricks heeft voor een onwetende (maar enthousiaste) BBQ’ert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kan die procereur in een stuk op je BBQ? In dat geval is pulled pork een relatief makkelijk gerechtje op een kamado.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 10:06

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Bas90 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:33:
Onlang een kleine Kamado gekocht bij de Lidl, €99. Ziet (en voelt) degelijk. Nou begrijp ik dat ik hem eerst moet inbranden, dat moet ik nog gaan doen.

Enthousist als dat ik ben, komt er vrijdag een procereur binnen van 2,3 KG. Ik hoop dat ik de Kamado morgenavond kan in branden, zodat ik zaterdagochtend iets met de procereur kan gaan doen.

Alleen wat…. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Een aantal vragen in mijn hoofd:
Wanneer ik de kamado heb gebruikt, hoe maak ik deze dan schoon? Kan ik de kolen die ik gebruik om “in te branden”, zaterdag deels weer gebruiken met wat nieuw kool?

En nr 1…. Wat ga ik in vredesnaam met mijn procereur doen 🤐.

Iemand die enkele tips en tricks heeft voor een onwetende (maar enthousiaste) BBQ’ert?
Mooi kamadootje hoor, hier al 2 jaar wekelijks in gebruik, inmiddels begint het vilt los te laten van de vele hete sessies.
Voor het inbranden en hergebruiken:
Lees dit even door, hier zal je een hoop uit kunnen halen:

https://www.bbqexperience...mado-tips-voor-beginners/

Verder is die procereur prima te doen om als Pulled pork te maken inderdaad. Dat is een vergevingsgezind stukje vlees, waar je flink kan oefenen met de temperatuur.

Ter inspiratie: https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/
Maar andere recepten kunnen natuurlijk ook. (noskos wedstrijd pulled pork is hier ook erg populair)

Je hebt wel wat nodig om je bbq indirect te maken, de meeste met de action eitjes (hier valt de lidl versie ook onder) gebruiken dit soort pannetjes: m0nk in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Dit pannetje past "perfect" als platesetter in je kamado, terwijl er nog wel lucht langs kan.

Vroeger veel te krijgen oa. bij intratuin, inmiddels niet meer te zien op de site. Kan je niet garanderen waar ze wel te krijgen zijn. Mocht je hem kopen, gebruik wat alu folie erin om hem schoon te houden.

2,3 kilo is trouwens meer dan wat ik meestal doe, ik zit met dezelfde maat zo rond de kilo. Maar je kan procereur prima door de midden snijden en een deel invriezen.
Je wilt het vlees (liever) niet boven het directe deel van het vuur hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door IdieEasy op 23-06-2021 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
Dat inbranden is niet nodig als je “low & slow” begint. Gewoon dat ding niet meteen op standje pizza oven zetten en genieten.

Wel vermoed ik dat je nog iets van een platesetter moet hebben om indirect te kunnen werken.

P.S. met “kolen” bedoel je hopelijk houtskool?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TecTo
Kabeljauw haasjes, groente en puree.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xojvNkpRDjsbU51VoK7mg34b-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8G7M4jJlA5QqytX8wmYYvZra.jpg?f=fotoalbum_large

Direct en indirect garen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eYxOqwI1QLO8-v6MlagitsIZkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geuvCv5APU0SEfGCbSC9mFgX.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgWfRUBp1mtGwb9-SASMIPG5r9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Skx9USgc8n78y6UAAiay3ZQH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
TecTo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:05:
Kabeljauw haasjes, groente en puree.

[Afbeelding]

Direct en indirect garen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat nou een stuk douglas hout, of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Ozzie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Is dat nou een stuk douglas hout, of lijkt dat maar zo?
Nee een stuk van een spoorbiels. _/-\o_

Zonder gekheid het is cederhout.

Douglas ls geschikt om een buitentafel of iets dergelijks te fabriceren maar om voedsel op te bereiden zou ik afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
TecTo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Nee een stuk van een spoorbiels. _/-\o_

Zonder gekheid het is cederhout.

Douglas ls geschikt om een buitentafel of iets dergelijks te fabriceren maar om voedsel op te bereiden zou ik afraden.
Haha ja ik zou dat dus ook niet doen, maar het leek net qua kleur en houtnerven enzo. Maar Cedar en Douglas zijn ook enigszins gerelateerd aan elkaar dus vandaar.

Ziet er wel lekker uit voor de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Douglas wil je idd niet, bevat hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 22-09 15:37
TecTo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:05:
Kabeljauw haasjes, groente en puree...

Direct en indirect garen...
Nette foto's en nette opmaak van je bord! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Bedankt voor de reacties! Het leek me een leuke “instapkamado”. Moest me gister inhouden bij de kwantum. Daar stond de grote variant voor €250, eerst deze kaar eens proberen. Ik ga de tips vanavond aandachtig lezen! Bedankt voor de input! 😁

Een platesetter heb ik inderdaad nog niet…..

[ Voor 9% gewijzigd door Bas90 op 23-06-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:52:
Bedankt voor de reacties! Het leek me een leuke “instapkamado”. Moest me gister inhouden bij de kwantum. Daar stond de grote variant voor €250, eerst deze kaar eens proberen. Ik ga de tips vanavond aandachtig lezen! Bedankt voor de input! 😁

Een platesetter heb ik inderdaad nog niet…..
Dan kan je nog geen PP maken. Even een gietijzeren pannetje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Gekke vraag misschien… maar zou een pizzasteen ook kunnen functioneren als plate setter? Of is gietijzer een must?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:10:
Gekke vraag misschien… maar zou een pizzasteen ook kunnen functioneren als plate setter? Of is gietijzer een must?
Pizzasteen kan prima. Liefst wel een lekker dikke en geen ultradunne.
Platesetters van de grotere jongens zijn van hetzelfde materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Kijk aan. Ik wandel toevallig in de intratuin (werken in de zorg is heerlijk met soms een uitvaller). Diameter 25 cm, 12mm dik. Mijn griloppervlak is 26,5 cm. Moet lukken, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:15:
Kijk aan. Ik wandel toevallig in de intratuin (werken in de zorg is heerlijk met soms een uitvaller). Diameter 25 cm, 12mm dik. Mijn griloppervlak is 26,5 cm. Moet lukken, denk ik zo.
Houd er rekening mee dat hij wel ergens op moet rusten.
Voordeel van het pannetje is dat hij met de handvatten in de kamado hangt en je luchtstroom er langs hebt en hij dus hangt.
Hoe ga je dat doen met de pizzasteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Houd er rekening mee dat hij wel ergens op moet rusten.
Voordeel van het pannetje is dat hij met de handvatten in de kamado hangt en je luchtstroom er langs hebt en hij dus hangt.
Hoe ga je dat doen met de pizzasteen?
Desnoods 2 rvs spiesen opofferen, en kruislings leggen
maar 4 steentjes gaat ook prima werken als het niet anders kan

In mijn lidl-kamado heb ik een oude dunne pizzasteen in scherven ge-origamied en daarop 3 tapas-bakjes waar het rooster weer op ligt.

Nog steeds zoekende bij verschillende winkels voor het befaamde pannetje ;)
Xenos heeft het betreffende merk zo nu en dan wel, maar dan de ovalen versies.

Nog even en ik ga de COBB pizzasteen gewoon bestellen

https://www.cobb.nl/accessoires/bbq-pizzasteen/
Afbeeldingslocatie: https://www.cobb.nl/resources/uploads/bestanden/_500x400_fit_center-center_75/Pizza-bakken-BBQ-pizzasteen-Cobb.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door FreshMaker op 23-06-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb hem maar weer terug gelegd. Gietijzeren pan lijkt me toch wat handiger (en stabieler) door de handvaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:30:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb hem maar weer terug gelegd. Gietijzeren pan lijkt me toch wat handiger (en stabieler) door de handvaatjes.
Ik heb het precieze pannetje voor de ljdl kamado nog liggen als je hem niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Als je daar de maten of iets dergelijks van hebt (kan ik hem bestellen) zou prachtig zijn! Weet ik zeker dat ik het juiste bestel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bas90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:34:
Als je daar de maten of iets dergelijks van hebt (kan ik hem bestellen) zou prachtig zijn! Weet ik zeker dat ik het juiste bestel :)
Ik lig in het ziekenhuis en mijn vrouw is onderweg voor bezoekuur. Maar zal haar vanavond/morgenochtend even laten meten. Stuur je wel een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Oh! In ieder geval veel beterschap, maak je niet te druk! Dat pannetje komt er wel.
Pagina: 1 ... 164 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism