Hoe krijg je het voor elkaar om meer verlies met rollen dan met zakken te krijgen?
Komend weekend weer roken met vrienden, zoals een tijdje geleden aangekondigd. Ik heb zelf eend en zalm gehaald....mensen nemen makreel mee en zalm.
| Makreel | Warm |
| Zalm | Warm |
| Zalm | Koud |
| Eend | Koud |
Hardware:
2x rookkast
1x XL kamado
2x rookgenerator
Daarnaast willen we vast wel wat snacken tijdens/a de rooksessie. De kamado leent zich daar vast prima voor maar dan moet wel het product er al vanaf zijn.
Zondag dus rond 10en beginnen met de kasten opwarmen, dan kan rond 11u het koud te roken product erin en rond 16u is het dan wel klaar. Warm roken is in een uurtje of 2 gepiept (uurtje drogen, uurtje roken zelf... wellicht anderhalf). Ik heb een serieuze batch eten, mijn eigen inzet is al:
6x zalmzijde
15x eendenborst
Een maatje zal ook zalm meenemen en makrelen.
Nu twijfel ik of ik de zalmzijdes in een smoker hang, dat past... maar dan moet je wel netjes recht er 3 speten in doen. Recht zodat ze alledrie een deel van het gewicht van de zalm dragen, en dan niet uit gaan scheuren (dat is niet heel mooi), of dat ik mijn kamado ervoor inzet.
Hmm het wordt toch de kamado. Ik ben bang dat ik 7 zalmzijden niet kwijt kan in mijn rookkastje. Kamado heeft extra rekken. Even een planninkje (ook voor mezelf als reminder op de dag zelf):
| Rookkast 1 | Rookkast 2 | Kamado |
|---|
| 0900-1000 | Opzetten + Opwarmen | Opzetten + Opwarmen | Opzetten + Opwarmen |
| 1000-1100 | Makreel drogen (40C +- 5c) | Eend koud (uur 1)(max 30C, liever 25C) | Zalm koud (uur 1) (max 30C, liever 25C) |
| 1100-1200 | Makreel roken. 1u @ 65C | Eend koud (uur 2) | Zalm koud (uur 2) |
| 1200-1300 |
| Eend koud (uur 3) | Zalm koud (uur 3) |
| 1300-1400 | Zalm drogen voor warm gerookte zalm (25C) | Eend koud (uur 4) | Zalm koud (uur 4) |
| 1400-1500 | Zalm warm roken.
Eerste half uur op 45C
Tweede half uur ±65-70C | Eend koud (uur 5) | Zalm koud (uur 5) |
| 1500-1600 | | Eend koud (uur 6) | Zalm koud (uur 6) |
| 1600-1700 | Wellicht wat saucijzen of andere snacks even warm roken  | Eend koud (uur 7) | Zalm koud (uur 7) |
| 1700-1730 | | | Opstoken voor dode koe |
| 1730-1800 | | | Dode koe indirect + afgrillen |
| 1900-2000 | | | |
Ik gebruik hiernaast een minikamado (13") om wat hete kooltjes te maken. Die kan ik dan aan de rookkasten toevoegen om de temperatuur te laten stijgen, of juist verwijderen.
De koudgerookte zalm doe ik op beukenhoutmot
De koudgerookte eend op kersenhout
De warmgerookte makreel op eik+beuk
De warmgerookte zalm: Ik twijfel nog tussen els en beuk
Wordt vast leuk zondag