SpooN_05 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:10:
Ja liever alles op de bbq. Als ik hem aansteek wil ik er zoveel mogelijk op bereiden.
Heb even wat gelezen in mss beter eerst indirect op de bbq tot de gewenste temp (eerst nog termometer kopen) en dan direct grillen
Je grootste probleem met direct vuur is eenzijdige hitte.
als je een Kamado hebt en je laat de keramiek op temperatuur komen en dan de schuif beneden minder open temper je het directe vuur wel wat maat elke keer als je de klep open doet komt er zuurstof bij.
met searen, een gril streep krijgen, doe je dat heel kort zodat de buitenkant niet verbrand maar inwendig komt er bijna geen temperatuur in je vlees. (rauwe biefstuk met een bruin huidje).
Grillen is met iets lagere temperaturen maar nog steeds een hoog verbrandings gevaar bij blijven dus.
(ik maak het me vaak gemakkelijk door er toch wat extra afstand of een kleine deflector tussen te zetten. (heb geen halvemaan systeem) dus gebruik dit:
:strip_exif()/f/image/313Ho0g0SrCEE7OEa8k9jKwv.jpg?f=fotoalbum_large)
voordeel kan er een lekbakje op zetten met hamburgers en heb toch redelijk veel warmte boven in.
minder last van een oeps te lang zwart kantje.
Word je vlees dikker/groter moet je wel indirect gaan. of heel goed kunnen inregelen
Groter BBQ's kunnen direct op laag vuur (afstand en beperkte zuurstof), maar je vuur intensiteit ondercontrole houden en toch voldoende kolen er in voor langere tijd vind ik lastig.
Vandaar indirect maak je je zelf veel makkelijker. de instabiliteit van je vuur door tussendoor schuifjes stellen en klep open doen word opgevangen door de deflector plate. en als je vuur een beetje te geknepen is geeft je deflector de hitte af die het nog heeft. Dit is vooral met lagere temperaturen fijn. (gerookte zalm, spareribs, pulled pork.)
opstoken is simpeler ook zo, je haalt de deflector er uit , zet je rooster op direct en je vuur is meteen "wakker" door de extra trek en zuurstof, schuif open en even wachten grillen maar.
je wilt vaak eerst de juiste kern temp in je vlees hebben en dan nog even een bruin grill korstje geven andersom kan wel eens te donkere(lees bijna verbrand) bast/buitenkant geven. Dus reversed searen is simpeler dan eerst dicht "bakken" en dan sudderen wat je in de pan op gas gewend bent.
(advies koop bij ikea die hele goedkope fantast ,of 2 kost niks, en je hebt dan al een probe met kerntemp alarm(piep op ingestelde waarde) en een grilrooster temp. hoef je niet elke keer te kijken en prikken.
zo'n prikpen is ook niet zo duur als je niet de snelste wilt hebben daar kan je voorlopig mee uit de voeten. en als je weet wat je vaak gaat BBQ-en kan je een mobil gekoppelde kopen of een 4 probe system of... )
[
Voor 4% gewijzigd door
copykat op 09-08-2020 23:34
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....