sirkeith schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:19:
[...]
Even een vraagje aan jou: Werkt een dergelijke set-up een beetje goed? Wat zijn een beetje de pro's en con's? En waar heb je dit aangeschaft?
Het lijkt mij sowieso al veel makkelijker om er af en toe wat rookhout bij te gooien en zo lijk ik nog wel wat voordelen te zien (o.a. laatste stukje caveman-style gaan wordt zo veeeeeeeel makkelijker)
Goh, ik vind het prima werken (maar misschien zijn de meningen daarover verdeelt). Hiervoor had ik een elektrische rookkast, die blijft altijd schommelen kwa temperatuur (inherent aan het verwarmingselement, je krijgt dan een soort zaagtandgrafiek te zien in je temperatuur app; het verwarmingselement schakelt in bij een minimale temperatuur en vervolgens weer uit als je er iets boven zit, tot ie weer terugzakt). De kamado is wat dat betreft een heel stuk gemakkelijker op constante temperatuur te krijgen en blijft daar dan ook.
Ik heb zelf uiteindelijk voor een grill guru elite gekozen omdat ik vooraf al wist dat ik deze ook veel voor het roken zou gebruiken. Een van unique selling points van deze kamado is dat ie een rookhouttoevoer heeft waardoor je rookhout kan toevoegen zonder de dome te openen. Daarnaast is de breedte van het keramiek ook groter (bron:
https://highquekamadogasket.nl/high-que-vervangingsvilt/ ) dan bij bijvoorbeeld een Primo 300; en ik denk dat hoe groter de dikte van het keramiek is, des te makkelijker het is om de temperatuur constant te houden. (Ter vergelijking de BGE large is 22mm, de grill guru large/kamado joe classic/ bastard large op 2,85mm). Ik heb mijn Grill Guru Elite bij BBQHarlem gekocht, was een demo model voor 550 euro. Aangezien de kamado nog nooit gebruikt was, en helemaal compleet was zonder beschadigingen (+garantie) was dit een nobrainer om vanuit Limbabwe naar Haarlem af te reizen. Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik voor een large model ben gegaan, want ondanks de ruimte heb je het rooster vrij snel vol liggen.
Ben je in de markt voor een bepaald model kamado? Of je gewoon wat aan het orienteren tussen de verschillende bbq's en smokers? Ik kan allleen mijn ervaringen delen mbt. een elektrische rookkast en kamado. Misschien zou een pelletsmoker eventueel nog interessant kunnen zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Edit: de kolen van zo'n kamado voegen trouwens ook echt iets toe aan de smaak (deels afhankelijk van de kolen die je gebruikt). Kolen zijn sowieso nodig wil je een rookring krijgen om je vleesje, dat kan wellciht ook nog meespelen in je keuze en ben ik zojuist vergeten te vermelden.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ruubschen op 08-01-2021 19:15
]