Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gisteren de verjaardag van mijn dochter gevierd, en aangezien 'de griek' haar favo restaurant is, gingen we voor grieks.
Een procureur in dunne lappen gesneden en in een soort natte gyros rub gezet (te nat voor rub, te droog voor marinade) en lekker een nacht laten intrekken.
De volgende dag de lappen aan het spit geregen en lekker laten garen in de braai.
Ook nog kip souvlaki gemaakt naar recept van Jord Althuizen. Mijn vrouw had zelfgemaakte pita's en tzatziki.
Bij de borrel had ik nog een soort zalm bonbons gemaakt: zalm van het vel gehaald, in blokjes gesneden en laten marineren in ketjap met limoen en wasabi.
Daarna op een stuk cederhout op de q gegaard en afgemaakt met wat gember en japanse mayo (kewpie had ik niet).
Was allemaal weer lekker smullen
Vandaag feestje met haar vriendinnen, dus dat word ff simpel hamburgers flippen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik weet niet of dat zo is, maar dat zou een reden kunnen zijn.Beun schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:01:
[...]
Het was mij niet duidelijk dat die lager komt te liggen. Bedankt voor de info!
Float like a butterfly, sting like a bee.
Voor 99 euro zou ik het nog overwegen, maar als ik dit zo zie dan is € 500 veel te veel. Dat is niet best. Dan toch maar voor een Masterbuilt of iets dergelijks gaan als ze weer beschikbaar zijn.Chevy454 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tijdens de schoonmaakronde wat foto's van de roest tgv regen aan de Niclan gemaakt. Het is niet broos en nog stijf genoeg. Maar ik denk dat de Niclan op 50% van zijn leven zit.
Toen ik de dome had geopend viel de SmokeWare SS cap eraf. Nadat ik bekomen was van dit WTF!? moment (nog geen koffie gehad) gekeken wat er aan de hand was. Schijnbaar was het nomex vilt krokant geworden.
[Afbeelding]
Dus vervangen en de cap zit weer muurvast. Na zorgvuldig beraad is de roepnaam van de Niclan nu Sgt. Crispy.
Bij mij staat die in weer en wind. En ik heb nooit de aspan eraf gehaald voor een langere periode. Dus het kon nooit drogen.Koehandelaar schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:32:
Voor 99 euro zou ik het nog overwegen, maar als ik dit zo zie dan is € 500 veel te veel. Dat is niet best. Dan toch maar voor een Masterbuilt of iets dergelijks gaan als ze weer beschikbaar zijn.
Als de Niclan een beetje beschut kan staan kan die lang gaan denk ik. Maar hij is zeker geen 500 euro waard.
Vandaag lekker simpel gedaan. Hamburgers van de AH op de Sgt. Crispy.
* Chevy454 moet eens zoeken naar goed gehakt en proberen een goede cheeseburger te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2020 12:40 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dit is echt heel pauper ja. Jammer, het leken me best leuke dingen voor onderin de markt.Koehandelaar schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Voor 99 euro zou ik het nog overwegen, maar als ik dit zo zie dan is € 500 veel te veel. Dat is niet best. Dan toch maar voor een Masterbuilt of iets dergelijks gaan als ze weer beschikbaar zijn.
@Chevy454 Hoe oud is die niclan?
Ik ga dit weekend ff rustig aan doen, ben aan het klussen. Volgende week vrijdag pulled pork ed maken voor eters.
Eind september een brisket maken... op locatie. Ik kook elk jaar voor 15 pax, dat is mijn jaarclub van de jachtopleiding. Afgelopen jaren ben ik hard los gegaan (met 2 man 5 gangen koken @ 15 couverts = hard werken) en dat wil ik dit jaar niet doen.
Nu heb ik 2 jaar geleden van die enorme spare ribs van wild varken gemaakt, en afgelopen jaar een stoof van varken met jaegermeister en drop... en dit jaar dus brisket. Gezien brisket vooral een rund-onderdeel is helaas geen wild, maar wel relaxter voor mij.
Nu kan ik qua auto's ed vrij veel lenen, en wilde ik mijn XL meenemen. Plan is deksel los te maken, op een deken in de achterbak. Kuipje uit het frame, in de achterbak en dan het frame (nest+integrated handler) ook meenemen. Alles in 1x heeft een vriend van me gedaan en die heeft toch wat scheurtjes opgelopen. Iemand ervaringen mee?
Alternatief zou een paardentrailer zijn, daar een wand van hooibalen inzetten, BBQ erin, vastsjorren en nog meer hooibalen eromheen. Maar dat lijkt me net zoveel werk en eigenlijk net zo link.
April 2018. Maar het is ook geweten dat deze kamado's geen leven meegaan. Ik schat dat deze nog wel 2 seizoenen in de benen heeft.
Maar doordat ik deze ook minder gebruik wordt die ook nooit echt droog gestookt.
@Koehandelaar waar staat de Niclan voor 500 euro? Ik heb deze voor 299 gekocht bij de meest waardeloze bbq zaak ter wereld.
[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2020 13:08 ]
Heb je misschien en recept van de gyros rub?Koffie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:38:
Geen foto's dus jullie zullen me maar op mijn woord moeten geloven
Gisteren de verjaardag van mijn dochter gevierd, en aangezien 'de griek' haar favo restaurant is, gingen we voor grieks.
Een procureur in dunne lappen gesneden en in een soort natte gyros rub gezet (te nat voor rub, te droog voor marinade) en lekker een nacht laten intrekken.
De volgende dag de lappen aan het spit geregen en lekker laten garen in de braai.
Ook nog kip souvlaki gemaakt naar recept van Jord Althuizen. Mijn vrouw had zelfgemaakte pita's en tzatziki.
Bij de borrel had ik nog een soort zalm bonbons gemaakt: zalm van het vel gehaald, in blokjes gesneden en laten marineren in ketjap met limoen en wasabi.
Daarna op een stuk cederhout op de q gegaard en afgemaakt met wat gember en japanse mayo (kewpie had ik niet).
Was allemaal weer lekker smullen
Vandaag feestje met haar vriendinnen, dus dat word ff simpel hamburgers flippen.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Het gaat allemaal prima op de "simpele" Weber kettle van 47cm maar moet toch af en toe nog even bijstellen om de temperatuur een beetje te corrigeren zodat het netjes binnen de marges blijft. De vriendin heeft goedkeuring gegeven om begin volgend jaar een Weber E5775 aan te schaffen, haha. Had haar twee opties voorgelegd; volgend bbq-seizoen een KJ Classic 3 of dit jaar nog een E5775 maar ja in een relatie moet je geven en nemen.
Als cadeau heb ik overigens een driepoot met grilrooster gekregen en daar heb ik nu een bogracs/heksenketel bij besteld, het is wel iets anders dan BBQ maar ik ga hem toch stellen; heeft iemand hier leuke recepten voor gerechten die daarvoor aan te raden zijn?
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
De hitte van jouw briketten gaat rechtstreeks naar boven en via de uitlaat naar buiten. De koude luchtaanvoer van de bodemvent gaat niet alleen door de kolen naar boven, maar ook langs de ribs. Dit zorgt voor een onjuiste airflow. Paar dingen:AE69 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:00:
Paar vragen:
1. Wat is er fout gegaan mbt bereikte temperatuur in indirecte gedeelte?
2. Te weinig briketten gebruikt in de snake (2x2 vs 3x3)?
3. Was een kerntemperatuur van rond de 40 graden Celsius normaal?
4. Nog andere verbeterpunten of tips?
- Zorg dat jouw vlees altijd op het rooster ligt en niet op de bodem. De bodem is het koudste van de bbq.
Optioneel: Ik bedek op de bodemplaat altijd het indirecte gedeelte met alufolie. Hierdoor forceer ik de lucht langs de kolen en rookhout te gaan. Daarna plaats ik het domeventiel altijd aan de overkant van mijn kolen. Hierdoor trek ik de rook en hitte ook nog langs het vlees. Dit is wat overdreven natuurlijk, want met een 57cm Weber Touch vult de dome zich al snel volledig met rook, maar dit is mijn idee hierachter.
Deze opstelling gebruik ik altijd;
:strip_exif()/f/image/xHrLIaMBowU5i5W9tHLyryzk.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan heb ik het bodemrooster dus compleet van alufolie voorzien, behalve het stuk waar mijn inzetstuk staat en waar mij briketten liggen.
Volgende gedaan / ingrediënten gebruikt
- Huid ingesneden
- Baking soda
- Grof zeezout
- Zonnebloemolie
:fill(white):strip_exif()/f/image/cgb9y5MeX12TSybPlbHpFETL.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/WMEobfCA5NuEMshL3b3GwiuN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KTEPMcWVdZzVDUXDeLrQxUcA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a3ZJQUPIXvXoNaF4NP4UDU8U.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder andere bol.com, maar ook De Wit Schijndel. Maar dat is geen Niclan, maar Apache. Ik denk vergelijkbaar met Niclan.Chevy454 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:46:
[...]
April 2018. Maar het is ook geweten dat deze kamado's geen leven meegaan. Ik schat dat deze nog wel 2 seizoenen in de benen heeft.
Maar doordat ik deze ook minder gebruik wordt die ook nooit echt droog gestookt.
@Koehandelaar waar staat de Niclan voor 500 euro? Ik heb deze voor 299 gekocht bij de meest waardeloze bbq zaak ter wereld.
De Apache heeft gewoon een ander kleurtje tov de Niclan. Net zoals de Akorn in het rood komt.Koehandelaar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:17:
Onder andere bol.com, maar ook De Wit Schijndel. Maar dat is geen Niclan, maar Apache. Ik denk vergelijkbaar met Niclan.
Nadat ik de cart op de juiste manier vast gezet heb, wederom tweede paar handen gevraagd om deze nu in de cart te plaatsen. Ik was de gelukkige waar de handen aan de onderste luchtschuif zat, dus mijn hand was aardig plat toen ik de Q in de cart moet zetten en mijn hand tussen Q en ring kwam te zitten
Nadat de Q in zijn cart zat was het even puzzelen met het binnen werk, ik kreeg de firebox mede door 't gat wat erin zit niet lekker uitgelijnd, dus toen de truc met wat propjes papier aan de achterkant zodat ze iets meer naar binnen kwamen en toen kon de ring erover zodat ze vast kwamen te zitten
Natuurlijk jeukt het dan om de Q aan te zetten voor zijn eerste run maar dit heb ik dan toch uitgesteld tot zondag bij de F1 race en wat is beter dan de Q lekker rustig warm te draaien met een low & slow sessie voor moinkballs. Helaas was ik wel vergeten om er een drippan / alu bak onder te zetten dus na de sessie waren de deflector plates een beetje vies. Deze maar omgedraaid zodat we nu tegen de andere kant aan kijken
Eens zien hoe vaak die deze week aan gaat om het vleesje voor bij het eten te grillen
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Dat de deflector plates smerig worden, tja.. gewoon af en toe schoonbranden als het te erg is..
En een goede bbq hoort zwart te zijn van binnen
Afgelopen weken staat de KJ3 hier bijna dagelijk aan, aangezien het veel te warm was om binnen te koken..
Als vakantie afsluiter gisteren een low&slow sessie gedaan, beef ribs.
![]() | ![]() |
Deze had ik al een tijdje in de vriezer liggen, 5-6 weken geleden een keer meegenomen bij de Makro van het merk Kildare.
Geen idee wat ik van de kwaliteit moest verwachten aangezien de prijs redelijk laag was 20-25 euro incl btw voor 2,2kg..
Bij B&S betaal je vaak al het dubbele en daar had ik zeer goede ervaringen mee.
Na 10 uur op de bbq tikte de temperatuur de 87 graden aan en na een priktest was deze overal lekker mals..
Half uurtje laten rusten (F1 was nog bezig
Het waren niet de beste ribs die ik heb gehad, het vlees was wel lekker sappig en mals, maar toch was het qua smaak net niet helemaal wat ik verwacht had..
Ik vermoed dat het aan het ras ligt (Hereford zoveer ik kon herleiden) en had hiervoor 3x Ierse Sherwood gehad, maar voor deze prijs was het toch een zeer goed stukje vlees..
En eindelijk een keer een echt goede smoke ring..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Nice! Deze ribs staan ook nog op mijn lijstje maar zowel mijn vriendin als ik zijn niet echt zo van de ribs.. dus ik zou heel vervelend vrienden over de vloer moeten hebben om ribs te kunnen makenverstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:06:
@Salv Altijd leuk om een nieuwe kamado in gebruik te nemen..
Dat de deflector plates smerig worden, tja.. gewoon af en toe schoonbranden als het te erg is..
En een goede bbq hoort zwart te zijn van binnen
Yes zwart zeker maar voor de langere low & slow sessies is een drippan + wat folie toch wel fijn
Klopt, ik gebruik het zelf alleen bij hele vette gerechten, zoals een buikspek, of dingen met gehakt..Salv schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:15:
[...]
Yes zwart zeker maar voor de langere low & slow sessies is een drippan + wat folie toch wel fijn
Tip: Kijk bij de action voor een goedkope rond bbq, kost 6 euro ofzo, de kolenbak kun je dan als drip pan gebruiken en het rooster als grill verhoger voor meer ruimte op je huidige rooster..
En de ribs eet je ook niet als normale spare ribs, ik snijd het bovenste vlees van het bot (als het al niet vanzelf eraf valt), en dan gewoon met met een scherp met in plakjes snijden (op de draad).
Edit: Deze hebben ze wel eens bij de Action:
[ Voor 25% gewijzigd door verstappen33 op 17-08-2020 12:23 ]
Heb hier bij de Versmarkt een aantal ovale (35 cm) aluminiumfolie schalen gehaald. Past precies onder 1 rack.Salv schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:15:
[...]
Had afgelopen zaterdag 60 Moinkballs erop liggen met onder ieder rack 1 zo'n schaal. Past perfect en kost geen drol. Als ze niet al te smerig zijn gebruik ik ze gewoon nog een keer.
Yes ik ben afgelopen week door de Action gelopen voor dit exemplaar maar iedere keer nog laten liggen haha, zal deze eens op de kop tikkenverstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:19:
[...]
Klopt, ik gebruik het zelf alleen bij hele vette gerechten, zoals een buikspek, of dingen met gehakt..
Tip: Kijk bij de action voor een goedkope rond bbq, kost 6 euro ofzo, de kolenbak kun je dan als drip pan gebruiken en het rooster als grill verhoger voor meer ruimte op je huidige rooster..
En de ribs eet je ook niet als normale spare ribs, ik snijd het bovenste vlees van het bot (als het al niet vanzelf eraf valt), en dan gewoon met met een scherp met in plakjes snijden (op de draad).
Edit: Deze hebben ze wel eens bij de Action:
[Afbeelding]
Goede tip ook! Ik zal eens kijken of wij dergelijke schalen ook hier bij de super hebben liggenwizzzzzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:25:
[...]
Heb hier bij de Versmarkt een aantal ovale (35 cm) aluminiumfolie schalen gehaald. Past precies onder 1 rack.
Had afgelopen zaterdag 60 Moinkballs erop liggen met onder ieder rack 1 zo'n schaal. Past perfect en kost geen drol. Als ze niet al te smerig zijn gebruik ik ze gewoon nog een keer.
Leuk man!Salv schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:52:
Zo afgelopen vrijdag was het dan zover voor mij om mijn rode held in elkaar te gaan zetten, nouja in zijn cart te gaan hijzen en het binnenwerk te monteren. Aangezien deze al mooi bijna kant en klaar geleverd is. Het uitpakken en alles apart zetten ging prima, toen was het tijd om deze op te tillen en daar toch zoals aangegeven netjes een tweede paar handen voor gevraagd.
Nadat ik de cart op de juiste manier vast gezet heb, wederom tweede paar handen gevraagd om deze nu in de cart te plaatsen. Ik was de gelukkige waar de handen aan de onderste luchtschuif zat, dus mijn hand was aardig plat toen ik de Q in de cart moet zetten en mijn hand tussen Q en ring kwam te zitten![]()
![]()
Nadat de Q in zijn cart zat was het even puzzelen met het binnen werk, ik kreeg de firebox mede door 't gat wat erin zit niet lekker uitgelijnd, dus toen de truc met wat propjes papier aan de achterkant zodat ze iets meer naar binnen kwamen en toen kon de ring erover zodat ze vast kwamen te zitten![]()
Natuurlijk jeukt het dan om de Q aan te zetten voor zijn eerste run maar dit heb ik dan toch uitgesteld tot zondag bij de F1 race en wat is beter dan de Q lekker rustig warm te draaien met een low & slow sessie voor moinkballs. Helaas was ik wel vergeten om er een drippan / alu bak onder te zetten dus na de sessie waren de deflector plates een beetje vies. Deze maar omgedraaid zodat we nu tegen de andere kant aan kijken![]()
Eens zien hoe vaak die deze week aan gaat om het vleesje voor bij het eten te grillen![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb laatst bij Fonteyn 1001 miljard BBQ's bekeken. (Allemachtig wat hebben ze er daar veel staan )
Daar besloten dat het t.z.t een Kamado Joe moet worden. Tenminste weer is wat anders dan de standaard groene of zwarte kleur. Dat je de deksel dicht moet klikken is misschien wel wat omslachtiger dan bij andere merken. Het enige minpuntje verder vind ik wel de plastic fantastic handvat voor zo'n prijs. Op de Pro Joe zit echt een hele mooie.
Is trouwens aluminiumfolie niet handiger of overdekt de drippan de gehele platesetter?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Neerleggen en weglopen is mijn ervaring met Kildare.verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:06:
Deze had ik al een tijdje in de vriezer liggen, 5-6 weken geleden een keer meegenomen bij de Makro van het merk Kildare.
Geen idee wat ik van de kwaliteit moest verwachten aangezien de prijs redelijk laag was 20-25 euro incl btw voor 2,2kg..
Had een picanha van hun die perfect bereid was maar enkel bruikbaar als bowling bal of om inbrekers te stoppen.
Die plastic handvaten zijn ideaal hoor, het is hoogwaardig "plastic", en zal jaren meegaan.Morpheusk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:37:
[...]
Leuk man!
Ik heb laatst bij Fonteyn 1001 miljard BBQ's bekeken. (Allemachtig wat hebben ze er daar veel staan )
Daar besloten dat het t.z.t een Kamado Joe moet worden. Tenminste weer is wat anders dan de standaard groene of zwarte kleur. Dat je de deksel dicht moet klikken is misschien wel wat omslachtiger dan bij andere merken. Het enige minpuntje verder vind ik wel de plastic fantastic handvat voor zo'n prijs. Op de Pro Joe zit echt een hele mooie.
Is trouwens aluminiumfolie niet handiger of overdekt de drippan de gehele platesetter?
Het is makkelijk schoon te maken en heeft geen last van het weer..
Houten handvaten willen nog wel eens snel kapot gaan door vocht en regen etc..
En het slotje vind ik juist fijn, dan weet je zeker dat je kamado dicht zit
En het openen/sluiten is gewoon even gewenning.
Ik zou niets anders meer willen dan mijn KJ3... Nouja,, een Kamado Big Joe 3 misschien
Ik laat dit voortaan ook liggen al had ik nog enigszins geluk als ik het zo hoor, maar ik bestel wel gewoon weer mijn beef ribs bij B&S..Chevy454 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:40:
[...]
Neerleggen en weglopen is mijn ervaring met Kildare.
Had een picanha van hun die perfect bereid was maar enkel bruikbaar als bowling bal of om inbrekers te stoppen.
Iemand ervaring met de Wagyu Beef Ribs van B&S???
[ Voor 16% gewijzigd door verstappen33 op 17-08-2020 12:45 ]
Goed, hij komt hier onder een overkapping en de bedoeling is om hem in te bouwen in een buitenkeuken.verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Die plastic handvaten zijn ideaal hoor, het is hoogwaardig "plastic", en zal jaren meegaan.
Het is makkelijk schoon te maken en heeft geen last van het weer..
Houten handvaten willen nog wel eens snel kapot gaan door vocht en regen etc..
En het slotje vind ik juist fijn, dan weet je zeker dat je kamado dicht zit![]()
En het openen/sluiten is gewoon even gewenning.
Ik zou niets anders meer willen dan mijn KJ3... Nouja,, een Kamado Big Joe 3 misschien..
Dus in de regen zal die niet staan. Het bekraste plastic deed gewoon een beetje goedkoop aan, maar dat is dan ook het enige voor die prijs.
Van het openen/sluiten ben ik er van overtuigd dat het inderdaad even wennen is. Dat een Kamado niet sluit ben ik niet zo bang voor vanwege het gewicht
Ik zit dus te kijken naar de standalone KJ2 of Pro Joe 2. Heb soms het idee dat er bijna geen spareribs op een 46cm passen. Wil het graag in één keer goed kopen voor de langere termijn en niet na 2 jaar denken van had ik maar. Een KJ3, gezien het prijs verschil kon ik nog niet echt rijmen. Het verbeterde onderstel heb ik al niet nodig. De SloRoller misschien, verder weinig verschil?
*edit: En de KJ3 lijkt wat langer geworden.
Deksel dicht en open is juist wel handig, echter in de winkel bleven de deksels mooi openstaan terwijl ik de mijne als ik die open maak wel tegemoet houden anders zakt ie in. Nu weet ik na het lezen van de handleiding dat je deze kan afstellen maar dat deze out of the factory wel goed afgesteld is juist.Morpheusk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:37:
[...]
Leuk man!
Wanneer ik de deksel en goed omhoog doe en nog een klein duwtje meegeef blijft de deksel namelijk wel openstaan.
Met 46cm grill oppervlak kun je in de ikea rib houder ongeveer 6 racks kwijt..Morpheusk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:53:
[...]
Van het openen/sluiten ben ik er van overtuigd dat het inderdaad even wennen is. Dat een Kamado niet sluit ben ik niet zo bang voor vanwege het gewicht![]()
Ik zit dus te kijken naar de standalone KJ2 of Pro Joe 2. Heb soms het idee dat er bijna geen spareribs op een 46cm passen. Wil het graag in één keer goed kopen voor de langere termijn en niet na 2 jaar denken van had ik maar. Een KJ3, gezien het prijs verschil kon ik nog niet echt rijmen. Het verbeterde onderstel heb ik al niet nodig. De SloRoller misschien, verder weinig verschil?
Op de Big Joe passen er met gemak 10-11 racks op..
Wij eten vaak met maximaal 4-6 personen wij hebben genoeg aan een normale KJ, maar als je vaak voor groepen van 6+ staat te koken dan zou ik evt een Big Joe aanraden.
Daarnaast de reden dat er een slotje op zit bij KJ is vanwege de gasvering in de deksel, deze blijft dus open staan in iedere positie, dus ook 5cm open.. Daarom zit er een slotje op om hem goed dicht te houden..
Voordelen van de KJ3 tov 2 zijn er wel degelijk, zie mijn eerdere post: verstappen33 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Zijn de "extra's" het extra geld waard? De ene vind van wel, de ander van niet, het extra geld zit hem niet in extra kwaliteit ofzo, maar meer het extra gemak wat de 3 serie bied..
@Salv Het is maar 1 moertje die je hoeft aan te draaien om de deksel weer open te laten staan.. 10 seconden werk
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 17-08-2020 13:06 ]
van die schalen met gaten neem ik aan toch? Want anders zwemmen ze nog in het vet?wizzzzzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:25:
[...]
Heb hier bij de Versmarkt een aantal ovale (35 cm) aluminiumfolie schalen gehaald. Past precies onder 1 rack.
Nee, die leg je op je deflectors onder je roosters.greatgonzo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:33:
[...]
van die schalen met gaten neem ik aan toch? Want anders zwemmen ze nog in het vet?
Precies!verstappen33 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:35:
[...]
Nee, die leg je op je deflectors onder je roosters.
Ok bedankt voor de tips. Ik zal de volgende keer de ribs op het roster leggen. In jouw opstelling zie ik geen probe voor thermometer, meet je dat binnen de verpakte ribs?De hitte van jouw briketten gaat rechtstreeks naar boven en via de uitlaat naar buiten. De koude luchtaanvoer van de bodemvent gaat niet alleen door de kolen naar boven, maar ook langs de ribs. Dit zorgt voor een onjuiste airflow. Paar dingen:
- Zorg dat jouw vlees altijd op het rooster ligt en niet op de bodem. De bodem is het koudste van de bbq.
Optioneel: Ik bedek op de bodemplaat altijd het indirecte gedeelte met alufolie. Hierdoor forceer ik de lucht langs de kolen en rookhout te gaan. Daarna plaats ik het domeventiel altijd aan de overkant van mijn kolen. Hierdoor trek ik de rook en hitte ook nog langs het vlees. Dit is wat overdreven natuurlijk, want met een 57cm Weber Touch vult de dome zich al snel volledig met rook, maar dit is mijn idee hierachter.
Deze opstelling gebruik ik altijd;
[Afbeelding]
En dan heb ik het bodemrooster dus compleet van alufolie voorzien, behalve het stuk waar mijn inzetstuk staat en waar mij briketten liggen.
Ik heb getwijfeld of ik nog de bodem rooster gedeeltelijk moest inpakken maar toch niet gedaan.
Action 5 euro bbqcopykat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:09:
Ik heb als lekbakje een pannetje vd blokker handvat er af klaar. 22cm
Zoek nog een stalen variant van deze:
[Afbeelding]
25cm geloof ik.
Weet ik maar die is te groot. Ik heb geen large 😏
Effe de aluminium versie gemeten, weidste, boven is 23cm diameter.
Oh en pannetje is 20cm. Perfect voor op de kleine pizza steen maar te klein voor mn indirect oplossing.
Heb wel een gietijzeren versie
https://www.grillguru.nl/...ron-cooking-plate-holder/
die is weer net te groot om in de driehoek te zetten.
[ Voor 83% gewijzigd door copykat op 17-08-2020 20:30 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Alarm op 58graden? 60 er af, ombouwen searen dan zal hij 63-65? Zijn. Rusten voor eten ook weer een temperatuurs verandering. Zit je onder 70 denk ik.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Tijd voor een grotere duscopykat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:07:
@Martinusz
Weet ik maar die is te groot. Ik heb geen large 😏
Effe de aluminium versie gemeten, weidste, boven is 23cm diameter.
Dan toch maar goedkope pan of iets dergelijks?
Ik heb hier de action pan en een "pizzapan" de action pan past precies onder het standaard rekje van de MB en de pizzapan past perfect onder de D&C.Martinusz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:29:
[...]
Tijd voor een grotere dus
Ik wikkel wel altijd de "drippan" in met aluminium folie zodat schoonmaken helemaal een eitje is en in 30 sec gedaan.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Binnenkort een rondneuzen in osdorp TC, zag 1 keer een drippan voor een compact. Zijn beetje prijzig en altijd uitverkocht.Martinusz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:29:
[...]
Tijd voor een grotere dus
https://www.cookersandgri...-druippan-compact-o-25-cm
Tijd ? Bijna.... 😁
Varkenshaas is klein stukje vlees, ik zou gewoon direct searen en als je tevreden bent verder indirect to de gewenste temp. Ik zou overigens rond de 65C gaan als doeltemp, bij 62C eraf denk ik.MrVegeta schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:09:
Stel ik heb een stukje varkenshaas die ik reverse wil searen. Ik stook mijn gril op naar ~180 graden en plaats de varkenhaas indirect zodat die mooi rustig kan garen. Wanneer zou ik dan moeten beginnen aan het searen? Mischien is de betere vraag, heeft searen nog veel effect op de kerntemperatuur?
Heb nu al een paar keer een Picanha van Kildare bij de Makro gehaald. 1x was die echt minder (Stevig en smaakloos), maar de andere keren zeer goed. Echt dat lekker beefy smaakje en goed mals.Chevy454 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:40:
[...]
Neerleggen en weglopen is mijn ervaring met Kildare.
Maar dat had ik ook met die bavette uit Namibië (Nature Reserve) van de Makro. Paar keer heerlijk stuk gehad, en opeens was het waterig en smaakloos. Kon ik makkelijk oplossen door ze in de Spicy rub te zetten en daarna Carne taco’s mee te maken, toen liep iedereen er weer mee weg.
Van de week opnieuw naar de Makro, ze hebben Black Angus Picanha voor €12 ex.
American Express vraagbaak
Hanos heeft vanaf vandaag ook weer Picanha in de aanbieding voor €11,75 ex.Stinger_Ventura schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:38:
[...]
Heb nu al een paar keer een Picanha van Kildare bij de Makro gehaald. 1x was die echt minder (Stevig en smaakloos), maar de andere keren zeer goed. Echt dat lekker beefy smaakje en goed mals.
Maar dat had ik ook met die bavette uit Namibië (Nature Reserve) van de Makro. Paar keer heerlijk stuk gehad, en opeens was het waterig en smaakloos. Kon ik makkelijk oplossen door ze in de Spicy rub te zetten en daarna Carne taco’s mee te maken, toen liep iedereen er weer mee weg.
Van de week opnieuw naar de Makro, ze hebben Black Angus Picanha voor €12 ex.
Bij de Hanos heb ik nog nooit slecht vlees gehad.
Ik had een picanha van ik meen "van der zee" bij de Hanos gehaald.Morpheusk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:08:
[...]
Hanos heeft vanaf vandaag ook weer Picanha in de aanbieding voor €11,75 ex.
Bij de Hanos heb ik nog nooit slecht vlees gehad.
2 kg.
Niet-te-vreten. Netjes gegaard, naar mooie kerntemperatuur. Zag er goed uit, we hebben 3 happen genomen en hij is weg gegaan. Echt niet okay.
Verder meestal prima hoor
Ligt nu in de vriezer.
Moet ik ergens rekening mee houden?
Nee het is niet lastig ikzelf doe graag een directe sear (op de vet kant) en dan indirect garen naar de juiste temperatuur, geen zware rubs maar standaard Peper en zout (en misschien wat knoflook). Ik heb er hier een liggen in de categorie "Angus Picanha" mooi stuk maar met 1.5 Kilo te groot voor ons twee ( zelf met de kinderen meegerekend nog teveel) dus die gaat op de Q zodra er lekker visite is, met een mooie zoete aardappel puree en wat chimichurri .copykat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:29:
Is picanha zo lastig? Ik heb een halfje (1,6kg was een beetje veel) bij een slager gehaald met spareribs.
Ligt nu in de vriezer.
Zo doe ik dat normaal ook. Dichtschroeien in de pan en de oven in. Wilde eens via de gril proberen. Maar dat reverse searen is beter met grotere stukken vlees dus. De varkenshaas was best lekker, maar nog erg roze van buiten omdat ie dus lang indirect heeft gegaard.Chevy454 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:08:
[...]
Varkenshaas is klein stukje vlees, ik zou gewoon direct searen en als je tevreden bent verder indirect to de gewenste temp. Ik zou overigens rond de 65C gaan als doeltemp, bij 62C eraf denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 17-08-2020 23:50 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
De schuur is 6,5 breed en 7,5 meter diep met een eerste verdieping erop met vaste trap.
[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 17-08-2020 23:20 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Zo zie je maar weer ervaringen kunnen verschillen. Van der Zee is hun eigen slagerij.Boudewijn schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:24:
[...]
Ik had een picanha van ik meen "van der zee" bij de Hanos gehaald.
2 kg.
Niet-te-vreten. Netjes gegaard, naar mooie kerntemperatuur. Zag er goed uit, we hebben 3 happen genomen en hij is weg gegaan. Echt niet okay.
Verder meestal prima hoor
Een goed voorbeeld is de rib roast/cote de boeuf. De naam wordt door elkaar gebruikt voor Kildare vlees, maar het zijn verschillende delen, waar het rib eye deel veel ronder is bij de cote de boeuf. En waar er tussen de verschillende stukken een groot verschil in marmering zit. Ik heb er zelf altijd veel plezier in de mooie stukken uit te zoeken, en soms zijn die er niet meer. Dan eet ik wat anders.
@AE69 Als je je ribs in een afgedekte aluminium bak wil bereiden, is het makkelijker om dat in de oven te doen. Veel minder gedoe, en de smaak is hetzelfde. Als je je ribs een rook smaak wil geven, dan leg je ze droog (in een dry rub) op het rooster. Dan kun je de snake methode toepassen en rookhout (blokjes bij voorkeur) tussen de kolen leggen. Na 2 uur kun je ze inpakken of in aluminium bakjes smoren als je dat wil. En dan afgrillen op de BBQ. Fall of the bone worden ze puur door het inpakken. Dus hoe langer ze ingepakt garen, hoe zachter ze worden.
[ Voor 25% gewijzigd door BLN op 18-08-2020 01:28 ]
If it ain't broken, don't fix it
Qua isolatie ook, enkel een houtkachel erin en ik hoef niet meer in huis te komen.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
3-2-1 is prima, maar inderdaad, niet te lang in het 2e deel houden.JPS schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:47:
[...]
PS: en waarom in folie die eerste fase? Dat is nou juist het deel waar de rook het beste geabsorbeerd wordt. Zelf vind ik al die 3-2-1 varianten nogal overdreven. Ribs mogen best wat bite hebben en als de kwaliteit goed is komen ze toch wel van het bot af. Als je je tijd en moeite wil besparen kijk dan eens naar de easterwood methode.
Scheelt een paar uur t.o niet inpakken.
Vorige week nét iets overschoten in dat gedeelte, en dan zijn de ribs toch nét niet .... voor ons waren ze toen 'te gaar'
Dan kom je in het domein Pulled Pork terecht
Hier ook team before fall-off bone
Duim dikke steaks ervan snijden en als steak op de BBQ. Heerlijk.copykat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:29:
Is picanha zo lastig? Ik heb een halfje (1,6kg was een beetje veel) bij een slager gehaald met spareribs.
Ligt nu in de vriezer.
Wel de lengte van de duim als dikte gebruikeninit6 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:19:
[...]
Duim dikke steaks ervan snijden en als steak op de BBQ. Heerlijk.
Want 1.5cm dikke steaks kan je ook zo halen
Met anderhalve cm heb je wel een heel smal duimpje... 2,5 cm lijkt me meer in de richting en dat is al een mooiere dikte voor een steak, toch?FreshMaker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:20:
[...]
Wel de lengte van de duim als dikte gebruiken
Want 1.5cm dikke steaks kan je ook zo halen
1.5 / 2.5cm is toch wel de gemiddelde dikte van de biefstukjes die we bij de supermarkt meenemen.
Als ik een dikke steak bedenk, ga ik toch minimaal naar 4 á 5 cm ..
Helaas hebben we hier (zomaar) niet de "steaks" zoals ze in de VS benoemen.
Fair enough, als je zelf de dikt kunt bepalen zou ik daar denk ik ook voor gaan. Het ging met meer om de 1,5 cm 'brede' kinderduimpjesFreshMaker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:38:
Tja, ik vermoed dat dat persoonlijk is.
1.5 / 2.5cm is toch wel de gemiddelde dikte van de biefstukjes die we bij de supermarkt meenemen.
Als ik een dikke steak bedenk, ga ik toch minimaal naar 4 á 5 cm ..
Helaas hebben we hier (zomaar) niet de "steaks" zoals ze in de VS benoemen.
[YouTube: POV How to Cook a Steak]
PS
Wat vreselijk irritant gefilmd en wat een lelijke keuken!
Of gewoon een centrale afzuiging dan ben je er ookHari-Bo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:04:
[...]
Qua isolatie ook, enkel een houtkachel erin en ik hoef niet meer in huis te komen.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Haha de kamado's geven niet zoveel stralingswarmte af.SpoekGTi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:56:
[...]
Of gewoon een centrale afzuiging dan ben je er ookkan je gewoon 2 bbq’s aanzetten warm zat
Ongetwijfeld. Eigenlijk altijd wel prima vlees gehad bij Hanos, ik vis altijd mee wat er in de aanbieding is of waar ik op dat moment specifiek voor kom. Maar dit keer was het eenmalig gewoon ruk.Morpheusk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:47:
[...]
Zo zie je maar weer ervaringen kunnen verschillen. Van der Zee is hun eigen slagerij.
Kan.init6 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:19:
[...]
Duim dikke steaks ervan snijden en als steak op de BBQ. Heerlijk.
Ik dacht aan dryrub maken van: Zout, zwarte peper, beetje uienpoeder en knoflookpoeder, snufje hete paprikapoeder. Rondom aanbrengen en rustig garen.
Eerst naar medium rare brengen( en dan afgrillen met de vetkap naar beneden of moest t nou omhoog?.)
Inpakken en de rest maken.
Zoete aardappel en gegrillde groente erbij en deze eens proberen..
https://www.bbq-nl.com/chimichurri/
hoeveel van de vetkap moet er eigenlijk op zitten? paar millimeter?
De man is wel een enorme bom van kennis en achtergrond.Jorizzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:45:
[...]
PS
Wat vreselijk irritant gefilmd en wat een lelijke keuken!
Zijn artikelen zijn altijd top en reuze interessant.
Door Corona doen ze bij Serious Eats alles vanuit een gecontroleerde (thuis) omgeving
Dit is één van de POV opnames
Naar beneden, je wilt hem wat krokanter makencopykat schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:20:
[...]
( en dan afgrillen met de vetkap naar beneden of moest t nou omhoog?.)
[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 18-08-2020 10:48 ]
Picanha ofwel in zijn geheel reverse sear doen (of direct sear en daarna indrect).copykat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:29:
Ligt nu in de vriezer.
Ofwel in dikke steaks (3cm minimaal) direct.
Ik prefereer picanha in zijn geheel. Leftovers kan je daags nadien in de pan in 1cm dikke steaks searen.
Als je hem gaat inpakken... dan zou ik die inpakken voordat je gaat searen en de rest gaat maken.copykat schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:20:
Eerst naar medium rare brengen( en dan afgrillen met de vetkap naar beneden of moest t nou omhoog?.)
Selectief gequote maar je benoemd het precies: veel verschil in de cuts. Precies de reden waarom ik Kildare laat liggen. Dat een stuk meer of minder marmering heeft is normaal want niet elk dier is hetzelfde. Maar een picanha van 2.5kg bvb is gewoon louche. Dan verkoop je een deel wat geen picanha is.BLN schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 01:24:
Als je Kildare vlees van Makro niet goed was, had je waarschijnlijk geen mooi stuk. De truc is dat er best veel verschil tussen de verschillende delen zit. Dus je moet echt goed kijken naar de kleur en marmering van het vlees.
Een goed voorbeeld is de rib roast/cote de boeuf. De naam wordt door elkaar gebruikt voor Kildare vlees, maar het zijn verschillende delen, waar het rib eye deel veel ronder is bij de cote de boeuf
In het algemeen bevalt het aanbod van Makro me de laatste tijd tegen. En qua prijs ontloopt het enkele online slagers ook niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 18-08-2020 10:51 ]
Leftovers van picanha/biefstuk/flanksteak/etc,. gaan bij ons de volgende dag ook nog wel eens fijngesneden door een salade.Chevy454 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:47:
Leftovers kan je daags nadien in de pan in 1cm dikke steaks searen.
[...]
Ik vind dit soort filmpjes vaak interessanter dan die gelikte "promo's".FreshMaker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:45:
[...]
De man is wel een enorme bom van kennis en achtergrond.
Zijn artikelen zijn altijd top en reuze interessant.
Door Corona doen ze bij Serious Eats alles vanuit een gecontroleerde (thuis) omgeving
Dit is één van de POV opnames
[...]
Naar beneden, je wilt hem wat krokanter maken
Zo iemand die van zijn vak houd en van alles verteld wat bij hem op komt.
Ok dus indirect vetcap omhoog afsearen vetcap omlaag.
[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 18-08-2020 12:24 . Reden: Taakundig ]
Klopt, maar ik heb het gevoel dat ik in Villa Volta zit met dit filmpje...copykat schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:43:
[...]
Ik vind dit soort filmpjes vaak interessanter dan die gelikte "promo's".
Zo iemand die van zijn vak houd en van alles verteld wat bij hem op komt.
Ok dus indirect vetcap omhoog afsearen vetcap omlaag.
voor nu heb ik wel even genoeg wegwerp bakjes: hiercopykat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:09:
Ik heb als lekbakje een pannetje vd blokker handvat er af klaar. 22cm
Zoek nog een stalen variant van deze:
[Afbeelding]
25cm geloof ik.
3pakjes besteld. dat zou 60 stuks zijn. (hoop dat ik het goed lees)
Nog 1 BBQ erbij en je hoeft zeker niet meer thuis te komenHari-Bo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:04:
[...]
Wat ik begreep is dat het een nieuw scharnier is, nieuwe margrietschijf en....?
Begin volgend jaar verhuis ik weer (nieuwbouw) en dan staat de green egg weer permanent vlakbij (nu tijdelijk bij schoonouders ondergebracht) en zou ik dat willen gaan installeren of voor het gemak laten installeren.
Iemand bekend daarmee?
Qua scharnier: geen idee.
https://www.greenegg-stor...een-egg-band-assembly-kit
En een nieuwe topvent:
https://www.greenegg-store.nl/big-green-egg-damper-top-20895
Ik zou het geld er niet voor over hebben als alles nog werkt.
In navolging wil ik deze even meegeven van het kanaal Eater (sowieso een aanrader, staan erg leuke dingen op). De tijd en energie die deze mensen steken in hun zaak is echt ongelofelijk.Martinusz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:21:
Zag deze voorbij komen, binnenkort op Netflixziet er interessant uit!
[YouTube: Chef's Table: BBQ | Official Trailer | Netflix]
Ik ben toch malle pietje niet!
Niet online te vinden. Misschien in t reklame krantje?The Legend schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:40:
Voor de geïnteresseerden: bij de Bauhaus in Hengelo hebben ze weer Masterbuilt’s op voorraad voor 699 euro.
Grappig:https://www.alternate.de/Masterbuilt/Kamado-MCG-300S-Holzkohlegrill/html/product/1567554?campaign=Standgrill/Masterbuilt/1567554
zou dit de zelfde zijn?
:strip_exif()/f/image/6VAx09W1eqRU0Cc3smDOa6S1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag bij de Hanos geweest voor het eerst. Mijn god wat een hemel. Had een bife de tira (*) meegenomen. Reverse sear met whiskey eikenhout gemaakt. Is een aanrader!
(* En picanha, bavette en short ribs, maar die zijn voor het weekend)
[ Voor 29% gewijzigd door 418O2 op 19-08-2020 17:45 ]
Dat ziet er zeer smakelijk uit, lekker wijntje erbij en genieten maar. Kan je als consument ook bij de Hanos terecht (met een dagpas ofzo) of moet je daar echt een pasje voor hebben?418O2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:44:
[Afbeelding]
Vandaag bij de Hanos geweest voor het eerst. Mijn god wat een hemel. Had een bife de tira (*) meegenomen. Reverse sear met whiskey eikenhout gemaakt. Is een aanrader!
(* En picanha, bavette en short ribs, maar die zijn voor het weekend)
[Afbeelding]
Pasje nodig. Even kvk nummer aanvragen dus of in t bestuur gaan bij een vereniging ofzo.Ruubschen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Dat ziet er zeer smakelijk uit, lekker wijntje erbij en genieten maar. Kan je als consument ook bij de Hanos terecht (met een dagpas ofzo) of moet je daar echt een pasje voor hebben?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
dit is een betere lunch inderdaadRuubschen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Dat ziet er zeer smakelijk uit, lekker wijntje erbij en genieten maar.
Zoals gezegd, daar moet je een pas voor hebben. Maar ik ben ondernemer voor de KvK dus dat is geen probleem. Was blij dat ik met de motor was, anders had ik veeeel meer meegenomenKan je als consument ook bij de Hanos terecht (met een dagpas ofzo) of moet je daar echt een pasje voor hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 19-08-2020 17:56 ]
Ah dat is een goede tip, daar ga ik mij eens in verdiepen. Voor andere geïnteresseerden: https://wbqa.nl/meld-je-aan-lidmaatschap/Jorizzz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:21:
Ik ben een tijdje geleden lid geworden van de Nederlandse tak van de World BBQ Association (WBQA). Kost je zes tientjes per jaar, maar je krijgt als onderdeel van het lidmaatschap ook een Hanospas, dus bij mij is de Hanos ook favoriet!
[ Voor 8% gewijzigd door Ruubschen op 19-08-2020 18:44 . Reden: toevoegen link ]
oh en ik vond een post van hengeloo masterbuild.
https://www.bbqgenootscha...t-ervaringen.22291/page-6
Verschilt per regio.copykat schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:11:
Wat is het verschil tussen makro, sligro, en hanos?
oh en ik vond een post van hengeloo masterbuild.
https://www.bbqgenootscha...t-ervaringen.22291/page-6
Hier (den haag) is de makro een supermarkt met okaye aanbiedingen. Veel gewone producten, soms in grotere hoeveelheden. De vis hier in den haag is wel prima. De sligro so-so en de Hanos een winkel met veel mooi spul wat je elders niet kunt krijgen. Ook mooi vers vlees+vis (vaak van het niveau Simonis, zonder de achterlijke prijs).
Vrienden van me uit amsterdam (@franssie @bvk )zeggen dat sligro en hanos daar andersom is.
Wat haal ik sowieso bij Hanos:
Vanillestokjes
Smeltchocolade (callebaut!)
Slagroompatronen (Hendi ftw)
Vacumeerplastic (veel goedkoper dan kookwinkel)
Gastronormbakken
Pizzabloem (Cinque stagioni)
Wild (tenzij eigen afschot)
Vage groenten/fruit (cumquats, zuring, paarse/groene tomaten, dat werk)
Lekkere boter
Olijfolie (Valderrama)
Black ranch houtskool
Wat haal ik er soms?
Aanbiedingen
Vlees, kaasjes (mooi assortiment, vaak ook wel dingen tegen de datum aan), mooie worst
Grote verpakkingen als ik voor groepen kook (als je voor 15 couverts een toetje maakt is die 2.5l can slagroom gewoon handig)
Grote cans schoonmaakmiddelen ed.
Voor gewoon een fles cola of standaard spul dat je bij de AH kunt scoren is de Hanos niet interessant. Het is vaak duurder. Ik wilde laatst voor een feestje 6 kraten Weihenstephaner bestellen in de aanbieding, dat was gewoon duurder dan bij de thuisbezorgende Gall....
Voor mij zijn de exclusieve/lekkere producten en one-stop-shopping als ik voor mensen kook een unique selling point. Houtskool , plastic en chocolade kan ik prima online bestellen maar dan zit je met verzendkosten. Ik doe dat dus 1x per maand bij de Hanos.
Decadent maar waar: ik ben vaak oprecht blij met mezelf als ik +-200€ afpin, dan vind ik dat ik het netjes heb gedaan. Dat is best ernstig voor luxespul.
[ Voor 50% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 19:31 ]
Zelf ga ik voor wijn vaker naar de Hanos, al is de Sligro ook goed. Voor een assortiment grote (5/6) garnalen moet ik ook naar de Hanos.
Sligro heeft echter een assortiment Bier waar de Hanos alleen een paar snelgangers heeft. Sligro heeft meer soorten vlees (zwijnnek bijvoorbeeld) en ook weer leukere visjes.
De Makro heeft dan weer zo nu en dan zeer gunstig geprijsde zalmzijdes (denk aan een derde van wat je bij een visboer betaald) en ook een goed vers assortiment vis. Diepvries snacks (dim sum etc) is ook echt een Makro ding, althans in Duivendrecht.
Wel raar dat er zoveel verschil tussen de regio's (en dus ook de vestigingen zit) overigens.
Ik heb een onderneming maar ik ken ook mensen die een stichting ter bevordering van lekker eten hebben opgericht voor een KvK nummer. Vereniging moet ook kunnen maar dan wel met ballotage voordat iedereen lid kan en wil worden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 97% gewijzigd door Orion84 op 20-08-2020 08:44 . Reden: spam ]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
.
Grootste probleem met makro is je legt zo voor 240 euro in je karretje met die groot verpakkingen.
Ik kijk vaak online de aanbiedingen en probeer alléén dat wat ik daarin zag te halen.
Vlees vis voor de Q en wasmiddel wcpapier/keukenpapier vaatwastabletten dingen die niet bederven maar blijkbaar verdampen in huis.
Al die andere dingen altijd ff googlen.
En proberen te negeren. Oja neem niét je vrouw mee! (schoenen kleding enz. Je houd geen geld over voor je vlees waar je voor kwam....
Ik ben nooit in de hanos of sligro geweest vandaar mn vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 19-08-2020 20:57 ]
Niet om te zeuren, maar schoonmaakmiddelen kunnen wel degelijk hun kracht verliezen, als ze te oud wordencopykat schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:56:
wasmiddel wcpapier/keukenpapier vaatwastabletten dingen die niet bederven maar blijkbaar verdampen in huis.
Juist, is bij ons onmogelijk tis zo op. Geen idee waarom, ik gebruik het niet....FreshMaker schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:08:
[...]
Niet om te zeuren, maar schoonmaakmiddelen kunnen wel degelijk hun kracht verliezen, als ze te oud worden
Inderdaad, ik herken dit wel enorm. Heb mij dan ook al jaren geleden erbij neer gelegd dat je bij de Makro op de aanbiedingen moet letten (de winstpakkers). Daar rijd ik dan vaak ook speciaal voor zoals laatst even de Procureur winstpakker gehaald 4,50 de kilo dus 12 kilo meegenomencopykat schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:56:
Makro heeft ook wel eens pasloze dagen gelukkig heb ik een pas en kan ik naar binnen maar het is inflating voor je bankrekening.🤤😓
.
Grootste probleem met makro is je legt zo voor 240 euro in je karretje met die groot verpakkingen.
Ik kijk vaak online de aanbiedingen en probeer alléén dat wat ik daarin zag te halen.
Vlees vis voor de Q en wasmiddel wcpapier/keukenpapier vaatwastabletten dingen die niet bederven maar blijkbaar verdampen in huis.
Al die andere dingen altijd ff googlen.
Er zijn nog wel meer dingen waarvoor ik daar dan specifiek kom voor de groot verpakkingen die overigens niet perse goedkoper zijn dan in de supermarkt ( vaak het tegenovergestelde) maar wel verdomd handig.
EDIT:
O Ja bijna vergeten, door drukte al een paar dagen de Q niet aangehad. Dus uit pure noodzaak offer ik mijzelf wel op om Ribfingers voor de lunch te maken
[ Voor 21% gewijzigd door ShadowBumble op 20-08-2020 08:18 ]
Wow, dat ziet er lekker uit zeg.JayRune schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:47:
Afgelopen weekend 1,2 kilo bavette op de barbecue gelegd! Dit gedaan op basis van een recept uit Webers BBQ bijbel. Ik ben erg gecharmeerd van de recepten aangezien je hier geen onmogelijke en gigantische waslijst aan ingrediënten nodig hebt.
[Afbeelding]
Zit ik hier met mijn broodje pindakaas
FUMES et CARNES
Late reactiebramv82 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:15:
[...]
Heb je misschien en recept van de gyros rub?
Ik gebruik altijd deze: https://bbq-helden.nl/recepten/griekse-gyros-van-het-spit/
Ik denk dat ik eens een pot met de droge kruien ga maken en toevoegen aan mijn rub verzameling, want nu sta ik het elke keer ter plekke te maken
Tijd voor een nieuwe sig..
https://www.vanbeekumspecerijen.nl/gyros-kruidenmix.html
Bevalt erg goed, en is makkelijk
Let op dat dat een kg prijs is een geen prijs voor een heel stuk!Stinger_Ventura schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:31:
Vind zelf de Makro beter dan de Sligro. Meer groter assortiment en betere prijzen. Maar kan me voorstellen dat het lokaal anders is.
Vandaag voor 12,49 ex BTW een paar stukken Black Angus Picanha meegenomen bij de Makro.
[Afbeelding]
Die fout maken mensen nogal eens als ik ze zeg dat Picanha in de aanbieding is.
En vergeet de btw nietTyphone schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:07:
[...]
Let op dat dat een kg prijs is een geen prijs voor een heel stuk!
Die incl btw staat er gelukkig naast, maar voor de overige lees ik altijd twee keer en gelukkig heeft mn mobiel een rekenmachine waar ik t nog ff check om niet wit om de neus te slaan bij de kassa..
Bij de Hanos staat de incl. btw prijs er niet bij, maar op voedsel is de btw 9% dus ik reken altijd even met +10%. Daar heb je niet echt een rekenmachine voor nodig toch?copykat schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
Die incl btw staat er gelukkig naast, maar voor de overige lees ik altijd twee keer en gelukkig heeft mn mobiel een rekenmachine waar ik t nog ff check om niet wit om de neus te slaan bij de kassa..
Gemak dient de mens.
Dus morgen restjes op de boterham 😁.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Je hebt helemaal gelijk, niet eens bij nagedacht op KG er nog even bij te zetten.Typhone schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:07:
[...]
Let op dat dat een kg prijs is een geen prijs voor een heel stuk!
Anders zou iedereen alleen maar voor de grootste stukken gaan! 🤪
Waar letten jullie trouwens op bij het uitzoeken van een hele picanha als er meerdere stukken liggen?
Ik zelf;
- evenredige vet cap.
- niet al te dikke vet cap (betaal je voor terwijl het geen vlees is.
-zit er marmering in het vlees
- Silverskin
- voelt het zacht aan
American Express vraagbaak
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DwZ42zn4PxWVK9Cp1vLwUQAg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/stwS1l4fADdWqOPKZN4FbZeW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j0xRWqo8p7XSUjezb3Ae64hC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yhTBGFyMcLMeylmTfjNoweFS.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/iuyMVadIIWeLiJvVuNO9ylaH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ezfxf3dbyl2kOqakOqE2WG9m.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fuK0eRecEqk0NpwzHb4vw2de.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6wM5L9HOvwANkUYGorV1BwDY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cOKvcbTLpJOCx8VceNPGHXeN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/85DyhGpnyFyY1a8AgTXIUOOQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lW3idChH1BJxntZ1jbuzgQ0W.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4E9xfj3XRgfJ1ghVi5S70rlN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z8UzedQCQlH9YlYmd2QZOsBm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CS8hzrupydMWeSzPLUBcZWWS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X1v8YcB1sw9JNBEy233nPU3K.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/7d1nMGNBacuPQFsutfDoZADE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cdisJyFTXyk7Jfg4WWJqRa3J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tO99kv45qFXMrIEOZwGtn46p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i6IrQURUfFgMrdQnvtYM2vrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5tvEjLxXXtOj7eU5HK651c0G.jpg?f=fotoalbum_large)