TL;dr: runderlappenvlees op KJ klaar gemaakt voor 8.5 uur.
Afgelopen weekend iets geprobeerd op de KJ. Je lees overal en ziet overal Brisket en Short-ribs dat low and slow klaar worden gemaakt. Dat heb ik ook al meerdere malen gedaan en het is erg lekker. Maar de Hollander in mij vindt het ook soms erg prijzig.
Ik dacht ik ga deze keer bij de lokale Turkse slager in mijn wijk kijken om een goedkoop rundvlees te halen en dat low en slow te proberen. De slager had nog een hele stuk achter liggen waar hij "runderlappenvlees" uit sneed. Hij wist niet echt welke stuk van het rund het was, maar het zag er wel lekker uit met genoeg vet.
Ik kon voor 7 euro per kilo, 3.5 kilo vlees kopen (rond 25 euro was het).
Eerst 24 uur in rub gelegd. En daarna op KJ. Mijn idee was eerst 2.5 uur roken (130 graden), en dan 2 uur ingepakt op ovenschaal op bbq (150 graden). Maar na 2.5 uur had het een kerntemperatuur van 54 graden. Dus uiteindelijk tot de kerntemperatuur van 66 graden gewacht, toen ingepakt. Dat duurde 4,5 uur (elke uur met waterspuit water opgespoten), daarna nog 4 uur ingepakt op de bbq gelaten op 150 graden.
Ondertussen was het al 21.00 uur, en hadden we maar Pizza besteld
Ik heb toen de ovenschaal maar in de oven binnen geschoven en daar hele nacht laten afkoelen.
Volgende ochtend gewogen, van de 3.5 kilo, was er nog "maar" 2 kilo over. Deze in 4 delen gesneden, vacuüm verpakt voor diepvries. Tijdens het inpakken, heb ik in de zakken vet dat uit vlees was gekomen, weer bijgedaan, omdat ik bang was dat vlees te droog zou worden.
Eén deel gisteren opgegeten door sous vide op te warmen, op 68 graden voor 45 minuten. Resultaat was erg lekker! Vrouwlief vond het ook erg goed en vond het zeker voor herhaling vatbaar. Vooral als je naar de prijs kijkt.
Kwa smaakt leek het beetje op Brisket, maar iets droger. Maar dat komt denk ik ook omdat de briskets dat ik tot nu toe gebruikt heb, graan afgevoerd waren, en deze koe was dat zeker niet.
Hier vlak voor inpakken, dus na 4.5 uur roken.
In 4 snijden en door eigen vet halen.
Vacuüm inpakken
Resultaat na heropwarmen