Ik ben toch malle pietje niet!
Nee bruin! Staat 100% natuurlijk op. Dus die kunnen wel in een gesloten deksel worden aangestoken en witte niet?Koffie schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:35:
[...]
dubbelcheck : geen witte aanmaakblokjes he
Correct. Die witte moet je gewoon mijden. Altijd die bruine vezelblokjes gebruiken, of wokkelsd0nny41 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:56:
[...]
Nee bruin! Staat 100% natuurlijk op. Dus die kunnen wel in een gesloten deksel worden aangestoken en witte niet?
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Die witte moet je sowieso niet kopen.d0nny41 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:56:
[...]
Nee bruin! Staat 100% natuurlijk op. Dus die kunnen wel in een gesloten deksel worden aangestoken en witte niet?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ziet er super uit! Zal echter zelf beginnen op de bbq. Eerst indirect en de laatste 10 min, direct maar met een Gietijzeren pan.Steevo_S schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:22:
[...]
Met de vaak dikkere stukken vlees begin ik op 150 graden in de oven ong. 15 minuten. Daarna in een gietijzeren pan en elke 1/1,5 minuut omdraaien (temperatuur in de gaten houden). Laatste paar keer boter erbij en met een lepel overheen scheppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kamado dicht kan prima, alle luchttoevoer open. 5 mins wachten en dan evalueren en vervolgens eventueel knijpen
witte hebben parafine en dat gaat in je keramiek zitten als smaakje.d0nny41 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:56:
[...]
beetje als broodje eten met je tank-hand na t tanken zonder handschoen.
krijg je er bijna ook niet uit die smaak/geur
Beste zijn de houtwokkels of anders vurenhout (raggels zijn top) snijden/bijltje in strookjes en dat er bij gooien voor extra brandstof en temperatuur..
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
ik heb zo'n ouderwetse topvent die ik opzij kan schuiven kijk zo naar binnen.Moosjes schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:23:
Ik doe mn kamado eigenlijk pas dicht als de aanmaak wokkels uitgebrand zijn. Zo stond dat volgens mij in de handleiding van Bastard (en zo niet dan weet ik niet waar ik dat vandaan heb maar het werkt prima). Maar hij staat bij mij wel onder een afdak dus regen raakt de bbq niet.
Dan is dicht extra trek genereren en je warmt je keramiek op met de vlammen.
grote vlammen zijn natuurlijk minder handig als ze bijna door je topvent likken.
Beide schuiven open en koepel dicht werkt altijd geen last van wind of "regen" ( voor wie BBQ-en in de regen leuk vind.....

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dus een flink stuk mee genomen van 3kg, de laatste keer dat ik pulled pork maakten was hij in 5 uur klaar veel te snel dus.
Dit was wel een stuk van 1kg is de temperatuur van de kamado dan te hoog of is 1kg gewoon te snel gaar.
Wel alle stappen aangehouden met kerntemperatuur toen lakken, folie gedaan en doorgaren.
Maar was in 5 uurtjes klaar terwijl ik iedereen hoor met 10 tot 12 uur bezig te zijn.
Maar als hij lekker was is het toch geen ramp?Demiesehv schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:58:
Vandaag bij de kaufland varkensnek gehaald 4,25 de kg.
Dus een flink stuk mee genomen van 3kg, de laatste keer dat ik pulled pork maakten was hij in 5 uur klaar veel te snel dus.
Dit was wel een stuk van 1kg is de temperatuur van de kamado dan te hoog of is 1kg gewoon te snel gaar.
Wel alle stappen aangehouden met kerntemperatuur toen lakken, folie gedaan en doorgaren.
Maar was in 5 uurtjes klaar terwijl ik iedereen hoor met 10 tot 12 uur bezig te zijn.
Moeilijk te zeggen, wat is de temp van het vlees en van de BBQ? Gebruik zelf altijd stukken vlees van 4kg, omdat je een deel hebt wat verdampt en omdat ik lekker hou van vreten.Demiesehv schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:58:
Vandaag bij de kaufland varkensnek gehaald 4,25 de kg.
Je hebt ook de texas crutch gedaan, dat versnelt dingen wel. Maar niet naar het niveau dat het binnen een uurtje gedaan is...
Ik zou kijken of ik de temp lager zou kunnen krijgen. Ik begin meestal rond de 90 graden met rookhout in het begin en na een uur of 2 gaat de BBQ pas open. Op dat moment vernevel ik wat water met een sproeier (dus niet spuiten) en bevochtig ik de Butt of de nek om de 20-30 minuten. Door het open maken van de Kamado geef ik een boost qua zuurstof, waardoor de BGE in mijn geval op 130-150 graden eindigt. Op die manier bouw ik een mooie bark op en droogt het geheel niet uit (hoewel pulled pork echt mishandeld kan worden denk ik), ik hanteer een beetje dezelfde wijze als waarop ik brisket maak.
Ben nieuwsgierig naar je handelingen, nu is het amper te adviseren.
- Nieuw scharnier
- Nieuwe topvent
- Nieuwe bottom vent
- Nieuw vilt
Volledig opnieuw afgesteld. Gigantisch verschil met de oude variant en alle valse lucht is weg. Zeer tevreden en volgende week een paar keer pulled pork en spareribs knallen!
:strip_exif()/f/image/AKKKz8ex2xAYIuxPeBoJBUHv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sHhiiblP4xLnGwMlHimEos5g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BRlQ86q6OlSjhklyJMKIlRZq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lVXxF7X6Pd8F6v9VS4QOgxE6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door Typhone op 22-12-2020 16:29 ]
Ik leg hem op de bbq nadat hij aangestoken is op 1 punt.init6 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:47:
[...]
Moeilijk te zeggen, wat is de temp van het vlees en van de BBQ? Gebruik zelf altijd stukken vlees van 4kg, omdat je een deel hebt wat verdampt en omdat ik lekker hou van vreten.![]()
Je hebt ook de texas crutch gedaan, dat versnelt dingen wel. Maar niet naar het niveau dat het binnen een uurtje gedaan is...
Ik zou kijken of ik de temp lager zou kunnen krijgen. Ik begin meestal rond de 90 graden met rookhout in het begin en na een uur of 2 gaat de BBQ pas open. Op dat moment vernevel ik wat water met een sproeier (dus niet spuiten) en bevochtig ik de Butt of de nek om de 20-30 minuten. Door het open maken van de Kamado geef ik een boost qua zuurstof, waardoor de BGE in mijn geval op 130-150 graden eindigt. Op die manier bouw ik een mooie bark op en droogt het geheel niet uit (hoewel pulled pork echt mishandeld kan worden denk ik), ik hanteer een beetje dezelfde wijze als waarop ik brisket maak.Na een uur of 4-5 ga ik over van de sproeier naar een mop gebruiken.
Ben nieuwsgierig naar je handelingen, nu is het amper te adviseren.
Dan doe ik direct de probes er in en laat hem garen tot 60 graden.
Dan begin ik met het lakken tot hij 71 graden is.
Ik pak hem op dit moment in en laat hem dan met wat extra vocht erbij doorgaren tot 90 graden en haal hem er dan af
Hoeveel ruimte heb je om het keramiek heen naar je tafel? Ik heb nu 3 cm gepland, maar dit lijkt me heel wat minder. Wordt het hout nu niet heet?
Ik doe ook wel eens een pizza, en denk dus dat ik wat meer ruimte nodig heb als dit.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
[ Voor 77% gewijzigd door Dennis1812 op 23-12-2020 09:44 ]
Ik denk dat er max een halve cm tussen zit. Heel weinig. Die tafel heeft de afgelopen 3 jaar nog geen krimp gegeven.robkrekel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 07:25:
[...]
Hoeveel ruimte heb je om het keramiek heen naar je tafel? Ik heb nu 3 cm gepland, maar dit lijkt me heel wat minder. Wordt het hout nu niet heet?
Ik doe ook wel eens een pizza, en denk dus dat ik wat meer ruimte nodig heb als dit.
Hmm, dan ga ik bij mij de diameter ook kleiner maken dan de geplande 62. Diameter kamado is 56, dus dan kan ik wel naar 58-59. Scheelt niet de hele wereld, en extra ruimte hou ik er niet aan over, maar voor het oog ziet het er wel beter uit met minder ruimte.Typhone schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:31:
[...]
Ik denk dat er max een halve cm tussen zit. Heel weinig. Die tafel heeft de afgelopen 3 jaar nog geen krimp gegeven.
edit: je hebt je bbq wat hoger boven je tafel uitsteken, zit de vuurbox boven de tafel uit? Dat scheelt wellicht ook nog.
Edit 2: De procureur ligt er weer op, om half 5 AZ-Vitesse met 2 vrienden en hun kinderen kijken, en bij wedstrijden op dit tijdstip moet je ook wat te eten hebben natuurlijk
:strip_exif()/f/image/8W5WNmk0Rs3Lw61y3OWiY7Hs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door robkrekel op 23-12-2020 08:58 ]
Douglashout is dat. Ik heb hem wel afgelopen jaar helemaal geschuurd en opnieuw geïmpregneerd.douwe.nl schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:41:
@Typhone mooi meubel ook! welk hout heb je gebruikt? Ik wil ook wat gaan bouwen maar kan niet droog stallen. Maak er ook een zeil bij maar het zal wel regelmatig vrij nat worden dus ben op zoek naar een houtsoort waar dit mee kan zonder dat ik arm word.
Top, daar heb ik nog een berg van beschikbaarTyphone schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:58:
[...]
Douglashout is dat. Ik heb hem wel afgelopen jaar helemaal geschuurd en opnieuw geïmpregneerd.
Beetje schuren en daarna goed behandelen doet vaak wonderen. Moet binnenkort eens op zoek naar een nieuw bouwplan en dan ga ik een nieuwe tafel maken. Wil het een en ander geïntegreerd hebben en dat is bij de huidige tafel helaas niet het geval.douwe.nl schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:01:
[...]
Top, daar heb ik nog een berg van beschikbaarEens in de zoveel tijd bijhouden is prima, ook leuk om te doen.
Leuk toch, lekker klussen.Typhone schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:55:
[...]
Beetje schuren en daarna goed behandelen doet vaak wonderen. Moet binnenkort eens op zoek naar een nieuw bouwplan en dan ga ik een nieuwe tafel maken. Wil het een en ander geïntegreerd hebben en dat is bij de huidige tafel helaas niet het geval.
Ik kreeg een barrel bbq in m'n schoot geworpen laatst. Daar ga ik een smoker van maken en wil ik in het meubel kunnen duwen.
Waar heb jij het hout mee behandeld? en hoe lang bleef dat netjes?
Grootste voordeel is dat vleessappen en dergelijke geen kans krijgen op dit moment om door te dringen in het hout. Bij de grotere stukken vlees wilde dat in het verleden nog wel eens gebeuren en dat heeft mee veel schuurwerk gekost.

[ Voor 30% gewijzigd door Typhone op 23-12-2020 10:22 ]
amazon, vooralsnog next day deliveryTouchOfInsanity schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:24:
Iemand nog een goed idee hoe ik aan een (onbehandelde) cederhouten plank kom. ben natuurlijk veel te laat om te bestellen voor eerste kerstdag en elke winkel waar ik voor de deur sta lijkt wel gesloten dezer dagen
Ik weet niet waar je woont, maar Rookoven in Nunspeet heeft volgens mij cederhouten planken. Ik ga zelf normaal langs de houthandel (Van der Leeden in Ermelo). Beide zaken zijn geopend. Vooraf bestellen en dan langs gaan om af te halen.TouchOfInsanity schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:24:
Iemand nog een goed idee hoe ik aan een (onbehandelde) cederhouten plank kom. ben natuurlijk veel te laat om te bestellen voor eerste kerstdag en elke winkel waar ik voor de deur sta lijkt wel gesloten dezer dagen
Op verzenden zou ik niet meer rekenen. De afgelopen maanden is het met Post NL al huilen met de pet op, en dat is in deze dagen voor kerst eerder langzamer dan sneller.
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
@Typhone heeft van alles vernieuwd, ik nietmutsje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:49:
@robkrekel waarom heb je er weer vilt op gedaan en niet dat nieuwe glasvezel spul? just asking
robkrekel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:43:
[...]
@Typhone heeft van alles vernieuwd, ik niet

:strip_exif()/f/image/OVxPVdmZ4tuvHZnqZOO0u9Qs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V9zKoABSpwJgWdn3XNvH6qkX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W0guHKijk3gZr4trcHZ7HMSN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4M4rsaVwc5jsUkm6xBTZSCbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QJ5jeKeAfcpnyYjMmo6edAEj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog nooit zoiets iets lekkers gegeten! Het is zeker duur, heel duur maar met enkele vrienden valt het nog wel mee. Dikke aanrader dus.
Wat gaaf zeg, wat ziet dat er fantastisch uit. ik ben aan het twijfelen met me schoonpa en zwager om een Wagyu te halen. Ik ben persoonlijk bang dat ik het verklootWackmack schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:22:
Gisteren was de dag! Bijna een kilo Wagyu A4 kwaliteit klaar maken. Qua bereiding ben ik begonnen met indirect, in een pan 🍳 ivm vocht verlies, temperatuur rond de 140 graden. Bij 40 graden de bbq naar 350 graden gestookt, weer met de pan erop. Nu tot 50 graden, even laten rusten en eten! Trouwens niet normaal hoeveel vet eraf komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog nooit zoiets iets lekkers gegeten! Het is zeker duur, heel duur maar met enkele vrienden valt het nog wel mee. Dikke aanrader dus.

Ja, en op een open rooster kan dat vetvlammen opleveren wat de smaak negatief beïnvloed.Wackmack schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:22:
Gisteren was de dag! Bijna een kilo Wagyu A4 kwaliteit klaar maken. Qua bereiding ben ik begonnen met indirect, in een pan 🍳 ivm vocht verlies, temperatuur rond de 140 graden. Bij 40 graden de bbq naar 350 graden gestookt, weer met de pan erop. Nu tot 50 graden, even laten rusten en eten! Trouwens niet normaal hoeveel vet eraf komt.
Had dat een keer met wagyu hamburgers. 😬 volgende keer indirect met een lekbakje.
Dat van die pan is ook handig.
Had je geen last van aanbranden vh vet aan t gietijzer met de laatste 350 graden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er perfect uit bijt bijna een hap uit mn tablet!😁
Eerst indirect tot 38 graden, daarna searen tot kern 48 graden.
10 min uitrusten in alu folie, ze waren heerlijk.
Maar de wijze met een pan ga ik binnenkort ook eens proberen.
Ging perfect! Had gelukkig wat ruimte omdat ik indirect begon. Volgende keer zeker weer dezelfde wijze.copykat schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:23:
[...]
Ja, en op een open rooster kan dat vetvlammen opleveren wat de smaak negatief beïnvloed.
Had dat een keer met wagyu hamburgers. 😬 volgende keer indirect met een lekbakje.
Dat van die pan is ook handig.
Had je geen last van aanbranden vh vet aan t gietijzer met de laatste 350 graden?
[...]
🤤🤤
Ziet er perfect uit bijt bijna een hap uit mn tablet!😁
Gisteren nogRuubschen schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:00:
Iemand hier al eens een hele kreeft bereidt op een kamado? Zoja, misschien nog enkele tips om hier te delen?
Levende kreeft in 2 snijden
Poten er af, scharen breken maar pantser niet verwijderen
BGE rond de 225 gietijzeren grill
Halve kreeft het vlees insmeren met look dragon boter dan met het vlees 1 min op de grill
Omdraaien opnieuw lookboter op het vlees en nog enkele minuten garen. Niet te veel!
Net voor serveren nog eens met look dragon boter over het vlees
Geserveerd met Thai rijst die geinfuseerd was met limoen blad
:strip_exif()/f/image/mW0Kk1r9QlyuZvhvUaczq6Cx.jpg?f=fotoalbum_large)
You don't need eyes to see, you need vision
Morgen met kerst een ossenhaas en zalm zijde op de WSM low en slow roken. De zalm met fuikenpalen, dat is van eikenhout en staat in het zoute water waardoor deze een lekker zilte smaak afgeeft.
Ossenhaas doe ik waarschijnlijk met appelhout of hickory.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ik ook.mutsje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:08:
Blonde vraag maar kan men straffeloos het vilt vervangen door dat modernere glasvezel lint? Ik heb een noname bbq van ranzijn
Je die vilt is best slecht.en inmiddels een plate setter die perfect past bij kamadobbq gekocht. Echter vermoed ik dat de sloerie valse lucht aantrekt. Wil die luchtsluit onderin ook nog vervangen voor betere.
Gooi een beetjerook hout er in en knijp topvent bijna dicht.
Is dit je resultaat dan word t tijd..
:strip_exif()/f/image/swL88XzJUT5S4Q2z5vfKaENd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik geplaatst
https://www.kamadobbq.nl/...hting-compact-15inch.html
:strip_exif()/f/image/YMNBpe6OG3gwWuE8e3CDNq0t.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat betreft je valse lucht onderin.
Even geheel systeem los halen en de schuiven iets meer krom maken. Uit einde geleide sleuf iets in tikken zodat de boel naar binnen gedrukt word.
:strip_exif()/f/image/2XMxfLDeGAZYFK2B6CPbF7Lh.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt als een zonnetje.
Moink balls, rib fingers en Atomic Buffalo Turds.
Nu zag ik zat mijn bbq borstel aan vervanging toe is. Welke gebruiken jullie om je grill mee schoon te maken? Ik wil nu een goede aanschaffen, niet een ali express ding waarvan de ijzerdraden los laten
Iemand tips?
You don't need eyes to see, you need vision
Het was dus een voorbode op een ellendige dag. Droogkast in error, vrouw over de kook en de prime rib bleef maar in de koelkast.
Vandaag dus al kerstmaal een frietje met een gehaktbal. Dus gaan we morgen maar aan de prime rib.
Ik wou deze dus indirect tot 48C en dan searen. Maar tijdens het wachten op de droogkast storing eens het filmpje van PitmasterX bekeken. Hij searde deze direct en dan pas indirect. Het lijkt me wel een leuk experiment om te doen. Maar ik heb een gietijzeren half moon ipv een gietijzer rooster. Zou ik deze dan gebruiken of voor het RVS rooster gaan?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Eerste rollade was gewoon kant en klaar varkensrollade, tweede dezelfde maar dan eerst in de dry rub gezet. Morgen nog een runderrollade en bavette oid.
Afhaaleten voor de familie, als ik het niet eerder opkrijg that is.
Gemiddeld kom ik uit op €18 de kg (random paprikapoeder @ supermarkt doet €50 de kg), aardig verschil dus.
Zodra het binnen is eens kijken hoe deze leuk op te bergen.
Iemand daar ervaring mee of ideeën over?
Liefst zou ik ze aan de binnenkant van een deur (trapkast) doen.
(gevalletje Bekvam?)
[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 25-12-2020 20:19 ]
In mijn buitenkeuken heb ik die Ikea bekvam kruidenrekjes aan de binnenkant van een deurtje vastgemaakt. Kun je een hoop potjes in kwijt op die manierNeutraleTeun schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:17:
Zojuist een bestelling bij Beekum gedaan, zo'n 5,7kg aan kruiden.
Gemiddeld kom ik uit op €18 de kg (random paprikapoeder @ supermarkt doet €50 de kg), aardig verschil dus.
(gevalletje Bekvam?)
:strip_exif()/f/image/ReuzFacGtQZmqhmXj6DeikQG.jpg?f=fotoalbum_large)
Jup, 5 normale van beekum potjes op een rij.
Ik heb er ook nog een stuk of 5 aan de wand in de buitenkeuken, waarbij ik er 1 gevuld heb met allemaal verschillende olijfolie.
Komt natuurlijk grotendeels door het volume wat je afneemt. Ik denk dat als Beekum 50 gram potjes moet verkopen deze hetzelfde zou doen. Als imker verkoop ik mijn eigen honing, in potjes van 250 en 450 gram honing. Ik verkoop liever 20 potten van 450 dan 40 van 250. Ten eerste betaal ik even veel voor een potje glas ongeacht afmetingen elke deksel kost ook weer geld, maar daarnaast moet ik 2x meer labels plakken. Dat kost tijd en labels kosten weer geld.NeutraleTeun schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:17:
Zojuist een bestelling bij Beekum gedaan, zo'n 5,7kg aan kruiden.
(gevalletje Bekvam?)
Voor het eerst niet geBBQed hier met 1e kerstdag, stoofvlees gemaakt van varkens koontjes, zoete aardappelpuree, italiaans oven gerecht van courgette met kazen. Super mals. Morgen gaat een stuk van 1.4KG cote de boeuf op de BBQ. Eerst indirect en daarna nog een lekkere majo sear.
[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 25-12-2020 21:38 ]
Droogkast is de wasdroger?Chevy454 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:42:
Omdat die bolle vetzak met zijn rendierslee een pakketje op een naburige auto heeft laten vallen ging er een alarm om 04.30 af. Met als gevolg een ramgare Mr * Chevy454 en dan spreken we nog niet eens over Mrs * Chevy454 welke haar schoonheidslaapje werd onderbroken.
Het was dus een voorbode op een ellendige dag. Droogkast in error, vrouw over de kook en de prime rib bleef maar in de koelkast.
Vandaag dus al kerstmaal een frietje met een gehaktbal. Dus gaan we morgen maar aan de prime rib.
Ik wou deze dus indirect tot 48C en dan searen. Maar tijdens het wachten op de droogkast storing eens het filmpje van PitmasterX bekeken. Hij searde deze direct en dan pas indirect. Het lijkt me wel een leuk experiment om te doen. Maar ik heb een gietijzeren half moon ipv een gietijzer rooster. Zou ik deze dan gebruiken of voor het RVS rooster gaan?
Ik heb ook iemand die eh onchristelijk vroeg hur bed uitstapt maar ik draai me gewoon effe om en ronk verder..totdat mn mobiel zich als wekker gast gedragen...
Ik heb vandaag gegourmet op de kamado. Was te koud buiten voor de rest dus eh vlees in een gietijzeren pan op rooster en naar binnen brengen, eten, snel weer naar buiten voor de volgende ronde...
Conclusie, gourmetten is zomers makkelijker op je kamado..
Ziet er goed uit!Zaratrass schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:28:
Ja, mooi dagje met de familie. Voorgerecht mocht ik voorzien. Bavette rollade (carpaccio stijl). Voortreffelijk!
Slaap lekker en en fijne 2e kerstdag iedereen!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je deze als een rollade op de Kamado bereid?
Nee, op een Weber Kettle (57cm).. indirect op 180 graden tot een kern temperatuur van 50 graden.JohnW1 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:38:
[...]
Ziet er goed uit!
Heb je deze als een rollade op de Kamado bereid?
De runderrollade er maar vast naast gelegd nu, anders komt het niet uit qua tijd...
Hoe lang moet zoiets en op welke wijze houd je de temperatuur constant? Laatst spareribs gemaakt met een snake en dat ging prima 5 uur op 110 graden. Gisteren twee beenhammetjes gemaakt met de minion methode (warme kolen verspreid over een berg met koud kolen), maar toen schoot ie snel door naar 200 en was het alleen nog mogelijk om hem kouder te krijgen door boven en onder te sluiten.Zaratrass schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:48:
[...]
Nee, op een Weber Kettle (57cm).. indirect op 180 graden tot een kern temperatuur van 50 graden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ook de Minion methode, wel uitkijken met hoeveel starters kolen je begint. Ik begin liever met iets te weinig en de Dome op temperatuur laten komen dan dat die omhoog schiet. Het is even spelen met de Vents. Daarna is het kleine wijzigingen en geduld hebben. Niet na een minuut weer schuiven.The Legend schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:10:
[...]
Hoe lang moet zoiets en op welke wijze houd je de temperatuur constant? Laatst spareribs gemaakt met een snake en dat ging prima 5 uur op 110 graden. Gisteren twee beenhammetjes gemaakt met de minion methode (warme kolen verspreid over een berg met koud kolen), maar toen schoot ie snel door naar 200 en was het alleen nog mogelijk om hem kouder te krijgen door boven en onder te sluiten.
Gebruik je een beetje kwaliteit kolen? Dat kan ook nog invloed hebben.
De kip kan toch ook een langere tijd op een lagere temp blijven en toch veilig zijn?Beekforel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:05:
M'n kiprollade blijft een beetje stilstaan op 72 graden... Vind dat toch wat tricky met kip. Nog maar even wachten.
De runderrollade er maar vast naast gelegd nu, anders komt het niet uit qua tijd...
Zie ook Noskos zijn gerookt kipfilet recept
Als je kip 14 minuten op 63°C worden gehouden dan zijn ze ook voedselveilig.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gisteravond even een beenhammetje klaar gemaakt. Met honing mosterd saus gesmeerd ,beetje rub erover en 3 kwartier op 150 graden gerookt met appelhout. Daarna weer ingesmeerd met honing mosterd saus en nog 20 minuten gelaten tot kerntemperatuur 67 graden.
:strip_exif()/f/image/AxUTdTJXGApOQEQ2ClpgP1CK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag spareribs op de Easterwood methode, ik had mij verslapen
Opgestookt tot 160 graden, een paar hickory chunks erbij en lekker 1,5 uur laten gaan. Daarna ingesmeerd met hickory bbq saus en 20 minuten laten karamelliseren.
:strip_exif()/f/image/B4E1Dw0Pr6vJPSIiGqKuhQyH.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen high&fast want er zijn nog speklappen en procureurlapjes over.
Wist ik niet, goeie tip! Thanks.Chevy454 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:28:
[...]
De kip kan toch ook een langere tijd op een lagere temp blijven en toch veilig zijn?
Zie ook Noskos zijn gerookt kipfilet recept
[...]
't Is nou niet dat ik kan aanwijzen dat ik de Gin proef, maar hij was wel degelijk anders dan normaal, vond het iig erg lekker.
Helaas was dit 1 van de weinige stukjes zalm, mijn vriezer is stuk gegaan waardoor ik 4,5 zalmzijde de kliko in heb kunnen flikkeren

![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/5KrgUZr6ITxIR2DMiz4hlb12.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EQjLVyDKA4kOMYtRajgJAhc3.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussengerechtje van bloemkool en venkel met krokant gebakken spekjes en prosciuttio di parma
:strip_exif()/f/image/JkbbD4LaqifWUbagDEA8D86F.jpg?f=fotoalbum_large)
Romige avocado met (op beuken) gerookte zalm, (op appel) gerookte garnalen en een citrusvinaigrette
:strip_exif()/f/image/NwHFMDsKetiBG1znbsQMp8TF.jpg?f=fotoalbum_large)
Als hoofdgerecht een puree van pastinaak en verse spinazie met op hickory gerookte struisvogelbiefstuk met peper/peterselie saus
:strip_exif()/f/image/EJpqIfjk39XzPm5LuRw6G6zP.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast ook nog een hele ossenhaas (2270G) in porties gesneden, na 23 dagen te laten wet agen
:strip_exif()/f/image/K2Id3dmyOy313YBLPwB1B0JN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Ruubschen op 27-12-2020 00:25 ]
https://www.bbq-nl.com/apple-brined-turkey/
Ik heb geen fatsoenlijke foto (veel te donker etc) maar het was best wel heel lekker!
Alleen had ik totaal verkeerd ingeschat hoe lang hij op de bbq zou moeten, dus waren we om 16:30 al aan het eten
blup
Ziet er lekker uit zeg!galadril schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:01:
Ik heb voor morgen al 2 bavette rolades voorbereid!
- Pesto gemaakt en de bavette ermee ingesmeerd
- Verder liggen er nog olijven, parmezaanse kaas, zongedroogde tomaatjes en pijnboompitten op..
Ben benieuwd!!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maak je de bavette dunner?
nog iets speciaals qua afgrillen?
of gewoon max 45-50graden?
Ik heb de bavette gevlinderd inderdaad, daarna gevuld en op gerold.copykat schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:07:
[...]
Ziet er lekker uit zeg!
Maak je de bavette dunner?
nog iets speciaals qua afgrillen?
of gewoon max 45-50graden?
Ik wil de kamado op 150 graden zetten vanavond, dan tot de kern temperatuur 48 graden is. Dan eraf, in alu, de kamado opstoken, en dan nog heel even afgrillen op gietijzer..
Dat is het plan
maar dit ziet er ook lekker uit.
ik heb alles in huis dus.... arghh
Ik zoek namelijk een pizzasteen die ik dit jaar nog binnen kan krijgen. Op de website van the bastard staat dat de medium pizzasteen een diameter heeft van 36cm. Echter staat er op sommige websites dat de diameter 31cm is.
Welke informatie zouden jullie hier nog aan toegevoegd zien worden? Of zullen we ook iets doen met een maandelijks menu met vereiste basis ingrediënten waar iedereen dan los op kan gaan?
Andere suggesties zijn ook welkom
[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 27-12-2020 20:51 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Goed idee, er komen altijd lekkere recepten voorbij die zosnel in the post's wegzakken dat ik ze kwijt ben.Hari-Bo schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:20:
Ivm met het aantal posts in deel 4 zal deel 5 op redelijk kort termijn geopend worden.
Welke informatie zouden jullie hier nog aan toegevoegd zien worden? Of zullen we ook iets doen met een maandelijks menu met vereiste basis ingrediënten waar iedereen dan los op kan gaan?
Zo'n recept of de maand is makkelijker terug te zoeken. 29 okt, 29sept 29nov......😄
Nog dingen waar op te letten? Of gewoon recht toe rechtaan boven de kolen draaien tot een kern van ca 55 graden?
Vet eventueel wat insnijden vind ik altijd lekkerder.Koffie schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:05:
Ik wil van het weekend picancha steaks op mijn spit in de braai maken, first time.
Nog dingen waar op te letten? Of gewoon recht toe rechtaan boven de kolen draaien tot een kern van ca 55 graden?
Beetje peper en zout will do
Spit terug aan zetten mocht je hem even pauzerenKoffie schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:05:
Ik wil van het weekend picancha steaks op mijn spit in de braai maken, first time.
Nog dingen waar op te letten?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Martinusz schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:44:
[...]
Spit terug aan zetten mocht je hem even pauzeren![]()
En het gas ook wat hoger zeker?
Nee fist time steaks on spit, niet met het spit zelf.
Als ik op youtube naar reviews kijk lijkt iedereen lyrisch te zijn, maar ik heb toch meer vertrouwen in Nederlandse ervaringen dan Amerikaanse.
Ik wil hem uiteraard vooral gaan gebruiken voor lekker lang low-and-slow barbecueën, spareribs, pulled pork, brisket, etc.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb ook even getwijfeld... Ik werd alleen gewezen op het geluid. De ventilator geeft een bepaald lawaai. Ik weet niet waar je de BBQ zet en jij (of je buren) er last van kunnen krijgen? Het geluid lijkt mij tegen te staan. Geen idee hoe anderen erover denken.Ozzie schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:10:
Ik weet niet of ik hier om ervaringen mag vragen, maar ik ben van plan om van het voorjaar een Traeger Pro 575 te kopen en vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met deze (of andere) pellet smokers. Aangezien er een behoorlijk prijskaartje aan hangt zou ik het wel fijn vinden als iemand me kan vertellen of die het geld echt waard is of dat ik het beter in iets anders kan steken.
Als ik op youtube naar reviews kijk lijkt iedereen lyrisch te zijn, maar ik heb toch meer vertrouwen in Nederlandse ervaringen dan Amerikaanse.
Ik wil hem uiteraard vooral gaan gebruiken voor lekker lang low-and-slow barbecueën, spareribs, pulled pork, brisket, etc.
Daarnaast wordt het smoken volgens mij nog wat makkelijker
En zoals @Zaratrass aangeeft het geluid, dat was voor mij het grootste nadeel wat de BBQ ervaring zodanig nadelig beïnvloed dat ik hem na een paar sessies weer de deur uit heb gedaan.
De hittebron is indirect, hogere temperaturen kan maar flink doorknallen zoals een kamado weer niet.
Qua gemaak is het ideaal, letterlijk set and forget.
Staat voor later op de week op de planningHans Esselink schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:21:
@Koffie is het nog gelukt met de steaks op de braai?
Vet goed insnijden. Eerst tot 45 graden (op lage temperatuur, max 140) laten komen, dan half uurtje van bbq af, dan bbq opstoken en affakkelen. En tussendoor niet omdraaien, gewoon vet aan de bovenkant laten liggen.Koffie schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:05:
Goede ervaringen met zwarte peper (voordat je het gaat grillen).
mixing a drink and music
Goed om te weten dat de ventilator vrij veel geluid maakt, ik ga even zoeken of ik dat op filmpjes op youtube kan horen maar denk zelf dat ik er niet heel veel last van ga hebben.
Ik wil in het voorjaar een buitenkeuken gaan bouwen waar die in moet komen te staan en dat is aan de andere kan van de tuin dan waar we zitten. Bovendien woon ik in een hoekhuis en op de plek waar die zou moeten komen te staan is het verst af van buren dus denk niet dat die er echt last van gaan hebben. Ook wonen er in onze wijk heel veel gezinnen met kleine kinderen, waar wij er zelf ook een van zijn, dus als het lekker weer is waarbij iedereen buiten in zijn achtertuin zit spelen er ook heel veel kinderen buiten die gezamenlijk vast veel meer herrie maken dan de barbecue. Iets waar ik zelf overigens totaal geen last van heb, geluid van spelende kinderen.
De hele hoge temperaturen had ik wel op YouTube al gezien, al schijnt het dat als je er metalen grill grates in legt dat je die dan wel heet genoeg kan opstoken om mooie grill strepen op je vlees te krijgen
Vooral het gemak spreekt me inderdaad aan. Het lijkt me heerlijk om gewoon de temperatuur in te stellen en te gaan. Hoe leuk ik het ook vind om lekker met vuur in de weer te zijn merk ik wel dat ik nu vaker mijn gasbarbecue gebruik omdat dat gewoon lekker makkelijk is, alleen mis ik dan wel het lekkere rokerige van mijn houtskool barbecue. Vandaar dat een pellet grill me de ideale oplossing lijkt, wel het gemak maar ook echte rook.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
:strip_exif()/f/image/YVNpB1CBD6okFERF0EPwI0F6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YmGvT4lHBOwBktiezFij8G5l.jpg?f=fotoalbum_large)
Zout, peper, uien-, knoflook, paprikapoeder.
:strip_exif()/f/image/TZkeoysUAv1qFL1JPsTxcX7N.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu voor 8 uur in de koelkast laten intrekken. Een nachtje was misschien beter. Maar volgens serious eats of direct voor het bakken of minimaal 4 uur voor het bakken.
:strip_exif()/f/image/vwNiEOLuD2TWcmFRu4fxfyxH.jpg?f=fotoalbum_large)
Sear was iets te lang op de half moon griddle die heter was als gedacht maar gelukkig geen nadelig effect gehad! * Chevy454 had een paniek momentje bij het zien van de sear.
:strip_exif()/f/image/HjRBP2dJZumcbGip44T1vCQa.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrouw was heel gelukkig met het resultaat. Een bone in ribeye tov een gewone ribeye: nope, geen meerwaarde. Het kwaliteit van het vlees is belangrijker en deze was erg lekker van smaak.
:strip_exif()/f/image/rNTbUxuouJNsaWCF39LpAU4U.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een overzichtsfoto van ons kerstdiner, van voor naar achteren:
- Ratatouille
- Aardappelgratin met gruyere en tijm (oven)
- Zalm op rookplank
- Groene asperges met spek (links)
- Hasselback aardappels (rechts)
- Kalkoenvulling (turkey stuffing/dressing, in de oven)
- Kalkoen uit een brine met kersenhout gerookt
Alles was eigenlijk best goed gelukt en nog wel binnen redelijke tijd van elkaar klaar. Alleen de kalkoen was wat eerder klaar dan verwacht maar bleef prima warm onder een losse folie.
:strip_exif()/f/image/ik5RSO69MXsMxMziD66zHmwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was wel wat veel voor 6 personen, maar er is nog best veel op gegeten. En gisteren een lekker broodje "pulled turkey" gehad
[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 29-12-2020 08:42 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Nu heb ik met wat vragen gepolst wat de mensen willen eten en nu hoor ik lam en buikspek terug komen en wil ik dit gaan bereiden. Ik heb dan besloten om buikspek in zijn geheel te garen en dit met oosterse smaken. Hiervoor zijn natuurlijk vele recepten te vinden maar ik was benieuwd of mensen hier nog inspiratie hebben voor oosterse buikspek?
De vraag is vooral ook wat serveren we erbij? Gaan we voor rijst of voor little gem en aardappel of kiezen we voor gestoomde broodjes van de toko of een mix? Ik heb eigenlijk geen goed idee wat er naast te serveren.
Gezien lam ook nog wel vaak naar voren kwam ben ik van plan om later de avond een soort borrelplank te maken met bv kippenvleugels, ABT, nacho's en lamsboutjes.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Of is insmeren met een rub voldoende?
:strip_exif()/f/image/OsTUmN3ntxIOgcQA2oMwXBY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jqpWMp3seHWLhc42ziOYhTIy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GVTi00FIOxWWLaMsKnXOVKcj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5D6hoqHxLDiP7lfOy8wJfSue.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat na 10 uur op 110 graden
Deze heb ik daarna nog 3x gemaakt en ligt morgen ook weer op de BBQ
Beste resultaat voor ons: rub van 30% zout en 70% donkere bastard suiker
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Hopelijk komt die morgen nog binnen, dan ga ik 1 of 2 januari al lekker barbecueën
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism