@the mod man picanha!
En een thermometer
Toevallig voor morgen voor het eerst picanha op het menu. Hebben jullie nog tips voor bereiding? Wel een rub of juist peper zout?
En wellicht niet helemaal het juiste topic, maar bij gerechten wat doen jullie daarmee?
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/picanha-recept/incomer schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:22:
[...]
Toevallig voor morgen voor het eerst picanha op het menu. Hebben jullie nog tips voor bereiding? Wel een rub of juist peper zout?
Zoiets?
Nee hoor juist hier. En geen foto's = niet gebeurd...En wellicht niet helemaal het juiste topic, maar bij gerechten wat doen jullie daarmee?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik eet ze op.incomer schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:22:
[...]
En wellicht niet helemaal het juiste topic, maar bij gerechten wat doen jullie daarmee?
Maar ik eet graag mais of gegrilde paprika bij BBQ. Beetje saai en standaard. Ik weet het. Blijft wel lekker.
Mooi plukbrood met zelfgemaakte kruidenboter erbij en een flink stuk rundvlees en ik ben gelukkig.
Mijn vrouw wil meestal ook komkommer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Peper en zout. Reverse sear. Als je het net even wat specialer wil maken, maak je er een chimichurri bijincomer schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:22:
[...]
Grove stukken ui, paprika, iets groens als broccoli of snijbonen/spercibonen(7min gekookt vt voren) in de olijfolie met wat peper zout en (verse)knoflook... Beetje schudden in een bakje om de smaak te verdelen.Dennis1812 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:11:
[...]
Ik eet ze op.
Maar ik eet graag mais of gegrilde paprika bij BBQ. Beetje saai en standaard.
Als je vlees rust even wokken/ in de pan grillen.
Simpel en erg lekker. Die mais is ook altijd jammie
Komkommer kost toch meer dan t oplevert met verteren?Ik weet het. Blijft wel lekker.
Mooi plukbrood met zelfgemaakte kruidenboter erbij en een flink stuk rundvlees en ik ben gelukkig.
Mijn vrouw wil meestal ook komkommer.
Dus als ik een komkommer op eet mag ik een extra stuk vlees toch?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb laatst groene asperge omwikkeld in prosciutto gedaan. Was ook erg lekker voor er bij.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
En het oude action ei is ook weg. Het vilt was krokant, het rooster was meh. Hij kon misschien nog een zomer mee maar nu bracht het nog wat geld op (35 euro inclusief het bekend pannetje).
Nu is er nog de MB, een ander action eitje (gloednieuw) en de Fornetto.
* Chevy454 twijfelt... Het action ei vervangen voor een GG compact?
Nu is er nog de MB, een ander action eitje (gloednieuw) en de Fornetto.
* Chevy454 twijfelt... Het action ei vervangen voor een GG compact?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Nu ze allemaal op zijn, is het tijd om de balans op te maken.wouter3 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:40:
Komend weekend lijkt me uitermate geschikt om eens wat verschillende spare-ribs uit te proberen. Ik ga de volgende vier soorten eens uit proberen:
1. Een standaard sparerib
2. Een extra dikbevleesde sparerib
3. Een Iberico sparerib
4. Een Heyde Hoeve sparerib
In het kort komt het erop neer dat ze allemaal erg lekker waren
1. Was gewoon als vanouds lekker. Prima smaak en bite: De favoriet van mijn dochter.
2. Was eveneens erg lekker, en zoals de naam al zegt voorzien van meer vlees. Ook erg lekker, maar duidelijk een andere ervaring doordat het meer happen is en minder kluiven.
3. Was ook prima van smaak, het vlees had een iets stevigere smaak / bite.
4. Deze rib vonden wijzelf eigenlijk het lekkerste. Een mooie mix tussen 1 en 2.
Niks wetenschappelijks en uiteraard helemaal afhankelijk van het vlees dat je krijgt, maar voor nu een leuk experimentje. Tenslotte nog een fotootje met daarop de vier ribben (1: standaard, 2: dikbevleesd, 3: Heyde Hoeve, 4: Iberico)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKGyz8X83WyVc86qieDYwMgS.jpg?f=user_large)
Zag wat burgers liggen bij de slager vlak bij de ribeye....
Kilootje rib eye en vier van deze meegenomen...
Iets vh vet weg getrimt. (kan ik dat witte vet gebruiken als jus?)
Twee dikke plakken er van gemaakt en een flap.
Die gaan morgen op de q.
Nu een lichte hap,
Beetje komkommer, ui, tomaat, real feta van geiten. In een bak,
Wat aardappelschijfjes en dit:
:strip_exif()/f/image/P96dOfpiRLCA5Qy8kFrve6ur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/poJO5bv4BCarOKYEcfCl4Ueh.jpg?f=fotoalbum_large)
Broodje was een ciabatta en een beetje groter dan geplanned maar erg lekker.
Wat een weertje was t vandaag. 😁
Kilootje rib eye en vier van deze meegenomen...
Iets vh vet weg getrimt. (kan ik dat witte vet gebruiken als jus?)
Twee dikke plakken er van gemaakt en een flap.
Die gaan morgen op de q.
Nu een lichte hap,
Beetje komkommer, ui, tomaat, real feta van geiten. In een bak,
Wat aardappelschijfjes en dit:
:strip_exif()/f/image/P96dOfpiRLCA5Qy8kFrve6ur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/poJO5bv4BCarOKYEcfCl4Ueh.jpg?f=fotoalbum_large)
Broodje was een ciabatta en een beetje groter dan geplanned maar erg lekker.
Wat een weertje was t vandaag. 😁
@Jorizzz toch wel mager gehakt hoop ik..
Want holy crap die zijn slecht voor je cholesterol!😁
Gisteren spareribs op de Q gehad, zoals altijd met de 321 methode. De MTP mooi stabiel rond 110 graden.
Aan het einde van de run doe ik altijd de buigtest, en daar ging het mis..buigen deden ze niet dus dubbelcheck met de thermometer. Kern was nog maar 65 graden
Ik snap niet waarom deze niet gaar werden. Dezelfde spareribs als altijd en dezelfde bereidingswijze, enig verschil deze keer was een bak met (kokend) water, kan mij niet voorstellen dat dat zo’n verschil kan maken.
Aan het einde van de run doe ik altijd de buigtest, en daar ging het mis..buigen deden ze niet dus dubbelcheck met de thermometer. Kern was nog maar 65 graden
Ik snap niet waarom deze niet gaar werden. Dezelfde spareribs als altijd en dezelfde bereidingswijze, enig verschil deze keer was een bak met (kokend) water, kan mij niet voorstellen dat dat zo’n verschil kan maken.
Hahaha. Ja, deze moet ik niet te vaak maken, want ik voelde tijdens het eten mijn aderen bijna dichtslibbencopykat schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:54:
@Jorizzz toch wel mager gehakt hoop ik..
Dit recept gevolgd, was heerlijk! Goed gelukt vond ik zelf (en de gasten:)).copykat schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:08:
[...]
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/picanha-recept/
Zoiets?
[...]
Nee hoor juist hier. En geen foto's = niet gebeurd...
Helaas zijn we vergeten foto's te maken.
Bedankt voor de tips van de gerechtjes erbij, dit keer heb ik gevulde champignoggs van de bbq en een salade gedaan. Maar genoeg mogelijkheden qua variatie
Gisteravond lekker aan het bereiden geweest.
Recept rub:
- 1 deel zout (20ml);
- 1 deel paprika poeder (20ml);
- 1/2 deel kurkuma (10ml);
- 1/4 deel ui poeder (5ml);
- 1/4 deel knoflook poeder (5ml);
- 1/16 deel cayennepeper poeder (1,25ml).
Barneveldse kip circa 850gr, gevlinderd.
Kip was met 2 eetlepels mosterd ingesmeerd voor een plak laagje.
Kern temp 72°C
BBQ rooster temp circa 185°C.
Indirect bereid met een stukje appel-rookhout.
Ik denk voor de volgende keer:
- Iets minder zout in de rub proberen;
- BBQ temperatuur tegen de 200°C voor een nog krokante korstje en kleuring.
Hij was super lekker!
Op de Weber 5750 i.c.m. Weber Connect Smart Grilling Hub en ecobrasa kokosbriketten gebruikt.
:strip_exif()/f/image/JstKJwZcLvv4znxErcLRPsNv.jpg?f=fotoalbum_large)
De kip was heerlijk mals en sappig maar ook heel belangrijk goed gegaard.
Recept rub:
- 1 deel zout (20ml);
- 1 deel paprika poeder (20ml);
- 1/2 deel kurkuma (10ml);
- 1/4 deel ui poeder (5ml);
- 1/4 deel knoflook poeder (5ml);
- 1/16 deel cayennepeper poeder (1,25ml).
Barneveldse kip circa 850gr, gevlinderd.
Kip was met 2 eetlepels mosterd ingesmeerd voor een plak laagje.
Kern temp 72°C
BBQ rooster temp circa 185°C.
Indirect bereid met een stukje appel-rookhout.
Ik denk voor de volgende keer:
- Iets minder zout in de rub proberen;
- BBQ temperatuur tegen de 200°C voor een nog krokante korstje en kleuring.
Hij was super lekker!
Op de Weber 5750 i.c.m. Weber Connect Smart Grilling Hub en ecobrasa kokosbriketten gebruikt.
:strip_exif()/f/image/JstKJwZcLvv4znxErcLRPsNv.jpg?f=fotoalbum_large)
De kip was heerlijk mals en sappig maar ook heel belangrijk goed gegaard.
Okay. Help!
Ik heb sinds deze week een kamado (The Bastard; later meer) en ben nu bezig met beef ribs. Vroeg m'n bed uit, want die dingen zouden meestal rond de 8 uur moeten garen. Nou; dat gaat dus heel veel sneller. Daarbij had ik het issue dat de temp begon te zakken en ik 'em wat verder opgengezet had. Deed niks dus ik denk; ik zet 'em even helemaal open en ben zogauw de temp begon te stijgen hem weer af gaan knijpen. Tja; dom: de temp schoot hard door!
Iemand tips hoe ik dit kan fixen?
Edit: Grafiek: https://i.imgur.com/DFyBSqU.jpeg
Ik heb sinds deze week een kamado (The Bastard; later meer) en ben nu bezig met beef ribs. Vroeg m'n bed uit, want die dingen zouden meestal rond de 8 uur moeten garen. Nou; dat gaat dus heel veel sneller. Daarbij had ik het issue dat de temp begon te zakken en ik 'em wat verder opgengezet had. Deed niks dus ik denk; ik zet 'em even helemaal open en ben zogauw de temp begon te stijgen hem weer af gaan knijpen. Tja; dom: de temp schoot hard door!
[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 18-04-2021 10:14 ]
https://niels.nu
Weet iemand toevallig of Tuincentrum Osdorp een Kamado Joe dealer is? Kan ze niet vinden maar kan me bijna niet voorstellen dat zo’n grote winkel geen dealerschap heeft! Ze hebben interessante prijzen maar zonder goede garantie vanuit Kamado Joe durf ik het misschien toch niet aan!
Niet. Zo gaan inpakken en de temp rond de 110 houden. Dat duurt nog wel even. Als het klaar is er af halen en vanavond in de oven opwarmen.Hydra schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:10:
Okay. Help!
Beef ribs hebben wel even nodig, maar 8 uur is wel echt de max denk ik. En dat laatste stuk duurt ook wel even hoor (tenzij je BBQ 180c is 🙃)
Ziet er zeker goed uit! krijg meteen honger.galadril schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:48:
Mn ribs kwamen er gisteren echt perfect af. Ik hou ervan als ze niet te zacht zijn, maar wel schoon van het bot afkomen!
(side track: leuk dat je je meateringgegevens en je foto's kan samenvoegen voor totaal concept en voor later om te zien hoe je ook alweer dat gemaakt had.)
vanavond dikke ribeye steak.
400gram steaks.
Twijfel of ik ze met de prikstok (thermopen) on the fly, beetje kijken of met mn bedrade kerntemp meter klaar maak. (zijn goed vettig dus klein beetje slow en reversed searing is wel nodig.)
(moeten net vh rood af zijn anders vind mn vrouw ze "niet gaar". Roze is ok-isch liever licht bruin van binnen

gelukkig heb ik 3 stukken , eentje doorgaren is niet erg.
BBQ temp bedoel je? Da's nu dus het probleem; die is doorgeschoten naar 150 ongeveer en een kamado heb je niet snel weer naar 110. Ondertussen (met alles vrijwel dicht) is 'ie gezakt naar 132. Volgens m'n meater is het vlees over 8 minuten klaar, kerntemp zit op 89 nu418O2 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:20:
Niet. Zo gaan inpakken en de temp rond de 110 houden. Dat duurt nog wel even. Als het klaar is er af halen en vanavond in de oven opwarmen.
Heb nogal onderschat dat als 'ie eenmaal gaat, hij ook echt gaat. Komt ook bij dat ik nu andere houtskoop heb; heb hiervoor goedkopere gebruikt en die is veel minder hard/reageert sneller. Heb nu hardere houtskool van the bastard zelf en die reageert trager.
Ja hij is er dus bijna. Ik denk dat ik 'em straks maar in folie en handoeken ingepakt in een koelbox stop. Dan maar ff kijken wat de temp doet. Ach; worst case is het 50 euro waardeloos vlees en moeten we pizza bestellen. Volgens mij is het wel goed vlees (besteld bij beef&steak) dus hopelijk kan het wat hebben.Beef ribs hebben wel even nodig, maar 8 uur is wel echt de max denk ik. En dat laatste stuk duurt ook wel even hoor (tenzij je BBQ 180c is 🙃)
Leerervaring dus; niet fucken met een kamado
Ik overweeg nu wel sterk zo'n BBQ guru ofzo aan te schaffen.
tis geen gasfornuis, en je pan moet ook reageren op t gas dus ook daar heb je vertraging.Hydra schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:10:
Okay. Help!
Ik heb sinds deze week een kamado (The Bastard; later meer) en ben nu bezig met beef ribs. Vroeg m'n bed uit, want die dingen zouden meestal rond de 8 uur moeten garen. Nou; dat gaat dus heel veel sneller. Daarbij had ik het issue dat de temp begon te zakken en ik 'em wat verder opgengezet had. Deed niks dus ik denk; ik zet 'em even helemaal open
Een kamado is eigenlijk verrassend gelijk aan de ouderwetse electrische plaat, (die ook als je te veel hitte er in bracht je eitje verpeste. alleen daar kan je effe een andere plaat pakken/weg zetten)
gewoon veel BBQ-en. Je moet je kamado een beetje leren kennen.en ben zogauw de temp begon te stijgen hem weer af gaan knijpen. Tja; dom: de temp schoot hard door!
en je houtskool ook. (type houtskool maakt ook uit in reageren op zuurstof)
Basis regel is, gebruik goede houtskool. dan heb je gelijkmatige verbranding.
onderste schuif is zuurstof in, bovenste schuif is je demper.
onderste schuif dicht en bovenste open, temperatuur zakt vuur word gechookt. (alle warmte verlaat de dome via de topvent ,weinig nieuwe zuurstof om te vuur te laten branden.)
onderste schuif open en bovenste geknepen: je maakt een vertraagde zuurstof rijke airflow., beetje volgas met de handrem er op, als je de dome open doet kan je dan een flame reactie krijgen, zuurstof/airflow.)
Dus opwarmen kan je met controle door de topvent even open te gooien en de onderste een klein tikkie te geven en zodra je het ziet stijgen de top vent weer te sluiten tot werk stand.
(luchtstroom is geknepen door de onderste schuif dus je houd wat controle.)
Ja, dat is de kern een beetje. Heb van de week al wel warmgegaarde zalm gemaakt en dat ging erg goed (had een beetje te veel zout gebruikt maar de garing was perfect). Ik had de impact van het helemaal openzetten onderschat, en de bereidingstijd van de beef ribs enorm overschat (zelfs toen 'ie op 95 graden zat gaf m'n meater aan dat 't zo'n 2 uur ging duren, wel wat anders dan de 6-8 die je overal leest).copykat schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:48:
tis geen gasfornuis, en je pan moet ook reageren op t gas dus ook daar heb je vertraging.
Een kamado is eigenlijk verrassend gelijk aan de ouderwetse electrische plaat, (die ook als je te veel hitte er in bracht je eitje verpeste. alleen daar kan je effe een andere plaat pakken/weg zetten)
gewoon veel BBQ-en. Je moet je kamado een beetje leren kennen.
Thanks; goeie tip. Ik was bang dat m'n kolen uitgingen en had bovenstaande gedaan maar de temp zakte nog verder. Toen 'even' helemaal opengezet. Nou; en toen ging 't misen je houtskool ook. (type houtskool maakt ook uit in reageren op zuurstof)
Basis regel is, gebruik goede houtskool. dan heb je gelijkmatige verbranding.
onderste schuif is zuurstof in, bovenste schuif is je demper.
onderste schuif dicht en bovenste open, temperatuur zakt vuur word gechookt. (alle warmte verlaat de dome via de topvent ,weinig nieuwe zuurstof om te vuur te laten branden.)
onderste schuif open en bovenste geknepen: je maakt een vertraagde zuurstof rijke airflow., beetje volgas met de handrem er op, als je de dome open doet kan je dan een flame reactie krijgen, zuurstof/airflow.)
Dus opwarmen kan je met controle door de topvent even open te gooien en de onderste een klein tikkie te geven en zodra je het ziet stijgen de top vent weer te sluiten tot werk stand.
(luchtstroom is geknepen door de onderste schuif dus je houd wat controle.)
https://kamadojoe.nl/find-dealer/BrcBas schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:18:
Weet iemand toevallig of Tuincentrum Osdorp een Kamado Joe dealer is? Kan ze niet vinden maar kan me bijna niet voorstellen dat zo’n grote winkel geen dealerschap heeft! Ze hebben interessante prijzen maar zonder goede garantie vanuit Kamado Joe durf ik het misschien toch niet aan!
gewoon vragen of de KJ garantie ook bij hun geld.
en op papier laten zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 18-04-2021 10:59 ]
Normaal doe ik het heel veilig sous vide met dat soort grote stukken. Maarja, da's niet 'echt' natuurlijk. Oops. Nouja; we gaan 't zien.418O2 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:49:
En les twee, geen duur vlees gebruiken om mee te oefenen.
Ik heb op de hoogste piek het vlees er heel even afgehaald en afgedekt. Hoop dat dat voorkomen heeft dat de buitenkant te veel uitgedroogd is.
Sous vide is top, je kan het ook voor die tijd even een uurtje roken met veel rook en dan sous vide doen. En dan later afgrillen. Denk dat je vlees wel wat droog zal zijn, maar vast wel te eten.Hydra schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:54:
[...]
Normaal doe ik het heel veilig sous vide met dat soort grote stukken. Maarja, da's niet 'echt' natuurlijk. Oops. Nouja; we gaan 't zien.
Ik heb op de hoogste piek het vlees er heel even afgehaald en afgedekt. Hoop dat dat voorkomen heeft dat de buitenkant te veel uitgedroogd is.
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 18-04-2021 10:56 ]
Ja dat deed ik tot nu toe eigenlijk altijd. Heb vaak pulled pork gemaakt op die manier (24u sous vide en dan nog 1.5 op de Weber) maar heb juist ook een Kamado gekocht om 'echt' low and slow te doen.418O2 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:55:
Sous vide is top, je kan het ook voor die tijd even een uurtje roken met veel rook en dan sous vide doen. En dan later afgrillen.
De curve van 't vlees zelf ziet er wel netjes uit en toen ik het eraf haalde (tijdens die grote spike) was het ook mooi mahonie-rood. We gaan 't zien! Laat het wel ff weten hier. Thanks voor de tips/geruststelling in ieder geval.Denk dat je vlees wel wat droog zal zijn, maar vast wel te eten.
Nog een dingetje; het lijkt er sterk op dat de temp die m'n Meater+ aangeeft te hoog is. Ik heb ook even met zo'n prikthermometer geprikt en die gaf in de kern zo'n 5 graden minder aan. En die prikthermometer heb ik net even met kokend water getest en gaf daar netjes 99.9 aan
Uiteindelijke graph: https://i.imgur.com/p6051fO.png
An sich was de curve van 't vlees niet heel steil. Ik hoop alleen dat de thermometer is niet zoals ik vrees 5 graden naast zit. Hij ligt nu in ieder geval ingepakt (alufolie en handdoeken) in een koelbox.
An sich was de curve van 't vlees niet heel steil. Ik hoop alleen dat de thermometer is niet zoals ik vrees 5 graden naast zit. Hij ligt nu in ieder geval ingepakt (alufolie en handdoeken) in een koelbox.
Pannetje witte vet wat ik over had tijdens bbq opwarmen boven t vuur, gesmolten gedeelte gebruikt als bakvet voor mn champion ui paprika mix. Rest er uit gevist.
:strip_exif()/f/image/g6UtfbuqRHew374lHweXAhk8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan daarna de steaks er op, pannetje warm houden met de deflector plus rooster en een kooltje er onder.
als laatste de groente grillen in de rvs pan...
Biertje er bij , beetje zonnen, langleven de tuin wifi.... Vergeet bijna de corona,(niet t bier die andere shit.) 😎
Edit, dammn, blauwe tand kan niet twee dingen gelijkertijd?
Of cookperfect app of muziek op mn boxje....
Ga denk ik een backup mobiel oud beestje inrichten als cookperfect display.
Hoeft alleen maar te pairen en kan ik via wifi mee kijken op mn eigen mobiel.
:strip_exif()/f/image/g6UtfbuqRHew374lHweXAhk8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan daarna de steaks er op, pannetje warm houden met de deflector plus rooster en een kooltje er onder.
als laatste de groente grillen in de rvs pan...
Biertje er bij , beetje zonnen, langleven de tuin wifi.... Vergeet bijna de corona,(niet t bier die andere shit.) 😎
Edit, dammn, blauwe tand kan niet twee dingen gelijkertijd?
Of cookperfect app of muziek op mn boxje....
Ga denk ik een backup mobiel oud beestje inrichten als cookperfect display.
Hoeft alleen maar te pairen en kan ik via wifi mee kijken op mn eigen mobiel.
[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 18-04-2021 17:22 ]
Nou; uiteindelijk zorgen gemaakt om helemaal niks:

Erg mooi gegaard uiteindelijk; erg sappig (vocht liep eruit) en heel erg mals. Iedereen vond 't heerlijk. Zo zie je maar dat een goed stuk vlees wel wat kan hebben.

Erg mooi gegaard uiteindelijk; erg sappig (vocht liep eruit) en heel erg mals. Iedereen vond 't heerlijk. Zo zie je maar dat een goed stuk vlees wel wat kan hebben.
was weer lekker, al dat gepruts op de kamado.
iets verder gegaard dan ik normaal doe op verzoek.
bij 49/50 er af en dan nasearen, snel een kerntemp van 55plus,
ingepakt en de groente gedaan.
winterpeen op t rooster. heerlijk zoet.
:strip_exif()/f/image/IAci35BkhRAtfaWD9AHuji0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7TBY7tgNlfRQrPVNbjZykuDu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nzgRkqeyHCbeazC3qv5RpHce.jpg?f=fotoalbum_large)
kilootje rib eye.
geen foto vd wortels maar grote winterpeen, in stukken van 10cm snijden en daarna in de lengte in vieren. spercieboontjes er bij.
7min koken met een galopenjapeper gesneden in t water. afkoelen drogen en beetje olijfolie.
in de bbqwok. en de wortel nog even op t rooster. (heet vh nasearen)
iets verder gegaard dan ik normaal doe op verzoek.
bij 49/50 er af en dan nasearen, snel een kerntemp van 55plus,
ingepakt en de groente gedaan.
winterpeen op t rooster. heerlijk zoet.
:strip_exif()/f/image/IAci35BkhRAtfaWD9AHuji0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7TBY7tgNlfRQrPVNbjZykuDu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nzgRkqeyHCbeazC3qv5RpHce.jpg?f=fotoalbum_large)
kilootje rib eye.
geen foto vd wortels maar grote winterpeen, in stukken van 10cm snijden en daarna in de lengte in vieren. spercieboontjes er bij.
7min koken met een galopenjapeper gesneden in t water. afkoelen drogen en beetje olijfolie.
in de bbqwok. en de wortel nog even op t rooster. (heet vh nasearen)
Nog even een vraagje trouwens. Als je hier de reviews leest: https://beefensteak.nl/black-angus-flat-ribs/ dan zie je dat de meeste mensen die ribs er dus 8 uur opgehad hebben. Zelfs voor mijn "oops" met de hard stijgende temperatuur gaf m'n Meater+ al aan dat het met 2 uur wel klaar zou zijn. Hoe dan?
Ik snap dat er verschillen zijn tussen stukken vlees, maar 25% van de tijd vind ik wel weer bizar. Enige wat ik me kan indenken is dat die mensen het vlees bevroren op de BBQ gelegd hebben ofzo, dat van mij was (in de koelkast) ontdooid.
Of laten mensen het er nog opliggen nadat je de 93 bereikt hebt? Nee toch? Dan lijkt me dat je het op een gegeven moment helemaal uit gaat drogen.
Ik snap dat er verschillen zijn tussen stukken vlees, maar 25% van de tijd vind ik wel weer bizar. Enige wat ik me kan indenken is dat die mensen het vlees bevroren op de BBQ gelegd hebben ofzo, dat van mij was (in de koelkast) ontdooid.
Of laten mensen het er nog opliggen nadat je de 93 bereikt hebt? Nee toch? Dan lijkt me dat je het op een gegeven moment helemaal uit gaat drogen.
Houdt de meater rekening met de stall? Rekening met wel of niet inpakken? En weet je de bbq temperatuur waarbij het 8 uur ligt? Gewicht ook evenveel?Hydra schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:19:
Nog even een vraagje trouwens. Als je hier de reviews leest: https://beefensteak.nl/black-angus-flat-ribs/ dan zie je dat de meeste mensen die ribs er dus 8 uur opgehad hebben. Zelfs voor mijn "oops" met de hard stijgende temperatuur gaf m'n Meater+ al aan dat het met 2 uur wel klaar zou zijn. Hoe dan?
Short ribs hebben bij mij meestal 5 tot 6 uur nodig. Soms een uitschieter naar boven.
Bij mij gaat het ook vanuit de koelkast op de kamado (pak altijd wel de grain fed beef short ribs). Duurt bij me idd een uurtje of 8 om over de 90C te raken (vaak ook nog even ingepakt). Meestal heb ik dan geen geduld meer, maar las dat 96C uitstekend kan.Hydra schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:19:
Het sappige is vooral gelatine (collageen dat tijdens het low and slow koken omgezet wordt in gelatine)
Vond nog wat aantekeningen die ik her en der verzameld had:
at least 2 hours at 107, to tenderize the meat.
afterwards can increase to 135 - 150 to speed up.
check when core reaches 71C, should get a nice dark mahogany crust. When color is good foil to speed up cooking.
check for tenderness at 92C. typically done at 96C
"1"" thick meat should hit 203°F in about 5 hours."
"1.5"" thick meat should hit 203°F in about 7 hours."
"2"" thick meat should hit 203°F in about 10 hours."
[ Voor 20% gewijzigd door Jaspervl op 19-04-2021 11:08 ]
Laatst had ik een kippetje op het spit op mijn Kamado en ondanks dat het kippetje best lekker smaakte was het borstfilet een beetje droog en de huid niet knapperig. De temperatuur van de ketel was ~150 graden en het houtskool had ik naar de achterkant geschoven, Na ongeveer een uur was de borst op temperatuur:

Ik ga vanmiddag bij de AH een nieuw kippetje halen en opnieuw proberen, zijn er nog tips? Maakt het bijvoorbeeld nog uit dat ik ook nog wat andere dingen op de gril had liggen?

Ik ga vanmiddag bij de AH een nieuw kippetje halen en opnieuw proberen, zijn er nog tips? Maakt het bijvoorbeeld nog uit dat ik ook nog wat andere dingen op de gril had liggen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
De totale tijd was inderdaad 2 uur en 15 minuten en toen zat 'ie ook echt op 93 graden intern. De tijd is ook een inschatting die constant bijgewerkt wordt, dus een minuut is niet perse een minuut. De initiele 'guess' van Meater+ was 1 uur 45 minuten bijvoorbeeld. Maar aangezien ik het vlees er even afgehaald heb (vanwege die temp spike in m'n Kamado) was het best redelijk spot-on.Dennis1812 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:57:
Houdt de meater rekening met de stall? Rekening met wel of niet inpakken? En weet je de bbq temperatuur waarbij het 8 uur ligt? Gewicht ook evenveel?
Short ribs hebben bij mij meestal 5 tot 6 uur nodig. Soms een uitschieter naar boven.
Het was verder 'gewoon' een beef rib (zie link) van 2kg en het enige wat ik verder gedaan heb is het vet/vlies van de bovenkant gehaald en een rub met grove peper/zeezout erop.
Gisteren voor het eerst de Grill Guru opgestart voor een pulled pork.
Hij kwam uit de vriezer en 36 uur van te voren in de koelkast gelegd om te ontdooien. Avond van te voren in de rub gezet:
:strip_exif()/f/image/MNEa4EeGX1eJuGr629RWDPaW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op zondag ochtend de bbq vullen met kolen, mijn dochter wou daar graag bij helpen.
:strip_exif()/f/image/vrW2jHjch9i8RCkdWRK5T80J.jpg?f=fotoalbum_medium)
De boel opgestookt tot 120 graden en vlees erop.
:strip_exif()/f/image/BXSkXYsH0K6rMux8W4fnY3iB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik had 1 vleesthermometer maar heb een Inkbird gekocht om zo ook de gegevens op een afstandje vanaf mijn telefoon te kunnen raadplegen. Wel naadje dat als je de app sluit je de grafieken kwijtbent...
om 11 uur ging het vlees erop, om 1700 uur was ie 70 graden en heb ik hem ingepakt. Toen duurde het tot 2000 uur voordat de kern 92 graden had bereikt. Het nieuws bekeken, broodjes afgebakken en het vlees uit elkaar getrokken. Broodje belegd:
:strip_exif()/f/image/lovR69yBlfFz6FXrQK8TwTtq.jpg?f=fotoalbum_medium)
Enkele aandachtspunten en ervaringen na deze eerste sessie:
-In het begint rookt het best, dat is misschien niet zo leuk voor de buurt op zondag ochtend en wind stil, na een half uurtje was de rook weg.
-De temp steeg snel naar 150 graden. Met luhctaanvoer knijpen en margrietschijf open teruggekregen naar 120 graden.
-Je bent zeker ieder half uur wel een beetje aan het stellen met schuifjes.
-na 8 uur waren de kolen een beetje opgebrand (temp daalde ondanks meer lucht) Ik moest het vlees toen toch inpakken, dus even kolen een beetje bijelkaar geschaapt en nadat het vlees er weer (ingepakt) op ging steeg de temp snel naar 130 graden.
-Het was bijelkaar een lange sessie. We aten om 20:45 uur. :-)
Hij kwam uit de vriezer en 36 uur van te voren in de koelkast gelegd om te ontdooien. Avond van te voren in de rub gezet:
:strip_exif()/f/image/MNEa4EeGX1eJuGr629RWDPaW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op zondag ochtend de bbq vullen met kolen, mijn dochter wou daar graag bij helpen.
:strip_exif()/f/image/vrW2jHjch9i8RCkdWRK5T80J.jpg?f=fotoalbum_medium)
De boel opgestookt tot 120 graden en vlees erop.
:strip_exif()/f/image/BXSkXYsH0K6rMux8W4fnY3iB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik had 1 vleesthermometer maar heb een Inkbird gekocht om zo ook de gegevens op een afstandje vanaf mijn telefoon te kunnen raadplegen. Wel naadje dat als je de app sluit je de grafieken kwijtbent...
om 11 uur ging het vlees erop, om 1700 uur was ie 70 graden en heb ik hem ingepakt. Toen duurde het tot 2000 uur voordat de kern 92 graden had bereikt. Het nieuws bekeken, broodjes afgebakken en het vlees uit elkaar getrokken. Broodje belegd:
:strip_exif()/f/image/lovR69yBlfFz6FXrQK8TwTtq.jpg?f=fotoalbum_medium)
Enkele aandachtspunten en ervaringen na deze eerste sessie:
-In het begint rookt het best, dat is misschien niet zo leuk voor de buurt op zondag ochtend en wind stil, na een half uurtje was de rook weg.
-De temp steeg snel naar 150 graden. Met luhctaanvoer knijpen en margrietschijf open teruggekregen naar 120 graden.
-Je bent zeker ieder half uur wel een beetje aan het stellen met schuifjes.
-na 8 uur waren de kolen een beetje opgebrand (temp daalde ondanks meer lucht) Ik moest het vlees toen toch inpakken, dus even kolen een beetje bijelkaar geschaapt en nadat het vlees er weer (ingepakt) op ging steeg de temp snel naar 130 graden.
Ja dat soort dingen lees ik dus ook overal.Jaspervl schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:01:
Bij mij gaat het ook vanuit de koelkast op de kamado (pak altijd wel de grain fed beef short ribs). Duurt bij me idd een uurtje of 8 om over de 90C te raken (vaak ook nog even ingepakt). Meestal heb ik dan geen geduld meer, maar las dat 96C uitstekend kan.
Het sappige is vooral gelatine (collageen dat tijdens het low and slow koken omgezet wordt in gelatine)
Vond nog wat aantekeningen die ik her en der verzameld had:
at least 2 hours at 107, to tenderize the meat.
afterwards can increase to 135 - 150 to speed up.
check when core reaches 71C, should get a nice dark mahogany crust. When color is good foil to speed up cooking.
check for tenderness at 92C. typically done at 96C
"1"" thick meat should hit 203°F in about 5 hours."
"1.5"" thick meat should hit 203°F in about 7 hours."
"2"" thick meat should hit 203°F in about 10 hours."
Wat ik nu dus vermoed is dat de initiele gok van de Meater+ er gewoon volkomen naast zat en dat de reden dat ik toch in 2 uur 15 minuten op 93 zat, gewoon was omdat hij een lange tijd op een flink hogere temp op het vuur gelegen heeft. Ik denk dat ik gewoon 'gered' ben doordat het een stuk erg goed vet vlees was, dat gewoon op een te hoge temp op de kamado gelegen heeft.
Pulled pork kun je beter te vroeg beginnen dan te laatwmeester schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:26:
Ik begin meestal om een uur of 8, dan is ie om een uur of 3-4 klaar, uitwasemen en in de koelbox, en kunnen we gewoon op tijd eten.
Ik vond zondag ochtend 1000 uur al vroeg zat :-)robkrekel schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:43:
[...]
Pulled pork kun je beter te vroeg beginnen dan te laat![]()
Ik begin meestal om een uur of 8, dan is ie om een uur of 3-4 klaar, uitwasemen en in de koelbox, en kunnen we gewoon op tijd eten.
Ook had ik in het begin de temp een paar keer onder de 100 graden, dat schiet niet zo op. Later lukte het mij om redelijk stabiel 115-120 graden aan te houden.
Deze procureur was 2.5kg. Maak jij ook dit formaat?
Ik heb inderdaad ooit iemand horen zeggen: de bottom vent is het gaspedaal, de top vent is de rem. Ik heb de Bastard ook en nu zo'n 4 keer gebruikt. Mijn advies: doe per keer alleen kleine aanpassingen en zorg voor een stabiele temperatuur voordat je start. Ik heb mijn BBQ dit weekend 45 minuten aan laten staan voordat het vlees erop ging.Hydra schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:10:
Okay. Help!
- Stem het aanmaken van de BBQ af op de temperatuur waarop je wil gaan bereiden. Bij low & Slow gebruik ik maar 1 aanmaakwokkel bijvoorbeeld
- Ik laat bij het aanzetten de dome én de bottom vent zo'n 5 á 10 minuten geheel open
- Nadat de aanmaakwokkel goed opgebrand is gaat de dome dicht. Top vent op 'half open' en bottom vent op 'twee vingers'
- Wanneer ik zie dat mijn gewenste temp eraan komt zet ik zowel de top als bottom vent in de stand waarvan ik verwacht (= ervaring en proberen) dat hij een stabiele temp kan vasthouden. Dat doe ik dus al voordat ik mijn gewenste temp bereikt heb
- Wanneer de temp te hoog oploopt doe ik eerst de top vent wat meer dicht, pas bij geen effect de bottom vent ook wat meer dicht
- Bij de temp te laag blijft of wordt doe ik eerst de bottom vent meer open, pas bij geen of te weinig effect ook de top vent wat meer open
- Wanneer ik de dome open gehad heb laat ik de vents altijd in dezelfde positie staan. Eerst lijken wat er gebeurt, daarna pas reageren. Doordat de klep open gaat zal de thermometer zakken, maar het vuur wakkert door de hoeveelheid zuurstof juist aan.
Hoop dat het helpt
Gisteren weer eens een PP gemaakt. Rond 12u begonnen (veel te laat, i know), dus bij 85 graden binnentemp maar rond 23u in de oven afgemaakt met en Inkbird erbij en een alert voor de nacht.....
De heteluchtoven heel de nacht op 110 graden gehouden (daadwerkelijke binnentemperatuur, gemeten met een temp), maar de PP is van 23u tot 7u van 85 naar 90 graden gegaan.
Daarna nog wat vochtiger gemaakt vanmorgen om het maar af te maken, maar toen daalde de kerntemp naar 83 graden (logisch ook, door de appelsap).
In de Q nog nooit last van gehad. De heteluchtoven is wel echt een "andere" 110 graden temp als in mijn Weber. Klinkt gek, maar daar lijkt het wel op.
De heteluchtoven heel de nacht op 110 graden gehouden (daadwerkelijke binnentemperatuur, gemeten met een temp), maar de PP is van 23u tot 7u van 85 naar 90 graden gegaan.

Daarna nog wat vochtiger gemaakt vanmorgen om het maar af te maken, maar toen daalde de kerntemp naar 83 graden (logisch ook, door de appelsap).
In de Q nog nooit last van gehad. De heteluchtoven is wel echt een "andere" 110 graden temp als in mijn Weber. Klinkt gek, maar daar lijkt het wel op.
[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 19-04-2021 12:06 ]
Ik heb laatst een procureur van 2,4kg gemaakt en die was in 6 uur en 45 minuten klaar. Van 9 graden intern naar ~95 graden. Temperatuur van de barbecue was zo 115-125 graden gedurende de hele sessie.wmeester schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:54:
[...]
Ik vond zondag ochtend 1000 uur al vroeg zat :-)
Ook had ik in het begin de temp een paar keer onder de 100 graden, dat schiet niet zo op. Later lukte het mij om redelijk stabiel 115-120 graden aan te houden.
Dus van 10:00 tot 20:00 is wel heel lang. Ik ben toen overigens wel om 9:30 begonnen op zaterdagochtend.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Deze was nog 4 graden intern. Dat scheelt iets en de bbq was gemiddeld koeler. Vlees ging er overigens om 1100 uur pas op. Nou ja. Voor een eerste sessie zeker een ervaring rijker. :-)Ozzie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:06:
[...]
Ik heb laatst een procureur van 2,4kg gemaakt en die was in 6 uur en 45 minuten klaar. Van 9 graden intern naar ~95 graden. Temperatuur van de barbecue was zo 115-125 graden gedurende de hele sessie.
Dus van 10:00 tot 20:00 is wel heel lang. Ik ben toen overigens wel om 9:30 begonnen op zaterdagochtend.
Ja, altijd ~2.5 kg. Ik reken op 8 uur voordat ie etensklaar is, maar wil liever te vroeg dan te laat klaar zijn. Zaterdag al om 06:30 erop gedaan, temperatuur tussen 115-125, en om 13:30 uit laten wasemen, weer ingepakt en in de koelbox, en om 18:00 uur heerlijk gegeten.wmeester schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:54:
[...]
Ik vond zondag ochtend 1000 uur al vroeg zat :-)
Even een mooi plaatje gemaakt met het bbq meubel in aan bouw, op het nieuwe terras. Volgende week komt de tuinset, dus dan lukt dit plaatje niet meer
:strip_exif()/f/image/TvmQvZJVTo5ybPztTNGrFemN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het resultaat is wat teltwmeester schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:09:
[...]
Deze was nog 4 graden intern. Dat scheelt iets en de bbq was gemiddeld koeler. Vlees ging er overigens om 1100 uur pas op. Nou ja. Voor een eerste sessie zeker een ervaring rijker. :-)
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
:strip_exif()/f/image/6VGQHfe7mPHmVA5mOGMv4JfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kQjhsqLdScaJLBi1QH3Q3mgP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gisteren weer spareribs gemaakt, alleen een beetje te veel want we hadden tijdens de formule 1 ook al veel te veel chips en zooi gegeten. Dus uiteindelijk maar 3 van de 6 opgekregen met zijn vieren. Maar het was wel weer erg lekker.
Ook voor het eerst mijn ribrack gebruikt, al paste het ook nog wel zonder dus na het inpakken heb ik ze gewoon naast elkaar gelegd
[ Voor 33% gewijzigd door Ozzie op 19-04-2021 12:18 ]
Normaal gesproken kom je zo rond de 70 graden kerntemperatuur in 'the zone' terecht, ookwel de 'stall' genoemd. Hier blijft je vlees echt heel erg lang rond deze temperatuur hangen (als je echt low&slow temperaturen aanhoud). Is niet alleen voor beef ribs zo maar ook bijvoorbeeld als je pulled pork maakt.Hydra schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:27:
[...]
Ja dat soort dingen lees ik dus ook overal.
Wat ik nu dus vermoed is dat de initiele gok van de Meater+ er gewoon volkomen naast zat en dat de reden dat ik toch in 2 uur 15 minuten op 93 zat, gewoon was omdat hij een lange tijd op een flink hogere temp op het vuur gelegen heeft. Ik denk dat ik gewoon 'gered' ben doordat het een stuk erg goed vet vlees was, dat gewoon op een te hoge temp op de kamado gelegen heeft.
Ik vermoed dat je beef ribs door de te hoge temperatuur door de zone zijn geschoten en hierdoor de bereidingstijd erg kort was. Je hebt eigenlijk hot & fast beef ribs gemaakt.
Hier ook een eigenaar van een Bastard en zoals al vermeld, inderdaad kleine aanpassingen tegelijk maken en voornamelijk met de topvent. De bottomvent heb ik voor 110 graden eigenlijk altijd maar ongeveer 1 cm open staan.
Voor een wat meer knapperige huid zou ik wat hoger in temperatuur gaan zitten, 170-180 graden gebruik ik persoonlijk altijd.MrVegeta schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:19:
Laatst had ik een kippetje op het spit op mijn Kamado en ondanks dat het kippetje best lekker smaakte was het borstfilet een beetje droog en de huid niet knapperig. De temperatuur van de ketel was ~150 graden en het houtskool had ik naar de achterkant geschoven, Na ongeveer een uur was de borst op temperatuur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb het kippetje er nu op. Meater geeft aan 165 graden. Kamado 175 graden. Meater geeft aan dat het borst binnen 30 minuten op de gewenste 75 graden zit. Is wel erg snel of niet? Dacht dat zo'n kip makkelijk 75 minuten kon.
Beetje afhankelijk van de grootte misschien maar in mijn ervaring meestal drie kwartier tot een uur. Een half uur is inderdaad wel erg snel, ben je zeker dat je meater geen botjes raakt?MrVegeta schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:13:
Heb het kippetje er nu op. Meater geeft aan 165 graden. Kamado 175 graden. Meater geeft aan dat het borst binnen 30 minuten op de gewenste 75 graden zit. Is wel erg snel of niet? Dacht dat zo'n kip makkelijk 75 minuten kon.
Lijkt er op dat Meater wat enthousiast is/was met de voorspellingDD2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:18:
[...]
Beetje afhankelijk van de grootte misschien maar in mijn ervaring meestal drie kwartier tot een uur. Een half uur is inderdaad wel erg snel, ben je zeker dat je meater geen botjes raakt?Anders wordt het vroeg eten!
Klopt dat ding ooit wel? Lees overal vooral afwijkingen in gemeten temperatuur en afwijkende voorspellingen etc.
Uiteindelijk wel. Het schaalt bij tijdens de bereiding. Ik ben er iig blij mee.Dennis1812 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:27:
Klopt dat ding ooit wel? Lees overal vooral afwijkingen in gemeten temperatuur en afwijkende voorspellingen etc.
:strip_exif()/f/image/WRiWEh5kz1lEKzINRHpQARO1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qPMM8PA4l9S6nK8uEIXowr3T.jpg?f=fotoalbum_large)
Kippetje was beter gelukt dan de eerste keer. Teveel zonnebloemolie gebruikt waardoor de erg vet was. Maar binnen nog wel sappig en het korstje was ook al beter.
Had dit keer ook wat kruiden tussen het vel en het vlees gedaan. Das ook een goeie tip, maakte de borstfilet een stuk smakelijker.
Had de Kamado nu op ~175 graden. Denk dat 'ie nog wel wat hoger kan. Want hoe hoger de temperatuur hoe heter de huid wordt des te krokanter die wordt. Dus ga zeker op 200 graden proberen volgende keer.
[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 20-04-2021 09:41 ]
Klontje kruidenboter tussen de vel en borst is altijd heerlijk.
De BBQ staat hier best vaak aan.. zo vaak dat ik in 3 maanden 50L kolen er doorheen stook merkte ik net..
Een zo'n zak dus: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B08CJKF17B/
Is het bij jullie ook zo erg?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Absoluut niet, een zuinige Q scheeltToolkiT schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:42:
De BBQ staat hier best vaak aan.. zo vaak dat ik in 3 maanden 50L kolen er doorheen stook merkte ik net..
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Define {best vaak} en {bbq.type}ToolkiT schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:42:
In mijn kamado doe ik best lang met 50L maar ik bbq niet alle gerechten
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
char broil Kamander en meerdere keren per week.. en omdat hij nieuw is ook veel experimenten met low&slow cooks van meerdere uren..franssie schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:08:
[...]
Define {best vaak} en {bbq.type}
Wat ook een factor is dat het vaak koud weer was (regelmatig sneeuw/hagel als ik net de BBQ aansteek)
[ Voor 12% gewijzigd door ToolkiT op 19-04-2021 19:16 ]
Ligt ook aan je maat kamado. Mijn XL lust gewoon een redelijk deel van een zak houtskool. Zeker als je heet wil grillen en dus een redelijk deel van de toplaag in de hens zet gaat dat best hard. Low en slow valt wel mee, relatief gezien dan.franssie schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:08:
[...]
Define {best vaak} en {bbq.type}
Ik gebruik sinds een 3/4 jaar trouwens "Echt goed" professional: https://www.echtgoed.nl/assortiment-houtskool-briketten/
Black ranch geeft veel te veel dieselsmaak af en brandt niet lekker weg, dammers en bge zijn wel okay.
Ik doe 10-15kg/maand, beetje afhankelijk van hoeveel ik BBQ. Er zijn ook wel eens 2.5 zakken doorheen gegaan maar dan had ik gewoon veel eters.
Als de beschrijving erbij klopt op amazon doe je dus 3 maanden met 7 kg houtskool? Dan is het bij mij echt veel ergerToolkiT schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:42:
Ø 52 hier..Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:28:
[...]
Ligt ook aan je maat kamado. Mijn XL lust gewoon een redelijk deel van een zak houtskool. Zeker als je heet wil grillen en dus een redelijk deel van de toplaag in de hens zet gaat dat best hard. Low en slow valt wel mee, relatief gezien dan.
https://www.charbroil.co.uk/kamander-140870
de URL zegt briketten, maar ik neem aan dat die 'echt goed profi' houtskool is een geen briketten? (aangezien je een kamado hebt)Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:28:
[...]
Ik gebruik sinds een 3/4 jaar trouwens "Echt goed" professional: https://www.echtgoed.nl/assortiment-houtskool-briketten/
Black ranch geeft veel te veel dieselsmaak af en brandt niet lekker weg, dammers en bge zijn wel okay.
Bij mij is het ook relatief vaak, omdat de Kamander nieuw is, en ik hem dus extra veel gebruikt heb..Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:28:
[...]Ik doe 10-15kg/maand, beetje afhankelijk van hoeveel ik BBQ. Er zijn ook wel eens 2.5 zakken doorheen gegaan maar dan had ik gewoon veel eters.
Ook mede omdat hier lockdown was en dus restaurants gesloten.. dus extra vaak thuis BBQ..
Maar aan de andere kant mocht tot dit weekend niemand langskomen, van het weekend voor het eerst weer met vrienden ge BBQ't
Ja ik gebruik houtskool in de kamado, geen briketten. Wellicht verkeerde productpagina gepakt. Groene zak van ze
is er veel verschil in verbruik tussen een medium (34cm) large (47-52cm) en jou XL(60cm?)?Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:28:
[...]
Ligt ook aan je maat kamado. Mijn XL lust gewoon een redelijk deel van een zak houtskool. Zeker als je heet wil grillen en dus een redelijk deel van de toplaag in de hens zet gaat dat best hard. Low en slow valt wel mee, relatief gezien dan.
ik vind t medium/compact 34cm formaat voor veel momenten (gezin tot 4 personen) vaak groot genoeg, behalve met spareribs, en andere stukken die 30cm of meer rooster nodig hebben. voor de rest leer je omgaan met het wisselen van de setup.
ik doe enige maanden met mn tweedozen houtskool.nl. (zit ook niet elke week of meerdere dagen in de week te bbq-en)Ik gebruik sinds een 3/4 jaar trouwens "Echt goed" professional: https://www.echtgoed.nl/assortiment-houtskool-briketten/
Ik doe 10-15kg/maand, beetje afhankelijk van hoeveel ik BBQ. Er zijn ook wel eens 2.5 zakken doorheen gegaan maar dan had ik gewoon veel eters.
Ik heb alleen een XL en 2 13" action dingen. Die XL is voor mijn gevoel onzuiniger dan een L van een maatje. Ook niet raar, er kan meer houtskool tegelijk ontbranden en je hebt veel meer materiaal op te warmen. Als je hem aftopt met vlees is het wellicht per rib/kip/steak niet minder efficiënt... Maar zo'n grote eter ben ik niet. Het is idd 61cm aan rooster diameter. Zeker met eggspander erin kun je serieus vlees kwijt.copykat schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:45:
[...]
is er veel verschil in verbruik tussen een medium (34cm) large (47-52cm) en jou XL(60cm?)?
Yup wij zijn met zijn tweeën, dan kun je zelfs op een small prima werken. Alleen soms heb je bezoek of doe je een brisket ofzo.ik vind t medium/compact 34cm formaat voor veel momenten (gezin tot 4 personen) vaak groot genoeg, behalve met spareribs, en andere stukken die 30cm of meer rooster nodig hebben. voor de rest leer je omgaan met het wisselen van de setup.
Ziet er goed uit, maar ben benieuwd naar waarom je een rack gebruikt?Ozzie schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb gisteren weer spareribs gemaakt, alleen een beetje te veel want we hadden tijdens de formule 1 ook al veel te veel chips en zooi gegeten. Dus uiteindelijk maar 3 van de 6 opgekregen met zijn vieren. Maar het was wel weer erg lekker.
Ook voor het eerst mijn ribrack gebruikt, al paste het ook nog wel zonder dus na het inpakken heb ik ze gewoon naast elkaar gelegd
Dat is inderdaad serieus een oppervlakte voor een feestje.Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:01:
[...]
Ik heb alleen een XL en 2 13" action dingen. Die XL is voor mijn gevoel onzuiniger dan een L van een maatje. Ook niet raar, er kan meer houtskool tegelijk ontbranden en je hebt veel meer materiaal op te warmen. Als je hem aftopt met vlees is het wellicht per rib/kip/steak niet minder efficiënt... Maar zo'n grote eter ben ik niet. Het is idd 61cm aan rooster diameter. Zeker met eggspander erin kun je serieus vlees kwijt.
nu ja dat dus. Met bezoek moet je echt dingen op t gasfornuis klaarmaken en alleen de stukken vlees op de Q. of de electrische oven op warmhouden zetten en even stallen wat klaar is.[...]
Yup wij zijn met zijn tweeën, dan kun je zelfs op een small prima werken. Alleen soms heb je bezoek of doe je een brisket ofzo.
of een zit en eet en zit en eet en zit en ... (zit=bier
je kan altijd halve kolenmand vullen en met een DenC gaan werken om kolen te besparen maar je moet toch dan de keramiek opwarmen om stabiel te werken. Al denk ik dat ff snel een hamburgertje met gebakken uitjes en een eitje juist makkelijker gaat op een 47cm. (half rooster en half dichte plaat.)
Probeer een beetje in te schatten of t verbruik niet een stuk hoger ligt bij de korte gezins maaltijden.
En mn tuin is niet groot genoeg om twee kamado's neer te zetten zonder dat er "iemand" uitdrukkelijk commentaar geeft. Hebben vast meer mensen "last" van.
Ik gooi die BGE gewoon aan voor met zijn tweeën. Enige wat ik echt zonde vind qua houtskoolverbruik is pizza bakken, je bent gewoon 2/3 zak kwijt in een avondje. Mijn juni is makkelijker.
Als je een kleintje neemt is slim werken met een sousvide of oven ook wel een uitkomst voor groepjes. Je gaat geen 15man voeden met een 13" BBQ maar je kunt met een medium meer dan je denkt als je mise en place , timing en voorgaring goed is.
Als je een kleintje neemt is slim werken met een sousvide of oven ook wel een uitkomst voor groepjes. Je gaat geen 15man voeden met een 13" BBQ maar je kunt met een medium meer dan je denkt als je mise en place , timing en voorgaring goed is.
Dat rack is vooral zodat er meer op de bbq passennewtastyland schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:26:
[...]
Ziet er goed uit, maar ben benieuwd naar waarom je een rack gebruikt?
Toen er nog geen Corona was hield ik nog weleens eens in de zoveel tijd een klein feestje, als er dan 8-10 mensen komen eten en drinken en je wil spareribs maken is het we fijn dat je er een hoop kwijt kan. Helaas is dat nu al een tijdje niet mogelijk dus was er nog niet aan toegekomen om dat rack te gebruiken. Nu had ik dit keer 6 ribs gemaakt, wat overigens veel te veel was voor met zijn 4 en (en een kind van 1.5), dus dacht is een mooie gelegenheid om het te proberen.
Om een klein stukje vlees high en fast te bereiden gebruik ik vaak een helft van m'n wga met een beetje briketten (en een grillgrate). Zo'n wga blijft leuk en zo verbruikt het weinig tov mijn kamado joe classic
Dat soort richtlijnen zijn ook erg handig! Thanks!DD2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:23:
Hier ook een eigenaar van een Bastard en zoals al vermeld, inderdaad kleine aanpassingen tegelijk maken en voornamelijk met de topvent. De bottomvent heb ik voor 110 graden eigenlijk altijd maar ongeveer 1 cm open staan.
Ik denk dat de berekening kwa gewoon redelijk linair is en dus geen rekening houdt met dat de stijging minder snel gaat naarmate je hoger komt (door o.a. de verdamping). Belangrijkste is natuurlijk de temp; de bereidingstijd is slechts een indicatie.Dennis1812 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:27:
Volgens die beschrijving is het 'maar' 7 kilo. Het is relatief lichte houtskool. Voordeel; brandt sneller. Nadeel; is sneller opToolkiT schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:42:
Ik heb m'n kamado eerst aangestoken op houtskool die ik al aangebroken had (standaar de fireup spul) en dat ging een stuk harder dan de The Bastard houtskool die ik nu aangebroken heb. Merkte overigens wel dat die zak kennelijk zo lang in de schuur gestaan heeft dat 'ie zondagochtend en koud was, en misschien een tikketje vochtig. Kostte wat moeite om aan te krijgen. Heb de zak zelf maar ff (letterlijk) in het zonnetje gezet in de hoop dat het wat droger wordt.
Als je toevallig de marabu houtskool van Bastard gebruikt, sommige mensen vinden die inderdaad wat lastiger aan te steken.Hydra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:58:
[...]
Ik heb m'n kamado eerst aangestoken op houtskool die ik al aangebroken had (standaar de fireup spul) en dat ging een stuk harder dan de The Bastard houtskool die ik nu aangebroken heb. Merkte overigens wel dat die zak kennelijk zo lang in de schuur gestaan heeft dat 'ie zondagochtend en koud was, en misschien een tikketje vochtig. Kostte wat moeite om aan te krijgen. Heb de zak zelf maar ff (letterlijk) in het zonnetje gezet in de hoop dat het wat droger wordt.
Dit merk ik dus ook inderdaad, 2 pizza'tjes bakken kost (bijna) meer houtskool dan een werkdag low & slow.Boudewijn schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 01:03:
Ik gooi die BGE gewoon aan voor met zijn tweeën. Enige wat ik echt zonde vind qua houtskoolverbruik is pizza bakken, je bent gewoon 2/3 zak kwijt in een avondje.
Ik gebruik zelf altijd blackwattle houtskool, echter wil ik dit weekend voor meerdere personen pizza bakken.
Welke houtskool gebruiken jullie daarvoor, ik zit te denken om een zak marabu te kopen is dat wat?
Welke houtskool gebruiken jullie daarvoor, ik zit te denken om een zak marabu te kopen is dat wat?
Nooit geweten dat pizza's zoveel brandstof kosten zeg. Ik heb de pizzasteen, maar die zit nog in de doos omdat ik altijd mijn Ooni gebruik. Als ik dat zo hoor blijft de steen voor de basterd nog even schoon
Even die Ooni bekeken. Gaaf ding en super easy zo te zien. Tevreden over?Redshark schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:49:
Nooit geweten dat pizza's zoveel brandstof kosten zeg. Ik heb de pizzasteen, maar die zit nog in de doos omdat ik altijd mijn Ooni gebruik. Als ik dat zo hoor blijft de steen voor de basterd nog even schoon
Ja zo'n Ooni ziet er inderdaad interessant uit. Wat ik me wel afvraag is, hoe zou je, afgezien van de gasversie, met hout of pellets je temperatuur kunnen controleren als je geen invloed hebt op de zuurstoftoevoer, zoals bij een BBQ? Of komt dat niet zo nauw bij zo'n apparaat?
Volgens mij is bij pizza een beetje het idee, hoe hoger hoe beter.Jorizzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:04:
Ja zo'n Ooni ziet er inderdaad interessant uit. Wat ik me wel afvraag is, hoe zou je, afgezien van de gasversie, met hout of pellets je temperatuur kunnen controleren als je geen invloed hebt op de zuurstoftoevoer, zoals bij een BBQ? Of komt dat niet zo nauw bij zo'n apparaat?
Maar er is een heel pizza topic met experts die er veel meer van weten dan ik. Misschien daar eens mee lurken?
In mijn pizza oven doe ik dit inderdaad, gewoon flink heet opstoken. Zijn je pizza's ook lekker snel klaar.Dennis1812 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:12:
[...]
Volgens mij is bij pizza een beetje het idee, hoe hoger hoe beter.
Maar er is een heel pizza topic met experts die er veel meer van weten dan ik. Misschien daar eens mee lurken?
Zeker tevreden al moet ik zeggen dat op de BBQ er iets meer rooksmaak aan lijkt te zitten. (ik heb ook nog een steen voor mijn Weber). Maar het klooien met houtjes is erg leuk (ik heb de Karu)TR808 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:03:
[...]
Even die Ooni bekeken. Gaaf ding en super easy zo te zien. Tevreden over?
Je hebt wel invloed op de temperatuur, er zit een klepje in de schoorsteen om de zuurstoftoevoer te beinvloeden. Dat gezegd hebbende, ik heb het klepje vrijwel altijd volledig openstaan bij pizza's. Wanneer ik er een pannetje inzet doe ik dat niet meer omdat het pannetje de laatste keer in de brand vloogJorizzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:04:
Het pizza topic is een aanrader, ik lurk er vooral maar er is veel info te vinden.
Ja die idd. Ik denk dat ik maar zo'n looflighter ga kopen...DD2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:16:
Als je toevallig de marabu houtskool van Bastard gebruikt, sommige mensen vinden die inderdaad wat lastiger aan te steken.
Ik heb nu de laatste 4 keer mijn kamado aangestoken met fire-up wokkels. Ging tot nu toe elke keer perfect. Beetje opendraaien, klein beetje bedekken met wat houtskool (Dammers Acacia), bottom vent open en dome open... geen omkijken naar.
krijg je je Weber ooit heet genoeg om er echt fatsoenlijk pizza's op te bakken? Die Ooni lijkt me een erg leuk speeltje, maar als het voor (veel0 minder op de Weber ook goed gaat...Redshark schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:16:
[...]
Zeker tevreden al moet ik zeggen dat op de BBQ er iets meer rooksmaak aan lijkt te zitten. (ik heb ook nog een steen voor mijn Weber). Maar het klooien met houtjes is erg leuk (ik heb de Karu)
[...]
Ja, dat lukt wel hoor. Het duurt alleen wat langer dan bij de Ooni voordat ie echt goed heet is en dat is soms wat onhandiger. Sinds ik de Oonu heb heb ik de weber niet meer gebruikt moet ik zeggen, maar dat kan ook gewoon komen omdat je een apparaat gewoon wilt gebruiken natuurl[ijk.
(en de weber heb ik dan weer niet meer gebruikt sinds ik een Basterd heb gehaald ;-) )
(en de weber heb ik dan weer niet meer gebruikt sinds ik een Basterd heb gehaald ;-) )
Ik heb er een ring voor gekocht, werkt op zich prima. Je moet wel blijven letten op temperatuur.Jorizzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:47:
[...]
krijg je je Weber ooit heet genoeg om er echt fatsoenlijk pizza's op te bakken? Die Ooni lijkt me een erg leuk speeltje, maar als het voor (veel0 minder op de Weber ook goed gaat...
Ik leg op het rooster, direct boven de briketten, af en toe wat stukken hout.
:strip_exif()/f/image/RBUMuKWBjXlOQJXW2BpsbtZA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar doosje flames flavor eucalyptus gekocht en daar was ik zeer tevreden over. Helaas worden deze komende tijd niet geleverd. Zijn er hier nog anderen met flames and flavor ervaringen?
Ik zit zelf aan deze te denken https://houtskool.nl/product/flames-appelhout-houtskool/
Op de Kamado ben ik vooral veel aan het grillen.
Ik zit zelf aan deze te denken https://houtskool.nl/product/flames-appelhout-houtskool/
[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 20-04-2021 20:11 ]
Ik heb 2 Webers (grote kettle en zo'n kleine portable) en ook net m'n Bastard gekregen (vorige week); ik denk dat ik de grote Weber maar gewoon weg doe. Zie mezelf die eigenlijk niet meer gebruiken.Redshark schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:55:
Grillen is de appelhout prima.MrVegeta schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:10:
Vorig jaar doosje flames flavor eucalyptus gekocht en daar was ik zeer tevreden over. Helaas worden deze komende tijd niet geleverd. Zijn er hier nog anderen met flames and flavor ervaringen?
Ik heb deze besteld.
https://houtskool.nl/prod...ans-13kg-houtskool-kopie/
Low slow kan ik dan west afrikaans.
Start up met appel en over op hardhout.
Mensen die zeggen dat het onzin is hebben nog nooit het gemak ervan meegemaakt.Hydra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:33:
Ja die idd. Ik denk dat ik maar zo'n looflighter ga kopen...
Ik gebruik wokkels van tijd tot tijd (lees regen) maar als het kan liever de looftlighter omdat deze minder rook veroorzaakt tijdens het opwarmen.
Bij het aansteken van de bullet smoker gebruik ik een vuurstarter omdat ik daar een grotere hoeveelheid moet aansteken en er wat hete embers kunnen rondvliegen.
[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 20-04-2021 20:40 ]
Ik heb mijn Weber na een half jaar weggegeven want die gebruikte ik echt niet meer toen ik een kamado had.Hydra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:24:
[...]
Ik heb 2 Webers (grote kettle en zo'n kleine portable) en ook net m'n Bastard gekregen (vorige week); ik denk dat ik de grote Weber maar gewoon weg doe. Zie mezelf die eigenlijk niet meer gebruiken.
Over de looflighter, merk dat ik hem niet vaak meer gebruik, maar dat is ook omdat ik moet klooien met een verlengsnoer
Ik heb ze bewaard (ik heb er 3Hydra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:24:
[...]
Ik heb 2 Webers (grote kettle en zo'n kleine portable) en ook net m'n Bastard gekregen (vorige week); ik denk dat ik de grote Weber maar gewoon weg doe. Zie mezelf die eigenlijk niet meer gebruiken.
Ondanks twee kamado's gebruik ik ook mijn Weber nog steeds. De weber vind ik handig voor bijvoorbeeld het seasonen van mijn gietijzer maar ik vind het ook gewoon leuk om die eens in de zoveel tijd te gebruiken om op te koken. Ook met een feestje ofzo (zodra dat weer kan) komt hij zeker van pas!
De one minute lighter gebruik ik eigenlijk altijd voor mijn kamado's (en voor het gratineren van kaas
) maar dat komt ook omdat ik kan werken onder een overkapping en altijd een stopcontact in de buurt heb.
De one minute lighter gebruik ik eigenlijk altijd voor mijn kamado's (en voor het gratineren van kaas
[ Voor 3% gewijzigd door DD2 op 21-04-2021 10:05 ]
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism