Helaas niet online te bestellen, vind het heerlijk om de zakken thuis te laten bezorgen. Geen gesjouw en geen rotzooi. Altijd in een aparte doos waardoor ik de zooi op 1 plek kan houden.greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:44:
Kan nog houtskool gebruiken, en wacht eigenlijk op een Dammers aanbieding.
Bij de Gamma is Fire-Up in de aanbieding, in twee varianten:
https://www.gamma.nl/asso...skool-grof-15kg/p/B143335
quebracho.. lijkt me een BR kopie??
https://www.gamma.nl/asso...tskool-fsc-10kg/p/B563605
De tweede lijkt me standaard spul. Bij de 5kg zak staat dat het wel Acacia is. Ben vooral benieuwd of het wel redelijke brokken zijn.
Mensen ervaring hiermee?
Sja normaliter zou ik eerst gaan kijken bij de lokale shop, even oriënteren etc, als je dan eenmaal een voorkeur hebt dan ga je kijken naar wier is er in de buurt een officiële dealer van dat merk.Salv schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
Hoe maak je daar een keuze in waar je z'n Q besteld los van support je local of de prijs.
Aangezien de Q die ik wilde nergens meer stond telde voor mij welke shop staat het beste aangeschreven en heeft de beste reputatie waar ik hem kan bestellen.
Tuurlijk kan dit, ik heb het de eerste keer ( scroll maar eens terug in dit topic) gedaan met een vispan, het kan prima zonder sous vide maar het is wel even etteren dan om stabiel de temperatuur goed te krijgen. En aangezien ik het beste vaak doe ben ik de sous vide route ingeslagen daarvoor uit pure gemak zucht want dan is het "set en forget".dimmak schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:00:
Dit weekend wil ik zelf grillworst proberen te maken. In bijna alle recepten lees ik dat ze de rookworst sous vide garen in water. Maar waarom is dit? Kan ik de worst niet gewoon onder lage temperatuur naar 70 graden brengen en dan afgrillen?
En zijtafeltjes en de gietijzeren bodemplaat duscopykat schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:17:
En hoezo de helft niet gebruiken?
Editonderstel..... Duuhhh.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik heb dat tweede, rookt als een gek bij mij.greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:44:
De tweede lijkt me standaard spul. Bij de 5kg zak staat dat het wel Acacia is. Ben vooral benieuwd of het wel redelijke brokken zijn.
Mensen ervaring hiermee?
Hoeveel kool gooien jullie meestal in je kamado?
Mijn lidl ei zat al met een paar brokken vol en dat was dan ook wel genoeg.
Maar als ik de kamado joe vol doe past er wel 10kg in denk ik.
Gewoon 5/10 brokken ook afdoende voor pulled pork? Of moet hij wel echt fors voller?
Mijn lidl ei zat al met een paar brokken vol en dat was dan ook wel genoeg.
Maar als ik de kamado joe vol doe past er wel 10kg in denk ik.
Gewoon 5/10 brokken ook afdoende voor pulled pork? Of moet hij wel echt fors voller?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
laat ik die iig links liggen.. die quebracho misschien eens proberen danBeekforel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:58:
[...]
Ik heb dat tweede, rookt als een gek bij mij.
Ik heb de proef op de som genomen. Heb de 15kg fire-up professional houtskool grof gekocht. Prima houtskool, voor die prijs helemaal. Grote brokken en bijne geen zwarte rook!greatgonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:44:
Mensen ervaring hiermee?
Het oriënteren e.d. heb ik al uitgebreid gedaan vandaar dat ik ook weet dat het de KJ Classic 2 zal gaan worden. De vraag is nu eerder voor welke kleur gaan we eigen merk rood of toch de limited edition black, waar voor ons beide de kleur niet veel uit maakt..ShadowBumble schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:56:
[...]
Sja normaliter zou ik eerst gaan kijken bij de lokale shop, even oriënteren etc, als je dan eenmaal een voorkeur hebt dan ga je kijken naar wier is er in de buurt een officiële dealer van dat merk.
Aangezien de Q die ik wilde nergens meer stond telde voor mij welke shop staat het beste aangeschreven en heeft de beste reputatie waar ik hem kan bestellen.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Afgelopen weekend op vrijdag, zaterdag en zondag de bbq aangehad. Het was immers heerlijk weer en vakantie.
Op vrijdag zelfgemaakte sateetjes en smashburgers gemaakt. Op zaterdag knoflook breekbroodjes, pittige Oosterse zalmbonbons en kalfs tomahawks erop gehad. En op zondag 4 dik bevleesde spareribs met verschillende rubs (Noskos en Blues hog sweet & savory) middels 3-2-1 bereid.
Mijn nieuwe favorieten zijn toch wel die broodjes en de zalmbonbons. Die heb ik onlangs geleerd tijdens een bbq workshop bij mij thuis en het is makkelijk, heerlijk en 'optisch hoogstaand voor de visite' om te maken.
De broodjes in de gietijzeren muffinpan:
:strip_exif()/f/image/356Emumwny6IuH08KashPnB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Je maakt ze met kant en klare Danerolles 'petit pains' deeg en nog wat ingrdiënten (o.a. knoflook granulaat en oude geraspte kaas) en krijgt deze breekbroodjes als resultaat:
:strip_exif()/f/image/xCAlcV1zR4NkKAXcZFIYNnaf.jpg?f=fotoalbum_large)
Een erg leuk voor- of bijgerecht. De standaard stokbrood/kruidenboter is niet meer nodig.
Ik bbq ook steeds vaker in 'gangen' i.p.v. alles op hetzelfde moment klaar en op tafel te hebben. En dan zijn deze zalmbonbons een lekkernij. Van tevoren moeten ze even in een pittige marinade (o.a. sojasaus, gember, rode peper en bosui) om ze vervolgens op een (daar is hij weer!) cederhouten plankje te roken en af te garneren met sushigember, rode peper, bosui en kweepie mayo:
:strip_exif()/f/image/NNtaUQoEq985ypcHBSvC4loa.jpg?f=fotoalbum_large)
Je eet ze zo van de plank en dat is me toch lekker!
En voor de visite ziet het er erg culinair uit.
En op zondag de tijd genomen voor 4 dikke spareribs. Daar heb ik wel een speciaal rek voor gekocht. Ik wilde aldoor al zo'n Ikea rekje, maar geen zin om heen te rijden dus voor €35 een Napoleon 3-in-1 rek bij de Intratuin gekocht. Kun je ook mooi een roast in maken of beer-can-whatever. Wat me toen echter ontging was dat het gat voor de beer-can oplossing de 2 middelste stroken voor een sparerib ietwat belemmert. Al met al is dat wel gelukt, maar het is even klooien om ze er (met enige assistentie) tussenuit te krijgen:
:strip_exif()/f/image/Q1JnpFsiIiD3zSRBmjFZe5WW.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik heb gelijk flink mijn zelf in elkaar geknutselde bbq meubel op de proef kunnen stellen!
Op vrijdag zelfgemaakte sateetjes en smashburgers gemaakt. Op zaterdag knoflook breekbroodjes, pittige Oosterse zalmbonbons en kalfs tomahawks erop gehad. En op zondag 4 dik bevleesde spareribs met verschillende rubs (Noskos en Blues hog sweet & savory) middels 3-2-1 bereid.
Mijn nieuwe favorieten zijn toch wel die broodjes en de zalmbonbons. Die heb ik onlangs geleerd tijdens een bbq workshop bij mij thuis en het is makkelijk, heerlijk en 'optisch hoogstaand voor de visite' om te maken.
:strip_exif()/f/image/356Emumwny6IuH08KashPnB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Je maakt ze met kant en klare Danerolles 'petit pains' deeg en nog wat ingrdiënten (o.a. knoflook granulaat en oude geraspte kaas) en krijgt deze breekbroodjes als resultaat:
:strip_exif()/f/image/xCAlcV1zR4NkKAXcZFIYNnaf.jpg?f=fotoalbum_large)
Een erg leuk voor- of bijgerecht. De standaard stokbrood/kruidenboter is niet meer nodig.
Ik bbq ook steeds vaker in 'gangen' i.p.v. alles op hetzelfde moment klaar en op tafel te hebben. En dan zijn deze zalmbonbons een lekkernij. Van tevoren moeten ze even in een pittige marinade (o.a. sojasaus, gember, rode peper en bosui) om ze vervolgens op een (daar is hij weer!) cederhouten plankje te roken en af te garneren met sushigember, rode peper, bosui en kweepie mayo:
:strip_exif()/f/image/NNtaUQoEq985ypcHBSvC4loa.jpg?f=fotoalbum_large)
Je eet ze zo van de plank en dat is me toch lekker!
En op zondag de tijd genomen voor 4 dikke spareribs. Daar heb ik wel een speciaal rek voor gekocht. Ik wilde aldoor al zo'n Ikea rekje, maar geen zin om heen te rijden dus voor €35 een Napoleon 3-in-1 rek bij de Intratuin gekocht. Kun je ook mooi een roast in maken of beer-can-whatever. Wat me toen echter ontging was dat het gat voor de beer-can oplossing de 2 middelste stroken voor een sparerib ietwat belemmert. Al met al is dat wel gelukt, maar het is even klooien om ze er (met enige assistentie) tussenuit te krijgen:
:strip_exif()/f/image/Q1JnpFsiIiD3zSRBmjFZe5WW.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik heb gelijk flink mijn zelf in elkaar geknutselde bbq meubel op de proef kunnen stellen!
Ik heb belooft over twee jaar pas een nieuwe kamado te kopen en dat was 1maand geleden...😅Beun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Excuseer mij als ik te nieuwsgierig ben, maar waarom 699 dagen?
maar die foto's maken het lastig....
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
"Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis."copykat schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:45:
[...]
Ik heb belooft over twee jaar pas een nieuwe kamado te kopen en dat was 1maand geleden...😅
Dusssssss...........
Nu snap ik hetcopykat schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:45:
[...]
Ik heb belooft over twee jaar pas een nieuwe kamado te kopen en dat was 1maand geleden...😅
Ik ben hier ook al een tijdje bezig om een kamado in de achtertuin te krijgen. Het zou op dit moment een pure luxe zijn om er één te hebben (ik heb al twee Webers en er zijn nog genoeg andere dingen die moeten gebeuren). Laatst zei mijn vrouw dat de Grill Guru bij de Makro in de sale was en ze vroeg of ik zin had om mee te gaan 'kijken' (zou dan een cadeau worden). Wat blijkt? Zijn ze uitverkocht
Ik heb vorige week de Fireboard 2 + fan mogen ontvangen. Heel erg tevreden. Lekker stabiele temp regeling, wat op zich al heel aardig ging met de bastard. Alleen met grote stukken vlees die er de hele nacht op liggen of overdag wanneer ik niet thuis ben vond ik een beetje extra borging wel wenselijk. Ik heb toch wel snel een temperatuur stijging bij wisselende windsnelheden.
Vorige weekend stond er op het menu:
:strip_exif()/f/image/5Slk51KUJHHicvIh0VKClVIB.jpg?f=fotoalbum_medium)
PulledPork
:strip_exif()/f/image/sjYN61VEg9sbCahEBn6RnwaH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Prima gegaard
:strip_exif()/f/image/alF4uKsLFwngaTSX44wLbIjq.jpg?f=fotoalbum_medium)
De Brisket
:strip_exif()/f/image/JOZQTnzDhrbQtSFovwVHZ1wD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ziet er op de foto droog uit maar was super mals en smaakvol
:strip_exif()/f/image/2xfIkWsrOlG1kS8pme2gVOcx.jpg?f=fotoalbum_medium)
De fireboard 2 (drive)
Vanavond spare-rib proeverij. Op dit moment liggen er 6 spare ribs op
2x Iberico
1x Livar
3x onbekend (van een collega overgenomen)
2 afgelopen nacht in de marinade, en de overige 4 in wisselende rubs,
:strip_exif()/f/image/1HmCni4Rwt7ifIOCUC5BN3LL.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ubi8TUsjAgX5hcuv0Rkwblth.jpg?f=fotoalbum_medium)
Passen en meten
https://share.fireboard.io/EF7582 live spare rib sessie
Vorige weekend stond er op het menu:
- Brisket (overdag erop)
- Pulled Pork (nacht ervoor al bereid)
- Afrikaanse braai worstjen
- Black angus hamburgers
- Kippendij stokjes
:strip_exif()/f/image/5Slk51KUJHHicvIh0VKClVIB.jpg?f=fotoalbum_medium)
PulledPork
:strip_exif()/f/image/sjYN61VEg9sbCahEBn6RnwaH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Prima gegaard
:strip_exif()/f/image/alF4uKsLFwngaTSX44wLbIjq.jpg?f=fotoalbum_medium)
De Brisket
:strip_exif()/f/image/JOZQTnzDhrbQtSFovwVHZ1wD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ziet er op de foto droog uit maar was super mals en smaakvol
:strip_exif()/f/image/2xfIkWsrOlG1kS8pme2gVOcx.jpg?f=fotoalbum_medium)
De fireboard 2 (drive)
Vanavond spare-rib proeverij. Op dit moment liggen er 6 spare ribs op
2x Iberico
1x Livar
3x onbekend (van een collega overgenomen)
2 afgelopen nacht in de marinade, en de overige 4 in wisselende rubs,
:strip_exif()/f/image/1HmCni4Rwt7ifIOCUC5BN3LL.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ubi8TUsjAgX5hcuv0Rkwblth.jpg?f=fotoalbum_medium)
Passen en meten
https://share.fireboard.io/EF7582 live spare rib sessie
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik heb er eentje die best goed werkt indien je niet twee type gerechten te gelijk klaar wilt hebben.ShadowBumble schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:51:
[...]
"Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis."
Dusssssss...........
Low en slow of grilling want ombouwen en temp inregelen is minder snel gedaan dan t gerecht wil.
Lukt wel maar gekloo..t.
Die foto's van je laten zien hoe t makkelijker kan.
Maar ja soms moet je gewoon eerst iets gebruiken en te vreden zijn.
@Beun
De grill guru de luxe? Die is redelijk compleet.,
Heb je gekeken naar de grizly grill? Welkoop, plantjes kijken met je vrouw en perongeluk de large tegenkomen.....
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Gewoon een plantje in de kamado zetten en zeggen dat het een dure bloempot iscopykat schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:18:
[...]
@Beun
Heb je gekeken naar de grizly grill? Welkoop, plantjes kijken met je vrouw en perongeluk de large tegenkomen.....
Float like a butterfly, sting like a bee.
In mijn geval gaat dat niet werken mijn vrouw is adrem genoeg om dan antwoorden ( na wat googlen ), kijk je kan ook een kamado maken van die lege bloempottenMartinusz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:49:
[...]
Gewoon een plantje in de kamado zetten en zeggen dat het een dure bloempot is
@ShadowBumble maar daar heeft ze geen ongelijk in.
Nog niet gekeken naar de Grizly Grill. Ik wacht het seizoen nog even af, hopelijk komen er dan weer wat aanbiedingen.copykat schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:18:
[...]
@Beun
Ik heb de Rogue 425, net aan gedaan. Hij tikte binnen kwartiertje de 315 graden celcius aan. Ik draaide terug naar laagste stand, maar hij kon verder gaan naar zijn max temperatuur denk ik.Bjorn180179 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:30:
Zijn hier leden met een Napoleon Rogue 365 bbq? Welke max temp halen jullie op de dekselthermometer ?
Die zalmbonbons 🙌🙌 heb je een receptje?Bootje schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:34:
Afgelopen weekend op vrijdag, zaterdag en zondag de bbq aangehad. Het was immers heerlijk weer en vakantie.![]()
Ui
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een erg leuk voor- of bijgerecht. De standaard stokbrood/kruidenboter is niet meer nodig.![]()
[Afbeelding]
Je eet ze zo van de plank en dat is me toch lekker!![]()
[Afbeelding]
Als je even redeneert: de limited edition is ook beperkt. Als je een probleem met de base of dome hebt krijg je sneller rode ipv zwarte vervangingsdelen.Salv schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:26:
Het oriënteren e.d. heb ik al uitgebreid gedaan vandaar dat ik ook weet dat het de KJ Classic 2 zal gaan worden. De vraag is nu eerder voor welke kleur gaan we eigen merk rood of toch de limited edition black, waar voor ons beide de kleur niet veel uit maakt..
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Even een newbie vraag wellicht. Gistern bcc gemaakt op mijn weber kettle. Uiteindelijk prima gelukt. Het ging om de gelijkmatige temperatuur van ca 160 graden. Dat lukte aanvankelijk niet. Ondanks dat zuurstoftoevoer deksel en beneden vrijwel dicht stonden liep de temp op tot +250 graden. Is dat een standaard reactie? Dus pas het gerecht op de bbq nadat de gewenste temperatuur bereikt is?
Op welke wijze start ik direct met de gewenste temperatuur? Graag some expert advise.
Op welke wijze start ik direct met de gewenste temperatuur? Graag some expert advise.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Als alles dicht staat zouden de kolen/briketten geen zuurstof moeten krijgen waardoor ze gaan doven en minder warm worden. Wat voor brandstof gebruik je? Een chimney om de boel op gang te krijgen?peacelord schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 06:40:
Even een newbie vraag wellicht. Gistern bcc gemaakt op mijn weber kettle. Uiteindelijk prima gelukt. Het ging om de gelijkmatige temperatuur van ca 160 graden. Dat lukte aanvankelijk niet. Ondanks dat zuurstoftoevoer deksel en beneden vrijwel dicht stonden liep de temp op tot +250 graden. Is dat een standaard reactie? Dus pas het gerecht op de bbq nadat de gewenste temperatuur bereikt is?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Okay dank, bij mij blijft de Rogue 365 na een tijdje hangen op 315 graden en gaat niet verder.baba420 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:29:
[...]
Ik heb de Rogue 425, net aan gedaan. Hij tikte binnen kwartiertje de 315 graden celcius aan. Ik draaide terug naar laagste stand, maar hij kon verder gaan naar zijn max temperatuur denk ik.
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
@Bjorn180179 ik haal ongeveer 100C-175C per brander op mijn Prestige, en dat is afhankelijk van de weersomstandigheden, welke brander er brandt, en hoeveel gas er nog in de fles zit.
Gisteren had ik 160C op een brander.
[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 06-08-2020 09:05 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Wanneer je de toevoer knijpt, zou de temp niet zo ver door moeten lopen, dus of je hebt alsnog een luchtlek waardoor je nog te veel lucht toevoegt of je hebt bijvoorbeeld te veel kolen/briketten aangestoken.peacelord schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 06:40:
Toevoer bijna dicht, bedoel je dan ook echt millimeter werk, of nog steeds een cm ofzo?
Zelf heb ik enige tijd geleden deze gedaan;
https://www.biggreenegg.e...hout-gerookte-zalmbonbons
Dit was ook een succes!
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Wel een cm ofzo denk ik. Maar ws ook gewoon teveel briketten gebruikt realiseer ik me nu.Martinusz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:05:
[...]
Wanneer je de toevoer knijpt, zou de temp niet zo ver door moeten lopen, dus of je hebt alsnog een luchtlek waardoor je nog te veel lucht toevoegt of je hebt bijvoorbeeld te veel kolen/briketten aangestoken.
Toevoer bijna dicht, bedoel je dan ook echt millimeter werk, of nog steeds een cm ofzo?
Okay hoeveel het per brander is weet ik niet. Ik ga de temperatuur eens meten op het rooster. Moet toch nog een kernthermometer aanschaffenApie! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:00:
@Bjorn180179 ik haal ongeveer 100C-175C per brander op mijn Prestige, en dat is afhankelijk van de weersomstandigheden, welke brander er brandt, en hoeveel gas er nog in de fles zit.
In mijn zoektocht tot een koffiemaler op de volgende uitgekomen. Als het goed is komt deze volgende week binnen. Dan eens proberen om hout zaagsel nog fijner te vermalen voor de CSG. 
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Weberbriketten en een chimney idd. Ws wat te scheutig met de hoeveelheid briketten geweest vermoed ik nu.MrVegeta schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:31:
[...]
Als alles dicht staat zouden de kolen/briketten geen zuurstof moeten krijgen waardoor ze gaan doven en minder warm worden. Wat voor brandstof gebruik je? Een chimney om de boel op gang te krijgen?
Ja, als de temperatuur te hoog is dan heb je bijna altijd te veel brandstof aan. Zorg er dus voor dat er niet te veel tegelijk brandt.peacelord schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:09:
[...]
Weberbriketten en een chimney idd. Ws wat te scheutig met de hoeveelheid briketten geweest vermoed ik nu.
Zoek even op 'snake' en 'minion method'. Dit zorgt er voor dat je brandstof gelijkmatig opbrandt.
Steam/Discord: Flimovic
Heb je al besloten in welk budget gebied te kopen?Beun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:23:
[...]
Nog niet gekeken naar de Grizly Grill. Ik wacht het seizoen nog even af, hopelijk komen er dan weer wat aanbiedingen.
Los van de passende accessoires die bij goedkopere modellen een uitzoekwerkje zijn en bij de gerenomeerde merken vrijprijzig maar wel altijd passen. Is garantie ook iets. 20 jaar garantie is nog al wat. Daar moeten flink wat maars en uitsluitingen hangen (vorstvrij opbergen?) wil dat niet onrendabel worden voor de fabrikant. 1 of 2 jaar garantie is daar integen niks, je krijgt al meer op je TV en die is veel minder gevoelig voor gebruiksschade en gaat max ongeveer 10 jaar mee terwijl de Kamado langer gebruikt zal kunnen worden.
Ik denk dat plusminus 10 jaar op de schaal en frame een mooi gemiddelde is waarmee de fabrikant zijn vertrouwen uitspreekt. Ook een mooi afschrijvings gemiddelde. Dus garantietermijn is ook een kwaliteits indicatie.
Komende zaterdag wil ik Beef Short Ribs maken (het vlees heb ik al). Ik wil echter voldoende rook toevoegen. Ik heb snippers (div. houtsoorten), maar het 'probleem' wat ik vaak heb is dat als ik snippers op de kolen gooi, ze snel uitgerookt zijn. Hoe zorg ik er voor dat het langer door rookt?
Met dit soort low en slow sessie maak ik gebruik van een snake. Moet ik meerdere pakketjes met snippers in aluminiumfolie op mijn snake leggen? Hoe doen jullie dat?
Met dit soort low en slow sessie maak ik gebruik van een snake. Moet ik meerdere pakketjes met snippers in aluminiumfolie op mijn snake leggen? Hoe doen jullie dat?
Steam/Discord: Flimovic
Ik zelf heb een handig gietijzer rookpotje met deksel, die gebruikte ik op mijn mini ei, maar bleek ook perfect te werken op de large. Doordat ze niet direct op de kolen liggen, vliegen ze dus ook niet gelijk in de fik. Wat je kunt doen is idd met alufolie bolletjes maken en wellicht ook de snippers laten weken.Flimovic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:31:
Komende zaterdag wil ik Beef Short Ribs maken (het vlees heb ik al). Ik wil echter voldoende rook toevoegen. Ik heb snippers (div. houtsoorten), maar het 'probleem' wat ik vaak heb is dat als ik snippers op de kolen gooi, ze snel uitgerookt zijn. Hoe zorg ik er voor dat het langer door rookt?
Edit:
Maar zoals @Henkie_NtA al zegt is chunks wellicht beter, ik ga ook overstappen op chunks voor de large zodra mijn kleine snippers op zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 06-08-2020 10:56 ]
Voor dat soort lange sessies kan je beter chunks gebruiken ipv snippers. Met chunks haal je makkelijk een uur of 2-3 aan rook, dat zal met snippers nooit lukken. Tenzij je er de hele tijd nieuwe op gooit, maar dat is niet echt handig.Flimovic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:31:
Daar zit ik ook vaak mee te klooien:
ik heb zo'n 5 euro RVS box (AH) voor de hout snippers, maar nadeel is als je je kolen flink vult de box moeilijk past onder de deflector en met low and slow wil je ook niet kolen moeten bijvullen. (hij is eigenlijk net te groot voor een compact ei en ik denk er over om hem te verkleinen: zagen ombuigen klaar.)
los er op gooien betekend met haast opbouwen na in de kolen gooien anders rook je je zelf weg..;-)
ik week de snippers vaak even geeft je net even meer tijd voordat het gaat roken.
en gooi een hand er op en bouw dan snel de boel klaar voor dicht doen. niet ideaal te noemen.
sommige kamado's hebben er een houtsnipper-vul-lepel zitten.( goedkoop voorbeeld maar goede foto's)
een lepel die je kan vullen en er in kan steken onder de deflector en om kan draaien. Werkt dat eigenlijk in de praktijk wel goed?
of heeft het nadelen? het verzwakt de schaal en heb je een dop als je het niet gebruikt of zit die lepel er altijd in?
ik heb zo'n 5 euro RVS box (AH) voor de hout snippers, maar nadeel is als je je kolen flink vult de box moeilijk past onder de deflector en met low and slow wil je ook niet kolen moeten bijvullen. (hij is eigenlijk net te groot voor een compact ei en ik denk er over om hem te verkleinen: zagen ombuigen klaar.)
los er op gooien betekend met haast opbouwen na in de kolen gooien anders rook je je zelf weg..;-)
ik week de snippers vaak even geeft je net even meer tijd voordat het gaat roken.
en gooi een hand er op en bouw dan snel de boel klaar voor dicht doen. niet ideaal te noemen.
sommige kamado's hebben er een houtsnipper-vul-lepel zitten.( goedkoop voorbeeld maar goede foto's)
een lepel die je kan vullen en er in kan steken onder de deflector en om kan draaien. Werkt dat eigenlijk in de praktijk wel goed?
of heeft het nadelen? het verzwakt de schaal en heb je een dop als je het niet gebruikt of zit die lepel er altijd in?
Zeker!
Japanse warm gerookte zalm bonbons
Zalmfilet zonder huid (rugstuk)
2 lente-uitjes
Verse gember
1 rode Spaanse chilipeper
Sap van 1/2 limoen
Verse takjes koriander
100 ml sojasaus
1 tl wasabipasta
15 plakjes sushigember
1 el kewpie mayonaise
Snijd de zalmfilet in (ongeveer) 15 gelijke stukken. Snijd de lente-uitjes in dunne ringetjes. Verwijder het steeltje en de zaadlijsten van de chilipeper en snijd het vruchtvlees in dunne ringetjes. Snijd gember in plakjes. Pluk de blaadjes van 1 takje koriander en snijd ze fijn.
Meng voor de marinade de sojasaus en de wasabipasta. Houd 15 ringetjes van de lente-ui en de chilipeper apart (bewaar in de koelkast) en meng de rest met het limoensap, gember plakjes en fijngesneden koriander door de marinade. Bestrooi de zalmblokjes met versgemalen peper, wentel ze door de marinade en laat ze 1 uur in de koelkast marineren.
Week de cederhouten plank 30 minuten in ruim water. Steek de houtskool in de bbq aan en breng, met het rooster, naar een temperatuur van 170 °C. Dep de grillplank droog en leg de zalmblokjes erop. Plaats het plankje op het rooster en sluit de deksel van de bbq. Laat de zalm 8-10 minuten roken totdat deze een kerntemperatuur van 50 °C heeft bereikt.
Pluk intussen de blaadjes van het tweede takje koriander en snijd ze in dunne reepjes. Laat de plakjes gember uitlekken. Haal de grillplank uit de bbq en spuit de mayonaise over de zalm. Garneer met de chilipeper, de bosui, de sushigember en de koriander.
update:
Die van mij is zo ongeveer één-op-één daar van 'geleend' door de grill meister die het mij geleerd heeft zie ik!Salv schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:26:
[...]
Zelf heb ik enige tijd geleden deze gedaan;
https://www.biggreenegg.e...hout-gerookte-zalmbonbons
Dit was ook een succes!
[ Voor 10% gewijzigd door Bootje op 06-08-2020 11:09 ]
De BBQ Delight Cast Iron Smoker Pot heb ik, weet niet of het nog te koop is, maar dit is dus rond en van gietijzer.copykat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:56:
Daar zit ik ook vaak mee te klooien:
En ja het werkt echt voor snippers
Ik doe altijd wat snippers in een pakketje folie. Paar gaatjes prikken en op de kolen leggen. Afhankelijk wat je maakt kun je ook twee pakketjes maken.
Xbox: Didoekoe
Goedemiddag,
Ik heb een weber57 Master Touch en wil hier wat beter indirect op kunnen BBQ'en.
Bij de nieuwe wordt er een mooie kolenring met heat deflector meegeleverd (van RVS zag ik, is steen niet beter?)
Heeft er iemand een handige tip om zoiets te realiseren? Er zijn zoveel mods, maar dit krijg ik niet echt gevonden.
Ik zie hier wel wat mensen die het kolen rooster inpakken, en ook mensen die een mooi hitteschild hebben laten maken van RVS, maar volgens mij is dit niet "standaard" te koop voor een beetje normalen prijs?
Tips zijn welkom!
Ik heb een weber57 Master Touch en wil hier wat beter indirect op kunnen BBQ'en.
Bij de nieuwe wordt er een mooie kolenring met heat deflector meegeleverd (van RVS zag ik, is steen niet beter?)
Heeft er iemand een handige tip om zoiets te realiseren? Er zijn zoveel mods, maar dit krijg ik niet echt gevonden.
Ik zie hier wel wat mensen die het kolen rooster inpakken, en ook mensen die een mooi hitteschild hebben laten maken van RVS, maar volgens mij is dit niet "standaard" te koop voor een beetje normalen prijs?
Tips zijn welkom!
Fly or Die
Wat zou je willen maken dan? Ik kan prima indirect grillen op mijn Weber 57. Gewoon alle kooltjes aan één kant schuiven of de snake/minion methode gebruiken.Fjeze schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:55:
Waarschijnlijk wel. Briketten reageren ook minder op de zuurstoftoevoer als houtskool (als ik het goed heb). Die fikken over het algemeen lekker door.peacelord schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:09:
[...]
Weberbriketten en een chimney idd. Ws wat te scheutig met de hoeveelheid briketten geweest vermoed ik nu.
Ik ga mijn Meater+ terug sturen. Wat een onding. Ding werkt eigenlijk alleen als de Weber deksel niet (goed) dicht is. Ik maak dat ding schoon met kokend water en keukenpapier, stop het in het vlees. Alles prima, doe de deksel er op en dan begint 'ie te piepen dat de Meater+ dichterbij moet liggen terwijl ik die een centimeter boven de ketel hou... Daardoor gister mijn entrecote verneukt
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
@MrVegeta Heel apart, als ik mijn Meater Block gebruik met een Caliber Pro Kamado (dubbelwandig RVS) heb ik totaal geen problemen met connectiviteit ermee. De Meater Block staat er ongeveer 2 meter vanaf.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Het is wat wisselvallig, wellicht ook afhankelijk van de positie van de probe of zo. Ik heb hem laatst zelfs in een gesloten dutch oven gebruikt (dik gietijzer) wat prima werkte (tot de boel >100 graden ging en ie daarover begon te piepen). Maar tegelijkertijd had ik er afgelopen vrijdag onder de deksel van mijn Biolite Basecamp wel weer wat connectie problemen mee tot ik het block wat dichterbij plaatste.Hari-Bo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:29:
@MrVegeta Heel apart, als ik mijn Meater Block gebruik met een Caliber Pro Kamado (dubbelwandig RVS) heb ik totaal geen problemen met connectiviteit ermee. De Meater Block staat er ongeveer 2 meter vanaf.
Maar volgens mij nog nooit gehad dat ie zelfs dienst weigerde met de ontvanger dicht bij de BBQ. Ook niet met de normale Meater. Meater+ heb ik dan weer geen ervaring mee, geen idee of die anders is dan de meater block voor wat betreft de connectie met de probes.
[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 06-08-2020 12:37 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
hier ben ik ook naar op zoek, wat ik ga proberen is:Fjeze schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:55:
Goedemiddag,
Tips zijn welkom!
3 pootjes van (bak)steen waar de kolen tussen komen met daar op de grootste terracotta schaal die ik kan vinden (45cm geloof ik tot nu toe)
voordeel van steen/ terracotta is dat het warmte vast houd en dus fluctuaties van je temperatuur tegen gaat (mijn theorie)
Pizzasteen(en) kunnen ook wel denk ik, of anders een plak natuursteen laten zagen maar dat maakt het meteen weer een stuk duurder...
i7-4770 + R5850 → 9800X3D + 9070XT #Gamerdad
Misschien pech dat ie gewoon niet lekker werkt. Kan gebeuren met hardware. Er zijn wel "regels" waar je rekening mee moet houden waar je dat ding plaatst, en dat doe ik ook. Net mailtje gestuurd, ben benieuwd wat ze gaan doen. Mocht Meater hem terugnemen (op mijn kosten natuurlijk...) dan ga ik wss via een Nederlandse shop één kopen om te kijken of die het wel/beter doet. Mocht dat ook niets zijn stap ik terug op de iGrill2, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad.
[ Voor 35% gewijzigd door MrVegeta op 06-08-2020 12:37 ]
Hi,
Ik wil graag jullie mening weten, ik kan via via een Bastard Urban Large 2019 (Nieuw) overnemen voor €900. Is dat een nette prijs?
Ik wil graag jullie mening weten, ik kan via via een Bastard Urban Large 2019 (Nieuw) overnemen voor €900. Is dat een nette prijs?
Kun je niet voor jezelf bepalen dat 350 eu onder de retailprijs (Coolblue) een nette deal is?Frid0 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:51:
Hi,
Een soort van opstelling zoals in een kamado, dus een plate setter achtige opstelling. Zodat ik het hele rooster kan gebruiken, en zodat de warmte gelijkmatiger rondom komt.Bootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
Wat zou je willen maken dan? Ik kan prima indirect grillen op mijn Weber 57. Gewoon alle kooltjes aan één kant schuiven of de snake/minion methode gebruiken.
De kolen naar 1 kan schuiven gebruik ik nu, en dat werkt ook wel prima maar was benieuwd naar een plate setter achter oplossing.
En voor de oplossing met kolen wil ik dan eigenlijk ook een hitteschild naast de kolen en een plaat onder het stuk waar geen kolen liggen zodat de lucht echt via de kolen moet gaan. DIt wordt ook veel gedaan d.m.v. het rooster voor een deel inpakken met aluminium folie, echter zoek ik hier een makkelijkere en snellere manier voor dmv bijvoorbeeld een RVS plaat die je er makkelijk in kan leggen.
Dit is inderdaad wat ik ook wil doen, echter ben ik een aan het rondkijken of er niet een MOD voor is die iets meer kant en klaar is dan 3 losse stenen. Zoals bijvoorbeeld de kolenring van Weber zelf, alleen verkopen ze deze niet los helaas.douwe.nl schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:36:
[...]
hier ben ik ook naar op zoek, wat ik ga proberen is:
3 pootjes van (bak)steen waar de kolen tussen komen met daar op de grootste terracotta schaal die ik kan vinden (45cm geloof ik tot nu toe)
voordeel van steen/ terracotta is dat het warmte vast houd en dus fluctuaties van je temperatuur tegen gaat (mijn theorie)
Pizzasteen(en) kunnen ook wel denk ik, of anders een plak natuursteen laten zagen maar dat maakt het meteen weer een stuk duurder...
Fly or Die
Voor een 2019 model?Frid0 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:51:
Hi,
Die zou ik overslaan, je zit bijna tegen de uitverkoop aan, kun je beter een mooie deal scoren straks met bijv. een 2020 model of andere kamado.
Bekijk ook of je de kamado in een meubel gaat zetten of op zijn standaard.
Want Solo kost de 2020 namelijk ook 900 euro
@loewie1984 je vergelijkt met 2020 model.
@Fjeze misschien iets maken op pootjes waar je een pizzasteen op legt ofzo?
bij Action hebben ze een 5 euro bbq, het rekje daarvan staat op pootjes zeg maar, dat zou je bijv. over de kolen kunnen zetten en dan een pizza steen erop.
Dit bovenste rekje is dat:
[ Voor 50% gewijzigd door Martinusz op 06-08-2020 13:22 ]
Vrijdag een kilo entrecote op de bbq gehad en beloofd een foto te posten.
Ongeveer een uurtje op 130 graden tot 47graden, rusten en wat meer hitte gemaakt om te searen. precies op dat moment kreeg ik een facetime oproep van mijn dochter op vakantie met haar moeder. Die weiger ik niet dus de entrote lag er net ff te lang op toen de buurman hem er af haalde. Hij was dus was verder dan gepland maar alsnog erg lekker.
Voor de volgende keer, op 45 er af, de extra kolen eerder opstoken,
Ongeveer een uurtje op 130 graden tot 47graden, rusten en wat meer hitte gemaakt om te searen. precies op dat moment kreeg ik een facetime oproep van mijn dochter op vakantie met haar moeder. Die weiger ik niet dus de entrote lag er net ff te lang op toen de buurman hem er af haalde. Hij was dus was verder dan gepland maar alsnog erg lekker.
Voor de volgende keer, op 45 er af, de extra kolen eerder opstoken,
Ik vind juist het vasthouden van warmte om fluctuaties tegen te gaan erg interessant.Fjeze schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:05:
[...]
Een soort van opstelling zoals in een kamado, dus een plate setter achtige opstelling. Zodat ik het hele rooster kan gebruiken, en zodat de warmte gelijkmatiger rondom komt.
De kolen naar 1 kan schuiven gebruik ik nu, en dat werkt ook wel prima maar was benieuwd naar een plate setter achter oplossing.
En voor de oplossing met kolen wil ik dan eigenlijk ook een hitteschild naast de kolen en een plaat onder het stuk waar geen kolen liggen zodat de lucht echt via de kolen moet gaan. DIt wordt ook veel gedaan d.m.v. het rooster voor een deel inpakken met aluminium folie, echter zoek ik hier een makkelijkere en snellere manier voor dmv bijvoorbeeld een RVS plaat die je er makkelijk in kan leggen.
[...]
Dit is inderdaad wat ik ook wil doen, echter ben ik een aan het rondkijken of er niet een MOD voor is die iets meer kant en klaar is dan 3 losse stenen. Zoals bijvoorbeeld de kolenring van Weber zelf, alleen verkopen ze deze niet los helaas.
Als ring kan je kijken naar een ronde taartring in rvs, die zijn er in alle soorten en maten en ik zie er net ook een welke geperforeerd is.
voorbeeld van een aardige kandidaat, zonder gaten dan wel
https://www.bakkerijgeree...-diam-40-cm-99250869.html
Zo'n rekje is inderdaad ook een erg goed idee! En dan een pizzasteen of iets dergelijks er bovenop.Martinusz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:06:
[...]
@Fjeze misschien iets maken op pootjes waar je een pizzasteen op legt ofzo?
bij Action hebben ze een 5 euro bbq, het rekje daarvan staat op pootjes zeg maar, dat zou je bijv. over de kolen kunnen zetten en dan een pizza steen erop.
Dit bovenste rekje is dat:
[Afbeelding]
Dat is ook zeker een van de punten die ik heel interessant vind, het vasthouden van warmte om zo de temperatuur makkelijker constant te kunnen houden. Vandaar dat ik ook graag een stenen afdekking erop wil leggen omdat deze de temperatuur goed vast houdt.douwe.nl schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
Ik vind juist het vasthouden van warmte om fluctuaties tegen te gaan erg interessant.
Als ring kan je kijken naar een ronde taartring in rvs, die zijn er in alle soorten en maten en ik zie er net ook een welke geperforeerd is.
voorbeeld van een aardige kandidaat, zonder gaten dan wel
https://www.bakkerijgeree...-diam-40-cm-99250869.html
Die taartvormen is inderdaad een goed idee! Daar moet ik vast wel zelf gaten in kunnen boren voor de warmte doorvoer denk ik. Dank je!
[ Voor 36% gewijzigd door Fjeze op 06-08-2020 13:22 ]
Fly or Die
kwam ze toevallig tegen even terug toen ik hetzelfde aan het zoeken wasFjeze schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:19:
[...]
Zo'n rekje is inderdaad ook een erg goed idee! En dan een pizzasteen of iets dergelijks er bovenop.
[...]
Dat is ook zeker een van de punten die ik heel interessant vind, het vasthouden van warmte om zo de temperatuur makkelijker constant te kunnen houden. Vandaar dat ik ook graag een stenen afdekking erop wil leggen omdat deze de temperatuur goed vast houdt.
Die taartvormen is inderdaad een goed idee! Daar moet ik vast wel zelf gaten in kunnen boren voor de warmte doorvoer denk ik. Dank je!
Wat ook kan, als je een specifieke maat wil:
https://www.praxis.nl/ger...Bfjjas7AfF1hoC7PgQAvD_BwE
Ik dacht even een hitte verspreider in elkaar te draaien. Dat was gelukt tot de eerste keer gebruik.
Bij de plaatselijke kookwinkel heb ik een taartrooster gekocht en deze ingekort en verbogen zodat deze in mijn Kamado 13' past en daarop een bloempot schaal gezet van rond 17cm, deze brak vrij vlot
Nu opzoek naar wat stevigers.
Onderop in de voorpot een aluminium bakje geplaatst met een gat er in aan de zijkant zodat er nog lucht bij kan om al het as op te vangen.
Ik gebruik zelf briketten omdat dat met opslag minder troep geeft als kolen in mijn appartement met klein balkon ondanks dat het meer as geeft en lagere temperaturen.
Dat allemaal dankzij dit forum wat ik een beetje per toeval tegen ben gekomen hier op GoT.
Leuk om al jullie recepten ed te zien, inspirerend.
Bij de plaatselijke kookwinkel heb ik een taartrooster gekocht en deze ingekort en verbogen zodat deze in mijn Kamado 13' past en daarop een bloempot schaal gezet van rond 17cm, deze brak vrij vlot
Nu opzoek naar wat stevigers.
Onderop in de voorpot een aluminium bakje geplaatst met een gat er in aan de zijkant zodat er nog lucht bij kan om al het as op te vangen.
Ik gebruik zelf briketten omdat dat met opslag minder troep geeft als kolen in mijn appartement met klein balkon ondanks dat het meer as geeft en lagere temperaturen.
Dat allemaal dankzij dit forum wat ik een beetje per toeval tegen ben gekomen hier op GoT.
Leuk om al jullie recepten ed te zien, inspirerend.
Ik krijg het niet voor mezelf duidelijk hoe ik briketten in de BBQ (kettle) plaats.
mijn BBQ heeft van die rooster compartimenten zoals op het linker plaatje, maar ze staan iets meer naar het midden toe. Zijn dus iets groter.

Ik ben nog niet toe aan slow cooking etc. Gewoon normale reguliere BBQ sessies. Moet ik ze dan zo in de BBQ doen als op dat plaatje? Of gewoon in het midden?
Heb er overigens ook een starter bij, is de vulling van 1 starter genoeg voor een BBQ sessie?
Heb nu 1x de BBQ aangehad (voor het eerst) en heb hier enorm mee zitten klooien met aanmaakblokjes. Daarom nu een starter gekocht.
Of is er in dit topic een link naar een mooi overzicht hiervoor?
mijn BBQ heeft van die rooster compartimenten zoals op het linker plaatje, maar ze staan iets meer naar het midden toe. Zijn dus iets groter.

Ik ben nog niet toe aan slow cooking etc. Gewoon normale reguliere BBQ sessies. Moet ik ze dan zo in de BBQ doen als op dat plaatje? Of gewoon in het midden?
Heb er overigens ook een starter bij, is de vulling van 1 starter genoeg voor een BBQ sessie?
Heb nu 1x de BBQ aangehad (voor het eerst) en heb hier enorm mee zitten klooien met aanmaakblokjes. Daarom nu een starter gekocht.
De problemen die jij beschrijft heb ik iig nog nooit gehad met mijn Meater+MrVegeta schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:36:
Misschien pech dat ie gewoon niet lekker werkt. Kan gebeuren met hardware. Er zijn wel "regels" waar je rekening mee moet houden waar je dat ding plaatst, en dat doe ik ook. Net mailtje gestuurd, ben benieuwd wat ze gaan doen. Mocht Meater hem terugnemen (op mijn kosten natuurlijk...) dan ga ik wss via een Nederlandse shop één kopen om te kijken of die het wel/beter doet. Mocht dat ook niets zijn stap ik terug op de iGrill2, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Enige keer dat de verbinding bij mij uitviel is toen ik met mn telefoon naar boven ging. Voor de rest werkt ie perfect. Klinkt wat mij betreft alsof je inderdaad een licht defecte hebt ofzo.
Voordeel van kolen aan een kant is dat je direct (boven kolen) kan grillen, maar ook als het ff wat rustiger aan mag indirect (naast de kolen) kunt bbqén. Voor een huis-tuin-keuken- sessie op je bbq is een kolenstarter vol meer dan genoeg, dat brand al uren als het goed is.JipJapGoedje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:51:
Ik krijg het niet voor mezelf duidelijk hoe ik briketten in de BBQ (kettle) plaats.
[Afbeelding]
Ohja, bruine aanmaakblokjes gebruiken (of wokkels), geen witte in ieder geval.
Tis te heet om te bewegen dus dacht ga eens kijken of er een review/gebruiks bevinding is van de inbuild chipfeeders alla Grizzly gril en GG large elite.
Lijkt handig, trekt de schep er uit, of is het afgedicht met een dop/plug en ligt je schep er naast?
Vul hem met chips, steek hem er in, draai 180 graden load releast. Laten zitten of plug er weer in. Klaar.
Tweede run met andere smaak? Gewoon herhalen klaar.
Geen gekloot met rookboxen die je op je kolen moet plaatsen en naderhand er weer uit moet vissen.
Geen gekloot met als de rook te vroeg op houd niet kunnen bijvullen zonder hete roosters met vlees op te tillen,,, waar laat je dat zonder dat de hond probeert of het al eetbaar is?😉
Dus klinkt allemaal top, zal vast berekend zijn qua scheur/barst risico dus waarom heeft niet elke kamado zo'n feedergat?
Beetje googlen op ervaringen doet een verrassende uitkomst.
Op wat reklame uitingen nergens een review of dit nu wel een goed systeem is. Vreemd toch?
Gebruikt niemand het?
Wel of geen toegevoegde waarde?
Werkt het gewoon niet echt?
🤔
Lijkt handig, trekt de schep er uit, of is het afgedicht met een dop/plug en ligt je schep er naast?
Vul hem met chips, steek hem er in, draai 180 graden load releast. Laten zitten of plug er weer in. Klaar.
Geen gekloot met rookboxen die je op je kolen moet plaatsen en naderhand er weer uit moet vissen.
Geen gekloot met als de rook te vroeg op houd niet kunnen bijvullen zonder hete roosters met vlees op te tillen,,, waar laat je dat zonder dat de hond probeert of het al eetbaar is?😉
Dus klinkt allemaal top, zal vast berekend zijn qua scheur/barst risico dus waarom heeft niet elke kamado zo'n feedergat?
Op wat reklame uitingen nergens een review of dit nu wel een goed systeem is. Vreemd toch?
Gebruikt niemand het?
🤔
Mja lastig, het is vrij nieuw, aan de andere kant denk ik dan....waarom hebben alle "grote" merken het nog niet, zal vast ook een reden hebben.copykat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:52:
Tis te heet om te bewegen dus dacht ga eens kijken of er een review/gebruiks bevinding is van de inbuild chipfeeders alla Grizzly gril en GG large elite.
Gebruikt niemand het?
🤔
Overigens dat bijvullen enzo, meestal rook je niet zo lang, na een bepaalde tijd heeft het niet zoveel nut meer geloof ik.
Definieer niet zo lang? Voor spare-ribs, pulled pork, beef ribs, brisket etc etc wil je toch minimaal 3 uur roken? Houtsnippers en rookmot zijn relatief snel opgerookt dus die wil je nog wel een keer bijvullen voor een sessie van 3 uur, en juist voor houtsnippers is zo'n ding gemaakt.Martinusz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:25:
[...]
Mja lastig, het is vrij nieuw, aan de andere kant denk ik dan....waarom hebben alle "grote" merken het nog niet, zal vast ook een reden hebben.
Overigens dat bijvullen enzo, meestal rook je niet zo lang, na een bepaalde tijd heeft het niet zoveel nut meer geloof ik.
Dat gezegd hebbende, ik heb een grizzly grill large en dat middelste ding nog nooit gebruikt aangezien ik altijd chunks gebruik haha
@Ebbao maar voor die lange sessies hebben ze toch chunks uitgevonden?
Je kan ook de bakjes in het midden plaatsen dan heb je een wat groter oppervlakte om grote stukken vlees te grillen. Daar omheen heb je dan indirectMartinusz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:37:
[...]
Voordeel van kolen aan een kant is dat je direct (boven kolen) kan grillen, maar ook als het ff wat rustiger aan mag indirect (naast de kolen) kunt bbqén. Voor een huis-tuin-keuken- sessie op je bbq is een kolenstarter vol meer dan genoeg, dat brand al uren als het goed is.
Ohja, bruine aanmaakblokjes gebruiken (of wokkels), geen witte in ieder geval.
Zo ik heb dit weekend ook even een serieus stuk vlees gegaard.
Ik heb met een maatje voor het eerst een brisket gegaard. Deze gast heeft 2 restaurants die draaien op BGEs maar had nog nooit een brisket gedaan. Ik ook niet, dus plannetje gemaakt, brisket besteld en huppa bam gedaan.
Plan:
* Bierproeverij
* Vooraf wat rookwerk met makrelen en palingen
* Makreel voor de snack met zelfgemaakte saus
* Pizza maken met paling, zilverui, geitenkaas en zuring
* Brisket
* Worteltaart van de baasvrouw
Een kleine foto-impressie.
:strip_exif()/f/image/WZQoQCXPqYravO91AjoVrrOo.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden 12 items in de bierproeverij. Genoeg echt serieus spul.
De brisket, rauw:
:strip_exif()/f/image/rlKpjlki7PaNGVmczABwVlyd.jpg?f=fotoalbum_large)
Fles drank for scale
:strip_exif()/f/image/fV8yrhU7EDHtsjGujeCFvkYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vHmzbgV4QoNFXBhfbDx7t9d.jpg?f=fotoalbum_large)
Het apparaat 's nachts door laten lopen met de brisket erop.
Voor hij eraf ging:
:strip_exif()/f/image/ZeQrsZ8DMPba1quFIq3XYjBk.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het inpakken...
:strip_exif()/f/image/5TPIRAZ51Xg37x7z6cnUGjnS.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitpakken en trancheren:
:strip_exif()/f/image/IeU5ggbT2BgNvlvg82aadyT3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2GMpaOSjSTg9BYwB4fg11kqG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F1bymGLrE5t1RggJAlCAxZsK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4h8SRji6sG396bREbH4n5PiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok hier is met 10 man (en 3 vrouw) 6200gr vlees in een kwartier verdwenen. Dat is echt bad ass, zeker als je bedenkt dat er al stokbroden en pizza's doorheen waren gegaan
Ik heb met een maatje voor het eerst een brisket gegaard. Deze gast heeft 2 restaurants die draaien op BGEs maar had nog nooit een brisket gedaan. Ik ook niet, dus plannetje gemaakt, brisket besteld en huppa bam gedaan.
Plan:
* Bierproeverij
* Brisket
:strip_exif()/f/image/WZQoQCXPqYravO91AjoVrrOo.jpg?f=fotoalbum_large)
offtopic:
Als hakbier had ik een ijskast Weihenstephaner geregeld
De brisket, rauw:
:strip_exif()/f/image/rlKpjlki7PaNGVmczABwVlyd.jpg?f=fotoalbum_large)
Fles drank for scale
:strip_exif()/f/image/fV8yrhU7EDHtsjGujeCFvkYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vHmzbgV4QoNFXBhfbDx7t9d.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor hij eraf ging:
:strip_exif()/f/image/ZeQrsZ8DMPba1quFIq3XYjBk.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het inpakken...
:strip_exif()/f/image/5TPIRAZ51Xg37x7z6cnUGjnS.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitpakken en trancheren:
:strip_exif()/f/image/IeU5ggbT2BgNvlvg82aadyT3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2GMpaOSjSTg9BYwB4fg11kqG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F1bymGLrE5t1RggJAlCAxZsK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4h8SRji6sG396bREbH4n5PiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok hier is met 10 man (en 3 vrouw) 6200gr vlees in een kwartier verdwenen. Dat is echt bad ass, zeker als je bedenkt dat er al stokbroden en pizza's doorheen waren gegaan
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
https://www.af.nl/voorraa...lijst-rabat-schroten.html
4,25 ex btw per meter. 11mm dik.
https://dehoutboer.com/we...12x83mm-lengte-275cm.html
4,75 per meter. 12mm dik.
Kijk wel goed uit of het hout niet behandeld is. Vaak wordt het vergast tegen beestjes en schimmels. Dat hout wil je niet gebruiken om eten van te maken.Koffie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:17:
[...]
Kijk, dat zijn al betere prijzen dan ik kon vinden destijds. Liefst wil je uiteraard wel een normale vlakke plank ipv messing/groef maar het zal vast te doen zijn.
Via een bevriende handelaar heb ik een verhuisdoos vol zaagresten ceder gekregen, dus de komende jaren kan ik wel even vooruit
Ik zou het houden bij zelf gekapt ceder of gewoon die plankjes die ervoor bedoeld zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door immetjes op 06-08-2020 18:22 ]
Voor diegene die nog een Masterbuilt zoeken, intratuin Duiven schijnt er wat op voorraad te hebben.
Dat dus, is t een dop die er standaard inzit of zit die "schep" continu er in?Ebbao schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:15:
[...]
Dat gezegd hebbende, ik heb een grizzly grill large en dat middelste ding nog nooit gebruikt aangezien ik altijd chunks gebruik haha
Hier een GG Elite eigenaar, die zijn kamado specifiek hiervoor gekocht heeftcopykat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:52:
Gebruikt niemand het?
🤔
Waar je alleen op moet letten is dat als je een kickash basket gebruikt (of van een ander merk) dat deze de toevoer niet blokkeert. En natuurlijk dat je maat chuncks of ander rookhout wel door de opening past. Daarnaast moet je natuurlijk wel zorgen voor een gelijkmatig brandend vuur of goed kunnen mikken
Al met al ben ik er dus erg tevreden over. Voor mij was dit dan ook een USP, omdat ik vooraf al wist dat ik veel wilde gaan roken mbv. de kamado (had al een elektrische rookoven).
Die schep heb ik alleen gezien bij het uitpakken en opbergen. Die dop zit er inderdaad wel standaard op.copykat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:27:
[...]
Dat dus, is t een dop die er standaard inzit of zit die "schep" continu er in?
Hier staat de grizzly omdat hij out of the box enorm compleet (d&c set, halve maantjes etc.) is voor een hele scherpe prijs. De chipfeeder had ik er vanuit esthetisch oogpunt liever niet op gehad, maar voor dat tarief heb je altijd wel een nadeel.
[ Voor 4% gewijzigd door Ebbao op 06-08-2020 19:41 ]
Ik deed spareribs en appel hout chips flinke hand en ik stikte bijna van de enthousiaste witte rook die kwam voordat ik de deflector terug geplaatst had en het RVS rooster en dan nog de stukken sparerib netjes neerleggen... Omdat het enige uren moest paste mijn rookbox niet onder de deflector dus moest t rechtstreeks.
Flinke mist zeg maar tijdens de handelingen...
Dat was t moment dat ik dacht, ok is zo'n feeder handig? 😋
Ik ga er van uit dat die schep niet continu door t keramiek steekt lijkt me hoog risico op teveel zijwaartse druk.
Net bevestigd. Als die dop netjes vast zit dan is het geen probleem als je t niet veel gebruikt.
Flinke mist zeg maar tijdens de handelingen...
Dat was t moment dat ik dacht, ok is zo'n feeder handig? 😋
Ik ga er van uit dat die schep niet continu door t keramiek steekt lijkt me hoog risico op teveel zijwaartse druk.
Net bevestigd. Als die dop netjes vast zit dan is het geen probleem als je t niet veel gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 06-08-2020 20:40 ]
Ondanks dat je volkomen gelijk hent, om zo min mogelijk te willen prutsen met de inhoud, moet ik erbij zeggen dat sinds ik die C&C gebruik, dat wel iets eenvoudiger is gewordenRuubschen schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:45:
[...]
Hier een GG Elite eigenaar, die zijn kamado specifiek hiervoor gekocht heeftIk vind het helemaal top. Ik gebruik 9 van de 10 keer ook rookhout bij een kamado sessies. Dit is vaak indirect met gebruik van beide helften van de heatdeflector zegmaar. Als ik bijvoorbeeld kip aan het spit maak is het niet handig om eerst vanalles te moeten verplaatsen, hetgeen zorgt voor meer temperatuur verlies (de dome staat langer open als je heet ijzer moet verplaatsen), alvorens je rookhout toe kan voegen.
Waar je alleen op moet letten is dat als je een kickash basket gebruikt (of van een ander merk) dat deze de toevoer niet blokkeert. En natuurlijk dat je maat chuncks of ander rookhout wel door de opening past. Daarnaast moet je natuurlijk wel zorgen voor een gelijkmatig brandend vuur of goed kunnen mikkenBij mij is dit echter nog geen enkele keer fout gegaan.
Al met al ben ik er dus erg tevreden over. Voor mij was dit dan ook een USP, omdat ik vooraf al wist dat ik veel wilde gaan roken mbv. de kamado (had al een elektrische rookoven).
Die kan je relatief gemakkelijk in één keer uit de kamado trekken, aan de opstaande hengsels.
Ook het verwijderen van één helft ( of beide ) heatdeflectors is eenvoudiger dan met die domme standaard driehoeken.
Net even een testje. In ongeveer 15 minuten naar 315graden en dan stopt het inderdaad. Wat mij wel opviel is dat op de gasdrukverdeler butane staat en dat het 29mbar is. Deze drukverdeler is standaard meegeleverd. Ik gebruik een 6kg propaan gasfles.Apie! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:00:
Misschien andere manier bereiden? Langzaam garen ipv high and fast?xven0mxz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:38:
Vandaag voor de eerste keer bavette gemaakt. 250/260 Graden 2 minuten per kant.
Het vlees was supermals! Vond er alleen totaal geen smaak aanzitten ondanks dat ik grof zout en peper heb gebruikt, wat is jullie ervaring daarin?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je een use case dat je langdurig zulke hoge temperatuur nodig hebt?Bjorn180179 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:57:
[...]
Net even een testje. In ongeveer 15 minuten naar 315graden en dan stopt het inderdaad. Wat mij wel opviel is dat op de gasdrukverdeler butane staat en dat het 29mbar is. Deze drukverdeler is standaard meegeleverd. Ik gebruik een 6kg propaan gasfles.
:strip_exif()/f/image/Te5LV4bRE8UfE8XExXWdlmWq.jpg?f=fotoalbum_large)
I got issues...
Fornetto Razzo 18.5"
Niclan
Action kamado
Masterbuilt
Action kamado in de rek in de garage.
54kg houtskool
16kg briketten
* Chevy454 krijgt een toegangsverbod bij Vuur en Rook van de vrouw.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dat klopt, maar als ik de dome ook maar 1 minuut open laat zakt de temperatuur aanzienlijk, iig meer dan dat ik alleen de chipfeeder gebruik, En niets eruit hoeven te halen is ook een stukje gebruiksgemak.FreshMaker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
Ondanks dat je volkomen gelijk hent, om zo min mogelijk te willen prutsen met de inhoud, moet ik erbij zeggen dat sinds ik die C&C gebruik, dat wel iets eenvoudiger is geworden
Die kan je relatief gemakkelijk in één keer uit de kamado trekken, aan de opstaande hengsels.
Ook het verwijderen van één helft ( of beide ) heatdeflectors is eenvoudiger dan met die domme standaard driehoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruubschen op 06-08-2020 22:05 ]
grotere achtertuin nodig kan je ze meer verspreiden valt het minder op...Chevy454 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:59:
[Afbeelding]
I got issues...
Fornetto Razzo 18.5"
Niclan
Action kamado
Masterbuilt
54kg houtskool
16kg briketten
enne wat kan de Niclan wat je masterbuilt niet kan?
soort peace offering?
zet hem op markt plaats vraag de nieuwprijs en roep na een tijdje schat ik heb t geprobeerd maar ik ga hem niet weggeven......
nu pas? en je internet account?
Met het reguliere eenvoudigere bbq-vlees zoals wortjes/hamburgers/sate's zal dat niet nodig zijn. Ik heb de q net pas dus nog veel aan 't het leren. Op den duur wil ik wel een pizza maken. Ribs wil ik ook nog een keer.baba420 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:47:
[...]
Heb je een use case dat je langdurig zulke hoge temperatuur nodig hebt?
Ik kan je zeggen dat ik de lekkerste home made pizza heb gemaakt op de gas bbq. Pizzasteen halfuurtje opgewarmd met alle branders op max. Daarna de middelste brander op laagste stand gezet en de linker en rechter brander zodanig laag dat de max temperatuur rond de 200 graden was. Binnen 10 minuten waren ze klaar en de bodem was heerlijk krokant en luchtig. Zie ook de pizza thread hier op GoT.Bjorn180179 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:48:
[...]
Met het reguliere eenvoudigere bbq-vlees zoals wortjes/hamburgers/sate's zal dat niet nodig zijn. Ik heb de q net pas dus nog veel aan 't het leren. Op den duur wil ik wel een pizza maken. Ribs wil ik ook nog een keer.
Ik ben bang dat de bodem snel verbrandt als je ze op 300+ graden bakt. Of je ingrediënten blijven rauw.
@Chevy454 Peanuts
Zelf hier ook een enorme voorraad BBQ's en brandstof en genoeg extra meuk
Ik ben blij als mijn nieuwe garage er staat. Want de huidige berging staat letterlijk prop en prop vol.
dan is vuur aan de bovenkant, zoals bij een ooni wel een uitkomst. 200gr is echt te koud voor een goede bodem.baba420 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:51:
[...]
Ik kan je zeggen dat ik de lekkerste home made pizza heb gemaakt op de gas bbq. Pizzasteen halfuurtje opgewarmd met alle branders op max. Daarna de middelste brander op laagste stand gezet en de linker en rechter brander zodanig laag dat de max temperatuur rond de 200 graden was. Binnen 10 minuten waren ze klaar en de bodem was heerlijk krokant en luchtig. Zie ook de pizza thread hier op GoT.
Ik ben bang dat de bodem snel verbrandt als je ze op 300+ graden bakt. Of je ingrediënten blijven rauw.
Het is maar wat je prefereert. Ik vind die halfverbrande bodems uit een Ooni weer niet te vreten. Maar ik kan mij voorstellen dat je als purist dat beter vindt.Boudewijn schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:24:
[...]
dan is vuur aan de bovenkant, zoals bij een ooni wel een uitkomst. 200gr is echt te koud voor een goede bodem.
90 seconden. Halfverbrand en krokant zijn twee dingenbaba420 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:24:
[...]
Het is maar wat je prefereert. Ik vind die halfverbrande bodems uit een Ooni weer niet te vreten. Maar ik kan mij voorstellen dat je als purist dat beter vindt.
Als die man 2 restaurants heeft waar hij dit vaker mee doet, dan weet hij vast wel wat hij moet gebruiken.immetjes schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:17:
[...]
[...]
Kijk wel goed uit of het hout niet behandeld is. Vaak wordt het vergast tegen beestjes en schimmels. Dat hout wil je niet gebruiken om eten van te maken.
Ik zou het houden bij zelf gekapt ceder of gewoon die plankjes die ervoor bedoeld zijn.
Bavette is een goedkope goede steak. Was het, want ze zijn er mee aan de haal gegaan qua prijzen. Goed kruiden, en na het trancheren nog een keer, liefst beetje zeezout/zoutvlokken sprenkelen, weinig peper.xven0mxz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:38:
Vandaag voor de eerste keer bavette gemaakt. 250/260 Graden 2 minuten per kant.
Yup maar juist omdat het een goedkoop stukje werkvlees is is low and slow het zinnigst.Xfade schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 03:58:
[...]
Bavette is een goedkope goede steak. Was het, want ze zijn er mee aan de haal gegaan qua prijzen. Goed kruiden, en na het trancheren nog een keer, liefst beetje zeezout/zoutvlokken sprenkelen, weinig peper.
Ik zie je issue al: je hebt nog geen braaiChevy454 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:59:
[Afbeelding]
I got issues...
Fornetto Razzo 18.5"
Niclan
Action kamado
Masterbuilt
54kg houtskool
16kg briketten
Tijd voor een nieuwe sig..
Lekker bier, lekker vleesBoudewijn schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:58:
Zo ik heb dit weekend ook even een serieus stuk vlees gegaard.
Plan:
* Bierproeverij
* Brisket
[Afbeelding]
offtopic:
De brisket, rauw:
[Afbeelding]
Fles drank for scale
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor hij eraf ging:
[Afbeelding]
Voor het inpakken...
[Afbeelding]
Uitpakken en trancheren:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom heb je die brisket in blokjes gesneden ipv n de bekende brisket lapjes?
Heh thanks. Ik heb de tranchering niet gedaan.Koffie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:23:
[...]
Lekker bier, lekker vlees
Waarom heb je die brisket in blokjes gesneden ipv n de bekende brisket lapjes?
Ik denk dat het hielp dat iedereen uit het vuistje stond te eten om die tafel.
zit even te kijken naar dit recept:
https://www.biggreenegg.e.../recepten/zalm-in-brioche
Ziet er prima uit, heb alleen geen "flat baking stone"in mijn LLBE (Little Lidl Black Egg), maar gezien dit toch op bakpapier gelegd wordt, is dan niet het enige gevaar dat het deeg wat door het rooster gaat zakken? Het 'pannetje' als alternatief voor de convEGGtor (echt die namen die ze bij BGE gebruiken...) heb ik wel.
https://www.biggreenegg.e.../recepten/zalm-in-brioche
Ziet er prima uit, heb alleen geen "flat baking stone"in mijn LLBE (Little Lidl Black Egg), maar gezien dit toch op bakpapier gelegd wordt, is dan niet het enige gevaar dat het deeg wat door het rooster gaat zakken? Het 'pannetje' als alternatief voor de convEGGtor (echt die namen die ze bij BGE gebruiken...) heb ik wel.
Hi Ha Hopjesvla
Vandaag wil ik kip van het (nieuwe) spit gaan proberen, ik lees alleen allemaal verschillende methoden: Wat doen jullie indirect of direct boven het vuur?
ps: indirect is nog een issue door de driehoek platesetter rek van de MB, maar daar kan ik op zich wel iets op verzinnen
ps: indirect is nog een issue door de driehoek platesetter rek van de MB, maar daar kan ik op zich wel iets op verzinnen
Direct, maar niet teveel hitte (180c gok ik, komt niet zo nauw) met fruitboom hout en de kap dichtMartinusz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:32:
Vandaag wil ik kip van het (nieuwe) spit gaan proberen, ik lees alleen allemaal verschillende methoden: Wat doen jullie indirect of direct boven het vuur?
@Koffie Een braai staat ook nog steeds op mijn wishlist, alleen het formaat + brandstof gebruik houdt me tegen. Maar niet als ik een aanbieding tegen kom gok ik 
@Martinusz Met een spit doe ik meestal direct, door het draaien is het vlees niet constant in direct contact met het vuur.
In het verleden op een camping in Polen ook elk jaar een volwassen varken aan het spit. De dag ervoor 1 uitkiezen bij een varkens boer en eind van de middag ophalen. En daarna 16 uur handmatig draaien boven smeulend hout. Altijd prachtig om te doen.
@Martinusz Met een spit doe ik meestal direct, door het draaien is het vlees niet constant in direct contact met het vuur.
In het verleden op een camping in Polen ook elk jaar een volwassen varken aan het spit. De dag ervoor 1 uitkiezen bij een varkens boer en eind van de middag ophalen. En daarna 16 uur handmatig draaien boven smeulend hout. Altijd prachtig om te doen.
[ Voor 56% gewijzigd door Hari-Bo op 07-08-2020 12:49 ]
Brandstof vind ik echt totaal een non-issue. Kosten zijn echt niet zo hoog en het is part of the hobby.Hari-Bo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:47:
@Koffie Een braai staat ook nog steeds op mijn wishlist, alleen het formaat + brandstof gebruik houdt me tegen. Maar niet als ik een aanbieding tegen kom gok ik
Daarnaast kom je een heel eind door ook houtskool en briketten te gebruiken, afhankelijk van wat en hoe je het maakt.
Zelfde hier. Een zak kost een keer 20 euro? Daar doe ik zeker 20 sessies mee.Koffie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:53:
[...]
Brandstof vind ik echt totaal een non-issue. Kosten zijn echt niet zo hoog en het is part of the hobby.
Daarnaast kom je een heel eind door ook houtskool en briketten te gebruiken, afhankelijk van wat en hoe je het maakt.
Per sessie gaat er gauw 20-30 euro aan vlees op, als er dan voor 2 euro aan rookhout en houtskool bij zit is dat geen probleem voor mij. Daarbij kan de juiste brandstof het vlees ook beter maken
Thanks heren dan gaan we voor direct en niet te hard
150 graden ofzo, misschien de kolen ook nog beetje uit het midden houden?
Wie weet een winkel in Den Haag waar ik goede kokosbriketten kan kopen, buiten de Gamma ed?
We hebben nog 250m2 aan tuin welke binnenkort eindelijk eens aangepakt gaat worden.copykat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:10:
grotere achtertuin nodig kan je ze meer verspreiden valt het minder op...
Dan kunnen we volgend jaar misschien een mooi tuinhuis / kapschuur van 40m2 zetten.
De Niclan is erg ontvlambaar. Eens het vuur te groot is krijg je die niet meer onder controle.enne wat kan de Niclan wat je masterbuilt niet kan?
Ik heb geleerd dat je met BR houtskool kan voorkomen.
De Masterbuilt was gewoon voor erbij
Ja maar jij doet het toch voor je (bij)beroep?Hari-Bo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:20:
@Chevy454 PeanutsZelf hier ook een enorme voorraad BBQ's en brandstof en genoeg extra meuk
Ik ben blij als mijn nieuwe garage er staat. Want de huidige berging staat letterlijk prop en prop vol.
Braai is niet toegelaten door de vrouw. Een Ooni of een pizza oven dan weer wel...
welkoop/boerenbond? Kosten niet de hoofdprijs, en vond ze best goed!migchiell schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:25:
Wie weet een winkel in Den Haag waar ik goede kokosbriketten kan kopen, buiten de Gamma ed?
Nog best een eindje fietsen vanuit DHgreatgonzo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:48:
[...]
welkoop/boerenbond? Kosten niet de hoofdprijs, en vond ze best goed!
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/ZRom7FF7pkR4jif5oaxYrfAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0GudfmfI2eWeKtOMf5dcml6G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tIcGV9U3oN8YXwsXqtIh1oWM.jpg?f=fotoalbum_large)