Afgelopen weekend een beenham van een speenvarken bereid, met bot en huid.
Nog nooit gemaakt, dus flink ingelezen en fingers crossed dat het zou lukken ... was prima gelukt. Heerlijk van gegeten.
En toegegeven : het is een mooie voor de 'showcooking' om er zo mee aan tafel te komen
Woensdagavond de poot uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd
Vrijdagochtend de poot uit de vacuümverpakking gehaald en een pekel gemaakt (beetje op gevoel : 6 liter water, 400 gram grate good allbrine, eetlepel peper korrels, paar laurierblaadjes, eetlepel mediterraanse rub).
De pekel gekookt en af laten kolen. Poot erin en de hele emmel in de koelkast.
Zaterdagochtend de poot uit de pekel, afgespoeld en drooggedept.
De pekel door een zeef gehaald en de achtergebleven kruiden/specerijen in een lekbakje water gedaan. Geen idee of het wat toevoegt, maar kwaad kan het ook niet. De lekbak met vers water en pekelkruiden op het kolenrooster onder de poot.
Keteltemperatuur van rond de 120 graden aangehouden, gestuurd op een kerntemperatuur van 75+ graden.
Nadat de poot erop lag, viel mij op dat de dometemperatuur maar steeds verder terugliep. Toch eens even kijken. Stom, vergeten de luchtschuiven aan de onderkant te openen
Ff blazen, schuifjes open en klaar.
Ik koos voor een mix van appel en eiken als rookhout.
Uiteindelijk heeft de poot er ruim 8 uur op gelegen en heeft deze een kern van 80/85 aangetikt.
Ik had nog mijn bedenkingen bij de huid, maar deze liet zeer gemakkelijk los.
Zeker leuk om eens te doen en ook zeker een beetje spektakel aan tafel
De avond afgesloten met een s'mores.
Tijd voor een nieuwe sig..