Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Heeft iemand wel eens een zwaartekracht gevoed kolen ding gebruikt (@Koffie bv?)

ik zit al een hele tijd te broeden op een DIY bbq .. waarbij ik bv een zwaartekracht gevoede kolen tube oid gebruik als 1.vd 2 hitte bronnen, de andere zal via pellets gaan..

Wat ik uiteindelijk wil creeren is een soort 2 c.q 3 "traps" box (zone) ..
* zone 1 = meest directe vlam/hitte voor zeg maar het hot & fast ..(of low and slow) 300 - 600 graden ???)
* zone 2 = "oven" oftewel restant hitte gebruiken als oven .. (tot 250 graden?)
* zone 3 = "koud" roken .. een niet geisoleerde metalen doos ..

Om zone 1 en 2 komt er 2cm staal (binnen) met een laag isolatie stenen / isolatie plaat oid of combo ervan met geisoleerde deuren .. en ertussen iets van tegels

Met kolen lijkt me ook wat minder de "rook" smaak mee te geven .. maar bv juist meer de hitte

Wat ik zoek is iets zinnings over het gedrag van (bbq)vuur .. hopenlijk met isolatie erbij .. lees voer / pointers oid .. vooral de verschillende afstanden enzv ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 17:23
Gri77ie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:19:
[...]

Jazeker, tekening van RTLNiels BBQ.

https://rtlniels.nl/bbq/bbq-meubel/

Linkje even bijgevoegd. Weet niet of het mag maar daar heb ik de tekening vandaan, echter wel wat aanpassingen aan de maten en het werkblad. Maar dat kun je qua maten natuurlijk zelf ook doen. Mijn meubel is 150x75. Blad is 160x80

Hout is douglas hout. Tekening van bovenstaande link.
Thanks for sharing!~Eventueel aanpassen van de tekening gaat zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even 1 hele stomme vraag: ik heb nu short ribs op de bbq liggen en die moeten nog wel even, maar wil er zo zalm naast leggen. Is dat vragen om problemen qua smaak? Gaat de zalm de short ribs aansteken qua smaak?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik maak dit weekend ribs. Normaliter doe ik altijd sous-vide (tussen de 24 en 48 uur), maar dan mis ik de rooksmaak.

Dus nu rook ik ze eerst een uur of 3, dan dagje sous-vide en dan afgrillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
418O2 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:02:
Ik maak dit weekend ribs. Normaliter doe ik altijd sous-vide (tussen de 24 en 48 uur), maar dan mis ik de rooksmaak.

die vallen dan van het bod als je ze aankijkt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zaratrass schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:17:
[...]

die vallen dan van het bod als je ze aankijkt? :P
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:30

Wat je ook kan doen is ze een half uur roken op lage temp en daarna verder bereiden via sous vide. Zo doe ik het ook weleens en dan heb je alsnog de rook smaak te pakken.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
vso schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:32:
Heeft iemand wel eens een zwaartekracht gevoed kolen ding gebruikt (@Koffie bv?)

ik zit al een hele tijd te broeden op een DIY bbq .. waarbij ik bv een zwaartekracht gevoede kolen tube oid gebruik als 1.vd 2 hitte bronnen, de andere zal via pellets gaan..

Wat ik uiteindelijk wil creeren is een soort 2 c.q 3 "traps" box (zone) ..
* zone 1 = meest directe vlam/hitte voor zeg maar het hot & fast ..(of low and slow) 300 - 600 graden ???)
* zone 2 = "oven" oftewel restant hitte gebruiken als oven .. (tot 250 graden?)
* zone 3 = "koud" roken .. een niet geisoleerde metalen doos ..

Om zone 1 en 2 komt er 2cm staal (binnen) met een laag isolatie stenen / isolatie plaat oid of combo ervan met geisoleerde deuren .. en ertussen iets van tegels

Met kolen lijkt me ook wat minder de "rook" smaak mee te geven .. maar bv juist meer de hitte

Wat ik zoek is iets zinnings over het gedrag van (bbq)vuur .. hopenlijk met isolatie erbij .. lees voer / pointers oid .. vooral de verschillende afstanden enzv ..
Ik heb er geen ervaring mee maar het is ook hetgeen waar ik naar aan het zien ben. Mijn google-zoektocht tot dusver. Veelgebruikte techniek en ik zie het terug in Argentijnse (Zuid-Amerikaanse) parillas. En ook gezien bij de Zuid-Afrikaanse braai. Als je op deze termen zoekt dan kom je heel veel tegen.

Vond deze wel heeel erg mooi qua techniek
YouTube: Churrasqueira TRE - O sonho de todo assador | Scheer Churrasqueiras

Braziliaans merk denk ik ....

Volgende zomer staat zoiets DIY voor mij op de planning. Ik heb het huisje al bijna af (6m*2.5m) volledig overdekt met 4 grote ramen erin (schuiframen). Enkel buiten nog dakprofielen (epdm ligt er al op) en de voorkant bekleden met red cedar planken

Hout voor werkblad is ook al voorzien (heb nog heel veel hout over van mijn oude veranda. Deze op maat zodat ik een mooi werkblad heb, eventueel met een laag epoxey of vernissen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0RgJIn6dSX_dUPcFo65DTBAUHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VCahbvg6EVH4yW23f7Lu6azm.png?f=user_large

Op de plaats waar vuur staat moet dus een soort gelijk iets komen. Hoewel ik vermoedelijk wel ga voor een systeem dat je kan wegnemen als het niet gebruikt zodat je het vuur ook gewoon als haard kan gebruiken.

En belangrijkste, toestemming van de vrouw ;) was eerst de bedoeling om het huisje op te splitsen als deel schuur en deel om te koken. Maar vrouwlief had gezegd beter alles te gebruiken als mooie ruimte en apart schuurtje voor de fietsen O+
Wel als voorwaarde dat er een parilla bbq in komt

[ Voor 25% gewijzigd door Zorg op 04-12-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:24:
[...]

Wat je ook kan doen is ze een half uur roken op lage temp en daarna verder bereiden via sous vide. Zo doe ik het ook weleens en dan heb je alsnog de rook smaak te pakken.
is een half uur genoeg?

Bij nader inzien had ik het net zo goed met de coldsmoker kunnen doen. Doe het wel op lage temp trouwens, het is nog geen 100c

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 04-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@418O2 Qua roken zeker het eerste uur pakt het rauwe vlees de rooksmaak op daarna niet meer.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:33:
@418O2 Qua roken zeker het eerste uur pakt het rauwe vlees de rooksmaak op daarna niet meer.
Heb ze er net afgehaald, de rook zit er goed in en het vlees is verre van gaar. Denk dat ik ze een uur of 16-20 sous-vide ga doen, op niet te hoge temperatuur (65 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hari-Bo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:33:
Dus als ik na 8 uur de zalm bij de ribs leg zou ik hier niets meer van moeten merken in het vlees?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Atlas schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:35:
[...]

Dus als ik na 8 uur de zalm bij de ribs leg zou ik hier niets meer van moeten merken in het vlees?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik heb nu op dit moment sinds 9 uur short-ribs op de bbq liggen op 105 graden ofzo.
Over een uur of 2 wil ik daar zalm naast gaan roken. Pakt het vlees dan de smaak van de zalm niet over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Atlas schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:57:
[...]

Ik heb nu op dit moment sinds 9 uur short-ribs op de bbq liggen op 105 graden ofzo.
Over een uur of 2 wil ik daar zalm naast gaan roken. Pakt het vlees dan de smaak van de zalm niet over?
Ik heb hier slechte ervaringen mee.

Ik zou als je het gelijktijdig wilt op eten de zalm er op gooien als de short ribs klaar zijn. Die moeten toch nog rusten. En in die tijd kan je prima de zalm doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

DennisLMB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:02:
[...]

Ik heb hier slechte ervaringen mee.

Ik zou als je het gelijktijdig wilt op eten de zalm er op gooien als de short ribs klaar zijn. Die moeten toch nog rusten. En in die tijd kan je prima de zalm doen.
Ow dat is mooi klote :X
Ik rook die zalm altijd op een graad of 120. Ik kan hem natuurlijk ook wat hoger zetten.

Hoe doe jij dat met zalm altijd op de indirecte manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Atlas schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:04:
[...]

Ow dat is mooi klote :X
Ik rook die zalm altijd op een graad of 120. Ik kan hem natuurlijk ook wat hoger zetten.

Hoe doe jij dat met zalm altijd op de indirecte manier?
Ja dan de schuifjes een klein stukje verder open, dan zit je zo op 120.

Ik koop altijd een zalmzijde en dan (uiteraard) met de huid richting de hitte. Als het mootjes zijn zou ik ze of op een plankje of op een stukje alufolie leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zorg schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar het is ook hetgeen waar ik naar aan het zien ben. Mijn google-zoektocht tot dusver. Veelgebruikte techniek en ik zie het terug in Argentijnse (Zuid-Amerikaanse) parillas. En ook gezien bij de Zuid-Afrikaanse braai. Als je op deze termen zoekt dan kom je heel veel tegen.

Vond deze wel heeel erg mooi qua techniek
YouTube: Churrasqueira TRE - O sonho de todo assador | Scheer Churrasqueiras

Braziliaans merk denk ik ....

Volgende zomer staat zoiets DIY voor mij op de planning. Ik heb het huisje al bijna af (6m*2.5m) volledig overdekt met 4 grote ramen erin (schuiframen). Enkel buiten nog dakprofielen (epdm ligt er al op) en de voorkant bekleden met red cedar planken

Hout voor werkblad is ook al voorzien (heb nog heel veel hout over van mijn oude veranda. Deze op maat zodat ik een mooi werkblad heb, eventueel met een laag epoxey of vernissen.

[Afbeelding]

Op de plaats waar vuur staat moet dus een soort gelijk iets komen. Hoewel ik vermoedelijk wel ga voor een systeem dat je kan wegnemen als het niet gebruikt zodat je het vuur ook gewoon als haard kan gebruiken.

En belangrijkste, toestemming van de vrouw ;) was eerst de bedoeling om het huisje op te splitsen als deel schuur en deel om te koken. Maar vrouwlief had gezegd beter alles te gebruiken als mooie ruimte en apart schuurtje voor de fietsen O+
Wel als voorwaarde dat er een parilla bbq in komt
Dit monster ding gezien ? Braai van een tweaker :+

ik zoek meer deze richting op .. (meer een indruk)

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/27/28/84/2728848c255fd89721927e3179bfc124.jpg
maar dan in combo met ..
Afbeeldingslocatie: https://multiflame.nl/wp-content/uploads/2018/05/Joe-20-catering-4.jpg

alleen meer ruimte vriendelijker wat minder waaibomen metaal .. en geisoleerd zodat ik niet alles verwarm behalve het vlees zodat }:O wegloopt ipv lekker gaar word

.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

plate setter van https://www.kamadobbq.nl/ binnen gekregen is ie te klein, maar man o man wat een mega service hebben die lui. Via de whatsapp heel snel reactie en omruilactie wordt gestart. Inclusief foto van een andere klant wat ik moet ombuigen om de grotere wel in mijn no name kamado 16" te passen. wou dat toch even delen. Mijn zelf gemaakte plate setter is tijd geleden gesneuveld helaas, de steen brak in 2 keurige stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb mijn Anova verkocht want vond het niks aan.
Maar had Guga niet getest dat roken erna beter was?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb mijn Anova verkocht want vond het niks aan.
Maar had Guga niet getest dat roken erna beter was?
Geen idee, kijk zijn filmpjes niet vaak meer, want hij is wat langdradig. Maar theoretisch gezien klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:45:
[...]

Geen idee, kijk zijn filmpjes niet vaak meer, want hij is wat langdradig. Maar theoretisch gezien klopt dat niet.
Theoretisch klopt het prima. Het is inderdaad zo dat koud, rauw vlees meer rook(smaak) opneemt, maar dat betekent niet dat na sous vide er geen rook(smaak) meer aan het gerecht afgegeven wordt.

Het ligt er ook aan hoeveel rook je gewend bent, maar bij seriouseats roken ze ook na de sous vide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Ik rook zelf mijn spareribs ook meestal pas na het sous-vide badje, ik heb niet echt het idee dat ik dan nog rooksmaak tekort kom. Spareribs roken aan de rotisserie (zonder sous-vide) doe ik ook steeds vaker, vooral als ik op dat moment zelf zin heb in spareribs. Geeft evengoed een serieuze rookring en kost aanzienlijk minder voorbereidingstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik heb nog een halve procureur in de vriezer. Wat te maken? Rollade? Ik heb al pulled pork gemaakt onlangs dus die valt in ieder geval af :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
418O2 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:34:
[...]

Heb ze er net afgehaald, de rook zit er goed in en het vlees is verre van gaar. Denk dat ik ze een uur of 16-20 sous-vide ga doen, op niet te hoge temperatuur (65 ofzo)
Zelf deed ik de ribben altijd 12 uurtjes op 74 graden.
Van anderen lees ik 24 uur op 61-68 graden.

Zou zeggen, probeer het eens op 12 uur. Scheelt behoorlijk tijd.

En, ik had een flesje liquid smoke die ik bij het vacumeren toevoegde. Wellicht ook nog een optie.

Hier gaan morgen runderribben op de smoker, om later vergezelt te worden door een paar varkensribben. Hoooyeahhh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
NeutraleTeun schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:55:
[...]

En, ik had een flesje liquid smoke die ik bij het vacumeren toevoegde. Wellicht ook nog een optie.

Hier gaan morgen runderribben op de smoker, om later vergezelt te worden door een paar varkensribben. Hoooyeahhh.
Ik doe 24 uur 73c of 48 uur 68. Maar die extra dag maakt weinig uit.

Ik voel morgenochtend en dan haal ik het er uit denk ik. Liquid smoke smaakt toch anders en heb een BBQ, dus waarom neppen

Heb net een slow cooker gekregen, stiefpa koopt een nieuwe. Nu maar even kijken hoe ik daar ribs in kan maken icm afgrillen op de q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

NeutraleTeun schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:55:
[...]

Zou toch een verschil in bite moeten opleveren. Is bij buikspek iig wel weet ik uit ervaring. Iemand dezelfde ervaring met spareribs?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaGWJn2dCVXZ-bl6uYssXuTcnDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIZgvvERm1ZRbYx0GendsRQb.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen om 5 uur de weber opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
Ik wil bij Beekum wat specerijen kopen, maar wat zijn de must haves voor de basis rubs?

Kom nu niet verder dan paprika(gerookt), knoflook, ui, en mosterd.

Ik zie dat ze ook koffie en complete rubs hebben. Alleen zit daar overal koriander in.
En ik kan geen koriander hebben.
Ik haal het al eruit als er <1% in zit, en bij grotere hoeveelheden word ik echt onwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
NeutraleTeun schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:06:
Ik wil bij Beekum wat specerijen kopen, maar wat zijn de must haves voor de basis rubs?

Ik zie dat ze ook koffie en complete rubs hebben. Alleen zit daar overal koriander in.
Ik haal het al eruit als er <1% in zit, en bij grotere hoeveelheden word ik echt onwel.
Zout en peper :D
Chili poeder, komijn, cayenne zijn opties

Ik kwam deze onlangs tegen. Heb ik een screenshot van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG-aT9UpNtgXiM5RA0dvehY5ZHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhvmGHGrHfosqDNeyKl8umkv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Zaratrass op 05-12-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De Smoke&BBQ rubs natuurlijk ;) https://www.vanbeekumspecerijen.nl/smoke-bbq-pakket-1.html
De porchetta is ook erg lekker op zalm :Y)

De koffierub heb ik gebruikt op een shortrib. Het is best een stevige rub waar iets stevigs tegenover moet staan.
Hoeveel koriander erin zit durf ik niet te zeggen, je zou ze even een berichtje op social kunnen sturen voor deze vraag.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:32:
Nope sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Zelf had ik eerder dezelfde vraag en ben uiteindelijk voor hun "Dry Rub maken" pakket gegaan.

Wat ik daaruit het meeste gebruik zijn:
Paprikapoeder
Zout
Basterd Suiker
Peper

Wat ik voor pizza's eruit gebruik is de basilicum en oregano.

De andere kruiden uit dat pakket gebruik ik ook, maar dan in kleinere beetjes, zoals de uienpoeder, knoflooppoeder, mosterdpoeder, komijn en chilies.

Ik moet zeggen dat het me tot nu toe heel aardig lukt om hiermee allerlei soorten kruidenmixen ervan te maken. Bv voor de spareribs, kipkruiden, gehaktkruiden, Mexicaanse mix voor wraps etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Overigens ben ik ook groot fan van deze rub: https://www.barbqshop.nl/a-56142583/rubs/t-rex-white-bbq-rub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vandaag Hanos delft bezocht .. leuk voor een keer maar de aziatische winkel iets verderop heeft meer diversie tijd op de vierkante meter.. en vlees is wel wat uitgebreider maar ik denk dat je 80 tot 90% ook bij de makro kan halen .

maar ja het is dan ook echt meer horeca gericht ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:50
Vanavond Ierse diamanthaas klaar gemaakt. (Was bij de Makro in de reclame)

Wat een heerlijk stukje vlees is dat toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT5ntBzxTIR7KghwI_RfFQmC0YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RP1JTXCoD0Sz8wArWkEkf5Gf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxJYc4E8vrgvZfQW97NIU_GVl8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN23VkDo8Dm6VExDkYXX6uta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV_n9GWpv6fQxH1wsMIQF5Nq96w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzHQuvCnXn1t2sIsoevrPPoz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorg
vso schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:41:
[...]

Dit monster ding gezien ? Braai van een tweaker :+

ik zoek meer deze richting op .. (meer een indruk)

[Afbeelding]
maar dan in combo met ..
[Afbeelding]

alleen meer ruimte vriendelijker wat minder waaibomen metaal .. en geisoleerd zodat ik niet alles verwarm behalve het vlees zodat }:O wegloopt ipv lekker gaar word

.
Uiteraard, Koffie zijn set up is een inspiratie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Blommie01 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:52:
Vanavond Ierse diamanthaas klaar gemaakt. (Was bij de Makro in de reclame)

Wat een heerlijk stukje vlees is dat toch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben nog niet zo ervaren als de meeste hier, dus als mijn vraag “dom” overkomt, mijn excuses.

Maar is het niet zonde van je vlees om het zo vol in het vuur te leggen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:50
streamnl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:13:
[...]

Ik ben nog niet zo ervaren als de meeste hier, dus als mijn vraag “dom” overkomt, mijn excuses.

Maar is het niet zonde van je vlees om het zo vol in het vuur te leggen?
Dat vuur is een moment opname. Op het moment dat de deksel dicht gaat dooft het vuur direct. Open je hem dan laait -door de toevoer van zuurstof- het vuur direct weer op.

Ik heb het vlees met een combinatie van direct en indirect naar de juiste temperatuur gebracht. Door de hitte (250 graden) i.c.m. het gietijzeren rooster komt er een mooie korst op. Daarna indirect (naast het vuur) naar 52 graden gebracht.

Je kunt op de laatste foto zien dat hij een mooie bruine korst heeft en medium van binnen is.

Kortom: hij was perfect ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 05-12-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Vandaag Pulled pork op het menu!

Alleen vraag ik me af of wat ik op mijn Meater app zie wel klopt.
Dome temp is ongeveer 120 graden maar de meater geeft maar 100 graden "Omgeving" aan.

Komt dat vanwege het koude vlees wat net uit de koeling komt?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39

Dennis1812

Amateur prutser

Quadradial schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:05:

Dome temp is ongeveer 120 graden maar de meater geeft maar 100 graden "Omgeving" aan.

Ja, en rooster temp is een stuk lager dan de temp die jij ziet in je deksel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Quadradial schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:05:

Een flink stuk koud vlees verlaagt zeker de temperatuur er omheen (zelfde gebeurt als je vrouw maar haar koude voeten naast je in bed komt).

Echter hoe meet je de dome temp en hoe accuraat is die meting?
Het rooster is een stuk lager, plus hete lucht stijgt en "verzamelt" zich in de deksel.

[ Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 06-12-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Fly-guy schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:25:
[...]

Een flink stuk koud vlees verlaagt zeker de temperatuur er omheen (zelfde gebeurt als je vrouw maar haar koude voeten naast je in bed komt).

Echter hoe meet je de dome temp en hoe accuraat is die meting?
Het rooster is een stuk lager, plus hete lucht stijgt en "verzamelt" zich in de deksel.
Heb er nog een Inkbird naast die de temp bijhoudt die netjes 120 aangeeft
Heb de meater er ook een stukje uitgetrokken (niet voorbij het streepje) en geeft nu ook rond de 115 aan

[ Voor 9% gewijzigd door Quadradial op 06-12-2020 09:35 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:41:
[...]
alleen meer ruimte vriendelijker wat minder waaibomen metaal .. en geisoleerd zodat ik niet alles verwarm behalve het vlees zodat }:O wegloopt ipv lekker gaar word .
Ik ben dus aan het spelen met die polar grill.
Dat ding staat in het midden op een paadje in de tuin. Nergens in of of onder. In essentie verschilt het niet zoveel met een braai : beiden open vuur.

De braai staat onder een overkapping, is aan 3 kanten gesloten (zijkanten en achter) en heeft een dubbele laag staal ter isolatie.

Die polar grill vreet echt wel meer hout dan mijn braai, zeker als de wind even opsteekt. De grote kap/schouw kan ik met gemak mijn hand op leggen. Als dat niet heet word, gaat de hitte dus niet naar boven toe maar wappert gewoon weg :P
Zou je 'm onder een overkapping of in een schuur (Finse kota) zetten *met een goede pijp) dan word het echt al een heel ander verhaal.

Ik ben zelf begonnen met een webertje. Toen geupgrade naar een grotere, en toen nog een grotere erbij. En vervolgens dus de braai.
De ingebouwde webers pak ik voor low&slow/smoke werk. Voor al het andere : de braai.
Een braai is zo ontzettend flexibel, zeker als je een beetje ruimte op je braai hebt kun je heel veel verschillende zones gebruiken, van hot&fast direct grillen tot low&slow (iets minder controleerbaar) in een hoekje of in de la.
Zelfs op de polar grill is het met vd week enigszins gelukt low&slow buikspek te maken :D

Voor het zwaartekracht verhaal kun je ter inspiratie naar zo'n kipgrill kijken waarbij de kip ronddraait door een rotor die draait vanwege opstijgende warmte. De achterwand is gevuld met kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Wie kan mij helpen? Ik heb vanuit het kerstpakket een boekenbon. Nu twijfel ik tussen 'Rook' of 'Vuur' van Steven Raichlen. Het boek met zijn beste BBQ recepten heb ik al in bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:25:
[...]

Ik ben dus aan het spelen met die polar grill.
Dat ding staat in het midden op een paadje in de tuin. Nergens in of of onder. In essentie verschilt het niet zoveel met een braai : beiden open vuur.

De braai staat onder een overkapping, is aan 3 kanten gesloten (zijkanten en achter) en heeft een dubbele laag staal ter isolatie.

Die polar grill vreet echt wel meer hout dan mijn braai, zeker als de wind even opsteekt. De grote kap/schouw kan ik met gemak mijn hand op leggen. Als dat niet heet word, gaat de hitte dus niet naar boven toe maar wappert gewoon weg :P
Zou je 'm onder een overkapping of in een schuur (Finse kota) zetten *met een goede pijp) dan word het echt al een heel ander verhaal.

Ik ben zelf begonnen met een webertje. Toen geupgrade naar een grotere, en toen nog een grotere erbij. En vervolgens dus de braai.
De ingebouwde webers pak ik voor low&slow/smoke werk. Voor al het andere : de braai.
Een braai is zo ontzettend flexibel, zeker als je een beetje ruimte op je braai hebt kun je heel veel verschillende zones gebruiken, van hot&fast direct grillen tot low&slow (iets minder controleerbaar) in een hoekje of in de la.
Zelfs op de polar grill is het met vd week enigszins gelukt low&slow buikspek te maken :D
:z Had je de link niet gezien die je quote ;) :+

Wat ik echter zoek/ wil maken is meer (1ste foto) + (koude) smoker on the side ..
beetje in de stijl v.d braai

FYI ik heb hier in dit topic al een foto gepost van mijn diy rookkanaal voor mijn pelletsmoker.
Voor het zwaartekracht verhaal kun je ter inspiratie naar zo'n kipgrill kijken waarbij de kip ronddraait door een rotor die draait vanwege opstijgende warmte. De achterwand is gevuld met kolen.
Dit is ook wel intressant echter ik heb via ali expres zo'n 5v/9v rotor klaar liggen .. maar door de warmte draaiende heb ik zelf nog niet gezien dus zeker wel intressant

Dat betreft je hele verhaal, + mijn ervaring met de pelletsmoker ik kan best begrijpen waarom je er 2 (of meer) hebt. en waarom isolatie ertoe doet
De pellet smoker bv is vanaf 30-40 graden --> 300 ? graden (noem maar wat getallen om een "gevoel" mee te geven. kortom te warm voor "koude rook" .. te lauw voor een "korstje"
en ik zou best kunnen hacken/modden naar betere prestatie(s) het lijkt me alleen handiger die energie in een totaal concept te stoppen.

De "oven" erboven zou mooi zijn als warmhoud .. c.q de "appeltaart" oven .. benutten .. (rookloos)
Wat ik me echter afvraag is .. (met geisoleerde + gesloten deur) hoeveel ruimte heb ik te "verspillen" tussen het vuur en "oven" vloer .. de oven moet bv binnen 15/30 minuten wel richting de 100 a 200 graden komen .. een max van 300 graden

mijn huidige smoker heeft een aardige oppervlakte (80x45 oid ?) waarvan ik vaker 50% benut dan 100%
en ik kom zelden tekort .. (lees meer oppervlakte is niet echt nodig) ..

De koude rook ruimte en "hogere" hitte dan ik nu heb is alleen maar om wat "breeder" te kunnen zijn.

die vlammetjes & vet brandjes is wel iets wat ik mis .. en ik vind de pellets (consante rook) ook beetje te veel van het goeie .. dus een optie tot kolen is wel erg prettig.

Die polar gril en braai zijn zeker leuke dingen hoewel ik ze te "groot" vind, de braai zou dan toch meer mijn voorkeur hebben (slag kleiner wellicht)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AKuCRP8w41R4lOQBcCVdxGzDLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSHBcS1rr9WoR4ZRjNGfmUT0.jpg?f=fotoalbum_large

De DO in gebruik genomen. 3kg procureur in lappen van 2cm gesneden en daarna met zout en 5 spice kruiden. Eerst roken op kersenhout voor een uur.

Daarna de DO opwarmen. Uitjes stoven. Daarna de lappen in blokjes gesneden en in de DO. Westmalle dubbel 2x, 4 lepels appelstroop en bruine suiker, 5 laurier en 3 kruidnagel.

2,5 uur laten pruttelen en daarna met een houten spatel het vlees klein maken met 3 zakjes knorr stoofvlees indikken.

En vrouwlief zegt dat dit de beste stoofvlees was die we hebben gemaakt. Al een keer rozijnen erin gedaan, met rundvlees gemaakt, meer suiker etc maar deze was echt de beste tot nu.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
Vandaag 2 spareribs gemaakt. Dit keer 2, 1.30, 45 gedaan op 115 graden. Waren mega sappig en super van smaak. Helaas vielen ze dit keer niet van het bot af. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6JjD41rsjuwjJWUZWTwrdB9Kkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRWzQqhuZGelbvJjcxGL8nkt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwdmZVD2z4IX8JN36l0A5xXbdow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0RXIL6BB9aI6IQJMKXLU0qP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SduGUx0wPy6Cz_m_uheRLT8jDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mFnUCll2rsOQv7gSTfmDAAD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0Tqme7Nmvj42_3-0pAEJZhyMuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAbiR7NciokXWAVyNd4g1jbY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zaratrass schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:22:
Vandaag 2 spareribs gemaakt. Dit keer 2, 1.30, 45 gedaan op 115 graden. Waren mega sappig en super van smaak. Helaas vielen ze dit keer niet van het bot af. Iemand tips?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
opnieuw proberen ;) wellicht niet rekening met de koudere buiten temp gehouden en dus langer / iets hogere temp ?? ..onder deze omstandigheden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:41:
[...]

opnieuw proberen ;) wellicht niet rekening met de koudere buiten temp gehouden en dus langer / iets hogere temp ?? ..onder deze omstandigheden
Daadwerkelijk 3-2-1? Of langer in de folie moeten houden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:02:
[...]

Ik gebruik deze als leidraad: https://marcobbq.nl/2020/08/29/babi-pangang/
Mijn vrouw kwam triomfantelijk thuis met vloeibare palmsuiker. Ook goed schat. Tot ik bedacht dat het voor de rub was.
Vandaar dus een slather, aangelengd met klein beetje water en zonnebloemolie. De buikspek even met een vork ingeprikt en daarna lekker ingesmeerd met het mengsel. Mag even een nachtje in de koelkast.
Ik vond de pangang best wel gelukt :Y)
Ik heb de buikspek eerst langzaam gegaard in de as-lade, daarna in het zwenkrooster geklemd en rechtstreeks boven de vlammen gehangen.
Er zit een huge ass bakplaat/wokpan (maar dan ondiep) bij de polar grill. Daar heb ik de groente voor de bami op gewokt.
De inmiddels aangebraden buikspek uit het rooster gehaald en in plakken gesneden. Eerder op de dag had ik al een pangang saus gemaakt, deze samen met de plakken in een skillet en die op de hete plancha gezet gezet tot de saus begon te bluppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhkwPA1GOfP83CqCHx6r8hQmj5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhxWcDme4erfyvrlOFGjhc5Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTzjwzOFPSDBMRzS0IJcYClaCro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xR4DxuBDaj5TpDK5o0At0Mus.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0maohqNlQjDgEHL_5dblP0n5GA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAnJ59SRq9YmJt3e6n8T8SP6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nscyt3OBL2Xg2YvcejSOT2HkxB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPCI3FYDbnLSEsYvYQTXSeqt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFU9q1zWqMtD9l0crQT_UrhaRZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTPU1r6sDeshcGm4WzbrQLRt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULJb1s59BNpC2bCsadWCdZT8xwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6S4EGjj8f3wPAuM4R0qAEH5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cn3H02qGZVUJhLEEcOxBqTKZqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5TuvLBzzQVUx6iwcj7eNtK3.jpg?f=fotoalbum_tile

Vrijdag even een ritje Urk voor verse zalm. Ik heb zijdes gekocht, en 3 daarvan geportioneerd.
In de vriezer heb ik nog 3 zalmen liggen, waarvan 1 van de Lidl (die lijkt toch iets meer vocht te bevatten?) 2 daarvan ga ik voor de kerst koud roken, ik gok 1 neutraal en 1 met een kruidige gin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_lNBACbKpOF4Y82_IDqcw0EhV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyTRupu5O15qmWSDvU61F3iI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R47pxpF3R2aEdHkxHWsbXyS2aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYU6aKABU7ZQc61aUhyldKQF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
Vandaag met een leftover stuk procureur een rollade gemaakt. Op basis van dit recept, alleen een wat hogere temperatuur aangehouden (plm. 170 graden) om de tijd wat te verkorten en de buitenkant mooi bruin te krijgen. Gerookt met wat appelhout snippers. Prima gelukt vond ik zelf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf7sraE-jCOmAq8i7Xb220LMHGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TsjlSQvAAWcO8F7nCSWT7lgY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zaratrass schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:51:
[...]

Daadwerkelijk 3-2-1? Of langer in de folie moeten houden?
Nee bedoelde dat je wellicht minder rekening gehouden hebt met de buiten temp het recept is wellicht voor 20/30 graden buiten .. en als het nu 0 graden is of kouder zal je bbq sneller afkoelen .. dus iets hogere temp dan op het recept zal staan ??

Persoonlijk heb ik ze wel eens wat langer in de folie gelaten maar zo gaar dat ze los laten van het bot is niet mijn favoriet.

Anyway .. mijn stelling was meer in de de trant van opnieuw proberen :) totdat je het lukt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:56:
Vrijdag even een ritje Urk voor verse zalm. Ik heb zijdes gekocht, en 3 daarvan geportioneerd.
In de vriezer heb ik nog 3 zalmen liggen, waarvan 1 van de Lidl (die lijkt toch iets meer vocht te bevatten?) 2 daarvan ga ik voor de kerst koud roken, ik gok 1 neutraal en 1 met een kruidige gin.
wat is het effect v.d gin dan ?

Hoe bereid je ze voor in pekelwater of anders ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:18:
[...]

wat is het effect v.d gin dan ?

Hoe bereid je ze voor in pekelwater of anders ?
Dat weet ik nog niet ;) Maar de gin is aardig gekruid, dus ik hoop daar smaak van in de zalm te krijgen.
Als ik een beetje naar andere recepten kijk, denk ik dat een klein shotje gin over de zam gooi voordat de pekel erover heen gaat. Dan 24 uur in de pekel. Daarna afspoelen en 24 uur drogen - wellicht nog wat insmeren met de gin. Daarna roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gooi de drank er vaak in NA het pekelen en drogen, doordat er veel vocht uit vis is getrokken neemt de vis het juist wat makkelijker op.
Ik doe dit met wat rum overigens.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vind het eerlijk gezegd wel lastig om te drogen na pekelen (pekel water) .. heb nog niet echt een methode gevonden om het vocht er weer uit te trekken .. wellicht te ongeduldig oid .. ..

Ach ik had er eerlijk nog niet stil gestaan om er uberhaupt alcoholische drank over te doen .. lijkt mij zonde meer omdat je snel de smaak v.d zalm verliest (naar mijn idee) .. niet dat het ik het veroordeel .. ga het wellicht zelf ook proberen maar twijfel er beetje over om het maar zo te zeggen.

Over dat gesproken .. ik had een flesje limoen mayo bij de makro vandaan (onder andere..) dat was geen suc6 kan je beter direct citroen/limoen zonder de mayo toevoegen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon 24 uur op roosters in de ijskast. Ijskast is heel droog klimaat (zie wat er met kaas gebeurt). Die rum proef je niet heel sterk (er gaat een glaasje op een hele zalmzijde bij) maar je proeft een iets diepere smaak. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 12:30
Ik ben me meer aan het verdiepen tussen de verschillende soorten houtskool. Nu heb ik met mijn eerste kamado gelijk 3 zakken "Gamhar" houtskool op aanraden v/d winkel aangeschaft.

Ben enorm tevreden over deze houtskool. Rookt eigenlijk niet en de smaak is neutraal.
Alleen kan ik geen vergelijkingen vinden van deze houtsoort, t.o.v. bijvoorbeeld Quabracho & marabu.
Weet iemand toevallig hoe hard deze houtsoort is vergeleken met andere houtsoorten, en of deze vooral geschikt is voor low & slow of voor high heat cooks?

Voor mijn gevoel verbrandde deze soort meer tijdens een 30 min 220 graden cook ( excl voorverwarmen) dan 6 uurtjes low & slow spareribs.

Welke houtskool raden jullie aan voor high heat cooks ? ( pizza's bijvoorbeeld ).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• galadril
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-07 20:13
Tijd voor wat anders dan vlees op de que ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xth5GaKhXA38Nwe6xSzSNXm1Ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1T87EJfQJYflDjuITaKn9vv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99GEnz_PQfMAjfPtfpjKuHsYLfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHa8hTv6pWWKNSox7w6xujHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pObsnTXjALOrJ9_rb0XN63uy6-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svbK9Q3BtOv1p25vQvVql8f2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:49
Gister The Bastard Urban Medium 2020 gekocht met 20% korting bij de Intratuin. Maar kon ik niet beter wachten bedenk ik me nu, is er een 2021 model opkomst? Iemand die daar iets over weet? Verschil tussen de 2019 en 2020 was echt de moeite wanneer ik de reacties lees.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 23:38

MM99

That is the way I am!

Gisteren op de kleine Kamado gemaakt. Gevulde aubergine (met gehakt) en met een laagje kaas. In tomatensaus.

Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/karniyarik.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
@MM99 heb je een recept? Ziet er verdomd lekker uit en de kleine staat al een tijd lang niks te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:15:
[...]

Nee bedoelde dat je wellicht minder rekening gehouden hebt met de buiten temp het recept is wellicht voor 20/30 graden buiten .. en als het nu 0 graden is of kouder zal je bbq sneller afkoelen .. dus iets hogere temp dan op het recept zal staan ??

Persoonlijk heb ik ze wel eens wat langer in de folie gelaten maar zo gaar dat ze los laten van het bot is niet mijn favoriet.

Anyway .. mijn stelling was meer in de de trant van opnieuw proberen :) totdat je het lukt
Heeft zoveel invloed dan? ik bedoel als de temperatuur in de dome bv. netjes 120 graden aangeeft zal het toch niet zoveel uitmoeten maken? Maar ik heb zo gevoel dat je mij wat gaat leren :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Gri77ie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:58:
[...]

Origineel 44x77 maar ze zijn vlak en haaks geschaafd op de vlakbank en zijn nu 40x70. Douglashout.
Top, ik ben inmiddels ook begonnen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC48jCb9FXwD6xa6TySfMujQfbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrrqMjsHJwdjNocqQyNIBbeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zorg schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:
@MM99 heb je een recept? Ziet er verdomd lekker uit en de kleine staat al een tijd lang niks te doen!
Hoe dan? Op kleine Kamado's kan je prima een steak gooien in het weekend. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
d0nny41 schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:51:
Ik ben me meer aan het verdiepen tussen de verschillende soorten houtskool. Nu heb ik met mijn eerste kamado gelijk 3 zakken "Gamhar" houtskool op aanraden v/d winkel aangeschaft.

Ben enorm tevreden over deze houtskool. Rookt eigenlijk niet en de smaak is neutraal.
Alleen kan ik geen vergelijkingen vinden van deze houtsoort, t.o.v. bijvoorbeeld Quabracho & marabu.
Weet iemand toevallig hoe hard deze houtsoort is vergeleken met andere houtsoorten, en of deze vooral geschikt is voor low & slow of voor high heat cooks?

Voor mijn gevoel verbrandde deze soort meer tijdens een 30 min 220 graden cook ( excl voorverwarmen) dan 6 uurtjes low & slow spareribs.

Welke houtskool raden jullie aan voor high heat cooks ? ( pizza's bijvoorbeeld ).
Zelf ben ik erg tevreden voor alle soorten cooks met Black Ranch houtskool. Soms wil ik er Dammers bij gooien (dus 50/50 mix) om sneller hoge temperaturen te halen. Maar Rancher heb ik zeer vaak Pizza's mee gemaakt. Het neemt alleen iets meer tijd, maar gaat langer mee. De Dammers gaat sneller op vind ik vergeleken met de Black Ranch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Even follow-up van mijn ribsverhaal

2.5 uur gerookt (70-110c) op eik van whiskeyvaten
16 uur sous-vide op 63c
1 uur BBQ op 100-140c
Half uur op hogere temperatuur met saus

En ze waren heerlijk! Bot trok je er goed schoon uit, maar de racks vielen niet vanzelf uit elkaar. Vlees had nog een goede bite, maar wel goed mals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zaratrass schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:00:
[...]

Heeft zoveel invloed dan? ik bedoel als de temperatuur in de dome bv. netjes 120 graden aangeeft zal het toch niet zoveel uitmoeten maken? Maar ik heb zo gevoel dat je mij wat gaat leren :X
nee helaas niet .. ik weet dat mijn pellet bbq ik wat hoger in moet schieten als de temp zakt buiten .. en vind ik zelf wel erg logisch klinken . vandaar dat ik het als een suggestie opperde.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 07-12-2020 18:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Zorg schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:
Thanks, het was ook erg lekker. Recept is gebaseerd op turkse gerecht "Karniyarik", maar dan met eigen draai voor de bbq.

Ingrediënten:
2 aubergines
300 gram rundsgehakt
1 ui
3 teentjes knoflook
Geraspte kaas
(optioneel) pittige peper
zout & peper
suiker
blikje in blokjes gesneden tomaten
olijfolie, extra virgin

- BBQ opgewarmd tot ongeveer 125 graden.
- In de dikke kant van de aubergine met een tandenstoker/satéstok gaatjes geprikt Stuk of 8-9 gaatjes. Zodat de vocht makkelijker uit kan.
- Aubergines direct op de grill voor 45-60 minuten. Om de 10 minuten kwart slag draaien. tot dat de binnenkant van de aubergine super zacht is. Als je indrukt, moet je geen harde binnenkant meer voelen. Het helpt ook om het zacht te krijgen door met een spatel/vork/lepel op de aubergine paar keer goed te drukken. Maakt de vezels zachter. Zou ik wel tegen de einde doen op delen wat nog hard is.
- Ondertussen ui en knoflook in stukjes snijden en bruinen in beetje olie in een pan met zout en peper naar wensen.
- Als uitjes licht bruin zijn, gehakt in de pan voegen en rullen tot dat het gaar is.
- In de pan/ovenschaal wat je op de bbq gaat doen, blik tomaat in blokjes legen, halve theelepel suiker bij de tomaten doen en beetje roeren. Je kan ook beetje kaneel bij doen als je lekker vind.
- Als de aubergines gaar zijn, in de tomatensaus doen.
- Aubergines opensnijden, Olijfolie in de aubergine doen. Hoeft niet zuinig :) en gehakt en ui mix in de aubergine doen. Goed in drukken.
- (Optioneel) Peper in stukjes snijden en op de gehakt doen. Ik heb één met Madam Jeannette gedaan en andere zonder.
- Kaas overheen
- Alles weer terug op de bbq. Ik heb nog een stukje rookhout toegevoegd bij de kolen voordat ik de pan op de grill zette. Rook bind goed met de tomatensaus is mijn ervaring.
- BBQ opsteken tot ongeveer 150 graden en je gerecht is klaar als tomatensaus goed borrelt en je kaas gesmolten is. Duurde ongeveer 20 tot 30 minuten bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Kraz

Saving the world

MM99 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:20:
[...]

Thanks, het was ook erg lekker. Recept is gebaseerd op turkse gerecht "Karniyarik", maar dan met eigen draai voor de bbq.

Ingrediënten:
2 aubergines
300 gram rundsgehakt
1 ui
3 teentjes knoflook
Geraspte kaas
(optioneel) pittige peper
zout & peper
suiker
blikje in blokjes gesneden tomaten
olijfolie, extra virgin
Ik mis een beetje het afhaaladres in dit verhaal? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:10
Heeft iemand een tip welk boek ik zeker moet gaan lezen mbt de basis van de bbq?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gummiebeer schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:34:
Heeft iemand een tip welk boek ik zeker moet gaan lezen mbt de basis van de bbq?
no phun intended maaruh bbq-voor-dummies ?

Zelf zou ik meer verwijzen naar het internet (zie signature) je vraag is zo breed dat ik niet zou weten waar je moet beginnen / eindigen ..je verteld niks over je ervaring, kennis en wat je zoekt .

Zelf zou ik meer plezier beleven aan een BBQ-sessie waarbij je voedsel rookt, open vuur en een "ei" bbq oid ..

En het scheelt imho al veel als je ipv 15,- plaatstaal bbq een 100,- a 150,- model koopt met aparte vuurbox ofzo .. en deksel . ik heb bv een een pelletsmoker voor 100,- op de kop getikt bij makro (show model)

Lees het topic eens door naar uitvoerbare idee-en voor jezelf schaf eens en knutsel wat kit bijelkaar .. je merkt vanzelf waar je ambities liggen ..

ps kort gezegd stap af van Hot&fast voedsel bbq met vlees uit de "supermarkt" .. dat hoeft niet perse slecht te zijn maar meer tijd eraan besteden scheelt al veel denk ik zo

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gummiebeer
vso schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:50:
[...]

no phun intended maaruh bbq-voor-dummies ?

Zelf zou ik meer verwijzen naar het internet (zie signature) je vraag is zo breed dat ik niet zou weten waar je moet beginnen / eindigen ..je verteld niks over je ervaring, kennis en wat je zoekt .

Zelf zou ik meer plezier beleven aan een BBQ-sessie waarbij je voedsel rookt, open vuur en een "ei" bbq oid ..

En het scheelt imho al veel als je ipv 15,- plaatstaal bbq een 100,- a 150,- model koopt met aparte vuurbox ofzo .. en deksel . ik heb bv een een pelletsmoker voor 100,- op de kop getikt bij makro (show model)

Lees het topic eens door naar uitvoerbare idee-en voor jezelf schaf eens en knutsel wat kit bijelkaar .. je merkt vanzelf waar je ambities liggen ..

ps kort gezegd stap af van Hot&fast voedsel bbq met vlees uit de "supermarkt" .. dat hoeft niet perse slecht te zijn maar meer tijd eraan besteden scheelt al veel denk ik zo
Ja, in mijn enthousiasme ben ik de achtergrond vergeten. :D

Ik heb jaren met een simpele bbq gewerkt. Standaard speklapjes, hamburgers enzovoort.
Nu heb ik een Weber gbs premium touch aangeschaft, mede door een nieuwe woning met achtertuin. *O*
Verder een thermometer via Bluetooth, brikettenstarter en een compleet set gerei.

Plan is om veel low & slow en roken te doen. Pulled pork, spareribs enzovoorts. Ik heb mezelf al redelijk ingelezen maar er valt nog veel te leren merk ik.

Vandaar de vraag om een goed boek cq naslagwerk waar het een en ander is terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Gummiebeer schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:04:
[...]

Ik heb jaren met een simpele bbq gewerkt. Standaard speklapjes, hamburgers enzovoort.
Nu heb ik een Weber gbs premium touch aangeschaft, mede door een nieuwe woning met achtertuin. *O*
Verder een thermometer via Bluetooth, brikettenstarter en een compleet set gerei.

Plan is om veel low & slow en roken te doen. Pulled pork, spareribs enzovoorts. Ik heb mezelf al redelijk ingelezen maar er valt nog veel te leren merk ik.

Vandaar de vraag om een goed boek cq naslagwerk waar het een en ander is terug te vinden.
BBQ Bijbel van Julius Jaspers is een prima boek om als starter in je boekenkast te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Voor de kamado is hete kolen compleet wel een mooi boek. BBQ Bijbel heb ik ook, staat ook veel techniek in. Daarnaast nog een boek van Stephen Raichlen van de Xenos, maar die is niet altijd verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Gummiebeer schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:04:
[...]

Voor het roken: Rook! van Steven Raichlen, kost ook maar 15 euro hetgeen ik een mooie prijs vind voor dit naslagwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Ruubschen schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:54:
[...]

Voor het roken: Rook! van Steven Raichlen, kost ook maar 15 euro hetgeen ik een mooie prijs vind voor dit naslagwerk.
En in dezelfde categorie, Vuur!
https://www.bol.com/nl/p/...RQJNIw.1_4.5.ProductTitle

Voor 15 euro zijn het inderdaad echt koopjes. Staat altijd veel uitleg van de techniek in, waarna (goede) recepten volgen. Heb nu zelf Rubs, Marinades & sauzen van hem gekocht, om wat meer inspiratie op te doen om zelf rubs te gaan maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Paitor op 08-12-2020 07:38 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
Bedankt voor de leesvoer tips! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:48:
Even follow-up van mijn ribsverhaal

2.5 uur gerookt (70-110c) op eik van whiskeyvaten
16 uur sous-vide op 63c
1 uur BBQ op 100-140c
Half uur op hogere temperatuur met saus

En ze waren heerlijk! Bot trok je er goed schoon uit, maar de racks vielen niet vanzelf uit elkaar. Vlees had nog een goede bite, maar wel goed mals
En nog een aanwezige rooksmaak op deze manier icm sous vide? Zo doe ik het ook als ik geen tijd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:56:
[...]

En nog een aanwezige rooksmaak op deze manier icm sous vide? Zo doe ik het ook als ik geen tijd heb.
Ja echt heel erg, het doel is dus geslaagd.

Hoezo als je geen tijd hebt? Dit is denk ik de meeste tijdrovende manier die ik ooit heb geprobeerd (incl 321)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@418O2 Als ik op die dag er geen tijd voor heb dan rook ik de spareribs de dag ervoor. En dan sousvide, hoef ik niet thuis te blijven. En als ik dan in de avond thuiskom dan even de BGE Minimax aan en het is zo klaar. Ik heb ook wel een controller, maar het idee van vuur en niet thuis aanwezig zijn vind ik onnodig risico lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Hari-Bo dat snap ik, laat de bbq niet aanstaan als ik niet thuis ben (behalve als ik even boodschappen ga doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
robkrekel schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:19:
[...]

Top, ik ben inmiddels ook begonnen :D
[Afbeelding]
Hou je ons op de hoogte?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
@loewie1984 Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
init6 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:40:
[...]

Hoe dan? Op kleine Kamado's kan je prima een steak gooien in het weekend. :D
Dat klopt maar ben ondertussen ook bezig met het bouwen van een buitenkeuken, een zeilboot aan het restaureren en een eigen houten bureau aan het maken :P Dus niet veel tijd helaas meer voor de Kamado! In een opwellig gekocht bij de LidL omdat het in de aanbieding was, maar toch iets te klein vind ik. Gebruik mijn webers meer, onlangs nog wel een brisket gedaan en pulled pork (hoewel die icm sous vide)

@MM99 60 min direct grillen? Zijn ze dan niet verkoold??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Paitor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:36:
[...]

En in dezelfde categorie, Vuur!
https://www.bol.com/nl/p/...RQJNIw.1_4.5.ProductTitle

Voor 15 euro zijn het inderdaad echt koopjes. Staat altijd veel uitleg van de techniek in, waarna (goede) recepten volgen. Heb nu zelf Rubs, Marinades & sauzen van hem gekocht, om wat meer inspiratie op te doen om zelf rubs te gaan maken :)
Ik heb zoals genoemd een kamado en zoek nog een cadeautje voor kerst. Deze boeken vallen precies in het budget. Ik heb dus al de BBQ bijbel, Hete Kolen compleet, "BBQ" van Stephen Raichlen (Xenos) en een Weber steak boek. Welke achten jullie het meest geschikt als aanvulling op genoemde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
NoepZor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:55:
[...]

Ik heb zoals genoemd een kamado en zoek nog een cadeautje voor kerst. Deze boeken vallen precies in het budget. Ik heb dus al de BBQ bijbel, Hete Kolen compleet, "BBQ" van Stephen Raichlen (Xenos) en een Weber steak boek. Welke achten jullie het meest geschikt als aanvulling op genoemde?
https://fanshop.biggreenegg.eu/modus-operandi-nl

})

man man man wat een prijs (wel gaaf boek lijkt me....)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die valt slechts 180 euro boven budget :+ Zelfs de boeken van de BGE zijn duur. Ik moet me behelpen met een goedkope Bastard Urban. Dus daar hoort ook plebs literatuur bij.

Mij lijkt in ieder geval het boek Vuur wat meer gericht op hot & fast. Dat is natuurlijk ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
NoepZor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:05:
[...]

Die valt slechts 180 euro boven budget :+ Zelfs de boeken van de BGE zijn duur. Ik moet me behelpen met een goedkope Bastard Urban. Dus daar hoort ook plebs literatuur bij.

Mij lijkt in ieder geval het boek Vuur wat meer gericht op hot & fast. Dat is natuurlijk ook lekker.
Ik denk dat je het heeeeel vervelend vind om een bastard Urban te gebruiken :+
Volgend jaar join ik ook om een bastard te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor dat soort prijzen zou ik gewoon Modernist Cuisine halen, dan weet je tenminste echt hoe het werkt (en hoe alles werkt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:23:
Voor dat soort prijzen zou ik gewoon Modernist Cuisine halen, dan weet je tenminste echt hoe het werkt (en hoe alles werkt :P )
Ik had een leuke bonus dit jaar, dus Modus Operandi maar wel aangeschaft. Helaas nog niet geleverd. Ben er wel sterk over na aan het denken jouw idee te kopieren om dit boek end-to-end uit te testen. Alleen nog even goed denken hoe ik dat ga vastleggen :)
NoepZor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:05:
[...]

Het boek is heel uitgebreid in hoe een BBQ werkt, welke houtsoort wat doet, hoe ver je soort vlees door moet garen voor een bepaalde garing, welke tools je kunt gebruiken (waar steek je de thermometer het best bij worst en waar bij een lamsschouder). Er staan hot & fast recepten in, maar ook zat low & slow (ribs, buikspek etc). Vlees, vis, vega, komt allemaal langs. Als je een allround boek wilt, is Vuur echt prima.

[ Voor 45% gewijzigd door Paitor op 08-12-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Paitor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:35:
[...]

Ik had een leuke bonus dit jaar, dus Modus Operandi maar wel aangeschaft. Helaas nog niet geleverd. Ben er wel sterk over na aan het denken jouw idee te kopieren om dit boek end-to-end uit te testen. Alleen nog even goed denken hoe ik dat ga vastleggen :)
Wat bied een kookboek van zoveel geld mij meer ten opzichte van een boek van 30 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Dennis1812 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:37:
[...]

Wat bied een kookboek van zoveel geld mij meer ten opzichte van een boek van 30 euro?
Kan alleen zeggen wat het mij biedt. Of dat het waard is, laat ik aan jou.

Met 1000 pagina's, 300 recepten is het iets uitgebreider dan je gemiddelde boek van 30 euro.
Wat het voor mij interessant maakte is dat het specifiek op de kamado gericht is, door een chef opgezet dus weer net anders dan het normale BBQ recept wat gewoon goed vlees moet zijn en niet perse op presentatie gericht is.

Het dezelfde discussie als een BGE kopen of een andere kamado. In principe betaal je teveel, dus het prijsargument kan ik nooit wegnemen :)

toevallig net deze tegengekomen:
YouTube: Big Green Egg Modus Operandi kookboek

[ Voor 8% gewijzigd door Paitor op 08-12-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Paitor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:35:
[...]

Ik maak foto's van wat ik gemaakt heb en noteer op een post-it in het boek (op de relevante pagina) hoe het was, het gezelschap en de datum. Er actief over bloggen is best veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:23:
geen BBQ boek maar dan is wellicht Over eten koken van McGee iets goedkoper:

https://www.bol.com/nl/p/...n-koken/9200000009953391/

Bijna 900 pagina's, geen recepten :)

Maar wel interessante materie over de processen op de achtergrond, gaat soms flink de diepte in

De beschrijving bij Bol doet trouwens denken dat het lichte kost is, maar dat is schijn. Wel zo geschreven dat het voor iedereen me een beetje interesse in biochemie te volgen is.

Alleen niet specifiek BBQ, maar voedsel in het algemeen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-12-2020 16:04 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa, ik heb beide. McGee is veel bang for the buck, maar de MC is uitgebreider, gekker (ze gaan gewoon verder met exotische trucs) en heeft foto's. Behoorlijk verschillende boeken dus.

Maar... als je goed wil BBQen moet je de basis van voedsel kennen. Waarom werkt een rookring zoals hij werkt? (distikstofoxide reageert met hemoglobine, en daarom vind je hem alleen in vlees). Waarom ontstaat een stall en wat gebeurt er dan? Hoe werken enzymen om vlees zachter te maken?

Dat soort kennis hebben helpt enorm om iets moois te maken.

[ Voor 49% gewijzigd door Boudewijn op 08-12-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb ooit dit boek gehad. Werkelijk nog nooit iets uit gemaakt. Het trekt me niet eens om hem open te slaan 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:04:
Ik heb ooit dit boek gehad. Werkelijk nog nooit iets uit gemaakt. Het trekt me niet eens om hem open te slaan 😅
Zonde, dat wordt alom als een goed boek beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:03:
Mwa, ik heb beide. McGee is veel bang for the buck, maar de MC is uitgebreider, gekker (ze gaan gewoon verder met exotische trucs) en heeft foto's. Behoorlijk verschillende boeken dus.

Maar... als je goed wil BBQen moet je de basis van voedsel kennen. Waarom werkt een rookring zoals hij werkt? (distikstofoxide reageert met hemoglobine, en daarom vind je hem alleen in vlees). Waarom ontstaat een stall en wat gebeurt er dan? Hoe werken enzymen om vlees zachter te maken?

Dat soort kennis hebben helpt enorm om iets moois te maken.
geloof ik, maar goed..ook iets ander prijs :)

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 125 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism