Amerikaans.418O2 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:52:
Zoet als in Aziatisch zoet of Amerikaans zoet?
(aziatisch is toch de chinese versie in zoetzure saus?) ( stik hoe heet dat ook al weer ? Zit in elk menupaket.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Babi Pangang. Maar hoisin/ketjap gebaseerd kan je ook als zoet bestempelencopykat schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 01:12:
[...]
Amerikaans.
(aziatisch is toch de chinese versie in zoetzure saus?) ( stik hoe heet dat ook al weer ? Zit in elk menupaket.)
Hoisin en ketjap manis heb ik ook staan.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Laksaus maken is zeer eenvoudig, google laksaus + het ingrediënt wat je er zeker in wil en probeer dat gewoon.. maak het enkele dagen op voorhand dan moet je de dag zelf geen stress hebben om dat te maken
You don't need eyes to see, you need vision
Je kan het niet zien maar je kan het wel wegenApie! schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:15:
@Bjorn180179 Nice, als je gas gaat kopen: Ik heb altijd twee gasflessen staan. Eentje aan de bbq en een als reserve. Als de eerste dan leeg is sluit ik de tweede aan en kan ik de lege fles in de weken erna op mijn dooie gemakje weer vervangen door een volle.
Je kunt aan een gasfles namelijk niet goed zien hoe vol ie nog is en je wilt ook niet midden in een sessie zonder gas komen te zitten.
Zet hem op de weegschaal voordat je het gebruikt. Je kan tussendoor wegen om te zien hoever je bent.
Neemt niet weg dat 2 flessen ook makkelijk werkt
Zaterdag ben ik de hele dag bij vrienden, en ze hebben mij gevraagd of ik lekkere spareribs wil meenemen..
Dat betekend dus dat ik ze morgen (vrijdag) al klaar wil maken, want zaterdag rond 10 uur smorgens vertrekken we al, en daar hebben ze alleen een oven, geen bbq.
Nu zat ik eraan te denken om het volgende te doen:
2-3 uur roken, en vervolgens 1,5 uur inpakken zoals ik altijd doe, echter laat ik ze ingepakt en laat ik het afkoelen en gaat het wanneer het afgekoeld is in de koelkast..
Zaterdag nemen we het gekoeld mee, en dan doen we de laatste stap, nog een uurtje op 140 graden in de oven en aflakken met wat saus in de laatste 20 minuten..
Zouden jullie dit ook zo doen? Of toch de gehele bereiding op de bbq morgen, en dan zaterdag alleen opwarmen? Ik ben dan alleen bang dat het dan wat droger wordt..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Verwijderd
Dat kan prima zoals je het beschrijft. Koel ze wel snel genoeg terug. Persoonlijk zou ik ze even openmaken om terug te laten koelen. Anders duurt het veel te lang en liggen ze te broeien. Openmaken kan geen kwaad. Desnoods nieuw extra alufolie eromheen en klaar.verstappen33 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:29:
Vraagje,
Zaterdag ben ik de hele dag bij vrienden, en ze hebben mij gevraagd of ik lekkere spareribs wil meenemen..
Dat betekend dus dat ik ze morgen (vrijdag) al klaar wil maken, want zaterdag rond 10 uur smorgens vertrekken we al, en daar hebben ze alleen een oven, geen bbq.
Nu zat ik eraan te denken om het volgende te doen:
2-3 uur roken, en vervolgens 1,5 uur inpakken zoals ik altijd doe, echter laat ik ze ingepakt en laat ik het afkoelen en gaat het wanneer het afgekoeld is in de koelkast..
Zaterdag nemen we het gekoeld mee, en dan doen we de laatste stap, nog een uurtje op 140 graden in de oven en aflakken met wat saus in de laatste 20 minuten..
Zouden jullie dit ook zo doen? Of toch de gehele bereiding op de bbq morgen, en dan zaterdag alleen opwarmen? Ik ben dan alleen bang dat het dan wat droger wordt..
Ik gebruik trouwens Primagaz EasyBlue flessen en die hebben wel een app waarmee je in kunt schatten hoeveel gas er nog in zit door met een metalen object zachtjes tegen de fles te slaan, maar ook dat is niet precies genoeg. Daarbij, bijna leeg is nog steeds bijna leeg en als je dichtbij een verkooppunt hebt die iedere dag open is, is dat geen probleem, maar dat heb ik niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Apie! op 23-07-2020 09:26 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
copykat schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:37:
[...]
De eters / proefpersonen houden van sweet ribs
Ze hebben hoge verwachtingen dus de druk staat er op...
Om het jezelf makkelijk te maken kan je natuurlijk ook het voorbeeldrecept gebruiken dat ik eerder postte.
Gewoon inderdaad met franse milde mosterd (al zal de soort niet eens zoveel uitmaken) Niet gelijk teveel rookhout. En wat de saus betreft zou ik gewoon verschillende proberen. Sweet & Spicey vind ik zelf lekker, maar er zullen ook zijn die hickory of original lekkerder vinden. Of inderdaad toch gewoon zelf een lekker sausje maken. Dat zal de visite zeker kunnen waarderen.
[ Voor 5% gewijzigd door wouter3 op 23-07-2020 09:26 ]
Verwachtingspatroon leg ik altijd vrij laag, al ben ik nu na enkele jaren bbq'en wel in staat om van te voren redelijk in te schatten of het mij gaat lukken of niet..
Maarja soms loopt het anders, en loopt het uit op een lichte teleurstelling. Zo wou ik laatst Brisket burned ends maken van een brisket ear... Volgens de recepten en info van een bekende bbq'er die het recept geschreven had zou de bereidingstijd ongeveer 4-5 uur zijn..
Vol goede moed iets meer speling genomen en van 5-6 uur uit gegaan, echter werd dit 9 uur voor het pas echt goed gaar was
Op dat moment kon ik de gasten niet alles geven wat ik in de planning had, maarja dan komt het aan op improviseren..
Ik heb mijn dochter naar de winkel gestuurd voor een kilo gehakt en een paar pakjes spek, en heb snel wat moinkball gemaakt als vervanging..
Zo kon ik tenminste naast de salades en friet toch nog wat vlees aanbieden (met een half uurtje vertraging)..
En rond 9 uur s'avonds hadden we nog de burned ends als borrelhapje...
En ik heb ook wel eens een mooie flank steak verneukt voor de gasten, ik probeerde medium-rare, maar kwam uit op een beetje medium en veel well-done, best taai stukje vlees dan..
Maarja ik zeg ook altijd wel tegen de gasten dat het een probeersel is en dat het resultaat mogelijk niet zoals gewenst zal zijn.
Bij gerechten die ik vaker gemaakt heb kan ik het wel goed timen en is het resultaat wel consistent..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Gelukkig is t mn gezin maar mn dochter is gek op spareribs dus ik moet wel even de SR-expres overtreffen.....😅wouter3 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:23:
[...]
Dit is precies de reden waarom ik altijd eerst een keertje voor mezelf kook. Iets voor de eerste keer doen met de druk erop lijkt me geen optimale combinatie.
Kijk de techniek van tijden en zo dat is nog wel in te schatten en na te doen van de voorbeelden.Om het jezelf makkelijk te maken kan je natuurlijk ook het voorbeeldrecept gebruiken dat ik eerder postte.
Gewoon inderdaad met franse milde mosterd (al zal de soort niet eens zoveel uitmaken) Niet gelijk teveel rookhout. En wat de saus betreft zou ik gewoon verschillende proberen. Sweet & Spicey vind ik zelf lekker, maar er zullen ook zijn die hickory of original lekkerder vinden. Of inderdaad toch gewoon zelf een lekker sausje maken. Dat zal de visite zeker kunnen waarderen.
De rub en laksaus variaties zit ik nog mee te "klooien" qua smaak en hoeveelheid.(ga zeker jou voorbeeld even opschrijven en hierboven staan er nog een paar die de moeite waard zijn.)
Ook bij andere gerechten is de sterkte vd rub smaak of marinade nog wel eens uit balans.
Tis vaak voor de andere te heet/pittig. En vooral spareribs zijn gemaakt of verpest door de rub en saus dus vandaar dat ik extra de tijd neem om te kiezen wat en hoe.
@verstappen33
Mijn BBQ cariere is vrij kort wat betreft echte stukken vlees en zo, dus alles is nog een probeersel.
Ik moet nog mijn favoriete gerechten vinden qua recepten.
Schrijf gewoon van alles op wat ik tegen kom op t web en probeer wat.
Niet alles word met gejuich ontvangen door de hongerige meute maar meestal is een kleine correctie voor de tweede keer al een verbetering en anders eet ik het vlees gewoon allemaal zelf op
Overigens is een rekje, om meer op t rooster te krijgen van invloed op het resultaat?
Bij fase 1 en 2 vermoedelijk niet of minder.
Het hangt er ook vanaf hoe vaak je hem gaat gebruiken.sjors123 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:26:
Morgen komt eindelijk, na 2 maanden wachten, mijn Masterbuilt binnen. Ik ben nu nog wel aan het twijfelen over hoe ik hem moet laten staan. Met of zonder hoes. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem onder een afdakje te plaatsen (of er 1 te bouwen). Ik heb nu een weber gasbbq en die wordt niet beter van continue onder een hoes staan. Aan de andere kant voel ik er ook weinig voor om hem met weer en wind onbeschermd buiten te laten staan. Op internet lees ik veel gemengde adviezen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb een hoes voor m'n kamado, maar die doe ik er alleen over als ik bijvoorbeeld een week of 2 niet ga BBQ'en. Normaal steek ik m'n kamado wel 2-3 keer aan per week en dan is een hoes ook vaak veel gedoe.
Als m'n kamado een week of 2-3 onder een hoes staat, is dat overigens met de schuiven toe en dat geeft geen problemen.
Schimmelvorming gaat heus niet zo snel (tenzij je een lekbak met vocht vergeet natuurlijk).
Als je een langere pauze inlast (winterstop ofzo) dan kan je best wel de schuiven open laten voor verluchting.
Spareribs zijn heel makkelijk in tweeën te snijden, je kan dan de beide helften voorzien van een eigen rub/saus om zo eens te vergelijken. Dan kan je makkelijk vergelijkencopykat schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:37:
De rub en laksaus variaties zit ik nog mee te "klooien" qua smaak en hoeveelheid.(ga zeker jou voorbeeld even opschrijven en hierboven staan er nog een paar die de moeite waard zijn.)
Ook bij andere gerechten is de sterkte vd rub smaak of marinade nog wel eens uit balans.
Tis vaak voor de andere te heet/pittig. En vooral spareribs zijn gemaakt of verpest door de rub en saus dus vandaar dat ik extra de tijd neem om te kiezen wat en hoe.
Uiteindelijk gaat het om hitte die bij het vlees en de saus komt, zolang die hitte er gewoon kan komen is het prima. Vooral zorgen dat ze niet tegen elkaar aangepropt zitten en het is allemaal prima.Overigens is een rekje, om meer op t rooster te krijgen van invloed op het resultaat?
Bij fase 1 en 2 vermoedelijk niet of minder.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Die van de lidl of action voldoen prima. Meestal tussen de 50 en de 100 euro.Sbakker1982 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:18:
Iemand nog een gouden tip waar ik een tafelmodel kamado kan scoren? Beetje leuk aan de prijs, mee te nemen naar anderen in een gezinsauto, grootte is max 1 kg picanha bijv. wat erop past. Hoeft geen duur merk te zijn!
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
En bijv. een patton 13 inch?Dennis1812 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:20:
[...]
Die van de lidl of action voldoen prima. Meestal tussen de 50 en de 100 euro.
Ook prima voor t geld. Ligt op 140 bij bol.com zag ik?
Zit allemaal niet heel veel verschil in in die prijsklasse.
En daarmee is de temperatuur wat beter te controleren, ook kan je die van de action zonder problemen op 350 graden sturen om bijvoorbeeld schoon te branden.
Het model van de aldi heeft moeite met hoge temperaturen. Omdat het kolen rooster een stuk lager ligt, is de lucht toevoer wat geknepen.
Ik heb overigens geen ervaring met dure modellen of grote kamado's. Ik doe het nu een jaartje met het action model en ben er erg blij mee. Mijn ouders hebben het aldi model en zijn er ook blij mee.
Das een goede tip!mesm90 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:25:
Op Marktplaats stikt t van die kleine modellen die tegen een spotprijs weg moeten / in de verkoop staan.
Mijn zomervakantie wordt waarschijnlijk ergens op campings / in huisjes, dan is het dikke prima om dat als argument te gebruiken om een 13" aan te schaffen naast de BGE Large
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Dat is niet heel moeilijk hoor.copykat schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:37:
[...]
Gelukkig is t mn gezin maar mn dochter is gek op spareribs dus ik moet wel even de SR-expres overtreffen.....😅
Afgelopen week een keer bij een semi-permanente-popup ( contradictie much ? ) gegeten.
Ze roepen héél populair in hun social media over een speciale hout gestookte Kopa* oven
Nou, om eerlijk te zijn, de voorgerechten waren super, Nacho's, chicken-bites, broodjes en smeersels en nog wat gevarieerde dingen.
De eetlust was gewekt, we hadden er zin in !
Wat een deceptie waren de hoofdgerechten,
De vrouw en ik hadden Surf en Turf, steak en Gamba's - steak was te ver door, de Gamba's ook ( droog )
Mijn oudste had de Spareribs Kopa* Edition ....
Jammer genoeg exact wat ik voorspeld had, voorgegaard, het vlies er nog op, en gewoon vlak van smaak ( niets geen hout/rooksmaak
De 18€ voor het hoofdgerecht kan ik een betere set ribs op tafel zetten dan dat.
Vandaag bij Sligro 3 strengen meegenomen, (anderhalf keer zo groot ) á 35€ excl
Gewoon in de gaten houden, uurtje/anderhalf in de rook
45 minuten/uurtje in de folie en dan 30/45min afgrillen en lakken met saus naar keuze
Echt, kan niet misgaan
SR wordt nooit meer gebeld, dat kan ik je garanderen
Maar ik wil 8 entrecotes tegelijk indirect bereiden op een 42cm weber. Ik denk dat ze allemaal naast elkaar wel net gaan passen. Maar geportioneerd tegen elkaar gaat beter passen lijkt me.
Is het een mogelijkheid om de entrecotes tegen elkaar aan te leggen tijdens de indirecte tijd, mij lijkt van wel?
Of is het handiger eerst aan een stuk te garen en bij de gewenste kerntemperatuur in stukken te snijden.
Waar ik aan twijfel, wanneer gaat het vlees 'bloeden'. Zeker als ik het indirect gaar en dan ga aansnijden.
Alternatief is ribeye, maar dat neemt sowieso nog meer plek in en is lastiger te portioneren achteraf.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Iemand ervaring met bovenstaande? De christmas workshop spreekt me best aan. Maar er wordt niks gezegd over het vereiste niveau van de deelnemers o.i.d.
Geen ervaring mee maar er staat dat ieder niveau welkom is.Dennis1812 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:09:
https://m.facebook.com/st...131729&id=639527449833466
Iemand ervaring met bovenstaande? De christmas workshop spreekt me best aan. Maar er wordt niks gezegd over het vereiste niveau van de deelnemers o.i.d.
Hoe zie je indirect voor je op de 42cm dan ?alaintje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:16:
Ik weet even niet of het een goed idee is.
Maar ik wil 8 entrecotes tegelijk indirect bereiden op een 42cm weber. Ik denk dat ze allemaal naast elkaar wel net gaan passen. Maar geportioneerd tegen elkaar gaat beter passen lijkt me.
Is het een mogelijkheid om de entrecotes tegen elkaar aan te leggen tijdens de indirecte tijd, mij lijkt van wel?
Of is het handiger eerst aan een stuk te garen en bij de gewenste kerntemperatuur in stukken te snijden.
Waar ik aan twijfel, wanneer gaat het vlees 'bloeden'. Zeker als ik het indirect gaar en dan ga aansnijden.
Alternatief is ribeye, maar dat neemt sowieso nog meer plek in en is lastiger te portioneren achteraf.
Welk model is dat, een smokey mountain, dan kan je stapelen lijkt mij
Hoe groot zijn de entrecotes, uiteindelijk is het een BBQ, geen TARDIS
Mijn lijkt het dan handiger om op beperkte ruimte de entrecote in één stuk te bereiden tot de gewenste kerntemperatuur, en daarna te trancheren
Op een Weber van 42cm hou je met indirect weinig ruimte over.alaintje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:16:
Ik weet even niet of het een goed idee is.
Momenteel ben ik aan het testen op mijn weber onetouch 47 met een pizza steen.
Het werkt als volgt. Kolen op het kolen rooster, op een verhoging, een cm of 2 onder het grillrooster de pizzasteen en dan je vlees op het grillrooster.
2 succesvolle test met pulled u en een bierblikkip.
Oh. Helemaal overheen gelezen. Excusez-moiDoubleD1980 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:52:
[...]
Geen ervaring mee maar er staat dat ieder niveau welkom is.
wat is trancheren : YouTube: Het trancheren van vlees, bijvoorbeeld een ossenhaasFreshMaker schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:05:
[...]
Mijn lijkt het dan handiger om op beperkte ruimte de entrecote in één stuk te bereiden tot de gewenste kerntemperatuur, en daarna te trancheren
weer wat geleerd.
En dan heb ik nog terug gelezen, en bij bereiding "Entire" ( geheel ) veranderdcopykat schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:19:
[...]
wat is trancheren : YouTube: Het trancheren van vlees, bijvoorbeeld een ossenhaas
weer wat geleerd.
* FreshMaker heeft de klassieke horecaopleiding gehad, en daarmee nog veel Franse handelingen / benamingen in mijn systeem zitten.
Ja als jij ribs van 18 euro wilt vergelijken tegenover ribben van 35+75(90min 50e/uur)FreshMaker schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:53:
[...]
Dat is niet heel moeilijk hoor.
De 18€ voor het hoofdgerecht kan ik een betere set ribs op tafel zetten
Vandaag bij Sligro 3 strengen meegenomen, (anderhalf keer zo groot ) á 35€ excl
Gewoon in de gaten houden, uurtje/anderhalf in de rook
45 minuten/uurtje in de folie en dan 30/45min afgrillen en lakken met saus naar keuze
Echt, kan niet misgaan
SR wordt nooit meer gebeld, dat kan ik je garanderen
Misschien dat ik het verkeerd lees maar als ik zijn klacht zo lees had het niks te maken met de hoeveelheid vlees die erop zat maar gewoon puur op basis van de smaak. Dat is toch wel iets waar je wat aan kan doen lijkt mijPheraX schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:35:
Ja als jij ribs van 18 euro wilt vergelijken tegenover ribben van 35+75(90min 50e/uur)
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Plus dat als ik al eens SR bestel ik echt, echt, echt geen zin heb om zelf te barbecuenPheraX schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:35:
[...]
Ja als jij ribs van 18 euro wilt vergelijken tegenover ribben van 35+75(90min 50e/uur)
Bij mij is het een combi van facoren:418O2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:41:
[...]
Plus dat als ik al eens SR bestel ik echt, echt, echt geen zin heb om zelf te barbecuen
- tot voorkort vond ik BBQ-en in de tuin vaak veredeld vlees verbranden, zo'n 25 euro bak met briketten enkel rooster. leuk met verjaardagen en feestjes genoeg alcohol dus weinig smaak gevoel maar een maaltijd er op was niet de troep en fuss waard. Dus er gaat een "heerlijke" wereld voor me open met een kamado. nog veel "eerste keren" en probeersels maar dit is gewoon leuk tijdverdrijf met als bonus LEKKER eten.
- moeders vind het niet leuk als ik als (lompe) man de keuken gebruik (lees: keukentje=> blad met spoelbak en fornuis van 273cm) en nog belangrijker: lees "je maakt er een puinhoop van! en ik mag het schoonmaken" (ik /we schijnen nog al weinig tussendoor schoon te maken en gewoon alles aan t eind in de vaatwasser te pleuren dan pas een doekje over t aanrecht wat schijnbaar net zoveel irritatie opwekt als ik tijdens inparkeren tips geef....
Dus even spontaan beginnen kan wel eens in "eh verdomm.. ik heb het net aan kant , kunnen we niet gewoon bestellen?" reactie resulteren.
Moet nog een eigen kastje/plekje voor de BBQ kook spullen maken die netjes ook buiten is te gebruiken als werk tafel. een serveertafeltje oid.
- Geen vriezer met voorraad dus plannen en inkopen de avond er voor of de zelfde avond. Dus take away is nog wel eens een optie als pa kookt. blijft de keuken ook schoon......
De ribs zullen waarschijnlijk dezelfde zijn ( Sligro Horeca )PheraX schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:35:
[...]Ja als jij ribs van 18 euro wilt vergelijken tegenover ribben van 35+75(90min 50e/uur)
Zijn de 'goedkoopste' verse ( anders ga je naar de 30€/5kilo vriesdozen makro )
En zelfs die kan je beter bereiden.
Mijn punt is de prijs niet helemaal, maar de smaak en 'hype' die ze willen brengen door hun luxe hout-oven te promoten.
/f/image/gKExb3VrwdjMJQpqZ6y7HhCJ.png?f=fotoalbum_large)
Het zag er prima uit, maar zoals al aangegeven, eenmaal zelf het kunstje door te hebben, is dat gewoon moeilijk te overtreffen.
Gisteren 3 maal zeebaars met lamsoor en zeekraal gemaakt, en zalm gerookt.
Dan is de presentatie gewoon afwezig, maar ze eten dan liever thuis dan 'uit' .
![]() | ![]() |
[ Voor 27% gewijzigd door FreshMaker op 24-07-2020 12:19 ]
Ribs bij de beren vind ik altijd erg lekker en onbeperkt. Maar helaas ook geen bbq smaak.
Ik denk dat @copykat wel 'op zichzelf' woont hoor418O2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:05:
Tussendoor schoonmaken heb ik ook moeten leren. Maar volgens mij moet je vooral op jezelf gaan wonen
'moeder de vrouw' is zijn wederhelft in deze
Mijn vrouw is ook altijd aan het zeuren over de zooi overal, maar uiteindelijk ruim ik het gewoon zelf op, en hou mijn werkplek in orde ( schoon blad )
Dat rechts van mij een berg met gebruikte tools staat, is voor het moment dat alles op het vuur/rooster staat.
Wij hebben geen (plek voor een) vaatwasser, dus alles handmatig ( de 18jarige kan je niet alles laten doen als een assepoestertje )
Gewoon kwaliteit leveren, en volhouden dat JOUW eten beter is dan bestellen, en dat een Horecakeuken ook continue aan het afwassen / opruimen is, en dat nog veel meer, en vaker
Alweer?418O2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:05:
Tussendoor schoonmaken heb ik ook moeten leren. Maar volgens mij moet je vooral op jezelf gaan wonen
Deed ik maar mn vriendin kwam meteen mee.... dat is nu 27 jaar geleden en ze niet meer weg gegaan... ze is een moeder geworden en vind t huis haar domein....
Ach ze doet daarin ook t meest want ik zie pas stof als t me uitkomt...
Mijn taak verdeling voor t huis is : onderhoud, verbouwen, beetje stofzuigen als t gevraagd word en voldoende geld geven...
oh ja de koffie automaat onderhouden en schoonmaken.
Mijn meest belangrijke taak is nu WIFI MOET WERKEN OVERALLLL! opdracht vd digikids.
Edit @FreshMaker
Ik heb een https://www.ikea.com/nl/n...vloerbeschermer-70280907/ als eettafel mat gekocht.
Dus de kids kunnen aan de eettafel mee helpen zonder de tafel vies temaken of te beschadigen.
Meteen een keuken vergroting. verlengsnoer voor de mengmachine.
aan t eind sopje er over en achter de kast.
Grootste stapel rommeltje is de grote hoeveelheid kruidenpotjes die extra de keuken ingesleept zijn.
Alles staat nu opelkaar gestapeld in een bovenkastje en gedumpt in een laatje
Moet nog eens een smal kruidenkastje met lades maken die zo netjes is dat hij door de interieur commissie heen komt en zo is gemaakt dat hij efficient is en goed toegankelijk.
Genoeg ideeën hier: https://nl.pinterest.com/pin/174866398009516168/
[ Voor 34% gewijzigd door copykat op 24-07-2020 14:37 ]
Excuses, het is natuurlijk een 47cm. Een one touch. Gewoon de kettle. Heb zelf een 57cm en kan daar altijd mee uit de voeten.FreshMaker schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:05:
[...]
Hoe zie je indirect voor je op de 42cm dan ?
Welk model is dat, een smokey mountain, dan kan je stapelen lijkt mij
Hoe groot zijn de entrecotes, uiteindelijk is het een BBQ, geen TARDIS
Er zijn meer eters bij gekomen dus ik ga dan voor indirect en trancheren.
Alsnog, bedankt voor de input.
Alleen iets wat ik mij nog steeds af vraag, als ik een stuk rundvlees in 2en snijd en 2 stukken tegen elkaar aan leg. En er is een kerntemperatuur van 45.
Gaan deze dan bloeden als ik ze daarna apart laat rusten?
Gewoon een theorievraag
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Dus het is je in 27 jaar niet gelukt om haar te leren dat zij tusendoor hoort schoon te maken?copykat schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Alweer?
Deed ik maar mn vriendin kwam meteen mee.... dat is nu 27 jaar geleden en ze niet meer weg gegaan... ze is een moeder geworden en vind t huis haar domein....
Ach ze doet daarin ook t meest want ik zie pas stof als t me uitkomt...![]()
Mijn taak verdeling voor t huis is : onderhoud, verbouwen, beetje stofzuigen als t gevraagd word en voldoende geld geven...
Mijn meest belangrijke taak is nu WIFI MOET WERKEN OVERALLLL! opdracht vd digikids.
Edit @FreshMaker
Ik heb een https://www.ikea.com/nl/n...vloerbeschermer-70280907/ als eettafel mat gekocht.
Dus de kids kunnen aan de eettafel mee helpen zonder de tafel vies temaken of te beschadigen.
Meteen een keuken vergroting. verlengsnoer voor de mengmachine.
aan t eind sopje er over en achter de kast.
Grootste stapel rommeltje is de grote hoeveelheid kruidenpotjes die extra de keuken ingesleept zijn.
Alles staat nu opelkaar gestapeld in een bovenkastje en gedumpt in een laatje
Moet nog eens een smal kruidenkastje met lades maken die zo netjes is dat hij door de interieur commissie heen komt en zo is gemaakt dat hij efficient is en goed toegankelijk.
Genoeg ideeën hier: https://nl.pinterest.com/pin/174866398009516168/
Ik had het wel geweten.....
Als je het aan 1 stuk hebt zou ik dat gewoon zo laten, al is het maar voor de wow factor. En als niet iedereen dezelfde cuisson (om de franse termen er maar even in te houden) wil zijn de uiteindes altijd iets verder dan in het midden.alaintje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:03:
[...]
Excuses, het is natuurlijk een 47cm. Een one touch. Gewoon de kettle. Heb zelf een 57cm en kan daar altijd mee uit de voeten.
Er zijn meer eters bij gekomen dus ik ga dan voor indirect en trancheren.
Alsnog, bedankt voor de input.
Alleen iets wat ik mij nog steeds af vraag, als ik een stuk rundvlees in 2en snijd en 2 stukken tegen elkaar aan leg. En er is een kerntemperatuur van 45.
Gaan deze dan bloeden als ik ze daarna apart laat rusten?
Gewoon een theorievraag.
Je vraag snap ik niet helemaal. Waarom zou je het in 2en snijden en dan weer tegen elkaar leggen? Of is dat ivm beschikbare ruimte?
oke, ik twijfelde, je schrijfstijl gaf geen uitsluitselcopykat schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Alweer?
Ach ze doet daarin ook t meest want ik zie pas stof als t me uitkomt...![]()
Maargoed; maak gewoon je werkruimte schoon. Ik ben dat ook gaan doen na een hoop gezever en het is eigenlijk alleen maar makkelijker.
Weet je hoe irritant het is als er continu iemand om je heen dingen verplaatst en wegbergt terwijl je het nog wilt gebruiken?????TakeAway schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:09:
[...]
Dus het is je in 27 jaar niet gelukt om haar te leren dat zij tusendoor hoort schoon te maken?
Ik had het wel geweten.....
Dus als ik kook is het :zit! Op de bank! La me met rust! 😂
Het is bij ons zo schoon dat de stofzuiger in 2 jaar versleten is.... De mieren lopen gefrusteerd weer naar buiten na een vruchteloze zoektocht naar voedsel op de grond ondanks een kat en hond.
Maar ik ruim netjes op na mn kokkerellen, alleen pas als ik klaar ben, tussendoor doe ik ruimte maken en als dat schoonmaken is dat dan ook.
mijn vraag is dan ook, als ik de pizza steen op de rooster leg hoeveel ruimte moet ik aan de randen van de roster overlaten?
Yup, been there, seen that ....copykat schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:32:
[...]
Weet je hoe irritant het is als er continu iemand om je heen dingen verplaatst en wegbergt terwijl je het nog wilt gebruiken?????
Moet je na een jaar of 10 ( voor ons de helft destijds ) een weekje OOK haar moeder er eens bij krijgen.
Man, Man ... DAT had toen echt geen dag langer moeten duren.
Die presteerde het om het deksel van de soeppan naast me weg te pakken tijdens het bereiden, om die snel nog FF af te wassen
Pak je blindelings naast je .... WTF ... mis ? 1 minuut geleden lag die hier nog ...
dus, het went ...
Maar jij bent 'op latere' leeftijd begonnen, mijn escapades waren al vrij snel na het betrekken van dit huis, met de eerste BBQ ( plaatstalen schotel met roostertje )
* Chevy454 kent de verhalen ook
Kippenvleugels kunnen dus ook snel gemaakt worden. Deze keer de Niclan op 170C en dan de vleugeltjes erop voor 50 minuten met kersenhout.
1/2 Killer Hogs AP rub en Kosmos Q Lemmon pepper. (7/10 score)
1/4 Killer Hogs AP rub en Sweet Baby Ray hickory (7/10 score)
1/4 met Aldi kipkruiden (6/10 score)
Alleen vond mijn vrouw de Aldi kipkruiden het lekkerste? Deze was vlak en vooral zoutig naar mijn mening.
Iemand advies om mijn vrouw op te voeden?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Wij hebben bij ons in het dorp zo’n populaire slager, zo eentje waar je naar toe gaat omdat je dan kan zeggen dat je er naar toe gaat.
Naast vlees hebben ze ook streek groenten die wel goed zijn. Maar dit verhaal gaat over het slagerij gedeelte.
Normaal ga ik een dorp verderop naar een kleine slager die zelf slacht en waar ik al jaren kom . Maar wij zijn gisteren teruggekomen van vakantie en moest vandaag snel boodschappen doen en ben dus lokaal gegaan.
Moest wat groente en vlees hebben dus toch maar naar de lokale slager. Zie dat de picanha in de aanbieding was. Opzich was de prijs goed dus maar gevraagd om een stuk van 700 Gram . Slager pakt de picanha en snijdt er een stuk vanaf.
Ik zag in mij ooghoeken dat hij hem snel in een zak deed. Ik vroeg aan hem om hem te laten zien en toen viel ik bijna om van verbazing.
Hij had een recht stuk van de picanha afgesneden, en dat stuk bestond voor 90% uit vetkap en 10% uit vlees. Ik vroeg aan hem wat hij aan het doen was en hij zei dat dit een picanha is die hij elke dag verkocht .
De winkel stond helemaal vol maar viel stil toen ik hem de vraag stelde of hij dus altijd de volle prijs rekent voor 90% vet ? Ik vroeg hem ook of hij het andere stuk kon laten zien en dat was een echte picanha .. de kakkerlak wou mij het slechte stuk dat 90% vet was voor de volle mep verkopen.
Kwam er een andere medewerker bij die mij ging vertellen dat ik niet wist wat een picanha was. Ik heb toen Google geopend en aan een mede bezoeker gevraagd of hij kon aanwijzen welke van de stukken vlees op de toonbank leek op een picanha .
Echt wat een sloebers zeg....
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
je zou de Aldi kip kruiden wat EXTRA zout kunnen geven in t potje dat ze gekocht hebt (net zo lang totdat ze er mee ophoud te kopen...) en je eigen stukje wel met je lekkere rub maken.Chevy454 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:09:
knip
Alleen vond mijn vrouw de Aldi kipkruiden het lekkerste? Deze was vlak en vooral zoutig naar mijn mening.
Iemand advies om mijn vrouw op te voeden?
word t vanzelf vies....
Of potje leeg gooien en vullen met je eigen rub en terug zetten in de keuken,
-----------------------------------------------------------------------------
@backupdevice Dat gebeurd vaker dan je denkt. zeker als je geen "vaste" klant bent als het ruk smaakt is het gewoon je eigen onkunde volgens hun.
Zullen zich wel ongemakkelijk gevoeld hebben met de nieuwe internet bewijslast en jou zijn ze kwijt en al je vrienden en kennissen die het horen misschien ook. Stopt vanzelf dit soort geklungel.
Markt koopmannen met fruit even snel zakje wisselen met ouder fruit als ze gaan afwegen...
Aan de andere kant wij als klant doen niet anders, ik zie heel veel mensen de achterste melkpak pakken om aam 1 extra dag te hebben. Met veel datum producten werkt t zo.
zo moet er veel weg gegooid worden.
Mijn vader is van "De oorlog" en koopt markt aanbieding fruit wetende dat het ouder is, eet gewoon 1 kg appelen op in 2 dagen. zelfde met groente: aanbieding en meteen koken in de porties in de vriezer.
dag oud Brood ve euro.
Als de verkopers eerlijk zijn en het als aanbieding geven onder het motto "weggooien is zonde" heb ik er geen moeite mee als t iets eerder overdatum is en is het aan mij om op tijd te eten.
[ Voor 50% gewijzigd door copykat op 24-07-2020 20:22 ]
Mooi $&@^! streek van die slager. Welke dorp was het?backupdevice schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:36:
Even mijn gal spuwen.
Wij hebben bij ons in het dorp zo’n populaire slager, zo eentje waar je naar toe gaat omdat je dan kan zeggen dat je er naar toe gaat.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik heb al heel lang geen hele kip meer gedaan, maar als ik het goed herinner deed ik dat rond de 130-140 graden en duurde het meestal zo’n 45-50 minutenMrVegeta schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:15:
Wat is de truuk voor een krokant korstje op bierblikkip? Langzaam laten garen op zo'n 170 graden en dan op het eind nog even de ketel opstoken? Ik had de grill altijd vrij hoog, 190 a 200 maar nooit een lekker korstje. Komt dat dan doordat de interne temperatuur te snel stijgt waardoor dat proces niet gebeurd? Ik gebruik zonnebloemolie en een rub als voorbereiding.
Klein beetje bakpoeder met je zout kan helpen bij lagere temperaturen toch een crispy korstje te krijgen.MrVegeta schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:15:
Wat is de truuk voor een krokant korstje op bierblikkip? Langzaam laten garen op zo'n 170 graden en dan op het eind nog even de ketel opstoken? Ik had de grill altijd vrij hoog, 190 a 200 maar nooit een lekker korstje. Komt dat dan doordat de interne temperatuur te snel stijgt waardoor dat proces niet gebeurd? Ik gebruik zonnebloemolie en een rub als voorbereiding.
(1 bakpoeder op 4 zout)
https://www.seriouseats.c...n-with-baking-powder.html
Ik heb daar ook nooit iets aparts voor hoeven doen. Zou ongeveer vanzelf moeten gaan, zelfs als je hem niet heel hoog hebt.Misha schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:10:
[...]
Ik heb al heel lang geen hele kip meer gedaan, maar als ik het goed herinner deed ik dat rond de 130-140 graden en duurde het meestal zo’n 45-50 minuten
Enige dat ik wel eens heb moeten doen is de kip in Alu folie wikkelen omdat hij te heet stond en de huid juist ging verbranden 😜418O2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:06:
[...]
Ik heb daar ook nooit iets aparts voor hoeven doen. Zou ongeveer vanzelf moeten gaan, zelfs als je hem niet heel hoog hebt.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Je moet hem voor dat je de rub etc gaat doen wel ff droogdeppen ja. Ken geen enkel stukje vlees waar ik dat niet bij doeMrVegeta schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:16:
Kan zijn dat de kip niet goed droog was, vochtigheid is vijand #1 van krokant laagje lees ik her en der.
Vocht en zuur zijn de vijand van heel veel Maillard-achtige reacties. Zou zo maar kunnen kloppen dus.MrVegeta schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:16:
Kan zijn dat de kip niet goed droog was, vochtigheid is vijand #1 van krokant laagje lees ik her en der.
Dat was mijn tedtalk
Ja dat doe ik ook, maar zal het bij de kip dan even extra goed doenMisha schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:55:
[...]
Je moet hem voor dat je de rub etc gaat doen wel ff droogdeppen ja. Ken geen enkel stukje vlees waar ik dat niet bij doe
Wat is de mythe dan? Het gaat gewoon om het klaarmaken van de kip. Ik geloof onderhand ook wel dat de smaak van het drankje niets uitmaakt, of dat je de kip van binnen stoomt redelijk onzin is. Het gaat gewoon om het presenteren en grillen. Contraproductief, hoe dat?418O2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:34:
Beer can chicken is een mythe en alleen maar contraproductief.
Dat was mijn tedtalk
Ik denk dat hij bedoelt dat de mythe is dat dit de beste manier is om een hele kip te bereiden op de BBQ. Je kunt je kip beter vlinderen en dan spatchcock/roadkill chicken maken. Heb je een veel gelijkmatigere garing. Maar zo'n kip op een blikje ziet er natuurlijk geinig/stoer (meningen verschillen) uit, dus doen veel mensen het op die manier.MrVegeta schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:41:
[...]
Ja dat doe ik ook, maar zal het bij de kip dan even extra goed doen![]()
[...]
Wat is de mythe dan? Het gaat gewoon om het klaarmaken van de kip. Ik geloof onderhand ook wel dat de smaak van het drankje niets uitmaakt, of dat je de kip van binnen stoomt redelijk onzin is. Het gaat gewoon om het presenteren en grillen. Contraproductief, hoe dat?
Inderdaad. Het vocht zorgt ervoor dat de binnenkant trager opwarmt dan de rest, waardoor de poten overgaar zijn en de borst nog niet gaarJorizzz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat de mythe is dat dit de beste manier is om een hele kip te bereiden op de BBQ. Je kunt je kip beter vlinderen en dan spatchcock/roadkill chicken maken. Heb je een veel gelijkmatigere garing. Maar zo'n kip op een blikje ziet er natuurlijk geinig/stoer (meningen verschillen) uit, dus doen veel mensen het op die manier.
Misschien geeft het vlinderen van een kip een beter/smakelijker resultaat, maar de afgelopen 3 keer dat ik beercan chicken heb gemaakt vond iedereen het erg lekker, nergens droog of stukken niet gaar.418O2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:52:
[...]
Inderdaad. Het vocht zorgt ervoor dat de binnenkant trager opwarmt dan de rest, waardoor de poten overgaar zijn en de borst nog niet gaar
Ook een stukje makkelijker lijkt mij? Kip doormidden knippen/zagen zal je wel niet met een simpel schaartje kunnen doen. Kip op blik is simpel en de presentatie is vaak ook leukJorizzz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Maar zo'n kip op een blikje ziet er natuurlijk geinig/stoer (meningen verschillen) uit, dus doen veel mensen het op die manier.
[ Voor 31% gewijzigd door MrVegeta op 25-07-2020 11:56 ]
Soms zeggen gasten het ook niet als dingen niet perfect zijn. Ik zou het iig niet zeggen als ik bij vrienden ga eten.
Gisteren trouwens maar een thermapen III besteld. Volgend weekend brisket maken.
[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 25-07-2020 11:58 ]
Beercan vind ik zelf een "goh, kijk mij eens dingetje" terwijl ik liever een "Dat smaakt goed!" reactie heb.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Met een simpele wildschaar (of gewoon een scherp mes) de kip langs de ruggenwervel openknippen (of snijden) en dan openvouwen. Even doorduwen om het borstbeen te breken en klaar. Ook niet heel ingewikkeld toch? Plus dat je bij een BCC ook nog een serieus risico loopt met een gloeiend heet blik vol gloeiend hete vloeistof.MrVegeta schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:54:
[...]
Misschien geeft het vlinderen van een kip een beter/smakelijker resultaat, maar de afgelopen 3 keer dat ik beercan chicken heb gemaakt vond iedereen het erg lekker, nergens droog of stukken niet gaar.
[...]
Ook een stukje makkelijker lijkt mij? Kip doormidden knippen/zagen zal je wel niet met een simpel schaartje kunnen doen. Kip op blik is simpel en de presentatie is vaak ook leuk
Zaterdag is altijd mijn dag om wat BBQ filmpjes te kijken en vandaag net zo. Een tweetal van Roel een enkele van Ralph nog een BGE stream over Griekenland en wat afleveringen van BBQ street. Totdat de vriendin opeens zijn, kleed je aan schat we gaan weg.
We stappen de auto in en kreeg een kaartje met daarop jij kan lekker koken en ik doe goed de afwas en aangezien we gaan verhuizen naar een rijtjes woning met een tuin kan een belangrijk iets niet ontbreken. Al snel had ik de link gelegd dat we zeer waarschijnlijk richting Cuijk, daar waar Ralph z'n winkel heeft om een BBQ uit te zoeken.
Nu ben ik al enige tijd bezig met het lidl eitje en vriendin en ik hebben het er ook vaak over gehad van goh der gaat wel een grotere komen zodra we weg zijn uit het appartement en ik mooi de ruimte heb voor een large variant met werktafel of onderstel. Dus wij in de auto en inderdaad belanden in Cuijk bij Ralph z'n winkel welke ook zelf aanwezig was.
Voor de winkel kreeg ik een nieuw kaartje met daarop de tekst, we zijn er en ik heb het budget op €1500 staan en de rest is voor jou, dus succes met kiezen! Nou dan sta je toch even met de mond vol tanden voor een dergelijk kado en dan moet je dus een keuze gaan maken. In de winkel zijn verschillende versies aanwezig zowel van de BGE als kamado joe, waar ook mijn keuze tussen zal vallen. The Basterd is het voor mij niet op meerdere vlakken.
Ik heb daar als een besluiteloos kind rond gelopen door de winkel heen en weer tussen de BGE Large en kamado joe classic 2 ( rood of black ) en in mijn achter hoofd het budget wat ik al kado mag besteden die €1500 en dan is een keuze maken toch best lastig kan ik je zeggen.
Het was wel fijn om beide versies in de winkel te kiezen, voelen, openen en mee te spelen zover dat natuurlijk mogelijk is. Ergens in mijn hoofd lijk ik een neiging te hebben naar de classis 2 welke voor die 1500 euro een mooie bang for buck is. Out of the box ready en voor nu een onderstel heeft zodat we daar ook mee aan de slag kunnen tijdens het klussen aangezien ik nog geen werktafel ready heb. Voor mijn gevoel lijkt de kamado ook innovatiever en vernieuwder, waar de BGE voor mij gevoel zijn standaard model heeft en later komt met de accessoires.
Maar aan de andere kant die BGE large is 1480 dus voor het budget heb ik een BGE large in de tuin, waar ik zelf dan de accessoires zal bij kopen om het plaatje compleet te krijgen en dat kan in één keer of in meerdere keren. Gezien de accessoires van de BGE soms nog wel eens aan de prijs kunnen zijn en het opbouwen naar een compleet ei over verloop van tijd kan ook leuk zijn.
Zelf nog in gesprek geweest met Ralph welke vroeg naar mijn twijfel en zei dat ik het zelf prima onder woorden kon brengen en hij ook niet iets kan vertellen of zeggen wat mijn twijfel tussen deze twee modellen kan wegnemen, behalve dat hij iets meer korting kon geven bij de BGE dan kamado
De filmpjes online maken het voor mij er ook niet makkelijker op om een keuze te maken, mensen verkopen juist hun BGE omdat ze over gaan naar kamado en andersom. Aan de ene kant zou je denken waar maak je druk om, je hebt een budget en daarin kun je de keuze maken zelf wat accessoires bij leggen en je hebt een "echte" BGE in de tuin. Maar zowel in de BGE als in de kamado komt die pulled pork, chicken en steaks op dezelfde manier van het ei en zit er echt geen smaak verschil tussen.
Ik zal mensen niet vragen over welke zou je kiezen maar wat ik me afvraag hoe kun je in z'n tweestrijd een keuze maken? Ga ik geen spijt krijgen als ik niet voor de BGE kiest want ik hoef alleen de accessoires te betalen of kies ik voor bang for bucks en ga ik de kamado bestellen.
Zelf ben ik geen merken man en zal het mij niet veel uit maken of ik nou team groen of rood in de tuin heb staan, dan zou je eigenlijk gewoon voor A kwaliteit moeten gaan zou ik denken. Maar omdat je weet dat met allebei het resultaat zeer waarschijnlijk gelijk aan elkaar is maakt dat weinig uit. Levenslange garantie op keramiek, uitstekende service voor beide.
Kan men aangeven wat ik nog meer in overweging kan nemen om voor mezelf een keuze te maken?
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Top vrouw overigens, doe mij die ook maar.
Ik twijfelde ook tussen een KJ3 of een BGE. Toen bedacht m'n vrouw dat ze geen rode object in de tuin wilde, dus daarom voor de BGE gegaan. KJ2 was wel (tijdelijk) in zwart leverbaar, maar wilde dan wel voor de 3 gaan.[b]Salv schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:47:
Kan men aangeven wat ik nog meer in overweging kan nemen om voor mezelf een keuze te maken?
Wellicht dat de kleur nog iets doet bij jou of vrouw?
Iig geen spijt van m'n keuze.
Ik zou vooral kijken van wat je nog meer wilt aan bijvoorbeeld accessoires.Salv schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:47:
Ik weet dat deze vraag hier redelijk vaak voorbij gekomen is en dat het antwoord meestal is, wat de gek er voor over heeft maar toch moet ik het volgende van me af schrijven.
Zaterdag is altijd mijn dag om wat BBQ filmpjes te kijken en vandaag net zo. Een tweetal van Roel een enkele van Ralph nog een BGE stream over Griekenland en wat afleveringen van BBQ street. Totdat de vriendin opeens zijn, kleed je aan schat we gaan weg.
We stappen de auto in en kreeg een kaartje met daarop jij kan lekker koken en ik doe goed de afwas en aangezien we gaan verhuizen naar een rijtjes woning met een tuin kan een belangrijk iets niet ontbreken. Al snel had ik de link gelegd dat we zeer waarschijnlijk richting Cuijk, daar waar Ralph z'n winkel heeft om een BBQ uit te zoeken.
Nu ben ik al enige tijd bezig met het lidl eitje en vriendin en ik hebben het er ook vaak over gehad van goh der gaat wel een grotere komen zodra we weg zijn uit het appartement en ik mooi de ruimte heb voor een large variant met werktafel of onderstel. Dus wij in de auto en inderdaad belanden in Cuijk bij Ralph z'n winkel welke ook zelf aanwezig was.
Voor de winkel kreeg ik een nieuw kaartje met daarop de tekst, we zijn er en ik heb het budget op €1500 staan en de rest is voor jou, dus succes met kiezen! Nou dan sta je toch even met de mond vol tanden voor een dergelijk kado en dan moet je dus een keuze gaan maken. In de winkel zijn verschillende versies aanwezig zowel van de BGE als kamado joe, waar ook mijn keuze tussen zal vallen. The Basterd is het voor mij niet op meerdere vlakken.
Ik heb daar als een besluiteloos kind rond gelopen door de winkel heen en weer tussen de BGE Large en kamado joe classic 2 ( rood of black ) en in mijn achter hoofd het budget wat ik al kado mag besteden die €1500 en dan is een keuze maken toch best lastig kan ik je zeggen.
Het was wel fijn om beide versies in de winkel te kiezen, voelen, openen en mee te spelen zover dat natuurlijk mogelijk is. Ergens in mijn hoofd lijk ik een neiging te hebben naar de classis 2 welke voor die 1500 euro een mooie bang for buck is. Out of the box ready en voor nu een onderstel heeft zodat we daar ook mee aan de slag kunnen tijdens het klussen aangezien ik nog geen werktafel ready heb. Voor mijn gevoel lijkt de kamado ook innovatiever en vernieuwder, waar de BGE voor mij gevoel zijn standaard model heeft en later komt met de accessoires.
Maar aan de andere kant die BGE large is 1480 dus voor het budget heb ik een BGE large in de tuin, waar ik zelf dan de accessoires zal bij kopen om het plaatje compleet te krijgen en dat kan in één keer of in meerdere keren. Gezien de accessoires van de BGE soms nog wel eens aan de prijs kunnen zijn en het opbouwen naar een compleet ei over verloop van tijd kan ook leuk zijn.
Zelf nog in gesprek geweest met Ralph welke vroeg naar mijn twijfel en zei dat ik het zelf prima onder woorden kon brengen en hij ook niet iets kan vertellen of zeggen wat mijn twijfel tussen deze twee modellen kan wegnemen, behalve dat hij iets meer korting kon geven bij de BGE dan kamadoEn dat het vooral een gevoelskeuze is en of je gevoelig bent voor het merkje en eventueel de kleur, want dat rood is voor vele soms toch nog wel een issue en de zwarte is maar in zeer beperkte oplage.
De filmpjes online maken het voor mij er ook niet makkelijker op om een keuze te maken, mensen verkopen juist hun BGE omdat ze over gaan naar kamado en andersom. Aan de ene kant zou je denken waar maak je druk om, je hebt een budget en daarin kun je de keuze maken zelf wat accessoires bij leggen en je hebt een "echte" BGE in de tuin. Maar zowel in de BGE als in de kamado komt die pulled pork, chicken en steaks op dezelfde manier van het ei en zit er echt geen smaak verschil tussen.
Ik zal mensen niet vragen over welke zou je kiezen maar wat ik me afvraag hoe kun je in z'n tweestrijd een keuze maken? Ga ik geen spijt krijgen als ik niet voor de BGE kiest want ik hoef alleen de accessoires te betalen of kies ik voor bang for bucks en ga ik de kamado bestellen.
Zelf ben ik geen merken man en zal het mij niet veel uit maken of ik nou team groen of rood in de tuin heb staan, dan zou je eigenlijk gewoon voor A kwaliteit moeten gaan zou ik denken. Maar omdat je weet dat met allebei het resultaat zeer waarschijnlijk gelijk aan elkaar is maakt dat weinig uit. Levenslange garantie op keramiek, uitstekende service voor beide.
De bbq zelf zal niet zoveel verschil in zitten behalve kleur. (Rood was overigens hier een no go van de vrouw, dus werd het de Masterbuilt
Bij bge vind ik alles wel wat duur wat je nog los kan kopen, dat kan ik dan niet echt rijmen met prijs/kwaliteit verhouding.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Het meubel zal inderdaad een zelf maak project worden. Heb er zelf de kennis en kunde niet in maar dat kan ik mooi met een maat samen doen en dan trakteren van eten vanaf de QDennis1812 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:10:
@Salv buiten dat ik zeg, volg je gevoel kan ik je slecht helpen met de keuze tussen deze 2 mooie kamado's. Meubel ga je zelf maken? Anders kan de kosten van een goed meubel nog meewegen.
Top vrouw overigens, doe mij die ook maar.
Haha ja mag in me handjes klappen, dus het is een blijvertje. Sinds het lidl ei hier is mag ik amper vlees klaar maken in de pan, dus ze heeft er zelf ook baat bij
De kleur is voor mevrouw geen probleem, daar heeft ze zich wel overheen gezet. Groen is wel haar lievelings kleur maar ze heeft al gewonnen met een groene bank in onze nieuwe woning, dus de kleur van BBQ maakt niks uit. Wellicht is die zwarte als nog leverbaar zal zijn wel een keuze.JPDeckers schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:35:
[...]
Ik twijfelde ook tussen een KJ3 of een BGE. Toen bedacht m'n vrouw dat ze geen rode object in de tuin wilde, dus daarom voor de BGE gegaan. KJ2 was wel (tijdelijk) in zwart leverbaar, maar wilde dan wel voor de 3 gaan.
Wellicht dat de kleur nog iets doet bij jou of vrouw?
Iig geen spijt van m'n keuze.
Zou nog niet direct weten wat extra te willen vanuit een complete classic 2. Natuurlijk gietijzer spul zoals DO en ijzers. Maar als ik hardop denk komt er niet veel extra in mij op.Martinusz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:45:
[...]
Ik zou vooral kijken van wat je nog meer wilt aan bijvoorbeeld accessoires.
De bbq zelf zal niet zoveel verschil in zitten behalve kleur. (Rood was overigens hier een no go van de vrouw, dus werd het de Masterbuilt)
Bij bge vind ik alles wel wat duur wat je nog los kan kopen, dat kan ik dan niet echt rijmen met prijs/kwaliteit verhouding.
tja maak een checklist aan de hand van de gerechten die je graag maakt ..Salv schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:00:
Zou nog niet direct weten wat extra te willen vanuit een complete classic 2. Natuurlijk gietijzer spul zoals DO en ijzers. Maar als ik hardop denk komt er niet veel extra in mij op.
kijk welke DIY-able zijn door middel van goedkope meuk .. (van je checklist af) en dan houd je over wat je echt nodig hebt.
Pizza steen/ring oid ?? om een suggestie te plaatsen
zelf ga ik liever voor dingen die meer nut hebben dan 1 specifieke taak . die gebruik je zelfden, liggen in de weg en voor die enkele keer bruikbaar..
dan kan je beter DIY iets doen en als het bevalt alsnog aanschaffen.
Tja vanalles
Nope nog niet, zal in de toekomst wellicht iets zijn.Dennis1812 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:17:
rotiserrie? Of zit die er al bij?
Heb momenteel een ketel en een Lidl ei, dus dergelijke dingen zoals temp, tangen en overige dingen zijn al wel in huis.418O2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:32:
Tangen, spit, hittebestendige handschoenen, temperatuur sensoren... En nog even door
Pizza steen gaat er inderdaad wel komenvso schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:51:
[...]
tja maak een checklist aan de hand van de gerechten die je graag maakt ..
kijk welke DIY-able zijn door middel van goedkope meuk .. (van je checklist af) en dan houd je over wat je echt nodig hebt.
Pizza steen/ring oid ?? om een suggestie te plaatsen
zelf ga ik liever voor dingen die meer nut hebben dan 1 specifieke taak . die gebruik je zelfden, liggen in de weg en voor die enkele keer bruikbaar..
dan kan je beter DIY iets doen en als het bevalt alsnog aanschaffen.
Beide twee top barbecues natuurlijk!
Heb zelf voor dezelfde keuze gestaan een x aantal maanden terug. Hier staat nu een mooie rooie kj2 te shinen in de tuin.
Uiteindelijk hebben het scharnier, gasket en top vent de doorslag gegeven, ofwel het innovatievere dat kamado Joe heeft en het feit dat hij gewoon enorm compleet geleverd wordt.
Uiteraard zal je bij bge ook geen buil vallen, maar het verschil in prijs (incluis accessoires bij bge) rechtvaardigde het niet qua kwaliteit voor mij. Plus voor dat geld heb ik de afgelopen maanden behoorlijk wat mooie stukken vlees kunnen kopen
Succes met je keuze, en zoals gezegd zal je met beide een goede keuze maken.
Wat een idioot.backupdevice schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:36:
Even mijn gal spuwen.
Naast vlees hebben ze ook streek groenten die wel goed zijn. Maar dit verhaal gaat over het slagerij gedeelte.
Normaal ga ik een dorp verderop naar een kleine slager die zelf slacht en waar ik al jaren kom . Maar wij zijn gisteren teruggekomen van vakantie en moest vandaag snel boodschappen doen en ben dus lokaal gegaan.
Moest wat groente en vlees hebben dus toch maar naar de lokale slager. Zie dat de picanha in de aanbieding was. Opzich was de prijs goed dus maar gevraagd om een stuk van 700 Gram . Slager pakt de picanha en snijdt er een stuk vanaf.
Ik zag in mij ooghoeken dat hij hem snel in een zak deed. Ik vroeg aan hem om hem te laten zien en toen viel ik bijna om van verbazing.
Hij had een recht stuk van de picanha afgesneden, en dat stuk bestond voor 90% uit vetkap en 10% uit vlees. Ik vroeg aan hem wat hij aan het doen was en hij zei dat dit een picanha is die hij elke dag verkocht .
De winkel stond helemaal vol maar viel stil toen ik hem de vraag stelde of hij dus altijd de volle prijs rekent voor 90% vet ? Ik vroeg hem ook of hij het andere stuk kon laten zien en dat was een echte picanha .. de kakkerlak wou mij het slechte stuk dat 90% vet was voor de volle mep verkopen.
Kwam er een andere medewerker bij die mij ging vertellen dat ik niet wist wat een picanha was. Ik heb toen Google geopend en aan een mede bezoeker gevraagd of hij kon aanwijzen welke van de stukken vlees op de toonbank leek op een picanha .
Echt wat een sloebers zeg....
Ik had hem erbij gekocht en daarna op zijn Facebook pagina gepost.
Dus, 1 maand later:JPDeckers schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:13:
[...]
Als ik nu de conveggtor er uit wil halen na pizza's voor de kids, sta ik met een stuk keramiek van 300 graden in mijn handen lastig te doen om deze niet op het gras/vlonder neer te leggen...
Alle leuke tafels zijn met uitsparingen voor de BGE, wil juist een simpele, stevige tafel met opbergruimte voor de spullen en met beton/tegels bovenop . Wordt toch zelf knutselen vrees ik.
:strip_exif()/f/image/FSRAA3U6Y96Nx1shlLStgoC0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vXLW4eFakysKl2R1KnFS4hQP.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst in SketchUp aantal ontwerpen gemaakt, meeste tijd kwijt met (vrijwel) geen zichtbare verbindingen opzetten. Me happy!
Ik hen uiteindelijk gekozen voor de innovatieviteit van de KL classic 3 (die is dan wel iets duurder dan de 2), maar de sloroller, aslade, kolenbasket, fiberglass mesh, tafeltjes en het geweldige scharnier en de complete uitrusting gaven de doorslag om voor Kamado Joe te gaan.
Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat de voorkeur altijd wel uitging naar KJ maar wens je veel succes met het maken van jouw keuze!
Vandaag opnieuw. Ik stook de kamado aan met 2 wokkels en krijg hem dan gemakkelijk op 200 graden (was ook doeltemperatuur). Maar dan begint het: Ik leg er dan de platesetter en rooster in en de temperatuur zakt terug naar 90 graden (?). Met veel pijn en moeite krijg ik hem dan weer richting de 180/190 graden, maar dan staat de schuif beneden op ruim 2/3 open en de gaatjes van het daisywheel helemaal.
Ik snap dus niet helemaal wat ik verkeerd doe...
Je platesetter moet ook even op temperatuur komen, dus het is niet erg als je hem op 225 of zelfs 250 erin legt.sjors123 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:40:
Ik ben nu 5 dagen bezig met mijn Masterbuilt en blijf tegen de temperatuurbeheersing aanlopen.
Vandaag opnieuw. Ik stook de kamado aan met 2 wokkels en krijg hem dan gemakkelijk op 200 graden (was ook doeltemperatuur). Maar dan begint het: Ik leg er dan de platesetter en rooster in en de temperatuur zakt terug naar 90 graden (?). Met veel pijn en moeite krijg ik hem dan weer richting de 180/190 graden, maar dan staat de schuif beneden op ruim 2/3 open en de gaatjes van het daisywheel helemaal.
Ik zou eerder je platesetter en rooster erin zetten, en dan zachtjes naar je eindtemperatuur toekruipen.
Ik speel vaak wat met de margrietschijf, helemaal open betekent ook veel warmteverlies.
Maar als het niet lekker gaat is het bij mij vaak dat het houtskool niet lekker ligt (te weinig luchtdoorlatend).
Misschien ook iets langer wachten met toevoegen platesetter?
Houtskool lag wel tot op 2/3. Wel een idee om de volgende keer nog even het houtskool wat los te schuddenBeekforel schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:56:
@sjors123 hoeveel houtskool erin? En krijg je hem wel weer heet zonder platesetter?
Ik speel vaak wat met de margrietschijf, helemaal open betekent ook veel warmteverlies.
Maar als het niet lekker gaat is het bij mij vaak dat het houtskool niet lekker ligt (te weinig luchtdoorlatend).
Misschien ook iets langer wachten met toevoegen platesetter?
[ Voor 32% gewijzigd door MrVegeta op 26-07-2020 22:42 ]
Waren de kolen wel voldoende aangestoken? Bij blijft het deksel een half uur open alvorens ik me zorgen maak over de temperatuur. Als ik dan sluit gaat het soms tot 300+°C. vervolgens gaat de lucht toevoer dicht op een setting geschikt voor mijn gewenste temperatuur. Als ik ongeveer die temperatuur bericht heb, dan gaat het vlees er op en blijft het lang goed...sjors123 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:40:
Ik ben nu 5 dagen bezig met mijn Masterbuilt en blijf tegen de temperatuurbeheersing aanlopen.
Heb het 2 maanden geleden vers ingevroren en vrijdagochtend in de koelkast ontdooid.
Verwijderd
Zolang de temperatuur in je koelkast beneden de 7gr, liefst lager, is loopt dat wel los.PnD schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:52:
Ik heb sinds zaterdagavond buikspek in de marinade liggen. Misschien gaat hij er pas morgenavond op. Kan dat kwaad?
Heb het 2 maanden geleden vers ingevroren en vrijdagochtend in de koelkast ontdooid.
Het uiteinde moet volgens mij vooral schoon zijn voor het weer opladen van de probe.MrVegeta schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:03:
Mijn Meater plus was gister constant de verbinding kwijt tussen de probe en de conector. Super frustrerend! Ik had de probe netjes volgens de richtlijnen geplaatst maar als ik de Weber ketel dicht deed ging die lopen piepen dat de connector dichterbij moest worden geplaatst. Ik had gelezen dat het gaan zijn dat het uiteinde beetje viezig had kunnen worden dus schoongemaakt naar helaas geen succes. Straks nog eens proberen.
Gister de bevestiging naar de winkel gestuurd en reservering staat, nu is het ffkes wachten
Ik heb mooi 2 rollen meegenomen, wil binnenkort eens ribs gaan maken
[ Voor 10% gewijzigd door douwe.nl op 27-07-2020 09:21 ]
i7-4770 + GTX1070 → 7800X3D + 9070XT #Gamerdad
Zijn die ook écht dik ?douwe.nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:20:
Tipje: Er ligt weer dik alu folie bij de action, in Amersfoort in dit geval.
Ik heb mooi 2 rollen meegenomen, wil binnenkort eens ribs gaan maken
Want zowel de Lidl als de Action maakten er een potje van vorig jaar.
Het dikke folie van Lidl was niet zo fijn als de jaren ervoor.
( met embossingpatroon was zwakker dan de oudere )
dat zal ik vanavond even checken, eerste keer dat ik het koop dus geen id nogFreshMaker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:36:
[...]
Zijn die ook écht dik ?
Want zowel de Lidl als de Action maakten er een potje van vorig jaar.
Het dikke folie van Lidl was niet zo fijn als de jaren ervoor.
( met embossingpatroon was zwakker dan de oudere )
i7-4770 + GTX1070 → 7800X3D + 9070XT #Gamerdad
Maar wel duurder
Dat Super Alufolie van Toppits bedoel je? Lijkt inderdaad niet heel veel dikker dan normaal folie, maar ik vind het wel een stuk steviger dan normale. Is bij mij nog nooit gescheurd in ieder geval.FreshMaker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:39:
AH heeft ook 'dik' folie in de schappen, maar dat is amper dikker dan de 'gewone'
Maar wel duurder
- Nieuw model Magrietschijf met kleiner driehoekige gaten waardoor deze nauwkeuriger in te stellen is.
- fibre glass afdichting in plaats van vilt.
- Kolenmand is groter en van dikkere stangen gemaakt.
- As opvangbak is verbeterd, oude model viel altijd een deel as langs bij de luchtopening, bij de nieuwe is dat niet meer zo.
- Schanier is verbeterd, deksel gaat super licht open, nog lichter dan vorige model.
- De heat deflector platen zijn gecoat, beter schoon te maken.
- De kleur lijkt ook iets anders te zijn, 2019 model was echt zwart, 2020 lijkt meer een soort heel donker antraciet te zijn, vind zelf de 2020 een mooiere kleur heeft.
En ook nog een klein minpuntje, bij de luchttoevoer had het 2019 model een 2e schuifje met gaatjes, deze zit er op het 2020 model niet meer op.
Ben wel enthousiast over deze (voor mij gratis) upgrade, heb hem nog niet aangestoken, als ik er een paar keer wat op gebakken heb laat ik wel weten hoe dit model bevalt.
:strip_exif()/f/image/2aQypgO0ByaZ5g3rfPgmskrN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn laatste week vakantie, dus wil toch eens een aantal keren wat zaken uit proberen op de kamado.
Pulled pork maken, sparibs en een stuk bavette, indien iemand nog een leuke/lekkere tip heeft houd ik me aanbevolen!
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/SPItCdBVotD20Ufu5QfM3U5e.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wtgUEQhgZYSN4eDUf1vvRxkA.jpg?f=fotoalbum_tile)