Chakotay schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:59:
Na een jarenlang met eerst alleen met een WGA op het balkon, en sinds ik een tuin heb een koepelBBQ (
dit Jaimie Oliver model) gewerkt te hebben, wil ik toch eens overstappen naar een Kamado model. Gezien ik wel een beetje een fatsoenlijk formaat wil is dat natuurlijk een aardige investiring.
Nu vraag ik mij af, wat zijn de nadelen van een
Intratuin-model ten opzichte van de echte merken? Afwijkende maat waardoor er minder voor te krijgen is, mindere kwaliteit keramiek & scharnier, slechtere garantie?
Mag ik als tuincentrum kamado gebruiker je van advies geven?
Zo'n kloon habbiebabie cheapass ding doet wat de echte ook doen. mijne werkt gewoon.
maar....
1 kwaliteit keramiek, brosser en minder sterk.
2 roosters, tja vast een andere legering en als ze van afwijkende maat zijn is de kans dat ze uit een reguliere rooster fabrikant met de zelfde specs als de KJ,Bastard,enz. helemaal kleiner. erg? zal niet eeuwige leven hebben en door de afwijkende maat zoek je je een ongeluk naar vervanging

terwijl een reguliere maat 1 click op internet is en keuze genoeg.
3 temperatuur stabiliteit? lekkende vents betekend "gestolen zuurstof", kenmerk duurt lang voordat hij uit gaat bij afsluiten. fine tuning is soms lastig met vinden van de stabiele 100graden.
4 vorm dome, (jouwe laat een afgeplatte zien.) hoogte en vorm kan accessoires problemen geven. voorbeeld: zo'n extender(een rooster die je op een rooster zet voor extra rooster oppervlak), ik heb een extender gekocht maar die kan ik alleen gebruiken als ik t rooster direct op de firering leg. (moet dus een metalen kruis bedenken om toch een deflectorplate te kunnen gebruiken bij dubbel rooster. nu nog te lui geweest om naar de scapyard te gaan en wat snij en laswerk te laten doen)
5 roest? insmeren met zonnebloem olie van de RVS banden werkt prima.
6 scharnieren? simpele veren met een medium geen probleem met een large effe zwaarder.
7 Reserve onderdelen bij de leverancier?
Duzzzzz.
Stel je zelf de belangrijke vraag.
Ben Je Serieus Met BBQ-en?
Wil je kijken of het leuk is of weet je al dat het leuk is en schrik je van de prijzen?
Als het t laatste is spaar toch door voor de meer gesettelde merken hoeft echt geen latest model KJ of Green EGG te zijn of de all bells and wistles Bastard. (gewoon een goede basis en langzaam aanvullen met je wensen kan ook.)
Er komen regelmatig voorbeelden voorbij van de alternatieven voor de grote drie bekende KJ, Bastard en Green EGG. Gewoon regelmatig hier kijken en meelezen en een beetje "copy pasten" in je lijstje van wensen als je iets interessants ziet. (ook voorpret is leuk)
Maak een spaarpotje/rekening aan en elke keer als je geld over hebt of keus hebt in uitgeven doe je een storting. (je zal zien dat die 1000 euro vrij snel beschikbaar is.)
10x Niet uit eten is al voldoende.
100x niet naar de Mac.
Biertjes in je tuin drinken met vrienden in plaats van op t terras is ook een snel verdiener... eh ohw shit dat deden we al een tijdje...
najah je begrijpt het principe.
Succes en het gezegde "Goedkoop is Duurkoop" bestaat al een tijdje en is met de chinese import overvloed nog steeds van kracht.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....