Jazeker. Ik heb niet kunnen vergelijken met een branded van the bastard, maar het is uiteindelijk een anders vormgegeven verfbrander. Binnen 2 minuutjes heb ik alles lekker fikkend iig.
Dat gedoe met die aanmaakblokjes/wokkels etc...is voorbij
Jazeker. Ik heb niet kunnen vergelijken met een branded van the bastard, maar het is uiteindelijk een anders vormgegeven verfbrander. Binnen 2 minuutjes heb ik alles lekker fikkend iig.
in dat geval kan ik Jord's Knolselderijsteaks met chimichurry aan raden. Laat de bonen weg en maak er aardappelen (haspelback of gepoft en gevuld) bij en een maiskolf en je hebt een hele maaltijd!418O2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:54:
[...]
scheer je weg!
Ik heb wel eens een commerciele geprobeerd. Was geen aanleiding om er zelf 1 te willen maken.
It's just a donkey
Ik weet niet of je een grapje maakt. Maar je krijgt mij niet aan zulke gerechten. Ik eet vlees en groente eet ik er niet uit vrij wil bij.uniquorn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:29:
[...]
in dat geval kan ik Jord's Knolselderijsteaks met chimichurry aan raden. Laat de bonen weg en maak er aardappelen (haspelback of gepoft en gevuld) bij en een maiskolf en je hebt een hele maaltijd!
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 03-02-2021 13:31 ]
Okay, ja dat is zeker wel de moeite. Snel verdiend, kun je toch weer vlees en/of accesoires voor kopen.Sf1nX schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:07:
[...]
Nou bij mij scheelde het na een belletje toch echt een paar honderd euro met de prijs die je overal ziet.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Heh, is eigenlijk een serieuze reactie, maar zie dat het aan jou niet besteed is (ieder zo z'n keuze), en dat het iemand anders was die over groente op de BBQ begon.418O2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:30:
[...]
Ik weet niet of je een grapje maakt. Maar je krijgt mij niet aan zulke gerechten. Ik eet vlees en groente eet ik er niet uit vrij wil bij.
Ja het is kinderachtig, ja het is dwars, maar ik eet niet voor mijn lol knolselderij of iets als courgette/aubergine. Helemaal niet van de BBQ. dat is vlees/vis met misschien een keer een beetje sla voor de frisheid
It's just a donkey
Helemaal mee eens. Ik maak er altijd groenten bij. Gegrilde mais, courgette en aubergine zijn sowieso favoriet hier. Maar maak de laatste tijd ook veel andere groente op de barbecue zoals bloemkool met parmezaanse kaas en laatst een keer schaal met wortel, pastinaak, aardappel, venkel en rode biet. Was heerlijk.uniquorn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:16:
[...]
Heh, is eigenlijk een serieuze reactie, maar zie dat het aan jou niet besteed is (ieder zo z'n keuze), en dat het iemand anders was die over groente op de BBQ begon.
Ik vind wel dat je reactie nogal rauw is (pun intended) en voor mij niet had gehoeven. Voor mij is de BBQ koken met vuur, en wat je dan eet moet smaken, of dat nou vlees, pizza, groente, of iets zoets is.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
ik heb speciaal een wokpan met "gaatjes" gekocht daarvoor.steel123 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:56:
Persoonlijk maak ik altijd de gehele maaltijd op de BBQ, dus altijd iets van aardappels/groente erbij. Juist veel groentes zijn vele malen lekkerder als je ze grillt op de BBQ dan traditioneel koken in water.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 03-02-2021 21:28 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hi Mivadebe, bedankt voor je leuke reacties! Wordt gewaardeerdMivadebe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:37:
[...]
Ik heb de Grill Bill Pro 2 (21 inch). Dus met fiberglass afsluiting en aslade (handig!). De topvent is op zich niks mis mee maar heb inderdaad hier gelezen dat er plannen waren deze te wijzigen. Ik vind het wel jammer dat hij niet helemaal open kan, alhoewel de dat voor de temperatuur niet nodig is. Temperatuur is goed onder controle te houden, hoog en laag.
De wielen zijn ook een slag groter dan normaal wat het makkelijker maakt op ongelijke ondergrond.
Het staal is goed, geen corrosie of vlekken. Bij mij staat de Kamado wel overdekt.
De luchtschuif had iets beter gekund: sluit niet helemaal perfect af, maar verder niet hinderlijk en uiteraard ook heel simpel zelf te fixen.
Ik heb verder echt weinig verbeterpunten die ik kan noemen eerlijk gezegd zo na een half jaar!
Grill Bill • Grillbillbbq.com • Word lid van onze Grill Bill Fan Clan
Ik weet niet of ik nog op tijd ben maar zoiets: https://www.kampvuurkok.nl/marokkaanse-kip-pompoen-schotel/backupdevice schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:18:
Ik heb een kilo kippenpoten en geen inspiratie.... iemand een geniaal idee buiten de usual recepten
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Bewaar hem zeker. Thxfxs81 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:09:
[...]
Ik weet niet of ik nog op tijd ben maar zoiets: https://www.kampvuurkok.nl/marokkaanse-kip-pompoen-schotel/
Kan prima met kippenpoten, hier vinden ze het erg lekker, ik ook trouwens.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Maar waarom niet dan? Vind je de groente niet lekker? Of heb je het nog nooit geprobeerd van de bbq?418O2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:30:
[...]
Ik weet niet of je een grapje maakt. Maar je krijgt mij niet aan zulke gerechten. Ik eet vlees en groente eet ik er niet uit vrij wil bij.
Ja het is kinderachtig, ja het is dwars, maar ik eet niet voor mijn lol knolselderij of iets als courgette/aubergine. Helemaal niet van de BBQ. dat is vlees/vis met misschien een keer een beetje sla voor de frisheid
Float like a butterfly, sting like a bee.
Naja niet lekker, wordt er niet warm van. Ik ga geen courgette eten als er ook een kippenvleugel ligt.Martinusz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:41:
[...]
Maar waarom niet dan? Vind je de groente niet lekker? Of heb je het nog nooit geprobeerd van de bbq?
Ik ben ook geen groente freak, courgette nooit echt gegeten, gewoon keer geprobeerd op bbq en krijg nou wat, dat is nog lekker ook, totaal andere smaak als verwacht. Maar dat is ook bij paprika, ui etc. de smaak wordt anders dan dat je het rauw of gekookt in een pan eet.
Dat vind ik ook zo lekker altijd. Gevuld met gorgonzola en een beetje parmezaanse kaas erbovenop en dan hup op de barbecue.Bestla schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:43:
Grote paddestoelen met zwarte peper, veel knoflook en veel strooikaas. Mijn groente gerecht.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 05-02-2021 01:23 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb er ook over nagedacht en eea opgezocht. Ik heb besloten niks bijzonders te doen. Zolang er geen sprake is van bijzondere temperatuurschommelingen zou hij er prima tegen moeten kunnen.Dennis1812 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:44:
Doen jullie nog iets bijzonders om je kamado (in mijn geval) te beschermen tegen de strenge vorst?
Hij staat hier wel onder een overkapping maar wel zonder deuren. Dus kan er wel vriezen
[ Voor 7% gewijzigd door wouter3 op 05-02-2021 10:53 ]
De enige goede bescherming is niet in 1 ruk van 0 naar 300 graden. Langzaam opstoken, bij voorkeur even 45 min op 100 graden, en starten met 1 brandhaard. Zo kan het vocht in de kamado langzaam verdampen zonder dat het uitzet en schade veroorzaak. Gebruik geen chimney/ firestarter, dit zorgt voor een thermoshock. Dat vind niet 1 kamado lekker.Dennis1812 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:44:
Doen jullie nog iets bijzonders om je kamado (in mijn geval) te beschermen tegen de strenge vorst?
Hij staat hier wel onder een overkapping maar wel zonder deuren. Dus kan er wel vriezen
Grill Bill • Grillbillbbq.com • Word lid van onze Grill Bill Fan Clan
Ik heb nu tussen het vilt een stokje gelegt die je normaal tegen je planten aanzet.wouter3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:50:
[...]
Ik heb er ook over nagedacht en eea opgezocht. Ik heb besloten niks bijzonders te doen. Zolang er geen sprake is van bijzondere temperatuurschommelingen zou hij er prima tegen moeten kunnen.
Uiteraard wel even opletten dat hij niet zo vochtig is zodat het vilt aan elkaar kan vriezen.
Als je heel rustig aan doet met hem opstarten, kan je hem natuurlijk ook gewoon lekker gaan gebruiken in de sneeuw/kou. Dat lijkt me ook wel een mooie ervaring. (een paar posts terug werd er ook al zo'n mooie bbq sneeuw foto gepost). Let er dan wel op dat hij niet te vochtig is en dat hij te snel opwarmt, anders heb je kans dat het alsnog een dure maaltijd wordt.
Ideaal voor low and slow. Barbecue aanzetten, vlees erop en lekker paar uur laten garen. Hoef je niet buiten te komenDennis1812 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:01:
[...]
Ik heb nu tussen het vilt een stokje gelegt die je normaal tegen je planten aanzet.
Ook tussen alle klikos gedaan.
Kan het in elk geval niet vastvriezen. Als ik hem dan wil gebruiken trek ik mn vilt in elk geval niet kapot als ik hem open maak.
Al gok ik dat ik lekker binnen blijf. Winterbbq is leuk maar te koud is ook niet fijn 😅
Dit (rustig opwarmen) geld toch altijd?, ook in de zomer als het hard geregend hebt en je kamado vochtig is.GrillBill schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:56:
[...]
De enige goede bescherming is niet in 1 ruk van 0 naar 300 graden. Langzaam opstoken, bij voorkeur even 45 min op 100 graden, en starten met 1 brandhaard. Zo kan het vocht in de kamado langzaam verdampen zonder dat het uitzet en schade veroorzaak. Gebruik geen chimney/ firestarter, dit zorgt voor een thermoshock. Dat vind niet 1 kamado lekker.
Ik gebruik een hoes en heb de schuiven open staan maar uiteraard is schimmel en vocht een dingetje.Gebruik je een keramische heat deflector of pizzasteen? Leg deze na 10 minuten al in de kamado, kan deze ook goed opwarmen.
Je zou een hoes kunnen gebruiken, zorg dan dan je kamado 100% brandschoon is. Ander hoopt schimmel heel snel op omdat er geen verse lucht bij kan.
Succes!
[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 05-02-2021 11:28 ]
Waarom niet?Stimulate14 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:29:
Ik wilde van het weekend pulled pork gaan maken maar met die sneeuw zie ik dat niet zo zitten.
Ik ga juist pulled pork maken dit weekendStimulate14 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:29:
Ik wilde van het weekend pulled pork gaan maken maar met die sneeuw zie ik dat niet zo zitten.
Ik maak wel eens een gerecht uit het Weber bbq boek met lamsbout en op de bbq gegrilde groenten, en juist de gegrilde courgette is lekker en fris. Uiteraard moet je de courgette niet tot snot grillen.418O2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:41:
[...]
Naja niet lekker, wordt er niet warm van. Ik ga geen courgette eten als er ook een kippenvleugel ligt.
Vind een gegrilde paprika of paddestoelen echt wel lekker hoor, maar je moet bij mij niet met een courgette aankomen, slappe bende.
Dat staat een ieder ook vrijtante Truus schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:05:
[...]
Ik maak wel eens een gerecht uit het Weber bbq boek met lamsbout en op de bbq gegrilde groenten, en juist de gegrilde courgette is lekker en fris. Uiteraard moet je de courgette niet tot snot grillen.
Smaken verschillen, maar ik vind dit gerecht een aanrader.
Haha, je brengt het wel mooi in ieder geval418O2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:07:
[...]
Dat staat een ieder ook vrijIk eet verder gewoon netjes mijn groente hoor (mijn partner is nogal van de 200 gram groente). Als ik BBQ kan ik heel even doen alsof ik een brute carnivoor ben en mijn testosteron laten vloeien, om de volgende dag weer in het burgerlijke keurslijf te stappen en te zeggen dat ik de gnochhi echt lekker vind
Ik zit toevallig ook bij Klaverblad. Moet de Kamado in een schuur staan? Of is het in de achtertuin (met gesloten poort) al voldoende?Ozzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
Na alle verhalen hier over verzekeringen en wel of niet meeverzekerd als een barbecue (los) in de tuin staat heb ik toch vorige week maar even mijn verzekering een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nou precies zit in mijn verzekering, want die polisvoorwaarden uitpluizen is een vak op zich met alle uitsluitingen en bepalingen die erin staan. Maar zojuist reageerde ze dat het bij mijn verzekering (Klaverblad inboedelverzekering) gewoon is meeverzekerd.
In reactie op uw contactverzoek van 02-02-2021 kunnen wij u het volgende mededelen. Wanneer uw barbecue dient voor particulier gebruik en zich bevind op uw privéterrein valt het standaard onder de inboedelverzekering.
Dus dat is fijn om te weten.
[ Voor 41% gewijzigd door Ozzie op 05-02-2021 15:03 ]
ik moest hardop lachenOzzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:11:
Gewoon in de achtertuin is voldoende. Zolang die maar voor prive gebruik is en op eigen terrein staat.
Edit: YouTube: Game Day BBQ with Matt Pittman of Meat Church BBQ Speciaal voor @418O2
Naar aanleiding van je post, Centraal Beheer ook maar even een berichtje gedaan - voor CB geldt hetzelfde; gewoon verzekerd onder de inboedel en er zijn geen speciale voorwaarden aan verbonden.Ozzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
Na alle verhalen hier over verzekeringen en wel of niet meeverzekerd als een barbecue (los) in de tuin staat heb ik toch vorige week maar even mijn verzekering een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nou precies zit in mijn verzekering, want die polisvoorwaarden uitpluizen is een vak op zich met alle uitsluitingen en bepalingen die erin staan. Maar zojuist reageerde ze dat het bij mijn verzekering (Klaverblad inboedelverzekering) gewoon is meeverzekerd.
In reactie op uw contactverzoek van 02-02-2021 kunnen wij u het volgende mededelen. Wanneer uw barbecue dient voor particulier gebruik en zich bevind op uw privéterrein valt het standaard onder de inboedelverzekering.
Dus dat is fijn om te weten.
per aspera ad astra
Gummiebeer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:41:
[...]
Waarom niet?
Hier gaat zondag de Q aan voor oerhammetjes terwijl hier in Twente een sneeuwstorm is voorspeld! Q in een luw hoekje zetten en de visparaplu erboven
Helden
Tja mijn barbecue is wat dat betreft maar saai, ik stel de temperatuur in zoals je dat op de oven binnen doet en dat blijf de hele dag daarop staan. Heb ik zelf geen omkijken naar, is wel wat saaier dan lekker met houtskool in de weer zijn maar wel een van de redenen waarom ik voor een pellet grill heb gekozen.Stimulate14 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:37:
[...]
[...]
Helden. Foto's dan! Ben wel benieuwd.
Ik ben bang dat ik constant aan de gang blijf met de temperatuur en daar heb ik geen zin in. Gaat nu een hele kip op voor een uur. Dat is nog wel te doen.
Ik ben gelukkig wel ver gevorderd om de temperatuur stabiel te houden voor een lange tijd, alleen nog geen ervaring i.c.m. de sneeuw. Geen idee of dat veel effect zal hebben en daarom ook geen zin om dan constant de tuin in te moeten.Ozzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Tja mijn barbecue is wat dat betreft maar saai, ik stel de temperatuur in zoals je dat op de oven binnen doet en dat blijf de hele dag daarop staan. Heb ik zelf geen omkijken naar, is wel wat saaier dan lekker met houtskool in de weer zijn maar wel een van de redenen waarom ik voor een pellet grill heb gekozen.
Mijn ervaring is dat temperatuurbeheersing in de winter eigenlijk hetzelfde is als in de zomer. Je moet alleen 20-30 graden extra overbruggen. Een paar dingen die mij zijn opgevallen:Stimulate14 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:49:
[...]
Ik ben gelukkig wel ver gevorderd om de temperatuur stabiel te houden voor een lange tijd, alleen nog geen ervaring i.c.m. de sneeuw. Geen idee of dat veel effect zal hebben en daarom ook geen zin om dan constant de tuin in te moeten.
Hier een Weber en als ik zo rondkijk op internet zie ik inderdaad meerderen die het lastig vinden om het ding op temperatuur te houden met lagere buitentemperatuur. Tot nu toe ondervind ik geen problemen daarmee. Misschien juist omdat ik pas net anderhalf maand echt serieus bbq, dus met koudere temperaturen. Ondertussen pulled beef,pulled pork,veel 3-2-1 spareribs en tussendoor high&fast bavette klaar gemaakt met temperaturen onder de 10 graden buiten. Tis heerlijk,6 uur in de ochtend met rook en koffiegeur in de neusStimulate14 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:37:
[...]
[...]
Helden. Foto's dan! Ben wel benieuwd.
Ik ben bang dat ik constant aan de gang blijf met de temperatuur en daar heb ik geen zin in. Gaat nu een hele kip op voor een uur. Dat is nog wel te doen.
Voor het opwarmen van het keramiek heb je meer energie nodig om het geheel warm te krijgen, maar zodra het warm is werkt het prima.wouter3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:25:
[...]
Mijn ervaring is dat temperatuurbeheersing in de winter eigenlijk hetzelfde is als in de zomer. Je moet alleen 20-30 graden extra overbruggen. Een paar dingen die mij zijn opgevallen:
Ik heb een kickash basket gekocht om gruis en as eruit te halen en het vuur sneller aan te krijgen, moet hem alleen nog gebruikenIn de zomer hergebruik ik altijd mijn houtskool dat niet is opgebrand. Dat gaat dan prima. In de winter merk ik dat deze overgebleven houtskool dan net te weinig energie geeft. Ik start dan dus met nieuwe houtskool en bewaar de oude voor een keertje als het wat warmer is.
In de winter zorg ik dat de kamado goed gevuld wordt (eigenlijk net wat meer dan ik normaal zou doen) Zo is de kans het grootste dat je niet tussendoor hoeft bij te vullen als je een langere sessie gaat doen. Het kan hard gaan met de houtskool in de winter.
In de winter zorg ik dat ik zo weinig als mogelijk de kamado open doe. De temperatuurschommelingen probeer ik te voorkomen.
Ik zorg juist dat de onderkant open is en op de wind staat, hoe meer zuurstof in het begin hoe hoger het vuur om te beginnen. Ik begin ook niet langzaam, ik stop er 2-3 blokjes in (vind wokkels smerig ruiken en te langzaam gaan). Het duurt toch een tijd voor alles opgewarmd is, ik schat in dat ik 10-15 minuten langer bezig ben.In de winter start ik rustiger dan in de zomer. Dus gewoon met een enkele wokkel in het midden langzaam warm laten worden.
Ik probeer de luchtopening van de wind af te draaien en de onderste luchtschuiven maar weinig open te doen. Zo zorg je ervoor dat de wind niet zoveel invloed heeft op de toevoer van zuurstof.
Ik verwacht daarom dat uiteindelijk de sneeuw niet zozeer invloed heeft op de kamado, maar dat de (oosten)wind er wel voor gaat zorgen dat je kolen er doorheen zullen vliegen.
Voor bereiden van voedsel leuk, zelfde als een CV voor verwarmen.maar net als dat een open haard leuk is door de bezigheid is een kolen bbq ook iets extra's.Ozzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Tja mijn barbecue is wat dat betreft maar saai, ik stel de temperatuur in zoals je dat op de oven binnen doet en dat blijf de hele dag daarop staan. Heb ik zelf geen omkijken naar, is wel wat saaier dan lekker met houtskool in de weer zijn maar wel een van de redenen waarom ik voor een pellet grill heb gekozen.
Klopt helemaal wat je zegt, zoals ik al zei het is saaicopykat schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:05:
[...]
Voor bereiden van voedsel leuk, zelfde als een CV voor verwarmen.maar net als dat een open haard leuk is door de bezigheid is een kolen bbq ook iets extra's.
Jaren getwijfeld of ik een gas bbq zou kopen maar dat is gewoon koken maar dan buiten. klaar gas dicht.
En als je zo'n electronische inlaatfan er op schroeft kan je een kamado ook van uit je luiestoel regelen.
Niet dat ik die heb maar tis een mogelijkheid.😁
In kolen zitten ook gassen die verbranden en zo bijdragen aan de "gloei" en met het branden verdwijnt dit gas en is de brandbare koolstof ook minder aanwezig tussen de verkoolde reststof.(op een bepaald moment is de structuur zo beschadigd dat t in stort en as word.)wouter3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:25:
[...]
Mijn ervaring is dat temperatuurbeheersing in de winter eigenlijk hetzelfde is als in de zomer. Je moet alleen 20-30 graden extra overbruggen. Een paar dingen die mij zijn opgevallen:
...... In de winter merk ik dat deze overgebleven houtskool dan net te weinig energie geeft. Ik start dan dus met nieuwe houtskool en bewaar de oude voor een keertje als het wat warmer is.
De kamado verliest veel warmte in de winter maar een weber helemaal. Geen enkele warmte opslag.In de winter zorg ik dat de kamado goed gevuld wordt (eigenlijk net wat meer dan ik normaal zou doen) Zo is de kans het grootste dat je niet tussendoor hoeft bij te vullen als je een langere sessie gaat doen. Het kan hard gaan met de houtskool in de winter.
Koude wind is inderdaad killing voor je low and slow... En ook voor mijn humeur..In de winter zorg ik dat ik zo weinig als mogelijk de kamado open doe. De temperatuurschommelingen probeer ik te voorkomen.
In de winter start ik rustiger dan in de zomer. Dus gewoon met een enkele wokkel in het midden langzaam warm laten worden.
Ik probeer de luchtopening van de wind af te draaien en de onderste luchtschuiven maar weinig open te doen. Zo zorg je ervoor dat de wind niet zoveel invloed heeft op de toevoer van zuurstof.
Ik verwacht daarom dat uiteindelijk de sneeuw niet zozeer invloed heeft op de kamado, maar dat de (oosten)wind er wel voor gaat zorgen dat je kolen er doorheen zullen vliegen.
![]() | ![]() |
Moink balls gaan ook prima.Zaratrass schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:41:
Al een tijdje niks gepost in deze topic (wel gevolgd). Het een naar het andere lekkere gerecht komt voorbij. Jums.
Afgelopen weekend heb ik me gewaagd aan een chateubriand. Mooi stuk van het ossenhaas met rozemarijn takjes gewikkeld. Uurtje laten roken en daarna afgrillen. Mijn vriendin had rodewijn saus gemaakt. Poeh wat was dat mals vlees.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vanavond een entrecote bereiden. Omnom
Ik moet binnenkort onder het mes en ik mag 1 been voor 6 weken niet gebruiken. Niet leunen niks.. nou wil ik sowieso een voorraad pulled pork maken voordat het zover is voor in de vriezer.
Zijn er nog andere gerechten die ik kan voorbereiden en invriezen als voorraad? Pork belly burned ends bv?
[ Voor 30% gewijzigd door Ozzie op 06-02-2021 10:06 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2021 11:06 ]
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 07-02-2021 12:13 ]
Nog geen Apple support zekergaladril schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:18:
Ik heb een grote update voor mn app uitgebracht dit weekend, hij support namelijk nu ook alle Meater devices (via Meater Cloud integratie).
[Afbeelding]
Dusss moest ik zelf ook maar weer even aan de bak om de app weer extra te testen (wat een straf haha)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is inderdaad een reactie die ik veel krijg ... nee nog geen Apple support nee
Thanks man!Martinusz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:24:
[...]
Ziet er echt gelikt uit hoor je app, daar kunnen wat thermometer apps een puntje aan zuigen.
Nice! CookPerfect ook?galadril schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:18:
Ik heb een grote update voor mn app uitgebracht dit weekend, hij support namelijk nu ook alle Meater devices (via Meater Cloud integratie).
[Afbeelding]
Dusss moest ik zelf ook maar weer even aan de bak om de app weer extra te testen (wat een straf haha)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Hij wil niet connecten met mijn HerQs EasyBBQ pro, ik selecteer hem in de bluetooth lijst en dan blijft hij op connecting staangaladril schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Soms wil de HerQs geen nieuwe connectie approven. Even alles uitzetten en nog aanzetten en eens proberen.Reinder83 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:57:
[...]
Hij wil niet connecten met mijn HerQs EasyBBQ pro, ik selecteer hem in de bluetooth lijst en dan blijft hij op connecting staan
Ja precies dat apparaat, zal straks nog eens proberengaladril schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:00:
[...]
Soms wil de HerQs geen nieuwe connectie approven. Even alles uitzetten en nog aanzetten en eens proberen.
Dit apparaat toch? Deze heb ik namelijk ook hier thuis liggen in mn test straat
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Reinder83 op 08-02-2021 10:17 ]
Ze hebben hun eigen app die op bepaalde momenten te kort schiet.galadril schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:00:
[...]
Nee, dit is ook de eerste keer dat ik ervan hoor. Werkt die toevallig ook op iBBQ Bluetooth??
Gister ook voor het eerst pulled pork gemaakt op mijn kamander..Ozzie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:48:
Na 6.5 uur op de barbecue was de pulled pork klaar. Alleen toen ik al was begonnen met het pullen dacht ik er pas aan om een foto te maken dus helaas geen plaatje hoe die van de barbecue afkwam
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Lekker op een broodje gedaan met een beetje guacamole, sla, jalapeno en barbecuesaus
[ Voor 43% gewijzigd door ToolkiT op 08-02-2021 14:55 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ziet er uiteindelijk toch best smakelijk uitToolkiT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:50:
[...]
Gister ook voor het eerst pulled pork gemaakt op mijn kamander..
Wel iets te kort erop (4,5 uur) want was wat te laat begonnen omdat mijn video call met vrienden die geemigreerd zijn naar zweden wat langer duurde dan geplanned...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En op zaterdag pizza gemaakt erin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al met al ben ik er erg blij mee, hoewel ik mijn process nog duidelijk mijn finetunen..
Doordat het wel gaar maar niet supergaar was moest ik hard werken met de bearclaws.. en de randjes zijn scherp, dus schaafde ik een stuk huid eraf
[Afbeelding]
pizzasteen gaat volgende keer op de grill zelf en de heatshield erin om wat meer indirect te bakken.. en iets steviger bloem voor het deeg want bij optillen zakte de pizza's in elkaar en moest ik er een calzone van maken..
YupDD2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:34:
[...]
Ziet er uiteindelijk toch best smakelijk uitJe pulled pork waarschijnlijk inderdaad te kort erop, heb je de kerntemperatuur bijgehouden? Aan het eind kun je het best even prikken in het vlees om de malsheid te bepalen. Prikker moet erin gaan zonder veel weerstand, ongeveer zoals boter op kamertemperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door ToolkiT op 08-02-2021 16:47 ]
Mijn ervaring is dat je om echt goed te kunnen pullen toch wel richting 90-92 graden kerntemperatuur moet. Maar het ene stuk vlees is het andere niet en daarom bied die prikker ook uitkomst. Heb ook weleens gehad dat m'n procureur pas bij 97 graden kern mals genoeg was om te pullen.ToolkiT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Yup
[Afbeelding]
Uiteindelijk door laten gaan tot 70+
Het was zeker smakelijk, maar had net iets langer door mogen garen..
Net iets langer....pulled pork gaat er over het algemeen niet af < 90 gradenToolkiT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Yup
[Afbeelding]
BCC is altijd een succes hier.DD2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:42:
Vrijdag weer eens beercan chicken gemaakt, twee mooie kippetjes en Noskos funky chicken rub gebruikt. Die rub was de eerste keer maar zeker voor herhaling vatbaar![]()
Bastard op 170 graden indirect, kippetjes erop en uurtje later waren ze 75 graden kern.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dacht dat de sneeuw m'n BBQ wel bespaard zou blijven omdat ze onder de overkapping staan, is het helemaal volgestoven. Ach als de wind wat gaat liggen heb ik weer wat ouderwetse handarbeid
Martinusz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:52:
[...]
Net iets langer....pulled pork gaat er over het algemeen niet af < 90 graden
Yup dat kreeg ik ook te horen in mijn BBQ whatsapp groepje.. wel grappig we zitten daar met lui uit 4 landen over de hele wereld te ouwehoeren over lekker eten makenDD2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:50:
[...]
Mijn ervaring is dat je om echt goed te kunnen pullen toch wel richting 90-92 graden kerntemperatuur moet. Maar het ene stuk vlees is het andere niet en daarom bied die prikker ook uitkomst. Heb ook weleens gehad dat m'n procureur pas bij 97 graden kern mals genoeg was om te pullen.
Ja ik had geen tweede standaardToolkiT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:52:
[...]
BCC is altijd een succes hier.
In mijn oude BBQ! vaak gemaakt, en gaat in de nieuwe ook zeker gebeuren
Ik heb trouwens een net iets andere houder dan jij hebt.. met blikje doe ik eigenlijk niet meer.. want het bier schijnt eigenlijk niks uit te maken.. maar je kan wel potentieel overdracht van chemicalien van blik naar kip krijgen..
wat me trouwens opvalt hoe weinig houtskool ik verbruik in de Kamander tov de koepel..
Mijn koepel is best groot (65cm ofzo) en ik gebruikte brikketten, en daar ging bij 2 kippen al gauw een derde zak of meer in.. nu met een paar grote stukken houtskool en de rest van de vorige keer ging het 4+ uur door
[ Voor 4% gewijzigd door DD2 op 08-02-2021 16:57 ]
[ Voor 29% gewijzigd door ToolkiT op 08-02-2021 17:20 ]
Die van mij heb ik tot 95 laten gaan. Ingepakt met aluminum bij 70 graden en toen is die nog 2,5 uur erop gegaan totdat die bij de 95 was. Daarna heeft die nog 45 minuten in de folie liggen rusten en toen pas konden we eten dus het is wel een sessie met geduld. Maar ik had nog een hoop andere dingen te doen die dag dus was voor mij niet zo erg.ToolkiT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Yup
[Afbeelding]
Een vriend van me raadde proppen alufolie aan als alternatiefmutsje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:28:
Over pizzabakken in de kamado gesproken, moet nog een verhoger kopen maar op de video van kj had die man het over verhogers. Ik had ooit een ikea hoogslaper ingekort. Dus van 1 buis stukjes van 2.5cm afgezaagt en die tussen deflector plates en pizzasteen gedaan. Werkt perfect moet ik zeggen. Je krijgt een mooie airflow onder de steen door en temp blijft mooi constant.
[Afbeelding]
Zou ook kunnen denk ik, alleen dit is meer permanent en je versplit er minder alu meeToolkiT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:27:
[...]
Een vriend van me raadde proppen alufolie aan als alternatief
Ja, ik vul hem altijd gewoon vol wanneer dit nodig is. Waarom zou je dat niet doen?JohnW1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:24:
Als jullie op een Kamado enkel even een entrecote bereiden, 4x 2min op ca 220 graden, vullen jullie het dan ook helemaal vol met houtskool of is dit niet nodig?
Thanks, zelfde gedachte hier!Blommie01 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:30:
[...]
Ja, ik vul hem altijd gewoon vol wanneer dit nodig is. Waarom zou je dat niet doen?
Ik doe meerdere sessies met een lading kolen.
You don't need eyes to see, you need vision
Smoking Dad BBQ heeft er eens een filmpje over gemaakt met metingen enzo. LinkJohnW1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:24:
Als jullie op een Kamado enkel even een entrecote bereiden, 4x 2min op ca 220 graden, vullen jullie het dan ook helemaal vol met houtskool of is dit niet nodig?
Totdat je een keer 300 graden stookt en die divider krom trektDD2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:04:
Daarbij vind ik zo'n houtskoolmand met een divider erin wel een uitkomst, dan vul je gewoon slechts een kant. Half mandje houtskool is meer dan zat voor die paar steaks en de volgende keer meer ruimte voor verse houtskool.
K to the KillaZ
Zal aan de kwaliteit liggen? Ik heb de mijne nog niet krom gestooktKillaZ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:53:
[...]
Totdat je een keer 300 graden stookt en die divider krom trekt
Zeker weten, ik heb een Grill Guru Grizzly GrillPnD schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:58:
[...]
Zal aan de kwaliteit liggen? Ik heb de mijne nog niet krom gestookt
[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 09-02-2021 10:14 ]
K to the KillaZ
contact op genomen met ze?
copykat schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:09:
[...]
contact op genomen met ze?
nieuwe gekregen?
K to the KillaZ
K to the KillaZ
Heb ook een Grizzly Grill large. Nette prijs trouwens, mijne was 620 vond ik al scherp.KillaZ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:13:
Ik heb het niet eens geprobeerd. Ik weet de verhalen van 200F, de Grizzly Grill was al een topdeal bij de Welkoop (529 eur) en de divider gebruik ik verder niet.
Als het nou ging om het keramiek ging ik de uitdaging wel aan :-)
Haha, ja beetje jammer. Heb zelf een Bastard large 2020 en denk niet dat ik die mand zo snel krom zal stoken. Is best wel zwaar uitgevoerd allemaal.KillaZ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:53:
[...]
Totdat je een keer 300 graden stookt en die divider krom trekt
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq