Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:16
Hmmm what to do.. half moon plate dicht, open of ipv de dichte een skillet voor de groenten enzo? Het heeft allemaal z'n voor en nadelen..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
apNia schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:00:
Suf vraagje, maar m'n slager heeft het bij 80/20 steeds over mager gehakt. 80/20 is toch niet mager?
Je hebt gelijk. Gehakt mag max 15% vet zijn. Vertel hem maar dat hij illegaal bezig is ;)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009675/2016-02-19 (artikel 12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:46
Ik heb nog even getwijfeld deze vraag in de pizza of bbq topic te zetten, deze dus geworden.

De laatste tijd wat meer aan het experimenteren op de BBQ en voor woensdag staat er pizza op het programma. Hiervoor bezit ik de 47cm BBQ van Weber en een bijbehorende 36cm pizzasteen. Het is niet de eerste keer dat ik het probeer, maar de resultaten zijn niet bepaald constant. Ik denk dat het in de manier zit zoals ik de steen gebruik en daar lees ik ook verschillende verhalen over.

Ik heb gelezen dat de steen er al vroeg ongeplaatst moet worden zodat deze mee heet kan worden, maar ook dat de steen er pas later op moet zodat die niet de heet wordt. De twee keer tot nu toe heb ik de steen erop gelegd op het moment dat de BBQ 350 graden oid was en dan gewacht tot de temperatuur weer hoog was. Wat me opviel is dat temperatuur daarna flink zakt en het ook best wel lang duurt voordat die weer hoog is.
Een van de problemen waar ik tegenaan liep was dat de bodem te hard ging.

Voor woensdag wil ik het op de volgende manier aanpakken:

Ring van kolen aan de rand van de BBQ
BBQ heet laten worden, 350 graden
Steen erop
Steen op laten warmen
Pizza erop

Wat is hier wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
copykat schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:30:
[...]

Ja ze komen uit een diepvriezer in de makro, als pakket.
Kan niet anders, zaten aan elkaar gevroren... Wel in de koelkast laten gebeuren, en ze waren nog wat bevroren hier en daar toen ik ze schoon maakte.
Ik haal ze gewoon los van elkaar als ze bevroren zijn. Met een beetje grof geweld lukt dat prima, een mes ertussen en een beetje wrikken of een paar tikken erop met een vleeshamer.

Ik heb hier nu een 10kg doos in de vriezer staan, daar zit er gelukkig wel folie tussen, maar niet tussen elke vaak zitten ze alsnog met 3-4 stuks aan elkaar gevroren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10

copykat

Good copy isn't bad

mithras schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:55:
Ontvliezen doe ik altijd, maar wel met ontdooide ribs ;)
Ik normaal ook, en met verse van de marktslager, (mn andere slager heeft ze ook bevroren) gaat t een stuk makkelijker los dat vlies. Ontdooide zijn wat "zompiger" kleffer en t vlies wil minder makkelijk los.
Discussie begon over wel of niet ontdooien en opnieuw invriezen. Ik denk dat je die ribben prima eventjes in de koelkast kan leggen om ze los van elkaar te krijgen en vervolgens er een aantal weer te vacumeren en in te vriezen.

Voor ontvliezen wil je wel echt een meer ontdooide sparerib, dus daarna zou ik ze niet opnieuw invriezen. Aan de andere kant, ze liggen zo lang op de BBQ dat je nou net met zo'n stukje misschien wat meer risico durft te lopen dan een ribeye oid.
Nu ja dat dus, na 3 uur plus op 110 graden bij de grill en een kerntemp ergens tegen 95 graden aan t eind kan t wel wat leiden denk ik.
Nog een beetje bacteriën doder met mosterd als rub plakker gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQRkvEgdl9hkypXXndoqn1odoEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bZYvmsphI3Yk1bZ9vNG1TKM.jpg?f=fotoalbum_large
Echt een aanrader, sweet hot spice ribs worden t dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jFkkVJs2a5aHDZUPfubs6UdvRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOTz3lluVIhoqbweXWFSQTh1.jpg?f=fotoalbum_large
Bruine bastardsuiker, knoflookpoeder, uien poeder, zout, verse zwarte peper, cayennepeper. Ohja pittige paprikapoeder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ez_bovrTbHeiy24Z0xApE6afRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCciUSGKX4XcEGxlwXjWp4Rc.jpg?f=fotoalbum_large
Mn droog en lak fase, de elevator die ik gekocht heb is net te hoog. Dan maar weer zo.
(rooster zonder deflector is wel laag genoeg. Moet nog iets bedenken, hangende driehoek met deflector er net onder), naast elkaar krijg je zwarte burns aan de zijkant, te weinig ruimte. 🤔
Resultaat was lekker stevig maar schoon vh botje, (fase 2 alleen boter en sweet baby ray's in de alufolie.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQVhEIIqEL4hFEUSDMbhRvQ8yI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PLm6e7pTSAPYZzdBGLS5NWU.jpg?f=fotoalbum_large
En de ah alu extra dik doet t prima, (foto andere post) net te klein voor halve ribstuk maar tweede er overheen klaar.
Dat gezegd hebbende, valt me wel op dat ze dus niet apart verpakt zijn. Dat is wel bij andere ribben bijv van beef&steak en dat bevalt juist wel heel goed.
Makro is natuurlijk bedoeld voor grootverbruikers en geen koopjes jagers. Aanbieding.
Ik zal ze gewoon binnen 1 maand op eten dan zal t wel kunnen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 09:01

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

NielsFL schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:06:
[...]

Je hebt gelijk. Gehakt mag max 15% vet zijn. Vertel hem maar dat hij illegaal bezig is ;)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009675/2016-02-19 (artikel 12)
Hahahahahahahahahah nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@copykat

Ik koop ook wel eens diepvries hoor, bvb scampi op zn geheel in een doosje. ik laat het doosje (met inhoud) een paar keer vallen zodat de individueel ingevroren beestjes los van elkaar komen, dan neem ik de hoeveelheid die ik nodig heb en de rest gaat direct terug de vriezer in.

mischien dat dat ook lukt voor je spare ribs..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Even een vraag, passen er 3 procereurs op de basterd l, 57 cm.. allemaal tussen de 2,5 - 3kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hydra schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:14:
[...]

Het is niet lastig toch? Gewoon bij een bot een bot mes of schroevendraaier ofzo eronder wiebelen tot helemaal aan de andere kant. Dan kan je je vingers er onderdoor steken en dan rustig het hele vlies eraf halen.

Vind het zelf niet lekker als ik spareribs knaag en zo'n oneetbaar vlies tegenkom.
Top tip voor het ontvliezen; gebruik een aanzetstaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:36
MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:25:
[...]

Zitten daar niet allemaal staal stukjes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Laatst online: 15-09 13:55
Ik ben in de markt voor een nieuwe thermometer. Heb nu een inkbird met twee probes maar vertrouw die voor geen meter, de temperatuur wil bij een low en slow sessie soms wel eens zo'n twintig graden stijgen of dalen in een paar seconde tijd. Daarnaast vind ik de app beroerd en verliest die soms z'n gegevens. Ik blijf dus het liefste weg van inkbird.

Naast de inbird heb ik een poos de iGrill 3 (had een case gemaakt zodat ik hem standalone kon gebruiken) mogen lenen, vond die in het gebruik goed betrouwbaar, en de app werkte ook fijn.

Nu twijfel ik er over om een iGrill 2 te kopen, hoewel ik daar waarschijnlijk prima tevreden mee zal zijn heb ik het liefste een wifi thermometer zodat ik ook in mijn huis naar zolder kan bijvoorbeeld. De meater block ziet er goed uit, maar de prijs :+ .

Iemand een goede tip? Anders ga ik toch maar voor de iGrill 2.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ndonkersloot schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:51:
Ik ben in de markt voor een nieuwe thermometer. Heb nu een inkbird met twee probes maar vertrouw die voor geen meter, de temperatuur wil bij een low en slow sessie soms wel eens zo'n twintig graden stijgen of dalen in een paar seconde tijd. Daarnaast vind ik de app beroerd en verliest die soms z'n gegevens. Ik blijf dus het liefste weg van inkbird.

Naast de inbird heb ik een poos de iGrill 3 (had een case gemaakt zodat ik hem standalone kon gebruiken) mogen lenen, vond die in het gebruik goed betrouwbaar, en de app werkte ook fijn.

Nu twijfel ik er over om een iGrill 2 te kopen, hoewel ik daar waarschijnlijk prima tevreden mee zal zijn heb ik het liefste een wifi thermometer zodat ik ook in mijn huis naar zolder kan bijvoorbeeld. De meater block ziet er goed uit, maar de prijs :+ .

Iemand een goede tip? Anders ga ik toch maar voor de iGrill 2.
Ik zou eerlijk gezegd nooit meer een thermometer kopen zonder wifi. Bereik van bluetooth valt me toch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Laatst online: 15-09 13:55
MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:27:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd nooit meer een thermometer kopen zonder wifi. Bereik van bluetooth valt me toch tegen.
Dat vind ik ook, maar kan slecht goede wifi thermometers vinden.. Tips?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:25:
[...]

ik gebruik de achterkant van een eetlepel om er tussen te wringen(mooie ronde hoeken) en dan mn vinger(s) er onder en voorzichtig trekken.
werkt prima (wel voorzichtig want als je de lepel buigt is er "iemand" boos. :+ ) lostrekken, (omhoog halen doe ik dus met mn vingers.)

@Yalopa
dat zou een idee kunnen zijn voor de volgende keer. (vacuümtrekken op bevroren vlees gaat wat moeilijk maar ach een seal zak is ook goed.)

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 27-04-2021 10:05 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Achterkant lepel werkt keurig. Ivm voedselveiligheid zou ik een aanzetstaal zeker niet doen. Dat moet je daarna ook nog eens heel goed reinigen omdat het geen gladde oppervlakte is..ik heb zelf sowieso een keramisch aanzetstaal... Nog slechter plan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ndonkersloot schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:40:
[...]

Dat vind ik ook, maar kan slecht goede wifi thermometers vinden.. Tips?
Meater of Weber grill hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
copykat schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:01:
[...]

ik gebruik de achterkant van een eetlepel om er tussen te wringen(mooie ronde hoeken) en dan mn vinger(s) er onder en voorzichtig trekken.
werkt prima (wel voorzichtig want als je de lepel buigt is er "iemand" boos. :+ ) lostrekken, (omhoog halen doe ik dus met mn vingers.)

@Yalopa
dat zou een idee kunnen zijn voor de volgende keer. (vacuümtrekken op bevroren vlees gaat wat moeilijk maar ach een seal zak is ook goed.)
Je moet ook geen bestek van de action kopen... ;)

En ik maar denken dat tweakers een soort mini Tony Starks met kasten van huizen en dito tuinen "Want BlueTooth rijkt niet ver genoeg"....

Bij mij werkt mijn BT koptelefoon overal in huis én tuin waar mijn Wi-Fi in de tuin of slaapkamer al Tele2 superbasic snelheden haalt, of helemaal niet werkt :X .

Maar OT:
Gisteren een standaard voor de Guru compact opgehaald en vanmiddag even mijn rug lief aankijken of die hem zonder scheuren uit de gewone vierpoot wil halen om dat die vierpoot in de grote standaard (Guru Large) te zetten.

Dat laatste lukt wel, leeghalen ook, maar uit zijn vierpoot halen zal het moeilijkste worden evenals straks in zijn verhoogde standaard krijgen.

Heel slim heb ik vorig jaar een takelsysteem gekocht voor de fiets, maar die mag maar tot 25KG.....

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Koos2009 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:45:
[...]

En ik maar denken dat tweakers een soort mini Tony Starks met kasten van huizen en dito tuinen "Want BlueTooth rijkt niet ver genoeg"....

Bij mij werkt mijn BT koptelefoon overal in huis én tuin waar mijn Wi-Fi in de tuin of slaapkamer al Tele2 superbasic snelheden haalt, of helemaal niet werkt :X
Misschien eens iets aan je wifi doen dan?

De igrill mini die ik heb, komt amper door het dubbele glas heen als ik binnen zit. Laat staan als ik een verdieping hoger zit te werken.

En dan staat de BBQ nog vrij centraal bij een nis op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:56:
[...]

Misschien eens iets aan je wifi doen dan?

De igrill mini die ik heb, komt amper door het dubbele glas heen als ik binnen zit. Laat staan als ik een verdieping hoger zit te werken.

En dan staat de BBQ nog vrij centraal bij een nis op de begane grond.
Klopt, ik merkte het eigenlijk omdat ik opeens zoveel data had verbruikt van mijn mobiel.

Ik ga er eens naar kijken, maar het is zeker wel iets want anders gewoon nieuw modem vragen (Telfort).

Zelf ben ik nog niet op het punt gekomen dat ik de BBQ onbeheerd laat want aan low % slow ben ik nog niet aan toe. Eerst even wat andere dingen verkennen.

Zelf ben ik niet te spreken over het vlees van de Makro, maar dat kan wellicht persoonlijke smaak zijn (voorgegaarde ribs en beenham).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Meh. Reactie van Flameboss op m'n ticket. "Ja het zou moeten werken". Euh, fijn? Ze verwijzen ook nog eens hier naar toe: https://support.flameboss...tart-a-cook-kamado-grills

Als je op die manier je Kamado aansteekt is je vuur zo groot tegen de tijd dat je in de buurt komt dat je een overshoot van 40 graden krijgt ofzo.

Well raar; het is hetzelfde product als die green egg genius dus je zou verwachten dat ze dit beter getuned hadden op kamados.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Koos2009 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:02:
Zelf ben ik niet te spreken over het vlees van de Makro, maar dat kan wellicht persoonlijke smaak zijn (voorgegaarde ribs en beenham).
Nee die vind ik ook vies. Maar dat geldt eigenlijk voor al het voorgegaarde vlees. Dat wordt nogal 'mushy'. Die voorgegaarde spareribs van AH of Jumbo doe je me ook geen plezier mee.

Als ik 'vals' wil spelen met spareribs doe ik ze wel sous vide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Koos2009 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:02:
[...]

Klopt, ik merkte het eigenlijk omdat ik opeens zoveel data had verbruikt van mijn mobiel.

Ik ga er eens naar kijken, maar het is zeker wel iets want anders gewoon nieuw modem vragen (Telfort).

Zelf ben ik nog niet op het punt gekomen dat ik de BBQ onbeheerd laat want aan low % slow ben ik nog niet aan toe. Eerst even wat andere dingen verkennen.

Tijdens een werkdag echt ideaal hoor. BBQ lekker aan op 110 graden, en wachten maar op de pulled pork of brisket. 10-14 uur is geen uitzondering.

Moet wel bekennen dat ik het nog op een gasser doe. Eerst ff tuinhuis bouwen voordat ik een Bastard koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FreshMaker schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:20:
Het ligt er helemaal aan, hoe de slager de botten heeft gezaagd.
Als dat wat ruw is, is het afhalen van het vlies niet altijd even makkelijk.
Ah, check. Zelf nog niet meegemaakt eigenlijk. Ik doe dat dus zo: YouTube: Hoe moet ik Spareribs ontvliezen?

Ben niet zo snel natuurlijk, maar gaat wel eigenlijk net zo makkelijk. Gebruik ook geen keukenpapier ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mag ik hier kamado aankoopadvies vragen?
na een jaartje op zo'n 12" mini eitje aan het orienteren voor iets fatsoenlijkers. na een jaar te aankijken of ik bbqen leuk vind is t antwoord dus "ja".

om niet mn standaard gadget fout te maken (wat is t topmodel en dan t budget aanpassen)
de vraag wat ik voor max 1650 kan verwachten/het beste kan halen.

2+2kids, evt nog wat sporadische visite die mee eet.

ik maak (nog) geen complexe gerechten, maar wat slowcooken en genoeg oppervlak om bijvoorbeeld groente en vlees naast elkaar te maken is welkom.

de twijfel slaat toe bij de keuze tussen een kado van kamado joe (classic 1,2,3?) een big green egg, of een b- of c-merk budgetmodel kamado.
wat accessoires zoals een platesetter, pizzasteen en een (extra?) rekje zullen er (op den duur?) bij moeten, dus als dat al deels bij t bedrag erin zit als kant en klaar pakket dan is het welkom.

edit: kamado joe classic II, met standaard, aspook en platesetter in het pakket lijkt de beste A-merk keuze..(?).. thanks

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 27-04-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MRIdev schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:37:
Ring van kolen aan de rand van de BBQ
BBQ heet laten worden, 350 graden
Steen erop
Steen op laten warmen
Pizza erop

Wat is hier wijsheid?
Waarom een ring en niet gewoon de hele bodem? Zo'n pizzasteen houdt heel veel hitte vast en geeft deze af aan de pizza. Hoe meer hitte je produceert in je BBQ hoe beter toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:26

Dennis1812

Amateur prutser

Joe classic 2 wordt vrij compleet geleverd en zit mooi in je budget.
Topmerk kamado met goede garantievoorwaarden en mooie innovaties.
Accessoires ook heel goed verkrijgbaar.

Tja BGE is ook prima. Tussen die 2 is veel persoonlijke voorkeur. Mijn voorkeur is naar joe gegaan

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
dyrc schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:16:
de twijfel slaat toe bij de keuze tussen een kado van kamado joe (classic 1,2,3?) een big green egg, of een b- of c-merk budgetmodel kamado.
wat accessoires zoals een platesetter, pizzasteen en een (extra?) rekje zullen er (op den duur?) bij moeten, dus als dat al deels bij t bedrag erin zit als kant en klaar pakket dan is het welkom.
Ik ben zelf voor The Bastard gegaan, Nederlands merk, degelijk en ik vind dat mat-zwarte van de Urban gewoon mooi. Ik vind de Kamado Joe ook erg cool, maar ik vind dat rooie gewoon niks. Kwestie van smaak dus.

Ik zou verder vooral kijken naar wat erbij komt (een kamado zonder platesetter is m.i. best wel nutteloos) en hoe lang de garantie is.

Ik had bijv. met de geleverde Bastard een garantie issue: de vuurring was in 4 stukken gebroken. Kon 'em nog wel gebruiken gelukkig maar meteen is een nieuwe opgestuurd die er binnen een week inlag. Da's wel een voordeel van een Nederlandse leverancier denk ik.

Mocht je toch voor een C-merk gaan (veel van die tuincentra hebben nu eigen label kamado's) dan zou ik 'em wel in het 'echt' gaan bekijken en vooral kijken of het deksel niet heen en weer wiebelt, hoe de afdichting is, en of je niet het volledige gewicht van het deksel zelf moet tillen. En natuurlijk; wat komt er allemaal bij. Dat de AH nu die grill guru zonder platesetter verkoopt vind ik nogal nep bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De garantie van KJ doet niet onder voor die van the bastard volgens mij.
Is ook snel en efficiënt geregeld.

Ik denk dat je in de topklasse momenteel geen miskoop kan doen.
Bedoel, koop een auto, Mercedes of BMW. Geen van 2 is slecht. Puur je voorkeur.
Ik vind het rode weer tof. Mijn vrouw ook (ook niet onbelangrijk).
BGE vind ik persoonlijk minder mooi. Basterd ook erg mooi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:22
Vandaag weer de bbq uit het vet gehaald. Dit jaar een vilt ring aangebracht op de weber master touch premium omdat ik vond dat de deksel niet mooi aansloot. En wat een verademing de temperatuur is super stabiel!!

Owh ja, ik leg er oranje ribs op... toch een beetje oranje stemming :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46tbFhbEgiz4qNL7ZrdNB0mullU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swzDPzI2K466EIwimJd6p0VO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:24:
Kon 'em nog wel gebruiken gelukkig maar meteen is een nieuwe opgestuurd die er binnen een week inlag. Da's wel een voordeel van een Nederlandse leverancier denk ik.
The Bastard is soms een bastard als het op garantie en delen neerkomt. De dealers ontmantelen soms hun eigen demo's om de klanten verder te helpen.

Maar ik zou zo een grill guru compact kopen welke ook door 200F (moeder firma van The Bastard) wordt geleverd. Als die kapot is, tja niks verloren.

Een Bastard Urban is wel mooi maar ik ga wel voor Kamado Joe of BGE dan vanwege de slechte ervaringen met 200F. Uiteindelijk is het een Masterbuilt geworden ipv een KJ hier want je kan beter 2 kamado's hebben ipv 1 :p

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Koos2009 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:45:
[...]

Je moet ook geen bestek van de action kopen... ;)
Dan is t geen probleem als t stuk gaat..... :Y)
Juist niet, ik heb geen ruimte en geld genoeg om t proffesioneel aan te pakken dus tweak ik de net niet tot net wel.... :+
Bij mij werkt mijn BT koptelefoon overal in huis én tuin waar mijn Wi-Fi in de tuin of slaapkamer al Tele2 superbasic snelheden haalt, of helemaal niet werkt :X .
Heb ik vorig jaar opgelost om mn kids zonlicht te laten krijgen.
pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA42... enige wat je nodig hebt is de zelfde groep als je schuur en een netwerk kabel.
Werkt top.
Maar OT:
Gisteren een standaard voor de Guru compact opgehaald en vanmiddag even mijn rug lief aankijken of die hem zonder scheuren uit de gewone vierpoot wil halen om dat die vierpoot in de grote standaard (Guru Large) te zetten.

Dat laatste lukt wel, leeghalen ook, maar uit zijn vierpoot halen zal het moeilijkste worden evenals straks in zijn verhoogde standaard krijgen.

Heel slim heb ik vorig jaar een takelsysteem gekocht voor de fiets, maar die mag maar tot 25KG.....
Effe om te zien of ik je goed begrijp, je hebt een compactstandaard gehaald en gewone vierpoot is zeker die "bukken voor je hamburger" hoogte. Tot zover ok.

Eh ah! Die nieuwe standaard is eigenlijk voor een large.... En dus tegroot voor je compact....
Over tweaken gesproken... 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• safu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 11:16
Ik ben van plan dit weekend een steak op de BBQ te gooien, heb wel echt niet veel ervaring hiermee. Iemand tips?

Ik ga eerst mijn steak goed dicht schroeien. Vervolgens lekker in een zilverpapier steken om verder te laten garen tot mijn gewenste temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

safu schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:45:
Ik ben van plan dit weekend een steak op de BBQ te gooien, heb wel echt niet veel ervaring hiermee. Iemand tips?

Ik ga eerst mijn steak goed dicht schroeien. Vervolgens lekker in een zilverpapier steken om verder te laten garen tot mijn gewenste temperatuur.
Eh, heb je een kerntemperatuurmeter?
Ik zou reverse searing doen, veel makkelijker.
Rustig laten garen tot je gewenste KT minus 5graden.(je moet nog searen)
Er af halen, bqq opstoken/ directe (boven de kolen /briketten) plekmaken.
Even snel beide zijde searen klaar.

Inpakken in aluminium folie doe je pas daarna, laten rusten naast de BBQ.
Kan je mooi nog even wat groente grillen op je hete grill voor er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• safu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 11:16
copykat schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:04:
[...]

Eh, heb je een kerntemperatuurmeter?
Ik zou reverse searing doen, veel makkelijker.
Rustig laten garen tot je gewenste KT minus 5graden.(je moet nog searen)
Er af halen, bqq opstoken/ directe (boven de kolen /briketten) plekmaken.
Even snel beide zijde searen klaar.

Inpakken in aluminium folie doe je pas daarna, laten rusten naast de BBQ.
Kan je mooi nog even wat groente grillen op je hete grill voor er bij
Yep die heb ik! Laten garen in de oven dan of ook op de BBQ? Ik ben bang dat ik de steak zwart bak als ik hem normaal op de BBQ laat garen.

[ Voor 5% gewijzigd door safu op 27-04-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
copykat schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:25:
[...]

Dan is t geen probleem als t stuk gaat..... :Y)

[...]

Juist niet, ik heb geen ruimte en geld genoeg om t proffesioneel aan te pakken dus tweak ik de net niet tot net wel.... :+

[...]

Heb ik vorig jaar opgelost om mn kids zonlicht te laten krijgen.
pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA42... enige wat je nodig hebt is de zelfde groep als je schuur en een netwerk kabel.
Werkt top.

[...]

Effe om te zien of ik je goed begrijp, je hebt een compactstandaard gehaald en gewone vierpoot is zeker die "bukken voor je hamburger" hoogte. Tot zover ok.

Eh ah! Die nieuwe standaard is eigenlijk voor een large.... En dus tegroot voor je compact....
Over tweaken gesproken... 😁
Ja ik was sws al 30 euro voor wielen kwijt dus voor 20 meer heb ik een standaard met wielen, op betere werkhoogte en een grote hoes erbij d:)b

Pa had nog zon tp-link liggen dus dat is straks ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

safu schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:56:
[...]

Yep die heb ik! Laten garen in de oven dan of ook op de BBQ? Ik ben bang dat ik de steak zwart bak als ik hem normaal op de BBQ laat garen.
Ok laten we bij t begin beginnen.
Wat heb je voor BBQ?
Kogelweber? Kolen/Briketten links en rechts (bakjes zijn handig), steak in t midden dus niet direct boven de hete kolen briketten. Of als dat niet lukt, aan 1kant de briketten en aan de andere kant je steak.
Dan en flippen en omdraaien. (om garing gelijk te houden meeste hitte komt vd zijkant dus en boven en onder en links en rechts draaien.
Met je kerntemp t vlees in de Gaten houden. :
Niks nodig in de oven voor garen. Steak is zo klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

safu schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:56:
[...]

Daarom de revearse sear methode. Daarmee laat je het vlees eerst langzaam garen en daarna maak je het af :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
safu schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:45:

Het hangt er maar net af hoe dik je steak is.
Als die pak em beet 3cm dik is zou ik die reverse searen. Alles dunner gewoon direct searen.

Als je gaat reverse searen dan moet je dat dus indirect doen :+ qua temperatuur verschillen mensen nogal maar ik doe het vaker op 135C als op 110C. En daarna is het gewoon searen.

Maar eigenlijk maakt (reverse) sear weinig uit. Het belangrijkste begint op zijn minst 4 uur eerder: het kruiden.

Overigens kan je met reverse sear tijdens het searen je steak net zo zwart maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 27-04-2021 19:53 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Laat ik dan maar even een tegengeluid geven aan het reverse searen. Ik ben er geen fan voor vlees van minder dan 3 vingers dik.

Goed grillen en dan in zilverpapier blijft mijn favoriete methode. De vlees structuur vind ik mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19
Yalopa schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:30:
Laat ik dan maar even een tegengeluid geven aan het reverse searen. Ik ben er geen fan voor vlees van minder dan 3 vingers dik.

Goed grillen en dan in zilverpapier blijft mijn favoriete methode. De vlees structuur vind ik mooier
Minder dan drie vingers vind ik niet eens de moeite

:P

Maar eens hoor. Ik doe dat ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Vandaag bedacht om asperges te eten. Alleen niet gekookt maar van de BBQ. Daarbij een stuk bavette gehaald en aardappelgratintaartjes (kant en klare uit de vriezer)

Asperges kort voorgekookt (geblancheerd met een mooi woord :P ) en daarna omwikkeld met spek. Daarna op de bbq gegrilld. De bavette gekruid met chimichurri kruiden en deze direct ongeveer 8min gegrilld tot kern 47 en laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVFMVJwB9pbxy7gFpl1Qc85qoxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkSZ62XOUNbzETzl9WOeFkTW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNQNdfAlwrnTHsb8NaBRDENT_eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sunPeNsl0jyARpxw0425YrkN.jpg?f=fotoalbum_large

De asperges op het bord met geraspte kaas en balsamicoazijn.

Was zeer prima te doen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:30:

je bedoelt Naast de gril laten rusten?
en niet er op neem ik aan.
Of is dit een soort garen alla pulled pork?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
copykat schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:06:
[...]

je bedoelt Naast de gril laten rusten?
en niet er op neem ik aan.
Of is dit een soort garen alla pulled pork?
Nee dat is gewoon rusten. Moet je altijd doen, ongeacht de bereiding. Dan komt het vlees tot rust en neemt het weer wat sappen op mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

418O2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:08:
[...]

Nee dat is gewoon rusten. Moet je altijd doen, ongeacht de bereiding. Dan komt het vlees tot rust en neemt het weer wat sappen op mogelijk.
pfff, dacht effe dat ik iets gemist had in het tender maken. (erg mogelijk namelijk)
Steak moet altijd even in gepakt worden voor paar minuutjes. (eigenlijk alle vlees dat geschrokken is van de hitte.)

Als ik het net las leek t net of hij na t searen het inpakte en de kamado kneep, lagere temp en weer er op mét alufolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:46
Hydra schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:19:
[...]

Waarom een ring en niet gewoon de hele bodem? Zo'n pizzasteen houdt heel veel hitte vast en geeft deze af aan de pizza. Hoe meer hitte je produceert in je BBQ hoe beter toch?
Je antwoord is eigenlijk mijn vraag (geen commentaar naar je antwoord). De ring van kolen die ik voorstel is omdat ik gelezen heb dat dat het verbranden van de bodem van de pizza voorkomt.

Dus links en rechts zijn er verschillende antwoorden, misschien dat er meer zijn. Ik ben op zoek naar een beginpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@copykat in zilverpapier laten rusten weg van de grill idd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Wooo wooo de Appie Happie GG medium is net thuis afgeleverd! Komt goed uit met de levering van de D&C die vanmiddag afgeleverd gaat worden ( die als het goed is moet passen op de medium...). Hopelijk snel tijd gevonden voor de fik erin

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hopjesvla79 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:46:
Wooo wooo de Appie Happie GG medium is net thuis afgeleverd! Komt goed uit met de levering van de D&C die vanmiddag afgeleverd gaat worden ( die als het goed is moet passen op de medium...). Hopelijk snel tijd gevonden voor de fik erin
Welke DC heb je ervoor besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Thanks. Hij is onderweg.
Had eerst een plate setter los gevonden voor teveel geld. Dit is beter en heeft hij veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ze hebben hem ook voor "compact" versie (34cm):
https://www.kamadobbq.nl/...quer-compact-15-inch.html

(bij mij past natuurlijk net niet de 15 inch.... andere vuurschaal en onderste buiten schaal.)
net als de elevator.... andere bovenschaal... clone van een patton.. wat verwacht je....

Dus de GG range is 13 inch small, 15 inch compact, 18 inch medium, 21 inch large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Heb die van de vorige link besteld. Die moet passen volgens de omschrijving op GG medium.
Ik hoop het maar. En anders sturen we hem braaf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 17:55
ndonkersloot schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:51:

Een case van hout of zo gemaakt, of laten printen?
Ik heb namelijk hier ook de iGrill 3, omdat ik dacht dat 3 > 2. Als ik iets beter had gelezen/onderzoek gedaan, dan had ik beter kunnen weten natuurlijk. Ik wil hier ook nog een eenvoudige case voor maken.
Jan_V schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:25:

In het begin steeg de temperatuur niet zo heel snel. Maar vanaf ~40 graden ging het best snel, waardoor ik iets te laat was met de steaks er af te halen. Dit was zo rond de 54 graden en daarna heb ik ze nog even ingepakt.
Gisteren in de herhaling en beter de temperatuur in de gaten gehouden.
Ditmaal waren de stukken vlees stukken beter, maar ik blijf er bij dat ribeye beter is op de barbecue.
De rest van m'n sirloin steaks ga ik 'gewoon' in de sousvide klaar maken.

Omdat ik de temperatuurmeter toch naast de bbq had staan ook de 'kleine' stukjes vlees daarmee in de gaten gehouden, zoals kipfilet omwikkeld in bacon. Dit ga ik vaker doen!
Normaal bereid ik die stukjes op de tast & zicht, maar nu kon ik de kerntemperatuur precies in de gaten houden en op exact het juiste moment van de gril halen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Garnalen vraagje! Ik wil zaterdag wat garnalen op de gril voorbereiden.
De gamba’s zijn nog ongepeld maar wel zonder kop
Wat houdt dit precies in? En wat betekend dat voor de bereiding? Doordat ze niet gepeld kunnen ze waarschijnlijk niet aan een spiesje dus hoe kan ik ze dan het beste bereiden? En hoe kan ik deze garnalen het beste op smaak brengen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:04:
Heb die van de vorige link besteld. Die moet passen volgens de omschrijving op GG medium.
Ik hoop het maar. En anders sturen we hem braaf terug.
Grappig
Je kan nergens op internet de koppeling grillguru medium en inch vinden.(wat tot voor kort een model size aanduiding was.)
Dan maar zo.
https://www.berekenen.nl/...rekenen/resultaat#0SJ2nx6
18 inch is 45,7 cm
Als dat je binnen maat is past t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
MrVegeta schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:49:

[...]

Wat houdt dit precies in? En wat betekend dat voor de bereiding? Doordat ze niet gepeld kunnen ze waarschijnlijk niet aan een spiesje dus hoe kan ik ze dan het beste bereiden? En hoe kan ik deze garnalen het beste op smaak brengen?
Kop eraf draaien, afpellen en met een schilmesje het darmkanaal verwijderen.
Dan in een pannetje doen met roomboter en cajun kruiden. Heerlijk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Deze houd ik ook even in de gaten voor mijn BGE Large.. Ziet er goed uit!

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 20:59

[...]

Op de foto lijken het easy peel garnalen, die kun je gemakkelijk pellen waarna je ze aan een spiesje kunt doen. Komen ze met hele schil kun je het ruggetje doorknippen, pellen en het darmkanaal eruit trekken vanaf de nek met een prikkertje oid.

Het lekkerst is om je garnalen te marineren met een marinade naar je eigen smaak. Olie, peper, zout, kruiden naar keuze en wat geperste knoflook doet wonderen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
Wilde dit jullie niet onthouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_ql0DcNQ4ewXyXxpQf7HXPsSN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTXwDkBDjK0L7EU6k7QpzGPb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et9_WA1mCX3WumXFtdqnrqwikV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQwt6vdp5aYbbs4WsiGQ1RFa.jpg?f=fotoalbum_large

Portugese "broa de milho" en een kilo sardines.Niet afgebeeld de charred peppers midden tussen de kolen

Om je vingers bij af te likken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2

[...]

Voor dat geld haal je ze ook op de markt, maar dan gepeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

iemand een idee wat ik hiermee moet ??
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzgxWDEwMjQ=/z/gzYAAOSwGqZgdB3S/$_84.JPG

ding ligt al jaren stof te vergaren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@vso, museum? Opsturen naar een film en serie props leverancier?
Ziet er uit als een ikea product toen ze net in nederland waren...😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:11:
iemand een idee wat ik hiermee moet ??
[Afbeelding]

ding ligt al jaren stof te vergaren ..
Nog een kinderwens? Mogelijk bruikbaar als commode. Met de uitsparing voor de waskom lijkt het me nog best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Hopjesvla79 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:46:
Wanneer had je hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Hopjesvla79 en pastte je D&C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Luuk84 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:18:
@MrVegeta Die warmte verdeling zal in die summit niet (veel) slechter zijn. Hij schijnt wel iets minder stabiel te zijn t.o.v. een keramieken kamado. Qua verbruik scheelt het niet veel.

Het is inderdaad niet altijd een nadeel, het ligt eraan wat je doel is natuurlijk :)

Ik vraag me gewoon af waarom veel mensen hier voor een BGE/KJ kiezen en je de summit veel minder vaak ziet langskomen terwijl deze, volgens mij, een prima alternatief kan zijn. Misschien speelt het uiterlijk ook mee?
Heb je dat ergens uit ervaringen gelezen, dat over die stabiliteit tov kamados? Ik ben me nu aan het oriënteren op de Weber Summit e6. Vanwege ervaringen met mijn vorige ijzeren kamado is die temperatuur stabiliteit echt wel een belangrijk ding voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dennis1812 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:05:
[...]

Nog een kinderwens? Mogelijk bruikbaar als commode. Met de uitsparing voor de waskom lijkt het me nog best handig.
wellicht dat iemand nog een gave mod weet .. oid .. heb met dat ding op diverse sites gestaan (mp bv)

of ik nu zelf of iemand anders aan de slag gaat .. dat laat ik even los ..

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 28-04-2021 21:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Perfect! Goede keus dus.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gelukkig. Maak je mij ook blij 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Lucano schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:13:
[...]

Wanneer had je hem besteld?
23 april om 04:10... Niet mijn normale tijd om wakker te zijn, maar moest toevallig vroeg op die week, dus kwam goed uit. Bezorger had er nog een 37 stuks in z'n vrachtwagen staan voor vandaag.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:48
Nice! Maar even weten hoe die bevalt.
Ik twijfel nog erg over de GG Medium AH aanbieding. Heb nu een Action ei, maar die is echt klein.

Heb je bij dat D&C systeem ook meteen de functionaliteit van een normale platesetter??

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renfie
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Wellicht dat iemand me hier kan helpen. Ik heb sinds vorig jaar een Boretti Carbone om iets meer te kunnen met de barbecue dan de standaard dingen. Nu zit er best een flinke opening bij het deksel als die dicht zit, is dat ook op te vullen met vilt? Ik kom regelmatig vervangingsvilt voor een kamado of weber kettle tegen. Als ik online zoek op boretti en vilt kom ik eigenlijk geen ervaringen tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
copykat schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:30:
[...]

Ja ze komen uit een diepvriezer in de makro, als pakket.
Kan niet anders, zaten aan elkaar gevroren... Wel in de koelkast laten gebeuren, en ze waren nog wat bevroren hier en daar toen ik ze schoon maakte.
Als je het zelf niet proeft (zijn er echt mensen die het niet proeven wanneer vlees vaker dan 1 keer is ingevroren?).. Wanneer je in de schijterij raakt weet je in ieder geval waar het van komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Gadgeteer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:22:
[...]

Als je het zelf niet proeft (zijn er echt mensen die het niet proeven wanneer vlees vaker dan 1 keer is ingevroren?).. Wanneer je in de schijterij raakt weet je in ieder geval waar het van komt.
Dat komt niet door meervoudig invriezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
checkdiz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:21:
[...]

Heb je dat ergens uit ervaringen gelezen, dat over die stabiliteit tov kamados? Ik ben me nu aan het oriënteren op de Weber Summit e6. Vanwege ervaringen met mijn vorige ijzeren kamado is die temperatuur stabiliteit echt wel een belangrijk ding voor mij.
Ik weet niet welke BBQ je had, maar met minder stabiel bedoel ik niet dat de temperatuur gigantisch fluctueert, maar weer wat meer als een keramieken kamado. Dit is zowel een voordeel (snel afkoelen/verhogen temp, dus makkelijker te regelen) en nadeel (stabiliteit).
Er staan diverse reviews/ervaringen op internet, die aangeven dat hij iets (marginaal) minder stabiel is als een keramieken kamado bij normale omstandigheden. Hoeveel dit is, geen idee. Maar ik denk dat het geen gigantisch verschil zal zijn.

Ik heb nu ook weber smokey mountain, en deze is ook niet 100% stabiel. Heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Ik weet niet op welke metalen BBQ je doelde maar ik gok zomaar dat je deze niet kan vergelijken met een summit kamado :)

Hier nog wat Nederlandse gebruikerservaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:26:
[...]

Dat komt niet door meervoudig invriezen toch?
Wat niet, de smaak ( :r ) of het in de schijterij raken?

De smaak komt wel degelijk van het invriezen. Wanneer vlees direct wordt ingevroren, niets aan de hand. Wanneer het ontdooid geweest is en opnieuw is ingevroren, dan kan ik niet verder eten dan de eerste hap.

In de schijterij raken.. geen idee. Ik eet het vlees niet wanneer ik proef dat het vaker is ingevroren. Ik ga ervanuit dat het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gadgeteer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:38:
[...]

Wat niet, de smaak ( :r ) of het in de schijterij raken?

De smaak komt wel degelijk van het invriezen. Wanneer vlees direct wordt ingevroren, niets aan de hand. Wanneer het ontdooid geweest is en opnieuw is ingevroren, dan kan ik niet verder eten dan de eerste hap.

In de schijterij raken.. geen idee. Ik eet het vlees niet wanneer ik proef dat het vaker is ingevroren. Ik ga ervanuit dat het mogelijk is.
Aan de schijterij raken. Ik vind dat hele verhaal een beetje overdreven en denk dat je het niet zo snel proeft als je denkt. En helemaal bij spare-ribs niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Luuk84 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:27:
[...]

Ik weet niet welke BBQ je had, maar met minder stabiel bedoel ik niet dat de temperatuur gigantisch fluctueert, maar weer wat meer als een keramieken kamado. Dit is zowel een voordeel (snel afkoelen/verhogen temp, dus makkelijker te regelen) en nadeel (stabiliteit).
Er staan diverse reviews/ervaringen op internet, die aangeven dat hij iets (marginaal) minder stabiel is als een keramieken kamado bij normale omstandigheden. Hoeveel dit is, geen idee. Maar ik denk dat het geen gigantisch verschil zal zijn.

Ik heb nu ook weber smokey mountain, en deze is ook niet 100% stabiel. Heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Ik weet niet op welke metalen BBQ je doelde maar ik gok zomaar dat je deze niet kan vergelijken met een summit kamado :)

Hier nog wat Nederlandse gebruikerservaringen
Thanks voor de uitleg. De vorige was een Niclan, en afgezien van de bouwkwaliteit was het voor mij de laatste tijd een hoop gestress om de temperatuur onder controle te houden. Maar als ik het zo lees dan hebben ze dat met de Weber Summit Charcoal/E6 goed onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:40:
[...]

... en denk dat je het niet zo snel proeft als je denkt. En helemaal bij spare-ribs niet
Ik denk hier niets over, ik proef het wel degelijk. Er is hier al heel wat vlees weggegooid om die reden.
Mijn vraag is echter wel beantwoord. Er zijn dus inderdaad mensen die het niet proeven. Dat zal de reden zijn dat het zelfs bij sommige verkooppunten (slagers, supermarkten etc.) gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gadgeteer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:05:
[...]

Ik denk hier niets over, ik proef het wel degelijk. Er is hier al heel wat vlees weggegooid om die reden.
Mijn vraag is echter wel beantwoord. Er zijn dus inderdaad mensen die het niet proeven. Dat zal de reden zijn dat het zelfs bij sommige verkooppunten (slagers, supermarkten etc.) gebeurt.
Vind ik dan ook wel weer heftig. Je kan er altijd wel een stoof oid van maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:06:
[...]

Vind ik dan ook wel weer heftig. Je kan er altijd wel een stoof oid van maken toch?
Probleem is dat je vooraf vaak niet weet of iets bevroren is geweest.
De slager hier in de wijk bijvoorbeeld, geeft altijd aan dat het vlees vers is, ook als het ingevroren geweest is.
Als je het dan hebt bereid en erachter bent dat het weer eens niet zo best is, dan is het te laat om er iets ander van te maken.

Maar begrijp me niet verkeerd, slagerij bestaat nog steeds en heeft nog steeds klanten dus ben ik misschien te kritisch. Of moet ik het zien als een afwijking? Ik proef 1 a 2 dagen van te voren ook dat de koffiemelk zuur gaat worden bijvoorbeeld (wordt vaak uitgelachen hierom, totdat de volgende dag mensen me toch gelijk moeten geven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gadgeteer schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:05:
[...]

Veel vlees is ingevroren getransporteerd, ribeye uit argentinie is niet naar nederland komen lopen en hier geslacht. Dus ik vermoed dat veel vlees bij de makro ontdooit word en in de schappen ligt.

Thuis vries ik t na portioneren ook weer in.

Ik zal niet ontkennen dat meerdere keren invriezen niet goed is voor de smaak.
Cellstructuur gaat stuk door ijskristallen, er zullen vast ook andere chemische veranderingen zijn die t vlees nadelig van smaak veranderen. Nog los van de bacteriologische smaak verandering door vermeerdering van bacteriën.

Als jij dat proeft dan geloof ik je, vervelend denk ik omdat veel restaurant's zonder sterren dan je niet de smaak leveren die je wilt. (ook daar komt hanos makro sligro vlees in de vriezer.)

Ik heb overigens ook begrepen dat geslacht vlees eerst moet "besterven", rijpen voordat t consument t kan kopen om te consumeren. ( enige dagen toch?)

Medium rare vlees ben ik ook veel stricter in. Bij aanschaf meteen portioneren en sealen en invriezen.
Datum van invriezen er op :stickertje met plakband afgeschermt.
Eenmaal er uit zelfde dag op eten. Ontdooien zoals me hier geleerd is. Koelbox gevuld met koud water of bakje water in de koelkast en niet op t aanrecht.

Die 90+ kerntemp BBQ zoals pulledpork en spareribs is volgens mij veel minder risico.
Veel bacteriën zijn dan al overleden.
Ik heb altijd begrepen dat in de warme landen ( lees minder bedeelde landen) kerrie en peper rijkelijk gebruikt word omdat daar veel vlees gelang buiten de koeling ligt, ze hebben geen koeling 😉, en door te stoven en langdurig te roasteren de risico's op schijterij minimaliseren.

Dus ik denk dat mn spareribs wel kunnen. :)

En de beste manier om geen gore smaak in je koffie te hebben is geen melk er in. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heel veel vlees wordt sowieso al voor een heel groot deel diepgevroren in de slachterijen. Daarna ontdooid in de supermarkt / Sligro / Makroen daarna vriezen veel mensen het zelf weer in.

[ Voor 7% gewijzigd door Koehandelaar op 29-04-2021 11:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-07 20:13
Met koningsdag lekker de kamado een middagje aangehad voor runder ribben (short ribs and back ribs)
Was weer erg lekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf30PbViXhD_gPEDGUV3nWEjhyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIKLxiQfwua1K01STKufXiID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn_S1ih27PhZZnfHfcHZHDsm8KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvxOJLLvZ8guSluKzfrnsCFX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyyPmu3_3ff4KcgXiH8M4hUFUXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfhIc2I5LBzW2YX7sKzsU2rA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2owqW2SwxC2IsBYZPBymNbqEHvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COMDTCCgx6SUIsDV6ffm735D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 09:11
agnocchi schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:58:
Welkoop heeft de (kokos)briketten en houtkool van eigen merk weer in de aanbieding. Niet zo goed als ik vorig jaar heb gezien (3 voor 2), maar ik ben wel heel tevreden met de kokosbriketten.

[Afbeelding]

https://www.welkoop.nl/wi...orting=1&limit=&view=grid
WELKOOP XXL ( restaurant) houtskool is niet meer leverbaar. Ik kreeg nu korting op Grizzly OAK kamado houtskool... Heb een zak mee genomen om te proberen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donvalentino
  • Laatst online: 10-08-2023

donvalentino

psn: Walllie-G

Hi, vraagje, ik heb binnenkort de Bastard Large tot mijn beschikking, nu zit ik ook te kijken naar een gietijzeren grill rooster.
Nu zie ik dat je bij dit model ook kunt kiezen voor een halve maan gietijzeren grill rooster.

Wat is precies het voordeel / nadeel hiervan? Is dit puur dat je direct kan grillen + indirect grillen tegelijkertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

donvalentino schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:30:
Hi, vraagje, ik heb binnenkort de Bastard Large tot mijn beschikking, nu zit ik ook te kijken naar een gietijzeren grill rooster.
Nu zie ik dat je bij dit model ook kunt kiezen voor een halve maan gietijzeren grill rooster.

Wat is precies het voordeel / nadeel hiervan? Is dit puur dat je direct kan grillen + indirect grillen tegelijkertijd?
Je hebt een open en een dichte halve maan. Dus deel rooster en deel bakplaat bijvoorbeeld. En je kan inderdaad eventueel ook half gietijzer/half rvs werken. Je hebt iets meer ruimte om naar je smaak in te delen.
Ik gebruik zelf vaak de combi van 1 open halve maan en 1 dichte halve maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donvalentino
  • Laatst online: 10-08-2023

donvalentino

psn: Walllie-G

Dennis1812 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:39:
[...]

Je hebt een open en een dichte halve maan. Dus deel rooster en deel bakplaat bijvoorbeeld. En je kan inderdaad eventueel ook half gietijzer/half rvs werken. Je hebt iets meer ruimte om naar je smaak in te delen.
Ik gebruik zelf vaak de combi van 1 open halve maan en 1 dichte halve maan.
Bedankt voor je snelle reactie, ik zit momenteel nog te twijfelen over een hele gietijzeren of een halve.
Ik begin denk ik met een halve, kan altijd nog een hele halen uiteraard.

Gaat meer om dat wanneer ik een keer alleen wil "grillen" ik genoeg ruimte heb.
Maar zoals je zei ene kant gietijzer en de andere kant dicht is wel ideaal voor vis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Ik ben mij rustig aan het inlezen en kijken welke Kamado BBQ het beste bij mij zal passen. Ik ben een beginner in deze wereld, verder dan af en toe BBQ'en op mijn Weber 57cm kom ik niet maar wil dit graag veranderen.

Als ik indirect gerechten wil maken is een compacte versie (33cm) dan voldoende of is het dan al aan te raden om toch een maatje groter te gaan? Ik zal niet snel gaan BBQ'en voor meer dan 4 mensen dus zie de meer waarde niet van een nog grotere BBQ. Maar, wellicht zie en lees ik wat over het hoofd.

Ook snap ik dat de keuze voor iedereen anders is maar ben erg benieuwd naar de meningen en adviezen.

Alvast excuus mocht deze vraag al eerder voorbij zijn gekomen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

RENNEN JONGENS!!!!!!!!
Ik heb genoeg voor van de zomer..... 😎😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3W7QRjmU8qwh5XXiSACbl07LPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xh57hh10QAZyiRrp9zTKzedj.jpg?f=fotoalbum_large
1,99 de stuk..... Goedkoper dan de kleine AH extra sterk...... d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 29-04-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BBTM schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:53:
Ik ben mij rustig aan het inlezen en kijken welke Kamado BBQ het beste bij mij zal passen. Ik ben een beginner in deze wereld, verder dan af en toe BBQ'en op mijn Weber 57cm kom ik niet maar wil dit graag veranderen.

Als ik indirect gerechten wil maken is een compacte versie (33cm) dan voldoende of is het dan al aan te raden om toch een maatje groter te gaan? Ik zal niet snel gaan BBQ'en voor meer dan 4 mensen dus zie de meer waarde niet van een nog grotere BBQ. Maar, wellicht zie en lees ik wat over het hoofd.
Compact, 34cm rooster, kan geen DenC mogelijk (halvemanen)
Kan met vier maar is beperkter dan een grotere.
Medium Grill guru 45cm rooster nu bij appie een aanbieding zie paar post naar boven. Wel DenC mogelijk.
Persoonlijk zou ik die doen met 4 personen qua maat. (ik heb de compact en met sommige gerechten is de effectieve deflector beschermde ruimte net te klein. 28cm. Doorsnede. Buiten kantjes zijn dan eerder aan t verbranden door de hete lucht langs de deflector.
Die aanbieding is met een DenC en misschien nog een setje gietijzer meteen klaar.

De large versies, 47-52cm, zijn wat meer opties voor te vinden maar de medium is een merk, gril guru, dus ook daar zal genoeg voor te krijgen zijn.
Ook snap ik dat de keuze voor iedereen anders is maar ben erg benieuwd naar de meningen en adviezen.

Alvast excuus mocht deze vraag al eerder voorbij zijn gekomen..
je zal niet de laatste zijn et eerder gevraagde vragen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
copykat schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:08:
[...]

Compact, 34cm rooster, kan geen DenC mogelijk (halvemanen)
Kan met vier maar is beperkter dan een grotere.
Medium Grill guru 45cm rooster nu bij appie een aanbieding zie paar post naar boven. Wel DenC mogelijk.
Persoonlijk zou ik die doen met 4 personen qua maat. (ik heb de compact en met sommige gerechten is de effectieve deflector beschermde ruimte net te klein. 28cm. Doorsnede. Buiten kantjes zijn dan eerder aan t verbranden door de hete lucht langs de deflector.
Die aanbieding is met een DenC en misschien nog een setje gietijzer meteen klaar.

De large versies, 47-52cm, zijn wat meer opties voor te vinden maar de medium is een merk, gril guru, dus ook daar zal genoeg voor te krijgen zijn.

[...]

je zal niet de laatste zijn et eerder gevraagde vragen.. :)
Thanks tot zo ver!

Ik denk eerlijk gezegd dat de GrillGuru bij de Appie voor mij iets te vroeg komt.. Ook kwam ik bijvoorbeeld bij de Hornbach de volgende tegen: https://www.hornbach.nl/s...Blue/4615036/artikel.html maar dit leek mij de Medium variant..

Zal nog wel een tijdje bezig zijn met inlezen en dan de keuze gaan maken. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BBTM schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:13:
[...]

Thanks tot zo ver!

Ik denk eerlijk gezegd dat de GrillGuru bij de Appie voor mij iets te vroeg komt.. Ook kwam ik bijvoorbeeld bij de Hornbach de volgende tegen: https://www.hornbach.nl/s...Blue/4615036/artikel.html maar dit leek mij de Medium variant..

Die is prima en ook completer geleverd.
Alleen het grote verschil met die van de appie is dat die van de appie leverbaar is en die van de Hornbach niet.
Kamados zijn nogal lastig leverbaar. Iedereen wil er 1 omdat iedereen geld teveel schijnt te hebben door covid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@BBTM ga eerst anders indirect op die weber. Daar kan je echt een eind mee komen hoor. Zo'n 33cm ding is echt heel klein, de deflector is dan nog kleiner, met 2 ribjes zit je dan al vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 02:17
BBTM schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:13:
[...]

Thanks tot zo ver!

Die van de Hornbach is een large, maar weet niet of die goed leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:18:
@BBTM ga eerst anders indirect op die weber. Daar kan je echt een eind mee komen hoor. Zo'n 33cm ding is echt heel klein, de deflector is dan nog kleiner, met 2 ribjes zit je dan al vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ez_bovrTbHeiy24Z0xApE6afRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCciUSGKX4XcEGxlwXjWp4Rc.jpg?f=fotoalbum_large
4 halve past net. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
Dat zeg ik. Wat moeten anderen dan eten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TRD07 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:19:
[...]

Die van de Hornbach is een large, maar weet niet of die goed leverbaar is.
Recent heb ik er één via bosgrill.com. Een kleine onderneming uit Eerbeek. Goede service en goede prijs. Hij heeft er nog veel op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik ben opzoek naar een tweetal goeie bbq tangen maar niet al te duur. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heb denk ik een tang nodig voor kolen en de ander voor vlees.

Iemand een suggestie?

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Pagina: 1 ... 148 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism