Gisteren leek mij een mooie dag om eens voor het eerst pulled pork te maken.
Ik weet inmiddels van andere ervaringen dat je daar vroeg mee moet beginnen als je een groot stuk hebt, dus ik besloot voor een "klein" stuk van 1,5 kilo Varkensschouder te gaan zonder bot.
In het kort:
Zelf een rub gemaakt van suiker, zout, paprika, ui, knoflook.
Daarna het stuk vlees ingesmeerd met mosterd en de rub erop gedaan en deze even in de koeling laten intrekken. In de tussentijd de kamado aangestoken. Wokkel erin, wachten, zelfgemaakte plate setter erin en binnen 20 minuten zat deze op de 140 graden in de dome (bij mij is dat ongeveer 120 graden op het rooster) Wellicht iets aan de hoge kant, maar mijn verwachting was dat het vlees dat prima zou kunnen hebben. En bovendien wilde ik liever wat te vroeg dan te laat klaar zijn.
Vervolgens kon het stuk vlees erop en nu komt het mooie, ik heb er in drie uur eigenlijk niks aan hoeven doen. Een keer de dome even een klein beetje open gehad om de kijken/ruiken, maar verder de eerste uren er niks aan gedaan.
Na drie uur zat de kerntemperatuur op 74 graden. (ik gebruik geen draadloze, maar een gewone kerntemperatuurmeter en vind dat helemaal prima, want wil graag voorkomen dat ik deze hele tijd dat ding in de gaten ga houden.)
Hij mocht eraf van mij en ik heb hem ingepakt in twee lagen aluminiumfolie met daarbij wat kruiden en appelsap zodat ie lekker in zijn eigen sop gaar kan koken.
Daarna er 2 a 2,5 uur niet aangezeten en toen ik vervolgens de priktest ging doen, werd mij duidelijk dat hij helemaal perfect was. Overal superzacht.
Vervolgens heb ik hem uit de folie gehaald en in een nieuw stukje folie gelegd om uit te dampen. De vloeistof die vrij is gekomen heb ik uiteraard bewaard en gebruikt om later bij te mengen. Na 45minuutjes rusten ging ik hem pullen en daarna kon het feest beginnen. Textuur en smaak waren helemaal prima, dus het zou zomaar kunnen zijn dat deze vaker op het menu komt. En tenslotte natuurlijk een fotootje om te zien hoe hij erbij ligt