Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DutchOx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Is het bij het reinigen van een kamado eens in de zoveel tijd nodig om de vuurbox er uit te halen en ook een stoffer te gebruiken? Overal lees ik wat anders.

De handleiding zegt gewoon heet stoken en as verwijderen met de aspook. (Wel snel en makkelijk haha :P)

De vuurbox er uit halen snap ik ergens wel, zodat het as overal weggehaald kan worden met de aspook. Maar een stoffer lijkt mij niet veel toe te voegen?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:58

Dennis1812

Amateur prutser

DutchOx schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:08:
Is het bij het reinigen van een kamado eens in de zoveel tijd nodig om de vuurbox er uit te halen en ook een stoffer te gebruiken? Overal lees ik wat anders.

De handleiding zegt gewoon heet stoken en as verwijderen met de aspook. (Wel snel en makkelijk haha :P)

De vuurbox er uit halen snap ik ergens wel, zodat het as overal weggehaald kan worden met de aspook. Maar een stoffer lijkt mij niet veel toe te voegen?
doe ik bij mijn lidl ei wel regelmatig (geen aslade). Om onderin alles er goed uit te krijgen.
Vuurbol zelf maak ik nooit schoon. Maar misschien fijn om voor een winterstop een keer te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Of ff uitblazen met föhn of iets dergelijks.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alles wat onder in je Kamado ligt is dood. Het opstoken van het vuur zorgt er voor dat alle bacteriën gedood worden waardoor je geen risico loopt op infectie. De reden dat je as weg wilt halen is voornamelijk om te zorgen dat je een goede aanvoer van zuurstof hebt en het eenvoudig kan beheersen. Dus met de pook het as verwijderen zou vanuit dat oogpunt genoeg moeten zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DutchOx
Met stoffer bedoelde ik inderdaad de stoffer door de kamado heen halen.
Tsurany schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:16:
[...]

Alles wat onder in je Kamado ligt is dood. Het opstoken van het vuur zorgt er voor dat alle bacteriën gedood worden waardoor je geen risico loopt op infectie. De reden dat je as weg wilt halen is voornamelijk om te zorgen dat je een goede aanvoer van zuurstof hebt en het eenvoudig kan beheersen. Dus met de pook het as verwijderen zou vanuit dat oogpunt genoeg moeten zijn.
Ja precies, dus eventueel keer vuurbox er uit, as pook door de kamado en weer gaan :7

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-01 10:41
FreshMaker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Zijn die ook écht dik ?
Want zowel de Lidl als de Action maakten er een potje van vorig jaar.
Het dikke folie van Lidl was niet zo fijn als de jaren ervoor.

( met embossingpatroon was zwakker dan de oudere )
Heb even gekeken, echt dik wil ik het niet noemen, 1.5x normaal ofzo als ik dan iets moet zeggen...

i7-4770 + R5850 → 9800X3D + 9070XT #Gamerdad

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen weekend een beenham van een speenvarken bereid, met bot en huid.
Nog nooit gemaakt, dus flink ingelezen en fingers crossed dat het zou lukken ... was prima gelukt. Heerlijk van gegeten.
En toegegeven : het is een mooie voor de 'showcooking' om er zo mee aan tafel te komen :Y)

Woensdagavond de poot uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd
Vrijdagochtend de poot uit de vacuümverpakking gehaald en een pekel gemaakt (beetje op gevoel : 6 liter water, 400 gram grate good allbrine, eetlepel peper korrels, paar laurierblaadjes, eetlepel mediterraanse rub).
De pekel gekookt en af laten kolen. Poot erin en de hele emmel in de koelkast.
Zaterdagochtend de poot uit de pekel, afgespoeld en drooggedept.
De pekel door een zeef gehaald en de achtergebleven kruiden/specerijen in een lekbakje water gedaan. Geen idee of het wat toevoegt, maar kwaad kan het ook niet. De lekbak met vers water en pekelkruiden op het kolenrooster onder de poot.
Keteltemperatuur van rond de 120 graden aangehouden, gestuurd op een kerntemperatuur van 75+ graden.

Nadat de poot erop lag, viel mij op dat de dometemperatuur maar steeds verder terugliep. Toch eens even kijken. Stom, vergeten de luchtschuiven aan de onderkant te openen :+
Ff blazen, schuifjes open en klaar.
Ik koos voor een mix van appel en eiken als rookhout.
Uiteindelijk heeft de poot er ruim 8 uur op gelegen en heeft deze een kern van 80/85 aangetikt.
Ik had nog mijn bedenkingen bij de huid, maar deze liet zeer gemakkelijk los.

Zeker leuk om eens te doen en ook zeker een beetje spektakel aan tafel :Y)

De avond afgesloten met een s'mores.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7WXwORg6IaihFa65h9yBBm7qy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uvks3oQ7uuoIRhQTj6fCDkek.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BKNK37MMkK9Lu2nBPqlYMDHm10=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qS2Ds2XE1i0Y4Ommthxtlp6B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHfuffiDMd2zwVmG4hKO3iSPrpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLqpwb87q3C1jTGfxxrAWV3X.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJcVKH_gANytVtmq0e59oR4Dg9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xjCdqCmyNpU77JND2jzlh4a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJsBWAqbcVwfkSOvq7E666Xy8hU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4RDVKWUhFQKqV2tgRn3q7eg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqKFyGIMNSRVKWS1v4j9j7CACCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JMWh21Uos0c45R64zAVrrNx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdEEGcnvaintvd2Fm9Rxba8CVMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6XVE7Wafpr5SlDV3MaXGtBl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRUtOkkZgO7tAeGNiLGS1q7Hqic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1ouCDxx2wLtt7fpyu0lmauh.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Asstofzuiger ftw!
Maar ik haal altijd de vuurkorf uit mijn action ei wanneer ik het as ga verwijderen en bijvul met verse kolen. Het weegt namelijk niks.

Maar als je aan het reinigen bent, dan is de vuurkorf toch geen moeite? Tenzij je een gesplitste vuurkorf hebt zoals bij de kamado joe.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DutchOx
Chevy454 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:35:
[...]
Maar als je aan het reinigen bent, dan is de vuurkorf toch geen moeite? Tenzij je een gesplitste vuurkorf hebt zoals bij de kamado joe.
Nee, inderdaad. Binnenkort haal ik dan ook even de vuurring en vuurbox er uit, zodat ik het as met de aspook uit de kamado kan halen. Enige wat ik mij nog afvraag is of een stoffer door de binnenkant van de kamado halen toegevoegde waarde is nadat ik met de aspook ben bezig geweest.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Chevy454 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Asstofzuiger ftw!
Maar ik haal altijd de vuurkorf uit mijn action ei wanneer ik het as ga verwijderen en bijvul met verse kolen. Het weegt namelijk niks.

Bij mijn BGE laat ik de vuurkorf meestal zitten, genoeg ruimte om daarin met een veger aan de slag te gaan. Met de aspook kan ook, maar het is net zo snel met een vegertje. Heb nu 2x de vuurbak eruit gehaald om echt alles helemaal schoon te maken. Niet per se nodig, maar wel netjes als je toch grote schoonmaak doet.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zo'n RVS kolenmand, en trek die omhoog en rammel het wat door elkaar.
Te klein valt omlaag, en dan snel met een paar kartonnetjes er uitvissen.
( te grote brokjes gaan niet lekker in de as zuiger )
De rest zuig je in een paar minuten er uit, en het vuurdeel is weer zuiver.

één á twee keer per jaar haal ik ook het hele keramiek-spel uit elkaar, e ga er met eenharde ( droge afwasborstel ) overheen.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-01 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Hij staat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTMk_wIVDhNj87L8ft9AhkLmuMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76MUWGnv9OuIBPI6bvirO7m4.jpg?f=fotoalbum_large

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:01
Zondag weer pulled pork gemaakt. Als relatieve beginneling (vorige jaar lidl kamado aangeschaft, nu een L gekocht) pas de derde keer dat ik dat doe op de L. De eerste 2 waren nog lastig pullen, maar nu het ik de temperatuur en de prikweerstand goed door. Tussendoorfoto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc71fpX4Z_jUdJEK0lpPq1kfSUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FT5p3lJH6ylMqwRwaXqS06Yv.jpg?f=fotoalbum_large
Uit de foliefoto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR5vqBGNysl5OlcC3RykVOvZkLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NR8jdd63VouA0poEJvF68Di.jpg?f=fotoalbum_large
Gepulled en wel, met 2 vorken, zonder moeite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO9ux-P3CpdaLOwA_-fWKQakXTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2ZtDIis109i56kTiAT4lTcd.jpg?f=fotoalbum_large
Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tUBGNsZFbwzy3ZfdwrUWPo3h8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5e9HI1Ga7ps517xGXDT5dTIr.jpg?f=fotoalbum_large

4 broodjes van gegeten, en nu nog 3x 250 en 1x 350 gram gevacumeerd in de vriezer

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

robkrekel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 06:41:
Zondag weer pulled pork gemaakt. Als relatieve beginneling (vorige jaar lidl kamado aangeschaft, nu een L gekocht) pas de derde keer dat ik dat doe op de L. De eerste 2 waren nog lastig pullen, maar nu het ik de temperatuur en de prikweerstand goed door. Tussendoorfoto:[Afbeelding]
Uit de foliefoto [Afbeelding]
Gepulled en wel, met 2 vorken, zonder moeite
[Afbeelding]
Resultaat
[Afbeelding]

4 broodjes van gegeten, en nu nog 3x 250 en 1x 350 gram gevacumeerd in de vriezer
Ziet er heerlijk uit :Y)
Waarom heb je de procureur samengebonden?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:01
Koffie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Ziet er heerlijk uit :Y)
Waarom heb je de procureur samengebonden?
Was het ook oOo
Er zaten wat losse flappen aan die behoorlijk dunner waren, en in mijn gedachten gang droogt dat te snel uit.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:59
Koffie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:20:
Afgelopen weekend een beenham van een speenvarken bereid, met bot en huid.
...
Ik koos voor een mix van appel en eiken als rookhout.
Uiteindelijk heeft de poot er ruim 8 uur op gelegen en heeft deze een kern van 80/85 aangetikt.
...
8 uur lang met een Weber kegel BBQ. _/-\o_
1 lading briketten van merk ??? in de kolenmand?

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:02

copykat

Good copy isn't bad

@Koffie ;
Renamed "Coffee and a Firepit master" 🤠
Caveman style word je volgende project? 😄

Niet iets wat ik snel zou thuis brengen denk ik, mn gezin zou meteen doorstoten naar dat lekker uitziende toetje. En die hele poot in mn eentje opeten....🤢

Maar applaus! 🎉🎈

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

AE69 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:38:
[...]

8 uur lang met een Weber kegel BBQ. _/-\o_
1 lading briketten van merk ??? in de kolenmand?
8 uur op een ketel is echt geen uitzondering hoor ;)
Normaal gebruik ik Grill Fanatics houtskool. Deze keer had ik kokosbriketten. Op de een of andere manier heb ik namelijk nooit met briketten gewerkt. Twee zakken van 10 kilo gehaald (die met die witte plastic verpakking).

De beenham was voor het eerst een sessie volledig en alleen op briketten. Beviel prima.
Ik heb wel wat briketten erbij gedaan, maar weet niet meer hoeveel. Denk max 2 keer een handje briketten?
Begonnen met een flinke kolenstarter vol (iets te veel :P ).
Volgende keer bij een lange sessie ga ik een halve starter proberen.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:02

Bestla

Viking Kvinne

Koffie schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:53:
[...]

8 uur op een ketel is echt geen uitzondering hoor ;)
Normaal gebruik ik Grill Fanatics houtskool. Deze keer had ik kokosbriketten. Op de een of andere manier heb ik namelijk nooit met briketten gewerkt. Twee zakken van 10 kilo gehaald (die met die witte plastic verpakking).

De beenham was voor het eerst een sessie volledig en alleen op briketten. Beviel prima.
Ik heb wel wat briketten erbij gedaan, maar weet niet meer hoeveel. Denk max 2 keer een handje briketten?
Begonnen met een flinke kolenstarter vol (iets te veel :P ).
Volgende keer bij een lange sessie ga ik een halve starter proberen.
Ook maar eens besteld die kokosbriketten. Ik merk dat Action meuk lang niet zo heet wordt, dan kwalitatief spul. En als je low & slow bezig bent met mooi vlees wil je kwaliteit op het rooster en eronder.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

copykat schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:52:
@Koffie ;
Renamed "Coffee and a Firepit master" 🤠
Caveman style word je volgende project? 😄

Niet iets wat ik snel zou thuis brengen denk ik, mn gezin zou meteen doorstoten naar dat lekker uitziende toetje. En die hele poot in mn eentje opeten....🤢

Maar applaus! 🎉🎈
Zo'n hele poot is natuurlijk ideaal voor bezoek en zorgt voor de 'oeh' en 'aaaah' kreten op het moment dat je er mee aan komt lopen.
Zelfde geld eigenlijk voor s'mores. Stelt weinig voor om te maken, maar is een mooi iets om tafel te zetten.

Mijn versie van de foto: Mix van melk en pure chocolade in stukjes op de bodem van de pan. Daarna volgepropt met marshmallows.
Ondertussen kokosschaafsel in een ander pannetje roosteren (volgende keer toch weer een drupje olie gebruiken, geeft wat meer smaak). Als de marshmallows gesmolten zijn sprinkel je de geroosterde kokos erover, steek de biscuitjes erin en wat rood fruit erop.
Tussendoor een scheutje booze eroverheen kan ook prima,

Caveman nog nooit geprobeerd, toch eens doen.
Deze week wil ik eens roti in de DO maken :)

En gratis protip voor iedereen die zijn eigen worst maakt: maak eens een puur rundvlees worstje met koffierub (van beekum). Erg lekker en ook zeker prima te doen bij de boorel.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even een technisch vraagje tussen al dat eet geweld.
Ik vrees dat mn vilt de langste tijd gehad heeft. Tis heel dun geworden en laatst met afgeknepen smoken (low temp schuiven bijna dicht) zag ik wat lekrook rond mn temp snoertje.

Het is geen merkkamado waar ik ff een precies opmaat vilt vervanging voor kan aanschaffen.

Ik zou eigenlijk gewoon deze willen proberen. Maar geen idee of dat wel kan.

Er er is de classieke grijze vilt en nomex
Ik heb nu denk ik nomex, tis zwart en zacht.. 😁
Wat is het verschil tussen die grijze eigenlijk?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• douwe.nl
Gezien het mooie weer dat er voor vrijdag voorspeld is wil ik de BBQ weer aanslingneren. Ik heb 700Gr entrecote in de vriezer liggen. dus daar moet ik wat mee :P

Wat is het handigste, mooie steaks snijden en los er op of aan een stuk?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

douwe.nl schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:27:
Gezien het mooie weer dat er voor vrijdag voorspeld is wil ik de BBQ weer aanslingneren. Ik heb 700Gr entrecote in de vriezer liggen. dus daar moet ik wat mee :P

Wat is het handigste, mooie steaks snijden en los er op of aan een stuk?
Ik persoonlijk vind aan 1 stuk mooier. Presenteert mooier en bereid fijner. (Slaat minder snel door)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennis1812 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Ik persoonlijk vind aan 1 stuk mooier. Presenteert mooier en bereid fijner. (Slaat minder snel door)
Plus 1

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Mee eens, ik heb ribeye op twee manieren klaar gemaakt, twee hompen van bijna een kilo en voorgesneden in dikke plakken.
De hompen zijn perfect met een kerntempmeter op medium raw te krijgen en de rub en korst zijn minder overheersend in je bite. En t ziet er heerlijk uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpJOg-D4apDXG6zKkMGHozV2jqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2PLhdLplYl4R3oqgkklwt2O.jpg?f=fotoalbum_large

De plakken zijn sneller klaar en makkelijker op verschillende gaarheid aan te bieden maar de rub/grilkorst vs zachtvlees verhouding maakt dat je een stuk gematigder moet zijn met smaak versterkers.
Ik had de zelfde pittige chillyflake rub gebruikt enne t was pittig....🥵
Persoonlijk vond ik de smaak en bite van de homp plakken meer gelukt. Maar dat kan ook onkunde geweest zijn :+

• douwe.nl
Helder.

Nog tips over de manier? Ik denk dat reverse sear, Chimichurri er bij en knagen maar.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Klinkt als een goed idee.

• douwe.nl
Dan gaan we dat doen :)

• Martinusz
  • Nu online
Vandaag voor het eerst wat serieuzer werk op de large (Masterbuilt), een kilo procureur voor pulled pork :)

Is toch ff wennen van mini naar large :p

• Ondskapt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-12-2025

Ondskapt

Draco Sit Mihi Dux

Voor de mensen met een Grizzly grill large. Wie heeft er een half moon gietijzeren rooster? Welke past er op?

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
copykat schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Mee eens, ik heb ribeye op twee manieren klaar gemaakt, twee hompen van bijna een kilo en voorgesneden in dikke plakken.
De hompen zijn perfect met een kerntempmeter op medium raw te krijgen en de rub en korst zijn minder overheersend in je bite. En t ziet er heerlijk uit:
[Afbeelding]

De plakken zijn sneller klaar en makkelijker op verschillende gaarheid aan te bieden maar de rub/grilkorst vs zachtvlees verhouding maakt dat je een stuk gematigder moet zijn met smaak versterkers.
Ik had de zelfde pittige chillyflake rub gebruikt enne t was pittig....🥵
Persoonlijk vond ik de smaak en bite van de homp plakken meer gelukt. Maar dat kan ook onkunde geweest zijn :+
Is dit rib eye?! Het lijkt meer op varkenshaas.

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden:

Grill Guru Compact Original voor €269,95 bij de Hornbach. Credits voor pepper.com.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Markprinsen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Is dit rib eye?! Het lijkt meer op varkenshaas.
Was een stuk van 1,7kg vd macro die ik in tweeën gesneden had.
Twee verschillende rubs,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEcSfacLkyEXjqTCYyQ3_hH03HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEN6ksYpVG5PwkkgEdVo3nHs.jpg?f=fotoalbum_large
Eentje een probe ander meeliftend.
Op de foto liggen ze op hun zij.

Denkend aan trancheren, wat ik sinds kort pas weet wat dat is, was t minder handig.
De plakken zijn nu langs de vezel... En niet dwars op de vezel..... |:(
Volgende keer in 1 stuk braden...

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 28-07-2020 12:53 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt toch alsnog dwars trancheren? Ik zou liever technisch goede maar wat minder courant gevormde tranches hebben dan mooie tranches die niet te vreten zijn.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:55:
Je kunt toch alsnog dwars trancheren? Ik zou liever technisch goede maar wat minder courant gevormde tranches hebben dan mooie tranches die niet te vreten zijn.
Ja, als ik had geweten dat dit zo veel uitmaakte. Dit was voordat ik hier las wat t betekende...
Dacht nu heerlijk van smaak maar iets taaier dan ik verwachte..... 😋
Mischien moet ik me renamen naar "Prutsert met leervermogen" :+

Wat als ik de 2 stukken in de lengte snij? Vrees dat dan de dikte en vetrandjes minder evenwichtig verdeelt zijn.
Of eerst zoals boven en dan in dikke plakken snijden en nog ff flamen op de BBQ voor een bruin kleurtje..... 😍
Heb je rub en spicey aan de rand en smaak van vlees aan de vlakken...

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 28-07-2020 13:32 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Ja, als ik had geweten dat dit zo veel uitmaakte. Dit was voordat ik hier las wat t betekende...
Dacht nu heerlijk van smaak maar iets taaier dan ik verwachte..... 😋
Mischien moet ik me renamen naar "Prutsert met leervermogen" :+

Wat als ik de 2 stukken in de lengte snij? Vrees dat dan de dikte en vetrandjes minder evenwichtig verdeelt zijn.
Ja dat is een nadeel. Ik zou na het garen afronden alsnog haaks op de draad snijden.
Dan heb je wat minder mooie tranches, je zou ze eventueel per stuk als je wil nog iets af kunnen grillen of bestrijken met wat saus ofzo.

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:20

Ik haal zo af en toe wel de hele vuurkorf eruit. Zoals je zelf al zegt, dat heeft wel meerwaarde. Bij mij zitten de luchtgaten in die korf toch vaak verstopt met kleinere stukjes houtskool die de airflow hinderen. Dat krijg je er met alleen een aspook echt niet uit. Tenzij je inderdaad echt hoog alles opstookt, maar dat vind ik zonde van de kolen.
Het echt helemaal af gaan stoffen is beetje overdreven idd, maar doe ik vaak wel omdat ik dan toch al alles eruit heb. Kan ik net zo goed ff met de stoffer erdoor, maar dat is meer ocd dan noodzaak.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-12-2025
Bestla schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:04:
[...]

Ook maar eens besteld die kokosbriketten. Ik merk dat Action meuk lang niet zo heet wordt, dan kwalitatief spul. En als je low & slow bezig bent met mooi vlees wil je kwaliteit op het rooster en eronder.
@Koffie @Bestla die zijn bij de welkoop ook te krijgen voor minder: https://www.welkoop.nl/wi...brandstoffen-10kg_1211612

• DutchOx
Henkie_NtA schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:25:
[...]
Het echt helemaal af gaan stoffen is beetje overdreven idd, maar doe ik vaak wel omdat ik dan toch al alles eruit heb. Kan ik net zo goed ff met de stoffer erdoor, maar dat is meer ocd dan noodzaak.
Hmm, misschien toch maar is even kijken. Stoffer en blik (harde haren) heb ik wel liggen, maar ik denk dat eentje met zachter haren beter is.

• FreshMaker
  • Niet online
Om het even naar het technische te trekken
Iemand al hier mee gespeeld ?

https://github.com/dereulenspiegel/ibbq-gateway

( mijn ESP's zijn onderweg )

Maar blijkbaar kan je tot 8 kanaals uitlezen, en doorzetten naar wifi
Dan wordt het relatief voordelig om de bestaande BTthermometers uit te lezen over wifi
Should work with iBBQ based Bluetooth BBQ thermometers with up to 8 channels

Ik heb een inkbird 2 kanaals, maar gebruik de GrillEye app op mijn telefoon ( betere vertaling )

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

voor de verjaardag moet ik straks voor 12 man pulled pork maken. Ik reken maar even een stuk van 2500 gram.

Wat zouden jullie doen, als één homp er op? Of twee stukken naast elkaar?

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:51

PnD

like in Pinda ^_^

greatgonzo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:36:
voor de verjaardag moet ik straks voor 12 man pulled pork maken. Ik reken maar even een stuk van 2500 gram.

Ik heb vorige keer twee stukken gedaan. Puur omdat ik de bereidingstijd hiervan al wist obv ervaring. Extra bark vind ik ook lekker 😬

Verjaardag is niet vandaag hopelijk? Anders ben je te laat en moet je met folie gaan werken.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nee.. pas over een tijdje

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

Anders vergeet ik gisteren even dat ik er spareribs op had liggen.

Nouja, ik weet nu uit ervaring dat 7 uur te lang is voor baby back ribs :/

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

wel gaar :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FreshMaker schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 03:30:
Om het even naar het technische te trekken
Iemand al hier mee gespeeld ?
Nope,
https://github.com/dereulenspiegel/ibbq-gateway

( mijn ESP's zijn onderweg )

Maar blijkbaar kan je tot 8 kanaals uitlezen, en doorzetten naar wifi
Dan wordt het relatief voordelig om de bestaande BTthermometers uit te lezen over wifi
Should work with iBBQ based Bluetooth BBQ thermometers with up to 8 channels

Ik heb een inkbird 2 kanaals, maar gebruik de GrillEye app op mijn telefoon ( betere vertaling )
Wat je hebt straks is een bluetoothrepeater die het in een wifi signal verpakt?
Gedraagt hij zich als accespoint op een ander aanmeld sidd als je eigen wifi (direct connect) of als een device die je kan netwerk-linken via je home wifi?
Klinkt handig als het signaal maar sterk genoeg is om de andere wifichannels te weerstaan.
Anders werkt dit ook niet. :)

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-01 17:29
Nu ik een keuze gemaakt heb voor de KJ Classic 2 heeft de winkel aangegeven het product op voorraad te hebben liggen en dat ik deze ei deze week zelfs kan komen ophalen, want het bezorgen zou niet aangeboden worden volgens KJ?

Stel dat ik zeg prima ik ga het ei ophalen deze week middels een aanhanger, heeft iemand een idee wat deze ongeveer weegt ivm het meenemen van 2 of 3 man voor het in en uit de aanhanger tillen? :P Is dit overigens een rare suggestie van de winkel?

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• 418O2
  • Laatst online: 11:51
Gewicht: 85,27 kg (maar dat is dan waarschijnlijk alleen de Q, niet inclusief verpakkingsmateriaal)
https://kamadojoe.nl/gril...60479123583-99b2c8f9-9b46

Mijn bastard werd op een pallet geleverd, dat ga je helemaal niet kunnen tillen. Dus dan zal je hem al uit moeten pakken. Dat moet je wel met 2 man doen. Echter; ik weet niet of ik dat op een aanhanger zou willen doen. Dat gaat toch wel redelijk stuiteren. Zou dat liever in een busje doen.

Of de pallet op de aanhanger natuurlijk, maar wel ECHT goed vast zetten

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 29-07-2020 09:02 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou dat echt wel laten leveren, desnoods een andere winkel zoeken. Nu ben jij verantwoordelijk als hij in transport op je aanhangwagen stuk gaat...

genoeg winkles die dat wel aan huis leveren...

You don't need eyes to see, you need vision

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon een winkel uitzoeken die hem thuis komt leveren en even helpt bij monteren, met name het tillen van de Kamado in het onderstel is lastig om alleen te doen. De goede winkels doen dat gewoon gratis als service, Het Luxe Buitenleven vond dat vanzelfsprekend.

Je hoeft maar een gat in de weg tegen te komen om die Kamado in je aan hanger te laten stuiteren en als er een barst in zit begint de discussie wie verantwoordelijk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Salv
Alles kan thuis afgeleverd worden en ik vind t vrij vreemd dat ze roepen dit niet te kunnen.
Als je een koelkast (200 euro?) besteld komt er ook gewoon een deliverybusje en iemand die hem naar de plek rijd. En zelfs de oude mee neemt.
En een aankoop van 1500 euro heeft geen leverings service? 🤔
Rare winkel.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:09:
Even een technisch vraagje tussen al dat eet geweld.
Ik vrees dat mn vilt de langste tijd gehad heeft. Tis heel dun geworden en laatst met afgeknepen smoken (low temp schuiven bijna dicht) zag ik wat lekrook rond mn temp snoertje.

Het is geen merkkamado waar ik ff een precies opmaat vilt vervanging voor kan aanschaffen.

Ik zou eigenlijk gewoon deze willen proberen. Maar geen idee of dat wel kan.

Er er is de classieke grijze vilt en nomex
Ik heb nu denk ik nomex, tis zwart en zacht.. 😁
Wat is het verschil tussen die grijze eigenlijk?
Mag ik deze nog even boven water trekken? :)

Iemand ervaring in vervangen van niet merkgebonden vilt?

• Henkie_NtA

Maak je er nog andere dingen bij en is die 2500 gram onbereid? Mijn ervaring is dan namelijk dat dit voor 12 man never nooit genoeg is. Weet niet of mijn vrienden nou ontzettende vreetzakken zijn, maar ik had laatst met mn verjaardag vooraf 1kg bavette gemaakt en daarna nog een hele procureur aan pulled pork (was ook iets van 2400gr onbereid) en het was allemaal schoon op met zn 7en.

• 418O2
Dat is 200 gram onbereid pp, daar gaat nog wel wat af. Tenzij die 12 man nog op de peuterspeelzaal zitten is dat wel wat weinig inderdaad. hoewel zelfs die kleintjes al kunnen bunkeren

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 29-07-2020 09:44 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:17

fxs81

Julianadorp

Salv schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:58:
Nu ik een keuze gemaakt heb voor de KJ Classic 2 heeft de winkel aangegeven het product op voorraad te hebben liggen en dat ik deze ei deze week zelfs kan komen ophalen, want het bezorgen zou niet aangeboden worden volgens KJ?

Stel dat ik zeg prima ik ga het ei ophalen deze week middels een aanhanger, heeft iemand een idee wat deze ongeveer weegt ivm het meenemen van 2 of 3 man voor het in en uit de aanhanger tillen? :P Is dit overigens een rare suggestie van de winkel?
Gewoon ergens anders kopen, mijn KJ2 werd gratis keurig voor de deur afgeleverd door postnl vracht.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• plofkip

Haal gewoon lekker zo'n stuk: https://www.bbquality.nl/product/boston-butt/
En dan bijvoorbeeld 4,6 kilo. Daar krijg je geen spijt van; de PP is echt lekkerder en je kunt mooi het bot showen wat je er uit haalt voor het pullen.
Daarnaast kun je eventuele overblijfsels in porties invriezen en heb je lekker nog wat op voorraad. _/-\o_

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-01 01:33
Vandaag een test run met een coldsmoker gedaan en rookmot van een houthandel. Maar de ontbrand nog niet goed, de rookmot zelf is kurkdroog. Moet ik deze nog fijner vermalen of iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLWJUO3YOeZD3NegEF0p67Phku0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hk0kRy2ImjAqbEf7crdY99os.jpg?f=fotoalbum_large

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• 418O2
@Hari-Bo volgens mij is dat veel te grof. Als ik de plaatjes van CSG's zie, dan is het echt rookmot dat een paar stappen fijner is.

• Salv
copykat schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:21:
@Salv
Alles kan thuis afgeleverd worden en ik vind t vrij vreemd dat ze roepen dit niet te kunnen.
Als je een koelkast (200 euro?) besteld komt er ook gewoon een deliverybusje en iemand die hem naar de plek rijd. En zelfs de oude mee neemt.
En een aankoop van 1500 euro heeft geen leverings service? 🤔
Rare winkel.
Dat leek mij ook en vooral ook vreemd dat aangegeven is dat KJ geen levering optie aanbied voor de winkel? Het betreft een winkel van een bekende NL BBQ youtuber, het voordeel hier is dat toevallig nog een zwarte op voorraad is daarbij is het slechts 20min rijden voor mij.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat deze niet geleverd zou kunnen worden, bij een dergelijke aankoop.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Hari-Bo
418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:38:
@Hari-Bo volgens mij is dat veel te grof. Als ik de plaatjes van CSG's zie, dan is het echt rookmot dat een paar stappen fijner is.
Ja veel te grof. Maar grof brandt soms juist beter. Heb je het aangeduwd? Dat is geen goed idee meestal.

Let ook op dat je brand niet goed is gegaan, hij is door het spiraaltje heen gesprongen. Dat is niet de bedoeling, je moet de bovenrandjes echt goed schoonvegen om te zorgen dat het vuur niet overspringt.

Ik gebruik veel fijner houtmot (foto kan straks) en zet een waxinelichtje onder het aansteekpunt. Uiteindelijk brandt zo'n spiraal een uur of 5.

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 29-07-2020 10:50 ]

Verwijderd

Hari-Bo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:32:
Vandaag een test run met een coldsmoker gedaan en rookmot van een houthandel. Maar de ontbrand nog niet goed, de rookmot zelf is kurkdroog. Moet ik deze nog fijner vermalen of iets anders?

[Afbeelding]
Dat gaat dus niet werken. Je hebt rookmot nodig. Dat is zo fijn als bloem zeg maar. Ook aanduwen gaat niet helpen zoals word voorgesteld.

• Hari-Bo
Boudewijn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Ja veel te grof. Maar grof brandt soms juist beter. Heb je het aangeduwd? Dat is geen goed idee meestal.
Dat laatste heb ik gedaan inderdaad :) Ga nog een poging wagen zonder aanduwen en anders fijner vermalen.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Martinusz
  • Nu online
Salv schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:58:

Alles kan geleverd worden, voor 75 euro kunnen ze hem met vrachtwagen bij je afleveren, bij ons werd het door Rotra geleverd op een pallet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hari-Bo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Dat laatste heb ik gedaan inderdaad :) Ga nog een poging wagen zonder aanduwen en anders fijner vermalen.
lees ook ff mijn edit . Die shortcut wil je ook niet hebben ;)

• Martinusz
  • Nu online
Martinusz schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:32:
Vandaag voor het eerst wat serieuzer werk op de large (Masterbuilt), een kilo procureur voor pulled pork :)

Is toch ff wennen van mini naar large :p
Nou het is gelukt, erg goed gelukt zelfs :)
Na 13 uur was ie klaar, stabiel houden van de Masterbuilt ging goed, soms even klein tikje schuifje iets verder open en daarna weer tikje dichter, maar grootste deel van de tijd niet naar om hoeven kijken. (En zelfs nog behoorlijk wat kolen over nu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh8SdUjKvFDj01Lyjt6yiZVHqhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gz0ADCLfcYw7SSmzeyX1t74E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALU6fEOyLAioWtxVCM8mvzUgmg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX5wMiB97ydqFJFmB92hEcSv.jpg?f=fotoalbum_large

Pullen ging sieper makkelijk, dus het was goed mals!

• Salv
Martinusz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Alles kan geleverd worden, voor 75 euro kunnen ze hem met vrachtwagen bij je afleveren, bij ons werd het door Rotra geleverd op een pallet.
Ik heb ook een voorstel gekregen dat bezorgen mogelijk zou zijn vanaf 85 euro excl btw maar het zal toch niet schappelijk zijn dat dergelijke kosten op een dergelijke bestelling door berekend worden naar de klant? Of zijn we erg verwend in het gratis laten leveren van dergelijke producten?

• Hari-Bo
Iemand tips om houtmot te vermalen? Ik denk dat daar een handmatige koffiemaler een optie voor is, maar waarschijnlijk geen lang leven beschoren ;) En om het nou in de blender te doen lijkt me ook niet handig.

edit: een koffiemaler is toch geen gek idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Hari-Bo op 29-07-2020 11:02 ]

• Henkie_NtA
Hari-Bo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:58:
Iemand tips om houtmot te vermalen? Ik denk dat daar een handmatige koffiemaler een optie voor is, maar waarschijnlijk geen lang leven beschoren ;) En om het nou in de blender te doen lijkt me ook niet handig.
Lijkt me, als je het ergens al fatsoenlijk vermalen krijgt, wat veel moeite als ik eerlijk ben. Kan je denk ik beter gewoon ergens een zak echte rookmot kopen, zoveel kost dat nou ook weer niet.

• Hari-Bo
@Henkie_NtA Dat is zeker een optie, maar deze zijn flink overprized. En aangezien ik hier gratis aan kan komen vind ik het ook leuk om zelf te maken. Kruidenmixen koop ik nagenoeg ook niet kant en klaar. Een hobby mag tijd kosten :)

• 418O2
Hari-Bo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:04:
@Henkie_NtA Dat is zeker een optie, maar deze zijn flink overprized. En aangezien ik hier gratis aan kan komen vind ik het ook leuk om zelf te maken. Kruidenmixen koop ik nagenoeg ook niet kant en klaar. Een hobby mag tijd kosten :)
Heb je een keukenmachine?

Al zal dit spul de messen ook snel bot maken

• Hari-Bo
418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Ik heb een Kenwood Titanium en ook een aparte grinder, maar vind het zonde om met een dure keukenmachine te experimenteren. Nu even marktplaats afzoeken voor een antieke koffie molen voor een paar euro.

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-01 16:13

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Lidl had een speciale actie (hier lokaal, Eemnes, weet niet of andere ook dit doen) voor een keukenmixer voor 10 euro. Hij was heel basic, maar kan een uitkomst hiervoor zijn. Anders kringloop/marktplaats?

Edit: Pas trouwens wel op met warmte, er kan best wel wat warmte vrij komen met de hoge snelheid van een keuken machine en houtmot is best wel explosief :+

[ Voor 16% gewijzigd door IdieEasy op 29-07-2020 11:17 ]

• Henkie_NtA
Hari-Bo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:04:
Oh dat ben ik zeker met je eens, kruidenmix zelf maken vind ik ook veel leuker (koop ze soms wel kant en klaar, maar dat is dan meer uit nieuwsgierigheid naar het verschil).
Zal vast overpriced zijn als je het koopt, maar die 10 euro voor een kilo doe ik echt al heel lang mee.
Zie vooral niet echt een optie om wat je hebt zo fijn te krijgen als echte rookmot. Maar goed, ik ben op dit vlak ook niet heel vindingrijk ofzo. :)

• Martinusz
  • Nu online
Salv schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb ook een voorstel gekregen dat bezorgen mogelijk zou zijn vanaf 85 euro excl btw maar het zal toch niet schappelijk zijn dat dergelijke kosten op een dergelijke bestelling door berekend worden naar de klant? Of zijn we erg verwend in het gratis laten leveren van dergelijke producten?
Tja weet ik niet, ik wist het ook niet dat het niet geleverd zou worden. Ophalen was geen optie, dan ben ik net zoveel aan benzine kwijt en moet ik zelf gaan lopen klooien. Nu werd ie voor de garage geleverd op een pallet.

Ik zie dat de prijs nu wel omhoog is gegaan, dus wellicht is het nu wel incl. Verzending bijvoorbeeld.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Salv schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Wat kost het product zelf bij hen? Bij Het Luxe Buitenleven heb ik niet betaald voor bezorgen, dat werd keurig door hun eigen personneel gedaan kosteloos en in een afgesproken tijdslot.

• plofkip
Martinusz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Nou het is gelukt, erg goed gelukt zelfs :)
Na 13 uur was ie klaar, stabiel houden van de Masterbuilt ging goed, soms even klein tikje schuifje iets verder open en daarna weer tikje dichter, maar grootste deel van de tijd niet naar om hoeven kijken. (En zelfs nog behoorlijk wat kolen over nu)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pullen ging sieper makkelijk, dus het was goed mals!
Foto's gemaakt met een aardappel? :+

• Salv
Tsurany schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Wat kost het product zelf bij hen? Bij Het Luxe Buitenleven heb ik niet betaald voor bezorgen, dat werd keurig door hun eigen personneel gedaan kosteloos en in een afgesproken tijdslot.
Het product heeft gewoon de marktprijs a €1490 net zoals bij elke andere winkel. Ik ga er toch nog eens een email aan wagen voor een kosteloze bezorging en dat ik anders de reservering voor dit zwarte model maar vrij ga geven en daar iemand anders blij mee kan maken.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 19:52
Hoop stiekem dat Lidl weer een actie gaat doen met die mini-eggs. Weer is steeds goed voor de BBQ (niet te warm dus), maar om steeds die hele Weber uit de garage te slepen en daarna schoon te maken voor 2 is ook zo'n gedoe :(

Vader heeft nog wat iberico spareribs in de vriezer, wil ook wel eens de "makkelijke" methode proberen door ze in een bouillon voor te koken en af te maken op de bbq.

• 418O2
Zebby schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:41:
Hoop stiekem dat Lidl weer een actie gaat doen met die mini-eggs. Weer is steeds goed voor de BBQ (niet te warm dus), maar om steeds die hele Weber uit de garage te slepen en daarna schoon te maken voor 2 is ook zo'n gedoe :(
Die is dit seizoen al langs geest. Hou dit topic in de gaten
Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vader heeft nog wat iberico spareribs in de vriezer, wil ook wel eens de "makkelijke" methode proberen door ze in een bouillon voor te koken en af te maken op de bbq.
Hier ga je geen vrienden mee maken ;)

(vind het zelf sowieso al zonde, maar met iberico al helemaal)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Even over het aanmaken van rookmot..heb een tijd geleden de overstap gemaakt naar een handige lange gasaansteker (zelf de https://www.knivesandtool...ostik-blauw-aansteker.htm maar zijn er vast genoeg die idem zijn), en dat is zo fucking ideaal voor aanmaakwokkels aansteken voor de q en vuurkorf, kaarsen (ondersteboven, diepe houders, let wel op 't glas ivm hitte :P) en rookmot even goed laten gloeien zodat het z'n gang kan gaan.

Bleek ook een gouden greep te zijn voor 2 vrienden met een Cobb: die cobblestones waren vaak een pain in the ass om aan te steken, maar met zulke hitte erop moeten ze wel vlammen ;)

Heb overigens een zwik soorten rookhoutsnippers erbij gehaald (hield t meestal bij pecan en whiskey-eiken), en het bevalt me erg goed: appel is nice bij kip, kersen zeer yum bij bv speklappen. Uiteraard de meeste extra smaak als je niet alleen maar kort iets grilt maar reverse sear. Superlange sessies doe ik niet. Ga binnenkort ook even kijken voor blokken, want maak graag pizza op de Pro Q en kan dan toch makkelijk er blokken in kieperen via het deurtje die dan lekker lang blijven doorsmeulen, 2 pizza's lang is genoeg ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Zebby
418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Die is dit seizoen al langs geest. Hou dit topic in de gaten
Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic

[...]

Hier ga je geen vrienden mee maken ;)

(vind het zelf sowieso al zonde, maar met iberico al helemaal)
Zag het net staan, dus dat ga ik zeker doen.

Ik heb juist ook verhalen gehoord dat het tot lekkere en malse ribs kan leiden. Aangezien je het in een gekruide bouillon doet verlies je ook niet smaak zoals je dat met koken in water wel zou hebben. Alternatief is natuurlijk sousvide, maar de ene keer dat ik dat heb gedaan viel me eigenlijk vies tegen. 3/2/1 tot nu toe altijd 't beste resultaat, maar ook relatief gezien een hoop gedoe.

• 418O2
Zebby schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Zag het net staan, dus dat ga ik zeker doen.

Ik heb juist ook verhalen gehoord dat het tot lekkere en malse ribs kan leiden. Aangezien je het in een gekruide bouillon doet verlies je ook niet smaak zoals je dat met koken in water wel zou hebben. Alternatief is natuurlijk sousvide, maar de ene keer dat ik dat heb gedaan viel me eigenlijk vies tegen. 3/2/1 tot nu toe altijd 't beste resultaat, maar ook relatief gezien een hoop gedoe.
Hoe heb je het sous-vide gedaan? Ik krijg daar perfect resultaat mee.

Koken zorgt er voor dat het vlees gauw te 'mushy' wordt. Zou het dan eerder hot and fast bereiden

• Zebby
418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Hoe heb je het sous-vide gedaan? Ik krijg daar perfect resultaat mee.

Koken zorgt er voor dat het vlees gauw te 'mushy' wordt. Zou het dan eerder hot and fast bereiden
Pff, goede vraag. Waarschijnlijk 4-6 uur op 63c met een dry rub er al op zitten, en dan nog even aflakken met bbq saus op de bbq. Van wat ik me herinner was het vlees nog aardig droog, viel niet bepaald van het bot en was ook niet echt lekker mals. Zou natuurlijk ook aan de ribs kunnen liggen, dat waren "normale" varkensribs van de Makro. Ik vind eigenlijk zelf de vlezige runder spareribs van de Sligro het lekkerste.

• 418O2
Zebby schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Pff, goede vraag. Waarschijnlijk 4-6 uur op 63c met een dry rub er al op zitten, en dan nog even aflakken met bbq saus op de bbq. Van wat ik me herinner was het vlees nog aardig droog, viel niet bepaald van het bot en was ook niet echt lekker mals. Zou natuurlijk ook aan de ribs kunnen liggen, dat waren "normale" varkensribs van de Makro. Ik vind eigenlijk zelf de vlezige runder spareribs van de Sligro het lekkerste.
Dat is ook veeel te kort :) Ribs moeten zeker 24 uur voor optimaal resultaat, zelfs 36 of 48 uur is niet gek. De laatste keer heb ik ze 40 uur op 68 gedaan, maar 24 uur op 68-72c is niet raar :)

met ribs wil je dat spul tussen het vlees en het bot oplossen, dat heeft tijd nodig

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 29-07-2020 12:07 ]

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:23

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ha mensen, een pizza-bbq vraagje hier.
Laatst voor het eerst een pizzasteen op de bbq geprobeerd, deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.osdorp.nl/files/images/webshop/grill-fanatics-pizzasteen-met-rek-2-cm-dik-38-cm-rond-1589275209_n.jpg
Die was bij de welkoop in de aanbieding.

BBQ voorverwarmd naar de 225 graden (Rösle F60 air) , steen erop zodat die heet kon worden.
Dan komt het pizzagedeelte..
Een rol pizzadeeg, pot saus en ingredienten combineren. Resultaat: niet van het bord af te krijgen zodat het als een grote hoop op de pizzasteen geflikkerd werd. Daar weer in vorm geboetseerd....
Nou, pizza klaar, maar blijkt aan de onderkant helemaal zwart te zijn. Er zat wel een laagje bloem tussen de steen en de pizza (best wat zelfs) maar ik vermoed dat die te lang zat. ruim 13 minuten op de steen gelegen.
De rest was wel lekker, en het borrelde/pruttelde zelfs nog op de steen op tafel, maar om 't nou een succes te noemen... nee.
Poging 2 deze week was met de oven. Oven op 220 gr. voorverwarmd, steen erin, pizza weer van dat bord af zien te krijgen, wat een hel... En na 15 minuten bakken was de bodem nog slap en plakkerig...

Onze eerste vooruitgang zal dus zijn om een pizzaschep te regelen, en wellicht met een kant-en-klare bodem te proberen? zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://open.imagebank.lantmannen.com/Lantmannen%20Unibake/pimimage/3428.jpg
Wellicht is dat vloeken in deze pizza-kerk, dus ik hoor graag nog wat tips over hoe wij het beter kunnen doen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sjoerdfoto schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:46:
[Afbeelding]

BBQ voorverwarmd naar de 225 graden (Rösle F60 air) , steen erop zodat die heet kon worden.
Een rol pizzadeeg, pot saus en ingredienten combineren. Resultaat: niet van het bord af te krijgen zodat het als een grote hoop op de pizzasteen geflikkerd werd. Daar weer in vorm geboetseerd....
Nou, pizza klaar, maar blijkt aan de onderkant helemaal zwart te zijn. Er zat wel een laagje bloem tussen de steen en de pizza (best wat zelfs) maar ik vermoed dat die te lang zat. ruim 13 minuten op de steen gelegen.
De rest was wel lekker, en het borrelde/pruttelde zelfs nog op de steen op tafel, maar om 't nou een succes te noemen... nee.
Poging 2 deze week was met de oven. Oven op 220 gr. voorverwarmd, steen erin, pizza weer van dat bord af zien te krijgen, wat een hel... En na 15 minuten bakken was de bodem nog slap en plakkerig...

Onze eerste vooruitgang zal dus zijn om een pizzaschep te regelen, en wellicht met een kant-en-klare bodem te proberen? zoiets:
[Afbeelding]
Wellicht is dat vloeken in deze pizza-kerk, dus ik hoor graag nog wat tips over hoe wij het beter kunnen doen.
Nou dat zijn dus exact mijn ervaringen :D

ik heb wel een schep gehaald en er flink wat maismeel opgedaan toen ik de 2de keer het ging proberen. Het deeg schoof toen wel fijn van de schep af maar het bleef slap en niet echt geweldig.

blup

• 418O2
Pizza schep is onontbeerlijk... Ik gebruik zelf griesmeel/semolino op de steen, dat werkt in elk geval wel. Als je daar ook wat van op je schep doet komt dat wel goed.

En je kan je bbq wel een stuk hoger opstoken hoor. 300+ graden is niet gek. Kijk alleen wel even naar goede deegrecepten, want het recept wisselt wat per temperatuur

http://www.pizzacreator.net/

de hydration moet je iets aanpassen aan de temperatuur van bbq

• plofkip
Je mag ook best smokkelen door bakpapier te gebruiken hoor. Ik leg de bodem direct op bakpapier voordat ik ga beleggen en dan met bakpapier op de schep en met bakpapier op de steen.
Bij een BBQ van minimaal 300 graden kun je het bakpapier er na een paar minuten zo onderuit trekken.

Heb zelf de eerste keer dat ik pizza's ging maken ook ontzettend lopen vloeken op het feit dat de pizza overal aan bleef plakken; eerst de schep en vervolgens de pizzasteen. Wat een bende en wat was ik pissig haha.
Met bakpapier gaat het prima wat mij betreft, ze worden er echt niet minder lekker van 😉

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pizza moet ook juist op zo'n hoog mogelijke temperatuur, onder de 300 graden is gewoon veel te weinig. En je moet hem ook niet te zwaar beleggen, teveel saus en vochtige ingredienten en je krijgt een plas vocht in het midden waar je niet makkelijk vanaf komt.

Zie ook: Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

EN dan specifiek deze video's:

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 29-07-2020 13:32 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

plofkip schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:56:
Je mag ook best smokkelen door bakpapier te gebruiken hoor. Ik leg de bodem direct op bakpapier voordat ik ga beleggen en dan met bakpapier op de schep en met bakpapier op de steen.
Bij een BBQ van minimaal 300 graden kun je het bakpapier er na een paar minuten zo onderuit trekken.

Heb zelf de eerste keer dat ik pizza's ging maken ook ontzettend lopen vloeken op het feit dat de pizza overal aan bleef plakken; eerst de schep en vervolgens de pizzasteen. Wat een bende en wat was ik pissig haha.
Met bakpapier gaat het prima wat mij betreft, ze worden er echt niet minder lekker van 😉
Ik deed dat ook maar ik ga nu maar voor Griesmeel.... in mijn kamado in de electrische oven maakt t niet uit.
de zijkanten verbrande regelmatig door de hitte in de kamado en dat leek me niet geheel gezond..
https://moniquevandervloed.nl/hoe-gezond-is-bakpapier/

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als ik dat zo zie wacht ik nog even met pizza in mijn ei :)

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 29-07-2020 13:43 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• 418O2
Yalopa schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:43:
Als ik dat zo zie wacht ik nog even met pizza in mijn ei :)
- Griesmeel voor de steen en schep
- Bodem (ik gebruik https://www.ah.nl/product...ix-voor-pizza-en-focaccia water er bij, in de kneedmachine en klaar, prima spul)
- Pizzasteen
- Pizzaschep

Als saus gewoon tomatenprut met italiaanse kruideng en beleg kan je zelf kiezen.

Daar krijg ik prima resultaten mee.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

- Bloem verbrand snel en word dan zwart en bitter. Gebruik idd alternatieven
- Bij voorkeur je pizza al op de schep maken
- Zorgen dat je bbq en steen heet zijn, maar geen directe vlammen onder je steen bij het bakken
- Bedankt, nu wil ik pizza vanavond

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ga pas weer pizza bakken wanneer ik mijn kamado gekocht hebt na de verkoop van mijn huis. Dan heb ik wat meer ruimte en meer hitte.

blup

• Zebby
plofkip schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:56:

Heb het zelf alleen nog in mijn oven geprobeerd (225c max, en dan grill nog aan, dus misschien 250c?) maar inderdaad gewoon op goed dik bakpapier maken en dan die op de stenen leggen. Bloem liever niet, semolina werkt iets beter.

• plofkip
418O2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:45:
[...]

- Griesmeel voor de steen en schep
- Bodem (ik gebruik https://www.ah.nl/product...ix-voor-pizza-en-focaccia water er bij, in de kneedmachine en klaar, prima spul)
- Pizzasteen
- Pizzaschep

Als saus gewoon tomatenprut met italiaanse kruideng en beleg kan je zelf kiezen.

Daar krijg ik prima resultaten mee.
Ik gebruik juist deze bloem, bloem type '00' schijnt het beste te zijn voor de echte Napolitaanse pizza.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dennis1812 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:09:
[...]

doe ik bij mijn lidl ei wel regelmatig (geen aslade). Om onderin alles er goed uit te krijgen.
Vuurbol zelf maak ik nooit schoon. Maar misschien fijn om voor een winterstop een keer te doen.
Enkel laagje Alu folie ondering ;) Daar de vuurbox op en dan kan je als je de vuurbox eruit tilt zo in een keer de hele bodem schoonmaken. Geen stoffer of Fohn (wervelstorm van As) meer nodig :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• 418O2
Dat klopt als een bus, maar is net even wat meer werk. En ik ben erg slecht met deeg en deze kan haast niet mislukken. Dus voor quick & dirty, net boven een premade bodem met saus, is dit prima :)

• FreshMaker
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Nope,

[...]

Wat je hebt straks is een bluetoothrepeater die het in een wifi signal verpakt?
Gedraagt hij zich als accespoint op een ander aanmeld sidd als je eigen wifi (direct connect) of als een device die je kan netwerk-linken via je home wifi?
Klinkt handig als het signaal maar sterk genoeg is om de andere wifichannels te weerstaan.
Anders werkt dit ook niet. :)
Het wordt een wifi-client in het eigen netwerk
BT haalt het niet qua afstand, en een esp32 kan in een minuscuul doosje verpakt worden ( in mijn geval bij het keukenraam ) en zo het BT signaal inderdaad beschikbaar maken op een webpagina.

Ik heb mijn hobby/werkkamer gewoon structureel op het andere uiterste van de BBQ zitten.
Met wat kunst en vliegwerk kan ik het signaal oppikken, als de accu van de thermometer maar boven de 70% is :+

Ik heb niet veel nodig, het hoeft niet terug te sturen, alleen inzichtelijk te maken.
En desnoods zet ik er een esp32-cam voor, zodat ik het beeldje alleen maar te zien krijg in MotionEye ( DVR-software )

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 29-07-2020 14:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sjoerdfoto schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Tips in a nutshell:

Lees even hoe je deeg maakt (heb ik ook wel eens gepost). Kant en klaar deeg is niet je van het.
Griesmeel als glijmiddel ipv bloem
Snel werken
Het is een pizza, geen kerstboom. Beperk dus je beleg
Een schieter is heel handig.
Pagina: 1 ... 104 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism