Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:57:
[...]
Nou ik had de temp zelf wel onder controle maar een 'feature' van dat ding zou moeten zijn dat hij een sterke daling interpreteert als dat het deksel open gaat. Maar die daling is kennelijk niet diep genoeg. En je kunt in de app niet zelf dat ding even pauseren.
Ik heb er geen eentje, zo'n blower, maar t principe is simpel.
Als de fan uit staat moet er bijna geen zuurstof inkomen, net genoeg om zeg kooltjes te laten doorgloeien.
Onderste schuif op vingertopje dicht of zelfs dichter. Topvent geknepen lage luchtstroomsnelheid naar buiten. veel werveling.
Fan half aan, extrazuurstof zorgt voor meer verbranding kolen , druk in koepel neemt toe dus topvent uitstoot ook zonder dat je instelling wijzigt. Temperatuur loopt op.
Vol aan is de "turbo" er op, nasearen in korte tijd mogelijk.
Met de topvent regel je dan eigenlijk de "tegendruk" en dus de airflow weerstand dus verversings snelheid vd ingeblazen verse lucht. Kwestie van zoeken naar de ideale neutraalstand.
Fan uit moet ie eigenlijk willen zakken naar 80graden. Zodat met fan iets aan de 100 stabiel gehouden kan worden.
Dus ik vermoed dat je alles krapper (geknepen) moet houden in basis instelling en zomin mogelijk valse lucht moet hebben. Die aliexpres vilt is dat niks als afdichting?
Even iets anders trouwens; ik 'deel' hier mijn leerproces maar ik merk nu al een paar keer dat ik ietwat denigrerend overkomende opmerkingen krijg. Misschien ligt het aan mij; maar ik vind zelf vaak het leerproces van mensen een stuk interessanter dan gewoon "kijk ik heb weer eens ribbetjes gemaakt en die zien er lekker uit posts".
Hoop niet dat ik zo overkom is niet de bedoeling.
Ik deel dus graag mijn fuckups. Tips zijn welkom. Posts in de trant van "je bent een prutser" minder.
Ach ik ben de amateur prutser. Pas nu ik met vuur kan spelen vind ik koken pas leuk daarvoor was t gewoon noodzaak t klaarmaken van je maagvulling. Veel dingen is gewoon klooien en proberen.
Goedvlees verklooien kan , slechtvlees goedkrijgen bijna onmogelijk.
Spareribs, ik gebruik nu een rooster probe (fantast v ikea ) en de thermopen als vlees meter.
Tis denk ik vooral een stabiele rooster temp handhaven dan komt t vlees vanzelf mee.
Mn 5 zone cookperfect is redelijk nutteloos met spareribs.
In de ingepakte fase 2 steek ik dan de ikea probe in t folie om de vlees temp in de gaten te houden.
En daarna leg ik hm weer op t rooster met fase 3 t kwasten en barken.
Stukje folie als bescherming tegen directe hitte vh vuur onder de probe zodat alleen stralingswarmte gemeten word en geen luchtstroom uit t vuur..
[
Voor 14% gewijzigd door
copykat op 24-04-2021 13:45
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....