Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 332 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
MrVegeta schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:32:
Net met Aegon gesproken. Tuinmeubelen zijn wel tegen diefstal verzekerd maar een barbecue valt daar niet onder tenzij het in een afgesloten ruimte staat. Wel is het verzekerd tegen vandalisme dus mocht er schade ontstaan door een poging tot stelen dan wordt dat wel vergoed. Geloof dat CentraalBeheer het wat anders regelt https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/tuinverzekering.
Centraal Beheer heeft inderdaad een losse tuinverzekering, maar het zit ook inbegrepen bij de inboedel: "U verzekert de losse spullen in uw tuin standaard met onze Inboedelverzekering"

per aspera ad astra

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 20:15
Hoi,

Af en toe wil ik mijzelf wel eens trakteren op een exclusief stukje vlees.
Vorig jaar voor het eerst Wagyu A5 BMS 12 Ribeye gegeten en dat was goddelijk...

Afgelopen week heb ik wederom Wagyu A5 BMS 12 besteld, maar dan de ribfingers, stukjes shortrib maar dan zonder de botten..
Ik had het idee om dit low en slow te doen, en na een uurtje roken in te pakken in alufolie tot het echt mals is geworden..

Echter toen het binnen kwam bleek het om kleinere stukjes vlees te gaan dan ik dacht, het zijn reepjes vlees van 100-120 gram en gemiddeld 3-4cm dik.

Heeft iemand ervaring met dit stukje vlees en tips que bereiding?

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20
verstappen33 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:32:
Hoi,

Vorig jaar voor het eerst Wagyu A5 BMS 12 Ribeye gegeten en dat was goddelijk...

Afgelopen week heb ik wederom Wagyu A5 BMS 12 besteld, maar dan de ribfingers, stukjes shortrib maar dan zonder de botten..
Ik had het idee om dit low en slow te doen, en na een uurtje roken in te pakken in alufolie tot het echt mals is geworden..

Echter toen het binnen kwam bleek het om kleinere stukjes vlees te gaan dan ik dacht, het zijn reepjes vlees van 100-120 gram en gemiddeld 3-4cm dik.

Dit is 1 van de makkelijkste voor ons.

Deze doen we (ik dan) vaak rub. rub en rub. Even laten inwerken (5-10m)en dan indirect op de BBQ tussen de 130-150 graden voor ruim 90 minuten. Gewoon testen met een sate prikker. Dit moet echt gaar zijn. Vaak nog wat rookhout erbij, maar dat is persoonlijk.

Tussendoor, 15-20m voor einde, lak ik ze nog wel eens met BBQ-saus, soms ketchup, soms Noskos. Vaak met beetje sambal :9
Die laatste stappen zijn geheel ter eigen smaak.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 20:15
@Loft Het is de hoogste kwaliteit Wagyu, dat ga ik niet verpesten met rubs en sausjes.. :P

Met ribfingers van het varken zou ik jou bereidingswijze idd aanhouden, maar ik twijfel of dit ook zal werken voor rundvlees..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 25-02-2021 09:45 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

verstappen33 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:32:
Hoi,

Probeer gelijk meerdere stijlen uit. Ben zelf wel fan van de Texas Style (zout, peper, knoflook, ui, beetje suiker), maar ook andere beef rubs zullen vast goed passen. Het vlees is natuurlijk wat duurder, dus ik zou niet teveel rubs & sauzen willen gebruiken en meer de smaak van het vlees naar voren willen brengen met simpele kruiden.

Kwa bereiding dacht ik aan de shortribs bereiding voor kerntemperatuur, dus idd uurtje roken, dan inpakken. Vanaf 90 graden kerntemp de sateprikker test om gaarheid te bepalen. Als het gaar is, nog even een 15-30 minuten laten rusten, ingepakt in alufolie en een handdoek.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Loft
  • Laatst online: 22:20
verstappen33 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:45:
@Loft Het is de hoogste kwaliteit Wagyu, dat ga ik niet verpesten met rubs en sausjes.. :P

Met ribfingers van het varken zou ik jou bereidingswijze idd aanhouden, maar ik twijfel of dit ook zal werken voor rundvlees..
Ah, dat Wagyu had ik overheen gelezen. 8) Helemaal mee eens. Dat kun je ook zonder doen. Puut zout en peper is dan voldoende

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Mijn vrouw heeft een avondje in een BBQ winkel geregeld om voor mijn 40ste verjaardag een BGE met accessoires uit te zoeken.

Welke hardware accessoires zijn echt onmisbaar? En welke zijn echt onnodig?

Wat gaat ermee gebeuren? Ik denk vooral Kip, Low and slow vlees, grillwerk en bijgerechten.
Waarschijnlijk ook wel een pizza zo nu en dan.
Op dit moment heb ik een gas BBQ waarmee ik alleen grill dus heb nog helemaal niks behalve een BBQ tang.

Wat heb ik zelf al bedacht?
- plate setter (BGE)
- gietijzeren rooster (BGE)
- pizza steen (BGE)
- handschoenen
- lighter

Ik twijfel ook nog over het onderstel. De houten acacia tafel vind ik wel mooi, heeft iemand daar ervaring mee? Hij komt bij mij aan onder het afdak te staan maar wel aan de rand, dus weersinvloeden zijn er wel een klein beetje.

The time is now :) dus ik kan beter nu een accessoire uitzoeken dan over een half jaar komen aankakken dat ik iets wil kopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
@sNielz123

Neem gelijk een afdek hoes voor je BGE (of BGE + Tafel)

Thermometer met bluetooth
Goede borstel om je rooster schoon te maken
Gietijzeren pan en/of half moon

Is je tang groot genoeg voor spareribs?
Ik zou voor een "Eggspander" gaan. ipv een gietijzeren rooster met platesetter

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25

copykat

Good copy isn't bad

sNielz123 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:27:
Mijn vrouw heeft een avondje in een BBQ winkel geregeld om voor mijn 40ste verjaardag een BGE met accessoires uit te zoeken.
Ah ze wil je midlifecrisis in de achtertuin houden... :Y) BGE ! topvrouw. 😁
Ik kreeg een HB compact met viooltjes......

Wat gaat ermee gebeuren? Ik denk vooral Kip, Low and slow vlees, grillwerk en bijgerechten.
Op dit moment heb ik een gas BBQ waarmee ik alleen grill dus heb nog helemaal niks behalve een BBQ tang.

- plate setter (BGE)
- pizza steen (BGE)
- handschoenen
- lighter
Goede kerntemperatuur meter. Multi sensor blauwetand of wifi.
Divide en conquer system? Halvemaan grilrooster en deflectors?
Ik twijfel ook nog over het onderstel. De houten acacia tafel vind ik wel mooi, heeft iemand daar ervaring mee? Hij komt bij mij aan onder het afdak te staan maar wel aan de rand, dus weersinvloeden zijn er wel een klein beetje.

The time is now :) dus ik kan beter nu een accessoire uitzoeken dan over een half jaar komen aankakken dat ik iets wil kopen. :)
Acaciahout kan best veel hebben als je t inwrijft met beitswax. Natuursteen tegel er boven op, kan je zonder risico hete roosters er op leggen en makkelijk schoon maken.
Een hoes is ook handig, uitzicht houden is half t risico op ongewild kwijt raken.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Thnx,! goede adviezen.

Die Eggspander is echt een goeie tip.
Het is wel echt prijzig spul allemaal zeg bij BGE. Maar beter in 1 keer goed denk ik dan maar.. En je wordt maar 1 keer 40 tenslotte :)

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:44
Inmiddels is mijn BGE Minimax alweer 5 jaar oud, maar op vakantie wil ik toch eigelijk de Portable Nest MiniMax aanschaffen. Alleen die 195 euro... en nergens goedkoper te vinden lijkt wel. Tweedehands zie je deze BTW helemaal nergens. :/

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

sNielz123 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:27:

- plate setter (BGE)
- pizza steen (BGE)
- handschoenen
- lighter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdEPAyhKmlgvqSsintwJnlokmGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jgv8yOTt7WYBhQeF8lxJ0OPD.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hebben we nu bijna twee jaar, staat buiten en meestal onder een cover. Paar keer met een sponsje goed afgenomen en doet het prima zo, erg tevreden. Comment eerder van de tegels ben ik het helemaal mee eens ;) Het gietijzeren of RVS rooster vaak even op een tegel gehad ivm ombouwen naar direct / indirect.

Een pizzasteen heeft nog geen zin voordat je een conveggtor (plate setter) hebt, grote kans dat je anders je pizza direct verbrand. Dus die volgordelijkheid zou ik sowieso aanhouden. Zou niet de BGE pizzasteen nemen, zonde van het geld.

Aanrader is ook nog de kickash can & basket van de Bastard Large. Die past prima op je BGE en heeft het verwijderen van as en klaar voor nieuwe kolen een klusje van 2 minuten gemaakt, daarnaast heb ik ook nooit meer problemen gehad met rokende kolen of kolen die slecht aan gaan, altijd voldoende zuurstoftoevoer.

Overigens, niet behandeld met beitswax. Misschien nog eens doen deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Nu de BGE hier een maandje heeft gestaan, ben ik voornemens een plate setter + thermometer te halen om ook langere sessies te kunnen doen.

Een instant thermometer heb ik al, iemand nog tips vwb een goede kernthermometer voor lange sessies?

[ Voor 4% gewijzigd door LAD93 op 26-02-2021 13:14 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:38

Dennis1812

Amateur prutser

LAD93 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:13:
Nu de BGE hier een maandje heeft gestaan, ben ik voornemens een plate setter + thermometer te halen om ook langere sessies te kunnen doen.

Een instant thermometer heb ik al, iemand nog tips vwb een goede kernthermometer voor lange sessies?
Ik ben goed tevreden over mijn inkbird ibbqt met 4 probes en stabiele WiFi verbinding.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:44
Mocht er iemand nog een betaalbaar alternatief zoeken voor de Weber Go Anywhere dan heeft Grill Guru de zogenaamde Picnic.

Uiteraard van 200Fahrenheit maar de prijs is wel scherp voor 60 euro. Ben benieuwd naar ervaringen in de praktijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F56lcpT7YCvH5jc5S96lB5j56Ew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sO3DbHvL2jpMxn5gZ6h7VXRb.png?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43
Hari-Bo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:57:
Mocht er iemand nog een betaalbaar alternatief zoeken voor de Weber Go Anywhere dan heeft Grill Guru de zogenaamde Picnic.

Uiteraard van 200Fahrenheit maar de prijs is wel scherp voor 60 euro. Ben benieuwd naar ervaringen in de praktijk.

[Afbeelding]
Krijg echt net de Weber Go Anywhere binnen (na een week of 5 op gewacht te hebben) :X Deze heeft wel handvatten en een temperatuurmeter. Kan alleen geen afmetingen vinden of zo.

Maar goed, ik ga eens kijken naar wat dingen voor bij mijn WGA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:18

[Afbeelding]
Mooi ding, een verbeterde versie van de Go anywhere (temp meter erin, 2 schuifjes), maar zouden ze daar geen problemen mee kregen met Weber? Hij lijkt er wel heel veel op :P

@Witlof hier vind je allerlei tips en uitbreidingen voor de WGA:
Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 26-02-2021 16:38 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-05 22:14
Hmm, vandaag de grill guru schoon aan het maken. Kwam erachter dat waarschijnlijk bij het pizza maken laatst een stukje van de bovenkant van de plate setter is losgelaten :/
Kan dat kwaad, heb het wel al via de website gemeld, maar weet niet of het verstandig is om hem te gebruiken nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H8KtqGFbGzvBAWdjqmT77GJY5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djePEkpkrUPWFmPtx3FLWJLO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

vandaag de spit on fire voor het eerst gebruikt. Maar op de kj2 blijf ik maar kieren houden. Bij de overbuurman ook een kj2 gaat die perfect. Ik snap er niks van. Samen met buurman de banden los gemaakt en alles flink aangedrukt en banden vast gezet. Ga toch eens foto's sturen naar beefexclusief waar de kj vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:38

[Afbeelding]
Oeh dat is wel leuk. Misschien van de zomer kopen voor op de camping.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COXyhnCe8FUbsBOJdU3h3ZZDL4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrIAUwA0x2oYDjxXIzGj8hkJ.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbereiding voor lunch morgen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even klein advies gevraagd.
Ik heb een halve zalm in 3 stukken verdeelt en met pekel en suiker bestrooit.
Ligt nu in de koeling en 2 stukken wil ik invriezen voor een andere keer.
Moet ik dan eerst na een paar uur pekelen alles afspoelen en droogdeppen voordat ik twee stukken vacuum zuig en invries? Of kunnen die twee stukken met pekel en al in de vriezer?

Derde stuk zal gewoon beetje gekruid worden en gerookt met de andere vis morgen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou de pekel niet mee invriezen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ok dus straks effe afspoelen droogdeppen insealen en in vriezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Als we toch Indisch aan het koken zijn ook wat naan droid erbij..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npKXMdqurlPiUDqpv1B1z2mZCB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obNeJ5PFZ1eJIh5G8eE0R3Mk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmMc0QoDcVzo9184JvnXKOAMOsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCPy8Tx3kNHK3ATrE2iYGdmd.jpg?f=fotoalbum_large

En wat poppadum's..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjBvMAppGNlwv7hAQvpPBRD_EEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtR0dECpgvwIOa3T2cOdRONU.jpg?f=fotoalbum_large

Erg lekker :) super malse kip..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_NiumI0gOnizPN51T7Zl6JvHkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weSmVX997H8pUqZYljVXj5CR.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens recept kon de naam ook direct op de grill..
Maar dat geeft toch een minder effect..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFTChTRxgaZT0XlzZxgDVhEkGvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTGrkNFkcXjMU0ieWj3oksDI.jpg?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
roefje schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:21:
Kan dat kwaad, heb het wel al via de website gemeld, maar weet niet of het verstandig is om hem te gebruiken nu.
Even omdenken, wat is het alternatief? Ga je wachten op een eventueel positief antwoord en dan op het reserve onderdeel? Of ga je het gewoon gebruiken in afwachting tot een antwoord wat mogelijk negatief uitvalt?

Ik zou het gewoon gebruiken en gewoon langzaam opstoken ivm materiaal spanningen die tot eventueel doorscheuren kunnen leiden

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:26
Komende zaterdag eens kijken voor een Kamado. De laatste tijd veel ingelezen en qua kwaliteit en garantie gaat het toch tussen Kamado Joe en BGE voor mij.

Zaterdag een afspraak in een winkel staan en dan de Classic II, III en BGE eens vergelijken.

De voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar KJ, vanwege de volledigheid in accessoires. Ik ben vooral benieuwd of de KJ Classic III de €500 meer waard is boven de 2. (Al vind ik dat onderstel van de 2 maar niks op foto's/filmpjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 11:55
Sahi_NL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:57:
Komende zaterdag eens kijken voor een Kamado. De laatste tijd veel ingelezen en qua kwaliteit en garantie gaat het toch tussen Kamado Joe en BGE voor mij.

Zaterdag een afspraak in een winkel staan en dan de Classic II, III en BGE eens vergelijken.

De voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar KJ, vanwege de volledigheid in accessoires. Ik ben vooral benieuwd of de KJ Classic III de €500 meer waard is boven de 2. (Al vind ik dat onderstel van de 2 maar niks op foto's/filmpjes).
Waar ik maar weinig mensen over hoor is het verschil in dikte van het keramische gedeelte, BGEL=22mm, KJ=28,5mm. Lijkt me dat je die laatste toch "economischer" warm kan stoken voor low&slow dan zo'n Big Green Egg Large (medium en small zijn 19mm). Ik zou het wel weten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 10:05

PnD

like in Pinda ^_^

Vannacht een picanha in een pan water ontdooid. Is echter het zakje gescheurd en water erbij gekomen. Kan ik het nu het beste in de koelkast op een rekje drogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PnD schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:38:
Vannacht een picanha in een pan water ontdooid. Is echter het zakje gescheurd en water erbij gekomen. Kan ik het nu het beste in de koelkast op een rekje drogen?
Ja, niets mis mee, wel eerst even droogdeppen. Daarna goed zouten en tijdje laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ruubschen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 01:02:
[...]

Waar ik maar weinig mensen over hoor is het verschil in dikte van het keramische gedeelte, BGEL=22mm, KJ=28,5mm. Lijkt me dat je die laatste toch "economischer" warm kan stoken voor low&slow dan zo'n Big Green Egg Large (medium en small zijn 19mm). Ik zou het wel weten :*)
Gaat tegen je en voor je werken.
Dikker keramiek betekend meer energie nodig om het op te warmen dus minder economisch als je t moet opwarmen.
Dikker keramiek betekend ook minder overdracht van de binnenwarmte naar buiten. Ergo dikker keramiek in de koude buitenlucht zal minder brandstof nodig hebben om temperatuur inwendig gelijk te houden.
Maar dikker keramiek is ook langzamer in reageren met wijzigen temperatuur.
En de density vh materiaal is ook een factor. Des te meer massa des te meer energie het kan op nemen en weer vrijgeven. Isolatie is vooral een factor van dikte of stilstaande lucht. Kastelen zijn traag in afkoelen en in opwarmen door de dikke muren maar ik zou niet de rekening willen betalen van de cv kosten..🤣
(dan is dunne muren met isolatie beter.)
Praktische overweging...
En je tilt je een liesbreuk met dikker keramiek....😉

Kan de schaal van de KJ voornamelijk dikker zijn aan de lip van de schaal(contactpunt en viltplek) en even dik op overige plekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ruubschen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 01:02:
Misschien is de kostprijs van houtskool tov een kamado van 1000+ euro niet de doorslaggevende reden?
Het keramiek heeft een bepaalde inertie alvorens dat die "zuinig" gaat branden. Maar gewoon wat meer lucht, een groter vuur en je hebt net even makkelijk je temperatuur. Anders zou je nooit in de winter de Q kunnen gebruiken. Maar de dikte is slechts 1 ding, de dichtheid is net zo belangrijk.

Maar eerlijk, who gives a fuck want beiden zijn goede kwaliteitsmerken.
Sahi_NL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:57:

Als het in jouw optiek 500 euro voor het onderstel is dan zou ik snel een meubel (laten) maken.
Ik zou voor de KJC2 gaan en eventueel de slow roller los erbij kopen. De kickash basket heb ik een haat liefde verhouding mee op het moment. Voor een semi low and slow gevolgd door high heat sear is die fijn. Voor een volledige low and slow is die vervelend doordat je niet alle houtskool opbrandt en in het as beland.

Ik zou, als je toch het geld wilt uitgeven, eerder kijken voor een KCJ2 met een KJJ ernaast als full sear station.

Als alternatief de Masterbuilt, een D&C erbij en je bent voor de helft van de prijs gesteld. En daar kan je natuurlijk veel vleesch voor kopen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 28-02-2021 15:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Beetje als een high performens auto aka sportauto kopen en klagen over brandstof verbruik tijdens t plezier van autorijden...

Ik denk dat hete luchtstromen en handeling van temperatuur constant houden bij alle toppers goed is.
Keus is dan prijs vs looks en compleetheid in gebruik. Los van garantie service.
Wil je groen valt KJ af. Haat je groen valt bge af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 21:53
copykat schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:52:
Beetje als een high performens auto aka sportauto kopen en klagen over brandstof verbruik tijdens t plezier van autorijden...
Tenzij je een kamado koopt omdat die zuiniger is dan een ander type BBQ. Net als dat je extra betaalt voor een electrische auto ipv een benzineauto. Als dan je range tegen valt ga je ook klagen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
NoepZor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:38:
Tenzij je een kamado koopt omdat die zuiniger is dan een ander type BBQ.
Dan ben je van het paadje af. Hoeveel kilo briketten moet je wel niet stoken tov houtskool om dat verschil te verantwoorden.

Ecobrasa is nu stervensduur geworden maar er zijn ook alternatieve kokosbriketten.

Mocht je de eeuwige pulled pork beu zijn, de porc steaks van Tootsie van bbq-nl zijn echt waanzinnig lekker.

Vandaag met de Fornetto gespeeld en stabiel op 135C gehouden / gekregen. De kolenstarter niet in het midden dumpen maar gewoon over de gehele kolenmand spreiden. Gelijkmatige verbranding en rete stabiele temp. Geen minion of snake (zover dat kan bij zo een smoker).

Nu mag ik wel een WSM37 gaan zoeken van de vrouw :D. Het was dan ook een beetje deprimerend om een enkele procureur van 400gram op zo een grote smoker te zien liggen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 28-02-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vis gegrilled op mn HBBB'tje #34cm is te klein.
Paar forelletjes gemaakt en twee past, drie misschien ook nog. (wel lastiger omdraaien) maar vier echt niet.

34cm is met een stuk vlees prima , paar kipfilletjes ook maar alles anders dan een moot zalm is voor vier personen ( vis met kop en staart er aan) snel ruimte te kort.
(als je direct doet kom je nog een beetje weg met 3, veel proppen misschien 4)

Maaltijdje maken met groente en zo word lastig.
Ik heb nu 2 250gr forellen klaar gemaakt met keramische deflector er onder. 180-200graden dome.
Bij 50 graden kerntemp er af ingepakt in folie en de deflector er uit (200graden) vis er op gelegd.
Andere frame er in en de groente er op. Ook in pakken met alufolie Daarna nog een stukje zalm met huid.
Was van plan de aardappels ook te bakken maar dat maar in de keuken gedaan.

T was wel erg lekker visje er op.

Denk dat zomers een langdurig gangen menu een forrelletje makkelijker is.
Soort snack word t dan.

Zal een 47cm rooster t makkelijker maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

copykat schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:29:
Zal een 47cm rooster t makkelijker maken?
Bijna 2x zoveel oppervlakte op je rooster (908 vs 1661 cm2). Dus ja, dat gaat een hoop schelen.
Zelf een BGE met 46 cm rooster. Heb een Eggspander, maar nooit nodig gehad voor 4 man kwa ruimte. Hoogstens omdat ik het mezelf makkelijker wilde maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 22:25
Dit weekend heb ik buikspek gemaakt met een gekarameliseerde chili saus.
Wat was hij krokant geworden deze keer!
(de laatste keer was de zwoerd mislukt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omg5Z2TFjUN6TIaFGenfnhe580c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWsMX6817PHKeeawNeTIilrT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGwnhvGSeZRHdS-f9HzUeBZKkzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Kbm9XKTut5Zf3lzQTdEQofB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpSRY4_VcRmAyZRsBUZgbqjVaE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6dnIjrj5HuWpeKYPKBb7CVP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de eerste keer dat ik een FireBoard als thermometer/pitmaster systeem gebruikte.
En ik moet zeggen dat hij bevalt! Als ik dit vergelijk met hoe de WLANThermo zijn pitmaster laat blazen zodra de deksel open gaat is het dag en nacht verschil.

De FireBoard dedecteerd dat je de deksel opendoet en dan gaat hij niet enorm blazen, maar wacht eerst even om te kijken tot hoe ver de temperatuur zelf weer omhoog komt als de deksel dicht is. Dit zorgt ervoor dat je veel minder onverschiet met je temperatuur.

Hier een foto van mn FireBoard setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KoeFPSnzbdmANBaCfJgYUVx0Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HK0bRTVru4POEenTIGjLif0N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door galadril op 01-03-2021 17:19 . Reden: FireBoard info toegevoegd ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:43

Kraz

Saving the world

Wij hebben gisteren een Chicken Pizza Boot gemaakt.

Heel makkelijk om te maken en erg lekker!
Voor herhaling vatbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yeq2MjUwkx8zDULnIZGWt-9ciWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7N1EECHbV3RITX0iP698h7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FudJkbcx7TsyzfdUIHb_J-h3J_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZiserA5XAVDKTFbbz2FbCPo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HDiPgWRX93BaGMK7JKGOkw9Dd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQluLC88X1vrQGEFnkcWeYQK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Pkt3zKDkdGi6hYhL7I7KRxUGUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQfmuerQUC7Hit00ERWcaMB2.jpg?f=fotoalbum_large

*Ja, 1 is zonder kaas. Ik vind kaas smerig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
Chevy454 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:34:

Als het in jouw optiek 500 euro voor het onderstel is dan zou ik snel een meubel (laten) maken.
Ik zou voor de KJC2 gaan en eventueel de slow roller los erbij kopen. De kickash basket heb ik een haat liefde verhouding mee op het moment. Voor een semi low and slow gevolgd door high heat sear is die fijn. Voor een volledige low and slow is die vervelend doordat je niet alle houtskool opbrandt en in het as beland.

Ik zou, als je toch het geld wilt uitgeven, eerder kijken voor een KCJ2 met een KJJ ernaast als full sear station.

Als alternatief de Masterbuilt, een D&C erbij....
Als je de sloroller los wil kopen, ben je al over de helft van die €500 heen.

Voor de andere suggesties; Ik wil geen meubel (te veel plek), en vooral maar 1 BBQ ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 12:12
Ik ben ook gewoon voor de 3 gegaan. Komen ze komende woensdag bezorgen. Rationeel snap ik het wel hoor, een kj classic 2 en los de sloroller. Maar ik wil gewoon de 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Sahi_NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:27:
Als je de sloroller los wil kopen, ben je al over de helft van die €500 heen.
Ik wist niet dat die zo duur was. Maar ik zou nog steeds voor de KJC2 gaan en een joetisserie of iets erbij.
Voor de andere suggesties; Ik wil geen meubel (te veel plek), en vooral maar 1 BBQ ;-)
Ik wou ook maar 1 bbq maar heb er nu 5 staan. Elk heeft zijn eigen kenmerken en toepassingen.
Een kamado is veelzijdig maar soms heb je gewoon 2 verschillende temperaturen nodig of hoogte.

Having that said:
Sgt Crispy gaat hier de deur uit, kijken of ik die nog kan verpatsen voor pak em beet 50 euro.
Het action ei moet echt weg, die is economisch total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
Worra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:54:
Ik ben ook gewoon voor de 3 gegaan. Komen ze komende woensdag bezorgen. Rationeel snap ik het wel hoor, een kj classic 2 en los de sloroller. Maar ik wil gewoon de 3!
Ik denk dat dat m bij mij ook gaat worden, maar wil ze vooral beide (2&3) even zien/voelen in de winkel.

Ik vind de KJ veel voordelen hebben tegenover de BGE, dus die keuze is eigenlijk al wel gemaakt.
Chevy454 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:57:

Een kamado is veelzijdig maar soms heb je gewoon 2 verschillende temperaturen nodig of hoogte.
Ik snap de voor- en nadelen. Dat heb ik nu ook met m'n elcheapo offset.

Maar dat is juist het voordeel van de KJC (3), in ieder geval tegelijk direct/indirect kunnen, op verschillende hoogtes (3 mogelijkheden), door het halve maan systeem.

[ Voor 32% gewijzigd door Sahi_NL op 01-03-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 23:01
galadril schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:14:
Dit weekend heb ik buikspek gemaakt met een gekarameliseerde chili saus.
Wat was hij krokant geworden deze keer!
(de laatste keer was de zwoerd mislukt)
Ziet er goed uit :9 Welk recept heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Ik ben goed tevreden over mijn inkbird ibbqt met 4 probes en stabiele WiFi verbinding.
Ik heb hier nog even wat over gezocht, maar deze is zonder app niet volledig te gebruiken, correct?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

LAD93 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Ik heb hier nog even wat over gezocht, maar deze is zonder app niet volledig te gebruiken, correct?
Afhankelijk van je definitie van volledig.
Als ik hem aanzet geeft hij gewoon de temperatuur weer. Dus precies waar een thermometer voor is.

Echter met de app kan je ook je gewenste temp instellen en grafiekjes zien e.d. dat gaat voor zover ik weet niet op t apparaat zelf.
Zou niet weten bij welke dat wel op t apparaat zelf gaat eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:12:
[...]

Afhankelijk van je definitie van volledig.
Als ik hem aanzet geeft hij gewoon de temperatuur weer. Dus precies waar een thermometer voor is.

Echter met de app kan je ook je gewenste temp instellen en grafiekjes zien e.d. dat gaat voor zover ik weet niet op t apparaat zelf.
Zou niet weten bij welke dat wel op t apparaat zelf gaat eigenlijk.
Fair enough - heb er zojuist 1 besteld via Amazon. Was nog 15 euro goedkoper dan verwacht.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 22:25
newtastyland schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:27:
[...]

Ziet er goed uit :9 Welk recept heb je gebruikt?
Dit recept qua marinade en saus:
https://nadialim.com/five...caramelised-chilli-sauce/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

LAD93 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:18:
[...]

Fair enough - heb er zojuist 1 besteld via Amazon. Was nog 15 euro goedkoper dan verwacht.
Hij is duur geworden. Ik had hem vorig jaar in een sale voor €50. Al is hij het geld echt wel waard mijn inziens.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 20:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen zondag bij vrienden op bezoek geweest, in een grote DO hebben we een leuke 'stoofpot' met broccoli, aardappels, wortel, ui, champignons en kip gemaakt.
Uit de Petromax Kartoffelbräter hadden we krieltjes met ui, spek en kaas.
Direct zelf ook zo'n ding besteld, zojuist binnengekomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuxuIMwJVA77aF4SLuk8Y1EFwaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECyFQwNL3hhQiUxqld4mrqzo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLKmkYrFwuzeXQp5VXgYInQLcuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5JnsKUEPGz5qtL4eEGMWjXX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n4kTHCNz-D20YH3ViRakSEO6ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfDE7C3Yu1bflhqQKl32Iq1z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSPnO1Ew0QCPuZCfy-RjHNlnVSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgCDXEkcTREjy42fGH1PSJoM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1WcRW8VGsTYo8fWiYT6iaELLnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZ6zdqyghJB5dif27ujag7Dc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5sTXLluWPUlThIGRLenPDcpME0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPKQzjCqtunS2VC6A1dMHQoW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-OUNGACKUEEh6vJBY8zCTe9qdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6TKjfuOK8vPqVracJbHPvuE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYkE333jok3checnbPp9uNTtAuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHTRaGJw9OEGqi7GWLt4p6hf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07iiznRLYFbSw5G51ApkeMUQ2Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow6p1lQ2RPqJDVwCN0OnZM27.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:59:
Afgelopen zondag bij vrienden op bezoek geweest, in een grote DO hebben we een leuke 'stoofpot' met broccoli, aardappels, wortel, ui, champignons en kip gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat een cool ding, die ga ik ook bestellen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

Kraz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:12:
Wij hebben gisteren een Chicken Pizza Boot gemaakt.

Heel makkelijk om te maken en erg lekker!
Voor herhaling vatbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

*Ja, 1 is zonder kaas. Ik vind kaas smerig :P
heiden

kaas is heilig

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11

Heel heel vet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 15:42

Waar heb je de Petromax Kartoffelbräter besteld? ik zie hem overal uitverkocht. Ben bijna jarig namelijk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ga even vloeken in de kerk, maar wat is de toegevoegde waarde van zo'n (hele mooie, dat wel) pan op de BBQ?

Hij is dicht, dus geen voordeel van rooksmaak oid, dan kan hij net zo goed de oven in.

Ok, als je tegelijk nog wat anders maakt kan je het tegelijk in de bbq mikken, maar dat komt bij mij niet zo heel vaak voor.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 15:33
Bezulba schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Ik ga even vloeken in de kerk, maar wat is de toegevoegde waarde van zo'n (hele mooie, dat wel) pan op de BBQ?

Hij is dicht, dus geen voordeel van rooksmaak oid, dan kan hij net zo goed de oven in.

Ok, als je tegelijk nog wat anders maakt kan je het tegelijk in de bbq mikken, maar dat komt bij mij niet zo heel vaak voor.
Niet perse nee, volgens mij heeft het ook te maken met de max temp in je oven/bbq? Kan me voorstellen dat de BBQ net wat warmer gemaakt kan worden dan je standaard oven. (over de 250/300)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 20:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zaratrass schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Waar heb je de Petromax Kartoffelbräter besteld? ik zie hem overal uitverkocht. Ben bijna jarig namelijk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Vuur en rook, maar blijkbaar had ik 1 van de laatste .. sorry :+
Bezulba schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Het is al vaker voorgekomen : het voegt geen ene reet toe, alleen staat het zo debiel als 2 mannen in de keuken met een pot pils in de hand 2 uur naar de oven staan te staren en om beurten 'hur hur, fire' roepen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Koffie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Vuur en rook, maar blijkbaar had ik 1 van de laatste .. sorry :+

[...]

Het is al vaker voorgekomen : het voegt geen ene reet toe, alleen staat het zo debiel als 2 mannen in de keuken met een pot pils in de hand 2 uur naar de oven staan te staren en om beurten 'hur hur, fire' roepen.
Fair enough :D

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Deurges schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Niet perse nee, volgens mij heeft het ook te maken met de max temp in je oven/bbq? Kan me voorstellen dat de BBQ net wat warmer gemaakt kan worden dan je standaard oven. (over de 250/300)
Volgens mij is het voordeel dat je dit kan gebruiken op welk vuur je ook hebt, ik heb al video's gezien waarbij het op een open vuur gebruikt werd. Het is ook leuk als gimmic: Het is wel een mooie eye catcher, ik zie al een feestje voorbij komen (GOD WAT BEN IK TOE AAN FEEST, VRETEN EN BIERRRRR) waarbij je dat ding op de BBQ gooit of op een open vuur (doen we meestal om de kinderen marshmellows te laten grillen). Kan natuurlijk ook in de oven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
Als we toch aan het vloeken zijn in de kerk.

Pellet Smokers. Ik zie nog niet echt een topic of veel berichten hierover.

Zijn er mede-tweakers die ervaringen hier mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Deurges schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:19:
Als we toch aan het vloeken zijn de kerk.

Geen directe ervaring. Zie er wel de voordelen van:
- Constante temp
- Fire and Forget
- Toch met rooksmaak

Maar ja, ik heb geen Amerikaans formaat tuin waar zo'n beest past, dan maar Kamado en het handmatig op gang houden.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 21:53
Chevy454 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Dan ben je van het paadje af. Hoeveel kilo briketten moet je wel niet stoken tov houtskool om dat verschil te verantwoorden.

Ecobrasa is nu stervensduur geworden maar er zijn ook alternatieve kokosbriketten.
Ik ga het niet proberen in ieder geval :) de Bastard staat er inmiddels alweer ruim 3 maanden. Kokosbriketten van de Welkoop of Fire Up kosten in de aanbieding vaak zo'n 12 euro per 10 kilo. De houtskool welke ik in de bastard stook is Black Ranch Marabu en die kost 24 euro per zak van 15 kilo. Dus per 10 kilo 33% duurder dan de briketten welke ik voorheen had. En voor 800 euro verschil in aanschafprijs kun je bijna 700 kilo briketten kopen :+

Ik had trouwens wel moeite om de kamado aan te krijgen, maar vermoedelijk zorgen mijn schudacties er voor dat de kleine reststukken onderin gaan liggen en de trek door de kolen belemmert. Sinds ik er op let is de Q wel een stuk sneller warm, en niet na een uur pas op 100 graden.

Vrijdag Big Macs gemaakt volgens recept van Pitmaster X met gehakt van de slager. Was erg lekker en kwam akelig dicht bij de smaak van de echte Big Mac. Alleen dan lekkerder natuurlijk 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyr1np9VCwhP6mn4aFXARhevCp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRGT5saDqrari4ryiZANCYCz.jpg?f=fotoalbum_large

Zondag spareribs gemaakt volgens de "3-2-1" methode met een maiskolf er bij. Ribs gerubt met van beekum rub voor varkensvlees, vervolgens na 2u15 in de folie met appelsap, roomboter en wat bruine suiker. Na 1u15 uit de folie, dun ingesmeerd met sweet baby ray's en nog een goeie 45 min laten indikken. Lekker fall of the bone, maar met bite. Ik smeerde eerst de saus wat dikker, maar ik vind een dun laagje eigenlijk wel lekkerder. Droogt mooier in en er blijft meer smaak van het vlees en de kruiden over. En de kruiden heeft wat meer kick dan de Kansas City dry rub die ik voorheen toe heb gepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ-sV8LRLpTo8Y5GLtxkJYkBmaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQkBYn9Yo3ncK0DZjJgOXTkr.jpg?f=fotoalbum_large

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Deurges schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:19:
Als we toch aan het vloeken zijn in de kerk.

Ik heb een Traeger, en ik zou niet anders meer willen. Vullen met pellets, aanzetten en gaan. Bovendien is die ook nog eens lekker groot dus past er echt mega veel in. Helaas heb ik daar de voordelen nog niet van kunnen plukken want met minimaal bezoek heb je niet zoveel ruimte nodig in je barbecue.

Wat ik wel een voordeel aan een kamado vind is dat je hem lekker heet kan opstoken. Mijn Traeger gaat tot max 260c, maar dat is voor mij geen belemmering. Bijna alles wat ik maak gaat lekker low and slow en als ik wel lekker heet wil grillen is 260 graden tot nu toe ook wel voldoende.

Het eten wat er vanaf komt is tot nu toe echt allemaal super lekker. 7 uur lang pulled pork erop, geen enkel probleem. 3-2-1 spareribs? Appeltje, eitje.

Als ik dan vergelijk met mijn zwager die een kamado heeft is dat wel een stuk meer gedoe, maar dat ligt denk ook een beetje aan zijn barbecue skills en misschien niet zozeer aan de kamado.

Ik sluit overigens niet uit dat ik ooit nog een kamado erbij koop, alleen ik kan nu met geen mogelijkheid nog een barbecue van 1000+ euro verantwoorden tegenover mijn vrouw :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deurges
Ozzie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Ik heb een Traeger, en ik zou niet anders meer willen. Vullen met pellets, aanzetten en gaan. Bovendien is die ook nog eens lekker groot dus past er echt mega veel in. Helaas heb ik daar de voordelen nog niet van kunnen plukken want met minimaal bezoek heb je niet zoveel ruimte nodig in je barbecue.

Wat ik wel een voordeel aan een kamado vind is dat je hem lekker heet kan opstoken. Mijn Traeger gaat tot max 260c, maar dat is voor mij geen belemmering. Bijna alles wat ik maak gaat lekker low and slow en als ik wel lekker heet wil grillen is 260 graden tot nu toe ook wel voldoende.

Het eten wat er vanaf komt is tot nu toe echt allemaal super lekker. 7 uur lang pulled pork erop, geen enkel probleem. 3-2-1 spareribs? Appeltje, eitje.

Als ik dan vergelijk met mijn zwager die een kamado heeft is dat wel een stuk meer gedoe, maar dat ligt denk ook een beetje aan zijn barbecue skills en misschien niet zozeer aan de kamado.

Ik sluit overigens niet uit dat ik ooit nog een kamado erbij koop, alleen ik kan nu met geen mogelijkheid nog een barbecue van 1000+ euro verantwoorden tegenover mijn vrouw :)
Mooi om te lezen. Welke versie heb je? Ik ben zelf aan het kijken naar de GMG Daniel Boone Prime WIFI. Ja de kosten zijn rond de 1000 maar die wegen volgens mij niet op tegen het dubbele qua prijs ala formaat Kamado (ook niet de masterbuilds)
Voor mij is het voornamelijk een kwestie van, koop je de met een z-grill 700bv niet een mindere kwaliteit. De Amerikaanse sites zijn ook overloaded met andere merken helaas waardoor de keuze stress blijft (luxe probleem uiteraard)

Geen problemen met de vrouw des huizes, die trekt komende maand uit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Deurges schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Mooi om te lezen. Welke versie heb je? Ik ben zelf aan het kijken naar de GMG Daniel Boone Prime WIFI. Ja de kosten zijn rond de 1000 maar die wegen volgens mij niet op tegen het dubbele qua prijs ala formaat Kamado (ook niet de masterbuilds)
Voor mij is het voornamelijk een kwestie van, koop je de met een z-grill 700bv niet een mindere kwaliteit. De Amerikaanse sites zijn ook overloaded met andere merken helaas waardoor de keuze stress blijft (luxe probleem uiteraard)

Geen problemen met de vrouw des huizes, die trekt komende maand uit :9
Ik heb een Traeger Pro 780. Ik heb niet echt uitgebreid onderzocht welk merk e.d. ik wilde gewoon een Traeger want die zie ik veel in de youtube videos van de mensen die ik volg en ik ben er tot nu toe heel erg blij mee.

Ik heb gelukkig ook geen probleem met de vrouw de huizes, maar ik heb deze barbecue begin januari gekocht dus als ik nu ga beginnen over de volgende (dure) barbecue word ze vast niet heel enthousiast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
Ozzie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Ik heb een Traeger Pro 780. Ik heb niet echt uitgebreid onderzocht welk merk e.d. ik wilde gewoon een Traeger want die zie ik veel in de youtube videos van de mensen die ik volg en ik ben er tot nu toe heel erg blij mee.

Ik heb gelukkig ook geen probleem met de vrouw de huizes, maar ik heb deze barbecue begin januari gekocht dus als ik nu ga beginnen over de volgende (dure) barbecue word ze vast niet heel enthousiast :)
Nou, ik kon niet wachten. Ik heb hem (de GMG) zojuist besteld bij Bbqexperiencecenter.nl en met behulp van de chat, een zeer mooi pakket kunnen samenstellen. Vrijdag as komt die dus dit weekend gelijk testen :9 :9 :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Ik heb online paar spiezen gekocht om kebabs onder andere te maken.
Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/spies1k.jpg

Toen ze binnen waren, realiseerde ik me dat geen van de drie bbq's die ik heb echt geschikt zijn voor zulke spiezen (twee kamado's en één gas). Dus toen ben ik maar een vierde bbq gaan zoeken. Ik heb de goedkoopste bbq gevonden dat er bestaat volgens mij. 5 euro van marktplaats in een ongeopende doos. Er stond nog een prijs sticker van 4,99 er op. Ik weet niet of gulden of euro moet voorstellen, zo oud was de doos.

Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/spies2k.jpg

Ik heb het maar direct getest door paar Adana Kebabs er op te maken (eerste keer, maar was grote succes, het rook en smaakte naar Turkije :*) )

Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/spies3k.jpg

Gisteren ook paar sateetjes op gegooid

Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/spies4k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:01
En na 3 maanden intensief gebruik is de Weber MTP al defect geraakt. ;( Het "one touch" systeem is lam, 1 vinger heeft speling van 2 centimeter dus sluit niet meer af. Jammer maar gelukkig is de garantie afhandeling wel goed van Weber en word er een nieuwe opgestuurd. Neemt niet weg dat de kwaliteit van Weber wat bedroevend is, wat ik wel meer tegenkom op internet.

Dus.. Er komt deze zomer een kamado, dat zeker, voor erbij. Omdat het kan :+

Ondertussen een lijstje van potentiele slachtoffers opgesteld.
Grill Guru (L of XL, classic of elite)
Grill Bill Pro II
Masterbuilt classic

Budget ligt dus rond de €1000. Nu nog kiezen welke *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Gummiebeer schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:14:
En na 3 maanden intensief gebruik is de Weber MTP al defect geraakt. ;( Het "one touch" systeem is lam, 1 vinger heeft speling van 2 centimeter dus sluit niet meer af. Jammer maar gelukkig is de garantie afhandeling wel goed van Weber en word er een nieuwe opgestuurd. Neemt niet weg dat de kwaliteit van Weber wat bedroevend is, wat ik wel meer tegenkom op internet.

Dus.. Er komt deze zomer een kamado, dat zeker, voor erbij. Omdat het kan :+

Ondertussen een lijstje van potentiele slachtoffers opgesteld.
Grill Guru (L of XL, classic of elite)
Grill Bill Pro II
Masterbuilt classic

Budget ligt dus rond de €1000. Nu nog kiezen welke *O*
Is destijds ook de reden geweest dat ik een Kamado genomen heb, ik was elke 4 jaar een nieuwe weber aan het kopen. Bij de laatste was de ketel verroest omdat hij altijd buiten stond, de poot kwam door de ketel heen na verslepen. Als je dat een paar keer achter elkaar doet kan je op een gegeven moment een top kamado betalen.

Inmiddels heb ik 2 kamado's staan :P

[ Voor 5% gewijzigd door init6 op 02-03-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
init6 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Is destijds ook de reden geweest dat ik een Kamado genomen heb, ik was elke 4 jaar een nieuwe weber aan het kopen. Bij de laatste was de ketel verroest omdat hij altijd buiten stond, de poot kwam door de ketel heen na verslepen. Als je dat een paar keer achter elkaar doet kan je op een gegeven moment een top kamado betalen.

Inmiddels heb ik 2 kamado's staan :P
Met een kamado gaat het allemaal toch iets meer fijner heb ik het idee en het komt robuuster over.
Als ik m’n MTP bekijk en ga voelen en trekken staat die niet zo stabiel op de voetjes. Niet dat die zo omdonderd maar het voelt niet stabiel. De onderkuip is al bekrast door het schuifsysteem en het scharnier heeft alweer speling.
Vroeger was Weber kwaliteit en vaak zie je nog oude Webers die er perfect uitzien. Tegenwoordig is die kwaliteit er helaas niet meer, met zoveel dingen overigens :X

Ik heb een paar kamado’s kunnen bekijken en voelen en dan merk je gelijk dat het veel robuuster aanvoelt. Nu al zin in! Eerst even doorsparen en verder met de MTP, branden zal die })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Mijn simpele Weber 47cm heb ik al 4 jaar in de tuin staan en daarvoor was die van mijn schoonvader. Ik denk dat die zeker al 10 jaar oud is en ziet er nog steeds perfect uit. Nou weet ik niet hoeveel mijn schoonvader hem heeft gebruikt, volgens mij heel weinig want hij houd niet zo van (zelf) barbecueën en toen ik hem kreeg zag die er ook nog heel netjes uit, maar het zegt wel wat over de kwaliteit van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qplate
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:23
De Kamado Joe junior is al heel wat jaren oud (2014?), en heeft nog het 'gewone' vilt en niet het fiber gasket. Ook heeft deze nog de gietijzeren topvent, die open staat waar evt regen in kan vallen.. Zou er op korte termijn een nieuwe variant komen van het kleinste model of blijft dit de vaste line-up? Zit eraan te denken om een Joe Junior te halen naast mijn KJ2, maar zou zonde zijn als er dit of volgend jaar een nieuw model komt met allerlei verbeteringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Geen idee hoe het kan maar schijnbaar had ik mijn post in het aanbiedingendraadje gedaan.

Either way: het seizoen is reeds begonnen en er moet wat ingeslagen worden. Hoe is jullie ervaring met grote hoeveelheden (60+kg) te bestellen? Vroeger ging ik het gewoon halen om te buurten maar nu is het toch voordeliger om het te laten verzenden.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 03-03-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 13:00
@Chevy454 Houtskool bedoel je neem ik aan? Niet direct ervaring met zulke hoeveelheden, wel een keer 2x 10 kg dammers besteld bij houtskool.nl, en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 23:20
Deurges schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Nou, ik kon niet wachten. Ik heb hem (de GMG) zojuist besteld bij Bbqexperiencecenter.nl en met behulp van de chat, een zeer mooi pakket kunnen samenstellen. Vrijdag as komt die dus dit weekend gelijk testen :9 :9 :9
Ik heb zelf de GMG Prime Wifi en tot nu toe zeer tevreden van.
In de winter is het instellen van de temp wel een dingetje aangezien het vrij dus plaatstaal is (ik gebruik ook nog een thermoworks om de pit temp te meten omdat het kan >:) ), maar eenmaal je dit door hebt gaat het vlot.
Vooral bij gerechten die een langere bereidingstijd hebben is het een luxe dat het echt set en forget is.

De pizza insert is hier ook al veel gebruikt en zeker een aanrader.

PS.: Nog een kleine aanrader voor als je op hogere temperatuur wilt gaan werken is dat je dan best eerst het vet van vorige low en slow gerechten wat opkuisd. De eerste keer dat ik steak ging afgrillen (met grilgrates) heb ik toch even voor een plaatselijke mistbank gezorgd. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41

fxs81

Julianadorp

Gummiebeer schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:14:
Een maatje heeft afgelopen zomer een nieuwe MTP gekocht, tov van mijn oude merk je gewoon dat het allemaal wat minder is geworden, dunner materiaal, scheelt best veel. Scharnierend deksel is wat wiebelig, die van hem sluit wel trouwens dus dat viel mee. Ben nog blij met mijn oude versie, dan maar geen scharnier. Heb ook een kamado maar gebruik de weber er vaak naast of als het alleen hot and fast is.
Volgens mij kost het downgraden van het materiaal hun meer dan het oplevert, je leest veel klachten de laatste maanden, service is gelukkig wel top. Mocht mijn weber het begeven zou ik voor een ketel nu eerder richting Napoleon neigen. De kamado staat nu op te warmen trouwens, zo de oerhammetjes erop voor vanavond.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
proostyves schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb zelf de GMG Prime Wifi en tot nu toe zeer tevreden van.
In de winter is het instellen van de temp wel een dingetje aangezien het vrij dus plaatstaal is (ik gebruik ook nog een thermoworks om de pit temp te meten omdat het kan >:) ), maar eenmaal je dit door hebt gaat het vlot.
Vooral bij gerechten die een langere bereidingstijd hebben is het een luxe dat het echt set en forget is.

De pizza insert is hier ook al veel gebruikt en zeker een aanrader.

PS.: Nog een kleine aanrader voor als je op hogere temperatuur wilt gaan werken is dat je dan best eerst het vet van vorige low en slow gerechten wat opkuisd. De eerste keer dat ik steak ging afgrillen (met grilgrates) heb ik toch even voor een plaatselijke mistbank gezorgd. :+
Hoi! Thanks voor de aanvulling. Ik eet zelf weinig pizza's maar ik zag inderdaad dat er een speciale oven voor is! Denk eerder dat ik de https://www.bbqexperience...rotisserieset-prime-plus/ als cadeau vraag dit jaar.

Maar dat instellen in de winter. De Prime heeft toch een eigen systeem die dat regelt? Begrijp niet helemaal waar het probleem zou zitten? Dat de binnenkant minder warm is dan het systeem aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 15:16
FJP84 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:01:
[...]

Hallo,

Vandaag heb ik dezelfde besteld met de GGC platesetter erbij. Heb jij deze ook nog in gebruik en nog steeds tevreden?
ja heb ik alleen dit jaar nog niet veel gebruikt :) Nog steeds prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:01:
Geen idee hoe het kan maar schijnbaar had ik mijn post in het aanbiedingendraadje gedaan.

Either way: het seizoen is reeds begonnen en er moet wat ingeslagen worden. Hoe is jullie ervaring met grote hoeveelheden (60+kg) te bestellen? Vroeger ging ik het gewoon halen om te buurten maar nu is het toch voordeliger om het te laten verzenden.
Bestel vaak bij vuurenrook van die combi pakketten houtskool, Black Ranch kool komt in zakken van 15kg geloof ik. Ik koop dan meestal een paar zakken. Soms gaat daardoor de verzendkosten fors omhoog en dan kijk ik bij een andere webshop. De meeste webshops verzenden het dan in 2 verschillende pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Houtskool.nl verzend prima combi pakketten ook. Gaat altijd goed. Vaak een klein cadeautje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 09:07
terracide schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:16:
[...]

ja heb ik alleen dit jaar nog niet veel gebruikt :) Nog steeds prima!
Afgelopen weekend eerste run met gerookte kip. Dik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 13:07
Toevallig afgelopen weekend bij de Sligro een zak kolen Black Ranch Rode Quebracho meegenomen voor 25 euro.
Bestel normaal via Vuur en Rook inderdaad, maar de sligro was in dit geval goedkoper dus meteen maar een zak meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeetor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08-2024

Peeetor

Petor?.. Peetor?... Peeetor!!!

(jarig!)
Swaxie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:57:
Toevallig afgelopen weekend bij de Sligro een zak kolen Black Ranch Rode Quebracho meegenomen voor 25 euro.
Bestel normaal via Vuur en Rook inderdaad, maar de sligro was in dit geval goedkoper dus meteen maar een zak meegenomen.
Een maand of 2 terug waren die bij Sligro in de aanbieding. Destijds 2 zakken meegenomen. Er zit wel veel verschil in; de ene zak zit vol met kleinere stukken houtskool, terwijl in de andere zak hoofdzakelijk halve boomstammen in zitten. :)

ik ben overigens wel erg te spreken over deze houtskool. Heb deze liever dan de Dammers.

"Ja... dikke lul" zei de raaf. En de raaf vloog weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
Vandaag al een vervangende one touch systeem ontvangen van Weber, erg netjes binnen 2 dagen. Dat betekend dat er dit weekend weer low&slow gewerkt kan worden. *O* Nu nog kiezen...word het een tomahawk, shortribs of spareribs. :Y)

Daarnet weer lekkere hamburgers lopen flippen en strakjes frikandel burnt ends als snack.

En ondertussen blijven kijken naar kamado’s, vrouwlief rolt ondertussen met de ogen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dit weekend word het vrij fris.
Ik zou voor shortribs gaan. Die zijn in mijn optiek toch voor wat frissere dagen en maak ik zelf niet zo snel in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proostyves
Deurges schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Hoi! Thanks voor de aanvulling. Ik eet zelf weinig pizza's maar ik zag inderdaad dat er een speciale oven voor is! Denk eerder dat ik de https://www.bbqexperience...rotisserieset-prime-plus/ als cadeau vraag dit jaar.

Maar dat instellen in de winter. De Prime heeft toch een eigen systeem die dat regelt? Begrijp niet helemaal waar het probleem zou zitten? Dat de binnenkant minder warm is dan het systeem aangeeft?
De temp wordt inderdaad geregeld, maar er zit soms best wat afwijking op als je deze controleerd met een andere thermometer.
Als het kouder is gaat hij meer moduleren en heb je geen constante temperatuur zoals bij een kamado (ik heb hier naar resultaat van bereiding nog geen problemen mee ondervonden).
Hier onder een stukje van een ribs run waar ik een thermometer links en rechts heb geplaatst. Hier zie je ook goed hoe de warmteverdeling op het rooster is (setpunt was 115°C denk ik).
Maar misschien moet ik gewoon wat minder meten :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW1iYzgWq-oiK_GXTPMEkLNBdjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/scH9iFsEzMZB1Pg6drL6vMlx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
Dennis1812 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:57:
Dit weekend word het vrij fris.
Ik zou voor shortribs gaan. Die zijn in mijn optiek toch voor wat frissere dagen en maak ik zelf niet zo snel in de zomer.
Ik stond een paar weken terug in 20 centimeter sneeuw nog spareribs te maken. Volgende dag hachee in de DO. Eigenlijk vanaf begin december staat de Q elk weekend te branden, elke mogelijkheid pak ik aan om maar vuurtje te stoken oOo

Shortribs heb ik nog nooit op de Q gehad dus shortribs :Y) met spareribs ernaast dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oh ik bbq ook in alle temperaturen. Maar niet alle gerechten in alle seizoenen.
Ik ga niet zo snel hachee doen bij 35 graden bijvoorbeeld.
Sommige gerechten vind ik meer bij de winter of de zomer.
En de tijd voor short ribs is bij mij de koudere tijd 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:05
Hier net een levering van Beef&Steak binnen. Dus dit weekend 1 dag spare ribs en 1 dag iets met buikspek. Nog even denken wat ik ermee ga maken dit keer. (Porkbelly burnt ends zijn lekker, maar nu wil ik weer eens wat anders)
Ben benieuwd naar de ribs, heb voor het eerst het 10kg pakket gekocht (a72,50) dus hoop dat ze lekker zijn😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
proostyves schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:57:
[...]

De temp wordt inderdaad geregeld, maar er zit soms best wat afwijking op als je deze controleerd met een andere thermometer.
Als het kouder is gaat hij meer moduleren en heb je geen constante temperatuur zoals bij een kamado (ik heb hier naar resultaat van bereiding nog geen problemen mee ondervonden).
Hier onder een stukje van een ribs run waar ik een thermometer links en rechts heb geplaatst. Hier zie je ook goed hoe de warmteverdeling op het rooster is (setpunt was 115°C denk ik).
[Afbeelding]
Gewoon niet teveel op letten, voor je vlees maakt het echt niet zoveel uit als de temperatuur een beetje fluctueert. Het is eten koken, geen scheikundig experiment.

Dat gezegd hebbende blijft mijn Traeger wel wat stabieler op temperatuur dan wat ik bij jou zie, maar ik maak me er niet zo druk om. Als ik hem op 110 heb staan loopt die soms op naar de 115-120. Soms zakt die iets onder de 110 maar niet veel. Wat ik erop klaar maak smaakt er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
proostyves schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]
Ze geven op de site van GMG zelf ook aan dat het geen nut heeft om extra te meten :9
Bijna onderaan op http://www.greenmountaingrills.eu/new-grill-users.html
I'm using a 3rd-party device to measure the temp inside my grill, and it doesn’t match the controller’s temp. Why?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
Ozzie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Gewoon niet teveel op letten, voor je vlees maakt het echt niet zoveel uit als de temperatuur een beetje fluctueert. Het is eten koken, geen scheikundig experiment.

Dat gezegd hebbende blijft mijn Traeger wel wat stabieler op temperatuur dan wat ik bij jou zie, maar ik maak me er niet zo druk om. Als ik hem op 110 heb staan loopt die soms op naar de 115-120. Soms zakt die iets onder de 110 maar niet veel. Wat ik erop klaar maak smaakt er niet minder om.
Dat idee heb ik dus ook. Geen enkele BBQ zal zoveel uur 1 temp houden. Soms beetje meer, soms beetje minder. Als er 40 graden tussen zit, heb je een ander probleem. Nog 2 nachten slapen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Bestel vaak bij vuurenrook van die combi pakketten houtskool, Black Ranch kool komt in zakken van 15kg geloof ik. Ik koop dan meestal een paar zakken. Soms gaat daardoor de verzendkosten fors omhoog en dan kijk ik bij een andere webshop. De meeste webshops verzenden het dan in 2 verschillende pakketten.
Ik heb het pas gekocht op theoutletwebshop.com. ik kon het ook in Eerbeek afhalen.

Ik begreep dat hij af en toe ook workshops organiseert in samen werking met Frank Klijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Hebben hier mensen ervaring met bakken van pizza’s op de Kamado?
Zelf heb ik afgelopen weekend heerlijke pizza’s gebakken op de Kamado en de gasten was het zo goed bevallen dat ik dit aankomend weekend opnieuw wil maken. Nu is mijn vraag, afgelopen weekend kon ik om de 5 min naar buiten voor een nieuwe pizza, is het mogelijk om de pizza’s vooraf al bijv 1 of 2 minuten te garen zodat je bij de laatste 3 minuten sessie per pizza iets meer gelijk tijdig zit te eten?
Ik heb een compact Kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Marcusso schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pizza's gemaakt op de Yakiniku, was een succes! Dus dat gaan we vaker doen.

Zelf deeg gemaakt (zaterdagochtend) volgens dit recept en daarna zaterdag en zondag pizza gegeten. Op de zondag was het deeg een fractie lekkerder en een stuk makkelijker te vormen.

Kamado eerst rustig op temperatuur laten komen met de steen er in, ongeveer 250 graden. 10-15 min voor het eten schuiven vol open en de temperatuur loopt snel op naar 350 - 400 graden. Pizza's waren binnen enkele minuten klaar en smaakten echt perfect. Heerlijke korst en bodem zoals je ze wilt hebben bij een houtoven pizza.

Gebruikte houtskool was van Dammers. Fijne kolen. :)
Dit recept heb ik ook gebruikt met Dammers houtkoop. Kamado met pizzastwen 35 min op temperatuur laten komen tot 250-300 graden voor we begonnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 13:00
JohnW1 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:29:
Zelf heb ik afgelopen weekend heerlijke pizza’s gebakken op de Kamado en de gasten was het zo goed bevallen dat ik dit aankomend weekend opnieuw wil maken. Nu is mijn vraag, afgelopen weekend kon ik om de 5 min naar buiten voor een nieuwe pizza, is het mogelijk om de pizza’s vooraf al bijv 1 of 2 minuten te garen zodat je bij de laatste 3 minuten sessie per pizza iets meer gelijk tijdig zit te eten?
Ik denk niet dat dat een succes wordt. Ik vermoed dat je bodem dan slap wordt.
Maar je zou het de echte pizzabakkers eens kunnen vragen, misschien dat ze er ervaring mee hebben
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
Deurges schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:43:
[...]

Ze geven op de site van GMG zelf ook aan dat het geen nut heeft om extra te meten :9
I'm using a 3rd-party device to measure the temp inside my grill, and it doesn’t match the controller’s temp. Why?
De reden dat ik extra meet is omdat je bij de GMG de cover over de firebox kunt verstellen en dit heeft wel grote invloed op de temperatuurverdeling op het rooster. Verschillen van 40°C zijn geen uitzondering.
Ik stel de box dan zo in dat het links en rechts ongeveer gelijk is.
Als je elke keer gewoon bakt hoeft dit natuurlijk niet en kun je dit laten staan eenmaal je het bijgeregeld hebt, maar er wordt geregeld pizza gebakken en dan moet je de afscherming demonteren.

Een voordeel van het verstellen van de afscherming is ook dat je een hot spot kunt creëren van makkelijk 300°C om af te grillen. Het nadeel dat ik ondervonden heb is dat de drip tray wel wat krom trekt en de eventuele alu folie die er op ligt om makkelijker te kuisen het niet overleefd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JohnW1 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:29:
Ja, op de conveggtor die ik dan omkeer, werkt prima als pizzasteen. Voorbakken met alleen tomatensaus kan prima maar dan moet je nog steeds naar buiten :P Wat je ook kan doen is de oven op 120 graden verwarmen en daar de pizza's in parkeren terwijl de gasten wachten. Of je snijdt die in in 4-en zodat je iedereen een kwart kan geven per pizza.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
Deurges schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:43:
[...]

Wel grappig dat je in de app gewoon een offset kan instellen voor gemeten temperatuur.
Spreken ze zichzelf dus een beetje tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Erasmo schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:17:
[...]

Ja, op de conveggtor die ik dan omkeer, werkt prima als pizzasteen. Voorbakken met alleen tomatensaus kan prima maar dan moet je nog steeds naar buiten :P Wat je ook kan doen is de oven op 120 graden verwarmen en daar de pizza's in parkeren terwijl de gasten wachten. Of je snijdt die in in 4-en zodat je iedereen een kwart kan geven per pizza.
Of meerdere kleintjes? Ik merk dat ik eigenlijk de pizza's altijd in mijn ooni oven maak ipv op de kamado. Dan heb je in ±90 seconden een pizza, veel makkelijker... en dan heb je die wachttijd ook niet echt.

Over het algemeen kiezen de gasten om de beurt wat ze op een pizza willen en wordt de pizza in delen gesneden en verdeeld onder de eters. Gaat als een trein :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1 ... 135 ... 332 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism