daar bedoelde ik ook de aliexpres vilt voor. de blower aansluiting.Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:11:
[...]
De afdichting van de Basterd zelf is prima; is van dat glasvezelspul. Als de blower aangaat zie je de rook ook alleen bij de kieren bij de blower (bottom vent) eruit komen, en de top vent. Niet door de seal van de dome.
klinkt logisch, tis gewoon een DeltaT. (je stelt een temp in, die moet zoveel voltage zijn, de weerstand van de probe loopt op in weerstand naarmate hij warmer word. (hogere voltage.) veel verschil in voltage is aansturing hoog, weinig is laag. Er zou natuurlijk een dempingsfactor in geprogrammeerd moeten worden,Het issue waar ik het over had is dat deze BBQ controllers eigenlijk heel simpel zijn; hoe meer de pit temp onder de ingestelde temp is, hoe harder ze blazen. Dus bij 2 graden verschil gaat 'ie op 6-10% ofzo, bij 20 graden verschil op 100% (bij wijze van).
ach alle apps en apparaatjes hebben wat support nodig vd gebruikers en fine tuning.Maar als je de dome open doet om iets te doen (in mijn geval; het vlees erop leggen) dan zakt de temp even heel sterk. Die controllers interpreteren dat, als het goed is, als 'klep open dus niet blazen'. Die Flameboss van mij doet dat stukje dus niet goed. Je kunt dat in de grafiek zien bij 11:30: de temp dropte van 110 naar 23 (omgevingstemp) maar ipv dat de blower gewoon pauseerde ging 'ie juist vol aan. Daarbij komt er sowieso al extra zuurstof bij je vuur als je de dome open doet.
Uiteindelijk was het probleem niet zo heel groot; het vlees was nog relatief koud en dat heeft de hele temperatuur aardig omlaag gebracht. Dus ik heb het daarna over tijd netjes naar 110 terug kunnen brengen. Maar ik vind het gewoon stom dat dat ding een dergelijke drop interpreteert als "oh jee, paniek, BLAAAAS!" in plaats van "chill, dome is open". En er zit ook geen pauze knop op dat ding en je kunt 'em niet lager instellen dan 38, dus de enige optie is stekker eruit. Vind ik niet okay voor zo'n duur ding.
Aangezien de temp wel goed gemeten wordt, is het een software issue. Hij heeft wel de laatste firmware. Dus ik heb Flameboss support even een mailtje gestuurd met de vraag of daar iets aan gefixt kan worden.
Verder ben ik best tevreden hoor, hij houdt nu al een hele tijd netjes de temp rond de 110 graden. En ik kan ondertussen makkelijk andere dingen doen.
Dat baby sitten van mij is vooral wantrouwen in mn eigen afstel kwaliteiten en of quirks van mn temperatuurs meters.[...]
Nee hoorEn het is ook geen groot issue, maar het valt me wel vaker op (niet alleen in dit topic hoor, het is wel een beetje een Tweakers dingetje) en mensen realiseren zich vaak niet dat dit niet erg uitnodigend is voor 'nieuwe' mensen. Ik denk ook dat mensen zich vaak niet realiseren dat er meer 'lurkers' in een topic zijn dan 'praters'. Ik 'lurk' hier ook al jaren, heb me er eigenlijk ook pas gemeng nu ik een kamado heb en wat tips goed kon gebruiken
[...]
Ik heb koken altijd wel leuk gevonden, maar ik kan een beetje doorschieten in m'n "ik doe het goed of ik doe het niet". Ik gebruik al heel lang sous vide en heb ook al vaak pulled pork sous vide gedaan (en dan afmaken op de BBQ voor de smaak). En dat werkt heel erg goed; helemaal voor feestjes is het ideaal omdat het makkelijk te timen is. En je zit snel op 'restaurantkwaliteit' want dit is ook gewoon hoe restaurants werken. Maar ik heb na een kamado workshop het "stapje verder" virus opgelopen en ben nu dus daarin aan het leren. Warmgerookte zalm gemaakt en die beef ribs afgelopen weekend. Die zalm was fantastisch (alleen net te veel zout in de droge brine, moet ik nog uitvogelen) terwijl die 'gewoon' van de appie kwam. De beef ribs waren denk ik het beste rundvlees dat ik ooit gehad heb, dus dat kan alleen maar beter worden. Ondertussen ook het zelfvertrouwen aan 't ontwikkelen om een keer Brisket te proberen.
Maar ik vind het 'perfect' bereiden vooral heel erg leuk. Een BBQ babysitten vind ik niks aan. Da's ook de reden dat ik voor een Kamado ben gegaan (constante temperaturen) en nu dus deze gadget voor 'erbij'.
Nu weer 1 probe die -61 graden aangeeft en loopt te jojo-en. zeer vreemd. (tweede doet t niet.)
/f/image/K61YAlSFXHeQHlKpSmTRB1Nf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1dLFU0ECC9K2BEev3f5tY2FL.png?f=fotoalbum_large)
Nagemeten in koud en warm water tot 100graden geen vreemde waardes (een glas koud water en dan kokend water er ingieten met de probe er in)
hoogst irritant. (tweede mobiel dedicated gemaakt voor de app.) dan maar muziek op, biertje er bij in de tuin met een boek of zo en een beetje babysitten. (checken of de temp klopt met de dome temp en mn fantast probe.)
Ach zolang ik geen grote groepen hoef te doen en mn gezin de proevers zijn. lekker prutsen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....