Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Ik doe mijn weber wel weg. Ik heb de usecase te weinig om hem te laten staan. Ik heb geen mega tuin en geen zin om daar 3 BBQ's te hebben staan (Bastard Large Urban, Weber MT57 en een Lidl ei in IKEA tafel).Wellicht gaat die laatste ook weg, hoe veel zou zoiets waard zijn?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Zo, sinds gister een nieuwe BBQ staan!

Oude: Weber Kettle Plus 47CM
Nieuwe: Napoleon Pro22k-Leg2

Tijd om echt wat meer ermee bezig te gaan. Nu op zoek naar een goede thermometer, en ik ben de draad compleet kwijt. Inkbird ziet er goed uit, maar is vrij prijzig. Kennis van me besteld ze via Ali express, maar dat vertrouw ik niet echt.

Moet wel zeggen dat de bouw kwaliteit van de Napoleon wel stuk hoger is dan die weber.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inkbird is prima , ik had ze met black friday voor 50% korting. Dan is het erg leuk.

Wat wil je met je thermometer doen? 6 kanaals wifi is duurder dan 1 analoge prikker.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:35:
Inkbird is prima , ik had ze met black friday voor 50% korting. Dan is het erg leuk.

Wat wil je met je thermometer doen? 6 kanaals wifi is duurder dan 1 analoge prikker.
Het is vooral voor beginner dingen. Thermometers op een BBQ zijn leuk, maar ik heb liever gewoon goede interne metingen van vlees. Het zal vooral gaan om kip, steak, zalm etc. Het liefste draadloos, maar ik zal niet echt super veel vlees tegelijk doen in het begin. Ik moet nog veel leren daarvoor :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

corset schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:41:
[...]

Het is vooral voor beginner dingen. Thermometers op een BBQ zijn leuk, maar ik heb liever gewoon goede interne metingen van vlees. Het zal vooral gaan om kip, steak, zalm etc. Het liefste draadloos, maar ik zal niet echt super veel vlees tegelijk doen in het begin. Ik moet nog veel leren daarvoor :+
Draadloos? Dan ga je richting een meater. Naar draadloos heeft volgens mij pas echt toegevoegde waarde als je met een spit werkt.
Wil je alleen op de meter aflezen? Ikea Fantast van een tientje dikke prima.
Wil je Bluetooth/wifi en app met grenzen en notificaties etc --> inkbird met korting kopen.
Wil je echt draadloos en allerlei andere meuk --> meater.
Maar voor alleen Hot n fast kan je ook een thermapen overwegen. Bij een hele kip is een Inkbird wel handig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

corset schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:32:
Zo, sinds gister een nieuwe BBQ staan!

Oude: Weber Kettle Plus 47CM
Nieuwe: Napoleon Pro22k-Leg2

Tijd om echt wat meer ermee bezig te gaan. Nu op zoek naar een goede thermometer, en ik ben de draad compleet kwijt. Inkbird ziet er goed uit, maar is vrij prijzig. Kennis van me besteld ze via Ali express, maar dat vertrouw ik niet echt.

Moet wel zeggen dat de bouw kwaliteit van de Napoleon wel stuk hoger is dan die weber.
Ik heb pas geleden de Inkbird IBT-2X gekocht, kost 3 tientjes en heeft 2 beraadde probes. Geen spannende tech, werkt gewoon goed. Je kunt hem met 1 of 2 probes gebruiken, werkt met een app maar er zit ook een display op zodat je altijd de temperatuur kunt zien (dus ook zonder je telefoon te openen, app bekijken). Inclusief een klemmetje om op je rooster van de BBQ te bevestigen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:44:
[...]

Draadloos? Dan ga je richting een meater. Naar draadloos heeft volgens mij pas echt toegevoegde waarde als je met een spit werkt.
Wil je Bluetooth/wifi en app met grenzen en notificaties etc --> inkbird met korting kopen.
Maar voor alleen Hot n fast kan je ook een thermapen overwegen. Bij een hele kip is een Inkbird wel handig.
Ik denk dat hij af wil lezen zonder draad. Dus een inkbird ofzo.

Thermapen fantast en inkbird allemaal aanwezig hier. Thermapen is prachtig maar je moet erbij blijven en telkens erin prikken. Een echte kost ook wel knaken (wel mooi dat je een ijkrapportje erbij krijgt :D). Ik zou als beginner voor een IKEA fantast gaan. Veel bang voor weinig Buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat hij af wil lezen zonder draad. Dus een inkbird ofzo.

Thermapen fantast en inkbird allemaal aanwezig hier. Thermapen is prachtig maar je moet erbij blijven en telkens erin prikken. Een echte kost ook wel knaken (wel mooi dat je een ijkrapportje erbij krijgt :D). Ik zou als beginner voor een IKEA fantast gaan. Veel bang voor weinig Buck.
Thermapen komt voor mijn verjaardag dit jaar heb ik bedacht. Hoop dat missus dat met me eens is.
Thermapen is vooral handig voor inderdaad de snelle stukken.
Verder hier een Bluetooth no name en een Inkbird liggen. En wat van die prik dingen die je overal gratis bijkrijgt.
Oh.. en een fantast, en een digitale no name prikker van de Blokker..

Ik heb teveel thermometers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 10:28
Dennis1812 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:44:
[...]

Ik heb overigens al 3x zo'n ikea fantast gesloopt dus die koop ik nooit meer.

Ik heb van Inkbird ook de Inkbird IHT-1P als instant-read thermometer om tussendoor snel dingen te checken en dat is wel echt makkelijk. (en een stuk goedkoper dan een thermapen).

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33
janvanduschoten schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb pas geleden de Inkbird IBT-2X gekocht, kost 3 tientjes en heeft 2 beraadde probes. Geen spannende tech, werkt gewoon goed. Je kunt hem met 1 of 2 probes gebruiken, werkt met een app maar er zit ook een display op zodat je altijd de temperatuur kunt zien (dus ook zonder je telefoon te openen, app bekijken). Inclusief een klemmetje om op je rooster van de BBQ te bevestigen.
Wat is de kwaliteit van de probes van zo'n inkbird? Ik heb de afgelopen 4 maanden ook 4 Ikea fantast probes versleten omdat ik tijdens het schoonmaken de kabel per ongeluk losgetrokken heb. Zat daarom te kijken naar zo'n hippe grilleye pro oid maar ik vind dat toch wel aan de prijs eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De kwaliteit is okay, maar geen thermapenkwaliteit. Thermapen is handig voor direct lezen, maar meer bij lastige stukken vlees (je laat hem er niet inhangen omdat hij topzwaar is en niet tegen veel warmte kan).

Steak en dergelijke doe ik gewoon op gevoel/vingers/visueel. Als je dat goed wil doen kun je beter voor 80E vlees kopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Ik hoef ook geen thermapenkwaliteit denk ik (geen ervaring mee namelijk) ik zoek vooral iets wat niet stuk gaat en met een app uitleesbaar is, alhoewel meer gadgets natuurlijk altijd een zwak heeft hier ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Redshark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:32:
Ik hoef ook geen thermapenkwaliteit denk ik (geen ervaring mee namelijk) ik zoek vooral iets wat niet stuk gaat en met een app uitleesbaar is, alhoewel meer gadgets natuurlijk altijd een zwak heeft hier ;-)
Dan zou ik een Inkbird nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Besef je aub wel dat een wifi inkbird net zo duur is als een thermapen en over X (2???) jaar de app niet meer ondersteund wordt/werkt en de thermapen het nog steeds doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:52:
Besef je aub wel dat een wifi inkbird net zo duur is als een thermapen en over X (2???) jaar de app niet meer ondersteund wordt/werkt en de thermapen het nog steeds doet.
Is er enige aanleiding om te denken dat die app niet meer werkt over een tijdje of speculeer je?

Het is sowieso een ander product toch? Dus het vergelijk is een beetje krom imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

janvanduschoten schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:50:
[...]

Die heb ik ook, en perfect ding voor het geld.
Als beginner is die ideaal.

Voor mijn verjaardag wil ik nu de wifi versie met meer probes vragen, dan kan ik bij long cooks de temp ook checken als ik even buitenshuis ben..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 12:49

Pieroman

/me

Redshark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:10:
[...]

Wat is de kwaliteit van de probes van zo'n inkbird? Ik heb de afgelopen 4 maanden ook 4 Ikea fantast probes versleten omdat ik tijdens het schoonmaken de kabel per ongeluk losgetrokken heb. Zat daarom te kijken naar zo'n hippe grilleye pro oid maar ik vind dat toch wel aan de prijs eerlijk gezegd.
Grilleye Pro schijnt tegenwoordig echt een onding te zijn, veel klachten over de app. Een vriend van mij heeft zelfs een Inkbird gekocht als vervanger.
Ik zie wel dat nu de Grilleye Max te krijgen is, geen idee hoe die presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:52:
Neem de Bluetooth versie dan. Daar zijn honderden apps voor. Ik geloof niet dat alle apps in de levensduur van een thermometer volledig verdwijnen. En dan heb je anders altijd je scherm nog waar je alles op kan lezen. En heb je meerdere probes ipv 1.
Ik heb mijn inkbird wifi thermometer met 4x probes voor 5 tientjes gekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:19:
[...]

Is er enige aanleiding om te denken dat die app niet meer werkt over een tijdje of speculeer je?

Het is sowieso een ander product toch? Dus het vergelijk is een beetje krom imo.
Het is Chinees IOT spul. Als je ziet dat ze voor de BT en de wifi versie een compleet andere app gebruiken en ziet hoe veel van dat soort apps (Anova anyone?) in elkaar zitten dan verwacht ik niet dat over 3 Android-versies alles nog lekker werkt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:52:
[...]

Het is Chinees IOT spul. Als je ziet dat ze voor de BT en de wifi versie een compleet andere app gebruiken en ziet hoe veel van dat soort apps (Anova anyone?) in elkaar zitten dan verwacht ik niet dat over 3 Android-versies alles nog lekker werkt nee.
Dat is natuurlijk een beetje speculatie, ik kan me niet heugen dat mensen gebrickte producten van ze hadden.

Daarnaast heeft de getipte ook een display, dus worst case kan je hem daar mee gebruiken.

Ik gebruik de anova app niet meer (stel hem gewoon in op het apparaat en dan vind ik het wel best)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:52:
[...]

Mijn anova app werkt prima? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:55:
[...]

Dat is natuurlijk een beetje speculatie, ik kan me niet heugen dat mensen gebrickte producten van ze hadden.

Daarnaast heeft de getipte ook een display, dus worst case kan je hem daar mee gebruiken.

Ik gebruik de anova app niet meer (stel hem gewoon in op het apparaat en dan vind ik het wel best)
Nee het is niet per se gebrickt. Ik doel er meer op dat het product ooit end-of-life gaat, en als je dan een OS upgrade (of nieuwe telefoon) hebt je de app niet meer krunt gebruiken met je device. Of iemand zet het platform uit. Dat vind ik eigenlijk best jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:56:
[...]

Nee het is niet per se gebrickt. Ik doel er meer op dat het product ooit end-of-life gaat, en als je dan een OS upgrade (of nieuwe telefoon) hebt je de app niet meer krunt gebruiken met je device. Of iemand zet het platform uit. Dat vind ik eigenlijk best jammer.
Sja, maar als een merk zo'n kunstje nog niet heeft geflikt vind ik het altijd een beetje stemmingmakerij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:58:
[...]

Sja, maar als een merk zo'n kunstje nog niet heeft geflikt vind ik het altijd een beetje stemmingmakerij :)
offtopic:
Laten we het hierbij laten. ik denk dat vroeg of laat een commerciele instantie legacy dingen opruimt en je thermometer niet meer gaat werken. Ik heb zelf trouwens 2 inkbirds en calculeerde dat risico in voor ik ze aanschafte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:02:
[...]

offtopic:
Laten we het hierbij laten. ik denk dat vroeg of laat een commerciele instantie legacy dingen opruimt en je thermometer niet meer gaat werken. Ik heb zelf trouwens 2 inkbirds en calculeerde dat risico in voor ik ze aanschafte.
Vast. Maar die IB-TX (oid) heeft ook nog gewoon een schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:03:
[...]

Vast. Maar die IB-TX (oid) heeft ook nog gewoon een schermpje.
Tsja dan heb je dus gewoon een dure fantast ;).

offtopic:
En voor we het topic verder vervuilen: dit was mijn laatste post over dit onderwerp. Ik denk dat de vraagsteller diverse zienswijzes heeft aangeboden gekregen.
[

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 21-04-2021 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
bedankt voor de tips iedereen :) Heb nu een IBT-2X besteld voor 20 euro (was 30 bij Amazon, en nog 10 korting vanwege klanten service issue lang geleden). Vond het de gok wel waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:37
BrcBas schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:18:
Weet iemand toevallig of Tuincentrum Osdorp een Kamado Joe dealer is? Kan ze niet vinden maar kan me bijna niet voorstellen dat zo’n grote winkel geen dealerschap heeft! Ze hebben interessante prijzen maar zonder goede garantie vanuit Kamado Joe durf ik het misschien toch niet aan!
copykat schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:53:
[...]

https://kamadojoe.nl/find-dealer/

gewoon vragen of de KJ garantie ook bij hun geld.
en op papier laten zetten. ;)
Scheelt het daar veel? En ben je er nog achter gekomen?

[ Voor 40% gewijzigd door Jumpman op 21-04-2021 15:11 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:41
Jumpman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:10:
[...]

[...]

De Big Joe was daar even voor 2499 te koop. Ze zeggen dat ze een dealer zijn maar bij KJ staan ze niet op de lijst. Uiteindelijk een goede totaalprijs kunnen maken bij bbqexperiencecenter. Was wel wat duurder maar dichtbij voor mij dus dat is ook heel wat waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:11

copykat

Good copy isn't bad

Jumpman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:10:
[...]

[...]

kwa garantie moet je zoizo altijd de leverancier/verkopende partij aanspreken.
Als ze niet expliciet melden dat hun garantie niet minimaal gelijk is aan de fabrikant (meer mag altijd als service minder niet) dan boeit t niet echt of ze wel of niet op de officiële dealer lijst staan.
(ok een klein winkeltje die misschien eerdaags stopt is niet handig maar de grote tuincentra's zullen vermoedelijk geen probleem opleveren in jaren na aankoop claimen.)

De verkopende partij (tuincentrum in dit geval) moet de claim afhandelen met de fabrikant niet jij.
Jij kan gewoon aanspraak maken op je consumenten bescherming. (handleiding staat "20 jaar" dus de verkopende partij moet jou 20 jaar ondersteunen in die garantieclaim.)

De meeste winkels proberen altijd je rechtstreeks naar de leverancier te sturen maar in feite is de winkel de gene die de garantie moet afhandelen en dit weer bij de fabrikant moet claimen in jou naam.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal ook direct naar de importeur/fabrikant mail bij problemen maar ik heb ook weleens de MM ingeschakeld om economische levensduur garantie na 1 jaar te claimen omdat de fabrikant/importeur/naamhouder geen garantie coulance wilde verlenen.
reparatie garantie enzo.

meeste keren zal de goodwil het winnen. De macht van forums en reviews tegenwoordig.
8)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
galadril schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:38:
Heeft iemand ervaring met een 'Beef Hammer' ?
https://www.bbquality.nl/product/angus-beef-hammer/

(Is toch gewoon soepvlees??)
Ziet er wel heel indrukwekkend uit haha
@418O2

Van zo'n schenkel kan je anders prima een ossobuco maken ;)

Ik zie wel potentie hoor
https://bettyskitchen.nl/ossobuco-kalfsschenkel-milaan/
Redshark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:10:
[...]

De IB2-xt die ik bij mijn GG kreeg 3 jaar geleden, doet het nog steeds prima.
Er zelfs een wifi unit bij gekocht met 4 probes.

Voorlopig geen klachten wbt Inkbird.

Als 'thermapen' heb ik een cloon op Aliexpress gekocht, ook binnen 2 seconden een reading, en zelfs een flesjesopener erin gebouwd ... voor 13€

[ Voor 45% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2021 19:47 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Tijdens het veranderen van onze tuin afscheid genomen van mijn Chinese kamado, die ik een tiental jaren terug op eBay per opbod had gekocht voor 245 euro. Altijd prima resultaten.

bge large en minimax met accessoires.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrpoJeNAXKoU555ST5hlsRpLDns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4pG4vAoCMR8e7ZsxdGBZXie.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
TecTo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:04:
Tijdens het veranderen van onze tuin afscheid genomen van mijn Chinese kamado, die ik een tiental jaren terug op eBay per opbod had gekocht voor 245 euro. Altijd prima resultaten.

[Afbeelding]
Oeh nice! Zo'n minimax staat ook nog op mijn (oneindige) barbecue verlanglijstje :D

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 10:48
Tijdje geleden hebben we het gehad over dichtingstape. Ik had deze bij Ali besteld en na een maandje eindelijk binnen. Voor en na foto als bijlage. Heeft het geholpen? Ja en nee. Het is minder geworden maar er komt wel nog steeds rook uit plekken waarvan ik dacht, waarom? Wellicht dat een 2de rij op de smoker zelf de uitkomst zal bieden. Nu had ik de logica dat het gewicht van klep beter zou dichten.

Tape kosten nu € 3,34, dus zeker de moeite waard om nog een setje te bestellen.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3e384c4drDmBoG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jqnb_1UvUNSl_lRBUxRl3XsqkaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z64lJz6Trm6AaUyUQABSP3sj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abOq4ly0Ml2-Dj_9fJ-fMm-8XBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58Ul1iMc14SIp9Si50MS6qEa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

[Afbeelding]
Mooie set !

Is zo'n minimax niet te 'ondiep' ?
Dat gevoel krijg ik eigenlijk erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 09:37

[Afbeelding]
Vet meubel man! waar komt dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
YouTube: Saté grillen op de BIG GREEN EGG Satay Grill! BBQ recepten BGE

300 euro aan accessoires om sateetjes te maken, rofl

https://www.vuurenrook.nl...ast-iron-satay-grill.html

Irritante gast trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 22-04-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Op een barbecue die ook al 2k+ kost :)

Ik vind trouwens vrijwel alle Nederlandse YouTubers irritant, maar dat ligt misschien meer aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:56

RMX

Ozzie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:16:
[...]

Ik vind trouwens vrijwel alle Nederlandse YouTubers irritant, maar dat ligt misschien meer aan mij.
Pitmaster X in het bijzonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
RMX schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:20:
[...]

Pitmaster X in het bijzonder
Die trok ik eerst nog wel, maar die is echt irritant geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ozzie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:16:
[...]

Noskos is leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ben juist wel fan van Ralph. Best veel goede kooktechnieken en tips op een toegankelijke manier gebracht. Ik heb er in ieder geval al veel recepten van gemaakt :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Laatst online: 18-09 21:56

RMX

Ik heb nog nooit iemand als een dooie hond zijn tekst op zien lepelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MrVegeta schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:26:
[...]

Ben juist wel fan van Ralph. Best veel goede kooktechnieken en tips op een toegankelijke manier gebracht. Ik heb er in ieder geval al veel recepten van gemaakt :)
Dat zal vast, maar vind hem een beetje fake. En hij doet niet eens zijn best om te verhullen hoe hard hij gesponsord wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
RMX schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:26:
[...]

Ik heb nog nooit iemand als een dooie hond zijn tekst op zien lepelen
Vind het bij hem wel de charme dat hij alles zelf doet en zichzelf is. Behoorlijke verademing op YouTube waar iedereen doet alsof hij aan de Ritalin en xtc zit en alles maar zo mooi en blij mogelijk maakt.

Maar zo heeft ieder zijn smaak. Over pitmaster zijn we het wel eens geloof ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:40:
[...]

Dat zal vast, maar vind hem een beetje fake. En hij doet niet eens zijn best om te verhullen hoe hard hij gesponsord wordt
Hoezo fake? Hij is wel een chef die veel international succes heeft behaald. Ook buiten dit kanaal om uit hij zich op dezelfde manier en je kan niet zeggen dat ie geen hart voor koken op vuur heeft. Ieder zo zijn smaak natuurlijk. Sommigen van zijn laatste filmpjes doen mij ook niet zoveel omdat ze specifiek gesponsord worden maar dat wordt ook netjes aangeven. Dat moet je als content creator ook niet verhullen toch?

Noskos ben ik erg dankbaar voor het bananen dessert!

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:40:
[...]

Is dat slecht dan? Hij heeft ook een eigen winkel waarin die producten verkoopt dus beetje reclame maken is wel zo slim. Ik had laatst mail contact en kreeg een fatsoenlijk antwoord en nam zich de tijd om te reageren.

Er moet ook geld verdient worden en als je ook nog geld kunt besparen, why not.

Zijn genoeg kleinere kanalen die ruk zijn maar ook een gratis Kamado hebben staan of Masterbuild etc.

Pitmaster is met vlagen goed en boeiend, Guga foods blijft leuk en Sam the Cooking guy (heel erg Amerikaans, maar ik hou er van) heeft ook aparte gerechten.

Beetje een mix van alles, houdt het leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
corset schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:37:
bedankt voor de tips iedereen :) Heb nu een IBT-2X besteld voor 20 euro (was 30 bij Amazon, en nog 10 korting vanwege klanten service issue lang geleden). Vond het de gok wel waard :)
Aanrader voor een eerste thermometer? Ik zoek er nog één.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
pLabel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:44:
[...]

Ik heb tzt een basic gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/...ik/9300000004854179/?s2a=

maar kan best dat er nog andere zijn. €80-90 voor een therma pin is extreem.

Als je draadloos wilt, is een meater wel de moeite waard.

Edit: ik zie net ook dat ze goedkoper bestaan op Bol.com
https://www.bol.com/nl/p/...g.42_0_1_3.9.ProductImage

[ Voor 23% gewijzigd door Deurges op 23-04-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

pLabel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:44:
[...]

Zoals al een paar pagina's lang besproken inmiddels zal dat geheel afhangen van wat je wil of verwacht van je thermometer.
Lees eventueel de laatste pagina's even terug of stel je vraag wat duidelijker met je wensen en je budget (en waar je zelf al op gekomen bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karpertjuh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 15:15
Iemand ervaring met de BGE fire-bowl voor de minimax?
Ik kan er nergens reviews over vinden en vraag mij dus af of het de € 94 waard is.

psn: Arco1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Dennis1812 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:59:
[...]

Zoals al een paar pagina's lang besproken inmiddels zal dat geheel afhangen van wat je wil of verwacht van je thermometer.
Lees eventueel de laatste pagina's even terug of stel je vraag wat duidelijker met je wensen en je budget (en waar je zelf al op gekomen bent)
Check, lees het nu.

[ Voor 19% gewijzigd door pLabel op 23-04-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
Karpertjuh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:07:
Iemand ervaring met de BGE fire-bowl voor de minimax?
Ik kan er nergens reviews over vinden en vraag mij dus af of het de € 94 waard is.
Waard ? Eigenlijk niet.
Ben ik er tevreden over ? Zeker wel!

Voordeel van de firebowl tov de kisk ash basket is dat de hengels naar elkaar toe kunnen, dus met 1 hand te dragen, en meer RVS met gaten is ipv stangetjes (valt minder houtskool uit bij schudden)

MIniMax versie is echter wel lastiger te dragen of te schudden dan die van de Large, omdat hij zo klein is.

Bij de L zeker aanrader (alleen kan je firebox daardoor barsten heb ik ondervonden...)
Bij de MM, ik ben er blij mee, maakt het vullen/opschonen zeker makkerlijker, maar is wel wat duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karpertjuh
JPDeckers schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:22:
[...]

Waard ? Eigenlijk niet.
Ben ik er tevreden over ? Zeker wel!

Voordeel van de firebowl tov de kisk ash basket is dat de hengels naar elkaar toe kunnen, dus met 1 hand te dragen, en meer RVS met gaten is ipv stangetjes (valt minder houtskool uit bij schudden)

MIniMax versie is echter wel lastiger te dragen of te schudden dan die van de Large, omdat hij zo klein is.

Bij de L zeker aanrader (alleen kan je firebox daardoor barsten heb ik ondervonden...)
Bij de MM, ik ben er blij mee, maakt het vullen/opschonen zeker makkerlijker, maar is wel wat duur.
Thx! Denk dat ik em toch maar ga halen dan. Geld moet rollen toch :P

Heb je bij de minimax nog wel de cast iron grate erin liggen of is het dan beter die eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Grill guru volgende week bij de Albert heijn.
Diverse accessoires, skillets en de small en medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Dennis1812 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:15:
Grill guru volgende week bij de Albert heijn.
Diverse accessoires, skillets en de small en medium.
Daar is het aanbiedingen topic voor (en daar staat dit ook al...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
Karpertjuh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:57:
[...]
Heb je bij de minimax nog wel de cast iron grate erin liggen of is het dan beter die eruit te halen?
Die moet er uit, staat ook op bijgevoegd papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:48
IdieEasy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:20:
Karwei, online en in de winkels.

[Afbeelding]

Goedkope briketten, niets speciaals, maar 80 cent per kilo is vrij goedkoop. Ik heb in ieder geval mijn voorraad voor de weber weer aangevuld.

https://www.karwei.nl/ass...iket-zak-a-10kg/p/B563606
Is het wat? Ik bedoel, heb altijd ecobrassa kokosbriketten en die zijn ontzettend fijn! Uitstapje gemaakt naar Weber briketten maar dat was meh..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 20:43

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Gummiebeer schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:00:
[...]

Is het wat? Ik bedoel, heb altijd ecobrassa kokosbriketten en die zijn ontzettend fijn! Uitstapje gemaakt naar Weber briketten maar dat was meh..
Dit zit ver onder die kwaliteit. Ik vindt het prima om wat lapjes of kip op de weber te maken.
Om het te vergelijken met welkoop: Ik vindt die van de welkoop snel uit elkaar vallen, waardoor ik ze vrijwel niet een tweede (of derde) keer kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
FreshMaker schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:45:

Mooie set !

Dat valt reuze mee, het gaat voornamelijk om het werk oppervlak, die gelijk is gelijk aan de medium. Omdat de temperatuurregeling zo constant is ervaar ik de diepte niet als een probleem.
Worra schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:48:

Vet meubel man! waar komt dat vandaan?
Kookpunt Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karpertjuh
FreshMaker schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:45:
[...]

Mooie set !

Is niet 'te ondiep' hoor. Werkt perfect, alleen niet al te grote kolen kopen.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je halverwege zonder kolen komt te zitten, 10 uur 110 graden redt ik bijvoorbeeld zonder bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Karpertjuh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:27:
[...]

Is niet 'te ondiep' hoor. Werkt perfect, alleen niet al te grote kolen kopen.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je halverwege zonder kolen komt te zitten, 10 uur 110 graden redt ik bijvoorbeeld zonder bij te vullen.
Ik ga hem op mijn lijstje erbij zetten ;)
De keren dat ik hem zag, was het eigenlijk alleen maar een (te dure) rechaud ergens, vandaar mijn vraag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Vorige week is mijn Kamado en bijhorende accessoires geleverd. Wat een apparaat en wat een genot om te gebruiken! Nu nog een mooie buitenkeuken maken. Na het inbranden gelijk de kip-spiezen voor de nasi klaar gemaakt. De dag erna Pork Belly Burnt ends, die helaas wat te droog waren. Vanmiddag een snelle lunch bol gemaakt.

Foto's zijn klikbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWHUyDNUMdHeU-nri4Qr9m5zj5w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eobM54KLUDjOYG5VOd32rZ8n.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Roj6SsAWwFianR-rg7WZhBjuF7M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoZpDEmjFX9xZbyOS1IwGI5o.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR-OUGplnoCEvXpzPQN3YxvYDRU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaRh7AfkBo6Kp6af7jeVHB9m.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX81h-lfTPUm1e74EQ2cvAYPVcQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1CoPf7NLofaOKvrsRIHpFvq.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvASvrfBXeU2EK7YJa0J7Odd6DY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9nCwSAzZYYUZXmMmaCTF6Wv.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEApAG36btpYNNgxky9pyt8LdGg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGn14GUZsGis7IBAsRSL8b9R.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyYA-SztHP-RH7Up_g0G_PSwljQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8HnbbDLAsdhjxglinlFQxXV.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99XXUzJ_BwQc3MThdSAccnMelIw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQtmb4HE06UgAFSGWli9mLIJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9kP_0LycgxiWxW_oWA2XwJNThs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tTTQPYlfIoNBFk8uwEdX3S4.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsSzxrRT-lbBmt666r4GhNwGHCs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a9l6E9dbxQHpI3SpA742Q6Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ugL_Q6W0yc9JEma_VesoU6PB7E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVlmpyZRljg568aAqvcZX8eN.jpg?f=fotoalbum_medium

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zo, net een levering van Vuur & Rook binnen; Looftlighter en FlameBoss 400.

Looftlighter ben ik erg blij mee! Je hebt gewoon in 2 minuten je BBQ aan!

Flameboss ben ik nu aan het testen. Helaas werkt die nu nog niet zoals ik gehoopt had. Misschien was de BBQ al te ver voordat ik 'em geconfigureerd had, maar hij wordt te heet. Heb 'em op 90 graden gezet (als test) en bij 80 graden ging de fan nog vrolijk blazen. Maar nu zit 'ie dus op 117 graden :( De curve vlakt wel wat af, maar is zeker niet plat, dus ik zie dat ding straks wel op 125 zitten. Ook nog ff leren kennen dus. En geduld hebben. En niet denken dat je met een oven bezig bent :D

Edit: Als jullie m'n gepruts willen volgen: https://myflameboss.com/en/cooks/1925134 :D

Edit 2: Max temp is dus gewoon doorgeschoten naar 145. :D Beetje hetzelfde als m'n beef ribs avontuur afgelopen weekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 23-04-2021 17:31 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:17

YRH

Hydra schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:00:
Zo, net een levering van Vuur & Rook binnen; Looftlighter en FlameBoss 400.

Looftlighter ben ik erg blij mee! Je hebt gewoon in 2 minuten je BBQ aan!

Flameboss ben ik nu aan het testen. Helaas werkt die nu nog niet zoals ik gehoopt had. Misschien was de BBQ al te ver voordat ik 'em geconfigureerd had, maar hij wordt te heet. Heb 'em op 90 graden gezet (als test) en bij 80 graden ging de fan nog vrolijk blazen. Maar nu zit 'ie dus op 117 graden :( De curve vlakt wel wat af, maar is zeker niet plat, dus ik zie dat ding straks wel op 125 zitten. Ook nog ff leren kennen dus. En geduld hebben. En niet denken dat je met een oven bezig bent :D

Edit: Als jullie m'n gepruts willen volgen: https://myflameboss.com/en/cooks/1925134 :D
Hij heeft er nog weinig zin in om te gaan dalen zo te zien, ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
YRH schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:27:
Hij heeft er nog weinig zin in om te gaan dalen zo te zien, ben benieuwd :P
De top-vent stond op een kiertje maar ik heb deze (naar wat ik gelezen heb) even helemaal dichtgezet (omdat er overdruk is door de blower is het niet nodig). Ik heb overigens ook, helaas, wat duct-tape rond de adapter geplakt. Van de 3 adapts in de box past alleen de kleinste, maar niet 'netjes'. Maar ff bedenken wat ik daar mee ga doen, misschien maar een grotere op maat knippen/snijden.

Maareh; dat live verslag is wel grappig. Bijna net zo spannend als F1 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:00:
Flameboss ben ik nu aan het testen. Helaas werkt die nu nog niet zoals ik gehoopt had. Misschien was de BBQ al te ver voordat ik 'em geconfigureerd had, maar hij wordt te heet. Heb 'em op 90 graden gezet (als test) en bij 80 graden ging de fan nog vrolijk blazen. Maar nu zit 'ie dus op 117 graden :( De curve vlakt wel wat af, maar is zeker niet plat
De flame boss 400 is geweldig maar bij een kamado moet je rekening houden met de massatraagheid. Dat weet de flame boss namelijk niet dus die gaat pompen, pompen en pompen.

Dus om die op 100C te hebben de Q op 80C instellen voor 20 minuten (inertie van de kamado) En daarna stelselmatig verhogen naar je gewenste temp.

Maar als je temperatuur clip niet goed aangesloten is dan blijft de PWM ook op 100%. Maar op basis van je grafiek is het eenvoudig, je vuur is veels te groot en daar kan de Flame boss niks aan doen op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 23-04-2021 16:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Chevy454 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:39:
De flame boss 400 is geweldig maar bij een kamado moet je rekening houden met de massatraagheid. Dat weet de flame boss namelijk niet dus die gaat pompen, pompen en pompen.

Dus om die op 100C te hebben de Q op 80C instellen voor 20 minuten (inertie van de kamado) En daarna stelselmatig verhogen naar je gewenste temp.
Is dat een beetje een algemene richtlijn wat jou betreft? 20C lager dan je wil en pas hoger als hij 'stabiel' is? Ik vind het wel jammer dat hiervoor niks in de app in te stellen is. Zoals je in de grafiek kan zien ging 'ie behoorlijk enthusiast blazen in 't begin.
Maar als je temperatuur clip niet goed aangesloten is dan blijft de PWM ook op 100%. Maar op basis van je grafiek is het eenvoudig, je vuur is veels te groot en daar kan de Flame boss niks aan doen op dit moment.
Yup! En zoals ik al zei; ik heb ook de top vent nu helemaal afgesloten en de aansluiting van de Flameboss beter gesealed. Hij is nu ook daadwerlijk eindelijk kwa temp aan het dalen. Ik had vandaag geen plannen met de kamado dus ben nu ff wat houtskool aan het verstoken gewoon puur om te leren. Ben benieuwd of 'ie straks met een closed vent alsnog wel de temp kan houden. Denk het wel; met overdruk zijn er altijd ergens wel kieren en zo'n kamado is reteefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Oh, dit is ook wel cool trouwens. Je kunt gewoon de ruwe data downloaden: https://myflameboss.com/en/cooks/1925134/raw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:46:
Is dat een beetje een algemene richtlijn wat jou betreft? 20C lager dan je wil en pas hoger als hij 'stabiel' is? Ik vind het wel jammer dat hiervoor niks in de app in te stellen is. Zoals je in de grafiek kan zien ging 'ie behoorlijk enthusiast blazen in 't begin.
Ja omdat je temp onder de setpoint zit. Maar omdat je vuur zo groot is giet je er als het ware olie erop. Wederom, dat kan je flame boss niet weten.

Maar je moet er wat mee leren spelen. Dan weet je hoe de Flame boss met de Q werkt. Ik doe meestal: met de looftlighter aansteken en de Flame boss aanzetten en op 60C voor 5 minuten, 80C nadien. Let it ride... En daarna rustig verhogen.

Ik gebruik de Flame boss alleen als ik niet thuis ben of als ik film wil kijken.

En met de topvent dicht ga je gewoon het vuur smoren. Dan mag je nog de Flame boss op full power zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 23-04-2021 17:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Chevy454 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:19:
Ja omdat je temp onder de setpoint zit. Maar omdat je vuur zo groot is giet je er als het ware olie erop. Wederom, dat kan je flame boss niet weten.

Maar je moet er wat mee leren spelen. Dan weet je hoe de Flame boss met de Q werkt. Ik doe meestal: met de looftlighter aansteken en de Flame boss aanzetten en op 60C voor 5 minuten, 80C nadien. Let it ride... En daarna rustig verhogen.

Ik gebruik de Flame boss alleen als ik niet thuis ben of als ik film wil kijken.
Ik wil in de nabije toekomst graag langere cooks doen (pulled pork, brisket) en dat is een beetje waar ik 'em voor wil gaan gebruiken. An sich dacht ik dat het vanaf 80 graden wel goed zou komen, maar zoals jij zegt denk ik dat 't vuur toen al veel te groot was.
En met de topvent dicht ga je gewoon het vuur smoren. Dan mag je nog de Flame boss op full power zetten.
Nice thanks. Hoe heb jij je top vent staan normaliter dan? Ik ga 'em even z'n gang laten gaan met de vent dicht, gewoon om even te kijken of 'ie 'em dan op temp kan houden. Vind het ook wel interessant te zien dat de temperatuur daling op dit moment aardig linair is. In 't begin te hard gaan, kost je dus heel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als je met de topvent dicht gaat blazen krijg je overdruk., je perst t dan tussen je vilt door en de kiertjes.
Openen van de dome kan dan een steekvlam opleveren.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:29:
Hoe heb jij je top vent staan normaliter dan?
Zonder flame boss probeer ik volledig open te hanteren vanwege de natuurlijke trek. Daar je met de Flame boss de trek manipuleert moet deze echt beperkt open zijn zodat de Flame boss goed kan pendelen. Ik ga dan voor een mm of 2 bij de gaatje van het Daisy wheel.

Ik wil nog eens spelen met de SmokeWare cap hoe dat werkt.
Vind het ook wel interessant te zien dat de temperatuur daling op dit moment aardig linair is.
Dan is die uit :+
Maar omdat er waarschijnlijk veel kolen nog gloeien moet je oppassen voor een backdraft. Dus even burpen bij het openen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 23-04-2021 17:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYXsgr2fXGgtLBVt-uXWaBM2084=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVXqAFiY6aTWcKOlLllvHU1c.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist deze binnen gekregen, binnenkort mijn eerste ooit maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Was het niet beter geweest om in plaats van een kamado met zo'n flameboss gewoon een barbecue te kopen die standaard al elektronisch te regelen is?

Ik dacht altijd dat het voordeel van een kamado juist was dat die van zichzelf behoorlijk stabiel op de gewenste temperatuur blijft of valt dat in de praktijk toch tegen? Dan is zo'n elektronische regeling toch niet nodig? Of heeft dat toch nog andere voordelen t.o.v. gewoon de top/bottom vent op de juiste manier instellen?

Dit is overigens geen kritiek, ik ben gewoon nieuwsgierig. Met mijn pelletgrill is het sowieso een kwestie van aanzetten en de gewenste temperatuur instellen en gaan, dus ik ben een enorme voorstander van zo gemakkelijk mogelijk barbecueën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ozzie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:16:
Was het niet beter geweest om in plaats van een kamado met zo'n flameboss gewoon een barbecue te kopen die standaard al elektronisch te regelen is?

Ik dacht altijd dat het voordeel van een kamado juist was dat die van zichzelf behoorlijk stabiel op de gewenste temperatuur blijft of valt dat in de praktijk toch tegen? Dan is zo'n elektronische regeling toch niet nodig? Of heeft dat toch nog andere voordelen t.o.v. gewoon de top/bottom vent op de juiste manier instellen?

Dit is overigens geen kritiek, ik ben gewoon nieuwsgierig. Met mijn pelletgrill is het sowieso een kwestie van aanzetten en de gewenste temperatuur instellen en gaan, dus ik ben een enorme voorstander van zo gemakkelijk mogelijk barbecueën :)
Als ik mijn KJ instel hoe ik hem wil hoef ik nagenoeg niks te regelen voor low n slow.
Kan me misschien indenken dat het fijn is als fail safe voor als je in de nacht wil werken met brisket o.i.d.
Maar verder? Geen idee nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:29

steel123

Cryman9

Naja persoonlijk is BBQ bij mij een aanvulling op andere hobbies en ben achteraf zeer blij dat ik een controller gekocht heb. Ik ga vaak mountainbiken, zeker in het weekend. Waarbij ik dan al snel zo'n 2-5 uur weg ben en dan is het fijn dat ik niet naar de BBQ hoef om te kijken of aan te passen.
Brisket of short ribs heb ik ook wel eens gemaakt als ik de BBQ smorgens aanzet en dan ga werken.

Sowieso ben ik tegenwoordig goed in het plannen/voorbereiden van gerechten dat ik zo min mogelijk bij de BBQ sta en veel bij de gasten ben. Vooral belangrijk als er niet buiten gezeten kan worden, aangezien mijn BBQ ook achterin de tuin staat.

Zelf merkte ik dat ik, zonder controller, toch vaak eventjes aan de schuiven etc wilde zitten omdat de temperatuur 5 graden opliep. Nu blijft hij strak op +-1 graden stabiel.
Ook bij meerdere gerechten die op verschillende temperaturen moeten. Dus beginnen met een low en slow voorgerecht/eerste gerecht en daarna de BBQ naar 160-200 moet voor je grote steaks of iets dergelijks. Dat lukt mij simpelweg niet door een keer de schuiven te verstellen dat hij dan automatisch zonder verdere inmenging naar de gewenste hogere temperatuur gaat. Nu is het simpel van binnen uit de app wat hoger zetten en klaar.

Qua pellet grill. Die zijn toch al snel 1000+ euro voor een fatsoenlijke en nu heb ik een grizzly grills kamado voor 600 euro. Maar maken ook regelmatig pizza, weet niet of dat zo geweldig gaat op een pellet grill.

[ Voor 10% gewijzigd door steel123 op 23-04-2021 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
steel123 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:33:
[...]

Naja persoonlijk is BBQ bij mij een aanvulling op andere hobbies en ben achteraf zeer blij dat ik een controller gekocht heb. Ik ga vaak mountainbiken, zeker in het weekend. Waarbij ik dan al snel zo'n 2-5 uur weg ben en dan is het fijn dat ik niet naar de BBQ hoef om te kijken of aan te passen.
Brisket of short ribs heb ik ook wel eens gemaakt als ik de BBQ smorgens aanzet en dan ga werken.

Sowieso ben ik tegenwoordig goed in het plannen/voorbereiden van gerechten dat ik zo min mogelijk bij de BBQ sta en veel bij de gasten ben. Vooral belangrijk als er niet buiten gezeten kan worden, aangezien mijn BBQ ook achterin de tuin staat.

Zelf merkte ik dat ik, zonder controller, toch vaak eventjes aan de schuiven etc wilde zitten omdat de temperatuur 5 graden opliep. Nu blijft hij strak op +-1 graden stabiel.

Qua pellet grill. Die zijn toch al snel 1000+ euro voor een fatsoenlijke en nu heb ik een grizzly grills kamado voor 600 euro. Maar maken ook regelmatig pizza, weet niet of dat zo geweldig gaat op een pellet grill.
Maar het is natuurlijk totaal niet nodig om een barbecue op +/-1 graden stabiel te hebben. Het gaat om het bereiden van eten, geen hobbymatige scheikunde. Als een barbecue +/- 15 graden wisselt is dat ook helemaal prima voor je stuk vlees. Zolang je de kerntemperatuur maar in de gaten blijft houden.

Pellet grills zijn er overigens ook al vanaf 500-600 euro dus dat scheelt volgens mij niet zoveel. En zo'n flameboss kost ook nog 200+ euro zag ik net, dus dan zit je al op 800 euro. Al zeg ik niet dat een pellet grill de heilige graal is, ik ging er alleen altijd vanuit dat een kamado dankzij de thermische massa gewoon veel makkelijker stabiel te houden is.

Pizza's bakken op een pelletgrill is inderdaad was lastiger, al zijn er wel bepaalde merken die daar specifieke accessoires voor hebben. Ik heb zelf gelukkig mijn barbecue niet nodig voor pizza's dus dat scheelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ozzie op 23-04-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Chevy454 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:49:
Dan is die uit :+
Maar omdat er waarschijnlijk veel kolen nog gloeien moet je oppassen voor een backdraft. Dus even burpen bij het openen.
Nou, uiteindelijk denk ik dat ik 'em redelijk onder controle had. Groot verschil; ik heb de kieren van de aansluiting van de Flameboss dichtgetaped met wat ducttape. Daarnaast heb ik de top vent op de kleinst mogelijke kier gezet. Ik heb 'em op 110 gehad een tijdje (dat is waar ik vandaag de ribs of wil bereiden) en die bleef toen wel vrij netjes constant. Daarna nog als 'experiment' in stappen van 5 graden naar beneden langzaam, en dat ging ook goed.

De ribs zullen er rond 12u op moeten maar ik ga de Bastard rond 10u aansteken om te zorgen dat ik vast de temp op niveau heb.

Denk dat een combinatie van een te groot vuur bij de start samen met kieren die voor te veel luchtaanvoer zorgen voor die overschoot gezorgd hebben in 't begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben gewoon een fan van Kamado's (al eerder workshops gedaan) en wil gewoon sowieso graag een Kamado. En ik vind zo'n controller gewoon een leuke gadget erbij. Ik geloof zeker dat ik met meer oefening zo'n ding ook zonder aardig stabiel kan krijgen, maar ik vind het ook wel fijn om als ik pulled pork maak bijvoorbeeld niet in de nacht elk uur eruit moet om 't vuur te controleren. Een van de dingen op m'n BBQ bucket list is een brisket, en dan is een controller gewoon handig.

Vind ik het een noodzakelijke toevoeging? Absoluut niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 24-04-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ozzie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:44:
Maar het is natuurlijk totaal niet nodig om een barbecue op +/-1 graden stabiel te hebben. Het gaat om het bereiden van eten, geen hobbymatige scheikunde. Als een barbecue +/- 15 graden wisselt is dat ook helemaal prima voor je stuk vlees. Zolang je de kerntemperatuur maar in de gaten blijft houden.
Tuurlijk. Maar dat is gewoon het effect van een dergelijke PID controller.
Pellet grills zijn er overigens ook al vanaf 500-600 euro dus dat scheelt volgens mij niet zoveel. En zo'n flameboss kost ook nog 200+ euro zag ik net, dus dan zit je al op 800 euro. Al zeg ik niet dat een pellet grill de heilige graal is, ik ging er alleen altijd vanuit dat een kamado dankzij de thermische massa gewoon veel makkelijker stabiel te houden is.
An sich wel; maar waar vooral kamado beginners (zoals ik) aan moeten wennen is dat kamado's heel snel in temp kunnen stijgen, maar heel langzaam dalen in temperatuur. Dat heeft an sich niet zo veel met zo'n controller te maken, maar je weet wel dat die controller zorgt dat als er meer wind staat de temperatuur niet op gaat lopen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastadont
  • Laatst online: 17-09 17:42
Heeft er iemand een fijne grote, ronde 'flat top griddle' voor op een Kamado van RVS? Ik wil graag 'smash burgers' maken... Ben geen fan van gietijzer om dat op te doen. Een beetje zoals bijgevoegd plaatje..
Afbeeldingslocatie: https://www.kamadoguru.com/uploads/monthly_2017_09/fullsizeoutput_5094.thumb.jpeg.38caaf095d6eb10571350b1c0b142e8a.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:06
Dit misschien? https://www.vuurenrook.nl...plate-41-cm-frontier.html
Ziet er interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ozzie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:44:
Je hebt de regeling van een digiQ of Flame boss niet nodig bij een kamado. Het is meer voor een zekerheid of als je eens lekker wilt doorslapen bij een lange run.

Maar de running costs van een pellet tov een kamado is op den duur wel doorslaggevend alsook het gemak. Mijn kamado staat open en bloot. Ik kan dus zonder een stopcontact de Q gebruiken in weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Is carbon steel, dus dat is ook gietijzer-achtig. Heb er zelf eentje voor m'n Frontier: grappig om ook buiten pannenkoeken te bakken ofzo :P Wel netjes schoonmaken en laagje olie erop. Denk dat echt RVS misschien wel ergens te maken valt als je de maten hebt? Kun je evt kiezen voor opstaande rand. Bbq's staan vrijwel nooit compleet waterpas, bij griddles is dat nog wel eens wat irritant.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Nou, vandaag dus voor heet 'echie': https://myflameboss.com/en/cooks/1926276

Kamado is nu aan het opwarmen. Dit keer anders aangepakt; meteen toen het vuur brandde de top vent bijna dichtgezet en onderaan de Flameboss aangesloten. Dit keer ook meteen de kieren dichtgetaped zodat echt alleen onderin lucht vanuit de Flameboss de kamado inkan. Flameboss ingesteld op 60 graden en je ziet ook nu dat 'ie op lage temperaturen overshoot (wat logisch is; het vuur is veel heter dan de koude grid). FF kijken waar die curve af gaat vlakken. Het vlees hoeft er pas om 12 uur op dus ik heb nog meer dan een uur om de kamado eerst stabiel te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 24-04-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mastadont schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:40:
Ben geen fan van gietijzer om dat op te doen.
Werkt dat niet? Blijft het dan plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 18-09 15:32
Deurges schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:54:
[...]

Ik
Edit: ik zie net ook dat ze goedkoper bestaan op Bol.com
https://www.bol.com/nl/p/...g.42_0_1_3.9.ProductImage
Als je echt voor de goedkoopste gaat ;)

https://www.bol.com/nl/p/...dCew.2_18.24.ProductTitle

Volgens mij zijn het wel allemaal kopieën. Ik heb geen idee wat het origineel kost

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Aarg! Kutding! Ik doe m'n deksel open en hij gaat VOL blazen! Die open deksel detectie is gewoon brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:37:
Aarg! Kutding! Ik doe m'n deksel open en hij gaat VOL blazen! Die open deksel detectie is gewoon brak.
--> retour en een paar weken oefenen met instellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Dennis1812 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:41:
--> retour en een paar weken oefenen met instellen?
Nou ik had de temp zelf wel onder controle maar een 'feature' van dat ding zou moeten zijn dat hij een sterke daling interpreteert als dat het deksel open gaat. Maar die daling is kennelijk niet diep genoeg. En je kunt in de app niet zelf dat ding even pauseren.

Even iets anders trouwens; ik 'deel' hier mijn leerproces maar ik merk nu al een paar keer dat ik ietwat denigrerend overkomende opmerkingen krijg. Misschien ligt het aan mij; maar ik vind zelf vaak het leerproces van mensen een stuk interessanter dan gewoon "kijk ik heb weer eens ribbetjes gemaakt en die zien er lekker uit posts".

Ik deel dus graag mijn fuckups. Tips zijn welkom. Posts in de trant van "je bent een prutser" minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nog een leerpuntje; de Meater+ heb ik ook in de sparerib gestoken en het uiteinde ervan zit net boven het vlees. Hierdoor geeft 'ie een omgevingstemp van 50 graden aan, terwijl de Flameboss pit probe vlak naast het vlees op dit moment 98 aangeeft. Temp sturen op je Meater+ (omgevingstemp) werkt dus niet; het koude vlees koelt de lucht in de omgeving zoveel af dat die temp significant lager is in het begin van je cook. Vermoed dat ik ook daardoor afgelopen weekend de target temp zo overschoot tijdens de bereiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:57:
[...]

Even iets anders trouwens; ik 'deel' hier mijn leerproces maar ik merk nu al een paar keer dat ik ietwat denigrerend overkomende opmerkingen krijg. Misschien ligt het aan mij; maar ik vind zelf vaak het leerproces van mensen een stuk interessanter dan gewoon "kijk ik heb weer eens ribbetjes gemaakt en die zien er lekker uit posts".

Ik deel dus graag mijn fuckups. Tips zijn welkom. Posts in de trant van "je bent een prutser" minder.
Niets van aantrekken, iedereen fuckt wel eens iet up, en niemand wordt slimmer door alles meteen juist te doen

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Makro, pff gewoon aftikken en nie kijke, ff wat vlees gehaald voor de week vrij.....😎
Meteen maar de guru elevator compact meegenomen (valt niet zo op in de rekening door t vlees 😅)
Kijken of die elevator helpt met mn spareribs en andere gerechten.

https://www.harlembbq.nl/...ill-guru-elevator-compact
Makro 23 euro. 🤔😁 goede impulsieve aankoop!

https://folders.makro.nl/...886-2064628505.1614419929
die 4 probe meter toch maar genegeerd, mn fantast is nog niet stuk.
Net een speelgoedwinkel voor mannen...

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 24-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Technofreakz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:21:
[Afbeelding]

Zojuist deze binnen gekregen, binnenkort mijn eerste ooit maken!
Ik heb hm laten liggen, net aan, ga ik in de zomer een keertje doen.
Nu 5kg sparerib dikbevleesched, 2kg argentijnse ribeye, 1,5kg diamanthaas...
Nu een beetje ruzie met de vriezer beheerder....(ruimte gebrek...had ik toch eerst moeten ontbijten voordat ik boodschappen ging doen ) 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:57:
[...]

Nou ik had de temp zelf wel onder controle maar een 'feature' van dat ding zou moeten zijn dat hij een sterke daling interpreteert als dat het deksel open gaat. Maar die daling is kennelijk niet diep genoeg. En je kunt in de app niet zelf dat ding even pauseren.
Ik heb er geen eentje, zo'n blower, maar t principe is simpel.
Als de fan uit staat moet er bijna geen zuurstof inkomen, net genoeg om zeg kooltjes te laten doorgloeien.
Onderste schuif op vingertopje dicht of zelfs dichter. Topvent geknepen lage luchtstroomsnelheid naar buiten. veel werveling.
Fan half aan, extrazuurstof zorgt voor meer verbranding kolen , druk in koepel neemt toe dus topvent uitstoot ook zonder dat je instelling wijzigt. Temperatuur loopt op.
Vol aan is de "turbo" er op, nasearen in korte tijd mogelijk.
Met de topvent regel je dan eigenlijk de "tegendruk" en dus de airflow weerstand dus verversings snelheid vd ingeblazen verse lucht. Kwestie van zoeken naar de ideale neutraalstand.
Fan uit moet ie eigenlijk willen zakken naar 80graden. Zodat met fan iets aan de 100 stabiel gehouden kan worden.
Dus ik vermoed dat je alles krapper (geknepen) moet houden in basis instelling en zomin mogelijk valse lucht moet hebben. Die aliexpres vilt is dat niks als afdichting?
Hoop niet dat ik zo overkom is niet de bedoeling.
Ach ik ben de amateur prutser. Pas nu ik met vuur kan spelen vind ik koken pas leuk daarvoor was t gewoon noodzaak t klaarmaken van je maagvulling. Veel dingen is gewoon klooien en proberen.
Goedvlees verklooien kan , slechtvlees goedkrijgen bijna onmogelijk.

Spareribs, ik gebruik nu een rooster probe (fantast v ikea ) en de thermopen als vlees meter.
Tis denk ik vooral een stabiele rooster temp handhaven dan komt t vlees vanzelf mee.
Mn 5 zone cookperfect is redelijk nutteloos met spareribs.

In de ingepakte fase 2 steek ik dan de ikea probe in t folie om de vlees temp in de gaten te houden.
En daarna leg ik hm weer op t rooster met fase 3 t kwasten en barken.
Stukje folie als bescherming tegen directe hitte vh vuur onder de probe zodat alleen stralingswarmte gemeten word en geen luchtstroom uit t vuur..

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 24-04-2021 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastadont
  • Laatst online: 17-09 17:42
Hydra schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:41:
[...]

Werkt dat niet? Blijft het dan plakken?
RVS is gladder en mag je gewoon op losgaan met metalen spatel. Gietijzer heeft meer aandacht en liefde nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Paitor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:35:
[...]

Ik had een leuke bonus dit jaar, dus Modus Operandi maar wel aangeschaft. Helaas nog niet geleverd. Ben er wel sterk over na aan het denken jouw idee te kopieren om dit boek end-to-end uit te testen. Alleen nog even goed denken hoe ik dat ga vastleggen :)

[...]

Het boek is heel uitgebreid in hoe een BBQ werkt, welke houtsoort wat doet, hoe ver je soort vlees door moet garen voor een bepaalde garing, welke tools je kunt gebruiken (waar steek je de thermometer het best bij worst en waar bij een lamsschouder). Er staan hot & fast recepten in, maar ook zat low & slow (ribs, buikspek etc). Vlees, vis, vega, komt allemaal langs. Als je een allround boek wilt, is Vuur echt prima.
Hoe bevalt het Modus Operandi boek?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
copykat schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:26:
Ik heb er geen eentje, zo'n blower, maar t principe is simpel.
Als de fan uit staat moet er bijna geen zuurstof inkomen, net genoeg om zeg kooltjes te laten doorgloeien.
Onderste schuif op vingertopje dicht of zelfs dichter. Topvent geknepen lage luchtstroomsnelheid naar buiten. veel werveling.
Fan half aan, extrazuurstof zorgt voor meer verbranding kolen , druk in koepel neemt toe dus topvent uitstoot ook zonder dat je instelling wijzigt. Temperatuur loopt op.
Vol aan is de "turbo" er op, nasearen in korte tijd mogelijk.
Met de topvent regel je dan eigenlijk de "tegendruk" en dus de airflow weerstand dus verversings snelheid vd ingeblazen verse lucht. Kwestie van zoeken naar de ideale neutraalstand.
Fan uit moet ie eigenlijk willen zakken naar 80graden. Zodat met fan iets aan de 100 stabiel gehouden kan worden.
Dus ik vermoed dat je alles krapper (geknepen) moet houden in basis instelling en zomin mogelijk valse lucht moet hebben. Die aliexpres vilt is dat niks als afdichting?
De afdichting van de Basterd zelf is prima; is van dat glasvezelspul. Als de blower aangaat zie je de rook ook alleen bij de kieren bij de blower (bottom vent) eruit komen, en de top vent. Niet door de seal van de dome.

Het issue waar ik het over had is dat deze BBQ controllers eigenlijk heel simpel zijn; hoe meer de pit temp onder de ingestelde temp is, hoe harder ze blazen. Dus bij 2 graden verschil gaat 'ie op 6-10% ofzo, bij 20 graden verschil op 100% (bij wijze van).

Maar als je de dome open doet om iets te doen (in mijn geval; het vlees erop leggen) dan zakt de temp even heel sterk. Die controllers interpreteren dat, als het goed is, als 'klep open dus niet blazen'. Die Flameboss van mij doet dat stukje dus niet goed. Je kunt dat in de grafiek zien bij 11:30: de temp dropte van 110 naar 23 (omgevingstemp) maar ipv dat de blower gewoon pauseerde ging 'ie juist vol aan. Daarbij komt er sowieso al extra zuurstof bij je vuur als je de dome open doet.

Uiteindelijk was het probleem niet zo heel groot; het vlees was nog relatief koud en dat heeft de hele temperatuur aardig omlaag gebracht. Dus ik heb het daarna over tijd netjes naar 110 terug kunnen brengen. Maar ik vind het gewoon stom dat dat ding een dergelijke drop interpreteert als "oh jee, paniek, BLAAAAS!" in plaats van "chill, dome is open". En er zit ook geen pauze knop op dat ding en je kunt 'em niet lager instellen dan 38, dus de enige optie is stekker eruit. Vind ik niet okay voor zo'n duur ding.

Aangezien de temp wel goed gemeten wordt, is het een software issue. Hij heeft wel de laatste firmware. Dus ik heb Flameboss support even een mailtje gestuurd met de vraag of daar iets aan gefixt kan worden.

Verder ben ik best tevreden hoor, hij houdt nu al een hele tijd netjes de temp rond de 110 graden. En ik kan ondertussen makkelijk andere dingen doen.
copykat schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:26:
Hoop niet dat ik zo overkom is niet de bedoeling.
Nee hoor :) En het is ook geen groot issue, maar het valt me wel vaker op (niet alleen in dit topic hoor, het is wel een beetje een Tweakers dingetje) en mensen realiseren zich vaak niet dat dit niet erg uitnodigend is voor 'nieuwe' mensen. Ik denk ook dat mensen zich vaak niet realiseren dat er meer 'lurkers' in een topic zijn dan 'praters'. Ik 'lurk' hier ook al jaren, heb me er eigenlijk ook pas gemeng nu ik een kamado heb en wat tips goed kon gebruiken :)
Ach ik ben de amateur prutser. Pas nu ik met vuur kan spelen vind ik koken pas leuk daarvoor was t gewoon noodzaak t klaarmaken van je maagvulling. Veel dingen is gewoon klooien en proberen.
Goedvlees verklooien kan , slechtvlees goedkrijgen bijna onmogelijk.
Ik heb koken altijd wel leuk gevonden, maar ik kan een beetje doorschieten in m'n "ik doe het goed of ik doe het niet". Ik gebruik al heel lang sous vide en heb ook al vaak pulled pork sous vide gedaan (en dan afmaken op de BBQ voor de smaak). En dat werkt heel erg goed; helemaal voor feestjes is het ideaal omdat het makkelijk te timen is. En je zit snel op 'restaurantkwaliteit' want dit is ook gewoon hoe restaurants werken. Maar ik heb na een kamado workshop het "stapje verder" virus opgelopen en ben nu dus daarin aan het leren. Warmgerookte zalm gemaakt en die beef ribs afgelopen weekend. Die zalm was fantastisch (alleen net te veel zout in de droge brine, moet ik nog uitvogelen) terwijl die 'gewoon' van de appie kwam. De beef ribs waren denk ik het beste rundvlees dat ik ooit gehad heb, dus dat kan alleen maar beter worden. Ondertussen ook het zelfvertrouwen aan 't ontwikkelen om een keer Brisket te proberen.

Maar ik vind het 'perfect' bereiden vooral heel erg leuk. Een BBQ babysitten vind ik niks aan. Da's ook de reden dat ik voor een Kamado ben gegaan (constante temperaturen) en nu dus deze gadget voor 'erbij'.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 24-04-2021 14:19 ]

Pagina: 1 ... 146 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism