Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:14

copykat

Good copy isn't bad

Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:11:
[...]

De afdichting van de Basterd zelf is prima; is van dat glasvezelspul. Als de blower aangaat zie je de rook ook alleen bij de kieren bij de blower (bottom vent) eruit komen, en de top vent. Niet door de seal van de dome.
daar bedoelde ik ook de aliexpres vilt voor. de blower aansluiting.
Het issue waar ik het over had is dat deze BBQ controllers eigenlijk heel simpel zijn; hoe meer de pit temp onder de ingestelde temp is, hoe harder ze blazen. Dus bij 2 graden verschil gaat 'ie op 6-10% ofzo, bij 20 graden verschil op 100% (bij wijze van).
klinkt logisch, tis gewoon een DeltaT. (je stelt een temp in, die moet zoveel voltage zijn, de weerstand van de probe loopt op in weerstand naarmate hij warmer word. (hogere voltage.) veel verschil in voltage is aansturing hoog, weinig is laag. Er zou natuurlijk een dempingsfactor in geprogrammeerd moeten worden,
Maar als je de dome open doet om iets te doen (in mijn geval; het vlees erop leggen) dan zakt de temp even heel sterk. Die controllers interpreteren dat, als het goed is, als 'klep open dus niet blazen'. Die Flameboss van mij doet dat stukje dus niet goed. Je kunt dat in de grafiek zien bij 11:30: de temp dropte van 110 naar 23 (omgevingstemp) maar ipv dat de blower gewoon pauseerde ging 'ie juist vol aan. Daarbij komt er sowieso al extra zuurstof bij je vuur als je de dome open doet.

Uiteindelijk was het probleem niet zo heel groot; het vlees was nog relatief koud en dat heeft de hele temperatuur aardig omlaag gebracht. Dus ik heb het daarna over tijd netjes naar 110 terug kunnen brengen. Maar ik vind het gewoon stom dat dat ding een dergelijke drop interpreteert als "oh jee, paniek, BLAAAAS!" in plaats van "chill, dome is open". En er zit ook geen pauze knop op dat ding en je kunt 'em niet lager instellen dan 38, dus de enige optie is stekker eruit. Vind ik niet okay voor zo'n duur ding.

Aangezien de temp wel goed gemeten wordt, is het een software issue. Hij heeft wel de laatste firmware. Dus ik heb Flameboss support even een mailtje gestuurd met de vraag of daar iets aan gefixt kan worden.

Verder ben ik best tevreden hoor, hij houdt nu al een hele tijd netjes de temp rond de 110 graden. En ik kan ondertussen makkelijk andere dingen doen.
ach alle apps en apparaatjes hebben wat support nodig vd gebruikers en fine tuning.
[...]

Nee hoor :) En het is ook geen groot issue, maar het valt me wel vaker op (niet alleen in dit topic hoor, het is wel een beetje een Tweakers dingetje) en mensen realiseren zich vaak niet dat dit niet erg uitnodigend is voor 'nieuwe' mensen. Ik denk ook dat mensen zich vaak niet realiseren dat er meer 'lurkers' in een topic zijn dan 'praters'. Ik 'lurk' hier ook al jaren, heb me er eigenlijk ook pas gemeng nu ik een kamado heb en wat tips goed kon gebruiken :)

[...]

Ik heb koken altijd wel leuk gevonden, maar ik kan een beetje doorschieten in m'n "ik doe het goed of ik doe het niet". Ik gebruik al heel lang sous vide en heb ook al vaak pulled pork sous vide gedaan (en dan afmaken op de BBQ voor de smaak). En dat werkt heel erg goed; helemaal voor feestjes is het ideaal omdat het makkelijk te timen is. En je zit snel op 'restaurantkwaliteit' want dit is ook gewoon hoe restaurants werken. Maar ik heb na een kamado workshop het "stapje verder" virus opgelopen en ben nu dus daarin aan het leren. Warmgerookte zalm gemaakt en die beef ribs afgelopen weekend. Die zalm was fantastisch (alleen net te veel zout in de droge brine, moet ik nog uitvogelen) terwijl die 'gewoon' van de appie kwam. De beef ribs waren denk ik het beste rundvlees dat ik ooit gehad heb, dus dat kan alleen maar beter worden. Ondertussen ook het zelfvertrouwen aan 't ontwikkelen om een keer Brisket te proberen.

Maar ik vind het 'perfect' bereiden vooral heel erg leuk. Een BBQ babysitten vind ik niks aan. Da's ook de reden dat ik voor een Kamado ben gegaan (constante temperaturen) en nu dus deze gadget voor 'erbij'.
Dat baby sitten van mij is vooral wantrouwen in mn eigen afstel kwaliteiten en of quirks van mn temperatuurs meters.
Nu weer 1 probe die -61 graden aangeeft en loopt te jojo-en. zeer vreemd. (tweede doet t niet.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyI8ixtRIEbXbdCAohCS-NZk_OU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K61YAlSFXHeQHlKpSmTRB1Nf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKZVBIHeFcdMtXIdJAziuP2NZrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1dLFU0ECC9K2BEev3f5tY2FL.png?f=fotoalbum_large

Nagemeten in koud en warm water tot 100graden geen vreemde waardes (een glas koud water en dan kokend water er ingieten met de probe er in)
hoogst irritant. (tweede mobiel dedicated gemaakt voor de app.) dan maar muziek op, biertje er bij in de tuin met een boek of zo en een beetje babysitten. (checken of de temp klopt met de dome temp en mn fantast probe.)

Ach zolang ik geen grote groepen hoef te doen en mn gezin de proevers zijn. lekker prutsen. 8)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Iemand nog tips mbt houtskool (en ja ik weet het al vaak gevraagd).

Gebruik vaak dammers, echter vind ik de kwaliteit nog steeds om te janken. Heel vaak erg veel klein spul en bizar veel gruis en inimini stukjes waar je niks aan hebt.

Ik kan de volgende eigenschappen waarderen van dammers:

- gaat makkelijk aan
- kan goed heet worden
- vriendelijk geprijsd
- weinig rook en dus geen overdadige rook geur aan het eten (kan de rest van de fam waarderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Nou, heb nu een beetje het tegenovergestelde issue t.o.v. de vorige keer. Ik denk dat de ribbetjes pas rond een uur of 8 klaar zijn :D

Edit: Pro tip; smeer je ribs in met WARME BBQ saus, niet saus direct uit de koelkast. Bij nader inzien wel een 'duh' moment maargoed...

[ Voor 34% gewijzigd door Hydra op 24-04-2021 18:15 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:30
copykat schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:08:
[...]

Ik heb hm laten liggen, net aan, ga ik in de zomer een keertje doen.
Nu 5kg sparerib dikbevleesched, 2kg argentijnse ribeye, 1,5kg diamanthaas...
Nu een beetje ruzie met de vriezer beheerder....(ruimte gebrek...had ik toch eerst moeten ontbijten voordat ik boodschappen ging doen ) 😅
Oh dat hebben wij gewoon opgelost door speciaal een vriezer “tafelmodel” voor mij aan te schaffen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dracula schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:13:

Gebruik vaak dammers, echter vind ik de kwaliteit nog steeds om te janken. Heel vaak erg veel klein spul en bizar veel gruis en inimini stukjes waar je niks aan hebt.

- gaat makkelijk aan
- kan goed heet worden
- vriendelijk geprijsd
- weinig rook en dus geen overdadige rook geur aan het eten (kan de rest van de fam waarderen)
Daar ben ik ook benieuwd naar. De (prijs/)kwaliteit is opzich prima, maar de stukken zijn te klein of vergruisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:03
@Hari-Bo, jij had een Traeger 22 toch?

Ik zag er een in de aanbieding staan en wil eigenlijk er al een tijdje eentje. Maar ik maak me wat zorgen over het geluid en de buren. Kun jij nog inschatten hoe luid de fan was in de Traeger? Waar zou ik het mee kunnen vergelijken qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Simpel vraagje. Volgende week komt er een zwangere dame op bezoek. Plan is om zalm met korst van mosterd en bruine suiker te maken met maïskolf en groene asperge. De zalm moet dan goed gaar op 70 graden.

Ik wilde als voorgerecht eend maken, die moet dan ook goed gaar. Is dat nog wat te doen op 70 graden? Of blijft er dan alleen nog lapje leer over?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 14:44
MrVegeta schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:24:
Simpel vraagje. Volgende week komt er een zwangere dame op bezoek. Plan is om zalm met korst van mosterd en bruine suiker te maken met maïskolf en groene asperge. De zalm moet dan goed gaar op 70 graden.

Ik wilde als voorgerecht eend maken, die moet dan ook goed gaar. Is dat nog wat te doen op 70 graden? Of blijft er dan alleen nog lapje leer over?
60-65 Graden vind ik wel echt het maximale voor eend. Geen idee hoe het is als je het op 70 graden doet maar dat lijkt mij too much...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Lijkt mij ook... Zalm op 70 kan nog wel toch?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Timmert schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:05:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. De (prijs/)kwaliteit is opzich prima, maar de stukken zijn te klein of vergruisd.
Ik heb nu (eerste keer) houtskool van big green egg. 15 euro voor 4,5 kilo dus wel "duur", maar kon zo snel niet echt iets goeds in huis krijgen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MrVegeta schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:28:
Lijkt mij ook... Zalm op 70 kan nog wel toch?
dan komt die witte smurrie wel vrij vrees ik.. (moest effe de naam op zoeken:) "Die witte smurrie', noemen we albumine. Het is geen vet, maar een eiwit (proteïne) dat van nature in de zalm aanwezig is en bij hoge temperaturen zich een weg naar buiten perst en stolt." door 140-150 graden bak temp en smaakt niet zo lekker en ziet er nog minder uit.
"Ook kun je de zalm op een lagere temperatuur langer verhitten óf de zalm voor gebruik in zout water te leggen".
Ik zou 60-65graden kern temp doen denk ik, is wel done. (bbq op 110-120 graden)
5 graden meer en t is 70. (alarmpje kerntempmeter op 65graden)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Update; nou dat viel dus best wel tegen. Het waren 'extra dikke' spareribs en de probes zaten in het dikste deel. Daarnaast heb ik ze veel te vroeg uit het folie gehaald, en duurde het heel lang voor ze op 90 graden zaten. Ze waren 'okay', maar niet 'wauw'. En je gaat voor 'wauw' natuurlijk.

Wat ook balen is; ik heb ipv zelf BBQ saus te maken deze samen met 't vlees bij de sligro gekocht, en dit was helaas gewoon een compleet foute keuze. Tegen beter weten in die saus toch op 't vlees gesmeerd. Gelukkig niet te dik, maar er zat gewoon een erg kunstmatige smaak aan. Volgende keer weer lekker zelf maken dus.

Hoop leerpuntjes dus, maar dit was uberhaupt de eerste keer dat ik spareribs volledig op de BBQ gedaan heb, dus ik mag ook geen wonderen verwachten.

Grafiek hele cook.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 24-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dracula schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:13:

- gaat makkelijk aan
- kan goed heet worden
- vriendelijk geprijsd
ik blijf houtskool.nl aanprijzen.
waarom? met zorg in een zak en nog een stevigere zak gestopt en dat in een makkelijk draagbare doos.
geen stof of gruis alleen goede grote stukken.(stinkt niet en kom geen spijkers oid tegen in t as.)
Al diverse dozen gehad nooit geen troep gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:18

Dennis1812

Amateur prutser

Koos2009 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb nu (eerste keer) houtskool van big green egg. 15 euro voor 4,5 kilo dus wel "duur", maar kon zo snel niet echt iets goeds in huis krijgen.
Echt. www.houtskool.nl. zo in huis en topkwaliteit. En vaak een cadeautje.

Zie dat @copykat boven mij ze ook al aanprijst.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19
Wel ontzettend duur zeg. In pak altijd gewoon wat van vuurenrook.nl, prima spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

418O2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:50:
Wel ontzettend duur zeg. In pak altijd gewoon wat van vuurenrook.nl, prima spul
ok welke dan?
(ben geen groot verbruiker dus een makkelijke doos en vocht werend is handig in mijn ogen.)

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 24-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
copykat schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:14:
[...]

ok welke dan?
(ben geen groot verbruiker dus een makkelijke doos en vocht werend is handig in mijn ogen.)
https://www.vuurenrook.nl...coal-briquettes/charcoal/

Vaak zo'n aanbieding van 24 of 20kg voor 40-45 euro ofzo.

Ik zag net de verkeerde pakketten denk ik, ze hebben ook goedkopere zie ik net bij houtskool.nl

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 24-04-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

45 euro voor 21kg bij houtskool.nl.
Scheelt dan toch niet zo gek veel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:19:
[...]

45 euro voor 21kg bij houtskool.nl.
Scheelt dan toch niet zo gek veel?
ik heb deze gekocht:
https://houtskool.nl/prod...ans-13kg-houtskool-kopie/ 46 euro voor 21,5 kg. (zacht en hard hout.)

als je vooral hardhout wilt:
https://houtskool.nl/prod...out-restaurant-houtskool/
46 euro voor 26kg.

De black wattle scheelt wel zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:11:
Maar ik vind het gewoon stom dat dat ding een dergelijke drop interpreteert als "oh jee, paniek, BLAAAAS!" in plaats van "chill, dome is open". En er zit ook geen pauze knop op dat ding en je kunt 'em niet lager instellen dan 38, dus de enige optie is stekker eruit. Vind ik niet okay voor zo'n duur ding.

Aangezien de temp wel goed gemeten wordt, is het een software issue. Hij heeft wel de laatste firmware.
Dat is apart. Met mijn flame boss 400 heb ik er geen probleem mee. Daar werkt de dome open detectie wel naar behoren? Moet dus een software issue zijn. De mijne is een jaar oud en als het werkt: don't fix it.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 24-04-2021 21:38 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

copykat schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:25:
[...]

ik heb deze gekocht:
https://houtskool.nl/prod...ans-13kg-houtskool-kopie/ 46 euro voor 21,5 kg. (zacht en hard hout.)

als je vooral hardhout wilt:
46 euro voor 26kg.

De black wattle scheelt wel zag ik.
Ik persoonlijk bestel meestal deze combinatie. Bevalt mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Zat ook te kijken bij houtkool.nl

Toch maar eens een doos zuid afrikaans proberen.

Heb nog een zak marabu cuba liggen voor low and slow.

Vind het wel een gedoe wisselen tussen soorten en dan houtskool ergens laten 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@Hydra kerntemperatuur van ribs is vrij irrelevant, daarmee maak je het jezelf alleen maar lastig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dracula schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:55:
Zat ook te kijken bij houtkool.nl

Toch maar eens een doos zuid afrikaans proberen.

Heb nog een zak marabu cuba liggen voor low and slow.

Vind het wel een gedoe wisselen tussen soorten en dan houtskool ergens laten 😊
Ik heb 2 van die grote plastic bakken van de action. Past het prima in. Deze staan bij mij in de bijkeuken (heb geen schuur).
Sticker erop welke soort welke bak en klaar. Rvs schep erbij en een emmertje om in te doen om het naar de bbq te verplaatsen.
Als ik wissel van soort en van de andere soort zit nog een beetje in de bbq maakt mij dat niks uit, brand wel op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Dennis1812 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:17:
[...]

Ik heb 2 van die grote plastic bakken van de action. Past het prima in. Deze staan bij mij in de bijkeuken (heb geen schuur).
Sticker erop welke soort welke bak en klaar. Rvs schep erbij en een emmertje om in te doen om het naar de bbq te verplaatsen.
Als ik wissel van soort en van de andere soort zit nog een beetje in de bbq maakt mij dat niks uit, brand wel op..
Het uit elkaar houden is geen probleem, ging mij vooral om switchen.

Bedoel bij simpele gerechtjes die kort moeten gebruik ik wel een volle vuurkorf en is er erg veel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:46:
Update; nou dat viel dus best wel tegen. Het waren 'extra dikke' spareribs en de probes zaten in het dikste deel. Daarnaast heb ik ze veel te vroeg uit het folie gehaald, en duurde het heel lang voor ze op 90 graden zaten. Ze waren 'okay', maar niet 'wauw'. En je gaat voor 'wauw' natuurlijk.

Wat ook balen is; ik heb ipv zelf BBQ saus te maken deze samen met 't vlees bij de sligro gekocht, en dit was helaas gewoon een compleet foute keuze. Tegen beter weten in die saus toch op 't vlees gesmeerd. Gelukkig niet te dik, maar er zat gewoon een erg kunstmatige smaak aan. Volgende keer weer lekker zelf maken dus.

Hoop leerpuntjes dus, maar dit was uberhaupt de eerste keer dat ik spareribs volledig op de BBQ gedaan heb, dus ik mag ook geen wonderen verwachten.

Grafiek hele cook.
Ribben doe ik nooit op temperatuur. De welbekende 3-2-1 methode en de ribben zijn altijd heerlijk mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:38:
[...]

Ik heb tot nu toe erg veel plezier gehad met deze
https://houtskool.nl/prod...estaurant-houtskool-13kg/
Ideale middenmoter, makkelijk aan te steken en ook lange sessies mogelijk. Weinig rook neutraal van smaak.
Maar ja was op. Dus maar iets anders geprobeerd. Wilde toch al eens een long and slow burner proberen voor de spareribs en pulled pork.
Die appel heerlijk voor vis en en hamburgers, rib eye's snelle werk.

En wat je zegt je krijgt altijd een aardigheidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:33
Dennis1812 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:38:
[...]

Heb die 2 weken geleden ofzo binnen gekregen. Aankomende dinsdag ga ik die proberen met een setje spareribs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Ik ga morgen voor het eerst een brisket maken, het is de bedoeling deze dinsdag met Koningsdag op te eten. Met Koningsdag zelf ga ik ook nog pulled pork bereiden.

Hoe kan ik de brisket het beste bewaren en de volgende dag weer opwarmen? Zonder dat die al te veel uitdroogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dracula schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:32:
[...]

Het uit elkaar houden is geen probleem, ging mij vooral om switchen.

Bedoel bij simpele gerechtjes die kort moeten gebruik ik wel een volle vuurkorf en is er erg veel over.
Bak wat minder vol doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Beun schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:48:
Ribben doe ik nooit op temperatuur. De welbekende 3-2-1 methode en de ribben zijn altijd heerlijk mals.
Check. Thanks. Komend weekend maar eens opnieuw proberen. Dit keer met goeie BBQ saus... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
418O2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:56:
@Hydra kerntemperatuur van ribs is vrij irrelevant, daarmee maak je het jezelf alleen maar lastig
Goed om te weten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

copykat schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:42:
[...]

dan komt die witte smurrie wel vrij vrees ik.. (moest effe de naam op zoeken:) "Die witte smurrie', noemen we albumine. Het is geen vet, maar een eiwit (proteïne) dat van nature in de zalm aanwezig is en bij hoge temperaturen zich een weg naar buiten perst en stolt." door 140-150 graden bak temp en smaakt niet zo lekker en ziet er nog minder uit.
"Ook kun je de zalm op een lagere temperatuur langer verhitten óf de zalm voor gebruik in zout water te leggen".
Ik zou 60-65graden kern temp doen denk ik, is wel done. (bbq op 110-120 graden)
5 graden meer en t is 70. (alarmpje kerntempmeter op 65graden)
Ik lees her en der dat als je de zalm langzaam naar 70 graden bent, dus de grill op 70 graden dat daar proces behoorlijk meevalt. Dus ga dat op een plankje doen. De eend laat ik schieten en er gaat gewoon wat groente bij. Portrbello met wat vulsel. En ik denk garnalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Misha schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:08:
@Hari-Bo, jij had een Traeger 22 toch?

Ik zag er een in de aanbieding staan en wil eigenlijk er al een tijdje eentje. Maar ik maak me wat zorgen over het geluid en de buren. Kun jij nog inschatten hoe luid de fan was in de Traeger? Waar zou ik het mee kunnen vergelijken qua geluid?
Die had ik in het verleden inderdaad. Het geluid icm de buren zal wel meevallen. Je hoort een duidelijke ventilator maar het is niet zo dat de hele buurt hier gek van wordt, en anders heb je de resonantie van een warmtepomp die dat geluid weer overstijgt. :+

Zelf had ik hem onder een kapschuur van 7,5 meter breed. Waarbij in de ene hoek de Traeger en de andere hoek een tafel om buiten te eten. Maar dan vind ik persoonlijk het geluid echt storend en breekt de beleving van bbqen af. Qua gemak is het echter wel weer subliem, enige minpunt is een hoog verbruik en minder hoge temperaturen haalbaar tegenover een kamado.

Kamado Joe heeft een combinatie van beide de Pellet Joe, maar deze heb ik nog niet in het veld gezien. Benieuwd naar niet gesponsorde ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 25-04-2021 11:59 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45
Hari-Bo schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:57:
[...]

Die had ik in het verleden inderdaad. Het geluid icm de buren zal wel meevallen. Je hoort een duidelijke ventilator maar het is niet zo dat de hele buurt hier gek van wordt, en anders heb je de resonantie van een warmtepomp die dat geluid weer overstijgt. :+

Zelf had ik hem onder een kapschuur van 7,5 meter breed. Waarbij in de ene hoek de Traeger en de andere hoek een tafel om buiten te eten. Maar dan vind ik persoonlijk het geluid echt storend en breekt de beleving van bbqen af. Qua gemak is het echter wel weer subliem, enige minpunt is een hoog verbruik en minder hoge temperaturen haalbaar tegenover een kamado.

Kamado Joe heeft een combinatie van beide de Pellet Joe, maar deze heb ik nog niet in het veld gezien. Benieuwd naar niet gesponsorde ervaringen.
Een pellet bbq wordt veel gebruikt voor low n slow, waarna vlees nog moet rusten. Tegen de tijd dat je aan tafel zit, staat bbq waarschijnlijk al uit.

Hoge temperatuur: tot 265graden is mogelijk, hogere temperaturen mis ik alleen voor pizza, maar daar zijn weer hulpstukken voor. Ik gebruik voor pizza een weber met opzet ring

Verbruik: je koopt relatief duur vlees en een dure bbq, wat is dan nog een tientje of wat voor pellets?

Ik ben heet tevreden over m’n Traeger Ironwood 650. Zou ik hem weer kopen? Het is heel gemakkelijk, maar mis een beetje het klooien met vuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Als je 3-2-1 doet, of 2.5-1-0.5 met baby back ribs zit je hoe dan ook goed. Enige graadmeter die je nodig hebt is of het vlees terug trekt en het bot aan het einde los komt van het vlees.

Geheel opbouwend bedoelt, ik heb veel geleerd van dom veel YouTube filmpjes te kijken (pitmaster x, guga foods, noskos, andere random YouTubers). Dan zie je hoe ze dingen doen en daar leer je van (ook dingen die je niet wil doen)

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 25-04-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:03
Hari-Bo schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb een tuin van 10 meter diep, 5 meter breed. Dus ik denk dat de buren het wel zullen horen. Als ik dan ieder weekend dat ding aan heb staan, dan gaat het denk ik wel irriteren?

Het verbruik vind ik ook nog een dingetje. Een zak pellets kost 20 euro ofzo? Om dan iedere 12 uur voor 20 euro aan brandstof er in flikkeren, vind ik ook weer een beetje te. Dat geld besteed ik liever aan vlees. M’n kamado is echt vele malen zuiniger

Zucht. Keuzes. Ik had m’n zinnen gezet op een Roccbox, maar twijfel nu toch weer om een Traeger te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
@newtastyland Klopt dat het vooral gebruikt wordt voor L&S ook omdat de hittebron indirect is en direct grillen iig met mijn Traeger toentertijd niet mogelijk. Maar ook met L&S is het verbruik stukken hoger tegenover een kamado. Uiteraard gebaseerd op twee verschillende ideeën. Maar het is mijn ding simpelweg niet. Als ik echt geen zin heb pak ik mijn BGE MiniMax icm Heatermeter, deze heeft uiteraard dan ook een fan maar deze is een heel stuk stiller als de grotere varianten.

@Misha Ik zou vooral even op YouTube zoeken naar praktijk video's icm geluidproductie (die wordt vaak eruit gemonteerd). Of ergens in de buurt naar een dealer gaan met het verzoek om deze eens aan te zetten. Brandstof hoeft er niet in om iig de fan aan te horen.

Wat ik niet snap van de palletbarbecue fabrikanten is dat ze geen dubbelwandig model op de markt zetten. Je hebt wel oplossingen met een deken etc maar dat is ook niet je van het. Waarom niet zoals Broil King Kegg of Caliber twee metalen wanden met daartussen isolatie. Scheelt enorm qua brandstof verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 25-04-2021 14:46 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Hari-Bo lagere instapprijs denk ik. Ik vind dat ook bijzonder vreemd. Buiten de kosten ook ecologisch niet super handig. Niet dat bbq'en ecologisch überhaupt goed is, maar met zo'n verbruik wordt het niet beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:17
Hari-Bo schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:45:
@newtastyland Klopt dat het vooral gebruikt wordt voor L&S ook omdat de hittebron indirect is en direct grillen iig met mijn Traeger toentertijd niet mogelijk. Maar ook met L&S is het verbruik stukken hoger tegenover een kamado. Uiteraard gebaseerd op twee verschillende ideeën. Maar het is mijn ding simpelweg niet. Als ik echt geen zin heb pak ik mijn BGE MiniMax icm Heatermeter, deze heeft uiteraard dan ook een fan maar deze is een heel stuk stiller als de grotere varianten.

@Misha Ik zou vooral even op YouTube zoeken naar praktijk video's icm geluidproductie (die wordt vaak eruit gemonteerd). Of ergens in de buurt naar een dealer gaan met het verzoek om deze eens aan te zetten. Brandstof hoeft er niet in om iig de fan aan te horen.

Wat ik niet snap van de palletbarbecue fabrikanten is dat ze geen dubbelwandig model op de markt zetten. Je hebt wel oplossingen met een deken etc maar dat is ook niet je van het. Waarom niet zoals Broil King Kegg of Caliber twee metalen wanden met daartussen isolatie. Scheelt enorm qua brandstof verbruik.
Traeger heeft een dubbelwandige dacht ik, de duurste variant van ze. Ik vind het pellet verbruik zelf wel meevallen, maar als je een zuinige barbecue wil is een kamado de way to go. Toen het echt koud was in de winter ging het wel hard, maar echt geen hele zak in 12 uur.

Ik vind ook het geluid totaal niet storend, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk. Dat een pellet barbecue geluid maakt staat vast. Hier in de wijk maken de spelende kinderen alleen altijd meer geluid dan de ventilator van mijn barbecue. Ik heb ook altijd muziek aanstaan in de tuin als er bezoek is en dat maakt sowieso meer geluid dan de barbecue.

@Misha Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt van Noordwijkerhout is kan je wel een keer komen luisteren naar mijn Pro 780. Ik kan ook een filmpje opnemen als die aanstaat. Ik weet alleen niet of de Pro 22 meer geluid maakt, het is een iets ouder model dus de controller is ook anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Ozzie op 25-04-2021 15:15 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

418O2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:37:
[...]

Als je 3-2-1 doet, of 2.5-1-0.5 met baby back ribs zit je hoe dan ook goed. Enige graadmeter die je nodig hebt is of het vlees terug trekt en het bot aan het einde los komt van het vlees.
Als je veel ribs maakt zal t inderdaad ff kijken en volgende fase voldoende zijn.
Ik heb toch wat kerntemp opgeschreven om de grens fase 1 naar 2 en fase 2 naar 3 makkelijker in te schatten en aanpassingen te doen in t proces. Aantekeningen.
Fase 1 KT 65graden thermopen prikken => fase 2. Bovenzijde onder aluminium , 90/95graden singleprobe fantast. Dan uitpakken en aflakken een paar keer, dat is kijken en voelen beetje prikken

Voordeel van deze methode is dat ik langzaam naar de ideale bite kan toewerken. Te hard? Fase 1: 5 graden er bij. Nogsteeds? Fase twee langer, te zacht? Fase twee korter.
Als ik t goed heb is terug trekken vh vlees in de fase 3 de manier om de ideale tijd te meten. Of is 's dat in fase 1 ook al een visueel meetpunt?
Geheel opbouwend bedoelt, ik heb veel geleerd van dom veel YouTube filmpjes te kijken (pitmaster x, guga foods, noskos, andere random YouTubers). Dan zie je hoe ze dingen doen en daar leer je van (ook dingen die je niet wil doen)
Zekers, nadeel is dat ze steeds exotisere stukken vlees verzinnen om views te krijgen en pitmaster is nu bijv, alles aan t doen op andere apparaten(pellet bijv.), geen large kamado..
Goed om te zien hoe dat moet/kan maar bijv. spareribs op een electronisch gestuurde pelletbbq met een rooster van 1meter is toch anders dan 4 porties babyribs onder een kamado medium prakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Net mijn eerste bbq gekocht (had hiervoor een gamma kegel bbqtje van mijn zwager).

Voordat ik serieus geld erin ga steken eerst maar eens beginnen met de weber master touch premium met sear rooster

Ben er blij mee! :)

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Waar halen jullie brede aluminiumfolie met een behoorlijke dikte? Was net bij de Makro maar daar hebben ze niets fatsoenlijks.. en ik heb geen zin om €20,- voor 1 rol bij de bolle webshop te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@copykat als dat voor jou werkt, prima, maar je kan ribs wel op het zicht maken op een gegeven moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
Ik zag de discussie over houtskool en aangezien ik bijna door mijn bij mijn Kamado Joe gekregen zak houtskool heen ben, was op zoek naar een nieuwe.

Ik twijfel tussen de volgende twee:
en
https://houtskool.nl/product/marabu-houtskool-cuba-voordeel/

Wat zouden jullie adviseren voor een all-round houtskool? Ik ben zowel van de low-en-slow (de beef-ribs liggen nu te rusten), maar wil ook pizza maken.

Op zich geeft de beschrijving van de West Afrikaanse goed aan wat ik er mee wil doen, maar ik lees online veel goeie dingen over de Marabu. Vandaar nu even de vraag aan jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
Ozzie schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:11:
[...]

Traeger heeft een dubbelwandige dacht ik, de duurste variant van ze.
De timberline is dubbelwandig, zijn ook isolatiedekena te koop🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Technofreakz schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:24:
Waar halen jullie brede aluminiumfolie met een behoorlijke dikte? Was net bij de Makro maar daar hebben ze niets fatsoenlijks.. en ik heb geen zin om €20,- voor 1 rol bij de bolle webshop te betalen.
Ik heb wel van de makro, maar dat was ook 20 euro voor een rol, maar dan wel een rol van 200m x 44cm. Alleen gebruik ik die eigenlijk alleen op de driptray van mijn barbecue mee in te wikkelen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Ozzie schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
[...]

Ik heb wel van de makro, maar dat was ook 20 euro voor een rol, maar dan wel een rol van 200m x 44cm. Alleen gebruik ik die eigenlijk alleen op de driptray van mijn barbecue mee in te wikkelen.
Die heb ik ook al, maar deze is niet stevig genoeg. Mijn planning is om zeer binnenkort brisket te maken. En dan adviseren ze toch echt stevige folie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Technofreakz schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:24:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I9C9F8uOtLX2uYna4WeRCNBdLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXPJFb93LKKxfCHav76W8dtU.jpg?f=fotoalbum_large
Deze heeft af en toe de Lidle.
Elke keer als ik ze zie neem ik er een paar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Nieuw in de wereld van bbq. Ben iemand die voornamelijk een hamburger en wat simpels gaat maken, niet elke week. Maar toch op zoek naar iets goeds wat ik misschien in de toekomst vaker en uitgebreider kan gebruiken mocht het bbq virus aanslaan. Nu heeft ah een actie met een grill guru, is dit een aanrader voor iemand als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Nieuw in de wereld van bbq. Ben iemand die voornamelijk een hamburger en wat simpels gaat maken, niet elke week. Maar toch op zoek naar iets goeds wat ik misschien in de toekomst vaker en uitgebreider kan gebruiken mocht het bbq virus aanslaan. Nu heeft ah een actie met een grill guru, is dit een aanrader voor iemand als ik? Wil ook niet meteen te veel uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

monaldo schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:16:
Nieuw in de wereld van bbq. Ben iemand die voornamelijk een hamburger en wat simpels gaat maken, niet elke week. Maar toch op zoek naar iets goeds wat ik misschien in de toekomst vaker en uitgebreider kan gebruiken mocht het bbq virus aanslaan. Nu heeft ah een actie met een grill guru, is dit een aanrader voor iemand als ik?
Ik heb je vraag richting het BBQ-topic verplaatst, gezien het geen aanbieding is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:13
copykat schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:16:
[...]

Als je veel ribs maakt zal t inderdaad ff kijken en volgende fase voldoende zijn.
Ik heb toch wat kerntemp opgeschreven om de grens fase 1 naar 2 en fase 2 naar 3 makkelijker in te schatten en aanpassingen te doen in t proces. Aantekeningen.
Fase 1 KT 65graden thermopen prikken => fase 2. Bovenzijde onder aluminium , 90/95graden singleprobe fantast. Dan uitpakken en aflakken een paar keer, dat is kijken en voelen beetje prikken

Voordeel van deze methode is dat ik langzaam naar de ideale bite kan toewerken. Te hard? Fase 1: 5 graden er bij. Nogsteeds? Fase twee langer, te zacht? Fase twee korter.
Als ik t goed heb is terug trekken vh vlees in de fase 3 de manier om de ideale tijd te meten. Of is 's dat in fase 1 ook al een visueel meetpunt?

[...]

Zekers, nadeel is dat ze steeds exotisere stukken vlees verzinnen om views te krijgen en pitmaster is nu bijv, alles aan t doen op andere apparaten(pellet bijv.), geen large kamado..
Goed om te zien hoe dat moet/kan maar bijv. spareribs op een electronisch gestuurde pelletbbq met een rooster van 1meter is toch anders dan 4 porties babyribs onder een kamado medium prakken.
Sinds ik over ben naar de green egg (vanuit weber) ben ik afgestapt van de 3-2-1 methode. Ribben erop, ff kijken hoe dik ze zijn en dan meestal ergens tussen de 3-5u erop. Waarvan laatste uur elk kwartier insmeren. Gewoon laten liggen en niet meer aankomen. Als ik denk dat ze klaar zijn ff met de botte kant van de saté prikker erdoor. Gaat die makkelijk erdoor dan zijn ze klaar. Elke keer goed gelukt tot nu toe en een hele bak minder werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
monaldo schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:18:
Nieuw in de wereld van bbq. Ben iemand die voornamelijk een hamburger en wat simpels gaat maken, niet elke week. Maar toch op zoek naar iets goeds wat ik misschien in de toekomst vaker en uitgebreider kan gebruiken mocht het bbq virus aanslaan. Nu heeft ah een actie met een grill guru, is dit een aanrader voor iemand als ik? Wil ook niet meteen te veel uitgeven.
Ik zou zelf eerder voor een Weber gaan, maar ik hou van zo groot mogelijk en voor hetzelfde geld als een kleine grill guru heb je een grote weber.

Aan de andere kan kan je met een kamado wel leuke dingen maken die op een weber wat lastiger zijn, dus dat is een afweging die je voor jezelf moet maken. Hamburgers grillen kan in ieder geval op elke barbecue prima. Gewoon op tijd omdraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
copykat schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]
Deze heeft af en toe de Lidle.
Elke keer als ik ze zie neem ik er een paar mee.
dan zal ik mijn jacht daar eens voorzetten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
Ozzie schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:26:
[...]

Ik zou zelf eerder voor een Weber gaan, maar ik hou van zo groot mogelijk en voor hetzelfde geld als een kleine grill guru heb je een grote weber.
Voor hetzelfde geld heb je een traeger bij AH; groot oppervlak en je moet wel heel goed je best doen om daar iets om te verknallen! 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

monaldo schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:16:
De medium 34cm rooster maat kan indirect en zo. Low and slow is ook mogelijk.
Ik heb een habbibabie medium en werkt prima.
Dus ja, mits je minimaal een medium neemt. De small heeft bijna geen indirect mogelijkheid.
Medium is voldoende voor 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Michieas schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:24:
[...]

Sinds ik over ben naar de green egg (vanuit weber) ben ik afgestapt van de 3-2-1 methode. Ribben erop, ff kijken hoe dik ze zijn en dan meestal ergens tussen de 3-5u erop. Waarvan laatste uur elk kwartier insmeren. Gewoon laten liggen en niet meer aankomen. Als ik denk dat ze klaar zijn ff met de botte kant van de saté prikker erdoor. Gaat die makkelijk erdoor dan zijn ze klaar. Elke keer goed gelukt tot nu toe en een hele bak minder werk.
Doe je dan nog met appelsap oid besproeien?

De inpak methode heeft boter en appelsap of boter en bruine basterdsuiker.
Boter ,bruine bastertsuiker en sambal oelek is ook lekker. Dat is dan met laten liggen niet mogelijk.
Of is met lakken t zelfde resultaat te behalen?

Ben nog niet zo ervaren met spareribs maken dus zoekende naar de meest simpele en lekkere versie.

Zalm, is een eitje, net weer gemaakt, sesam pitjes en Italiaanse kruiden er op dit keer. (standaard met brine en suiker gepekeld paar uur in de koelkast, afgedept.) warmgerookt tot 60 graden. HEERLIJK.😁
Die sesampitjes maken t af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb vandaag ribs gemaakt met een sausje met daarin gochujang, dat werkt als een trein! Brengt een beetje umami en een lekker pitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Vraagje, moet ik een weber kolen bbq nou wel of niet even inbranden? Thanks!

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Wobbit schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:34:
Zou ik wel doen. Goed heet opstoken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Extigo schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:46:
Wat zouden jullie adviseren voor een all-round houtskool? Ik ben zowel van de low-en-slow (de beef-ribs liggen nu te rusten), maar wil ook pizza maken.
Hangt af of je een hele zachte of hele harde houtskool wilt hebben. Aangezien je Kamado Joe houtskool had ga ik er vanuit dat je een kamado hebt.

Ik ga meestal naar Dammers als default go to houtskool. Maar heb nu White Quebracho in gebruik die me echt verbaasd qua brandduur bij L&S en het gemak van aansteken. En deze kan ook hoog gaan in temp zonder een giga verbruik te hebben. Ik denk dat ik deze nu als default ga gebruiken.

Maar ik moet nog 24kg Dammers verstoken 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2021 22:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Schoonbranden inderdaad maar niet te hoog. Anders heb je de emaille laag kapot (ervaring). Als je de kolenmandjes hebt deze in het midden doen en dan kan je vrij hoog gaan qua temp.

Maar in het begin is zo een weber zuiniger en kan die hoger in temp gaan ivm de weerkaatsende kuip. Dus je hebt niet heel erg veel kolen / briketten nodig dan.

Verder zou ik ook niet te hoog gaan met die pruts chroom vernikkelde roosters. Die gaan dan kapot bij te hoge temp.

Gewoon beetje gezond verstand gebruiken (of de roosters eruit laten de eerste keer als je hoog wilt gaan)

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:32:
Een moment van stilte graag. 3 jaar geleden kwam de Niclan aka Sgt Crispy ten huize Chevy454.

Na veel gesukkel met lekken langs de aspan, afbladerende Daisy wheel en slechte service van HarlemBBQ / 200 Fahrenheit is het einde verhaal voor Sgt Crispy.

Bij het openen van de dome was er roest aan de binnenkant van de dome. De rand waar de aspan afdicht was al krokant maar nu had die een enorme bark gevormd. Na het ere teken (SmokeWare SS cap) eraf gehaald te hebben eindigt het verhaal van Sgt Crispy zo

[Afbeelding]

Ergo: de Niclan is bij weer en wind gebruik niet echt goed te noemen. De Weber MT die ik ervoor had was 100 keer beter. De Niclan zou potentieel eventueel met wat geluk nog een rondje mee kunnen gaan op MP maar heb geen zin in gezeur en voor wat het ding waard was zijn er tig betere Q's in aanbod. Dus daarom rondje milieustraat.

Upside: er kan weer een nieuwe BBQ komen :')
Ik heb/had ook de Niclan, volgens mij rond dezelfde periode aangeschaft als jij. Mijn exemplaar is een paar weken geleden hetzelfde lot ondergaan; na half te zijn weggeroest uit zijn lijden verlost. Niet voordat ik enkele frustraties heb geuit in de vorm van een hamer en reciprozaag.
Hoop lekkers op bereid, maar manman wat een drama af en toe met de temp fluctuaties bij low&slow.

Opnieuw op de markt voor wat nieuws dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:36

zeroday

There is no alternative!

Michieas schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:24:
[...]

Hoe leg je die ribs er dan op zodat je geen zwarte aangebrande randen krijgt? En wat is je basis temperatuur voor deze 1 sessie? Ik ben ook afgestapt van 3-2-1, maar doe nog maar een 3-1, waarbij ik hem op het laatst inpak, maar daar zou ik ook vanaf willen ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Technofreakz schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:40:
[...]
dan zal ik mijn jacht daar eens voorzetten. Bedankt!
Hou wel rekening met het feit dat er ' with embossing ' op staat. Hierdoor heeft deze bijna onzichtbare gaatjes. om bijv. stoom te kunnen laten ontsnappen. NIet handig als je dus bijv. ribs erin wil pakken met appelsap .. dat gaat geheid mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

zeroday schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:43:
[...]

Hou wel rekening met het feit dat er ' with embossing ' op staat. Hierdoor heeft deze bijna onzichtbare gaatjes. om bijv. stoom te kunnen laten ontsnappen. NIet handig als je dus bijv. ribs erin wil pakken met appelsap .. dat gaat geheid mis ;)
Zou kunnen maar dat heeft niks met embossing te maken:
Door op de drukplaat een reliëf aan te brengen en deze daarna op papier te drukken ontstaat in het papier eveneens een reliëf. Door de schaduwwerking is de afbeelding te zien. Wikipedia
t reliëf is vooral om structuur aan te brengen, buig stevigheid en dus beter dicht te drukken.
Edit deze is ook handig. Lekkerstevig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwJN4mLpU5JQ-xeJHAwmKABfXR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04V4ShKA0cGNno46mCHl85oC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door copykat op 26-04-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

gouden regel: alle nieuwe BBQ's eerst leeg opstoken 100-150graden.
inbranden vh materiaal zorgt voor verbranden van alle verdampende stoffen die achter gebleven bij de fabrikage.
(roestwerende waxlaag bijvoorbeeld, kans is groot dat het geen bijenwax is ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29
Gisteren een paar sirloin steaks gemaakt. Ik had een paar kilo op Megafoodstunter gekocht. Enkele weken geleden al een keer ribeye geprobeerd, nu dus een 'vergelijkbaar' stuk vlees.

Als groente had ik een beetje gegrilde courgette & gegrilde paprika in een salade met tomaatjes & geitenkaas, plus extra vierge olijfolie.
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mao3vQBdC9-dySqxgnyO_or5VSmO-XUElV2IJj4qNTprUhKylGf5Q11Av6btcBqs3bYWsqdHjecSpZYa0NIg1TFYrAKwm3Czd0KijMi70gRclSGDVNzDvBYyftSwMtS3-rDPr0hzk0nWLqBd_oZ7zjO8fDFrQTnAhw_BIMNW_JBs?width=640&height=480&cropmode=none
Leerpunt hier is dat ik niet extra vierge olijfolie had moeten gebruiken, of minder. De smaak was nogal overheersend.
Ik vond de salade wel lekker, maar m'n kinderen (3 & 4) en vrouw waren er minder enthouisiast over.

De steaks had ik een dag van tevoren in de koelkast gelegd met wat peper & zout er overheen en aan het begin van de zondagmiddag in de keuken om op kamertemperatuur te komen.
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mCOizbOgq8tP6wGax_zDgu-nokE73EPqyz3mxt390Nr9g7cm0SY8zcgdCi5AuQgTjKttWI1uXUbfHwvmx7bq6ZDJbIdr34wrmVeV7i5JxWZ8sAJ530dMsSSGQKBtsii0Acgz6JDMgXX4C-ZCt-pM-kQoApt8OoQXPRQ88PkMGsXY?width=640&height=480&cropmode=none

Op de bbq met een temperatuur meter.
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4muV_ahFLJw8guFOasNNhbmt091KcI3ndEEosZkyph1u49jgGgwPGfkGB5PWhNGCEix-BRoyEPuFNXCzs31Xue016ko1MVZrb1Z6xyN8t6lUoUnBIi2eFX9nM1RSGo9YPkx580YhGyin5SRFv7okF0SsB_FJYLXUnJGGEwRy19pnM?width=640&height=480&cropmode=none
Volgens instructies die ik op het internet had gevonden heb ik 2 minuten er op gelegd, daarna 45 graden gedraaid en weer 2 minuten wachten en daarna de andere kant op dezelfde manier gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mATMqlU1R-va7U7rN-pWHg70w8SqMzWuNWsjP6zPioJXy-BeHz2d4KWJuwjhFIz_MZwA-45RwWZOPCOaPf_TnkaMCs95RNSy7QGXDruwsd4JqWdo5X4sJhQY4SsFZh0BFURGclr4n_YFhnL2TOeAsX8pGnrki7IZOwoGZ1J7Idiw?width=640&height=480&cropmode=none

In het begin steeg de temperatuur niet zo heel snel. Maar vanaf ~40 graden ging het best snel, waardoor ik iets te laat was met de steaks er af te halen. Dit was zo rond de 54 graden en daarna heb ik ze nog even ingepakt.

Het resultaat was dat het iets verder doorbakken was dan de medium-rare die waar ik voor ging.
Afbeeldingslocatie: https://db5pap001files.storage.live.com/y4mxwvA6GVaw1SCO9-x31bZl2b7f8cg9jqzD7iVgDTL88Jx7ykbjesx6YWc_mIHzSlirQ2WxdQKX4jdGtTGJCVTcKD_LnrkfYGd44InvBPT7qy07OiKZ5LFI_YtlS1tROQTL-juwffT1uSLRoSJt6gYmfgNycjanIxJObpSQhorBzk?width=640&height=480&cropmode=none
Smaak was op zich prima, maar had er meer van verwacht. De ribeye van een paar weken geleden was vele malen lekkerder. Wellicht dat het ook kwam doordat de ribeye wel 'perfect' was en deze te doorbakken.

Wel lekker gegeten dus en morgen doe ik het gewoon dunnetjes over en houd ik de temperatuur iets beter in de gaten.

M'n kogelbarbecue (oranje Postcode loterij kogel) tijdens een val nu ovaal is geworden. Het deksel & rooster past nu nog maar op 1 manier in de kogel. Op zich kom ik daar nog mee weg, maar is niet ideaal.
Ook is m'n (relatief goedkope) oklahoma smoker barbecue een beetje aan het doorroesten. Het kolenmandje heeft een paar kleine gaatjes (door roest & hitte) en het deurtje kan niet meer open/dicht (roest).

Ik 'moet' nu dus op zoek naar een vervanging.
Het smoken vind ik super leuk om te doen, maar ook het hot & fast is hier thuis noodzakelijk.
Volgens mij kan beide op een normale Weber 57 (Master-Touch).
Gezien deze onverwachte kosten ben ik nu op zoek naar een mooie tweedehands.

Op Marktplaats zag ik een advertentie waarin stond dat het rooster enigszins verroest is, maar
"...dat het advies is om toch het rooster ieder jaar te vervangen."
Is dat zo?
Ik barbecue al een paar jaartjes en heb nog nooit een rooster hoeven te vervangen.
Enige keer dat m'n rooster verrot was, was doordat ik die in het open vuur wilde 'schoon' branden. Hier kon de coating niet goed tegen en heb ik dus moeten vervangen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:51:
[...]

Hoe bevalt het Modus Operandi boek?
Bevalt goed! Het zijn wel recepten waar je vaak even de tijd moet nemen en in mijn geval ook wat nieuwe technieken leren. Foto's zijn erg mooi, sommige recepten konder beter geschreven zijn. Ben nog steeds blij met de keus om het boek te kopen, wel denk ik dat er zoals met alles bij de Big Green Egg er op de markt dezelfde kwaliteit te krijgen is voor een lagere prijs. Maar ja, dit heeft wel het goede groene kleurtje he ;)

Concreet; eerste keer brioches gemaakt uit het boek, bleken een beetje aan de zware kant. Mijn kneedskills dus nog een beetje verbeteren. Het boek is daar dus niet heel beschrijvend in; de stappen staan wel goed beschreven maar er wordt een stukje ervaring verwacht die ik in het geval van deeg kneden nog aan het opdoen ben.

Ander recept, met zalm welke door het boek als moeilijk recept werd omschreven ging me dan wel weer prima af. Alle recepten zijn voorzien van een aantal foto's (ingredienten, soms tussenstap, eindresultaat) en het helpt mij ook om iets meer te werken aan de presentatie.

tl;dr: Leuk boek met interessante recepten, ingredienten en technieken. Wel aan de prijs.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Jan_V schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:25:

Smaak was op zich prima, maar had er meer van verwacht. De ribeye van een paar weken geleden was vele malen lekkerder. Wellicht dat het ook kwam doordat de ribeye wel 'perfect' was en deze te doorbakken.
Zelf op de BBQ, zeker bij een hot & fast bereiding, meer fan van een ribeye. Iets meer dooraderd met vet, dat smelt goed weg op de barbecue en zorgt voor een lekkere smaak, naar mijn mening. Sirloin is ook een prima stukje vlees, maar heb daar zelf vaak bij de goedkopere aanbieders van vlees ook wel eens een minder smakelijk stukje tussen zitten. Niet vies, maar mist een stukje smaak.
Op Marktplaats zag ik een advertentie waarin stond dat het rooster enigszins verroest is, maar

[...]

Is dat zo?
Ik barbecue al een paar jaartjes en heb nog nooit een rooster hoeven te vervangen.
Enige keer dat m'n rooster verrot was, was doordat ik die in het open vuur wilde 'schoon' branden. Hier kon de coating niet goed tegen en heb ik dus moeten vervangen.
Een goed RVS rooster (standaard bij de weber?) hoef je inderdaad niet te vervangen. Schoonbranden zou in principe ook gewoon moeten kunnen.
Edit: Lees net hierboven van Chevy dat soms weber nog verchroomde nikkelen roosters heeft. Dan hebben ze een iets minder lange levensduur ja.

Van die weber is het ook wel mooi dat je er makkelijk een stuk gietijzer in het midden kan stoppen toch? Als je dan die sirloin bakt, dan krijgt hij wel een stuk meer smaak mee aan de buitenkant, gaat echt een upgrade zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Paitor op 26-04-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:13
zeroday schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:41:
[...]

Hoe leg je die ribs er dan op zodat je geen zwarte aangebrande randen krijgt? En wat is je basis temperatuur voor deze 1 sessie? Ik ben ook afgestapt van 3-2-1, maar doe nog maar een 3-1, waarbij ik hem op het laatst inpak, maar daar zou ik ook vanaf willen ;)
Ik gebruik zelf de eggspander kit en leg dan op de onderste laag een pizzasteen (in mijn geval een defecte congveggtor met afgezaagde poten) en op het rooster de ribben. Daardoor dus indirect bbqen. En zorgen dat de temperatuur niet hoger word al 120 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Michieas schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:45:
[...]

Ik gebruik zelf de eggspander kit en leg dan op de onderste laag een pizzasteen (in mijn geval een defecte congveggtor met afgezaagde poten) en op het rooster de ribben. Daardoor dus indirect bbqen. En zorgen dat de temperatuur niet hoger word al 120 graden.
Mijn conveggtor is 2x zo dik als mijn pizzasteen. Misschien is mijn pizzasteen dan te dun :+ maar wilde het even zeggen, bij anderen met een dunne pizzasteen kan de pizzasteen als indirecte methode gebruiken wel leiden tot zwarte ribbetjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maat van me heeft de grill guru medium bij de appie meegenomen.
Ik met mijn grote mond. Oh krijg je van mij de plate setter voor je verjaardag.

Alleen.. Ben al een half uur aan t googlen. Maar voor de grill guru medium gewoon onvindbaar. Iemand tips?
Roosterdiameter is 40cm.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 26-04-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dennis1812 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:15:

Alleen.. Ben al een half uur aan t googlen. Maar voor de grill guru medium gewoon onvindbaar. Iemand tips?
Roosterdiameter is 40cm.
https://lekkerweglekkerth...rill-pakket-medium/97366/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Suf vraagje, maar m'n slager heeft het bij 80/20 steeds over mager gehakt. 80/20 is toch niet mager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
apNia schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:00:
Suf vraagje, maar m'n slager heeft het bij 80/20 steeds over mager gehakt. 80/20 is toch niet mager?
Magerder dan 50-50 is de redenatie waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wat houdt dat in @418O2 ? Voor hamburgers wil je toch ongeveer 80/20? Wat is de ratio die voor goeie hamburgers aangeraden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
apNia schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:02:
Wat houdt dat in @418O2 ? Voor hamburgers wil je toch ongeveer 80/20? Wat is de ratio die voor goeie hamburgers aangeraden wordt?
Rund/varken waarschijnlijk. Maar wat je wil is je eigen voorkeur, rund en rund is ook een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nee ik heb het exclusief over rundvlees. Wat is een goede vlees/vet ratio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
apNia schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:12:
Nee ik heb het exclusief over rundvlees. Wat is een goede vlees/vet ratio?
20% vet wordt meestal aangehouden volgens mij. Ligt ook aan je type burger (regulier of smash)

Heb toch maar eens bij houtskool.nl wat besteld

https://houtskool.nl/prod...cubaans-marabu-houtskool/

Ben benieuwd

[ Voor 22% gewijzigd door 418O2 op 26-04-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

copykat schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:04:
[...]

Zou kunnen maar dat heeft niks met embossing te maken:

[...]

t reliëf is vooral om structuur aan te brengen, buig stevigheid en dus beter dicht te drukken.
Ook goed ;) Echter ik heb altijd ruzie met dit aluminium folie als ik er ribs met appelsap in doe. Dan loopt alles weg, terwijl als ik het zonder embossing doe, no problem. Maar om die discussie thuis niet meer te hebben doe ik het gewoon in een aluminium bak ;) en dan daarover/omheen de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:15:

Roosterdiameter is 40cm.
https://www.kamadobbq.nl/...deflectors-plate-setters/

ik denk dat de 15inch wel past. (hornbach heeft ook GG platesetters )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

zeroday schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:24:
[...]

Ook goed ;) Echter ik heb altijd ruzie met dit aluminium folie als ik er ribs met appelsap in doe. Dan loopt alles weg, terwijl als ik het zonder embossing doe, no problem. Maar om die discussie thuis niet meer te hebben doe ik het gewoon in een aluminium bak ;) en dan daarover/omheen de folie.
Net 5kg dikbevleest ontvliest en in sealzakken gedaan. (op 2 na weer in de vriezer. (makropakket eerst in de koelkast ontdooit schoongemaakt en ingesealed. Hoelang kan dat eigenlijk in de vriezer blijven?)
2 in gesmeerd met mosterd en sambal bestrooit met de rub...
zo maar er op gooien, wat een weertje eh?
Ga die AH van de foto gebruiken kijken of je gelijk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:59
zeroday schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:43:
[...]

Volgens mij betekend embossing relief maken. En niet gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

copykat schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:30:
[...]

Net 5kg dikbevleest ontvliest en in sealzakken gedaan. (op 2 na weer in de vriezer. (makropakket eerst in de koelkast ontdooit schoongemaakt en ingesealed. Hoelang kan dat eigenlijk in de vriezer blijven?)
Mag ik hieruit afleiden dat je ontdooid en opnieuw invriest?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Moosjes schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:38:
[...]

Volgens mij betekend embossing relief maken. En niet gaatjes.
dat kan .. alleen bij mij is door het relief het idee ontstaan dat dit lekken veroorzaakt en vocht dus wegloopt de BBQ in.

Vandaar dat embossing mijn voorkeur niet geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:47:
[...]

Mag ik hieruit afleiden dat je ontdooid en opnieuw invriest?
Ja ze komen uit een diepvriezer in de makro, als pakket.
Kan niet anders, zaten aan elkaar gevroren... Wel in de koelkast laten gebeuren, en ze waren nog wat bevroren hier en daar toen ik ze schoon maakte.

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 26-04-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

https://www.gezondheid.be...useaction=art&art_id=2894

Ik weet dat de meningen hierover verschillen maar ik zou het nooit doen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yalopa schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:43:
https://www.gezondheid.be...useaction=art&art_id=2894

Ik weet dat de meningen hierover verschillen maar ik zou het nooit doen.
Normaal ik ook niet maar ik zie mezelf niet 5 kg spareribs wegknagen in een dag.
Beetje jammer dat ze niet beter gescheiden zijn in plastic zakken en al ontvliesed.
Zal vast voor het eind van de week nog een keertje maken.
Er passen maar 2 per keer op mn rackje door de helft gesneden.

Volgende keer maar weer bij de slager vers halen.

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 26-04-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
copykat schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:12:
[...]

Normaal ik ook niet maar ik zie mezelf niet 5 kg spareribs wegknagen in een dag.
Beetje jammer dat ze niet beter gescheiden zijn in plastic zakken en al ontvliesed.

Zie het probleem ook niet zo. Als je het in de supermarkt koopt is de kans ook groot dat het vlees eerst bevroren is geweest.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

5kg kan je wel in 1x maken en dan bereid weer invriezen eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Daar is de prijs ook naar ;)

Ontvliezen is trouwens een wedstrijddingetje.

Het hoeft voor thuis niet persé ;)
Je kan ook met een scherp mesje ze doorsnijden ( krassen achterop, op het botje )
Als je dit zo doet, laat het evengoed de rub wel door, en heb je er bij het eten ook bijna geen last meer mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
FreshMaker schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:46:
Daar is de prijs ook naar ;)

Ontvliezen is trouwens een wedstrijddingetje.

Het hoeft voor thuis niet persé ;)
Het is niet lastig toch? Gewoon bij een bot een bot mes of schroevendraaier ofzo eronder wiebelen tot helemaal aan de andere kant. Dan kan je je vingers er onderdoor steken en dan rustig het hele vlies eraf halen.

Vind het zelf niet lekker als ik spareribs knaag en zo'n oneetbaar vlies tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het ligt er helemaal aan, hoe de slager de botten heeft gezaagd.
Als dat wat ruw is, is het afhalen van het vlies niet altijd even makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Ik ontvlies altijd, vind het goor om te eten en de rub komt niet door de vlies. Met de achterkant van een theelepel en keukenpapier kom je een eind

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 26-04-2021 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 16:54
Hier ook standaard ontvliezen, vindt dat vlies echt niet te nassen, veel te taai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Ontvliezen is inderdaad redelijk simpel en scheelt een hoop of de ribs wel of niet lekker te happen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ontvliezen doe ik altijd, maar wel met ontdooide ribs ;)

Discussie begon over wel of niet ontdooien en opnieuw invriezen. Ik denk dat je die ribben prima eventjes in de koelkast kan leggen om ze los van elkaar te krijgen en vervolgens er een aantal weer te vacumeren en in te vriezen.

Voor ontvliezen wil je wel echt een meer ontdooide sparerib, dus daarna zou ik ze niet opnieuw invriezen. Aan de andere kant, ze liggen zo lang op de BBQ dat je nou net met zo'n stukje misschien wat meer risico durft te lopen dan een ribeye oid.

Dat gezegd hebbende, valt me wel op dat ze dus niet apart verpakt zijn. Dat is wel bij andere ribben bijv van beef&steak en dat bevalt juist wel heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@mithras je betaalt daar ook voor natuurlijk (ontvliezen, mooi verpakken)
Pagina: 1 ... 147 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism