Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Dennis1812 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:04:
Ik heb ooit dit boek gehad. Werkelijk nog nooit iets uit gemaakt. Het trekt me niet eens om hem open te slaan 😅
Haha die heb ik ook inderdaad en best vaak gebruikt. In dat geval, die boeken van Raichlen voor 15 euro zijn vast een betere investering ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:14

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:05:
[...]

Zonde, dat wordt alom als een goed boek beschouwd.
Als je er interesse in hebt mag je me best een dm doen.
@Paitor ik vind de boeken van jord althuizen vaak wel fijn geschreven. Die gebruik ik regelmatig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:07:
[...]

Als je er interesse in hebt mag je me best een dm doen.
@Paitor ik vind de boeken van jord althuizen vaak wel fijn geschreven. Die gebruik ik regelmatig.
Heb hem al, maar dank je wel :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 23:38

MM99

That is the way I am!

Zorg schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:47:
[...]

Dat klopt maar ben ondertussen ook bezig met het bouwen van een buitenkeuken, een zeilboot aan het restaureren en een eigen houten bureau aan het maken :P Dus niet veel tijd helaas meer voor de Kamado! In een opwellig gekocht bij de LidL omdat het in de aanbieding was, maar toch iets te klein vind ik. Gebruik mijn webers meer, onlangs nog wel een brisket gedaan en pulled pork (hoewel die icm sous vide)

@MM99 60 min direct grillen? Zijn ze dan niet verkoold??
Als je het regelmatig een draai geeft, en bbq niet boven genoemde temperatuur laat komen, valt het mee.
De buitenkant wordt misschien een beetje hard, maar omdat je de binnenkant bijna kan uitlepelen, kan je de buitenkant op bord laten staan. Beetje idee van gepofte aardappel. Eetje ook de schil niet van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 12:04
Ok thnx voor de verheldering :)
Heb het nog nooit geprobeerd op die manier dus zeker het proberen waard!

Maar wil voorkomen dat mijn vrouw er op loopt te kouwen en zegt jeez dit krijg ik niet weg hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:02
Er zijn enkele boeken besteld. Het vuur de baas, Wat je als bbq liefhebber moet weten, Vuur, en bbq-sauzen, rubs & marinades.
Genoeg leesvoer voor de komende tijd. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:16
Paitor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:46:
[...]
Kan alleen zeggen wat het mij biedt. Of dat het waard is, laat ik aan jou.
Heb je ook de limited edition (persoonlijke & gesigneerde versie) besteld ? Ben benieuwd, half december werd gezegd in de laatste update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 00:42
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:19:
Bij de Makro de Black Angus Picanha in de aanbieding voor 12,99kg ex.
Vorige keer 2 stukken mee genomen. Een stuk van het merk Kildare Farms wat op zich prima was.
Tweede en enige beschikbare stuk was van Ashbourne, wat echt magisch lekker was 🤩 uitstekende rijke smaak, super mals......

Ga hier spijt van krijgen, maar als je dit stukje ziet.... meenemen
[Afbeelding]

Ierse Runder Bavette kost nu 9,99 per kg ex.

Had daar laatst van het merk Kildare ook een fantastische stuk

[Afbeelding]
Van het weekend langs de Makro geweest en de Black Angus Picanha is weer van het Ashbourne merk.
Stuk meegenomen en echt heerlijk sappig, mals en smaakvol.
Klaar gemaakt op het Action Ei en daarna nog even in de oven nagaren. Sorry voor de slechte presentatie, maar we hadden een Corona contact waardoor het gezamenlijk Sinterklaas feest niet door ging. Toen thuis er maar een feestje van gemaakt. (Side dish was een buratta salade met biet, note en balsamico dressing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elcPJHh4Fmms-sVjSHGC5FKl-SA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdH7bfYTV2AtOA3B17puZQ0e.jpg?f=user_large

Ook weer een mooi stuk Bavette meegenomen voor 9,99€. Goed opletten dat het door-adert genoeg is, maar mijn God wat mals. 🤤 Kon je snijden met een lepel. 🥄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSi59_x1g2BTWVTK7jst4m6GiT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SNrFhwPpdjfAlBSvbdn1AC7m.jpg?f=user_large

Dit keer een gietijzeren pan gebruikt en daarna nog even rusten in de oven op 140c
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EcqP6Bwj6q7hg5zyiuZvJSOm-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ai2UjulbTpHjh7NHSn97Sowq.jpg?f=user_large

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

JPDeckers schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:59:
[...]

Heb je ook de limited edition (persoonlijke & gesigneerde versie) besteld ? Ben benieuwd, half december werd gezegd in de laatste update.
Daar was ik net een dagje te laat voor... reguliere versie dus. Waarschijnlijk geleverd in week 51, als de pakketdiensten dan weer meewerken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:06
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:12:
[...]

Van het weekend langs de Makro geweest en de Black Angus Picanha is weer van het Ashbourne merk.
Stuk meegenomen en echt heerlijk sappig, mals en smaakvol.
Klaar gemaakt op het Action Ei en daarna nog even in de oven nagaren. Sorry voor de slechte presentatie, maar we hadden een Corona contact waardoor het gezamenlijk Sinterklaas feest niet door ging. Toen thuis er maar een feestje van gemaakt. (Side dish was een buratta salade met biet, note en balsamico dressing.

[Afbeelding]

Ook weer een mooi stuk Bavette meegenomen voor 9,99€. Goed opletten dat het door-adert genoeg is, maar mijn God wat mals. 🤤 Kon je snijden met een lepel. 🥄
[Afbeelding]

Dit keer een gietijzeren pan gebruikt en daarna nog even rusten in de oven op 140c
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! En goede marmering.
Wat een rare vorm van een snijplank. Ik krijg er spontaan pijn van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 12:30
morgen ga ik naar de hanos. Daar willen we voor het eerst een picanha halen. Welke picanha van de hanos is jullie goed bevallen? Nog andere aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
mgizmo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:24:
[...]

Ziet er goed uit! En goede marmering.
Wat een rare vorm van een snijplank. Ik krijg er spontaan pijn van. 8)7
Je doelt denk ik op het oranje kinderbrood bordje? In had even snel iets nodig waarop ik kon snijden en wat een randje had zodat het vocht niet meteen weg liep. Vorige keer met de snijplank de hele keuken onder 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
d0nny41 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:12:
morgen ga ik naar de hanos. Daar willen we voor het eerst een picanha halen. Welke picanha van de hanos is jullie goed bevallen? Nog andere aanraders?
Bij Hanos heb ik tot nu toe alleen het iers rund gehaald en dat is met goed uitzoeken naar mooie stukken tot heden goed bevallen. Ik wil dit weekend wel de stap maken naar het Australisch of BA vlees :)

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
In het kader van voorbereid ergens aan beginnen: Voor Kerst willen we voor een klein gezelschap een kerstdiner bereiden van de BBQ. Hoofdgerecht is sowieso een kalkoen (ik heb er een van 3-3,5 kilo besteld) en een (stuk) zalmzijde staat ook op de planning. Hier heb ik wat vragen over:

1) Ik heb gelezen dat de kalkoen ongeveer 2 à 2,5 uur nodig heeft om gaar te worden en deze moet daarna nog minimaal 30 min rusten. Is het mogelijk om in de rusttijd van de kalkoen een zalmzijde op een rookplank te bereiden? De temperatuur welke de kalkoen nodig heeft is zo'n 170-180 graden. Dat wordt bijvoorbeeld in dit recept ook gehanteerd. Het zou dus moeten kunnen. Alternatief heb ik nog o.a. een 57 cm weber en een lidl mini kamado ter beschikking.

2) Moet de rookplank bij een dergelijke temperatuur direct of indirect op de kolen? Ik kan me voorstellen dat hij indirect niet heet genoeg wordt om te gaan smeulen/roken? Ik lees hier ook tegenstrijdige recepten over.

3) Is het handig om een vulling in de kalkoen te stoppen voordat hij op de BBQ gaat, of kan dat beter nadien? En tips voor lekkere vullingen zijn welkom :)

4) Zijn er nog leuke / lekkere bijgerechten welke ik zeker eens zou moeten bekijken? Ik had volgende zelf bedacht: Krieltjes met rozemarijn en zeezout of hasselback aardappelen. Of een aardappelgratin. En ratatouille is den ik wel lekker er bij.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Heb je ervaring met een dier van 3,5 (misschien meer met vulling) op een BBQ te bereiden?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Nee, alleen kippen van 1,3-1,5 kilo. Het idee is om een "Apple brined turkey" te maken (voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het kan een risico inhouden om dit soort dingen voor het eerst te doen met gasten... kan je een trial doen? (wellicht niet eenvoudig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat snap ik :) vandaar dat ik ook goed geïnformeerd aan dit "project" wil starten. Uiteindelijk is het volgen van een recept niet heel gevaarlijk lijkt me, zo lang de temperatuur maar klopt. Het is in die zin geen eigenzinnig stuk pulled pork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Yalopa schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:06:
Het kan een risico inhouden om dit soort dingen voor het eerst te doen met gasten... kan je een trial doen? (wellicht niet eenvoudig)
3,5 kg is wat fors voor een experiment natuurlijk.

Gewoon gaan met die banaan, zoveel kan er ook niet mis gaan. Zorgen dat het gaar is (kan je meten) en de temperatuur niet te hoog laten oplopen (kan je ook meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het hangt er natuurlijk van af hoeveel gerechten je op tafel wil hebben en wat de rest van je planning is. Als het enkel de kalkoen is en ze is klaar waneer ze klaar is maakt dat minder uit dan waneer je kalkoen de voorlaatste gang is van een 5 gangen menu.

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
NoepZor schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:32:
In het kader van voorbereid ergens aan beginnen: Voor Kerst willen we voor een klein gezelschap een kerstdiner bereiden van de BBQ. Hoofdgerecht is sowieso een kalkoen (ik heb er een van 3-3,5 kilo besteld) en een (stuk) zalmzijde staat ook op de planning. Hier heb ik wat vragen over:

1) Ik heb gelezen dat de kalkoen ongeveer 2 à 2,5 uur nodig heeft om gaar te worden en deze moet daarna nog minimaal 30 min rusten. Is het mogelijk om in de rusttijd van de kalkoen een zalmzijde op een rookplank te bereiden? De temperatuur welke de kalkoen nodig heeft is zo'n 170-180 graden. Dat wordt bijvoorbeeld in dit recept ook gehanteerd. Het zou dus moeten kunnen. Alternatief heb ik nog o.a. een 57 cm weber en een lidl mini kamado ter beschikking.

2) Moet de rookplank bij een dergelijke temperatuur direct of indirect op de kolen? Ik kan me voorstellen dat hij indirect niet heet genoeg wordt om te gaan smeulen/roken? Ik lees hier ook tegenstrijdige recepten over.

3) Is het handig om een vulling in de kalkoen te stoppen voordat hij op de BBQ gaat, of kan dat beter nadien? En tips voor lekkere vullingen zijn welkom :)

4) Zijn er nog leuke / lekkere bijgerechten welke ik zeker eens zou moeten bekijken? Ik had volgende zelf bedacht: Krieltjes met rozemarijn en zeezout of hasselback aardappelen. Of een aardappelgratin. En ratatouille is den ik wel lekker er bij.
1/2) Zelf heb ik voor zalmzijde op rookplank altijd een indirect methode aangehouden waar de rookplank wel enige tijd in water is voorgeweekt. De temperatuur rond de 170/180 graden indirect is prima te doen voor de zalm. De aroma's welke van de plank af komen is met deze indirecte methode heel goed te doen en met een beetje mazzel kun je de plank nog een tweede keer gebruiken ;-)

3) Geen ervaring mee maar ikzelf ga voor een kalkoen filet van 1,5kilo welke ik ga vullen zodat we hier met 6 man mooi van kunnen gaan eten.

4) Bijgerechten kun jezelf zo gek maken als je wilt en wat de smaak van de gasten zijn. De bekende hasselback maar dan bv uitpakken door te combineren met truffel & gruyere of een gratin van zoete aardappel & biet. Geroosterde bloemkool, rosti rondjes varianten of bourbon belly burnt ends _/-\o_

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 21:52
Deze middag aan de gang gegaan met het "seasonen" van mijn nieuwe cast iron half moon griddle en 2 nieuwe cast iron wok pannen. Zojuist mooi gewassen en opgepoetst, nu in de oven zodat het rest water kan verdampen en de poriën goed open gaan staan zodat ik kan gaan invetten :P Hetgeen ik ga doen met rijstolie.

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
wat is het doel van seasonen? ben wel beniewd!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:06
Zaratrass schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:07:
Daarmee breng je met een olie een natuurlijke non-stick laag aan, in het Nederlands wordt dat ook wel inbranden genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Zaratrass schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:07:
Door middel van het aanbrengen van een plantaardige olie/vet en die vervolgens te verhitten een beschermende laag aanbrengen op het ijzer.

https://www.meesterslijpers.nl/alles-over-gietijzeren-pannen

• Zaratrass
Doe je dat ook op gietijzeren roosters? Ik heb er eentje voor de weber. Laatste voor het eerst een entrecote gemaakt maar die bleef wel wat plakken. Wel minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Zaratrass schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:14:
Doe je dat ook op gietijzeren roosters? Ik heb er eentje voor de weber. Laatste voor het eerst een entrecote gemaakt maar die bleef wel wat plakken. Wel minimaal.
Ik heb dat recent weer even gedaan. Gietijzer eerst met een pannenspons (staalwol) goed bewerkt zodat lelijke plekken weg waren. Daarna met een olie naar keuze insmeren en inbranden. Aangezien dit sowieso niet in de oven kon, op de kamado zelf dus gedaan.

Een volgende keer zal je vlees dan hopelijk ook niet blijven plakken :)

• Ruubschen
Voor diegene die wel eens vers rundvlees bestelt, hoelang laten jullie dit "nat" rijpen?

Ik krijg vanavond een bestelling binnen (rundvlees) en het is vers, eerst 10 dagen tot 3 weken bij 2 C. in de koelkast opslaan alvorens het op te delen, vacumeren en in te vriezen?

• Zaratrass
NoepZor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:11:
[...]

Door middel van het aanbrengen van een plantaardige olie/vet en die vervolgens te verhitten een beschermende laag aanbrengen op het ijzer.

https://www.meesterslijpers.nl/alles-over-gietijzeren-pannen
Paitor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:28:
[...]

Ik heb dat recent weer even gedaan. Gietijzer eerst met een pannenspons (staalwol) goed bewerkt zodat lelijke plekken weg waren. Daarna met een olie naar keuze insmeren en inbranden. Aangezien dit sowieso niet in de oven kon, op de kamado zelf dus gedaan.

Een volgende keer zal je vlees dan hopelijk ook niet blijven plakken :)
Ga ik dit weekend wat goeie olie. Komt eigenlijk op neer als het gietijzer droog aanvoelt ga je weer schoonmaken/insmeren/inbranden.

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 12:30
Weet iemand een goede instant vleesthermometer onder de 40 euro bij Bol.com ? Reden van koop bij bol.com is omdat wij hier een coupon voor hebben gekregen. Hoeft niet de allerbeste te zijn, we maken nooit dure stukken vlees, maar gewoon middenklasse kwaliteit is prima.

Heeft iemand ervaring met deze thermometer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:25

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Onder de noemer buy once, cry once (ofwel, in 1x gewoon goed doen ipv spijt hebben):
https://www.bol.com/nl/s/...suggestFragment=thermopen
Thermapen is volgens mij de benchmark is deze klasse en heb je jaren plezier van.
(ik heb al zoveel temperatuurpennen gekocht...en geëindigd vooralsnog met Meater pennen.....als ik mijn vorige aanschaffen terug kon draaien had ik wel 500 euro over :P)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:32
d0nny41 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:56:
Weet iemand een goede instant vleesthermometer onder de 40 euro bij Bol.com ? Reden van koop bij bol.com is omdat wij hier een coupon voor hebben gekregen. Hoeft niet de allerbeste te zijn, we maken nooit dure stukken vlees, maar gewoon middenklasse kwaliteit is prima.

Ik heb zelf deze en die bevalt echt prima! (Is via Amazon wel goedkoper te krijgen): https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

n.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

arjen9551 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:10:
[...]

Ik heb zelf deze en die bevalt echt prima! (Is via Amazon wel goedkoper te krijgen): https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Die heb ik ook. Fijn ding. Lekker snel, verlicht display en goede prijs. Ik heb er €20,= betaald in een aanbieding op Amazon.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

CodeIT schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:14:
[...]

Die heb ik ook. Fijn ding. Lekker snel, verlicht display en goede prijs. Ik heb er €20,= betaald in een aanbieding op Amazon.nl.
Kan ik me bij aansluiten. Zie echt niet in wat daar nog 75 euro beter aan kan. (Via amazon.de voor € 15,59)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PnD schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:42:
[...]

Kan ik me bij aansluiten. Zie echt niet in wat daar nog 75 euro beter aan kan. (Via amazon.de voor € 15,59)
Ijking. Reactiesnelheid, thermische capaciteit van de punt . Dat soort dingen.

Afwerking, batterij duur etc.

Ik heb een thermapen. Op de complete kosten van mijn BBQ-set is het pepernotengeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Paitor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:28:
[...]
Daarna met een olie naar keuze insmeren en inbranden.
Let wel even op het soort olie, olijfolie is niet de beste manier. Over het algemeen wordt crisco of arachide olie aangeraden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zaratrass

CodeIT schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:14:
[...]

PnD schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:42:
[...]

Inkbird nu in de aanbieding!

Het is dat ik voor dit jaar geen BBQ spullen meer mag aanschaffen :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_ijWFzoZWaDtssBMg6gLtsow40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UARsfUFInSrP0lHga0t57Yd3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

robkrekel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:25:
[...]
Let wel even op het soort olie, olijfolie is niet de beste manier. Over het algemeen wordt crisco of arachide olie aangeraden.
Olijfolie wordt inderdaad door het internet vaak genoemd als slecht, maar daar kan wel een kanttekening bij gemaakt worden. Uiteindelijk gaat het bij geschiktheid van de olie om het rookpunt van de olie; Wikipedia: Rookpunt

Je kunt dus inderdaad Extra Virgine olijfolie beter overslaan, maar deze zou je toch al niet moeten gebruiken om te bakken ook (staat zelfs op de supermarktflessen tegenwoordig). Een 'normale' olijfolie heeft een veel hoger rookpunt en kan dus wel prima gebruikt worden. Aangezien die goedkoper is en vaker in het keukenkastje staat, zie ik geen probleem om deze te gebruiken in plaats van specifiek crisco of arachide olie te moeten kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
Paitor schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:43:
[...]

Olijfolie wordt inderdaad door het internet vaak genoemd als slecht, maar daar kan wel een kanttekening bij gemaakt worden. Uiteindelijk gaat het bij geschiktheid van de olie om het rookpunt van de olie; Wikipedia: Rookpunt

Je kunt dus inderdaad Extra Virgine olijfolie beter overslaan, maar deze zou je toch al niet moeten gebruiken om te bakken ook (staat zelfs op de supermarktflessen tegenwoordig). Een 'normale' olijfolie heeft een veel hoger rookpunt en kan dus wel prima gebruikt worden. Aangezien die goedkoper is en vaker in het keukenkastje staat, zie ik geen probleem om deze te gebruiken in plaats van specifiek crisco of arachide olie te moeten kopen.
Ja, over het rookpunt had ik er even bij moeten vermelden. Wat dan wel vernoemenswaardig is, is dat arachideolie ook prima gebruikt kan worden voor het onderhoud aan je snijplanken.
De nevenfunctie van Crisco moet iedereen zelf maar even googlen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubschen
robkrekel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:59:
[...]

De nevenfunctie van Crisco moet iedereen zelf maar even googlen :P
Haha ja daar moest ik ook wel even om lachen toen ik het googlede afgelopen weekend :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Ik wordt er langzamerhand blij van :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyjggjXEF19V65r59uf4Wx8rYN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCi9Z5anPSZVu1dUrmaOn5fG.jpg?f=fotoalbum_largeDe wielen inmiddels geïnstalleerd. Ik kan hem nu met één vinger optillen aan de korte kant waar de pijl niet zit.
Aan de kant van de pijl ga ik nog twee van onderstaande jongens monteren, zodat ie zeker weten niet per ongeluk kantelt als er iemand op leunt. Aan de til-kant moet ik ook nog wat bedenken, iets van staal ofzo, zodat er geen hout op de grond steunt.

Wordt nog wel ff spannend of ik de wielen niet moet verzetten, maar dat gaan we zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbsMAQ9VFo-d1pduebdSZ9dLc70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyStK2ulFYB8cRbmJi74t8Gx.jpg?f=fotoalbum_large
Wel iig tot dinsdag in quarantaine, dus spullen halen zit er ff niet in ;(

[ Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 11-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
robkrekel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:26:
[...]

Ik wordt er langzamerhand blij van :+
Wel ff schuurapparaatje langs dat rafelrandje douglas hout halen he ;)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Alles op zijn tijd :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58

copykat

Good copy isn't bad

Ruubschen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:36:
[...]

Haha ja daar moest ik ook wel even om lachen toen ik het googlede afgelopen weekend :+
Dit had ik dus NIET moeten doen......😬😵
Kijk nu heel anders naar dat blikje in de schuur....
Gelukkig hebben we de desinfectie handgel in liters paraat ......😁

(Durf nu niet meer te googlen naar latexhandschoenen voor mn vleesbereiding.....)😂

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
Onlangs heb ik een nieuwe buitenkeuken laten plaatsen. Geheel beton, 3m breed (foto even snel genomen tijdens een sessie)
Ziet er erg mooi uit, en lijkt super degelijk. Keuken staat in weer en wind, vandaar beton. Nu zou ik graag een mooie dikke houten? Snijplank erbij willen leggen. Weet iemand of er snijplanken zijn die het niet erg vinden als ze af en toe/regelmatig buiten blijven liggen? Die dus goed tegen vocht en wisselend weer kunnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWYU0yf-HFYXj9PTKf1vcSJWgjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eajLxDyqfPb7iMYKCCEoQDAc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 10:38
koendio schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:40:
Onlangs heb ik een nieuwe buitenkeuken laten plaatsen. Geheel beton, 3m breed (foto even snel genomen tijdens een sessie)
Ziet er erg mooi uit, en lijkt super degelijk. Keuken staat in weer en wind, vandaar beton. Nu zou ik graag een mooie dikke houten? Snijplank erbij willen leggen. Weet iemand of er snijplanken zijn die het niet erg vinden als ze af en toe/regelmatig buiten blijven liggen? Die dus goed tegen vocht en wisselend weer kunnen?
[Afbeelding]
Hele brutale vraag. Waar heb je die keuken gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 12:04
[Afbeelding]
erg mooie tafel!
Goed dik stuk hout, epoxy erover en daarna een vernis laag moet zeker werken. Genoeg houten boten die op deze manier best aardig tegen water kunnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
Extigo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:50:
[...]

Hele brutale vraag. Waar heb je die keuken gekocht?
Gekocht bij barts food factory. Erg leuk, ambitieus en professioneel ogend bedrijf. Er zijn volgens ook diverse bbqzaken die zijn keukens verkopen, maar ik heb rechtstreeks contact met hem gezocht (scheelde uiteindelijk ook nog wat in prijs volgens mij). Hij is zelf langsgekomen en goed meegedacht naar oplossing voor de ruimte, met dit als eindresultaat. Niet goedkoop, maar wel goed en duurzaam. Erg tevreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

[Afbeelding]
Ikea houten snijplank zijn flink groot. Zijn niet behandeld dus kan je prima een lak/bootepoxy overheen smeren om het flink te beschermen. Maar als je het niet in de regen laat liggen denk ik dat dat niet eens zo nodig is. En om nou 30 euro uit te geven om een plankje van 12 euro te beschermen is misschien ook niet geheel nuttig.

https://www.ikea.com/nl/n...nijplank-acacia-80305422/

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:44

TiMMieJ

PSN: Orixez

BBQ Tweakers,

Even een vraagje aan jullie om mijn vermoeden te bevestigen. Voor Kerst wil ik het volgende recept gaan maken: https://www.biggreenegg.e...am-met-honing-mosterdsaus

Nu hebben ze het over varkensschouder met bot en zwoerd. Dit zou dan een boston butt zijn als je kijkt bij beef en steak en beefexclusief. Is er iemand die ervaring heeft of zo'n boston butt op dergelijke wijze lekker word? Ik twijfel nog een beetje namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 19-09 13:06
Nomad schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:19:
Onder de noemer buy once, cry once (ofwel, in 1x gewoon goed doen ipv spijt hebben):
https://www.bol.com/nl/s/...suggestFragment=thermopen
Thermapen is volgens mij de benchmark is deze klasse en heb je jaren plezier van.
(ik heb al zoveel temperatuurpennen gekocht...en geëindigd vooralsnog met Meater pennen.....als ik mijn vorige aanschaffen terug kon draaien had ik wel 500 euro over :P)
Ik heb inderdaad de Thermapen, is een heel stuk goedkoper geworden zo te zien, was altijd 70+ euro, nu 40. Instant is waar genoeg, na 1 seconde heb je wel je temperatuur. Ik gebruik hem sowieso dagelijks voor water temperatuur voor melk voor de kleine, en anders voor vlees dat niet sousvide gaat zoals gister een beenhammetje.

Had eerder zo'n ding van 7 euro, die had echt 10 seconden nodig en was erg fragiel. Dit koop je inderdaad 1x en hou je voor lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[Afbeelding]
Tof gedaan die kraan! :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20

+1 voor de Inkbird IHT-1P

snel, zelf te calibreren indien nodig, oplaadbaar, goedkoop.
En volgens reviews doet die niet onder voor een Thermapen

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Bezulba schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:39:
[...]

Ikea houten snijplank zijn flink groot. Zijn niet behandeld dus kan je prima een lak/bootepoxy overheen smeren om het flink te beschermen. Maar als je het niet in de regen laat liggen denk ik dat dat niet eens zo nodig is. En om nou 30 euro uit te geven om een plankje van 12 euro te beschermen is misschien ook niet geheel nuttig.

https://www.ikea.com/nl/n...nijplank-acacia-80305422/
Acacia is ook waar ons BBQ meubel van gemaakt is en dat kan best veel hebben. Zou bij zo'n type plank toch wel denken aan iets van een beits oid eroverheen, uit vochtwerend oogpunt. Die plank van ikea zijn allemaal kleine verlijmde latjes, dus met dit vochtige weer en een klein beetje nachtvorst zitten er zo kieren tussen en dan houdt ie het niet lang vol.

Als je hem sowieso niet zou willen behandelen, dan zou ik een plank uit een stuk kiezen ( bijvoorbeeld zoiets: http://www.robuustsnijplank.nl/product/robuust-eik-2018/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

TiMMieJ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:05:
BBQ Tweakers,

Even een vraagje aan jullie om mijn vermoeden te bevestigen. Voor Kerst wil ik het volgende recept gaan maken: https://www.biggreenegg.e...am-met-honing-mosterdsaus

Nu hebben ze het over varkensschouder met bot en zwoerd. Dit zou dan een boston butt zijn als je kijkt bij beef en steak en beefexclusief. Is er iemand die ervaring heeft of zo'n boston butt op dergelijke wijze lekker word? Ik twijfel nog een beetje namelijk.
Als ik aan mijn slager een "varkensschouder met bot en zwoerd" ga vragen dan weet hij perfect wat ik wil. als ik een "boston butt" vraag zal hij niet weten waarover ik het heb.

het recept is varkensschouder, vraag dat aan je slager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 19:12
Iemand een lekker recept van de BBQ voor een bruch?
Of wordt het toch de bavette rollade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Nadat ik een verkeerde plate setter besteld had bij kamadobbq op eigen kosten terug gestuurd (wel zo eerlijk) en zij stuurden een 15" op. Deze past dan ook perfect. Nu me vogelding van de schoorsteen zodanig verbouwen dat ze allebei erin passen. Een houtskool mandje is toch wel handig denk ik. Straks mooi stuk vlees de vriezer uit en morgen klaar maken. 3 pakken rookhout er gratis bij gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3WcSbhRXrfhWT3iFhggjTxBXvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYY1BQugDfRgbhjWg56e3u8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
Gisteren voor de vierde keer pizza gemaakt op de kamado. Veruit de beste pizza tot nu toe, met het deeg volgens de Pizza masterclass
YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 1

Deeg vrijdag uur of 17:00 gemaakt, twee bolletjes, en laten rijzen in de koelkast. Zaterdag rond 13:00 uur uit de koelkast gehaald, en om 17:30 zag het er mooi uit

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180028-jpg.12845/

Stretchen, een kunst op zich, ging redelijk. Beleggen met een topping van zelfgemaakte (of door vriendinlief eigenlijk) tomatensaus, kaas, blokjes chorizo en salami, en blauwe kaas voor vriendin

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180035-jpg.12847/

Het ziet er zo al goed uit moet ik zeggen. Kamado was inmiddels op temperatuur en ik schoof de pizza er heel makkelijk op. De tip van de dag is de margriet eraf halen, niet alleen voor de betere trek in de kamado, maar je kan zelf ook beter in de gaten houden wat er gebeurd

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180225-jpg.12848/

Lekker warme steen!

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180333-jpg.12849/

En inderdaad, 3-4 minuten later kwam deze pizza er af.

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180635-jpg.12850/

Wauw! Ik was helemaal een beetje trots, want na de vorige pogingen, die lekker waren maar vergeleken met deze maar aardig, vond ik het best weer spannend om pizza te maken. De randen zien er in ieder geval goed uit

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180712-jpg.12851/

De bodem is super krokant geworden

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_180825-jpg.12852/

En hij was super, aldus vriendin.

Nou, dan die van mij ook maar stretchen en de topping er op. Voor mij met chorizo, salami en jalapeno, naast de tomatensaus en kaas

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_181358-jpg.12853/

En een paar minuten later er af en op de plank

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_182115-jpg.12854/

Snijden maar

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_182136-jpg.12855/

Poh!

Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/img_20201212_182211-jpg.12856/

Wat was dit gruwelijk lekker. Dat ga ik vaker doen, of ik nu wil of niet. Volgens vriendin beste pizza die ze ooit gehad had, ik vond hem ook super, en benaderde of was gelijkwaardig aan de pizza vesuvius die ik ooit in Londen gehad heb.

Note to myself: Beter stretchen leren, dus vaker doen

Vraag: De randen zijn nog niet mooi bruin, maar ik kon ze er niet langer op laten leggen. Insmeren met een heeeeeel klein beetje olie voor ze er op gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 13:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ziet er goed uit. Ik zou de randen minder dik maken de volgende keer. De kans is dat ze dan al wel bruin worden zonder hulp.

Vanmiddag gaat er hier weer een beenhammetje op de kamado. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Tafel-update, blad op maat gemaakt vandaag. Denk dat ik hem nog ga schuren. Het plankje op het blad is 62 cm, om te kijken hoe een gat van 62 cm doorsnee er ongeveer in moet. Dan heb ik 3 cm ruimte om de kamado heen, is dat overdreven?
De plank waar de kamado op komt is tijdelijk, voor ik alles definitief ga maken moet ik eerst even testen hoe het gewicht verdeeld is, en of ie niet de verkeerde kant op gaat hellen. De "standaard" is ook nog tijdelijk, ik wou hem alvast recht hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUpkS30ET7ATJTs4IB5SFUVz1VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crQfWSC5DtMKWuhYy3qSrs9L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door robkrekel op 13-12-2020 15:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zaratrass
Ik heb vandaag een Try-out gedaan van het voorgerecht dat ik ga bereiden op eerste kerstdag. Bavette rollade, omdat ik zat te twijfelen tussen carpaccio stijl en chimichurri heb ik beiden gemaakt. Ook al waren ze beiden erg lekker hebben mijn vriendin en ik unaniem gekozen voor de carpaccio stijl!

Echt smullen, heb de rollade tot 50 graden laten garen. De Dome op 180 graden met wat kersenhout. De rooksmaak zat er goed in en de smaak was verrukkelijk. Volgende keer iets meer parmezaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMJ-XFdC3bYDAyPYnmBcV-x3d1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VODP7nfzwkmlU0cb2xvqcsP0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Eindelijk de kamado weer eens aan. Resultaat: Gruwelijk lekkere picanha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Pr0j7u4OLdI_DDA4NJ5PI8zebU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdN0gPeqZSnfZvL4HHnzild6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
PnD schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:02:

[Afbeelding]
Die ziet er heerlijk uit. Welke Rub/kruiden heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zaratrass schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:11:
[...]

Die ziet er heerlijk uit. Welke Rub/kruiden heb je gebruikt?
https://www.meerbarbecue.nl/fennel-pepper-rub.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag voor het eerst picanha gemaakt omdat ik nu weer een goede plate setter heb. Leer puntje, volgende keer langer op de vetlaag laten liggen. Is eerst tot kerntemp 60 gebracht indirect daarna kamado opgestookt en afgefikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSSWNqOn1bUgdxCuPJ-zCW6Jxcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dsqKGF8grMCcoRacN8k5JGL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PnD schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:02:

[Afbeelding]
Maar waar is de vetkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Die zie je nog toch?

Ik vind het vrij hoog. Ik ga meestal tot 47 en stook het dan op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:11:
[...]

Die zie je nog toch?

Ik vind het vrij hoog. Ik ga meestal tot 47 en stook het dan op
Ik verwacht een vetkap a la mutsje, dat zie ik bij PND nog wat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:11:
[...]

Ik verwacht een vetkap a la mutsje, dat zie ik bij PND nog wat weinig.
Ik dacht dat je op mutsje reageerde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:13:
[...]

Ik dacht dat je op mutsje reageerde ;)
Hehe nee die ziet er prima uit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:02
Vanmiddag de Weber gemonteerd. Was wel even werk om de deksel goed sluitend te krijgen maar hij staat klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dzsXNHmehfU-U1Ee74ujXvYIA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHVUlaAqDeIKXdLcAdwRPx3q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nzotslrFKwPrPKQlmEyQgMpyR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ul81llTLIupWtMiUvyrlEY6e.jpg?f=fotoalbum_large

Aankomende zondag de eerste sessie, 3,4 kg chuck roast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
mutsje schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:56:
Vandaag voor het eerst picanha gemaakt omdat ik nu weer een goede plate setter heb. Leer puntje, volgende keer langer op de vetlaag laten liggen. Is eerst tot kerntemp 60 gebracht indirect daarna kamado opgestookt en afgefikt.

[Afbeelding]
Kern 60 Celsius en dan nog affakkelen en rusten? Ben ik de enige die dat heel hoog vindt? 54/55c is de max voor ons na affakkelen en rusten(2 a 3 graden gaart die nog na na van/uit de hitte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
Stinger_Ventura schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:26:
[...]

Kern 60 Celsius en dan nog affakkelen en rusten? Ben ik de enige die dat heel hoog vindt? 54/55c is de max voor ons na affakkelen en rusten(2 a 3 graden gaart die nog na na van/uit de hitte)
Ik heb het bij de eerste keer ook 54 graden en dan affakkelen.. volgende keer snij ik de vetkap nog iets weg zelfs. Was voor mij te dik, maarjah dat is voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Snel vraagje, volgend jaar ga ik (heel hoogstwaarschijnlijk) een Kamado Joe 3 aanschaffen. Ik heb in dit topic gelezen dat er wat gedoe is met bepaalde accessoires, welken zijn dat? Wellicht kan ik die alvast gaan bestellen. Ik sla de Dojoe eerst nog even over. Die vindt ik wel wat gortig, volgens mij kan de Joe ook zelf prima pizzas maken :). Wat volgens mij wel handig is is een houtskoolmand zodat er meer zuurstof bij de kolen kan komen waardoor de temperatuur (nog) hoger komt, wat natuurlijk belangrijk is voor pizzas. Als laatst zijn er natuurlijk de gietijzeren roosters, hier is nogal wat keuze in, maar een half gietijzeren rooster leek mij wel prima. Zijn er nog andere zaken die goed bij de Classic Joe gaan?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Stinger_Ventura Ik ben nog lerende dus vergeef mij mijn onwetendheid. De kinderen willen het niet roze... jongste vond zelfs het vocht op haar bord genoeg om het vlees eraf te halen en het niet meer te consumeren. Dus vandaar de wat hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubschen
MrVegeta schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:06:
Snel vraagje, volgend jaar ga ik (heel hoogstwaarschijnlijk) een Kamado Joe 3 aanschaffen. Ik heb in dit topic gelezen dat er wat gedoe is met bepaalde accessoires, welken zijn dat? Wellicht kan ik die alvast gaan bestellen. Ik sla de Dojoe eerst nog even over. Die vindt ik wel wat gortig, volgens mij kan de Joe ook zelf prima pizzas maken :). Wat volgens mij wel handig is is een houtskoolmand zodat er meer zuurstof bij de kolen kan komen waardoor de temperatuur (nog) hoger komt, wat natuurlijk belangrijk is voor pizzas. Als laatst zijn er natuurlijk de gietijzeren roosters, hier is nogal wat keuze in, maar een half gietijzeren rooster leek mij wel prima. Zijn er nog andere zaken die goed bij de Classic Joe gaan?
Ik heb zelf geen kamado joe (maar een grill guru elite) en zo'n kolenmmand is de investering meer dan waard IMHO. Niet alleen is het makkelijker om preciezer de temperatuur te regelen, maar ik heb ook het idee dat ik er "economischer" mee stook (ik verbruik op deze manier minder kolen). Schoonmaken is ook makkelijker, evenals het vuur verdelen in twee zones. No brainer wat mij betreft dus.

Zelf ook picanha gemaak (gerookt op chunks van whisky vaten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGd_r2HihVz_6sJm_nmOcyYKvb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZPcSSmjHzV0dEtWh0oaXjbm.jpg?f=fotoalbum_large

Geserveerd op een bedje van zoete aardappel puree en home made chimmichurri:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUs068-4RV5l8wGEH7vZ2-jcCZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2BAS7kbieZx1ONXpFklyfgE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Ruubschen op 13-12-2020 22:23 . Reden: toevoegen eten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zat maar een kleintje op. Op dit stuk alleen aan één kant. Achja, kan niet alles hebben 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Wie kan mij van wat goed advies voorzien.

Na enkele jaren op een Weber 57cm geBBQed te hebben, ben ik nu al 2 jaar compleet fan van mijn Action Ei (kleine kamado van de Action voor 88€). Ik gebruik de Weber nooit meer omdat de 13” kamado sneller warm is, makkelijker hoog of laag te houden is, van low naar Sear maar enkele minuten duurt, qua brandstof lekker zuinig is en makkelijk schoon brandt.

Maar het Action Ri is wel aan de kleine kant voor meerdere bereidingen of grotere stukken vlees.
Nu zag ik bij de Makro de Grill Guru Compact, is dat wat qua prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMAcE-WCrRne4Ny0ECaLC2gLHQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CLofDV7pBxKA3LAfZtG6hg8E.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubschen
Goh, als je al een 13" ei hebt zou ik zelf eerder voor de een large model gaan. Zeker als je dingen als bavette, spareribs, varkenshaas etc wil maken en je gaat uit van 400-500g pp dan is je half moon (halve kamado) snel vol vind ik. Ook met een halve kilo chicken wings heb ik al snel de helft van de bbq gevuld. Maar het hangt er natuurlijk helemaal vanaf van hetgeen jij wil gaan bereiden. Kwa prijs zou ik dan eerder tweedehands gaan shoppen voor een groter model, maar dat is mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou ook voor een lange gaan. Dit hangt er precies tussenin zo te zien en is het net niet.
Duurt langer voor je warm bent maar past net zo weinig op als een action ei.
Vergeet overigens niet rekening te houden met beschikbaarheid van accessoires in je keuze. Deze zijn meestal universeel op een bepaalde maat gemaakt.
Denk aan gietijzeren roosters/bakplaten of een spit bijvoorbeeld.
Is de maaterbuilt een optie? Heb je superveel bang for the buik en een goede complete kamado uit de fabriek van Kj.

Edit: deze bedoel ik. Mogelijk elders wat goedkoper te krijgen of via vuurenrook als ze weer eens voorraad hebben ofzo. Is 25 euro duurder als de lange die daar staat. Althans via bol. Dan zou ik persoonlijk altijd voor werk kiezen wat door kamado joe gedaan is. Duidelijk is qua garantie en accessoires.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis1812 op 13-12-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubschen
Dennis1812 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:44:
Ik zou ook voor een lange gaan. Dit hangt er precies tussenin zo te zien en is het net niet.
Duurt langer voor je warm bent maar past net zo weinig op als een action ei.
Vergeet overigens niet rekening te houden met beschikbaarheid van accessoires in je keuze. Deze zijn meestal universeel op een bepaalde maat gemaakt.
Denk aan gietijzeren roosters/bakplaten of een spit bijvoorbeeld.
Is de maaterbuilt een optie? Heb je superveel bang for the buik en een goede complete kamado uit de fabriek van Kj.
+1 En in een meer standaard maat waardoor je gemakkelijker/goedkoper accesoires kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vuurenrook heeft hem in januari 50 euro goedkoper met een gratis pakket waar een grote zak prima houtskool inzit en verder wat oud papier of kleine dingen. Wat wikkels meen ik, klein zakje rookhout, best een leuk pakketje hoor.
https://www.vuurenrook.nl/nl/masterbuilt-kamado-classic.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hm er wordt veel bij zo'n Kamado Joe geleverd zeg. Ik wilde een houtskoolmand, wat van die divider plates, accessoires voor de pizza steen. Maar die Joe 3 wordt geleverd met houtskoolmand, 2 divider plates en een accessoire rack. Dus eigenlijk enkel de pizza steen + half moon gietijzeren rooster nodig.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

robkrekel schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:17:
Tafel-update, blad op maat gemaakt vandaag. Denk dat ik hem nog ga schuren. Het plankje op het blad is 62 cm, om te kijken hoe een gat van 62 cm doorsnee er ongeveer in moet. Dan heb ik 3 cm ruimte om de kamado heen, is dat overdreven?
De plank waar de kamado op komt is tijdelijk, voor ik alles definitief ga maken moet ik eerst even testen hoe het gewicht verdeeld is, en of ie niet de verkeerde kant op gaat hellen. De "standaard" is ook nog tijdelijk, ik wou hem alvast recht hebben.
[Afbeelding]
Waarom maak je geen klap poten vh zelfde hout aan beide zijden?
Twee scharnieren en twee schuifsloten aan beide kanten?

https://www.zamsierbestrating.nl/schuifslot
Met borgings ring.

Je zou zo zelfs de wielen van de grond kunnen liften.
Stevige scharnieren voor klappen en een H vorm om je voet op te zetten bij optillen zijkant daarna borgen met de schuiven.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Stinger_Ventura schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:16:
Wie kan mij van wat goed advies voorzien.

Na enkele jaren op een Weber 57cm geBBQed te hebben, ben ik nu al 2 jaar compleet fan van mijn Action Ei (kleine kamado van de Action voor 88€). Ik gebruik de Weber nooit meer omdat de 13” kamado sneller warm is, makkelijker hoog of laag te houden is, van low naar Sear maar enkele minuten duurt, qua brandstof lekker zuinig is en makkelijk schoon brandt.

Maar het Action Ri is wel aan de kleine kant voor meerdere bereidingen of grotere stukken vlees.
Nu zag ik bij de Makro de Grill Guru Compact, is dat wat qua prijs.
[Afbeelding]
Zelf heb ik ook een Grill Guru Compact, maar zou zeker voor een maatje groter gaan, met bijv spare ribs is de Kamado snel gevuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
Hallo,

Met kerst zou ik graag een groot stuk vlees willen serveren aan de familie (totaal 5 personen).
De Kamado welke ik heb is de Grill Guru Compact (Ø35cm).

Vlees waar ik aan zit te denken zonder kennis is Thomashawk of T-bone.
Wat raden jullie gezien het aantal personen icm het formaat van de Kamado zodat ik in een sessie voor 5 personen een lekker stuk vlees kan bereiden?

Ik wil het graag serveren door het in dunne plakjes te snijden en met zo min mogelijk vet in of rondom het vlees.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom geen bavette? Die kun je heel mooi in plakjes snijden en is vrij vetarm. Ook een mooi stuk.
Ik denk dat 5 T-Bones hem niet gaat worden op een mini-kamado :)

Of een mooie ossenhaas. Ook prachtig stuk vlees, vetarm maar wel lekker. En mooi op te dienen, zowel als tournedos als chateaubriand.

[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 14-12-2020 23:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruubschen
Vanavond een stukje bavette klaargemaakt, 21 dagen wet aged, gerookt op eikenhout, reverse seared. Home made chimmichurri erbij, heerlijk :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otBzr4j9atx4I03pUF2yfBC-vCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKJQPzx3mNTEz4A8YNvpRch6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FozdCguZlnm2Flr99yy-ZVFD3aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaOyvqBdQ5ryYwpU1fx5zyDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMbaJfhLZDmVhzjeZb32uTbTLg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zPk6e6nl4lUYweVNU024Lgs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChFfUBa7LleBFSaIUQ5oTYeWQdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lujAop0YxwUx9jQQxHKhTF7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnW1
Ruubschen schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:56:
Vanavond een stukje bavette klaargemaakt, 21 dagen wet aged, gerookt op eikenhout, reverse seared. Home made chimmichurri erbij, heerlijk :P
Ziet er goed uit!
Reverse seared?
Indirect grillen op 175°C en garen tot 30°C kerntemperatuur?
Vervolgens direct grillen tot een kerntemperatuur van 48°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
Voor 5 volwassen, flinke eters, (wss)geen voorgerecht, wellicht een nagerecht, hoeveel kg Bavette raden jullie dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubschen
JohnW1 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:12:
[...]

Ziet er goed uit!
Reverse seared?
Indirect grillen op 175°C en garen tot 30°C kerntemperatuur?
Vervolgens direct grillen tot een kerntemperatuur van 48°C?
Indirect op 110C, zodat de rooksmaak goed kan hechten. Tot een kerntemperatuur van 55C, even eraf halen en in aluminiumfolie doen en intussen de kamado opstoken tot 200C + voor het searen. Dit keer heb ik het stuk tijdens het searen tot 60C laten komen, daarna wederom in alu folie waar het nog 2 C doorgaarde in ongeveer 5 minuten.

Dit was 370g en daar had ik zelf echt wel genoeg aan. Wellicht uitgaan van 300-350g pp?

[ Voor 6% gewijzigd door Ruubschen op 15-12-2020 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
copykat schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:19:
[...]

Waarom maak je geen klap poten vh zelfde hout aan beide zijden?
Twee scharnieren en twee schuifsloten aan beide kanten?

https://www.zamsierbestrating.nl/schuifslot
Met borgings ring.

Je zou zo zelfs de wielen van de grond kunnen liften.
Stevige scharnieren voor klappen en een H vorm om je voet op te zetten bij optillen zijkant daarna borgen met de schuiven.
Dat is inderdaad ook een idee. Aan de voorkant is vooralsnog zoiets de planning, zodat ie in ruststand niet verder kantelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbsMAQ9VFo-d1pduebdSZ9dLc70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyStK2ulFYB8cRbmJi74t8Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog op zoek naar een betere oplossing, iets van campingtafel poten (telescopisch die je vast kan zetten), of uit de sportvisserij zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKCWVyiFBfaHo4C9L7o3lD-Fi-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ierqLMHcBAT8LyypATGow5i1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

robkrekel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 06:51:
[...]
Dat is inderdaad ook een idee. Aan de voorkant is vooralsnog zoiets de planning, zodat ie in ruststand niet verder kantelt.
[Afbeelding]

Ik ben nog op zoek naar een betere oplossing, iets van campingtafel poten (telescopisch die je vast kan zetten), of uit de sportvisserij zoiets:
[Afbeelding]
Dit zal snel "lam" worden. Bedoelt voor theekopjes en en broodjes niet voor 150kg tafel.

Die geveerde poten kunnen wel als je een borging maakt.
Persoonlijk vind ik zo'n dun pootje onder zo'n massieve tafel beetje vreemd staan.
Als een prothese zegmaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Die dingen uit de sportvisserij zijn zeker niet voor broodjes en een kop koffie, die zitten onder een stoel, die dan ook op basaltblokken aan de rivier waterpas gezet kan worden. Dat is stevig zat, ze zitten er de hele dag op, en aan pak hem beet de waal wil je wel de zekerheid hebben dat je niet te water dondert omdat je poot inzakt. En er rust geen 150 kg op, ik kan de tafel nu met 1 vinger optillen aan de rechter kant.

Maar wellicht heb je wel een punt met het aanzicht. Misschien dat ik een sleuf uit een douglas balk haal, en dan met een slotbout en vleugelmoer (of 2) kan borgen oid. Eerst die geveerde dingen maar, dat zijn de kosten niet, en als dat er niet uit ziet kan ik altijd nog verder kijken. Wel fijn dat je mee denkt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ik ben van plan een Inkbird IBT-4XS of Inkbird IBT-4XC aan te schaffen met 4 probes om de temperatuur in de gaten te houden in mijn Bastard Medium. Ik heb nu een hele langzame enkele meter van Alie en dat is op een kamado niet heel handig.

Iemand ervaring met dit merk/type? Tips voor iets anders? Ik wil minimaal 3 probes en draadloos op mijn telefoon de temperatuur aflezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
royduin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:35:
Ik ben van plan een Inkbird IBT-4XS of Inkbird IBT-4XC aan te schaffen met 4 probes om de temperatuur in de gaten te houden in mijn Bastard Medium. Ik heb nu een hele langzame enkele meter van Alie en dat is op een kamado niet heel handig.

Iemand ervaring met dit merk/type? Tips voor iets anders? Ik wil minimaal 3 probes en draadloos op mijn telefoon de temperatuur aflezen.
Ik heb zelf de IBBQ-4T, deze gebruik ik nu een paar maanden en ik ben zeer tevreden over het apparaat. Ideaal om even op de app te kijken hoe warm de dome of je gerecht is. Je krijgt een duidelijke handleiding erbij en hij is dan ook zo verbonden met je wifi.

Ik heb sinds deze week ook de pen van Inkbird.

Op Amazon is volgens mij momenteel nog steeds een korting gaande!

35% korting op de 4T

[ Voor 12% gewijzigd door Zaratrass op 15-12-2020 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:49
Zaratrass schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:45:
[...]

Ik heb zelf de IBBQ-4T, deze gebruik ik nu een paar maanden en ik ben zeer tevreden over het apparaat. Ideaal om even op de app te kijken hoe warm de dome of je gerecht is. Je krijgt een duidelijke handleiding erbij en hij is dan ook zo verbonden met je wifi.

Ik heb sinds deze week ook de pen van Inkbird.

Op Amazon is volgens mij momenteel nog steeds een korting gaande!

35% korting op de 4T
Oeh wat een timing die korting! Wifi is nog fijner. Maar wordt niet direct door Amazon verkocht "shenzhenshi yingbojingkong keji youxian gongsi" of "Shenzhen YingBoWeiYe Technology Co., Ltd." klinkt heel ver, weet niet of dat een goed idee is.

Edit: Inkbird linkt zelf vanaf Facebook op hun kortingspost: https://www.facebook.com/...herlands-112405333787294/ naar de producten verkocht door "Gooasis" ofwel die eerste lange Chinese naam. Zal wel goed zitten denk ik zomaar. Kwam op Pepper en een forum ook nog wat info tegen en allemaal netjes geleverd. Dank voor de tip @Zaratrass 8) gelijk maar bestellen, alle ervaringen die ik tegenkom zijn positief. Sommige mensen wat geklaag over wifi maar dat is hier knap dus geen last van lijkt me.

Edit2: IBBQ-4T en IHT-1P besteld 8)

[ Voor 21% gewijzigd door royduin op 15-12-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
royduin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:59:
[...]

Oeh wat een timing die korting! Wifi is nog fijner. Maar wordt niet direct door Amazon verkocht "shenzhenshi yingbojingkong keji youxian gongsi" of "Shenzhen YingBoWeiYe Technology Co., Ltd." klinkt heel ver, weet niet of dat een goed idee is.

Edit: Inkbird linkt zelf vanaf Facebook op hun kortingspost: https://www.facebook.com/...herlands-112405333787294/ naar de producten verkocht door "Gooasis" ofwel die eerste lange Chinese naam. Zal wel goed zitten denk ik zomaar. Kwam op Pepper en een forum ook nog wat info tegen en allemaal netjes geleverd. Dank voor de tip @Zaratrass 8) gelijk maar bestellen, alle ervaringen die ik tegenkom zijn positief. Sommige mensen wat geklaag over wifi maar dat is hier knap dus geen last van lijkt me.

Haha goeie combi! Gebruik zo exact beide ook. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Ik had bijna de iht-1p besteld. Heb al een pen, onbekend merk maar doet t prima.
Ook te calibreren. 1 penlite er in klaar.
Normaal lcd wit zwarte letters.
Slecht leesbaar in t donker..... Argh.... Is de korting er nog?.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 20:43

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

[...]

Vrijdag voor 12en de Inkbird IHT-1P besteld, zaterdag om 19:00 had ik hem binnen.

De naam die je noemt zijn ook de eigenaren van de "inkbird" trademark: https://trademarks.justia.com/876/27/inkbird-87627406.html
Pagina: 1 ... 126 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism