Float like a butterfly, sting like a bee.
Kamadogrills.nl heeft universele accessoires.Sparhawk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:35:
Allen, hier ook maar eens om hulp vragen![]()
Ik heb sinds het voorjaar ook een mooie Kamado Joe Classic staan, samen met een Weber Mastertouch 57
Nu ben ik al een behoorlijke tijd op zoek naar het gietijzeren halve maan rooster voor de Kamado. De bakplaat (compleet dichte vlakke gietijzeren plaat) heb ik al, maar dit rooster is werkelijk waar niet meer te krijgen.
Zie hiervoor ook dit topic op bbqgenootschap
Iemand een idee waar die nog wel te krijgen is, of wat een goed alternatief is? (wat dus wel goed past enzo?)
Hier heb ik besteld: https://www.woodchipsforsmoking.com/ , wordt regelmatig gebruikt in dit topic.RoelsRules schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:01:
Ik wil weer wat rookhout gaan bestellen daar de voorraad op aan het raken is. Chunks of groter.
Iemand een goede tip voor waar? De vorige site bestaat niet meer.
Gaat mn om appel, cherry, hickory etc. Eiken heb ik nog genoeg (resthout van de tafel)
Soms zijn de zakken wat stom gelabeld, opgelost door zelf wat er aan te hangen.
Als je veel nodig hebt kan je evt ook wat proberen te halen bij bomenkwekerijen.
Klopt, maar dat is 20% korting. Ik hoop stiekem dat er binnenkort betere deals zijn. Wel heel erg bedankt voor jouw antwoord!Martinusz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
[...]
Dat kan nooit lang meer duren, bij intratuin vandaag bijvoorbeeld al (wellicht locatie afhankelijk).
Ja rest hout bij kwekerijen heb ik al een keer gedaan maar was dan vaak te nat en moest nog veel verzaagd worden.IdieEasy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:10:
[...]
Hier heb ik besteld: https://www.woodchipsforsmoking.com/ , wordt regelmatig gebruikt in dit topic.
Soms zijn de zakken wat stom gelabeld, opgelost door zelf wat er aan te hangen.
Als je veel nodig hebt kan je evt ook wat proberen te halen bij bomenkwekerijen.
Thx voor de link! Ga ik even naar kijken
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
https://melliestradingcompany.nl/12-kamados-en-accessoires
Volgens mij is er ook iemand in dit topic geweest welke bij een vrij nieuwe website eens bestelling heeft gedaan, volgens mij z'n vader / zoon site... Daar waar de prijs wat voordeliger is omdat deze in van die oranje netten werden geleverd.RoelsRules schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:13:
[...]
Ja rest hout bij kwekerijen heb ik al een keer gedaan maar was dan vaak te nat en moest nog veel verzaagd worden.
Thx voor de link! Ga ik even naar kijken
Ik heb de laatste 50 pagina's gister door gelezen en gezocht op termen als rookhout, net, houtskool e.d. maar ben het helaas niet tegen gekomen. Deze waren namelijk wat voordeliger en meer keuze in welke smaak, mocht die persoon zich herkennen laat het weten
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Ik kijk even meeSalv schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:20:
[...]
Volgens mij is er ook iemand in dit topic geweest welke bij een vrij nieuwe website eens bestelling heeft gedaan, volgens mij z'n vader / zoon site... Daar waar de prijs wat voordeliger is omdat deze in van die oranje netten werden geleverd.
Ik heb de laatste 50 pagina's gister door gelezen en gezocht op termen als rookhout, net, houtskool e.d. maar ben het helaas niet tegen gekomen. Deze waren namelijk wat voordeliger en meer keuze in welke smaak, mocht die persoon zich herkennen laat het weten
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
20% op een Kamado Joe of Bastard is behoorlijk wat hoorBeun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:11:
[...]
Klopt, maar dat is 20% korting. Ik hoop stiekem dat er binnenkort betere deals zijn. Wel heel erg bedankt voor jouw antwoord!
Voor de echt klappers zul je geluk moeten hebben en in winkels er tegenaan moeten lopen, die staan namelijk nooit op een website/online.
@Salv wellicht in het BBQ korting topic?
[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 13-08-2020 11:33 ]
Heel misschien hebben ze nog wel voorraad, zou even een belletje wagen.Sparhawk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:34:
[...]
Tnx, maar nu ook daar: Levertijd: Tijdelijk uitverkocht....
Ik heb mijn Masterbuilt al met 20% korting aangeschaftMartinusz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:31:
[...]
20% op een Kamado Joe of Bastard is behoorlijk wat hoor![]()
Voor de echt klappers zul je geluk moeten hebben en in winkels er tegenaan moeten lopen, die staan namelijk nooit op een website/online.
Helaas ook niet, daar heb ik de laatste 5 pagina's ook doorgenomen. Wellicht was het wel het BBQ genootschap forum, daar ben ik nu zoekendeMartinusz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:31:
[...]
20% op een Kamado Joe of Bastard is behoorlijk wat hoor![]()
Masterbuilt met 20% korting? dat is wel bijzonder jaBeun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:51:
[...]
Ik heb mijn Masterbuilt al met 20% korting aangeschaftHet gaat mij nu puur om de accessoires. Ik ben op zoek naar het D&C systeem.
Het D&C systeem is nu overal al zo'n beetje op, dus voorraad die er niet is, kan ook niet in de sale komen
Dat is wel jammer, dan moet ik misschien toch voor alleen de halve deflectors halen.Martinusz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:01:
[...]
Masterbuilt met 20% korting? dat is wel bijzonder ja
Het D&C systeem is nu overal al zo'n beetje op, dus voorraad die er niet is, kan ook niet in de sale komen
https://rookplankje.nl/RoelsRules schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:01:
Ik wil weer wat rookhout gaan bestellen daar de voorraad op aan het raken is. Chunks of groter.
Iemand een goede tip voor waar? De vorige site bestaat niet meer.
Gaat mn om appel, cherry, hickory etc. Eiken heb ik nog genoeg (resthout van de tafel)
Heb er zelf een aantal zakjes gekocht, leuk verpakt in jute zakken. Alder, Beech, Cherry en Apple.
[ Voor 11% gewijzigd door Wahloh op 13-08-2020 12:24 ]
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Beech is beuken en is normaal een vrij neutrale rooksmaak maar alder zegt me niks.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Nogal zachte houtsoort, zou je voor zalm kunnen gebruiken.
Alder is elzenhout.Chevy454 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:04:
Over rookhout gesproken, waar gebruiken jullie alder of beech rookhout voor?
Beech is beuken en is normaal een vrij neutrale rooksmaak maar alder zegt me niks.
https://smokeyjohn.nl/hout-voor-roken
[ Voor 6% gewijzigd door Fladder80 op 13-08-2020 15:11 ]
Bij de makro cuba9SirLenncelot schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:43:
Heeft iemand een tip voor fijn houtskool met wat grotere brokken? Ik merk nu dat het houtskool eigenlijk direct door het rooster valt. Liefst haal ik het gewoon bij een fysieke winkel.
Edit: zelf naar deze aan het kijken.
Ik heb specifiek voor die rookhout soorten gekozen omdat ik niet van heftige rooksmaak houd en dus liever wat lichtere soorten gebruik. Momenteel heb ik Alder gebruikt voor zalm en een mix van Cherry en Apple voor pulled pork. Je overige vragen zijn al beantwoord zie ik.Chevy454 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:04:
Over rookhout gesproken, waar gebruiken jullie alder of beech rookhout voor?
[ Voor 8% gewijzigd door Wahloh op 13-08-2020 15:46 ]
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Iemand ervaring met dit merk? Op internet is er heel weinig van te vinden...
Url naar merk site: https://www.columbusgrills.com/nl/
Zouden daarvoor veel accessoires te verkrijgen zijn?
Oftewel ze brengen een nieuw model uit, maar lijkt mij kariger dan de Grill Guru zelf?jaspernts schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:52:
Omdat de Grill Guru kamado's slecht leverbaar zijn, krijg ik nu vanuit de leverancier een 'The Columbus' kamado aangeboden voor dezelfde prijs. Zij hebben een nieuwe lijn geïntroduceerd die vanaf deze maand uitgeleverd gaan worden.
Iemand ervaring met dit merk? Op internet is er heel weinig van te vinden...
Url naar merk site: https://www.columbusgrills.com/nl/
Volg....we zitten niet op FacebookSpooN_05 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:23:
Volg.
Zouden daarvoor veel accessoires te verkrijgen zijn?
Ik gok dat alles van Grill Guru erop gaat passen
Klopt ze brengen een nieuw model uit. Waar baseer je dat ie kariger is op?Martinusz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:38:
[...]
Oftewel ze brengen een nieuw model uit, maar lijkt mij kariger dan de Grill Guru zelf?
[...]
Volg....we zitten niet op Facebook
Ik gok dat alles van Grill Guru erop gaat passen
Bij de intratuin gaat straks t online assortiment weg met 20% korting. Mijn oog is gevallen op The Bastard Compact, nu voor 599 en straks voor ongeveer 480.
Ik verwacht er in de zomer elke 2 weken wel iets op klaar te maken en misschien vaker. Ik begin met wat spareribs of pullen park en van daar ga ik verder.
Is dit een goede besteding van 400-500 euro of is het beter om een goedkoper model te nemen van een ander merk?
PSN: djmurcielago
Nee. Zoek maar naar 200F of HarlemBBQ of welke naam ze nu weer hebben.Murcielago schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:31:
Is dit een goede besteding van 400-500 euro of is het beter om een goedkoper model te nemen van een ander merk?
Ik zou voor Kamado Joe Junior gaan. Met Black Friday heb je die misschien voor 375 euro (vorig jaar). Nu kan je die KJJ voor 465 euro vinden denk ik.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gisteren:
:strip_exif()/f/image/mlAjCX8ic4ttns23y9DBJiMd.jpg?f=fotoalbum_large)
Burgers uiteraard zelf gemaakt. De worst hieronder niet.
Vandaag:
:strip_exif()/f/image/Ec41s9cjfcn1kzR2rqa1cekj.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker, snel en simpel
[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 13-08-2020 20:36 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Bedankt voor de tip. Dan sla ik deze over.Chevy454 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:56:
[...]
Nee. Zoek maar naar 200F of HarlemBBQ of welke naam ze nu weer hebben.
Ik zou voor Kamado Joe Junior gaan. Met Black Friday heb je die misschien voor 375 euro (vorig jaar). Nu kan je die KJJ voor 465 euro vinden denk ik.
Ik vond vroeger van die buitenkeukens wel tof, en begon daar naar te kijken. Uiteindelijk heb ik Kamado's ontdekt en neig ik daar nu meer naar. Vooral voor het slowcooken, ook in de winter maanden.
Kamado joe classic lijkt me wel wat, maar om 1k+ uit te geven voor iets waar ik pas een tweetal weken van het bestaan af weet vind ik lastig goed te praten.
Dus ben naar wat kleinere modellen gaan kijken ( we zijn maar met z'n tweetjes ) om wat te experimenteren met kamado's. Mocht dat ons bevallen kunnen we altijd een grotere variant aanschaffen zoals de joe classic. Een kleinere kamado lijkt ons altijd wel handig voor erbij .
We zijn langs onze plaatselijke tuincentrum geweest om wat modellen te bekijken en kwamen uit op een huismerk "own grill" . Deze kamado is 15 inch en kost 299 euro. Er zijn ook veel (betaalbare) accessoires voor te krijgen. Online kan ik geen ervaringen over dit merk vinden, dus wellicht heeft iemand hier ervaring met dit merk? https://www.osdorp.nl/pro...mische-bbq-grijsantraciet
Wat je ook ‘nodig’ hebt is :
- hittebestendige handschoenen
- thermometer, de Ikea FANTAST is prima voor een beperkt budget
- borstel om het rooster te reinigen
- dekselhouder van Ikea om spareribs rechtop in te kunnen zetten. (die gebruik ik op mijn KJJ)(wel plastic dopjes eraf halen)
- heat deflector
- grill ripper
- aspook
- instant thermometer, zoals de Thermapen. (optioneel, niet goedkoop, maar wel erg handig)
Ik heb de Kamado Joe Junior dus zelf ook en die komt redelijk compleet, inclusief heat deflector, grill gripper en aspook, maar dat is niet bij elke kamado zo. Dus kijk goed wat je er wel en niet bij krijgt.
Ik heb 'm net even opgemeten en hij is en 52cm diep en met onderstel 50cm breed. Ik weet niet wat er om die 50x50cm op je balkon zit, maar hou er ook rekening mee dat een kamado heel erg warm kan worden. Eventuele plastic onderdelen van bijvoorbeeld een balkonreling, zouden wel eens kunnen smelten of nog erger, vlam kunnen vatten, maar goed...dat geldt natuurlijk voor elke bbq
@d0nny41 herkenbaar, ik heb ook een kleinere maat kamado gekozen (De Kamado Joe Junior) omdat ik eerst wilde experimenteren. Nu, jaren - en enkele barbecues - later is dat nog steeds mijn kleine rode lieveling
Ik ken de "Own grill", maar dit model is volgens mij vaker voorbij gekomen onder andere namen. Het lijkt er niet op dat die wordt geleverd met een deflector, grill gripper of aspook. Die zul je er nog bij moeten kopen dus.
[ Voor 16% gewijzigd door Apie! op 14-08-2020 09:27 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Vergeet de action niet. Gisteren nog wat reserve hittebestendige handschoenen meegenomenm 2.95 per stuk. Maar een grill grijper ook gelijk overbodig.
Aspook kan elke willekeurige hittebestendige stok zijn. T liefste van metaal. Maar als hij toevallig een open haard of vuurkorf ofzo heeft heb je er vaak al 1.
Overigens had ik er bij mijn lidl ei geen en heb hem nooit gemist.
Borstel kan je ook een verpakking van 10 staalsponsjes halen bij de AH. 1 sponsje per keer en klaar.
Alles wat je noemt behalve de thermometer is redelijk optioneel voor mijn idee en zeker niet direct nodig.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Kijk wel even of je überhaupt mag barbecue'n op je balkon, op sommige plekken is dit niet toegestaan.Murcielago schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:31:
Nu wil ik graag een Kamado BBQ kopen, echter heb ik beperkte ruimte op mijn balkon (ongeveer 50 bij 50 cm). Budget is 400-500 euro.
Wij reden afgelopen week door Rotterdam, ( eender waar natuurlijk ) en mijn wederhelft wees me op de vele appartementen met uitzicht op het water.Flapperbol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:10:
[...]Kijk wel even of je überhaupt mag barbecue'n op je balkon, op sommige plekken is dit niet toegestaan.
'prachtig, zo te wonen'
Maar gelijk er achteraan ... die BBQ's en Pizzaoven van jou passen niet, dus valt wel af
Een collega van mij woonde in een appartement, waar alleen aan de achterzijde een BBQ opgesteld mocht worden volgens de VVE.
Hiermee werd waarschijnlijk de binnenplaats/parkeerplaats bedoeld, maar hij had het hoekappartement.
Zijn Weber stond altijd in die hoek te smeulen .... niemand echt last van
Na zijn verhuizing is echter wel het regelement aangepast .... ALLEEN begane grond
[ Voor 28% gewijzigd door FreshMaker op 14-08-2020 08:22 ]
50 bij 50cm is geen balkon. das een vlucht plek.Flapperbol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Kijk wel even of je überhaupt mag barbecue'n op je balkon, op sommige plekken is dit niet toegestaan.
hoe wil je de BBQ bedienen? van uit je woonkamer? (rook/hitte).je huis stinkt de rest vd week.
ik denk inderdaad dat het niet is toe gestaan. (hete kolen die over de rand vh "balkon" kunnen vallen lijkt me sterk dat de handhaving dat accepteert.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Onze TV's zijn grotercopykat schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:21:
[...]
50 bij 50cm is geen balkon. das een vlucht plek.
hoe wil je de BBQ bedienen? van uit je woonkamer? (rook/hitte).je huis stinkt de rest vd week.
ik denk inderdaad dat het niet is toe gestaan. (hete kolen die over de rand vh "balkon" kunnen vallen lijkt me sterk dat de handhaving dat accepteert.)
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Het ging er om dat @Murcielago begreep dat ie met meer rekening moest houden dan de aanschaf van de kamado alleen. Voor de rest moet iedereen maar voor zichzelf bepalen wat nodig vind en wat niet
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Is ook duurder dan een paar worstjes cremeren van de lidl.
Kamado is net als koken op een oude klassieke Electrische kookplaat , als je rekening houd met de vertragingsfactor van je afregelen en de juiste houtskool gebruikt heb je t zo door.d0nny41 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:17:
Lees ook al een tijdje mee in het BBQ topic. Kom zelf van een elektrische BBQ, maar miste toch de smaak die ik van een houts bbq krijg. Ben tevens een volledige leek op gebied van BBQen.
Ik heb ook een 15inch tuincentrum kamado werkt prima, voordeel van deze (edit, die je aanwijst bij osdorp) als je alle opties meteen bij besteld past het zonder gekloot en heb je nog geld over voor lekker stukje vlees.Ik vond vroeger van die buitenkeukens wel tof, en begon daar naar te kijken. Uiteindelijk heb ik Kamado's ontdekt en neig ik daar nu meer naar. Vooral voor het slowcooken, ook in de winter maanden.
Kamado joe classic lijkt me wel wat, maar om 1k+ uit te geven voor iets waar ik pas een tweetal weken van het bestaan af weet vind ik lastig goed te praten.
Dus ben naar wat kleinere modellen gaan kijken ( we zijn maar met z'n tweetjes ) om wat te experimenteren met kamado's. Mocht dat ons bevallen kunnen we altijd een grotere variant aanschaffen zoals de joe classic. Een kleinere kamado lijkt ons altijd wel handig voor erbij .
We zijn langs onze plaatselijke tuincentrum geweest om wat modellen te bekijken en kwamen uit op een huismerk "own grill" . Deze kamado is 15 inch en kost 299 euro. Er zijn ook veel (betaalbare) accessoires voor te krijgen. Online kan ik geen ervaringen over dit merk vinden, dus wellicht heeft iemand hier ervaring met dit merk? https://www.osdorp.nl/pro...mische-bbq-grijsantraciet
Voor twee tot vier personen is 34cm grilrooster prima. 6 gaat ook nog.
Ik zou zeker de multi rooster frame en halvemaan(2) deflector toevoegen.
Dat maakt het een goed werkend multicook systeem.
En een gietijzer rooster.😉
In fact ik ga zelf ff kijken of dat multirooster ook in mijne past. (zal wel niet 😏,dat het probleem met retail kamado's de keramische schalen hebben hun eigen vormen en 15 inch is alleen de rooster maat.).
Edit2, als je ingewikkelder of flexibler wilt bbq'en zou ik kiezen voor large of medium, 50 of er 42cm kan je met twee zones werken. Weet niet of de halvemaan functie op zo'n klein oppervlak voldoende ruimte overlaat op het rooster om echt van direct en indirect te spreken.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 14-08-2020 10:27 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ronde de klok van 3 was de bezorger er en vriendelijk gevraagd of deze netjes met de wagen naar achter kon zodat middels palletwagen mooi direct in de tuin te kunnen plaatsen, dit was uiteraard geen probleem. Mede door overige werkzaamheden en het noodweer wat op komst was maar besloten om de verpakking dicht te laten en daar vandaag maar mee bezig te gaan
Het kriebelt wel natuurlijk om de doos open te maken als je hem daar zo ziet staan maar nog een aantal uur werken en dan gaan we lekker installeren!
Welke is het? Classic? Classic 2? 3?Salv schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:32:
Gister was het dan zover onze rode kanjer is geleverd. Ik zou op woensdag eigenlijk een T&T en informatie ontvangen wanneer ik deze donderdag kon verwachten. Helaas is het door een storing bij de winkel waar deze gekocht is niet gelukt, daar waar ik op donderdag navraag gedaan heb en werd het door de winkel zelf opgelost door eigen transport en 's middags na 14:00 zou ik deze mogen verwachten.
Ronde de klok van 3 was de bezorger er en vriendelijk gevraagd of deze netjes met de wagen naar achter kon zodat middels palletwagen mooi direct in de tuin te kunnen plaatsen, dit was uiteraard geen probleem. Mede door overige werkzaamheden en het noodweer wat op komst was maar besloten om de verpakking dicht te laten en daar vandaag maar mee bezig te gaan![]()
Het kriebelt wel natuurlijk om de doos open te maken als je hem daar zo ziet staan maar nog een aantal uur werken en dan gaan we lekker installeren!
[Afbeelding]
waarom niet de grill guru bij de hornbach 269,-- en compleetOmschrijvingd0nny41 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:17:
Lees ook al een tijdje mee in het BBQ topic. Kom zelf van een elektrische BBQ, maar miste toch de smaak die ik van een houts bbq krijg. Ben tevens een volledige leek op gebied van BBQen.
Ik vond vroeger van die buitenkeukens wel tof, en begon daar naar te kijken. Uiteindelijk heb ik Kamado's ontdekt en neig ik daar nu meer naar. Vooral voor het slowcooken, ook in de winter maanden.
Productomschrijving
De Grill Guru Original Compact Kamado geeft je de pure smaak van een houtskool vuur. Het is een prachtige kamado voorzien van alle gemakken. Gemaakt van hoogwaardig vuurvast keramiek. Hoogte 60 cm en een doorsnede van 38 cm. Voor lekker en vele uren easy barbecue plezier het hele jaar door.
Pluspunten
🔨 Binnen vuurkorf en vuurring van vuurvast keramiek
🔨 Poeder coated frame
🔨 RVS grillrooster van ø 33 cm
🔨 Poeder coated topventilatieschijf
🔨 Handige thermometer roken, grillen en bakken
Wat zit er in jouw verpakking?
🔨 Grill Guru Original Compact Kamado
🔨 Plate setter en pook
🔨 Regenhoes
Ik heb gekozen voor classic 2 compleet
Vraagje, zijn er hier mensen bekend met het NL kamado merk, Grill Bill?
Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Ik lees ook al een tijdje mee, soms post ik eens wat.
Vond het wel weer eens tijd om wat foto's te posten.
Vorige week zaterdag op de Noord Zee gevist op Makreel & zondag op de bbq bereid!

Leuk om x te doen! smaakte prima!
Fijn weekend!
Edit: Plaatje te groot..
[ Voor 6% gewijzigd door Borisvt op 14-08-2020 12:10 ]
Erg gaaf! Goeie foto's en dit is toch voor het eerst dat ik zie dat iemand zijn eigen vis/vlees vangt (Borisvt schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:09:
Goedemiddag!
Ik lees ook al een tijdje mee, soms post ik eens wat.
Vond het wel weer eens tijd om wat foto's te posten.
Vorige week zaterdag op de Noord Zee gevist op Makreel & zondag op de bbq bereid!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk om x te doen! smaakte prima!
Fijn weekend!
Edit: Plaatje te groot..
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Hoe lang heeft dat er nou op gelegen? Wegens thuiswerken zit ik ook te overwegen dit een keer op mijn kamado te gooien maar ben bang dat ik dan toch nog te laat begin voor het avondeten.holoX schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:00:
Gisteren een dagje thuisgewerkt, prima moment om wat snelle pulled pork te maken op de Masterbuilt 560. Snel als in niet ieder uren sprayen, maar 1x lakken, simpele broodjes en supermarkt coleslaw.
Smaakte prima!
| Picanha aan het spit augustus 2020 | |||
![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ||
Vorige week heb ik dan eindelijk maar eens de knoop doorgehakt en een RVS spit gekocht.
Na eerst een lekker kippetje (foto) heb ik afgelopen week 1kg Picanha (Uruguay, grass fed), gepepered, gezout en in plakken gesneden en aan het spit geregen. Weer eens wat anders dan afvlammen.
Na ongeveer 45 minuten op 180°C was de kern 60°C. Dat lijkt te ver maar is het niet. Stevig, smaakvol vlees wat absoluut niet droog is. Lekker chimichurri erbij gemaakt; zonder koriander want dat vind ik ook niet te eten.
Voor de volgende keer ga ik het alleen iets heter doen om wat meer een korst te krijgen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aZRcGNpenzomqul8tq0ohrWp.jpg?f=user_large)
Had ff tijd om beter te kijken en het heeft een lower deflector plate plaatsing, een tussen ring voor een pannetje of de twee halvemaan plates.
Ziet er uit als een mini divide systeem.
Heb eigenlijk genoeg assesiores maare, ga toch effe kijken en meten....😋
Iemand tips hoe dit te repareren?
American Express vraagbaak
:strip_exif()/f/image/swL88XzJUT5S4Q2z5vfKaENd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga fiber vilt plakken. (toch te heet voor bbq in de tuin)
Aceton ,goed schoonmaken, netjes binnenrand volgen met plakken klaar.
Even paar dagen dekseldicht voor hechting lijm
En we kunnen weer.
Grofweg van 10.00 tot 18.00 uur. Het stuk was rauw 2.3Kg.Pieroman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Hoe lang heeft dat er nou op gelegen? Wegens thuiswerken zit ik ook te overwegen dit een keer op mijn kamado te gooien maar ben bang dat ik dan toch nog te laat begin voor het avondeten.
Een stuk van 2,3Kg kan overigens de volgende keer net zo goed een uurtje eerder klaar zijn, het is verschilt iedere keer weer. Temperatuur meten + voelen = weten.
Overigens is te vroeg beginnen echt niet erg. Stel het is om 16.30u al helemaal klaar kun je het prima een paar uur laten rusten ingepakt in alufolie + handdoek + koelbox. Komt het vlees alleen maar ten goede.
[ Voor 3% gewijzigd door holoX op 14-08-2020 13:54 ]
@Chevy454; jij hebt een Niclan toch? Hoe zijn jouw ervaringen daarmee en zou je hem aanraden als kamado?
Een metalen kamado spreekt mij aan vanwege het metaal, zodat ik de kamado ook zo af en toe kan vervoeren naar mensen om daar lekker te barbecuen. En vanwege de stevigheid, ik krijg 't op de een of andere manier altijd voor elkaar om dingen te laten vallen of tegen aan te rijden.. Zou het zonde vinden als dat ook met m'n kamado zou gebeuren.
Omdat Meater niet in V&A is toegevoegd post ik het even hier voor ik hem op MP plaats. Ik kreeg bij mijn block een gratis Meater+, wellicht dat ik er een Tweaker blij mee kan maken tegen een lagere prijs -> V&A aangeboden: Meater+ Wireless Smart Meat Thermometer
Hmm verleidelijk. Moet mezelf nu flink beheersen haha.lubbertkramer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:20:
Ik post hier niet veel ben vooral een lezer maar nu weer wat te delen. Na lang getwijfeld te hebben tussen Wlan, iGrill, Inkbird en Meater toch maar de Meater block besteld.Dit mede omdat ze nu een API gemaakt hebben waardoor ik het kan koppelen aan HA. Wlan had eerst de voorkeur maar toch wat nadelen als niet waterdicht en snoeren. Ik ben benieuwd, vanavond gelijk in gebruik nemen met een run spareribs![]()
Omdat Meater niet in V&A is toegevoegd post ik het even hier voor ik hem op MP plaats. Ik kreeg bij mijn block een gratis Meater+, wellicht dat ik er een Tweaker blij mee kan maken tegen een lagere prijs -> V&A aangeboden: Meater+ Wireless Smart Meat Thermometer
zeker geen garantie dan?lubbertkramer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:20:
Ik post hier niet veel ben vooral een lezer maar nu weer wat te delen. Na lang getwijfeld te hebben tussen Wlan, iGrill, Inkbird en Meater toch maar de Meater block besteld.Dit mede omdat ze nu een API gemaakt hebben waardoor ik het kan koppelen aan HA. Wlan had eerst de voorkeur maar toch wat nadelen als niet waterdicht en snoeren. Ik ben benieuwd, vanavond gelijk in gebruik nemen met een run spareribs![]()
Zeker wel, staat gewoon op de factuur als gekocht item + mijn meaterblock en order/factuur geef ik mee. Garantie op de producten is twee jaar.
Iemand recent deze briketten getest?
ik heb ook een Niclan, nu een jaar of twee.Koehandelaar schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:16:
Heeft er iemand ervaring met de Apache kamado? Ik zie hem op Bol.com staan en daarnaast bij De Wit Schijndel. Het is een metalen kamado, is hij vergelijkbaar met de Niclan?
@Chevy454; jij hebt een Niclan toch? Hoe zijn jouw ervaringen daarmee en zou je hem aanraden als kamado?
Een metalen kamado spreekt mij aan vanwege het metaal, zodat ik de kamado ook zo af en toe kan vervoeren naar mensen om daar lekker te barbecuen. En vanwege de stevigheid, ik krijg 't op de een of andere manier altijd voor elkaar om dingen te laten vallen of tegen aan te rijden.. Zou het zonde vinden als dat ook met m'n kamado zou gebeuren.
het heeft zeker voordelen zoals gewicht etc.
naar mijn idee is deze Apache een rebrand van de Niclan (als de Niclan geen chinese rebrand is).
ik zou nu zeker geen €500 betalen voor deze kamado omdat de kwaliteit daar simpelweg niet naar is. die van mij staat altijd onder een afdak maar toch roesten alle schroeven en scharnieren. ook de lasnaden van de roosterverhoger waren na een maand geknapt.
vorig jaar ging de niclan voor €100 weg bij Harlembbq. er kan dus zeker nog wel wat van de prijs af.
Ik vind het zelf waardeloos. De enige en de laatste keer dat ik het kocht was de volledige fatcap er dus af. En ik ben niet de enige met die ervaring.dbzfan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:50:
Iemand ervaring met de picanha van de Jumbo? Zag daar vandaag stukken in de koeling liggen. Niet te groot.. Ongeveer 15 euro per stuk.
€ 100? Dan is die € 500,- echt teveel ja. Is er niet iemand die van z'n Niclan af wil?spank_mojoo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
ik heb ook een Niclan, nu een jaar of twee.
het heeft zeker voordelen zoals gewicht etc.
naar mijn idee is deze Apache een rebrand van de Niclan (als de Niclan geen chinese rebrand is).
ik zou nu zeker geen €500 betalen voor deze kamado omdat de kwaliteit daar simpelweg niet naar is. die van mij staat altijd onder een afdak maar toch roesten alle schroeven en scharnieren. ook de lasnaden van de roosterverhoger waren na een maand geknapt.
vorig jaar ging de niclan voor €100 weg bij Harlembbq. er kan dus zeker nog wel wat van de prijs af.
Doet mij denken aan de "Tomahawk" (van Varken) van de AH, het klinkt populair dus we verkopen hetdbzfan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:50:
Iemand ervaring met de picanha van de Jumbo? Zag daar vandaag stukken in de koeling liggen. Niet te groot.. Ongeveer 15 euro per stuk.
[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 14-08-2020 17:23 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik dacht dat het duidelijk was met mijn posts?Koehandelaar schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:16:
Hij heeft meer issues als een zwangere tiener.
Maar zoals elk kind houd je ervan.
Lekken als de pest langs de aspan. Dus daar nomex vilt geplaatst. Bij mij staat hij al ruim 2 jaar buiten. En hij is daar dus daar bij die spleet lekker krokant aan het worden. Door de eivorm is de aspan namelijk watergekoeld. Hierdoor heb je ook snel schimmel aan de binnenkant.
Daar de Niclan van metaal is reageert die nog heftiger als een menstruerende vrouw zonder chocolade als je te laat met de schuiven speelt. Het gebruik van heel hard houtskool helpt wel om die ongevoelig te maken qua luchtstroom schommelingen.
En de algemene bouwkwaliteit is matig. Je moet de schroeven vervangen voor RVS exemplaren. Ik heb de margriet schijf vervangen door een SmokeWare SS cap omdat die begon te bladeren.
Maar uiteindelijk ben ik er wel blij mee. Al word ik liever op dit moment geen opa.
Ik heb gemeten en ik weet bijna zeker dat het past in de grill guru compact, de KJJ en alle andere met die vorm onderschaal.copykat schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:09:
[Afbeelding]
Had ff tijd om beter te kijken en het heeft een lower deflector plate plaatsing, een tussen ring voor een pannetje of de twee halvemaan plates.
Ziet er uit als een mini divide systeem.
Heb eigenlijk genoeg assesiores maare, ga toch effe kijken en meten....😋
Vuurpot binnenmaat moet minimaal 28,5cm zijn. Mijne is dus te smal😒
Halve maantjes zijn 30 bij 15. Duh Halve maan🤣
Doe je voordeel er mee ik heb er niks an.
Krijg je wel van die hydrofile onderleggers kado voor onder je Niclan tegen de incontinentie druppels op je tegels..🤣Chevy454 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:52:
[...]
.....
Maar uiteindelijk ben ik er wel blij mee. Al word ik liever op dit moment geen opa.
Heb de laatste paar sessies rubs uit Pitmaster X boek gebruikt en ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind allemaal . Keer wat anders
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik gebruik deze altijd. Mooie briketten, al zit er hier en daar wel eens een gesneuvelde tussen (hoekje/randje eraf). Het lukt me met deze briketten altijd prima om voor lange tijd (8+ uur) mijn 57cm Weber op temperatuur te houden, ze branden lang en gelijkmatig. Er komt wel best wat as vanaf, maar goed dat valt allemaal mooi in mijn aspan.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:34:
Opzoek naar nieuwe briketten! Via zoekfunctie begrepen dat de kokosbriketten van Welkoop redelijk populair zijn? 2+1 gratis actie het moment. Geen idee wat ik met 30 kilo briketten ga doen, maar gezien de prijs wellicht wel een optie. 30 kilo voor 32 euro
Iemand recent deze briketten getest?
Ik had het er met @Apie! nog over gehad om de Niclan te verkopen.copykat schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:45:
Krijg je wel van die hydrofile onderleggers kado voor onder je Niclan tegen de incontinentie druppels op je tegels..🤣
Alleen zit je in een range waar heel veel weber aanbod is.
En als ik de Niclan zou verkopen voor pak em beet 150 euro -> de SmokeWare SS cap kost al 70 euro.
Voor die restwaarde van 80 euro houd ik em lekker.
Kortom:
De niclan blijft en wordt gewoon gebruikt voor kip waarbij je toch hoge temp nodig hebt.
De Masterbuilt voor low and slow icm met de flameboss 400 voor lange sessies.
Het action ei voor searen
De Fornetto om gewoon eens te spelen.
En zo heeft elke pit zijn functie.
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 15-08-2020 10:49 ]
helemaal mee eens, als t uit elkaar valt kan je altijd nog oud ijzer er van maken.
(ik had die Hormbach ding bekeken(stond met een groot bord inde aanbieding), met die luchtpijp/air-intake aan de buiten zijde van tafeltje naar onder, van plastic???? , nieuw ziet het er best goed uit maar je zou het moeten vergelijken met een andere BBQ's in stalen/metalen versie denk ik en niet met keramische versie's die roesten toch minder, breken dat kan wel.)
Ik heb ook wel een gedacht (als ik weer eens te kloten zat met indirect/roosterruimte gebrek) ik zet die tuincentrum kamado te koop (2jaartjes oud) en hou de attributen die niet maat gebonden zijn. en koop een large. Maar ik verwacht geen dikke prijs.250 euro zou veel zijn. Dus ik ga later (als er meer mee-eters zijn. ;-D ) gewoon er een bij kopen en hou die TCK als quick and dirty (effe snel klein spul) en searing tot ie uit elkaar valt.
Voor nu doet ie gewoon meestal wat ie moet doen.
ik heb die Owl's kort bekeken, was er toch ;-) en grill guru komt in me op. de classic's. sorry "Originals"
vorm en keramic kleur. matzwart gespoten frames.
je ziet toch langzamerhand meer "beter uitgedachte" nock-off's. (daarmee bedoel ik dat je allerlei accessoires kunt kopen die passen én werken omdat ze rechtstreeks afgeleid zijn van hun duurdere donor Kamado.) en niet die uniek gevormde kale only rooster kamado's die veredelede sate/burger branders zijn.
Dus wie weet wat er allemaal over 2 jaar te kiezen is in het "Opel/Skoda segment"
:-)
Bedankt voor de tips. Die accessoires ga ik uiteraard ook kopen. De hitte had ik niet helemaal rekening mee gehouden. Welke minimale afstand raden jullie aan om te voorkomen dat de hitte van de omgeving teveel wordt?Apie! schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:18:
@Murcielago hou er rekening mee dat je er niet bent met de aankoop van alleen de kamado zelf.
Wat je ook ‘nodig’ hebt is :
- hittebestendige handschoenen
- thermometer, de Ikea FANTAST is prima voor een beperkt budget
- borstel om het rooster te reinigen
- dekselhouder van Ikea om spareribs rechtop in te kunnen zetten. (die gebruik ik op mijn KJJ)(wel plastic dopjes eraf halen)
- heat deflector
- grill ripper
- aspook
- instant thermometer, zoals de Thermapen. (optioneel, niet goedkoop, maar wel erg handig)
Ik heb de Kamado Joe Junior dus zelf ook en die komt redelijk compleet, inclusief heat deflector, grill gripper en aspook, maar dat is niet bij elke kamado zo. Dus kijk goed wat je er wel en niet bij krijgt.
Ik heb 'm net even opgemeten en hij is en 52cm diep en met onderstel 50cm breed. Ik weet niet wat er om die 50x50cm op je balkon zit, maar hou er ook rekening mee dat een kamado heel erg warm kan worden. Eventuele plastic onderdelen van bijvoorbeeld een balkonreling, zouden wel eens kunnen smelten of nog erger, vlam kunnen vatten, maar goed...dat geldt natuurlijk voor elke bbq
@Flapperbol Die ga ik even checken. Zag wel dat een aantal buren gasbarbecues hadden, dus denk dat t wel mee valt. Ik zit ook op de bovenste verdieping, dus dat helpt. Hoe is de rookontwikkeling van een Kamado?
![]() | ![]() |
Ik zag dat er ook een metalen onderstel te koop was, maar had liever een meubel met wat werkruimte. Een tijdje gekeken naar wat kant & klaar meubels op de Ikea website en marktplaats, maar niets leek goed aan te sluiten bij mijn wensen qua duurzaamheid, werkruimte en hoogte. Kortom: tijd om als IT-er zélf eens met hout aan de slag te gaan!
Eerst op papier een schets maken van wat ik dan eigenlijk wilde bouwen. Plek voor een permanente buitenkeuken had ik niet - dan zou ik een afdak erbij willen en zag ik van het een het ander komen. Kortom: ik wilde de Kamado op een prettiger werkhoogte hebben, op wieltjes zodat ik hem kan verrijden op mijn terras, en met inklapbare werkbladen aan de zijkanten zodat hij 's winters in de schuur kan staan en niet teveel ruimte inneemt. Nadat ik wat geschetst had ben ik gaan kijken bij de doe-het-zelf handel om de hoek wat ze aan hout hadden, en dat vertaald in een zaaginstructie voor ze.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGuDM2cNas2jl0M0OvBl7Lto.jpg?f=user_large)
Keurig op maat gezaagd Douglashout, moest 5 euro voor het zagen afrekenen. Nou, daar ga je toch niet zelf voor lopen klooien
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LemSZErmrzrI2aFzn7cGQsrk.jpg?f=user_large)
Ondertussen had ik online gezocht naar scharnieren en andere ijzerwaren om het meubel solide in elkaar te zetten. Alles even netjes onzichtbaar in elkaar geschroefd had de voorkeur, een strakke afwerking was het doel. Inklapbare plankdragers konden dienen als scharnier voor de werkbladen, en ik kwam tafelpoot-verbindstukken tegen waarmee ik een solide verbinding tussen poten en tussenbalkjes kon maken. Toen de olie droog was en de ijzerwaren binnen waren kon het monteren beginnen. Beetje beitelen, beetje zagen, beetje de electrische afkortzaag als frees gebruiken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G2zSFKoxkU2aXLff0xaqbtJt.jpg?f=user_large)
In totaal een dag of 3 bezig geweest, en helemaal tevreden met wat er dan uit je handen komt!
![]() | ![]() |
Nu was het even wachten op een hoes, ik wilde wel dat de Kamado en het meubel afgedekt konden worden als er regen kwam. Nog best lastig om een hoes te vinden die goed past en kwalitatief goed lijkt te zijn. Heb een hoes van 11 euro die aan allebei de eisen niet voldoet, maar beter dan niets - een betere hoes komt nog wel! Tijd voor ACTIE!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obkDERBHQYvM9klbskSw5MU1.jpg?f=user_large)
Heb al het nodige erop bereid, afgelopen weekend voor het eerst pulled pork gemaakt! Mooi stuk procureur van de slager om de hoek, en dat de hele dag op 125 graden naar een kerntemperatuur van 92 graden gestookt. Lekker om er gewoon bij in de buurt te zitten met wat leesvoer en af en toe even kijken of alles wel goed gaat. Stabiele temperatuur aanhouden lukt steeds beter, gewoon snel leren er met je tengels zoveel mogelijk vanaf te blijven, en een aanpassing aan de luchtinlaat tijd geven om een nieuwe stabiele situatie te creëren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtycgyVgp7TsAsPrtnBwyqtq.jpg?f=user_large)
Dat ziet er toch niet verkeerd uit. Lekker laten rusten na afloop, en dan uit elkaar trekken en mengen met barbecuesaus, en samen met wat ingelegde groente en koolsla een heerlijke Italiaanse bol met pulled pork gemaakt!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jnX8ctcWOLikzz9RhQHMNi4S.jpg?f=user_large)
En ja, het smaakte net zo lekker als het eruit ziet. Tenzij je het er niet lekker uit vind zien, dan smaakte het beter dan het eruit ziet beloof ik je
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
@coyote1980
kijk als je kan bij de makro.
Die "tarrinton" hoezen zijn best goed.
ik heb er eentje die Ruim! over mn 15" met zijtafeltjes gaat. goed dik van stof.
(was op zoek naar een plaatje:
#iedereen
iemand dit wel eens gebruikt?
https://producten.makro.n...luminiumfolie-pan-3-stuks
Dutch oven the cheap way...
[ Voor 34% gewijzigd door copykat op 15-08-2020 13:50 ]
Ziet er goed uit maar is die lucht spleet tussen kamado en tafel niet wat aan de kleine kant? Maar kan ook gewoon de foto zijn die wat misleidend is.
Daar zat ik vooraf ook over te twijfelen, maar hij is groot genoeg dat het hout kan werken bij vochtig weer, en ook na een paar sessies inmiddels met het aan het einde flink opstoken van de Kamado is er niets aan het hout te zien. Dus volgens mij is het wel goedChevy454 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:59:
[...]
Ziet er goed uit maar is die lucht spleet tussen kamado en tafel niet wat aan de kleine kant? Maar kan ook gewoon de foto zijn die wat misleidend is.
Is groot zat hoorChevy454 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:59:
[...]
K to the KillaZ
zat eens te kijken naar je verhoudingen maar het is precies 1/3 1/3 1/3 en met kracht maal armlengte ben je niet bang dat je per ongeluk de hele bedoening laat kapseizen als je iets te veel druk zet op 1 van je zijtafeltjes?
(Als je een weegschaal op de buiten rand zet en hoeveel kg druk moet je dan zetten voordat het neigt te kantelen?) 10kg of ? je arm er op laten rusten met een biertje in je hand kan dat leveren. (mijn arm iigv wel :-) )
ik denkend aan mn impulsieve "lompe" acties (bijvoorbeeld die halve zak kolen er op zetten hoef ik niet te bukken met vullen.) en oeps .
Zou er een extra poot onder zetten aan beide zijde onder de klaptafeltjes die met klemmen achter op je baseframe geklikt kan worden als je het inklapt.weggeborgen dus. (campingtafel pootjes met zo'n insteek voet.)
Gelukkigcoyote1980 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:05:
@copykat de hele constructie is zo zwaar dat je heel raar moet doen voor hij om zou kunnen gaan. Ik denk dat je er inderdaad niet op kunt zitten, maar stond er net ter controle echt flink op te duwen en hij gaf geen sjoege. De Kamado weegt 42kg, en dan zit het gros van het gewicht van het meubel ook in het middendeel, dus geen zorgen
Oeh, nice!coyote1980 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:33:
Na jarenlang met z'n tweeën naar volle tevredenheid een Weber Smokey Joe als brikettenbarbecue gebruikt te hebben, heb ik onlangs ook de knoop doorgehakt en een Kamado uitgezocht om wat meer low & slow cooking mogelijkheden te hebben. Een BGE of andere kamado van 1.000+ euro vond ik te gek worden als kennismaking, en de mini Kamado's die bij de voedseldiscounters voorbij kwamen leken mij altijd net wat te klein. Maar toen ik de Grill Guru Compact voor 269 euro bij Hornbach voorbij zag komen, én zag dat hij op voorraad was, was ik verkocht en ben hem gaan ophalen![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zag dat er ook een metalen onderstel te koop was, maar had liever een meubel met wat werkruimte. Een tijdje gekeken naar wat kant & klaar meubels op de Ikea website en marktplaats, maar niets leek goed aan te sluiten bij mijn wensen qua duurzaamheid, werkruimte en hoogte. Kortom: tijd om als IT-er zélf eens met hout aan de slag te gaan!![]()
Eerst op papier een schets maken van wat ik dan eigenlijk wilde bouwen. Plek voor een permanente buitenkeuken had ik niet - dan zou ik een afdak erbij willen en zag ik van het een het ander komen. Kortom: ik wilde de Kamado op een prettiger werkhoogte hebben, op wieltjes zodat ik hem kan verrijden op mijn terras, en met inklapbare werkbladen aan de zijkanten zodat hij 's winters in de schuur kan staan en niet teveel ruimte inneemt. Nadat ik wat geschetst had ben ik gaan kijken bij de doe-het-zelf handel om de hoek wat ze aan hout hadden, en dat vertaald in een zaaginstructie voor ze.
[Afbeelding]
Keurig op maat gezaagd Douglashout, moest 5 euro voor het zagen afrekenen. Nou, daar ga je toch niet zelf voor lopen klooienThuis alles in de olie gezet om te beschermen. Twee lagen olie zodat het er een tijdje tegen kan!
[Afbeelding]
Ondertussen had ik online gezocht naar scharnieren en andere ijzerwaren om het meubel solide in elkaar te zetten. Alles even netjes onzichtbaar in elkaar geschroefd had de voorkeur, een strakke afwerking was het doel. Inklapbare plankdragers konden dienen als scharnier voor de werkbladen, en ik kwam tafelpoot-verbindstukken tegen waarmee ik een solide verbinding tussen poten en tussenbalkjes kon maken. Toen de olie droog was en de ijzerwaren binnen waren kon het monteren beginnen. Beetje beitelen, beetje zagen, beetje de electrische afkortzaag als frees gebruikenen er ontstond langzaamaan een fraai Kamado-meubeltje!
[Afbeelding]
In totaal een dag of 3 bezig geweest, en helemaal tevreden met wat er dan uit je handen komt!![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nu was het even wachten op een hoes, ik wilde wel dat de Kamado en het meubel afgedekt konden worden als er regen kwam. Nog best lastig om een hoes te vinden die goed past en kwalitatief goed lijkt te zijn. Heb een hoes van 11 euro die aan allebei de eisen niet voldoet, maar beter dan niets - een betere hoes komt nog wel! Tijd voor ACTIE!
[Afbeelding]
Heb al het nodige erop bereid, afgelopen weekend voor het eerst pulled pork gemaakt! Mooi stuk procureur van de slager om de hoek, en dat de hele dag op 125 graden naar een kerntemperatuur van 92 graden gestookt. Lekker om er gewoon bij in de buurt te zitten met wat leesvoer en af en toe even kijken of alles wel goed gaat. Stabiele temperatuur aanhouden lukt steeds beter, gewoon snel leren er met je tengels zoveel mogelijk vanaf te blijven, en een aanpassing aan de luchtinlaat tijd geven om een nieuwe stabiele situatie te creëren.
[Afbeelding]
Dat ziet er toch niet verkeerd uit. Lekker laten rusten na afloop, en dan uit elkaar trekken en mengen met barbecuesaus, en samen met wat ingelegde groente en koolsla een heerlijke Italiaanse bol met pulled pork gemaakt!
[Afbeelding]
En ja, het smaakte net zo lekker als het eruit ziet. Tenzij je het er niet lekker uit vind zien, dan smaakte het beter dan het eruit ziet beloof ik je
Had ik dat eerder geweten dan was deze er bij mij ook gekomen voor deze prijs.
Ik heb wat moeite met heat-deflectors. Die zijn er niet in maar 21cm en de door mij zelf gemaakte houden het hooguit twee keer vol voordat ze weer breken.
Zag dat er in Geleen nog één Grill Guru Compact op te halen is. Beetje ver weg voor mij.
Zag bij Grill Guru dat deze helemaal niet meer te krijgen is, misschien dat er nieuwe versie komt.
Let erop dat accessoires ook moeilijker te krijgen valt dan. Ik had ook getwijfeld over de bastard of de GCC maar de masterbuilt was voor mij een betere deal.Dagg schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:09:
Zag dat er in Geleen nog één Grill Guru Compact op te halen is. Beetje ver weg voor mij.
Zag bij Grill Guru dat deze helemaal niet meer te krijgen is, misschien dat er nieuwe versie komt.
Het action ei als sear station en de masterbuilt als low and slow kamado is echt een mooie combi. 2 zone setup met de masterbuilt is beetje omslachtig met de stock roosters en deflector.
Mag ik je nog even wijzen op een leuke extra?
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4
Een compact divide systeem . Er passen zelfs 2 halve manen in. Vuurpot binnenmaat 28.5-30cm.
Er is een gietijzeren rooster die past en ik zag halvemaan lekbakken liggen.
Je woont een béétje uit de buurt maar leaseauto lege kofferbak ,ze hebben genoeg niet BBQ spul om iemand anders ook gelukkig te maken als jij je uitleeft in de Kamadohoek..😇
De hoes is inderdaad een tarington house 80 x 90 gevonden:
https://wekelijkse-folder...akro-folder-4ynoIUKTmt-12
Afgelopen week heb ik voor het eerst zelf spare ribs geprobeerd te bbqen volgens recept van rtlniels Fall ofF the Bone 2.0 in mijn Weber kettle volgens 3-2-1 methode. Ecobrasa kokos briketten (rij van 2 x2 aangestoken via “snake” methode en een paar houtskool brokken tussen om zeker te zijn dat ik 110/150 zou halen.
:strip_exif()/f/image/xb4LmXV86AHBAyvzAKWCvB2d.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongeveer 2 uur verder, dacht ik, laat me nou even mijn nieuwe gadget InkBird IBBQ-4T aansluiten om de temperatuur bij de indirecte gedeelte te meten en als de alu folie verwijderd wordt, dan de kerntemperatuur te meten,
Toen ik het verschil zag tussen Webers dome thermometer en de InkBird was het even schrikken
:strip_exif()/f/image/CIRC1Swzx9J9SlUIfVqAjngJ.jpg?f=fotoalbum_large)
(De onderste luchtopening stond half open en boven vol open)
Na het wachten op stabilisatie van de meting, toch besloten om in te grijpen en de alu folie afdekking er af gehaald om kerntemperatuur te meten. Die was na 2 uur rond de 40 graden. Toen maar wat meer houtskool er bij en ribs dichterbij de “snake” gebracht.
In de regenbuien kon ik stap 2 en 3 afronden maar het was niet ideaal.
Paar vragen:
1. Wat is er fout gegaan mbt bereikte temperatuur in indirecte gedeelte?
2. Te weinig briketten gebruikt in de snake (2x2 vs 3x3)?
3. Was een kerntemperatuur van rond de 40 graden Celsius normaal?
4. Nog andere verbeterpunten of tips?
Ik gebruik de slang methode ook graag met mijn Weber Kettle met de 3-2-1 methode. Ik start vaak met iets meer om de slang goed aan te steken. Ik gebruik ook een rij van 3, 2 naast elkaar en nog 1 erop. Ik meet de temperatuur op het passieve gedeelte tussen de ribs, en dat wil ik tussen de 100 en 120c houden. Dat is me tot nu toe eigenlijk altijd wel gelukt, ventielen meestal half open.AE69 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:00:
Vraagje voor de wat ervaren grill masters....
Afgelopen week heb ik voor het eerst zelf spare ribs geprobeerd te bbqen volgens recept van rtlniels Fall ofF the Bone 2.0 in mijn Weber kettle volgens 3-2-1 methode. Ecobrasa kokos briketten (rij van 2 x2 aangestoken via “snake” methode en een paar houtskool brokken tussen om zeker te zijn dat ik 110/150 zou halen.
[Afbeelding]
Ongeveer 2 uur verder, dacht ik, laat me nou even mijn nieuwe gadget InkBird IBBQ-4T aansluiten om de temperatuur bij de indirecte gedeelte te meten en als de alu folie verwijderd wordt, dan de kerntemperatuur te meten,
Toen ik het verschil zag tussen Webers dome thermometer en de InkBird was het even schrikken
[Afbeelding]
(De onderste luchtopening stond half open en boven vol open)
Na het wachten op stabilisatie van de meting, toch besloten om in te grijpen en de alu folie afdekking er af gehaald om kerntemperatuur te meten. Die was na 2 uur rond de 40 graden. Toen maar wat meer houtskool er bij en ribs dichterbij de “snake” gebracht.
In de regenbuien kon ik stap 2 en 3 afronden maar het was niet ideaal.
Paar vragen:
Als het goed is hangt je weber thermometer direct boven de kolen zodat alle hete lucht nog over je ribs gaan aan de andere kant, dus dat die heter is maakt niet uit.
Ik weet niet wat de kerntemperaturen zijn op welke momenten, maar na 5 uur op de bbq moet dat gewoon gaar zijn
https://www.kamadobbq.nl/...conquer-large-21inch.html
Wat wel jammer is dat de deflectorsteen 35.5 cm is. Die van de MB is 38cm.
[ Voor 19% gewijzigd door Beun op 16-08-2020 00:52 ]
Door een andere Masterbuilt koper mee besteld.
Dacht shadowbumble. Kan ook Chevy zijn.
Thanks! Er zijn de laatste tijd zoveel dingen gepost dat ik het overzicht even kwijt ben.copykat schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:11:
@beun staat zeker een paar post terug.
Door een andere Masterbuilt koper mee besteld.
Dacht shadowbumble. Kan ook Chevy zijn.
Heb nu Shortibs, Tri-tip en Flanksteak op de agenda
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik zit er ook aan te twijfelen om die te kopen. Maar voor 50 euro meer heb je ook origineel kamado joe.Beun schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:51:
Wie o wie weet welk D&C systeem er in de Masterbuilt past? Gaat het met de onderstaande lukken?
Maar de vraag moet zijn: heb je die nodig? Ik heb gisteren picanha gemaakt op de masterbuilt. Indirect tot 49C. Het action ei als sear station op loeiheet. Daar afgebrand en toen gezien dat de kern nog te koud was na het searen.
Daar de masterbuilt nog indirect stond opgesteld die picanha terug opgezet tot gewenste intern 53C.
Ergo: ipv dat D&C te kopen kan je misschien beter een lidl ei of action ei op de kop tikken.
Als die halve maan lager ligt dan de steen van de MB, dan moet ie ook wat kleiner zijnBeun schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:51:
Wie o wie weet welk D&C systeem er in de Masterbuilt past? Gaat het met de onderstaande lukken?
Heb je een link naar de originele van KJ?Chevy454 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:43:
[...]
Ik zit er ook aan te twijfelen om die te kopen. Maar voor 50 euro meer heb je ook origineel kamado joe.
Maar de vraag moet zijn: heb je die nodig? Ik heb gisteren picanha gemaakt op de masterbuilt. Indirect tot 49C. Het action ei als sear station op loeiheet. Daar afgebrand en toen gezien dat de kern nog te koud was na het searen.
Daar de masterbuilt nog indirect stond opgesteld die picanha terug opgezet tot gewenste intern 53C.
Ergo: ipv dat D&C te kopen kan je misschien beter een lidl ei of action ei op de kop tikken.
Een extra ei aanschaffen is helaas geen optie. No offence naar jou toe maar ik weet hoe veel Tweakers over de achterliggende reden denken. Ik heb geen zin om weer de wind van voren te krijgen.
Het was mij niet duidelijk dat die lager komt te liggen. Bedankt voor de info!Martinusz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:52:
[...]
Als die halve maan lager ligt dan de steen van de MB, dan moet ie ook wat kleiner zijndaarnaast is 2,5cm natuurlijk bijna geen verschil dat ga je niet merken.
Je ribs in folie liggen op de bodem van de BBQ. Waarom? Daar is de temp uiteraard een stuk lager dan op rooster en zeker tov dome nivo. Er kan door de stenen ook geen goede luchtcirculatie ontstaan dus ze liggen er nogal in de luwte. Ook het roken zal zo maar matig gaan.AE69 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:00:
Paar vragen:
Kortom, volgende keer gewoon je rooster in de Q doen en ze daar bovenop leggen.
PS: en waarom in folie die eerste fase? Dat is nou juist het deel waar de rook het beste geabsorbeerd wordt. Zelf vind ik al die 3-2-1 varianten nogal overdreven. Ribs mogen best wat bite hebben en als de kwaliteit goed is komen ze toch wel van het bot af. Als je je tijd en moeite wil besparen kijk dan eens naar de easterwood methode.
[ Voor 19% gewijzigd door JPS op 16-08-2020 09:51 ]
Je haalt, volgens mij, twee methodes door elkaar.AE69 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:00:
Afgelopen week heb ik voor het eerst zelf spare ribs geprobeerd te bbqen volgens recept van in mijn Weber kettle volgens 3-2-1 methode.
Je gelinkte recept is 2 uur afgedekt in eigen vocht koken en dan afgrillen, terwijl jij het hebt over de 321 methode (eerst 3 delen onafgedekt, daarna 2 delen ingepakt en dan nog 1 deel onafgedekt).
Naast de al genoemde punten zou ik nog eens goed kijken naar wat je wil en vooral hoe.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/HKtGBenVD9aTX7NKouhTAQ8A.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EHtaebzO3oxz8LtIrfgT7LCg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fOry5LqaI82AJTjkduvnnbEp.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/SOexWZHHukNQiitqpWamANR6.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/iOcAXChNJAQZKmJNptotLCtn.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/4frdptYM2dzFTPkQpHHTRVT9.jpg?f=fotoalbum_small)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4AQShEoYidXcnrXqb4d7NtV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4tHiqE1kTybqU4iwSzp1rJIf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FUcBfrOFYZiUROs73GvVtZLP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SlwEm62mHDhld6AXXQia1S1x.jpg?f=user_large)